A I g e m e e n Nieuws- en Advertentiebiad voor Zeeuw8ch-Vlaaiderei. Bekendmaking. De Zoon van den Bankier. No 5855. Donderdag 19 December 1912. 52e Jaargang. ElEE.SI'E] BXj-AJD. FEUILLETOE. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen 1,—. Franco per nostYoor Nederland 1,10. Yoor Belgie 1,40. Voor Amerika f 1,65 en voor het overige Buitenland 2,— Men abonneert zich bg alle Boekhande- aars, rostdirecteuren en Brievenbushouders. TelefooH No. 25. Inzending van advertentien voor 1 uur op den dag der uitgave ADYEETENTIfiNi Van 1 tot 4 regels 0,40. Yoor elken regel meer 0,10. Bjj directe opgaaf' van driemaal plaatsing derzeifde advertentie wordt de prgs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Burgemeester en Wethouders van HOEK zullen op Vrijdag 20 December 1912, des namiddags drie lire, ten raadhuize in een perceel aanbesteden het schoonhouden en het ver- lichten der openbare school, als- mede het aanmaken en schoon houden der kachels met bij levering van het daartoe benoodigde, ge- durende het jaar 1913, volgens voorwaarden, welke op de Secretarie der gemeente ter lezing liggen. Hoek, 7 December 1912. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. WOLFERT, Burgemeester. J. M. DREG MANS, Secretaris. TER NEUZEN, 18 December 1912. Het weerbericht van het meteorologisch instituut te De Bilt van heden luidt als volgt Hoogste barometerstand 766,2 Horta. Laagste v 736,5 Christiansund. Verwachting tot den avond van 19 December Krachtige, later tijdelijk afnemende Zuidelijke tot Zuidwestelijke wind, betrokken tot zwaar bewolkt, waarschijnlijk regenbuien, zelfde tem- peratuur. Maandagnamiddag werd door Burg, en Weth. alhier aanbesteed het schoonhouden en verwar- men der openbare scholen in de kom en het schoonhouden, verwarmen en verlichten der openbare school te Sluiskil. Hiervoor werd ingeschreven als volgt Voor school A door J. L. v. d. Velde voor schoonhouden 90, voor verwarming met Rubr- schepkolen f 4, per 100 uur, met Ruhr-stuk- kolen 5, per 100 uur. Door J. A. Adriaan- sens voor schoonhouden f 88, voor verwarming met Ruhr-schepkolen 4,175, met Ruhr- stukkolen 4,98 per 100 uur. Voor school B door P. de Mul Jz. voor schoonhouden f 100, voor verwarmen met Ruhr- schepkolen f 4,45, met Ruhr-stukkolen f 5, per 100 uur. Voor school C door denzelfden voor schoon houden J 100, voor verwarming met Ruhr- schepkolen 4,25, met Ruhr-stukkolen 5. Voor school D (Sluiskil) door M. Scheele voor schoonhouden f 94, voor verwarming met Ruhr-schepkolen 4,50, met Ruhr-stukkolen 5,25 per 100 uur, voor verlichting 2,70. Door M. J. Adriaanseu voor schoonhouden 90, voor verwarmen met Ruhr-schepkolen 27) - - DERT1ENDE HOOFDSTUK. „Het is krankzinnigheid hier rond te dwalen en toch is het, of mijn verdriet vermindert nu ik mij zelf in hare nabijheid weet." Zoo sprak Evert Hartman, terwijl hij lang- zaam in de duisternis zijn wegvon'd naar Schoongelegen. Het was reeds volslagen donker, toen hij langzaam aan het station te Bussum aankwam, en hij hoopte vurig, door niemand herkend te worden. Na een tijdlang te hebben rondgedwaald en opgezien naar de verliehte vensters van het huis, werd het hem droevig te moede, want straks zou hij immers weer genoodzaakt zijn ongetroost van hier te gaan en de last, dien hp te dragen had, zou hem dan nog zwaarder drukken. wanneer hp haar nog maar eenmaal kon zien, haar zeggen, hoe lief hij ..haar had en f 4,25, met Ruhr-stukkolen f 6,50, voor ver lichting 2,50. Gij de gister alhier gehouden