3. Voorstel inzake het adres van P. C. Standaert e. a. omtrent waterafvoer in de Lange Kerkstraat. 3. Vaststelling verordening regelende het aantal en de jaarwedden der leeraren aan de gemeente hoogere burgerschool. f- 4. 1 oorstel tot schenking aan het rijk van eenig teiiein, ten behoeve van het sdchten daarop van een kantongereehtsgebouw. no /no ft 0 I I L I L L I I I I z of gepasteuriseerd en daarna, hetzij tot de consumptie toegelaten, hetzij op zuivel -verwerkt. 7. Zoowel de deugdelijk bevonden als degepasteuriseerde melk worden slechts in consumptie gebraeht in door de centrale te verstrekken vaatwerk dat verzegeld wordt afgeleverd en met ongeschonden zegel aan de centrale moet worden teruggeleverd, opdat er niets aan de melk kan worden toegevoegd of onttrokken. 8. De niet verkochte melk wordt in het vaatwerk, waann zij door den slijter is ontvangen, door hem aan de centrale teruggebracht. 9. De centrale verzamelt deze resten en verwerkt ze of laat ze Verwerken. Hierbij dient nog opgemerkt, dat hij, die melk aan de centrale ter onderzoek en ter behandeling aanbiedt. de zelfde melk desverlangd kan terugkrijgen na aftrek van 1 of 2 procent voor verlies tijdens de bewerking en dat hij voor die behandeling eene retribute zal hebben te betalen die waarschijnlijk niet meer dan ongeveer 0.6 cent per liter zal behoeven te bedragen. 1 oor hem die geen prijs stelt op het terugontvangen van de aangevoerde melk, maar tevreden is met het ontvangen van mengmelk, zou die retributie iets lager kunnen worden gesteld, b.v. op 0,5 cent per liter. Een leverancier, die bij herhaling vervalschte melk aan de centrale aanbiedt, moet het recht kunnen worden ontzegd, melk in de centrale te doen onderzoeken en behandelen. Meik van zieke dieren en melk van boerderijen, waar den door melk op den mensch over te brengen besmet- telijke ziekte heerscht, zullen niet aan de centrale mogen worden aangeboden. Er behooren zoodanige maatregelen te worden getroffen, dat deskundig toezicht op het bedrijf der melkveehouders mogelijk zij. De voorzitter stelt namens burgemeester en wethouders voor dit adres voor kennisgeving aan te nemen en er in de toekomst bij het vaststellen der nieuwe politieverorde- ning rekening mede te houden. Er kunnen dan, in het belang van de melkverbruikers enkele bepalingen in den geest als door adressanten bedoeld. worden opgenomen. Overigens stellen burgemeester en wethouders zich voor het melkonderzoek, dat tot hiertoe gemiddeld tweemaal s jaars plaats had, op denzelfden voet voort te zetten. Burgemeester en wethouders vragen daarop de goedkeurinsr van den raad. 8 Deze wordt met algemeene stemmen verleend. g. Een kennisgeving van D. Tolhoek, waarbij deze wegens voortdurende ongesteldheid bericht dat hij voor de benoeming tot lid van het derde stemdistrict bedankt. De voorzitter stelt, naar aanleiding van dit schrijven, voor over te gaan tot het benoemen van een lid voor dat stembureau, voor de stemming voor leden van de provin- ciale staten en die der tweede kamer. Daartoe wordt besloten. Met 10 stemmen wordt benoemd de heer A. H. Donze 4 briefje is bianco. De heer Donze neemt de benoeming aan. De heeren De Jager en Scheele vormden op verzoek van den voorzitter het stembureau. Ingekomen is een adres van P. C. Standaert c. s., te Ter Neuzen, waarin adressanten te kennen geven dat bet heme]- en spoelwater van hunne perceelen gelegen aan de Noordstraat in deze gemeente, wordt afgeleid door middel