N I m De Goeflkoope WinkBl, - Galanterien. lisloielijie Artikelen en Gros. H. YERHOEYFJ. N N M mm ZEEP M m VLISSHTGEET. M Speciaiiteit in Peestartiltelen. TEH NEUZEN. Handelsberichten. De aiies ontsmettende Uit de Sunlight Zeepfabriek, Advertentien. ESekendmaking. WALSTRAAT 56. Prijzen en condition in beide zaken geheel dezelfde. 8*r Vraagt steeds uwe bons. Bij e6n gulden N.B. Hoogwatergetij te Ter Neuzen. speciaal voor ZIEKENKAMERS DANKBETUIGING. den Heer en Mevrouw MEIER, Bloemen, Bloemenpapier, Citspapier en Guirlandes in alle kleuren. Nationale vlaggetjes in wnOPDSTRlAT *7 0. verschillende maten. Groote sorteering in Speldjes, Oranjeknopjes en Insignes. 11 U v Verschillende soorten Lampions, Kaarsen, klein Vuurwerk, Serpentines, Confetti, enz. enz. Xn;iPt7Ppn INGEZONDEN STUKKEN. Nogmaals aan G. P. Hulst, 3 Mei 1909. DAGEN. Voorm. Nam. Donderdag 6 Vlei 2.21 2.36 Vrijdag 7 2.52 3.6 Zaterdag 8 3.24 3.40 Zondag 9 u 3.57 4.15 Maandag 10 4.36 4.56 Dinsdag 11 5.19 5.4-5 W oensdag 12 6.15 6.48 AANBESTEDIHEF, Op Woensdag 12 Mei 1909, des voormiddags ten 11 tire, aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelburg, van 1. Het vernieuwen en onderhouden van verfwerk van kunstwerken, aaulegplaatsen, gebonwen en verdere inrichtingen behooren- de bij het kanaal door Walcheren in twee perceelen gedurende de jaren 1909 en 1910. Raming lste perceel f 3700 2de perceel 1700. 2. Het verrichten van bestratingen op den Rijks grooten weg der le klasse no. 3 op Walcheren. Raming 1500. ZEETIJDING EN. Van 3 tot en met 4 Mei. Van 3 tot en met 4 Mei werden langs de Oostsluizen alhier 45 binnenvaartuigen op en 33 afgeschntdoor de Westsl. 8 op- en 2 afgeschut. Positie der Stoomsehepen. Wordt ge geplaagd door een gevoel van vol- heid, slaperigheid, of zwaarte na maaltijden Maagpijn, geelachtigheid van het wit der oogen, maagzuur Lijdt gij aan slechte spijsvertering, galachtigheid of verstopping Wanneer ge 's morgens opstaat, hebt ge dan een onaange- namen smaak in den mond en is de tong be- slagen Hebt gij moeilijkheid bij het adem- halen, een gespannen gevoel over de borst Al deze en vele andere symptomen worden veroorzaakt door de aanwezigheid van vergifti- gen afval in het gestel en het is gevaarlijk er geen acht op te 3laan, het kan leiden tot slechte spijsvertering of bloedarmoede of de ongelukkige on'tsteking van den blinden darm. Wanneer ge U niet zoo flink gevoelt zooals't behoort, neemt dan een dosis Foster's Maagpillen en ge zult zien hoeveel opgewekter en geestkrachtiger ge den volgenden morgen zult zijn en wat beter is zult blijven, want Foster's Maagpillen genezen alle ongesteldheden der lever, maag en ingewanden en wel dadelijk en voor goed. Overtuigt [J, dat U de echte Foster's Maag- pilleD krijgt, voorzien van de handteekening van James Foster op elke doos. (Inhoud 50 stuks.) Deze pillen zijn te Ter Neuzen verkrijgbaar bij den heer A. van OverbeekeLeunis, West- Kolkstraat a 0.65 voor een of 3.60 voor zes doozen. is voor mensch en dier ook liet beste middel ter genezing van zwerende wonden. Op aanstaanden Zaterdag 8 Mei hopen onze geliefde Oom en Tante, C. A. W1SSE M. J. VAN B R E E N, hun 2ajarige eclilvereeniging te herdenken. HUNNE NEVEN EN NICHTEN. Zaamslag, 5 Mei 1909. Op Zaterdag 8 Mei a. s. hopen onze geliefde Ouders, Behuwd- en Grootouders ABRAHAM DEES Jac.z. JACOMINA DIELEMAN, te