A I g e m e e n Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Paarden- en Veemarkt Jaarlijksche Veemarkt No, 5381. Z^terdag: 20 November 1909. 49e Jaargang. op Maandag 29 November 1909, Gemengde berichten. BERSTB ZBZj-AED. te AXEL. Tramverbindingen in Zeeuwsch-Vlaanderen. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen j 1,Franco per postVoor Nederland f 1,10. Voor Belgie f 1,40. Voor Amerika f l,321/s en voor het overige Ruitenland f 1,65. Men abonneert zich bij alle Boekhande- laars, Postdirecteuren en Brievenbushouders. ADVERTENTIEN: Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prjjs slechts t w e e m a a 1 berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Telefoon No. 2 5. Inzending van advertentien v6oj? 3 uren op den dag der uitgave. Burgemeester en Wethoude>-s van AXEL, maken bekend, dat de in die geraeente zal worden gehouden zooals breeder bij aanplakbiljetten is omschreven. Axel, den 25 October 1909. Burgemeester en Wethouders voornoerad, J. HU1ZINGA, Burgemeester. J. A. VAN VESSEM, Seeretaris. Reeds in verschillende nummers van dez< courant is melding gemaakt van de totstand koming en de werkzaamheden van het comite voor aanleg van stoomtramwegen in Zeeuwsch- Vlaanderen en de aanvrage om concessie en renteloos voorschot van de IJzendijksche scoom- tramweg-maatschappij voor den aanleg en het in exploitatie brengen van eeh stoomtramlijn van IJzendijkePhilippine—Sas van Gent Drie Schouwen- Nederlandsche grens in de richting Moerbeke en van HoofdplaatBier- vliet—Pyramide en van Philippine-Hoek Ter NeuzenZaamslag. Zooals destijds ook uit het verslag der zomer- vergadering van de Provincial Staten bleek, is, nadat door Ged. Staten de concessie was verleend en door verschillende gemeenten en polders een hoog bedrag aan subsidies was verzekerd, het gevraagde renteloos voorschot toegestaan. De kosten voor de uitvoering van het plan zijn geraftmd op f 2,070,000. Het renteloos voorschot is door de Provin- ciale Staten verleend o.m. onder de volgende voorwaarden 1°. bet voorschot zal bedragen een derde der kosten van aanleg met inbegrip der kosten van aankoop van het rollend materieel, tot een maximum van 690,000 verminderd met de tegen 4 gekapitaliseerde waarde der hierna sub 2°. te noemen bijdragen 2°. door belanghebbenden (gemeenten, polders of derden) worden bijdragen verzekerd tot een bedrag van f 123,527, te storten in ten hoogste twin tig jaarlijksche termijnen 3°. voor 1 Juli 1912 wordt ten genoegen van Gedep. Staten het bewijs geleverd, dat het sub 2°. geeischte subsidie van belangheb benden is toegezegd en dat het benoodigde aan- deelen-kapitaal geheel is geplaatst 4°. de aan gemeenten en polders toebe- hoorende, voor den aanleg van den tramweg noodige eigendommen worden kosteloos in ge- bruik afgestaan, tenzij Gedep. Staten van deze voorwaarde ontheffing verleenen 5°. a. de aanleg van den tramweg moet plaats hebben volgens door Gedep. Staten goed te keuren plannen, bestekken en detailbe- grootingen en onder toezicht door of vanwege Gedep. Staten b. de werken en leveringen worden in het openbaar aanbesteed, tenzij Gedep. Staten met onderhandsche aanbesteding genoegen nemen c. de aanbestedingen, alsmede de aankoop van de noodige eigendommen behoeven de goed- keuring van Gedep. Staten 6°. voor 1 Juli 1915 moet de geheele onder- liemiug. 