van riolen, door de Lange Kerkstraat, naar het _gemeenteriool gelegen in den achterweg. dat deze -riolen in verband met den grooten afstand tusschen hunne perceelen en het gemeenteriool, meermalen verstoppen, en zeer rnoeilijk zijn schoon te maken, omreden de riolen te klein zijn zij dwars door de Lange Kerk straat en bovendien onder de woningen van L. Allaart en anderen zijn gelegen. Redenen waarom zij den raad verzoeken, in het gedeelte Lange Kerkstraat gelegen achter hunne perceelen een hoofdriool te maken, en dit in verbinding te brengen met het riool in den Achterweg. De gemeentebouwmeester adviseert in zijn rapport om trent dit adres voorloopig nog niet tot het leggen van een hoofdriool in de Lange Kerkstraat over te gaan, om dat de meeste woningen aan die straat voorzien zijn van zinkputten, welke op de bestaande riolen afwateren. I let afvoerriool bij de woning van den eersten onder- teekenaar P. C. Standaert is onlangs ingezakt en de afvoer is thans verstopt. Wanneer hij evenwel een riool ter lengte van ongeveer 30 M. legt, naar een zinkput achter de Ned. Herv. kerk, dan is de zaak voorloopig opgelost en kan nog worden overwogen om in de Lange Kerkstraat een goed hoofdriool te leggen. De algemeene toestand der woningen aan de westzijde der Noordstraat is evenwel op den duur onvoldoende en daarin dient door bet leggen van een hoofdriool in de Lange Kerkstraat en een gedeelte van de Korte Kerkstraat te worden voorzien. Lengte van dat riool is 445 M. De Commissie van bijstand adviseert de verdere be handeling van het adres aan te houden tot de behande ling van de gemeentebegrooting voor 1914. Burgemeester en wethouders stellen voor op het adres afwijzend te beschikken en adressanten te berichten dat naar de meening van den raad in den slechten afvoer van water in de J.ange Kerkstraat voorloopig kan worden voorzien, indien de heer P. C. Standaert ten aanzien van ile hem toebehoorende woning een riool legt ter lengte van pi. m. 30 meter, welk riool zal moeten uitwateren op den zinkput achter de Ned. Herv. kerk. De heer De Jager verklaart geen bezwaar te hebben tegen aanneming van dit voorstel maar vraagt of er ten noorden van dit punt aan de rioleering niet wat ontbreekt en of het niet het voornemen is geweest dit te maken. De \oorzitter geeft te kennen dat burgemeester en wet houders oorspronkelijk voornemens zijn geweest reeds nu in het vooruitzieht te stellen, dat zij bij de behandeling der a. s. begrooting met een voorstel betreffende deze zaak zouden komen, maar daar het niet zeker is dat dit zal kunnen geschieden zijn zij, om geen bepaalde verwachtingen te wekken, daarvan teruggekomen. Er is eohter een plan om aldaar eene rioleering aan te brengen, die zou moeten loopen tot voorbij het huis van den klornpenmakerMillenaar. Het voorstel van burgemeester en wethouders wordt met algemeene stemmen aangenomen. ten geschenke te geven aan den staat der Nederlanden, o. m. onder voorwaarde dat op dit terrejn een gebouw voor kantongereehtsgebouw worde gesticht De heer De Jager vraagt of ook nagegaan is of de grond die de gemeente daarvoor van het rijk terugkrijgt, ongeveer dezelfde waarde zal hebben als die welke de gemeente aan den staat geeft. De voorzitter deelt mede dat dit den laatsten tijd niet bepaald is besproken, doch dat zulks vroeger wel is over wogen. Er was door het rijk van het terrein dat onder de dading met de gemeente begrepen was, een opper- vlakte van 1400 MX gere^erveerd, met