Zaamslag, hunne 30jarige Eclitvereeniging te herdenken. Uit aller naam, J. F. DEES. Geboren HELEN A, dochter van D. E. SCHEELE. S. M. SCHEELE—HoEBi. Mei 1909. Zoo de Heere wil, hopen a. s. Zaterdag 8 Mei, onze geliefde Ouders JAN DIELEMAN ROSALIA TRIES T, hun 25jarige Eclitvereeniging te herdenken. Dat ze nog lang mogen gespaard blijven is de wensch van Hun dankbare Kinderen, Ter Neuzen. Behuwd- en Kleinkind. Ter Neuzen, 4 Ondergeteekende betuigt zijn liartelijken dank voor de belangstellmg op 1 Mei onder- vondeu in het bijzonder aan de W ed. A. H. Donze en familie, voor de vnendschap al die jaren ondervonden en voor het stoffelijk bewijs van waardeering op dien dag vaugen. Ter Neuzen, 5 Mei 1909. van haar ont- N. HAAK. Voor de vele bewijzen van deel- neming gedurende de ziekte en over- Ixjden van onzen beminden Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Grootvader, den heer Fduaeo de Moon, betuigen wij hiermede onzen liartelijken dank. Naniens de iamilie, Wed. E. DE MOORTas. Zaamslag, 5 Mei 1909. *j die bang zijn, wenden zich ia 't volste vertrouwen tot Gediploraeerde specialisten voor Mond- en Tand- ziekten. Behandeling zander pii» der ziekste tanden. Valsehe tanden zonder plaat. Bagattenstraat 38, GEM. van den ST. PIETERSPOLDER Het Bestuur maakt bekend dat eene vergadering van Ingelanden liouden worden op Jaterdsg den !5 Pflei 1909, des voormiddags 11 unr, in het Paviljoen aan de Isabellasluis te I hilippine dat gedurende 8 dagen voor en na dien datum ten kantore van den Ontvanger-Griffier ter m- zage zullen liggen en tegen betaling der kosten in afschrift verkrijgbaar zijn a. de Rekening over 1908/9. b. de Begrooting voor 1909/10. Het Bestuur voornoemd, E. CUELENAERE, Dijkgraaf. P. WALTERS, Ont.-Griffier. Sas van Gent, 5 Mei 1909. instemmen dat aan den Minister een lager tarief voor opslagsplaats gevraagd wordt, maar vraagt of bet niet mogiTijk zou zijn oni tegelijkertijd een ruaatregel voor te stellen waardoor het door hem genoemde misbruik zou worden voorkomen. Hij is van meening dat, als men daarvoor een denkbeeld aangaf, men bij den Minister te gereeder gehoor zou vinden voor het invoeren van een lager tarief voor het gebruiken der opslag- terreinen. De Voorzitter antwoordt hierop dat men, van den juisten stand der zaken op de hoogte zijnde, weet, dat het mijrihout wordt aangevoerd, opgeslagen en, naar de behoefte die er voor de mijnen is, wordt afgeleverd. De laatste ladingen van dat hout komen met September, uiterlijk October uit de Oostzee aan, en dan kan geen nieuwe aanvoer plaats hebben, wegens het dicht gaan der Oostzee, door den vorst, voor ongeveer Mei van het daarop volgend jaar. In den tijd dat de Oostzee gesloten is, komt er ook vraag naar mijnhonl en om aan die vraag te voldoen dienen de depOts, Er is ge- sprolten van het tweemaal's jaars verwerken eener lading op hetzelfde terrein. De eerste lading zal spoedig genoeg zijn weggevoerd daarvoor heeft men niet zoolang het terrein noodig, en die eerste ladingen zouden ook met goeden uitslag nog wel hier kunnen worden aangebracht, maar joist voor de tweede lading, die hier tegen den winter aankomt, zou de prijs van het terrein te duur worden. Zijn de kooplieden genoodzaakt met het eene deel hunner ladingen naar elders te gaan, dan zal dit ook het geval worden met het andere deel. Een verloopen van den