Gemengde berichten. Wanneer ook hier gewoonte gebroken Naar het huis ran bewaring te Middelburg is overgebracht een 29jarig persoon uit W ol- faartsdijk, rerdacht van het plegen van ontueh- tige handeling met een meisje van 7 jaar. Een landbouwer te Erm (gemeente Em- men) liet zich van een hooiberg afglijden en kwam op een hooitrekker (een ijzeren langwer- pige punt met weerbaak aan een stok) terecht. Het ijzer drong hem in het dp been tot den stok en kon door den weerhaak niet verwijdeid worden. De man werd naar Groningen vet" voerd, waar het ijzer door operatie is verwij- derd. Zijn toestand is zeer bedenkeiijk, aange- zien de ingewanden beleedigd zijn. De 84]arige weduwe J. Kleibergen te Blaakschen dpk (gemeente Heinenoord), haalde dezer dagen vogelnestjes uit een boom, zij was op een stoel geklommen, had daarop een stool geplaatst, was toen in den boom geklommen Spoorwegongeluk. Omtrent het spoorwegongeluk bij Malmstatt wordt nader gem eld Onmiddellijk na de geweldige botsing stroomde er gas uit de eerste en tweede slaapwaggons. De kreten van de gewonden en verminkte passagiers klonken door de lucht. V oor echter een hand ter redding kon worden uitgestoken, volgde er een ontploffing, waarop alle geschrei en geweeklaag verstomde. Een vuurstraal spoot uit de eerste wagens op, die onmiddellijk aan alle zijden in lichte laaie stondeD. De hitte was zoo geweldig, dat de eerste reddingspogingen onmogelijk bleken te zijn. Ook de tweede en derde slaapwagen vatten vuur. Uit Malmstiitt rukten zoo vlug mogelijk de manschappen der reddingsbrigade en een groot aantal militaiien naar de plaats des ouheils. Doch zoo buiten- gewoon snel grepen de vlammen om zich heen, dat een der slaapwagens in korten tijd totaal vernield was. Nadat de brand gebluscht was, werden de dooden van. tusscken de verbrijzelde wagens vandaan gehaald. Niet minder dan 18 dooden en 19 zwaar gewonden, ten deele af- grijselijk verminkt, werden tusschen de puin- boopen gevonden. Uit het in de uabijheid gelegen Lmkoeping kwamen doktoren en ver- plegers, toegerust met alle mogelijke huip- middelen, in een expres-trein aanzetten. Orie zwaargewondeu stierven nog onder hevig lijden op de plaats van de catastrophe, zoodat het totaal aantal dooden 21 bedraagt. Onder de slachtoffers bevindt zich o. a. een dochter van den onlangs overleden dichter August btrindberg uit diens tweede huwelijk. Zij heet Greta Philip. De directeur van de Zweedsche petroleum- maatschappij /Standard", Rudolph Berg, is zwaar gewond en eveneens een Engelsch gees- telijke. De verschrikkelijke tooneelen, die op de plaats des onheils voorvielen, tarten alle beschrijviugen. De wanboop der geredde passa giers, die niets konden doen dan staren naar de vlammen, die zich om de wagens kronkelden, waarin bun familieleden omkwamen, en tijdens het reddingswerk der militairen, die met bij- len de overblijfselen der wagens uit elkander sloegen, teneinde de nog weeklagende gewon den "te redden, was onbeschrijlelijk. Volgens den correspondent van de Berliner Lokal°Anzeiger" bevinden zich geen Duitschers onder de bij de ramp gedoode of gewonde per- sonen. De' verongelukten behooren voorname- lijk tot de Zweedsche en Deensche naties. Even eens zijn 7 Engelschen om het leven gekomen, wier narnen echter nog niet genoemd worden. De 3e klas-wagens, waarin zich vele Duitschers bevonden, werden niet beschadigd. Stadhouder Valentin van Stockholm geeft de volgende beschrijving van de catastrophe, waarbij zijn echtgenoote om het leven kwam en hijzelf gewond werd. „Ik bevond mij met mijn vrouw in den twee- den slaapwagen. Om half vijt's morgens