het doel daarop een kantongereclit te bouwen. Het terrein dat nu in ruil gegeven wordt is slechts 836 MX groot. Wanneer men dus aanneemt dat het terrein van de voormalige werf, door zijne ligging bij verkoop als bouwgrond wat meer zou opbrengen dan dat achter de hoogere burgerschool staat daartegenover dat dit maar 836 MX oppervlakte De niindere prijs van den grond zal dus voor die o0() M-. meer wel goed worden gemaakt. Dan komt er nog bij dat die 1400 MX een vierkant stuk vormen en de 836 MX eigenlijk een zeshoek is, wat voor den verkoop niet altijd zoo voordeelig uitkomt. Ook is het rijk met het in erfpacht geven van het terrein voor de hoogere burgerschool zeer consiliant ge weest door dit voor 1 cent per MX in erfpacht te geven, wat per jaar een paar duizend gulden voordeel geeft. Men moet dus tegenover het rijk ook niet het onderste uit de kan willen hebben. De heer Moggre merkt op dat dit terrein voor het kantongereehtsgebouw en voor de omgeving ook beter gelegen is, waarom de raad het daar gaarne gebouwd zag. De heer De Jager verklaarde tegen de zaak op zichzelf ook geen bezwaar te hebben, doch wenschte eenigb in- lichtingen. Hij is nu bevredigd. Het voorstel van burgemeester en wethouders wordt met algemeene stemmen aangenomen. De voorzitter brengt namens burgemeester en wethouders in behandeling de volgende verordening, houdende regeling van het getal en het bedrag van de jaarwedden der leeraren aan de gemeente hoogere burgerschool. Artikel 1. Het onderwijs aan de gemeente hoogere burgerschool zal worden gegeven door een leeraar, tevens directeur een leeraar in de wis-, natuur- en werktuigkunde en de cosmographie een leeraar in de scheikunde, plant- endierkunde; een leeraar in de staathuishoudkunde, statistiek en staatsinrichting een leeraar in het boekhouden een leeraar in de frunsehe taal en letterkunde een leeraar in de Engelsche taal en letterkunde een leeraar in de Hoogduitsche taal en letterkunde; i. een leeraar in het hand- en rechtlijnig teekenen j. een leeraar in de gymnastiek k. een leeraar in het schoonschrijven. Artikel 2. Buiten eene tijdelijke vervulling van lessen mgeval van afwezigheid, ziekte of ontstentenis van een der leeraren, worden aan een leeraar in den regel niet meer dan 26 en aan den directeur in den regel niet meer dan 44 lesuren per week opgedragen. Artikel 3. De jaarwedden der leeraren worden vastgesteld naar de hieronder vermelde bepalingen en den hier achter opgenomen staat Voor de berekening worden medegeteld de wekelijksche lesuren, gedurende welke de leeraren zullen gehouden zijn onderwijs te geven aan de in de gemeente gevestigde school voor meer uitgebreid lager onderwijs. In den hierna opgenomen staat van de jaarwedde-rege- wordt verstaan onder gewone leeraren. zij, aan \tfie gezamenlijk berekend met inachtneming van het hiervorBn bepaalde 16 of meer lesuren per week en on<Jer buiten gewone leeraren zij, aan wie gezamenlijk 15 of mimter lesuren per week zijn opgedragen. Artikel 4. De periodieke verhoogingen der jaarwedden geschieden door den raad, op voorstel van burgemeester en wethouders en na raadpleging vap/de commissie van toe zicht en den betrokken inspecteur van het middelbaar onderwijs. 