Ter Neuzensche Courant Zaterdag 27 April 1912. 52" Jaargang. No. 5755. De Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-maatschappij. "RTA T") TER NEUZEN, 26 April 1912. JSen verdachte collectant. Een predikant in een gemeente ten platte- lande, meldde aan //De Ned." dezer dagen, dat zekere domine Daniel ten zijnent kwam collecteeren voor een Syrisch weeshuis. Zijn paspoort vermeidde met zijn naarn ook dien van Ds. Elias, terwijl hij aanbevelingen bezat van verschillende predikanten, o. a. uit Den Haag. Zijn collecteboek bevatte namen uit Zuid- Holland, Zeeland en andere provincies. vMoeteD deze heeren, zoo vroeg de schrijver, ook geidentificeerd worden met he.t tweetal, dat voor vier jaar ook in den lande gecollec- teerd heeft, en die -toen als oplichters zijn ge- signaleerd Naar aanleiding van deze vraag heeft het blad inlichtingen gevraagd aan Pastor Ludwig Schneller, voorzitter van het (bekeDde) Syrisch weeshuis te Jeruzelem. Deze schrijft aan de redactie van genoemd blad. „lch kann lhnenaufdenselien (brief) nur erwidern dass mir Herr Pastor Daniel ganz unbekannt ist i jedenfalls steht er bis jetzt mit uns in keiner- lei Yerbindung. Onze lezers zullen dus goed doen met niec zonder nauwgezet onderzoek dergeljjke collec- tanten te helpen. De staking alhier is Woensdagavond in de vergadering der bootwerkersvereeniging officieel geeindigd verklaard. Naar we vernamen is er ook uitzicht op een beeindiging van het arbeidsconflict in de haven van Gent. Naar men ons uit goede bron verzekert is het bericht in ons vorig nummer opgenomen, als zoude het Hotel 'des Pays-Bas alhier in andere handen overgegaan zijn, minstens voor- barig zoo niet geheei onjuist. Z. M. de Koning van Belgie heeft benoemd tot Ridder in de Leopoldsorde, de heeren Aug. Medaets en Hyp. De Clercq, beiden aannemers van de uitgevoerde sluis-, brug- en kanaal- werken Ter NeuzenGent. Door het Bestuur van het waterschap Lamswaarde is thans aan den heer J. F. Adriaansens Polfliet, aannemer te Groenendijk, opgedragen het maken van kunstwegen in bovengenoemd waterschap voor de som van 37.700 Volgens opgaven aan den Centralen Ge- zondheidsraad werden in de week van 17 tot en met 23 April in Zeeland geconstateerd 5 gevallen van besmettelijke ziekten en wel van roodvonk 1 geval te Goes, Krabbendijke, Schoondijke en 2 gevallen te Sluis. St. Jansteen. Met 11 Mei a. s. wordt ver- plaatst van hier naar Ovezande de Brigadier Commandant der Rijksveldwacht 1. Vermeulen en in zijne plaats benoemd de Brigadier titu- lair te 's Heer Arendskerke J. A Duurinck. Clinge, 24 April. Op de heden gehouden jaarmarkt waren aangevoerd 7 paarden, 29 stuks hoornvee en 17 varkens. De prijzen werden behaald als volgt Voor het grootste getal paarden F. Smet voor het grootste getal rundvee F. Smet; voor het grootste getal varkens Ch. Maes voor het schoonste werkpaard le en 2e prijs F. Smet voor het schoonste 2jarig paard le prijs A. Meerschaert, 2e prijs A. van Ackervoor de schoonste koe le prijs H. Yergouwen te St. Jansteen, 2e prijs P. Strijdonck te St. Jansteen voor de schoonste vaars le en 2e prijs F. Smet voor het vetste stuk rundvee F. Smet. De personen achter wier namen geen woon- plaats is vermeld wonen te Clinge. De inzending van vee was gering. Door groote koopdagen in de buurt was het bezoek van vreemden ook gering. De fanfare luisterde de prijsuitdeeling op en maakte in den namiddag eene muzikale wandeling. 