waren wij opgestaan. Onmiddellijk daarna kraakte de geheele wagen en werd alles verbrijzeld, wat los en vast was. Ik geraakte beklemd tusschen bedden en planken, zoodat ik mij niet bewegen kon. Ik kon mijn vrouw niet zien, en hoorde alleen haar steunen en klagen. Daarop volgde de ontploffing. Ik verloor half het bewustzijn en stond afgrijselijke ppnen uit. Toen wij na een kwartier van onduldbaar lijden bevrpd werden. was mijn vrouw reeds gestorven. Ik werd half verlamd van schnk en ontzetting uit de over blijfselen van den wagen getrokken. De dokter constateerde, dat mijn wonden niet levensge- vaarlpk waren. Dezelfde D-trein, welken thans dit ongeluk overkomen zijn, had 5 weken geleden den 8sten Mei in de nabijheid van Elmhult, een ander on"eval, waarbij' echter geen menschenlevens te nbetreuren waren. Opnieuw wordt door de bladeu geconstateerd, dat niet de botsing zelf de voornaamste oorzaak is geweest van ditont- zettende ongeluk, doch dat de ontploffing en het outbrandeu van het gas aanleiding was, dat er zooveel personen bij de ramp omkwamen en crewond werden. Het lijkt onbegrijpelijk, zegt°de #Lokal Anzeiger", dat de internationale spoorwagens nog steeds door gas verlicht worden. met deze oude en dornme werd en de verschillende staten beslisten, dat alle slaap- en doorgaande wagens eleetrisch verlicht moeten worden, zouden bij volgende rampen veel minder menschenlevens te betreuren zijn. De grootste spoorweg-raaatschappijen in Ame- rika gebruiken meer en rueer geheel uit staal gebouwde slaap- en passagierswagens, die alle eleetrisch verlicht worden. Het wordt hoog tijd, dat de regeering een internationale con- ferentie bpeenroept, waarin de kwestie, om voortaan geen gas meer te gebruiken «n alle nieuwe slaapwagens van staal te bouwen, zoo dat brandongelukken uitgesloten zouden zijn, besproken kan worden. Het onderzoek, dat de Zweedsche regeering onmiddellijk naar de oorzaak van de ramp in- stelde, heeft bewezen, dat de stationschef te Malmstatt alleen aan het ongeluk schuldig is. Hij zoo lichtzinnig geweest, het geheele signaalwezen van het station aan een aanwezigen kantoorbediende toe te vertrouwen, die omtrent den loop der treinen niet op de hoogte was. Hp seinde bovendien, dat de lijn vrij was, ter wijl de goederentrein van Malmstatt er zich op bevond. De stationschef en de kantoorbe diende zijn gearresteerd. De //Lokal Anzeiger" meldt daarentegen, dat de D-trein, die gewooulijk om 4 u. 32 Malm stiitt passeert, later dan gewoonlijk aankwam. Om 2 u. kwam daar het bericht binnen, dat de trein een vertraging ondervonden had, om- dat de veerboot van Trelleborg niet op tijd binnengeloopen was. Daar de machinist snel reed, kwam de trein echter toch nog vroeger Malmstatt binnen dan verwacht werd. Daardoor had een treinsverwisseling plaats en gebeurde het ongeluk. Gemeeniefaad wan Hoek. ZKETUDING K IV. Van 17 tot en met 18 Juni. Van 17 Juni werden door tot en met 18 Oostsluizen alhier 38 binnenvaartuigen op- 56 atgescbutdoor de Westsl. 23 op- en afgeschut. de en 18 is Vergadering van Maandag 17 Juni 1912. "Voorzitter de heer A. Wolfert, burgemeester. Aanwezig de heeren Geelhoedt, Kaan, Jurrij, Platteeuw, De Feijter en Dekker. Afwezig de heer Van Drongelen. Na opening der vergadering worden de notulen der voorgaande gelezen en onveranderd vastgesteld. Daarna stelt de Voorzitter aan de orde 1. Ingekomen stukken. a. Een door Gedep. Staten goedgekeurd raadsbesluit tot wijziging der begrooting voor 1911. b. Een idem tot goedkeuring eener af- en overschrijving in dezelfde begrooting. c. Het goedgekeurd kohier der schoolgelden. Deze stukken worden voor kennisgeving aangenomen. 