GEERLING'S
Laatste Berichten.
STOOMBOOTDIENST OP DE WESTER-SCHELD E.
Van I NOVEMBER 1913 tot en met 28 FEBRUARI 1914.
Middelen van vervoer.
Steeds voorhanden
P. J. van de Sande te Ter Nenzen
Nederlandsche Briefsteller
Prijs f 1,25.
Blijkens de uitkomsten van ket officieele
onderzoek is, naar aan de N. R. Crt. gemeld
wordt, de oorzaak der ramp van het marine-
luchtschip L 2 gelegen in het ontstaan van
een luchtverdunning in het voorste schuitje,
als gevolg van een voor de eerste maal toege-
paste constructie, hierin bestaande, dat aan den
voorkant van het schuitje windsckermen waren
aangebracht.
Door die luchtverdunning werd het aan den
onderkant van het luchtschip ontsnappende
gas in het schuitje gezogen, waar het gas-
menssel door vonken uit den motor tot ont-
ploffing gekomen is.
De mogelijkheid van deze noodlottige werking
der windschermen hebben noch de ingenieurs
van de marine, noch die van de Zeppelinmaat
schappij voorzien.
In tegenspraak met daaromtrent loopende
geruchten is vastgesteld dat de motoren voor
de opstijging uitstekend werkten.
Ook de geruchten, dat de Zeppelinmaatschappij
de grootste bezwaren heeft gemaakt tegen de
door het marinebestuur verlangde constructie
en met name tegen de verplaatsing van de
loopgangen binnen in het schip, zijn blijkens
uitdrukkelijke verklaringen dier maatschappij
onjuist.
De verplaatsing der gangen is juist op raad
der maatschappij geschied.
De nu ontdekte bronnen van gevaar zullen
voortaan worden vermeden. Het marinebestuur
en de Zeppelinmaatschappij, zijn het volkomen
eens over de middelen om daartoe te geraken.
Een jongmensch in deD handel, bij een
irma te Soerabaja was, zoo vertelt de ffLocomo-
tief," geengageerd met een meisje in Holland,
en 't was afspraak tusschen beiden, dat zij den
Oceaan zou oversteken, zoodra hij hier voldoende
inkomsten zou hebben verworven om de finan-
cieele lasten van een huishouden te dragen.
Gelet echter op de ongepermitteerde duurte
van 't leven in onze heerlijke Krokodillenstad
was hij allengs tot de overtuiging gekomen dat
er voor hem de eerste jaren van een redelijk
tractement geen sprake zou kunnen zjjn.
Vandaar dat hij nu ongeveer veertien dagen
geleden na rijp beraad, ertoe overging, zijn
meisje maar liever af te schrijven, daar er toch
in lang nog van geen trouwerij zou kunnen
komen.
Men verbeelde zich echter zijn verrassing toen
hij dezer dagen de bewuste brief was al lang
en breed onderweg van dezelfde jongedame
een telegrafischen postwissel van drie mille ont-
viug met uitnoodiging, om per eerste gelegen-
heid weer naar huis toe te komen, daar zij door
Vrouwe Fortuna begunstigd was met niet meer
of minder dan de honderd duizend
De jongeling haastte zich, aan de vriendelijke
invitatie te voldoen, zit op 't oogenblik al aan
boord, en hoopt op de een of andere manier
nog gelegenheid te vinden den heilloozen brief,
die helaas twee mails voor is, te doen onder-
scheppen.
Een concurrent van het radium,
Er is te Moskou een chemische ontdekking
geschied, die werkelijk aan het geheimzinnige
grenst. De geoloog Moll, die zich in het
Ferghana-gebied bezig hield met het onderzoek
der grondsoorten zooals men weet, ligt
Ferghana in Russisch Centraal Azie, en leveren
de mijnen aldaar veel radium vond o.a. een
deegachtig metaal, dat hem absoluut onbekend
was het had een vaalbruine kleur en zag er
zeer geheimzinnig uit. Hij zelf kon het onder
zoek niet verder aan, en stuurde daarom een
monster van dat /goedje" naar een bekend
chemicus te Moskou. Deze verkreeg bij de
talrijke experimenten hoogst verrassende resul-
taten. Werd de stof b. v. in verbinding ge-
bracht met een zuur, dan ontwikkelde zich een
vreeselijke kou het glas, waarin het zuur zich
bevond, viel als poeder ineen. Men herhaalde
het experiment met allerlei steenen, porseleinen
en glazen vaatwerk, doch het resultaat bleef
hetzelfdehet raadselachtige goedje gaf een
geweldige koude af en het porcelein of steen
werd gruis. Een poging met ijzer had al geen
beter resultaat, en toen men ten slotte het
onbekende metaal met een zuur wilde ,/onderdak
brengen" in een pot van graniet, beleefde men
al evenmin eenig succes. Zonder eenige gas-
ontwikkeling of explosie ontwikkelde de ver
binding een zeldzaam lage temperatuur. Be-
bandelde men de geheimzinnige stof met alcali,
dan verloor het vaatwerk 21 °/0 aan gewicht.
