RATIS HI mill e 10. Voorstel omtrent het adres van de agentenvan politie om verhooging van jaarwedde. Si VERttRLJGBAAR VOOR ELK KOOPER VAN EEN POIMO HARGARINE A 4 JCT P POND m (Zie verder het Tweede Blad). Een lage grap. In een land van Heusden is een reclame-biljet van 100 voor de armen gecollecteerd. De predikant deelde de voudst rnede er den raad byvoegend om indien het een vergissing was, deze alsnog te berstellen. Td Rotterdam is ten huifce van mevr. P. aan de Schiekade een 70jarige heer in gas gestikt. Het kraantje van de lamp stond open, vermoedeliik doorgedraaid. Te Utrecht is overleden Prof. Ritter, oud- hoofdredacteur van het Nieuws van den Dag. Naar wij vernemen is het Rijk voovnemens van de gemeente Soest aan te koopen 640 hec- taren Heidegrond ad 300500 per hectare. Onder dezen grond is begrepen het voormalige Viiegkamp van de firma Verwey en Lugard, dat zal ingericht worden voor militaire doel einden. Met den aviateur v. Meel zijn reeds 3 officieren er gedetacheerd om oefeningen te houden. De terreinen naar de zijde van Amers- foort, de z. g. Stompert, kunnen later dienen kerk in het verbeterd zijn. Maar, hoe het vroeger geweest is, weet thans niemand meer en als was dat zoo, dan kan toch ook geen rebelling worden gehouden met dien vroegeren toesfand, "daar de gronden ook verbeterd en in waarde gestegen zijn door het aanleggen van straten en rioleeringen, van gemeentewege. De waarde der terreinen is dus ver- oogdj door hetgeen de gebruikers en door hetgeen de gemeente gedaan heeft. Ook met het oog op deze moeihjkheid, de schatting der waarde, acht -spreker beter niet over te gaan tot verkoop der gronden. Verhooging van den canon komt hem thansHiiet gewenscht voor, doch hij zou, in verband met de klachten die worden geuit, aangaande de moeite die de menschen hebben om een hypotheek op hun per- ceelen te krijgen, de gronden voor langen termijn willen uitgeven. De grondslag die men dan nu zou aannemen voor het uitgeven der tegenwoordige erfpachtsgronden, zou hij niet als basis willen nemen voor gronden die de gemeente later misschien disponibel krijgt, daarvoor zou men dan een anderen grondslag moeten nemen. Hij verklaart zich ten slotte tegen afkoop De heer Dees verklaart zich te kunnen aansluiten bij het betoog van de heeren Eijke en Waalkes. Hij acht het toch ook beter, dat maar diet wordt overgaan tot het openen van de gelegenheid, om de gronden af te koopen. Het is een zeer ingewikkelde kwestie en daarom wenschte lnj nog eenig uitstel. Er is nu bij het bepalen van den canon eenvoudig rekening gehouden met de straten waarin de perceelen liggen, maar er kunnen zich omstandigheden voordoen, dat een perceel, al is het in dezelfde straat, in de oogen van den Raad meer waard is, dan andere daar gelegen perceelen. Ook kan de waarde van bepaalde deelen van perdeelen uiteen loopen. Spreker zou daarom noodig achten, dat elk perceel op zichzelf werd beschouwd en den prijs daar voor vastgesteld. Als men thans echter alleen de princi- pieele kwestie wil uitmaken en later de zaak regelen, dan heeft hij daartegen geen bezwaar. De heer Lensen merkt op, dat het kardinale punt, waar het lner eigenlijk om draait is of al of niet gelegenheid voor afkoop zal worden toegestaan. Van hem is afkomstig het advies, in strijd met dat der meerderheid van de Commisie, om die gelegenheid niet open te stellen. llij acht die jaarlijksche bate van /2300, die nu jaarlijksch in de gemeentekas vloeit, een mooie inkomst. Er wordt aangevoerd, dat, als de gronden worden afge- kocht, de daarvan verkregen opbrengst rentegevend moet worden belegd, doch wanneer de waarde der gronden wordt gekapitaliseerd, wat natuurlijk ook alleen mogelijk is als alien afkoopen, bestaat er, ondanks alle goede voor- nemens, de kans dat er af en toe lets van wegsmelt en wanneer de grond eigendom der gemeente blijft, kan