Ter Neuzexisehe Courant. Zaterdag1 17 Juli 1909.
No. 5427.
49e Jaargang.
Fredikbeurten.
RECHTSZAKEfi.
Zondag IB Juli 1909.
Provinciate Staten van Zeeland.
TER NEUZEN, 16 Juli 1909.
In de heden gehonden vergadering van de
Provinciale Staten werd het voorstel van Gedep.
Staten, tot toekenning van subsidie voor de
tramverbindingen in Oostelijk en Westelijk
Zeeuwsch-Viaanderen, na discussie (zie bet ver-
slag in dit nurnmer) aangenomen zonder hoofde-
lijke stemming.
Door de nieuwe sluis is thans opgeschut het
stoomschip ,/Magdalena" van A. 0. Lensen's
reederij, alhier, groot 3750 ton, geladen met
bout, het grootste stoomschip dat met bestem-
ming voor Ter Neuzen is binnengekomen.
Bi] het toelatingsexamen voor de Rijks
H. B. S. te Middelburg is o. m. geslaagd
Johan Heudrik Willem Koevoets van Ter Neuzen.
Na de welgeslaagde reis van het voorgaand
jaar, werd alhier gevormd eene v Vereeniging voor
Schoolreisjes", ten doel hebbende het organi-
seeren van een plezierreis voor leerlingen van
aangewezen klassen der openbare scholen. Aan
de leerlingen werd van het tot stand komen
dier vereeniging mededeeliug gedaan, en tevens,
dat ze aan de reis zouden kunnen deelnemen
wanneer door hen, middels wekelijksche bijdragen
het voor de reis noodige bedrag zou worden
bijeengebracht Dit voornemen viel blijkbaar
zeer in den smaak der kinderen en hunne ouders,
want bijna algemeen werd door de kinderen
der klassen die daarvoor in aanmerking kwamen
aan de uitvoering van bet plan medegewerkt.
Reeds geruimen tijd bestond het voornemen
dit jaar eene reis te maken naar Antwerpen,
de Scheldestad, die bekend staat om de vele
merkwaardigheden die daar te zien zijn, nog
zonder te spreken van de bekende dierentuin,
waarnaar zoowel jongen als ouden steeds belang-
stellend zijn.
Het was geen gemakkelijke vraag, om op te
lossen met welke gelegenheid de reis zou ge-
maakt worden, in verband met de beschikbare
financien. Er bestaat over het algemeen nogal
animo om de reis naar Antwerpen eens per
stoomboot te maken, wat over het algemeen
ook het voordeeligst uitkomt, doch om een
stoomboot ter beschikking te hebben waarop
een zoo talrijk gezelschap als te verwachten
was plaats zou kunnen vinden, was niet ge-
makkelijk.
Het bestuur der vereeniging wist echter ten
slotte zoodanig te rekeuen en te plooien, dat
er uitzicht bestond om de reis per spoortrein
te kunnen maken, waaruit het voordeel volgde,
dat men veel langer in de Scheldestad zou
kunnen vertoeven en ook meer van hare merk
waardigheden zou kunnen bezichtigen.
Onderhandelingen werden met het bestuur der
spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen
aangeknoopt en het bestuur der vereeniging
had de voldoening, dat voor het door haar te
presenteeren gezelschap een extra-trein werd
beschikbaar gesteld, wat voor het reizen met
ongeveer 300 kinderen van onberekenbaar
een
nut is te achten, ongerekend dat ook de ouderen
daarvan profiteeren door een korter verblijf in
de beperkte ruimte der spoorwegcoupe's.
Nu was er nog de kwestie van het weer, dat
in de laatste dagen zich niet van de guustigste
zijde deed kennen. Met klimmende aandacbt
werden door de betrokkeneu de schommeiingen
van den barometer gevolgd en men was al een
grooten stap vooruit, toen men uit den stand
der laatste dagen meende te mogen afleiden,
dat er mooi weer te verwachten was, al was
het ook. dat ten laatste, by het retjenseizoen
waarin we verkeeren, nog aan een volledig
welslagen gewanhoopt werd.
Donderdag, gisteren, zou de reis plaats hebben.
Ongeveer 300 kinderen, en ruim 100 ouderen,
waaronder de geleiders en leden der vereeniging,
waren voor de deelname bij het bestuur opge-
geven. Het spreekt van zelf dat van de aan-
staande jeugdige bezoekers der Scheldestad, velen
slechts met moeite den slaap konden vinden,
vervuld met het genoegen, dat zjj verwachten
in de Scheldestad, waarvan ze reeds zooveel
hadden gehoord.