11a opneming en goedkeuring der lijn door of vanwege Gedep. Staten, in exploitatie komen en daarna onafgebroken blijven 7». dagelijks, zonder verplichting voor den Zondag, worden ten minste zes ritten heen en weder volbracht tot vervoer van personen en goederen 8°. het renteloos voorschot wordt aan de Maatschappij in drie termijnen uitgekeerd de eerste tennijn, ten bedrage van een derde van het voorschot, verschijnt, als de Maatschap pij eene som van 700,000 voor den aanleg en bet in exploitatie brengen van den tramweg heeft besteed, de bedijking in het Axelscbe gat in uitvoering is en ten genoegen van Gedep. Staten zekerheid is gegeven, data geene be- zwaren tegen de uitvoering der werken bij en door de kom van Ter Neuzen aan de tot-stand- koming van dit gedeelte van den tramweg in den weg staan b eene traiuverbinding met het spoorwegstation te Ter Neuzen en op Belgiscb grondgebied, van de NederlandscheBelgische grens tot bet spoorwegstation te Moerbeke, tot stand zal worden gebracht de tweede terniijn, inede ten bedrage van een derde van het voorschot, verschijnt, als de Maatschappij eene som van f 1,400,000 voor den aanleg en het in exploitatie brengen van den tramweg heeft besteed de derde termijn, ten bedrage van bet restanc van bet voorschot, verscbijnt. zoodra de tram weg zoowel voltooid als in exploitatie gebracht is. Thans is nog eenzelfde bedrag als door de provincie toegestaan van bet Rijk te wachten, loch dan moet de maatschappij die de lijnen feal aanleggen en exploiteeren nog kunnen be- schikken over een kapitaal van 700,000. De Prov. Staten bepaalden dat de som in 1912 moet zijn bijeengebraclit en het schijnt dat de Minister van Waterstaat eerst dat kapitaal bijeengebraeht wil zien, alvorens hij een wets- ontwerp tot steun van het tramplan indieut. Zooals uit eene advertentie in deze courant blijkt, wendt het comite zich thans tot bet pubiek, met het doel inschrijvingen te krijgeu voor het bijeenbrengen van dat kapitaal. Wij bopen dat het comite moge slagen. Het zal wel overbodig zijn de voordeelen van de tramverbindingen bier nogmaals uiteen te zet- ten. Yroeger geschiedde dit reeds meermalen. Voor het geheele traject is een druk goederen- vervoer te wachten terwijl ook aan te lieraen is dat het personenvervoer niet onbeteekenend zal zijn. Uit een vergelijkenden staat van het aantal inwoners der streek door de navolgende trams doorsneden blijkt dat in de streek waar- door de tram BreskeusMaldeghem loopt per K.M. 624 personen wonen, de tram Hulst Walsoorden 602 personen, terwijl over de 59 K M. lengte, der ontworpen lijn 604 personen per K.M. wonen. Waarvoornoemde maatsehappijen in gunstigen staat verkeeren, is ook van deze maatschappij een bloeiend bestaan te wachten en alzoo voor de aandeelhouders eene rentegevende geldbe- legging. Door het comite is eene circulaire verspreid, waarin we o.m. lezen Reeds nu behooren zij, die daarin wenschen deel te nemen. te teekenen en zich te ver- binden om, zoodra dit noodig wordt door aan- bouw en exploitatie der lijnen, de door ben genomen aandeelen te storten aan de maatschap pij, die deze zaak ter hand zal nemen. Ondergeteekenden komen deswege thans tot u met het dringend verzoek, u te verbinden tot het nemen van eenige aandeelen in het maatschappelijk kapitaal der maatschappij, welke genoemde tramlijnen zal bouwen en exploiteeren, ten einde deze te storten zoodra dit voor aan- bouw etc. noodig zal zijn, tegen ontvangst van behoorlijke aandeelbewijzen. Met vrijmoedigheid meenen ondergeteekenden daarop bij u te mogen aandringen. Het ontworpen tramwegnet voorziet immers in de dringenste behoeften van Zeeuwsch- Vlaau- deren het is van 't grootste algemeene, zoowel als particuliere belang der streek en hare in woners. Door mede deel te nemen in het maatschap pelijk kapitaal helpt men derlialve aan het tot stand brengen van een groot werk, van het uitnemendste belang. De algemeene welvaart zal er door toenemen. De ervaring heeft het overal geleerd dat verbeterde verkeerswegen en speciaal tramwegen, naast en door de algemeene welvaart ook de bijzondere doen bloeien. Voor I de eigenaars van gronden behoeft