Eenige chemici hebben zich nu naar Ferghana
begeven, ten einde ter plaatse een reeks proef-
nemingen te doen. Zoover weet men intusschen
wel, het geheimzinnige goedje heeft absoluut
niets met radium gemeen. Wel heeft men
alien grond te vermoeden, dat de nieuw ont
dekte stof over een groote geneeskracht beschikt.
Natuurlijk kunnen de proeven in die richting
niet dan met inachtneming der uiterste voor-
zichtigheid plaats vinden. In de Russische weten-
schappelijke kringen meent men algemeen, dat
men hier een ontdekking heeft gedaan, welke
die van het radium verre overtreft. (Vox. Med.)
Door Gedeputeerde Staten van Zeeland werd
heden bericht dat van de lotelingen dezer ge-
meente, lichting 1914, alleen zijn vrijgesteld
zij die de nummers 53 en 54 hebben getrokken.
's Gravenliage. In een onderhoud dat Mi
nister Treub had met onzen correspondent, ver-
klaarde Zijne Excellentie dat het cijfer van
90.000 aanvragen van 70jarigen, om pensioen,
ingevolge de invaliditeitswet, niet ver bezijden
de waarheid kan worden geacht, althans het
cijfer van 70.000 uitkeeringen is reeds over-
schreden.
Dinsdag zal de Tweede Earner behandelen
de nota van wijziging van het ontwerp tot
verhooging der begrooting van landbouw, handel
en nijverheid voor het jaar 1913, waarbij de
verhooging der begrooting die oorspronkelijk
was gesteld op 210,000, n.l. de 4 weken van
December 1913, wordt gebracht op 580,000
a f 590,000.
Met het oog op de eventueele debatten hier-
over, wenschte de Minister zich niet verder
uit te laten.
De Minister verklaarde dat de beschouwingen
van het dagblad ./De Nederlander" betreffende
de rol, die zekere hoofdambtenaar bij de toe-
passing »van art. 369 zou hebben gespeeld,
zooals de Minister zich uitdrukte, even onbillijk
als onjuist moeten worden genoemd.
Sneek. De pepermunt- en suikerwerken-
fabriek van den heer Tonnema is geheel af'ge-
brand. De fabriek is verzekerdde oorzaak
is onbekend.
Gent. Weder heeft er een groote brand
gewoed, ditmaal niet op de tentoonstelling
maar in een beendermaalderij. De inrichting
en acht arbeiderswoningen werden 'in de asch
gelegd. Persoonlijke ongelukken kwamen niet
voor; de materieele schade is groot. Door
het onrustbarend toenemen der branden neemt
de ongerustheid der bevolking toe en worden
middelen beraamd om de braudweer te reor-
ganiseeren.
Ninies. Nabij Malbose is de expres-trein
ParijsNimes ontspoord. 2 personen werden
gedood en 10 zwaar gewond. De oorzaak van
het ongeluk wordt vermoed te liggen aan het
onderwater staan van een gedeelte der rails.
Versailles. De vliegenier Ernst Stoffler is
heden morgen met een passagier gevallen.
De vliegenier bleef ongedeerd terwijl de passa
gier een been brak. De machine is totaal ver-
nietigd.
.A-ixistercLamsche tijd.
"Oaerelijks:
Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,20 7,50 9,50 nm. 12,10a) 3,43b) en 6,35c)d)
Breskens naar Vlissingen 5,50 8,20 10,35 12,40 4,10b) n 7,05c).
Ter Neuzen naar Vlissingen 5,40 7,50e)f) 10,45 nm. 2,15g) en 5,05c).
Vlissingen naar Ter Neuzen 6,30 9,20e) nam. 12,10a) 3,43 ,f 5,55c)h).
Walzoorden naar Hansweert, per boot, vm. 6,05 9,05*) nam. 1,3,45
6,35
8,08
8,26*)
9,35
11,01
11,21
1,30
2,40
2,58
4,15
5,45
5,58
7,-
7,30.
