s ,,n lek-d fn ~as;.r sit rM/T (j»emengde berichten. h3?s l;,oSden' h»Mhi - Binnenland. m ze1 -nSS ko-552 «'nySrsBimZn5 op ,ed" d"' Gedep. fetaten eene nieuwe verkiezing mtgeschreven op 16 Juni a. s. De stemm n! werd voorts bepaald op 23 en de her stemming zoo noodig op 30 Juni a. s. De Turksche gezant, Aristarchi Bey, die aandagavond de ontvangst, welke onze Kegee- K5 I Van het Katoenc°ngres aan- bood, zou bijwonen, kwam, naar het Hb] meldt op het Binnenhof te 's Gravenhage 3 en werd daardoor bioedend aan voorhoofd en riiJuicrTr^ JUpt-°P h6t °°-enbllk' dat bpt van f R dd "S voor deD hoofdingang van de Ridderzaal voorreed. Met het oog op 's Prinsen kornst zouden de genoodigden, die kort voor de komst van Z. K. H. wamen, met langs de hardsteenen trap binnen- komen, maar door het poortje, dat zich in het rechtertorentje van het gebouw bevindt en waarvoor, van de trap tot bij dat torentje zich heoogtrebenveindtmUUrtje enkde de-et- Toen de gezant, die te voet naar de receptie was gegaan, Julst aankwam op het Q P.k Hat h JlnSeu r'] UIg voorreed. werd beduid, dat by door het poortje zou binnenkomen. In de verwarring van het oogenblik schiint de gezant het muurtje niet te hebben opgemerkt, zoodat hy er over viel en met het aangezicht op den grond sloeg. De gezant keerde toen met een inmiddels ontboden automobiel naar zijn woning aan het Bezuidenhout terug. Vacantiekaarten Het staat nu vast, schrijft de Pr. Gr. Ct dat naast de weekabonnementen welke in dezen zomer op de Nederlandsche spoorwegen verkriig- baar zullen worden gesteld, ook weer vacantii kaar.en zullen worden uitgegeven. Vroecrer werd daar mede op 1 Juli begonnen. Dat "dit o nu weer t geval zal zijn, is nog niet zeker. Het is met onwaarschijnlijk, dat eerst op 15 gemaakt Ultgifte een aanvang zal worden Toen de gebroeders J. en P. Groen te Wiilemstad, Vnjdagmorgen 4 uur op de kade aldaai kvvamen, ontdekten zij, naar het R. N meldt, tot grooten schrik, dat in de voile haven tusschen schepen een menschenhand boven het water stak. Oogenbhkketyk zich te water begevende mocht het hun gelukken de drenkeling op den wal te trekken, wat evenwel niet zonder levens- gevaar van een der gebroeders gepaard girn^. Thans bleek, dat de drenkeling een vrouw was, T' d, K°omen geheeten, die mei haar bioeder de kermissen bezoekt en daar met een schip in de haven gemeerd law. Wiil de vrouw in bewusteloozen staat verkeerde, weiden op haar de behandelingen voor drenke- mgen toegepast met het gunstig gevolg, dat zij spoedig het bewustzijn verkreeg en mede- dat zich aan boord had willen be- geven, toen in de haven gevallen was en her- haaWe mabm °m hulp had geroepen, totdat zy het bewustzyn verloor. Ware het dus dat gebroeders Groen niet op het gegeven moment toevallig ter plaatse waren gekomen en de onverschrokkenheid hadden gehad om te water te spnngen, dan zou deze vrouw stellig ver- dronken zyn Vandaar dus alle eer aan de moedige redders. met koeien vun roode letter, "S"°t Hoejenbo,". Be„edenb0„,fflBn, bed"oi.t"ern"t Mk wn'een elkaar vrien- Dinsdagmorgen is overleden de heer K. Houterman, lid van de Prov. Staten voor het district Vlissingen, in den ouderdom van 66 jaar. Hij behoorde tot de antirev. party en was de eerste maal gekozen in het jaar 1901. ij was dit jaar aan de beurt van aftreding en was weder candidaat gesteld. In verband met dit overlijden kan de stem ming voor leden van de Prov. Staten in het district Vlissingen niet doorgaan en werd heden Liefde voor zyn jongen Een schipper vertelde, dat hij te Westervoort (by Arnhem) steen had geladen. Zijn kinderen adden daar een nestje met jonge musschen uitgehaald Daar het kooitje met jongen op t dek werd geplaatst, werden de jongen door het ouderpaar gevoerd. Thans ligt het scbip te lossen te Nieuw-Amsterdam en nog worden de jongen door de ouders verzorgd. Het oudermusschenpaar was het schip al dien tijd gevolgd Dat het in de verkiezingsdagen ook niet aan humor ontbreekt, blijkt uit een bericht in de IN H. Crt., meldende dat in een der kiezers- vergadenngen in het district Druten de candi- datuur van een heer Duynstee o. m. was aan bevolen op grond dat zijn schoonvader generaal was geweest. leder kiezer kende den candidaat daar en leder was bij hem weikom, al kwam hij ook op klompen. De tegencandidaat Rijke deelde op een latere byeenkomst mee dat hij een onderzoek had in- gesteld waar de militare gaven van zijn schoon- vader. Die waren niet bijzonder groot geweest, hy had het met verder kunnen brengen dan korporaal, wat naar de heer Rijke hoopte voor de kiezers geen reden zou zijn, zijn candidatuur met te steunen. By hem kon ieder komen, al kwam men ook op bloote voeten. Als manu- iacturier beschikte hij over een party kousen, die hy voor zulke kiezers over had. Kon hij net missen, dan kreeg de kiezer er nog een paar klompen by. r Tegen het verwijt, dat hij socialist was, meende y zich met beter te kunnen verdedigen dan rTi7gw uin,S Uit te noodigen met hem ons geliefd Wilbelmus aan te heffen, waaraan vol daan werd. debit I -- 6 ,,aSgeu wuiven elkaar vrien- t06' Stridke" zeIdk streelend tegen elkaar. Een meneer! lici?tepfl°Ch$endtreiri Schoof het perron uit het geiknhoudr6n' f°nden Glkaar m°n^eTeenngeVan" ziekeneunge ontevreden gezichten VerZEmellng Gevoelloos glijdt de blik over den eenen zynmeneerschapzwaartedemonstreeren Ookhoest fay te opzettelijk hard, is hij luidruchtt Te te veel tege" de k°eIieS' heeft daarvan on demr T< binaen^bvacht en een aaarvan op de bank laten zetten, zoodat de voor'.frd^e"e ZS" beMM "'et ks" Vijandigheid en stilte Dan komt de conducteur. Beleefde groet met wellevend bescheiden gebaar wordt het kaartje opgevraagd beleefde groet na - volgende reiziger aan de beurt: de .meneer" het kaartle "J'G worit gesmeten onT/ 1,1 g getrokken ^n neer- op g^d. waarran hel «p0med°t"i.vK' raaPf M »P. aan m! 6 ,bu,glBg biedt h9 het weer .Meneei strekt achteloos de hand uit D, pardon, zegt de conducteur. En met op (len grond en gaat verder. Die slag was voor hem. .Meneer" zette .geen gezicht", en het on- noozele kaartje was een uur lang telkens weer "isselden v de I1"1,,0 Mitten gSerde. '•"'"Hoadipg „a.rin pret Die boon was vernietigend. (Preanger Bode.) Welleshv t*^eS-student®n aan da universiteit te VVellesly in Massachusetts, hadden een paar iaar 7a ,<Vlub onder def naam vyfduizend-dollar-per-jaar-club. danA1dri!.eden VerpIicbten zich- niet te trouwen Jaar na Promotie en dan alleen met ZrdiendV6" ^duiz-ddollarsper De dames hebben hun belofte echter niet kunnen houden. Velen trouwden afvoor de promotie, velen ook met mannen die minder verdienden dan de fatale som. £)e club is nu ontbonden. (N, R. Crt;) In 7 D°u°id d?0r, slai]gen en wilde dieren. In een blauwboek' wordt opgave gedaan van het verlies aan menschenlevens door slangen en 7dio InTtT ®ngelsch-lndib' van 1880 tot In net laatstgenoerude iaar werden 3389 menschen doon wild7 dieren gedoL, waa™ -e door tygers, 366 door luipaarden, 428 door wolven en beren, 77 door olifanten en hyena's 244 door krokodillen en aligators, 51 Tor hoidenZ7nne2205ddOOr bUffeJs' 