A I g e m e e n Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. BIJVOEGSEL TEE KEU2ENSCHE COUEANT. No. 5318. Gommissie voor de Middenstands-Enqnete. Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. TER NEUZEN, 23 Juni 1909. tegen Zaterda^r 26 Juni 1909. 49e Jaargang. 60 40. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen j 1,Franco per postVoor Nederland f 1,10. Yoor Belgie 1,40. Voor Amerika 1,321/, en voor het overige Buitenland 1,65. Men abonneert zich bij alle Boekhande- laars, Postdirecteuren en Brievenbushouders. ADVERTENTIEN: Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10. Bp directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slecbts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Telefoon No. 2 5. Inzending van advertentien v6or 3 uren op den dag der uitgave. BEBSTE BXiAJD. is het vaderland thans van den wissen onder- 1 gang gered, en luister je naar link&che collega's, j dan is de jammer en de ellende niet te overzien. Laat ons dus nuchter blijven en met een oor- deel wachten tot de nieuwe aanslagbiljetten worden nifcuernilrt. per telegraaf. De uitslag der heden gehouden HERSTEMMING voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal is als volgt GEKOZEN zijn: Alkmaar Jhr. Mr. P. van Foreest, aftr. v. I. Amsterdam II J. R. Snoeck Henkemans c. h. Amsterdam III Mr. P. J. Troelstra, aftr. s. d. a. p. Amsterdam V Th. M. Ketelaar, aftr. v. d. Amsterdam VI Mr. W. H. de Beaufort, aftr. v. I. Amsterdam IX W. H. Vliegen Appingedam J. H. Schaper, aftr. Arnhem K. Eland, altr. Asseu Mr. M. W. F. Treub, aftr. Brielle A. Roodhuijzen, aftr. Dordrecht P. J. de Kanter Ede: Jhr. G. J. A. Schimmelpenninck c. h. Franeker W. P. G. Helsdingen, aftr. s. d. a. p. Gouda Jbr. Mr. W. Th. 0. van Doom, aftr. u. I. 's Gravenhage I K. ter Laan 's Gravenhage II Mr. W. Dolk, aftr. Haarlem Mr. F. K. van Lennep Den Helder Mr. Th. H. de Meester s. d. a. p. 8. d. a. p. u. I. v. d. u. I. d. a. p. u. I. c. h. u. I. Hoogezand Mr. P. Rink Hoorn P. B. J. Ferf, aftr. Leeuwarden L. W. J. K. Thomson, aftr. Lochem Mr. G. Jannink, aftr. Rotterdam I Mr. H. Goeman Borgesius Rotterdam II D. de Klerk, aftr. Rotterdam III J. B. Verheij, aftr. Rotterdam IV": J. F. Heetnskerk. Rotterdam V Mr. A. de Jong Schoterland Mr. Th. H. de Meester Utrecht I Jhr. Mr. A. P. C. v. Karnebeek, aftr. v. I. Utrecht II J. S. F. van Hoogstraten a. r. Veendam Mr. E. A. Smidt aftr. v. d. Weststellingwerf F. W. N. Hugenholtz, aftr. s. d. a. p. Winschoten Dr. D. Bos, aftr. Zaandam J. E. W. Duijs Zuidhorn E. M. Teenstra Zutphen F. Lieftink, aftr. u. I. u. I. u. I. u. I. u. I. u. I. a. r. a. r. u. I. v. d. s. d. a. p. v. d. u. I. stier le piijs4,— 2e prijs2,50 Geen bekroning kan plaats hebben voor dieren na 11 uren voormiddag, ter markt gebracht. B. dat de kermis zal worden gehouden te beginnen Donderdag I- en eindigende Zaterdag 3 Juli aaustaande. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WORTMAN, Voorzitter. M. DE JONGE, Wethouder. Zaamslag, 14 Juni '09. Onder bovenstaand opschrift schrijft de Tele graaf Moeilijke dagen voor een neutraal blad. Moet je de rechtsche vrienden gelooven, dan een vrij-liberaal, een vrijzinnig-democraat, een vrij-liberaal en een vrij-liberaal. Mr. Goeman Borgesius is gered - op 't nippertje, terwjjl het jonge veulen der S. D. A. P., de rumoerige heer Duijs, in Zaandam in de plaats van de unie-liberaal gekozen werd. De heer Ter Laan, die het in Hoogezand aflegde tegen Mr. Rink, veroverde Den Haag I op den zeer stil en even diep zwijgenden heer Krap, terwijl de voorzitter der pas overleden Kamer, Jhr. Roell, met een 400 stemmen viel in Utrecht 11. Een dergelijk voorzitter had een beter lot verdiend en wij kunnen ons voorstellen dat in sommige landen dergelijke hondsche baantjes scbitterend bezoldigd worden. Schoterland verliezen de sociaal-democraten aan Mr. De Meester, die ook in Den Helder