Reeds voor den bepaalden tijd, waren dan
ook de meesten reeds aan hun schoollokaal
aanwezig en de geleidende onderwijzers en zij
die hen bjjstonden, behoefden dan ook niet
tot na het vastgestelde uur te wachten met den
afmarsch naar het station, waar alien vroolijk
en welgemoed op het vastgestelde uur bijeeif
waren, en in den expres voor hun gereed
staanden trein plaats namen.
Onder vroolijk gezang reed men at en op bet
bepaalde uur arriveerde men, na slechts op enkele
plaatsen te hebben stilgehouden, te St. Anneke,
vanwaar de reizigers per stoomboot werden over-
gezet naar het station van Gent (Waes). Daar-
door profiteerde men van een spoor- en een boot-
reisje, al was dat laatste zeer kort.
Nu was er voor de geleiders een zorgzaara
oogenblik aangebroken, om naraelijk al hun
kleine raedereizigers van een controlekaartje te
voorzien. Het resultant van dit controleeren
was dat te constateeren viel dat de beste meester
zich verrekenen kan, en dat eene beschikking op
den post voor onvoorziene uitgaven noodig was.
Men was nu echter in Antwerpen. Daar
werd het gezelschap opgewacht door den heer
Karel Adriaenssens, voorzitter der onderwijzers-
vereeniging //Driesterweg" die, met een tweetal
leden der vereeniging zich beschikbaar had ge
steld om het gezelschap op zijn reis door Ant
werpen te geleiden, om daarvan zooveel mogelijk
te genieten. Dit aanbod was zeer welwillend
gedaan naar aanleiding van een verzoek om in-
lichtingen en begrijpelijkerwijze was door onze
reisvereeniging met groot genoegen het aanbod
van een geleide aanvaard.
Nadat wederzjjdsch was kennis gemaakt, wer
den de leerlingen opgesteld en ter eere van de
geleiders de ,/Brabanfonne" aangeheven. De
stemmen waren toen echter nog niet geheel
op dreefde uitvoering kon, zooals ook later
bleek, beter.
De tocht ving hierna aan. Eerst langs de
haven, waarop men van de viaducten zoo'n mooi
gezicht heeft. De weg voert dan langs het
z. g. Steen, waarin een museum van oudheden.
Het talrijke gezelschap bracht daaraan een bezoek
en nam een vluchtig overzicht van de kunst-
schatten en oudheden die daar geborgen zijn.
YooraJ liefbebbers van antiquiteiten kunnen
daar veel van hunne gading vinden. Het was,
met de talrijke bezoekers natuurlijk niet moge
lijk alles na te gaan wat daar te zien is, maar
toch kon elk een indruk krijgen van het geheel
en werd de doortocht regelmatig volbracht.
Toen genoot het gezelschap toevallig van eene
gebeurtenis, die blijkbaar ook wele Antwer-
penaren op de been brengt, nl. het vertrek van
eene Congo-boot. Op het viaduct was eene
zeer talrijke rnenigte aanwezig, terwijl een
militair muziekcorps het afscheid van familie
en vrienden voor de vertrekkenden veraange-
naamde. Te 10 ure klonk de stoomfluit en
verliet het stoomschip de kade, statig de water-
ren der Schelde doorklievende.
Vandaar ging de tocht naar het stadhuis,
waarin de kunstschatten en verschillende zalen
werden aanschouwd, en daarna een bezoek
gebrachtaan de algemeen om haar schoonheid
bekende hoofdkerk.
De lucht was toen zeer dreigend en een mot-
regen viel. Heldere plekken in de lucht deden
echter nog hoop koesteren.
Vervolgens werden enkele pleinen bezocht
en de daarop staande standbeelden bezichtigd.
Ook werd een bezoek gebracht aan de beurs.
In dat groot lokaal werd door de leerlingen
zeer enthusiast gezongen de ,/Brabanfonne" het
Belgisch volkslied, op Ylaamsche woorden.
Dat had groot succes bij de beursbezoekers
wearna ook het Nederlandsche Volkslied, op
verzoek werd gezongen. Onder het zingen van
z/Oranje leev" trok de stoet verder langs de
Groenplaats, het paleis des Konings, het huis
van Rubens en verschillende schouwburgen,
om daarna stil te houden bij het Antwerpsch
koffiehuis, van den heer Maes, waar het gezel
schap eene verversching wachtte, die zich na
den volbrachten tocht goed smaken liet. In
deze ruime gelegenheid, vond het geheele ge
zelschap ten slotte een goed plaatsje en ook
goede waar.
