ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD YOOS 2EEUWSCH VLAANDEREN. Mo. 6180. Dinsdag 2 Februari 1915. 55s i Bekendmaking. De Oorlog. ABONNEMENT: ADVERTENTIEN T©l©fooira 25, nit BM Yerschilnt Maandag", Woeasdaj- en YrijdagaYoM, BitfezcMsRt 3? Uil fiI<u 4®1#s'uyui Foestdagea, teij de Firma P. J. ¥AB DE SANDE te Ter Kenzea. Gedeputeerde Staten van Zeeland, Per 3 maanden binnen de stad 1Franco per post voor Nederland 1.10. Bi] vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amenka 16 s, overig Buitenland 2. Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij ahe Boekhandelaren, Postdirecfeuren en Brievenbushouders. Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0.10. Bij directe Opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief. Inzending van advertentien voor 1 UUf op den dag der uitgave. b e si uit en van Ye Sepes»©n. - wans nicuvi£ Ensg©!scfo© troepen. £8iens4weigeMsars. Te Ostende. Het ge*ens- vepkeect IBe wer'swisSe f^ede^landep1 terecht. Uit Sluis werd Zaterdag aan de Tel. geseind Yroeger meldden wrj den teru keer van veel inwoners in 't geteisterde leperen. We spraken ook over het optimisme der burgers. De overheid heeft nn tegen dat optimisme wat gewaarschuwd, door een proclaraatie aan te plakken, de bewoners er op wijzend, dat ze nog op hun hoede moeten zijn voor beschieting door de Duitschers. In tegenspraak met sommige geruchten, als zon leperen zonder voldoende toezicht zijn, wat de burgerij en de handhaving der orde betreft, kunnen wij u verzekeren, dat boofd-, onder-commissaris en politie- agenten op bun post zijn en zeer scherp letten op verkeerde elementen. Burgemee& ter Calaert en de gemeente-secretaris ver- bljjven voor de administratis te Poperinge, wat noodig is om in betrekking te zpn met terugkeerende burgers. Men is aan gindsche zijde van bet front vol geestdrift over de aankomst van talri] ke Engelscbe troepen. Om bet verkeer dezer troepen te vergemakkelijken, had men al wekeu te voren flink aan de her stelling der wegen gearbeid. Oudere Bel- giscbe soldaten hielden zich hier vooral mee bezig. Men gebruikte daarvoor puin uit leperen. Ook werd de ,/halzijde", het geptaveide dsel der wegen, zoo goed mo- gelijk verbreed, door stukken van boom stammen in de aarden zijbaan te kloppen, de tussckenruimten aan te vuilen met steen- gruis of grint en alles met rjjs te bedek- ken. Dit was noodig, als men bedenkt, dat bij het uit wij ken, auto's tot aan de assen in bet slijk zonken. Over bet aantal der Engelsche troepen hoort men allerlei cijfers, maar weinigen zullen wel 'tjuiste kennen. Algemeen is echter de bewondering over hun uitrusting en bun bouding. De meeste dier troepen gaan het front in Frankrjjk versterken, ofscboon ook de lepersche linies, waar nog gedurig druk uitgeoefend wordt, een ruim deel krijgen. We meldden eseneens, dat ook de Duit schers hun front in Vlaanderen versterken Dat alle militairen niet gewillig optrekken, bleek onlangs weer, toen een duizendtal dienstweigeraars, naar ik vernam, met de handen op den rug gebonden, door Rousse- laere trok. Men let daar maar weinig meer op de tocb onbegrijpelijke troepenbewegingen. Deze ongewone, zonderlinge stoet wekte natuurlijk wel de aandacht. 