ALGEMEEN NIEUWS- EN ADYERTENTIEBLAD V00R ZEEUWSCH-VLAANDEREN. No. 6127. Dinsdag 29 September 1914. 54e Jaargang. De Oorlog. ABONNEMENT ADVERTENTIEN Telefoon 25. Bit Blad verschijnt Maandag^, Woensdag- en Yrijdagayond, uitgezonderd op Feestdagen, Bij de Firma P. J. VAN DE 8ANDE te Ter Neuzen. BINNENLAND. Per 3 maanden binnen de stad 1.Franco per post voor Nederland y 1 -10. Bij vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amerika /1.65, overig Buitenland f 2. Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievenbushouders. Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer f 0.10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief. Inzending van advertentien voor 1 ut&r op den dag der uitgave. Jaclitacten De Minister van Landbouw maakt, vol gens het R. N., bekend, dat in verband met de bijzondere tijdsomstandigheden te zijner tijd de teruggave zal worden overwogen van de recognitie van de jachtacten, waar- van geen of slechts weinig gebruik is ge- maakt kunnen worden doch uitsluitend aan die personen, die hun acte voor 1 October a. s. bij den burgemeester hunner woonplaats hebben ingeleverd. De betaalde zegelgelden zullen echter niet kunnen worden weergegeven. NeerlancVs oostgrens in staat van beleg. Na de Zuidgrens wordt thans ook de Oostgrens van het land in staat van beleg verklaard. Naar wij vernemen, spelen bij deze laat- ste uitbreiding van het gebied dat in staat van beleg is verklaard, inilitaire overwe- gingen niet de hoofdrol. De pogingen om de verschillende uit- voerverboden te ontduiken en allerlei waren waarvan de uitvoer niet geoorloofd is, toch over de grenzen te smokkelen, begonnen zulke afmetingen aan te nemen dat de Regeering zich verplicht zag krachtiger in te grijpen dan door het toezicbt van de ambtenaren der invoerreehten mogelijk was. (H. Crt.) MngelancVs verontschuldiging voor het neerlaten van een bom boven Maastricht. De H. Crt. verneemt, dat de Britsche gezant in opdracht van zijn regeering ter kennis van de Nederlandsche Regeering heeft gebracht, dat op 22 dezer een Britsch vliegtuig, bii een verkenningstocht naar Duitsch grondgebied, een bom heeft verloren. terwijl tengevolge van mist de bemanning gedurende anderhalf uur geen plaats heeft kunnen bepalen, en zich daarom niet be- wust is over Nederlandsch grondgebied te hebben gevlogen. Aangezien het echter, mede in verband met de omstandigheid dat de scherven van de ten zelfden dage in Maastricht neerge- komen bom op Britschen oorsprong duiden, waarscbijnlijk is dat deze door bedoeld vlieg tuig is verloren, heeft de Britsche regeering in die onderstelling haar oprecht en ernstig leedwezen aan onze Regeering doen betuigen over het onopzettelijk vliegen boven Neder landsch grondgebied, en over het plaatsge- grepen ongeval, zich verheugende dat geen verlies van menschenlevens is te betreuren geweest. Vergoeding van de veroorzaakte mate- rieele schade is mede door haar aangeboden. Men gelukwensch voor den kapitein van de „Titan Prins Hendrik, voorzitter van het hoofd- comite van het Roode Kruis, is te Rotterdam den kapitein van de //Titan", de boot van de Kon. Stoomboot-Maatschappij, die na het vergaan van de drie Engelsche kruisers, een aantal drenkelingen redde, geluk komen wenschen. Maatregelen tegen onwaardige handelspractij ken. Naar wij vernemen, blijkt hoe langer hoe meer, dat er in onze handelssteden een aan tal kooplieden zijn, die zich niet ontzien herhaaldelijk pogingen in het werk te stellen, tot onduiking van verschillende maatregelen, welke de regeering neemt ter verzekering van den toevoer van levensmiddelen en vee- voeder. Ons werd medegedeeld, dat in verband daarmede wordt overwogen, of het geen aan- beveling zou verdienen, de groote handels steden onder den staat van beleg te brengen, opdat de handelscorrespondenties onder cen- suur kunnen worden gebracht. Het zou zeer te betreuren zijn, als deze krasse maatregel noodig mocht blijken. Mocht dit het geval