8,30.
8,48.
Hansweert Vlake, per tram,
u Vlake Hansweert, per tram,
Hansweert naar Walzoorden, per boot,
r" Van Borsselen (f) vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van
Vlissingen of Ter Neuzen.
w I Van Ter Neuzen naar floedekenskerke vm. 8,10
ens aSs j Hoedekenskerke naar Ter Neuzen 8,50
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Ter NeuzenBrussel over Lokeren.
Spoorweg Ter Nenzen—Mechelen.
Fan Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent.
Van Gent over St. Nicolaas naar Ter Neuzen.
Stooratramweg Hnlst—Walsoorden.
KOERS TAN HET GELD.
Belgisch per 100 fr. f 47.55 a 47.575
Engelsch per 12.a 12.
in den boekwinkel van de firma
groot 469 pagina's.
Dertiende vermeerderde
en verbeterde Druk.
GEERLING'S werk mag met recht
een richtsnoer heeten, om zich een
lossen en bevalligen briefstijl eigen te
maken. Ongekunsteldetoon, eenvoud en
natuurlijkheid van opvatting. Men vindt
zijne reeks BRIEVEN geleidelijk onder
de volgende rubrieken gebracht, als
Brieven ter inwinning van informatien
of inlichtingen biz. 2540.
Brieven van Raadpleging, Raadgeving
van Waarschuwing biz. 4052.
Commissien of Opdrachten en Bestel-
lingen biz. 53 62.
Berichtsbrieven biz. 63—97.
Brieven van Gelukwensching
biz. 98—117.
Brieven van Deelneming, Troost en
Rouwbeklag biz. 118—120.
Brieven ten geleide van een Geschenk
biz. 130—151.
Uitnoodigingsbrieven biz. 152 168.
Verzoekende brieven 169185.
Brieven van aanzoek biz. 186 190.
Huwelijksaanzoeken, Minnebrieven
biz. 191—209.
Brieven van aanbevelingbiz. 210215.
Brieven van dankbetniging
biz. 216—225.
Klachten biz. 226233.
Brieven over rekeningenbiz. 234—241.
Verzoekschriften, Requesten
biz. 242—264.
Koopmansbrieven biz. 265275.
Brieven ter bekoming van inlichtingen
biz. 275-278.
Wegens onderneming voor gemeen-
schappelijke rekeningbiz. 279—280.
Brieven over waren; biz. 281—289.
Brieven over expeditiezaken
biz. 289-292.
Brieven over het verzenden van waren en
Inkasseering van gelden; biz.292-296.
Brieven over Krediet en Wisselzaken
biz. 226—304.
Brieven in Faillissementen
biz. 304-305
Vrachtbrievenbiz. 305—307, enz. enz.
Wettelijke voorschriften, Opmerkingen en
Mededeelingen bij eenige burgerlijke
handelingen van toepassing,
waarvan de kennis voor elken
burger onmisbaar is.
Wettelijke voorschriften die onder
dien nederigen titel zooveel bruikbaars
en onontbeerlijks voor het bedrijvige
leven bevat, zet de kroon op het werk
en verrast den gebruiker op eene lihogst
aangename wijze. Daarin is met de
meeste nauwkeurigheid en degelijkheid
de algemeene rechtsleer uiteengezet,
waarvan de kennis voor een ieder in
burgerlijke handelingen onmisbaar moet
genoemd worden. Wie derhalve niet
weet, hoe zich te keeren of te wenden
in zaken van geboorten, overlijden of
huwelijkenbij minderjarigheiden voog-
dij bij het maken van schenkingen,
legaten en testamenten bij huur en ver-
huur, bij koop en verkoopbij railing
en wederinkoopbij betalingenkwijting
bij het stellen van borgtocht, pand en
hypotheek, bij aannemingen en aan-
bestedingen bij lastgevingen bij het
sluiten van vennoot-of compagnieschap
bij faillissementen, wisselzaken, enz. enz.,
hij raadplege dezen Gids en geene vraag
zal hij kunnen stelien, waarop geen be-
vredigend antwoord volgt. Hierdoor
zal men in staat gesteld worden in de
meest voorkomende gevallen zijn eigen
zaakvoerder te zijn en zich vele moei-
lijkheden en kosten besparen, het vaak
noodlottig gevolg van onbekendheid met
de handelingen, door ons opgesomd.