3. Weg over de kruin van den Binnendijk. Ingekomen is een adres van Joz. Ilaak 1/.., wed. D. Haak, V. Cortvriendt, J. D. de Feijter, Ms. de Jonge, L. W. de Jonge, J. de Regt, F. de Jonge Lz., Joh. de Jonge, M. Drabbe. Benj. de Kraker, Joz. de Kraker, J. C. de Jonge, M. Riemens, A. van Acker, J. Wolfert, J. Wolfert Jz., G. Dieleman, Jac. Hamelink, P. Riemens, J. Dieleman, A. de Feijter, F. de Jonge Jz., J. D. Haak, J. Haak, B. F. van Opdorp, C. Dieleman, Jac. Dieleman- -Dees, Dieleman—Dieleman, P. de Meester, P. v. Dixhoorn, Tollenaar—Dees, L. A. J. Deijer, arts, M. A. Welle, die 'als belanghebbenden bij den Binnendijk te kennen o-even dat genoemde dijk het grootste gedeelte van het jaar onberijdbaar is, en vragen om van gemeentewege door verharding in dezen treurigen toestand verandering te brengen. In verband met de besluiten van de polders Oud- en Nieuw Westenrijk, welke gezamenlijk een jaar- lijksche bijdrage van 150 willen verleenen, kan het huns inzien's voor de gemeente geen bezwaar meer zijn om nog langer dien ellendigen toestand te doen voortduren. Van het Bestuur van den Nieuw Westenrijk polder is een schrijven ingekomen waarin dit bericht dat in de op 30 Mei jl. gehouden vergadering van stembevoegde inge- landen is besloten eene jaarlijksehe bijdrage van 75 in het onderhoud van den Binnendijk te verleenen, indien H. J. van der deze door en voor rekening der gemeente Hoek wordt verhard. Van het Bestuur van den Oud Westenrykpolder is een schrijven ingekomen waarin dit bericht dat ingelanden van hunnen polder in hunne vergadering van 23 Mei j.l. hebben besloten tot het geven van een jaarlijksehe bijdrage van 75 in de kosten van onderhoud, indien door de ge meente mocht worden besloten tot het verharden van den Binnendijk, onder voorwaarde evenwel, dat geheel die weg. van .De Hollander tot aan den Driedijk in onderhoud bij de gemeente kornt. Tevens deelt het bestuur mede dat over deze bijdrage voor het eerst kan worden beschikt in het dienstjaar volgende op dat waarin door de gemeente het bedoelde wegsgedeelte zal zijn verhard. De Voorzitter deelt mede dat het Dag. Best, over deze zaak geen voorstel doet, daar het er zich in zijne laatste vergadering nog niet over heeft uitgesproken. Hij kan, in verband hiermede, wel eenige mededeelingen doen over den financieelen toestand der gemeente en de uitgaven die van inwilliging van het verzoek van adressanten het gevolg zou zijn. De rekening over het jaar 1911 zal sluiten met een te- kort van pi. m. 320, hoofdzakelij k ontstaan door min- dere ontvangsten van de haven. Er was als opbrengst van havengeld geraamd 552,46 en van los- en laadgeld 282,06, samen f 834,52, terwijl maar ontvangen is 119,86 havengeld" en 72,24 van los- en laadgeld, samen 192,10, een nadeelig verschil dus van 642,42. Bij een voorloopige opmaking der gemeentebegrooting voor het jaar 1912 is spreker tot de conclusie gekomen dat het noodig zal zijn de hoofdelijke omslag, die nu is uitgfetrokken op een bedrag van f 4500 te verhoogen tot 6100. Wat nu de weg aangaat, als de Raad besluit om die te verharden en daarvoor grint aan te wenden, dan zal naar berekening daarvoor een uitgaaf gevorderd worden van 2600. Die berekening is dan zeer matig genomen, want de tragel moet dan ook nog naar het midden van den weg worden verlegd. Het onverharde gedeelte van den weg is lang 1733 M. Om dit te onderhouden is jaar- lijks noodig 100 M3. grint en dan kan men nog maar 3 c;m. dik spreiden. In den Willemskerkepolder is gebleken dat men met eene spreiding ter dikte van .Jc.M.eenniet te druk bereden weg ternauwernood