s-^^sHSSS sraraft*ki°" assise ftzffzr: ra yr&g I sat - Sr,™w si™ :'?e,oerjv1.1 'Si I Gemengde berichten Landbouwberichten. Laatste Berichten. Aambeien en huidziekten. d,r deGeopeenin^tevna,reBenen' 0,P gITd van een en ander, dat tusschen Ter N™ g<jfegelde stoomvaart-verbinding a"s tusschenst-itinr T "a,nsweert ™t Hoedekenskerke gcacht m h6t 8emeen belang moet worden d™ P.e-iS Steiger te Hoedekenskerke. Verhooging renteloos voorschot aan den polder St. Jansteen. stemming aangenomen, terwijl genoemde heeren zich bereid verkiaarden deze taak op zich te nemen. Na een opgewekte bespreking, die tot onge veer half vyf duurde, werd, nadat men met algemeene stemmen had besloten, dat de op- richting van een stamboek voor het zware trek- paard gewenscht was, bij stemming daaraan den naam gegeven van Stamboek van het Neder- landsch-Belgisch Trekpaard. Het doel werd nader omschreven, en art. 3 luidende ,,De vereeniging aangegaan voor een lijdvak van 29 jaar en 11 maanden, aanvangende op den dag der stichting, is verdeeld in afdeelingen die in de verschillende provincien van Nederland zijn of worden opgericht om paarden van het INederl.-Belg. type aan te fokken" werd aan genomen. ledere afdeeling, die minstens 50 leden moet tellen, blijft behoudens de in de artikelen 8, 9, 10 en 11 vastgestelde beginselen volkomen vrij in de regeling van de jaarlijksche contri- butie, de keuringskosten, van de wijze van keu- ring, de inrichting van haar bestuur, en verder van alles, wat in de Statuten niet nader om schreven wordt. Van de toegetreden leden zullen alleen fokkers en oud-fokkers het recht van stemming erlangen. Verder werd bepaald, dat naast het type ook gelet zou worden op de grootte, waarvan voor hengsten .de hoogte en de omvang van de pijp vastgesteld werden op een minimum van onge veer 1 M. en 24 c.M. voor hengsten en voor merries op ongeveer 1 M., L5 en 22 c.M. Alsuu werd op voorstel .van den ontwerper vastgesteld de notulen der vergadering, zoo- dra zij waren goedgekeurd te laten drukken en daarvan de noodige exemplaren te zenden aan de besturen van de thans bestaande stam- boeken voor 't zware trekpaard, om daaromtrent hunne meening in te winnendeze meening mede te deelen aan den ontwerper, die gemach- tigd werd alsdan een tweede vergadering saain te roepen, om de zaak verder in behandeling te nemen en afdoend te regelen. Hp voorstel van den beer Heidema werd verder besloten den beer Vorsterraan van Oyen uit te noodigen te verschillende stamboekver- gaderingen persoonlijk bij te wonen om daardoor volkomen met de daar heerschende meening bekend te worden en die op de algemeene ver gadering, die weder ter zelfde plaatse zal ge houden worden terug te geven. (Midd. Ct.) hebben vaak groote en Aanschafflug reserveboot voorde provincial stoombootdienst. WesterPSchpirip? gernAae kennen dat ,le dienst op de Wester-Schelde tusschen lissingenBreskensTer Npitzpu as§iTdend re7 .d? rad ?to°"1 boot Zuid^Bev^larul| de hS tS™. h" schip Subsidie wagendieust Hulst—Nieuw Namen, Een alrjenieen Stamboek Ned.-Belg. Trekpaard. Maandag 16 Juni, werd onder leiding van den heer G. A. Vorsterraan van Oyen des na- m^dags te een uur in een der zaien van het Hotel Noord-Brabant te 's Hertogenbosch een vergadering gehouden over de oprichting van een algemeen stamboek voor geheel Nederland voor het Nederlandsch-Belgisch Trekpaard. PeisoDen uit alie deelen van Nederland waren daar op zijn uitnoodiging saamgekomen ten ge- tale van 67. 