1 Voor de rekening der jaarwedden en voor de toekenning der periodieke verhoogingen komen als dienstjaren in aanmerking de jaren door de betrokkenen, zoowel in dqze gemeente als elders als vast leeraar doorgebracht aan gymnasia en hoogere burgerscholen of aan daarmede, zoowel wat aard van de inrichting als van het door den leeraar daaraan gegeven onderwijs betreft. door burge meester en wethouders gelijk te stellen inrichtingen van onderwijs. De verhoogingen gaan in op den lsten Jannari, volgende op den dag. waarop het vereischte aantal dienst jaren is bereikt. Artikel 5. Aan leeraren. aan wie overeenkomstig het advies van hunnen geneesheer een verlof wegens ziekte wordt toegestaan, wordt dit verlof met behoud der jaar- wedde niet Ianger verleend dan gedurende zesachtereen- volgende maanden. Artikel 6. BJijbt na het verstrijken van de zes maanden. in artikel 9 genoemd, uit een rapport van een geneesheer, dat de leeraar nog niet in staat is zijne werkzaamheden te hervatten, dan kan hem wederom voor ten hoogste maanden een verlof worden verleend, met dien ver- a. b. c. d. e. ti ll. ling zes De voorzitter stelt namens burgemeester en wethouders voor het volgende besluit te nemen De gemeenteraad van Ter Neuzen, overwegende de rnededeeling van den voorzitter, in de vergadt-ring van Augustus 1912, dat het rijk voor de overgave aan de an h voor het oprichten gemeente van de aanhangige dading omtrent railing va gronden van den staat en de gemeente Ter Neuzen, zir een terrein wenscht te reserveeren van een kantongereehtsgebouw overwegende, dat hij in dezelfde vergadering met al gemeene stemmen burgemeester en wethouders machti- gmg heeft verleend bij de ministers van waterstaat, oorlog en justitie pogingen aan te vvenden om het te stichten kantongereehtsgebouw niet te plaatsen naast maar tegen- ver de in aanbouw zijnde hoogere burgerschool en wel op het perceel bij het kadaster bekend als gemeente Ter Neuzen sectie L no. 50 overwegende dat de regeering thans heeft te kennen gegeven het aangehaald perceel voor boven omschreven doelemden te willen ontvangen van de gemeente besluit burgemeester en wethouders te machtigen het gedeelte van het perceel bij het kadaster bekend als gemeente Ter Neuzen in sectie L no. 50 ter oppervlakte van onge veer 8 aren 40 centiaren, zooals op' eene bijbehoorende op het terrein zelven is aangeduid situatieteekening en stande echter, dat van de jaarwedde van den leeraar, aan wie verlof wordt toegestaan, tot een bedrag gelijk aan de helft van zijne jaarwedde wordt ingehouden, hetgeen ten behoeve van zijne plaatsvervanging als salaris door de gemeente moet worden uitbetaald. Artikel 7. Aan leeraren, die ingevolge de artt. 80 en 81 der Militiewet of krachtens de artt. 11, llbis en ter djer Landweerwet onder de wapens of in werkelijken dieiist zijn, wordt verlof verleend met behoud van jaarwedde, ten ware in een der gevallen. vermeld in genoemd artikel 31, de afwezigheid langer rnocht duren dan een jaar, in welk geval de jaarwedde slechts gedurende een jaar wordt uitgekeerd. Artikel 8. Burgemeester en wethouders stellen voor elk tu eursus en voor een nieuw benoemden leeraar vodr den loopenden eursus op voorstel van den directeur, de commissie van toezicht gehoord, vast het aan el ken leeralr op te dragen aantal wekelijksche lesuren. Artikel 9. Zoo noodig kunnen burgemeester en wethouders bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis van een der leeraren, de waarneming van zijn lessen tijdelijk opdragen aan een bevoegd leeraar tegen eene belooning, berekend naar bet bedrag, hiervoren voor een buitengewoon leeraar In dezelfde vakken als minimum per wekelijksch lesuur bepaald. Artikel 40. Naar gelang der