GEERLING'S Laatste Berichten. STOOMBOOTDIENST OP DE WESTER-SCHELD E. Van I NOVEMBER 1913 tot en met 28 FEBRUARI 1914. Middelen van vervoer. Steeds voorhanden P. J. van de Sande te Ter Nenzen Nederlandsche Briefsteller Prijs f 1,25. Blijkens de uitkomsten van ket officieele onderzoek is, naar aan de N. R. Crt. gemeld wordt, de oorzaak der ramp van het marine- luchtschip L 2 gelegen in het ontstaan van een luchtverdunning in het voorste schuitje, als gevolg van een voor de eerste maal toege- paste constructie, hierin bestaande, dat aan den voorkant van het schuitje windsckermen waren aangebracht. Door die luchtverdunning werd het aan den onderkant van het luchtschip ontsnappende gas in het schuitje gezogen, waar het gas- menssel door vonken uit den motor tot ont- ploffing gekomen is. De mogelijkheid van deze noodlottige werking der windschermen hebben noch de ingenieurs van de marine, noch die van de Zeppelinmaat schappij voorzien. In tegenspraak met daaromtrent loopende geruchten is vastgesteld dat de motoren voor de opstijging uitstekend werkten. Ook de geruchten, dat de Zeppelinmaatschappij de grootste bezwaren heeft gemaakt tegen de door het marinebestuur verlangde constructie en met name tegen de verplaatsing van de loopgangen binnen in het schip, zijn blijkens uitdrukkelijke verklaringen dier maatschappij onjuist. De verplaatsing der gangen is juist op raad der maatschappij geschied. De nu ontdekte bronnen van gevaar zullen voortaan worden vermeden. Het marinebestuur en de Zeppelinmaatschappij, zijn het volkomen eens over de middelen om daartoe te geraken. Een jongmensch in deD handel, bij een irma te Soerabaja was, zoo vertelt de ffLocomo- tief," geengageerd met een meisje in Holland, en 't was afspraak tusschen beiden, dat zij den Oceaan zou oversteken, zoodra hij hier voldoende inkomsten zou hebben verworven om de finan- cieele lasten van een huishouden te dragen. Gelet echter op de ongepermitteerde duurte van 't leven in onze heerlijke Krokodillenstad was hij allengs tot de overtuiging gekomen dat er voor hem de eerste jaren van een redelijk tractement geen sprake zou kunnen zjjn. Vandaar dat hij nu ongeveer veertien dagen geleden na rijp beraad, ertoe overging, zijn meisje maar liever af te schrijven, daar er toch in lang nog van geen trouwerij zou kunnen komen. Men verbeelde zich echter zijn verrassing toen hij dezer dagen de bewuste brief was al lang en breed onderweg van dezelfde jongedame een telegrafischen postwissel van drie mille ont- viug met uitnoodiging, om per eerste gelegen- heid weer naar huis toe te komen, daar zij door Vrouwe Fortuna begunstigd was met niet meer of minder dan de honderd duizend De jongeling haastte zich, aan de vriendelijke invitatie te voldoen, zit op 't oogenblik al aan boord, en hoopt op de een of andere manier nog gelegenheid te vinden den heilloozen brief, die helaas twee mails voor is, te doen onder- scheppen. Een concurrent van het radium, Er is te Moskou een chemische ontdekking geschied, die werkelijk aan het geheimzinnige grenst. De geoloog Moll, die zich in het Ferghana-gebied bezig hield met het onderzoek der grondsoorten zooals men weet, ligt Ferghana in Russisch Centraal Azie, en leveren de mijnen aldaar veel radium vond o.a. een deegachtig metaal, dat hem absoluut onbekend was het had een vaalbruine kleur en zag