Tsr Neuzsnschs Zaterdag 30 Juli 1911. No. 5643. idiek/die blad. Gemeenteraad van Ter Neuzen. Courant I Sg®°0egdeatVaneBeIfra-onko!sten,' die de gemeente tengevolge »van" den aanleg en het gebruik van den tram aan hare »eigendommen zoude moeten maken, voor rekenmg van #d:rngXrTndeS1enU"iTdvakmevLi 20 achtereenvolgende sjaren "aan de raaatschappy eene jaarhjksche subsidie te verleenen groot f 1200, onder de volgende voorwaarden ,id. dat de tramverbinding tusschen de gemeente^ oPhilippineHoekTer ,>1915 na opneming en goedkeunng »Gedep. Staten tot stand zal zijn gekomen, zoodamg dat »dan de treinen ongestoord en geregeld loopen en beschik- ,>baar zijn en blijven voor het publiek verkeer, 4. Verzoek tramcomite verleenen toegestaan subsuixe aan de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegmaatschappy 5. Onderzoek geloofsbrieven benoem.de leden van den Raad. 6. Vaststellen kohier schoolgeld 2e kwartaal 1911. Afschrijving van belastingen. voorstel van Burg, en Weth. wordt z. h. s. besloten de volgende afschrijvingen wegens plaatselijke belastingen toe te staan 8. Omvraag 9. Vaststellen le suppletoir kohier van den hoofde lijken omslag. ZEETIJDINGEN. Van 26 tot en met 27 Juli. Van 26 tot en met 27 Juli werden langs de Oostsluizen jilhier 29 binnenvaartuigen op- en 32 afgeschut; door de Westsl. 27 op-en 17 atgescbut. Positle der /btoornnchepen. TAN Vergadering van Donderdag 27 Juli 1911. (V E R J. Geill. Burgemeester. Wieland, Moggre, V 0 L G.) Voorzitter de heer J. A. P. GeiU, Burgemeester i water, waarop de lijn is aangelegd zal geschieden ten dat de subsidie zal ingaan op den eersten dag der Neuzen en Zaamslag voor 1 Juli door of vanwege AanweziK de heeren Visser, Dees, De Jager, Seheele, Lensen, Drost, De Feyter, De Bruyne, Donze en Eijke. Een vacature. Door den Voorzitter wordt mededeelmg gedaan van het volgende ingekomen adrestpnn;s te seven onder I BtilifkTdankze""ing'Jvooer Uw destijds genomen besluit hartelyke dankzeggig subsidie te verleenen aan de om gedurende JO jaren ee Tramwegen in Zeeuwsch- Maatschappy tot 'xp hlll,.nd(, groepen die voor onder- ^al| n(>e,sedeelten van Zeeuwsch-Vlaanderen cc voor den aanleg van tramwegen hadden aangevraagd, zich »b. azooals in a is aangegeven, is begonnen van een of meer der gestelde voor t Lit, SUDolUIC ou volgende op die waarin de volledige exploitatie, de Gemeenteraad zich het Zeeuwsch-Vlaanderen concessie dat bevestigd. hphben vereenigd, zoodat door eene Maatschappij, wanneer daartoe de noodige subsidien worden bevestigd en de hiandeele steun van Provincie en Ryk eveneens mag be vestigd of verleend worden, zullen worden aangelegd en JLSloitccrd de tramlijnen van Hontemsse-Hengstdyk- 9. QiafT.AxelDrie Schouwen Zaamslag Neuzen Hoek-Philippine en Schoondyke-IJzendijke-Pyramide- PhiliDDine—Sas van Gent—Drie Schouwen-Zuiddorpe— Moerbeke, benevens van Hoofdplaat door Biervliet naar de Pyramide, terwijl bovendien aan de Oostelyke zyde van het kanaal van Sas van Gent naar Selzaete voor mdustrieele doeleinden een verbinding zal tot stand komen. Hierdoor is het oorspronkelyke plan, waarvoor door de heeren Fruytier c.s. concessie en fmancieelen steun is aan- gevraagd, eenigszins gevvijzigd, in zooverre dat met meer zal aangelegd worden de lijn van Drie Schouwen over Zuiddorpe naar Selzaete. Men is daartoe geleid in de eerste plaats door de hooge noodzakelijkheid van de van regeeringswege gewenschte eenheid tusschen de beide groepen, maar verder ook door de overweging, dat bij een verbinding met Moerbeke en Sas van Gent, welke aan dezelfde spoorhjnen liggen