handel in mijnhout zou zeer te betreuren zijn, aangezien juist deze ladingen aan zoovelen voortdurend werk verschaffen, door het werk dat er na het lossen nog aan geschieden moet, als het sorteeren enz. en ten slotte weder opladen. Hij acht het daarom van het grootste belang, te han- deleri zooals de commissie heeft voorgesteld en het ver- zoek aan den Minister te doen. Spreker meent dat het door den heer Van der Lubbe genoemde bezwaar niet zoo zwaar weegt. Er zal geen expediteur grorid in bezit liouden of daarvan hnur be- talen, als hij dat terrein niet noodig heeft. Als het voorkomt dat iemand voor een lading geen terrein kan ltrijgen spruit dat voort uit de omstandigheid dat er terrein tekort is. De heer Van der Lubbe herhaalt, van meening tezijn dat de Rijkswaterstaat heeft willen voorkomen dat, als iemand eenmaal een terrein in gebruik had, dit bij hem, ook al had hij het niet noodig, in gebruik zou blijven, en dat een andcr nooit meer in de gelegenheid zou kun nen komen om daarvan ook gebruik te maken. Men was van oordeel dat de expdtiiteurs liever de huur van het terrein betalen al hebben zij het niet noodig, dan dat zij er aan zouden willen medewerken dat een ander de gelegenheid kreeg dat terrein te benutten. Een dergelijke toestand kan toch ook niet worden genoemd in het alge- meen belang. Spieker moet overigens toegeven van de zaak waar het hier omgaat niet volledig op de hoogte te zijn. Hij geeft dus allecn zijne meening weer op grond van hetgeen hem ter oore is gekomen. De heer Drost wijst er op, dat de door den heer Van der Lubbe geschctste toestand geheel natuurlijk is. leder zal trachten de beschikking te verkrijgen over een terrein voldoende voor de door hem aan te vocren hoeveelheid hout. Wat is er nu voor bezwaar dat hij dat terrein steeds te zijner beschikking houdt Waaroni zou hij, die dat terrein gebruikt, het moeten afstaan aan een ander die later komt Er zal geen enkele expediteur huur betalen voor een terrein dat hij niet noodig heeft. Daarentegen moet hij steeds de zekerheid hebben over een bepaald terrein te kunnen beschikken, anders is het hem niet mogelijk opdrachten aan te nemen. Hij moet verzekerd zijn dat, als de door hem aangenomen lading hier komt, dat hij die kan lossen. Dat is een zeer uatuurlijke eisch. De Voorzitter herhaalt dat het al meermalen gebleben is dat er hier plaats te kort is en daarin ligt de fout als somtijds schepen naar1 eene andere haven doorvaren. Blijft de tegenwoordige regeling der huurprijzen be- utendigd, dan wordt de handel genoodzaakt zich te verplaatsen, terwijl dan tegenover de zware eischen van huur alhier staat dat men te Gent en Brugge alle mogelijke faciliteiten verleend, met groote terreinen ter keuze. Hij acht het daarom het beste het voorstcl dot com missie aan te nemen. Hiertoe wordt met algemeene stemmen besloten. Voor kennisgeving wordt aangenomen de missive van het Ministerie van Waterstaat, waarbij wordt bericht de samenstelline der commissie van advies voor de spoorwegdienstregeiingen gedurende het tiidvak 1 Mei 1909- 30 tpril 1910. Verder is ingekomen een schrijven van den Minister van Waterstaat, waarbij wordt te kennen gegeven dat zijn departement niet voldoen kan aan het verzoek tot toezending van de concept-dienstregelingen van ver schillende met name genoemde spoorwegmaatschappijen doch dat deze