deze niet wegsmelten. Een tweede reden, waarom spreker er tegen is de gronden te verkoopen is gelegen in den prijs dien men er voor wil bedingen. Men weet nog niet wat de gemeente later doen zal met den grond dien ze reeds heeft en met dien welke ze kans heeit later nog ter beschikking te krijgen. Wanneer men nu van de duurste gronden 2 tot 2,50 wil vragen, wat kan men dan vragen van de gronden die de gemeente nu aan de kade bezit Er bestaat misschien ook kans dat de gemeente nog gronden van het Rijk kan overnemen, maar bij de voor- gestelde prijzen is de kans niet buiten gesloten, dat de gemeente dan meer voor die gronden zal moeten betalen, dan het bedrag waarvoor ze hare eigen gronden te koop stelt. y De heer De Jager geeft toe, dat er, voor hetgeen reeds is aangevoerd, veel valt te zeggen, maar men moet het ook uit een ander opzicht bezien. De Commissie heeft, in zijn meerderheid, bij het uitbrengen van zijn rapport, rekening gehouden met de toestanden van vroeger en die van thans en is van meening dat het aanbeveling verdient de gelegenheid om de gronden in eigendom te krijgen, voor de gebruikers te moeten openstellen. De tegenwoordige canon is een 30 jaar geleden vastgelegd. Er wordt nu gezegd, dat de prijs, die men volgens dezen canon van de gronden zou krijgen gering is, maar spreker wijst er op, dat het wel aan twijfel onderhevig is, of die prijs te laag is. Men zie maar eens, wanneer er een perceel verkocht wordt. hoe het dan gaat. Voor werkmanswoningen kan men tegen f 400 of J 500 bijna geen kooper vinden en als het respectabele woningen zijn gaan ze voor /5000 a J 6000 van de hand. Wanneer men dan de bouwkosten voor zoo'n woning van de koopsom aftrekt, blijft er niet veel meer over voor de waarde van den grond, dan zou men wel tot conclusie moeten komen, dat de grond eigen lijk niets waard is. Spreker meent op grond daarvan dat er geen aanleiding is om in de naaste toekomst den canon te verhoogen. Desnoods zou hij met een kleine wijziging kunnen meegaan. Er is veel tegen, maar ook wat voor afkoop te zeggen. Wanneer successievelijk al de gronden worden afgekocht ontvangen bedrag wordt telkens als er twee tot vijfhonderd gulden binnen zijn zoodanig uitgezet dat ze met weggedaan kunnen worden, dan krijgt de gemeente daarvan dezelfde inkomst als thans en voor de erfpachters is het een gemak. Ze behoeven dan ook nog niet dadelijk af te koopen. Als de grond opnieuw voor 30 jaren wordt uitgegeven, kunnen ze er 29 jaar over denken en pas het laatste jaar besluiten. Datis ongeveer de gedachtengang geweest van de meer- dei heid der commissie, die geen termen voor verhooging van den canon aanwezig acht, desnoods slechts eene ge- ringe wijziging. De heer Drost sluit zich hierbij aan. De heer \yieland acht het ook het beste de gronden op langen termijn uit te geven, en op bepaalde tiiden den canon te herzien. De heer Moggre is van meening dat, wanneer men aan Uiu ol °P langen termijn vastknoopt de bedoeling om j 'aar ^en canon te herzien, de moeilijkheid voor de erfpachters zal blijven bestaan. De oorzitter betoogt, dat de ingebrachte bezwaren tegen net voorstel van Burg, en Weth. tweeerlei zijn. Eenerzijds is het de prijs die de gronden zouden opbrengen en ander- zijds is er een strooming die in het geheel geen gelegen heid voor afkoop wil toestaan, uit vrees dat de gelden die daarvan zouden worden verkregen voor verschillende doel- einden zullen worden aangewend en daardoor eene jaar lijksche bate voor de gemeente, die nu gemakkeliik werkt, verdwijnen Sal. De hooldzaak die men volgens spreker bij de beoor- deeling dezer zaak in het oog moet houden, is de vraag hoe is men tot uitgeven der gronden in erfpaeht gekomen. Hit is geschied jaren voor dezen, toen er geen gelegenheid was om de gemeente naar buiten de wallen uit te breiden. 