's Avonds was het nog al levendig, omdat er nu weer gelegenheid was tot een dansje, waar men hier algemeen van houdt onder de jongelui. De orde blijft daardoor ook beter bewaard, omdat de jongeren dan hunne gewenschte bezig- heid hebben. Gisterenmiddag werd alhier in het /Hotel des Pays-Bas" onder leiding van het bestuur der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij, bestaande uit de heeren Maurice Lippens, voorzitter, P. F. Fruijtier, J. A. van Rompu, Ninane en Mr. P. Dieleman, secretaris, eene vergadering gehouden van den Raad van Advies der maatschappij, die ook werd bijgewoond door den benoemden directeur, de heer Brunings, thans nog directeur van de Geldersch-West- faalsche Trammaatschappij. De Raad van Advies wordt gevormd door de heeren P. W. Maarleveld, burgemeester van Biervliet, B. Thomaes te Hoofdplaat, R. Sturm te Biervliet, J. A. Neeteson, burgemeester van IJzendijke, P. Adama Zijistra, notaris te IJzen dijke, J. Th. Hendrikse, kassier te IJzendijke, E. Ouelenaere, burgemeester van Philippine, P. Wauters, burgemeester van Sas van Gent, P. Malotaux, suikerfabrikant te Sas van Gent, C. van Waes, burgemeester van Westdorpe, A. Moerdijk, lid der Staten van Zeeland, Ph. J. van Dixhoorn, landbouwer te Axel, Jac. Diele man Pz., particulier te Zaamslag, Joh. de Feijter, burgemeester van Zaamslag, P. J. Scheele, koop- man te Ter Neuzen, A. Yisser, wethouder te Ter Neuzen, F. Kaan, fabrikant te Hoek, A. Wolfert, burgemeester van Hoek, L. Passemier, lid van Gedep. Staten van Oost-VlaandereD te Eecloo, P. L. de Wael, burgemeester van Stop- peldijk, E. B. Dumoleyn, notaris te Hontenisse, C. van Esbroeck, burgemeester van Hengstdijk, P. Koole, koopman te Axel £n JF. Adriaanssens Polfliet, aannemer te Walsoorden. Uit deze heeren werd tot voorzitter van den Raad van Advies gekozen de heer P. Adama Zijistra, tot secretaris de heer J. A. Neeteson, tot plaatsvervangend voorzitter de heer A. Wolfert en tot plaatsvervangend secretaris de heer E. B. Dumoleyn. De Raad van Advies werd door den Voor zitter der Maatschappij, den heer Maurice Lippens, ge'installeerd met de volgende rede Mijne Heeren. Op het oogenblik, waarop de Raad van Ad vies voor de eerste maal is samengekomen, komt het mij voor niet van belang ontbloot te zijn, zoo ik met een enkel woord U herinner aan de opeenvolgende gebeurtenissen, welke ten slotte hebben geleid tot de oprichting der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij en daarmede tot de installatie van Uwen Raad. Het doel dat de oprichters der Naamlooze VennootschapIJzendijksche Stoomtramweg- maatschappij de stichtingsdatum is 2 No vember 1889 die der Koninklijke goedkeuring 7 December van datzelfde jaar zich daarbij voorstelden, was een verbinding tot stand te brengen tusschen Eecloo eenerzijds en IJzen dijke, Breskens en Ylissingen anderzijds, om alzoo de betrekkingen met het overig deel van Nederland te vergemakkelijken en de rijke lan- douwen van Zeeuwsch-Vlaauderen tot bun eigen- Jijke waarde te brengen. Het maatschappelijk kapitaal van f 140,000 en het obligatiekapitaal van f 40,000 werd bij enkele aandeelhouders geplaatst. De tramlijn zelf van plus minus 11 K.M., het rollend materieel en de gebouwen werden in de boeken der Vennootschap, in 1892. in- gedragen voor een waarde van f 154,467, of wel voor ruim 14,000 per K.M.later werden deze cijfers onderscheidenlijk gebracht op 161,431 en 14,675 tengevolge van de aanschaffing van meerder rollend materieel. De Commissarissen, welke nu nog in fuuctie ziin vanaf de oprichting der Vennootschap in 1892, zijn de heeren A. A. Bekaar en L. de Groofde heeren J. A. Neeteson en P. Adama Zijistra en ik zelf, maken deel uit van het College van Commissarissen van af 1907. Mijn betreurde vader was Commissaris der Vennoot schap vanaf 1896 tot in 1906. Volgens artikel 1, sub 2 der statuten, had de Vennootschap niet alleen tot doel de ex- ploitatie van de lijn SchoondijkeBelgische grens, maar ook den aanleg en de exploitatie van eventueele verbindings- en