Nadat in het hotel de inwendige meusch
was versterkt, maakte het jonge volkje van een
oogenblikje van vrijheid gebruik, om den wagen
eener fruitvrouw te bestormen en haar van
haren voorraad kersen enz. te ontlasten.
Na eenige pauze werd de stoet weer opge
steld en trok men naar den dierentuin, de
grootste attractie voor de jeugd, waar ze zoo
veel kunnen aanschonwen in leven, wat ze
slechts uit verhalen of uit plaatjes kennen en
niet alleen op het gebied van dieren, maar ook op
dat van planten bezit de dierentuin te Antwerpen
een groote collectie.
Het behoeft als het ware niet gezegd dat het
geheele gezelschap zich daar uiterrnate ver-
maakte. Dank zij de goede leiding, konden
alleu de aauwezige dieren enz. goed opnemen.
Geen plaatsje werd overgeslagen en men kreeg
een goed denkbeeld van den rijkdom van dezen
tuin. De groot3te belangstelling voor de jon
gelui was natuurlijk gericht op de olifanten, die
van hen vele centen beurden, en op het apenpaleis
waarvan verschillende bewoners hun mooiste
kunstjes uitvoerden.
Ook was gedurende het bezoek te profiteeren
van artistique concerten.
Nadat een bezoek was gebracht aan de groote
concertzaal en de serre met tal van schoone
en zeldzame planten, trok men weer verder en
werd een kijkje genoinen in het machtige ge-
bouw der Zuid-Statie. Dit maakt op den be-
zoeker een overweldigenden indruk, zoowel wat
de decoratieschildering als de kracht van lijneu
in uitvoering betreft.
Vandaar toog men weer naar het Antwerpsch
koffiehuis voor het gebruiken van nog eene
verversching, waarna men langsheen denationale
bank naar en door het stadspark wandelde en
daarna zjjn schreden richtte naar de statie van
vertrek.
Ofschoon nog zeer welgemoed, gaven toch
velen blijk van eenige vermoeidheid, zoodat het
zoetjes aan ook tijd werd voor het aanvaarden
der terugreis.
Dit geschiedde dan ook op het bepaalde uur,
nadat op hartelijke wijze was afscheid genomen
van onze vriendelijke begeleiders. Het uitstapje
was nu in hoofdzaak achter den rug.
Aan de opgewektheid van geest kon men
merken, dat men algemeen genoten had. Ook
de geleiders waren zeer tevreden over de wijze
waarop de tocht door de stad had plaats gehad.
Nadat men weer was overgevaren naar St.
Anneke voerde de expres-trein het gezel
schap naar Ter Neuzen, waar men te 8,15 ure
arriveerde, opgewacht door eene zeer talrijke
menigte belangstellenden, aan wie de jeugdige
of oudere reizigers aanstonds konden verhalen
van het vele genoegen dien dag gesmaakt. Wij
gelooven dat dit tweede schoolreisje zeer naar
aller wensch is afgeloopen. Althans enkele
leerlingen informeerden reeds gisteravoud waar-
heen men het volgend jaar eene reis zal maken.
De nVereeniging voor schoolreisjes", meer
bepaald de onderwijzers en onderwijzeressen die
daaraan deelnamen, hebben den dank van alle
ouders en kinderen te oogsten, voor hunne trouvv
en zeer zorgzame bemoeiingen voor het algeheel
welslagen der reis. Zonder eenig ongeval, is
de tocht volbracht, waarvan de herinnering nog
zeer lang in aller geest zal blijven voortleven.
Bij beschikking der Arrond. Rechtbank te
Middelburg is buiten vervolging gesteld J. M.
B., oud 47 jaren, schoenmaker, geboren te Hulst
wonende te Graauw, thans gedetineerd te Middel
burg, beklaagd van het misdrijf genoemd onder
Art. 297 W. v. S., met last tot zijne onmiddellijke
invrijheidstelling.
afdeeling er op gewezen dat, waar tot heden gemiddeld
slechts 1400 'sjaars schadevaring heeft plaats gehad,
J i ra,. ..if ErotHpn. t»> meer
Hervormde Kerk.
9 u., Ds. J. v. d. Spek van Schoonhoven en
2 u, Ds. A. Timmerman.