8 Nadat hij medegedeeld had, dat de Directeur- Generaal en de Inspecteur van den landbouw kennis hadden gegeven door ambtsbezigheden belet te zijn deze vergadering bij te wonen zette hij in een korte maar zakelijke rede het doel van deze bijeenkomst uiteen' en stelde daarna voor het door hem behandelde ontwerp-statuten te behandelen na alvorens den heer Meershoek, secretaris der Algemeene keurings-commissie te s Gravenhage opgedragen te hebben de samen- stelling van de notulen dezer vergadering en de heeren Lako^ te Breskens en Zijlker te Auidbroek aan te wijzen als commissieleden om de notulen na te zien en goed te keuren, alvorens ze in druk uit te geven. Deze voorstellen werden zonder hoofdelijke Kleine oorzaken helaas I droevige gevolgen Een vrouw te Ruinen (Drente) kreeg een naald in de knie, waardoor deze begon te zweren, waarop bloedvergiftiging en de dood volgde. De instructie tegen den giftmenger Karl Hopt te Frankfort a/d. Main is, volgens de N. R. Crt., nog in vollen gang. Men weet, dat men hem verdacht, dat hij zijn eerste vrouw uit den weg heeft geruiuid om, het geld waar voor zij verzekerd was, te krijgen en bezig was, om zijn tweede vrouw met pest- en cholera- bacillen en arsenicum met hetzelfde doel om te brengen. In den loop van de instructie is de argwaan gerezen, dat Hopf ook 14 jaar geleden zijn vader, een man van 72 jaar, uit de wereld geholpen heeft. De oude Hopf was was een zeer kras man en is bezweken, nadat hij twee dagen ziek was geweest en veel ge- braakt had. Het lijk zal opgegraven worden. Een treurig ongeval heeft, naar de Alk- Ct. meldt, Maandagavond de familie B. te Oost- zaan in diepen rouw gedompeld. Doordat de brug zoo zwaar ophaalde, was B. bezig een paar steenen uit den bak te halen. Te dien einde had hij de brug op een stok in de hoogte gezet. Opeens schoot de brug evenwel I os en viel naar beneden, met 't gevolg, dat de man met zijn hoofd bekneld geraakte tusschen de brug en den bak. Bijna levenloos, daar het bloed uit mond en ooren vloeide, werd hij uit zijn benarden toestand gehaald. De inmiddels geroepen geneesheer kon niet anders dan den dood constateeren. In verband met de opening van het kanaal Gent Ter Neuzen, die Zondag a. s. te Gent zal plaats hebben, kwam hier gisteren binnen het Belgisch schoolschip vl'Avenir" en meerde in het kanaal. De fraaie 4master trok veel bekijks. Op de reede was gemeerd de Deensche kruiser r/Olfert Fischer" onder bevel van kapitein ter zee J. Nyhslen, aan boord hebbende 249 man- schappen en voerende 22 stukken geschut. Verder was de alhier gemeerd liggende vloot jachten al met verschillende vermeerderd. Met het stoomschip /River Lagan" der Londenlijn van de firma Little Johnston, werden gisteren ook eenige kleine motorjachten aangebracht. Reeds gisteren avond werd blijk gegeven wat men met deze kleine vaartuigjes, met sterke motoren, vermag. Naar verluid werd op 6 miuuten naar en van Stuiskil tot hier gevaren. Dergelijke bootjes hebben gevaren bij de wedstrijden te Monaco, die in de illustraties zijn afgebeeld en ook in cinema's vertoond zijn. Heden was het de dag, bestemd voor de ver schillende wedstrijden van Vlissingen naar hier. Met den middag kwamen de eerste, de groote zeiljachten. Het was voor de zeilsport niet bijzonder getroffen. De anders als meeuwen over het water scheerende zeilers dreven nu als het ware met den stroorn mede en de groote zeilen werden slecbts at en toe door een windjb bol geblazen. Te 3 ure kwam het bovenvertnelde oorlogs- scbip op de