ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD YOOS 2EEUWSCH VLAANDEREN.
Mo. 6180.
Dinsdag 2 Februari 1915.
55s
i
Bekendmaking.
De Oorlog.
ABONNEMENT:
ADVERTENTIEN
T©l©fooira 25,
nit BM Yerschilnt Maandag", Woeasdaj- en YrijdagaYoM, BitfezcMsRt 3?
Uil fiI<u 4®1#s'uyui
Foestdagea, teij de Firma P. J. ¥AB DE SANDE te Ter Kenzea.
Gedeputeerde Staten van Zeeland,
Per 3 maanden binnen de stad 1Franco per post voor Nederland 1.10.
Bi] vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amenka 16 s,
overig Buitenland 2.
Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij ahe
Boekhandelaren, Postdirecfeuren en Brievenbushouders.
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0.10.
Bij directe Opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de
prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief.
Inzending van advertentien voor 1 UUf op den dag der uitgave.
b e si uit en
van
Ye Sepes»©n. - wans
nicuvi£ Ensg©!scfo© troepen.
£8iens4weigeMsars. Te
Ostende. Het ge*ens-
vepkeect IBe wer'swisSe
f^ede^landep1 terecht.
Uit Sluis werd Zaterdag aan de Tel.
geseind Yroeger meldden wrj den teru
keer van veel inwoners in 't geteisterde
leperen. We spraken ook over het optimisme
der burgers. De overheid heeft nn tegen
dat optimisme wat gewaarschuwd, door een
proclaraatie aan te plakken, de bewoners
er op wijzend, dat ze nog op hun hoede
moeten zijn voor beschieting door de
Duitschers.
In tegenspraak met sommige geruchten,
als zon leperen zonder voldoende toezicht
zijn, wat de burgerij en de handhaving
der orde betreft, kunnen wij u verzekeren,
dat boofd-, onder-commissaris en politie-
agenten op bun post zijn en zeer scherp
letten op verkeerde elementen. Burgemee&
ter Calaert en de gemeente-secretaris ver-
bljjven voor de administratis te Poperinge,
wat noodig is om in betrekking te zpn
met terugkeerende burgers.
Men is aan gindsche zijde van bet front
vol geestdrift over de aankomst van talri]
ke Engelscbe troepen. Om bet verkeer
dezer troepen te vergemakkelijken, had
men al wekeu te voren flink aan de her
stelling der wegen gearbeid. Oudere Bel-
giscbe soldaten hielden zich hier vooral
mee bezig. Men gebruikte daarvoor puin
uit leperen. Ook werd de ,/halzijde", het
geptaveide dsel der wegen, zoo goed mo-
gelijk verbreed, door stukken van boom
stammen in de aarden zijbaan te kloppen,
de tussckenruimten aan te vuilen met steen-
gruis of grint en alles met rjjs te bedek-
ken. Dit was noodig, als men bedenkt,
dat bij het uit wij ken, auto's tot aan de
assen in bet slijk zonken.
Over bet aantal der Engelsche troepen
hoort men allerlei cijfers, maar weinigen
zullen wel 'tjuiste kennen. Algemeen is
echter de bewondering over hun uitrusting
en bun bouding. De meeste dier troepen
gaan het front in Frankrjjk versterken,
ofscboon ook de lepersche linies, waar nog
gedurig druk uitgeoefend wordt, een ruim
deel krijgen.
We meldden eseneens, dat ook de Duit
schers hun front in Vlaanderen versterken
Dat alle militairen niet gewillig optrekken,
bleek onlangs weer, toen een duizendtal
dienstweigeraars, naar ik vernam, met de
handen op den rug gebonden, door Rousse-
laere trok. Men let daar maar weinig meer
op de tocb onbegrijpelijke troepenbewegingen.
Deze ongewone, zonderlinge stoet wekte
natuurlijk wel de aandacht.
't Is de eenige nieuwe bijzonderheid,
welke ik uit deze stad acbter het front
vernam. Overigens is de toestand er on-
veranderd.
Men stelt nu nogmaals zijn hoop op bet
betere weer. Er kwam eerst vorst, dan
sneeuw, maar nu dooit bet al.
Indertijd sprak ik over de volksuitdruk-
king, ffDe zwarte vlag wappert op Ostende",
en zeidat die zoogenaamde vlag alle en
in de verbeelding van het volk bestond.
