ZEEP Handelsberichten. Advertentien. den Heer en Mevrouw MEIER, Laatste berichten. te 's Gravenhage, toen hi) onder de familiebe- richten in het door hem gelezen dagblad, zonder dat hij er ook maar eenigszins op voorbereid was, de voltrekking las van het huwelijk van zijn broeder Cornelis met Dora Stabeen. Piet Vletter schreef aan zijn broeder een brief, dien wij zoo gelukkig zijn hier te kunnen kopieeren. //Hamiese". Dat verwonder mijn Kworneelis dat gij gehuuw zijt onze betrekkingen loopt uiteen gij zijt dessavens op de Bierkaden en pas op de scbuite tot morges vroeg dat daar niet gegap word en ik heb dagdiens bij de stofzuigerderij maar waarom mij niet op de bruilof verzorg dan had ik verlof gevraag zijne die Stabeens zulleke •sijsieslijmers dat ge uwee voor de iamilie schaam Kworneelus Hoe zit dat, zijn ik en de zussies der ook nog niet om belang te stelle inuwees ap en deependensies Hoe zit dat Ik verwag van uwee een schrijfen daaroover. Hoe gaat het met de duivemelkerij V Groeten van de zussies. Kijk je nog eens om Nu dag. (w.g.) Piet Vletter. Slop van Willem Klein derde huisie. Wij prijzen ons andermaal gelukkig het antwoord van Cornelis hier te kunnen laten volgen z/Hamiessisimee. Wat heb ik met de famielie uittestaan behalve dat zij mijn achter de vodde loope als er wat te snaaie valt op bruilofte en begrafenisse Opvreters zijn der hier in de buurt genoeg en die heef ik mee naar het staadhuis genome de ambtenaar van de burgerstand had gezegd dat de getuige geen naasbestaners hoefde te weze as ze merderjarig, binnfc het koninkrijk woon- acher wasse en mannelijk wasse en toen heeft ik Kees Kaneel uit het Jan Hendrikkie Jurrie Snoek van het achterom en de jongens van Arie Seppelien uit de Apedans genome, die zijne voor een kwartje meegegane. Nu vraag gij mijn hoe het met de duivemelkerij gaan, nu Piet dit gaat na het zin gistere zijn er twee postduive van de postduiveverenigig aan komme waaie maar die hebbe Stabeen en ikke opge- vrete want die dinge vliege toch weer heene as ze de kans krijge. En nu broer Piet weet gij waarom ik de iamilie buite mijn huwelijk heb gelate ik ben oud en wijs genoeg zou ik denke om te wete wat voor mijn en Stabeen het beste is heb gij goed uwees brood in de stofzuigerij Nu Piet saluu. (w. g.) broeder Cornelis Vletter Staben". Wij kunnen volstaan met te melden, dat de iamilie VletterStabeen weldra na het sluiten van het genoeglijke echtverbond door een voorspoedigen tweeling werd verrast. J a, Cornelis was oud en wijs genoeg. Te Brandon, in den staat Mississippi, is Vrijdag een neger opgehangen, die zieh ver- grepen had aan een blanke vrouw. Het was geen lynchpartij, maar de voltrekking van een langs regelmatigen weg geveld vonnis. De be- ledigde vrouw en haar naaste familieleden woon- den de terrechtstelling bij. De neger die al- door zijn onschuld had betuigd, bekende nog op het laatste moment schuld. Toen de man dood was, werd het touw, waarmee hij was op gehangen in kleine stukjes gesneden, die als souvenirs werden rondgedeeld. Er ontstond onder de duizenden, die aanwezig waren, een wild dringen en veehten om zoo'n souvenir te bemachtigen. Sinds eenigen tijd worden in Mississippi on eerbare aanrandingen van vrouwen door negers gestraft met