s-^^sHSSS
sraraft*ki°" assise
ftzffzr: ra yr&g
I sat -
Sr,™w si™ :'?e,oerjv1.1 'Si I
Gemengde berichten
Landbouwberichten.
Laatste Berichten.
Aambeien en huidziekten.
d,r
deGeopeenin^tevna,reBenen' 0,P gITd van een en ander, dat
tusschen Ter N™ g<jfegelde stoomvaart-verbinding
a"s tusschenst-itinr T "a,nsweert ™t Hoedekenskerke
gcacht m h6t 8emeen belang moet worden
d™ P.e-iS
Steiger te Hoedekenskerke.
Verhooging renteloos voorschot aan den
polder St. Jansteen.
stemming aangenomen, terwijl genoemde
heeren zich bereid verkiaarden deze taak op zich
te nemen.
Na een opgewekte bespreking, die tot onge
veer half vyf duurde, werd, nadat men met
algemeene stemmen had besloten, dat de op-
richting van een stamboek voor het zware trek-
paard gewenscht was, bij stemming daaraan den
naam gegeven van Stamboek van het Neder-
landsch-Belgisch Trekpaard. Het doel werd
nader omschreven, en art. 3 luidende
,,De vereeniging aangegaan voor een lijdvak
van 29 jaar en 11 maanden, aanvangende op
den dag der stichting, is verdeeld in afdeelingen
die in de verschillende provincien van Nederland
zijn of worden opgericht om paarden van het
INederl.-Belg. type aan te fokken" werd aan
genomen.
ledere afdeeling, die minstens 50 leden moet
tellen, blijft behoudens de in de artikelen 8,
9, 10 en 11 vastgestelde beginselen volkomen
vrij in de regeling van de jaarlijksche contri-
butie, de keuringskosten, van de wijze van keu-
ring, de inrichting van haar bestuur, en verder
van alles, wat in de Statuten niet nader om
schreven wordt.
Van de toegetreden leden zullen alleen fokkers
en oud-fokkers het recht van stemming erlangen.
Verder werd bepaald, dat naast het type ook
gelet zou worden op de grootte, waarvan voor
hengsten .de hoogte en de omvang van de pijp
vastgesteld werden op een minimum van onge
veer 1 M. en 24 c.M. voor hengsten en
voor merries op ongeveer 1 M., L5 en 22 c.M.
Alsuu werd op voorstel .van den ontwerper
vastgesteld de notulen der vergadering, zoo-
dra zij waren goedgekeurd te laten drukken
en daarvan de noodige exemplaren te zenden
aan de besturen van de thans bestaande stam-
boeken voor 't zware trekpaard, om daaromtrent
hunne meening in te winnendeze meening
mede te deelen aan den ontwerper, die gemach-
tigd werd alsdan een tweede vergadering saain
te roepen, om de zaak verder in behandeling
te nemen en afdoend te regelen.
Hp voorstel van den beer Heidema werd
verder besloten den beer Vorsterraan van Oyen
uit te noodigen te verschillende stamboekver-
gaderingen persoonlijk bij te wonen om daardoor
volkomen met de daar heerschende meening
bekend te worden en die op de algemeene ver
gadering, die weder ter zelfde plaatse zal ge
houden worden terug te geven.
(Midd. Ct.)
hebben vaak groote en
Aanschafflug reserveboot voorde provincial
stoombootdienst.
WesterPSchpirip? gernAae kennen dat ,le dienst op de
Wester-Schelde tusschen lissingenBreskensTer Npitzpu
as§iTdend re7 .d? rad ?to°"1 boot Zuid^Bev^larul|
de hS tS™. h" schip
Subsidie wagendieust Hulst—Nieuw Namen,
Een alrjenieen Stamboek Ned.-Belg.
Trekpaard.
Maandag 16 Juni, werd onder leiding van
den heer G. A. Vorsterraan van Oyen des na-
m^dags te een uur in een der zaien van het
Hotel Noord-Brabant te 's Hertogenbosch een
vergadering gehouden over de oprichting van
een algemeen stamboek voor geheel Nederland
voor het Nederlandsch-Belgisch Trekpaard.
