Gemengde berichten.
Wanneer ook hier
gewoonte gebroken
Naar het huis ran bewaring te Middelburg
is overgebracht een 29jarig persoon uit W ol-
faartsdijk, rerdacht van het plegen van ontueh-
tige handeling met een meisje van 7 jaar.
Een landbouwer te Erm (gemeente Em-
men) liet zich van een hooiberg afglijden en
kwam op een hooitrekker (een ijzeren langwer-
pige punt met weerbaak aan een stok) terecht.
Het ijzer drong hem in het dp been tot den
stok en kon door den weerhaak niet verwijdeid
worden. De man werd naar Groningen vet"
voerd, waar het ijzer door operatie is verwij-
derd. Zijn toestand is zeer bedenkeiijk, aange-
zien de ingewanden beleedigd zijn.
De 84]arige weduwe J. Kleibergen te
Blaakschen dpk (gemeente Heinenoord), haalde
dezer dagen vogelnestjes uit een boom, zij was
op een stoel geklommen, had daarop een stool
geplaatst, was toen in den boom geklommen
Spoorwegongeluk.
Omtrent het spoorwegongeluk bij Malmstatt
wordt nader gem eld
Onmiddellijk na de geweldige botsing stroomde
er gas uit de eerste en tweede slaapwaggons.
De kreten van de gewonden en verminkte
passagiers klonken door de lucht. V oor echter
een hand ter redding kon worden uitgestoken,
volgde er een ontploffing, waarop alle geschrei
en geweeklaag verstomde. Een vuurstraal spoot
uit de eerste wagens op, die onmiddellijk aan
alle zijden in lichte laaie stondeD. De hitte was
zoo geweldig, dat de eerste reddingspogingen
onmogelijk bleken te zijn. Ook de tweede en
derde slaapwagen vatten vuur. Uit Malmstiitt
rukten zoo vlug mogelijk de manschappen der
reddingsbrigade en een groot aantal militaiien
naar de plaats des ouheils. Doch zoo buiten-
gewoon snel grepen de vlammen om zich heen,
dat een der slaapwagens in korten tijd totaal
vernield was. Nadat de brand gebluscht was,
werden de dooden van. tusscken de verbrijzelde
wagens vandaan gehaald. Niet minder dan 18
dooden en 19 zwaar gewonden, ten deele af-
grijselijk verminkt, werden tusschen de puin-
boopen gevonden. Uit het in de uabijheid
gelegen Lmkoeping kwamen doktoren en ver-
plegers, toegerust met alle mogelijke huip-
middelen, in een expres-trein aanzetten. Orie
zwaargewondeu stierven nog onder hevig lijden
op de plaats van de catastrophe, zoodat het
totaal aantal dooden 21 bedraagt. Onder de
slachtoffers bevindt zich o. a. een dochter van
den onlangs overleden dichter August btrindberg
uit diens tweede huwelijk. Zij heet Greta
Philip.
De directeur van de Zweedsche petroleum-
maatschappij /Standard", Rudolph Berg, is
zwaar gewond en eveneens een Engelsch gees-
telijke. De verschrikkelijke tooneelen, die op
de plaats des onheils voorvielen, tarten alle
beschrijviugen. De wanboop der geredde passa
giers, die niets konden doen dan staren naar de
vlammen, die zich om de wagens kronkelden,
waarin bun familieleden omkwamen, en tijdens
het reddingswerk der militairen, die met bij-
len de overblijfselen der wagens uit elkander
sloegen, teneinde de nog weeklagende gewon
den "te redden, was onbeschrijlelijk.
Volgens den correspondent van de Berliner
Lokal°Anzeiger" bevinden zich geen Duitschers
onder de bij de ramp gedoode of gewonde per-
sonen. De' verongelukten behooren voorname-
lijk tot de Zweedsche en Deensche naties. Even
eens zijn 7 Engelschen om het leven gekomen,
wier narnen echter nog niet genoemd worden.
De 3e klas-wagens, waarin zich vele Duitschers
bevonden, werden niet beschadigd.
Stadhouder Valentin van Stockholm geeft de
volgende beschrijving van de catastrophe, waarbij
zijn echtgenoote om het leven kwam en hijzelf
gewond werd.
