Ter Neuzexisehe Courant. Zaterdag1 17 Juli 1909. No. 5427. 49e Jaargang. Fredikbeurten. RECHTSZAKEfi. Zondag IB Juli 1909. Provinciate Staten van Zeeland. TER NEUZEN, 16 Juli 1909. In de heden gehonden vergadering van de Provinciale Staten werd het voorstel van Gedep. Staten, tot toekenning van subsidie voor de tramverbindingen in Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch-Viaanderen, na discussie (zie bet ver- slag in dit nurnmer) aangenomen zonder hoofde- lijke stemming. Door de nieuwe sluis is thans opgeschut het stoomschip ,/Magdalena" van A. 0. Lensen's reederij, alhier, groot 3750 ton, geladen met bout, het grootste stoomschip dat met bestem- ming voor Ter Neuzen is binnengekomen. Bi] het toelatingsexamen voor de Rijks H. B. S. te Middelburg is o. m. geslaagd Johan Heudrik Willem Koevoets van Ter Neuzen. Na de welgeslaagde reis van het voorgaand jaar, werd alhier gevormd eene v Vereeniging voor Schoolreisjes", ten doel hebbende het organi- seeren van een plezierreis voor leerlingen van aangewezen klassen der openbare scholen. Aan de leerlingen werd van het tot stand komen dier vereeniging mededeeliug gedaan, en tevens, dat ze aan de reis zouden kunnen deelnemen wanneer door hen, middels wekelijksche bijdragen het voor de reis noodige bedrag zou worden bijeengebracht Dit voornemen viel blijkbaar zeer in den smaak der kinderen en hunne ouders, want bijna algemeen werd door de kinderen der klassen die daarvoor in aanmerking kwamen aan de uitvoering van bet plan medegewerkt. Reeds geruimen tijd bestond het voornemen dit jaar eene reis te maken naar Antwerpen, de Scheldestad, die bekend staat om de vele merkwaardigheden die daar te zien zijn, nog zonder te spreken van de bekende dierentuin, waarnaar zoowel jongen als ouden steeds belang- stellend zijn. Het was geen gemakkelijke vraag, om op te lossen met welke gelegenheid de reis zou ge- maakt worden, in verband met de beschikbare financien. Er bestaat over het algemeen nogal animo om de reis naar Antwerpen eens per stoomboot te maken, wat over het algemeen ook het voordeeligst uitkomt, doch om een stoomboot ter beschikking te hebben waarop een zoo talrijk gezelschap als te verwachten was plaats zou kunnen vinden, was niet ge- makkelijk. Het bestuur der vereeniging wist echter ten slotte zoodanig te rekeuen en te plooien, dat er uitzicht bestond om de reis per spoortrein te kunnen maken, waaruit het voordeel volgde, dat men veel langer in de Scheldestad zou kunnen vertoeven en ook meer van hare merk waardigheden zou kunnen bezichtigen. Onderhandelingen werden met het bestuur der spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen aangeknoopt en het bestuur der vereeniging had de voldoening, dat voor het door haar te presenteeren gezelschap een extra-trein werd beschikbaar gesteld, wat voor het reizen met ongeveer 300 kinderen van onberekenbaar een nut is te achten, ongerekend dat ook de ouderen daarvan profiteeren door een korter verblijf in de beperkte ruimte der spoorwegcoupe's. Nu was er nog de kwestie van het weer, dat in de laatste dagen zich niet van de guustigste zijde deed kennen. Met klimmende aandacbt werden door de betrokkeneu de schommeiingen van den barometer gevolgd en men was al een grooten stap vooruit, toen men uit den stand der laatste dagen meende te mogen afleiden, dat er mooi weer te verwachten was, al was het ook. dat ten laatste, by het retjenseizoen waarin we verkeeren, nog aan een volledig welslagen gewanhoopt werd. Donderdag, gisteren, zou de reis plaats hebben. Ongeveer 300 kinderen, en ruim 100 ouderen, waaronder de geleiders en leden der vereeniging, waren voor de deelname bij het bestuur opge- geven. Het spreekt van zelf dat van de aan- staande jeugdige bezoekers der Scheldestad, velen