PeisoDen uit alie deelen van Nederland waren
daar op zijn uitnoodiging saamgekomen ten ge-
tale van 67. 8
Nadat hij medegedeeld had, dat de Directeur-
Generaal en de Inspecteur van den landbouw
kennis hadden gegeven door ambtsbezigheden
belet te zijn deze vergadering bij te wonen zette
hij in een korte maar zakelijke rede het doel
van deze bijeenkomst uiteen' en stelde daarna
voor het door hem behandelde ontwerp-statuten
te behandelen na alvorens den heer Meershoek,
secretaris der Algemeene keurings-commissie te
s Gravenhage opgedragen te hebben de samen-
stelling van de notulen dezer vergadering en
de heeren Lako^ te Breskens en Zijlker te
Auidbroek aan te wijzen als commissieleden om
de notulen na te zien en goed te keuren, alvorens
ze in druk uit te geven.
Deze voorstellen werden zonder hoofdelijke
Kleine oorzaken
helaas I droevige gevolgen
Een vrouw te Ruinen (Drente) kreeg een naald
in de knie, waardoor deze begon te zweren,
waarop bloedvergiftiging en de dood volgde.
De instructie tegen den giftmenger Karl
Hopt te Frankfort a/d. Main is, volgens de
N. R. Crt., nog in vollen gang. Men weet, dat
men hem verdacht, dat hij zijn eerste vrouw
uit den weg heeft geruiuid om, het geld waar
voor zij verzekerd was, te krijgen en bezig was,
om zijn tweede vrouw met pest- en cholera-
bacillen en arsenicum met hetzelfde doel om
te brengen. In den loop van de instructie is
de argwaan gerezen, dat Hopf ook 14 jaar
geleden zijn vader, een man van 72 jaar, uit
de wereld geholpen heeft. De oude Hopf was
was een zeer kras man en is bezweken, nadat
hij twee dagen ziek was geweest en veel ge-
braakt had. Het lijk zal opgegraven worden.
Een treurig ongeval heeft, naar de Alk-
Ct. meldt, Maandagavond de familie B. te Oost-
zaan in diepen rouw gedompeld.
Doordat de brug zoo zwaar ophaalde, was
B. bezig een paar steenen uit den bak te halen.
Te dien einde had hij de brug op een stok in
de hoogte gezet. Opeens schoot de brug evenwel
I os en viel naar beneden, met 't gevolg, dat de
man met zijn hoofd bekneld geraakte tusschen
de brug en den bak. Bijna levenloos, daar
het bloed uit mond en ooren vloeide, werd hij
uit zijn benarden toestand gehaald. De inmiddels
geroepen geneesheer kon niet anders dan den
dood constateeren.
In verband met de opening van het kanaal
Gent Ter Neuzen, die Zondag a. s. te Gent
zal plaats hebben, kwam hier gisteren binnen
het Belgisch schoolschip vl'Avenir" en meerde
in het kanaal. De fraaie 4master trok veel
bekijks.
Op de reede was gemeerd de Deensche kruiser
r/Olfert Fischer" onder bevel van kapitein ter
zee J. Nyhslen, aan boord hebbende 249 man-
schappen en voerende 22 stukken geschut.
Verder was de alhier gemeerd liggende vloot
jachten al met verschillende vermeerderd.
Met het stoomschip /River Lagan" der
Londenlijn van de firma Little Johnston,
werden gisteren ook eenige kleine motorjachten
aangebracht. Reeds gisteren avond werd blijk
gegeven wat men met deze kleine vaartuigjes,
met sterke motoren, vermag.
Naar verluid werd op 6 miuuten naar en
van Stuiskil tot hier gevaren. Dergelijke bootjes
hebben gevaren bij de wedstrijden te Monaco,
die in de illustraties zijn afgebeeld en ook
in cinema's vertoond zijn.
Heden was het de dag, bestemd voor de ver
schillende wedstrijden van Vlissingen naar hier.
Met den middag kwamen de eerste, de groote
zeiljachten. Het was voor de zeilsport niet
bijzonder getroffen. De anders als meeuwen
over het water scheerende zeilers dreven nu
als het ware met den stroorn mede en de groote
zeilen werden slecbts at en toe door een windjb
bol geblazen.
Te 3 ure kwam het bovenvertnelde oorlogs-
scbip op de haven. Velen waren toen langs
den zeedijk en de havenhoofden aanwezig, om
getuige te zijn van een en ander. En de aan
dacht werd op dat oogenblik bijzonder getrokken.
