A I g e m e e n
Nieuws- en Advertentieblad
voor
Zeeuwsch-Vlaanderen.
BIJVOEGSEL
TEE KEU2ENSCHE COUEANT.
No. 5318.
Gommissie voor de Middenstands-Enqnete.
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
TER NEUZEN, 23 Juni 1909.
tegen
Zaterda^r 26 Juni 1909.
49e Jaargang.
60
40.
ABONNEMENT:
Per drie maanden binnen Ter Neuzen j 1,Franco per postVoor
Nederland f 1,10. Yoor Belgie 1,40. Voor Amerika 1,321/, en voor
het overige Buitenland 1,65. Men abonneert zich bij alle Boekhande-
laars, Postdirecteuren en Brievenbushouders.
ADVERTENTIEN:
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10.
Bp directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de
prijs slecbts tweemaal berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Telefoon No. 2 5.
Inzending van advertentien v6or 3 uren op den dag der uitgave.
BEBSTE BXiAJD.
is het vaderland thans van den wissen onder- 1
gang gered, en luister je naar link&che collega's, j
dan is de jammer en de ellende niet te overzien.
Laat ons dus nuchter blijven en met een oor-
deel wachten tot de nieuwe aanslagbiljetten
worden nifcuernilrt.
per telegraaf.
De uitslag der heden gehouden HERSTEMMING voor de
Tweede Kamer der Staten-Generaal is als volgt
GEKOZEN zijn:
Alkmaar
Jhr. Mr. P. van Foreest, aftr. v. I.
Amsterdam II
J. R. Snoeck Henkemans c. h.
Amsterdam III
Mr. P. J. Troelstra, aftr. s. d. a. p.
Amsterdam V
Th. M. Ketelaar, aftr. v. d.
Amsterdam VI
Mr. W. H. de Beaufort, aftr. v. I.
Amsterdam IX
W. H. Vliegen
Appingedam
J. H. Schaper, aftr.
Arnhem
K. Eland, altr.
Asseu
Mr. M. W. F. Treub, aftr.
Brielle
A. Roodhuijzen, aftr.
Dordrecht
P. J. de Kanter
Ede:
Jhr. G. J. A. Schimmelpenninck c. h.
Franeker
W. P. G. Helsdingen, aftr. s. d. a. p.
Gouda
Jbr. Mr. W. Th. 0. van Doom, aftr. u. I.
's Gravenhage I
K. ter Laan
's Gravenhage II
Mr. W. Dolk, aftr.
Haarlem
Mr. F. K. van Lennep
Den Helder
Mr. Th. H. de Meester
s. d. a. p.
8. d. a. p.
u. I.
v. d.
u. I.
d. a. p.
u. I.
c. h.
u. I.
Hoogezand
Mr. P. Rink
Hoorn
P. B. J. Ferf, aftr.
Leeuwarden
L. W. J. K. Thomson, aftr.
Lochem
Mr. G. Jannink, aftr.
Rotterdam I
Mr. H. Goeman Borgesius
Rotterdam II
D. de Klerk, aftr.
Rotterdam III
J. B. Verheij, aftr.
Rotterdam IV":
J. F. Heetnskerk.
Rotterdam V
Mr. A. de Jong
Schoterland
Mr. Th. H. de Meester
Utrecht I
Jhr. Mr. A. P. C. v. Karnebeek, aftr. v. I.
Utrecht II
J. S. F. van Hoogstraten a. r.
Veendam
Mr. E. A. Smidt aftr. v. d.
Weststellingwerf
F. W. N. Hugenholtz, aftr. s. d. a. p.
Winschoten
Dr. D. Bos, aftr.
Zaandam
J. E. W. Duijs
Zuidhorn
E. M. Teenstra
Zutphen
F. Lieftink, aftr.
u. I.
u. I.
u. I.
u. I.
u. I.
u. I.
a. r.
a. r.
u. I.
v. d.
s. d. a. p.
v. d.
u. I.
stier
le piijs4,—
2e prijs2,50
Geen bekroning kan plaats hebben voor dieren
na 11 uren voormiddag, ter markt gebracht.
B. dat de kermis zal worden gehouden te
beginnen Donderdag I- en eindigende
Zaterdag 3 Juli aaustaande.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WORTMAN, Voorzitter.
M. DE JONGE, Wethouder.
Zaamslag, 14 Juni '09.
Onder bovenstaand opschrift schrijft de Tele
graaf
Moeilijke dagen voor een neutraal blad.
Moet je de rechtsche vrienden gelooven, dan
een vrij-liberaal, een vrijzinnig-democraat, een
vrij-liberaal en een vrij-liberaal.
Mr. Goeman Borgesius is gered - op
't nippertje, terwjjl het jonge veulen der S. D.
A. P., de rumoerige heer Duijs, in Zaandam
in de plaats van de unie-liberaal gekozen werd.