als Selzaete een directe verbinding, anders dan voor goederen- vervoer (met name bieten) met laatstgenoemde plaats, niet opweegt tegen de hooge kosten van aanleg en vooral ook van exploitatie, die daarvan het gevolg zouden zyn. Tengevolge van deze eenheid tusschen de beide groepen en de veranderingen in de plannen, die daarvan het sevol" ziin, achten ondergeteekenden het noodzakelyk, door U de reeds toegezegde subsidie opmeuw wordt Er wordt toch van ons geeischt overlegging van bewijzen (alzoo van Uwe besluiten), dat voldoende subsidien zijn verleend door de betrokken streek het- <reen te meer klemt, omdat anders geen financieele steun 51 geeu voldoende financieele steun van het Ryk is te verwachten, correspondeerende deze immers op den door U verleenden of te verleenen steun. Tevens moeten wy ernstig er Uwe aandacht op vestigen, dat het stellen van voorwaarden, waarvan het verleenen van Uwe subsidie afhankelijk zou zijn, den voorgang der zaak ten zeerste belemmert. Immers de polders of gemeenten kunnen wel versehillende voorwaarden stellen, maar wanneer men zich van Rii kswege daannede niet vereenigt, zou die subsidie vorvallen of kregen we geen steun van t Ryk. \ervalt er eenige subsidie, dan wordt weder de Rykshulp minder, daar deze verband houdt met Uw subsidie en wordt dus totstandkoming van het plan moeilijker, zoo met onmogelyk. In elk opzicht is het dus van het hoogste belang, dat door de polders en gemeenten onvoorwaardelijk de toe gezegde subsidie verleend wordt. Er behoeft dan over die voorwaarden niet nader onderhandelt te worden, waar- door de voortgang der zaak zeer zou worden belemmerd. Dit laat zich immers begrijpen, wanneer men bedenkt dat met pl.m. 100 polders en 19 gemeenten onderhandeld moet worden. Dit neemt echter niet weg, dat wij gaarne verlangen dat hetgeen anders wellicht door U als een voorwaarde zou worden gesteld, ons in den vorm van wenschen of verlangens worde medegedeeld. Even ernstig zonder den voorultgang der zaak te belemmeren wordt er dan door ons op gelet, gelijk trouwens de Rijkscommissaris en de Raad van foezicht op de spoorwegdiensten, aan wier oordeel wij onderworpen zijn op het nauwkeurigst letten op de diverse belangen der' betrokken streek, welke immers ook samenhangen met de onze en die van het Rijk, hetwelk met zulk een enorm kapitaal in de zaak geinterresseerd zal zijn. Ernstig en dringend, in het belang van de spoedige totstandkoming der zoo hoog noodzakelijke verbindingen, verzoeken wij U thans ten spoedigste te besluiten de nieuwe maatschappij, wier Statuten reeds ter goedkeuring aan de Koningin zijn opgezonden, die de genoemde lijnen tot stand zal brengen en genaamd zal worden »Zeeuwsch- Viaamsche Tramwegmaatschappijonvoorwaardelijk een subsidie te verleenen van /1200, gedurende ten minste 20 jaren, van het jaar af, waarin de lijnen, voorzoover loopende door Uwe Gemeente in exploitatie zullen zijn gebracht. Yervolgens wordt in verband met vorenstaande verzocht een besluit te nemen waarbij aan de Zeeuwsch-Ylaamsche tramwegmaatschappij die de in het veczoekschrift vermelde lijnen zal aanleggen en in exploitatie brengen, ofingeval van naasting door den Staat aan den Staat, gedurende '20 jaren te verleenen eene jaarlijksche subsidie van 1200, speciaal voor de oorspronkelijke ontworpen der IJzendijksche tramwegmaatschappij, te beginnen zoodra de lijnen, voor zoover loopende door de gemeente in exploitatie zijn ge bracht, en onder gratis beschikbaarstelling van alle wateren, wegen en dijken of gronden, welke publiek- rechterlijk aan haar toebehooren. Hieraan