haven. Velen waren toen langs den zeedijk en de havenhoofden aanwezig, om getuige te zijn van een en ander. En de aan dacht werd op dat oogenblik bijzonder getrokken. Zooals we reeds schreven, de zeilers boden wegens de windstilte weinig interessants. Des te meer was dit echter het geval met de kleine motorjachten, die naar Vlissingen waren ver- trokken en ook in wedstrijd naar hier terug- kwamen. Lang werd uitgekeken en op den duur zag men kleine zwarte stippen, die er uitzagen als boeien op de rivier. En zoo had men die niet in het zicht, of daar waren ze al voor de haven en vlogen voorbij, den kop hoog uit het water. Ze gleden over bet water als een automobiel over den weg en de motor ronkte als die van eene vliegmachine. De eerste 2 gaven elkaar in snelheid niet veel toe, ze waren bijna gelijk en dat het hard ging kan wel daaruit blijken dat de snelste een vaart had van 311/, mijl of ongeveer 60 K.M. per uur. De eindstreep werd gevormd door 2 jachten, geankerd liggende voor de oesterputten. Het eerst schutte het Deensche oorlogsschip. Men kon van at den wal waarnemen dat alles er zeer netjes uitzag. De schepelingen maakten een kranigen indruk. Nadat de kruiser de sluis verlaten had en het kauaal opstoomde werd door de scheepskapel het Nederlandsch volkslied gespeeld. Bij het ver-< der doorvaren hoorden we nog een vroolijken marsch en bij het pas9eeren van het schoolschip de //1'Avenir" salueerde dit met de vlag. Vervolgens werden de verschillende jachten bpgeschut daar inmiddels ook de deelnemers aan de wedstrijden op de haven waren gekomen, Een en ander trok veel belangstelling. Er waren zeer fraaie schepen. Wij herinneren er aan dat morgennatniddag ongeveer vier ure de vlieger Crombez op het terrein bewesten de nieuwe sluis wordt verwacht, Morgen, Zaterdagmiddag 1 are, zullen de motorbootjes nog een wedstrijd houden van boei 13 naar de gasboei te Borssele en terug. De Amsterdamsehe rechtbank veroordeelde hedeu de chauffeur van het bekende auto- ongeluk op de Weteringschans tot 3 maanden ge- vangenisstraf. De eisch was 6 maanden. Beklaagde heeft hooger beroep aangeteekend. 's Gravenliage, 20 Juni. Eerste Kamer. Zonder stemming is aangenomen het wetsont- werp betreffende de pensionneering van gemeente- ambtenaren en hunne weduwen en weezen. Voorts zijn aangenomen eenige kleine wets- ontwerpen, o. a. die voor vrijdom van suiker- accijns voor kroetfabrikanten. Na de pauze kwam in behandeling het kust- verdedigingson twerp. De heer Van Voorst tot Voorst verdedigde ons goed recht bij Vlissingen een fort te bouwen en betoogde er ook de noodzakelijkheid van, uit het oogpunt van neutraliteitshandhaving en landsverdediging. De heer Van Wassenaer onderschreef nader dit betoog. De heer Staal daarentegen oordeelde dat het landsbelang vordert verwefping van dit ont- werp, vooral wegens de daarin opgenomen fortbouw bij Vlissingen. Bij Kon. besluit is benoemd tot gezworene van den Willem Leopoldpolder (Nederlandsch gedeelte), de heer W. J. Almekinders te Retranchement. Madrid. De Koningin van Spanje is heden- morgen bevallen van een zoon. Onder de onaangename en lastige ziekten, die u kunnen worden opgelegd, nemen aambeien I wel een der eerste plaatsen in. De last, hinder en pijn, die zij u bezorgen, zijn haast niet te beschrijven. Voor aambeien en alle jeukende huidziekten als eczema, huiduitslag, dauwworm, gordelroos, netelroos, enz. is Foster's Zalf een geneesmiddel zonder weerga. Zij tast de huid niet aan en droogt