24 door wiIde slangen ^erd f i^ WlO^r dooif ii ia i personen ge- dood, 1114 meer dan in 1909. Bencmlen be het Meeuwenaandeel", als men° het zoo mag n°emen Jn eeQ lan(J wMr Bgt (N. T. v. G.l fe- E T I.I DING K IV. Van 9 tot en met 10 Juni. Van 9 tot en met 10 Juni werden langs de Oostsluizen alhier 23 binnenvaartuigen op! en 26 afgeschutdoor de WestsIuizeS 9 op 9 afgeschut. en Positie der Stoomschepen. Si UoiBlsrke„ I sloot te koraen of om oen eenvoudige afrastering lanes die zyde te verbreken, kimrien voorwaarden worden ver- bonden, en deze zullen moeten zijn het maken van trot- toir en riool en de verdere verlmrding van den weg. De Raad kan dus in geen geval in moeilijkheden komen, nocti behoeft de gemeente eenige kosten ten behoeve van de toekomstige bewoners te maken, indien slechts bii de vergunnmg voor stratenaanleg de voorwaarde vvordt be- dongen door den inspecteur in een vorig sohrijven be doeld, waarbij zoo noodig nog te voegen is dat de maat schappij zal toelaten dat de aardenbaan buiten de ver- harding voor rekening van derden wordt verhard en ter plaatse een rioleering wordt aangelegd, op de wijze als Burg, en Weth. zullen voorschrijven. Overneming der straat voor en aleer de geheele straat in orde zal zijn gemaakt, moet de inspecteur om redenen van practischen aard ontraden. De Voorzitter stelt in verband met ditschrijven namens Burg. en Weth. voor om het ingediende stratenplan goed te keuren, onder de volgende voorwaarden le. dat de weg geheel moet aansluiten aan den Pro- uiuci a(lU3J vineialen weg en aan het Buthdreefje. 2e. dat de weg moet voorzien worden van een keibaan ter minste breedte van (4 of 5) Meter met waaiervormige aansluiting aan den Provincialen weg, bestaande uit keien i de groeven van Quenast of Bessines zoogenaamde recoupins faceonees metende aan den kop ten minste J X 25 c.M. bij eene minste hoogte van 12 c.M. tusschen JJoorniksche kantsteenen tenminste dik 10 a 12 c.M. hooo- c.M. en lang 35 a 45 c.M. en dat aan de zuidzijde grenzende aan den spoorweg over de geheele lengtenaast de bekenng de weg moet worden verhard met macadam van - meter breedte, een en ander onder nadere voor schriften van Burgemeester en Wethouders. 3e. dat aan de Noordzijde een sloot moet worden ge graven, zooals is aangegeven op de teekening ingezonden by uw schnjven d.d. 24 Mei 1913, No. 15805, welke sloot !\oc; Sebee' nocb gedeeltelijk mag worden gedempt, over- kluisd of overbrugd dan met toestemming en onder goed- keuring van Burg, en Weth., die daarbij nadere voorwaarden kunnen stellen. 4e. dat Maatschappij Mechelen—Ter Neuzen zal toe laten dat de aardenbaan buiten de keiverharding aan de Noordzijde ter geheele lengte van den weg voor rekenin" van derden worden verhard en ter plaatse eene riolee ring worde gelegd op de wijze als door Burgemeester en Wetnouders zal worden voorgeschreven. 5e. dat de Maatschappij voornoemd in geen geval bevoeo-d zal zijn eemge vergunning te verleenen tot overwe°- aan eigenaars van de aangrenzende gronden of iernand anders zonder tusschenkomst van Burgemeester en Wethouders. 6e. dat de Gemeenteraad steeds het recht voorbehoud van de Maatschappij te vorderen dat de nieuwe weg aan do Noordzijde over de geheele lengte door een hek wordt atgesloten zoddanig dat het bouwen aan de straat voor do eigenaars der gronden is uitgesloten en dat de plaatsing van deze afseheiding alleen zal geschieden wanneer het door Burg, en Weth. wordt noodig geacht. 