zijlijnen. Het subsidie van 3000 der Maatschappij door de Provinciale Staten van Zeeland, voor een tijd van 10 jaren toegestaan, werd niet verlengd, ofschoon de winst, behaald gedurende de 3 laatste subsidiejaren, onderscheidenlijk bedroeg f 1909, 3000 en 1930, en dat bij een aandeelenkapitaal van f 140,000. Daar verder subsidie aan de Maatschappij onthouden werd, was zij niet in staat gevolg te geven aan het plan haar lijn uit te breiden tot Sas van Gent en moesten, om daartoe te geraken, betere tijden worden afgewacht, zij 't ook ten nadeele van het algemeen belang. Dank zij echter het even beleidvol als behoed- zaam optreden van het college van Commis sarissen, konden wij de exploitatie ook zonder het subsidie voortzettenen toen later de cul- tuur der suikerbeetwortelen zulk een hooge vlucht ging nemen, was de positie der Vennoot schap gered, zooals U uit de volgende cijfers zal duidelijk worden Ontvangsten Exploitatie- zonder subsidie. kosten. 1892 8,250 9,411 1896 11,881 v 9,721 1900 14,305 12,070 1908 17,101 13,193 1910 21,698 12,570 1911 21,163 H 11,868 Beknopter uitgedrukt krijgen wij dan het volgende resultaat Ontvangsten Uitgaven per Kilometer per Kilometer. 1892 750 855 1911 1925 1080 De heer De Groof en mijn vader hadden reeds geruimen tijd plannen met zich omgedragen om onze lijn tot Sas van Gent uit te breiden, badden belangrijke onderzoekingen in deze rich- ting ingesteld en met name geheei een uitbrei- dingsplan gereed gemaakt van IJzendijke langs den z.g. Vrijendijk naar Philippine en Sas van Gent. Toen evenwel de 1J. S. M. in December 1906 beroofd werd van de medewerking van mijn vader, kwam er te Ter Neuzen, onder Voorzitterschap van den heer J. A. van Rompu, een Comite tot stand, waarin vele vooraan- staande. persoonlijkheden van geheei Zeeuwsch- Vlaanderen zitting hadden. Ik heb deelgenomen aan een der eerste ver- gaderingen door dit Comite gehouden, te Gent in December 1906, ter vervanging van mijnen vader, die toen ziek was; terwijl ik in 1907, als commissaris der 1J. S. M. bij voortduring nauwe betrekkingen onderhouden heb met deze heeren, om te trachten de Vennootschap tot stand te brengen, waarvan ik nu de eer heb Voorzitter te zijn. De bestudeering der uitbreidingsplannen der IJzendijksche en de onderzoekingen naar de mogelijkheid om een tramwegnet aan te leggen, zooals het voornoemde Comite zich dat voorstelde deden de algemeene overtuiging ontstaan, dat er slechts een enkele bevredigende oplossing mogelijk was, en wel deze in eene Vennoot schap onze twee plannen samen te smelten en de concessionarisseu van het plan-Fruijtier trachten te bewegen zich met ons te vereenigen, om een volledig en uitgebreid net te verkrijgen. Het heeft geen nut in Uw herinnering terug te roepen de vele onderhandelingen, die gevoerd zijn, noch de vele moeilijkheden, die over- wonnen moesten worden, om door een band te verbinden alle krachten, die noodzakelijk moesten samenwerken om ons plan te verwezenlijken. Heden, nu wij er in geslaagd zijn die alien te vereenigen in onze Vennootschap, zij het mij vergund een ieder hunner en zeer in het bizonder den Secretaris van den Raad van Bestuur, den heer Mr. P. Dieleman, onzen dank te brengen voor den geboden steun en hun alien te zeggen, hoezeer zij zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de streek, aan wier belangen wij ons nu gezamenlijk gaan wijden. De oude comites zijn nu geheei opgelost in den Raad van Advies, zoodat zij statutair met de Maatschappij verbonden blijven, zij het ook dat zij als comite zich dienen te ontbinden, waar hun taak al zoodanig is afgeloopen. De IJ. S. M. had de plannen voor haar nieuwe lijnen toevertrouwd aan den heer Cramer, aan wien ook was