ZEEP
Handelsberichten.
Advertentien.
den Heer en Mevrouw MEIER,
Laatste berichten.
te 's Gravenhage, toen hi) onder de familiebe-
richten in het door hem gelezen dagblad, zonder
dat hij er ook maar eenigszins op voorbereid
was, de voltrekking las van het huwelijk van
zijn broeder Cornelis met Dora Stabeen.
Piet Vletter schreef aan zijn broeder een brief,
dien wij zoo gelukkig zijn hier te kunnen
kopieeren.
//Hamiese".
Dat verwonder mijn Kworneelis dat gij gehuuw
zijt onze betrekkingen loopt uiteen gij zijt
dessavens op de Bierkaden en pas op de scbuite
tot morges vroeg dat daar niet gegap word en
ik heb dagdiens bij de stofzuigerderij maar
waarom mij niet op de bruilof verzorg dan
had ik verlof gevraag zijne die Stabeens zulleke
•sijsieslijmers dat ge uwee voor de iamilie schaam
Kworneelus Hoe zit dat, zijn ik en de zussies
der ook nog niet om belang te stelle inuwees
ap en deependensies Hoe zit dat
Ik verwag van uwee een schrijfen daaroover.
Hoe gaat het met de duivemelkerij V Groeten
van de zussies.
Kijk je nog eens om Nu dag.
(w.g.) Piet Vletter.
Slop van Willem Klein derde huisie.
Wij prijzen ons andermaal gelukkig het
antwoord van Cornelis hier te kunnen laten
volgen
z/Hamiessisimee.
Wat heb ik met de famielie uittestaan behalve
dat zij mijn achter de vodde loope als er wat
te snaaie valt op bruilofte en begrafenisse
Opvreters zijn der hier in de buurt genoeg en
die heef ik mee naar het staadhuis genome de
ambtenaar van de burgerstand had gezegd dat
de getuige geen naasbestaners hoefde te weze
as ze merderjarig, binnfc het koninkrijk woon-
acher wasse en mannelijk wasse en toen heeft
ik Kees Kaneel uit het Jan Hendrikkie Jurrie
Snoek van het achterom en de jongens van Arie
Seppelien uit de Apedans genome, die zijne
voor een kwartje meegegane. Nu vraag gij
mijn hoe het met de duivemelkerij gaan, nu
Piet dit gaat na het zin gistere zijn er twee
postduive van de postduiveverenigig aan komme
waaie maar die hebbe Stabeen en ikke opge-
vrete want die dinge vliege toch weer heene
as ze de kans krijge.
En nu broer Piet weet gij waarom ik de
iamilie buite mijn huwelijk heb gelate ik ben
oud en wijs genoeg zou ik denke om te wete
wat voor mijn en Stabeen het beste is heb gij
goed uwees brood in de stofzuigerij Nu
Piet saluu.
(w. g.) broeder Cornelis Vletter
Staben".
Wij kunnen volstaan met te melden, dat de
iamilie VletterStabeen weldra na het sluiten
van het genoeglijke echtverbond door een
voorspoedigen tweeling werd verrast.
J a, Cornelis was oud en wijs genoeg.
Te Brandon, in den staat Mississippi, is
Vrijdag een neger opgehangen, die zieh ver-
grepen had aan een blanke vrouw. Het was
geen lynchpartij, maar de voltrekking van een
langs regelmatigen weg geveld vonnis. De be-
ledigde vrouw en haar naaste familieleden woon-
den de terrechtstelling bij. De neger die al-
door zijn onschuld had betuigd, bekende nog
op het laatste moment schuld. Toen de man
dood was, werd het touw, waarmee hij was op
gehangen in kleine stukjes gesneden, die als
souvenirs werden rondgedeeld. Er ontstond
onder de duizenden, die aanwezig waren, een
wild dringen en veehten om zoo'n souvenir te
bemachtigen.
Sinds eenigen tijd worden in Mississippi on
eerbare aanrandingen van vrouwen door negers
gestraft met den dood. De justitie beoogt met
die strenge straffen het dubbele d'oel, er den
schrik in te brengen en aan de bevolking de
overtuiging bij te brengen, dat het onnoodig
is, een toevlucht te nemen tot daden van lynch-
justitie.