kunnen bijzondere wenschen, waarop speciaal de aandacht wordt gevestigd, worden toegevoegd. Kunnen zoodanige besluiten, in dezen of dergehjken vorm bij de Regeering worden overgelegd, dan mag worden verwacht, dat binnen een zeer kort tijdsverloop het wets- ontwerp tot het verleenen van Rijkssteun zal worden ingediend, waartoe de Minister van Waterstaat zich in beginsel reeds bereid heeft verklaard. Nog is ingekomen een schrijven van den secretaris der vennootschap, den heer Mr. P. Dieleman te Middelburg, waarin deze onder de aandacht van den Raad brengt dat, wat de ontworpen richting van de tramlijn langs de kom van de gemeente aangaat, er bij den Raad wel geen bezwaar zal bestaan; daar er zooveel mogelijk, indien niet geheel, rekenmg is gehouden met de bij het comite bekende wenschen van den Raad; dat evenwel ook over die richting de maatschappij slechts noorstellen kan doen, dewijl zij onderworpen is aan den Minister van W aterstaat. De Voorzitter herinnert dat in de vergadering van 3 Febr. 1910 is besloten i 1. de IJzendijksche stoom tramwegmaatschappij voor zooveel noodig concessie te verleenen met het vrije gebruik van wegen, bermen en wateren voor zoover die tot de gemeente Ter Neuzen behooren, voor den aanleg eener stoomtramlijn PhilippineHoekTer Neuzen Zaamslag, onder voorwaarde dat de in de gemeente Ter Neuzen aan te leggen »lijn zal worden vastgesteld ook in overleg met den .Gemeenteraadr »b. dat het onderhoud van het gedeelte weg, berm of »c. dat in awaarden niet wordt voldaan, <- »recht voorbehoudt de in punt 1 verleende <-°™essiofde »in punt 2 toegestane subsidie of beide geheel of ge- udeeltelijk in te trekken, en nd. dat genoemde maatschappij binnen 3 aheden zich, op gezegeld papier verbmdt, de mditbeslui vermelde Voorwaarden te zullen nakomen. De heer Moggre verklaart het ten zeerste te appre- cieeren dat er een tram zal komen die Ter Neuzen me aangrenzende gemeenten verbindt, maar acht net we \\a bezwarend om eene subsidie zooals die dezerzijds is toe- gezegd, en die nogal een aardige kapitaalvorming betee- kent, zoo maar zonder eenigen waarhorg dat aan de ver langens van den Raad zal worden voldaan, toe te kennen, zooals thans gevraagd wordt. Hij kan daaraan voorloopig ziin stem niet geven. De Voorzitter vraagt of de heer Moggre dan byzondere voorwaarden op het oog heeft. Wat zou deze dan wenschen 7 De heer Moggre heeft daarover nog met bepaald ge- dacht, maar meent dat men aan de lijn een bepaalde richting kon vvillen geven. De Voorzitter meent dat op dat punt geen bezwaar be hoeft te bestaande richting die de tram zal nemen is bekenddaaraan heeft de raad destijds zyne goedkeuring r De heer Moggre vraagt of er nu zekerheid bestaat dat de tram zal komen zooals destijds gezegd is Welke richting is dat dan De Voorzitter antwoordt dat het zoo goed als zeker is, dat de tram over den Westelijken kanaalarm zal komen aan den afgegraven dijk tegenover den kantonrechter, dat ter plaatse vermoedelijk het station zal komen en dat de lijn dan verder zal leiden over den Oostely ken kanaalarm. langs den bedekten weg naar den Provincialen weg. De heer Moggre geeft te kennen dat ook al eens een andere weg genoemd was. De Voorzitter zegt dat zeer vermoedelijk de weg zal komen zooals liij hiervoren heeft aangegeven. De heer Moggre zou het nog al erg achten als de ltaad biivoorbeeld niet eens een lijntje kon vragen dat aansluiting gaf met de aanlegplaats bij de Provinciale boot. Ur wordt nu gevraagd de subsidie zoo maar te verleenen zonder dat er wat tegenover mag staan, ja de Raad mag wenschen