A I g e m e e n
Nieuws- en Advertentieblad
voor
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Paarden- en Veemarkt
Jaarlijksche Veemarkt
No, 5381.
Z^terdag: 20 November 1909.
49e Jaargang.
op Maandag 29 November 1909,
Gemengde berichten.
BERSTB ZBZj-AED.
te AXEL.
Tramverbindingen in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
ABONNEMENT:
Per drie maanden binnen Ter Neuzen j 1,Franco per postVoor
Nederland f 1,10. Voor Belgie f 1,40. Voor Amerika f l,321/s en voor
het overige Ruitenland f 1,65. Men abonneert zich bij alle Boekhande-
laars, Postdirecteuren en Brievenbushouders.
ADVERTENTIEN:
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de
prjjs slechts t w e e m a a 1 berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Telefoon No. 2 5.
Inzending van advertentien v6oj? 3 uren op den dag der uitgave.
Burgemeester en Wethoude>-s van AXEL,
maken bekend, dat de
in die geraeente zal worden gehouden
zooals breeder bij aanplakbiljetten is omschreven.
Axel, den 25 October 1909.
Burgemeester en Wethouders voornoerad,
J. HU1ZINGA, Burgemeester.
J. A. VAN VESSEM, Seeretaris.
Reeds in verschillende nummers van dez<
courant is melding gemaakt van de totstand
koming en de werkzaamheden van het comite
voor aanleg van stoomtramwegen in Zeeuwsch-
Vlaanderen en de aanvrage om concessie en
renteloos voorschot van de IJzendijksche scoom-
tramweg-maatschappij voor den aanleg en
het in exploitatie brengen van eeh stoomtramlijn
van IJzendijkePhilippine—Sas van Gent
Drie Schouwen- Nederlandsche grens in de
richting Moerbeke en van HoofdplaatBier-
vliet—Pyramide en van Philippine-Hoek
Ter NeuzenZaamslag.
Zooals destijds ook uit het verslag der zomer-
vergadering van de Provincial Staten bleek,
is, nadat door Ged. Staten de concessie
was verleend en door verschillende gemeenten
en polders een hoog bedrag aan subsidies was
verzekerd, het gevraagde renteloos voorschot
toegestaan.
De kosten voor de uitvoering van het plan
zijn geraftmd op f 2,070,000.
Het renteloos voorschot is door de Provin-
ciale Staten verleend o.m. onder de volgende
voorwaarden
1°. bet voorschot zal bedragen een derde
der kosten van aanleg met inbegrip der kosten
van aankoop van het rollend materieel, tot een
maximum van 690,000 verminderd met de
tegen 4 gekapitaliseerde waarde der hierna
sub 2°. te noemen bijdragen
2°. door belanghebbenden (gemeenten, polders
of derden) worden bijdragen verzekerd tot een
bedrag van f 123,527, te storten in ten hoogste
twin tig jaarlijksche termijnen
3°. voor 1 Juli 1912 wordt ten genoegen
van Gedep. Staten het bewijs geleverd, dat
het sub 2°. geeischte subsidie van belangheb
benden is toegezegd en dat het benoodigde aan-
deelen-kapitaal geheel is geplaatst
4°. de aan gemeenten en polders toebe-
hoorende, voor den aanleg van den tramweg
noodige eigendommen worden kosteloos in ge-
bruik afgestaan, tenzij Gedep. Staten van deze
voorwaarde ontheffing verleenen
5°. a. de aanleg van den tramweg moet
plaats hebben volgens door Gedep. Staten goed
te keuren plannen, bestekken en detailbe-
grootingen en onder toezicht door of vanwege
Gedep. Staten
b. de werken en leveringen worden in het
openbaar aanbesteed, tenzij Gedep. Staten met
onderhandsche aanbesteding genoegen nemen
c. de aanbestedingen, alsmede de aankoop
van de noodige eigendommen behoeven de goed-
keuring van Gedep. Staten
6°. voor 1 Juli 1915 moet de geheele onder-
liemiug. 11a opneming en goedkeuring der lijn
door of vanwege Gedep. Staten, in exploitatie
komen en daarna onafgebroken blijven
7». dagelijks, zonder verplichting voor den
Zondag, worden ten minste zes ritten heen en
weder volbracht tot vervoer van personen en
goederen
8°. het renteloos voorschot wordt aan de
Maatschappij in drie termijnen uitgekeerd
de eerste tennijn, ten bedrage van een derde
van het voorschot, verschijnt, als de Maatschap
pij eene som van 700,000 voor den aanleg
en bet in exploitatie brengen van den tramweg
heeft besteed, de bedijking in het Axelscbe
gat in uitvoering is en ten genoegen van Gedep.
