55 cent en hooger. Tor Heuzsnscho Courant NAAMKAARTJES. Dinsdag 12 December 1911. No. 0698. De Haven van Ter Neuzen in de Tweede Kamer. Firma P. J. van de Sande. Laatste Berichten, T"W"ZElEiIDHl HLAID. Bij de voortgezette bebandeling van de Water- staatsbegrooting in de vergadering der Tweede Kamer van heden (Maandag) werd door den heer Vorsterman Yan Oyen gesproken als volgt Mijnheer de Voorzitter In de Memorie van Antwoord van Z. E. den Minister van Waterstaat wordt op bladzijde 15 bij art. 82 gesproken van de havenwerken brj Ter Neuzen en van het uitzonderingstarief, dat voor die gemeente in voege is en waarvan men een oogenblik vreesde, dat het zou worden ingetrokken. Het is mijn voornemen over beide onderwerpen een kort woord in 't midden te brengen, in de eerste plaats over de havenbassins, welke overeenkomstig het plan van den Rijks Waterstaat aan de oostzijde van het kanaal Gent—Ter Neuzen, tusschen het stations-emplacement en de staalfabriek zullen worden aangelegd. Wij wisten, dat voor de totstandkoming daar- van noodig was, dat de Regeering verzekerd kon zijn van eene behoorlijke exploitatie van den nieuwen aanleg. Wij wisten ook, dat daaromtrent onderhan- delingen waren aangeknoopt met de spoorweg- maatschappij MechelenTer Neuzen. Maar nog tot voor weinige dagen liep in Ter Neuzen het gerucht, dat die Maatschappij de exploitatie van den nieuwen aanleg geweigerd had of zou weigeren, omdat zij zich met de voorwaarden der Regeering niet kon vereenigen. Thans is aan die geruchten een einde gemaakt door de verklaring van den Minister (memorie van antwoord pagina 15), „dat de gevoerde onderhandelingen, ook in verband met de voorwaarden, die in het belang van eene goede exploitatie en een gued onderhoud gewenscht zijn, tot over- eenstemming hebben geleid en dat het provinciaal bestuur van Zeeland thans, in verband met de toegezegde financieele medewerkiug in de gelegenheid is gesteld over dat plan een oordeel uit te spreken." Ik acht. het mijn plicht hier den Minister een woord van dank te brengen ook namens de belanghebbenden, de vertegenwoordigers van handel, nijverheid en scheepvaart in Ter Neuzen, voor de ijverige pogingen door hem aangewend om tot eene overeenkomst te komen, die en een goed onderhoud, en eene goede exploitatie verzekert. Intusschen zij het mij vergund bij het laatste waarvoor in Ter Neuzen steeds groote vrees is gekoesterd, nog even stil te staan; ik bedoel de goede exploitatie. De overeenkomst daaromtrent is al staat dat ook niet in de M. v. A. getroffen met buitenlandsche maatschappijen, die spoorwegen in Nederland exploiteeren, aan eene waarvan boveodien reeds een groot gedeelte van de kanaalterreinen in exploitatie is gegeven en welker wijze van exploitatie van dat deel niet altijd reden heeft gegeven tot tevredenheid. Ik heb reeds vroeger enkele dier grieven aan Zij ue Excellence medegedeeld. Die Maatschappij, ik bedoel Mechelen—Ter Neuzen, heeft op het haar reeds in exploitatie gegeven gedeelte kranen aangebracht. Deze kranen, welke verplaatsbaar zijn, worden ook aan anderen in gebruik afgestaan, maar tegen een prijs, die geheel afhankelijk is van de willekeur dier maatschappij, en onder de voor- waarde, dat de kranen der maatschappij, tijdens het gebruik door anderen, bediend worden door het gewone personeel der maatschappij en dat de geheele risico van dat gebruik blijft voor den gebruiker. Wei kan ik hieraan toevoegen, dat door be- doelde