ssr s
f] fjli
SVIiddelen van vervoer.
Nieuw Circus van Gent.
Theatre Minard te Gent
8TOOMBOOTDIEN8T OP DE WE8TER-8CHELDE.
KOERS VAN
Belgisch per 100 fr.
Engelsch per
HET GELD.
47,95 a 47,975.
12,n 12,
ZEETIJDINGEN.
Van 13 tot en met 15 Mei.
Van 13 tot en met 15 Mei werden langs
de Oostsluizen alhier 26 binnenvaartuigen op
en 28 afgeschutdoor de Westsl. 8 op- en 5
afgeschut.
jPositie der Stoomschepen.
Groote cinematograaf van gebr. Pathe van Parijs.
Zondag 17 Mei a. s., ten 3 ure, dagvoorstelling.
Nog niet opgevoerde tafereelen, uitsluitend eigen-
dom van het huis gebroeders Pathe.
Directie J. RENOUPREZ.
Zondag 17 Mei a. s., ten 3 ure, laatste dag
voorstelling opvoering van (op algemeen ver-
zoek) Schoolmeester, door Alfons Se- ens.
Grreenwicli-tijcl.
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
a
a
Spoorweg Ter Neuzen-Mechelen.
Stoomtramweg Hulst-Walsoorden.
Van I MAART tot en met 31 OCTOBER 1908.
West-Europeesche of Spoortijd.
D a g e 1 ij k s:
Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,
Breskens naar Vlissingen
Ter Neuzen naar Vlissingen
Vlissingen naar Ter Neuzen
7,80
9,30 vm. ll,50a)b) nm. 3,23c) 6,15d)
5,30 8,— 10,— nm. 12,15a) 3,50c) 6,45
5.—7,30e)f) 10,25g),/ 1,55a) 4,45
6,10 9,—f) ll,50a)b)3,23 6,15d)li)
Van Walzoorden n. Hansweert
Hansweert n. Walzoorden
h 5,45 8,45g) nm. 12,30 3,25.
8,08g) 11,01 2,38 5,38.
Van Borsselen e) en h) vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van
Vlissingen of Ter Neuzen. VaD
WnAn«dntrc j Van Ter Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 7,50
i n Hoedekenskerke naar Ter Neuzen 8,30
V
der commissie. Maar als de schoolopziener nn gaat zeggen
dat 60 kinderen niet te hoog is, dan zal mijn stem natuur-
lijk weinig gelden. Feitelijk is er echter schoolrnimte noodig.
De VoorzitterIk ben het met den schoolopziener eens.
dat, als de drie scholen in de kom beschikbaar waren voor
het lager onderwijs, er, door verdeeling der kinderen, geen
beboefte aan meerdere ruimte zon zijn.
De heer De MasierDoor het meer uitgebreid onderwijs
van school B weg te nemen verkrijgt men geen meerdere
rnimte.
De VoorzitterDan is het toch voor het oogenblik vol
doende. Wat het voorstel van den heer Drost betreft, ik
moet zeggen dat ik daar wel wat voor gevoel,
De heer De MasierZou het dan, in afwachting van
hetgeen worden kan, maar niet het beste zijn, het schrijven
van den schoolopziener thans voor kennisgeving aan te nemen
Overwegende natuurlijk dat er geen gebrek aan rnimte is,
De heer Drost vreest dat, als het schrijven eenvoudig voor
notificatie aangenomen wordt, dat men dan weer de schuld
zal krijgen van maar altijd nit te stellen en niets te doen
De heer Dees zou zich ook er tegen verklaren om den
brief eenvoudig voor kennisgeving aan te nemenhij meent
dat men het advies van den heer Jansen toch ook maar zoo
niet wegcijferen mag, dat Iegt bij hem toch ook wel gewicht in
de schaal. Wat nu het voorstel van den heer Drost betreft,
als dat bereikbaar was maar daarmede komen we in een
geheel anderen gedachtengang.