't Is de eenige nieuwe bijzonderheid, welke ik uit deze stad acbter het front vernam. Overigens is de toestand er on- veranderd. Men stelt nu nogmaals zijn hoop op bet betere weer. Er kwam eerst vorst, dan sneeuw, maar nu dooit bet al. Indertijd sprak ik over de volksuitdruk- king, ffDe zwarte vlag wappert op Ostende", en zeidat die zoogenaamde vlag alle en in de verbeelding van het volk bestond. Ik verneem nu uit Ostende, dat de toestand er drageljjk is. Levensmiddelen zijn er voldoende, al beerscht natuurlijk in derge lijke steden geen overvloed. Er is dus geen kwestie, zelfs in figuurlijken zin vaD „zwar- te vlag". Trouwens, ook door bemiddeling van het Amerikaansch, Spaansch commiteit, worden de toestanden beter geregeld. Zoo vaart nu geregeld een boot van Brugge via Gent, Ter Neuzen naar Nederland om provisie. Het grensverkeer nog altijd moeilijk en streng. Een militair betastte van een reiziger den hoed. Plots sneed hij gejaagd de voering door. Hij had een krant gevoeld. (,Gij smokkelt bladen", zei hij tot den burger. ^Pardon, er zit wel een krant in m'n hoed, die me wat te groot was. Maar't is er een van twee jaar oud. Ik ben zuinig op m'n kleeren. En uit den hoed kwam een onscbuldig z/Nieuws van den Dag" van ongeveer twee jaar geleden. Men moet niet verbaasd zijn, te Watervliet een overate een antwoord te hooren als: ,/M.et de Kommendatur van Brugge hebben wij niets te maken." Er is soms een hopelooze verwarring in al dat paspoort- gescharrel. 't Gebeurt echter ook, dat men een heel galante overste ontmoet. Een dametje vroeg even over 't kanaal te mogen. Ze wou haar broeder spreken, die ginds wachtte. Ik beb hem in geen vijf maanden gezien", zei ze. ,ylk beb mijn vrouw ook in geen vijf maanden gezien", antwoordde een soldaat. Dat is nog erger. Maar daar staat. de overste." En de overste zei op 't verzoek: z/Aan een jong meisje kan ik niets weige- ren, en hielp haar heel galant naar de overzijde. Zoo'n tooneeltje mag ons ook niet te stoutmoedig maken. Een bepaling luidt nu, dat, wie de grens overschrijdt, langs een anderen dan den aangegeven weg, een jaar gevangenisstraf krijgt. De vermiste Sluizenaar P. D. S., waar van ik sprak en wiens familie nu drie maanden zonder nieuws was, is terecht. Men weet tenminste, dat bij in bet ffGevaugenlager" te Gieszen vertoeft. Van ginds is bericht gekomen op 't gemeente- huis albier. P. D. S. was drie maanden geleden met brieven naar leperen gegaan. Hij moet tusschen Brugge en 't front aan- gehouden zijn en werd dus naar Duitschland gestuurd. Over zijn lotgevallen en zijn straf, hebben we echter nog geen nader nieuws, maar de familie mag met hem correspondeeren. P. D. S. had heel onschuldige familie-- brieven bij zicb. Van grens-maatregelen hadden we toen nog niets vernomen. We gingen vrij naar Ostende, Brugge, Rousse- laere. Van spionnage is geen sprake. P. D. S. wilde eenvoudig in dezen slappen tijd op onschuldige wijze iets voor hem en de zijnen verdienen. i^abij iieuwfjooifi Een corresp. van het Alg. Hbl. scbrijft nit Duinkerken, d.d. 27 Januari Nog altijd duren de gevechten bij Nieuw- poort voort. De bondgenooten zijn wederom s'nds twee dagen vooruitgegaan en bescbie- ten nu eenige dorpen waar de Duitschers zicb hebben gelegerd. Die dorpen liggen in den omtrek van OstendeBrugge. Het vuur der artillerie had een zoodanige uit- werking, dat de Duitschers eenige stellirgen ontruimden. Slechts een paar kleine in- fanteriegevecbten hadden plaats. Een daar van maakte ik nog weer eens van nabij mee. Reeds bij het opgaan der zon hadden 4 bataljons infanterie en een afdeeling ruiterij bevel ontvangen om zicb zoo haastig moge- lijk ter linkerzijde van Nieuwpoort te be- O* Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN brengen, ter voldoening aan de missive van heeren Gedeputeerde Staten van Zeeland, dd. 8 Januari 1915, N". 