RATIS
HI
mill
e
10. Voorstel omtrent het adres van de agentenvan
politie om verhooging van jaarwedde.
Si
VERttRLJGBAAR VOOR ELK
KOOPER VAN EEN POIMO
HARGARINE A 4 JCT P POND
m
(Zie verder het Tweede Blad).
Een lage
grap. In een
land van Heusden is een reclame-biljet van 100
voor de armen gecollecteerd. De predikant deelde
de voudst rnede er den raad byvoegend om
indien het een vergissing was, deze alsnog te
berstellen.
Td Rotterdam is ten huifce van mevr. P.
aan de Schiekade een 70jarige heer in gas
gestikt. Het kraantje van de lamp stond open,
vermoedeliik doorgedraaid.
Te Utrecht is overleden Prof. Ritter, oud-
hoofdredacteur van het Nieuws van den Dag.
Naar wij vernemen is het Rijk voovnemens
van de gemeente Soest aan te koopen 640 hec-
taren Heidegrond ad 300500 per hectare.
Onder dezen grond is begrepen het voormalige
Viiegkamp van de firma Verwey en Lugard,
dat zal ingericht worden voor militaire doel
einden. Met den aviateur v. Meel zijn reeds 3
officieren er gedetacheerd om oefeningen te
houden. De terreinen naar de zijde van Amers-
foort, de z. g. Stompert, kunnen later dienen
kerk in het
verbeterd zijn. Maar, hoe het vroeger geweest is, weet
thans niemand meer en als was dat zoo, dan kan toch
ook geen rebelling worden gehouden met dien vroegeren
toesfand, "daar de gronden ook verbeterd en in waarde
gestegen zijn door het aanleggen van straten en rioleeringen,
van gemeentewege. De waarde der terreinen is dus ver-
oogdj door hetgeen de gebruikers en door hetgeen de
gemeente gedaan heeft.
Ook met het oog op deze moeihjkheid, de schatting
der waarde, acht -spreker beter niet over te gaan tot
verkoop der gronden. Verhooging van den canon komt
hem thansHiiet gewenscht voor, doch hij zou, in verband
met de klachten die worden geuit, aangaande de moeite
die de menschen hebben om een hypotheek op hun per-
ceelen te krijgen, de gronden voor langen termijn willen
uitgeven.
De grondslag die men dan nu zou aannemen voor het
uitgeven der tegenwoordige erfpachtsgronden, zou hij niet
als basis willen nemen voor gronden die de gemeente
later misschien disponibel krijgt, daarvoor zou men dan
een anderen grondslag moeten nemen. Hij verklaart zich
ten slotte tegen afkoop
De heer Dees verklaart zich te kunnen aansluiten bij
het betoog van de heeren Eijke en Waalkes. Hij acht het
toch ook beter, dat maar diet wordt overgaan tot het
openen van de gelegenheid, om de gronden af te koopen.
Het is een zeer ingewikkelde kwestie en daarom wenschte
lnj nog eenig uitstel. Er is nu bij het bepalen van den
canon eenvoudig rekening gehouden met de straten waarin
de perceelen liggen, maar er kunnen zich omstandigheden
voordoen, dat een perceel, al is het in dezelfde straat, in
de oogen van den Raad meer waard is, dan andere daar
gelegen perceelen.
Ook kan de waarde van bepaalde deelen van perdeelen
uiteen loopen. Spreker zou daarom noodig achten, dat
elk perceel op zichzelf werd beschouwd en den prijs daar
voor vastgesteld. Als men thans echter alleen de princi-
pieele kwestie wil uitmaken en later de zaak regelen, dan
heeft hij daartegen geen bezwaar.
De heer Lensen merkt op, dat het kardinale punt, waar
het lner eigenlijk om draait is of al of niet gelegenheid
voor afkoop zal worden toegestaan.
Van hem is afkomstig het advies, in strijd met dat der
meerderheid van de Commisie, om die gelegenheid niet
open te stellen.
llij acht die jaarlijksche bate van /2300, die nu
jaarlijksch in de gemeentekas vloeit, een mooie inkomst.
Er wordt aangevoerd, dat, als de gronden worden afge-
kocht, de daarvan verkregen opbrengst rentegevend moet
worden belegd, doch wanneer de waarde der gronden
wordt gekapitaliseerd, wat natuurlijk ook alleen mogelijk
is als alien afkoopen, bestaat er, ondanks alle goede voor-
nemens, de kans dat er af en toe lets van wegsmelt en
wanneer de grond eigendom der gemeente blijft, kan deze
niet wegsmelten.