er zeer geheimzinnig uit. Hij zelf kon het onder zoek niet verder aan, en stuurde daarom een monster van dat /goedje" naar een bekend chemicus te Moskou. Deze verkreeg bij de talrijke experimenten hoogst verrassende resul- taten. Werd de stof b. v. in verbinding ge- bracht met een zuur, dan ontwikkelde zich een vreeselijke kou het glas, waarin het zuur zich bevond, viel als poeder ineen. Men herhaalde het experiment met allerlei steenen, porseleinen en glazen vaatwerk, doch het resultaat bleef hetzelfdehet raadselachtige goedje gaf een geweldige koude af en het porcelein of steen werd gruis. Een poging met ijzer had al geen beter resultaat, en toen men ten slotte het onbekende metaal met een zuur wilde ,/onderdak brengen" in een pot van graniet, beleefde men al evenmin eenig succes. Zonder eenige gas- ontwikkeling of explosie ontwikkelde de ver binding een zeldzaam lage temperatuur. Be- bandelde men de geheimzinnige stof met alcali, dan verloor het vaatwerk 21 °/0 aan gewicht. Eenige chemici hebben zich nu naar Ferghana begeven, ten einde ter plaatse een reeks proef- nemingen te doen. Zoover weet men intusschen wel, het geheimzinnige goedje heeft absoluut niets met radium gemeen. Wel heeft men alien grond te vermoeden, dat de nieuw ont dekte stof over een groote geneeskracht beschikt. Natuurlijk kunnen de proeven in die richting niet dan met inachtneming der uiterste voor- zichtigheid plaats vinden. In de Russische weten- schappelijke kringen meent men algemeen, dat men hier een ontdekking heeft gedaan, welke die van het radium verre overtreft. (Vox. Med.) Door Gedeputeerde Staten van Zeeland werd heden bericht dat van de lotelingen dezer ge- meente, lichting 1914, alleen zijn vrijgesteld zij die de nummers 53 en 54 hebben getrokken. 's Gravenliage. In een onderhoud dat Mi nister Treub had met onzen correspondent, ver- klaarde Zijne Excellentie dat het cijfer van 90.000 aanvragen van 70jarigen, om pensioen, ingevolge de invaliditeitswet, niet ver bezijden de waarheid kan worden geacht, althans het cijfer van 70.000 uitkeeringen is reeds over- schreden. Dinsdag zal de Tweede Earner behandelen de nota van wijziging van het ontwerp tot verhooging der begrooting van landbouw, handel en nijverheid voor het jaar 1913, waarbij de verhooging der begrooting die oorspronkelijk was gesteld op 210,000, n.l. de 4 weken van December 1913, wordt gebracht op 580,000 a f 590,000. Met het oog op de eventueele debatten hier- over, wenschte de Minister zich niet verder uit te laten. De Minister verklaarde dat de beschouwingen van het dagblad ./De Nederlander" betreffende de rol, die zekere hoofdambtenaar bij de toe- passing »van art. 369 zou hebben gespeeld, zooals de Minister zich uitdrukte, even onbillijk als onjuist moeten worden genoemd. Sneek. De pepermunt- en suikerwerken- fabriek van den heer Tonnema is geheel af'ge- brand. De fabriek is verzekerdde oorzaak is onbekend. Gent. Weder heeft er een groote brand gewoed, ditmaal niet op de tentoonstelling maar in een beendermaalderij. De inrichting en acht arbeiderswoningen werden 'in de asch gelegd. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor; de materieele schade is groot. Door het onrustbarend toenemen der branden neemt de ongerustheid der bevolking toe en worden middelen beraamd om de braudweer te reor- ganiseeren. Ninies. Nabij Malbose is de expres-trein ParijsNimes ontspoord. 