tegen den kostenden prijs kunnen worden aangekocht. Daaronder die spoorwegen niet genoemd worden de spoorwegen Gent- en MechelenTer Neuzen, besluitde Kamer daar zij juist met die spoorlijnen te maken heeft, aan de directie te verzoeken eventueel voorgenomen wijzigingen in de dienstregeling ter kennis te brengen van ae Kamer. Van den Commissaris der Koningin zijn twee missieven ingekomen, waarnevens worden toegezonden Kon. be- gluiten in verband met de vaart op de Schelde. lngezonden is een voorslel tot herziening van het tarief voor reizigers, op de voornaamste spoorwegen in Nederland, met verzoek om daarover zoo noodig van advies te dienen. De Voorzitter benoemt de heeren Drost en Kramer in eene commissie om daarover te adviseeren. Acht de commissie inmenging der Kamer noodig zoo zal zij daarvan aan het bestuur kennis geven, dat dan verder zal handelen. De benoemde heeren aanvaarden de opdracht. Van de afdeeling Handel van het Ministerie van Land- bouw, Nijverheid en Handel is een schrijven ingekomen waarbij wordt bericht dat wel ontvangen is een adhaesie- betuiging van de Kamer met het adres der heeren Vroegop c s betreffende een toegangsweg naar deschepen aan het spoor, doch dat het adres nog niet is ingeko men, waarom opheldering wordt verzocht. Besloten wordt een afschrift van dat adres te zenden. De Voorzitter benoemt in eene commissie voor het samenstellen van het jaarverslag over 1P08 de heeien Van der Lubbe en Scheele, met den Secretaris. De heer Van der Lubbe aanvaart de opdracht. De heer Scheele zal van de benoeming worden kennis ge geven. Bij de om vraag vestigt de heer Van der Lubbe er de aandacht op, dat men niets meer hoort van de haven- plannen. Hij vraagt of het niet gewenscht zou zijn om nog eens bii de Regeering daarnaar te vragen. Na am- pele bespreking wordt besloten, op voorstel van den Voorzitter, om voorloopig ten deze nog eens af te wachten. De Voorzitter sluit hierna de openbare vergadering en noodigt de leden uit bijeen te blijven in geheime zitting, daar bij daarin nog eene mededeeling wenscht te doen. Ter Neuzen, 3 Mei 1909. Eedactie Ter Neusensehe Courant. Beleefd verzoek ik u nogmaals een weinig plaats- ruimte in uw blad, voor hetwelk bij voorbaat mijnen dank. De in mijn vorig schrijven u gedane belofte, n. 1. de weerlegging van de door u gegeven verkeerde voor- stelling van het doorgevaren stoomschip en de hier hoogere loonen dan in de omliggende havens, wil ik thans nakomen. Ten eerste het geval van het doorvarende schip, dat zich als volgt heeft toegedragen De betrokken cargadoor ontbood zijn ploegbaas bij zich en deelde hem mede dat er een boot hout op komst was die hier in lichters zou kunnen gelost worden. Het vastgestelde loon kon hij echter niet betalen en indien het gehandhaafd bleef, zou de boot doorvaren naar Gent. Hij bood aan 1,75 franc (ongeveer 0,84) per vadem te betalen, nog al een aanmerkelijk verschil, daar het gebruikelijk loon f 1,10 per vadem bedraagt (dus niet zooals volgens u /1,20 per standaard). De baas wees op het groote verschil en op de gevolgen die uit deze ufwijking voort konden vloeien, maar de omstandigheden in aanmerking nemende wilde hij de boot voor f 1,per vadem lossen. De cargadoor was in deze niet zoo inschikkelijk als de baas en hield zich aan de gebodene 1,75 franc, met het gevolg dat de boot doorvoer. Gij ziet