Gemengde beriehten.
Advertentien.
PONDT-IUAR TEN S,
Laatste Beriehten.
Nederlandsch Tooneel te Gent.
Groote Schouwburg te Gent.
MATADOR, TER NEUZEN,
Gatalogus op aanvraag
Uiterst concurreerende prijzen.
dat de getuigenverklaringen niet waardevolzijn,
omdat het danker was.
Beklaagden bleven ontkennen.
De volgende zaak was die tegen C. S. J.
uit Hulst, die niet verschenen was en wien
ten laste gelegd dat hij op 26 December tegen
den m&rechaussee T. J. Gouverneur, toen deze
het cafe van Blommaerts kwamen sluiten, de
woorden toevoegde #Je bent een groote schoft".
Eisch 10 of 10 dagen.
De voigende zaak was die tegen Ch. de
R., J. P. D. en P. J. D. te Ter Neuzen.
De eerste beklaagde stond terecht wegens
ket op 20 December W. J. de Regt met een
mes bloedend te verwonden, vervolgens wegens
verzet in den naeht van 20 op 21 December
tegen de agenten Witte en Trijsburg, terwijl
alle beklaagden zich aau verzet zouden hebben
schuldig gemaakt op 22 December tegen de
agenten Kwaak en Van Doom, toen de eerste
beklaagde wederom wegens dronkenschap werd
aangehouden.
De beide eerste feiten erkende De R., het
laatste feit zeiden de bekl. zich niet te her-
inneren, ze waren dronken.
De eisch luidde voor De R. drie maanden
en voor de beide anderen ieder een maand
gevangenisstraf.
Aan J. de R., bootwerker te Ter Neuzen,
die niet en C. de R., bootwerker te Ter Neuzen,
die wel verschenen was, werd verzet tegen den
agent M. C. Annot, ten laste gelegd.
De agent wilde J. de R., arresteeren en hier
tegen verzetten de beide broeders zich.
0. de R., ontkende gerukt en getrokken
te hebben.
Voor ieder luidde de eisch een maand ge
vangenisstraf.
Door de Belgische regeering is de uitlevering
ge*raagd van B. v. d. T., oud 26 j., ge-
boren te Weert (B.) vroeger wonende te Hulst,
thaus gedetineerd te Middelburg, ter zake van
poging tot diefstal met ioklimming gepleegd
te Weert (B.) den 28 September 1909.
Naar de N. R. Crt. meldt is Woensdag te
Zevenbergen opgegraven het lijk van zekeren
G. d. B., die Maandag jl. werd begraven, op
vermoeden dat deze geen natuurlijken dood zou
gestorven zijn.
Te Leeuwarden waagde zich een 9jarig
kind in de nabijheid der ouderlijke woning op
onbetrouwbaar ijs en verdronk.
In de fabriek der firma Jacobs te Haarlem
geraakte een werkman tusschen de raderen eener
machine bekneld. Hij werd onmiddellijk ge-
dood. Het was noodig een balk uit te zagen
om het lichaam te kunnen wegnemen.
Te Rotterdam werd door twee mannen
van eene dame, toen zij uit de kerk kwam, in
de Hoogstraat haar haudtaschje geroofd, waarin
zich eene portemonnaie met geld en een zilveren
rozenkrans bevond.
Tengevolge van de ijsgang aan den Doel
wordt het quarantaine-onderzoek van voor Belgie
bestemde schepen tijdelijk te Vlissingen uitge-
oefend. Opleggen zal eventueel moeten ge-
achieden te Rammekens.
Voor de kaart-liefhebbers.
Het is zeker in den winter een goeden tijd
voor de liefhebbers van een kaartje leggen.