zijn, dan zou de handel het aan zichzelf hebben te wijten. De goeden zouden dan met de kwaden moeten lijden. (Tel) Verbod uitvoer van veevoeder. Bij Kon. Besluit van 24 dezer wordt verboden uitvoer van lijnzaad, kool- en raapzaad, andere oliezaden (uitgezonderd karwijzaad, mosterdzaad en blauwmaanzaad), meel van rpst en rjjstafval, meel van peul- vruehten, lijnkoek en lijnmeel, raapkoek en raapkoekenmeel, grondnotenkoek en grond- notenmeei, katoenzaadkoek en katoenzaad- meel, andere krachtvoederkoeken, alsmede meel en afval daarvan, gedroogde pulp en suikerpulp, gedroogde spoeling, bostel of bierdraf en vleeschmeel. De uitvoer van deze artikelen is verboden van den dag der afkondiging van dit besluit. De kroon behoudt zich voor, dit verbod tijdelijk op te heffen of in bijzondere ge- vallen daarvan ontheffing te doen verleenen. Verbod uitvoer Beetwortelen Een Vrijdagnacht verscbenen buiten- gewone Staatscourant bevat een koninklijk besluit houdende verbod van uitvoer van suikerbieten en katoenafval. De Maisprijzen. De hoeveelheid mais, voor welker aan- voer de regeering zorg gedragen beeft, moet zoo groot zijn, dat er alle hoop bestaat, dat de buitensporige prijzen, welke thans voor dit artikel gevraagd worden, zich niet zullen handhaven. Ook zonder bet stellen van een maximum-prijs voor mais zal dus het gevaar, dat varkens met tarwe en rogge instede van met mais gevoerd worden, kunnen worden bezworen. (N. R. Crt.) Doorvoer van suiker. Thans kunnen wij met stelligheid mede- deelen, dat de Engelsche regeering inderdaad alleen den doorvoer van Duitsche suiker naar Engeland heeft willen verhinderen, doch den invoer van Nederlandsche suiker geenszins heeft verboden. Met behulp van •certificaten van herkomst zal te dien aanzien wel een zoodanige regeling getroffen kunnen worden, dat moeilijkheden niet te vreezen zijn. De Duitsche suiker, welke hier te lande reeds aanwezig is, zal in een veem worden opgeslagen en daar tot het einde van den oorlog bewaard blijven. (N. R. Crt.) Zeemijnen in de JVoordzee. Men schrijft van deskundige zyde, aan de N. R. Crt., dat na langdurige krachtige stormen, zooals onlangs op onze kust en in de Noordzee gewaaid hebben, ver schillende mijnen van bun veraukering zul len geslagen zijn. De berichten van het zien van mijnen zullen vermoedelijk veel- vuldiger worden, doch deze moeten eerder geruststellend dan vreesverwekkend werken. De staaldraad ankertouwen der mijnen zijn betrekkelijk dunde mijnen in 6pen zee zijn aan de kracht van de hooge zeeen blootgesteld, waardoor de ankertouwen ten slotte het zware rukken van de mijnen niet langer kunnen weerstaan en zullen breken. De mijn komt dan aan de oppervlakte, wordt echter tegelijkertijd ongevaarlijk, maar zal nu tijden lang in zee blijven ronddrijven, totdat zij aan de kust drijft of tegen de rotsen (Noorsche kusten) lek slaat en zinkt. De „Bijndam" Van het de vorige week te Rotterdam uit New-York aangekomen stoomschip //Rijndam", van de HollandAmerika-lijn, zijn te Queenstown zes dienstplichtige Duitschers van boord gehaald. Een der passagiers kwam daarvan ver- tellen aan de H. Crt. Donderdagmorgen 17 dezer was 't schip te Queenstown aan gekomen, en's Zaterdags had men al kunnen varen, als -- toen nog niet naar een man was gezocht, die, blijkens de scheepspapieren aan boord moest zijn, en die nergens te vinden was. Men zocht waar maar te zoeken was, en onderwijl verbreidde zich 't gerucht dat 50 gulden voor 's mans op- sporing was uitgeloofd Toen begon ieder mee te zoeken, en 's nachts werd de man uit een sloep te voorsehijn gehaald sloep die te-voren toch al reeds onderzocht was Ook het inhalen van de ankerkettingen heeft later oponthoud gegeven. Deze zaten in elkaar, en er was heel wat gelaveer noodig, voor de kettingknoop ontward was. Drie keer is de //Rijndam" onderweg opgebracht. Bij den Hoek-van-Holland werd het vaartuig gister door een Hollandsche torpedoboot een welkom in 't vaderland