N
I
m
De Goeflkoope WinkBl, - Galanterien. lisloielijie Artikelen en Gros. H. YERHOEYFJ.
N
N
M
mm
ZEEP
M
m
VLISSHTGEET.
M
Speciaiiteit in Peestartiltelen. TEH NEUZEN.
Handelsberichten.
De aiies ontsmettende
Uit de Sunlight Zeepfabriek,
Advertentien.
ESekendmaking.
WALSTRAAT 56.
Prijzen en condition in beide zaken geheel dezelfde. 8*r Vraagt steeds uwe bons. Bij e6n gulden
N.B.
Hoogwatergetij te Ter Neuzen.
speciaal voor ZIEKENKAMERS
DANKBETUIGING.
den Heer en Mevrouw MEIER,
Bloemen, Bloemenpapier, Citspapier en Guirlandes in alle kleuren. Nationale vlaggetjes in wnOPDSTRlAT *7 0.
verschillende maten. Groote sorteering in Speldjes, Oranjeknopjes en Insignes. 11 U v
Verschillende soorten Lampions, Kaarsen, klein Vuurwerk, Serpentines, Confetti, enz. enz. Xn;iPt7Ppn
INGEZONDEN STUKKEN.
Nogmaals aan G. P.
Hulst, 3 Mei 1909.
DAGEN.
Voorm.
Nam.
Donderdag
6
Vlei
2.21
2.36
Vrijdag
7
2.52
3.6
Zaterdag
8
3.24
3.40
Zondag
9
u
3.57
4.15
Maandag
10
4.36
4.56
Dinsdag
11
5.19
5.4-5
W oensdag
12
6.15
6.48
AANBESTEDIHEF,
Op Woensdag 12 Mei 1909, des voormiddags
ten 11 tire, aan het gebouw van het Provinciaal
Bestuur te Middelburg, van
1. Het vernieuwen en onderhouden van
verfwerk van kunstwerken, aaulegplaatsen,
gebonwen en verdere inrichtingen behooren-
de bij het kanaal door Walcheren in twee
perceelen gedurende de jaren 1909 en 1910.
Raming lste perceel f 3700
2de perceel 1700.
2. Het verrichten van bestratingen op den
Rijks grooten weg der le klasse no. 3
op Walcheren.
Raming 1500.
ZEETIJDING EN.
Van 3 tot en met 4 Mei.
Van 3 tot en met 4 Mei werden langs
de Oostsluizen alhier 45 binnenvaartuigen op
en 33 afgeschntdoor de Westsl. 8 op- en 2
afgeschut.
Positie der Stoomsehepen.
Wordt ge geplaagd door een gevoel van vol-
heid, slaperigheid, of zwaarte na maaltijden
Maagpijn, geelachtigheid van het wit der oogen,
maagzuur Lijdt gij aan slechte spijsvertering,
galachtigheid of verstopping Wanneer ge
's morgens opstaat, hebt ge dan een onaange-
namen smaak in den mond en is de tong be-
slagen Hebt gij moeilijkheid bij het adem-
halen, een gespannen gevoel over de borst
Al deze en vele andere symptomen worden
veroorzaakt door de aanwezigheid van vergifti-
gen afval in het gestel en het is gevaarlijk er
geen acht op te 3laan, het kan leiden tot slechte
spijsvertering of bloedarmoede of de ongelukkige
on'tsteking van den blinden darm. Wanneer ge
U niet zoo flink gevoelt zooals't behoort, neemt
dan een dosis Foster's Maagpillen en ge zult
zien hoeveel opgewekter en geestkrachtiger ge
den volgenden morgen zult zijn en wat beter
is zult blijven, want Foster's Maagpillen
genezen alle ongesteldheden der lever, maag en
ingewanden en wel dadelijk en voor goed.
Overtuigt [J, dat U de echte Foster's Maag-
pilleD krijgt, voorzien van de handteekening van
James Foster op elke doos. (Inhoud 50 stuks.)
Deze pillen zijn te Ter Neuzen verkrijgbaar
bij den heer A. van OverbeekeLeunis, West-
Kolkstraat a 0.65 voor een of 3.60
voor zes doozen.
is voor mensch en dier ook liet
beste middel ter genezing van
zwerende wonden.