aanbeste- ding voor de levering van brandstoifen, ten behoeve dezer gemeente, was ingeschreven als volgt Door Gebr. Hamerlinck voor scbaalkolen 14, gezeefde anthraciet 20 per 1000 E.G. cokes 671/,; cent per H.L. Door F. van de Ree voor scbaalkolen 13,90, gezeefde anthraciet 20,90 per 1000 E.G., cokes 70 cent per H.L. Door J. A. van Rompu voor schaalkolen 14, anthraciet 19,50, idem 18,50 per 1000 E.G., cokes 68 cent per H.L. Bij Eon. besluit van 8 November is aan de gemeente Clinge die door de uitgaven, tot eene behqprlijke inrichting van haar lager onder- wijs vereracht, in verhouding tot hare middelen en andere uitgaven, onbillijk zoude worden be- zwaard, boven en behalve de bijdrage, bedoeld bij art. 48 van de wet tot regeling van het lager onderwijs, een subsidie verleend van 5400. Naar de Breskensche Courant verneemt is gunstig beschikt op het verzoek van de af- deeling ,,Breskens" van Schuttevaer, totopruiming van het wrak der vergane stoomboot „Garonne" in de Sluische Hompels tusschen de stompe tonnen 6 en ien dat van de ten vorige jare op de plaat van Zoutelande gestrande en ver- brande stoom boot Ed ward Dawson", welke wrakken belemmerend zijn voor de garnalen- visscherij. De West hinder" gezonken. De Alissingsche Courant schrijft Maandag plaatsten wij nog een vraagteeken achter dit opschrift. Dat is thans niet meer noodig^ daar het nu vaststaat, dat de „West- hinder" met man en muis is vergaan. De flauwe hoop dat sommigen der opvarenden gered zouden kunnen zijn door een der stooin- schepen, welke in den stormnacht in de om- geving waren, is helaas ijdel gebleken. Trouwens reeds van den aanvang af, toen bekend was dat de Westhinder" van zijn ligplaats was ver- dwenen, werd niet anders gedacht dan dat het schip met de geheele bemanning in de diepte was verdwenen. Wei dient bij dergelijke rampen de grootste voorziehtigheid in acht te worden genomen men ziet het thans aan de Minnie", die iedereen als verloren waande doch waar de West hinder reeds Zaterdag was verdwenen en sindsdien niets meer werd gehoord, diende men zich op het ergste voor te bereiden. Maandagavond dan toen de „Minnie" hier aankwam werd, wat nog niet absoluut vaststond, volslagen zekerheid, want de opvarenden van haar- smeeken, niet slecht van hem te denken, in hem te blijven gelooven loen bij op het punt was ongetroost heen te gaan, hoorde hij plotseling voetstappen. Eon het mevrouw Van Bronseveld zijn? Zijn hart begon sneller te kloppen hij keerde zich haastig otu, vluchtte de breede laan door en hoopte nog intijds den grooten boom aan den ingang te kunnen bereiken, welke hem voldoende schuilplaats zou geven. Maar neen de naderende kon geen vrouw op leeftijd zijn, daarvoor liep zp te vlug en te licht. Hij waagde het om te zien, en toen in- eens had hij zekerheid. Het was niemand anders dan Paulina van Bronseveld zelf „Paulina Liefste kreet hij. Het meisje schrikte hevig en stak de armen naar voren, als om zich te verdedigen. In het eerste oogenblik had ze hem niet herkend. //EvertZijt gij het uJa, ik ben het." z/Teruggekomen vroeg zp, naar adem hp- gend en bijna niet wetende wat te zeggen. z/Teruggekomen om mijn vader te zien en je onschuld te bewijzen "Neen antwoordde hp op smartelijken toon. yIk ben slechts gekomen om jou te de Minnie" hadden gezien dat na de aanvaring de Westhinder" dadeljjk begon te zinken. Dat geschiedde in den nacht van Vrijdag op Zaterdag om ruim 4 uur en de schok was zoo hevig dat het lichtschip in zeer korten tijd in de