„Ik bevond mij met mijn vrouw in den twee-
den slaapwagen. Om half vijt's morgens waren
wij opgestaan. Onmiddellijk daarna kraakte de
geheele wagen en werd alles verbrijzeld, wat
los en vast was. Ik geraakte beklemd tusschen
bedden en planken, zoodat ik mij niet bewegen
kon. Ik kon mijn vrouw niet zien, en hoorde
alleen haar steunen en klagen. Daarop volgde
de ontploffing. Ik verloor half het bewustzijn
en stond afgrijselijke ppnen uit. Toen wij na
een kwartier van onduldbaar lijden bevrpd werden.
was mijn vrouw reeds gestorven. Ik werd half
verlamd van schnk en ontzetting uit de over
blijfselen van den wagen getrokken. De dokter
constateerde, dat mijn wonden niet levensge-
vaarlpk waren.
Dezelfde D-trein, welken thans dit ongeluk
overkomen zijn, had 5 weken geleden den 8sten
Mei in de nabijheid van Elmhult, een ander
on"eval, waarbij' echter geen menschenlevens
te nbetreuren waren. Opnieuw wordt door de
bladeu geconstateerd, dat niet de botsing zelf
de voornaamste oorzaak is geweest van ditont-
zettende ongeluk, doch dat de ontploffing en
het outbrandeu van het gas aanleiding was,
dat er zooveel personen bij de ramp omkwamen
en crewond werden. Het lijkt onbegrijpelijk,
zegt°de #Lokal Anzeiger", dat de internationale
spoorwagens nog steeds door gas verlicht worden.
met deze oude en dornme
werd en de verschillende
staten beslisten, dat alle slaap- en doorgaande
wagens eleetrisch verlicht moeten worden, zouden
bij volgende rampen veel minder menschenlevens
te betreuren zijn.
De grootste spoorweg-raaatschappijen in Ame-
rika gebruiken meer en rueer geheel uit staal
gebouwde slaap- en passagierswagens, die alle
eleetrisch verlicht worden. Het wordt hoog
tijd, dat de regeering een internationale con-
ferentie bpeenroept, waarin de kwestie, om
voortaan geen gas meer te gebruiken «n alle
nieuwe slaapwagens van staal te bouwen, zoo
dat brandongelukken uitgesloten zouden zijn,
besproken kan worden.
Het onderzoek, dat de Zweedsche regeering
onmiddellijk naar de oorzaak van de ramp in-
stelde, heeft bewezen, dat de stationschef te
Malmstatt alleen aan het ongeluk schuldig is.
Hij
zoo lichtzinnig geweest, het geheele
signaalwezen van het station aan een aanwezigen
kantoorbediende toe te vertrouwen, die omtrent
den loop der treinen niet op de hoogte was.
Hp seinde bovendien, dat de lijn vrij was, ter
wijl de goederentrein van Malmstatt er zich
op bevond. De stationschef en de kantoorbe
diende zijn gearresteerd.
De //Lokal Anzeiger" meldt daarentegen, dat
de D-trein, die gewooulijk om 4 u. 32 Malm
stiitt passeert, later dan gewoonlijk aankwam.
Om 2 u. kwam daar het bericht binnen, dat
de trein een vertraging ondervonden had, om-
dat de veerboot van Trelleborg niet op tijd
binnengeloopen was. Daar de machinist snel
reed, kwam de trein echter toch nog vroeger
Malmstatt binnen dan verwacht werd. Daardoor
had een treinsverwisseling plaats en gebeurde
het ongeluk.
Gemeeniefaad wan Hoek.
ZKETUDING K IV.
Van 17 tot en met 18 Juni.
Van 17
Juni werden door
tot en met
18
Oostsluizen alhier 38 binnenvaartuigen op-
56 atgescbutdoor de Westsl. 23 op- en
afgeschut.
de
en
18
is
Vergadering van Maandag 17 Juni 1912.
"Voorzitter de heer A. Wolfert, burgemeester.
Aanwezig de heeren Geelhoedt, Kaan, Jurrij, Platteeuw,
De Feijter en Dekker.
Afwezig de heer Van Drongelen.
Na opening der vergadering worden de notulen der
voorgaande gelezen en onveranderd vastgesteld.
Daarna stelt de Voorzitter aan de orde
1. Ingekomen stukken.
a. Een door Gedep. Staten goedgekeurd raadsbesluit
tot wijziging der begrooting voor 1911.
b. Een idem tot goedkeuring eener af- en overschrijving
in dezelfde begrooting.
c. Het goedgekeurd kohier der schoolgelden.