De heer Ter Laan, die het in Hoogezand
aflegde tegen Mr. Rink, veroverde Den Haag I
op den zeer stil en even diep zwijgenden heer
Krap, terwijl de voorzitter der pas overleden
Kamer, Jhr. Roell, met een 400 stemmen viel in
Utrecht 11. Een dergelijk voorzitter had een
beter lot verdiend en wij kunnen ons voorstellen
dat in sommige landen dergelijke hondsche
baantjes scbitterend bezoldigd worden.
Schoterland verliezen de sociaal-democraten
aan Mr. De Meester, die ook in Den Helder
gekozen is. Geruchten gaan dat in een dezer
districten de heer Piet Nolting gesteld zal
worden. In het belang van Neerlands biljard-
spelers is dit vuriglijk te hopen.
De vrijzinnig-democraten hebben hnn Treub,
Bos, Schmidt en Ketelaar behouden, en in
Zuidhorn een zetel gewonnen. Onder de gekozen
unie-liberalen zijn twee krachtige figuren als
de heeren Thomson en Van Doorn, die wij niet
gaarne in de Kamer zouden gemist hebben.
En nu kunnen de heeren met z'n honderden
weer aan 't praten gaan tot over vier jaar
Voor de antirevolutionnaire partij nemen de
volgende nieuwe Kamerleden zitting
G. A. A. Middelberg, W. de Vlugt, N. Ooster-
haan, G. Elhorst, F. A. C. v. Lynden van
Sandenburg, J. H. Blum, H. Colijn, J. 1.
Heemskerk, Mr. A. de Jong en J. S. F. van
Hoogstraten.
De nieuwe afgevaardigden die voor de Chris-
telijk-historische partij zitting nemen, zijn de
volgende
J. R. Snoeck Henkemans, Jhr. G. J. A. Schim
melpenninck en Jhr. Mr. F. K. van Lennep.
De unie-liberalen vaardigen 3 nieuwe leden af
P. J. de Kanter, Mr. H. Th. de Meester en
Mr. P. Rink.
Tot de vryzinnig-democratische partij behooren
de twee nieuwe afgevaardigden E. H. Teenstra
en G. A. Vorsterman van Oyen.
De sociaal-democratische party ten slotte
vaardigt als nieuwe leden af
W. H. Vliegen en J. E. W. Duys.
In de nieuwe Kamer keeren vooreerst niet
terug de volgende heeren, die zich niet herkies-
baar gesteld hadden
G. Zijlma, Mr. J. Schokking, G. van der Zwaag,
K. Reijne, Jhr. S. van Citters, Mr. Z. van der
Bergh, K. de Boer Czn, S. van der Bergh Jr.,
P. R. Mees, S. M. H. van Gijn, Mr. N. G.
Pierson, Mr. C. LucasseenMr.P.O. J.Hennequin.
Wei hadden zich herkiesbaar gesteld maar
werden niet gekozen van de vry-liberale party
de heeren C. Lely, Jhr. Mr. F. W. van Styrum,
Dr. C. F. J. Blooker, Jhr. Mr. J. Roell en
A. Plate.
Van de vrijzinnig-democraten sneuvelden bij de
verkiezingen de heeren Mr. C. Th. van Deventer
en P. Nolting.
Van de sociaal-democraten werd niet herkozen
de heer H. H. van Kol.
daarvoor Zuidhorn en Oostburg in de plaats.
Aan de antirev. verloren zij Amsterdam VIII
en Rotterdam V.
De soc.-dem. raakten Enschede, Schoterland
en Hoogezand kwijt, doch veroverden Den Haagl,
Amsterdam IX en Zaandam, waardoor zij op
dezelfde getalsterkte bleven.
Het meest gehavend komen de vry-liberalen
uit den strijd.
Zij verliezen Haarlem, Amsterdam VII, Utrecht
11, Rotterdam IV en stonden Oostburg aan de
vrijz.-dem. af.
Zy komen als de meest gedunde fractie in de
Kamer terug.
Behalve Gorinchem, Enkhuizen, Amsterdam
VII, Amsterdam VIII, Enschede en Kampen,
die reeds bij den eersten stormloop vielen,
werden bij de herstemmingen door rechts nog
gewonnen Amsterdam II, Rotterdam IV en V,
Utrecht II en Haarlem, die onderscheidenlyk
vertegenwoordigd wareu door een unie-liberaal,
Provinciale Staten van Zeeland.
In bun voorstel ten opzichte van de verzoe-
ken van het bestuur der IJzendijksche Stoom-
tramwegmaatschappij en van de stoomtram
maatschappij BreskensMaldeghernom renteloos
voorschot voor stoomtramwegen in Zeeuwsch
Vlaanderen zeggen Gedep. Staten o.a.
