Hoogwatergetij te Ter Neuzen. 2. Overlegging gemeenterekening over 1909. 8. J aststellen voorwaarden verpachting van het soogenaamde Paardenkerkhof. 16. Verslag gas-commissie. AANBESTEDING. Op Woensdag 3 Augustus des voormiddags ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelburg, van Het leveren, storten en effenen van steen tot voorziening en uitbreiding van de stortebedden van de Oostsluis te Ter Neuzen. (Raining 2500,—). DAG EN. Voorm. Nam. Donderdag Vrij dag Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag 21 22 23 24 25 26 27 Juli 1.7 1.46 2.24 3.3 3.42 4.23 5.4 1.27 2.5 2.43 3.23 4.2 4.44 5.26 verband met de rioleering van den Buitenweg was door den Raad aan Burg, en Weth. opgedragen eene conferentie te houden met de eigenaren der woningen aan die straat. Die conferentie had niet het gewenschte gevolg. Slechts enkelen waren genegen om de kosten te dragen van de buizen, noodig voor de rioleering voor hunne woningen. Burg, en Weth. hebben toen besloten de nevens den weg liggende sloot te laten open maken en vervolgens gebruik te maken van de bepalingen voorkomende in de politieverordening. Nu is van de Gezondheidscommissie een schrijven in gekornen waarin deze te kennen geeft zich met deze voor- ziening niet te kunnen vereenigen en in overweging geeft het Buitenwegje geheel te rioleeren en de daaraan wonende personen in de gelegenheid te stellen er met hunne per- ceelen op aan te sluiten. Bij Burg, en Weth. bestaat tegen het maken dier rio leering wel geen bezwaar, maar zij durven de uitvoering met aan te raden, aangezien de groote uitgaaf, door den gemeentebouwrneester begroot op pl.m. 4300, waar- voor dan ook de weg geheel zou zijn vernieuwd. Met het oog op de bestaande plannen tot stichting eener gasfabriek geven Burg, en Weth. in overweging de uitvoering van verbetering van den Buitenweg aan te houden. Als mogelijk het buizennet ook door den Buiten weg zou moeten worden gelegd zou deze toch weer moeten worden opgegraven en kan eventueele rioleering dan tegelijk goedkooper geschieden. Het voorstel van Burg, en Weth. om deze zaak tot later aan te houden wordt aangenomen, nadat de Voorzitter naar aanleiding eener vraag van den heer De 1'eijter heett te kennen gegeven dat het zeker in de bedoeling van Burg, en Weth. ligt in afwachting van latere be ts issing, aan de bestrating de hoog noodige verbetering te doen aanbrengen. De gemeenterekening over 1909 wordt aangeboden op een bedrag van f 46,629,47 in ontvangsten, 44,960,911 in uitgaven, goed slot 1668,55*. De Voorzitter benoemd de heeren Wolfert, F. Dekker en De feijter tot eene commissie om deze te onderzoeken. 3. Aanbieding begrooting Alg. Burgerlijk Arm bestuur voor 1911. Deze begrooting bedraagt, in eindciifer f 5041 09 Als gemeentehjke subsidie is geraamd /5000. Als commissie van onderzoek benoemd de Voorzitter de heeren Van Dnel, F. Dekker en De Feijter. 4. Rekening Bvrgerlijh Armbestuur over 1909. De heer Dregmans adviseert namens de Commissie van onderzoek tot goedkeuring dezer rekening, onder opmerking Mat van eenige posten de bewijzen van uitgaaf ontbreken commissie is, na verkregen toelichting, geheel over- hJ1 uitgaven werke^jk zijn gescliiedt, maar acht het \oor een gemakkelijke eontrole noodig dat alle uitgaven door een of ander bewijs gedekt zijn. De heer De Feijter wenscht niets op den arbeid der commissie van .onderzoek af te dingen, maar wil er op wijzen, dat het de laatste jaren steeds meer en meer ge bruik werd, dat de commissies uiL den Raad van het esultaat .van hun onderzoek een schriftelijk rapport uitbr achten. Over de rekening van het