Deze stukken worden voor kennisgeving aangenomen.
3. Weg over de kruin van den Binnendijk.
Ingekomen is een adres van Joz. Ilaak 1/.., wed. D.
Haak, V. Cortvriendt, J. D. de Feijter, Ms. de Jonge, L.
W. de Jonge, J. de Regt, F. de Jonge Lz., Joh. de Jonge,
M. Drabbe. Benj. de Kraker, Joz. de Kraker, J. C. de
Jonge, M. Riemens, A. van Acker, J. Wolfert, J. Wolfert
Jz., G. Dieleman, Jac. Hamelink, P. Riemens, J. Dieleman,
A. de Feijter, F. de Jonge Jz., J. D. Haak, J. Haak, B.
F. van Opdorp, C. Dieleman, Jac. Dieleman- -Dees,
Dieleman—Dieleman, P. de Meester, P. v. Dixhoorn,
Tollenaar—Dees, L. A. J. Deijer, arts, M. A.
Welle,
die 'als belanghebbenden bij den Binnendijk te kennen
o-even dat genoemde dijk het grootste gedeelte van het
jaar onberijdbaar is, en vragen om van gemeentewege
door verharding in dezen treurigen toestand verandering
te brengen. In verband met de besluiten van de polders
Oud- en Nieuw Westenrijk, welke gezamenlijk een jaar-
lijksche bijdrage van 150 willen verleenen, kan het huns
inzien's voor de gemeente geen bezwaar meer zijn om nog
langer dien ellendigen toestand te doen voortduren.
Van het Bestuur van den Nieuw Westenrijk polder is
een schrijven ingekomen waarin dit bericht dat in de op
30 Mei jl. gehouden vergadering van stembevoegde inge-
landen is besloten eene jaarlijksehe bijdrage van 75 in
het onderhoud van den Binnendijk te verleenen, indien
H.
J.
van der
deze door en voor rekening der gemeente Hoek wordt
verhard.
Van het Bestuur van den Oud Westenrykpolder is een
schrijven ingekomen waarin dit bericht dat ingelanden
van hunnen polder in hunne vergadering van 23 Mei j.l.
hebben besloten tot het geven van een jaarlijksehe bijdrage
van 75 in de kosten van onderhoud, indien door de ge
meente mocht worden besloten tot het verharden van den
Binnendijk, onder voorwaarde evenwel, dat geheel die weg.
van .De Hollander tot aan den Driedijk in onderhoud bij
de gemeente kornt. Tevens deelt het bestuur mede dat
over deze bijdrage voor het eerst kan worden beschikt in
het dienstjaar volgende op dat waarin door de gemeente
het bedoelde wegsgedeelte zal zijn verhard.
De Voorzitter deelt mede dat het Dag. Best, over deze
zaak geen voorstel doet, daar het er zich in zijne laatste
vergadering nog niet over heeft uitgesproken. Hij kan,
in verband hiermede, wel eenige mededeelingen doen over
den financieelen toestand der gemeente en de uitgaven
die van inwilliging van het verzoek van adressanten het
gevolg zou zijn.
De rekening over het jaar 1911 zal sluiten met een te-
kort van pi. m. 320, hoofdzakelij k ontstaan door min-
dere ontvangsten van de haven. Er was als opbrengst
van havengeld geraamd 552,46 en van los- en laadgeld
282,06, samen f 834,52, terwijl maar ontvangen is
119,86 havengeld" en 72,24 van los- en laadgeld, samen
192,10, een nadeelig verschil dus van 642,42.
Bij een voorloopige opmaking der gemeentebegrooting
voor het jaar 1912 is spreker tot de conclusie gekomen
dat het noodig zal zijn de hoofdelijke omslag, die nu is
uitgfetrokken op een bedrag van f 4500 te verhoogen tot
6100.
Wat nu de weg aangaat, als de Raad besluit om die
te verharden en daarvoor grint aan te wenden, dan zal
naar berekening daarvoor een uitgaaf gevorderd worden
van 2600. Die berekening is dan zeer matig genomen,
want de tragel moet dan ook nog naar het midden van
den weg worden verlegd. Het onverharde gedeelte van
den weg is lang 1733 M. Om dit te onderhouden is jaar-
lijks noodig 100 M3. grint en dan kan men nog maar 3
c;m. dik spreiden. In den Willemskerkepolder is gebleken
dat men met eene spreiding ter dikte van .Jc.M.eenniet
te druk bereden weg ternauwernood onderhouden kan.