Staten zekerheid is gegeven, data geene be-
zwaren tegen de uitvoering der werken bij en
door de kom van Ter Neuzen aan de tot-stand-
koming van dit gedeelte van den tramweg in
den weg staan b eene traiuverbinding met het
spoorwegstation te Ter Neuzen en op Belgiscb
grondgebied, van de NederlandscheBelgische
grens tot bet spoorwegstation te Moerbeke, tot
stand zal worden gebracht
de tweede terniijn, inede ten bedrage van een
derde van het voorschot, verschijnt, als de
Maatschappij eene som van f 1,400,000 voor
den aanleg en het in exploitatie brengen van
den tramweg heeft besteed
de derde termijn, ten bedrage van bet restanc
van bet voorschot, verscbijnt. zoodra de tram
weg zoowel voltooid als in exploitatie gebracht is.
Thans is nog eenzelfde bedrag als door de
provincie toegestaan van bet Rijk te wachten,
loch dan moet de maatschappij die de lijnen
feal aanleggen en exploiteeren nog kunnen be-
schikken over een kapitaal van 700,000.
De Prov. Staten bepaalden dat de som in
1912 moet zijn bijeengebraclit en het schijnt
dat de Minister van Waterstaat eerst dat kapitaal
bijeengebraeht wil zien, alvorens hij een wets-
ontwerp tot steun van het tramplan indieut.
Zooals uit eene advertentie in deze courant
blijkt, wendt het comite zich thans tot bet
pubiek, met het doel inschrijvingen te krijgeu
voor het bijeenbrengen van dat kapitaal.
Wij bopen dat het comite moge slagen. Het
zal wel overbodig zijn de voordeelen van de
tramverbindingen bier nogmaals uiteen te zet-
ten. Yroeger geschiedde dit reeds meermalen.
Voor het geheele traject is een druk goederen-
vervoer te wachten terwijl ook aan te lieraen
is dat het personenvervoer niet onbeteekenend
zal zijn. Uit een vergelijkenden staat van het
aantal inwoners der streek door de navolgende
trams doorsneden blijkt dat in de streek waar-
door de tram BreskeusMaldeghem loopt per
K.M. 624 personen wonen, de tram Hulst
Walsoorden 602 personen, terwijl over de 59
K M. lengte, der ontworpen lijn 604 personen
per K.M. wonen.
Waarvoornoemde maatsehappijen in gunstigen
staat verkeeren, is ook van deze maatschappij
een bloeiend bestaan te wachten en alzoo voor
de aandeelhouders eene rentegevende geldbe-
legging.
Door het comite is eene circulaire verspreid,
waarin we o.m. lezen
Reeds nu behooren zij, die daarin wenschen
deel te nemen. te teekenen en zich te ver-
binden om, zoodra dit noodig wordt door aan-
bouw en exploitatie der lijnen, de door ben
genomen aandeelen te storten aan de maatschap
pij, die deze zaak ter hand zal nemen.
Ondergeteekenden komen deswege thans tot
u met het dringend verzoek, u te verbinden
tot het nemen van eenige aandeelen in het
maatschappelijk kapitaal der maatschappij, welke
genoemde tramlijnen zal bouwen en exploiteeren,
ten einde deze te storten zoodra dit voor aan-
bouw etc. noodig zal zijn, tegen ontvangst van
behoorlijke aandeelbewijzen.
Met vrijmoedigheid meenen ondergeteekenden
daarop bij u te mogen aandringen.
Het ontworpen tramwegnet voorziet immers
in de dringenste behoeften van Zeeuwsch- Vlaau-
deren het is van 't grootste algemeene, zoowel
als particuliere belang der streek en hare in
woners.
Door mede deel te nemen in het maatschap
pelijk kapitaal helpt men derlialve aan het
tot stand brengen van een groot werk, van het
uitnemendste belang. De algemeene welvaart
zal er door toenemen. De ervaring heeft het
overal geleerd dat verbeterde verkeerswegen en
speciaal tramwegen, naast en door de algemeene
welvaart ook de bijzondere doen bloeien. Voor
I de eigenaars van gronden behoeft dit geen
betoog. Het is buiten kijf dat hunne gronden
I meer in waarde stijgen naarmate zij dichter
bij publieke verkeersmiddelen zijn gelegen. Ook
1 de gebruikers dier gronden ondervinden het.