Armbestuur wordt ee„ 11 Tv,?S gedaan' Hi-1 acht het gewenscht dat een schriftelijk rapport wordt uitgebraeht. De Voorzitter deelt mede dat het ook in de bedoeling nn it °minlssie ag schriftelijk te rapporteeren, doch dat onvoorziene oiustandigheden dit belet hebben. De rekening wordt hierna z. h. s. goedgekeurd. leden bebandeh,ng waren de heeren Kruijsse en Wolfert, leden van het Armbestuur niet tegenwoordig. f- .Op voorstel van Burg, en Weth. wordt besloten wijziging der begrooting voor 1910, door verhooging der inkomsten met 5000, wegens verkoop van het post- kantoor en verhooging der uitgaven die van die som be taald moet worden, met een gelijk bedrag. 6. Op voorstel van Burg, en Weth. wordt besloten tot at- en overschrijving in de begrooting voor 1910, tot een bedrag van /334. 7. De Voorzitter deelt mede dat bij Burg, en Weth. een schrijven is ingekornen van den heer P. van Yliet, waarin deze verzoekt zijn zoon, die sinds ruim 1 jaar als volontair ter gemeente secretarie werkzaam is, eenig .salaris toe te kennen. Namens Burg, en Weth. wordt voorgesteld den volontair eene gratificatie van 25 toe te kennen. De heer De Feijter, gehoord hebbende dat de volontair tot genoegen van den seeretaris werkzaam is, acht deze lelooning met in evenredigheid met de gepresteerde diensten en stelt voor f 50 te geven. «r,Pf Aoorzitter merkt op dat de zoon van den heer Van \liet is aangenomen om gelegenheid te hebben zich in net secretarie work te bekwamen. Dat was het accoord. De voorgestelde gratificatie wordt niet beschouwd als beloonmg voor bewezen diensten, maar als blijk van waardeering. Hoe in de toekomst te zij nen opzichte moet vvoulen gehandeld kan later, bij de begrooting worden mtgemaakt. Het voorstel van Burg, en Weth. wordt z. h. s. aange nomen. De voorwaarden worden z. h. s. vastgesteld overeen- komstig de bestaande, met dien verstande dat er eene bepalmg in wordt opgenomen, dat Burg, en Weth. de pacht ten alien tijde kunnen doen eindigen, zulks in verband met de plannen voor stichting eener gasfabriek, liebben°r gemeente bet terrein z°" kunnen noodig ft. De voorwaarden van aanbesteding van school- en straatverlichting worden vastgesteld als het voorgaand jaar. lO. Vaststellen reglement Burgerlijk Armbestuur. lie heer De Feijter uit een vvoord van waardeering voor >urg. en Weth. dat zij dit reglement, nadat dit reeds voor een halve eeuw was vastgesteld, hebben berzien De Voorzitter merkt op dat die lof door Burg, en Weth slechts ten deele kan worden aanvaard, aangezien door het Burgerlijk Armbestuur wijziging was verzocht. biinf aCreS' 18 hande" gesteld van dat college en Burn r haar voorgestelde wijzigingen zijn door liurg. en Weth., overgenomen. De heer De Feijter maakt aanmerking op art. 2, om- schrijvende dat het Burgerlijk Armbestuur zorgt voor ondersteuning van de armen die niet of niet voldoende re^dtrtnt"ndUFKVfn feiJ a,"der armbest«urontvangen. Dit I Hi stelt ubb,ele bedeehng, tegen den geest der wet. II ij stelt voor de woorden »of met voldoende" te schrappen Daar mag aan iemand die van een kerkelijke of andere insteUing van barmhartigheid gesteund wordt, door het Burgerlijk Armbestuur met meer bedeeld worden De heer Kruijsse kan daar niet in meegaan, de praktiik Hot n "im dubb®le hedeeling niet geheel kan ontgaan. Het Burgerlijk Armbestuur moet zich, als iemand om be deeling vraagt, vergewissen of deze geen ondersteuning afs diThliikt d J diaC°n,ie ka" kriJgen' en maS eerst ais ait blijkt onderstand verleenen. -ml doet zich biJ de katholieken het geval voor met een1JF 6ann TTt gemeente te zij") d«t hare armen "ezin in u