onderhouden kan. Wanneer de grint kan worden aangekocht voor drie gulden per kubieke meter is daarvoor noodig een jaarlij ksche uitgaaf 300, waarbij spreker dan nog 50 rekent voor het spreiden. Voor het bestrijden der kosten van het aanleggen der verharding, 2600, zou eene leening moeten worden aan- gegaan, die wel niet minder te krijgen is dan voor 41/4 0/0) rente aldus 110,50, terwijl wel mag aangenomen worden dat jaarlijks 200 zou moeten worden afgelost. Die gezamenlijke uitgaven zouden dus in het eerste jaar bedragen f 660,50, waar tegenover slechts staat eene bijdrage van de polders ad f 150 zoodat de kosten voor de gemeente blijven bedragen 510,50. Die uitgaaf ver- mindert jaarlijks met 8 wegens rente tot het kapitaal is afgelost, en dan ook met f 200, maar ook daarna blijft er na aftrek der subsidie voor de gemeente toch een blijvende uitgaaf van f 200. Bij deze berekening is ook geen rekening gehouden met het nu verharde deel van den weg, ter lengte van 307 M., dat bij den polder in onderhoud is en hetwelk de Oud-Westenrijkpolder vordert dat de gemeente ook in onderhoud overneemt. Dat eind weg kost aan onderhoud, volgens de zoo even aangenomen basis f 69, zoodat de gemeente dan het eerste jaar zou moeten betalen f 579,50. Daarvoor zou het noodig zijn den hoofdelijken omslag in plaats van tot f 6100 op te voeren tot f 6700 en daar het maximum maar /6500 bedraagt, zou een goedkeuring moeten worden uitgelokt om dat bedrag tot 7000 te mogen verhoogen. De heer Jurrij merkt op dat de Oud-Westenrijkpolder er maar weinig voor over heeft. De heer Kaan acht het aanbod van den Oud-Westen rijkpolder niet aannemelijk. Hij zou weer evenals vroeger een besluit willen nemen om te kennen te geven dat de gemeente den weg in onderhoud wil overnemen als er 200 'sjaars wordt bijgedragen. Hoe ze dat verdeelen komt er minder op aan, als de gemeente dat bedrag maar krijgt. Als de Raad aldus besluit, dan kan gezien worden wat ze doen. De Voorzitter wijst er op dat toch al gebleken is dat de polders dat niet willen en dat blijkt ook weer uit het schrijven dat thans van hen ontvangen is, de vraag is thans of de Raad het verzoek dat ingekomen is, wil in- willigen, ja of neen. De heer Kaan meent dat men dan nadat er nader een antwoord van de polders ingekomen is, nog altijd kan zien. De Voorzitter wijst er op dat de Oud Westenrijkpolder, die nu jaarlijks f 69 besteden moet aan het onderhoud van het wegsgedeelte van 307 M. en dat ze ook aan de gemeente wil overgeven, dan feitelijk maar f 6 "bijdraagt als ze 75 betaalt. De heer KaanJa, volgens uwe berekening. De heer Jurrij Uit het request blijkt dat de lvoude- polder er ook nog al belang bij heeft, want de onder- teekenaars wonen meest alien in den Koudepolder. Wel- licht was er daarom wel aanleiding voor dien polder om ook eene bijdrage te geven. De heer Kaan meent dat het dan beter vanwege de gemeente kan geschieden, en gevonden worden in ver- hooging van den hoofdelijken omslag, dan wordt het ge- dragen door alien en anders door de ingelanden van een bepaalden polder. De heer Jurrij ziet liever eene bijdrage van een polder, dan van particulieren in den vorm van hoofdelijken om slag. Een lichaam als een polder blijft, maar de particu lieren verdwijnen op den duur. De heer Kaan acht ook in elk geval het aanbod van den Oud-Westenrijkpolder onaannemelijk. De Voorzitter wijst er op dat de hoofdelijke omslag nu met 35 procent moet worden verhoogdwordt op het verzoek ingegaan dan zou de verhooging 47 procent moeten worden. De heer De Feijter merkt op dat dit toch geen bezwaar zou mogen zijn, als er behoefte aan