niet te vlug op. Vanaf de eerste aan- wending doet haar verzachtende en genezende werking zich gevoelen. Foster's Zalf (let op den juisten naam), is te Ter Neuzen verkrijgb. bij A. van Overbeeke Leunis, Westkolkstraat. Toezending geschiedt franco na ontv. v. postwissel a 1,75 per doos. Positie der Stoomschepen. I genoemd adres ook reeds aangevoerd. in het vervof'r ™n00k t°P gewezen' dat de nieuwe dienst verbetering kan brengen!" P°Stpakketten eene aanzienlijke maEken ttet\Van d°kosten daarvan is moeibjk te werd aanc'egeven fg® yoorkomt> zou> z°°als reeds eiu a,d,n0e&even, met eene stoomboot een behoorliike dipn^t kunnen komen t Noord-Beveland in aanmerking scheepsbouXdnjf ezou"de n?^ in het liik schin fii- n i P d van ™'10"w van derge- ook me P hef letS h00ger moeten worden geraamd van inrichtintr°van uitgave" k"""«" de kosten. De" i d6n dien^ op 100-00u worden gesteld. viin h J gaveu zu'len vermoedelijk iets hooo-er chip iets m-nm" 't Walzoorden-VIake, omdaX n 'S. grooter wordt dan het op deze Jijn gebruikte De exploitatie-ontvangsten zijn moeilijk te ramen Geden het^rv^'^lw^:'161 16 opt|mikch te zijn, al zij kenskerl e en e eu omgeving en van Hoede- nfet laaer l Ha"sweert en omgekeerd met lager schatten dan dat van Walzoorden naar Hans Walzoorden Viake bu,lln,e weening dat op den dienst Wei l« iake met belangrijk overtreffen. P-i vervoer za'.. de opening van de nieuwe lijn het dalen althans i^H J\ W NeiJzen-Vlissingen v.v doen aien, althans 111 den beginne. Maar matr dit reden *ii» werkelijk^hrt'r^ d8i lidn lla te laten Wanneer voer o-ebaat wnrT° j pU het goederen- en postver- dan rna^ d t^e/ i°r het >angs »ieuwe banen te leiden, van S1 Z-rrdi" verh'"derd door de mogelijkheid aig ge'dehjk verhes aan een andere zijde. Voorts liet verlies^eleid'V kl het,ve.rkeer geregeld toeneemt en n geieidehjk wordt ingehaald. toe ehirvnaora?1 overwegingen leiden er Gedep. Staten Ter Neuzen H a t f" it0t lnnchtulg van den dienst evenwfd ntet e 'iskerJte liansweert. Zij doen dit t Z!' ?onder uitdrukkelijk de aandacht te vestigen gfwd t e 6" laSt' dle °p de provinCie zal worden fen bliivende vmi?S van het voorstel zal le'den tot met zekerheid^ t WaarVa" het bedrag thans aanmerkh!o- ifo P t8 g6Ven 1S" Neemt men daarbij in tb^de Prgov?ne Sfmr,'len' Wdke binnen n,et te kingen rente en de qflo begroo,tlng z"Uen bezwaren voor de betoLf van ie g/,an de leeningen> aa» to gaan, tot wegenln 7ee, l6"1,61.0'"6 vporschotten voor de tram- be? "ie t^' fT t! n?eren en Zuid-Beveland. dan is zullen moetenJwordengvIerhoogde P,'°VinCiale be,asti"gen te/ug^tehnnd"168"0" Gedep' °Staten' dat dit niet kehoeft re<ref Vooraf Va" i?8" ovefIgens Soed geachten maat- verkeer betrift r verbetermg van middelen van sn.eimlp n men Hlet te schroomvallig. Men il Xv ml?" Z!Jr vporgangers. Toen na de invoering bbeen k warn en "'8UWe StHten der P">*in«e Zeeland een groote 2, v,8f u Va" 'nne eerste besIuite,1> om hardfng vsn beschlkbaar te stellen, ten einde de ver- zib, g6n m°gellJk te maken. Op dien wft- van onzeVp°ro?egaa" hUnne beslissi"gen zyn tot zegef andcr ll geweest. Thans verkeeren wij in Sen zich op biii'fena ..'aatste jaren heeft het verkeer betere mi!h?ig 08 ontwikkeld de behoefte aan nog dnaMbks VVa?Pg8m8eThap is geb'eken en blijkt wefvaart Verbetermg daarvan leidt tot grootere wfste^Sehelde18" d8 S?at8"' d0" stoombootdienst op de zetten van 1 TV°°r ^8^"g Va" de provi"c'e voort te zoorden_V?,k d.nuari 1905 voert zij den dienst Wal- Schouwen 7nV en sedert l