ALGEMEEN NIEUWS- EN ADYERTENTIEBLAD V00R ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
No. 6127.
Dinsdag 29 September 1914.
54e Jaargang.
De Oorlog.
ABONNEMENT
ADVERTENTIEN
Telefoon 25.
Bit Blad verschijnt Maandag^, Woensdag- en Yrijdagayond, uitgezonderd op Feestdagen, Bij de Firma P. J. VAN DE 8ANDE te Ter Neuzen.
BINNENLAND.
Per 3 maanden binnen de stad 1.Franco per post voor Nederland y 1 -10.
Bij vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amerika /1.65,
overig Buitenland f 2.
Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij alle
Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievenbushouders.
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer f 0.10.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de
prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief.
Inzending van advertentien voor 1 ut&r op den dag der uitgave.
Jaclitacten
De Minister van Landbouw maakt, vol
gens het R. N., bekend, dat in verband met
de bijzondere tijdsomstandigheden te zijner
tijd de teruggave zal worden overwogen
van de recognitie van de jachtacten, waar-
van geen of slechts weinig gebruik is ge-
maakt kunnen worden doch uitsluitend aan
die personen, die hun acte voor 1 October
a. s. bij den burgemeester hunner woonplaats
hebben ingeleverd.
De betaalde zegelgelden zullen echter
niet kunnen worden weergegeven.
NeerlancVs oostgrens in staat van
beleg.
Na de Zuidgrens wordt thans ook de
Oostgrens van het land in staat van beleg
verklaard.
Naar wij vernemen, spelen bij deze laat-
ste uitbreiding van het gebied dat in staat
van beleg is verklaard, inilitaire overwe-
gingen niet de hoofdrol.
De pogingen om de verschillende uit-
voerverboden te ontduiken en allerlei waren
waarvan de uitvoer niet geoorloofd is, toch
over de grenzen te smokkelen, begonnen
zulke afmetingen aan te nemen dat de
Regeering zich verplicht zag krachtiger in
te grijpen dan door het toezicbt van de
ambtenaren der invoerreehten mogelijk was.
(H. Crt.)
MngelancVs verontschuldiging voor
het neerlaten van een bom
boven Maastricht.
De H. Crt. verneemt, dat de Britsche
gezant in opdracht van zijn regeering ter
kennis van de Nederlandsche Regeering
heeft gebracht, dat op 22 dezer een Britsch
vliegtuig, bii een verkenningstocht naar
Duitsch grondgebied, een bom heeft verloren.
terwijl tengevolge van mist de bemanning
gedurende anderhalf uur geen plaats heeft
kunnen bepalen, en zich daarom niet be-
wust is over Nederlandsch grondgebied te
hebben gevlogen.
Aangezien het echter, mede in verband
met de omstandigheid dat de scherven van
de ten zelfden dage in Maastricht neerge-
komen bom op Britschen oorsprong duiden,
waarscbijnlijk is dat deze door bedoeld vlieg
tuig is verloren, heeft de Britsche regeering
in die onderstelling haar oprecht en ernstig
leedwezen aan onze Regeering doen betuigen
over het onopzettelijk vliegen boven Neder
landsch grondgebied, en over het plaatsge-
grepen ongeval, zich verheugende dat geen
verlies van menschenlevens is te betreuren
geweest.
Vergoeding van de veroorzaakte mate-
rieele schade is mede door haar aangeboden.
Men gelukwensch voor den kapitein
van de „Titan
Prins Hendrik, voorzitter van het hoofd-
comite van het Roode Kruis, is te Rotterdam
den kapitein van de //Titan", de boot van
de Kon. Stoomboot-Maatschappij, die na het
vergaan van de drie Engelsche kruisers,
een aantal drenkelingen redde, geluk komen
wenschen.
Maatregelen tegen onwaardige
handelspractij ken.