9 u., Ds. A. Timmerman.
9 u. en 2 u., Ds. J. B. T. Hugenholtz.
9 u. en 2 u., Ds. G. van Dis.
9 u., Ds. E. Raams Jr., H. Avondm. en
2 u., Ds. E. Raams Jr., Dankzegging.
Sas van Gent. 94 u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos.
Hulst. 10 u., Ds. De Boer.
Ter Neuzen.
Sluiskil.
Axel.
Zaamslag.
Hoek.
Ter Neuzen.
Axel A.
II.
Zaamslag A.
II.
Hoek.
Gereformeerde Kerlcen.
9 u. en 2 u., Ds. B. v. d. Werff v. Harlingen.
9 u. en 2 uDs. J. A. Goedbloed
Nieuwendijk.
9 u. en 2 u., Ds. V. K. Kuijvenhoven v.
Ambt-Vollenhoven.
9 u. en 2 u., Ds. R. Hamming.
9 u., Ds. Mulder v. Harderwijk en 2 n.,
Ds. Mulder v. Harderwijk, voorbereiding
H. Avondm.
9 u. en 2 u., dhr. Van Leenwen, Theol.
cand. V. U.
Gereformeerde gemeente V loos wij kstraat).
Ter Neuzen. 9 u., 2 n. en 54 u., leeskerk.
Olid-Gereformeerde gemeente (Vloos wij kstraat).
Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 54 u., Ds. M. Ruben.
Lokaal „Eben-Haezer" (Kerkhoflaan).
Ter Neuzen. 6 u., dhr. Ruster van Rilland.
Maandagavond 8 u., Bidstond voor de
Tentzending, voor ieder toegankelijk.
De zitting van de Prov. Staten werd hedenmorgen 10 uur
voortgezet.
Tegenwoordig waren 36 leden. Afwezig waren de heeren
Lools, Van Teijlingen, Hombach, Den Bouwmeester,
Hennequin en Fokker.
Mededeeliug werd gedaan van een ingekomen adres van
de afdeeling Zeeland van de Nederlandsche vereeniging
tot bescherming van dieren, om wijziging te verkrijgen
van art. 6 van het reglement op de trekhonden. Dit adres
werd gesteld in handen van Ged. Staten, om daarover in
de najaarszitting een voorstel te doen.
De heer Moolenburgh verzocht aan Ged. Staten om dan
tevens te onderzoeken of geen bepaling kan worden op
genomen betreffende het muilkorven van honden, wat
thans vaak noodeloos pijnlijk gebeurt.
De Voorzitter antwoordde den heer Moolenburgh dat
tied- Staten ijictd«n wenk van hem rekening zullen houden.
Na enkele mededeelingen van huishoudelijken aard
wepd overgegaan tot de benoeming van een buitengewoon
lid van Ged. Staten. Als zoodanig werd herbenoemd de
heer Mr. A. A. de Veer met '23 stemmen. De heer Heyse
had -11, de heeren Van Teylingen en Lucasse ieder 1 stem.
Goedkeuring werd verleend aan een voorstel van Ged.
Staten tot wijziging van het reglement voor het waterschap
»De Damespolder." Ilet kwam Ged. Staten met hun
ambtgenooten van Noord-Ilrabant noodig voor, het reglement
tevens in overeenstemming te brengen met de gewijzigde
waterstaats-wetgeving.
Op voorstel van Ged. Staten werd besloten tot intrekking
van het reglement op de tramwegen in Zeeland en een
nieuw reglement op dat onderwerp vastgesteld.
Ged. Staten achten het raadzaam om, met intrekking
van het bestaande reglement op de tramwegen, een nieuw
reglement vast te stellen, waarvan de bepalingen ten deele
aan het Zuid-Hollandsch reglement, ten deele aan het
bestaande Zeeuwsche reglement ontleend zijn.
Dit reglement regelt niet den aanleg van spoorwegen
met een maximum-snelheid van 50 K.M. per uur, maar
beperkt het zich tot de tramwegen met een snelheid van
ten hoogste 35 en 20 K.M. per uur. Verder te gaan kwam
Ged. Staten niet noodig voor, eensdeels omdat de behoefte
daaraan niet gebleken is, andersdeels omdat een vervoer
langs openbare wegen met een snelheid van meer dan
35 K.M. per uur hun bedenkelijk voorkoint.
Na eenige discussie werd dit voorstel aangenomen.