Ik verneem nu uit Ostende, dat de toestand
er drageljjk is. Levensmiddelen zijn er
voldoende, al beerscht natuurlijk in derge
lijke steden geen overvloed. Er is dus geen
kwestie, zelfs in figuurlijken zin vaD „zwar-
te vlag".
Trouwens, ook door bemiddeling van het
Amerikaansch, Spaansch commiteit, worden
de toestanden beter geregeld. Zoo vaart
nu geregeld een boot van Brugge via Gent,
Ter Neuzen naar Nederland om provisie.
Het grensverkeer nog altijd moeilijk en
streng.
Een militair betastte van een reiziger
den hoed. Plots sneed hij gejaagd de voering
door. Hij had een krant gevoeld.
(,Gij smokkelt bladen", zei hij tot den
burger.
^Pardon, er zit wel een krant in m'n
hoed, die me wat te groot was. Maar't is
er een van twee jaar oud. Ik ben zuinig
op m'n kleeren.
En uit den hoed kwam een onscbuldig
z/Nieuws van den Dag" van ongeveer twee
jaar geleden.
Men moet niet verbaasd zijn, te Watervliet
een overate een antwoord te hooren
als: ,/M.et de Kommendatur van Brugge
hebben wij niets te maken." Er is soms
een hopelooze verwarring in al dat paspoort-
gescharrel.
't Gebeurt echter ook, dat men een heel
galante overste ontmoet. Een dametje vroeg
even over 't kanaal te mogen. Ze wou
haar broeder spreken, die ginds wachtte.
Ik beb hem in geen vijf maanden gezien",
zei ze.
,ylk beb mijn vrouw ook in geen vijf
maanden gezien", antwoordde een soldaat.
Dat is nog erger. Maar daar staat. de
overste." En de overste zei op 't verzoek:
z/Aan een jong meisje kan ik niets weige-
ren, en hielp haar heel galant naar de
overzijde. Zoo'n tooneeltje mag ons ook
niet te stoutmoedig maken. Een bepaling
luidt nu, dat, wie de grens overschrijdt,
langs een anderen dan den aangegeven weg,
een jaar gevangenisstraf krijgt.
De vermiste Sluizenaar P. D. S., waar
van ik sprak en wiens familie nu drie
maanden zonder nieuws was, is terecht.
Men weet tenminste, dat bij in bet
ffGevaugenlager" te Gieszen vertoeft. Van
ginds is bericht gekomen op 't gemeente-
huis albier. P. D. S. was drie maanden
geleden met brieven naar leperen gegaan.
Hij moet tusschen Brugge en 't front aan-
gehouden zijn en werd dus naar Duitschland
gestuurd. Over zijn lotgevallen en zijn
straf, hebben we echter nog geen nader
nieuws, maar de familie mag met hem
correspondeeren.
P. D. S. had heel onschuldige familie--
brieven bij zicb. Van grens-maatregelen
hadden we toen nog niets vernomen. We
gingen vrij naar Ostende, Brugge, Rousse-
laere.
Van spionnage is geen sprake. P. D. S.
wilde eenvoudig in dezen slappen tijd op
onschuldige wijze iets voor hem en de
zijnen verdienen.
i^abij iieuwfjooifi
Een corresp. van het Alg. Hbl. scbrijft
nit Duinkerken, d.d. 27 Januari
Nog altijd duren de gevechten bij Nieuw-
poort voort. De bondgenooten zijn wederom
s'nds twee dagen vooruitgegaan en bescbie-
ten nu eenige dorpen waar de Duitschers
zicb hebben gelegerd. Die dorpen liggen
in den omtrek van OstendeBrugge. Het
vuur der artillerie had een zoodanige uit-
werking, dat de Duitschers eenige stellirgen
ontruimden. Slechts een paar kleine in-
fanteriegevecbten hadden plaats. Een daar
van maakte ik nog weer eens van nabij
mee.