Wanneer de grint kan worden aangekocht voor drie
gulden per kubieke meter is daarvoor noodig een jaarlij ksche
uitgaaf 300, waarbij spreker dan nog 50 rekent voor
het spreiden.
Voor het bestrijden der kosten van het aanleggen der
verharding, 2600, zou eene leening moeten worden aan-
gegaan, die wel niet minder te krijgen is dan voor 41/4 0/0)
rente aldus 110,50, terwijl wel mag aangenomen worden
dat jaarlijks 200 zou moeten worden afgelost.
Die gezamenlijke uitgaven zouden dus in het eerste jaar
bedragen f 660,50, waar tegenover slechts staat eene
bijdrage van de polders ad f 150 zoodat de kosten voor
de gemeente blijven bedragen 510,50. Die uitgaaf ver-
mindert jaarlijks met 8 wegens rente tot het kapitaal
is afgelost, en dan ook met f 200, maar ook daarna blijft
er na aftrek der subsidie voor de gemeente toch een
blijvende uitgaaf van f 200.
Bij deze berekening is ook geen rekening gehouden
met het nu verharde deel van den weg, ter lengte van
307 M., dat bij den polder in onderhoud is en hetwelk
de Oud-Westenrijkpolder vordert dat de gemeente ook in
onderhoud overneemt. Dat eind weg kost aan onderhoud,
volgens de zoo even aangenomen basis f 69, zoodat de
gemeente dan het eerste jaar zou moeten betalen f 579,50.
Daarvoor zou het noodig zijn den hoofdelijken omslag in
plaats van tot f 6100 op te voeren tot f 6700 en daar het
maximum maar /6500 bedraagt, zou een goedkeuring
moeten worden uitgelokt om dat bedrag tot 7000 te
mogen verhoogen.
De heer Jurrij merkt op dat de Oud-Westenrijkpolder
er maar weinig voor over heeft.
De heer Kaan acht het aanbod van den Oud-Westen
rijkpolder niet aannemelijk. Hij zou weer evenals vroeger
een besluit willen nemen om te kennen te geven dat de
gemeente den weg in onderhoud wil overnemen als er
200 'sjaars wordt bijgedragen. Hoe ze dat verdeelen
komt er minder op aan, als de gemeente dat bedrag
maar krijgt. Als de Raad aldus besluit, dan kan gezien
worden wat ze doen.
De Voorzitter wijst er op dat toch al gebleken is dat
de polders dat niet willen en dat blijkt ook weer uit het
schrijven dat thans van hen ontvangen is, de vraag is
thans of de Raad het verzoek dat ingekomen is, wil in-
willigen, ja of neen.
De heer Kaan meent dat men dan nadat er nader een
antwoord van de polders ingekomen is, nog altijd kan zien.
De Voorzitter wijst er op dat de Oud Westenrijkpolder,
die nu jaarlijks f 69 besteden moet aan het onderhoud
van het wegsgedeelte van 307 M. en dat ze ook aan de
gemeente wil overgeven, dan feitelijk maar f 6 "bijdraagt
als ze 75 betaalt.
De heer KaanJa, volgens uwe berekening.
De heer Jurrij Uit het request blijkt dat de lvoude-
polder er ook nog al belang bij heeft, want de onder-
teekenaars wonen meest alien in den Koudepolder. Wel-
licht was er daarom wel aanleiding voor dien polder om
ook eene bijdrage te geven.
De heer Kaan meent dat het dan beter vanwege de
gemeente kan geschieden, en gevonden worden in ver-
hooging van den hoofdelijken omslag, dan wordt het ge-
dragen door alien en anders door de ingelanden van een
bepaalden polder.
De heer Jurrij ziet liever eene bijdrage van een polder,
dan van particulieren in den vorm van hoofdelijken om
slag. Een lichaam als een polder blijft, maar de particu
lieren verdwijnen op den duur.
De heer Kaan acht ook in elk geval het aanbod van
den Oud-Westenrijkpolder onaannemelijk.
