A I g e m e e n
Nieuws- en Advertentiebiad
voor
Zeeuw8ch-Vlaaiderei.
Bekendmaking.
De Zoon van den Bankier.
No 5855.
Donderdag 19 December 1912.
52e Jaargang.
ElEE.SI'E] BXj-AJD.
FEUILLETOE.
ABONNEMENT:
Per drie maanden binnen Ter Neuzen 1,—. Franco per nostYoor
Nederland 1,10. Yoor Belgie 1,40. Voor Amerika f 1,65 en voor
het overige Buitenland 2,— Men abonneert zich bg alle Boekhande-
aars, rostdirecteuren en Brievenbushouders.
TelefooH No. 25.
Inzending van advertentien voor 1 uur op den dag der uitgave
ADYEETENTIfiNi
Van 1 tot 4 regels 0,40. Yoor elken regel meer 0,10.
Bjj directe opgaaf' van driemaal plaatsing derzeifde advertentie wordt de
prgs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Burgemeester en Wethouders van HOEK zullen
op Vrijdag 20 December 1912, des
namiddags drie lire, ten raadhuize in een
perceel aanbesteden
het schoonhouden en het ver-
lichten der openbare school, als-
mede het aanmaken en schoon
houden der kachels met bij levering
van het daartoe benoodigde, ge-
durende het jaar 1913,
volgens voorwaarden, welke op de Secretarie
der gemeente ter lezing liggen.
Hoek, 7 December 1912.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. WOLFERT, Burgemeester.
J. M. DREG MANS, Secretaris.
TER NEUZEN, 18 December 1912.
Het weerbericht van het meteorologisch
instituut te De Bilt van heden luidt als volgt
Hoogste barometerstand 766,2 Horta.
Laagste v 736,5 Christiansund.
Verwachting tot den avond van 19 December
Krachtige, later tijdelijk afnemende Zuidelijke
tot Zuidwestelijke wind, betrokken tot zwaar
bewolkt, waarschijnlijk regenbuien, zelfde tem-
peratuur.
Maandagnamiddag werd door Burg, en Weth.
alhier aanbesteed het schoonhouden en verwar-
men der openbare scholen in de kom en het
schoonhouden, verwarmen en verlichten der
openbare school te Sluiskil.
Hiervoor werd ingeschreven als volgt
Voor school A door J. L. v. d. Velde voor
schoonhouden 90, voor verwarming met Rubr-
schepkolen f 4, per 100 uur, met Ruhr-stuk-
kolen 5, per 100 uur. Door J. A. Adriaan-
sens voor schoonhouden f 88, voor verwarming
met Ruhr-schepkolen 4,175, met Ruhr-
stukkolen 4,98 per 100 uur.
Voor school B door P. de Mul Jz. voor
schoonhouden f 100, voor verwarmen met Ruhr-
schepkolen f 4,45, met Ruhr-stukkolen f 5,
per 100 uur.
Voor school C door denzelfden voor schoon
houden J 100, voor verwarming met Ruhr-
schepkolen 4,25, met Ruhr-stukkolen 5.
Voor school D (Sluiskil) door M. Scheele
voor schoonhouden f 94, voor verwarming met
Ruhr-schepkolen 4,50, met Ruhr-stukkolen
5,25 per 100 uur, voor verlichting 2,70.
Door M. J. Adriaanseu voor schoonhouden
90, voor verwarmen met Ruhr-schepkolen
27) - -
DERT1ENDE HOOFDSTUK.
„Het is krankzinnigheid hier rond te dwalen
en toch is het, of mijn verdriet vermindert nu
ik mij zelf in hare nabijheid weet."
Zoo sprak Evert Hartman, terwijl hij lang-
zaam in de duisternis zijn wegvon'd naar
Schoongelegen.
Het was reeds volslagen donker, toen hij
langzaam aan het station te Bussum aankwam,
en hij hoopte vurig, door niemand herkend te
worden.
Na een tijdlang te hebben rondgedwaald en
opgezien naar de verliehte vensters van het
huis, werd het hem droevig te moede, want
straks zou hij immers weer genoodzaakt zijn
ongetroost van hier te gaan en de last, dien
hp te dragen had, zou hem dan nog zwaarder
drukken.
wanneer hp haar nog maar eenmaal kon
zien, haar zeggen, hoe lief hij ..haar had en
f 4,25, met Ruhr-stukkolen f 6,50, voor ver
lichting 2,50.