Reeds bij het opgaan der zon hadden 4
bataljons infanterie en een afdeeling ruiterij
bevel ontvangen om zicb zoo haastig moge-
lijk ter linkerzijde van Nieuwpoort te be-
O*
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
brengen, ter voldoening aan de missive van heeren
Gedeputeerde Staten van Zeeland, dd. 8 Januari 1915,
N". 117c 2e Afdeeling, ter kennis van de ingezetenen
het navolgende besluit
beschikkende op het verzoek der Zeeuwsch- V laam-
sche Tramweg-Maatschappij van 25 Juni 1914, oni
vergunning tot het aanleggen en exploiteeren van
een stoomtramweg van Drie-Schouwen (gemeente
Axelover Axel, ZaamslagBoschkapelleStoppeldij k
en Hengstdijk naar Kloosterzande (gemeente
Hontenisseen van Neuzen naar Zaamslag
gezien de daaromtrent ingewonnen berichten en
het Regleinent op de tramwegen in Zeeland
overwegende, dat de Raad der gemeente Axel
crewezen heeft op mogelijke belemmering van den
toegang naar den brandput bewesten den Zuiddam
(gedeelte van no. 35 van den ligger der wegen en
voetpaden in die gemeente), op de noodzakelijkheid
der instandhouding van de afwatering, welke nu door
de sloot tusschen de tramhectometers 8 en 9 gesehiedt,
op de belangen der in de kom dier gemeente gelegen
rioleerings- en bestratingswerken en op de beperkte
breed te voor het openbaar verkeer van de Kerkdreef
tusschen de Oosterstraat (niet in den ligger) en het
begin van de Lange Noordstraat (no. 35 van dien
ligger), alsook bij de aansluiting van dien weg aan
den Stations-toegangsweg (no. 6 van den ligger der
toegangswegen naar spoorwegstations en
Zeeland) ter plaatse van het magazijn
Esselbrdgge
overwegende, dat aan den door den Raad van de
gemeente Axel geuiten wenscli kan worden tegemoet
gekomen, door alle veranderingen enz. aan bestratings-,
rioleerings- en andere gemeentelijke werken in de
kom dier gemeente uit te voeren in overleg met
Burgemeester en Wethouders, en voorts door het
magazijn van P. H. Esselbrugge, staande op den
hoek bij het begin van de Lange Noordstraat (ge-
halten in
van P. H.
deelte van no. 35 van den ligger van Axel), voor een
gedeelte te onteigenen
overwegende verder, dat de breedte, welke volgens
de overgelegde bescheiden in genoemden Stations-
toegangsweg beschikbaar blijft voor bet gewoon
verkeer, onvoldoende is en hieraan tegemoet gekomen
kan worden door den tramweg met de as ten minste
3 M. noordwestwaarts te verschuiven
overwegende, dat het Bestuur van den Zaamslag-
polder gewezen heeft op de wenschelijkheid van eene
los- en laadplaats aan de Groenstraat (no. 3 van den
lio-o-er der wegen en voetpaden in de geifteente
Zaamslag), alsmede op het bezwaar eener plaatselijke
omlegging van den Terneuzensche-weg (no. 2 van dien
ligger) in verband met te verwachten verzakkingen,
waardoor kosten tot herstel noodig zijn, en eenige
oprnerkingen heeft gemankt ointrent te bouwen
duikers in bij dezen polder in onderhoud zijnde
waterleidingen en het aanleggen van nieuwe water-
leidingeD ter vervanging van bestaande
overwegende dienaangaande, dat dezerzijds geene
aanleiding bestaat, om aan te dringen op het maken
van de genoemde los- en laadplaats, daar op geringen
afstand daarvan, aan den Drieweg (no, 4 van dien
ligger), reeds eene los- en laadplaats ontworpen is;
dat bij bet verleenen van vergunning tot omlegging
van een gedeelte van den Terneuzensche-weg door
Gedeputeerde Staten ingevolge het Regleinent op de
wegen en voetpaden, het onderhoud van bet om-
gelegde wegsgedeelte gedurende eenigen tijd ten laste
van de Tramweg-Maatschappij kan worden gebracht
en dat het Polderbestuur bij het verleenen van ver
gunning aan de Tramweg-Maatschappij tot het maken
van duikers in waterleidingen en het vervangen van
bestaande waterleidingen door nieuwe, ingevolge het
Reglement van politie voor de polders voorwaarden
kan stellen
overwegende, dat de Raad der gemeente Bosch-
kapelle gewezen heeft op den onveiligen toestand,
welke voor het openbaar verkeer ontstaan zal bij het
Stoppeldij ksche-veer nabij tramhectometer 96;
overwegende dienaangaande, dat aan dit bezwaar
kan worden tegemoet gekomen, door het plaatsen van
eene heining langs het kadastrale perceel no. 425
van sectie C der gemeente Boschkapelle, over 40 M.