behoefte kunnen, met inacht neming van bet voorschrift van art. 24 der wet op het middelbaar onderwijs, voor de sub 4o. genoemde vakken meer vaste of voorloopig tijdelijke leeraren door den raad worden benoemd op eene door hem afzonderlijk nader vast te stellen jaarwedde. Artikel 44. Deze verordening is niet van toepassing voor zooveel betreft de jaarwedde van directeur, tevens leeraar. Artikel 42. Deze verordening treedt in werking den 4 September 1943. De voorzitter herinnert, dat onlangs een directeur is benoemd op eene later vast te stellen instruetie en zoo is het ook de bedoeling de leeraren te benoemen op eene nader vast te stellen instruetie, zoodat daarin later wijziging kan worden aangebracht. De verordening is ontworpen door burgemeester en wethouders in overleg met de schoolcommissie, overeenkomstig de adviezen van de heeren van het schooltoezicht, de inspecteur van het middelbaar onderwijs, de heer Ten Bruggen Cate en de districts- schoolopziener de heer Heeringa. Het is tevens de bedoeling in deze vergadering vast te stellen de lijst van jaarwedden, eveneens overeenkomstig ''ct advies dier heeren ontworpen, als volgt Lesuren per week. JAARWEDDE mini mum. bij 4 dienst jaren. A. bij 8 dienst jaren. bij 43 dienst jaren. bij 18 dienst jaren. 2100 2250 2400 2600 2000 2150 2300 2450 1800 1950 2100 2250 1700 1800 1900 2050 /100 120 125 130 1800 1950 2100 2250 f 2400 1700 1850 2000 2450 2300 1500 1650 1800 1950 2100 1300 1450 1600 1750 1900 f 80 90 400 105 C. 4o. Voor de gewone leeraren in de gymnastiek 24—26 21—23 48—20 16—17 2o. 1401) 4300 1100 1000 1500 1400 1200 1100 f 1600 1500 1300 1200 1700 16"0 i 1400 1300 1800 1700 1500 1400 "Voor de buitengewone leeraren in de gymnastiek elk wekelijksch lesuur 80 90 f 95 /100 Zoolang de vijfde klasse van de H. B. S. niet is ge- opend, en het aantal lesuren van een gewone leeraar het getal van niet 20 heeft bereikt, worden voor de toe- passing Van dit besluit 20 lesuren in rekening gebraclit. In afwijking van het vorenstaand tarief worden de aauvangsjaarwedden van de leeraren in de wis-, natuur- en werktuigkunde en de cosmo graphie bepaald op 2000 in de scheikunde, plant- en dierkunde op /'1800; in (het D) de Duitsche taal en letterkunde op 1700 in de Engelsche taal en letterkunde op f 1700 in de gymnastiek op J 4000; in het teekenen op f 800. De voorzitter deelt mede dat de heer Ten Bruggen Cate eijfers heeft genoemd en daarna tiebben burge meester en wethouders met de commissie van toezicht op het middelbaar onderwijs gewikt en gewogen hoe men die zou kunnen vaststellen. Het resultant is ten slotte flat men met de hier voorgestelde eijfers blijft binnen het bedrag dat er oorspronkelijk voor geraamd is. Eener- zijds word overwogen dat de eijfers te hoog waren voor de uitgaven, anderzijds werd betwijfeld of men voor lagere bedragen leeraren krijgen zou. Burgemeester en wet houders zijn tusschen die uitersten in gebleven. Er mag aangenomen worden dat we hiervoor inderdaad wel leeraren krijgen zullen, het zijn bedragen waarmede men, in verband van de salarissen welke aan de rijks hoogere burgerscholen betaald worden, wel voor den dag kan komen. De heer Eijke vraagt of de bepaling noodig is, dat brj het bezit van den doctorstitel de dienstjaren met 4 worden yerhoogd. De voorzitter geeft te kennen dat zulks geschiedt als vergoeding voor het bezit van meerdere gradueele weten- schap, om het maxinium-salaris vlugger te bereiken, maar men is van