Maatschappij tot heden toe bij die prijs- bepaling nog nooit iets geeischt werd, dat in strijd was met de billijkheid, maar het wil mij voorkomen dat deze prijsbepaling niet aan de willekeur der exploiteerende maatschappij mag overgelaten worden, omdat daarbij bij verande- ring van bestuur, ook verandering van inzicht kan plaats grijpen en de bepaling van dien prijs daarom dient opgenomen te worden onder de voorwaarden der exploitatie. Verder wil ik doen opmerken, dat ik er niets onbillijks in zie, dat de kranen door het gewone, goed geschoolde personeel worden bediend, maar dat het mij als eene onbillijkheid voorkomt, dat de gebruikers belast worden met de risico bij dat gebruik. Wie werktuigen, bediend door eigen perso neel, verhuurt, moet m. i. ook de risico dragen. De huurder loopt anders gevaar op zijne kosten te mogen doen herstellen, wat op het punt is, wat in gevaar verkeert, hersteld te moeten worden en slechts op eene gunstige gelegenheid wacht om te breken. Eene andere grief is, dat, wanneer die kranen zijn voor een ander, bijv. om kolen te lossen, het zich al herhaalde malen heeft voor- gedaan, dat zij niet konden worden afgestaan, omdat de Maatschappij zelve ze noodig had bovendien werd dit noodig hebben meermalen in het oog vallend gerekt, wanneer dat gebruik gevraagd werd door concurreerende maatschap pijen. Ik twijfel er niet aan of door den Minister zullen maatregelen genomen zijn om de ge- noemde en mogelijk nog andere niet genoemde misbruiken voor den nieuwen aanleg te voor komen wat intusschen niet wegneemt, dat het dan belanghebbenden in Ter Neuzen en ook mij zeer aangenaam zou zijn, uit den mond van Zijne Exellentie te mogen vernemen, welke voorwaarden zijn gesteld om eene alleszins billijke exploitatie te verzekeren en of daaronder ook behooren die om het kanaal en de beide bassins op behoorlijke diepte te houden, of dat die behoorlijke diepte blijft voor rekening van het Rijk? Door die mededeeling zal een einde gemaakt worden aan de legende, die al jaren en ook nog thans geexploiteerd wordt, n.l. dat het jarenlang sleepend houden van dit noodzakelijk werk, hoofdzakelijk moet toegeschreveu worden uit- sluitend aan de verdeeldheid onder de belang hebbenden in Ter Neuzen. Voor een groot deel moet dat oponthoud toegeschreven worden aan het optreden van de ambtenaren van 's Rijks Waterstaat. Maar daarover ga ik hier den strijd niet aanbinden. De bassins komen en dat is de hoofdzaak. 't Overige behoort tot de oude ge- schiedenis. Verschil van gevoelen moge, als er sprake was van dit werk, in den aanvang hebben be- staan, maar toen eenmaal het plan van den toenmalfgen hoofdingenieur van's Rijks Water staat in Zeeland, den heer Bekaar, bekend was geworden, hebben alien zich daarbij neergelegd 't eenig bezwaar, dat men opperde was de ex ploitatie door eene buitenlandsche maatschappij. Wanneer nu de overeenkomst, met bedoelde maatschappijen gesloten, zoodanige bepalingen bevat, dat aan alle willekeur een einde is ge maakt of kan gemaakt worden, zal duidelijk blijken, dai er van verdeeldheid onder belang hebbenden geen sprake is. Zulks is overigens al geruimen tijd geleden duidelijk geworden door het gemeenschappelijk optreden van de Kamer van Koopbandel en van den Gemeenteraad. Thans, Mijnheer de Voorzitter, wensch ik in verband met het uitzonderingstarief nog even stil te staan bij eene eenigszins teere quaestie. Teer, omdat zij verdragen of stilzwijgende over- eenkomsten