Het door de Stoomtrammaatschappij Bres
kensMaldeghem ontworpen plan voor een
tramweg van Breskens naar Ter Neuzen is,
voornamelijk tengevolge van den ontworpen
dyk door den Brakman, in verhouding tot de
lengte van den weg, on-evenredig kostbaarde
aanleg is geraamd per kilometer op 53,000
tegen 34,500 voor den door de IJzendijk
sche Stoomtramwegmaatschappij ontworpen
tramwegde lijn zal slechts weinig gemeenten
verbinden en kan niet geacht worden in eene
bepaalde behoefte te voorzien, daar de wensch
naar eene verbinding tusschen de beide deelen
van Zeeuwsch-Vlaanderen meer het zuiden geldt
waar de twee deelen aan elkander grenzen,
dan de bier gekozen richting naar het noorden.
Naar het schynt, heeft de Stoomtramweg
maatschappij BreskensMaldeghem zich eene
sneWerbinding tusschen Ter Neuzen over Bres
kens naar Vlissingen voorgesteld. De provin
ciale stoombooten zullen echter steeds de voor-
keur genieten voor de gemeenschap tusschen
Ter Neuzen en Vlissingen, omdat men er
meestal sneller, dikwyls ook goedkooper en
gemakkelijker, zal komen, daar het tweemaal
overladen of overstappen vermeden wordt.
Verder moet het waarschynlijk worden ge
acht, dat tegen eene afdamming van den Brak
man, waardoor de haven aan de Isabellasluis
zou vervallen, vanwege de Belgische Regeering
overwegende bezwaren zullen hestaan.
Verdient om deze redenen het ontworpen
plan voor een tramweg van Breskens naar
Ter Neuzen op zich zelf reeds geene aanbeve-
ling, het kan bovendien in geen geval voor een
renteloos voorschot van de provincie in aan-
merking komen, nu de belanghebbende ge
meenten en polders ten eenenmale in gebreke
zijn gebleven eenig subsidie aan dit plan te
verleenen. Aan de volgens het besluit der
Staten van 12 Juli 1907 te stellen vootwaarde,
dat door belanghebbenden bijdragen verzekerd
worden, is dus niet voldaan.
Voor het door de IJzendijksche stoomtram
wegmaatschappij ontworpen plan van aanleg
van tramwegen bestaat wel de noodige belang-
stelling bij de naast-betrokkenen, niet alleen
blijkende uit de tot de Staten gerichte adressen,
maar vooral uit de toegezegde bijdragen welke
per kilometer tramweg meer bedragen dan tot
dusver voor eenige andere dergelijke onderneming
het geval was. Zooals in het ambtsbericht van
den hoofdingenieur van den Provincialen Water-
staat van 31 Augustus 1908 wordt herinnerd,
bedroegen de bijdragen van de naast-betrokkenen
bij de tot dusver gesubsidieerde tramwegen
van 1852 tot 2533 per kilometer, terwijl
thans eene bydrage van 2941 per kilometer
is verleend.
Gedep. Staten kunnen zich die groote belang-
stelling wel verklaren. Een blik op de kaart
doet zien, dat de IJzendijksche stoomtramweg
maatschappij in verband met de ontworpen
tram HontenisseSelzaete en afgezien van de
nog aanhangige aanvragen voor trammen van
Breskens naar de Belgische grens, in de richting
van Knocke, en van Cadzand naar Oostburg
aan alle behoeften van de streek voldoet.
Doelmatige tramverbindingen zijn tegen-
woordig voor de ontwikkeling van een streek
eene levensbehoefte, in Zeeland meer nog dan
elders, wegens het natuurlyke isolement van
de verschillende deelen. Voor de intensieve
cultuur van den grond, welke thans allerwege
meer en meer op den voorgrond treedt, is
aansluiting van alle" onderdeelen aan een openbaar
vervoermiddel een vereischte, en niet minder is
dit eene onmisbare voorwaarde voor het ontstaan
en de ontwikkeling van nijverheid en handel.
Aanleg van trammen, overal waar dit noodig
is, komt langzaam, maar zeker aan de algemeene
welvaart ten nutte, zooals de aanleg van kunst-
wegen dit te zijner tijd gedaan heeft, en even
goed als de provincie groote offers gebracht
heeft voor het verkrijgen van een aansluitend
net van kunstwegen, behoort zij, naar het inzien
van Gedep. Staten, niet terug te deinzen, om
hetzelfdetedoer., voor een volledig tramwegennet.
Gedep. Staten bezigen met opzet deze laatste
uitdrukking. want men vergete niet dat de
tegenwoordige aanvraag slechts een schakel in
de keten van het geheel is, door andere aan
vragen is voorafgegaan en door wederom andere
zal gevolgd worden. Reeds werden tramwegen
aangelegd of subsidien toegezegd in Schouwen,
Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen en zijn
adressen om een renteloos voorschot ingekomen
voor eene lijn van Breskens over Cadzand naar
Knocke en voor eene verbinding van Cadzand
over Zuidzande met Oostburgen het is te
voorzien, dat vroeg of laat plannen zullen
TER VEIZEVSCHE COERAIT
Dit hind verschljnt Mnnnda^-. WoensdaK- en Vrijdngrnvond, ail|(ei»nderd op Feeatdagen. hij de Flrmn P. J.
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN,
VAN DE
U. I.'