Gij de gister alhier gehouden aanbeste-
ding voor de levering van brandstoifen, ten
behoeve dezer gemeente, was ingeschreven als
volgt
Door Gebr. Hamerlinck voor scbaalkolen
14, gezeefde anthraciet 20 per 1000 E.G.
cokes 671/,; cent per H.L.
Door F. van de Ree voor scbaalkolen 13,90,
gezeefde anthraciet 20,90 per 1000 E.G., cokes
70 cent per H.L.
Door J. A. van Rompu voor schaalkolen
14, anthraciet 19,50, idem 18,50 per 1000
E.G., cokes 68 cent per H.L.
Bij Eon. besluit van 8 November is aan
de gemeente Clinge die door de uitgaven, tot
eene behqprlijke inrichting van haar lager onder-
wijs vereracht, in verhouding tot hare middelen
en andere uitgaven, onbillijk zoude worden be-
zwaard, boven en behalve de bijdrage, bedoeld
bij art. 48 van de wet tot regeling van het
lager onderwijs, een subsidie verleend van
5400.
Naar de Breskensche Courant verneemt
is gunstig beschikt op het verzoek van de af-
deeling ,,Breskens" van Schuttevaer, totopruiming
van het wrak der vergane stoomboot „Garonne"
in de Sluische Hompels tusschen de stompe
tonnen 6 en ien dat van de ten vorige jare
op de plaat van Zoutelande gestrande en ver-
brande stoom boot Ed ward Dawson", welke
wrakken belemmerend zijn voor de garnalen-
visscherij.
De West hinder" gezonken.
De Alissingsche Courant schrijft
Maandag plaatsten wij nog een vraagteeken
achter dit opschrift. Dat is thans niet meer
noodig^ daar het nu vaststaat, dat de „West-
hinder" met man en muis is vergaan.
De flauwe hoop dat sommigen der opvarenden
gered zouden kunnen zijn door een der stooin-
schepen, welke in den stormnacht in de om-
geving waren, is helaas ijdel gebleken. Trouwens
reeds van den aanvang af, toen bekend was dat
de Westhinder" van zijn ligplaats was ver-
dwenen, werd niet anders gedacht dan dat het
schip met de geheele bemanning in de diepte
was verdwenen.
Wei dient bij dergelijke rampen de grootste
voorziehtigheid in acht te worden genomen
men ziet het thans aan de Minnie", die iedereen
als verloren waande doch waar de West
hinder reeds Zaterdag was verdwenen en
sindsdien niets meer werd gehoord, diende men
zich op het ergste voor te bereiden.
Maandagavond dan toen de „Minnie" hier
aankwam werd, wat nog niet absoluut vaststond,
volslagen zekerheid, want de opvarenden van
haar- smeeken, niet slecht van hem te denken,
in hem te blijven gelooven
loen bij op het punt was ongetroost heen
te gaan, hoorde hij plotseling voetstappen.
Eon het mevrouw Van Bronseveld zijn?
Zijn hart begon sneller te kloppen hij keerde
zich haastig otu, vluchtte de breede laan door
en hoopte nog intijds den grooten boom aan
den ingang te kunnen bereiken, welke hem
voldoende schuilplaats zou geven.
Maar neen de naderende kon geen vrouw
op leeftijd zijn, daarvoor liep zp te vlug en te
licht. Hij waagde het om te zien, en toen in-
eens had hij zekerheid. Het was niemand anders
dan Paulina van Bronseveld zelf
„Paulina Liefste kreet hij.
Het meisje schrikte hevig en stak de armen
naar voren, als om zich te verdedigen. In het
eerste oogenblik had ze hem niet herkend.
//EvertZijt gij het
uJa, ik ben het."
z/Teruggekomen vroeg zp, naar adem hp-
gend en bijna niet wetende wat te zeggen.
z/Teruggekomen om mijn vader te zien en je
onschuld te bewijzen
"Neen antwoordde hp op smartelijken
toon. yIk ben slechts gekomen om jou te
de Minnie" hadden gezien dat na de aanvaring
de Westhinder" dadeljjk begon te zinken.