opgedragen de concessie- Fruijtier in studie te nemen; tengevolge der fusie, waarvan ik U zooeven sprak, waarvan wel eenige wijzigingen noodzakelijk geworden, maar het tramlijnennet, zooals het nu is vast- gesteld, mag dan ook gezegd worden te voor- zien in de behoeften van alle gemeenten tus schen IJzendijke en Walsoorden. De IJzendijksche Stoomtramweg-Maatschappij heeft, tegen ontvangst van aandeelen, afstand gedaan van haar lijn, ten behoeve der Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegmaatschappij, welke sinds- dien haar exploitatie voortzet. De zooeven bedoelde overdracht is door Ge- deputeerde Staten van Zeeland goedgekeurd bij besluit van 2 Februari 1912. De Provinciale Staten hebben overigens aan onze plannen hunne goedkeuring gehecht en ons een renteloos voorschot toegestaan, terwijl wij hopen dat de Staten-Generaal nog in den loop van dit zittingjaar de Rijkabijdrage zullen kunnen vastsfellen. Zoodra het daartoe noodige ontwerp kracht van wet zal hebben bekomen, treedt onze Ven nootschap in een nieuw stadium, n.l. dat van de onteigening der gronden en den aanleg der lijnen. Vooralsnog beijvert zich de Z.-V. T. M. de voorbereidende werkzaamheden met kracht uit te voeren, om haar program zoo spoedig moge lijk te verwezenlijken; reeds is de Directie der Maatschappij toevertrouwd aan den heer Brunings op dit oogenblik nog Directeur van de Geldersch- Westfaalsche Stoomtramweg-Maatschappij. De zeer krachtige finantieele steun, die wij mochten ondervinden van uit de betrokken streek en die ons klaarblijkelijk toont hoezeer de geheele bevolking naar de fotstandkoming van den tram verlangt, zoowel als de steun van belangrijke finantieele groepen, zoo in Belgie als in Neder land, doen ons de hoop koesteren, dat onze Vennootschap, die een groot werk van algemeen belaDg beoogt, eindelijk zal slagen in de volbrenging van de taak die ze op de schouderen nam. Heden den Raad van Advies tot zijnen arbeid roepende, een arbeid die een kostbare steun zal zijn voor den Raad van Bestuur, en in deze vergadering alien die daartoe genoodigd werden op elke verhinderden na, aanwezig ziende, meen ik daarin te mogen zien een nieuw success Wij vertrouwen dat de adviezen, welke Uw Raad aan onze Directie of aan onzen Raad van Bestuur wel zal willen doen toekomen, zullen worden ingegeven door het algemeen belang, dat, naar wij meenen, op het nauwst verbonden is aan het belang der aandeelhouders. Ik heb de overtuiging, dat gij, wanneer de eene of andere quaestie aan Uw oordeel wordt onderworpen, ons, wegens Uwe uitgebreide ken- nis der plaatselijke belangen, zult kunnen be- waren voor misstappen en met wijs beleid zult kunnen onderzoeken wat wenschelijk en mate rieel mogelijk is. Bezield door deze gevoelens en terwpl ik U dank betuig voor Uwe medewerking, die ook, ik ben er zeker van, in de toekomst vele vrucht- bare resultaten opleveren zal, heb ik, als Pre sident van het College van Commissarissen der Z. V. T. M. de eer U bij dezen officieel te installeeren in Uwe functien van leden van den Raad van Advies der Maatschappij. Na afloop der vergadering wachtte in een ander deel der bovenzaal van het //Hotel des Pays-Bas" een keurig voorziene tafel, waaraan nevens het bestuur van de maatschappij en de leden der commissie van advies door den heer Maurice Lippens ook waren genoodigd de bur gemeester van Ter Neuzen en de vertegenwoor- digers der Zeeuwsche pers voor zoover deze met Zeeuwsch-Vlaanderen in betrekking staat. De zaal was voor deze gelegenheid eeniger- mate versierd en een 40tal heeren zateu aan. De verschillende spijzen die werden opgediend lieten zich goed smaken en den directeur van het hotel komt een woord van lof toe, zoowel voor de bereiding