den dood. De justitie beoogt met die strenge straffen het dubbele d'oel, er den schrik in te brengen en aan de bevolking de overtuiging bij te brengen, dat het onnoodig is, een toevlucht te nemen tot daden van lynch- justitie. In 1879 deserteerde zekere Haverbier, een Lotharinger, uit zijn garnizoen te Saarburg. Hij vestigde zich in Frankrijk, trouwde er en kreeg Verscheidene kinderen. In dertig juar was hij niet meer in zijn geboortestreek ge- weest, maar dezer dagen, denkende dat de zaak verjaard was, of dat men hem ten minste vergeten had, trok hij de grens over. Den vol- genden dag werd hij aangehouden. Niettegen- staande hij nu 54 jaar oud en verscheidene malen grootvader is, zal hij toch voor den krijgsraad verschijnen en zeker tot zes maanden gevangenis veroordeeld worden. 's Gravenhage, 28 Juli. Bij Kon. Besluit is vice-admiraal J. G. Snethlage op zijn verzoek eervol ontslagen uit den zeedienst met toeken- ning van pensioen en onder dankbetuiging voor de goede en gewiehtige diensten den lande bewezen. Is bevorderd tot vice-admiraal schout bij nacht J. Cardinaal, directeur en commandant der marine te Hellevoetsluis, tevens commandant der stelling Monden Maas en HarlingvlietI tot schout bij nacht de kapitein ter zee J. B. Snethlagetot kapitein ter zeea kapitein- luitenant ter zee C. A. Diminicus, en deze hoofdofficier bestendigd als inspecteur van het oodswezen enz. in het zesde district te Vlissingen, tevens Nederlandseh permanent commissaris voor het gemeenschappelijlt toezicht over beton- ning, bebakening en loodswezen op de Schelde b. kapitein-luitenant ter zee H. A. Schoonhoven tot kapitein-luitenant ter zee de luitenant ter zee le kl. F. C. W. Moorreistot luitenant ter zee le kl. J. A. Wielers Hoeth. De alles ontsmettende tie! kstiiaal over. uit de Sunlight Zeepfabriek, speciaal voor ZIEKENKAMERS voor menscli en dier ook het beste middel ter erenezingr van zwerende wonden. Latham bijna over het Kanaal. Reuter seint uit Dover, d.d. 27 Juli: De luchtscbipper Latham vertrok om 5.7 uur van Sangatte, bij Calais, om per aeroplane het Kanaal over te steken, en kwam om 5.15 uur in het gezicht van Dover. Toen vie! hij, op slechts twee mijlen afstand van Dover, in zee, maar werd gered door de Fransche torpedoboot, die hem volgde. Nader meldt Reuter nog uit Dover Toen Latham hier aankwam, viel hem een geestdriltige ontvangst te beurt. Zijn hoofd is leelijk verwond, vooral zijn neus. Op een der oorlogsschepen werd hij onder dokters handen genomen. Zijn aeroplane is lichtelijk beschadigd. Latham deed den overtocht veel sneller dan Bleriot, daar hij in 20 minuten tot op 2 mijlen van Doverkwam. ZKETIJDINLiKN. Van 26 tot en met 27 Juli. Wanneer ge een dag zonder ontlasting gaat, dan ontwaakt ge 's morgens met een zwaar ver- moeid, dof gevoel, en ge hebt een onaangenameu smaak in den mond en een beslagen tong wat ge ook doet, alles kost U inspanning ge hebt hoofdpijn, ge zijt opgezetontbijt verlangt ge niet en ge gevoelt U eenigzins galachtig. Deze ongeregeldheden toonen aan, dat de afval in de ingewanden de werking van de lever en maag kindert, hetgeen de vorming van rijk-leven- gevend bloed in den weg staat. Let bijtijds op deze kenteekenen, die de natuur U geeft en herstel een