meening dat het van weinig invloed zal zijn, daar het niet te verwaehten is, dat personen met dien titel zullen solliciteeren. De heer Dees geeft te kennen dat hij wel eenigszins huiverig is van het thans aan de orde zijnde punt. Het is voistrekt niet zijne bedoeling om eenige grief te richten tot eenig raadslid, maar hij is van meening het als raads- lid aan zichzelf verplieht te zijn, de gevolgen eens te overzien die dit besluit voor de gemeente hebben zal. Zelfs bij de ontvangen rijkssubsidie zal er een belangrijk deel voor de gemeente te betalen blijven en spreker zou gaarne vernemen, welke maatregelen zullen worden ge- nomen om die uitgaven te dekken. De opcenten op het personeel zijn reeds hoog, de boofdelijke omslag is ook gekomen op het maximum. Spreker is persoonlijk ook voor middelbaar onderwijs en hij bejammert het, dat bet rijk niet tot de stichting van eene rijks hoogere burgerschool heeft willen overgaan. Dit is niet het geval geweest. Er wordt f 40,000 subsidie gegeven. maar er blijft ook voor de gemeente nog wel 10.000 te betalen. Wanneer men aanneemt dat de kosten voor het bouwen gevonden worden door het ver- schikken van andere leeningen, dat daarmede een 3500 gevonden wordt, dan moet voor het tekort dat er dan nog zal zijn, vooral als de school volledig in werking is, de hoofdelijke omslag wel met 20 procent worden ver- hoogd. Want het bedrag dient toch gevonden te worden, Men mag het dit jaar loopende kunnen houden, in verband met de zaken die onderhanden zijn, maar wanneer men aan alles wat in de gemeente noodig is de hand wil houden zal men toch het volgend jaar naar middelen moeten uitzien, om het noodige bedrag te vinden. Hij rekent het zich een plicht, dat die weg gevonden wordt. De voorzitter vraagt of de heer Dees zich misschien een bron denkt waaruit dat zou kunnen geschieden. De heer Dees geeft te kennen dit punt onder de aan- dacht te hebben gebraeht, om te vernemen hoe men chit denkt te doen, hij houdt zich voor een middel aanbevolen. De heer Moggre merkt op dat men met de kosten blijft binnen de raming die gemaakt is bij het besluit tot tot stichting der school. Zijn die kosten dan nu zooveel bezwarender geworden dan vroeger De heer Dees voert aan, dat, toen het besluit genomen werd, de gevolgen nog niet zoo waren te overzien als thans. Toen was het bedrag dat de gemeente als subsidie zou krijgen nog niet bekend. De behoefte aan middelbaar onderwijs is niet te ontkennen, maar de grootste grief van spreker is, dat niet bepaald is aangewezen hoe men aan de noodige fondsen zal komen. Nu er een school voor middelbaar onderwijs is, moet ook gezorgd worden dat die goed in orde is. Met het oog op de kosten en de vraag hoe die te bestrijden was het, dat hij vroeger besprak het vragen van subsidie aan andere gemeenten. De heeren Moggre herinnert, dat toen berekend is, dat het voordeeliger zou zijn een hooger schoolgeld te heffen, dan van andere gemeenten subsidie te krijgen. De heer Dees wijst er op welke bezwaren dat heffen van een hooger schoolgeld van kinderen uit andere ge meenten ondervindtgedeputeerde staten zijn daarin de gemeente ook niet ter wille geweest. Men moet thans nog afwachten of de door den raad gemaakte regeling nu zal worden goedgekeurd, maar anders zal zich de omstandigheid voordoen,dat kinderen uit andere gemeenten hier zullen schoolgaan tegen een lager tarief dan de kinderen uit de eigen gemeente. Dat is bedroevend, en maakt het bezwaar om de