Naar wij vernemen, blijkt hoe langer hoe
meer, dat er in onze handelssteden een aan
tal kooplieden zijn, die zich niet ontzien
herhaaldelijk pogingen in het werk te stellen,
tot onduiking van verschillende maatregelen,
welke de regeering neemt ter verzekering
van den toevoer van levensmiddelen en vee-
voeder.
Ons werd medegedeeld, dat in verband
daarmede wordt overwogen, of het geen aan-
beveling zou verdienen, de groote handels
steden onder den staat van beleg te brengen,
opdat de handelscorrespondenties onder cen-
suur kunnen worden gebracht.
Het zou zeer te betreuren zijn, als deze
krasse maatregel noodig mocht blijken.
Mocht dit het geval zijn, dan zou de
handel het aan zichzelf hebben te wijten.
De goeden zouden dan met de kwaden
moeten lijden. (Tel)
Verbod uitvoer van veevoeder.
Bij Kon. Besluit van 24 dezer wordt
verboden uitvoer van lijnzaad, kool- en
raapzaad, andere oliezaden (uitgezonderd
karwijzaad, mosterdzaad en blauwmaanzaad),
meel van rpst en rjjstafval, meel van peul-
vruehten, lijnkoek en lijnmeel, raapkoek en
raapkoekenmeel, grondnotenkoek en grond-
notenmeei, katoenzaadkoek en katoenzaad-
meel, andere krachtvoederkoeken, alsmede
meel en afval daarvan, gedroogde pulp en
suikerpulp, gedroogde spoeling, bostel of
bierdraf en vleeschmeel.
De uitvoer van deze artikelen is verboden
van den dag der afkondiging van dit besluit.
De kroon behoudt zich voor, dit verbod
tijdelijk op te heffen of in bijzondere ge-
vallen daarvan ontheffing te doen verleenen.
Verbod uitvoer Beetwortelen
Een Vrijdagnacht verscbenen buiten-
gewone Staatscourant bevat een koninklijk
besluit houdende verbod van uitvoer van
suikerbieten en katoenafval.
De Maisprijzen.
De hoeveelheid mais, voor welker aan-
voer de regeering zorg gedragen beeft,
moet zoo groot zijn, dat er alle hoop bestaat,
dat de buitensporige prijzen, welke thans
voor dit artikel gevraagd worden, zich niet
zullen handhaven. Ook zonder bet stellen
van een maximum-prijs voor mais zal dus
het gevaar, dat varkens met tarwe en rogge
instede van met mais gevoerd worden, kunnen
worden bezworen. (N. R. Crt.)
Doorvoer van suiker.
Thans kunnen wij met stelligheid mede-
deelen, dat de Engelsche regeering inderdaad
alleen den doorvoer van Duitsche suiker
naar Engeland heeft willen verhinderen,
doch den invoer van Nederlandsche suiker
geenszins heeft verboden. Met behulp van
•certificaten van herkomst zal te dien aanzien
wel een zoodanige regeling getroffen kunnen
worden, dat moeilijkheden niet te vreezen
zijn. De Duitsche suiker, welke hier te
lande reeds aanwezig is, zal in een veem
worden opgeslagen en daar tot het einde
van den oorlog bewaard blijven.
(N. R. Crt.)
Zeemijnen in de JVoordzee.
Men schrijft van deskundige zyde, aan de
N. R. Crt., dat na langdurige krachtige
stormen, zooals onlangs op onze kust en
in de Noordzee gewaaid hebben, ver
schillende mijnen van bun veraukering zul
len geslagen zijn. De berichten van het
zien van mijnen zullen vermoedelijk veel-
vuldiger worden, doch deze moeten eerder
geruststellend dan vreesverwekkend werken.
De staaldraad ankertouwen der mijnen zijn
betrekkelijk dunde mijnen in 6pen zee
zijn aan de kracht van de hooge zeeen
blootgesteld, waardoor de ankertouwen ten
slotte het zware rukken van de mijnen niet
langer kunnen weerstaan en zullen breken.