geregelde werking der ingewanden door Foster's Maagpillen, want wanneer die onregelmatigheid telkens en telkens weer terug- komt, zal daar chronisch slechte spijsvertering uit voortkomen, vrouwenziekten, leverkwaal en misschien ontsteking van den blinden darm. Foster's Maagpillen zijn een vertro aw bare medi- eijn, zij maken den vergiftigen afval zacht, wekken de spieren der ingewanden op en ver- zekeren een natuurlijke werking van de darmen. Daar ze geheel bestaan uit plantaardige stoffen, zijn zij volkomen veilig voor mannen en vrouwen, oud en jong; ze veroorzaken geen krampen. Overtuigt U, dat U de echte Foster's Maag pillen krijgt, voorzien van de handteekening van James Foster op elke doos (Inhoud 50 stuks.) Deze pillen zijn te Ter Neuzen verkrijgbaar bij den heer A. van OverbeekeLeunis, V est- kolkstraat, a 0.65 voor een of 3.60 voor zes doozen. P O L 1 T I E. Aan het bureau van politie alhier, is als ge- vonden gedeponeerd een damestaschje. Rechthebbeude vervoege zich aldaar. Van 26 tot en met 27 Juli werden langs de Oostsluizen alhier 40 binnenvaartuigen op en 22 afgeschutdoor de Westsl. 2 op- en 1 afgeschut. Positie der Stoomschepen. Hulst, 26 Juli 1909. Getrouwd K. BLOM ANTOINETTE J. VOOREN, die, ook namens wederzijdsche familie, liartelijk dank betuigen voor de vele blijken van belang stelling bij hun huwelijk ondervonden. Ter Neuzen, 28 Juli 1909. Ondergeteebenden betuigen hunnen gaw liartelijken dank voor de belangstel ling ondervonden, gedurende de ziekte en bij het overlijden van hunnen geliefden Zoon, Broeder en Behu'wdbroeder. In't bijzonder aan diegenen die door hulp blijk gaven van hunne belangstelling in dit treurig verlies. Zuidzande. J. SOHIJVE-Catsman en kinderen. Ondergeteekende betuigt zijn dailk aan alien, die medegewerkt hebben en blijken van belangstelling toonden by zijn herbenoeming tot lid van den Raad. Ter Neuzen. A. MOGGRE. Ondergeteekende betuigt door deze zijnen liartelijken dank aan alien, die hebben medegewerkt aan zijne benoeming tot Raadslid, alsmede zijn dank voor de vele blijken van belangstelling die hij daarbij heeft ontvangen. Zaamslag, 28 Juli 1909. (Kamperhoek). E. b AAb. die bang zijn, wenden zich in 't volste vertrouwen tot Gediplomeerde specialisten voor Mond- en J and- ziekten. Bebandeling zonder pijn der ziekste tanden. Valsche tanden zonder plaat. Bagattenstraat 38, GENT. In de Daily Mail beschrijft B16riot zijn vlucht over liet Kanaal. Het is van meer belang zegt hij de eerste te zijn die het Kanaal in een vliegtuig is overgestoken dan den prijs van 1000 p.st. te winnen. Niettemin moet ik beginnen met den ondernemingsgeest van de Daily Mail te roemen. Door het uitloven van den prijs dien ik de eer heb, gewonnen te hebben, heeft zij getoond dat belang van de vliegkunst te erkenndn. Ik ben blij dat ik den prijs heb gewonnen, ik ben overgelukkig dat ik het Kanaal ben overgekomen. Eerst beloofde ik mijn vrouw, dat ik het niet zou beproeven. Toen kwam'ik tot het besluit, dat, als't iemand mislukt was, ik de eerste zou zijn om er te komen en hier ben ik. Om '2,30 stond ik gisterenochtend in het Hotel Ter minus te Calais op en om 3 uur vertrok ik met mijn vriend dhr. Le Blanc in een auto naar Baraques. On- derweg merkten wij op, dat het