gekozen is. Geruchten gaan dat in een dezer districten de heer Piet Nolting gesteld zal worden. In het belang van Neerlands biljard- spelers is dit vuriglijk te hopen. De vrijzinnig-democraten hebben hnn Treub, Bos, Schmidt en Ketelaar behouden, en in Zuidhorn een zetel gewonnen. Onder de gekozen unie-liberalen zijn twee krachtige figuren als de heeren Thomson en Van Doorn, die wij niet gaarne in de Kamer zouden gemist hebben. En nu kunnen de heeren met z'n honderden weer aan 't praten gaan tot over vier jaar Voor de antirevolutionnaire partij nemen de volgende nieuwe Kamerleden zitting G. A. A. Middelberg, W. de Vlugt, N. Ooster- haan, G. Elhorst, F. A. C. v. Lynden van Sandenburg, J. H. Blum, H. Colijn, J. 1. Heemskerk, Mr. A. de Jong en J. S. F. van Hoogstraten. De nieuwe afgevaardigden die voor de Chris- telijk-historische partij zitting nemen, zijn de volgende J. R. Snoeck Henkemans, Jhr. G. J. A. Schim melpenninck en Jhr. Mr. F. K. van Lennep. De unie-liberalen vaardigen 3 nieuwe leden af P. J. de Kanter, Mr. H. Th. de Meester en Mr. P. Rink. Tot de vryzinnig-democratische partij behooren de twee nieuwe afgevaardigden E. H. Teenstra en G. A. Vorsterman van Oyen. De sociaal-democratische party ten slotte vaardigt als nieuwe leden af W. H. Vliegen en J. E. W. Duys. In de nieuwe Kamer keeren vooreerst niet terug de volgende heeren, die zich niet herkies- baar gesteld hadden G. Zijlma, Mr. J. Schokking, G. van der Zwaag, K. Reijne, Jhr. S. van Citters, Mr. Z. van der Bergh, K. de Boer Czn, S. van der Bergh Jr., P. R. Mees, S. M. H. van Gijn, Mr. N. G. Pierson, Mr. C. LucasseenMr.P.O. J.Hennequin. Wei hadden zich herkiesbaar gesteld maar werden niet gekozen van de vry-liberale party de heeren C. Lely, Jhr. Mr. F. W. van Styrum, Dr. C. F. J. Blooker, Jhr. Mr. J. Roell en A. Plate. Van de vrijzinnig-democraten sneuvelden bij de verkiezingen de heeren Mr. C. Th. van Deventer en P. Nolting. Van de sociaal-democraten werd niet herkozen de heer H. H. van Kol. daarvoor Zuidhorn en Oostburg in de plaats. Aan de antirev. verloren zij Amsterdam VIII en Rotterdam V. De soc.-dem. raakten Enschede, Schoterland en Hoogezand kwijt, doch veroverden Den Haagl, Amsterdam IX en Zaandam, waardoor zij op dezelfde getalsterkte bleven. Het meest gehavend komen de vry-liberalen uit den strijd. Zij verliezen Haarlem, Amsterdam VII, Utrecht 11, Rotterdam IV en stonden Oostburg aan de vrijz.-dem. af. Zy komen als de meest gedunde fractie in de Kamer terug. Behalve Gorinchem, Enkhuizen, Amsterdam VII, Amsterdam VIII, Enschede en Kampen, die reeds bij den eersten stormloop vielen, werden bij de herstemmingen door rechts nog gewonnen Amsterdam II, Rotterdam IV en V, Utrecht II en Haarlem, die onderscheidenlyk vertegenwoordigd wareu door een unie-liberaal, Provinciale Staten van Zeeland. In bun voorstel ten opzichte van de verzoe- ken van het bestuur der IJzendijksche Stoom- tramwegmaatschappij en van de stoomtram maatschappij BreskensMaldeghernom renteloos voorschot voor stoomtramwegen in Zeeuwsch Vlaanderen zeggen Gedep. Staten o.a. Het door de Stoomtrammaatschappij Bres kensMaldeghem ontworpen plan voor een tramweg van Breskens naar Ter Neuzen is, voornamelijk tengevolge van den ontworpen dyk door den Brakman, in verhouding tot de lengte van den weg, on-evenredig kostbaarde aanleg is geraamd per kilometer op 53,000 tegen 34,500 voor den door de IJzendijk sche Stoomtramwegmaatschappij ontworpen tramwegde lijn zal slechts weinig gemeenten verbinden en kan niet geacht worden in eene bepaalde behoefte te voorzien, daar de wensch naar eene verbinding tusschen de beide deelen van Zeeuwsch-Vlaanderen meer het zuiden geldt waar de twee deelen aan elkander grenzen, dan de bier gekozen richting naar het noorden. Naar het schynt, heeft de Stoomtramweg maatschappij BreskensMaldeghem zich eene sneWerbinding tusschen Ter Neuzen over Bres kens