117c 2e Afdeeling, ter kennis van de ingezetenen het navolgende besluit beschikkende op het verzoek der Zeeuwsch- V laam- sche Tramweg-Maatschappij van 25 Juni 1914, oni vergunning tot het aanleggen en exploiteeren van een stoomtramweg van Drie-Schouwen (gemeente Axelover Axel, ZaamslagBoschkapelleStoppeldij k en Hengstdijk naar Kloosterzande (gemeente Hontenisseen van Neuzen naar Zaamslag gezien de daaromtrent ingewonnen berichten en het Regleinent op de tramwegen in Zeeland overwegende, dat de Raad der gemeente Axel crewezen heeft op mogelijke belemmering van den toegang naar den brandput bewesten den Zuiddam (gedeelte van no. 35 van den ligger der wegen en voetpaden in die gemeente), op de noodzakelijkheid der instandhouding van de afwatering, welke nu door de sloot tusschen de tramhectometers 8 en 9 gesehiedt, op de belangen der in de kom dier gemeente gelegen rioleerings- en bestratingswerken en op de beperkte breed te voor het openbaar verkeer van de Kerkdreef tusschen de Oosterstraat (niet in den ligger) en het begin van de Lange Noordstraat (no. 35 van dien ligger), alsook bij de aansluiting van dien weg aan den Stations-toegangsweg (no. 6 van den ligger der toegangswegen naar spoorwegstations en Zeeland) ter plaatse van het magazijn Esselbrdgge overwegende, dat aan den door den Raad van de gemeente Axel geuiten wenscli kan worden tegemoet gekomen, door alle veranderingen enz. aan bestratings-, rioleerings- en andere gemeentelijke werken in de kom dier gemeente uit te voeren in overleg met Burgemeester en Wethouders, en voorts door het magazijn van P. H. Esselbrugge, staande op den hoek bij het begin van de Lange Noordstraat (ge- halten in van P. H. deelte van no. 35 van den ligger van Axel), voor een gedeelte te onteigenen overwegende verder, dat de breedte, welke volgens de overgelegde bescheiden in genoemden Stations- toegangsweg beschikbaar blijft voor bet gewoon verkeer, onvoldoende is en hieraan tegemoet gekomen kan worden door den tramweg met de as ten minste 3 M. noordwestwaarts te verschuiven overwegende, dat het Bestuur van den Zaamslag- polder gewezen heeft op de wenschelijkheid van eene los- en laadplaats aan de Groenstraat (no. 3 van den lio-o-er der wegen en voetpaden in de geifteente Zaamslag), alsmede op het bezwaar eener plaatselijke omlegging van den Terneuzensche-weg (no. 2 van dien ligger) in verband met te verwachten verzakkingen, waardoor kosten tot herstel noodig zijn, en eenige oprnerkingen heeft gemankt ointrent te bouwen duikers in bij dezen polder in onderhoud zijnde waterleidingen en het aanleggen van nieuwe water- leidingeD ter vervanging van bestaande overwegende dienaangaande, dat dezerzijds geene aanleiding bestaat, om aan te dringen op het maken van de genoemde los- en laadplaats, daar op geringen afstand daarvan, aan den Drieweg (no, 4 van dien ligger), reeds eene los- en laadplaats ontworpen is; dat bij bet verleenen van vergunning tot omlegging van een gedeelte van den Terneuzensche-weg door Gedeputeerde Staten ingevolge het Regleinent op de wegen en voetpaden, het onderhoud van bet om- gelegde wegsgedeelte gedurende eenigen tijd ten laste van de Tramweg-Maatschappij kan worden gebracht en dat het Polderbestuur bij het verleenen van ver gunning aan de Tramweg-Maatschappij tot het maken van duikers in waterleidingen en het vervangen van bestaande waterleidingen door nieuwe, ingevolge het Reglement van politie voor de polders voorwaarden kan stellen overwegende, dat de Raad der gemeente Bosch- kapelle gewezen heeft op den onveiligen toestand, welke voor het openbaar verkeer ontstaan zal bij het Stoppeldij ksche-veer nabij tramhectometer 96; overwegende dienaangaande, dat aan dit bezwaar kan worden tegemoet gekomen, door het plaatsen van eene heining langs het kadastrale perceel no. 425 van sectie C der gemeente Boschkapelle, over 40 M. lengte langs de Veerstraat (no. 20 van den ligger) en over dezelfde lengte langs den Drie-Gezustersdijk (no. 19 van den ligger); overwegende, dat de Raad der gemeente