7e. dat de weg wanneer deze is voltooid niet door den gemeenteraad zal worden overgenomen, doch in onderhoud moet blijven bij voornoemde Maatschappij en dat de Maatschappij zich moet verbinden de sloot behoorliik zuiver en in goeden staat van onderhoud te houden en ook verplicht zal zijn wanneer aan den weg wordt <?e- bouwd trottoirs en rioleering en verharding behoorliik°te onderhoudenJ 8e. dat de weg goheel voltooid zal moeten zijn over- eenkomstig de gegeven voorschriften voor 1 Januari 1914. Dezo voorwaarden nader toelichtende, geeft de Voor zitter te kennen, dat Burg, en Weth. het bepalen van de breedte der bestrating aan den Raad willen overlaten, doch dat zij 3 M. in elk geval te smal achten. Zii stellen daarom voor 4 of 5 M. De heer Smies meent dat 4,50 M. wel voldoende is. De heer De Feijter is van gevoelen dat met 4 M. best kan worden volstaan. De heer Oggel vraagt of dat tyeed genoeg is om elkaar op den weg met met wagens te passeeren. De heer de Feijter wijst er op dat er later toch keien bijkomen. De Voorzitter deelt mede dat de weg aldus is ontworpen Bangs de spoorbaan een strook van 2 M. die wordt verhard met macadam, dan de keibestrating, laat men aannemen op 4 M. breedte, dan komt er een later te verbarden deel |ia" M. breed, terwijl er nog I M. overblijft voor een trottoir, op welke plaats dan nu de sloot zal gegraven worden. De heer Smies acht 4 M. wel wat smal om elkaar met wagens te passeeren. De heer Dieleman wijst er op dat de meeste wagens smaller zijn. De heer De Feijter voegt daaraan toe, dat er aan de spoorzijde een macadam-verharding komt. waarop men dus ook kan rijden om uit te wijken, Met algemeene stemmen wordt op voorstel van den heer De Feijter besloten in art. 2 der voorwaarden te bepalen dat de keibaan eene breedte zal hebben van 4 M. De oorzitter wijst op art. 6 der voorwaarden, waar Burg, en Weth. vooorstellen te bepalen dat kan gevorderd worden, dat de weg aan de Noordzijde over de geheele lengte door een hek kan worden afgesloten. De heer De Feijter vraagt waarvoor dat dient. De 1 oorzitter deelt mede dat de bedoeling daarvan is, om in een uiterste geval, de bouwers, wanneer die niet zouden willen voldoen aan de gestelde voorwaarden, den mtweg te beletten, en de menschen reeds bij voorbaat te overtuigen dat het nutteloos is zich tegeu de gegeven voorschriften te verzetten. De bedoeling is om in de toekomst alle kwesties in eens te kunnen voorkomen en het recht van het gemeente- bestuur onomstootelijk te doen blijken. Het ligt niet in het voornemen van Burg, en Weth. om aan de maatschappij de verplichting tot het plaatsen eener afsluiting op te leggen, maar het is een voorzorg, om in het uiterste geval, wanneer een bouwer nalatig zou zijn in het nakomen zijner verplichtingen tot het maken van de bestrating, rioleering en troittoir, hem alien uitweg af te snijden. Er is in de bouwverordening ook een bepaling, die Burg, en Weth. de macht geeft tegen onwilligen op te treden, n.l. art. 3, waarin is bepaald dat het bouwen aan een openbaren weg verboden is, zoolang die niet aan de voorwaarden voldoet. De heer De Feijter meent dat art. 3 der bouwverorde ning dan al voldoende macht geeft. Bovendien staat er m art. 5 der nu voorgestelde voorwaarden dat de maat schappij geen recht tot overweg mag verleenen. De oorzitter stemt toe dat er reeds verschillende bepalingen zijn die het bouwen kunnen belemmeren, maar Burg, en Weth. achten het toch nuttig de bepaling van die afseheiding er ook in te zetten. De heer Oggel wijst er op, dat er voor afseheiding een sloot wordt gegraven en die mag niet worden