van het opgediende als voor de flinke wijze waarop de bediening was geregeld. Bij het dessert deelde de heer Lippens mede en hij geloofde dat zeker daarmede naar aller instemming gehandeld was, dat een telegram van hulde was gezonden aan H. M. Wilhelmina Koningin der Nederlanden en aan Z. M. Koning Albert van Belgie. Deze mededeeling werd met algemeene instemming begroet. Vervolgens bracht de heer Lippens een dronk uit op de verschillende personen uit Zeeuwsch- Vlaanderen, die gerekend kunnen worden tot de eerste ingezetenen te behooren, die, in het belang der algemeene welvaart van de streek, hebben medegewerkt, om de uitvoering van de verschillende tramplannen te verkrijgen. Door den heer Mr. Dieleman werd daarop een toost uitgebracht op den heer Lippens, den voorzitter der maatschappij, die op verschillende wijzen, door het verschatfen van kapitaal, door zijn energie en volharding, de zaak der tram- verbindingen voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft gebracht Cfot het gunstige standpunt waarop de plannen thans staan. Vervolgens werd door den heer hruytier, hulde brengende aan den gastheer, er nadruk op gelegd, dat met eendrachtig samenwerken veel kan worden verkregen. Hij betoogde dat de tram HontenisseSelzaete, voor welker tot- standkoming hij met een comite heeft gejjverd, reeds lang zouden gereden hebben, als er een- drachtige samenwerking ware geweest. Dat die ontbrak is aanleiding van oponthoud in die totstandkoming. Voor de tegenwoordige tram plannen blijkt van algemeene samenwerking en daarom is de voltooiing daarvan verzekerd. Deze spreker meent te dezer plaatse ook te moeten aanstippen dat het uitblijven van de werken voor havenverbetering alhier ook het gevolg zijn van gebrek aan eenstemmigheid onder de belanghebbenden, wat oorzaak ge worden is dat de Regeering in den Haag de zakken dicht houdt. De Kamer van Koophandel wilde dit, de Raad wilde dat, en de Maritime vereeniging weer wat andersDe werken welker uitvoering nu in de naaste toekomst te verwachten is, zouden reeds lang voltooid zijn, als er eenstemmigheid ware geweest. Vervolgens brengt spreker hulde aan het Belgisch kapitaal dat in verschillende omstan- digheden de belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen steunt, hetzij door het aanleggen van goede verkeerswegen en zooals in het onderhavige geval, door krachtigen financiSelen steun voor de tramplannen. Al is het ook dat de daarbij betrokken heeren, in de voornaamste plaats de gastheer, de heer Lippens en de heer Wittouck deze zaak steunen als industrieel, zoo meent spreker dat hun een woord van hulde daarvoor niet mag worden onthouden. Spreker eindigt met een dronk op den Raad van Advies, de hoop uitsprekende dat deze moge werken voor de belangen van de maat schappij en de algemeene belangen van Zeeuwsch- Vlaanderen. De heer Lippens uitte hierop een woord van dank, voor de woorden door de heeren Diele man en Fruijtier nopens hem gesproken en verklaarde dat het hem aangenaam geweest is in deze voor de belangen van Zeeuwsch-\laan- deren werkzaam te zijn krachtens de nauwere verbinding die reeds meer dan een eeuw tus schen zijne familie en deze landstreek bestaat. Hij verklaarde van zijne zijde verder dat de pogingen door hem en anderen aangewend voor het totstandkomen van het plan voornameljjk zijn geslaagd door de hulp van den heer Mi. Die leman, dien hij daarvoor hulde en dank brengt. Hierna nam de heer Mr. Dieleman het woord om. in opdracht van den voorzitter een toost uit te brengen op de pers die zoo eendrachtig is geweest om, voor zoover het in hare macht stond, de tot standkoming der tramplannen rriT i

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1912 | | pagina 5