Neuzen gewezen heeft op den minder gewenschten toestand voor het openbaar verkeer op den Provincialen weg van Neuzen naar Axel, meer bepaaldelijk in de buurt Drieweg en overwegende dienaangaande, dat ten dezen ver- betering kan worden aangebracht door in den Provincialen weg van Neuzen naar Axel de spoor- staven te leggen tusschen de tramhectometers 94.5 en 114.5 en tusschen de tramhectometers 120 en 129 buiten de daar staande boomen en tusschen de tram hectometers 114.5 en 120 geheel buiten den weg; overwegende, dat het voorts gewenscht is, dat de Hengstdijksche-keiweg (no. 13 van den ligger der wegen en voetpaden in de gemeente Stoppeldijk) tusschen de tramhectometers 148 en 149, de Zaamslagsche-weg (no. 55 van den ligger der wegen en voetpaden in de gemeente Neuzen) tusschen de tramhectometers 135 en 136 en de Terneuzensche- weg (no. 2 van den ligger van Zaamslag) tusschen de tramhectometers 138 en 141 hunne bestaande breedte behouden overwegende, dat de door C. A. Wisse en H. M. de Regt Mz., de wednwe D. DekkerDees, alien te Zaamslagen G. van Campen te Boschkapelle, ingebrachte bezwaarschriften niet op gezegeld papier gesteld zijn en dus moeten worden ter zijde gelegd overwegende, dat A. Westerbeke te Boschkapelle in een door hem ingediend bezwaarschrift niet ont- vankelijk is, wijl hij geen onderhoudsplichtige is van den weg, waarin daar ter plaatse de spoorstaven zullen worden gelegd overwegende, dat noch het algemeen belang noch het wegsbelang zich tegen het verleenen der ver gunning verzet; overwegende, dat tengevolge van den aanleg der hiervoren genoemde lijnen geene uitvoering zal worden gegeven aan het voornemen tot aanleg van eene lijn van Kloosterzande naar Drie-Schouwen, waarvoor de vergunning is hegrepen in de concessie, bij besluit van Gedeputeerde Staten van 24 December 1901 no. 216, 2e afdeeling, verleend aan P. F. Fruijtier te Hontenisse overwegende, dat deze concessie daarna met goed- keuring van Gedeputeerde Staten, blijkens hun be sluit van 5 Juli 1912, no. 173, 2e afdeeling, aan de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij is over- gedragen overwegende, dat de genoemde concessie van 1901 dientengevolge wijziging eischt I. in te trekken hun besluit van 24 December 1901, no. 216, 2e afdeeling, voor wat betreft het ge deelte van den daarin bedoelden stoomtramweg tus schen Kloosterzande (gemeente Hontenisseen Drie- Schouwen (gemeente Axel) II. behoudens de burgerlijke rechten van derden, aan de Zeeawsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij, of bij naasting van den tramweg door den Staat der Nederlanden aan dezen, vergunning te verleenen tot het leggen van spoorstaven ten gebruike van spoor- wagens, ter plaatse als is aangewezen op de door de adressante bij haar verzoekschrift overgelegde ge- waarmerkte situatieteekening op de schaal 1 2500, 11000 en 1500 en dwarsproflelen op de schaal 1100, in de navolgende, ten dienste van het alge meen bestemde wegen en voetpaden in de gemeente Axel den Kinderdijk, no. 1 van den ligger; den Zuiddam, gedeelte van no. 35 van den ligger den Kaaiwal (enkel kruising), niet in den ligger; de Lange Weststraat (enkel kruising), gedeelte van no. 356is van den ligger de Kerkdreef, niet in den ligger de Koestraat (enkel kruising), niet in den ligger: de Oosterstraat (enkel kruising), niet in den ligger den Stations-toegangswegno. 6 van den ligger der toegangswegen naar spoorwegstations en halten in Zeeland het Buthstraatje (enkel kruising), no. 16 van den us8er; „7 den Provincialen weg van Neuzen naar Axel de Beoosten-Blijschestraat (enkel kruising), no. 23 van den ligger den Oudeweg (enkel kruising), no. 17 van den ligger den Zaamslag sche-wegno. 