Op aanstaanden Zaterdag 8 Mei hopen onze
geliefde Oom en Tante,
C. A. W1SSE
M. J. VAN B R E E N,
hun 2ajarige eclilvereeniging te herdenken.
HUNNE NEVEN EN NICHTEN.
Zaamslag, 5 Mei 1909.
Op Zaterdag 8 Mei a. s. hopen onze geliefde
Ouders, Behuwd- en Grootouders
ABRAHAM DEES Jac.z.
JACOMINA DIELEMAN,
te Zaamslag, hunne 30jarige Eclitvereeniging
te herdenken.
Uit aller naam,
J. F. DEES.
Geboren
HELEN A,
dochter van D. E. SCHEELE.
S. M. SCHEELE—HoEBi.
Mei 1909.
Zoo de Heere wil, hopen a. s. Zaterdag 8
Mei, onze geliefde Ouders
JAN DIELEMAN
ROSALIA TRIES T,
hun 25jarige Eclitvereeniging te herdenken.
Dat ze nog lang mogen gespaard blijven is
de wensch van
Hun dankbare Kinderen,
Ter Neuzen. Behuwd- en Kleinkind.
Ter Neuzen, 4
Ondergeteekende betuigt zijn liartelijken
dank voor de belangstellmg op 1 Mei onder-
vondeu in het bijzonder aan de W ed. A. H.
Donze en familie, voor de vnendschap al die
jaren ondervonden en voor het stoffelijk bewijs
van waardeering op dien dag
vaugen.
Ter Neuzen, 5 Mei 1909.
van haar ont-
N. HAAK.
Voor de vele bewijzen van deel-
neming gedurende de ziekte en over-
Ixjden van onzen beminden Echtgenoot, Vader,
Behuwd- en Grootvader, den heer Fduaeo de
Moon, betuigen wij hiermede onzen liartelijken
dank.
Naniens de iamilie,
Wed. E. DE MOORTas.
Zaamslag, 5 Mei 1909.
*j die bang zijn, wenden zich
ia 't volste vertrouwen tot
Gediploraeerde specialisten voor Mond- en Tand-
ziekten. Behandeling zander pii» der ziekste
tanden. Valsehe tanden zonder plaat.
Bagattenstraat 38, GEM.
van
den ST. PIETERSPOLDER
Het Bestuur
maakt bekend
dat eene vergadering van Ingelanden
liouden worden op Jaterdsg den !5 Pflei
1909, des voormiddags 11 unr, in het
Paviljoen aan de Isabellasluis te I hilippine
dat gedurende 8 dagen voor en na dien datum
ten kantore van den Ontvanger-Griffier ter m-
zage zullen liggen en tegen betaling der kosten
in afschrift verkrijgbaar zijn
a. de Rekening over 1908/9.
b. de Begrooting voor 1909/10.
Het Bestuur voornoemd,
E. CUELENAERE, Dijkgraaf.
P. WALTERS, Ont.-Griffier.
Sas van Gent, 5 Mei 1909.
instemmen dat aan den Minister een lager tarief voor
opslagsplaats gevraagd wordt, maar vraagt of bet niet
mogiTijk zou zijn oni tegelijkertijd een ruaatregel voor
te stellen waardoor het door hem genoemde misbruik
zou worden voorkomen. Hij is van meening dat, als
men daarvoor een denkbeeld aangaf, men bij den
Minister te gereeder gehoor zou vinden voor het invoeren
van een lager tarief voor het gebruiken der opslag-
terreinen.
De Voorzitter antwoordt hierop dat men, van den
juisten stand der zaken op de hoogte zijnde, weet, dat
het mijrihout wordt aangevoerd, opgeslagen en, naar
de behoefte die er voor de mijnen is, wordt afgeleverd.
De laatste ladingen van dat hout komen met September,
uiterlijk October uit de Oostzee aan, en dan kan geen
nieuwe aanvoer plaats hebben, wegens het dicht gaan
der Oostzee, door den vorst, voor ongeveer Mei van
het daarop volgend jaar. In den tijd dat de Oostzee
gesloten is, komt er ook vraag naar mijnhonl en om
aan die vraag te voldoen dienen de depOts, Er is ge-
sprolten van het tweemaal's jaars verwerken eener lading
op hetzelfde terrein. De eerste lading zal spoedig genoeg
zijn weggevoerd daarvoor heeft men niet zoolang het
terrein noodig, en die eerste ladingen zouden ook met
goeden uitslag nog wel hier kunnen worden aangebracht,
maar joist voor de tweede lading, die hier tegen den
winter aankomt, zou de prijs van het terrein te duur
worden. Zijn de kooplieden genoodzaakt met het eene
deel hunner ladingen naar elders te gaan, dan zal dit
ook het geval worden met het andere deel.