t bed<;eld worden. Nu is een brood voor een bh l1 t n geheel met voldoende, en als die menschen niet aan .l'rgerllJ^. Armbestuur aankloppen gaat het toch bedee'ld worden er°"d t6 Weigeren> omdat ze reeds voor°het Ti' l!hrn,dcld Trdt is het nog een ™0rdee\ menschen J daar het, wanneer die geheel tot haa/l w°rdende rpeds Bedeeld wegzond, deze hun eigen anol'S Z°U knjgen- Zp zouden ™mers van nbestuur niets meer aannemen, wanneer ze daardoor de bedeeling van het Burgerlijk Armbestuur moesten derven De Voorzitter merkt op dat de grondgedachte der armen- wet, vastgelegd in de artt. 21, 22 en 23 is, dat het Burgerl. Armbestuur eerst mag bedeelen als de hulpbehoevende los is van elk kerkgenootschap, maar noemt het ook kwellend om in de door den heer Kruijsse genoemde ge- vallen de menschen weg te sturen. De heer Kruijsse merkt op dat de Raad zelf het pad van dubbele bedeeling reeds vroeger is opgegaan, door te voldoen aan het verzoek om voor geneeskundige behande- ling van een zieke de helft der kosten te betalen, terwijl de andere helft zou worden betaald door de Geref. kerk. Bovendien in het nieuwe ontwerp armenwet is dubbele bedeeling toegestaan. De heer Smies heeft in de jaren dat hij lid van het Armbestuur was, ondervonden, dat men meermalen onder- steunden van andere diaconien moet bijstaan voor genees kundige behandeling, daar deze de kosten eener noodige operatie niet kunnen dragen en men de betrokken men schen toch ook niet in het ongeluk kan laten zitten. Dat deed zich voor bij armen van elke gezindte en niet alleen bij de Katholieken. De VoorzitterGeneeskundige verpleging is niet direct als bedeeling te beschouwen en deze zou ook bij aan- neming van het voorstelDe Feijter evenals vroeger kunnen worden verleend. Daar niemaud het voorstelDe Feijter steunt, trekt deze het in. Bij art. 3 merkt de heer De Feijter op dat het jammer is dat Burg, en Weth. voor de benoeming van leden geen rekening heeft gehouden met de kerkelijke gezindten. Hij acht het noodig dat van ieder kerkgenootschap, die ook hunne diaeonie hebben, iemand lid is van't Burgerlijk Armbestuur. Zoowel van kerk A en B, als van de Ned. Herv., Roomsch-Katholieke en Oud-Gereformeerde. Hij acht een verband daartusschen gewenscht. Thans wordt eenzijdig benoemd. De Voorzitter betoogt dat zulke bepaling niet in het reglement kan worden vastgelegd, de Raad moet in het benoemen vrijblijven. Dat is het standpunt dat Burg, en Weth. ten deze hadden in te nemen. Wat de heer De Feijter wenscht is bij motie aan den Raad te vragen. De heer Kruijsse ziet de noodzakelijkheid niet in om te handelen overeenkoinstig den wensch van den heer De Feijter. Het geldt toch de benoeming van leden van het Armbestuur, en niet eene van afgevaardigden van ver- schillende kerken. Bij de benoeming wordt tochgeletop geschiktheid en niet gezien naar de kerkelijke richting. De heer De Feijter meent dat het er alien schijn van heeft. In plaats van Jansen van Roosendaal werd benoemd de heer M. W. Koster en nu onlangs (wel is waar bij loting met Duijk) in plaats van den heer Smies de heer J. K. Vink, beiden van de richting van den heer Kruijsse. Waar de diaconien van de kerken A en B groote bedragen besteden voor het eigen onderhoud hunner armen, zou hij het billijk achten dat die richtingen ook in het Burg. Armb. vertegenwoordigd waren, en dat de Raad bij de be noeming niet aanstuurde op eenzijdigheid maar op meer- zijdigheid. De heer Kruijsse wijst er op dat de heer De Feijter den Raad, die benoemt, hier van partijdigheid beschuldigt en dat dit ten onrechte geschiedt. Spreker heeft bij de vacature Jansen