20 van den ligger den Zaamslagsche-dijk (enkel kruising), no. 19 van den ligger in de gemeente Zaamslag den Axelsche-weg, no. 1 van den ligger den Veerweg, no. 30 van den iigger; het Aandijksche-pad (enkel kruising), no. 39 van den ligger; den Zaamslagsche-dijk (enkel kruising), no 27 van den ligger in de gemeente Boschkapelle de Rooystraat, no. 6 van den ligger de Koningstraat (enkel kruising), no. 5 van den ligger de Veerstraat, no. 20 van den ligger het Dijkpad (enkel kruising), no. 32 van den ligger den Sasdijk (enkel kruising), no. 21 van den ligger het Saspad (enkel kruising), no. 30 van den ligger in de gemeente Stoppeldijk de Veerstraat, no. 9 van den ligger; den Middelweg, no. 11 van den ligger de Straat-van-Boschkapelle (enkel kruising), no. 12 van den ligger; de Copwijksche-slraat (enkel kruising), no. 15 van den ligger; de Hengstdijksche-keiweg, no. 13 van den ligger in de gemeente Hengstdijk den Keiweg-naar-Stoppeldijk (tweemaal kruisin; no. 1 van den ligger het Kerkpad (enkel kruising), no. 13 van den ligger den Plattedijk (enkel kruising), no. 3 van den ligger de Hengstdijksche-straat, no. 8 van den ligger; in de gemeente Hontenisse den Zoutedijk (enkel kruising), no. 23 van den den Groenendijli, no. 26 van den ligger de Molenstraat-bij-Kloosterzande, no. 27 van den ligger den Provincialen weg van Walzoorden naar Hulst (enkel aansluiting) in de gemeente Neuzen den Provincialen weg van Neuzen naar Axel de Kerkhoflaan (enkel kruising), niet in den ligger; het Driewegen-straatje (enkel kruising), no. 53 van den ligger; den Zeven-Triniteits-en-St.-Annaweg (enkel krui sing), no. 54 van den ligger; den Dijk-van-den-Zuidlandpolder (enkel kruising), no. 51 van den ligger in de gemeente Zaamslag den Drieweg (enkel kruising), no. 4 van den ligger de Groenstraat (enkel kruising), no. 3 van den ligger; j den Terneuzensche-weg, no. 2 van den ligger den Beuzenhoeksche-weg (enkel kruising), no. 6 van den ligger; III. aan deze vergunning te verbinden de na volgende voorwaarden en bepalingen Art. 1. De spoorwijdte bedraagt 1 M. tusschen de binnen- kanten der spoorstaven. Art. 2. 1. De beweegkracht wordt voortgebracht door werktuigen, welke door stoom worden gedreven. 2. De grootste snelheid, waarmede gereden mag worden, bedraagt 35 K. M. per uur. Art. 3. 1. De vergunning wordt verleend voor 50 jaren ingaande met den dag waarop de verklaring van aanvaarding, bedoeld bij de volgende paragraaf, ter Provinciale Griffie zal zijn ontvangen. 2. Binnen drie maanden na de dagteekening van deze vergunning moet de concessionarisse bij eene op gezegeld papier geschreven akte verklaren, dat zij de vergunning onder de gestelde voorwaarden aanvaardt. 3. Voor 1 Januari 4917 moet de exploitatie van den stoomtramweg aangevangen zijn. Art. 4. Binnen een jaar na de dagteekening van deze vergunning moet door de concessionarisse zekerheid worden gesteld tot een reeel bedrag van 11000,- in hypotheek, geld of rentegevende schuldbrieven. In de laatste twee gevallen worden het geld of de schuldbrieven door de concessionarisse ten genoegen van Gedeputeerde Staten bij de Nederlandsche bank in bewaring gegeven; alb daar it voortvloeiende en aan de inning der coupons verbinden kosten, komen voor rekening van de concessionarisse. Art. 5. De concessionarisse is verplieht te gedoogen, dat door hen, die met het onder houd' of het beheer der wegen zyn belast, aan die wegen worde verrieht, alles wat tot onderhoud of vernieuwing vereischt wordt b. op bare kosten de voorzieningen en verdere werken uit te voeren, welke ten gevolge van den aanleg of de exploitatie van den stoomtramweg moeten worden verrieht aan de wegen, de daarin gelegen duikers, heuien en kokers, en