De mijn komt dan aan de oppervlakte, wordt
echter tegelijkertijd ongevaarlijk, maar zal
nu tijden lang in zee blijven ronddrijven,
totdat zij aan de kust drijft of tegen de
rotsen (Noorsche kusten) lek slaat en zinkt.
De „Bijndam"
Van het de vorige week te Rotterdam
uit New-York aangekomen stoomschip
//Rijndam", van de HollandAmerika-lijn,
zijn te Queenstown zes dienstplichtige
Duitschers van boord gehaald.
Een der passagiers kwam daarvan ver-
tellen aan de H. Crt. Donderdagmorgen
17 dezer was 't schip te Queenstown aan
gekomen, en's Zaterdags had men al kunnen
varen, als -- toen nog niet naar een man
was gezocht, die, blijkens de scheepspapieren
aan boord moest zijn, en die nergens te
vinden was. Men zocht waar maar te
zoeken was, en onderwijl verbreidde zich
't gerucht dat 50 gulden voor 's mans op-
sporing was uitgeloofd Toen begon
ieder mee te zoeken, en 's nachts werd de
man uit een sloep te voorsehijn gehaald
sloep die te-voren toch al reeds onderzocht
was
Ook het inhalen van de ankerkettingen
heeft later oponthoud gegeven. Deze zaten
in elkaar, en er was heel wat gelaveer
noodig, voor de kettingknoop ontward was.
Drie keer is de //Rijndam" onderweg
opgebracht. Bij den Hoek-van-Holland
werd het vaartuig gister door een Hollandsche
torpedoboot een welkom in 't vaderland
toegeroepen.
De 5000 ton tarwe, die de //Rijndam"
voor de Regeering aan boord had, zijn nu
toch met elevators gelost, aangezien het
stoomschip Zondagmiddag weer moest
varen.
Men succes voor de torpedoboot.
In maritieme kringen heeft de torpilleering
der Engelsche kruisers //Cressy", „Hogue"
en //Aboukir" een zekere sensatie veroor-
zaakt, schrijft de H. Crt. Men kan het
zich voorstellen. De groote meerderheid
der Nederlandsche mariue-specialiteiten heeft
over een torpedoboot altijd glimlachend
gesproken, over een duikboot zelfs schater-
lachend. Zeker, zoo'n duikboot kon een
artillerieschip met een schot Vernielen.
Maar of het gebeuren zou, dat was een
andere vraag.
En ziet, de zeeoorlog breekt uit, maar
de artillerieschepen blijven zooveel mogelijk
bij de kust. Slechts af en toe wagen ze
eeDS wat. In hoofdzaak dienen zij, voor
zoover ze een groot aantal knoopen loopen
om koopvaardijschepen aan te houden.
De drie in den grond geboorde kruisers
waren weliswaar geen Dreadnoughts of
super-Dreadnougts, maar het waren toch
reusachtige drijvende artillerieforten iedere
kruiser was ongeveer zoo groot, voor zoover
het tonneninhoud betreft als het heele
Nederlandsche kruiserseskader te samen.
Het grootste Nederlandsche oorlogschip
is nog niet half zoo groot, en de slag, aan
de Engelsche marine toegebracht, is werke-
lijk zoo klein niet, als vurige auti-Duitschers
probeeren voor te stellen. De drie nauweiijks
vijftienjarige kruisers hebben minstens 30
millioen gekost. Voor dit bedrag heeft
men een zwerm duikbooten. Elke kruiser
bemand met 800 koppen.
Men vraagt zich nu af: als een of twee
duikbooten dit vermogen, wat zal er dan
gebeuren, als alle Duitsche onderzeeers op
een Engelsch eskader worden los'gelaten,
en als de Duitsche vloot door deze
gevaarlijke waterinse sn zou worden gesto-
ken. Het is een feit, dat Engeland bv. z'n
duikbooten zooveel mogelijk gespaard heeft.