De Voorzitter wijst er op dat de hoofdelijke omslag nu
met 35 procent moet worden verhoogdwordt op het
verzoek ingegaan dan zou de verhooging 47 procent
moeten worden.
De heer De Feijter merkt op dat dit toch geen bezwaar
zou mogen zijn, als er behoefte aan bestaat, om dien weg
te leggen.
De heer Kaan merkt op dat het alien hoogst aange-
slagenen zijn die het verzoekschrift heb'ben onderteekend
en als die er dus geen bezwaar in zien, behoeft de Raad
dat bezwaar ook niet zoo te laten wegen.
De Voorzitter brengt ook onder het oog dat er ook op
een billijkheidsargument moet worden gelet. Alle andere
polders hebben zelf hunne wegen moeten aanleggen en
onderhouden en nu zou het z. i. niet billijk zijn dat het
in deze polders geschiedt voor rekening van de gemeente.
Waren ze er niet toe in staat dan was het nog wat anders.
maar het is voor den Oud-Westenrijkpolder volstrekt geen
bezwaar, daar zoo goed als geen polderlasten worden be-
taald. De polder kan de zaak best oplossen. De weg is
nu aan den heer Cortvriendt in onderhoud gegeven. De
polder heeft niets te doen dan zelf het onderhoud over te
nemen en zelf den weg te verharden, dan doet zij wat
ook andere polders gedaan hebben, maar de gemeente
heeft er geen enkele belang bij.
De heer De Feijter zou denken da! uit de handteeke-
ningen op het request toch wel degelijk blijkt dat er een
gemeentebelang bij betrokken is.
De Voorzitter is van meening dat dit nog niets bewijst.
Als men er werk van maken wil, zullen er ook velen hun
naam zetten op een tegenadres. Velen zetten hun naam
onder een adres om anderen plezier te doen.
De heer De Feijter denkt. dat er belangstelling genoeg
is in het verharden van dezen weg.
De heer Kaan acht het altijd onbillijk, dat een particulier
een weg ten dienste van het algemeen verkeer moet onder
houden. Was het onderhoud bij een polderbestuur, dan
was het wat anders. Verondersteld. eens dat de twee
particulieren op wie die onderhoudsplicht rust, arme
menschen waren, wat zou er dan van moeten komen
De VoorzitterDan werd het een andere zaak en dan
kon de gemeente nog altijd zien wat gedaan moest worden.
De heer KaanHet is nu toch onbillijk.
De Voorzitter: Ze hebben het zelf gewild, ze hebben
zelf er in toegestemd om den weg in onderhoud te nemen.
De heer Kaan Ze zijn er misschien onwetend inge-
loopen. Het toch iets buitengewoons, dat een particulier
een openbaren weg moes onderhouden.
De Voorzitter betwijfelt of de particulieren er onwetend
zouden ingeloopen zijn. Hij meent dat men dien weg
meer beschouwt als te zijn een uitweg voor de hofstede
van den heer Cortvriendt, en niet als een weg voor alge
meen verkeer, en dat daarom de eigenaar van die hofstede
den weg niet aan den polder wilde overgeven, doch ver-
klaart heeft die zelf in onderhoud te zullen houden.
Later is gebleken dat het een weg voor algemeen ver
keer was.
Deze toestand is niet buitengewoon, de Raad zou juist
iets buitengewoons doen, als hij ging besluiten om in
dezen polder een weg voor rekening der gemeente te
verharden en te onderhouden, waar het overal elders door
de polders zelve geschiedt. Billijk is dat de polders het
doen, als de gemeente het doet wordt het onbillijk tegen
over andere polders.
De heer Dekker betoogt, dat de Raad heeft te letten
op het algemeen belang. Een verharde weg is overal in
het algemeen belang en de Raad heeft omtrent dezen
weg zich reeds vroeger uitgesproken dat hij die in orde
wilde maken en houden, wanneer er 200 in de kosten
werd bijgedragen. Toch moet ook de billijkheid niet uit
het oog worden verloren tegenover anderen. Men moet
er op bedacht zijn, dat meerdere dergelijke verzoeken
kunnen komen. Er is zooeven opgemerkt dat het request
is geteekend door vele hoogst aangeslagenen, dieerbhjk-
baar belang bij hebben, maar ook in andere gedeelten
der gemeente wonen hoog aangeslagenen. Hij zou er veel
voor gevoelen, als de polder thans den weg in orde maakte
en deze dan na een zeker aantal jaren, b.v. 15 jaren, door
de gemeente in onderhoud werd overgenomen. Dan is
er van de schuld voor den weg van de Knol veel afgelost
en staan de financien er wat gemakkelijker voor. Als het
zoo gebeurde was er toch een begin.