1 oen is men, om de gelegenheid tot bouwen open te stellen, deze gronden in erfpaeht gaan uitgeven, daarbij er ook niet aan kunnende denken, dat die gronden zooveel in; waarde zouden stijgen. De tijd dat er geen gelegenheid was om de gemeente uit te breiden is nu voorbij. De gemeente kan zich vrij uit, naar alle zijden ontwikkelen, en daarmede is de reden vervallen, waarom de gemeente hare gronden nu nog in eigendom zou willen behouden. Er is voor het bestendigen van den bestaanden toestand volstrekt geen bezwaar. Als deze vergadering besluit om de gronden opnieuw voor 75 jaar in erlpacht te geven, maar tevens de gelegen heid in uitzicht stelt on; den grond van haar te koopen, dan is het zeer wel mogelijk dat er in den loop van die jaren maar zeer weinigen zullen zijn, die van dat ver- leende recht gebruik zullen maken, maar dan is toch het beginsel aanvaard en dan bestaat er gelegenheid om be- paald slechte toestanden op te heffen. Om een voorbeeld te noemen van een ongewenschten toestand, stipt spreker aan, dat hem een geval genoemd werd van iemand die in een keuken een oppervlakt van ongeveer 9 M2. van de gemeente in erfpaeht heeft, terwijl het overig deel van het terrein eigen grond is. Hij meent dat het toch geen goede toestand kan genoemd worden, dat d.e gemeente in die keuken 9 M2. grond in eigendom behoudt. Er kunnen dus bepaalde omstandigheden zijn, waarvan ieder zal moeten beamen, dat er redenen zijn de gelegenheid voor afkoop niet geheel uit te sluiten. Er wordt dan ook voor de menschen Jie dat noodig hebben de gelegenheid geboden hunne zaken te ontwik kelen, wat ze nu niet kunnen doen omdat hun perceel erfpachtsgrond is, of wel, ze kunnen dan gebruik maken van de gelegenheid o«n een naast gelegen perceel te verkoopen. Het is in het belang derzulken, de gelegenheid tot afkoop open te stellen. Wanneer de menschen er geen belang bij hebben zullen ze het niet doen. Wat de vrees betreft, dat de van den verkoop verkregen gelden zouden worden uitgegeven en daardoor de inkomst verdwijnen, die vrees kan, naar de meening van spreker wel achterwege blijven. Ilet gemeentebestuur staat onder controle van het Provinciaal Bestuur en naar hij meent zal geen college van Gedep. Staten vergunning geven, dat dergelijke gemeentefondsen voor het bestrijden van uitgaven worden gebezigd. Wanneer het gemeentebestuur dat dus zou willen doen, dan zou het er van het nauw toeziende college van Gedep. Staten geen vergunning voor krijgen. Als de gemeente er toe overgaat de grondeigendonnnen te kapitaliseeren, dan moet dit zoodanig geschieden, dat de minimum-opbrengst minstens gelijk is aan de tegen woordige en het kapitaal mag niet voor uitgaven worden gebruikt, alleen de rente daarvan. Spreker betoogt dat de Raad, nu de noodzakelijkheid van het bezit der gronden voor de gemeente is vervallen, de erfpachters in de gelegenheid moet stellen dien grond in eigendom te verkrijgen. daar het tegen hun belang is, dat die menschen maar voortdurend op een schopstoel blijven zitten. Wanneer ze dat zelf wenschen, moet men hen de gelegenheid openen zekerheid te krijgen van hun bezit. Ook moet de grond worden uitgegeven op langen ter mijn, met gelegenheid tot herziening van den canon om de 25 jaar. Het door den heer Moggre genoemde bezwaar, dat de menschen dan gevaar liepen na 25 jaar getroffen te worden door een hoogeren canon kan niet gelden, als afkoop wordt toegestaan. Wanneer de menschen dan voorz-ien dat de canon verhoogd wordt, welnu, dan hehben zij in het 24ste jaar nog den tijd den grond te koopen en als hun bekend is dat de canon niet verhoogt, of misschien verlaagd wordt, dan is er voor hen weer geen reden tot koopen. De heer Moggre stemt dat toe. De Voorzitter raadt aan het »tot geen prijs afkoop" te laten varen. De latere omstandigheden en toestanden behoeven niet van invloed te zijn op de nu in bezit zijnde erfpachtsgronden. Men