Tsr Neuzsnschs
Zaterdag 30 Juli 1911.
No. 5643.
idiek/die blad.
Gemeenteraad van Ter Neuzen.
Courant I Sg®°0egdeatVaneBeIfra-onko!sten,' die de gemeente tengevolge
»van" den aanleg en het gebruik van den tram aan hare
»eigendommen zoude moeten maken, voor rekenmg van
#d:rngXrTndeS1enU"iTdvakmevLi 20 achtereenvolgende
sjaren "aan de raaatschappy eene jaarhjksche subsidie te
verleenen groot f 1200, onder de volgende voorwaarden
,id. dat de tramverbinding tusschen de gemeente^
oPhilippineHoekTer
,>1915 na opneming en goedkeunng
»Gedep. Staten tot stand zal zijn gekomen, zoodamg dat
»dan de treinen ongestoord en geregeld loopen en beschik-
,>baar zijn en blijven voor het publiek verkeer,
4. Verzoek tramcomite verleenen toegestaan subsuixe
aan de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegmaatschappy
5. Onderzoek geloofsbrieven benoem.de leden van
den Raad.
6. Vaststellen kohier schoolgeld 2e kwartaal 1911.
Afschrijving van belastingen.
voorstel van Burg, en Weth. wordt z. h. s. besloten
de volgende afschrijvingen wegens plaatselijke belastingen
toe te staan
8. Omvraag
9. Vaststellen le suppletoir kohier van den hoofde
lijken omslag.
ZEETIJDINGEN.
Van 26 tot en met
27 Juli.
Van 26 tot en met 27 Juli werden langs de
Oostsluizen jilhier 29 binnenvaartuigen op- en 32
afgeschut; door de Westsl. 27 op-en 17 atgescbut.
Positle der /btoornnchepen.
TAN
Vergadering van Donderdag 27 Juli 1911.
(V E R
J. Geill. Burgemeester.
Wieland, Moggre,
V 0 L G.)
Voorzitter de heer J. A. P. GeiU, Burgemeester
i water, waarop de lijn is aangelegd zal geschieden ten
dat de subsidie zal ingaan op den eersten dag der
Neuzen en Zaamslag voor 1 Juli
door of vanwege
AanweziK de heeren Visser, Dees,
De Jager, Seheele, Lensen, Drost, De Feyter, De Bruyne,
Donze en Eijke.
Een vacature.
Door den Voorzitter wordt mededeelmg gedaan van het
volgende ingekomen adrestpnn;s te seven onder
I BtilifkTdankze""ing'Jvooer Uw destijds genomen besluit
hartelyke dankzeggig subsidie te verleenen aan de
om gedurende JO jaren ee Tramwegen in Zeeuwsch-
Maatschappy tot 'xp hlll,.nd(, groepen die voor onder-
^al| n(>e,sedeelten van Zeeuwsch-Vlaanderen cc
voor den aanleg van tramwegen hadden aangevraagd, zich
»b.
azooals in a is aangegeven, is begonnen
van een of meer der gestelde voor
t Lit, SUDolUIC ou
volgende op die waarin de volledige exploitatie,
de Gemeenteraad zich het
Zeeuwsch-Vlaanderen concessie
dat
bevestigd.
hphben vereenigd, zoodat door eene Maatschappij, wanneer
daartoe de noodige subsidien worden bevestigd en de
hiandeele steun van Provincie en Ryk eveneens mag be
vestigd of verleend worden, zullen worden aangelegd en
JLSloitccrd de tramlijnen van Hontemsse-Hengstdyk-
9. QiafT.AxelDrie Schouwen Zaamslag Neuzen
Hoek-Philippine en Schoondyke-IJzendijke-Pyramide-
PhiliDDine—Sas van Gent—Drie Schouwen-Zuiddorpe—
Moerbeke, benevens van Hoofdplaat door Biervliet naar de
Pyramide, terwijl bovendien aan de Oostelyke zyde van
het kanaal van Sas van Gent naar Selzaete voor mdustrieele
doeleinden een verbinding zal tot stand komen.
Hierdoor is het oorspronkelyke plan, waarvoor door de
heeren Fruytier c.s. concessie en fmancieelen steun is aan-
gevraagd, eenigszins gevvijzigd, in zooverre dat met meer
zal aangelegd worden de lijn van Drie Schouwen over
Zuiddorpe naar Selzaete.