overbrugd. Ban kan men nooit een uitgang krijgen. De Voorzitter geeft ook dit toe, toch heeft de voor- waarde nog rneerderen waarborg. De heer Oggel merkt op dat er zou kunnen bepaald worden dat de afseheiding moet worden gemaakt voor zooyer het noodig is, want er zouden gewillige en on- wiliige bouwers kunnen zijn en voor de gewillige is het met noodig. De heer Kruijsse betoogt, dat het werkelijk strekt tot rneerderen waarborg. De maatschappij mag wel geen recht tot overweg geven, maar als de weg er eenmaal ligt. en er zijn personen die overweg nemenheeft zij er geen belang bij dat tegen te gaan. En dan kan de Raad toch ook maar moeilijk tegen de maatschappij gaan zeggen je moet dien weg weer opruimen. Wanneer dan ongeoorloofd gebruik van overweg ge maakt wordt, hebben Burg, en Weth. het in de macht het maken der afrastering te gelasten en blijft de maat schappij dus ook belanghebbende. De heer Oggel meent dat het zee^SS^ST als iernand een hrug over de sloot wierp, dan liet men' die eenvoudig weer opruimen. De heer Kruijsse merkt op,'dat dit zoo maar niet gaat De oorzitter is door de opmerking van den heer 0<ml juist weer gesterkt in de meening dat de voorgestefde oor waarde zeer nuttig is. Bovendien kan er geen bezwaar ijn tegen de opname en hier kan zeker gezegd worden dat het overbod.ge niet schaadt. In vergunningen van e provincie of van den staat ziet men gewoonTiik ook aBe^valS„P1enfoorzLPngen0men' °m m°gel«k 111 zou 'zijnTm tfaald Wn"ink ?e yeZgen'llseen afsche°d°in| ?emaakt wordt zooals die vanwege de spoorwegmaatsehapnii zP u deXn da daar-de ma;ltschaPPij anders Shien hot 1ZT JJzeren weg wordt bedoeld, wat in het 0eheai niet in het voornemen licrt De heer Bamaitre acht het ook noodig dat de voorwaarde wordt behouden, de maatschappij zal het aanleggen van den weg daarvoor niet laten. h»mti heei" .Krul-isse,noemt het een uiterste middel om te jeletten dat iernand op den weg kan komen. verminning ^m'hT °P dat Burg' en Weth- 01* niet m orde gemaakt is" WeigereU alS d® straat De Voorzitter verklaart bepaald prijs te stellen op behoud de naVn°hTardeu' ]"J WU dat Wel eens "ader toelichten in derR emd derzittmg te houden besloten vergadering. voorwaarde. genoegen met het behoud dier De heer Oggel wijst op art. 7, waarin is bepaald, dat de maatschappij de trottoirs en rioleering door derden gelegd, moet onderhouden. n dee5enVeHbaatndl i*1'® bel:)aling zou hiJ het billijk oor- deelen, dat de aanleg in art. 4 bedoeld door Burg, en Weth. zal worden voorgeschreven »in overleg met de :[;00;,:hgmai,ts,chappjj. A'S ondel'houdsplichtige heeft zij er althans belang by, dat er voor de rioleering goedi juizen en van voldoende afmetmg worden gebruikt. e oorzitter acht het geen bezwaar dat aan art. 4 toe besloten6'1' Waar°P met alKemeene stemmen aldus wordt „i?eo he0Ii KruiJsse stelt nu de vraag wat er moet ge- sclneden ten opzichte van den heer De Feijter, die ver- moedelyk van de spoorwegmaatschappij reeds recht van uitweg verkregen heeft. Deze heeft langs den weg een dat^da H°P Zal j11®*, worden gebouwd, met het gevolg dat daar dus in de kom bij den Provincialen we<? ten eeuwigen dage een sloot zal blijven, die door de°om- wonenden zal worden gebruikt om er allerlei vuil in te werpen, zooals dat ook elders geschiedt. Spreker weet bij ervaring hoe dat gaat. Hii heeft land by den voormaligen molen en dan moet meii eens zien wat vooral in den schoonmaaktijd in die sloot wordt "e- worpen, oude ketels, kaf uit de bedden, enz. enz De politieverordening verbiedt zulks