Dat geschiedde in den nacht van Vrijdag op
Zaterdag om ruim 4 uur en de schok was zoo
hevig dat het lichtschip in zeer korten tijd in
de diepte verdween.
Terwijl dit schip met zijn geheele bemanning
een prooi der golven werd, bulderde de storm
voort met onverminderde kracht en het noodweer
maakte elke poging tot redding dan ook ge-
heel onmogelijk.
Het was zulk noodweer dat de smartkreten
in den bangen, donkeren nacht door den bul-
derenden storm werden verstomd en op de
Minnie" werd dan ook nauwelijks een kreet
gehoord.
De zee had wederom een lOtal slachtoffers
geeischt, mannen die op het veld van eer waren
gesneuveld.
Het Belgisch loodswezen wordt de laatste jaren
wel dikwijls in rouw gedompeld en het past
ons onze hartelpke betuigingen van deel-
neming te doen toekomen aan alien die bij deze
ramp weder bioedverwanten of bekenden mochten
verliezen.
Hoewel de bemanning van de Westhinder"
te Ostende thuis behoort waren er drie Vlis-
singers aan boord van dit schip, nl. de gezag-
voerder de heer J. Vanhuysse en de matrozen
J. Blommaert en A. Ghys.
De geheele bemanning bestond behalve uit
genoemde Vlissingers uit den machinist J.
Lauwers, gehuwd, nalatende vrouw en 1 kind
de matrozen iSalliau, P. van Haverbeeke, C.
Bulteel, A. Vyncke, O. Lesy en J. Fleurbaay,
alien gehuwd.
Het is de eerste maal, zegt het „H. v. Antw."
dat een Belgisch vuurschip is vergaan. Men
weet dat deze schepen bijzonder gebouwd zp'n
om de grootste tempeesten te kunnen doorstaan.
Om degenen in te lichten die niet weten wat
een vuurschip is, zeggen we dat dit een in zee
vastliggend vaartuig is dat als baak dient. om
de zeeschepen de bevaarbare pas aan te duiden.
Door een ooggetuige van de ramp van de
Westhinder", een Belgische loods, die Zondag
te Ostende is aangekomen werden de volgende
bijzonderheden medegedeeld
Zaterdagmorgen rond vier ure half vijf, stond
ik op de brug van het Engelsche stoomscbip
„Derbent" en werd mijn aandacht plotseling
getrokken door het fakkelen op het vuurschip
Westhinder." De zee was zeer onstuimig en
de baren slingerden mijn schip vreeselijk hoog
om het daarna weer in de diepte der baren
te onttrekken.
Daar dit fakkelen dit is met eene bran-
dende fakkel zwaaie*, als noodsignaal wordt
gebezigd, vaarde ik er heen en op enkelen
afstand gekomen, zag ik tusschen twee baren,
die mijn vaartuig weer in de hoogte hadden
zien, of liever gezegd, het huis waarin je woont,
evenals een dief zijn schat komt bekijken,
want ik had niet durven hopen je te ontmoeten.
Ik dacht niet, dat de Hemel mij zoo genadig
zou zijn. Ik kon niet wegblijven. Ik moest
de vensters zien, waarachter ik wist, dat je
verblijf hield. Ik moest nog eenmaal in den
tuin wandelen. Ik wist, dat het mijne smart
verergeren zou, er weer van te moeten scheiden,
maar ik werd er heen gedrongen O, lieveling
en nu mag ik je nog eens zien 1 Watzegik?
Mag ik je zoo nog noemen
Ik werd bijna krankzinnig van verlangen.
leder uur van den dag heb ik aan je gedacht.
Zeg mij, mocht ik het doen, of doe ik er kwaad
aan
Hij had zijne hand op de fluweelen mantel-
mouw gelegd, die haar blooten arm tegen koude
beschutte, want zij droeg een lichte avondjapon.
Eene rilling ging Evert door de leden.
„Zeg mij, Paulina, mag ik je nog liefhebben
Wanneer je meent, dat het beter is van niet,
welnu, dan zal ik trachten kracht te vinden voor
goed afscheid van je te nemen, nooit weer bij
je te komen. Antwoord mij toch Wanneer
je wist, hoe ik lijd, zou je me niet zoo lang
in deze onzekerheid laten."
gebracht, de lichten plotseling' verdwijnen.