stellen. liij kan er niet mee instemmen. De Voorzitter weet niet of een aansluiting naar de I rovin- ciale boot zal worden gemaaktdaarover is reeds vroeger tresproken en het is ook zeer wel mogelijk dat die zal tot stand komen. liij vraagt echter of het gemis dier aan sluiting voor den heer Moggre een reden zou kunnen zyn om de tram niet in Ter Neuzen te willen hebben Het is zeer de vraag of zoo'n verbinding ook wel in het voordeel van Ter Neuzen zou zijn! Misschien zou de heer Moggre dan ook wel verbinding met het spoorwegstation wenschen 7 Dat zou toch zeker geen voordeel zijn wanneer men er zich op ging toeleggen om inrichtingen te maken waardoor de vreeuulelingen zoo spoedig mogelijk langs of door Ter Neuzen werden gevoerd. Menig sigaartje, prentbrietkaart, glaasje bier, etenswaren enz. zou door de vreetndelingen niet worden gekocht als de menschen vanaf de boot per tram naar het station werden gevoerd. Dat zou de voordeelen die men nu van het doorgaand verkeer heeft geheel doen teloor De heer Moggre denkt dat de Voorzitter het toch niet meenen kan dat het gewenscht zou zijn dat de Raad zoo'n groote subsidie zal geven zonder zich eenige medezeggen- schap in den loop, dien de zaak nemen zal, te waarborgen. De Voorzitter wijst er op dat, als er het een of ander is, dat men zou willen, zulks als wensch aan het comite kan worden bekend gemaakt, dat dan wel zal traciiten aan dien wensch tegemoet te komen. Van overleg met den gemeenteraad omtrent de richting kan geen sprake zijn, aangezien de maatschappij daarbij zelf afhankelijk is van den Minister; die is de baas. De heer Moggre heeft volstrekt niet de bedoeling om de tram tegen te werken of te bemoeilijken, maar maakt bezwaar om de subsidie zoo maar te geven. De Voorzitter wijst er op dat het stellen van voorwaarden aanleiding tot uitstel kan geven dan moet de maatschappij daarover weer gaan correspondeeren met den Minister en dat veroorzaakt oponthoud fin vertraging in de indienmg van het subsidie-voorstel. De heer Moggre zou toch mede-zeggenschap wenschen te behouden, het is een mooie subsidie die door ler Neuzen wordt gegeven, f 1200, geen enkele is zoo groot. De Voorzitter erkent dit, maar wijst er op, dat ler Neuzen ook de grootste gemeente is, en voorts dat die subsidie tegenover het kapitaal dat er mede gemoeid is, een paai millioen, nog maar een klein bedrag is. Be heer Lensen vraagt of er een voorstel is van Burg en Weth. De Voorzitter antwoordt ontkennend De heer Dees geeft te kennen dat zijn gevoelens loopen in de richting van die van den heer Moggreby heeit ook bezwaar subsidie te verleenen zonder eenige voorwaarde Hij staat ten deze op een vrij standpunt, daar hy destijds gestemd heeft tegen het verleenen eener subsidie van 1200, omdat hij die te hoog achtte. Nu vooral zou hij bezwaar maken, nu gezegd wordt leg ze zoo maar neer. De heer Lensen stelt in het licht dat al hetgeen de Voorzitter heeft kunnen zeggen omtrent de richting van de trambaan en hetgeen daarmede samenhangt, voor zoover het de wenschen van den Raad betreft, berust op het uitspreken van vermoedens en mogelijkheden. Positiefs valt daarvan niets te zeggen. Het is zeer goed mogelijk dat zoo nauwkeurig mogelijk zal gelet worden op de belangen van Ter Neuzen en dat gewaakt zal worden tegen schade, maar men weet er niets van. Nu moge het bedrag dat Ter Neuzen heeft toegezegd, f 1200 'sjaars gedurende 20 jaren luttel zijn tegenover het voor den tramaanleg benoodigde kapitaal, het is toch geen luttel bedrag voor eene gemeente als Ter Neuzen. leder kan uitrekenen welke som