bestaat, om dien weg te leggen. De heer Kaan merkt op dat het alien hoogst aange- slagenen zijn die het verzoekschrift heb'ben onderteekend en als die er dus geen bezwaar in zien, behoeft de Raad dat bezwaar ook niet zoo te laten wegen. De Voorzitter brengt ook onder het oog dat er ook op een billijkheidsargument moet worden gelet. Alle andere polders hebben zelf hunne wegen moeten aanleggen en onderhouden en nu zou het z. i. niet billijk zijn dat het in deze polders geschiedt voor rekening van de gemeente. Waren ze er niet toe in staat dan was het nog wat anders. maar het is voor den Oud-Westenrijkpolder volstrekt geen bezwaar, daar zoo goed als geen polderlasten worden be- taald. De polder kan de zaak best oplossen. De weg is nu aan den heer Cortvriendt in onderhoud gegeven. De polder heeft niets te doen dan zelf het onderhoud over te nemen en zelf den weg te verharden, dan doet zij wat ook andere polders gedaan hebben, maar de gemeente heeft er geen enkele belang bij. De heer De Feijter zou denken da! uit de handteeke- ningen op het request toch wel degelijk blijkt dat er een gemeentebelang bij betrokken is. De Voorzitter is van meening dat dit nog niets bewijst. Als men er werk van maken wil, zullen er ook velen hun naam zetten op een tegenadres. Velen zetten hun naam onder een adres om anderen plezier te doen. De heer De Feijter denkt. dat er belangstelling genoeg is in het verharden van dezen weg. De heer Kaan acht het altijd onbillijk, dat een particulier een weg ten dienste van het algemeen verkeer moet onder houden. Was het onderhoud bij een polderbestuur, dan was het wat anders. Verondersteld. eens dat de twee particulieren op wie die onderhoudsplicht rust, arme menschen waren, wat zou er dan van moeten komen De VoorzitterDan werd het een andere zaak en dan kon de gemeente nog altijd zien wat gedaan moest worden. De heer KaanHet is nu toch onbillijk. De Voorzitter: Ze hebben het zelf gewild, ze hebben zelf er in toegestemd om den weg in onderhoud te nemen. De heer Kaan Ze zijn er misschien onwetend inge- loopen. Het toch iets buitengewoons, dat een particulier een openbaren weg moes onderhouden. De Voorzitter betwijfelt of de particulieren er onwetend zouden ingeloopen zijn. Hij meent dat men dien weg meer beschouwt als te zijn een uitweg voor de hofstede van den heer Cortvriendt, en niet als een weg voor alge meen verkeer, en dat daarom de eigenaar van die hofstede den weg niet aan den polder wilde overgeven, doch ver- klaart heeft die zelf in onderhoud te zullen houden. Later is gebleken dat het een weg voor algemeen ver keer was. Deze toestand is niet buitengewoon, de Raad zou juist iets buitengewoons doen, als hij ging besluiten om in dezen polder een weg voor rekening der gemeente te verharden en te onderhouden, waar het overal elders door de polders zelve geschiedt. Billijk is dat de polders het doen, als de gemeente het doet wordt het onbillijk tegen over andere polders. De heer Dekker betoogt, dat de Raad heeft te letten op het algemeen belang. Een verharde weg is overal in het algemeen belang en de Raad heeft omtrent dezen weg zich reeds vroeger uitgesproken dat hij die in orde wilde maken en houden, wanneer er 200 in de kosten werd bijgedragen. Toch moet ook de billijkheid niet uit het oog worden verloren tegenover anderen. Men moet er op bedacht zijn, dat meerdere dergelijke verzoeken kunnen komen. Er is zooeven opgemerkt dat het request is geteekend door vele hoogst aangeslagenen, dieerbhjk- baar belang bij hebben, maar ook in andere gedeelten der gemeente wonen hoog aangeslagenen. Hij zou er veel voor gevoelen, als de polder