diepte verdween. Terwijl dit schip met zijn geheele bemanning een prooi der golven werd, bulderde de storm voort met onverminderde kracht en het noodweer maakte elke poging tot redding dan ook ge- heel onmogelijk. Het was zulk noodweer dat de smartkreten in den bangen, donkeren nacht door den bul- derenden storm werden verstomd en op de Minnie" werd dan ook nauwelijks een kreet gehoord. De zee had wederom een lOtal slachtoffers geeischt, mannen die op het veld van eer waren gesneuveld. Het Belgisch loodswezen wordt de laatste jaren wel dikwijls in rouw gedompeld en het past ons onze hartelpke betuigingen van deel- neming te doen toekomen aan alien die bij deze ramp weder bioedverwanten of bekenden mochten verliezen. Hoewel de bemanning van de Westhinder" te Ostende thuis behoort waren er drie Vlis- singers aan boord van dit schip, nl. de gezag- voerder de heer J. Vanhuysse en de matrozen J. Blommaert en A. Ghys. De geheele bemanning bestond behalve uit genoemde Vlissingers uit den machinist J. Lauwers, gehuwd, nalatende vrouw en 1 kind de matrozen iSalliau, P. van Haverbeeke, C. Bulteel, A. Vyncke, O. Lesy en J. Fleurbaay, alien gehuwd. Het is de eerste maal, zegt het „H. v. Antw." dat een Belgisch vuurschip is vergaan. Men weet dat deze schepen bijzonder gebouwd zp'n om de grootste tempeesten te kunnen doorstaan. Om degenen in te lichten die niet weten wat een vuurschip is, zeggen we dat dit een in zee vastliggend vaartuig is dat als baak dient. om de zeeschepen de bevaarbare pas aan te duiden. Door een ooggetuige van de ramp van de Westhinder", een Belgische loods, die Zondag te Ostende is aangekomen werden de volgende bijzonderheden medegedeeld Zaterdagmorgen rond vier ure half vijf, stond ik op de brug van het Engelsche stoomscbip „Derbent" en werd mijn aandacht plotseling getrokken door het fakkelen op het vuurschip Westhinder." De zee was zeer onstuimig en de baren slingerden mijn schip vreeselijk hoog om het daarna weer in de diepte der baren te onttrekken. Daar dit fakkelen dit is met eene bran- dende fakkel zwaaie*, als noodsignaal wordt gebezigd, vaarde ik er heen en op enkelen afstand gekomen, zag ik tusschen twee baren, die mijn vaartuig weer in de hoogte hadden zien, of liever gezegd, het huis waarin je woont, evenals een dief zijn schat komt bekijken, want ik had niet durven hopen je te ontmoeten. Ik dacht niet, dat de Hemel mij zoo genadig zou zijn. Ik kon niet wegblijven. Ik moest de vensters zien, waarachter ik wist, dat je verblijf hield. Ik moest nog eenmaal in den tuin wandelen. Ik wist, dat het mijne smart verergeren zou, er weer van te moeten scheiden, maar ik werd er heen gedrongen O, lieveling en nu mag ik je nog eens zien 1 Watzegik? Mag ik je zoo nog noemen Ik werd bijna krankzinnig van verlangen. leder uur van den dag heb ik aan je gedacht. Zeg mij, mocht ik het doen, of doe ik er kwaad aan Hij had zijne hand op de fluweelen mantel- mouw gelegd, die haar blooten arm tegen koude beschutte, want zij droeg een lichte avondjapon. Eene rilling ging Evert door de leden. „Zeg mij, Paulina, mag ik je nog liefhebben Wanneer je meent, dat het beter is van niet, welnu, dan zal ik trachten kracht te vinden voor goed afscheid van je te nemen, nooit weer bij je te komen. Antwoord mij toch Wanneer je wist, hoe ik lijd, zou je me niet zoo lang in deze onzekerheid laten." gebracht, de lichten plotseling' verdwijnen. Eerst het kleine licht, dat op de voorplecht stond en daarna het groote seinlicht dat op de