die toegezegde subsidie ill den loop van jaren beteekent, zelfs zonder berekening van rente. Waar zoo'n bedrag verleend wordt, mag de gemeente zich zeker wel eenige medezeggenschap waarborgen, en mag zij zeker voorwaarden stellen waarbij verzekerd wordt dat de trammaatschappij voor een goed onderhoud der door haar gebruikte wegen van de gemeente zal zorgen, en dat zij aansprakelijk is voor de schade die door het aanleggen van de baan aan de wegen of andere werken mocht ontstaan* De Voorzitter merkt op dat de tram geen enkele weg der gemeente zal gebruiken, de baan loopt overal over wegen van den waterstaat of het rijksdomein. De heer Lensen Dan zou er ook de bepaling uit kunnen vervallen betreffende het gratis laten gebruiken van aan de gemeente behoorende wegen, bermen en wateren. De Voorzitter meent van niet; hij kan op hetoogenblik niet zeggen dat het volkomen zeker is dat geen enkele weg der gemeente zal worden gebruikt. De heer Lensen is van gevoelen dat dan ook moet behouden blijven de voorwaarde van het onderhouden dier wegen, het is trouwens niet meer dan natuurlijk dat de traihmaatschappij dat doet, evenals dat zij moet instaan voor extrakosten die voor de gemeente zouden voortvloeien uit de werken der trammaatschappij. Zeker behoort ook voorts gehandhaafd te worden de voorwaarde dat de subsidie niet wordt uitgekeerd voor de tram in exploitatie is gebracht en ook ongestoord in exploitatie blijft, ,l*t is eene voorwaarde van het hoogste belang, die bij de eerste subsidie-verleening expres is ingelascht. Trouwens, spreker zou wenschen vast te houden alle de destijds gestelde voorwaarden, welke na rijp beraad aid us zijn geformuleerd om zooveel mogelijk het belang der gemeente te verzekeren. Als bezwaar daartegen wordt aangevoerd dat het Kyk zich misschien niet kan vereenigen met de gestelde voor waarden, maar spreker meent dat men vanwege het Ryk de gemeente zal moeten prijzen, wanneer zij blijk geeft hare financien zuinig te besteden en, waar zij uitgaven doet, maatregelen neemt om de uitgaven voor de gemeente zooveel mogelijk vruchtdragend en in haar belang te doen zyn. De Voorzitter erkent dat hij niets zeggen kan omtrent hetgeen zal geschieden. De heer Lensen betoogt dat dit juist een reden is om te zorgen dat de belangen der gemeente in de toekomst niet worden geschaad. Wanneer men thans wist wat gebeuren zal was het misschien niet noodig voor waarden te stellen, maar juist omdat men het niet weet het noodig. De heer Eijke deelt mede dat de tram op de wegen zal moeten onderhouden wat zij inneemt, dat is ook zoo bij de tram Hulst-Walsoorden, die den gebruikten weg tot 50 c.M. buiten de rails moet onderhouden. De heer Lensen is van meening dat zoo iets vanzelf spreekt, maar dat er daarom ook geen bezwaar tegen kan bestaan dat het in de voorwaarden wordt vermeld. De Voorzitter vraagt nog wat de heer Lensen bedoelt met de voorwaarde dat de maatschappij ook moet instaan voor extra-kosten die voor de gemeente uit hare werken zouden kunnen voortvloeien. De heer Lensen Wel, er zou wegens het leggen van de trarnliju hier of daar een duiker kunnen noodig zijn, dat is dan geen werk op, maar in den wegdit behoort ook voor rekening van de tram te komen. De heer Eijke deelt mede dat dit ook bij den aanleg der tram te Hulst aldus was geregeld. De heer Lensen acht verder ook noodig dat de gemeente waakt voor de belangen van derden, van de ingezetenen, en zich verzekert dat de gemeente niet aansprakelijk kan gesteld worden voor schade die door het uitvoeren der tramwerken aan particuliere eigendommen zou