Een tweede reden, waarom spreker er tegen is de gronden
te verkoopen is gelegen in den prijs dien men er voor
wil bedingen. Men weet nog niet wat de gemeente later
doen zal met den grond dien ze reeds heeft en met dien
welke ze kans heeit later nog ter beschikking te krijgen.
Wanneer men nu van de duurste gronden 2 tot 2,50
wil vragen, wat kan men dan vragen van de gronden die
de gemeente nu aan de kade bezit
Er bestaat misschien ook kans dat de gemeente nog
gronden van het Rijk kan overnemen, maar bij de voor-
gestelde prijzen is de kans niet buiten gesloten, dat de
gemeente dan meer voor die gronden zal moeten betalen,
dan het bedrag waarvoor ze hare eigen gronden te koop
stelt. y
De heer De Jager geeft toe, dat er, voor hetgeen reeds
is aangevoerd, veel valt te zeggen, maar men moet het
ook uit een ander opzicht bezien. De Commissie heeft,
in zijn meerderheid, bij het uitbrengen van zijn rapport,
rekening gehouden met de toestanden van vroeger en die
van thans en is van meening dat het aanbeveling verdient
de gelegenheid om de gronden in eigendom te krijgen,
voor de gebruikers te moeten openstellen. De tegenwoordige
canon is een 30 jaar geleden vastgelegd. Er wordt nu
gezegd, dat de prijs, die men volgens dezen canon van de
gronden zou krijgen gering is, maar spreker wijst er op,
dat het wel aan twijfel onderhevig is, of die prijs te laag
is. Men zie maar eens, wanneer er een perceel verkocht
wordt. hoe het dan gaat. Voor werkmanswoningen kan
men tegen f 400 of J 500 bijna geen kooper vinden en
als het respectabele woningen zijn gaan ze voor /5000 a
J 6000 van de hand. Wanneer men dan de bouwkosten
voor zoo'n woning van de koopsom aftrekt, blijft er niet
veel meer over voor de waarde van den grond, dan zou
men wel tot conclusie moeten komen, dat de grond eigen
lijk niets waard is.
Spreker meent op grond daarvan dat er geen aanleiding
is om in de naaste toekomst den canon te verhoogen.
Desnoods zou hij met een kleine wijziging kunnen meegaan.
Er is veel tegen, maar ook wat voor afkoop te zeggen.
Wanneer successievelijk al de gronden worden afgekocht
ontvangen bedrag wordt telkens als er twee tot
vijfhonderd gulden binnen zijn zoodanig uitgezet dat ze
met weggedaan kunnen worden, dan krijgt de gemeente
daarvan dezelfde inkomst als thans en voor de erfpachters
is het een gemak. Ze behoeven dan ook nog niet dadelijk
af te koopen. Als de grond opnieuw voor 30 jaren wordt
uitgegeven, kunnen ze er 29 jaar over denken en pas het
laatste jaar besluiten.
Datis ongeveer de gedachtengang geweest van de meer-
dei heid der commissie, die geen termen voor verhooging
van den canon aanwezig acht, desnoods slechts eene ge-
ringe wijziging.
De heer Drost sluit zich hierbij aan.
De heer \yieland acht het ook het beste de gronden op
langen termijn uit te geven, en op bepaalde tiiden den
canon te herzien.
De heer Moggre is van meening dat, wanneer men aan
Uiu ol °P langen termijn vastknoopt de bedoeling om
j 'aar ^en canon te herzien, de moeilijkheid voor
de erfpachters zal blijven bestaan.
De oorzitter betoogt, dat de ingebrachte bezwaren tegen
net voorstel van Burg, en Weth. tweeerlei zijn. Eenerzijds
is het de prijs die de gronden zouden opbrengen en ander-
zijds is er een strooming die in het geheel geen gelegen
heid voor afkoop wil toestaan, uit vrees dat de gelden die
daarvan zouden worden verkregen voor verschillende doel-
einden zullen worden aangewend en daardoor eene jaar
lijksche bate voor de gemeente, die nu gemakkeliik werkt,
verdwijnen Sal.
De hooldzaak die men volgens spreker bij de beoor-
deeling dezer zaak in het oog moet houden, is de vraag
hoe is men tot uitgeven der gronden in erfpaeht gekomen.
Hit is geschied jaren voor dezen, toen er geen gelegenheid
was om de gemeente naar buiten de wallen uit te breiden.