van Roosendaal aangezocht om zich te laten benoemen J. de Putter van Steenbosch. Deze stelde zich niet beschikbaar. Die behoort toch tot kerk B Wanneer er sprake was van in deze handelen met het oog op partijbelangen zou dat ook kunnen gedacht worden van den heer Smies, die eerst hier in de ver- gadering te kennen gaf niet meer in aanmerking te komen, zoodat er geen gelegenheid was om over een opvolger te raadplegen. De heer Smies herinnert reeds vroeger te hebben te kennen gegeven niet meer in aanmerking te willen komen, dat voornemen was nu bij hem tot beslistheid geworden en daarom bedankte hij hij had er geen nevenbedoeling mee dat eerst in de Raadszitting mede te deelen. De heer Kruijsse beweert dit ook niet, maar wijst er op dat men dit, in de lijn van den heer De Feijter doorgaande, zou kunnen doen. Nog wijst hij er op dat het Armbestuur verder is gegaan dan Burg, en Weth., die voorstelden om te bepalen dat minstens 1 lid uit den Raad moet worden benoemd, terwijl het Armbestuur zelf voorstelde de be noeming van leden geheel vrij te laten. Het kost over het algemeen reeds moeite genoeg om leden voor het armbestuur te krijgen, zoodat er geen aanleiding is om op kerkelijke richting te letten. In deze echter gaarne eene uitspraak van den Raad hebbende, steunt hij het voorstelDe Feijter om te bepalen dat bij benoemingen rekening moet worden gehouden met ieder der kerkelijke gezindten. De Voorzitter waarschuwt dat dit op deze wijze uit te maken een ongewenscht gevolg zou kunnen hebben, daar zulks niet in het reglement moet worden vastgesteld. Na nog enkele opmerkingen trekt de heer Kruijsse zijn steun van het voorstel in, waaina dit door den heer l)e Feijter wordt ingetrokken. Het reglement wordt zonder verdere discussie vastgesteld. 11. De Voorzitter stelt namens Burg, en Weth. voor niet aan te nemen het voorstel van den heer De Feijter om pogingen aan te wenden voor het vestigen van een stembureau op Zoutespui, maar daarmede rekening te houden bij uitbreiding van het aantal kiezers. Thans is er noch eene wettelijke, noch eene practische noodzakelijkheid. Eerst bij 1000 kiezers moet er eene splitsing van het stembureau plaats hebben en er zijn er hier nog slechts 844. Het aantal kiezers dat van de vestiging van een stemlokaal te Zoutespui zou gebaat worden is te gering en daarom het nut niet evenredig aan de te maken kosten. Er woneu 44 kiezers op de Margrette, 40 te Zoutespui, 37 in Coegors, op de Sassing 42, te Sluiskil 25. Zelfs bij samenvoeging van eenige buurten is het aantal kiezers te gering voor het vormen van een stemdistrict, terwijl verschillende buurten zoo gelegen zijn dat het voor de bewoners gemakkelijker is naar Axel te komen dan naar Spui te gaan. De heer De Feijter had gaarne gezien dat Burg, en Weth. tegenover zijn voorstel een andere houding hadden aangenomen. Hij kan geen enkele reden daar- tegen aanvaarden. Dat de wet eerst voor 1000 kiezers splitsing voorschrijft is zoo, maar zij laat toch vrijheid het ook reeds vroeger te doen. Dat moeilijk een middenpunt voor het te vormen stem- district is aan te wijzen is geen bezwaar. A1 ligt Zoute Spui niet juist in het midden, dan is die buurt toch by goed in orde zijn van het Spuipadje voor vele kiezers gemakkelijk te bereiken. 