Men is daartoe geleid in de eerste plaats door de hooge
noodzakelijkheid van de van regeeringswege gewenschte
eenheid tusschen de beide groepen, maar verder ook door
de overweging, dat bij een verbinding met Moerbeke en
Sas van Gent, welke aan dezelfde spoorhjnen liggen als
Selzaete een directe verbinding, anders dan voor goederen-
vervoer (met name bieten) met laatstgenoemde plaats,
niet opweegt tegen de hooge kosten van aanleg en vooral
ook van exploitatie, die daarvan het gevolg zouden zyn.
Tengevolge van deze eenheid tusschen de beide groepen
en de veranderingen in de plannen, die daarvan het
sevol" ziin, achten ondergeteekenden het noodzakelyk,
door U de reeds toegezegde subsidie opmeuw wordt
Er wordt toch van ons geeischt overlegging
van bewijzen (alzoo van Uwe besluiten), dat voldoende
subsidien zijn verleend door de betrokken streek het-
<reen te meer klemt, omdat anders geen financieele steun
51 geeu voldoende financieele steun van het Ryk is te
verwachten, correspondeerende deze immers op den door
U verleenden of te verleenen steun. Tevens moeten wy
ernstig er Uwe aandacht op vestigen, dat het stellen van
voorwaarden, waarvan het verleenen van Uwe subsidie
afhankelijk zou zijn, den voorgang der zaak ten zeerste
belemmert. Immers de polders of gemeenten kunnen wel
versehillende voorwaarden stellen, maar wanneer men zich
van Rii kswege daannede niet vereenigt, zou die subsidie
vorvallen of kregen we geen steun van t Ryk. \ervalt
er eenige subsidie, dan wordt weder de Rykshulp minder,
daar deze verband houdt met Uw subsidie en wordt dus
totstandkoming van het plan moeilijker, zoo met onmogelyk.
In elk opzicht is het dus van het hoogste belang, dat
door de polders en gemeenten onvoorwaardelijk de toe
gezegde subsidie verleend wordt. Er behoeft dan over
die voorwaarden niet nader onderhandelt te worden, waar-
door de voortgang der zaak zeer zou worden belemmerd.
Dit laat zich immers begrijpen, wanneer men bedenkt
dat met pl.m. 100 polders en 19 gemeenten onderhandeld
moet worden. Dit neemt echter niet weg, dat wij gaarne
verlangen dat hetgeen anders wellicht door U als een
voorwaarde zou worden gesteld, ons in den vorm van
wenschen of verlangens worde medegedeeld.
Even ernstig zonder den voorultgang der zaak te
belemmeren wordt er dan door ons op gelet, gelijk
trouwens de Rijkscommissaris en de Raad van foezicht
op de spoorwegdiensten, aan wier oordeel wij onderworpen
zijn op het nauwkeurigst letten op de diverse belangen
der' betrokken streek, welke immers ook samenhangen
met de onze en die van het Rijk, hetwelk met zulk een
enorm kapitaal in de zaak geinterresseerd zal zijn.
Ernstig en dringend, in het belang van de spoedige
totstandkoming der zoo hoog noodzakelijke verbindingen,
verzoeken wij U thans ten spoedigste te besluiten de
nieuwe maatschappij, wier Statuten reeds ter goedkeuring
aan de Koningin zijn opgezonden, die de genoemde lijnen
tot stand zal brengen en genaamd zal worden »Zeeuwsch-
Viaamsche Tramwegmaatschappijonvoorwaardelijk een
subsidie te verleenen van /1200, gedurende ten minste
20 jaren, van het jaar af, waarin de lijnen, voorzoover
loopende door Uwe Gemeente in exploitatie zullen zijn
gebracht.
Yervolgens wordt in verband met vorenstaande verzocht
een besluit te nemen waarbij aan de Zeeuwsch-Ylaamsche
tramwegmaatschappij die de in het veczoekschrift vermelde
lijnen zal aanleggen en in exploitatie brengen, ofingeval
van naasting door den Staat aan den Staat, gedurende
'20 jaren te verleenen eene jaarlijksche subsidie van 1200,
speciaal voor de oorspronkelijke ontworpen der IJzendijksche
tramwegmaatschappij, te beginnen zoodra de lijnen, voor
zoover loopende door de gemeente in exploitatie zijn ge
bracht, en onder gratis beschikbaarstelling van alle
wateren, wegen en dijken of gronden, welke publiek-
rechterlijk aan haar toebehooren.