Eerst het kleine licht, dat op de voorplecht
stond en daarna het groote seinlicht dat op
de middenmast staat.jj Geen dezer lichten kwam
nog weer te voorschijn.
Er wordt dus verondersteld dat het vuur
schip met den kop eerst in de diepte is verdwenen.
Op het laatste oogenblik zag ik nog op het
achterschip een lid der bemanning een „flyerup"
afschieten De arme jongen, dit uiterste red-
middel zal hem niet veel gebaat hebben.
De mededeelingen van de opvarenden van de
„Minnie" blijkt dat de lichter welke op sleep-
touw was genomen door het Duitsche stoom-
schip ,,Ecbatana" in den storm van Vrijdag op
Zaterdag was losgeraakt. De lichter was toen
prijs gegeven aan de woedende bareD, want het
was buitengewoon zwaar stormweer.
De „Minnie" werd door de woeste zee in de
richting van de „Westhinder" geworpen en op
den lichter werd dadelijk gevreesd dat een aan
varing zou volgen, daar de lichter ten speelbal
was aan de ziedende baren. Helaas, de vrees
bleek gegrond, want korten tijd later werd de
Westhinder" door de „Minnie" aangevaren en
de schok was zeer hevig.
De Westhinder" begon, zooals reeds gemeld,
dadelijk te zinken.
De Minnie" dreef verder hulpeloos rond en
werd des nachts opgepikt door het Nederlandsche
stoomschip „Ary Scheffer", en Maandagavond
op de haven gesleept.
Dinsdagmorgen is de „Minnie" opgeschut en
heeft ligplaats genomen in de binnenhaven.
De lichter zal waarschijnlijk weer door de
Eoninklijke Maatschappij ,,de Schelde" worden
hersteld.
Het Handelsblad van Antwerpen meldt nog
de volgende bijzonderheden, verhaald door de
bemanning van den zeelichter, die de West-
hinder heeft aangevaren, over de ramp met de
„Westhinder," waarbij 10 personen het leven
hebben ingeboet.
De zeelichter, die de „Westbinder" in den
grond liep, is teruggevonden nabij de Tornton
Bank. De heele bemanning was ongedeerd aan
boordhet sehip is door de sleepboot Ary
Scheffer naar Vlissingen gebracht. Het is aan
den voorsteven nog al erg beschadigd.
Gevaar voor zinken bestond er in geenen
deele, daar het eene lading hout in had en het
dus, bij mogelijke averij, op zijne lading zou
blijven drijven.
De kapitein der Ecbatana ondervraagd, heeft
nu verklaard, dat de ruwe zee de sleeptrossen
had doen breken en dat hij verder niets meer
weet mee te deelen. Hij is van gevoelen dat
de lichter, aan zichzelven overgelaten, tegen
het vuurschip gestooten is.
Over het lot van de 10 mannen, die het
vuurschip de Westhinder bemanden, bestaat
Hij voelde hoe zij beefde onder de aanraking
van zijne vingers.
Toen legde zij hare hand op de zijne en
keek hem aan.
„Neen, Evert, je moet nog hier blijven
wij hebben elkander nog te veel te
zeggen."
Hij duizelde van geluk bij hare woorden,
die hem weer moed gaven.
„Ben je dan big, dat ik gekomen ben
fluisterde hij heesch. „Is het werkelijkheid of
droom ik
,/Sst", fluisterde zij. ,/Sstkijk daar eens
Op eenigen afstand zagen zij de brandende
punt van een sigaar, en op hetzelfde oogenblik,
dat zij tot die ontdekking kwamen, scheen de
onzichtbare zich bewust te zijn, dat zijne sigaar
hem verraden kon, en werd deze verwijderd.
Zij zagen het lichtje niet meer en onderscheidden
geen menschelijk wezen in de duisternis.
»Hij weet, dat wij samen zijn", fluisterde
Paulina ontzet. Hij denkt, dat wij het bran
dende puntje nog niet gezien hebben en waant
zich nog onopgemerkt. Ik ben er zeker van,
dat hij ons bespiedt. En als het de man is,
dien ik vermoed, dan zal hij geen genade
toonen
e" Mt«se»oniterd op Oeatdagen »HJ de Vlima I». jr. V1K HXllIi. te Wmr Rem«D.