1'inancieele bezwaren kunnen heelemaal niet gelden. Een dubbele stemlessenaar kost ongeveer 9, een stembus misschien f 3, dus samen f 12. Het vervoer naar Spui behoeft niets te korten. Jac. Weijns wil zich schriftelijk verbinden voor gratis vervoer of om die zaken in zijne schuur op te bergen. Ook voor het stembureau behoeven geen kosten gemaakt te worden, de daar wonende men schen willen gratis zitten en ook zelf voor hun eten zorgen, terwijl in de Chr. school gratis gebruik mag gemaakt worden van een lokaal. De totaal-kosten die men maar eens heeft zijn f 12 en daarmede worden 120 a 130 kiezers gebaat. Waar dus onlangs f 250 subsidie werd verleend aan de tentoonstelling met haar schitterend vuur- werk, hoopt hij dat het fmancieel bezwaar niet van invloed zal zijn in deze zaak van aanbelang voor vele gemeente- naren. \roeger was de bedoeling te Spui een stembureau te vestigen, maar dat is afgestuit op het gemis aan een gratis lokaal. Mocht het voorstel worden verworpen, dan zullen de kiezers van daar toch met een verzoekschrift komen. De heer F. Dekker acht het stembureau in de kom wel wat groot en is daarom voor splitsing. Hij zal voor het voorstel stemmen. De heer LamaitreDan zouden wij er op de Kijkuit ook wel een moeten vestigen. De heer Smies was in beginsel tegen het voorstelhij zag altijd op tegen de kosten, maar nu blijkt dat de kiezers er voor zijn, dat ze voornemens zijn met een request te komen en ze zelf voor een en ander willen zorgen, wil hij er wel in toestemmen. De heer Lamaitre acht het voor de menschen van Spui zoo bezwarend niet om naar Axel te komen. De weg is goed en ze fietsen bijna allemaal. Erger is het voor degenen die van Kijkuit moeten komen langs een dikwijls slechten weg. Hij is tegen het voorstel. De heer Kruijsse zou er wel wat voor gevoelen als het werkelijk 120 a 130 kiezers gold, maar dat getal is minder. Van de Magrette en de Sassing kunnen b.v. de kiezers beter naar Axel komen dan naar Spui gaan. De heer De Feijter noemt Ramondt, als deze langs het Spuipadje komt kan hij Spui bereiken in 3 kwartier, maar moet naar Axel een uur loopen. Laat er echter eenigen afgaan dan zullen er toch wel een 100 blijven die er voordeel van hebben. Men moet er bovendien ook rekening mee houden dat vele in die buurten wonende menschen dikwijls onder Ter Neuzen werken en dus nog verder van de kom verwijderd. Wat de menschen van Kijkuit betreft, voor hen is 't zeker ook bezwarend zoover te moeten komenkonden zij geholpen worden, dan zou hij daaraan gaarne meewerken maar daartegen zullen thans wel te groote bezwaren zijn en zou men later eens kunnen zien. Dat het nu te Kijkuit niet kan behoeft echter geen reden te zijn om de kiezers van Spui niet te helpen. De Voorzitter wijst er op, dat de Raad niet zelf een stembureau kan vestigen, maar dat dit moet aangevraagd worden aan H. M. de Koningin. Dan wordt door den Minister een onderzoek ingesteld en moeten inlichtingen gegeven worden. Het verzoek moet dus op deugdelijke gronden berusten. De kom ligt zoo wat in het midden der gemeente. Als het te ver is voor de kiezers van Zoutespui is het dit ook voor anderen. Te groote drukte voor het stembureau kan ook niet worden aangevoerd want de kiezers kunnen hier geregeld worden geholpen. Dat de menschen wel eens verderop werken kan ook niet geldenmen kan alleen rekening houden met hunne woonplaats, want om te werken gaan er ook wel naar Walcheren, St. Philipsland of nog verder. Dan moeten ook de voile kosten in rekening worden gebracht, want aan den Minister kan men niet gaan schrijven dat Weijns gratis voor het vervoer wil zorgen, en dat de menschen zelf met hun boterbam in den zak in het stembureau zitting willen nemen. Ware het dat de Raad zelf die zaak kon regelen, dan zou het spoedig gedaan zijn, maar spreker ziet geen deugdelijke gronden die aan den Minister kunnen worden meegedeeld. De heer De Feijter is niet overtuigd geworden dat er bezwaren tegen uitvoering