Hieraan kunnen bijzondere wenschen, waarop speciaal
de aandacht wordt gevestigd, worden toegevoegd.
Kunnen zoodanige besluiten, in dezen of dergehjken
vorm bij de Regeering worden overgelegd, dan mag worden
verwacht, dat binnen een zeer kort tijdsverloop het wets-
ontwerp tot het verleenen van Rijkssteun zal worden
ingediend, waartoe de Minister van Waterstaat zich in
beginsel reeds bereid heeft verklaard.
Nog is ingekomen een schrijven van den secretaris der
vennootschap, den heer Mr. P. Dieleman te Middelburg,
waarin deze onder de aandacht van den Raad brengt dat,
wat de ontworpen richting van de tramlijn langs de kom
van de gemeente aangaat, er bij den Raad wel geen bezwaar
zal bestaan; daar er zooveel mogelijk, indien niet geheel,
rekenmg is gehouden met de bij het comite bekende
wenschen van den Raad; dat evenwel ook over die richting
de maatschappij slechts noorstellen kan doen, dewijl zij
onderworpen is aan den Minister van W aterstaat.
De Voorzitter herinnert dat in de vergadering van 3 Febr.
1910 is besloten i
1. de IJzendijksche stoom tramwegmaatschappij voor
zooveel noodig concessie te verleenen met het vrije gebruik
van wegen, bermen en wateren voor zoover die tot de
gemeente Ter Neuzen behooren, voor den aanleg eener
stoomtramlijn PhilippineHoekTer Neuzen Zaamslag,
onder voorwaarde
dat de in de gemeente Ter Neuzen aan te leggen
»lijn zal worden vastgesteld ook in overleg met den
.Gemeenteraadr
»b. dat het onderhoud van het gedeelte weg, berm of
»c. dat in
awaarden niet wordt voldaan, <-
»recht voorbehoudt de in punt 1 verleende <-°™essiofde
»in punt 2 toegestane subsidie of beide geheel of ge-
udeeltelijk in te trekken, en
nd. dat genoemde maatschappij binnen 3
aheden zich, op gezegeld papier verbmdt, de mditbeslui
vermelde Voorwaarden te zullen nakomen.
De heer Moggre verklaart het ten zeerste te appre-
cieeren dat er een tram zal komen die Ter Neuzen me
aangrenzende gemeenten verbindt, maar acht net we \\a
bezwarend om eene subsidie zooals die dezerzijds is toe-
gezegd, en die nogal een aardige kapitaalvorming betee-
kent, zoo maar zonder eenigen waarhorg dat aan de ver
langens van den Raad zal worden voldaan, toe te kennen,
zooals thans gevraagd wordt. Hij kan daaraan voorloopig
ziin stem niet geven.
De Voorzitter vraagt of de heer Moggre dan byzondere
voorwaarden op het oog heeft. Wat zou deze dan
wenschen 7
De heer Moggre heeft daarover nog met bepaald ge-
dacht, maar meent dat men aan de lijn een bepaalde richting
kon vvillen geven.
De Voorzitter meent dat op dat punt geen bezwaar be
hoeft te bestaande richting die de tram zal nemen is
bekenddaaraan heeft de raad destijds zyne goedkeuring
r De heer Moggre vraagt of er nu zekerheid bestaat dat
de tram zal komen zooals destijds gezegd is Welke
richting is dat dan
De Voorzitter antwoordt dat het zoo goed als zeker is,
dat de tram over den Westelijken kanaalarm zal komen
aan den afgegraven dijk tegenover den kantonrechter, dat
ter plaatse vermoedelijk het station zal komen en dat de
lijn dan verder zal leiden over den Oostely ken kanaalarm.
langs den bedekten weg naar den Provincialen weg.
De heer Moggre geeft te kennen dat ook al eens een
andere weg genoemd was.
De Voorzitter zegt dat zeer vermoedelijk de weg zal
komen zooals liij hiervoren heeft aangegeven.
De heer Moggre zou het nog al erg achten als de ltaad
biivoorbeeld niet eens een lijntje kon vragen dat aansluiting
gaf met de aanlegplaats bij de Provinciale boot. Ur wordt
nu gevraagd de subsidie zoo maar te verleenen zonder dat
er wat tegenover mag staan, ja de Raad mag wenschen
stellen. liij kan er niet mee instemmen.