lengte langs de Veerstraat (no. 20 van den ligger)
en over dezelfde lengte langs den Drie-Gezustersdijk
(no. 19 van den ligger);
overwegende, dat de Raad der gemeente Neuzen
gewezen heeft op den minder gewenschten toestand
voor het openbaar verkeer op den Provincialen weg
van Neuzen naar Axel, meer bepaaldelijk in de
buurt Drieweg en
overwegende dienaangaande, dat ten dezen ver-
betering kan worden aangebracht door in den
Provincialen weg van Neuzen naar Axel de spoor-
staven te leggen tusschen de tramhectometers 94.5
en 114.5 en tusschen de tramhectometers 120 en 129
buiten de daar staande boomen en tusschen de tram
hectometers 114.5 en 120 geheel buiten den weg;
overwegende, dat het voorts gewenscht is, dat de
Hengstdijksche-keiweg (no. 13 van den ligger der
wegen en voetpaden in de gemeente Stoppeldijk)
tusschen de tramhectometers 148 en 149, de
Zaamslagsche-weg (no. 55 van den ligger der wegen
en voetpaden in de gemeente Neuzen) tusschen
de tramhectometers 135 en 136 en de Terneuzensche-
weg (no. 2 van den ligger van Zaamslag) tusschen
de tramhectometers 138 en 141 hunne bestaande
breedte behouden
overwegende, dat de door C. A. Wisse en H. M.
de Regt Mz., de wednwe D. DekkerDees, alien
te Zaamslagen G. van Campen te Boschkapelle,
ingebrachte bezwaarschriften niet op gezegeld papier
gesteld zijn en dus moeten worden ter zijde gelegd
overwegende, dat A. Westerbeke te Boschkapelle
in een door hem ingediend bezwaarschrift niet ont-
vankelijk is, wijl hij geen onderhoudsplichtige is van
den weg, waarin daar ter plaatse de spoorstaven
zullen worden gelegd
overwegende, dat noch het algemeen belang noch
het wegsbelang zich tegen het verleenen der ver
gunning verzet;
overwegende, dat tengevolge van den aanleg der
hiervoren genoemde lijnen geene uitvoering zal worden
gegeven aan het voornemen tot aanleg van eene lijn
van Kloosterzande naar Drie-Schouwen, waarvoor de
vergunning is hegrepen in de concessie, bij besluit
van Gedeputeerde Staten van 24 December 1901
no. 216, 2e afdeeling, verleend aan P. F. Fruijtier
te Hontenisse
overwegende, dat deze concessie daarna met goed-
keuring van Gedeputeerde Staten, blijkens hun be
sluit van 5 Juli 1912, no. 173, 2e afdeeling, aan de
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij is over-
gedragen
overwegende, dat de genoemde concessie van 1901
dientengevolge wijziging eischt
I. in te trekken hun besluit van 24 December
1901, no. 216, 2e afdeeling, voor wat betreft het ge
deelte van den daarin bedoelden stoomtramweg tus
schen Kloosterzande (gemeente Hontenisseen Drie-
Schouwen (gemeente Axel)
II. behoudens de burgerlijke rechten van derden,
aan de Zeeawsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij,
of bij naasting van den tramweg door den Staat der
Nederlanden aan dezen, vergunning te verleenen tot
het leggen van spoorstaven ten gebruike van spoor-
wagens, ter plaatse als is aangewezen op de door de
adressante bij haar verzoekschrift overgelegde ge-
waarmerkte situatieteekening op de schaal 1 2500,
11000 en 1500 en dwarsproflelen op de schaal
1100, in de navolgende, ten dienste van het alge
meen bestemde wegen en voetpaden
in de gemeente Axel
den Kinderdijk, no. 1 van den ligger;
den Zuiddam, gedeelte van no. 35 van den ligger
den Kaaiwal (enkel kruising), niet in den ligger;
de Lange Weststraat (enkel kruising), gedeelte
van no. 356is van den ligger
de Kerkdreef, niet in den ligger
de Koestraat (enkel kruising), niet in den ligger:
de Oosterstraat (enkel kruising), niet in den ligger
den Stations-toegangswegno. 6 van den ligger
der toegangswegen naar spoorwegstations en halten
in Zeeland
het Buthstraatje (enkel kruising), no. 16 van den
us8er; „7
den Provincialen weg van Neuzen naar Axel
de Beoosten-Blijschestraat (enkel kruising), no. 23
van den ligger
den Oudeweg (enkel kruising), no. 17 van den
ligger
den Zaamslag sche-wegno. 20 van den ligger
den Zaamslagsche-dijk (enkel kruising), no. 19 van
den ligger
in de gemeente Zaamslag
den Axelsche-weg, no. 1 van den ligger
den Veerweg, no. 30 van den iigger;
het Aandijksche-pad (enkel kruising), no. 39 van
den ligger;
den Zaamslagsche-dijk (enkel kruising), no 27 van
den ligger
in de gemeente Boschkapelle
de Rooystraat, no. 6 van den ligger
de Koningstraat (enkel kruising), no. 5 van den
ligger
de Veerstraat, no. 20 van den ligger
het Dijkpad (enkel kruising), no. 32 van den
ligger
den Sasdijk (enkel kruising), no. 21 van den
ligger
het Saspad (enkel kruising), no. 30 van den ligger
in de gemeente Stoppeldijk
de Veerstraat, no. 9 van den ligger;
den Middelweg, no. 11 van den ligger
de Straat-van-Boschkapelle (enkel kruising), no.