Zal dan de Draednought inderdaad niet
beschermd zijn tegen de torpedo
De bemanning van de torpedoboot wordt
altijd voorgehouden gij hoeft slechts een
daad te verrichten de torpedo te lanceeren,
wanneer ge u bevindt in de onmiddellijke
nabij heid van het drijvend kasteel. Hebt
ge die daad volbracht, en is het vijandelijk
schip in den grond geboord, dan zult ge
waarschijnlijk opgemerkt worden door een
ander vijandelijk schip, en is het met u
gedaan. Gij moet uw levengeven voor
het vaderland.
Maar thans staat het te bezien, wie
veiliger vaart, de Dreadnought of het
onderzeeertje. De bemanning van de
torpedoboot kan bv. opgeDomen worden
op de vijandelijke slagschepen. Maar de
onderzeeer kan niet een vijand bergen.
Hij ziet het vijandelijke schip zinken,
zonder z'n vijandelijke broeders te kunnen
helpen, en zelf vaart hij veilig terug, door
de periscoop in staat gesteld door het
vijandelijk eskader veilig heen te varen,
terwijl hij zelf onzichtbaar blijft.
Duitschland is nu optimistisch. Geen
land ter wereld kan immers zoo snel een
groot aantal onderzeeers bouwen als juist
Duitschland.
Laat Holland blij zijn, dat het nog geen
Dreadnoughts bouwt
De Mngelsche> matrozen naar
Mag eland terug.
Zaterdagavond kwamen te Vlissingen aan
ongeveer 280 matrozen en officieren van de
gezonken Engelsche kruisers, die naar hun
vaderland mochten terugkeeren. Direct
gingen de mannen aan boord van de mailboot
//Mecklenburg" der maatschappij Zeeland
die hen naar Queensbourgh zou brengen.
Te ougeveer tien uur ging de Mecklenburg
naar de reede om des morgens vroeg zee
te kiezen, te ongeveer 12 uur was men op
de plaats van bestemming, waar niet werd
aangelegd. De Engelschen werden per sleep-
boot. afgehaald en naar Chattam gebracht.
Onderwegontmoettemen o. a. een zusterschip
van een der gezonken kruisers, de beman
ning van dit schip liet //three cheers"
hooren, wat door de geredde matrozen
werd beantwoord. Deze laatste deden het-
zelfde toen men de Helene, een zusterschip
van de Flora ontmoette. De mannen hadden
maar een roep over de wijze waarop zij in
Nederland ontvangen zijn. bij het ver-
lateq van de Mecklenburg, klonken de
cheers voor onze Koningin en bij bet
wegstoomen der sleepboot als afscheid aan
de bemanning van de Mecklenburg. De
mailboot keerde direct naar Vlissingen
terug en meerde des avonds ongeveer half
acht in de buitenhaven aldaar.
Duitsch troepenvervoer
Uit Maastricht wordt aan de Tijd ge-
seind, dat ontzaglijke troepenmassa's naar
Frankrijk vervoerd worden ter deelneming
aan den slag bij de Aisne.
Eenige dagen lang rolien weer de zware
oorlogstreinen over de lijn Miinchen Glad-
bachAken. Soms duurt het voorbijrijden
een half uur zonder onderbreking. Gedu
rende de dagen van transport is het heen
en weer gaan over de grens ten strengste
verboden.
Schepen uit Luik teruggehaald.
Twee schippers uit Sint-Annaland en
Siut-Maartensdijk, die bij het uitbreken van
den oorlog hun schepen te Luik hadden
verlaten, hebben ze teruggehaald. Het eerste
was intact gebleven, het tweede was totaal
leeggeplunderd.
Gevluchte Belgische krijgs-
gevangenen.
Te Winschoten arriveerden Zaterdagavond
drie Belgische soldaten in burgerkleeding,
die in Duitschland krijgsgevangen waren en
van daar ontvluchtten. Ze werden liefderijk
behandeld en wenschen zoo spoedig mogelijk
naar Belgie terug te keeren.