De Voorzitter weet niet of een aansluiting naar de I rovin-
ciale boot zal worden gemaaktdaarover is reeds vroeger
tresproken en het is ook zeer wel mogelijk dat die zal tot
stand komen. liij vraagt echter of het gemis dier aan
sluiting voor den heer Moggre een reden zou kunnen zyn
om de tram niet in Ter Neuzen te willen hebben
Het is zeer de vraag of zoo'n verbinding ook wel in het
voordeel van Ter Neuzen zou zijn!
Misschien zou de heer Moggre dan ook wel verbinding
met het spoorwegstation wenschen 7 Dat zou toch zeker
geen voordeel zijn wanneer men er zich op ging toeleggen
om inrichtingen te maken waardoor de vreeuulelingen
zoo spoedig mogelijk langs of door Ter Neuzen werden
gevoerd. Menig sigaartje, prentbrietkaart, glaasje bier,
etenswaren enz. zou door de vreetndelingen niet worden
gekocht als de menschen vanaf de boot per tram naar
het station werden gevoerd. Dat zou de voordeelen die
men nu van het doorgaand verkeer heeft geheel doen teloor
De heer Moggre denkt dat de Voorzitter het toch niet
meenen kan dat het gewenscht zou zijn dat de Raad zoo'n
groote subsidie zal geven zonder zich eenige medezeggen-
schap in den loop, dien de zaak nemen zal, te waarborgen.
De Voorzitter wijst er op dat, als er het een of ander
is, dat men zou willen, zulks als wensch aan het comite
kan worden bekend gemaakt, dat dan wel zal traciiten
aan dien wensch tegemoet te komen. Van overleg met
den gemeenteraad omtrent de richting kan geen sprake
zijn, aangezien de maatschappij daarbij zelf afhankelijk
is van den Minister; die is de baas.
De heer Moggre heeft volstrekt niet de bedoeling om
de tram tegen te werken of te bemoeilijken, maar maakt
bezwaar om de subsidie zoo maar te geven.
De Voorzitter wijst er op dat het stellen van voorwaarden
aanleiding tot uitstel kan geven dan moet de maatschappij
daarover weer gaan correspondeeren met den Minister en
dat veroorzaakt oponthoud fin vertraging in de indienmg
van het subsidie-voorstel.
De heer Moggre zou toch mede-zeggenschap wenschen
te behouden, het is een mooie subsidie die door ler Neuzen
wordt gegeven, f 1200, geen enkele is zoo groot.
De Voorzitter erkent dit, maar wijst er op, dat ler Neuzen
ook de grootste gemeente is, en voorts dat die subsidie
tegenover het kapitaal dat er mede gemoeid is, een paai
millioen, nog maar een klein bedrag is.
Be heer Lensen vraagt of er een voorstel is van Burg
en Weth.
De Voorzitter antwoordt ontkennend
De heer Dees geeft te kennen dat zijn gevoelens loopen
in de richting van die van den heer Moggreby heeit
ook bezwaar subsidie te verleenen zonder eenige voorwaarde
Hij staat ten deze op een vrij standpunt, daar hy destijds
gestemd heeft tegen het verleenen eener subsidie van
1200, omdat hij die te hoog achtte. Nu vooral zou hij
bezwaar maken, nu gezegd wordt leg ze zoo maar neer.
De heer Lensen stelt in het licht dat al hetgeen de
Voorzitter heeft kunnen zeggen omtrent de richting van
de trambaan en hetgeen daarmede samenhangt, voor
zoover het de wenschen van den Raad betreft, berust op
het uitspreken van vermoedens en mogelijkheden. Positiefs
valt daarvan niets te zeggen. Het is zeer goed mogelijk
dat zoo nauwkeurig mogelijk zal gelet worden op de
belangen van Ter Neuzen en dat gewaakt zal worden tegen
schade, maar men weet er niets van.
Nu moge het bedrag dat Ter Neuzen heeft toegezegd,
f 1200 'sjaars gedurende 20 jaren luttel zijn tegenover
het voor den tramaanleg benoodigde kapitaal, het is toch
geen luttel bedrag voor eene gemeente als Ter Neuzen.
leder kan uitrekenen welke som die toegezegde subsidie
ill den loop van jaren beteekent, zelfs zonder berekening
van rente.