12 van den ligger;
de Copwijksche-slraat (enkel kruising), no. 15 van
den ligger;
de Hengstdijksche-keiweg, no. 13 van den ligger
in de gemeente Hengstdijk
den Keiweg-naar-Stoppeldijk (tweemaal kruisin;
no. 1 van den ligger
het Kerkpad (enkel kruising), no. 13 van den
ligger
den Plattedijk (enkel kruising), no. 3 van den
ligger
de Hengstdijksche-straat, no. 8 van den ligger;
in de gemeente Hontenisse
den Zoutedijk (enkel kruising), no. 23 van den
den Groenendijli, no. 26 van den ligger
de Molenstraat-bij-Kloosterzande, no. 27 van den
ligger
den Provincialen weg van Walzoorden naar Hulst
(enkel aansluiting)
in de gemeente Neuzen
den Provincialen weg van Neuzen naar Axel
de Kerkhoflaan (enkel kruising), niet in den ligger;
het Driewegen-straatje (enkel kruising), no. 53 van
den ligger;
den Zeven-Triniteits-en-St.-Annaweg (enkel krui
sing), no. 54 van den ligger;
den Dijk-van-den-Zuidlandpolder (enkel kruising),
no. 51 van den ligger
in de gemeente Zaamslag
den Drieweg (enkel kruising), no. 4 van den ligger
de Groenstraat (enkel kruising), no. 3 van den
ligger; j
den Terneuzensche-weg, no. 2 van den ligger
den Beuzenhoeksche-weg (enkel kruising), no. 6
van den ligger;
III. aan deze vergunning te verbinden de na
volgende voorwaarden en bepalingen
Art. 1.
De spoorwijdte bedraagt 1 M. tusschen de binnen-
kanten der spoorstaven.
Art. 2.
1. De beweegkracht wordt voortgebracht door
werktuigen, welke door stoom worden gedreven.
2. De grootste snelheid, waarmede gereden mag
worden, bedraagt 35 K. M. per uur.
Art. 3.
1. De vergunning wordt verleend voor 50 jaren
ingaande met den dag waarop de verklaring van
aanvaarding, bedoeld bij de volgende paragraaf, ter
Provinciale Griffie zal zijn ontvangen.
2. Binnen drie maanden na de dagteekening
van deze vergunning moet de concessionarisse bij
eene op gezegeld papier geschreven akte verklaren,
dat zij de vergunning onder de gestelde voorwaarden
aanvaardt.
3. Voor 1 Januari 4917 moet de exploitatie van
den stoomtramweg aangevangen zijn.
Art. 4.
Binnen een jaar na de dagteekening van deze
vergunning moet door de concessionarisse zekerheid
worden gesteld tot een reeel bedrag van 11000,-
in hypotheek, geld of rentegevende schuldbrieven.
In de laatste twee gevallen worden het geld of de
schuldbrieven door de concessionarisse ten genoegen
van Gedeputeerde Staten bij de Nederlandsche bank
in bewaring gegeven; alb daar it voortvloeiende en
aan de inning der coupons verbinden kosten, komen
voor rekening van de concessionarisse.
Art. 5.