Zooals we reeds schreven, de zeilers boden
wegens de windstilte weinig interessants. Des
te meer was dit echter het geval met de kleine
motorjachten, die naar Vlissingen waren ver-
trokken en ook in wedstrijd naar hier terug-
kwamen. Lang werd uitgekeken en op den duur
zag men kleine zwarte stippen, die er uitzagen als
boeien op de rivier. En zoo had men die niet
in het zicht, of daar waren ze al voor de haven
en vlogen voorbij, den kop hoog uit het water.
Ze gleden over bet water als een automobiel
over den weg en de motor ronkte als die van eene
vliegmachine.
De eerste 2 gaven elkaar in snelheid niet
veel toe, ze waren bijna gelijk en dat het hard
ging kan wel daaruit blijken dat de snelste
een vaart had van 311/, mijl of ongeveer 60 K.M.
per uur.
De eindstreep werd gevormd door 2 jachten,
geankerd liggende voor de oesterputten.
Het eerst schutte het Deensche oorlogsschip.
Men kon van at den wal waarnemen dat alles
er zeer netjes uitzag. De schepelingen maakten
een kranigen indruk.
Nadat de kruiser de sluis verlaten had en
het kauaal opstoomde werd door de scheepskapel
het Nederlandsch volkslied gespeeld. Bij het ver-<
der doorvaren hoorden we nog een vroolijken
marsch en bij het pas9eeren van het schoolschip de
//1'Avenir" salueerde dit met de vlag.
Vervolgens werden de verschillende jachten
bpgeschut daar inmiddels ook de deelnemers
aan de wedstrijden op de haven waren gekomen,
Een en ander trok veel belangstelling. Er
waren zeer fraaie schepen.
Wij herinneren er aan dat morgennatniddag
ongeveer vier ure de vlieger Crombez op het
terrein bewesten de nieuwe sluis wordt verwacht,
Morgen, Zaterdagmiddag 1 are,
zullen de motorbootjes nog een wedstrijd houden
van boei 13 naar de gasboei te Borssele en terug.
De Amsterdamsehe rechtbank veroordeelde
hedeu de chauffeur van het bekende auto-
ongeluk op de Weteringschans tot 3 maanden ge-
vangenisstraf.
De eisch was 6 maanden. Beklaagde heeft
hooger beroep aangeteekend.
's Gravenliage, 20 Juni. Eerste Kamer.
Zonder stemming is aangenomen het wetsont-
werp betreffende de pensionneering van gemeente-
ambtenaren en hunne weduwen en weezen.
Voorts zijn aangenomen eenige kleine wets-
ontwerpen, o. a. die voor vrijdom van suiker-
accijns voor kroetfabrikanten.
Na de pauze kwam in behandeling het kust-
verdedigingson twerp.
De heer Van Voorst tot Voorst verdedigde
ons goed recht bij Vlissingen een fort te bouwen
en betoogde er ook de noodzakelijkheid van, uit
het oogpunt van neutraliteitshandhaving en
landsverdediging.
De heer Van Wassenaer onderschreef nader
dit betoog.
De heer Staal daarentegen oordeelde dat het
landsbelang vordert verwefping van dit ont-
werp, vooral wegens de daarin opgenomen
fortbouw bij Vlissingen.
Bij Kon. besluit is benoemd tot gezworene
van den Willem Leopoldpolder (Nederlandsch
gedeelte), de heer W. J. Almekinders te
Retranchement.
Madrid. De Koningin van Spanje is heden-
morgen bevallen van een zoon.
Onder de onaangename en lastige ziekten,
die u kunnen worden opgelegd, nemen aambeien
I wel een der eerste plaatsen in. De last, hinder
en pijn, die zij u bezorgen, zijn haast niet te
beschrijven.
Voor aambeien en alle jeukende huidziekten
als eczema, huiduitslag, dauwworm, gordelroos,
netelroos, enz. is Foster's Zalf een geneesmiddel
zonder weerga. Zij tast de huid niet aan en
droogt niet te vlug op. Vanaf de eerste aan-
wending doet haar verzachtende en genezende
werking zich gevoelen.
Foster's Zalf (let op den juisten naam), is
te Ter Neuzen verkrijgb. bij A. van Overbeeke
Leunis, Westkolkstraat. Toezending geschiedt
franco na ontv. v. postwissel a 1,75 per doos.