In 1879 deserteerde zekere Haverbier, een
Lotharinger, uit zijn garnizoen te Saarburg.
Hij vestigde zich in Frankrijk, trouwde er en
kreeg Verscheidene kinderen. In dertig juar
was hij niet meer in zijn geboortestreek ge-
weest, maar dezer dagen, denkende dat de zaak
verjaard was, of dat men hem ten minste
vergeten had, trok hij de grens over. Den vol-
genden dag werd hij aangehouden. Niettegen-
staande hij nu 54 jaar oud en verscheidene
malen grootvader is, zal hij toch voor den
krijgsraad verschijnen en zeker tot zes maanden
gevangenis veroordeeld worden.
's Gravenhage, 28 Juli. Bij Kon. Besluit is
vice-admiraal J. G. Snethlage op zijn verzoek
eervol ontslagen uit den zeedienst met toeken-
ning van pensioen en onder dankbetuiging voor
de goede en gewiehtige diensten den lande
bewezen.
Is bevorderd tot vice-admiraal schout bij
nacht J. Cardinaal, directeur en commandant
der marine te Hellevoetsluis, tevens commandant
der stelling Monden Maas en HarlingvlietI
tot schout bij nacht de kapitein ter zee J. B.
Snethlagetot kapitein ter zeea kapitein-
luitenant ter zee C. A. Diminicus, en deze
hoofdofficier bestendigd als inspecteur van het
oodswezen enz. in het zesde district te Vlissingen,
tevens Nederlandseh permanent commissaris
voor het gemeenschappelijlt toezicht over beton-
ning, bebakening en loodswezen op de Schelde
b. kapitein-luitenant ter zee H. A. Schoonhoven
tot kapitein-luitenant ter zee de luitenant ter zee
le kl. F. C. W. Moorreistot luitenant ter zee
le kl. J. A. Wielers Hoeth.
De alles ontsmettende
tie! kstiiaal over.
uit de Sunlight Zeepfabriek,
speciaal voor ZIEKENKAMERS
voor menscli en dier ook het
beste middel ter erenezingr van
zwerende wonden.
Latham bijna over het Kanaal.
Reuter seint uit Dover, d.d. 27 Juli:
De luchtscbipper Latham vertrok om 5.7 uur
van Sangatte, bij Calais, om per aeroplane het
Kanaal over te steken, en kwam om 5.15 uur
in het gezicht van Dover.
Toen vie! hij, op slechts twee mijlen afstand
van Dover, in zee, maar werd gered door de
Fransche torpedoboot, die hem volgde.
Nader meldt Reuter nog uit Dover
Toen Latham hier aankwam, viel hem een
geestdriltige ontvangst te beurt. Zijn hoofd is
leelijk verwond, vooral zijn neus. Op een der
oorlogsschepen werd hij onder dokters handen
genomen.
Zijn aeroplane is lichtelijk beschadigd. Latham
deed den overtocht veel sneller dan Bleriot, daar
hij in 20 minuten tot op 2 mijlen van Doverkwam.
ZKETIJDINLiKN.
Van 26 tot en met 27 Juli.
Wanneer ge een dag zonder ontlasting gaat,
dan ontwaakt ge 's morgens met een zwaar ver-
moeid, dof gevoel, en ge hebt een onaangenameu
smaak in den mond en een beslagen tong wat
ge ook doet, alles kost U inspanning ge hebt
hoofdpijn, ge zijt opgezetontbijt verlangt ge
niet en ge gevoelt U eenigzins galachtig. Deze
ongeregeldheden toonen aan, dat de afval in de
ingewanden de werking van de lever en maag
kindert, hetgeen de vorming van rijk-leven-
gevend bloed in den weg staat. Let bijtijds op
deze kenteekenen, die de natuur U geeft en
herstel een geregelde werking der ingewanden
door Foster's Maagpillen, want wanneer die
onregelmatigheid telkens en telkens weer terug-
komt, zal daar chronisch slechte spijsvertering
uit voortkomen, vrouwenziekten, leverkwaal en
misschien ontsteking van den blinden darm.