slechts met moeite den slaap konden vinden, vervuld met het genoegen, dat zjj verwachten in de Scheldestad, waarvan ze reeds zooveel hadden gehoord. Reeds voor den bepaalden tijd, waren dan ook de meesten reeds aan hun schoollokaal aanwezig en de geleidende onderwijzers en zij die hen bjjstonden, behoefden dan ook niet tot na het vastgestelde uur te wachten met den afmarsch naar het station, waar alien vroolijk en welgemoed op het vastgestelde uur bijeeif waren, en in den expres voor hun gereed staanden trein plaats namen. Onder vroolijk gezang reed men at en op bet bepaalde uur arriveerde men, na slechts op enkele plaatsen te hebben stilgehouden, te St. Anneke, vanwaar de reizigers per stoomboot werden over- gezet naar het station van Gent (Waes). Daar- door profiteerde men van een spoor- en een boot- reisje, al was dat laatste zeer kort. Nu was er voor de geleiders een zorgzaara oogenblik aangebroken, om naraelijk al hun kleine raedereizigers van een controlekaartje te voorzien. Het resultant van dit controleeren was dat te constateeren viel dat de beste meester zich verrekenen kan, en dat eene beschikking op den post voor onvoorziene uitgaven noodig was. Men was nu echter in Antwerpen. Daar werd het gezelschap opgewacht door den heer Karel Adriaenssens, voorzitter der onderwijzers- vereeniging //Driesterweg" die, met een tweetal leden der vereeniging zich beschikbaar had ge steld om het gezelschap op zijn reis door Ant werpen te geleiden, om daarvan zooveel mogelijk te genieten. Dit aanbod was zeer welwillend gedaan naar aanleiding van een verzoek om in- lichtingen en begrijpelijkerwijze was door onze reisvereeniging met groot genoegen het aanbod van een geleide aanvaard. Nadat wederzjjdsch was kennis gemaakt, wer den de leerlingen opgesteld en ter eere van de geleiders de ,/Brabanfonne" aangeheven. De stemmen waren toen echter nog niet geheel op dreefde uitvoering kon, zooals ook later bleek, beter. De tocht ving hierna aan. Eerst langs de haven, waarop men van de viaducten zoo'n mooi gezicht heeft. De weg voert dan langs het z. g. Steen, waarin een museum van oudheden. Het talrijke gezelschap bracht daaraan een bezoek en nam een vluchtig overzicht van de kunst- schatten en oudheden die daar geborgen zijn. YooraJ liefbebbers van antiquiteiten kunnen daar veel van hunne gading vinden. Het was, met de talrijke bezoekers natuurlijk niet moge lijk alles na te gaan wat daar te zien is, maar toch kon elk een indruk krijgen van het geheel en werd de doortocht regelmatig volbracht. Toen genoot het gezelschap toevallig van eene gebeurtenis, die blijkbaar ook wele Antwer- penaren op de been brengt, nl. het vertrek van eene Congo-boot. Op het viaduct was eene zeer talrijke rnenigte aanwezig, terwijl een militair muziekcorps het afscheid van familie en vrienden voor de vertrekkenden veraange- naamde. Te 10 ure klonk de stoomfluit en verliet het stoomschip de kade, statig de water- ren der Schelde doorklievende. Vandaar ging de tocht naar het stadhuis, waarin de kunstschatten en verschillende zalen werden aanschouwd, en daarna een bezoek gebrachtaan de algemeen om haar schoonheid bekende hoofdkerk. De lucht was toen zeer dreigend en een mot- regen viel. Heldere plekken in de lucht deden echter nog hoop koesteren. Vervolgens werden enkele pleinen bezocht en de daarop staande standbeelden bezichtigd. Ook werd een bezoek gebracht aan de beurs. In dat groot lokaal werd door de leerlingen zeer enthusiast gezongen de ,/Brabanfonne" het Belgisch volkslied, op Ylaamsche woorden. Dat had groot succes bij de beursbezoekers wearna ook het Nederlandsche Volkslied, op verzoek werd gezongen. Onder het zingen van z/Oranje leev" trok de stoet verder langs de Groenplaats, het paleis des Konings, het