dit geen betoog. Het is buiten kijf dat hunne gronden I meer in waarde stijgen naarmate zij dichter bij publieke verkeersmiddelen zijn gelegen. Ook 1 de gebruikers dier gronden ondervinden het. Zij kunnen allerlei producten gemakkelijker verbouwen met het oog op beter en gemakke lijker vervoer. Voor handel en industrie is evenzeer als voor landbonw, het bezit van degelijke, snelle ver- voermiddelen onmisbaar. Handelaars en industrieelen der betrokken streek zullen dus evenzeer als grondeigenaars en landbouwers zich, naar ondergeteekenden verwaehten, haasten om door deelneming in het maatschappelijk kapitaal te spoediger de verlangde lijn te krijgen. De algemeene en bijzondere welvaart verhoogt de koopkrucht en dit komt den winkelier weder ten goede. Geen twijfel alzoo of allerlei kringen hebben 't hoogste belang bij de zaak. Tot lieden was er een ongekende samenwer- king zoo waren alien overtuigd van't gewicht der zaak. Niet genoeg kan er op gewezen worden dat bet nu uitermate gunstig staat en men zeggen moetdie trams komen er nu of nooit. Laat dan, gelijk bij het verleenen der subsidies, ook bij het nemen van aandeelen een edele wedstrijd ontstaan, waarbij ieder, naar zijn vermogen aandeelen neemt. Het aandeelen- kapitaal zal gesplitst worden in aandeelen van 500,zoodat ook zij, die over niet veel in de wereld te beschikkeiLyhtbben, nog hun belang- stelling kunnen toopmi door er een te nemen. Doch er is meer. Het nemen dezer aandeelen zal, naar ondergeteekenden op goede gronden aannemen, ook een zeer goede geldbelegging zijn en zal U een behoorlijken interest ver- zekereu. Let slechts op de resultaten van de tram Breskens Maldeghem of van Walsoorden naar Hulst, terwijl op de ontworpen lijnen veel meer goederen en meer personenvervoer verwacht wordt en veel belangrijker plaatsen zijn verbonden. Een aansluiting aan de havens van Breskens via Schoondijke, Hoofdplaat, Philippine, van Ter Neuzen en Walsoorden over Zaamslag en de lijn vandaar naar Houtenisse en aansluiting aan het kanaal van Gent—Ter Neuzen op een tweetal plaatsen, verbinding met de suikerfa- brieken te Sas van Gent en Moerbeke, benevens Selzaete over de lijn Hontenisse Selzaete, een verbinding eindeljjk met het geheele Belgische spoorwegnet, geven bepaald aan de gunstige verwachtingen toch alien grond aan ieder, die eenigszins met bet verkeerswezen en zijn in- vloed op de hoogte is. Bij een zeer matig'e berekening in de meest normale omstandigheden, zou dan ook naar deskundigen oordeel, toch nog 5 dividend kunnen uitgekeerd worden. Voegt men dit bij de andere voordeelen, dan vertrouwen ondergeteekenden dat gij met hen zult willen samenwerken om spoedig bet maat schappelijk kapitaal bijeen te brengen. In Zeeuwsch-Vlaanderen kan veel tot stand ge bracht worden. De betrokken streek ga ook hier voor. Dat wekt vertrouwen. Velen beleggen hun geld in Amerikaansche of Russische spoorwegen, waarvan zjj niets weten. Hier kan men alles van nabij gade- slaan, kan men er zelf van profiteeren, de exploitatie controleeren enz. enz. Zouden wij dan niet terecht verwaehten dat met name in Zeeuwsch-Vlaanderen tal van per sonen een •behoorlijk aantal aandeelen zullen nemen en dat ook vele er zullen worden ge plaatst bij de grondeigenaren, die elders wonen Terwille van een zqo spoedig mogelijk voort- werken en om den Minister weldra te kunnen zeggen dat het kapitaal geplaatst is en dus veilig bespoediging van het Rijk mag verwacht worden, verzoekt bet comite met nadruk uiter- lijk binnen 14 dagen na ontvangst dezes de biljetten behoorlijk ingevuld, gedagteekend en onderteekend in te leveren bij een hunner of bij den seeretaris van het comite, Mr. P. Dieleman te Middelburg, Molenwater N, nr. 41. Men bedenke dat men nu slechts toezegging doet en dat de gelden pas gestort moeten worden bij het tot stand komen en exploiteeren der lijn. Onze lezers worden attent gemaakt op de, in oils nummer van heden voorkomende, advertentie waarmede de Hollandsche Credietbank de aan- houdend in prijs vooruitgaande Turkscbe 400 francs Spoorweg-Lotenaanbiedtopmaandelijksche afbetalingen van 2.3.en 5.