blijft, onverschillig welk besluit nu genomen wordt, vrij omtrent de latere handelingen, Als de gemeente terreinen in bezit mocht krijgen, dan kan men wel nagaan naar welke zijde de meeste ontwik- keling te verwachten is, en als het alsdan gewenscht voorkomt om de gronden in die omgeving in eigendom te behouden, kunnen die, als er navraag is, in erfpaeht worden gegeven naar den maatstaf dien men alsdan zal noodig oordeelen, zonder met dien der oude erfpachten rekening te houden. Spreker meent dat de zaak nu voldoende van alle kanten is bezien. De vragen die thans beantwoord moeten worden zijn vervat in het voorstel van Burg, en Weth. »wil de raad de gelegenheid tot afkoop open stellen" en in verband daarmede »wordt goedgevonden dat .Burg, en Weth. de voorwaarden van uitgifte herzien." De bedoeling van dit laatste is, dat Burg, en Weth. de canon die voor de verschillende perceelen betaald worden zullen herzien en deze naar hun inzicht schatten om dan hun werk weer, alvorens het in den Raad te brengen, te onderwerpen aan het oordgel der commissie die nu over deze kwestie reeds een rapport heeft uitgebracht, nl. de heeren De Jager, Lensen en Drost. De heer Waalkes brengt den Voorzitter dank voor zijn zaakrijk overzicbt betreffende deze kwestie, maar geeft te kennen voor zoo'n stukje keuken zijn beginsel in deze toch niet prijs te willen geven. De Voorzitter merkt op, dat de heer Waalkes zijn be ginsel niet behoeft prijs te geven, maar hij meent hem toch ter overweging te moeten geven de vraag of het belang der gemeente eischt, dat zij in het bezit blijft van dergelijke kleine stukjes grond gelegen tusschen of in de eigendommen van particulieren. Daarbij komt, vervolgt spreker, dat, onafhankelijk van het thans te nemen besluit, elk erfpachter zich toch steeds per adres tot den Raad kan wenden, met verzoek den door hem in erfpaeht bezeten grond te mogen koopen. De heer Eijke wijst er op, dat het bij de nieuwe uit gifte gewenscht is de verschillende perceelen die als stoep zijn uitgegeven niet opnieuw uit te geven, doch aan de gemeente te houden, voor de verbetering van de passage vooral op nauwe gedeelten. De Voorzitter zegt dat daarmede rekening zal worden gehouden. De heer Moggre vraagt of het de bedoeling is de prijzen later te bepalen. De Voorzitter antwoordt bevestigend. Alsnu wordt in stemming gebracht het eerste deel van het voorstel van Burg, en Weth. om de gelegenheid tot afkoop der erfpachtsperceelen open te stellen. Dit wordt aangenomen met 7 tegen 6 stemmen. Voor stemmen de heeren de heeren De Jager, Scheele, Drost, De Bruijne, Visser, Dees en Wielandtegen stem- men de heeren Moggrd, Lensen, De Feijter, Donze, Eijke en Waalkes. De heer Lensen meent dat het de bedoeling van het voorstel is, dat de gelegenheid tot afkoop eerst zal worden opengesteld na de herziening van den canon. De Voorzitter bevestigt, dat dit zoo is. De heer Lensen wijst er op, dat dan het jaartal in het tweede deel van het voorstel van Burg, en Weth. behoort te worden gewijzigd, daar de herziene canon eerst na I Januari 1915 in werking treedt en dus ook pas na dien datum het recht om den grond voor 25 maal den canon in eigendom te> krijgen moet ingaan. De Voorzitter erkent de juistheid dezer opmerking. In verband daarmede wordt in het tweede deel van het voorstel van Burg, en Weth. het jaartal 1914 veranderd in 1915. Het alsdus gewijzigd voorstel wordt aangenomen z. h. s. De Voorzitter antwoordt ontkennend op een vraag van den heer De Jager, of de Commissie uit den Raad, in zake de erfpachten, nu van hare taak ontheven, en ontbon- den is. Wanneer dit het geval ware, zou hij haar voor hare verrichte diensten hebben bedankt, nu rekent hij nog op hare medewerking. lie Voorzitter stelt aan de orde tfe behandeling van het adres van de agenten van politie in deze gemeente, in- gekomen in de vorige