1 oen is men, om de gelegenheid tot bouwen open te
stellen, deze gronden in erfpaeht gaan uitgeven, daarbij
er ook niet aan kunnende denken, dat die gronden zooveel
in; waarde zouden stijgen.
De tijd dat er geen gelegenheid was om de gemeente
uit te breiden is nu voorbij. De gemeente kan zich vrij
uit, naar alle zijden ontwikkelen, en daarmede is de reden
vervallen, waarom de gemeente hare gronden nu nog in
eigendom zou willen behouden. Er is voor het bestendigen
van den bestaanden toestand volstrekt geen bezwaar.
Als deze vergadering besluit om de gronden opnieuw
voor 75 jaar in erlpacht te geven, maar tevens de gelegen
heid in uitzicht stelt on; den grond van haar te koopen,
dan is het zeer wel mogelijk dat er in den loop van die
jaren maar zeer weinigen zullen zijn, die van dat ver-
leende recht gebruik zullen maken, maar dan is toch het
beginsel aanvaard en dan bestaat er gelegenheid om be-
paald slechte toestanden op te heffen.
Om een voorbeeld te noemen van een ongewenschten
toestand, stipt spreker aan, dat hem een geval genoemd
werd van iemand die in een keuken een oppervlakt van
ongeveer 9 M2. van de gemeente in erfpaeht heeft, terwijl
het overig deel van het terrein eigen grond is. Hij meent
dat het toch geen goede toestand kan genoemd worden,
dat d.e gemeente in die keuken 9 M2. grond in eigendom
behoudt. Er kunnen dus bepaalde omstandigheden zijn,
waarvan ieder zal moeten beamen, dat er redenen zijn de
gelegenheid voor afkoop niet geheel uit te sluiten.
Er wordt dan ook voor de menschen Jie dat noodig
hebben de gelegenheid geboden hunne zaken te ontwik
kelen, wat ze nu niet kunnen doen omdat hun perceel
erfpachtsgrond is, of wel, ze kunnen dan gebruik maken
van de gelegenheid o«n een naast gelegen perceel te
verkoopen.
Het is in het belang derzulken, de gelegenheid tot afkoop
open te stellen. Wanneer de menschen er geen belang
bij hebben zullen ze het niet doen.
Wat de vrees betreft, dat de van den verkoop verkregen
gelden zouden worden uitgegeven en daardoor de inkomst
verdwijnen, die vrees kan, naar de meening van spreker
wel achterwege blijven. Ilet gemeentebestuur staat onder
controle van het Provinciaal Bestuur en naar hij meent
zal geen college van Gedep. Staten vergunning geven, dat
dergelijke gemeentefondsen voor het bestrijden van uitgaven
worden gebezigd. Wanneer het gemeentebestuur dat dus
zou willen doen, dan zou het er van het nauw toeziende
college van Gedep. Staten geen vergunning voor krijgen.
Als de gemeente er toe overgaat de grondeigendonnnen
te kapitaliseeren, dan moet dit zoodanig geschieden, dat
de minimum-opbrengst minstens gelijk is aan de tegen
woordige en het kapitaal mag niet voor uitgaven worden
gebruikt, alleen de rente daarvan.
Spreker betoogt dat de Raad, nu de noodzakelijkheid
van het bezit der gronden voor de gemeente is vervallen,
de erfpachters in de gelegenheid moet stellen dien grond
in eigendom te verkrijgen. daar het tegen hun belang is,
dat die menschen maar voortdurend op een schopstoel
blijven zitten. Wanneer ze dat zelf wenschen, moet men
hen de gelegenheid openen zekerheid te krijgen van hun
bezit.
Ook moet de grond worden uitgegeven op langen ter
mijn, met gelegenheid tot herziening van den canon om
de 25 jaar. Het door den heer Moggre genoemde bezwaar,
dat de menschen dan gevaar liepen na 25 jaar getroffen
te worden door een hoogeren canon kan niet gelden, als
afkoop wordt toegestaan. Wanneer de menschen dan
voorz-ien dat de canon verhoogd wordt, welnu, dan hehben
zij in het 24ste jaar nog den tijd den grond te koopen en
als hun bekend is dat de canon niet verhoogt, of misschien
verlaagd wordt, dan is er voor hen weer geen reden tot
koopen.
De heer Moggre stemt dat toe.