kunnen worden toegebracht. Er moet worden bepaald dat de maatschappij daarvoor verantwoordelijk is en dat men niet de gemeente kan aanspreken op grond dat deze voor het uitvoeren der werken vergunning heeft gegeven. De heer Eijke deelt nog mede dat men bij aanleg van de tram Hulst-Walsoorden heeft moeten zorgen voor behoor- lijken uitweg van de perceelen langs de baan gelegen. De heer Lensen acht het behoorlijk dat daarvoor wordt gezorgd, er moet worden gewaakt dat derden doer het verleenen der concessie geen nadeel ondervinden. De heer De Jager vraagt of zulks niet bij eene algemeene rijkswet is geregeld. Hij was van meening dat er al \er- schillende voorbeelden zijn dat trammaatschappijen ver antwoordelijk werden gesteld voor ongevallen waardoor menschen werden getroffen. De heer Lensen Dat is wegens het veroorzaken van ongevallen, maar dat bedoelden we hier niet, we hadden het hier over belemmering van uitweg. Ik meen dat de destijds vastgestelde voorwaarden vrijwel in alle gevallen voorzien en ons den noodigen waarborg verleenen. Het zijn trouwens voorwaarden waartegen de maatschappij geen bezwaar zal kunnen hebben. De Voorzitter wil ook wel als zijne persoonlijke meening erkennen, dat deze voorwaarden zoodanig zijn, dat die wel geen aanleiding tot oponthoud zullen kunnen geven en ziet er ook geen bezwaar in om ze op te nemen. De heer Lensen merkt op dat de zaak dan in een andere Verhouding komt en stelt voor om de subsidie dan toe te kennen onder de vroegere voorwaarden. De Voorzitter gelooft niet dat hiertegen bezwaar is. De heer Visser ook niet. De Voorzitter geeft nu nogmaals lezing van het te nemen besluit. De heer Lensen merkt op dat de bepaling van het ingaan der subsidie op het tijdstip dat de tram, voor zoover loopende door de gemeente, in exploitatie zal zijn gebracht, voor tweeerlei uitlegging vatbaar is. Volgens hem zou de subsidie dan ook al kunnen geeischt worden als b. v. de aansluiting met Hoek was tot stand gebracht, want dan leidt de tram reeds door de gemeente. Dat is echter niet voldoende, want men wil ook de aansluiting met Zaamslag. Daarom behoort nadrukkelijk te worden omschreven dat de subsidie eerst ingaat als de geheele lijn door de gemeente, of anders gezegd de wederzijdsche aansluiting in exploitatie is gebracht en ongestoord wordt voortgezet. De heer De Jager geeft in overweging daarvoor de oude redactie te nemen, dat de subsidie ingaat wanneer de lijn Philippine—Hoek—Ter Neuzen -Zaamslag in exploitatie is gebracht. Met de andere lijnen heeft de Raad zich naar zijn meening niet te bemoeien. De heer Lensen stemt dit toe en ook de voorzitter, waarna besloten wordt die voorwaarde zoo op te nemen. De heer Lensen wenscht ook behoud der voorwaarde dat de lijn voor 1 Juli 1915 moet klaar zijn. De Voorzitter merkt op dat het in het belang der tram maatschappij is de lijnen zoo spoedig mogelijk te voltooien. De heer Lensen acht het toch nuttig dat het er in staat. Hij zou trouwens alle vroegere voorwaarden willen opnemen. Die zijn bedachtzaam saamgesteld om te voor- komen dat de Raad zich, zooals met andere contracten wel eens gebeurd is, in de vingers zou kunnen snijden. Nu is er door de maatschappij echter nog eene bepa ling bijgedaan dat de subsidie ook zal worden betaald bij naasting aan het Rijk. De Voorzitter ziet daarin geen bezwaar. Het spreekt van zelf dat het Rijk dien waarborg eischt. Naasting geschiedt toch alleen wanneer een der partijen niet aan zijne verplichtingen voldoet. De heer Lensen wijst er op dat dit ook wel in andere gevallen gebeurt. De heer Wieland