betreft met het buitenland, hier Belgie. Men spreekt veel, men leest veel en hoort ook veel van de verbetering van de verhouding met dat land. Ik juich de verbetering van die verhouding van harte toe en van mijne zijde wil ik die gaarne bevorderen, mits ze niet verkregen moet worden door eigen belangen op te offeren en daarvoor niets in de plaats te krijgen. En dit beginsel is, om van vele andere zaken te zwijgen, bij de verbreeding van het kanaal Ter Neuzen Gent niet in acht genomen. Niet dat ik daar- van dezen Bewindsman een verwijt zou willen maken, dat zij verre van mij, want hetgeen waarop ik nu de aandacht wil vestigen, is reeds lang voor hem geregeld, of toen het tijd daarvoor was ongeregela gebleven. Ik wensch daarop thans alleen de aandacht te vestigen om de Regeering te verzoeken alle krachten in te spannen om, indien het nog mogelijk is te herstellen wat vroeger werd ver- zuimd, nl. toen er onderhandeld werd over de verbreeding van het kanaal Ter Neuzen-Gent. Die verbreeding en wat daaraan verbonden is, werd betaald door Belgie en kost Nederland schijnbaar niets, maar wij betalen haar met een" groot geldelijk verlies voor Ter Neuzen omdat vroeger de zeeschepen, die naar Gent wilden doorvaren, daar gelicht moesten worden, waar- door aan vele harer inwoners een loonend werk werd verschaftwij betalen die door eene drei- gende belemmering voor onze nijverheid, de suikerfabricatie te Sas van Gent, omdat het kanaal, dat tot Gent toe slechts een baau vormt, dreigt zout te worden door het telkens binnen- tredende zeewater, dat thans door geen enkele schutsluis kan gekeerd worden. Hadde men bij het toesfaan der verbreeding als voorwaarde gesteld dat een uur achter Ter Neuzen een schutsluis had moeten worden aangebracht, die alleen bij doorvaart der schepen had geopend mogen worden, dan was de door vaart voor schepen naar ,Gent misschien een half uur vertraagd, wat zeker wel geen noe- menswaardige vertraging kan genoemd worden voor of na een zeereis, en het zout worden van het kanaal verderop ware voorkomen. 't Pleit m. i. niet voor de bedachtzaamheid van hen, die van onze zijde de onderhandelin gen met Belgie over de verbreeding van dit kanaal hebben gevoerd, dat deze toen gemak- kelijk te verkrijgen allernoodzakelijkste maat- regel niet als voorwaarde is gesteld. Ten slotte nog een gewichtig punt, dat ik in den aanvang mijner rede even aanstipte en wellicht meer thuis behoort bij het Departe- ment van Buitenlandsche Zaken, dat ik dan daarbij ook bij de bespreking der entente cordiale had op den voorgrond willen schuiven, indien mij, toen ik mij daarop had voorbereid, niet de memorie van antwoord van den Minister van Waterstaat in handen was gekomen. Daar leest men op bladz. 15. //De in het voorloopig verslag bedoelde tariefmaatregel, te weten de schrapping van het station Ter Neuzen uit het speciaal tarief voor steenkolen, coces enz. naar stations van den Franschen Oosterspoorweg raakt inderdaad gewichtige Nederlandsche belangen. Tegen die intrekking van een reeds 18 jaren bestaand tarief op een tijdstip, waarop daaraan juist wegens de vestiging van omvangrijke industrieeele inrichtingen groote behoefte bestaat is onmiddellijk krachtig, bij de Belgische Regeering geprotesteerd en de ondergetee- kende meent te mogen vertrouwen, dat de Belgische spoorweg-administratie tot intrek king van den bedoelden uitzonderings- maatregel bereid zal gevonden worden." Laat ik deze zaak