hetgeen verder daartoe behoortonder deze voorzieningen zijn ook begrepen het voor zooveel noodig zorg dragen voor de behoorlijke afwatering der wegen, het°aanbrengen en verleggen van kunstbedekking het verbreeden der wegen, zoodat ten minste 6 M. vrije wegsbreedte, gerekend van de binnen- spoorstaaf af, voor het gewone verkeer beschikbaar blijft, waarvan bij nauwe wegsgedeelten tusschen gebouwen als anderszinsB volgens aanwijzing van Gedeputeerde Staten en onder nader te stellen voorwaarden, kan worden afgewekendaartoe vooraf tijdig duidelijke plannen, toegelicht door teekeningen met ingeschreven maten, te onder- werpen "aan de goedkeuring van Gedeputeerde Staten, die den onderhoudsplichtige hooren de bestratingen tusschen de spoorstaven met eene strook langs de buitenzijde van elke spoorstaaf, ter breedte van 0.75 M., op zijne kosten in goeden staat te onderhouden, met door de onderhouds- plichtigen beschikbaar te stellen materiaal zoo noodig te vernieuwen, schoon te houden en daarbij te zorgen, dat de bovenkant op gelijke hoogte blijft liggen met dien der overige bestrating. Art. 6. Waar de spoorstaven gelegd worden in de niet verharde gedeelten der wegen, worden zij zoo ge- plaatst, dat de binnenscoorstaven op een afstand blijven van ten minste 0.75 M. uit de kantlijn der bestrating of den zijkant der verharding Zoo noodig wordt hiertoe de bestrating of de ver harding uitgebroken en verlegd, geheel volgens aan wijzing van Burgemeester en Wethouders. Art. 7. 1. Waar voor den aanleg' Van tie trambaan bestratingen moeten worden opgebroken of uitgebreid, gesehiedt de herbestrating of nieuwe bestrating met geene mindere soort keien of klinkers dan de aan- wezige in zuiver zand. 2. Indien voor het verandering noodig is van bet dwarsprofiel der be strating of andere kunstbedekking van den weg, moet deze over de geheele breedte des wegs plaats hebben me£ geleidelijke aansluiting aan de blijvende gedeelten. 3. Indien steile hellingen of andere oorzaken aanleiding geven tot ophooging of ingraving van het wegsgedeelte, waarin de trambaan wordt gelegd, is de concessionarisse verplieht, indien Gedep. Staten zulks in het belang van het gewone verkeer noodig achten, den weg ter voile kruinsbreedte dezelfde be- werking te doen ondergaan, met hijlevering van het benoodigde. 4. Waar de trambaan wegen kruist en met het bovenvlak der spoorstaven daarboven of daarbeneden gelegen is, moet de concessionarisse den overgang door bekwame op- en afritten, ter beoordeeling van Gedeputeerde Staten, herstellen. Art. 8. 1. De grondspecie, welke bij den aanleg van de trambaan beschikbaar komt, moet volgens aanwijzing Burgemeester en Wethouders gebezigd worden tot verbetering van weg en bermen, of, indien dit noodig is, buiten den weg worden vervoerd. 2. Voor zooveel noodig worden de scheringen, lantaarn-, kilometer-, schamp-, scheiding- of andere palen, zoomede langs de wegen aanwezige onder- houdsmaterialen, door de concessionarisse ten ge noegen van Burgemeester en Wethouders opgeruimd en verplaatst. 3. In de behoefte aan bergplaatsen voor onder- houdsmaterialen voor de wegen wordt door de con cessionarisse ten genoegen van Burgemeester en Wet houders voorzien. Art. 9. 1. Het bovenvlak der spoorstaven en wissels wordt gelijk gelegd met de aansluitende rijbaan der kunstwegen, zoodat geen hinder aan het verkeer over die wegen wordt toegebracht. j 2. De concessionarisse is verplieht, bij kruising van niet verharde wegen, alsmede ten dienste van uit- en andere wegen, de trambaan volgens het straat- baanstelsel te maken en kei- of klinkerbestratingen te leggen, te onderhouden, en zoo noodig te vernieuwen tusschen stalen contra-rails binnen de spoorstaven, alsmede over 0.75 M. breedte daarbuiten, welke be stratingen ten minste eene lengte moeten hebben voor openbare wegen van 5 M., voor andere wegen en uitgangen voor landerijen van 3 M., en voor uit- gangen van woningen en voor voetpaden van 1 M., of zooveel meer lengte als bij schuine snijding van de trambaan door Gedeputeerde Staten mocht worden noodig geacht. 