weer voor mijn on- derneming gur.stig was. Wij gaven daarom aan den torpedojager Escopette, die onze regeering hoffelijk te mijner beschikking had gesteld, last van wal te steken. Om 3,30 begaven wij ons naar de loods en namen het vliegtuig, mijn elfde, in oogenschouw. Ik beproefde den motor, zag dat hij goed werktealles was klaar voor het vertrek. Om 4 uur nam ik in het vliegtuig plaats en deed een proefvlucht van een kwartier om Calais en om- streken. Ik legde een kring van omtrent 15 K.M. af. Vervolgens daalde ik weer op het punt van de rots, vanwaar ik dacht op te stijgen. Hier wachtte ik tot de zon zich vertoonde, aangezien een voorwaarde voor het winnen van den prija was, dat ik tusschen zon-op en zon-ondergang zou vliegen. Om 4.30 konden wij alles in den omtrek zien. Het daglicht was er. De heer Le Blanc keek naar de kust van Engeland uit, maar kon niets ontwaren. Er woei een lichte bries uit het Zuidwesten. De lucht was helder. Alles was gereed. Ik was gekleed, gelijk op dit oogenblik, een khaki-buis, met wol gevoerd voor de warmte, over mijn tweed-pak en onder mijn blauw katoenen werkmans'kiel. Mijn nauw sluitende pet was over mijn hoofd en ooren vastgemaakt. Ik had sedert ik was opgestaan niets gegeten of ge^ronken. Ik had alleen gedachten voor de vlucht en mijn besluit om haar vanochtend te volvoeren. 4.35! Alles klaar! Dhr. Le Blanc geeft het sein en in een oogwenk ben ik de lucht in. Mijn motor doet 1200 omwentelingen bijna zijn grootste snelheid opdat ik snei weg zal kornen over de telegraafdraden, die langs den rand van de rots loopen. Zoodra ik over de rots ben minder ik vaart. Er is nu geen noodzaak om mijn motor op voile kracht te brengen. Ik begin mijn vlucht langzaam en zeker naar de kust van Engeland. Ik gevoel geen vrees. ben niet zenuw- aclitig, niemenaal. lie Escopette heeft mij gezien. Met voile kracht stoomt zij voort. Zij loopt misschien 42 K.M. in het uur. Wat doet 'ter tbe Ik leg tenminste 08 K.M. af. Spoedig haal ik haar in, vliegeude op een hoogte van ongeveer 80 M. Het is een geweltjig oogenblik, maar ik ben verrast dat ik geen blijdschap voel. Onder mij is de zee, het oppervlak bewogen door den wind', die nu aan wakkert. De beweging van de golven onder mij is onaangenaam. Ik zweef voort. Tien miuuten zijn verloopcn. Ik ben den torpedo jager voorbij, en ik wend het hoofd om te zien of ik in de goede richting vlieg. Ik ben verbaasd. Er is niets te zien, geen torpedojager, geen Frankrijk, noch Engeland. Ik ben alleen. Ik zie niets, volstrekt niets. Tien minuten lang ben ik verdwaald. Het is een wonder- lijke toestand alleen te zijn, zonder gids, zonder kompas, in de lucht. boven het Kanaal. Ik raak niets aan. Mijn handen en voeten rusten licht op de hefboomen. Ik laat het vliegtuig zijn eigen weg nemen. Het kan me niet schelen waar het heen gaat. Tien minuten lang ga ik voort, rijzende noch dalende noch keerende, en dan 20 minuten nadat ik de Fran- sche kust heb verlaten zie ik de groene rotsen van Dover, het kasteel, en, naar het westen, de plek waar ik had willen landen. Wat kan ik doen Het is duidelijk, dat de wind mij uit mijn koers heeft gebracht. Ik ben bijna bij St. Margaret's Baai en beweeg me in de richting van de Goodwin Sands. Nu wordt het