Waar zoo'n bedrag verleend wordt, mag de gemeente
zich zeker wel eenige medezeggenschap waarborgen, en mag
zij zeker voorwaarden stellen waarbij verzekerd wordt dat
de trammaatschappij voor een goed onderhoud der door
haar gebruikte wegen van de gemeente zal zorgen, en dat
zij aansprakelijk is voor de schade die door het aanleggen
van de baan aan de wegen of andere werken mocht ontstaan*
De Voorzitter merkt op dat de tram geen enkele weg
der gemeente zal gebruiken, de baan loopt overal over
wegen van den waterstaat of het rijksdomein.
De heer Lensen Dan zou er ook de bepaling uit kunnen
vervallen betreffende het gratis laten gebruiken van aan
de gemeente behoorende wegen, bermen en wateren.
De Voorzitter meent van niet; hij kan op hetoogenblik
niet zeggen dat het volkomen zeker is dat geen enkele
weg der gemeente zal worden gebruikt.
De heer Lensen is van gevoelen dat dan ook moet
behouden blijven de voorwaarde van het onderhouden dier
wegen, het is trouwens niet meer dan natuurlijk dat de
traihmaatschappij dat doet, evenals dat zij moet instaan
voor extrakosten die voor de gemeente zouden voortvloeien
uit de werken der trammaatschappij. Zeker behoort ook
voorts gehandhaafd te worden de voorwaarde dat de subsidie
niet wordt uitgekeerd voor de tram in exploitatie is
gebracht en ook ongestoord in exploitatie blijft, ,l*t is
eene voorwaarde van het hoogste belang, die bij de eerste
subsidie-verleening expres is ingelascht.
Trouwens, spreker zou wenschen vast te houden
alle de destijds gestelde voorwaarden, welke na rijp beraad
aid us zijn geformuleerd om zooveel mogelijk het belang
der gemeente te verzekeren.
Als bezwaar daartegen wordt aangevoerd dat het Kyk
zich misschien niet kan vereenigen met de gestelde voor
waarden, maar spreker meent dat men vanwege het Ryk
de gemeente zal moeten prijzen, wanneer zij blijk geeft hare
financien zuinig te besteden en, waar zij uitgaven doet,
maatregelen neemt om de uitgaven voor de gemeente zooveel
mogelijk vruchtdragend en in haar belang te doen zyn.
De Voorzitter erkent dat hij niets zeggen kan omtrent
hetgeen zal geschieden.
De heer Lensen betoogt dat dit juist een reden is om
te zorgen dat de belangen der gemeente in de toekomst
niet worden geschaad. Wanneer men thans wist wat
gebeuren zal was het misschien niet noodig voor
waarden te stellen, maar juist omdat men het niet weet
het noodig.
De heer Eijke deelt mede dat de tram op de wegen zal
moeten onderhouden wat zij inneemt, dat is ook zoo bij
de tram Hulst-Walsoorden, die den gebruikten weg tot
50 c.M. buiten de rails moet onderhouden.
De heer Lensen is van meening dat zoo iets vanzelf
spreekt, maar dat er daarom ook geen bezwaar tegen kan
bestaan dat het in de voorwaarden wordt vermeld.
De Voorzitter vraagt nog wat de heer Lensen bedoelt
met de voorwaarde dat de maatschappij ook moet instaan
voor extra-kosten die voor de gemeente uit hare werken
zouden kunnen voortvloeien.
De heer Lensen Wel, er zou wegens het leggen van
de trarnliju hier of daar een duiker kunnen noodig zijn,
dat is dan geen werk op, maar in den wegdit behoort
ook voor rekening van de tram te komen.
De heer Eijke deelt mede dat dit ook bij den aanleg
der tram te Hulst aldus was geregeld.
De heer Lensen acht verder ook noodig dat de gemeente
waakt voor de belangen van derden, van de ingezetenen,
en zich verzekert dat de gemeente niet aansprakelijk kan
gesteld worden voor schade die door het uitvoeren der
tramwerken aan particuliere eigendommen zou kunnen
worden toegebracht. Er moet worden bepaald dat de
maatschappij daarvoor verantwoordelijk is en dat men niet
de gemeente kan aanspreken op grond dat deze voor het
uitvoeren der werken vergunning heeft gegeven.