Zij kunnen allerlei producten gemakkelijker
verbouwen met het oog op beter en gemakke
lijker vervoer.
Voor handel en industrie is evenzeer als voor
landbonw, het bezit van degelijke, snelle ver-
voermiddelen onmisbaar.
Handelaars en industrieelen der betrokken
streek zullen dus evenzeer als grondeigenaars
en landbouwers zich, naar ondergeteekenden
verwaehten, haasten om door deelneming in
het maatschappelijk kapitaal te spoediger de
verlangde lijn te krijgen. De algemeene en
bijzondere welvaart verhoogt de koopkrucht en
dit komt den winkelier weder ten goede.
Geen twijfel alzoo of allerlei kringen hebben
't hoogste belang bij de zaak.
Tot lieden was er een ongekende samenwer-
king zoo waren alien overtuigd van't gewicht
der zaak. Niet genoeg kan er op gewezen
worden dat bet nu uitermate gunstig staat en
men zeggen moetdie trams komen er nu of
nooit. Laat dan, gelijk bij het verleenen der
subsidies, ook bij het nemen van aandeelen
een edele wedstrijd ontstaan, waarbij ieder, naar
zijn vermogen aandeelen neemt. Het aandeelen-
kapitaal zal gesplitst worden in aandeelen van
500,zoodat ook zij, die over niet veel in de
wereld te beschikkeiLyhtbben, nog hun belang-
stelling kunnen toopmi door er een te nemen.
Doch er is meer. Het nemen dezer aandeelen
zal, naar ondergeteekenden op goede gronden
aannemen, ook een zeer goede geldbelegging
zijn en zal U een behoorlijken interest ver-
zekereu. Let slechts op de resultaten van de
tram Breskens Maldeghem of van Walsoorden
naar Hulst, terwijl op de ontworpen lijnen
veel meer goederen en meer personenvervoer
verwacht wordt en veel belangrijker plaatsen
zijn verbonden.
Een aansluiting aan de havens van Breskens
via Schoondijke, Hoofdplaat, Philippine, van
Ter Neuzen en Walsoorden over Zaamslag en
de lijn vandaar naar Houtenisse en aansluiting
aan het kanaal van Gent—Ter Neuzen op een
tweetal plaatsen, verbinding met de suikerfa-
brieken te Sas van Gent en Moerbeke, benevens
Selzaete over de lijn Hontenisse Selzaete, een
verbinding eindeljjk met het geheele Belgische
spoorwegnet, geven bepaald aan de gunstige
verwachtingen toch alien grond aan ieder, die
eenigszins met bet verkeerswezen en zijn in-
vloed op de hoogte is.
Bij een zeer matig'e berekening in de meest
normale omstandigheden, zou dan ook naar
deskundigen oordeel, toch nog 5 dividend
kunnen uitgekeerd worden.
Voegt men dit bij de andere voordeelen, dan
vertrouwen ondergeteekenden dat gij met hen
zult willen samenwerken om spoedig bet maat
schappelijk kapitaal bijeen te brengen. In
Zeeuwsch-Vlaanderen kan veel tot stand ge
bracht worden. De betrokken streek ga ook
hier voor. Dat wekt vertrouwen.
Velen beleggen hun geld in Amerikaansche
of Russische spoorwegen, waarvan zjj niets
weten. Hier kan men alles van nabij gade-
slaan, kan men er zelf van profiteeren, de
exploitatie controleeren enz. enz.
Zouden wij dan niet terecht verwaehten dat
met name in Zeeuwsch-Vlaanderen tal van per
sonen een •behoorlijk aantal aandeelen zullen
nemen en dat ook vele er zullen worden ge
plaatst bij de grondeigenaren, die elders wonen
Terwille van een zqo spoedig mogelijk voort-
werken en om den Minister weldra te kunnen
zeggen dat het kapitaal geplaatst is en dus
veilig bespoediging van het Rijk mag verwacht
worden, verzoekt bet comite met nadruk uiter-
lijk binnen 14 dagen na ontvangst dezes de
biljetten behoorlijk ingevuld, gedagteekend en
onderteekend in te leveren bij een hunner
of bij den seeretaris van het comite, Mr. P.
Dieleman te Middelburg, Molenwater N, nr. 41.
Men bedenke dat men nu slechts toezegging
doet en dat de gelden pas gestort moeten
worden bij het tot stand komen en exploiteeren
der lijn.