toegeroepen. De 5000 ton tarwe, die de //Rijndam" voor de Regeering aan boord had, zijn nu toch met elevators gelost, aangezien het stoomschip Zondagmiddag weer moest varen. Men succes voor de torpedoboot. In maritieme kringen heeft de torpilleering der Engelsche kruisers //Cressy", „Hogue" en //Aboukir" een zekere sensatie veroor- zaakt, schrijft de H. Crt. Men kan het zich voorstellen. De groote meerderheid der Nederlandsche mariue-specialiteiten heeft over een torpedoboot altijd glimlachend gesproken, over een duikboot zelfs schater- lachend. Zeker, zoo'n duikboot kon een artillerieschip met een schot Vernielen. Maar of het gebeuren zou, dat was een andere vraag. En ziet, de zeeoorlog breekt uit, maar de artillerieschepen blijven zooveel mogelijk bij de kust. Slechts af en toe wagen ze eeDS wat. In hoofdzaak dienen zij, voor zoover ze een groot aantal knoopen loopen om koopvaardijschepen aan te houden. De drie in den grond geboorde kruisers waren weliswaar geen Dreadnoughts of super-Dreadnougts, maar het waren toch reusachtige drijvende artillerieforten iedere kruiser was ongeveer zoo groot, voor zoover het tonneninhoud betreft als het heele Nederlandsche kruiserseskader te samen. Het grootste Nederlandsche oorlogschip is nog niet half zoo groot, en de slag, aan de Engelsche marine toegebracht, is werke- lijk zoo klein niet, als vurige auti-Duitschers probeeren voor te stellen. De drie nauweiijks vijftienjarige kruisers hebben minstens 30 millioen gekost. Voor dit bedrag heeft men een zwerm duikbooten. Elke kruiser bemand met 800 koppen. Men vraagt zich nu af: als een of twee duikbooten dit vermogen, wat zal er dan gebeuren, als alle Duitsche onderzeeers op een Engelsch eskader worden los'gelaten, en als de Duitsche vloot door deze gevaarlijke waterinse sn zou worden gesto- ken. Het is een feit, dat Engeland bv. z'n duikbooten zooveel mogelijk gespaard heeft. Zal dan de Draednought inderdaad niet beschermd zijn tegen de torpedo De bemanning van de torpedoboot wordt altijd voorgehouden gij hoeft slechts een daad te verrichten de torpedo te lanceeren, wanneer ge u bevindt in de onmiddellijke nabij heid van het drijvend kasteel. Hebt ge die daad volbracht, en is het vijandelijk schip in den grond geboord, dan zult ge waarschijnlijk opgemerkt worden door een ander vijandelijk schip, en is het met u gedaan. Gij moet uw levengeven voor het vaderland. Maar thans staat het te bezien, wie veiliger vaart, de Dreadnought of het onderzeeertje. De bemanning van de torpedoboot kan bv. opgeDomen worden op de vijandelijke slagschepen. Maar de onderzeeer kan niet een vijand bergen. Hij ziet het vijandelijke schip zinken, zonder z'n vijandelijke broeders te kunnen helpen, en zelf vaart hij veilig terug, door de periscoop in staat gesteld door het vijandelijk eskader veilig heen te varen, terwijl hij zelf onzichtbaar blijft. Duitschland is nu optimistisch. Geen land ter wereld kan immers zoo snel een groot aantal onderzeeers bouwen als juist Duitschland. Laat Holland blij zijn, dat het nog geen Dreadnoughts bouwt De Mngelsche> matrozen naar Mag eland terug. Zaterdagavond kwamen te Vlissingen aan ongeveer 280 matrozen en officieren van de gezonken Engelsche kruisers, die naar hun vaderland mochten terugkeeren. Direct gingen de mannen aan boord van de mailboot //Mecklenburg" der maatschappij Zeeland die hen naar Queensbourgh zou brengen. Te ougeveer tien uur ging de Mecklenburg naar de reede om des morgens vroeg zee te kiezen, te ongeveer 12 uur was men op de plaats van bestemming, waar niet werd aangelegd. De Engelschen werden per sleep- boot. afgehaald en naar Chattam gebracht. Onderwegontmoettemen o. a. een zusterschip van een der gezonken kruisers, de beman ning van dit schip liet //three cheers" hooren, wat door de geredde matrozen werd beantwoord. Deze laatste deden het- zelfde toen men de Helene, een zusterschip van de Flora ontmoette. De mannen hadden maar een roep over de wijze