Foster's Maagpillen zijn een vertro aw bare medi-
eijn, zij maken den vergiftigen afval zacht,
wekken de spieren der ingewanden op en ver-
zekeren een natuurlijke werking van de darmen.
Daar ze geheel bestaan uit plantaardige stoffen,
zijn zij volkomen veilig voor mannen en vrouwen,
oud en jong; ze veroorzaken geen krampen.
Overtuigt U, dat U de echte Foster's Maag
pillen krijgt, voorzien van de handteekening van
James Foster op elke doos (Inhoud 50 stuks.)
Deze pillen zijn te Ter Neuzen verkrijgbaar
bij den heer A. van OverbeekeLeunis, V est-
kolkstraat, a 0.65 voor een of 3.60
voor zes doozen.
P O L 1 T I E.
Aan het bureau van politie alhier, is als ge-
vonden gedeponeerd een damestaschje.
Rechthebbeude vervoege zich aldaar.
Van 26 tot en met 27 Juli werden langs
de Oostsluizen alhier 40 binnenvaartuigen op
en 22 afgeschutdoor de Westsl. 2 op- en 1
afgeschut.
Positie der Stoomschepen.
Hulst, 26 Juli 1909.
Getrouwd
K. BLOM
ANTOINETTE J. VOOREN,
die, ook namens wederzijdsche familie, liartelijk
dank betuigen voor de vele blijken van belang
stelling bij hun huwelijk ondervonden.
Ter Neuzen, 28 Juli 1909.
Ondergeteebenden betuigen hunnen
gaw liartelijken dank voor de belangstel
ling ondervonden, gedurende de ziekte en bij het
overlijden van hunnen geliefden Zoon, Broeder en
Behu'wdbroeder. In't bijzonder aan diegenen die
door hulp blijk gaven van hunne belangstelling in
dit treurig verlies.
Zuidzande. J. SOHIJVE-Catsman en kinderen.
Ondergeteekende betuigt zijn dailk
aan alien, die medegewerkt hebben
en blijken van belangstelling toonden by zijn
herbenoeming tot lid van den Raad.
Ter Neuzen.
A. MOGGRE.
Ondergeteekende betuigt door deze
zijnen liartelijken dank aan alien,
die hebben medegewerkt aan zijne benoeming
tot Raadslid, alsmede zijn dank voor de vele
blijken van belangstelling die hij daarbij heeft
ontvangen.
Zaamslag, 28 Juli 1909.
(Kamperhoek). E. b AAb.
die bang zijn, wenden zich
in 't volste vertrouwen tot
Gediplomeerde specialisten voor Mond- en J and-
ziekten. Bebandeling zonder pijn der ziekste
tanden. Valsche tanden zonder plaat.
Bagattenstraat 38, GENT.
In de Daily Mail beschrijft B16riot zijn vlucht over
liet Kanaal.
Het is van meer belang zegt hij de eerste te
zijn die het Kanaal in een vliegtuig is overgestoken
dan den prijs van 1000 p.st. te winnen. Niettemin moet
ik beginnen met den ondernemingsgeest van de Daily
Mail te roemen. Door het uitloven van den prijs dien
ik de eer heb, gewonnen te hebben, heeft zij getoond
dat belang van de vliegkunst te erkenndn. Ik ben blij
dat ik den prijs heb gewonnen, ik ben overgelukkig
dat ik het Kanaal ben overgekomen. Eerst beloofde
ik mijn vrouw, dat ik het niet zou beproeven. Toen
kwam'ik tot het besluit, dat, als't iemand mislukt was,
ik de eerste zou zijn om er te komen en hier ben ik.
Om '2,30 stond ik gisterenochtend in het Hotel Ter
minus te Calais op en om 3 uur vertrok ik met mijn
vriend dhr. Le Blanc in een auto naar Baraques. On-
derweg merkten wij op, dat het weer voor mijn on-
derneming gur.stig was. Wij gaven daarom aan den
torpedojager Escopette, die onze regeering hoffelijk te
mijner beschikking had gesteld, last van wal te steken.
