A I g e m e e n
Nieuws- en Advertentieblad
voor
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Bekendmaking.
No. 5264
Stoomtramwegea in Zseawscii-Ylaanderen,
Dinsdast 16 Februari 1909.
49e Jaargang.
ABONNEMENT:
Per drie maanden binnen Ter Neuzen J 1,Franco per post: Voor
Nederland 1,10. Yoor Belgie 1,40. Voor Amerika 1,321/J en voor
het overige Buitenland 1,65. Men abonneert zich bij alle Boekhande-
laars, Postdirecteuren en Brievenbusbouders.
Tel efoon No. 2 5. Inzending van advertentien voor 3 uren op den dag der uitgave
ADVERTENTIEN:
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10.
By directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de
prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
aankondigingen van den
Provincialen Stoombootdienst op de
Wester-Schelde,
Tan 1 Maart tot en met 31 October 1909.
De Burgemeester en Wethouders van HOEK
maken bekend, dat gelegenheidtotVACCINATIE
zal worden gegeven op Dinsdag 23 Fe
bruari 1909, tusschen een en twee ure
namiddags, voor degenen die wonen in
de horn, HasjesntraatManritsfort
en omstreken.
Op Woensdag 24 Februari 1909,
op denzelfden tijd voor degenen, die wonen in
het JParadiJs, Boeregat en de Knol en
omstreken, beide dagen ten huize van den
geneesheer.
Hoek, 15 Februari 1909.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. WOLFERT, Burgemeester.
J. M. DREGMAN8, Secretaris.
TER NEUZEN, 15 Februari 1909.
Door verschillende Belgische bladen werd de
vorige week gemeld dat de Belgische Regeering
voornemens is den spoorweg GentTer Neuzen
te naasten. Dat dit een ramp zou beteekenen
voor den doorvoerhandel alhier zullen wel zij
beseSen, die zich nog herinneren de algemeene
actie die voor enkele jaren alhier ontstond, toen
er sprake was van de naasting der beide
spoorwegen Gent en MechelenTer Neuzen.
Dank zij die plaatselijke actie, in bet leven
geroepen op initiatief van de eerst belangheb-
benden en ter zake op de hoogte zynden, is
dat gevaar destijds afgewend. We vertrouwen
dat deze berichten ook niet aan de aandacht
onzer officieele college's zullen ontgaan zijn en
dat deze ten spoedigste al het mogelijke zullen
aanwenden om het gevaar, indien dit bestaat,
te keeren.
Heden werd alhier door Burg, en Weth.
aanbesteedhet leggen van een riool en het
maken van 5 zinkputten, met bijlevering der
noodige materialen.
Hiervoor werd ingeschreven door de keeren
W. P. Nieuwelink voor 653, Joris Kolijn
voor f 535 en R. Verschelling voor f 412.
Aan den laagsten inschrijver is het werk
gegund.
In de St. Crt. no. 37 is opgenomen een
koninklijke goedgekeurde wijziging in de statu-
ten van de N. Vf/A. C. Lensen's Stoomvaart-
maatschappij" te Ter Neuzen.
Aan den gisteren alhier in het hotel vDe
Appel", bij P. de Boy Van de Voorde en het
cafe ,/De Witte Leeuw" bij den beer H. van
der Velden gehouden prijskamp op 2 billarten,
werd door 48 spelers deelgenomen.
De prijzen werden gewonnen als volgt
le prijs C. de Mette van Ter Neuzen en Fr.
Cortvriendt van Spui2e pr. A. Marsielle van
Sluiskil en H. de Cooker van Ter Neuzen
3e pr. J. Blank van Amsterdam en J. Riddering
van Sluiskil4e pr. P. de Feijter en A. van
llauwen, van Ter Neuzen.
De eerste extraprijs werd gewonnen door
A. Acke van Ter Neuzen en Aug. van Troost
van oluiskil en de tweede door J. Cornelissen
en E. Pieters, van Ter Neuzen.
De op de werf der firma J. K. Smit te
Kinderdijk nieuwgebouwde stoomboot //Zeeland"
voor de prov. stoombootdienst op de Wester-
schelde, zal binnenkort in dienst worden gesteld.
De //Zeeland" die 300 ton meet, zal, evenals
het zusterschip 7/Westerschelde", 800 passagiers
skuunen vervoeren.
Te Breskens zal door een aantal ingeze-
tenen aan Ged. Staten een adres worden aan-
geboden waarin genoemd college wordt verzocht
zyne goedkeuring te onthouden aan hetjongste
ruadsbesluit, dat aan de stoomtrammaatschappij
BreskensMaldeghem eene subsidie zal worden
verleend van 300 voor vijf jaar voor de nieuw
aan te leggen lijn naar Ter Neuzen.
Adressanten baseeren hunne bezwaren tegen
bedoeld raadsbesluit vooral hierop, dat in de
gemeente zelve zoo veel dringend moet worden
onderhanden genomen, dat het bezwaarlijk gaat
thans nog gelden voor andere doeleinden uit
te trekken.
Op bet adres wordt druk geteekend.
Volgens mededeeling van den inspecteur
van het Loodswezen is de rood zwart horizon-
taal gestreepte kogelton No. 26 met rnit, Zuider-
gat, Wester-Schelde, op ongeveer 51° 25'11"
N.b. en 0° 51' 42" W.l. (4° 1' 22" 0.1. van
Greenwich), vervangen door een rood zwart
korizontaai gestreepte lichtboei met wit vast
licht met verduisteringenelke 10 sec. zichtbaar
gedurende 7 sec. en de spitse ton No. 31 met
bol, in hetzelfde vaarwater, op ongeveer51°
22' 18" N.b. en 0° 47' 0" W.l. (4° 6'4" O.l.
van Greenwich), door een roode lichtboei met
rood vast licht met verduisteringeneveneens
elke 10 sec. zichtbaar gedurende 7 sec.
Een wit vast licht met verduisteringen wordt
omstreeks 19 Februari 1909 ontstoken op het
baken op het einde van den berm van Biezelingen
bet licht zal elke 20 sec. 2 maal zichtbaar zijn,
als volgt: helder 14 sec., duister 2 sec., helder
2 sec., duister 2 sec. Ligging ongeveer51°
26' 17" N.b. en 0° 57' 18" W.l. (3° 55' 46"
O.l. van Greenwich).
Een wit vast licht met verduisteringen, elke
10 sec. zichtbaar gedurende 5 sec., wordt om
streeks denzelfden datura ontstoken in het vroegere
cilinderbaak beW. den hoek van Bath op onge
veer 51° 24' 0" N.b. en 0° 41' 24" W.l. (4°
11' 40" O.l. van Greenwich).
Vanwege het Comitd voor den aanleg van
stoomtramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen werden
ons toegezonden eenige bescheiden betreffende
de plannen, de werkzaamheden en de vorde-
ringen van voornoemd Comite.
Hoewel wij reeds vroeger in algemeene
trekken daaroratrent mededeelingen deden,
acbten wy het niet ondienstig thans omtrent
deze voor Zeeuwsch-Vlaanderen zoo hoogst
belangrijke zaak, in bijzonderheden een en
ander van de plannen te vermelden.
Uit het plan van uitbreiding der IJzendijksche
stoomtramweg-maatschappij blijkt dat het uit-
breidingsplan omvat de volgende lijnen
A. IJzendijke Philippine—Sas van Gent
Drie SchouwenNederlandsche grens (in de
richting Moerbeke).
De lengte op Nederlandsch grondgebied be-
draagt 34,700 K M.
Deze lijn is verdeeld in de volgende Secties
1. IJzendijkeSas van Gent.
II. Sas van GentDrie Schouwen.
III. Drie SchouwenNederl. grens.
B. HoofdplaatPyrauiide.
De lengte bedraagt 9,700 K.M. en oravat
Sectie IV HoofdplaatPyramide.
C. PhilippineTer NeuzenZaamslag.
De lengte dezer lijn bedraagt 16,800 K.M.
en omvat de Sectie V PhilippineTer Neuzen
Zaamslag.
Bovendien zal nog worden geexploiteerd de
lijn IJzendijke—Schoondijke 7,000 K.M. en zal
vermoedelijk in bedrijf worden genomen de lijn
op Belgisch grondgebied, Nederlandsche grens
Moerbeke 5,500 K.M.
In de lijn A is opgenomen het 2 K.M. lange
gedeelte van het baanvak Drie Schouwen
Zuiddorpe, waarvoor reeds concessie is gegeven
ian een Comite, onder voorzitterschap van den
heer Fruytier, voor den aanleg der lijn Honte-
nisseSelzaeteover dat baanvak moet dus
bij fotstandkoming dieronderneming medegebruik
aan de IJzendjjkschestoomtramweg-maatschappij
worden gegeven, tenzij wat in de bedoeling ligt,
de lijn HontenisseSelzaete een gelieel wordt
met het net der IJzendijksche stoomtramweg-
maatschappij in dit laatste geval^ vermeerdert
de te exploiteeren lengte met 31 K.M. en wordt
de totale exploitatie-lengte 104,700 K.M.
De spoorwijdte van het net bedraagt 1 Meter
de maximum snelheid der treinen is aangeno-
inen op 35 K.M. per uur.
Lijn A loopt door de gemeenten IJzendijke,
Biervliet, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe,
Axel, Koewacht, Zuiddorpe en Overslag.
Lijn B door de gemeenten Hoofdplaat en
Biervliet.
Lijn C door de gemeenten Philippine, Hoek,
Ter Neuzen en Zaamslag.
Lijn A. IJzendijko—Sas van Gent—Drie
Schouwen—grens (richting Moerbeke).
Sectie 1. IJzendijkeSas van Gent.
Gemeente IJzendijke.
De sectie 1 begint in de gemeente IJzendijke.
De spoorweg buigt op circa 200 M. voor het
tolhuis bij de Pontebrug uit den tramweg
SchoondijkeBelgische grens en kruist daar
den straatweg IJzendijkegrens, omovereigen
baan bij K.M. 0,200 den Liniedijk te bereiken.
Vervolgens loopt bij langs den Noordelijken
berm van dien dijk tot K.M 3,945.
Bij K M. 1,280 even voorbij de ontworpen
laadplaats bij Ponte Avancd kruist hij den
Westdijk No.' 2 en bij K.M. 2,830 den dwars-
weg No. 4.
Bij K.M. 3,945, het aansluitingspunt met de
lijn HoofdplaatPyramide, buigt de lijn met
een straal van 50 M. af en kruist den weg
langs den Liniedijk, om over een dam (waarin
een duiker ontworpen is) over eigen baan het
emplacement Pyramide te bereiken. Overdezen
dam voert tevens een nieuwe verbindingsweg
van den Liniedijk naar den weg naar het
Withuis en het emplacement Pyramide.
Op dit emplacement bij K.M. 4,030 wordt
de grens tusschen de gemeenten IJzendijke en
Biervliet bereiktde spoorweg loopt dan over
een lengte van 170 M. in die laatste gemeeute
om daarna weder op grondgebied van de ge
meente IJzendijke verder te gaan. Van af
K.M. 4,200 volgt de lijn den Noordelijken
berm van den weg naar bet Withuis, waarvan
een gedeelte van circa 50 M. bij K.M. 4,200
omgelegd wordt.
"Bij K.M. 4,700 kruist de spoorweg den weg
naar het Withuis en bereikt over een dam,
waarin eene betonijzeren buis, door de kreek
aldaar, de grens van de gemeente Philippine
bij K.M. 4,800
De lengte der lijn in de gemeente IJzendijke
bedraagt derhalve 4,639 Meter.
Gemeente Biervliet.
In deze gemeente ligt van deze lijn in het
geheel slechts 170 M. n.l. een gedeelte van
het emplacement Pyramide, op eigen terrein
ontworpen en in het Westen begrensd door de
grens van Biervliet en IJzendijke en den weg
naar het Withuis, die daar gedeeltelijk omge
legd wordt.
Gemeente Philippine.
De spoorweg komt bij K M. 4,800 deze
gemeent op eigen baan binnen en loopt op
eigen baan ten Zuiden van de sloot langs den
dijk met voetpad van Philippine naar Biervliet.
Van K.M. 5,100 tot K.M. 5,200 ligt een laad-
spoor met abri, terwijl by K.M. 5,200 de Pa-
tientieweg No. 6 naar het gehucht Maagd van
Gent wordt gekruist. Bij K.M. 6,250 wordt
de Groene weg No. 7 gekruist en bij K.M. 7
de weg No. 5.
De spoorweg klimt van K.M. 7,55, nog steeds
op eigen baan gaande, onder een helling van
1 op 100 tot het peil van den Clarapolderdijk
No. 4, dien hij by K.M. 7,660 kruist en gaat
van daar op hetzelfde peil over verhoogde
eigen baan ten Zuiden van den weg naar I hilip—
pine verder, om, onder een helling van 1 op
100 stijgende, bij K.M. 8,2 den weg over de
Isabellasluis te 'bereiken. Hier wordt over
circa 100 M. de weg langs de spoorbaan be-
straat, terwijl daar ter plaatse tevens wissel-
en laadspwor wordt gelegd. Van af K.M. 8,300
daalt de spoorweg onder een helling van 1 op
100 en kruist bij K M. 8,310 den weg beoosten
het Isabellakanaal. Met een straal van 100 M.
bereikt de spoorweg daar den Zuidelijken berm
van den Zeedijk No. 14, die wordt verbreed
en gevolgd tot K.M. 8,500, waar bij over
eigen baan afbuigt ter vermijding van de wiel
achter dien dyk en den Zuidelijken berm weer
bij K.M. 8,850 bereikt. Onder een helling
van 1 op 100 langs dien verhoogden berm
stijgt de baan tot K.M. 9,110, waar het Olmen-
dijkje No. 13 gekruist wordt en bij de visschers-
haveu van Bouchaute een laadspoor ligt.
Van hier daalt de baan weer en vervolgt
den Zuidelijken berm van den Zeedijk met
voetpad tot K.M. 11,050.
Van hieraf wordt eigen baan gevolgd tot
K.M. 11,400, waar, na een helling van I op
100, de dijk bij Philippine wordt doorsneden
en een coupure wordt gemaakt.
Hier bereikt de spoorweg de straat van de
Posthoorn naar Philippine langs bet grenskan-
toor. Door Philippine wordt de straat^gevolgd
langs de Markt, waarna bij KM. 11,780 met
een straal van 50 M. afbuigend, het emplace
ment Philippine wordt bereikt.
Het emplacement Philippine met wissel- en
laadsporen, benevensgoederenloods,enkantoortje,
heeft een goederenspoor naar de haven van
Philippine circa 125 M. lang, gedeeltelijk lig-
gend in de straat, naar die haven leidend.
Van af het emplacement, langs K M. 12,
waar de lijn naar Hoek, Ter Neuzen en Zaamslag
aansluit, volgt de spoorweg eigen baan, kruist
den weg naar het station Philippine van den
spoorweg GentTer Neuzen, snijdt bij K.M.
12,100 den dijk, waar een coupure gemaakt
gemaakt wordt en bereikt bij K.M. 12,225 de
grens der gemeente Philippine.
De lengte van de baan in de gemeente
Philippine bedraagt dus 7425 Meter.
(Wordt vervolgd.)
Kantongerecht te Tea* Meuzen.
u
SEIIZESSCHE (MEANT.
nit blad verodiijnt Manndag-. Woenndag' en Vrijdagavond, uitgezonderd op Feeatdagen. bij de ujg""
De Burgemeester van TER NEUZEN
brengt ter kennis van logementkoflie-en
bierhnishouders en vernere onderuemers
van voor het publiek toegankelijke bedrijven, dat van
af heden ter secretarie der gcmeente op de gewone
kantooruren GRATIS verkrijgbaar zijn
Ter Neuzen, den 13 Februari 1909.
De Burgemeester voornoemd,
J. A. P. GE1LL.
Zitting van 11 Februari 1909.
l'eroardeeld zijn: H. S., verlofhouder te Axel,
ter zake van overtreding der Drankwet, tot 3 boeten
elk van /10, snbsidiair 10 dagen hechtenis voor elke
boete, met verbeurdverklaring en bevel tot vernieling,
van de in beslag genomen flesschen, kruik, vat, met
inhoud.
M. C. v. G., bierhuishoudster te Axel, ter zake van
overtreding der Drankwet, tot eene boete van 10,
snbs. 10 dagen hecht.
C. L. d. rf., bierbuishouder te Axel, ter zake van
overtreding der Drankwet, tot eene boete van J 30,
subs 20 dagen hecht., met verbeurdverklaring en bevel
tot vernieling van de in beslag genomen glaasjes en
de in beslag genomen flesschen met inhoud.
C. J. D., bakkersknecbt te Hoek, ter zake van het
rijden met een voertuig zonder licht, tot eene boete
van /2, subs 2 dagen hecht.
M v. K., vrachtrijder te Zaamslag, ter zake van net
berijden van een berm, tot eene boete van J 1, subs.
1 dug hecht.
p. j).. S. d. D.H. C. Klandbouwersknechten
te Zaamslag, zonder recht rijden over een anders grond,
ieder tot eene boete van 0,50, subs. 1 dag hecht. vooi
iedcr; L. N. U, hoefsmid en L. T., werkman, beiden
te Westdorpe, ter zake van het verblijven na de siuiting
in een drankinrichting, ieder tot eene boete van J 2,
subs. 2 dagen hecht. voor ieder.
J. M werkman te Ter Neuzen en M. J., werkman te
Westdorpe, ter zake van nachtrumoer, ieder tot eene
boete van 3, subs. 2 dagen hecht. voor ieder.
A. D., zonder beroep to Hoek, ter zake van aan den
openbaren weg goederen te droogeu hangen, tot eene
boete van f 0,50, subs. 1 dag hecht.
p. .i. d. R, drankverkooper te Westdorpe, ter zake
van het niet sluiteu op tijd, tot eene boete van 5,
subs. 3 dagen hecht.
J. P L, stroodekker en C v. d. V., arbeider, beiden
te Zaamslag, ter zake van dronkenschap en nachtrumoer,
ieder tot 2 boeten elk van f 5, subs. 3 dagen hecht.
voor ieder hunner; M- d. P., landbonwerszoon te
Zaamslag, ter zake van het rijden met te zwaar beladen
wagens, tot eene boete van f 3, subs. 2 dagen hecht.
E. E, zonder beroep te Philippine, ter zake van als
getnige opgeroepen. wederreehtelijk wegblijven, tot eene
boete van f 10, subs 5 dagen hecht.; A. v. 1J., werk
man te Axel, ter zake van het loopen op eenigen grond
die bezaaid is, tot eene boete van /0,50, subs. 1 dag
hecht.