2 personen werden gedood en 10 zwaar gewond. De oorzaak van het ongeluk wordt vermoed te liggen aan het onderwater staan van een gedeelte der rails. Versailles. De vliegenier Ernst Stoffler is heden morgen met een passagier gevallen. De vliegenier bleef ongedeerd terwijl de passa gier een been brak. De machine is totaal ver- nietigd. .A-ixistercLamsche tijd. "Oaerelijks: Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,20 7,50 9,50 nm. 12,10a) 3,43b) en 6,35c)d) Breskens naar Vlissingen 5,50 8,20 10,35 12,40 4,10b) n 7,05c). Ter Neuzen naar Vlissingen 5,40 7,50e)f) 10,45 nm. 2,15g) en 5,05c). Vlissingen naar Ter Neuzen 6,30 9,20e) nam. 12,10a) 3,43 ,f 5,55c)h). Walzoorden naar Hansweert, per boot, vm. 6,05 9,05*) nam. 1,3,45 6,35 8,08 8,26*) 9,35 11,01 11,21 1,30 2,40 2,58 4,15 5,45 5,58 7,- 7,30. 8,30. 8,48. Hansweert Vlake, per tram, u Vlake Hansweert, per tram, Hansweert naar Walzoorden, per boot, r" Van Borsselen (f) vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen of Ter Neuzen. w I Van Ter Neuzen naar floedekenskerke vm. 8,10 ens aSs j Hoedekenskerke naar Ter Neuzen 8,50 Spoorweg Ter Neuzen—Gent. Ter NeuzenBrussel over Lokeren. Spoorweg Ter Nenzen—Mechelen. Fan Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent. Van Gent over St. Nicolaas naar Ter Neuzen. Stooratramweg Hnlst—Walsoorden. KOERS TAN HET GELD. Belgisch per 100 fr. f 47.55 a 47.575 Engelsch per 12.a 12. in den boekwinkel van de firma groot 469 pagina's. Dertiende vermeerderde en verbeterde Druk. GEERLING'S werk mag met recht een richtsnoer heeten, om zich een lossen en bevalligen briefstijl eigen te maken. Ongekunsteldetoon, eenvoud en natuurlijkheid van opvatting. Men vindt zijne reeks BRIEVEN geleidelijk onder de volgende rubrieken gebracht, als Brieven ter inwinning van informatien of inlichtingen biz. 2540. Brieven van Raadpleging, Raadgeving van Waarschuwing biz. 4052. Commissien of Opdrachten en Bestel- lingen biz. 53 62. Berichtsbrieven biz. 63—97. Brieven van Gelukwensching biz. 98—117. Brieven van Deelneming, Troost en Rouwbeklag biz. 118—120. Brieven ten geleide van een Geschenk biz. 130—151. Uitnoodigingsbrieven biz. 152 168. Verzoekende brieven 169185. Brieven van aanzoek biz. 186 190. Huwelijksaanzoeken, Minnebrieven biz. 191—209. Brieven van aanbevelingbiz. 210215. Brieven van dankbetniging biz. 216—225. Klachten biz. 226233. Brieven over rekeningenbiz. 234—241. Verzoekschriften, Requesten biz. 242—264. Koopmansbrieven biz. 265275. Brieven ter bekoming van inlichtingen biz. 275-278. Wegens onderneming voor gemeen- schappelijke rekeningbiz. 279—280. Brieven over waren; biz. 281—289. Brieven over expeditiezaken biz. 289-292. Brieven over het verzenden van waren en Inkasseering van gelden; biz.292-296. Brieven over Krediet en Wisselzaken biz. 226—304. Brieven in Faillissementen biz. 304-305 Vrachtbrievenbiz. 