Het verlies aan officieren.
De Times staat stil bij het verschrikkelijk
verlies aan officieren bij de Duitschers, ae
Oostenrijkers, maar ook bij de Engelschen.
Ben doorlezing van de verlieslijsten toont
aan, dat in een maand tijd vechtens aan
Engelschen kant ongeveer 1100 officieren
gesneuveld, gewond en vermist zijn, waarbij
dan nog een aantal zieken geteld moeten
worden. Ruim vijf infanteriedivisies hebben
aan de gevechten deelgenomen, en daar nu
elke divisie ongeveer 600 officieren heeft,
hebben de Engelschen bijna twee op de vijf
officieren in een maand tijd verloren.
Gebrek aan officieren.
Volgens de Nieuwe Gazet begiunen de
Duitschers nood aan officieren te krijgen.
Zij doen pogingen om hun officiereD, die
gevangen genomen zijn, door uitwisseling
met vreemde officieren, die zij gevangen
houden, terug te krijgen. Het blad zegt
van zeer betrouwbare zijde te weten, dat
zij reeds op indirecte wijze geprobeerd
hebben om kolonel Von Biilow los te krijgen,
die in handen der Belgen is, en dat de
Belgische staf hun verzoek niet ingewilligd
heeft.
J acht op een vliegtuig.
In den omtrek van Ninove heeft een
Engelsche vlieger jacht gemaakt op een
Duitsche Taube die op zeer groote hoogte
vloog, en deze neergeschoten. De Duitscher
werd gedood.
Vliegongeluk.
Vrijdaguamiddag wilde een Engelsche
vlieger die een neef van den prins de Ligne
als passagier medevoerde, op het Wilrijksche-
plein te Antwerpen landen, toen zijn toestel
op een aanzienlijke hoogte omsloeg en naar
beneden viel. Het vliegtuig werd ver-
brijzeld en de beide inzittenden werden
zwaar gewond. Den Engelschman werd
een voet gebroken, terwijl de neef van den
prins de Ligne een breuk aan de knieschijf
opliep. Beide gekwetsten zijn naar het
St. Camillusgeslicht overgebracht.
Bommen geworpen.
Op de Belgische mailboot Leopold 11,
Vrijdag uit Oostende te Folkestone aange
komen, is volgens Engelsche bladen een bom
gevallen, door het Zeppelin-luehtschip, dat
Ostende heeft gebombardeerd, uitgeworpen.
Schade is aan het schip niet aangericht.
Verder is Vrijdag uit een Duitsch vlieg
tuig een bom op de Fransche stad Boulogne
geworpen. De bom ontplofte op een scheeps-
werf, doch richtte weinig schade aan.
De Zeppelin boven Ostende.
Over de verschijning, Donderdagavond om
elf uur, van een Zeppelin boven Ostende
meldt een Belgisch blad.
Door het geronk van zijn schroeven had
het luchtschip reeds zijn komst verraden
en vele burgers uit hun slaap gewekt.
Het kwam uit Zuid-Oostelijke richting
en zwenkte boven de stad na even tot boven
den zeespiegel gezweefd te hebben.
Plotseling weerklonken drie dreunende
slagen kort op elkaar
Het luchtschip had drie bommen uitge
worpen.
De eerste bom was gevallen nabij de
monumentale De Smet-de Naeyerbrugde
tweede bij den ingang van het zoogenaamde
Bois de Boulognede derde bom kwam
terecht nabij de stedelijke viscbafslag, op
het huis waar de bureelen van den heer
Camille Willems gevestigd zijn.
Deze woning werd vernield. De brand-
kast werd een meter diep in den muur
gedrongen.
Gelukkig was, als eenig levend wezen in
dit huis slechts een waakhond die gedood
werd.
Op zeker 100 meter in de ronde werden
alle ruiten verbrijzeld.
Nabij de De Smet-de Naeyerbrug is slechts
stoffelijke schade aangericht. Er zijn diepe
gaten in den grond geslagen en verscheiden
spoorwegwagons zijn versplinterd.