De concessionarisse is verplieht
te gedoogen, dat door hen, die met het onder
houd' of het beheer der wegen zyn belast, aan die
wegen worde verrieht, alles wat tot onderhoud of
vernieuwing vereischt wordt
b. op bare kosten de voorzieningen en verdere
werken uit te voeren, welke ten gevolge van den
aanleg of de exploitatie van den stoomtramweg
moeten worden verrieht aan de wegen, de daarin
gelegen duikers, heuien en kokers, en hetgeen
verder daartoe behoortonder deze voorzieningen
zijn ook begrepen het voor zooveel noodig zorg
dragen voor de behoorlijke afwatering der wegen,
het°aanbrengen en verleggen van kunstbedekking
het verbreeden der wegen, zoodat ten minste
6 M. vrije wegsbreedte, gerekend van de binnen-
spoorstaaf af, voor het gewone verkeer beschikbaar
blijft, waarvan bij nauwe wegsgedeelten tusschen
gebouwen als anderszinsB volgens aanwijzing van
Gedeputeerde Staten en onder nader te stellen
voorwaarden, kan worden afgewekendaartoe
vooraf tijdig duidelijke plannen, toegelicht door
teekeningen met ingeschreven maten, te onder-
werpen "aan de goedkeuring van Gedeputeerde
Staten, die den onderhoudsplichtige hooren
de bestratingen tusschen de spoorstaven met eene
strook langs de buitenzijde van elke spoorstaaf,
ter breedte van 0.75 M., op zijne kosten in goeden
staat te onderhouden, met door de onderhouds-
plichtigen beschikbaar te stellen materiaal zoo
noodig te vernieuwen, schoon te houden en daarbij
te zorgen, dat de bovenkant op gelijke hoogte
blijft liggen met dien der overige bestrating.
Art. 6.
Waar de spoorstaven gelegd worden in de niet
verharde gedeelten der wegen, worden zij zoo ge-
plaatst, dat de binnenscoorstaven op een afstand
blijven van ten minste 0.75 M. uit de kantlijn der
bestrating of den zijkant der verharding
Zoo noodig wordt hiertoe de bestrating of de ver
harding uitgebroken en verlegd, geheel volgens aan
wijzing van Burgemeester en Wethouders.
Art. 7.
1. Waar voor den aanleg' Van tie trambaan
bestratingen moeten worden opgebroken of uitgebreid,
gesehiedt de herbestrating of nieuwe bestrating met
geene mindere soort keien of klinkers dan de aan-
wezige in zuiver zand.
2. Indien voor het
verandering noodig is van bet dwarsprofiel der be
strating of andere kunstbedekking van den weg,
moet deze over de geheele breedte des wegs plaats
hebben me£ geleidelijke aansluiting aan de blijvende
gedeelten.
3. Indien steile hellingen of andere oorzaken
aanleiding geven tot ophooging of ingraving van het
wegsgedeelte, waarin de trambaan wordt gelegd, is
de concessionarisse verplieht, indien Gedep. Staten
zulks in het belang van het gewone verkeer noodig
achten, den weg ter voile kruinsbreedte dezelfde be-
werking te doen ondergaan, met hijlevering van het
benoodigde.
4. Waar de trambaan wegen kruist en met het
bovenvlak der spoorstaven daarboven of daarbeneden
gelegen is, moet de concessionarisse den overgang
door bekwame op- en afritten, ter beoordeeling van
Gedeputeerde Staten, herstellen.
Art. 8.
1. De grondspecie, welke bij den aanleg van de
trambaan beschikbaar komt, moet volgens aanwijzing
Burgemeester en Wethouders gebezigd worden
tot verbetering van weg en bermen, of, indien dit
noodig is, buiten den weg worden vervoerd.
2. Voor zooveel noodig worden de scheringen,
lantaarn-, kilometer-, schamp-, scheiding- of andere
palen, zoomede langs de wegen aanwezige onder-
houdsmaterialen, door de concessionarisse ten ge
noegen van Burgemeester en Wethouders opgeruimd
en verplaatst.
3. In de behoefte aan bergplaatsen voor onder-
houdsmaterialen voor de wegen wordt door de con
cessionarisse ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders voorzien.
Art. 9.
1. Het bovenvlak der spoorstaven en wissels
wordt gelijk gelegd met de aansluitende rijbaan der
kunstwegen, zoodat geen hinder aan het verkeer over
die wegen wordt toegebracht.
j 2. De concessionarisse is verplieht, bij kruising
van niet verharde wegen, alsmede ten dienste van
uit- en andere wegen, de trambaan volgens het straat-
baanstelsel te maken en kei- of klinkerbestratingen
te leggen, te onderhouden, en zoo noodig te vernieuwen
tusschen stalen contra-rails binnen de spoorstaven,
alsmede over 0.75 M. breedte daarbuiten, welke be
stratingen ten minste eene lengte moeten hebben
voor openbare wegen van 5 M., voor andere wegen
en uitgangen voor landerijen van 3 M., en voor uit-
gangen van woningen en voor voetpaden van 1 M.,
of zooveel meer lengte als bij schuine snijding van
de trambaan door Gedeputeerde Staten mocht worden
noodig geacht.
5 3. Bij aanleg of verbetering van wegen is de
concessionarisse verplieht, de daartoe vereischte be
strating tusschen en tegen de spoorstaven toe te laten,
ter beoordeeling van Gedeputeerde Staten.
4. De stalen spoorstaven volgens bet systeem
vail Vignole, wegende 25 E.G. per M., worden in een
voldoend, behoorlijk gedraineerd, ballastbed bevestigd
op tegen bederf bereide houten dwarsliggers van ten
hoogste 2^M. lengte.
In de verharde wegen en bij kruising van niet
verharde wegen worden, met toepassing van het
straatbaanstelsel, stalen spoorstaven van denzelfden
Vignolevorm gelegd met stalen contra-rails, zwaar
pi. m. 14,2 K.G. per M.in openbare wegen worden
zij bevestigd op als voren bedoelde dwarsliggers en
op 9 c.M. hooge gegoten ijzeren straatklossen.
5. De aanleg van den tramweg heeft overigens,
voor zooveel door de vorenstaande bepalingen daarin
geene wijziging noodig is, plaats, wat ligging, in-
richting en construetie betreft, geheel overeenkomstig
de door de concessionarisse bij zijn verzoekschrift
overgelegde gewaarmerkte teekeningen, en voorts
volgens de nog nader aan de goedkeuring van Gede
puteerde Staten te onderwerpen detaiisituaties op
eene schaal van 1 a 500 en de noodige detail-
teekeningen.
Art. 10.
Het wegruimen van sneeuw en ijs van den tram
weg gesehiedt steeds zoo, dat die stoffen niet op den
weg worden gebracht.
Daarentegen zal de concessionarisse geene schade-
vergoeding kunnen vorderen, wanneer dergelijke
stoffen bij de opruiming, daar waar dit in het belang
van de onder II bedoelde wegen noodzakelijk is, van
deze op de trambaan mochten komen.
Art. 11.
Indien omtrent de uitvoering der in deze ver
gunning bedoelde werken verschi! ontstaat tusschen
Burgemeester en Wethouders en de concessionarisse
wordt het geschil aan de beslissing van Gedeputeerde
Staten onderworpen.
Art. 12.
1. De uitvoering en het onderhoud der werken
door de concessionarisse gesehiedt onder toezicht van
de ambtenaren van den Provincialen waterstaat, aan
wie, ter verzekering van de naleving der gestelde
voorwaarden en van het Reglement op de tramwegen,
te alien tijde toegang tot de werken wordt verleend.
2. De concessionarisse stelt ter bescliikking van
Gedeputeerde Staten vijf exemplaren van alle teeke
ningen en verdere bescheiden omtrent den aanleg
van den weg.
3. De concessionarisse geeft tijdig, schriftelijk
en vrachtvrij, aan den Hoofdingenieur van den
Provincialen waterstaat in Zeeland kennis, wanneer
met de uitvoering zal worden aangevangen.
Art. 13.
De concessionarisse onderwerpt zich door de aan
vaarding dezer vergunning aan alle bepalingen, welke
door de Provinciale Staten voor de tramwegen zijn
of worden vastgesteld.
Art. 14.
De concessionarisse is verplieht om bij de aan
vaarding der concessie
lo. zich te verbinden tot de naleving der voorwaarden
van de vergunning;
2o. Gedeputeerde Staten te maehtigen, om, indien
zij nalatig is of weigert aan hare verplichtingen
tegenover de Provincie behoorlijk uitvoering te
geven, in hare plaats op hare kosten het noodige
te verrichten of te doen verrichten.
Middelburg, 8 Januari 1915.
XTedepntBBTde"Staten voornoemd,
DIJCKMEESTER, Voorzitter.
KRUSEMAN, Griffier.
Ter Neuzen, 27 Januari 1915.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
L. WABEKE, Secretaris.