even nader toelichteu. In 1868 werd met Belgie eene overeenkomst gesloten betrekking hebbende op de spoorweg- verbindiugen van Ter Neuzen met Gent en Mechelen. Daarin leest men onder meer „dat over de geheele uitgestrektheid dezer spoorwegen ten aanzien van de wijze en den prijs voor het vervoer, en den tijd van verzending, geen onderscheid mag gemaakt worden tusschen de onderdanen der beide Staten." z/De reizigers en de goedereu, die van een der beide Staten in den anderen over- gaan, zullen niet minder gunstig behandeld worden op het grondgebied van den Staat, waar zij binnenkomen, dan de reizigers en goederen, die binnen elk der beide landen vervoerd worden." Wel waarschijnlijk is als gevolg van deze overeenkomst en door bemiddeling of tusschen- komst van het bestuur van de lijn Ter Neuzen Mechelen, die daarbij een groot belang heeft, de gemeente Ter Neuzen begunstigd met een uitzonderingstarief vastgesteld den l8ten Juli 1898, gewijzigd 15 November 1901 en 1 April 1908, waarbij deze gemeente wat betreft de tarieven naar het achterland, naar Frankrijk bijv., gelijk gesteld wordt met alle Belgische havens Ostende, Zeebrugge, Gent en Antwerpen. Er is een oogenblik sprake geweest, dat Belgie het voornemen had, dat uitzonderings tarief in te trekken, zoo niet voor alle dan toch voor sommige artikelen. Tot nog toe is dat niet geschied, waarschijn lijk wel wegens het onmiddellijk en krachtig protest van de betrokken Ministers, waarvoor hun hier hulde en dank wordt gebracht. Maar het onweer is nog niet van de lucht. Zijn Excellence meent is dus nog niet geheel zeker te mogen vertrouwen, dat het speciale Tarief blijven zal, (de uitdrukking in de Memorie van Antwoord, dat de spoor- wegmij. bereid zal gevonden worden den uit- zonderingsmaatregel in te trekken, komt mij niet juist voor) rnaar met die meening zijn wij nog niet zeker van de toekomst. Wat nu in het teeken van de entente cordiale nog mogelijk geacht wordt, zou bij latere onder handelingen deeriijk kunnen tegenvallen. De vraag isheeft Belgie het recht dat uitzonderingstarief in te trekken Zoo neen, dan kunnen we onbezorgd zijn. Want Ter Neuzen kent geene havenrechten, in Gent bedragen die 500 francs per 2000 ton, ongeveer 12 cent per loOO K.G. Zoo ja, en hangt het al of niet intrekken van dat gunstig tarief af van le bon plaisir der Belgische regeering, dan is het wederom eene buitengewone groote nalatigheid geweest van onze onderhandelaars over de verbreeding van het kanaal, eene verbreeding die ten nadeele van Ter Neuzen, uitsluitend geschiedde in het belang van Gent, dat toenmaals geen afdoende overeenkomst gesloten is, waarbij het recht op dat tarief voor Ter Neuzen gewaarborgd werd. Wat de intrekking van dat tarief zou be- teekenen wordt duidelijk door de volgende cijfers Volgens het uitzonderingstarief betaalt men voor T vervoer van steenkolen, cokes enz. van Ter Neuzen naar de spoorwegstations Est Framjais 4,90 frank vracht per 1000 K.G. Wordt het gunstig tarief ingetrokken, dan vermeerdert die vracht met 1 franes 50 centimes en wordt 6,40 francs per 0/00. Aan 't vervoer van Ter Neuzen naar Est Fran^ais is dan voor goed een einde gemaakt. De vraag is dus kan de Belgische Regee ring de thans bestaande tarieven intrekken of wijzigen? Zoo ja, dan ziet het er met de toekomst van Ter Neuzen allertreurigst uit, want men zal er zich op kunnen voorbereiden, dat handel, scheepvaart en nijverheid, die zich in de laatste jaren, dank