Positie der Stoomschepen.
I genoemd adres ook reeds aangevoerd.
in het vervof'r ™n00k t°P gewezen' dat de nieuwe dienst
verbetering kan brengen!" P°Stpakketten eene aanzienlijke
maEken ttet\Van d°kosten daarvan is moeibjk te
werd aanc'egeven fg® yoorkomt> zou> z°°als reeds
eiu a,d,n0e&even, met eene stoomboot een behoorliike dipn^t
kunnen komen t Noord-Beveland in aanmerking
scheepsbouXdnjf ezou"de n?^ in het
liik schin fii- n i P d van ™'10"w van derge-
ook me P hef letS h00ger moeten worden geraamd
van inrichtintr°van uitgave" k"""«" de kosten.
De" i d6n dien^ op 100-00u worden gesteld.
viin h J gaveu zu'len vermoedelijk iets hooo-er
chip iets m-nm" 't Walzoorden-VIake, omdaX
n 'S. grooter wordt dan het op deze Jijn gebruikte
De exploitatie-ontvangsten zijn moeilijk te ramen Geden
het^rv^'^lw^:'161 16 opt|mikch te zijn, al zij
kenskerl e en e eu omgeving en van Hoede-
nfet laaer l Ha"sweert en omgekeerd
met lager schatten dan dat van Walzoorden naar Hans
Walzoorden Viake bu,lln,e weening dat op den dienst
Wei l« iake met belangrijk overtreffen.
P-i vervoer za'.. de opening van de nieuwe lijn het
dalen althans i^H J\ W NeiJzen-Vlissingen v.v doen
aien, althans 111 den beginne. Maar matr dit reden *ii»
werkelijk^hrt'r^ d8i lidn lla te laten Wanneer
voer o-ebaat wnrT° j pU het goederen- en postver-
dan rna^ d t^e/ i°r het >angs »ieuwe banen te leiden,
van S1 Z-rrdi" verh'"derd door de mogelijkheid
aig ge'dehjk verhes aan een andere zijde. Voorts
liet verlies^eleid'V kl het,ve.rkeer geregeld toeneemt en
n geieidehjk wordt ingehaald.
toe ehirvnaora?1 overwegingen leiden er Gedep. Staten
Ter Neuzen H a t f" it0t lnnchtulg van den dienst
evenwfd ntet e 'iskerJte liansweert. Zij doen dit
t Z!' ?onder uitdrukkelijk de aandacht te vestigen
gfwd t e 6" laSt' dle °p de provinCie zal worden
fen bliivende vmi?S van het voorstel zal le'den tot
met zekerheid^ t WaarVa" het bedrag thans
aanmerkh!o- ifo P t8 g6Ven 1S" Neemt men daarbij in
tb^de Prgov?ne Sfmr,'len' Wdke binnen n,et te kingen
rente en de qflo begroo,tlng z"Uen bezwaren voor de
betoLf van ie g/,an de leeningen> aa» to gaan, tot
wegenln 7ee, l6"1,61.0'"6 vporschotten voor de tram-
be? "ie t^' fT t! n?eren en Zuid-Beveland. dan is
zullen moetenJwordengvIerhoogde P,'°VinCiale be,asti"gen
te/ug^tehnnd"168"0" Gedep' °Staten' dat dit niet kehoeft
re<ref Vooraf Va" i?8" ovefIgens Soed geachten maat-
verkeer betrift r verbetermg van middelen van
sn.eimlp n men Hlet te schroomvallig. Men
il Xv ml?" Z!Jr vporgangers. Toen na de invoering
bbeen k warn en "'8UWe StHten der P">*in«e Zeeland
een groote 2, v,8f u Va" 'nne eerste besIuite,1> om
hardfng vsn beschlkbaar te stellen, ten einde de ver-
zib, g6n m°gellJk te maken. Op dien wft-
van onzeVp°ro?egaa" hUnne beslissi"gen zyn tot zegef
andcr ll geweest. Thans verkeeren wij in Sen
zich op biii'fena ..'aatste jaren heeft het verkeer
betere mi!h?ig 08 ontwikkeld de behoefte aan
nog dnaMbks VVa?Pg8m8eThap is geb'eken en blijkt
wefvaart Verbetermg daarvan leidt tot grootere
wfste^Sehelde18" d8 S?at8"' d0" stoombootdienst op de
zetten van 1 TV°°r ^8^"g Va" de provi"c'e voort te
zoorden_V?,k d.nuari 1905 voert zij den dienst Wal-
Schouwen 7nV en sedert l Januari 1912 dien tusschen
deze bin Jl i 8n Noo,'d-B°veland en Walcheren. In
indfen het verk n°°dig' te Worden voortgegaan