De heer Eijke deelt nog mede dat men bij aanleg van de
tram Hulst-Walsoorden heeft moeten zorgen voor behoor-
lijken uitweg van de perceelen langs de baan gelegen.
De heer Lensen acht het behoorlijk dat daarvoor wordt
gezorgd, er moet worden gewaakt dat derden doer het
verleenen der concessie geen nadeel ondervinden.
De heer De Jager vraagt of zulks niet bij eene algemeene
rijkswet is geregeld. Hij was van meening dat er al \er-
schillende voorbeelden zijn dat trammaatschappijen ver
antwoordelijk werden gesteld voor ongevallen waardoor
menschen werden getroffen.
De heer Lensen Dat is wegens het veroorzaken van
ongevallen, maar dat bedoelden we hier niet, we hadden
het hier over belemmering van uitweg. Ik meen dat de
destijds vastgestelde voorwaarden vrijwel in alle gevallen
voorzien en ons den noodigen waarborg verleenen. Het
zijn trouwens voorwaarden waartegen de maatschappij
geen bezwaar zal kunnen hebben.
De Voorzitter wil ook wel als zijne persoonlijke meening
erkennen, dat deze voorwaarden zoodanig zijn, dat die wel
geen aanleiding tot oponthoud zullen kunnen geven en ziet
er ook geen bezwaar in om ze op te nemen.
De heer Lensen merkt op dat de zaak dan in een andere
Verhouding komt en stelt voor om de subsidie dan toe te
kennen onder de vroegere voorwaarden.
De Voorzitter gelooft niet dat hiertegen bezwaar is.
De heer Visser ook niet.
De Voorzitter geeft nu nogmaals lezing van het te nemen
besluit.
De heer Lensen merkt op dat de bepaling van het
ingaan der subsidie op het tijdstip dat de tram, voor
zoover loopende door de gemeente, in exploitatie zal zijn
gebracht, voor tweeerlei uitlegging vatbaar is. Volgens
hem zou de subsidie dan ook al kunnen geeischt worden
als b. v. de aansluiting met Hoek was tot stand gebracht,
want dan leidt de tram reeds door de gemeente. Dat is
echter niet voldoende, want men wil ook de aansluiting
met Zaamslag. Daarom behoort nadrukkelijk te worden
omschreven dat de subsidie eerst ingaat als de geheele
lijn door de gemeente, of anders gezegd de wederzijdsche
aansluiting in exploitatie is gebracht en ongestoord wordt
voortgezet.
De heer De Jager geeft in overweging daarvoor de oude
redactie te nemen, dat de subsidie ingaat wanneer de lijn
Philippine—Hoek—Ter Neuzen -Zaamslag in exploitatie
is gebracht. Met de andere lijnen heeft de Raad zich naar
zijn meening niet te bemoeien.
De heer Lensen stemt dit toe en ook de voorzitter, waarna
besloten wordt die voorwaarde zoo op te nemen.
De heer Lensen wenscht ook behoud der voorwaarde
dat de lijn voor 1 Juli 1915 moet klaar zijn.
De Voorzitter merkt op dat het in het belang der tram
maatschappij is de lijnen zoo spoedig mogelijk te voltooien.
De heer Lensen acht het toch nuttig dat het er in
staat. Hij zou trouwens alle vroegere voorwaarden willen
opnemen. Die zijn bedachtzaam saamgesteld om te voor-
komen dat de Raad zich, zooals met andere contracten
wel eens gebeurd is, in de vingers zou kunnen snijden.
Nu is er door de maatschappij echter nog eene bepa
ling bijgedaan dat de subsidie ook zal worden betaald bij
naasting aan het Rijk.
De Voorzitter ziet daarin geen bezwaar. Het spreekt
van zelf dat het Rijk dien waarborg eischt. Naasting
geschiedt toch alleen wanneer een der partijen niet aan
zijne verplichtingen voldoet.
De heer Lensen wijst er op dat dit ook wel in andere
gevallen gebeurt.
De heer Wieland merkt op dat de maatschappij naeen
jaar of 10 de concessie zou kunnen verkoopen.
De opmerking wordt gemaakt dat het toch nogal erg
zou zijn als de gemeente later die subsidie ook aan het
Rijk zou moeten uitbetalen.
l)e heer Lensen zou die bepaling willen schrappen.