Om 3,30 begaven wij ons naar de loods en namen
het vliegtuig, mijn elfde, in oogenschouw. Ik beproefde
den motor, zag dat hij goed werktealles was klaar
voor het vertrek.
Om 4 uur nam ik in het vliegtuig plaats en deed
een proefvlucht van een kwartier om Calais en om-
streken. Ik legde een kring van omtrent 15 K.M. af.
Vervolgens daalde ik weer op het punt van de rots,
vanwaar ik dacht op te stijgen. Hier wachtte ik tot
de zon zich vertoonde, aangezien een voorwaarde voor
het winnen van den prija was, dat ik tusschen zon-op
en zon-ondergang zou vliegen.
Om 4.30 konden wij alles in den omtrek zien. Het
daglicht was er. De heer Le Blanc keek naar de kust
van Engeland uit, maar kon niets ontwaren. Er woei
een lichte bries uit het Zuidwesten. De lucht was
helder. Alles was gereed. Ik was gekleed, gelijk op
dit oogenblik, een khaki-buis, met wol gevoerd voor
de warmte, over mijn tweed-pak en onder mijn blauw
katoenen werkmans'kiel. Mijn nauw sluitende pet was
over mijn hoofd en ooren vastgemaakt. Ik had sedert
ik was opgestaan niets gegeten of ge^ronken. Ik had
alleen gedachten voor de vlucht en mijn besluit om
haar vanochtend te volvoeren.
4.35! Alles klaar! Dhr. Le Blanc geeft het sein en
in een oogwenk ben ik de lucht in. Mijn motor doet
1200 omwentelingen bijna zijn grootste snelheid
opdat ik snei weg zal kornen over de telegraafdraden,
die langs den rand van de rots loopen. Zoodra ik over
de rots ben minder ik vaart. Er is nu geen noodzaak
om mijn motor op voile kracht te brengen.
Ik begin mijn vlucht langzaam en zeker naar de kust
van Engeland. Ik gevoel geen vrees. ben niet zenuw-
aclitig, niemenaal. lie Escopette heeft mij gezien. Met
voile kracht stoomt zij voort. Zij loopt misschien
42 K.M. in het uur. Wat doet 'ter tbe Ik leg tenminste
08 K.M. af. Spoedig haal ik haar in, vliegeude op een
hoogte van ongeveer 80 M.
Het is een geweltjig oogenblik, maar ik ben verrast
dat ik geen blijdschap voel. Onder mij is de zee, het
oppervlak bewogen door den wind', die nu aan wakkert.
De beweging van de golven onder mij is onaangenaam.
Ik zweef voort.
Tien miuuten zijn verloopcn. Ik ben den torpedo
jager voorbij, en ik wend het hoofd om te zien of ik
in de goede richting vlieg. Ik ben verbaasd. Er is
niets te zien, geen torpedojager, geen Frankrijk, noch
Engeland. Ik ben alleen. Ik zie niets, volstrekt niets.
Tien minuten lang ben ik verdwaald. Het is een wonder-
lijke toestand alleen te zijn, zonder gids, zonder kompas,
in de lucht. boven het Kanaal. Ik raak niets aan. Mijn
handen en voeten rusten licht op de hefboomen. Ik
laat het vliegtuig zijn eigen weg nemen. Het kan me
niet schelen waar het heen gaat.
Tien minuten lang ga ik voort, rijzende noch dalende
noch keerende, en dan 20 minuten nadat ik de Fran-
sche kust heb verlaten zie ik de groene rotsen van
Dover, het kasteel, en, naar het westen, de plek waar
ik had willen landen. Wat kan ik doen Het is
duidelijk, dat de wind mij uit mijn koers heeft gebracht.
Ik ben bijna bij St. Margaret's Baai en beweeg me in
de richting van de Goodwin Sands.