De Voorzitter raadt aan het »tot geen prijs afkoop" te
laten varen. De latere omstandigheden en toestanden
behoeven niet van invloed te zijn op de nu in bezit zijnde
erfpachtsgronden. Men blijft, onverschillig welk besluit
nu genomen wordt, vrij omtrent de latere handelingen,
Als de gemeente terreinen in bezit mocht krijgen, dan
kan men wel nagaan naar welke zijde de meeste ontwik-
keling te verwachten is, en als het alsdan gewenscht
voorkomt om de gronden in die omgeving in eigendom
te behouden, kunnen die, als er navraag is, in erfpaeht
worden gegeven naar den maatstaf dien men alsdan zal
noodig oordeelen, zonder met dien der oude erfpachten
rekening te houden.
Spreker meent dat de zaak nu voldoende van alle kanten
is bezien. De vragen die thans beantwoord moeten worden
zijn vervat in het voorstel van Burg, en Weth. »wil de
raad de gelegenheid tot afkoop open stellen" en in verband
daarmede »wordt goedgevonden dat .Burg, en Weth. de
voorwaarden van uitgifte herzien."
De bedoeling van dit laatste is, dat Burg, en Weth. de
canon die voor de verschillende perceelen betaald worden
zullen herzien en deze naar hun inzicht schatten om dan
hun werk weer, alvorens het in den Raad te brengen, te
onderwerpen aan het oordgel der commissie die nu over
deze kwestie reeds een rapport heeft uitgebracht, nl. de
heeren De Jager, Lensen en Drost.
De heer Waalkes brengt den Voorzitter dank voor zijn
zaakrijk overzicbt betreffende deze kwestie, maar geeft te
kennen voor zoo'n stukje keuken zijn beginsel in deze
toch niet prijs te willen geven.
De Voorzitter merkt op, dat de heer Waalkes zijn be
ginsel niet behoeft prijs te geven, maar hij meent hem
toch ter overweging te moeten geven de vraag of het
belang der gemeente eischt, dat zij in het bezit blijft
van dergelijke kleine stukjes grond gelegen tusschen of
in de eigendommen van particulieren.
Daarbij komt, vervolgt spreker, dat, onafhankelijk van
het thans te nemen besluit, elk erfpachter zich toch steeds
per adres tot den Raad kan wenden, met verzoek den
door hem in erfpaeht bezeten grond te mogen koopen.
De heer Eijke wijst er op, dat het bij de nieuwe uit
gifte gewenscht is de verschillende perceelen die als stoep
zijn uitgegeven niet opnieuw uit te geven, doch aan de
gemeente te houden, voor de verbetering van de passage
vooral op nauwe gedeelten.
De Voorzitter zegt dat daarmede rekening zal worden
gehouden.
De heer Moggre vraagt of het de bedoeling is de prijzen
later te bepalen.
De Voorzitter antwoordt bevestigend.
Alsnu wordt in stemming gebracht het eerste deel van
het voorstel van Burg, en Weth. om de gelegenheid tot
afkoop der erfpachtsperceelen open te stellen.
Dit wordt aangenomen met 7 tegen 6 stemmen.
Voor stemmen de heeren de heeren De Jager, Scheele,
Drost, De Bruijne, Visser, Dees en Wielandtegen stem-
men de heeren Moggrd, Lensen, De Feijter, Donze, Eijke
en Waalkes.
De heer Lensen meent dat het de bedoeling van het
voorstel is, dat de gelegenheid tot afkoop eerst zal worden
opengesteld na de herziening van den canon.
De Voorzitter bevestigt, dat dit zoo is.
De heer Lensen wijst er op, dat dan het jaartal in het
tweede deel van het voorstel van Burg, en Weth. behoort
te worden gewijzigd, daar de herziene canon eerst na
I Januari 1915 in werking treedt en dus ook pas na dien
datum het recht om den grond voor 25 maal den canon
in eigendom te> krijgen moet ingaan.
De Voorzitter erkent de juistheid dezer opmerking. In
verband daarmede wordt in het tweede deel van het voorstel
van Burg, en Weth. het jaartal 1914 veranderd in 1915.
Het alsdus gewijzigd voorstel wordt aangenomen z. h. s.
De Voorzitter antwoordt ontkennend op een vraag van
den heer De Jager, of de Commissie uit den Raad, in
zake de erfpachten, nu van hare taak ontheven, en ontbon-
den is. Wanneer dit het geval ware, zou hij haar voor
hare verrichte diensten hebben bedankt, nu rekent hij
nog op hare medewerking.
lie Voorzitter stelt aan de orde tfe behandeling van het
adres van de agenten van politie in deze gemeente, in-
gekomen in de vorige vergadering, doch toen niet be-
handeld, omdat het aan den inspecteur van politie was
verzonden om advies. Adressanten verzoeken bij de ge-
meentebegrooting voor 1912 de tractementen van het
politiepersoneel te willen herzien.