Aan de gemeenten Nisse en Veere werd resp. een
subsidie van 600 en 270 verleend in de kosten van
hare huishouding voor 1909.
Blijkens het algemeen verslag der afdeelingen betreffende
het voorstel van Ged. Staten tot vorming van een reserve-
fonds voor de provinciale stoombootdiensten werd in een
het wenschelijk zou ziju het fonds uit te breiden, te meer
waar geen limiet is gesteld voor de grootte van het fonds
ook zou men er de vernieuwing van ketels uit kunnen
bestrijden. Daartegen voerde een ander lid aan, dat op
die manier de bestemming van het fonds zou worden
voorbiigestreefd.
In een andere afdeeling werd er op gewezen, dat de
grootte van het reservefonds niet is bepaald, waarop
vanwege Ged. Staten werd opgemerkt, dat de Staten zuIks
ieder jaar bij de behandeling der begrootmg kunnen
Een lid van Ged. Staten beantwoordde toestemmend de
vraag of het de bedoeling is de opbrengst van de verkochte
boot »Walcheren" als oerste post in het reservefonds te
storten.
In nog een andere afdeeling werd door een vijftal leden
het bedrag van U/4 pet. vrij hoog gevonden, vooral m
verband met het gemiddelde bedrag der jaarlijks aan-
gegeven schadevaringen. Naar hunne overtuiging zou een
procent der getaxeerde waarde van het materiaal ruim
voldoende zijn.
Verscheidene andere leden betoogden de weiischelijkheni
van het stichten van een vernieuWingsfonds, behalve voor
reparation, voor ketels, vaartuigen enz., waarvoor jaarlij s
5 procent op de begrftoting zou dienen gebracht te worden,
gerekend den gamiddelden duur eener nieuwe boot
op 20 jaar. Zij gaven daarom in overweging, bet onder-
liavige voorstel aan te houden tot de najaarszitting en
Ged. Staten uit te noodigen, in bedoelden meer uitgebreiuen
zin voorstellen te doen.
Nog een ander lid was van meening, dat bij het eventueel
bouwen eener nieuwe boot het sluiten eener leemng voor-
deeliger zou zijn.
De heer Heyse heeft met verbazing gehoord, dat l.eU.
Staten geen aanleiding hebben gevonden wijziging te brengen
in hun voorstel. Zijn verbazing vond daarin haar oorzaak,
omdat Ged. Staten van meening zijn, dat de verkoop van
de »Walcheren" als eerste post in het reservefonds zal
worden gestort, hoewel de Prov. Staten daartoe toe i
volstrekt geen besluit hebben genomen. Alleen werd in
de vergadering van 6 Juli jl. daaromtrent eene mededeenng
daan.
De Voorzitter gaf toe, dat bij in de vonge vergadering
slechts eene inededeeling heeft gedaan.
De heer Van Rompu deelde namens Ged. Staten meue,
dat, overeenkomstig het gevoelen van den heer De \eer,
bij de behandeling der begrooting zal worden besloten,
wat gedaan zal worden met de opbrengst van den verkoop
van de sWalcheren".
De heer De Veer stelde een amendement voor om te
bepalen dat voor het reservefonds der boot, behalve I M P*' -
de geschatte waarde der schepen, op 1 Jan. a. s. zal
worden bestemd, de rente en zoodanige andere gelden,
als bij besluit der Staten daartoe worden bestemd.
Dit amendement werd door Ged. Staten overgenomen.
Een amendement van den heer Dekker, om slechts 1 proci 11
van de geschatte waarde als reserve te bestemmen, won
verworpen met 26 tegeu 10 stemmen.
Daarna kwam ter tafel het voorstel van Ged. taten
tot afwijzing van een verzoek van het gemeentebestuur
van Vlissingen om subsidie voor een handelsschool.
Uit het verslag der afdeelingen blijkt, dat er in elke
afdeeling leden waren die het betreurden, dat dit vol zoo.,
door Ged. Staten niet werd ondersteund en meenden, oat
het bevorderen van dit handelsonderwijs van provinciaal
belang is. In een der afdeelingen werd van de zijde van
Ged. Staten hiertegen aangernerkt, dat de handel in Zeeland
daarvoor van te geringe beteekenis is en in een andere
afdeeling sprak zich een lid ook in dien geest uit. hengens
liep het verschil van gevoelen meer over de hooge kosteu
in het algemeen, over de vraag of in dit speciale geval
de kosten te hoog waren geraamd en of het volgen der
lessen voor jongelingen uit verderaf gelegen gedeelten der
provincie mogelijk zou zijn met het oog op de eischen,
voor de toelating gesteld.