Nu wordt het tijd om te sturen. Ik druk den hefboom
met mijn voet en draai makkelijk naar het westen, in
tegengestelde richting van die ik uitging. Nu verkeer
ik toch in moeilijkheid, want de wind is hier bij de
rotsen veel krachtiger en mijn vaart mindert, terwijl ik
er tegen op torn, maar mijn mooie vliegtuig doet het.
Gestadig vlieg ik westwaarts, liopende over de haven
te komen en op de Shakespeare-rots te landen. De wind
steekt weer op.
Ik zie een opening in de rotsen. Ofschoon ik overtnigd
ben, dat ik het nog anderhalf uur kan volhouden, ja
dat ik naar Calais zou kunnen terugkeeren, kan ik de
kans niet weerstaan om op deze groene plek te landen.
Opnieuw wend ik mijn vliegtuig en een halven kring
beschrijvende, begeef ik mij in de opening en ben weer
boven het droge. De roode gebouwen ter rechterzijde
ontwijkende, tracht ik te landen, maar de wind pakt
me beet en draait mij twee of drie keeren vpnd- Op
eens zet ik mijn motor stil en dadelijk valt mijn toe-
stel rechtstandig van een hoogte van 20 M. op het land.
In twee of drie seconden ben ik veilig op uw kust.
Soldaten in khaki komen aangerend ook een politie-
agent. Twee landgenooten van me zijn er. Zij kussen
mij op de wangen. De afloop van mijn vlucht over-
steipt mij. Ik kan niets zeggen, maar neem de geluk
weuschen van de vertegenwoordigers der Daily Mail
aan en ga met hen naar het Lord Warden Hotel.
Zoo eindigde mijn vlucht over het Kanaal. De vlucht
zou gemakkelijk zijn over te doen. Zal ik het doen?
Ik denk van niet. ik heb mijn vrouw beloofd, dat ik
na een wedvlucht, waarvoor ik heb ingeschreven, niet
meer zal vliegen.
Aldus het verhaal van Bleriot. Zal hij zijn belofte
houden en nog maar eens een wedvlucht ondernemen
Hij heeft zijn vrouw ook wel beloofd, niet te probeeren
over het Kanaal te vliegen. Alvast zal hij nog aan
ddn wedvlucht deelnemen. Misschien wel die van
Londen naar Manchester, waarvoor de Daily Mail niet
minder dan 10,000 p.st. heeft uitgeloofd. Bij de 1000 p.st.,
die hij nu heeft gewonnen, komen nog 500 p.st., die
een tirma in champagne er boven op heeft gedaan, en
een beker van 50 p.st., door een lid van de Engelsche
lachtvaart-vereeniging voor de Kanaalvlucht uitgeloofd.
Baron De Forest heeft een prijs van 4000 p.st. uitgeloofd
voor den eersten Engelschman, die het Kanaal over vliegt.
Bleriot had Latham voorgesteld den prijs van 1000 p.st.
te verdeelen, als zij beiden op denzelfden dag over het
Kanaal zouden vliegen. Maar Latham had het rechte
oogenblik verslapen. De correspondent van de Daily
Mail te Calais dezelfde die Zaterdag aan zijn blad
meldde dat Latham naar Engeland was om een landings-
plaats uit te zoeken vertelt hoe dat gegaan was. Hij
had het van Latham zelf.
Levavasseur, die met Latham in hetzelfde hotel sliep,
was 'snachts om 2 uur en toen om 3 uur opgestaan,
had uit het raam gekeken, maar vond't weer ongeschikt
eh was weer in bed gekropen. Omtrent half vijf ging
hij op de verande en hoorde iemand zeggen, dat Bleriot
opgestegen was. Het volgende oogenblik zag hij het
zelf Hij wekte Latham en vertelde het hem.
Latham haalde zijn toestel uit de tent en ging er
al vast in zitten, maar de wind was zoo in kracht toe-
genomen, dat de tocht hopeloos scheen, vooral nu hij
zelf uitgeput van zenuwachtigheid was. Men belette
Latham op te stijgen. Deze was diep teleurgesteld, maar
seinde nochtans aan BleriotHartelijk gelukgewenscht.
Hoop u spoedig te volgen."