noodige fondsen te vinden nog grooter. De voorzitter bespreekt de bezwaren van den heer Dees. Deze weet toch ook, dat de raming der uitgaven blijft beneden die welke indertijd is gemaakt. Wat verscinl 4o. Voor de gewone leeraren (niet vallende onder sub B of C.) 24—26 21—23 18—20 16—17 2o. Voor de buitengewone leeraren (niet onder sub B. of C.) elk wekelijksch lesuur 2800 2600 2400 2200 vallende Voor leeraren in het bezit van den doctorstitel wordt voor de toepassing dezer verordening het aantal dienst jaren met 4 verhoogd. B. lo. Voor de gewone leeraren in het teekenen 24—26 21—23 18—20 16—17 Voor de buitengewone leeraren in het teekenen elk wekelijksch lesuur kan opleveren in het eerste jaar is, dat het schoolgeld minder zal opleveren, omdat de school nog niet voldoende bezet, maar dat wordt in de toekomst beter. Dat we een rijks hoogere burgerschool zouden moeten hebben is iets wat natuurlijk alien gaarne hadden gezien, maar toen bleek dat daarvan geen sprake was, is besloten om er eene te stichten voor rekening van de gemeente. Het is den heer Dees zelve evengoed als aan spreker bekend, welke pogingen zijn aangewend om de subsidie van '10,000 van den Minister te krijgen. Wanneer daarvoor moeite was gedaan, zou de Minister naar spreker gelooft ook wel f 42000 hebben gegeven. Er was echter maar op f 8000 gerekend. Wanneer nu mocht blijken dat de exploitatie zoodanig uitvalt dat het voor de gemeente te bezwarend is, kan nog altijd verhooging der subsidie worden aangevraagd. Spreker verklaart voorts dat het hem aangenaam is, dat de heer Dees de linancieele zaak heeft ter sprake gebraeht omdat het nu voor hem eene welkome gelegen- heid is op te komen tegen de stelling die door meerderen al is uitgesproken, dat de gemeente door het gevoerde beleid tot linancieelen ondergang zou zijn gedoemd, en onder vergelijking met andere gemeenten te doen uit- komen, dat deze gemeente er integendeel nog niet zoo slecht voor staat. Spreker heeft daarvoor inliehtingen ingewonnen bij gemeenten van gelijken omvang in ons land. Dan blijkt daaruit dat de schulden, hoofdelijke omslag en andere belastingen zich verhouden als volgt •HauqajsuS ap tin }su;a\. O I Q*~ CT3 O cT co CM CM •auaSufsaSiuur; aad Su;tse[ag 25,36 92,01 43,- 50,— 53,— 42,- '—'0005 uaxoq uaSejs -ucu [utuuy t—i iO CM O —i CO 05 O CM O CD O OO CC CO T-t CM CM T-t t—I CM •uaSuismnj ona;) 1622 1114 2088 1808 4045 1272 1599 1419 •jauoMui aad Suisuey PS I o O 1 co" of cb~ xo to •Sigsuio 94f!laPJOOH /35,500 102,500 78,630 53,000 67,000 68,000 36,000 •§ui}SB[0g[ apauosaaj ap do ua^uaodQ 85 60 60 50 30 35 65 40 •jauoMuj aad pinqag MO CO OO CD CD CD T-» QO T—t CO TH CM CD •uapp\qa§ 4 34,475 932,000 174,650 454,500 181,600 313,000 759,000 126,000 i 9156 11266 9540 12299 11020 11455 11287 9044 -I— Z c O O Ter Neuzen Winscboten Epe Gorinchrm Hoogezand Tiel Meppel Borger De voorzitter merkt op dat de opcenten op het personeel hier wel hooger zijn dan in de andere gemeenten, n.l. loopen tot 85. doch dit is eigenlijk eene tegemoetkoming aan de boeren. welke in de personeele belasting lager worden aangeslagen. Ware het niet dat in de gemeente eene 3000 mengchen buiten de kom woonden dan zou het bedrag van de opcenten op het personeel over den hoofdelijken omslag kunnen worden oingeslagen, daar dit nu een belasting is die het zwaarst drukt op den midden- stand uit de kom. Spreker doet dit betoog dat de gemeente gunstig afsteekt, niet om te zeggen dat men er nu met