Onze lezers worden attent gemaakt op de, in
oils nummer van heden voorkomende, advertentie
waarmede de Hollandsche Credietbank de aan-
houdend in prijs vooruitgaande Turkscbe 400
francs Spoorweg-Lotenaanbiedtopmaandelijksche
afbetalingen van 2.3.en 5.—
Zooals uit de advertentie blijkt, trekken deze
loten 6 maal 's jaars en zijn er zeer hooge
prjjzen aan verbonden.
De eerstvolgende trekking, waarin de hoofd-
prjjs frs. 600.000 bedraagt, heeft reeds op
1 December a. s." plaats.
Door de marechaussee te Roosendaal werden
onder Nispen drie verdachte individuen ontmoet
die zakken met gereedschap by zich droegen.
Naar hun namen gevraagd, vlucbtten twee hunner
direct in de bosschen en zoo over de grens,
doch de derde kon men aanhouden. Het bleek
te zijn zekere Delatre, geboortig van Sas van
Gent en wonende te Antwerpen. Bij zijn arres-
tatie bekende hij een der daders van de brutale
inbraak met aanranding te zijn, Zaterdag op de
Heerlescbe heide onder Wouw gepleegd. Ook
de ontvluchte personen zijn bekend.
Behalve de met de ,/Wilma", bij Vlieland,
verdronken Belgische zeeloods Hagers, waren
nog twee andere Belgische loodsen Diet door
den kotter kunnen worden afgehaald. Tot
geruststelling der iamilieleden is bericht ont-
vangen, dat een hunner per /fClanstad" te
Straalsund en de andere per //Olofwijk" te
Gothenburg is aangekomen.
Eerstgenoemd schip kwam uit Gent, het
laatstgenoemde uit Antwerpen.
Een zeer onaangenaam avontuur bad een
kassier te Amsterdam, die een zwaren zak vol
zilvergeld, guldens en rijksdaalders op zijn
schouder droeg. Op het Rembrandtplein, voor
den ingang van de Ametelstraat, brak het touwtje
waarmee de zak dichtgebonden was en de ge
heele inhoud, eenige honderden guldens, rolde
op straat. Amsterdam telt gelukkig een aantal
gedienstige menscben en merkwaardig vlug was
een aantal dezer bezig den kassier te helpen
zoeken. Maar de politie, die spoedig kwam
opdagen, zette een klein deel van het plein af
en nu werd geraapt, gezocbt totdat er niets
meer te vinden was. Wij zyn zeer benieuwd of
bij natellen er niets zal ontbreken, besluit het
N. v. N. de bovenstaande mededeeling.
Een uitvoering, Zondagavond gegeven door
de R. K. Vereeniging //Crescendo" te Sneek,
had een treurig slot.
Toen na afloop van het bal het bestuur nog
een korte wijle vertoefde in de zaal, kwamen
de gebrs. Job. en W. Brouwer de achterzaal
binnen en gebruikten daar iets. Laatstgenoemde
was vroeger bestuurslid van //Crescendo" geweest.
Hunne aanwezigheid zette kwaad bloed bij het
bestuurslid C. Blotn. Deze had ze daar liever
niet en wilde ze de zaal uit hebben, wat ook
gelukte. Zonder eenigen last werden ze door
den 20jarigen J. van der Sloot de zaal uitge-
bracht. Toen deze in de zaal terugkwam, was
B. nog woedend dat ze er geweest waren en
sloeg uit kwaadheid de glazen st.uk. Van der
Sloot dit ziende werd nu ook kwaad, liep de
zaal weer uit, de gebroeders B. achterna, achter-
baalde hen op het Scbapenplein en wilde ze
met een geopend Zweedsch mes te lijf. De ge
broeders B. wisten een paar maal door schoppen
den aanval af te weren, doch de derde maal
gelukte dit niet en werd de 22jarige W.
Brouwer, die den stoot nu met zijn linkerarm
wilde pareeren, nog al diep in den benedenarm
getroffen.
De dader ging hierna op de vlucht, de gebr.
B. naar het politiebureau op de Nieuwe Vee
markt, waar de commandant der wacht de hevig
bloedende wonde verbond. De inmiddels ge-
jVEUKESTSCHE COIIRAAT.
■lit bind verscliijnt WoeoiidaK' en VriJ«l»if»*voiul, nllsemnilerd op feentdaren. bij de Pinna I*. J. 1>K te Tee >"eo»en.