van zijn voorstel zijn en hand- haaft dit. Wat hij omtrent de kosten meedeelde, vloeide voort uit het geopperde fmancieel bezwaar, om aan te toonen dat dit niet kon gelden. De heer Kruijsse merkt op dat in de vergadeiing van Burg, en Weth. werd gezegd dat vroeger voor het'gebruik van een schoollokaal als stembureau 25 werd gevraagd dat men het nu gratis zou willen geven is een groot verschil. llij acht hot echter nog al bezwarend om voor een lOOtal kiezers 9 uren te gaan zitten, dan zou het ten slotte gaan als in Overslag, waar de kiezers al eens's mor- gens om 11 ure alien waren geweest, en het stembureau maar wat gingen bollen. Nog acht spreker nuttig in het licht te stellen dat niet alleen de wethouders, maar ook de Voorzitter tegen het voorstel-De Feijter is, daar men anders weer allicht op het denkbeeld zou komen dat er partij-oogmerken in het spel waren. Na nog enkele opmerkingen verklaai't de Voorzitter het voorstel van Burg, en Weth., om geen stembureau te Zoutespui te vestigen, aangenomen z. h. s. De heer De Feijter merkt op dat de Voorzitter wel wat vlug is en vraagt over zijn voorstel hoofdelijke stemming, al is het dan ook dat het wel zal kelderen. De Voorzitter brengt alsnu het voorstel-De Feijter in omvraag, dat wordt verworpen met 6 tegen 3 stemmen en 1 onthouding. Voor stemmen de heeren De Feijter, Diele- man en F. Dekkerde heer Smies onthoudt zich. De heer Kruijsse zou het gewenscht achten de kiezers van Spui, indien ze nog met een adres willen komen, er op te wijzen dat het beter is rechtstreeksch een verzoek te richten tot den Minister van Binnenlandsche Zaken, daar deze toch tot het vestigen van een stembureau moet besluiten. 12. Z. h. s. wordt goedgekeurd de overeenkomst voor uitwatering in de Noordpolder. 13. Van het bestuur van den polder Beoostenblij bezuiden is ingekornen een schrijven waarin wordt bericht dat het voor het verkrijgen eener betere uitwatering van den polder een gedeelte wenscht te doen vloeien in het gemeenteriool liggende onder den Armendijk en vraagt om ten behoeve daarvan buizen te mogen leggen onder het Buitenwegje. Burg, en Weth. stellen voor om het verzoek in te willigen, onder voorwaarde dat de gemeente zoo noodig water uit de gemeente vrij in den polder mag doen uitloopen en dat de polder jaarlijks eene retributie betaald van f 10. De heer F. Dekker vindt dat wat weinig. De Voorzitter wijst er op dat het als een succes mag genoemd worden voor de gemeente, dat vroeger werd in twijfel getrokken of zij hare rioleering wel in orde zou krijgen en dat anderen nu al komen vragen om van de rioleering gebruik te mogen maken. De heer F. Dekker acht daarom 't bedrag te laagde gemeente heeft voor de rioleering groote lasten op zich moeten nemen en stelt voor f 25 te vragen. Aldus geamendeerd wordt het voorstel van Burg, en Weth. met algemeene stemmen aangenomen. De heer Kruijsse onthoudt zich van stemmen. 14. Met 7 stemmen wordt herbenoemd tot Voorzitter van het Burgerlijk Armbestuur de heer A. E. C. Kruijsse. De heer M. W. Koster verkrijgt 1 stem, 2 briefjes zijn bianco. 