Zij herinneren dat er eene herziening heeft plaats gehad
in het jaar 1900, als wanneer het aanvangssalaris is
gebracht van f 450 op 500, met vier tweejaarlijksche
verhoogingen van 25. In 1908 heeft een laatste her
ziening plaats gehad doch toen is het aanvangssalaris
hetzelfde gebleven, maar dat er bij de 4 tweejaarlijksche
verhoogingen 2 tweejaarlijksche van f 25 zijn bijgevoegd.
Zij wijzen er voorts op, dat de levensmiddelen enz. ge-
durende de laatste jaren veel duurder zijn geworden, doch
dat er in de tractementen niets is veranderd.
Redenen waarom requestranten zich tot den Raad
wenden met het eerbiedig verzoek, het aanvangssalaris
van eene agent van politie te stellen op 575 en de
periodieke verhoogingen te laten blijven zooals die thans
zijn, zoodat na 12jarigen dienst het maximum tractement
van 725 zal zijn bereikt.
f.
Nevens het adres is ingezonden een staat bevattende
eene opgave van minimum- en maximum-salarissen der
agenten van politie in verschillende plaatsen. Deze varieeren
wat het minimum betreft van f 500 tot 700 en het
maximum van f 554 tot f 750.
Burg, en Weth. stellen voor de aanvangsjaarwedden der
ambtenaren met 25 te verhoogen met ingang van 1
Januari 1912. De motieven die tot het doen van dit
voorstel leiden moeten worden gezocht in het de laatste
jaren duurder worden van de eerste levensbehoeften.
Ter voorkoming van het ontstaan van een onbillijke
verhouding tusschen de jaarwedden van de* agenten en de
jaarwedde van den inspecteur van politie achten Burg,
en Weth. het gewenscht de jaarwedde van laatstgenoemden
ambtenaar eveneens met 25 te verhoogen.
Zij stellen in verband hiermede voor eene "Verordening
vast te stellen regelende de jaarwedde van den Inspecteur
en de agenten van politie in de gemeente Ter Neuzen.
In art. 1 wordt de jaarwedde van den inspecteur bepaald
als volgt
met minder dan 2 dienstjaren f 925
met 2 en meer doch minder dan 4 dienstjaren f 975
met 4 en meer doch minder dan 0 dienstjaren f 1025;
met 6 en meer doch minder dan 8 dienstjaren f 1075
met 8 en meer dienstjaren 1125.
Voor de toepassing van dit artikel komen als dienstjaren
in aanmerking de jaren in dienst der gemeente doorge-
bracht als Inspecteur van politie na 1 Januari 1909.
In artikel 2 worden de salarissen der agenten van
politie op dezelfde wijze geregeld
met minder dan 2 dienstjaren 525
Verder 6 verhoogingen, telkens na 2 jaren dienst, f 25,
tot een maximum van 675.
Voor de toepassing van dit artikel komen als dienstjaren
in aanmerking de jaren in dienst der gemeente doorge-
bracht als agent van politie na 1 Januari 1909.
De heer De Jager vraagt of bij het doen van dit voor
stel ook reeds rekening is gehouden met de ini'oering
eener pensioenregeling, dat wil zeggen dat het toch zeker
niet in de bedoeling ligt om dan de premie geheel te
doen betalen door de agenten.
De Voorzitter verklaart op die betrekkelijke vraag eigen
lijk geen definitief antwoord te kunnen geven, daar die
zaak als zoodanig nog niet behandeld is. Hoe de betaling
der premie zal geregeld worden, zal, naar hij meent, veel
alhangen van de positie waarin de betrokken ambtenaar
verkeert. Het zal misschien kunnen voorkomen dat er
afnbtenaren zijn wier salaris zoodanig is, dat Burg, en
.Weth. van meening zijn, dat ze te weinig verdienen om
daar premie van af te staan en de gemeente dat dus zelf
voor hare rekening behoort te nemen, terwijl van andere
eene bijdrage zal worden gevorderd.
Het voorstel van Burg, en Weth. wordt hierna z. h. s.
aangenomen.
17. Voorstel omtrent wijziging van art. 4 der voor
waarden van de aan de Industrieele Maatschappij
verleende concessie.