thans den weg in orde maakte en deze dan na een zeker aantal jaren, b.v. 15 jaren, door de gemeente in onderhoud werd overgenomen. Dan is er van de schuld voor den weg van de Knol veel afgelost en staan de financien er wat gemakkelijker voor. Als het zoo gebeurde was er toch een begin. De Voorzitter Men blijft nu zoolang men leeft tot aan den hals in de schuld zitten. Verleden jaar hebben ze het aanbod om voor een bijdrage van /200 den weg te maken en te onderhouden afgewezen en-daarop heeft toen de Raad besloten den hoofdweg door de gemeente te ver- beteren, omdat men nu niet meer over den weg van den Binnendijk behoefde te denken. Was die weg verbeterd, dan zou men zeer waarschijnlijk niet begonnen zijn aan den hoofdweg, daar de gemeentefmancien er niet roos- kleurig uitzien. De heer Kaan zegt dat daar wel wat van aan is, maar of de gemeente den last van dien weg er nu nog bij zou krijgen of niet, de financien zijn toch reeds slecht, veel verschil zou het niet geven. De heer De FeijterAls wij het niet doen, maar het op de polders willen schuiven, dan zal het blijven zooals het is. De VoorzitterDan moeten ze het zelf weten. De heer PlatteeuwZe willen immers nog dat we de oprillen ook onderhouden en verharden De Voorzitter: Daar staat niets van in den brief. De SecretarisMaar dat is toch hunne bedoeling. De heer KaanEn dan willen ze pas een jaar nadat de weg gelegd is de bijdragen gaan betalen, dus het eerste jaar zouden we geen geld krijgen. De VoorzitterDat zal zijn omdat ze wel in de onder- houdskosten maar niet in de aanlegkosten willen bijdragen. De heer Jurrij zou in elk geval het oude eind weg en die oprillen er niet bij willen nemen. Na nog enkele opmerkingen wordt het verzoek met algemeene stemmen afgewezen. 3. Wijziging besluit geldleening. De Voorzitter deelt mede dat het niet is gelukt de geldleening ad f 19000 geplaatst te krijgen voor hoogstens 4 procent. Thans is een aanbieding gedaan door de Rijks- verzekeringsbank om het kapitaal te verschaffen tegen eene rente van 41/2 procent en met een alios van f 500 'sjaars. Hij stelt voor het leeningsbesluit aldus te wijzigen dat op dit aanbod kan worden ingegaan. Z. h. s. wordt aldus besloten. 4. Verordening jaarwedden onderwijzend personeel. De Voorzitter stelt namens Burg, en Weth. voor art. 8 van de verordening tot regeling der jaarwedden van het onderwijzend personeel, bevattende eene bepaling omtrent de uitbetaling der jaarwedde aan de onder wij zers die onder de wapenen worden geroepen, in verband met de invoe- ring der nieuwe militiewet te wijzigen, door de aange- haalde artikels der oude wet te vervangen-door de be- trekkelijke artikels der nieuwe wet. Aldus wordt z. h. s. besloten. .1. Bestraten Lange Viele met overschot aangekochte klinkers. De Voorzitter deelt mede dat thans blijkt dat er van de aangekochte hoeveelheid klinkers voor de bestrating van het dorp een groote partij zal over zijn. Burg, en Weth. stellen voor daarmede de z.g. Lange Viele te be straten, zoover de voorraad strekken zal, terwijl men een 3000 klinkers wil overhouden, om gebruikt te worden bij eventueele. reparatie aan de bestrating. De heer De Feijter vraagt hoe het komt dat er zooveel klinkers te veel zijn aangekocht. De Voorzitter antwoordt dat dit komt door eene mis- rekening. Er was berekend dat er 87 op de vierkante Meter zouden noodig zijn, en het blijkt dat er maar 78 voor gebruikt worden. Dit komt ook daar vandaan, dat gevraagd was levering van klinkers ter grootte van 4J bij 20 en er worden klinkers geleverd van 5£ bij 21 J, ja er zijn er zelfs van 22 en 23 c.M. lengte. Hoe langer ze leveren