zij dat uitzonderingstarief, zoo gunstig ontwikkeld hebben en tot bloei gekomen zijn, met eene pennestreek naar elders (Gent of Antwerpen) verplaatst worden. Maar wat vroeger verzuimd is, is misschien nog te herstellen. De woorden in de memorie van antwoord zijn in zoover bemoedigend, dat zij ons toonen, dat ook de Regeering het groote belang voor Ter Neuzen van dit uitzonderingstarief ten voile erkent, waarom ik dan ook eindig met de vraag tot Zijne Excellence te richten, die ik reeds vroeger stelde: Heeft Belgie het recht dit uitzonderingstarief in te trekken of in ons nadeel te wijzigen en bestaat er, indien dit het geval mocht zijn, waarscbijnlijkheid, dat daarin eene blijvende verandering ten goede kan worden gebracht? Dat het antwoord hierop met zekere spanning te Ter Neuzen wordt tegemoet gezien, zal zeker wel geene nadere toelichting behoeven. Dank U. De Minister van Waterstaat, de heer Regont, antwoordde hierop dat de belangen van Ter Neuzen bij de voorwaarden voor het in exploi tatie geven der te maken havens voldoende ge waarborgd zijn, dat de voorwaarden niet kunnen worden medegedeeld, maar dat eene daarvan luidtdat de overeenkomst met de spoorweg- maatschappij Mechelen Ter Neuzen ieder jaar opzegbaar is, wanneer de belanghebbenden te Ter Neuzen rechtmatige klachten hebben tegen de wijze van exploitatie. Over het uitzonderingstarief wordt onder handeld. Tijdens die onderhandelingen kan daaromtrent niets worden medegedeeld. Tot de Belgische Regeering is een krachtig vertoog gericht om Ter Neuzen in het genot van dat goedkoop tarief voor vervoer van steenkolen enz. te laten. Wat de verzouting van het kanaal Gent Ter Neuzen aangaat, antwoordde de Minister dat deze kwestie niet zijn Departement aan gaat. Bij Kon. besluit is benoemd tot ontvanger der Rijks directe belastingen enz. te Hulst de heer J. de Wilde, thans inspecteur dier be lastingen te Helmond. Hansweerd. De vrachtboot Rotterdam, kapitein Zeeman van Amsterdam, geladen met stukgoederen op weg van Amsterdam naar Brussel is nabij Wemeldinge door overslaand water vervuld en gezonken. De bemanning is te Wemeldinge geland. Tilburg. Zondagavond is op de Konings- hoeve zekere Zebregs in een vechtpartij dood- gestoken. Het slachtoffer was gaan wandelen met C. v. d. L. en S. v. d. W. In een cafe ontstond tusschen hen een twist, waarop de kastelein hen buiten de deur zette. Buiten werd de vechtpartij voortgezet totdat Zebregs dood neerzeeg. De daders zijn gearresteerd doch ontkennen. Tilburg. Gisteren werd H. van Keurlinge door een ander persoon, F. Mols geheeten, zoo- danig met de kolf van een geweer op het hoofd geslagen dat Keurlinge met verbrijzelden schedel ineenstortte. De dader is gearresteerd. Luik. Bij een bom-ontploffing in een bioscoop- theater werden 65 personen getroffen. 2 personen zijn doodelijk gekwetst, 15 ernstig en van 7 slachtoffers moesten de beenen ge- amputeerd worden. Hedenmiddag overleed een gekwetste, die als den vermoedelijken bedrijver werd herkend. Even als vorige jaren biedt ondergeteekende tot het einde van December NAAMKAARTJES aan, vanaf Op elke 100 kaarten (van gewoon formaat) ontvangt men gratis 100 daarbij passende enve- loppen met sluiting of een prachtige scheur- kalender naar verkiezing. Duidelijke opgaaf van namen wordt beleefd verzocht. Ter Neuzen, Dec. 1911. Naar buiten Ter Neuzen met 15 cent verhooging. VAN

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1911 | | pagina 5