Ingekomen is een adres van de Industrieele Maatschappij
te Amsterdam, waarin deze te kennen geeft, dat zij kennis
genomen heeft van het raadsbesluit van 17 October 1912,
tot wijziging der concessie-voorwaarden voor de electrische
stroomlevering, doch dat adressante de opname der be-
palingen als verrneld in haar adres van 10 October jl.
moet blijven handhaven.
Adressante veroorlooft zich de opmerking, dat, wanneer
zij onverplicht voor verbruik van groote kwantums stroom
voor licht een lager tarief aanbiedt, dan in de concessie-
voorwaarden is vastgesteld, zij dan toch gerechtigd is
daaraan zekere voorwaarden te verbinden.
De door adressante als zoodanig gestelde bepalingen,
zijn niet alleen voor den Concessionaris, doch ook in het
belang der ingezetenen van Ter Neuzen wenschelijk,
teneinde te voorkomen dat aansluitingen die voor de
Centrale en lichtverbruikers hinderlijk zouden kunnen zijn,
al waren Burgemeester en Wethouders en de Concessionaris
het daarover eens, toch zouden kunnen worden verlangd.
Echter is adressante bereid zooveel mogelijk aan de
wenschen van den Raad tegemoet te komen en stelt zij
daarom voor, aan de bedoelde bepalingen toe te voegen
Wanneer omtrent de toepassing dezer bepalingen
»een verschil van meening mocht ontstaan tusschen
»Burgemeester en Wethouders van Ter Neuzen en den
Concessionaris zullen partijen zich onderwerpen aan een
»arbitr»ge, als bedoeld in artikel 5."
Hetgeen te lezen zou zijn achter het bepaalde onder
sub. b van art. 4 van de tusschen de gemeente en de
maatschappij gesloten overeenkomst van 1 Juli 1899,
■gewijzigd 22/31 Augustus 1910 en zou dan in zijn geheel
luiden
»In afwijking van dit tarief geldt voor een verbruik
van groote kwantums st'eoom voor licht in elk contracts-
jaar door denzelfden aAnemer in een zelfde perceel of
in eenzelfde complex het^olgende tarief
voor de eerste 1000 K.W.lI verbruikten stroom zal worden
betaald f 0,30 per K.W.U.
voor de volgende 1000 E.W.U. 0,25
1000 0,23
1000 0,21 d
1000 0,19
1000 0,17
1000 0,15
1000 0,124
en voor hetgeen in elk contractsjaar boven 8000 K.W.U.
wordt verbruikt moet 10 cent per K.W.U. worden betaald.
De concessionaris behoudt zich het recht voor, aansluiting
volgens dit Speciaal Tarief te weigeren
'lo. Indien het doel waarvoor de aansluiting verlangd
wordt of de te verwachten hoeveelheid stroom welke zou
moeteil geleverd worden, op grond van technische bezwaren
voor de Centrale hinderlijk zou kunnen zijn.
2o. indien de aansluiting verlangd wordt voor tijdelijke
doeleinden, of als aanvulling of reserve van een electrische
inrichting.
Wanneer omtrent de toepassing van deze bepalingen
verschil van meening mocht ontstaan tusschen Burge
meester en Wethouders van Ter Neuzen en den Conces
sionaris, zullen partijen zich onderwerpen aan een arbitrage
als bedoeld in art. 5."
Adressant vermeent, dat de Raad thans geen bezwaar
meer zal kunnen hebhen het door haar aangeboden ver
laagd tarief voor verbruik van groote kwantums stroom
voor licht, aan te nemen, welk tarief dan toch ook ten
goede komt ;mn de ingezetenen der gemeente.
Burg, en Weth. zijn van meening dat de voorgestelde
redactie tot wijziging van art. 4 der voorwaarden waarop
aan de Industrieele Maatschappij concessie is verleend,
tegemoet komt aan de vroeger in de raadsvergadering
gerezen bedenkingen.
Van willekeur van de zijde van den concessionaris tot
weigering van aansluiting volgens het voorgestelde tarief,
kan bij aanneming van het hierbij gevoegd ontwerp-besluit
geen sprake zijn. Burg, en Weth. stellen daarom voor
met intrekking van de deswege genomen besluiten op
26 September en 17 October j.i. de door de Industrieele
Maatschappij voorgestelde wijziging van art. 4 der concessie-
voorwaarden goed te keuren.
Het voorstel van Burg, en Weth. wordt aangenomen
z. h. s.