15. De Voorzitter benoemd tot leden eener commissie voor het behandelen van reclames tegen den hoofdelijken omslag de heeren Smies, Wolfert en P. Dekker. Eerst- genoemden, die het nu al eenige jaren gedaan hebben, bedanken. Een ander moet 't nu ook maar eens doen. De Voorzitter acht hunne routine juist van belang voor het vervullen der taak. Daar zij bij hun besluit volhar- den benoemd hij de heeren Dieleman, F. Dekker en Dregmans, die bedanken, en daarna de heeren Van Driel en De Feijter, die het, evenals de heer P. Dekker, aannemen De Voorzitter doet mededeeling van het rapport der commissie, bestaande uit de heeren Kruijsse, Smies en Wolfert, door den Raad belast met het instellen van een onderzoek naar de wenschelijkheid van het stichten eener gasfabriek. Daarin zegt de commissie ongeveer 't volgende Ter voldoening aan de opdracht van den Raad heeft de commissie aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen de mogelijkheid van het met voordeel exploiteeren eener gemeentelijke gasfabrieh. Bericht werden de gasfabrieken te Hulst, Wolvega en Ileemstede en de residu-gasfabrielf. Voor de stichting der fabriek sloot de gemeente Hulst eene leening van f 56000. Het terrein bezat ze in eigendom, zoodat dit bedrag uitsluitend diende voor het bouwen enz. der fabriek. In het voorjaar van 1906 nam de bouw een aanvang en was de gemeente in staat 1 Nov. van dat jaar gas te leveren. Begonnen werd met 100 aansluitingen voor gewoon gas en 30 voor muntgas. Alsnu volgen verschillende cijfers omtrent de uitkomsteir der exploitatie, waaromtrent is verzocht openbare publiciteit na te laten, doch waaruit blijkt dat geregeld met winst werd geexploiteerd. De winst is nu geraamd op J 7o0 'sjaars, maar was reeds hooger. Het fabrieksgebouw te Wolvega kost met directeurs- woning en installatie's f 51043,70. De fabriek worktnog maar ruim 1 jaar en de fabricatie gaat uitstekend, zoodat de gemeente dit jaar zeker een winstcijfer zal kunnen boeken. Het aantal aansluitingen bedroeg bij de opening 189 en thans 210, terwijl het nog steeds toeneemt. Naar aanleiding van herhaalde aanbiedingen der firma Carl Fran ken werd ook Ileemstede bezocfyt een bloeiende gemeente, niet met Axel op een lijn te stellen, waarom daar geen inlichtingen van eenige beteekenis werden ge- nomcn. De fabriek is net en 11 ink ingericht. De residu-gasfabriek te Utrecht is wel de eenvoudigste en goedkoopste inrichting tot het produceeren van gas, die bezocht werd. Zij voldoet daar zoo goed dat men reeds bezig was de installatie uit te breiden. In een etmaal fabriceert men daar met behulp van 2 arbeiders 10.000 M gas. Deze inrichting zou bepaald de aangewezene zijn voor een kleine gemeente als Axel. Toch durft de commissie haar niet aanbevelen, want wie kan zekerheid geven dat men niet plotseling komt te staan voor een syndicaat van de residu, waardoor de prijzen enorm kunnen stijgen. Bij het kolengas is dat gevaar niet zoo groot, want kolen worden tegenwoordig overal gevonden, zelfs ons land levert thans reeds goede gaskolen. Voor een groote gemeente als Utrecht moge het geen bezwaar zijn bij het tot stand komen van zulk een syndicaat de geheele installatie terzijde te stellen, doch voor eene kleine gemeente als Axel zou zulks de ondergang van de geheele fabriek kunnen worden. Om eenigszins te weten op hoeveel sluitingen alhier gerekend zou kunnen worden, bij oprichting eener fabriek, werd eene circulaire en brochure onder de ingezetenen ver- spreid 119 verklaringen werden geteekend terugontvangen, een getal dat de ranting der commissie te boven gaat. Het resultaat van het onderzoek is dat de comuMssie voorstelt 1. In geen geval concessie te verleenen aan een parti- culier persoon of maatschappij. 