vergadering, doch toen niet be- handeld, omdat het aan den inspecteur van politie was verzonden om advies. Adressanten verzoeken bij de ge- meentebegrooting voor 1912 de tractementen van het politiepersoneel te willen herzien. Zij herinneren dat er eene herziening heeft plaats gehad in het jaar 1900, als wanneer het aanvangssalaris is gebracht van f 450 op 500, met vier tweejaarlijksche verhoogingen van 25. In 1908 heeft een laatste her ziening plaats gehad doch toen is het aanvangssalaris hetzelfde gebleven, maar dat er bij de 4 tweejaarlijksche verhoogingen 2 tweejaarlijksche van f 25 zijn bijgevoegd. Zij wijzen er voorts op, dat de levensmiddelen enz. ge- durende de laatste jaren veel duurder zijn geworden, doch dat er in de tractementen niets is veranderd. Redenen waarom requestranten zich tot den Raad wenden met het eerbiedig verzoek, het aanvangssalaris van eene agent van politie te stellen op 575 en de periodieke verhoogingen te laten blijven zooals die thans zijn, zoodat na 12jarigen dienst het maximum tractement van 725 zal zijn bereikt. f. Nevens het adres is ingezonden een staat bevattende eene opgave van minimum- en maximum-salarissen der agenten van politie in verschillende plaatsen. Deze varieeren wat het minimum betreft van f 500 tot 700 en het maximum van f 554 tot f 750. Burg, en Weth. stellen voor de aanvangsjaarwedden der ambtenaren met 25 te verhoogen met ingang van 1 Januari 1912. De motieven die tot het doen van dit voorstel leiden moeten worden gezocht in het de laatste jaren duurder worden van de eerste levensbehoeften. Ter voorkoming van het ontstaan van een onbillijke verhouding tusschen de jaarwedden van de* agenten en de jaarwedde van den inspecteur van politie achten Burg, en Weth. het gewenscht de jaarwedde van laatstgenoemden ambtenaar eveneens met 25 te verhoogen. Zij stellen in verband hiermede voor eene "Verordening vast te stellen regelende de jaarwedde van den Inspecteur en de agenten van politie in de gemeente Ter Neuzen. In art. 1 wordt de jaarwedde van den inspecteur bepaald als volgt met minder dan 2 dienstjaren f 925 met 2 en meer doch minder dan 4 dienstjaren f 975 met 4 en meer doch minder dan 0 dienstjaren f 1025; met 6 en meer doch minder dan 8 dienstjaren f 1075 met 8 en meer dienstjaren 1125. Voor de toepassing van dit artikel komen als dienstjaren in aanmerking de jaren in dienst der gemeente doorge- bracht als Inspecteur van politie na 1 Januari 1909. In artikel 2 worden de salarissen der agenten van politie op dezelfde wijze geregeld met minder dan 2 dienstjaren 525 Verder 6 verhoogingen, telkens na 2 jaren dienst, f 25, tot een maximum van 675. Voor de toepassing van dit artikel komen als dienstjaren in aanmerking de jaren in dienst der gemeente doorge- bracht als agent van politie na 1 Januari 1909. De heer De Jager vraagt of bij het doen van dit voor stel ook reeds rekening is gehouden met de ini'oering eener pensioenregeling, dat wil zeggen dat het toch zeker niet in de bedoeling ligt om dan de premie geheel te doen betalen door de agenten. De Voorzitter verklaart op die betrekkelijke vraag eigen lijk geen definitief antwoord te kunnen geven, daar die zaak als zoodanig nog niet behandeld is. Hoe de betaling der premie zal geregeld worden, zal, naar hij meent, veel alhangen van de positie waarin de betrokken ambtenaar verkeert. Het zal misschien kunnen voorkomen dat er afnbtenaren zijn wier salaris zoodanig is, dat Burg, en .Weth. van meening zijn, dat ze te weinig verdienen om daar premie van af te staan en de gemeente dat dus zelf voor hare rekening behoort te nemen, terwijl van andere eene bijdrage zal worden gevorderd. Het voorstel van Burg, en Weth. wordt hierna z. h. s. aangenomen. 