Dat het daarvoor echter niet altijd winter^be-
hoeft te zijn, biijkt wel uit een lijstje dat een
onzer abonne's ons ter hand stelde. Zoowel
hij als zijrie vrouw blyken echte liethebbers
van het spel. Zij hebben er zelfs een statistiek
■over aangelegd en daaruit biijkt dat zij in het
afgelo^pen jaar gedurende de maand'Januari
op 26 dagen 120 partijen speelden. De man
won 65, de vrouw 55 partijen. In Pebruari
waren die cijfers op 26 dagen, 150, 88 en 67
in Maart op 29 dagen 143, 87, 56 in April
op 24 dagen 96, 54, 42 in Mei op 25 dagen
91, 54, 37 in Juni op 23 dagen 71, 43 en
28; in Juli op 28 dagen 124, 59 en 65 in
Augustus op 27 dagen 119, 60 en 59 in Sep
tember op 28 dagen 145, 70 en 75 in October
op 30 dagen 160, 97 en 63 in November op
26 dagen 143, 71 en 72 en in December op
28 dagen 166, 84 en 82. Totaal werd dus
gespeeld 320 dagen, 1528 partijen, waarvan de
heer des huizes er 827 won en de moeder de
vrouw 701.
Bombardement van eene stoomboot.
De stoomboot //Volbarding IV", kapitein
Kwinkelenberg, is Dinsdagavond, komende van
Leiden en van daar te 4.45 vertrokken naar
Gouda, onderweg op een vreeselijke manier
met steenen gebombardeerd, waardoor ernstig
gevaar heeft ontstaan voor het teven der be^
manning en de aanboord zijnde passagiers, en
waardoor de boot op schandelijke wijze is
gehavend.
De Goudsche Ct. vermeldt daaromtrent de
volgende bijzonderheden
De boot met 4 passagiers, 2e klasse, waar-
onder twee kinderen aan boord, werd tusschen
het Zwaantje en Prinsenschouw onder Koude-
kerk, vermoedeljjk door werklieden der steen-
bakkerijen daar ontbaald op een hagelbui van
steenen, waardoor de dikke spiegelruiten van
de kajuit werden ingegooid en de paneelen
werden bescbadigd.
De boot moest stoppen aan den steiger van
bet Prinsenschouw, tot het uitlaten daar van
3 dames en het afgeven van enkele goetleren.
Zoodra de boot bij den steiger kwam werd uit
het daar aanwezige volk gevraagd of de boot
nog terugkwam, waarop de kapitein antwoordde,
dat dit met het oog op bet ijs, de laatste
reis was.
De kapitein, die vermoedde dat het volk niet
veel goeds in den zin had, liet ij lings de plank
innemen, zoodat de dames van boord zijn
gesprongen.
Onmiddellijk gaf kapitein Kwinkelenberg last
om full speed te varen, toen bet volk in vrij
groot aantal onder gebuil met steenen van de
fabrieken de boot begon te bombardeeren
waarbij de projectielen in de kajuit terecht
kwamen.
Na dezen aanval, waarbij de passagiers be-
schutting zochten waar zij die in een hoekje
of op een bank konden vinden, werd bet kalm
tot dat de steiger van Molenaar, gemeente Ouds-
hoorn, in zicht kwam.
Zoodra voor dien steiger gefloten was, ver-
zamelde zich een kleine menigte op den steiger.
De kapitein achtte 't onder die omstandig-
heden niet geraden aan te leggen, te meer daar
hem van den wal af werd toegeroepen, niet
door te varen, daar ze bem zouden doodgooien.
Toen de boot doorvoer werden de zware
steenen, alle van de fabrieken afkomstig en
klaarblijkelijk reeds gereed gezet met kracht
naar de boot geslingerd.
De kapitein, die zich* in zijn stuurstoel veilig
waande, daar deze door een breede plank was
bes«hut, zag die zware plank door steenworpen
opzij gaan en onmiddellijk daarop vloog de
zware ruit van de stuurkast in, en moest kapt.
Kwinkelenberg vluchten aehter de koelkast.
Vandaar trachtte bij den machinist te beroepen
doch deze kon hem door bet belsch lawaai niet
verstaan.
Toen heeft hij zich in de machinekamer
weten te werke* en van daar uit de vaart van
de boot geregeld, waarbij hij uit een der poorten
zjj n vaar water overzag.
Zoodra het volk bemerkte, dat de machine
bleef werken, werd de aanval op de machine
kamer gericbt.
Door een grooten steen werd het „potje"
van de dynamo verbrijzeld, waardoor overal
de lichten werden gedoofd.
De lantaarns waren reeds alle vernield.