— Zooals uit de advertentie blijkt, trekken deze loten 6 maal 's jaars en zijn er zeer hooge prjjzen aan verbonden. De eerstvolgende trekking, waarin de hoofd- prjjs frs. 600.000 bedraagt, heeft reeds op 1 December a. s." plaats. Door de marechaussee te Roosendaal werden onder Nispen drie verdachte individuen ontmoet die zakken met gereedschap by zich droegen. Naar hun namen gevraagd, vlucbtten twee hunner direct in de bosschen en zoo over de grens, doch de derde kon men aanhouden. Het bleek te zijn zekere Delatre, geboortig van Sas van Gent en wonende te Antwerpen. Bij zijn arres- tatie bekende hij een der daders van de brutale inbraak met aanranding te zijn, Zaterdag op de Heerlescbe heide onder Wouw gepleegd. Ook de ontvluchte personen zijn bekend. Behalve de met de ,/Wilma", bij Vlieland, verdronken Belgische zeeloods Hagers, waren nog twee andere Belgische loodsen Diet door den kotter kunnen worden afgehaald. Tot geruststelling der iamilieleden is bericht ont- vangen, dat een hunner per /fClanstad" te Straalsund en de andere per //Olofwijk" te Gothenburg is aangekomen. Eerstgenoemd schip kwam uit Gent, het laatstgenoemde uit Antwerpen. Een zeer onaangenaam avontuur bad een kassier te Amsterdam, die een zwaren zak vol zilvergeld, guldens en rijksdaalders op zijn schouder droeg. Op het Rembrandtplein, voor den ingang van de Ametelstraat, brak het touwtje waarmee de zak dichtgebonden was en de ge heele inhoud, eenige honderden guldens, rolde op straat. Amsterdam telt gelukkig een aantal gedienstige menscben en merkwaardig vlug was een aantal dezer bezig den kassier te helpen zoeken. Maar de politie, die spoedig kwam opdagen, zette een klein deel van het plein af en nu werd geraapt, gezocbt totdat er niets meer te vinden was. Wij zyn zeer benieuwd of bij natellen er niets zal ontbreken, besluit het N. v. N. de bovenstaande mededeeling. Een uitvoering, Zondagavond gegeven door de R. K. Vereeniging //Crescendo" te Sneek, had een treurig slot. Toen na afloop van het bal het bestuur nog een korte wijle vertoefde in de zaal, kwamen de gebrs. Job. en W. Brouwer de achterzaal binnen en gebruikten daar iets. Laatstgenoemde was vroeger bestuurslid van //Crescendo" geweest. Hunne aanwezigheid zette kwaad bloed bij het bestuurslid C. Blotn. Deze had ze daar liever niet en wilde ze de zaal uit hebben, wat ook gelukte. Zonder eenigen last werden ze door den 20jarigen J. van der Sloot de zaal uitge- bracht. Toen deze in de zaal terugkwam, was B. nog woedend dat ze er geweest waren en sloeg uit kwaadheid de glazen st.uk. Van der Sloot dit ziende werd nu ook kwaad, liep de zaal weer uit, de gebroeders B. achterna, achter- baalde hen op het Scbapenplein en wilde ze met een geopend Zweedsch mes te lijf. De ge broeders B. wisten een paar maal door schoppen den aanval af te weren, doch de derde maal gelukte dit niet en werd de 22jarige W. Brouwer, die den stoot nu met zijn linkerarm wilde pareeren, nog al diep in den benedenarm getroffen. De dader ging hierna op de vlucht, de gebr. B. naar het politiebureau op de Nieuwe Vee markt, waar de commandant der wacht de hevig bloedende wonde verbond. De inmiddels ge- jVEUKESTSCHE COIIRAAT. ■lit bind verscliijnt WoeoiidaK' en VriJ«l»if»*voiul, nllsemnilerd op feentdaren. bij de Pinna I*. J. 1>K te Tee >"eo»en.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1909 | | pagina 1