2. Dat naar hare rneening eene exploitatie eener ge meentelijke gasfabriek in Axel wel aanbeveliug verdient. Voor een definitief besluit wordt genomen acht dc commissie noodzakelijk eerst nog een deskundige op gas- gebied te raadplegendaarom adviseert zij zoo iemand op te roepen in een vakblad voor de gasfabricagedeze kan dan ter plaatse een onderzoek instellen en bij een eventueel besluit tot stichting eener fabriek, plannen, be- grootingen enz. maken en bij het bouwen opzicht houden. Hierntede meent de commissie aan hare opdracht te hebben voldaan, dank betuigende aan alien die bereid- willig de gewenschte inlichtingen verschaften. Burg, en Weth. achtten doorzending van het rapport voldoende om den Raad tot het nemen eener beslissing in staat te stellen en kunnen niet anders dan den Raad adviseeren de stichting eener gasfabriek in ernstige over weging te nemen. Omtrent dit punt ontstond eene uitvoerige discussie. De heer De Feijter was, bij alle waardeering van het werk der commissie, teleurgesteld, daar het rapport niet geeft wat hij daarvan had verwacht, n.l. een beslist voor stel met een volledige opgaaf der kosten. Er zit geen warmte, die blijk geeft van een eigen, gevestigde over- tuiging in het rapport. En Burg, en Weth. laten met hun advies den Raad eveneens in het donker. Spreker stelt voor in punt 2 te lezen»de Raad besluit over te gaan tot het stichten eener steenkolengasfabriek door de gemeente zelf te exploiteeren" en het verdere deel van het rapport laten voor rekening der gascommissie, en dan de plannen daarvoor van Burg, en Weth. at te wachten. De heer Dieleman betoogt dat de Raad zoo zonder verdere gegevens maar moeilijk een besluit kan nemen. Alle juiste gegevens ontbreken en die zijn eerst noodig. Binnen korten tijd zou de aanwending van electriciteit aan de orde kunnen komen, die meer en meer doordringt, dan zouden de gemaakte onkosten voor gasverlichting overbodig blijken. Allereerst zou nu een smoeten worden nagegaan wat de ontvangsten en uitgaven zullen zijn. De heer Kruijsse stelt in het licht dat de Commissie precies hetzelfde wil wat de heer De Feijter bedoeld. De commissie kan niet verder gaan, daarvoor mist zij de noodige kennis om over de zaak te kunnen oordeelen. Evenzoo is het met Burg, en Weth. Deze moeten, om nadere gegevens te kunnen overleggen, eerst een deskundige raadplegen. Hij betoogt voorts dat het rapport eene besliste rneening weergeeft voor zoover dit mogelijk was, nl. om geen con cessie te geven aan een particiflier en nadere gegevens te erzamelen voor het stichten eener eigen fabriek. De heer De Feijter verkeert in de vrees dat het inroepen van deskundige voorlichting, zooals de commissie dat voorstelt, te duur zal komen. Hij meent dat de gemeente- opzichter, na b.v. eens een kijkje te hebben genomen in Hulst, best de ontwerpen kan maken voor het gebouw. En van een of andere adjunct-ingenieur kunnen wel in lichtingen verkregen worden omtrent het buizennet enz. De beer Kruijsse wil niet te kort doen aan de kunde van den gemeenteopzichter voor het ontwerpen van woningen of het maken eener teekening van gebouwen voor eene gasfabriek, maar meent dat diens kennis toch tekort schiet om in alle deelen van voorlichting te dienen. De heer De Feijter spreekt dan trouwens ook van het vragen van inlichtingen aan een adjunct-ingenieur. Dit is precies hetzelfde wat de commissie voorstelt. Wat de kosten betreft meent hij dat een 1000 voor deskundige voorlichting toch niet van beteekenis kan worden geacht op een stichtingskapitaal van een 59,000. De besprekingen hebben tenslotte tot resultaat dat deze zaak wordt aangehouden en Burg, en Weth. inmiddels worden uitgenoodigd in eene volgende vergadering met meerdere gegevens, o.m. eene kostenberekening, ter tafel te komen. Daarna gaat de vergadering over in eene zittmg met gesloten deuren voor de vaststelling van het kohier der schoolgelden en het suppl. kohier van den hoofdelijken omslag.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1910 | | pagina 3