waarop zij in Nederland ontvangen zijn. bij het ver- lateq van de Mecklenburg, klonken de cheers voor onze Koningin en bij bet wegstoomen der sleepboot als afscheid aan de bemanning van de Mecklenburg. De mailboot keerde direct naar Vlissingen terug en meerde des avonds ongeveer half acht in de buitenhaven aldaar. Duitsch troepenvervoer Uit Maastricht wordt aan de Tijd ge- seind, dat ontzaglijke troepenmassa's naar Frankrijk vervoerd worden ter deelneming aan den slag bij de Aisne. Eenige dagen lang rolien weer de zware oorlogstreinen over de lijn Miinchen Glad- bachAken. Soms duurt het voorbijrijden een half uur zonder onderbreking. Gedu rende de dagen van transport is het heen en weer gaan over de grens ten strengste verboden. Schepen uit Luik teruggehaald. Twee schippers uit Sint-Annaland en Siut-Maartensdijk, die bij het uitbreken van den oorlog hun schepen te Luik hadden verlaten, hebben ze teruggehaald. Het eerste was intact gebleven, het tweede was totaal leeggeplunderd. Gevluchte Belgische krijgs- gevangenen. Te Winschoten arriveerden Zaterdagavond drie Belgische soldaten in burgerkleeding, die in Duitschland krijgsgevangen waren en van daar ontvluchtten. Ze werden liefderijk behandeld en wenschen zoo spoedig mogelijk naar Belgie terug te keeren. Het verlies aan officieren. De Times staat stil bij het verschrikkelijk verlies aan officieren bij de Duitschers, ae Oostenrijkers, maar ook bij de Engelschen. Ben doorlezing van de verlieslijsten toont aan, dat in een maand tijd vechtens aan Engelschen kant ongeveer 1100 officieren gesneuveld, gewond en vermist zijn, waarbij dan nog een aantal zieken geteld moeten worden. Ruim vijf infanteriedivisies hebben aan de gevechten deelgenomen, en daar nu elke divisie ongeveer 600 officieren heeft, hebben de Engelschen bijna twee op de vijf officieren in een maand tijd verloren. Gebrek aan officieren. Volgens de Nieuwe Gazet begiunen de Duitschers nood aan officieren te krijgen. Zij doen pogingen om hun officiereD, die gevangen genomen zijn, door uitwisseling met vreemde officieren, die zij gevangen houden, terug te krijgen. Het blad zegt van zeer betrouwbare zijde te weten, dat zij reeds op indirecte wijze geprobeerd hebben om kolonel Von Biilow los te krijgen, die in handen der Belgen is, en dat de Belgische staf hun verzoek niet ingewilligd heeft. J acht op een vliegtuig. In den omtrek van Ninove heeft een Engelsche vlieger jacht gemaakt op een Duitsche Taube die op zeer groote hoogte vloog, en deze neergeschoten. De Duitscher werd gedood. Vliegongeluk. Vrijdaguamiddag wilde een Engelsche vlieger die een neef van den prins de Ligne als passagier medevoerde, op het Wilrijksche- plein te Antwerpen landen, toen zijn toestel op een aanzienlijke hoogte omsloeg en naar beneden viel. Het vliegtuig werd ver- brijzeld en de beide inzittenden werden zwaar gewond. Den Engelschman werd een voet gebroken, terwijl de neef van den prins de Ligne een breuk aan de knieschijf opliep. Beide gekwetsten zijn naar het St. Camillusgeslicht overgebracht. Bommen geworpen. Op de Belgische mailboot Leopold 11, Vrijdag uit Oostende te Folkestone aange komen, is volgens Engelsche bladen een bom gevallen, door het Zeppelin-luehtschip, dat Ostende heeft gebombardeerd, uitgeworpen. Schade is aan het schip niet aangericht. Verder is Vrijdag uit een Duitsch vlieg tuig een bom op de Fransche stad Boulogne geworpen. De bom ontplofte op een scheeps- werf, doch richtte weinig schade aan. De Zeppelin boven Ostende. Over de verschijning, Donderdagavond om elf uur, van een Zeppelin boven Ostende meldt een Belgisch blad. Door het geronk van zijn schroeven had het luchtschip reeds zijn komst verraden en vele burgers uit hun slaap gewekt. Het kwam uit Zuid-Oostelijke richting en zwenkte boven de stad na even tot boven den zeespiegel gezweefd te hebben. Plotseling weerklonken drie dreunende slagen kort op elkaar Het luchtschip had drie bommen uitge worpen. De