hoe grooter de steenen worden. Het leggen kost 11 cent per vierkante Meter. Er zou niet aan gedacht worden om die straat te be straten, maar nu de klinkers er toch zijn, kan het zonder groote kosten geschieden. De uitgaven voor de bestrating zullen toch blijven binnen het geraamde bedrag. De heer Kaan zou de bestrating voor den smid Verhage wat smaller willen maken, omdat deze het terrein van zijne smidse altijd bezet heeft met ploegen enz. De Voorzitter ontraadt dithij zou liever de straat, zooals is bepaald, overal op dezelfde breedte houden. Als de tram komt, zal Verhage dat terrein toch niet in ge- bruik kunnen houden. Opgemerkt wordt dat Verhage reeds nu bezig is een terrein achter de smidse voor zijne werkzaamheden in te richten. De heer Kaan laat ten slotte zijn denkbeeld varen, waarna het voorstel van Burg, en Weth. omtrent het gebruiken van het overschot der klinkers wordt aange nomen. Ook wordt nog besproken een put die bij Van Doeselaar in den weg ligt aan te vullen met de macadam die nu vrij komt door de bestrating in het dorp. (i. Omvraag. u. De heer Kaan stelt voor aan de polders Oud- en Nieuw Westenrijk te berichten dat de gemeente alsnog bereid is, het nog onverharde gedeelte van den Binnen dijk, ter lengte van 1733 M. voor hare rekening te ver harden en te onderhouden, mits daarvoor vanaf het tijdstip dat het werk wdrdt uitgevoerd eene bijdrage wordt ver- leend van 200 's jaars. Dat betreft dan alleen het thans onverharde deel van den weg, zonder oprillen enz. Dit voorstel wordt met 5 tegen 1 stem aangenomen. Tegen stemt de heer Geelhoedt, voor de overige leden. I«. De heer Dekker wijst op den oprit achter de woning van Van Ilermon. Die ligt zeer steil en is niet gemakkelijk om met voertuigen te bestijgen. Na enkele opmerkingen ter zake wordt goedgevonden dat Burg, en Weth. eens een onderzoek zullen instellen of verbetering mogelijk is, om dan daartoe over tegaan. c. De heer Dekker deelt mede dat voermans klagen over het ongemak dat ze ondervinden door de werken aan den weg, wat op zoodanige wijze geschiedt, dat de passage somtijds geheel is belemmerd, wat volgens hem toch niet mag. De Voorzitter wijst er op dat het werk aan den weg niet kan 'geschieden zonder dat het eenige moeite veroorzaakt, dat zal ieder beamen. Er wordt echter ge- zorgd, dat de belemmering van het verkeer tothetminst mogelijke beperkt wordt. De heer Dekker verklaart dat hem de klacht gedaan is, met verzoek deze ter sprake te brengen. Hem werd ook nog medegedeeld dat de vorige week bij het ^isseeren van een plaats waar gewerkt werd, de treem van een rijtuig brak. De Voorzitter antwoordt dat de bestuurder van dat rijtuig zelf de schuld was van het gebeurde, omdat hij ineens doorreed, zonder de menschen die er aan het werk waren gelegenheid te geven hem helpen om te passeeren. De heer Platteeuw bevestigt, dat de straatmakers aan de passeerende rij- en voertuigen hulp verleenen door het leggen van planken en het strooien van zand over de steenen. De bestuurder van het bedoelde rijtuig gaf hen daarvoor geen gelegenheid. De Voorzitter sluit hierna de vergadering. VLAG NAAM. Ms Van en naar. Lading. 17 18 17 18 Eng. s.s. Eng. 3msch. idem Belg. s.s. Eng. s.a. Deen. s.s. idem Zweed. s.s. Ned. s.s. Ter Kenzen 2239 Middlesbr. 564 Pentewan 426 Plymouth Vjzer pijpaarde idem Vonr Levenwood Edwin Pitho Voor Gent i Belgica I 2773 [Rafao Taffy Tan Gent t 3382 Grangem. ledig 4037 Burnt Island idem 1388 Stolpmunde phosph. 6157 Hull ledig hout 489 (Suton Bridge aardapp. Hundborg Veratyr Aurora Magdalena

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1912 | | pagina 6