Geen menschen zijn echter geraakt.
De ontroering was zooals het zich
licht begrijpen laat geweldig io de stad.
Tien minuten na de ontploffing was heel
Ostende op de been.
Overblijfselen van de in den grond
geboorde Mngelsche kruisers.
Door schipper A. Spuy Azu., bevarende
de blazerschuit //St. 6" zijn onbeheerd drij
vende gevonden en gevischt Dinsdagavond
7 uur ten Noordwesten van het lichtschip
de Maas een en Woensdagmorgen 6 uur
10 mijlen ten N.N.W. van Goedvreede 4
Engelsche marinesloepen, waariu ruim 40
riemen, negen haken, drie kompassen, zes
watervaatjts, een pistool voor seinlichten,
een koperen lamp, vier ankers met dregge-
touwen, wat blokjes en tales, eenige zwem-
vesten en wat boven- en onderkleederen.
Nadat de sleepboot //Roode Zee" van de firma
L. Smit, in dienst van de Nederlandsche
marine de blazerschuit had opgesleept tot
nabij de Goereesche haven, werd per draad-
looze telegrafie om een stoomschip geseind,
Gistermiddag 1.30 uur kwam het stoomschip
z/P. Calland" langs zijde en is al het gevischte
aan dit stoomschip overgedragen, dat het
vervolgens van het Goereesche Gat naar
Hellevoetsluis bracht.
Duitsche berichten over wreedheden
van Mransclie en Belgische dokters.
Een bekend chirurg van een Duitsch
lazaret in een Duitsche grensvesting aan
't westelijk front gelegen schrijft naar uit
Berlijn aan de H. Crt. gemeld wordt
Van onze stafartsen die uit Frankrijk
teruggekomen zijn hoorde ik zelf dat de
Fransche en Belgische artsen zoo opvallend
veel amputeeren bij Duitsche gewonden.
De vijandelijke soldaten schijnen van ons
't zelfde te vreezen, tenminste ik heb 't de
laatste drie dagen tweemaal bijgewoond
dat een Fransch en een Engelsch soldaat
voor een operatie aan de armen, mij telkens
weder smeekten ,fO, dokter geen armen
amputeeren".
Hoewel ik de soldaten direct zei dat
slecbts een kleine snee gegeven zou worden,
zag de Franschman direct na zijn ontwaken
uit de narcose dat zijn arm er nog aan
zat en verzekerde me toen zijn grooten
dank dat hij zijn arm behouden had en
wierp me daarna eindelooze kushanden toe.
Dat is een voorbeeld hoe men de Duit
schers zwart gemaakt heeft bij de Fransche
soldaten. De kroon spant echter de meede-
deeling van den kamp-kommandant in de
buurt (van de grensvesting) die vertelde
dat in de barakken gevangenen waren
geiY/terneerd, die in grooten angst verkeerden
en vertelden dat men hun in Frankrijk
steeds had gezegd zich niet te laten ge-
var gen nemen, want de Duitschers schoten
hun gevangenen dood. Op die wijze hebben
die menscben dagen lang in doodsangst
verkeerd.
Men Duisch socialistenblad over
den oorlog.
Het Zwabisch sociaal-uemokratische blad
z/Tagwacht" betoogt dat, indien er al bij
het begin van den oorlog geen twijfel meer
bestond dat de Internationale op haar grond-
vesten schudde, de oproep van Belgische
en Fransche sociaal-demokraten aan het
Duitsche volk en het antwoord van het
Duitsche Partijbestuur nu volkomen duide-
lijk maken dat de Internationale is ineen-
gestort. Den val van dit grootsche gebouw
der internationale saamhoorigheid van het
proletariaat, waaraan de grootste voor-
vechters der sociaal-demokratie een halve
eeuw gewerkt hebben, noemt het blad een
ontstellend feit.
NSCHE COURANT