De heer DrostHet is eigenlijk een uitbreiding van het
meer uitgebreid lager onderwijswanneer we dat echter nu
gaan verbeteren, zal het een strop worden om ons tegen te
werken bij het verkrijgen eener Rijks Hoogere Burgerschool
en ik zou het daarom voor het oogenblik nog willen laten
zooals het is en dat onderwijs niet tot meerderen bloei
brengen. Als het maar weg was uit school B zouden we
voldoende ruimte hebben.
De heer De Masier: Maar dat is niet waar, daar vergist
men zich in 1
De heer DrostMaar als de drie lokalen van school B,
waarin nu de kinderen van het M. U. L. onderwijs zitten
leeg komen, komt er toch rnimte in school B
De heer De Masier: Jawel, voor de drie hoogste klassen
maar daar zit het te veel niet, het zit juist in de drie laagste
klassen, die met het vrijkomen dier lokalen niet van de
overbevolking zouden worden ontlast.
De heer DrostAls het dan juist alleen in die klassen
zit zou men toch in die drie vrijkomende lokalen van school
B van de eerste, tweede en derde klasse
kunnen vestigen
De heer De Masier: Jawel, maar er bestaan reeds parallel-
klassen van school C.
De heer Van den HoekDat is van de vierde en de
vijfde klasse.
De heer De Masier In de zesde klasse is geen gebrek
aan ruimte.
De Voorzitter: Neem aan dat in school B 3 lokalen vrjj-
kwamen, dan zouden we daar toch de klassen uit de infirmerie
onder kunnen brengen
De heer Drost is van meening, dat zeer goed eens zon
kunnen worden nitgezien of zijn denkbeeld voor uitvoering
vatbaar is. A1 zou worden overgegaan tot het bouwen eener
nieuwe school of parallelklassen aan school C, dan is dat toch
op een paar dagen ook niet in orde Aan de eischen voor
het gewoon lager onderwijs moet worden voldaan. Is dat
het geval, dan zou ik, juist met het oog op het verkrijgen
eener Rijks Hoogere Burgerschool, in bereids daarvoor te
bouwen lokalen het meer uitgebreid lager onderwijs onderdak
willen brengen.
De heer De Masier betoogt, dat dit alles toch eigenlijk niets
doet tot de zaak waar het eigenlijk om gaat. Alkon het meer
uitgebreid lager onderwijs voorloopig worden gevestigd in
lokalen bestemd voor eene Rijks Hoogere Burgerschool, dan
zou dat nog geen ruimte geven voor het lager onderwijs,
waarvan de laagste klassen overbevolkt zijn en dat ook zouden
blijven. Als we echter het standpunt verlaten dat er gebrek
is aan schoolrnimte, dan kan ook alles wel blijven zooals het
is, en wij afwachten. Hoe goed de bedoeling van den heer
Drost ook is, men bereikt met zijn voorstel niets voor het
lager onderwijs. Een verdeeling der leerlingen over de ver
schillende scholen, zooals de schoolopziener voorstelt, kan men
nu ook al maken.
De heer DrostDus er is volgens u geen gebrek
De heer De MasierDat hangt er van af op welk stand
punt men zich stelt.
Ik wil alleen in het licht stellen dat men niets bereikt
met het meer uitgebreid lager onderwijs uit school B weg
te doen. Op de laagste klassen zullen 60 tot 65 kinderen
blijven.
De Voorzitter stemt dat toe, maar vraagtzal dat zoo
blijven
De heer De Masier Men zou kunnen besluiten d a t er
gebrek aan ruimte is, uit die overweging is dan ook het
raadsbesluit van 25 Oct. voortgekomen.
De heer Drost Maar nu blijkt uit nadere inlichtingen
dat we ons toen vergaloppeerd hebben en er eigenlijk geen
gebrek is.
De heer De Masier merkt op, dat als men het lager
onderwijs buiten beschouwing stelt, als zijnde dat voldoende ver-
zorgd, en men het meer uitgebreid lager onderwijs gaat be-
handelen, om dat in een afzonderlijke school te brengen, het
een zaak van geld wordt. Wanneer zoo'n school wordt ge-
gesticht, zal de gemeente alleen aan salarissen hebben te
betalen f 6150 per jaar, dat is ongeveer 1200 meer dan
nu het geval is.
De heer Drost Als die school ons zooveel kost, omdat
we de onderwijzers moeten betalen, geloof ik, dat we dan
ook gerust eene Hoogere Burgerschool kunnen bouwen,
want daarvan betaalt het rijk de leeraren zelf, dan kunnen
wij de school voor meer uitgebreid onderwijs missen, hebben
de onderwijzers daarvan niet te betalen, en zijn dan nog
goedkooper af. We hebben dan alleen gedurende den tijd dat er
nog geen Rijks Hoogere Burgerschool is ingericht een f 1200
salaris meer te betalen, maar dat offer meen ik dan ook dat
de zaak wel waard mag zijn.
De Voorzitter wil, ofschoon het idee van den heer Drost
hern wel wat lijkt even opmerken, dat voor het bouwen van
lokalen ten dienste eener Rijks Hoogere Burgerschool veel
geld noodig is. Men kan dat veilig op minstens 80,000
ramen.
De heer DrostMoet dat zooveel kosten
toch zeer hoog.
De heer De JagerZou het niet gewenscht zijn dat eens
te onderzoeken
De heer DrostWanneer we eenvoudig besluiten om niet
te bouwen, denk ik niet, dat we er zoo maar vanaf zullen
komen. Als we blijk geven te trachten naar de best moge-
lijke oplossing, zullen we misschien des te gemakkelijker
verlenging kunnen krijgen van de parallelklassen in de
infirmerie. Ik ben ook van oordeel, dat er i e t s moet worden
Dat lijkt me
De Voorzitter: Ik heb er niets op tegen om de zaak nog
eens aan te houden en na te denken over het voorstel van
den heer Drost.
De heer De Masier kan zich daarmede vereenigen, als
echter maar blijkt dat men het eens is dat dit geen
wijziging brengt in de bevolking der lagere school. Wenschelijk
zou hij het achten, dat eens werd onderzocht welk motief
Ged. Staten hadden om op schoolbouw aan te dringen, want
die re den, daar kemt het juist op aan. Het kan hem
zitten in verschil van opvatting der 2 schoolopzieners.
De Voorzitter Maar wat wilt u dan
De heer De MasierDat we het genomen raadsbesluit
eenvoudig intrekken, omdat er naar het oordeel van den
schoolopziener geen behoefte aan schoolrnimte is.
De Voorzitter: Maar dat is alleen in het geval dat school
B geheel vrij komt
De heer De MasierMaar de verdeeling die hij aangeeft
kan nu ook geschieden I Eerst worden we door de heeren
den weg gewezen dat we moeten bouwen en nn vernemen
we, als er ten slotte een plan wordt ingediend, dat er geen
gebrek is.
De Voorzitter: Maar de parallelklassen in de infirmerie
mogen daar niet blijven
De heer De Masier blijft steeds bij zijn beweren, datweg-
nemen van het meer uitgebreid onderwijs uit school B niets
verandert aan de overbevolking der drie laagste klassen van
de scholen en zou wenschen uitgemaakt te zien of de Raad
beschouwt dat er ruimte tekort is of niet. Het meer uit
gebreid onderwijs heeft daarmede z. i. niets te maken.
De Voorzitter betoogt dat gebrek aan ruimte is ontstaan
doordat niet alle kinderen uit de derde klasse van school B
overgaan naar het meer uitgebreid onderwijs. dat met de
vierde klasse aanvangt. Daardoor zijn de parallelklassen van
de vierde en vijfde klasse moeten gevormd worden. Rekent
men de kinderen uit de vierde parallelklasse bij die der vierde
klasse van school B, dan zouden die in een lokaal plaats
kunnen vinden.