De Voorzitter Men blijft nu zoolang men leeft tot aan
den hals in de schuld zitten. Verleden jaar hebben ze
het aanbod om voor een bijdrage van /200 den weg te
maken en te onderhouden afgewezen en-daarop heeft toen
de Raad besloten den hoofdweg door de gemeente te ver-
beteren, omdat men nu niet meer over den weg van den
Binnendijk behoefde te denken. Was die weg verbeterd,
dan zou men zeer waarschijnlijk niet begonnen zijn aan
den hoofdweg, daar de gemeentefmancien er niet roos-
kleurig uitzien.
De heer Kaan zegt dat daar wel wat van aan is, maar
of de gemeente den last van dien weg er nu nog bij zou
krijgen of niet, de financien zijn toch reeds slecht, veel
verschil zou het niet geven.
De heer De FeijterAls wij het niet doen, maar het
op de polders willen schuiven, dan zal het blijven zooals
het is.
De VoorzitterDan moeten ze het zelf weten.
De heer PlatteeuwZe willen immers nog dat we de
oprillen ook onderhouden en verharden
De Voorzitter: Daar staat niets van in den brief.
De SecretarisMaar dat is toch hunne bedoeling.
De heer KaanEn dan willen ze pas een jaar nadat
de weg gelegd is de bijdragen gaan betalen, dus het eerste
jaar zouden we geen geld krijgen.
De VoorzitterDat zal zijn omdat ze wel in de onder-
houdskosten maar niet in de aanlegkosten willen bijdragen.
De heer Jurrij zou in elk geval het oude eind weg en
die oprillen er niet bij willen nemen.
Na nog enkele opmerkingen wordt het verzoek met
algemeene stemmen afgewezen.
3. Wijziging besluit geldleening.
De Voorzitter deelt mede dat het niet is gelukt de
geldleening ad f 19000 geplaatst te krijgen voor hoogstens
4 procent. Thans is een aanbieding gedaan door de Rijks-
verzekeringsbank om het kapitaal te verschaffen tegen
eene rente van 41/2 procent en met een alios van f 500
'sjaars. Hij stelt voor het leeningsbesluit aldus te wijzigen
dat op dit aanbod kan worden ingegaan.
Z. h. s. wordt aldus besloten.
4. Verordening jaarwedden onderwijzend personeel.
De Voorzitter stelt namens Burg, en Weth. voor art. 8
van de verordening tot regeling der jaarwedden van het
onderwijzend personeel, bevattende eene bepaling omtrent
de uitbetaling der jaarwedde aan de onder wij zers die onder
de wapenen worden geroepen, in verband met de invoe-
ring der nieuwe militiewet te wijzigen, door de aange-
haalde artikels der oude wet te vervangen-door de be-
trekkelijke artikels der nieuwe wet.
Aldus wordt z. h. s. besloten.
.1. Bestraten Lange Viele met overschot aangekochte
klinkers.
De Voorzitter deelt mede dat thans blijkt dat er van
de aangekochte hoeveelheid klinkers voor de bestrating
van het dorp een groote partij zal over zijn. Burg, en
Weth. stellen voor daarmede de z.g. Lange Viele te be
straten, zoover de voorraad strekken zal, terwijl men een
3000 klinkers wil overhouden, om gebruikt te worden bij
eventueele. reparatie aan de bestrating.
De heer De Feijter vraagt hoe het komt dat er zooveel
klinkers te veel zijn aangekocht.
De Voorzitter antwoordt dat dit komt door eene mis-
rekening. Er was berekend dat er 87 op de vierkante
Meter zouden noodig zijn, en het blijkt dat er maar 78
voor gebruikt worden. Dit komt ook daar vandaan, dat
gevraagd was levering van klinkers ter grootte van
4J bij 20 en er worden klinkers geleverd van 5£ bij 21 J,
ja er zijn er zelfs van 22 en 23 c.M. lengte. Hoe langer
ze leveren hoe grooter de steenen worden. Het leggen
kost 11 cent per vierkante Meter.