Een verloopen van den handel in mijnhout zou zeer
te betreuren zijn, aangezien juist deze ladingen aan
zoovelen voortdurend werk verschaffen, door het werk
dat er na het lossen nog aan geschieden moet, als het
sorteeren enz. en ten slotte weder opladen.
Hij acht het daarom van het grootste belang, te han-
deleri zooals de commissie heeft voorgesteld en het ver-
zoek aan den Minister te doen.
Spreker meent dat het door den heer Van der Lubbe
genoemde bezwaar niet zoo zwaar weegt. Er zal geen
expediteur grorid in bezit liouden of daarvan hnur be-
talen, als hij dat terrein niet noodig heeft. Als het
voorkomt dat iemand voor een lading geen terrein kan
ltrijgen spruit dat voort uit de omstandigheid dat er
terrein tekort is.
De heer Van der Lubbe herhaalt, van meening tezijn
dat de Rijkswaterstaat heeft willen voorkomen dat, als
iemand eenmaal een terrein in gebruik had, dit bij hem,
ook al had hij het niet noodig, in gebruik zou blijven,
en dat een andcr nooit meer in de gelegenheid zou kun
nen komen om daarvan ook gebruik te maken. Men
was van oordeel dat de expdtiiteurs liever de huur van
het terrein betalen al hebben zij het niet noodig, dan dat
zij er aan zouden willen medewerken dat een ander de
gelegenheid kreeg dat terrein te benutten. Een dergelijke
toestand kan toch ook niet worden genoemd in het alge-
meen belang. Spieker moet overigens toegeven van de
zaak waar het hier omgaat niet volledig op de hoogte
te zijn. Hij geeft dus allecn zijne meening weer op
grond van hetgeen hem ter oore is gekomen.
De heer Drost wijst er op, dat de door den heer Van
der Lubbe geschctste toestand geheel natuurlijk is.
leder zal trachten de beschikking te verkrijgen over
een terrein voldoende voor de door hem aan te vocren
hoeveelheid hout. Wat is er nu voor bezwaar dat hij
dat terrein steeds te zijner beschikking houdt Waaroni
zou hij, die dat terrein gebruikt, het moeten afstaan aan
een ander die later komt Er zal geen enkele expediteur
huur betalen voor een terrein dat hij niet noodig heeft.
Daarentegen moet hij steeds de zekerheid hebben over
een bepaald terrein te kunnen beschikken, anders is
het hem niet mogelijk opdrachten aan te nemen. Hij
moet verzekerd zijn dat, als de door hem aangenomen
lading hier komt, dat hij die kan lossen. Dat is een
zeer uatuurlijke eisch.
De Voorzitter herhaalt dat het al meermalen gebleben
is dat er hier plaats te kort is en daarin ligt de fout
als somtijds schepen naar1 eene andere haven doorvaren.
Blijft de tegenwoordige regeling der huurprijzen be-
utendigd, dan wordt de handel genoodzaakt zich te
verplaatsen, terwijl dan tegenover de zware eischen van
huur alhier staat dat men te Gent en Brugge alle
mogelijke faciliteiten verleend, met groote terreinen ter
keuze. Hij acht het daarom het beste het voorstcl dot
com missie aan te nemen.
Hiertoe wordt met algemeene stemmen besloten.
Voor kennisgeving wordt aangenomen de missive
van het Ministerie van Waterstaat, waarbij wordt
bericht de samenstelline der commissie van advies voor
de spoorwegdienstregeiingen gedurende het tiidvak
1 Mei 1909- 30 tpril 1910.
Verder is ingekomen een schrijven van den Minister
van Waterstaat, waarbij wordt te kennen gegeven dat
zijn departement niet voldoen kan aan het verzoek tot
toezending van de concept-dienstregelingen van ver
schillende met name genoemde spoorwegmaatschappijen
doch dat deze tegen den kostenden prijs kunnen worden
aangekocht.