middenmast staat.jj Geen dezer lichten kwam nog weer te voorschijn. Er wordt dus verondersteld dat het vuur schip met den kop eerst in de diepte is verdwenen. Op het laatste oogenblik zag ik nog op het achterschip een lid der bemanning een „flyerup" afschieten De arme jongen, dit uiterste red- middel zal hem niet veel gebaat hebben. De mededeelingen van de opvarenden van de „Minnie" blijkt dat de lichter welke op sleep- touw was genomen door het Duitsche stoom- schip ,,Ecbatana" in den storm van Vrijdag op Zaterdag was losgeraakt. De lichter was toen prijs gegeven aan de woedende bareD, want het was buitengewoon zwaar stormweer. De „Minnie" werd door de woeste zee in de richting van de „Westhinder" geworpen en op den lichter werd dadelijk gevreesd dat een aan varing zou volgen, daar de lichter ten speelbal was aan de ziedende baren. Helaas, de vrees bleek gegrond, want korten tijd later werd de Westhinder" door de „Minnie" aangevaren en de schok was zeer hevig. De Westhinder" begon, zooals reeds gemeld, dadelijk te zinken. De Minnie" dreef verder hulpeloos rond en werd des nachts opgepikt door het Nederlandsche stoomschip „Ary Scheffer", en Maandagavond op de haven gesleept. Dinsdagmorgen is de „Minnie" opgeschut en heeft ligplaats genomen in de binnenhaven. De lichter zal waarschijnlijk weer door de Eoninklijke Maatschappij ,,de Schelde" worden hersteld. Het Handelsblad van Antwerpen meldt nog de volgende bijzonderheden, verhaald door de bemanning van den zeelichter, die de West- hinder heeft aangevaren, over de ramp met de „Westhinder," waarbij 10 personen het leven hebben ingeboet. De zeelichter, die de „Westbinder" in den grond liep, is teruggevonden nabij de Tornton Bank. De heele bemanning was ongedeerd aan boordhet sehip is door de sleepboot Ary Scheffer naar Vlissingen gebracht. Het is aan den voorsteven nog al erg beschadigd. Gevaar voor zinken bestond er in geenen deele, daar het eene lading hout in had en het dus, bij mogelijke averij, op zijne lading zou blijven drijven. De kapitein der Ecbatana ondervraagd, heeft nu verklaard, dat de ruwe zee de sleeptrossen had doen breken en dat hij verder niets meer weet mee te deelen. Hij is van gevoelen dat de lichter, aan zichzelven overgelaten, tegen het vuurschip gestooten is. Over het lot van de 10 mannen, die het vuurschip de Westhinder bemanden, bestaat Hij voelde hoe zij beefde onder de aanraking van zijne vingers. Toen legde zij hare hand op de zijne en keek hem aan. „Neen, Evert, je moet nog hier blijven wij hebben elkander nog te veel te zeggen." Hij duizelde van geluk bij hare woorden, die hem weer moed gaven. „Ben je dan big, dat ik gekomen ben fluisterde hij heesch. „Is het werkelijkheid of droom ik ,/Sst", fluisterde zij. ,/Sstkijk daar eens Op eenigen afstand zagen zij de brandende punt van een sigaar, en op hetzelfde oogenblik, dat zij tot die ontdekking kwamen, scheen de onzichtbare zich bewust te zijn, dat zijne sigaar hem verraden kon, en werd deze verwijderd. Zij zagen het lichtje niet meer en onderscheidden geen menschelijk wezen in de duisternis. »Hij weet, dat wij samen zijn", fluisterde Paulina ontzet. Hij denkt, dat wij het bran dende puntje nog niet gezien hebben en waant zich nog onopgemerkt. Ik ben er zeker van, dat hij ons bespiedt. En als het de man is, dien ik vermoed, dan zal hij geen genade toonen e" Mt«se»oniterd op Oeatdagen »HJ de Vlima I». jr. V1K HXllIi. te Wmr Rem«D.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1912 | | pagina 1