eerste bom was gevallen nabij de monumentale De Smet-de Naeyerbrugde tweede bij den ingang van het zoogenaamde Bois de Boulognede derde bom kwam terecht nabij de stedelijke viscbafslag, op het huis waar de bureelen van den heer Camille Willems gevestigd zijn. Deze woning werd vernield. De brand- kast werd een meter diep in den muur gedrongen. Gelukkig was, als eenig levend wezen in dit huis slechts een waakhond die gedood werd. Op zeker 100 meter in de ronde werden alle ruiten verbrijzeld. Nabij de De Smet-de Naeyerbrug is slechts stoffelijke schade aangericht. Er zijn diepe gaten in den grond geslagen en verscheiden spoorwegwagons zijn versplinterd. Geen menschen zijn echter geraakt. De ontroering was zooals het zich licht begrijpen laat geweldig io de stad. Tien minuten na de ontploffing was heel Ostende op de been. Overblijfselen van de in den grond geboorde Mngelsche kruisers. Door schipper A. Spuy Azu., bevarende de blazerschuit //St. 6" zijn onbeheerd drij vende gevonden en gevischt Dinsdagavond 7 uur ten Noordwesten van het lichtschip de Maas een en Woensdagmorgen 6 uur 10 mijlen ten N.N.W. van Goedvreede 4 Engelsche marinesloepen, waariu ruim 40 riemen, negen haken, drie kompassen, zes watervaatjts, een pistool voor seinlichten, een koperen lamp, vier ankers met dregge- touwen, wat blokjes en tales, eenige zwem- vesten en wat boven- en onderkleederen. Nadat de sleepboot //Roode Zee" van de firma L. Smit, in dienst van de Nederlandsche marine de blazerschuit had opgesleept tot nabij de Goereesche haven, werd per draad- looze telegrafie om een stoomschip geseind, Gistermiddag 1.30 uur kwam het stoomschip z/P. Calland" langs zijde en is al het gevischte aan dit stoomschip overgedragen, dat het vervolgens van het Goereesche Gat naar Hellevoetsluis bracht. Duitsche berichten over wreedheden van Mransclie en Belgische dokters. Een bekend chirurg van een Duitsch lazaret in een Duitsche grensvesting aan 't westelijk front gelegen schrijft naar uit Berlijn aan de H. Crt. gemeld wordt Van onze stafartsen die uit Frankrijk teruggekomen zijn hoorde ik zelf dat de Fransche en Belgische artsen zoo opvallend veel amputeeren bij Duitsche gewonden. De vijandelijke soldaten schijnen van ons 't zelfde te vreezen, tenminste ik heb 't de laatste drie dagen tweemaal bijgewoond dat een Fransch en een Engelsch soldaat voor een operatie aan de armen, mij telkens weder smeekten ,fO, dokter geen armen amputeeren". Hoewel ik de soldaten direct zei dat slecbts een kleine snee gegeven zou worden, zag de Franschman direct na zijn ontwaken uit de narcose dat zijn arm er nog aan zat en verzekerde me toen zijn grooten dank dat hij zijn arm behouden had en wierp me daarna eindelooze kushanden toe. Dat is een voorbeeld hoe men de Duit schers zwart gemaakt heeft bij de Fransche soldaten. De kroon spant echter de meede- deeling van den kamp-kommandant in de buurt (van de grensvesting) die vertelde dat in de barakken gevangenen waren geiY/terneerd, die in grooten angst verkeerden en vertelden dat men hun in Frankrijk steeds had gezegd zich niet te laten ge- var gen nemen, want de Duitschers schoten hun gevangenen dood. Op die wijze hebben die menscben dagen lang in doodsangst verkeerd. Men Duisch socialistenblad over den oorlog. Het Zwabisch sociaal-uemokratische blad z/Tagwacht" betoogt dat, indien er al bij het begin van den oorlog geen twijfel meer bestond dat de Internationale op haar grond- vesten schudde, de oproep van Belgische en Fransche sociaal-demokraten aan het Duitsche volk en het antwoord van het Duitsche Partijbestuur nu volkomen duide- lijk maken dat de Internationale is ineen- gestort. Den val van dit grootsche gebouw der internationale saamhoorigheid van het proletariaat, waaraan de grootste voor- vechters der sociaal-demokratie een halve eeuw gewerkt hebben, noemt het blad een ontstellend feit. NSCHE COURANT

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1914 | | pagina 1