huis van Rubens en verschillende schouwburgen, om daarna stil te houden bij het Antwerpsch koffiehuis, van den heer Maes, waar het gezel schap eene verversching wachtte, die zich na den volbrachten tocht goed smaken liet. In deze ruime gelegenheid, vond het geheele ge zelschap ten slotte een goed plaatsje en ook goede waar. Nadat in het hotel de inwendige meusch was versterkt, maakte het jonge volkje van een oogenblikje van vrijheid gebruik, om den wagen eener fruitvrouw te bestormen en haar van haren voorraad kersen enz. te ontlasten. Na eenige pauze werd de stoet weer opge steld en trok men naar den dierentuin, de grootste attractie voor de jeugd, waar ze zoo veel kunnen aanschonwen in leven, wat ze slechts uit verhalen of uit plaatjes kennen en niet alleen op het gebied van dieren, maar ook op dat van planten bezit de dierentuin te Antwerpen een groote collectie. Het behoeft als het ware niet gezegd dat het geheele gezelschap zich daar uiterrnate ver- maakte. Dank zij de goede leiding, konden alleu de aauwezige dieren enz. goed opnemen. Geen plaatsje werd overgeslagen en men kreeg een goed denkbeeld van den rijkdom van dezen tuin. De groot3te belangstelling voor de jon gelui was natuurlijk gericht op de olifanten, die van hen vele centen beurden, en op het apenpaleis waarvan verschillende bewoners hun mooiste kunstjes uitvoerden. Ook was gedurende het bezoek te profiteeren van artistique concerten. Nadat een bezoek was gebracht aan de groote concertzaal en de serre met tal van schoone en zeldzame planten, trok men weer verder en werd een kijkje genoinen in het machtige ge- bouw der Zuid-Statie. Dit maakt op den be- zoeker een overweldigenden indruk, zoowel wat de decoratieschildering als de kracht van lijneu in uitvoering betreft. Vandaar toog men weer naar het Antwerpsch koffiehuis voor het gebruiken van nog eene verversching, waarna men langsheen denationale bank naar en door het stadspark wandelde en daarna zjjn schreden richtte naar de statie van vertrek. Ofschoon nog zeer welgemoed, gaven toch velen blijk van eenige vermoeidheid, zoodat het zoetjes aan ook tijd werd voor het aanvaarden der terugreis. Dit geschiedde dan ook op het bepaalde uur, nadat op hartelijke wijze was afscheid genomen van onze vriendelijke begeleiders. Het uitstapje was nu in hoofdzaak achter den rug. Aan de opgewektheid van geest kon men merken, dat men algemeen genoten had. Ook de geleiders waren zeer tevreden over de wijze waarop de tocht door de stad had plaats gehad. Nadat men weer was overgevaren naar St. Anneke voerde de expres-trein het gezel schap naar Ter Neuzen, waar men te 8,15 ure arriveerde, opgewacht door eene zeer talrijke menigte belangstellenden, aan wie de jeugdige of oudere reizigers aanstonds konden verhalen van het vele genoegen dien dag gesmaakt. Wij gelooven dat dit tweede schoolreisje zeer naar aller wensch is afgeloopen. Althans enkele leerlingen informeerden reeds gisteravoud waar- heen men het volgend jaar eene reis zal maken. De nVereeniging voor schoolreisjes", meer bepaald de onderwijzers en onderwijzeressen die daaraan deelnamen, hebben den dank van alle ouders en kinderen te oogsten, voor hunne trouvv en zeer zorgzame bemoeiingen voor het algeheel welslagen der reis. Zonder eenig ongeval, is de tocht volbracht, waarvan de herinnering nog zeer lang in aller geest zal blijven voortleven. Bij beschikking der Arrond. Rechtbank te Middelburg is buiten vervolging gesteld J. M. B., oud 47 jaren, schoenmaker, geboren te Hulst wonende te Graauw, thans gedetineerd te Middel burg, beklaagd van het misdrijf genoemd onder Art. 297 W. v. S., met last tot zijne onmiddellijke invrijheidstelling. afdeeling er op gewezen dat, waar tot heden gemiddeld slechts 1400 'sjaars schadevaring heeft plaats gehad, J i ra,. ..if ErotHpn. t»> meer Hervormde Kerk. 9 u., Ds. J. v. d. Spek van Schoonhoven en 2 u, Ds. A. Timmerman. 