naar Vlissingen voorgesteld. De provin ciale stoombooten zullen echter steeds de voor- keur genieten voor de gemeenschap tusschen Ter Neuzen en Vlissingen, omdat men er meestal sneller, dikwyls ook goedkooper en gemakkelijker, zal komen, daar het tweemaal overladen of overstappen vermeden wordt. Verder moet het waarschynlijk worden ge acht, dat tegen eene afdamming van den Brak man, waardoor de haven aan de Isabellasluis zou vervallen, vanwege de Belgische Regeering overwegende bezwaren zullen hestaan. Verdient om deze redenen het ontworpen plan voor een tramweg van Breskens naar Ter Neuzen op zich zelf reeds geene aanbeve- ling, het kan bovendien in geen geval voor een renteloos voorschot van de provincie in aan- merking komen, nu de belanghebbende ge meenten en polders ten eenenmale in gebreke zijn gebleven eenig subsidie aan dit plan te verleenen. Aan de volgens het besluit der Staten van 12 Juli 1907 te stellen vootwaarde, dat door belanghebbenden bijdragen verzekerd worden, is dus niet voldaan. Voor het door de IJzendijksche stoomtram wegmaatschappij ontworpen plan van aanleg van tramwegen bestaat wel de noodige belang- stelling bij de naast-betrokkenen, niet alleen blijkende uit de tot de Staten gerichte adressen, maar vooral uit de toegezegde bijdragen welke per kilometer tramweg meer bedragen dan tot dusver voor eenige andere dergelijke onderneming het geval was. Zooals in het ambtsbericht van den hoofdingenieur van den Provincialen Water- staat van 31 Augustus 1908 wordt herinnerd, bedroegen de bijdragen van de naast-betrokkenen bij de tot dusver gesubsidieerde tramwegen van 1852 tot 2533 per kilometer, terwijl thans eene bydrage van 2941 per kilometer is verleend. Gedep. Staten kunnen zich die groote belang- stelling wel verklaren. Een blik op de kaart doet zien, dat de IJzendijksche stoomtramweg maatschappij in verband met de ontworpen tram HontenisseSelzaete en afgezien van de nog aanhangige aanvragen voor trammen van Breskens naar de Belgische grens, in de richting van Knocke, en van Cadzand naar Oostburg aan alle behoeften van de streek voldoet. Doelmatige tramverbindingen zijn tegen- woordig voor de ontwikkeling van een streek eene levensbehoefte, in Zeeland meer nog dan elders, wegens het natuurlyke isolement van de verschillende deelen. Voor de intensieve cultuur van den grond, welke thans allerwege meer en meer op den voorgrond treedt, is aansluiting van alle" onderdeelen aan een openbaar vervoermiddel een vereischte, en niet minder is dit eene onmisbare voorwaarde voor het ontstaan en de ontwikkeling van nijverheid en handel. Aanleg van trammen, overal waar dit noodig is, komt langzaam, maar zeker aan de algemeene welvaart ten nutte, zooals de aanleg van kunst- wegen dit te zijner tijd gedaan heeft, en even goed als de provincie groote offers gebracht heeft voor het verkrijgen van een aansluitend net van kunstwegen, behoort zij, naar het inzien van Gedep. Staten, niet terug te deinzen, om hetzelfdetedoer., voor een volledig tramwegennet. Gedep. Staten bezigen met opzet deze laatste uitdrukking. want men vergete niet dat de tegenwoordige aanvraag slechts een schakel in de keten van het geheel is, door andere aan vragen is voorafgegaan en door wederom andere zal gevolgd worden. Reeds werden tramwegen aangelegd of subsidien toegezegd in Schouwen, Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen en zijn adressen om een renteloos voorschot ingekomen voor eene lijn van Breskens over Cadzand naar Knocke en voor eene verbinding van Cadzand over Zuidzande met Oostburgen het is te voorzien, dat vroeg of laat plannen zullen TER VEIZEVSCHE COERAIT Dit hind verschljnt Mnnnda^-. WoensdaK- en Vrijdngrnvond, ail|(ei»nderd op Feeatdagen. hij de Flrmn P. J. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN, VAN DE U. I.'

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1909 | | pagina 7