tijd om te sturen. Ik druk den hefboom met mijn voet en draai makkelijk naar het westen, in tegengestelde richting van die ik uitging. Nu verkeer ik toch in moeilijkheid, want de wind is hier bij de rotsen veel krachtiger en mijn vaart mindert, terwijl ik er tegen op torn, maar mijn mooie vliegtuig doet het. Gestadig vlieg ik westwaarts, liopende over de haven te komen en op de Shakespeare-rots te landen. De wind steekt weer op. Ik zie een opening in de rotsen. Ofschoon ik overtnigd ben, dat ik het nog anderhalf uur kan volhouden, ja dat ik naar Calais zou kunnen terugkeeren, kan ik de kans niet weerstaan om op deze groene plek te landen. Opnieuw wend ik mijn vliegtuig en een halven kring beschrijvende, begeef ik mij in de opening en ben weer boven het droge. De roode gebouwen ter rechterzijde ontwijkende, tracht ik te landen, maar de wind pakt me beet en draait mij twee of drie keeren vpnd- Op eens zet ik mijn motor stil en dadelijk valt mijn toe- stel rechtstandig van een hoogte van 20 M. op het land. In twee of drie seconden ben ik veilig op uw kust. Soldaten in khaki komen aangerend ook een politie- agent. Twee landgenooten van me zijn er. Zij kussen mij op de wangen. De afloop van mijn vlucht over- steipt mij. Ik kan niets zeggen, maar neem de geluk weuschen van de vertegenwoordigers der Daily Mail aan en ga met hen naar het Lord Warden Hotel. Zoo eindigde mijn vlucht over het Kanaal. De vlucht zou gemakkelijk zijn over te doen. Zal ik het doen? Ik denk van niet. ik heb mijn vrouw beloofd, dat ik na een wedvlucht, waarvoor ik heb ingeschreven, niet meer zal vliegen. Aldus het verhaal van Bleriot. Zal hij zijn belofte houden en nog maar eens een wedvlucht ondernemen Hij heeft zijn vrouw ook wel beloofd, niet te probeeren over het Kanaal te vliegen. Alvast zal hij nog aan ddn wedvlucht deelnemen. Misschien wel die van Londen naar Manchester, waarvoor de Daily Mail niet minder dan 10,000 p.st. heeft uitgeloofd. Bij de 1000 p.st., die hij nu heeft gewonnen, komen nog 500 p.st., die een tirma in champagne er boven op heeft gedaan, en een beker van 50 p.st., door een lid van de Engelsche lachtvaart-vereeniging voor de Kanaalvlucht uitgeloofd. Baron De Forest heeft een prijs van 4000 p.st. uitgeloofd voor den eersten Engelschman, die het Kanaal over vliegt. Bleriot had Latham voorgesteld den prijs van 1000 p.st. te verdeelen, als zij beiden op denzelfden dag over het Kanaal zouden vliegen. Maar Latham had het rechte oogenblik verslapen. De correspondent van de Daily Mail te Calais dezelfde die Zaterdag aan zijn blad meldde dat Latham naar Engeland was om een landings- plaats uit te zoeken vertelt hoe dat gegaan was. Hij had het van Latham zelf. Levavasseur, die met Latham in hetzelfde hotel sliep, was 'snachts om 2 uur en toen om 3 uur opgestaan, had uit het raam gekeken, maar vond't weer ongeschikt eh was weer in bed gekropen. Omtrent half vijf ging hij op de verande en hoorde iemand zeggen, dat Bleriot opgestegen was. Het volgende oogenblik zag hij het zelf Hij wekte Latham en vertelde het hem. Latham haalde zijn toestel uit de tent en ging er al vast in zitten, maar de wind was zoo in kracht toe- genomen, dat de tocht hopeloos scheen, vooral nu hij zelf uitgeput van zenuwachtigheid