wel. maar het is niet gemakkelyk de overtreders te betrappen, dan zou er wel voortdurend een politieman bij moeten staan. Er ontstaat 1 DR is00rei.eenni,ikVU1!e b°e' ®®n 0"S«wenschte» toestand nllri eigenlyk de oorzaak, ,dat hij wel eenig bezwaar heeft tegen de goedkeunng van het stratenplan. De heer Smies meent dat het missehien .wel eeni" ver- schil zal maken dat de eigenaar er bij woont. ue heer Dieleman veronderstelt dat, als het werkeliik een vuile boel wordt, de heer De Feijter daarin aanleidin* zou kunnen vimlen om dat eindje sloot te rioleeren. De Voorzitter wijst er op, dat er toch zooveel slooten bes aan die in het geheel niet vervuilen. De heer Kruijsse erkent dat, maar dat zijn dan slooten De VoWaatigeen menSCh6n in de orngev»'g wonen. dot do 16ru W'JSt °P dat de voorwaarden bepalen, houden nCphatP?IJt i Sl°0t voortdurend moet schoon uden. Hy acht het ook met vaststaand dat die toestand daar ten eeuwigen dage zoo zal blijven. toestand een Krllijs,se wil dan daarvoor in de plaats ze°-ge» een groot aantal jaren. Het laat zich niet voorzien dit n het perceel van den heer De Feijter, huis met tuin heeft verandering zal worden gebracht. Overigens men heeft ff ®enSi het op voorbeelden en men heeft hier ook bv. in het Buitenwegje kunnen zien He h nee£ Sl00t in een beb°uwde kom gaat. daf oudrtet6! jter mer^ °P dat het overal voorkomt ketels enz. m slooten worden geworpen. Hij vraagt waiir de sloot zal moeten uitwateren. le^ V, a°rz!tter deeIt raede dat daarvoor eene goede <m- legenheid is, in een sloot van den polder. Ue heer Kruijsse noemt het ook nog het ergst dat ,daar aan de heGr De Feijter een droge sloot zal worden omdat er geen water doorloopen zal. vernlich^woHt'df'6^3?'1'' udat de sPoorwegmaatschappij IZfP m ,e sloot scboon te houden: geschiedt dat De heer6 Diel Za' Ziij W°rden aangezegd het te doen. geschiedt. D'elema" merkt °P» dat bet dan nog niet altyd e„rWeth°tte wordt het stratenplan onder de door Burg. h- voorgestelde voorwaarden, zooals die in de ver- gekeunf ZIJ" gewldziKd' met algemeene stemmen goed- Senoemen lid Algemeen Burgerlijk Armbestuur. e Voorzitter stelt aan de orde de benoeming van een vnnr H h Algemeen Hurgerlijk Armbestuur, w°egens het oor de benoeming bedanken van den heer Knieriem HamergTnTlCBrakmaWn0rden aanbevolen de heeren H- d«" ma^S^H^den f,temmi"S verkrijgon de heeren I. J. Brak- RD 5' H' den Hamer 4 en J. K. Vink 2 stemmen. den heer RrT T-16 stemmi"g worden uitgebracht op Bij de nu volgende tusschenstemming wordt met 5 mXTen heT^T °P "Z. Vi"^esHst daTdeze et den heer Brakman in herstemming zal komen 4 vanTnwaarde. UItg®bracht op den heer Den Hamer en 2 Bij de daa.rop volgende herstemming wordt benoemd •O. Omvraag. De heer Dieleman vraagt hoe het staat met het nlaat- sen eener heniing langs den weg bij het viaduct van de spoorwegmaatschappij. Hij wijst op het daar bestaande gevaar voor het verkeer. uesiaanae De Voorzitter antwoordt dat hij voor Burg, en Weth teT pTaaterheeftTanSvmaS6 d6r Spoorwegmaat-happy De oorzitter sluit hierna de vergadering. VLAG. NAAM. Van en naar. Lading 9 I Eng. 8.8. idem idem 9 Eng. s.s. Deen. s.a. 10 Eng. s.s. 9 Eng. s.s. 10 IRuss. s.s. Voo* Ter Weazen Thames 3054 New-Castle Levenwood 2239 jMiddelsbro Egret I 3945 Liverpool Voor Cient I Juno Svend Pandion 2562 3777 3619 Hull Bappvik Glasgow kolen ijzer stnkg. stnkg. hout 8tnkg. ledig idem Van dent i Horden i 4059 New-Castle Schuwalow| 4995 jGrangem. 1UBU1 Daar Gent. 8

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1913 | | pagina 6