9 u., Ds. A. Timmerman. 9 u. en 2 u., Ds. J. B. T. Hugenholtz. 9 u. en 2 u., Ds. G. van Dis. 9 u., Ds. E. Raams Jr., H. Avondm. en 2 u., Ds. E. Raams Jr., Dankzegging. Sas van Gent. 94 u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Hulst. 10 u., Ds. De Boer. Ter Neuzen. Sluiskil. Axel. Zaamslag. Hoek. Ter Neuzen. Axel A. II. Zaamslag A. II. Hoek. Gereformeerde Kerlcen. 9 u. en 2 u., Ds. B. v. d. Werff v. Harlingen. 9 u. en 2 uDs. J. A. Goedbloed Nieuwendijk. 9 u. en 2 u., Ds. V. K. Kuijvenhoven v. Ambt-Vollenhoven. 9 u. en 2 u., Ds. R. Hamming. 9 u., Ds. Mulder v. Harderwijk en 2 n., Ds. Mulder v. Harderwijk, voorbereiding H. Avondm. 9 u. en 2 u., dhr. Van Leenwen, Theol. cand. V. U. Gereformeerde gemeente V loos wij kstraat). Ter Neuzen. 9 u., 2 n. en 54 u., leeskerk. Olid-Gereformeerde gemeente (Vloos wij kstraat). Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 54 u., Ds. M. Ruben. Lokaal „Eben-Haezer" (Kerkhoflaan). Ter Neuzen. 6 u., dhr. Ruster van Rilland. Maandagavond 8 u., Bidstond voor de Tentzending, voor ieder toegankelijk. De zitting van de Prov. Staten werd hedenmorgen 10 uur voortgezet. Tegenwoordig waren 36 leden. Afwezig waren de heeren Lools, Van Teijlingen, Hombach, Den Bouwmeester, Hennequin en Fokker. Mededeeliug werd gedaan van een ingekomen adres van de afdeeling Zeeland van de Nederlandsche vereeniging tot bescherming van dieren, om wijziging te verkrijgen van art. 6 van het reglement op de trekhonden. Dit adres werd gesteld in handen van Ged. Staten, om daarover in de najaarszitting een voorstel te doen. De heer Moolenburgh verzocht aan Ged. Staten om dan tevens te onderzoeken of geen bepaling kan worden op genomen betreffende het muilkorven van honden, wat thans vaak noodeloos pijnlijk gebeurt. De Voorzitter antwoordde den heer Moolenburgh dat tied- Staten ijictd«n wenk van hem rekening zullen houden. Na enkele mededeelingen van huishoudelijken aard wepd overgegaan tot de benoeming van een buitengewoon lid van Ged. Staten. Als zoodanig werd herbenoemd de heer Mr. A. A. de Veer met '23 stemmen. De heer Heyse had -11, de heeren Van Teylingen en Lucasse ieder 1 stem. Goedkeuring werd verleend aan een voorstel van Ged. Staten tot wijziging van het reglement voor het waterschap »De Damespolder." Ilet kwam Ged. Staten met hun ambtgenooten van Noord-Ilrabant noodig voor, het reglement tevens in overeenstemming te brengen met de gewijzigde waterstaats-wetgeving. Op voorstel van Ged. Staten werd besloten tot intrekking van het reglement op de tramwegen in Zeeland en een nieuw reglement op dat onderwerp vastgesteld. Ged. Staten achten het raadzaam om, met intrekking van het bestaande reglement op de tramwegen, een nieuw reglement vast te stellen, waarvan de bepalingen ten deele aan het Zuid-Hollandsch reglement, ten deele aan het bestaande Zeeuwsche reglement ontleend zijn. Dit reglement regelt niet den aanleg van spoorwegen met een maximum-snelheid van 50 K.M. per uur, maar beperkt het zich tot de tramwegen met een snelheid van ten hoogste 35 en 20 K.M. per uur. Verder te gaan kwam Ged. Staten niet noodig voor, eensdeels omdat de behoefte daaraan niet gebleken is, andersdeels omdat een vervoer langs openbare wegen met een snelheid van meer dan 35 K.M. per uur hun bedenkelijk voorkoint. Na eenige discussie werd dit voorstel aangenomen. Aan de gemeenten Nisse en Veere werd resp. een subsidie van 600 en 270 verleend in de kosten van hare huishouding voor 1909. Blijkens het algemeen verslag der afdeelingen betreffende het voorstel van Ged. Staten tot vorming van een reserve- fonds voor de provinciale stoombootdiensten werd in