de ruwe bijl maar moet op inhakken, maar dat men toch ook niet te huiverig moet zijn, wanneer voorstellen worden gedaan waaraan linancieele maatregelen verbonden zijn. En wanneer hij wellicht in de toekomst verdedigt het stichten eener gasfabriek of het overnemen van de electrische centrale, dan doet hij dit naar zijn meening in het ware belang der gemeente. Er blijkt nu echter uit het aangevoerde, dat het er nog niet zoo slecht voor staat, dat misschien de eerste j^ren tot eenige verhooging van den hoofdelijken omslag zal moeten worden besloten, maar dat dit toch zeker geen 20 pet. zal zijn, zooals de heer Dees zeide. Er moet ook niet uit het oog worden verloren dat in de laatste jaren uit de gewone middelen groote bedragen voor verschillende onderhoudswerken zijn besteed dat zal in de eerstvolgende jaren wat verminderd kunnen worden zoodat daarvan ook weer sommen vrijkomen. De heer De Jager merkt op dat het geld toch gevonden moet worden, hetzij door verhooging van den hoofdelijken omslag hetzij door verhooging van de opcenten op het personeel van 85 tot 400. ile voorzitter wijst er nog op dat b.v. Tiel, waar de verhouding van schulden en belastingen al zooveel on- gunstiger is dan hier, nog 20,000 uit de gasfabriek trekt, was dit niet het geval, dan zou het dus nog een veel ongunstiger verhouding geven. Dat men hier geen ge- meentebedrijven heeft die wat opleveren is voor de ge meente niet voordeelig, maar uit de vergelijking rneent spreker dat men toch hier, in tegenstelling met wat de tegenstanders betoogen, de zaken kahn kan afwachten. De heer De Jager merkt op dat men een zaak van verschillende kanten kan bekijken en ieder zijn eigen inzicht heeft. De heer Lensen vraagt of de voorstellen van burge meester en wethouders die nu aan de orde zijn aanleiding geven dat men boven bet bedrag komt dat bij bet nemen van het besluit tot stichting der school voor exploitatie- kosten geraamd is. De voorzitter antwoordt dat men daar beneden blijft. De heer Lensen geeft te kennen dan heelemaal de woorden van den heer Dees niet te begrijpen. De heer Drost wil even die woorden bespreken, waar de heer Dees te kennen geeft dat de hoofdelijke omslag wel met 20 procent zal moeten worden verhoogd. Spreker herinnert dan dat, toen besloten werd den hoofdelijken omslag te verhoogen tot f 35,000, een bedrag van J 3500 daarvan bestemd werd voor de hoogere burgerschool. Nu de hoofdelijke omslag is vastgesteld blijkt dat deze reeds procent meer opbrengt en dat dan nog de aansiagen met 4 procent zijn moeten verlaagd worden, zoodat dit reeds ongeveer 40 procent is, die van de 20 door den heer Dees genoemd afgaan. Deze heeft nu wel gezegd dat de hoofdelijke omslag tot het uiterste is opgeschroefd, maar het blijft toch een feit dat deze, al is het langzaam, steeds vooruitgaat, zoodat het de vraag is, of er ten slotte wel iets bij zou moeten. Blijft de toestand zooals die is, dan zou het toch in elk geval maar 40 procent worden. Dit is dan toch niet zoo bezwarend, en dit zullen ook de tegenstanders wel niet vinden, want die beweerden, toen over eene verhooging van 20 procent gesproken werd. dat liet niets zou zijn, als het daarbij maar bleef, maar dat de hoofdeiijke omslag wel met 50 procent zou verhoogd inoeten worden. Als het nu maar 40 proceut is, zal men dat niet zoo'n doodend bezwaar vinden. De heer De Jager meent dat dife 5 procent met ge-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1913 | | pagina 6