bes uur is 17, Water 111 handen van het Provinciaal
pubbek zal wn f er,meer zekerheid, dat het reizend
VerschillendeT ?8n aat 611 met de belange" van de
gehmiden Va" °"S gewest reke"'"g za> worden
te (tf0:ld Va" een en ander stellen Gedep. Staten voor
dienst in te rVht Fekening der Pmvincie een stoomboot-
m!S H a i rnd'ten tusschen Ter Neuzen en liansweert
met Hoedekenskerke als tusschenstation ten hehoeve van
dien dmnst een schroefboot aan te schaffen tofeen prbs
van ten hoogste 100,000: aan Gedep. Staten machtiS
te bes eden"' God d^gewe"scht daze b«ot onderhands°aaS
de vender noodle f te, macht'gon tot het nemen van
hetgeen gepaard moest gaan met het afnemen van den
binnen- en den buitenschoorsteen, het afbreken van de
koelkast en van een deel van het promenadedek, het
wegnemen van kolenschotten en het vernieuwen van een
dee der raderkasten. Met deze belangrijke reparatie,
welke met kon worden ontgaan, zouden naar schatting
fillicht acht a tien duizend gulden gemoeid zijn.
Gedep. Staten meenden deze gelegenheid niet ongebruikt
te mogen laten voorbijgaan, om een afdoende verbetermg
aan te brengen, waardoor het bezwaar van het diepliggen
opgeheven, ten gevolge waarvan grooter snelheid en minder
ir kolenverbruik werd verkregen. Daar het stoom-
wezen voor reparatie van den ketel reeds een paar maal
uitstel had verleend en op spoed aandrong, kon niet langer
gewacht worden en werd in Maart j.l. besloten in over-
eenstemming met art. 160 der Provincial wet tot de
verbetermg, waarvan de kosten op ongeveer f 25,000
werden beg root, doch bij het afdrukken van dit voorstel
nog met met juistheid konden worden opgegeven. Deze
kosten zullen door leening rnoeten worden gedekt en door
den stoombootdienst naar de meening van Gedep. Staten
in tien jaar behooren te worden terugbetaald.
Jaarmede is intusschen de Zuid-Beveland geworden een
schip, dat nog gedurende eene reeks van jaren den ge-
wogen dienst met de Wester-Schelde en de Zeeland zal
kunnen uitoefenen.
Gedep. Staten aohten het niet verantwoord, eene boot,
i le eene zoo aanzienlijke waarde vertegenwoordigt en in
uitstekende conditie verkeert, een groot deel van het iaar
werkeloos te laten liggen. Voorts zou het dienstdoen
van deze boot als reserveschip zoowel voor den Wester-
sctielde- a s voor den Ooster-Scheldedienst zeer kostbaar
zijn voor laatstgenoemde dienst geldt bovmidien het be
zwaar, dat ook de Zeeuwsch-Vlaanderen aankleefde, dat
met met de kleine sluis te Veere kan worden geschut.
Het kpmt bun beter voor een nieuw reserveschip te
laten maken, dat geschikt zou zijn als zoodanig dienst {e
voor aBe bjnen, dus niet alleen voor den dienst van
Vhssmgen op Breskens en Ter Neuzen. maar ook voor
cue van Walzoorden op Hansweert, van Middelburg op
Zienkzee en eventueel van Ter Neuzen op liansweert.
Hen dergelyk schip zou niet zoo groot behoeven te zijn
en, wat inrichting aangaat, niet op eene lijn behoeven
te staan met de gewone booten. Aan een schip toch.
dat alleen dienst behoeft te doen bij onverwachte buiten-
dienst-stelling of dringende lierstelling aan de booten,
welke den gewonen dienst doen, of gedurende enkele dagen,
wanneer van deze booten de ketel wordt schoongemaakt!
behoeven niet zulke hooge eischen gesteld te worden.
Hedep. Staten meenen, dat een dergelijk schip voor eene
som van ongeveer 65,000 wel zal te bekomen zijn.