Er ontsnapte toen stoom en daarvan maakte
het personeel gebruik alarm te maken, teneinde
de belhamels in den waan te brengen, dat een
ongeluk was gebeurd. Het scheelde toen ook
niet veel of de boot was tegen een remmings-
werk opgevaren.
Zoo werd gestoomd, onder grooten angst van
de passagiers tot Allen a. d. Ryu, waarpolitie-
hulp werd ingeroepen.
Politie was te Alfen niet aanwezig, deze was
elders ter assistentie geroepen.
Door den brugwachter, onbezoldigd Rijksveld-
wachter, werd toen de ru'ine in oogenschouw
genomen.
Wonder boven wonder heeft niemand kwet-
suren opgeloopen. Wel viel een der vrouwelijke
passagiers in de kajuit flauw. Te Alfen kon de
kapitein de van Amsterdam komende boot op-
houden en waarschuwen om te wachten totdat
nog andere booten onder politiegeleide zouden
kunnen opstoomen.
De boot is erbarmelijk beschadigd.
Een lading steenen, kilo's zwaar, ligt op het
dek en in de kajuiten tusscben dikke glas-
scherven verspreid.
In den zwaren, ijzeren schoorsteen is een gat
gegooid, in den stoomketel in de machinekamer
zit een deu'k overal zijn de sporen van ruw
geweld, alsof een horde wilden aan bet werk
is geweest.
De gehavende boot ligt thans aan het Bol-
werk te Gouda.
Dit vandalenwerk is natuurlijk in bet donker
gescbied. Maar toch is het te hopen, dat de
schuldigen in deze zullen worden uitgevonden
en met de meeste gestrengbeid zullen worden
gestraft.
De verongelukte onderzeesche boot is nog
steeds niet teruggevonden, schrijft het Hbl.
Tal van oorlogsbodems zijn thans belast met
het afzoeken van de zee in de omgeving, waar
het ongeluk plaats had en daar gisteren de
sleepketting van een dezer schepen op een
bindernis is gestooten, heeft men hoop, dat de
boot nu toch eindelijk weer zal worden ontdekt.
intusschen heeft bet gebeurde in de Engelsche
pers aanleiding gegeven tot tal van beschouwin-
gen en verwijten. Natuurlijk moet ook deze
droeve ramp weer dienen voor partijbedoelingen.
De ,/Westm. Gaz." wijst er althaas op, dat van
zekere zijde ook dit ongeluk weer wordt uit-
gespeeld tegen da liberate regeering, die met
haar ,/politiek van bezuiniging" voor deze ramp
verantwoordelijk zou zijn. Het liberate blad
wijst deze beschuldiging ten scberpste af. Maar
ook van andere zqde wjjst men er op, dat de
klasse der A-booten, volkomen verouderd is,
en al weet men nu ook nog niets omtrent de
oorzaken ran het thans voorgekomen ongeluk
- ook een nieuwe boot zou toch een ongeluk
kunnen treffen de opvatting bestaat tock bij
velen, dat bet onverantwoordelijk is, booten
van dit verouderde type nog te gebruiken.
De marine-specialiteit van de //Daily News"
bij v. meent, dat de ervaring heeft geleerd, dat
de A-booten verouderd zijn. Met deze booten
zijn in den loop van de laatste jaren vijf onge-
lukken voorgekomen, waarbij veertig mensehen
bet leven verloren. Ze worden thans voor
oefening gebruikt en de medewerker van da
//Daily News" merkt met eenige bitterheid op,
dat dus jaist onervaren manschappen aan boord
van de oudste vaartuigen worden geplaatst.
Naar de //Times" weet mede tg deeien, zullen
nu in het komende dienstjaar de schepen van
dit type van de lijst der strijdbare schepen
worden geschrapt.
In de ^Times'' komt in een uitvoerigsehrij-
ven, de luitenant-kolonel Morrison, de vader
van den met de A 7 verongelukten luitenant
Morrisoa er tegen op, dat zulke onvoldoende
booten als die van de A-klasse nog worden in
dienst gehouden hij .vertelt o. a. dat tegen
Kerstmis ook al bij manoeuvres voor Plymouth
de A 7 plotseling was gezonken, en dat het
eerst na een uur van hard werken gelukt was,
de boot weer boven te brengen. Dat is zeker
een ernstige mededeeling, omdat zij zou toonen,
dat er dan toch waarschijniijk iets met die
boot niet in orde was.