Januari 1912 dien tusschen deze bin Jl i 8n Noo,'d-B°veland en Walcheren. In indfen het verk n°°dig' te Worden voortgegaan bes uur is 17, Water 111 handen van het Provinciaal pubbek zal wn f er,meer zekerheid, dat het reizend VerschillendeT ?8n aat 611 met de belange" van de gehmiden Va" °"S gewest reke"'"g za> worden te (tf0:ld Va" een en ander stellen Gedep. Staten voor dienst in te rVht Fekening der Pmvincie een stoomboot- m!S H a i rnd'ten tusschen Ter Neuzen en liansweert met Hoedekenskerke als tusschenstation ten hehoeve van dien dmnst een schroefboot aan te schaffen tofeen prbs van ten hoogste 100,000: aan Gedep. Staten machtiS te bes eden"' God d^gewe"scht daze b«ot onderhands°aaS de vender noodle f te, macht'gon tot het nemen van hetgeen gepaard moest gaan met het afnemen van den binnen- en den buitenschoorsteen, het afbreken van de koelkast en van een deel van het promenadedek, het wegnemen van kolenschotten en het vernieuwen van een dee der raderkasten. Met deze belangrijke reparatie, welke met kon worden ontgaan, zouden naar schatting fillicht acht a tien duizend gulden gemoeid zijn. Gedep. Staten meenden deze gelegenheid niet ongebruikt te mogen laten voorbijgaan, om een afdoende verbetermg aan te brengen, waardoor het bezwaar van het diepliggen opgeheven, ten gevolge waarvan grooter snelheid en minder ir kolenverbruik werd verkregen. Daar het stoom- wezen voor reparatie van den ketel reeds een paar maal uitstel had verleend en op spoed aandrong, kon niet langer gewacht worden en werd in Maart j.l. besloten in over- eenstemming met art. 160 der Provincial wet tot de verbetermg, waarvan de kosten op ongeveer f 25,000 werden beg root, doch bij het afdrukken van dit voorstel nog met met juistheid konden worden opgegeven. Deze kosten zullen door leening rnoeten worden gedekt en door den stoombootdienst naar de meening van Gedep. Staten in tien jaar behooren te worden terugbetaald. Jaarmede is intusschen de Zuid-Beveland geworden een schip, dat nog gedurende eene reeks van jaren den ge- wogen dienst met de Wester-Schelde en de Zeeland zal kunnen uitoefenen. Gedep. Staten aohten het niet verantwoord, eene boot, i le eene zoo aanzienlijke waarde vertegenwoordigt en in uitstekende conditie verkeert, een groot deel van het iaar werkeloos te laten liggen. Voorts zou het dienstdoen van deze boot als reserveschip zoowel voor den Wester- sctielde- a s voor den Ooster-Scheldedienst zeer kostbaar zijn voor laatstgenoemde dienst geldt bovmidien het be zwaar, dat ook de Zeeuwsch-Vlaanderen aankleefde, dat met met de kleine sluis te Veere kan worden geschut. Het kpmt bun beter voor een nieuw reserveschip te laten maken, dat geschikt zou zijn als zoodanig dienst {e voor aBe bjnen, dus niet alleen voor den dienst van Vhssmgen op Breskens en Ter Neuzen. maar ook voor cue van Walzoorden op Hansweert, van Middelburg op Zienkzee en eventueel van Ter Neuzen op liansweert. Hen dergelyk schip zou niet zoo groot behoeven te zijn en, wat inrichting aangaat, niet op eene lijn behoeven te staan met de gewone booten. Aan een schip toch. dat alleen dienst behoeft te doen bij onverwachte buiten- dienst-stelling of dringende lierstelling aan de booten, welke den gewonen dienst doen, of gedurende enkele dagen, wanneer van deze booten de ketel wordt schoongemaakt! behoeven niet zulke hooge eischen gesteld te worden. Hedep. Staten meenen, dat een dergelijk schip voor eene som van ongeveer 65,000 wel zal te bekomen zijn. De voordeelen van