Daaronder die spoorwegen niet genoemd worden de
spoorwegen Gent- en MechelenTer Neuzen, besluitde
Kamer daar zij juist met die spoorlijnen te maken heeft,
aan de directie te verzoeken eventueel voorgenomen
wijzigingen in de dienstregeling ter kennis te brengen
van ae Kamer.
Van den Commissaris der Koningin zijn twee missieven
ingekomen, waarnevens worden toegezonden Kon. be-
gluiten in verband met de vaart op de Schelde.
lngezonden is een voorslel tot herziening van het
tarief voor reizigers, op de voornaamste spoorwegen in
Nederland, met verzoek om daarover zoo noodig van
advies te dienen.
De Voorzitter benoemt de heeren Drost en Kramer
in eene commissie om daarover te adviseeren. Acht de
commissie inmenging der Kamer noodig zoo zal zij
daarvan aan het bestuur kennis geven, dat dan verder
zal handelen.
De benoemde heeren aanvaarden de opdracht.
Van de afdeeling Handel van het Ministerie van Land-
bouw, Nijverheid en Handel is een schrijven ingekomen
waarbij wordt bericht dat wel ontvangen is een adhaesie-
betuiging van de Kamer met het adres der heeren
Vroegop c s betreffende een toegangsweg naar deschepen
aan het spoor, doch dat het adres nog niet is ingeko
men, waarom opheldering wordt verzocht.
Besloten wordt een afschrift van dat adres te zenden.
De Voorzitter benoemt in eene commissie voor het
samenstellen van het jaarverslag over 1P08 de heeien
Van der Lubbe en Scheele, met den Secretaris.
De heer Van der Lubbe aanvaart de opdracht. De
heer Scheele zal van de benoeming worden kennis ge
geven.
Bij de om vraag vestigt de heer Van der Lubbe er de
aandacht op, dat men niets meer hoort van de haven-
plannen. Hij vraagt of het niet gewenscht zou zijn om
nog eens bii de Regeering daarnaar te vragen. Na am-
pele bespreking wordt besloten, op voorstel van den
Voorzitter, om voorloopig ten deze nog eens af te wachten.
De Voorzitter sluit hierna de openbare vergadering
en noodigt de leden uit bijeen te blijven in geheime
zitting, daar bij daarin nog eene mededeeling wenscht
te doen.
Ter Neuzen, 3 Mei 1909.
Eedactie Ter Neusensehe Courant.
Beleefd verzoek ik u nogmaals een weinig plaats-
ruimte in uw blad, voor hetwelk bij voorbaat mijnen
dank.
De in mijn vorig schrijven u gedane belofte, n. 1. de
weerlegging van de door u gegeven verkeerde voor-
stelling van het doorgevaren stoomschip en de hier
hoogere loonen dan in de omliggende havens, wil ik
thans nakomen.
Ten eerste het geval van het doorvarende schip, dat
zich als volgt heeft toegedragen
De betrokken cargadoor ontbood zijn ploegbaas bij
zich en deelde hem mede dat er een boot hout op komst
was die hier in lichters zou kunnen gelost worden.
Het vastgestelde loon kon hij echter niet betalen en
indien het gehandhaafd bleef, zou de boot doorvaren
naar Gent. Hij bood aan 1,75 franc (ongeveer 0,84)
per vadem te betalen, nog al een aanmerkelijk verschil,
daar het gebruikelijk loon f 1,10 per vadem bedraagt
(dus niet zooals volgens u /1,20 per standaard). De
baas wees op het groote verschil en op de gevolgen
die uit deze ufwijking voort konden vloeien, maar de
omstandigheden in aanmerking nemende wilde hij de
boot voor f 1,per vadem lossen. De cargadoor was
in deze niet zoo inschikkelijk als de baas en hield zich
aan de gebodene 1,75 franc, met het gevolg dat de
boot doorvoer.
Gij ziet dat het geval nog al wat verschilt met uwe
voorstelling.