305—307, enz. enz. Wettelijke voorschriften, Opmerkingen en Mededeelingen bij eenige burgerlijke handelingen van toepassing, waarvan de kennis voor elken burger onmisbaar is. Wettelijke voorschriften die onder dien nederigen titel zooveel bruikbaars en onontbeerlijks voor het bedrijvige leven bevat, zet de kroon op het werk en verrast den gebruiker op eene lihogst aangename wijze. Daarin is met de meeste nauwkeurigheid en degelijkheid de algemeene rechtsleer uiteengezet, waarvan de kennis voor een ieder in burgerlijke handelingen onmisbaar moet genoemd worden. Wie derhalve niet weet, hoe zich te keeren of te wenden in zaken van geboorten, overlijden of huwelijkenbij minderjarigheiden voog- dij bij het maken van schenkingen, legaten en testamenten bij huur en ver- huur, bij koop en verkoopbij railing en wederinkoopbij betalingenkwijting bij het stellen van borgtocht, pand en hypotheek, bij aannemingen en aan- bestedingen bij lastgevingen bij het sluiten van vennoot-of compagnieschap bij faillissementen, wisselzaken, enz. enz., hij raadplege dezen Gids en geene vraag zal hij kunnen stelien, waarop geen be- vredigend antwoord volgt. Hierdoor zal men in staat gesteld worden in de meest voorkomende gevallen zijn eigen zaakvoerder te zijn en zich vele moei- lijkheden en kosten besparen, het vaak noodlottig gevolg van onbekendheid met de handelingen, door ons opgesomd. Franco per post 1,40 o Op deze reizen worden seen goederen en vee vervoerd. b) d) li) Bij vertraging van trein 12,02 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Ter Neuzen ten lioogste a miDUten wachten. Op deze reizen wordt geen vee vervoerd. Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt. Bij vertraging van trein 6,29 kan de boot naar Breskens ten hoogste ltl minuten wachten. Deze reizen worden des WOENSDAGS niet gemaakt. Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd. Bij vertraging van trein 1,38 te Ter Neuzen kan deze boot des ZONDAGS ten Itoogste 15 minuten wachten. Bij vertraging van trein 5,35 kan de boot naar Ter Neuzen ten koogsfe wachten tot G,45. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Ter Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit- Tusschen VlissingenBreskens, VlissingenBorsselen, VlissingenTer Neuzen, BreskensTer Neuzen, Breskens Brosselen, Ter NeuzenBorsselen en omgekeerd worden retourkaarten afgegeven geldig voor dertig dagen alsook abounementskaarten per maand v. Ter Neuzen n. Gent <i5,56 8,52 Sluiskil 6,04 9,00 Sluiskil (brug) 6,07 9,03 Philippine 6,11 9,07 v Sas van Gent 6,19 9,15 Amsterdamsche tijd. 12,19 5,31 68,36 12,27 5,39 8,43 12,30 5,42 8,46 12,34 5,46 8,50 12,43 5,55 8,59 G r e e n w i c h t ij d. Selzaete (aankom»t 6.04 9,00 12,28 5,40 8,44 (vertrek 6,16 9,07 12,41 5,50 8,59 Aank. te Gent (kl. at.) 6,50 9,38 y te Gent (gr. st.j 7,04 9,50 1^24 6^36 9*,41 a, De trem die 5,56 van Ter Neuzen vertrekt, loopt alleen 'sMaandags en 's Zaterdags, alsook 26 December, 2 Januari en tweeden Paaschdag. 6 De trein die 8,35 van Ter Nenzen vertrekt, loopt des Zondags niet. Greenwichtijd. "Gent (.gr.st.) n. T.N. 3,11 8,19 11,50 a5,04 68,03 y Gent (kl. st.) 5,24 8,31 12,02 5,16 8,16 Selzaete (aanko°«t 6,00 9,03 12,34 5,48 8,47 (vertrek 6,12 9,10 12,43 5,55 8,59 Amsterdamsche tjjd Sas van Gent/aauk'6'37 9>33 h08 6,20 9,24 (vertrek 6,42 9,40 1,15 6,25 9,30 v. Philippine 6,50 9,48 1,23 6,33 9,38 i Sluiskil (brug) 6,54 9,52 1,27 6,37 9,42 y Sluiskil 6,57 9,55 1,30 6,40 9,45 Aank. te Ter Nenzen 7,05 10,03 1,38 6,48 9,53 a De trein die 5,04 uit Gent vertrekt, loopt niet des Zondags. 6 Do trein die 8,03 uit Gent vertrekt, loopt alleen's Vrijdagi en 's Zondags door tot Ter Neuzen. CORRESPONDENTS. Greenwichtijd. v Selzaete n. Eecloo 6,13 9,10 12,38 5,50 9,00 y Eecloo n. Selzaete 5,11 8,12 11,39 4,52 7,05 y Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,09 9,12, 12,47 5,49 en 9,2] (De trein van 9,21 loopt niet verder dan Moerbeke). Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,16 7,15 11,58 5,00 8,16 Gent n. Brussel 7,19 10,02 1,32 6,58 9.50 y Brngsel n. Gent 5,58 9,32 11,40 3,57 6,14 y Gent n. Ostende 8,31 11,03 11,07 6,20 9,54 y Ostende n. Gent 6,28 8,48 11,02 11,34 3,27 5,40 v. Ter Nenzen v. Selzaete v. Brussel v. Brussel a. Selzaete 5,56 6.09 10,04 5,25 9.10 a. Ter Nenzen 10,03 8,52 9,12 12,41 10,15 12,43 1.38 12,19 12,47 3,31 2,02 5,55 6.48 5,31 5,49 9,16 6,20 8,59 9,53 Am Gr. y Am. T Amsterdamsche tjjd. v. Ter Nenzen 6,58 10,00 1,48 6,12 i Sluiskil 7,05 10,08 1,56 6,20 Axel 7,12 10,17 2,04 6,29 Kijkuit 7,19 10,26 2,13 6,37 Hulst 7,27 10,38 2,22 6,46 Gr e e n w i c h t ij d. Clinge 7,20 10,36 2,18 6,42 St. Gillis 7,29 10,45 2,26 6,51 Aank. te St. Nicolaas 7,38 10,54 2,35 7,02 Vertr. 8,22 10,57 3,00 7,14 Aank. te Mechelen 9,17 11,55 3,57 8,14 G r e e n w i c h t ij d. v. Mech. n. St. Nic. 6,37 10,32 1,29 6,01 y St. Nic. n, T. N. 7,45 11,43 3,05 7,15 St. Gillis 7,54 11,55 3,16 7,25 Clinge 8,03 12,07 3,26 7,35 A m s t erdamsche tijd. Hulst 8,35 12,48 3,58 8.06 Kijknit 8,42 12,55 4,05 8,18 v Axel 8,49 1,02 4,14 8,20 Sluiskil 8,56 1,09 4,22 8,27 Aank. te Ter Nenzen 9,04 1.16 4,28 8,34 CORRESPON DENTIE. Greenwichtijd. v. St. Nicolaas n. Antwerpen 8,23 11,44 2,52 7,19 v Antwerpen n. St Nicolaas 6,44 10,39 2,06 6,18 y St. Gillis n. Moerbeke 8,01 11,20 3,26 7,30. Moerbeke n. St. Gillis 6,45 9,59 11,15 1,20 6,15 Mechelen n. Brussel 9,24 11,59 4,14 8,18 Brussel n. Mechelen 5,59 9,36 12,36 5,29 Mechelen n. Leuven 9,31 12,36 4,19 10,29 y Leuven n. Mechelen 5,35 9,36 10,03 11,55 5,17 v. Ter Neuzen 6,58 10,00 1,48 6,12 Am. T. St. Nicolaas 8,17 11,33 2,49 7,18 Gr. T. Aank. te Gent (Waes) 8,52 12,41 9-,35 8,26 y y y Gent (Zuid) 9,10 12,52 3,48 8,37 y v. Gent (Zuid) ft Gent (Waes) it St. Nicolaas Aank. te Ter Neuzen 6,01 10,20 1,46 5,47 Gr. T. 6,27 10,33 2,03 6,01 y 7,48 11,43 3,05 7,15 y 9.04 1,16 4,28 8,34 Am. T. Amsterdamsche tijd. v. Hulst, Station 5,05 8,00 f 10,45 j-2,25 5,30 Postkantoor 5,08 8,03 10,48 2,28 5,33 Dubbele Poort 5,11 8,06 10,51 2,31 5,36 y Tivoli 5,14 8,09 10,54 2,34 5,39 Rustwat 5,20 8,15 11,00 2,40 5,45 y Terhole 5,25 8,20 11,05 2,45 5,50 Hoefkensdijk 5,33 8,28 11,13 2,53 5,58 Kuitaart, Tol 5,38 8,33 11,18 2,58 6,03 Kloosterzande Tasdijk 5,46 8,41 11,26 3,06 6,11 y Dorp 5,49 8,44 11,29 3,09 6,14 Walsoorden Kruisweg 5,52 8,47 11,32 3,12 6,17 Aank. Walsoorden, Dijk 6,00 8,55 11,40 3,20 6,25 t Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd. 8,05 8,08 8,11 8,14 8,20 1,25 8,33 8,38 8,46 8,49 8,52 9,00 v. Walsoorden, Dijk 6,10 f9,23 11,55 f3,45 6,40 9,25 Kruisweg 6,18 9,31 12,02 3,53 6,48 9,32 Kloosterz., Dorp 6,21 9,34 12,05 3,56 6,51 9,35 Tasdijk 6,24 9,37 12,08 3,59 6,54 9,38 Knitaart, Tol 6,32 9,45 12,15 4,07 7,02 9,45 Hoefkensdijk 6,37 9,50 12,20 4,12 7,07 9,50 Terhole 6,45 9,58 12,27 4,20 7,15 9,57 Rustwat 6,50 10,03 12,31 4,25 7,20 10,01 Hulst Tivoli 6,56 10,09 12,86 4,31 7,26 10,06 Dnbbele ponrt 6,59 10,12 12,39 4,84 7,29 10,09 Lostkantoor 7,02 10,15 12,42 4,37 7,32 10,12 Aank. Hulst.Statlon 7,05 10,18 12,45 4,40 7,35 10,15 •J* Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1913 | | pagina 10