Franco per post 1,40
o
Op deze reizen worden seen goederen en vee vervoerd.
b)
d)
li)
Bij vertraging van trein 12,02 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Ter Neuzen ten lioogste
a miDUten wachten.
Op deze reizen wordt geen vee vervoerd.
Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt.
Bij vertraging van trein 6,29 kan de boot naar Breskens ten hoogste ltl minuten wachten.
Deze reizen worden des WOENSDAGS niet gemaakt.
Op deze reizen wordt te Borsselen niet aangelegd.
Bij vertraging van trein 1,38 te Ter Neuzen kan deze boot des ZONDAGS ten Itoogste 15 minuten wachten.
Bij vertraging van trein 5,35 kan de boot naar Ter Neuzen ten koogsfe wachten tot G,45.
Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Ter Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit-
Tusschen VlissingenBreskens, VlissingenBorsselen, VlissingenTer Neuzen, BreskensTer Neuzen, Breskens
Brosselen, Ter NeuzenBorsselen en omgekeerd worden retourkaarten afgegeven geldig voor dertig dagen alsook
abounementskaarten per maand
v. Ter Neuzen n. Gent <i5,56 8,52
Sluiskil 6,04 9,00
Sluiskil (brug) 6,07 9,03
Philippine 6,11 9,07
v Sas van Gent 6,19 9,15
Amsterdamsche tijd.
12,19 5,31 68,36
12,27 5,39 8,43
12,30 5,42 8,46
12,34 5,46 8,50
12,43 5,55 8,59
G r e e n w i c h t ij d.
Selzaete (aankom»t 6.04 9,00 12,28 5,40 8,44
(vertrek 6,16 9,07 12,41 5,50 8,59
Aank. te Gent (kl. at.) 6,50 9,38
y te Gent (gr. st.j 7,04 9,50 1^24 6^36 9*,41
a, De trem die 5,56 van Ter Neuzen vertrekt, loopt alleen
'sMaandags en 's Zaterdags, alsook 26 December, 2
Januari en tweeden Paaschdag.
6 De trein die 8,35 van Ter Nenzen vertrekt, loopt des
Zondags niet.
Greenwichtijd.
"Gent (.gr.st.) n. T.N. 3,11 8,19 11,50 a5,04 68,03
y Gent (kl. st.) 5,24 8,31 12,02 5,16 8,16
Selzaete (aanko°«t 6,00 9,03 12,34 5,48 8,47
(vertrek 6,12 9,10 12,43 5,55 8,59
Amsterdamsche tjjd
Sas van Gent/aauk'6'37 9>33 h08 6,20 9,24
(vertrek 6,42 9,40 1,15 6,25 9,30
v. Philippine 6,50 9,48 1,23 6,33 9,38
i Sluiskil (brug) 6,54 9,52 1,27 6,37 9,42
y Sluiskil 6,57 9,55 1,30 6,40 9,45
Aank. te Ter Nenzen 7,05 10,03 1,38 6,48 9,53
a De trein die 5,04 uit Gent vertrekt, loopt niet des
Zondags.
6 Do trein die 8,03 uit Gent vertrekt, loopt alleen's Vrijdagi
en 's Zondags door tot Ter Neuzen.
CORRESPONDENTS.
Greenwichtijd.
v Selzaete n. Eecloo 6,13 9,10 12,38 5,50 9,00
y Eecloo n. Selzaete 5,11 8,12 11,39 4,52 7,05
y Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,09 9,12, 12,47 5,49 en 9,2]
(De trein van 9,21 loopt niet verder dan Moerbeke).
Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,16 7,15 11,58 5,00 8,16
Gent n. Brussel 7,19 10,02 1,32 6,58 9.50
y Brngsel n. Gent 5,58 9,32 11,40 3,57 6,14
y Gent n. Ostende 8,31 11,03 11,07 6,20 9,54
y Ostende n. Gent 6,28 8,48 11,02 11,34 3,27 5,40
v. Ter Nenzen
v. Selzaete
v. Brussel
v. Brussel
a. Selzaete
5,56
6.09
10,04
5,25
9.10
a. Ter Nenzen 10,03
8,52
9,12
12,41
10,15
12,43
1.38
12,19
12,47
3,31
2,02
5,55
6.48
5,31
5,49
9,16
6,20
8,59
9,53
Am
Gr.
y
Am. T
Amsterdamsche tjjd.
v. Ter Nenzen
6,58
10,00
1,48
6,12
i Sluiskil
7,05
10,08
1,56
6,20
Axel
7,12
10,17
2,04
6,29
Kijkuit
7,19
10,26
2,13
6,37
Hulst
7,27
10,38
2,22
6,46
Gr
e e n w
i c h t ij d.