5 3. Bij aanleg of verbetering van wegen is de concessionarisse verplieht, de daartoe vereischte be strating tusschen en tegen de spoorstaven toe te laten, ter beoordeeling van Gedeputeerde Staten. 4. De stalen spoorstaven volgens bet systeem vail Vignole, wegende 25 E.G. per M., worden in een voldoend, behoorlijk gedraineerd, ballastbed bevestigd op tegen bederf bereide houten dwarsliggers van ten hoogste 2^M. lengte. In de verharde wegen en bij kruising van niet verharde wegen worden, met toepassing van het straatbaanstelsel, stalen spoorstaven van denzelfden Vignolevorm gelegd met stalen contra-rails, zwaar pi. m. 14,2 K.G. per M.in openbare wegen worden zij bevestigd op als voren bedoelde dwarsliggers en op 9 c.M. hooge gegoten ijzeren straatklossen. 5. De aanleg van den tramweg heeft overigens, voor zooveel door de vorenstaande bepalingen daarin geene wijziging noodig is, plaats, wat ligging, in- richting en construetie betreft, geheel overeenkomstig de door de concessionarisse bij zijn verzoekschrift overgelegde gewaarmerkte teekeningen, en voorts volgens de nog nader aan de goedkeuring van Gede puteerde Staten te onderwerpen detaiisituaties op eene schaal van 1 a 500 en de noodige detail- teekeningen. Art. 10. Het wegruimen van sneeuw en ijs van den tram weg gesehiedt steeds zoo, dat die stoffen niet op den weg worden gebracht. Daarentegen zal de concessionarisse geene schade- vergoeding kunnen vorderen, wanneer dergelijke stoffen bij de opruiming, daar waar dit in het belang van de onder II bedoelde wegen noodzakelijk is, van deze op de trambaan mochten komen. Art. 11. Indien omtrent de uitvoering der in deze ver gunning bedoelde werken verschi! ontstaat tusschen Burgemeester en Wethouders en de concessionarisse wordt het geschil aan de beslissing van Gedeputeerde Staten onderworpen. Art. 12. 1. De uitvoering en het onderhoud der werken door de concessionarisse gesehiedt onder toezicht van de ambtenaren van den Provincialen waterstaat, aan wie, ter verzekering van de naleving der gestelde voorwaarden en van het Reglement op de tramwegen, te alien tijde toegang tot de werken wordt verleend. 2. De concessionarisse stelt ter bescliikking van Gedeputeerde Staten vijf exemplaren van alle teeke ningen en verdere bescheiden omtrent den aanleg van den weg. 3. De concessionarisse geeft tijdig, schriftelijk en vrachtvrij, aan den Hoofdingenieur van den Provincialen waterstaat in Zeeland kennis, wanneer met de uitvoering zal worden aangevangen. Art. 13. De concessionarisse onderwerpt zich door de aan vaarding dezer vergunning aan alle bepalingen, welke door de Provinciale Staten voor de tramwegen zijn of worden vastgesteld. Art. 14. De concessionarisse is verplieht om bij de aan vaarding der concessie lo. zich te verbinden tot de naleving der voorwaarden van de vergunning; 2o. Gedeputeerde Staten te maehtigen, om, indien zij nalatig is of weigert aan hare verplichtingen tegenover de Provincie behoorlijk uitvoering te geven, in hare plaats op hare kosten het noodige te verrichten of te doen verrichten. Middelburg, 8 Januari 1915. XTedepntBBTde"Staten voornoemd, DIJCKMEESTER, Voorzitter. KRUSEMAN, Griffier. Ter Neuzen, 27 Januari 1915. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. L. WABEKE, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1915 | | pagina 1