Hoe is het nu in Gent met genoemd schip gegaan
De bootwerkersvereeniging stuurde een paar personen
op onderzoek naar Gent. Het bestuur der dokwerkers-
vereeniging deelde dezen mede dat hun geen geval
bekend was dat in die haven een houtboot rechtstreeks
in lichters gelost was. Het voor Bergen op Zoom
bestemde hout moest dus eerst op den wal opgeslagen
en daarna in lichters geladen zijn.
Het loon voor houtwerk bedraagt in die haven, niet
zooals volgens u 1,50 franc, maar wordt steeds in uurloon
betaald en wel voor hen die aan boord werken 60
centiemen per unr en voor die aan den wal 50 centieraen.
Het gevolg van dit onderzoek is dan ook dat, de
bewerking en de loonen van Gent in aanmerking
nemende, ik blijf volhouden dat het doorvaren van
bedoeld stoomschip niet aan het arbeidsloon mag toe-
geschreven wordfen.
Het onderzoek van de loonen in Gent of hier is ook
niet in uw voordeel uitgevallen. Daar het echter te
veel plaatsruimte zou vergen heel de loonlijsten van
Gent en Ter Neuzen te publiceeren, wil ik volstaan
met een vergelijking der in deze haven meest vei werkte
goederen. Zoo gij u echter van de verschillende loon
lijsten persoonlijk wilt overtuigen, kunt gij u vervoegen
bij den secretaris der bootwerkersvereeniging J. de
Doelder, Javastraat, die zich bereid verklaard heeft u
ten alien tijde van dienst te zijn.
TerNeuzen. Gent.
per ton. per ton.
Kolen 32 cent. Kolen 80 centiemen.
Macadam 25 Macadam 80
Stukgoed 33 Stukgoed 95
Uit bovenstaand lijstje blijkt dat gij u omtrent de
hier hoogere loor.en deerlijk vergist(f) hebt. Ik wil u
dan ook den raad geven in het vervolg, voor gij u
weer eens aan uw schrijftafel zet om de een of ander,
of, zooals nu, een bepaalde groep van raad te dienen,
eerst eens terdege een onderzoek in te stellen, omdat
gij anders gevaar loopt, zooals gij nu gedaan hebt,
verkeerde voorstellingen te geven, wat, dunkt mij, niet
opgaat.
EEN ALCOHOLVRIJE BOOTWERKER.
Middenprijs per 100 K.G. Tarwe f 11,75, Rogge /8,25,
Wintergerst f 9,50, Zomergerst-, f Haver /8,25, Erwten
J 13,Witte boonen f 12,— Bruine boonen 13,
Duivenboonen/ll,—Paardenboonen f 10,25,Boekweit/
Lijn zaad 12,50, Koolzaad Aardappels 3,50.
Boter per kilo f 1,05.
Eieren per 26 stuks f 0,85.
Ter weekmarkfe waren aangevoerd 44 stuks Rundvee, 27
varkena waarvon verkocht 18 stuks rundvee en 15 varkens.
n
h
H
II
H
VLAG.
NAAM
Ms. Van on naar- Lading.
I'nur Te» Aenzen i
Margarret Sutton559|Piymouth
Voor (lent i
Sea Gull
2783
Londen
stukg.
Ralph Creyke
1769
Goole
kolen
Mersey
3-70
idem
stukg.
Ganda
5391
Windau
hout
Jarl
4738
Hango
idem
Thalassa
4' 23 Piaaqua
salpeter
Unterwcser 15
395
Falmouth
ledig
Ynii
(■em I
S. D.
371
Kingalyn
phosph.
Pedistrian
402
Londen
idem
Rawcliffe
245H
Goole
ledig
Atbara
7725
Barry
idem
E. M. Dalgas
4186
Pillau
phosph.
Schaldis
3513
Middlesbro
krijt
Eng.3msch.
3 Eng. s s.
4 idem
idem
Belg. s s.
Zweed s.s.
Duits. bark
Eng. sch.
4 Eng. s.s.
idem
I Deen. s.8.
Belg s.s.
s.s. I1ARALD in lading te Blyth voor Kroonstad.
s.s. JENNY in lossing te Riga
s.s. RICHARD in lossing te Middlesbro.
B.s, ELISABETH vertrok 5 dezer van Blyth naar Kroonstad.
s.s. HELENA vertrok 5 dezer van Sunderland naar Kroonstad.
s.s. MAGDALENA wordt morgen te Kroonstad verwacht.
EN
EN
EN