een het wenschelijk zou ziju het fonds uit te breiden, te meer waar geen limiet is gesteld voor de grootte van het fonds ook zou men er de vernieuwing van ketels uit kunnen bestrijden. Daartegen voerde een ander lid aan, dat op die manier de bestemming van het fonds zou worden voorbiigestreefd. In een andere afdeeling werd er op gewezen, dat de grootte van het reservefonds niet is bepaald, waarop vanwege Ged. Staten werd opgemerkt, dat de Staten zuIks ieder jaar bij de behandeling der begrootmg kunnen Een lid van Ged. Staten beantwoordde toestemmend de vraag of het de bedoeling is de opbrengst van de verkochte boot »Walcheren" als oerste post in het reservefonds te storten. In nog een andere afdeeling werd door een vijftal leden het bedrag van U/4 pet. vrij hoog gevonden, vooral m verband met het gemiddelde bedrag der jaarlijks aan- gegeven schadevaringen. Naar hunne overtuiging zou een procent der getaxeerde waarde van het materiaal ruim voldoende zijn. Verscheidene andere leden betoogden de weiischelijkheni van het stichten van een vernieuWingsfonds, behalve voor reparation, voor ketels, vaartuigen enz., waarvoor jaarlij s 5 procent op de begrftoting zou dienen gebracht te worden, gerekend den gamiddelden duur eener nieuwe boot op 20 jaar. Zij gaven daarom in overweging, bet onder- liavige voorstel aan te houden tot de najaarszitting en Ged. Staten uit te noodigen, in bedoelden meer uitgebreiuen zin voorstellen te doen. Nog een ander lid was van meening, dat bij het eventueel bouwen eener nieuwe boot het sluiten eener leemng voor- deeliger zou zijn. De heer Heyse heeft met verbazing gehoord, dat l.eU. Staten geen aanleiding hebben gevonden wijziging te brengen in hun voorstel. Zijn verbazing vond daarin haar oorzaak, omdat Ged. Staten van meening zijn, dat de verkoop van de »Walcheren" als eerste post in het reservefonds zal worden gestort, hoewel de Prov. Staten daartoe toe i volstrekt geen besluit hebben genomen. Alleen werd in de vergadering van 6 Juli jl. daaromtrent eene mededeenng daan. De Voorzitter gaf toe, dat bij in de vonge vergadering slechts eene inededeeling heeft gedaan. De heer Van Rompu deelde namens Ged. Staten meue, dat, overeenkomstig het gevoelen van den heer De \eer, bij de behandeling der begrooting zal worden besloten, wat gedaan zal worden met de opbrengst van den verkoop van de sWalcheren". De heer De Veer stelde een amendement voor om te bepalen dat voor het reservefonds der boot, behalve I M P*' - de geschatte waarde der schepen, op 1 Jan. a. s. zal worden bestemd, de rente en zoodanige andere gelden, als bij besluit der Staten daartoe worden bestemd. Dit amendement werd door Ged. Staten overgenomen. Een amendement van den heer Dekker, om slechts 1 proci 11 van de geschatte waarde als reserve te bestemmen, won verworpen met 26 tegeu 10 stemmen. Daarna kwam ter tafel het voorstel van Ged. taten tot afwijzing van een verzoek van het gemeentebestuur van Vlissingen om subsidie voor een handelsschool. Uit het verslag der afdeelingen blijkt, dat er in elke afdeeling leden waren die het betreurden, dat dit vol zoo., door Ged. Staten niet werd ondersteund en meenden, oat het bevorderen van dit handelsonderwijs van provinciaal belang is. In een der afdeelingen werd van de zijde van Ged. Staten hiertegen aangernerkt, dat de handel in Zeeland daarvoor van te geringe beteekenis is en in een andere afdeeling sprak zich een lid ook in dien geest uit. hengens liep het verschil van gevoelen meer over de hooge kosteu in het algemeen, over de vraag of in dit speciale geval de kosten te hoog waren geraamd en of het volgen der lessen voor jongelingen uit verderaf gelegen gedeelten der provincie mogelijk zou zijn met het oog op de eischen, voor de toelating gesteld. In een andere afdeeling werd ten gunste der aanvrage aangevoerd, dat het bedrag dat gevraagd vvordt, toch niet zoo bezvvaarlijk is om toe te staan, waar wij aan den vooravond staan van het verleenen van een renteloos voor- schot van ruim 6 ton aan een tram. Bovendien zou het jammer zijn, wanneer door aanneming van het voorstel van Ged. Staten ook het rijkssubsidie voor Vlissingen zou verloren gaan, terwijl toch deze school, de eerste van dien aard in deze provincie, in een bestaande behoefte zou voorzien. Een lid van Ged. Staten motiveerde het afwijzend voor stel van Ged. Staten nader door te wijzen op de finan- cieele toestand der provincie, die zuinigheid eischt. maar tevens ook op den grootscheepschen opzet dezer school te Vlissingen. waar inen z. i. al te zeer geneigd is, provin- eialen steun te krijgen voor inrichtingen, die toch m hoofdzaak van plaatselijk belang zijn. Door .eenige leden werden deze bezwaren met verschil lende argumenten bestreden. Dat het toestaan van dit verzoek een eerste stap is, werd waarlijk beschamend genoeg voor onze provincie genoemd, wanneer we zien dat het rijk 48 inrichtingen van handelsonderwijs steunt (in 1908 met ongeveer J 2300, in 1909 met 54000) waarvan tot nog toe geen enkele m Zeeland. Het .wordt dan waarlijk tijd voor Zeeland, om niet geheel achter te blijven, want het rijk subsidieert alleen, wanneer de provincie het ook doet en zoo toont het belang van dergelijk onderwijs te beseffen. In het verslag van de afdeelingen vonden Ged. Staten aanleiding hun afwijzend voorstel terug te nemen en te besluiten aan de gemeente Vlissingen, ten behoeve van een handelsschool met tweejarigen cursus, voor het tijd- vak, loopende van de opening der school tot 31 December 1912, een subsidie uit de provinciale fondsen te verleenen tot een bedrag van 10 pet. der uitgaven. De heer Merckens verklaarde. dat door de voorstanders van de handelsschool met dankbaarheid is waargenomen, dat Ged. Staten hun afwijzend voorstel hebben gewijzigd en thans voorstellen subsidie toe te kennen. Hij stelde evenwel voor in plaats van 10 pet. 15 pet. toe te staan. De heer Heyse wenscht er de aandacbt op, te vestigen dat, waar de uitgaven voor deze school te \lissingen te veel worden epgeschroefd, een maximum dient te worden gesteld. De heer Van Waesberghe wees er op, dat de adhaesie- betuigingen uit de kleinere gemeenten het provinciaal belang niet zooveel duidelijker maken. Ook hij wenscht te wijzen op de verbazend groote uitgaven voor deze school, uitgaven die ook voor de gemeente Vlissingen ten goede zouden komen. De heer Merckens weerlegde de bezwaren van deu heer Van Waesberghe, dat de school alleen van nut zou kunnen zijn voor hen die aan de lijn der Staatsspoor in deze provincie wonen. Dat de gemeente Vlissingen bij het opmaken der begrooting aan het marchandeeren zou zijn gegaan, meende de heer Merckens te moeten betwijfelen. 1 let volgend jaar zal wel blijken, dat de begrooting geheel juist is opgemaakt. De heer Fruijtier had een groot bezw;iar en wel dit, dat thans reeds 2 handelscursussen op Walclieren zullen worden opgericht en nu vroeg hij. waar binnenkort Middelburg en Vlissingen met een electrische tram zullen worden verbonden, of het niet beter zou zijn niet een handelscursus op te richten doch een handelsschool te Vlissingen. Spreker zal thans voor het voorstel stemmen van Ged. Staten om 10 pet. steun toe te kennen, doch alleen op voorwaarde dat geen hooger subsidie zal wordengevraagd, en dat de school aan alle eischen zal voldoen. De heer De Jonge meende dat de heer Merckens in zijn verdediging van het voorstel tot toekenning van subsidie niet zeer gelukkig is geweest. Hij meende, met het oog

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1909 | | pagina 5