's Graveuhase, 23 Jan. Tweede Kamer. By
het algemeen debat over de begrooting van Marine
decide de heer Ram bonnet namens de Regeering
nog mede, dat in den loop van dit zittingsjaar
het wetsontwerp betreffeDde den aanbouw van
een slagschip by de Kamer zal inkomen en de
Regeering deze aangelegenbeid harerzijds zooveel
mogelijk zal bespoedigen en dat de Gouverneur-
Generaa! van Ned. Oost-Indie telegrafeerde dat
het lndisch advies over bet rapport over de
Staatscommissie voor de lndische defensie nog
deze maand zal wordea verzonden.
De Minister erkende het voile recbt voor d«
matrozen om sociaal-democraat te zjjn en om
geld aan arbeiders-organisatie's te zenden, maar
betoogde dat een collectief optreden aan boord
niet kan worden toegelaten, omdat men daar-
mede, door het stadium waarin de Matrozenbond
verkeert, ruoet kotnen in de banen eener strijd-
vereeniging.
Het algemeen debat is daarop gesloten.
Met 48 tegen 13 stemmea is verworpen het
amendement van den heer Hugenholtz om| niet
toe te staan ecu bedrag van f 235,000 voor
het repareeren van de //Holland."
De Minister had dit amendement ouaannemelijk
verklaard.
Tegen dit kras optreden over deze betrekkelijk
ondergeschikte zaak, kwamen de heeren De
Muralt en Bos op.
Deze laatsten verklaarden echter, uit politiek
inzicht, tegen het amendement te zullen stemmen,
zich evenwel de voile vrijheid voorbehoudende
omtrent de verdere plannen van den Minister.
Bij het verder debat beloofde de Minister aan
den beer Hugenholtz eene salarisverbetering
voor korporaal-stokers en boogere onderofficieren
en eene lichtere dienstrcgeling voor de stokers.
Aan den heer Ketelaar zegde hjj de indiening
van een wetsontwerp toe voor vervroegde pen-
sionneering van marineofficieren en aan den
beer Van Harnel bevordering van rechtskundige
studie, vooral in militair strafrecht voor de
officiereu.
Beslaten werd de volgende week Maandag-
namiddag en eventueel ook Zaterdag te ver-
gaderen om het begrootingswerk te beeindigen.
POLITIE
Aan het bureau van politie alhier zijn als ge-
voriden gedeponeerd 2 zilveren armbanden.
Rechthebbenden vervoegen zich aldaar.
Bestuurder: ARTHUR HENDRLKX.
Zondag 25 Januari a. s., om 2'/s ure, dag-
voorstelling aan verminderde prijzen, opvoering
van hetovergroot lachsucces Het Luitenants-
liefjeuieuw lustig zangspel in 3 bedvijven
van Jozef Siener. Muziek van Benna Sternberg.
Directeur J. DE RYCKE.
Zondag 25 Januari a. s., om 21/< mur, dag-
voorstelling aau verminderde prijzen, opvoering
van: „La Tosca", opera in 3 bedrijven van
V. Sardou, L. Illica en G. Giacosa. Muziek
van Puccini; en Pierrot pere et fits",
drama mimo-symphonique in I bedrijf. Muziek
van Robert Guillemyn.
ZKETIJDIINGEN.
Van 21 tot ea met 22 Januari.
Pofiitie der StoomscJiepen.
l Voor de vele blijken van belang-
stelling, ondervonden ter gelegenheid
van mijn 80sten geboortadag, betuig ik rnijnen
welgemeenden dank.
JELIENTJE DE FEIJTER.
Ter Neuzen, 23 Januari 1914.
Voor de zeer vele bewijzeu van
deelneming, ons betoond bij het
overlijden onzer geliefde ecbtgenoote en moeder,
betuigen wij onzen hartelijken dank.
Hoek, 19 Januari 1914.