In een andere afdeeling werd ten gunste der aanvrage
aangevoerd, dat het bedrag dat gevraagd vvordt, toch niet
zoo bezvvaarlijk is om toe te staan, waar wij aan den
vooravond staan van het verleenen van een renteloos voor-
schot van ruim 6 ton aan een tram. Bovendien zou het
jammer zijn, wanneer door aanneming van het voorstel
van Ged. Staten ook het rijkssubsidie voor Vlissingen zou
verloren gaan, terwijl toch deze school, de eerste van
dien aard in deze provincie, in een bestaande behoefte
zou voorzien.
Een lid van Ged. Staten motiveerde het afwijzend voor
stel van Ged. Staten nader door te wijzen op de finan-
cieele toestand der provincie, die zuinigheid eischt. maar
tevens ook op den grootscheepschen opzet dezer school te
Vlissingen. waar inen z. i. al te zeer geneigd is, provin-
eialen steun te krijgen voor inrichtingen, die toch m
hoofdzaak van plaatselijk belang zijn.
Door .eenige leden werden deze bezwaren met verschil
lende argumenten bestreden.
Dat het toestaan van dit verzoek een eerste stap is,
werd waarlijk beschamend genoeg voor onze provincie
genoemd, wanneer we zien dat het rijk 48 inrichtingen van
handelsonderwijs steunt (in 1908 met ongeveer J 2300,
in 1909 met 54000) waarvan tot nog toe geen enkele m
Zeeland. Het .wordt dan waarlijk tijd voor Zeeland, om
niet geheel achter te blijven, want het rijk subsidieert
alleen, wanneer de provincie het ook doet en zoo toont
het belang van dergelijk onderwijs te beseffen.
In het verslag van de afdeelingen vonden Ged. Staten
aanleiding hun afwijzend voorstel terug te nemen en te
besluiten aan de gemeente Vlissingen, ten behoeve van
een handelsschool met tweejarigen cursus, voor het tijd-
vak, loopende van de opening der school tot 31 December
1912, een subsidie uit de provinciale fondsen te verleenen
tot een bedrag van 10 pet. der uitgaven.
De heer Merckens verklaarde. dat door de voorstanders
van de handelsschool met dankbaarheid is waargenomen,
dat Ged. Staten hun afwijzend voorstel hebben gewijzigd
en thans voorstellen subsidie toe te kennen. Hij stelde
evenwel voor in plaats van 10 pet. 15 pet. toe te staan.
De heer Heyse wenscht er de aandacbt op, te vestigen
dat, waar de uitgaven voor deze school te \lissingen te
veel worden epgeschroefd, een maximum dient te worden
gesteld.
De heer Van Waesberghe wees er op, dat de adhaesie-
betuigingen uit de kleinere gemeenten het provinciaal
belang niet zooveel duidelijker maken. Ook hij wenscht
te wijzen op de verbazend groote uitgaven voor deze school,
uitgaven die ook voor de gemeente Vlissingen ten goede
zouden komen.
De heer Merckens weerlegde de bezwaren van deu heer
Van Waesberghe, dat de school alleen van nut zou kunnen
zijn voor hen die aan de lijn der Staatsspoor in deze
provincie wonen. Dat de gemeente Vlissingen bij het
opmaken der begrooting aan het marchandeeren zou
zijn gegaan, meende de heer Merckens te moeten betwijfelen.
1 let volgend jaar zal wel blijken, dat de begrooting geheel
juist is opgemaakt.
De heer Fruijtier had een groot bezw;iar en wel dit,
dat thans reeds 2 handelscursussen op Walclieren zullen
worden opgericht en nu vroeg hij. waar binnenkort
Middelburg en Vlissingen met een electrische tram zullen
worden verbonden, of het niet beter zou zijn niet een
handelscursus op te richten doch een handelsschool te
Vlissingen.
Spreker zal thans voor het voorstel stemmen van Ged.
Staten om 10 pet. steun toe te kennen, doch alleen op
voorwaarde dat geen hooger subsidie zal wordengevraagd,
en dat de school aan alle eischen zal voldoen.
De heer De Jonge meende dat de heer Merckens in zijn
verdediging van het voorstel tot toekenning van subsidie
niet zeer gelukkig is geweest. Hij meende, met het oog