Clinge
7,20
10,36
2,18
6,42
St. Gillis
7,29
10,45
2,26
6,51
Aank. te St. Nicolaas
7,38
10,54
2,35
7,02
Vertr.
8,22
10,57
3,00
7,14
Aank. te Mechelen
9,17
11,55
3,57
8,14
G r
e e n w
i c h t ij d.
v. Mech. n. St. Nic.
6,37
10,32
1,29
6,01
y St. Nic. n, T. N.
7,45
11,43
3,05
7,15
St. Gillis
7,54
11,55
3,16
7,25
Clinge
8,03
12,07
3,26
7,35
A m s t
erdamsche tijd.
Hulst
8,35
12,48
3,58
8.06
Kijknit
8,42
12,55
4,05
8,18
v Axel
8,49
1,02
4,14
8,20
Sluiskil
8,56
1,09
4,22
8,27
Aank. te Ter Nenzen
9,04
1.16
4,28
8,34
CORRESPON DENTIE.
Greenwichtijd.
v. St. Nicolaas n. Antwerpen 8,23 11,44 2,52 7,19
v Antwerpen n. St Nicolaas 6,44 10,39 2,06 6,18
y St. Gillis n. Moerbeke 8,01 11,20 3,26 7,30.
Moerbeke n. St. Gillis 6,45 9,59 11,15 1,20 6,15
Mechelen n. Brussel 9,24 11,59 4,14 8,18
Brussel n. Mechelen 5,59 9,36 12,36 5,29
Mechelen n. Leuven 9,31 12,36 4,19 10,29
y Leuven n. Mechelen 5,35 9,36 10,03 11,55 5,17
v. Ter Neuzen 6,58 10,00 1,48 6,12 Am. T.
St. Nicolaas 8,17 11,33 2,49 7,18 Gr. T.
Aank. te Gent (Waes) 8,52 12,41 9-,35 8,26 y y
y Gent (Zuid) 9,10 12,52 3,48 8,37 y
v. Gent (Zuid)
ft Gent (Waes)
it St. Nicolaas
Aank. te Ter Neuzen
6,01 10,20 1,46 5,47 Gr. T.
6,27 10,33 2,03 6,01 y
7,48 11,43 3,05 7,15 y
9.04 1,16 4,28 8,34 Am. T.
Amsterdamsche tijd.
v. Hulst, Station 5,05 8,00 f 10,45 j-2,25 5,30
Postkantoor 5,08 8,03 10,48 2,28 5,33
Dubbele Poort 5,11 8,06 10,51 2,31 5,36
y Tivoli 5,14 8,09 10,54 2,34 5,39
Rustwat 5,20 8,15 11,00 2,40 5,45
y Terhole 5,25 8,20 11,05 2,45 5,50
Hoefkensdijk 5,33 8,28 11,13 2,53 5,58
Kuitaart, Tol 5,38 8,33 11,18 2,58 6,03
Kloosterzande Tasdijk 5,46 8,41 11,26 3,06 6,11
y Dorp 5,49 8,44 11,29 3,09 6,14
Walsoorden Kruisweg 5,52 8,47 11,32 3,12 6,17
Aank. Walsoorden, Dijk 6,00 8,55 11,40 3,20 6,25
t Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd.
8,05
8,08
8,11
8,14
8,20
1,25
8,33
8,38
8,46
8,49
8,52
9,00
v. Walsoorden, Dijk 6,10 f9,23 11,55 f3,45 6,40 9,25
Kruisweg 6,18 9,31 12,02 3,53 6,48 9,32
Kloosterz., Dorp 6,21 9,34 12,05 3,56 6,51 9,35
Tasdijk 6,24 9,37 12,08 3,59 6,54 9,38
Knitaart, Tol 6,32 9,45 12,15 4,07 7,02 9,45
Hoefkensdijk 6,37 9,50 12,20 4,12 7,07 9,50
Terhole 6,45 9,58 12,27 4,20 7,15 9,57
Rustwat 6,50 10,03 12,31 4,25 7,20 10,01
Hulst Tivoli 6,56 10,09 12,86 4,31 7,26 10,06
Dnbbele ponrt 6,59 10,12 12,39 4,84 7,29 10,09
Lostkantoor 7,02 10,15 12,42 4,37 7,32 10,12
Aank. Hulst.Statlon 7,05 10,18 12,45 4,40 7,35 10,15
•J* Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd.