A I g e m e e n Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Bekendmaking. No. 5264 Stoomtramwegea in Zseawscii-Ylaanderen, Dinsdast 16 Februari 1909. 49e Jaargang. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen J 1,Franco per post: Voor Nederland 1,10. Yoor Belgie 1,40. Voor Amerika 1,321/J en voor het overige Buitenland 1,65. Men abonneert zich bij alle Boekhande- laars, Postdirecteuren en Brievenbusbouders. Tel efoon No. 2 5. Inzending van advertentien voor 3 uren op den dag der uitgave ADVERTENTIEN: Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10. By directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. aankondigingen van den Provincialen Stoombootdienst op de Wester-Schelde, Tan 1 Maart tot en met 31 October 1909. De Burgemeester en Wethouders van HOEK maken bekend, dat gelegenheidtotVACCINATIE zal worden gegeven op Dinsdag 23 Fe bruari 1909, tusschen een en twee ure namiddags, voor degenen die wonen in de horn, HasjesntraatManritsfort en omstreken. Op Woensdag 24 Februari 1909, op denzelfden tijd voor degenen, die wonen in het JParadiJs, Boeregat en de Knol en omstreken, beide dagen ten huize van den geneesheer. Hoek, 15 Februari 1909. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. WOLFERT, Burgemeester. J. M. DREGMAN8, Secretaris. TER NEUZEN, 15 Februari 1909. Door verschillende Belgische bladen werd de vorige week gemeld dat de Belgische Regeering voornemens is den spoorweg GentTer Neuzen te naasten. Dat dit een ramp zou beteekenen voor den doorvoerhandel alhier zullen wel zij beseSen, die zich nog herinneren de algemeene actie die voor enkele jaren alhier ontstond, toen er sprake was van de naasting der beide spoorwegen Gent en MechelenTer Neuzen. Dank zij die plaatselijke actie, in bet leven geroepen op initiatief van de eerst belangheb- benden en ter zake op de hoogte zynden, is dat gevaar destijds afgewend. We vertrouwen dat deze berichten ook niet aan de aandacht onzer officieele college's zullen ontgaan zijn en dat deze ten spoedigste al het mogelijke zullen aanwenden om het gevaar, indien dit bestaat, te keeren. Heden werd alhier door Burg, en Weth. aanbesteedhet leggen van een riool en het maken van 5 zinkputten, met bijlevering der noodige materialen. Hiervoor werd ingeschreven door de keeren W. P. Nieuwelink voor 653, Joris Kolijn voor f 535 en R. Verschelling voor f 412. Aan den laagsten inschrijver is het werk gegund. In de St. Crt. no. 37 is opgenomen een koninklijke goedgekeurde wijziging in de statu- ten van de N. Vf/A. C. Lensen's Stoomvaart- maatschappij" te Ter Neuzen. Aan den gisteren alhier in het hotel vDe Appel", bij P. de Boy Van de Voorde en het cafe ,/De Witte Leeuw" bij den beer H. van der Velden gehouden prijskamp op 2 billarten, werd door 48 spelers deelgenomen. De prijzen werden gewonnen als volgt le prijs C. de Mette van Ter Neuzen en Fr. Cortvriendt van Spui2e pr. A. Marsielle van Sluiskil en H. de Cooker van Ter Neuzen 3e pr. J. Blank van Amsterdam en J. Riddering van Sluiskil4e pr. P. de Feijter en A. van llauwen, van Ter Neuzen. De eerste extraprijs werd gewonnen door A. Acke van Ter Neuzen en Aug. van Troost van oluiskil en de tweede door J. Cornelissen en E. Pieters, van Ter Neuzen. De op de werf der firma J. K. Smit te Kinderdijk nieuwgebouwde stoomboot //Zeeland" voor de prov. stoombootdienst op de Wester- schelde, zal binnenkort in dienst worden gesteld. De //Zeeland" die 300 ton meet, zal, evenals het zusterschip 7/Westerschelde", 800 passagiers skuunen vervoeren. Te Breskens zal door een aantal ingeze- tenen aan Ged. Staten een adres worden aan- geboden waarin genoemd college wordt verzocht zyne goedkeuring te onthouden aan hetjongste ruadsbesluit, dat aan de stoomtrammaatschappij BreskensMaldeghem eene subsidie zal worden verleend van 300 voor vijf jaar voor de nieuw aan te leggen lijn naar Ter Neuzen. Adressanten baseeren hunne bezwaren tegen bedoeld raadsbesluit vooral hierop, dat in de gemeente zelve zoo veel dringend moet worden onderhanden genomen, dat het bezwaarlijk gaat thans nog gelden voor andere doeleinden uit te trekken. Op bet adres wordt druk geteekend. Volgens mededeeling van den inspecteur van het Loodswezen is de rood zwart horizon- taal gestreepte kogelton No. 26 met rnit, Zuider- gat, Wester-Schelde, op ongeveer 51° 25'11" N.b. en 0° 51' 42" W.l. (4° 1' 22" 0.1. van Greenwich), vervangen door een rood zwart korizontaai gestreepte lichtboei met wit vast licht met verduisteringenelke 10 sec. zichtbaar gedurende 7 sec. en de spitse ton No. 31 met bol, in hetzelfde vaarwater, op ongeveer51° 22' 18" N.b. en 0° 47' 0" W.l. (4° 6'4" O.l. van Greenwich), door een roode lichtboei met rood vast licht met verduisteringeneveneens elke 10 sec. zichtbaar gedurende 7 sec. Een wit vast licht met verduisteringen wordt omstreeks 19 Februari 1909 ontstoken op het baken op het einde van den berm van Biezelingen bet licht zal elke 20 sec. 2 maal zichtbaar zijn, als volgt: helder 14 sec., duister 2 sec., helder 2 sec., duister 2 sec. Ligging ongeveer51° 26' 17" N.b. en 0° 57' 18" W.l. (3° 55' 46" O.l. van Greenwich). Een wit vast licht met verduisteringen, elke 10 sec. zichtbaar gedurende 5 sec., wordt om streeks denzelfden datura ontstoken in het vroegere cilinderbaak beW. den hoek van Bath op onge veer 51° 24' 0" N.b. en 0° 41' 24" W.l. (4° 11' 40" O.l. van Greenwich). Vanwege het Comitd voor den aanleg van stoomtramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen werden ons toegezonden eenige bescheiden betreffende de plannen, de werkzaamheden en de vorde- ringen van voornoemd Comite. Hoewel wij reeds vroeger in algemeene trekken daaroratrent mededeelingen deden, acbten wy het niet ondienstig thans omtrent deze voor Zeeuwsch-Vlaanderen zoo hoogst belangrijke zaak, in bijzonderheden een en ander van de plannen te vermelden. Uit het plan van uitbreiding der IJzendijksche stoomtramweg-maatschappij blijkt dat het uit- breidingsplan omvat de volgende lijnen A. IJzendijke Philippine—Sas van Gent Drie SchouwenNederlandsche grens (in de richting Moerbeke). De lengte op Nederlandsch grondgebied be- draagt 34,700 K M. Deze lijn is verdeeld in de volgende Secties 1. IJzendijkeSas van Gent. II. Sas van GentDrie Schouwen. III. Drie SchouwenNederl. grens. B. HoofdplaatPyrauiide. De lengte bedraagt 9,700 K.M. en oravat Sectie IV HoofdplaatPyramide. C. PhilippineTer NeuzenZaamslag. De lengte dezer lijn bedraagt 16,800 K.M. en omvat de Sectie V PhilippineTer Neuzen Zaamslag. Bovendien zal nog worden geexploiteerd de lijn IJzendijke—Schoondijke 7,000 K.M. en zal vermoedelijk in bedrijf worden genomen de lijn op Belgisch grondgebied, Nederlandsche grens Moerbeke 5,500 K.M. In de lijn A is opgenomen het 2 K.M. lange gedeelte van het baanvak Drie Schouwen Zuiddorpe, waarvoor reeds concessie is gegeven ian een Comite, onder voorzitterschap van den heer Fruytier, voor den aanleg der lijn Honte- nisseSelzaeteover dat baanvak moet dus bij fotstandkoming dieronderneming medegebruik aan de IJzendjjkschestoomtramweg-maatschappij worden gegeven, tenzij wat in de bedoeling ligt, de lijn HontenisseSelzaete een gelieel wordt met het net der IJzendijksche stoomtramweg- maatschappij in dit laatste geval^ vermeerdert de te exploiteeren lengte met 31 K.M. en wordt de totale exploitatie-lengte 104,700 K.M. De spoorwijdte van het net bedraagt 1 Meter de maximum snelheid der treinen is aangeno- inen op 35 K.M. per uur. Lijn A loopt door de gemeenten IJzendijke, Biervliet, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe, Axel, Koewacht, Zuiddorpe en Overslag. Lijn B door de gemeenten Hoofdplaat en Biervliet. Lijn C door de gemeenten Philippine, Hoek, Ter Neuzen en Zaamslag. Lijn A. IJzendijko—Sas van Gent—Drie Schouwen—grens (richting Moerbeke). Sectie 1. IJzendijkeSas van Gent. Gemeente IJzendijke. De sectie 1 begint in de gemeente IJzendijke. De spoorweg buigt op circa 200 M. voor het tolhuis bij de Pontebrug uit den tramweg SchoondijkeBelgische grens en kruist daar den straatweg IJzendijkegrens, omovereigen baan bij K.M. 0,200 den Liniedijk te bereiken. Vervolgens loopt bij langs den Noordelijken berm van dien dijk tot K.M 3,945. Bij K M. 1,280 even voorbij de ontworpen laadplaats bij Ponte Avancd kruist hij den Westdijk No.' 2 en bij K.M. 2,830 den dwars- weg No. 4. Bij K.M. 3,945, het aansluitingspunt met de lijn HoofdplaatPyramide, buigt de lijn met een straal van 50 M. af en kruist den weg langs den Liniedijk, om over een dam (waarin een duiker ontworpen is) over eigen baan het emplacement Pyramide te bereiken. Overdezen dam voert tevens een nieuwe verbindingsweg van den Liniedijk naar den weg naar het Withuis en het emplacement Pyramide. Op dit emplacement bij K.M. 4,030 wordt de grens tusschen de gemeenten IJzendijke en Biervliet bereiktde spoorweg loopt dan over een lengte van 170 M. in die laatste gemeeute om daarna weder op grondgebied van de ge meente IJzendijke verder te gaan. Van af K.M. 4,200 volgt de lijn den Noordelijken berm van den weg naar bet Withuis, waarvan een gedeelte van circa 50 M. bij K.M. 4,200 omgelegd wordt. "Bij K.M. 4,700 kruist de spoorweg den weg naar het Withuis en bereikt over een dam, waarin eene betonijzeren buis, door de kreek aldaar, de grens van de gemeente Philippine bij K.M. 4,800 De lengte der lijn in de gemeente IJzendijke bedraagt derhalve 4,639 Meter. Gemeente Biervliet. In deze gemeente ligt van deze lijn in het geheel slechts 170 M. n.l. een gedeelte van het emplacement Pyramide, op eigen terrein ontworpen en in het Westen begrensd door de grens van Biervliet en IJzendijke en den weg naar het Withuis, die daar gedeeltelijk omge legd wordt. Gemeente Philippine. De spoorweg komt bij K M. 4,800 deze gemeent op eigen baan binnen en loopt op eigen baan ten Zuiden van de sloot langs den dijk met voetpad van Philippine naar Biervliet. Van K.M. 5,100 tot K.M. 5,200 ligt een laad- spoor met abri, terwijl by K.M. 5,200 de Pa- tientieweg No. 6 naar het gehucht Maagd van Gent wordt gekruist. Bij K.M. 6,250 wordt de Groene weg No. 7 gekruist en bij K.M. 7 de weg No. 5. De spoorweg klimt van K.M. 7,55, nog steeds op eigen baan gaande, onder een helling van 1 op 100 tot het peil van den Clarapolderdijk No. 4, dien hij by K.M. 7,660 kruist en gaat van daar op hetzelfde peil over verhoogde eigen baan ten Zuiden van den weg naar I hilip— pine verder, om, onder een helling van 1 op 100 stijgende, bij K.M. 8,2 den weg over de Isabellasluis te 'bereiken. Hier wordt over circa 100 M. de weg langs de spoorbaan be- straat, terwijl daar ter plaatse tevens wissel- en laadspwor wordt gelegd. Van af K.M. 8,300 daalt de spoorweg onder een helling van 1 op 100 en kruist bij K M. 8,310 den weg beoosten het Isabellakanaal. Met een straal van 100 M. bereikt de spoorweg daar den Zuidelijken berm van den Zeedijk No. 14, die wordt verbreed en gevolgd tot K.M. 8,500, waar bij over eigen baan afbuigt ter vermijding van de wiel achter dien dyk en den Zuidelijken berm weer bij K.M. 8,850 bereikt. Onder een helling van 1 op 100 langs dien verhoogden berm stijgt de baan tot K.M. 9,110, waar het Olmen- dijkje No. 13 gekruist wordt en bij de visschers- haveu van Bouchaute een laadspoor ligt. Van hier daalt de baan weer en vervolgt den Zuidelijken berm van den Zeedijk met voetpad tot K.M. 11,050. Van hieraf wordt eigen baan gevolgd tot K.M. 11,400, waar, na een helling van I op 100, de dijk bij Philippine wordt doorsneden en een coupure wordt gemaakt. Hier bereikt de spoorweg de straat van de Posthoorn naar Philippine langs bet grenskan- toor. Door Philippine wordt de straat^gevolgd langs de Markt, waarna bij KM. 11,780 met een straal van 50 M. afbuigend, het emplace ment Philippine wordt bereikt. Het emplacement Philippine met wissel- en laadsporen, benevensgoederenloods,enkantoortje, heeft een goederenspoor naar de haven van Philippine circa 125 M. lang, gedeeltelijk lig- gend in de straat, naar die haven leidend. Van af het emplacement, langs K M. 12, waar de lijn naar Hoek, Ter Neuzen en Zaamslag aansluit, volgt de spoorweg eigen baan, kruist den weg naar het station Philippine van den spoorweg GentTer Neuzen, snijdt bij K.M. 12,100 den dijk, waar een coupure gemaakt gemaakt wordt en bereikt bij K.M. 12,225 de grens der gemeente Philippine. De lengte van de baan in de gemeente Philippine bedraagt dus 7425 Meter. (Wordt vervolgd.) Kantongerecht te Tea* Meuzen. u SEIIZESSCHE (MEANT. nit blad verodiijnt Manndag-. Woenndag' en Vrijdagavond, uitgezonderd op Feeatdagen. bij de ujg"" De Burgemeester van TER NEUZEN brengt ter kennis van logementkoflie-en bierhnishouders en vernere onderuemers van voor het publiek toegankelijke bedrijven, dat van af heden ter secretarie der gcmeente op de gewone kantooruren GRATIS verkrijgbaar zijn Ter Neuzen, den 13 Februari 1909. De Burgemeester voornoemd, J. A. P. GE1LL. Zitting van 11 Februari 1909. l'eroardeeld zijn: H. S., verlofhouder te Axel, ter zake van overtreding der Drankwet, tot 3 boeten elk van /10, snbsidiair 10 dagen hechtenis voor elke boete, met verbeurdverklaring en bevel tot vernieling, van de in beslag genomen flesschen, kruik, vat, met inhoud. M. C. v. G., bierhuishoudster te Axel, ter zake van overtreding der Drankwet, tot eene boete van 10, snbs. 10 dagen hecht. C. L. d. rf., bierbuishouder te Axel, ter zake van overtreding der Drankwet, tot eene boete van J 30, subs 20 dagen hecht., met verbeurdverklaring en bevel tot vernieling van de in beslag genomen glaasjes en de in beslag genomen flesschen met inhoud. C. J. D., bakkersknecbt te Hoek, ter zake van het rijden met een voertuig zonder licht, tot eene boete van /2, subs 2 dagen hecht. M v. K., vrachtrijder te Zaamslag, ter zake van net berijden van een berm, tot eene boete van J 1, subs. 1 dug hecht. p. j).. S. d. D.H. C. Klandbouwersknechten te Zaamslag, zonder recht rijden over een anders grond, ieder tot eene boete van 0,50, subs. 1 dag hecht. vooi iedcr; L. N. U, hoefsmid en L. T., werkman, beiden te Westdorpe, ter zake van het verblijven na de siuiting in een drankinrichting, ieder tot eene boete van J 2, subs. 2 dagen hecht. voor ieder. J. M werkman te Ter Neuzen en M. J., werkman te Westdorpe, ter zake van nachtrumoer, ieder tot eene boete van 3, subs. 2 dagen hecht. voor ieder. A. D., zonder beroep to Hoek, ter zake van aan den openbaren weg goederen te droogeu hangen, tot eene boete van f 0,50, subs. 1 dag hecht. p. .i. d. R, drankverkooper te Westdorpe, ter zake van het niet sluiteu op tijd, tot eene boete van 5, subs. 3 dagen hecht. J. P L, stroodekker en C v. d. V., arbeider, beiden te Zaamslag, ter zake van dronkenschap en nachtrumoer, ieder tot 2 boeten elk van f 5, subs. 3 dagen hecht. voor ieder hunner; M- d. P., landbonwerszoon te Zaamslag, ter zake van het rijden met te zwaar beladen wagens, tot eene boete van f 3, subs. 2 dagen hecht. E. E, zonder beroep te Philippine, ter zake van als getnige opgeroepen. wederreehtelijk wegblijven, tot eene boete van f 10, subs 5 dagen hecht.; A. v. 1J., werk man te Axel, ter zake van het loopen op eenigen grond die bezaaid is, tot eene boete van /0,50, subs. 1 dag hecht.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1909 | | pagina 1