De voordeelen van de aanschafflg daarvan springen in
iG oog. Men ontgaat den aanbouw van eene groote
nieuwe boot voor den dienst op de Wester-Schelde, waar-
voor thans allicht 180,000 a 200,000 zou worden ge-
vraagd. Het renteverlies bij stilliggen is aanmerkelijk
germger. dan wanneer de Zuid-Beveland reserveschip
werd. Het onderhoud is eveneens aanzienlijk minder.
Voor -de andere diensten (Ooster-Schelde, Walzoorden—
i- f t' i 1 ^euzen Hansweert) zal bij vervanging wegens
ketelschoonmaak belangrijk minder behoeven te worden
uitgegeven, dan wanneer de vervanging plaats heeft door
e Zuid-Beveland, die bovendien voor den dienst op de
Uoster-Schelde en dien tusschen Walzoorden en Vlake
minder geschikt is.
Gedep. Staten stellen daarom voor een reserveboot aan
te schalfen tot een prijs van ongeveer 65,000 en verdere
maatregelen in den geest van het bovenstaande te nemen.
Onder herinnering aan hetgeen in vroegere vergade-
ringen omtrent den steiger te Hoedekenskerke is mede-
gedeeld, wyzen Gedep. Staten er op dat, wanneer de
Staten overeenkomstig hun voorstel zouden besluiten tot
net in het leven roepen van een stoombootdienst tusschen
er Neuzen, Hoedekenskerke en Hansweert, de steiger
zal rnoeten worden vernieuwd en bovendien verplaat*.
daar mgeyolge een dijksverhooging de toegang tot de
tegenwoordige zeer ongunstig en verbetering daarvan op
dezelfde plaats technisch zeer moeilijk is. De steiger zal
op eenigen afstand van de tegenwoordige rnoeten worden
gemaakt. De kosten worden germimd op 33000.
Naar aanleiding van een verzoek van den polder St.
Jansteen om verhooging van het aan haar toegekende
renteloos voorschot voor wegsverbetering, daar bij de
gehouden aanbesteding de laagste inschrijvingen de raining
overtrolfen en van herbesteding geenresultaatte verwachten
was, stellen Gedep. Staten voor het renteloos voorschot
verleend voor de bestrating met keien van de Ellestraat
te verhoogen van /5000 op /6100 en dat, toegestaan
voor de bestrating met keien van de Vinkebrokesche
straat en van een gedeelte van een Dijk van den St.
Jansteenpolder van 4285 op /5985.
scheidenlijk in 1899 lOOl'en 1909 Mp^t gesteld onder-
"Mef6 hSeTegoofe op'aUi ^""'"Jd^-^-^onSnde6,"
reserveschip noodig, waarvoo'r" Hiai'ii L Zeeu w'sch Vlaan"
deren wordt gebruikt. Door het schip f„ lT07 daarX
te bestemraen, konden kostbare herstellingen daaraan tot
r met minder op geworden, sedert de Zeeuwsch Vlaan
Naar de vroeger gevolgde gewoonte zou dan de Ziiid
Beveland rnoeten worden besternd voor reservesc-hm p?
De Zmd-Bevelaml, gebouwd in 1899, is een sterk schin
foft tpeng°f 8 r8^8- "ot had "chter een technische
om°deezng hepft|gelegen: Dit had mvloed op de sndheid
op
nagezien, waarvoor deze uit het schip moest worden gX-ht"
Naar aanleiding van een verzoek van E. Weemaes te
Umge om eene subsidie voor zijn wagendienst tusschen
Hulst en Nieuw Namen voor den tijd van 3 jaren, tot
een bedrag van /120 'sjaars, stellen Gedep. Staten voor
als tot luertoe eene subsidie te verleenen ad f 70's jaars
Zy kunnen met aanraden de subsidie te verhoogen, om-
dat de betrokken gemeentebestpren geen uitzicht kunnen
geven op verhooging van het gemeentelijk subsidie en er
best-iut6 art0e V00r de Provincie evenmin aanleiding
s.s. RICHARD in lading te St. Petersburg voor Gent,
s.s. ELISABETH wordt heden te Kroonstad verwacht.
s.s. HELENA vertrok 18 dezer van St. Petersburg naar
Duinkerken.
s.s. MAGDALEN A in lossing te Gent.