was. Men belette Latham op te stijgen. Deze was diep teleurgesteld, maar seinde nochtans aan BleriotHartelijk gelukgewenscht. Hoop u spoedig te volgen." Graaf De Lambert, de derde die het kanaal zou trachten over te vliegen, wenschte Bleriot ook geluk. Hij zal navolgers hebben, zei hij, en ik hoop een hunner te wezen. Wilbur Wright sprak anders, volgens een telegram uit New York. Een verslaggever wekte hem uit den slaap om hem het nieuws te melden. Is dat nu een berieht om iemand uit een gezonden slaap te wekken zei Wilbur. Wat Bleriot heeft gedaan beteekent veel minder dan wat mijn broer Orville weldra zal doen, als hij gaat vliegen van Fort Myer naar Alexandria, over bergen en dalen en bosschen. De luchtdruk boven water is gelijkmatig, maar boven dergelijk afwisselend land niet. Zondagavond is Bleriot te Calais aangekomen en als een held ontvangen. Volgens de Daily Mail heeft de vlucht 37 minuten geduurd en niet 23 als het eerste heette. Volgens een later berieht uit Parijs heeft men ochter uitgerekend, dat de vlucht ruim '27 minuten heeft geduurd. Maar Bleriot" zelf spreekt in de Matin van 33 minuten! Met zijn eigenaar heeft ook het toestel, waarmede de eerste vlucht over het Kanaal gedaan werd, recht op de publieke belangstelling. Het zeilwerk van de monoplane is 7 meter 80 lang, en heeft een oppervlakte van 4 Meter in het vierkant. De beweegkracht wordt geleverd door een 3-cylinder Awzani motor van 22 tot "25 paardekrackt. De schroef heeft een lengte van 2 meter 10 en doet 1600 a 1700 omwentelingen, zonder veel afwijkiugen. Het gewicht is slechts 4J kilo. Het gewicht van het toestel in zijn geheel is 300 kilo bestuurder en het gewicht van motorvoedsei, voidoende voor drie uur te vliegen inbegrepen. De vaart kan 60 kilometer per uur zijn. In verband met het bovenstaande drijft een gewicht in 300 kilo, op een oppervlakte van 14 vierk. meter zoodat elke vierk, meter, als 't ware pl.m. 22 kilo te dragen heeft. VLAG. NAAM Ms. Van en naar- Lading. 26 27 Deen. s.s. Deen. s.s. Eng. s.9. 27 Eng. >.s. idem Zweed. s.s. Deen. s.s. idem Duits. s.s. Belg.s.traw. luo> Ter teuirn i Klampenborg j 5058 St. Petersb. Van Ter Nenzen Kai 3936 Methil Cairndhu 3691 Cardiff V iter ent 3730 Manchester 2535 Goole Tadorna Wharfe Fortunatus Anna Maersk Gerda Grete Gronau Isa 3849 Pitea 3868 St. Petersb. 2194 Hasum 3148 Riga 418 Ostende hout ledig idem stukg. idem hout idem idem idem ledig Van Client x 27 Deen. 8.8. Selandia 2953 |Leith [ledig s.s. HARALD in lading te St. Petersburg voor Brugge s s. JENNY in lossing te Kroonstad. s s. RICHARD in lossing te Ter Neuzen. s.s. ELISABETH in lossing te Kroonstad. s.s. HELENA van London naar St. Petersburg passeerde 26 dezer des n. m. 8 uur Elaeneur. s.s. MAGDALENA in lading te Burntisland voor Kroonstad. Middenprijs per 100 K.G. Tarwe f 14,50, Rogge 9,50, Wintergerst V—,—, Zomergerst Haver /10,—Erwten j 13,_, Witte boonen Bruine boonen 13,— Duiv'enboonen/II,Paardenboonen /"10,5O, Boekweity Lijnzaad f Koolzaad J Aardappels 4,25. Boter per kilo 1,20. Eieren per 26 stuks /0,95. Ter weekraarkt waren aangevoerd 28 stuks Rundvee, 19 varkens; waarvan verkocht 16 stuks rundvee en 11 varkens. EN

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1909 | | pagina 3