dat het geval nog al wat verschilt met uwe voorstelling. Hoe is het nu in Gent met genoemd schip gegaan De bootwerkersvereeniging stuurde een paar personen op onderzoek naar Gent. Het bestuur der dokwerkers- vereeniging deelde dezen mede dat hun geen geval bekend was dat in die haven een houtboot rechtstreeks in lichters gelost was. Het voor Bergen op Zoom bestemde hout moest dus eerst op den wal opgeslagen en daarna in lichters geladen zijn. Het loon voor houtwerk bedraagt in die haven, niet zooals volgens u 1,50 franc, maar wordt steeds in uurloon betaald en wel voor hen die aan boord werken 60 centiemen per unr en voor die aan den wal 50 centieraen. Het gevolg van dit onderzoek is dan ook dat, de bewerking en de loonen van Gent in aanmerking nemende, ik blijf volhouden dat het doorvaren van bedoeld stoomschip niet aan het arbeidsloon mag toe- geschreven wordfen. Het onderzoek van de loonen in Gent of hier is ook niet in uw voordeel uitgevallen. Daar het echter te veel plaatsruimte zou vergen heel de loonlijsten van Gent en Ter Neuzen te publiceeren, wil ik volstaan met een vergelijking der in deze haven meest vei werkte goederen. Zoo gij u echter van de verschillende loon lijsten persoonlijk wilt overtuigen, kunt gij u vervoegen bij den secretaris der bootwerkersvereeniging J. de Doelder, Javastraat, die zich bereid verklaard heeft u ten alien tijde van dienst te zijn. TerNeuzen. Gent. per ton. per ton. Kolen 32 cent. Kolen 80 centiemen. Macadam 25 Macadam 80 Stukgoed 33 Stukgoed 95 Uit bovenstaand lijstje blijkt dat gij u omtrent de hier hoogere loor.en deerlijk vergist(f) hebt. Ik wil u dan ook den raad geven in het vervolg, voor gij u weer eens aan uw schrijftafel zet om de een of ander, of, zooals nu, een bepaalde groep van raad te dienen, eerst eens terdege een onderzoek in te stellen, omdat gij anders gevaar loopt, zooals gij nu gedaan hebt, verkeerde voorstellingen te geven, wat, dunkt mij, niet opgaat. EEN ALCOHOLVRIJE BOOTWERKER. Middenprijs per 100 K.G. Tarwe f 11,75, Rogge /8,25, Wintergerst f 9,50, Zomergerst-, f Haver /8,25, Erwten J 13,Witte boonen f 12,— Bruine boonen 13, Duivenboonen/ll,—Paardenboonen f 10,25,Boekweit/ Lijn zaad 12,50, Koolzaad Aardappels 3,50. Boter per kilo f 1,05. Eieren per 26 stuks f 0,85. Ter weekmarkfe waren aangevoerd 44 stuks Rundvee, 27 varkena waarvon verkocht 18 stuks rundvee en 15 varkens. n h H II H VLAG. NAAM Ms. Van on naar- Lading. I'nur Te» Aenzen i Margarret Sutton559|Piymouth Voor (lent i Sea Gull 2783 Londen stukg. Ralph Creyke 1769 Goole kolen Mersey 3-70 idem stukg. Ganda 5391 Windau hout Jarl 4738 Hango idem Thalassa 4' 23 Piaaqua salpeter Unterwcser 15 395 Falmouth ledig Ynii (■em I S. D. 371 Kingalyn phosph. Pedistrian 402 Londen idem Rawcliffe 245H Goole ledig Atbara 7725 Barry idem E. M. Dalgas 4186 Pillau phosph. Schaldis 3513 Middlesbro krijt Eng.3msch. 3 Eng. s s. 4 idem idem Belg. s s. Zweed s.s. Duits. bark Eng. sch. 4 Eng. s.s. idem I Deen. s.8. Belg s.s. s.s. I1ARALD in lading te Blyth voor Kroonstad. s.s. JENNY in lossing te Riga s.s. RICHARD in lossing te Middlesbro. B.s, ELISABETH vertrok 5 dezer van Blyth naar Kroonstad. s.s. HELENA vertrok 5 dezer van Sunderland naar Kroonstad. s.s. MAGDALENA wordt morgen te Kroonstad verwacht. EN EN EN

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1909 | | pagina 3