merkt op dat de maatschappij naeen jaar of 10 de concessie zou kunnen verkoopen. De opmerking wordt gemaakt dat het toch nogal erg zou zijn als de gemeente later die subsidie ook aan het Rijk zou moeten uitbetalen. l)e heer Lensen zou die bepaling willen schrappen. De heer Dees meent dat tegen die bepaling geen bezwaar kan zijn, als het Rijk de lijn naast, komt dat in de plaats van de maatschappij en het is toch gelijk aan wie de subsidie betaald wordt. De gemeente verbindt zich in elk geval maar voor 20 jaar. De heer Lensen neemt daarmede dan ook genoegen maar wenscht toch de tijdsbepaling te behouden en ook dat de maatschappij van de aanneming der donr den Raad vastgestelde voorwaarden moet doen blijken. De heer Wieland acht het ook goed dat er een tijds bepaling voor het in exploitatie brengen \Tordt opgenomen. Blijkt later dat het werk niet klaar kan zijn, dan kan de termijn altijd nog verlengd worden. Verschillende leden zijn het daarmede eens. Na nog enkele opmerkingen wordt z. h. s. besloten het besluit van Febr. 1910, waarbij aan de IJzendijksche stoomtrammaatschappij gedurende 20 jaren eene subsidie van 1200 werd toegekend in te trekken. Voorts wordt mede z. h. s. besloten deze subsidie toe te kennen aan de Zeeuwsch-\ laamsche stoomtrammaat schappij, op de voorwaarden vervat in het zooeven inge- trokken raadsbesluit, met deze wijziging dat ingeval van naasting door den Staat de subsidie aan den Staat zal worden uitgekeerd. De Voorzitter deelt mede dat zijn ingekomen de geloofs brieven van de herkozen leden en het gekozen lid van den Raad, de heeren A. Visser, D. J. Dees, M. Eijke en E. H. T. van Borssum Waalkes. Hij stelt deze in handen eener commissie om daarover rapport uit te brengen, waarvoor hij benoemt de heeren Lensen, De Feijter en De Bruijne. Gedurende het onderzoek wordt de vergadering geschorst. Na de heropening der vergadering rapporteert de com missie bij monde van den heer Lensen dat de stukken in orde zijn bevonden en zij mitsdien tot toelating adviseert. Met algemeene stemmen wordt dienovereenkomstig besloten. De heeren Visser, Dees en Eijke nemen aan de stemming over hunne geloofsbrieven geen deel. De Voorzitter stelt namens Burg, en Weth. voor het kohier der schoolgelden voor het openbaar lager onderwijs over het tweede kwartaal 1911, vast te stellen op een bedrag van f 973,051. Z. h. s. wordt aldus besloten. 7. Op a. wegens hoofdelijken omslag aan G. P. J. Dozij 33,411- Wed. W. S. J. Dieleman 41,861, J- k. H. Aarnoudse 9,471, H. Wineke 9,33, P. Meeusen 5,171 en H. W. l'ieters 4,49 b. wegens schoolgeld aan Iz. Gazan J 4.80 c. wegens hondenbelasting aan J. Moens 4,J. de Leeuw /0,25, T. v. Borssum Waalkes 4,J. F. van Strien 0,25, wed. E. O. Kerkhoven 2,K. Hamelink Jacz. 2,wed. D. J. Guequierre 2,H. Wineke J 2, J. Hamelink 2,—, J. van der Burgt 2,—, I. Kegels 0,25, P. van Hove 2,G. F. P. van der Peijl 2.E. van Hecke 2,C. Kolijn 4.—, F. J. van Doeselaar 2, P. 't Gilde 0,25, F. Dekker Wzn. 0.25 en L. Moes 0,50 n. De heer Eijke brengt nogmaals ter sprake de rioleering bij zijne woning. Toen hij daarover in de vorige vergadering sprak, werd hem medegedeeld dat de Smidswal zou worden gerioleerd en dat de particulieren er met hunne riolen op konden aansluiten. Hij heeft dit ook gedaan, maar er blijkt nu dat de slechte toestand, waarop hij toen wees, nog is blijven bestaan. Zijn buurman Balkenstein heeft geen aansluiting naar het nieuwe riool laten maken en diens water loopt nog naar het eind riool in de Noordstraat, en borrelt door den zinkput, liggende bij het huis van Oostdijk