Er zou niet aan gedacht worden om die straat te be
straten, maar nu de klinkers er toch zijn, kan het zonder
groote kosten geschieden. De uitgaven voor de bestrating
zullen toch blijven binnen het geraamde bedrag.
De heer Kaan zou de bestrating voor den smid Verhage
wat smaller willen maken, omdat deze het terrein van
zijne smidse altijd bezet heeft met ploegen enz.
De Voorzitter ontraadt dithij zou liever de straat,
zooals is bepaald, overal op dezelfde breedte houden. Als
de tram komt, zal Verhage dat terrein toch niet in ge-
bruik kunnen houden.
Opgemerkt wordt dat Verhage reeds nu bezig is een
terrein achter de smidse voor zijne werkzaamheden in te
richten.
De heer Kaan laat ten slotte zijn denkbeeld varen,
waarna het voorstel van Burg, en Weth. omtrent het
gebruiken van het overschot der klinkers wordt aange
nomen.
Ook wordt nog besproken een put die bij Van Doeselaar
in den weg ligt aan te vullen met de macadam die nu
vrij komt door de bestrating in het dorp.
(i. Omvraag.
u. De heer Kaan stelt voor aan de polders Oud- en
Nieuw Westenrijk te berichten dat de gemeente alsnog
bereid is, het nog onverharde gedeelte van den Binnen
dijk, ter lengte van 1733 M. voor hare rekening te ver
harden en te onderhouden, mits daarvoor vanaf het tijdstip
dat het werk wdrdt uitgevoerd eene bijdrage wordt ver-
leend van 200 's jaars. Dat betreft dan alleen het thans
onverharde deel van den weg, zonder oprillen enz.
Dit voorstel wordt met 5 tegen 1 stem aangenomen.
Tegen stemt de heer Geelhoedt, voor de overige leden.
I«. De heer Dekker wijst op den oprit achter de woning
van Van Ilermon. Die ligt zeer steil en is niet gemakkelijk
om met voertuigen te bestijgen.
Na enkele opmerkingen ter zake wordt goedgevonden
dat Burg, en Weth. eens een onderzoek zullen instellen
of verbetering mogelijk is, om dan daartoe over tegaan.
c. De heer Dekker deelt mede dat voermans klagen
over het ongemak dat ze ondervinden door de werken
aan den weg, wat op zoodanige wijze geschiedt, dat de
passage somtijds geheel is belemmerd, wat volgens hem
toch niet mag.
De Voorzitter wijst er op dat het werk aan den
weg niet kan 'geschieden zonder dat het eenige moeite
veroorzaakt, dat zal ieder beamen. Er wordt echter ge-
zorgd, dat de belemmering van het verkeer tothetminst
mogelijke beperkt wordt.
De heer Dekker verklaart dat hem de klacht gedaan
is, met verzoek deze ter sprake te brengen. Hem werd
ook nog medegedeeld dat de vorige week bij het ^isseeren
van een plaats waar gewerkt werd, de treem van een
rijtuig brak.
De Voorzitter antwoordt dat de bestuurder van dat
rijtuig zelf de schuld was van het gebeurde, omdat hij
ineens doorreed, zonder de menschen die er aan het werk
waren gelegenheid te geven hem helpen om te passeeren.
De heer Platteeuw bevestigt, dat de straatmakers aan
de passeerende rij- en voertuigen hulp verleenen door
het leggen van planken en het strooien van zand over
de steenen. De bestuurder van het bedoelde rijtuig gaf
hen daarvoor geen gelegenheid.
De Voorzitter sluit hierna de vergadering.
VLAG
NAAM.
Ms
Van en naar. Lading.
17
18
17
18
Eng. s.s.
Eng. 3msch.
idem
Belg. s.s.
Eng. s.a.
Deen. s.s.
idem
Zweed. s.s.
Ned. s.s.
Ter Kenzen
2239 Middlesbr.
564 Pentewan
426 Plymouth
Vjzer
pijpaarde
idem
Vonr
Levenwood
Edwin
Pitho
Voor Gent i
Belgica I 2773 [Rafao
Taffy
Tan Gent t
3382 Grangem. ledig
4037 Burnt Island idem
1388 Stolpmunde phosph.
6157 Hull ledig
hout
489 (Suton Bridge aardapp.
Hundborg
Veratyr
Aurora
Magdalena