17. Voorstel omtrent wijziging van art. 4 der voor waarden van de aan de Industrieele Maatschappij verleende concessie. Ingekomen is een adres van de Industrieele Maatschappij te Amsterdam, waarin deze te kennen geeft, dat zij kennis genomen heeft van het raadsbesluit van 17 October 1912, tot wijziging der concessie-voorwaarden voor de electrische stroomlevering, doch dat adressante de opname der be- palingen als verrneld in haar adres van 10 October jl. moet blijven handhaven. Adressante veroorlooft zich de opmerking, dat, wanneer zij onverplicht voor verbruik van groote kwantums stroom voor licht een lager tarief aanbiedt, dan in de concessie- voorwaarden is vastgesteld, zij dan toch gerechtigd is daaraan zekere voorwaarden te verbinden. De door adressante als zoodanig gestelde bepalingen, zijn niet alleen voor den Concessionaris, doch ook in het belang der ingezetenen van Ter Neuzen wenschelijk, teneinde te voorkomen dat aansluitingen die voor de Centrale en lichtverbruikers hinderlijk zouden kunnen zijn, al waren Burgemeester en Wethouders en de Concessionaris het daarover eens, toch zouden kunnen worden verlangd. Echter is adressante bereid zooveel mogelijk aan de wenschen van den Raad tegemoet te komen en stelt zij daarom voor, aan de bedoelde bepalingen toe te voegen Wanneer omtrent de toepassing dezer bepalingen »een verschil van meening mocht ontstaan tusschen »Burgemeester en Wethouders van Ter Neuzen en den Concessionaris zullen partijen zich onderwerpen aan een »arbitr»ge, als bedoeld in artikel 5." Hetgeen te lezen zou zijn achter het bepaalde onder sub. b van art. 4 van de tusschen de gemeente en de maatschappij gesloten overeenkomst van 1 Juli 1899, ■gewijzigd 22/31 Augustus 1910 en zou dan in zijn geheel luiden »In afwijking van dit tarief geldt voor een verbruik van groote kwantums st'eoom voor licht in elk contracts- jaar door denzelfden aAnemer in een zelfde perceel of in eenzelfde complex het^olgende tarief voor de eerste 1000 K.W.lI verbruikten stroom zal worden betaald f 0,30 per K.W.U. voor de volgende 1000 E.W.U. 0,25 1000 0,23 1000 0,21 d 1000 0,19 1000 0,17 1000 0,15 1000 0,124 en voor hetgeen in elk contractsjaar boven 8000 K.W.U. wordt verbruikt moet 10 cent per K.W.U. worden betaald. De concessionaris behoudt zich het recht voor, aansluiting volgens dit Speciaal Tarief te weigeren 'lo. Indien het doel waarvoor de aansluiting verlangd wordt of de te verwachten hoeveelheid stroom welke zou moeteil geleverd worden, op grond van technische bezwaren voor de Centrale hinderlijk zou kunnen zijn. 2o. indien de aansluiting verlangd wordt voor tijdelijke doeleinden, of als aanvulling of reserve van een electrische inrichting. Wanneer omtrent de toepassing van deze bepalingen verschil van meening mocht ontstaan tusschen Burge meester en Wethouders van Ter Neuzen en den Conces sionaris, zullen partijen zich onderwerpen aan een arbitrage als bedoeld in art. 5." Adressant vermeent, dat de Raad thans geen bezwaar meer zal kunnen hebhen het door haar aangeboden ver laagd tarief voor verbruik van groote kwantums stroom voor licht, aan te nemen, welk tarief dan toch ook ten goede komt ;mn de ingezetenen der gemeente. Burg, en Weth. zijn van meening dat de voorgestelde redactie tot wijziging van art. 4 der voorwaarden waarop aan de Industrieele Maatschappij concessie is verleend, tegemoet komt aan de vroeger in de raadsvergadering gerezen bedenkingen. Van willekeur van de zijde van den concessionaris tot weigering van aansluiting volgens het voorgestelde tarief, kan bij aanneming van het hierbij gevoegd ontwerp-besluit geen sprake zijn. Burg, en Weth. stellen daarom voor met intrekking van de deswege genomen besluiten op 26 September en 17 October j.i. de door de Industrieele Maatschappij voorgestelde wijziging van art. 4 der concessie- voorwaarden goed te keuren. Het voorstel van Burg, en Weth. wordt aangenomen z. h. s.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1912 | | pagina 2