G. TOLLENAAR.
De PRIJSKAMP op het Biljart
m op Zondag 25 Januari a. s. bij
D. SOLLEVELD—Pauwels, is uiigesteld
tot Zondag 8 Februari (914,
Ter Neuzeu. D. SOLLEVELDPAs W LLS-
Geen enkel middel tegen het hoesten is
ook op verre na niet te vergelijken men den
Rijnlandscben Druiven-Borsthonig van W. H.
Ziekenheimer te Mainz-Kastel, hetwelk met
alleeu bet aangenaamste, maar ook bet werk-
zaamste en daarom het goedkoopste huismiddel
is tegen alle soorten verkoudheid en aandoening
der ademhalingsorganen.
Dit wordt door duizenden getuigschriften,
zelfs uit de hoogste kringen eu een 46jarig
succes bewezen.
Verkrijgbaar in flesschen van fl. 2,— en fl. 1
proefflesch fl. 0,65 in de apotheken en drogerijen.
Prospectussen gratis van den fabrikant.
Hoofdvertegenwoordiger voor Nederland
Fa Langenberg Co., 's Heerenberg (Geld.)
beveelt zicli beleefd aan tot liet le~v ei en
van
T
A- L a Li LI
aebreveteerd door het Koninklijk Beslutt van Belgie,
ondoorboorbaar, onverbrandbaarVuurpeoef genomen
te AXEL29 Februari 1908, met gesorteerde gelden
en papieren er in, ivelke onbeschadigd teruggevonden
zign, na de hevigste hitte te hebben doorstaan.
voorzien van letters-dot en protector.
a
VLAG.
NAAM.
Mi
Van .a naar. Ladiag.
3
22
Eng. s.i.
idem
N-d. s.s.
Eng. ».s.
idem
idem
Hng. 8.8.
idem
idea
Ned. s s.
Eng. s.s.
idem
Franssh
Duitsch s.s.
idem
Ned s.s.
idem
Eng. s.a.
idem
Ned. s.s.
lielg. s.s.
Deenach s.i
Voaw Ves Weueai
Quentin
iSharon
Zuid-Holland
;Skinningrove
Topaze
Biver Lagan
River Thames
(rerosel
Skinnin^rove
Zuid-Holland
Remus
Seven Seas
Antoinette
Moltlau
Steinhoft
Heelsum
Jan Blokx
Grenadier
Port Kerry
Mourdreeht
Paul
Polly
3«07
Leith
kolen
6446
New-Castle
idem
5205
idem
idem
1460
Skinning.
ijzer
19T0
Milium
idem
2272
Londen
stakg.
r Weaien t
2242
Londen
stukg.
170»
idem
ledig
14s0
Skinningr.
idem
5205
New-Castle
idem
l.rul I
S054
Goole
kolen
3378
Londen
stukg.
1187
Duiukerken
ledig
2373
Southampt.
idem
2486
Dautzig
bout
3054
Aru ba
guano
S869
New-Caitle
kolen
2842
idem
stukg.
543 i
Tunis
phosph.
28 z9
Goole
kolen
1365
idem
idem
2258
Antwerpen
ledig
2591
Goole
ledig
1859
Methil
idem
2763
Londen
stukg.
2565
Hull
idem
1312
Kolberg
phosph.
1187
DuinKerken
idem
3054
Goole
ledig
Selzaete
538 ICaen
koolteer
21 Zweedss.s. Lydia
Duitsch s.a. Ha e Visk
Eng. s.s. Sea Gull
idem Juno
22 Noor. s.s. Thorraag
Fransch 8.8. Antoinette
Eng. s.s. Remu
Eng. i s. Alizarine
Van 21 tot en met 22 Januari werden tangs
de Oostsluizen alhier 13 binnenvaartuigen op
es 19 afgeschut door de kliddensluizen 3 op
en 0 afgeschut; door de Westsluizen 0 op
en 1 afgeschut.
s.s. RICHARD in loasing te Spezzia.
s.s. ELISABETH in lossing te Genua.
B.a. HELENA vertrekt heden van Newcastle on Tyne
naar Niaa.
S.i. MAGDALENA van Newcastle o« Tyni naar Genua
passeerde 23 dezer Quessant.