De heer Dees meent dat tegen die bepaling geen bezwaar
kan zijn, als het Rijk de lijn naast, komt dat in de plaats
van de maatschappij en het is toch gelijk aan wie de
subsidie betaald wordt. De gemeente verbindt zich in elk
geval maar voor 20 jaar.
De heer Lensen neemt daarmede dan ook genoegen
maar wenscht toch de tijdsbepaling te behouden en ook
dat de maatschappij van de aanneming der donr den Raad
vastgestelde voorwaarden moet doen blijken.
De heer Wieland acht het ook goed dat er een tijds
bepaling voor het in exploitatie brengen \Tordt opgenomen.
Blijkt later dat het werk niet klaar kan zijn, dan kan de
termijn altijd nog verlengd worden.
Verschillende leden zijn het daarmede eens.
Na nog enkele opmerkingen wordt z. h. s. besloten het
besluit van Febr. 1910, waarbij aan de IJzendijksche
stoomtrammaatschappij gedurende 20 jaren eene subsidie
van 1200 werd toegekend in te trekken.
Voorts wordt mede z. h. s. besloten deze subsidie toe
te kennen aan de Zeeuwsch-\ laamsche stoomtrammaat
schappij, op de voorwaarden vervat in het zooeven inge-
trokken raadsbesluit, met deze wijziging dat ingeval van
naasting door den Staat de subsidie aan den Staat zal
worden uitgekeerd.
De Voorzitter deelt mede dat zijn ingekomen de geloofs
brieven van de herkozen leden en het gekozen lid van
den Raad, de heeren A. Visser, D. J. Dees, M. Eijke en
E. H. T. van Borssum Waalkes.
Hij stelt deze in handen eener commissie om daarover
rapport uit te brengen, waarvoor hij benoemt de heeren
Lensen, De Feijter en De Bruijne.
Gedurende het onderzoek wordt de vergadering geschorst.
Na de heropening der vergadering rapporteert de com
missie bij monde van den heer Lensen dat de stukken
in orde zijn bevonden en zij mitsdien tot toelating adviseert.
Met algemeene stemmen wordt dienovereenkomstig
besloten.
De heeren Visser, Dees en Eijke nemen aan de stemming
over hunne geloofsbrieven geen deel.
De Voorzitter stelt namens Burg, en Weth. voor het
kohier der schoolgelden voor het openbaar lager onderwijs
over het tweede kwartaal 1911, vast te stellen op een
bedrag van f 973,051.
Z. h. s. wordt aldus besloten.
7.
Op
a. wegens hoofdelijken omslag aan G. P. J. Dozij
33,411- Wed. W. S. J. Dieleman 41,861, J- k. H.
Aarnoudse 9,471, H. Wineke 9,33, P. Meeusen 5,171
en H. W. l'ieters 4,49
b. wegens schoolgeld aan Iz. Gazan J 4.80
c. wegens hondenbelasting aan J. Moens 4,J. de
Leeuw /0,25, T. v. Borssum Waalkes 4,J. F. van
Strien 0,25, wed. E. O. Kerkhoven 2,K. Hamelink
Jacz. 2,wed. D. J. Guequierre 2,H. Wineke J 2,
J. Hamelink 2,—, J. van der Burgt 2,—, I. Kegels 0,25,
P. van Hove 2,G. F. P. van der Peijl 2.E. van
Hecke 2,C. Kolijn 4.—, F. J. van Doeselaar 2,
P. 't Gilde 0,25, F. Dekker Wzn. 0.25 en L. Moes 0,50
n. De heer Eijke brengt nogmaals ter sprake de
rioleering bij zijne woning. Toen hij daarover in de vorige
vergadering sprak, werd hem medegedeeld dat de Smidswal
zou worden gerioleerd en dat de particulieren er met
hunne riolen op konden aansluiten. Hij heeft dit ook
gedaan, maar er blijkt nu dat de slechte toestand, waarop
hij toen wees, nog is blijven bestaan. Zijn buurman
Balkenstein heeft geen aansluiting naar het nieuwe riool
laten maken en diens water loopt nog naar het eind riool
in de Noordstraat, en borrelt door den zinkput, liggende
bij het huis van Oostdijk op, zoodat het vuile water op
de straat komt. Het schijnt dat het riooltje waarop die
zinkput staat verstopt is, althans het water loopt niet weg.