de aanschafflg daarvan springen in iG oog. Men ontgaat den aanbouw van eene groote nieuwe boot voor den dienst op de Wester-Schelde, waar- voor thans allicht 180,000 a 200,000 zou worden ge- vraagd. Het renteverlies bij stilliggen is aanmerkelijk germger. dan wanneer de Zuid-Beveland reserveschip werd. Het onderhoud is eveneens aanzienlijk minder. Voor -de andere diensten (Ooster-Schelde, Walzoorden— i- f t' i 1 ^euzen Hansweert) zal bij vervanging wegens ketelschoonmaak belangrijk minder behoeven te worden uitgegeven, dan wanneer de vervanging plaats heeft door e Zuid-Beveland, die bovendien voor den dienst op de Uoster-Schelde en dien tusschen Walzoorden en Vlake minder geschikt is. Gedep. Staten stellen daarom voor een reserveboot aan te schalfen tot een prijs van ongeveer 65,000 en verdere maatregelen in den geest van het bovenstaande te nemen. Onder herinnering aan hetgeen in vroegere vergade- ringen omtrent den steiger te Hoedekenskerke is mede- gedeeld, wyzen Gedep. Staten er op dat, wanneer de Staten overeenkomstig hun voorstel zouden besluiten tot net in het leven roepen van een stoombootdienst tusschen er Neuzen, Hoedekenskerke en Hansweert, de steiger zal rnoeten worden vernieuwd en bovendien verplaat*. daar mgeyolge een dijksverhooging de toegang tot de tegenwoordige zeer ongunstig en verbetering daarvan op dezelfde plaats technisch zeer moeilijk is. De steiger zal op eenigen afstand van de tegenwoordige rnoeten worden gemaakt. De kosten worden germimd op 33000. Naar aanleiding van een verzoek van den polder St. Jansteen om verhooging van het aan haar toegekende renteloos voorschot voor wegsverbetering, daar bij de gehouden aanbesteding de laagste inschrijvingen de raining overtrolfen en van herbesteding geenresultaatte verwachten was, stellen Gedep. Staten voor het renteloos voorschot verleend voor de bestrating met keien van de Ellestraat te verhoogen van /5000 op /6100 en dat, toegestaan voor de bestrating met keien van de Vinkebrokesche straat en van een gedeelte van een Dijk van den St. Jansteenpolder van 4285 op /5985. scheidenlijk in 1899 lOOl'en 1909 Mp^t gesteld onder- "Mef6 hSeTegoofe op'aUi ^""'"Jd^-^-^onSnde6," reserveschip noodig, waarvoo'r" Hiai'ii L Zeeu w'sch Vlaan" deren wordt gebruikt. Door het schip f„ lT07 daarX te bestemraen, konden kostbare herstellingen daaraan tot r met minder op geworden, sedert de Zeeuwsch Vlaan Naar de vroeger gevolgde gewoonte zou dan de Ziiid Beveland rnoeten worden besternd voor reservesc-hm p? De Zmd-Bevelaml, gebouwd in 1899, is een sterk schin foft tpeng°f 8 r8^8- "ot had "chter een technische om°deezng hepft|gelegen: Dit had mvloed op de sndheid op nagezien, waarvoor deze uit het schip moest worden gX-ht" Naar aanleiding van een verzoek van E. Weemaes te Umge om eene subsidie voor zijn wagendienst tusschen Hulst en Nieuw Namen voor den tijd van 3 jaren, tot een bedrag van /120 'sjaars, stellen Gedep. Staten voor als tot luertoe eene subsidie te verleenen ad f 70's jaars Zy kunnen met aanraden de subsidie te verhoogen, om- dat de betrokken gemeentebestpren geen uitzicht kunnen geven op verhooging van het gemeentelijk subsidie en er best-iut6 art0e V00r de Provincie evenmin aanleiding s.s. RICHARD in lading te St. Petersburg voor Gent, s.s. ELISABETH wordt heden te Kroonstad verwacht. s.s. HELENA vertrok 18 dezer van St. Petersburg naar Duinkerken. s.s. MAGDALEN A in lossing te Gent.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1913 | | pagina 6