Graaf De Lambert, de derde die het kanaal zou trachten
over te vliegen, wenschte Bleriot ook geluk. Hij
zal navolgers hebben, zei hij, en ik hoop een hunner
te wezen.
Wilbur Wright sprak anders, volgens een telegram
uit New York. Een verslaggever wekte hem uit den
slaap om hem het nieuws te melden. Is dat nu een
berieht om iemand uit een gezonden slaap te wekken
zei Wilbur. Wat Bleriot heeft gedaan beteekent veel
minder dan wat mijn broer Orville weldra zal doen,
als hij gaat vliegen van Fort Myer naar Alexandria,
over bergen en dalen en bosschen. De luchtdruk boven
water is gelijkmatig, maar boven dergelijk afwisselend
land niet.
Zondagavond is Bleriot te Calais aangekomen en als
een held ontvangen.
Volgens de Daily Mail heeft de vlucht 37 minuten
geduurd en niet 23 als het eerste heette. Volgens een
later berieht uit Parijs heeft men ochter uitgerekend,
dat de vlucht ruim '27 minuten heeft geduurd. Maar
Bleriot" zelf spreekt in de Matin van 33 minuten!
Met zijn eigenaar heeft ook het toestel, waarmede de
eerste vlucht over het Kanaal gedaan werd, recht op de
publieke belangstelling.
Het zeilwerk van de monoplane is 7 meter 80 lang,
en heeft een oppervlakte van 4 Meter in het vierkant.
De beweegkracht wordt geleverd door een 3-cylinder
Awzani motor van 22 tot "25 paardekrackt.
De schroef heeft een lengte van 2 meter 10 en doet
1600 a 1700 omwentelingen, zonder veel afwijkiugen.
Het gewicht is slechts 4J kilo.
Het gewicht van het toestel in zijn geheel is 300 kilo
bestuurder en het gewicht van motorvoedsei, voidoende
voor drie uur te vliegen inbegrepen.
De vaart kan 60 kilometer per uur zijn.
In verband met het bovenstaande drijft een gewicht
in 300 kilo, op een oppervlakte van 14 vierk. meter
zoodat elke vierk, meter, als 't ware pl.m. 22 kilo te
dragen heeft.
VLAG.
NAAM
Ms. Van en naar- Lading.
26
27
Deen. s.s.
Deen. s.s.
Eng. s.9.
27
Eng. >.s.
idem
Zweed. s.s.
Deen. s.s.
idem
Duits. s.s.
Belg.s.traw.
luo> Ter teuirn i
Klampenborg j 5058 St. Petersb.
Van Ter Nenzen
Kai 3936 Methil
Cairndhu 3691 Cardiff
V iter ent
3730 Manchester
2535 Goole
Tadorna
Wharfe
Fortunatus
Anna Maersk
Gerda
Grete Gronau
Isa
3849 Pitea
3868 St. Petersb.
2194 Hasum
3148 Riga
418 Ostende
hout
ledig
idem
stukg.
idem
hout
idem
idem
idem
ledig
Van Client x
27 Deen. 8.8. Selandia 2953 |Leith [ledig
s.s. HARALD in lading te St. Petersburg voor Brugge
s s. JENNY in lossing te Kroonstad.
s s. RICHARD in lossing te Ter Neuzen.
s.s. ELISABETH in lossing te Kroonstad.
s.s. HELENA van London naar St. Petersburg passeerde 26
dezer des n. m. 8 uur Elaeneur.
s.s. MAGDALENA in lading te Burntisland voor Kroonstad.
Middenprijs per 100 K.G. Tarwe f 14,50, Rogge 9,50,
Wintergerst V—,—, Zomergerst Haver /10,—Erwten
j 13,_, Witte boonen Bruine boonen 13,—
Duiv'enboonen/II,Paardenboonen /"10,5O, Boekweity
Lijnzaad f Koolzaad J Aardappels 4,25.
Boter per kilo 1,20.
Eieren per 26 stuks /0,95.
Ter weekraarkt waren aangevoerd 28 stuks Rundvee, 19
varkens; waarvan verkocht 16 stuks rundvee en 11 varkens.
EN