Spreker zelf heeft van dien toestand zoozeer geen hinder,
behalve van den stank dien er door ontstaat, maar voor
Oostdijk is het hinderlijk, daar deze den vuilen toestand
bij zijne woning heeft.
Spreker vraagt of daartegen niets te doen is.
De Voorzitter antwoordt dat Burg, en Weth. natuurlijk
geen ingezetenen kunneh dwingen eene aansluiting op het
gemeenteriool te maken. Hij zegt toe een onderzoek te
zullen laten inslellen. Is het riool dat het water uit den
zinkput bij Oostdijk moet afvoeren een gemeenteriool
dan zal dit van gemeentewege nagezien worden en verbeterd.
Is dat niet het geval dan zal kunnen worden overwogen
hoe op andere wijze voorziening in dezen toestand kan
worden getroffen.
b. De heer De Jager vestigt de aandacht van Burg,
en Weth. op den slechten toestand der bestrating in de
Van Bovenstraat. Het zou daar wel eens noodig zijn dat
de putten werden gelicht. Mogelijk zou echter ook eene
andere verbetering zijn aan te brengen. Als de haven
gedempt is zal daarop ook bestrating moeten worden aan-
gebracht. Zouden dan niet evenals nu met de Brouwerij-
straat is geschied de keien uit de Van Bovenstraat kunnen
worden weggehaald om die te gebruiken op de gedempte
haven en in de Van Bovenstraat klinkers worden gelegd 7
Het is een straat die niet veel door voertuigen bereden wordt.
De Voorzitter meent dat dit eens kan worden overwogen.
De heer Dees raadt den heer De Jager aan dit denkbeeld
eens ter sprake te brengen bij de Commissie van Fabricage,
waarvan hij ook deel maakt.
De heer De Jager stemt dat toe, maar meende dat het
niet kwaad was er reeds de aandacht van Burg, en Weth.
op te vestigen.
c. De heer Seheele vraagt of de instructie voor den
gemeente-secretaris niet opnieuw moet worden vastgesteld.
De Voorzitter deelt mede dat die voor de benoeming
zal worden ter tafel gebracht en nagegaan of daarin
wijzigingen moeten worden aangebracht.
De stukken van de sollicitanten leggen voor de leden
ter visie en Burg, en Weth. zullen, na de noodige inlieh-
tingen te hebben genomen eene aanbeveling doen.
Ter behandeling hiervan wordt de openbare zitting ge
schorst en gaat over in eene met gesloten deuren.
Na het weder openbaar worden der zitting wordt het
kohier z. h. s. vastgesteld op een bedrag van f 648,50,
met 30 aangeslagenen.
Hierna sluit de Voorzitter de vergadering.
i VLAG. NAAM j M«.
Van en naar.
Lading.
26
27
26
27
26
27
27
Voor Neuzen 1
Eng. s.s.
River Lagan
2272
Londen
idem
Larchwood
1949 Middlesbro
Van Ter Neuzen t
Eng. sch.
Annie Jones
301 |Ipswich
Voor
dent t|
Belg. s.s.
Leda
540
Ostende
Duitsch s.s.
Augusta Cords
2550
Amsterdam
Eng. s.s.
Ron an
3391
Leith
Idem
W arkworth
1862
New-Castle
idem
Mersey
3075
Goole
Eng. sch.
Kinnaird
421
Pentowan
Eng. a.s.
Otto
2367
Hull
Van
(rent i
Eng. 8.8.
Truro
2367
Hull
Eng. sch.
Amy
453
Devenporth
Eng. s.s.
Presto
3236
New-Castle
Duitsch s.s
Vesta
4577
Antwerpen
Van Selzaete t
Eug.3msch.
Alembic
722 I Bilbao
stukg.
ijzer
pbosph.
ledig
idem
stukg.
idem
idem
pijpaard e
stukg.
atukg.
cement
ledig
stukg.
ledig
ss. HARALD vertrekt heden van Sunderland naar
Kroonstad
8.s. JENNY vertrok 27 dezer van Grimsby naar Riga.
s.8. RICHARD vertrok 24 dezer van Grimsby naar Kroon
stad.
8.8. ELISABETH vertrok 25 dezer van Grimsby naar
Kroonstad..
s.8. HELENA vertrok 27 dezer van Brugge naar Sunder
land.
s.8. MAGDALEN A wordt heden te Kroonstad verwacht.