op, zoodat het vuile water op de straat komt. Het schijnt dat het riooltje waarop die zinkput staat verstopt is, althans het water loopt niet weg. Spreker zelf heeft van dien toestand zoozeer geen hinder, behalve van den stank dien er door ontstaat, maar voor Oostdijk is het hinderlijk, daar deze den vuilen toestand bij zijne woning heeft. Spreker vraagt of daartegen niets te doen is. De Voorzitter antwoordt dat Burg, en Weth. natuurlijk geen ingezetenen kunneh dwingen eene aansluiting op het gemeenteriool te maken. Hij zegt toe een onderzoek te zullen laten inslellen. Is het riool dat het water uit den zinkput bij Oostdijk moet afvoeren een gemeenteriool dan zal dit van gemeentewege nagezien worden en verbeterd. Is dat niet het geval dan zal kunnen worden overwogen hoe op andere wijze voorziening in dezen toestand kan worden getroffen. b. De heer De Jager vestigt de aandacht van Burg, en Weth. op den slechten toestand der bestrating in de Van Bovenstraat. Het zou daar wel eens noodig zijn dat de putten werden gelicht. Mogelijk zou echter ook eene andere verbetering zijn aan te brengen. Als de haven gedempt is zal daarop ook bestrating moeten worden aan- gebracht. Zouden dan niet evenals nu met de Brouwerij- straat is geschied de keien uit de Van Bovenstraat kunnen worden weggehaald om die te gebruiken op de gedempte haven en in de Van Bovenstraat klinkers worden gelegd 7 Het is een straat die niet veel door voertuigen bereden wordt. De Voorzitter meent dat dit eens kan worden overwogen. De heer Dees raadt den heer De Jager aan dit denkbeeld eens ter sprake te brengen bij de Commissie van Fabricage, waarvan hij ook deel maakt. De heer De Jager stemt dat toe, maar meende dat het niet kwaad was er reeds de aandacht van Burg, en Weth. op te vestigen. c. De heer Seheele vraagt of de instructie voor den gemeente-secretaris niet opnieuw moet worden vastgesteld. De Voorzitter deelt mede dat die voor de benoeming zal worden ter tafel gebracht en nagegaan of daarin wijzigingen moeten worden aangebracht. De stukken van de sollicitanten leggen voor de leden ter visie en Burg, en Weth. zullen, na de noodige inlieh- tingen te hebben genomen eene aanbeveling doen. Ter behandeling hiervan wordt de openbare zitting ge schorst en gaat over in eene met gesloten deuren. Na het weder openbaar worden der zitting wordt het kohier z. h. s. vastgesteld op een bedrag van f 648,50, met 30 aangeslagenen. Hierna sluit de Voorzitter de vergadering. i VLAG. NAAM j M«. Van en naar. Lading. 26 27 26 27 26 27 27 Voor Neuzen 1 Eng. s.s. River Lagan 2272 Londen idem Larchwood 1949 Middlesbro Van Ter Neuzen t Eng. sch. Annie Jones 301 |Ipswich Voor dent t| Belg. s.s. Leda 540 Ostende Duitsch s.s. Augusta Cords 2550 Amsterdam Eng. s.s. Ron an 3391 Leith Idem W arkworth 1862 New-Castle idem Mersey 3075 Goole Eng. sch. Kinnaird 421 Pentowan Eng. a.s. Otto 2367 Hull Van (rent i Eng. 8.8. Truro 2367 Hull Eng. sch. Amy 453 Devenporth Eng. s.s. Presto 3236 New-Castle Duitsch s.s Vesta 4577 Antwerpen Van Selzaete t Eug.3msch. Alembic 722 I Bilbao stukg. ijzer pbosph. ledig idem stukg. idem idem pijpaard e stukg. atukg. cement ledig stukg. ledig ss. HARALD vertrekt heden van Sunderland naar Kroonstad 8.s. JENNY vertrok 27 dezer van Grimsby naar Riga. s.8. RICHARD vertrok 24 dezer van Grimsby naar Kroon stad. 8.8. ELISABETH vertrok 25 dezer van Grimsby naar Kroonstad.. s.8. HELENA vertrok 27 dezer van Brugge naar Sunder land. s.8. MAGDALEN A wordt heden te Kroonstad verwacht.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1911 | | pagina 9