De heer Drost blijft er hniverig van om het genomen
besluit in te trekken zonder meer.
De Voorzitter erkent dat de laagste klassen van school C
geregeld den grootsten toevoer van kinderen krijgen dit is
vermoedelijk omdat de ouders aan die zijde van het kanaal
wonen, maar hij zou er toch geen bezwaar in zien dat die
kinderen ook op school A of B gingen, al moeten ze dan de
kanaalbrug passeeren. Dat is wel met meer kinderen het
geval. Wat moeten dan de kinderen te Sluiskil wel niet doen
De heer Van den Hoek merkt op, dat hij ook even eene
berekening wil bekend maken. Hij heeft genomen de on
gunstigste verhouding van het aantal kinderen, dat was het
aantal op 1 Mei jl.
Op school A gingen toen school 270 kinderen, verdeeld
als volgt over de opvolgende klassen60, 47, 39, 41, 35
49. Op school B gingen 246 kinderen verdeeld over de
klassen als volgt: 52, 48, 47, 21, 21, 24, 20, 3 en 10. Op
school C totaal 350, verdeeld als volgt60, 65, 60, 57
54 en 54, benevens 31 en 36 in de parallelklassen.
Spreker kan op het rapport der schoolcommissie wel eenige
aanmerkingen maken, wat de berekeningen aangaat. In haar
schrijven van 2i Oct. meldde de commissie dat zij de finan-
cieele gevolgen niet kon nagaan, maar thans laat zij in haar
schrijven van 21 April wel degelijk financieele overwegingen
gelden.
Spreker moet echter protesteeren tegen de wijze waarop
deze zaak behandeld is. Hij wist reeds lang dat zulks het
geval was, maar onlangs is hem door een lid van den Raad
medegedeeld, dat men het voorstel van Burg, en Weth. om
eene school voor M. U. L. onderwijs te bouwen eenvoudig
had verworpen omdat men meende dat het een voorstel van
hem spreker was. Een dergelijke wijze van handelen
acht hij geen behartiging van openbare zaken, men heeft
alleen op de zaak te letten, maar niet op den persoon die
een voorstel doet. De heer Moggre is zijn zegsman, die
heeft dat voor drie weken bij hem aan huis verklaard.
De heer Moggrd protesieert tegen die mededeeling en zegt
dat hij dit niet heeft medegedeeld.
De heer Van den Hoek houdt vol dat dit wel het geval is,
het was toen de heer Moggre voor een zaak betreffende de
liberale kiesvereeniging bij hem moest zijn.
De cijfers verder behandelende, wijst spreker er op dat
het lager onderwijs sedert 15 Jan. met 15 leerlingen is
achteruit gegaan, terwijl aan het meer uitgebreid onderwijs
thans 99, of 19 leerlingen meer deelnemende schoolopziener
heeft dus goed voorzien dat dit zou toenemen en dat zulks
van het gewoon lager onderwijs niet te wachten was.
Als de kinderen thans over de drie scholen werden
verdeeld, zou men op de scholen A, B en C resp. kunnen
krijgen eerste klassen met 57, 57 en 58 leerlingen, tweede
klassen met 53, 53 en 54 leerlingen, derde klassen met
48, 49 en 49 leerlingen, vierde klassen met 43, 43 en 43
leerlingen, vijfde klassen met 42, 42 en 42 leerlingen
en zesde klassen met 34, 34 en 35 leerlingen. Dan zou
dus geen enkele klasse het getal van 60 kinderen be-
reiken. Wanneer echter volgens het denkbeeld der
schoolcommissie zes klassen bij school C worden ge-
bouwd krijgt men daar half bevolkte klassen, terwijl
de ongunstige toestand van het M. U. L. onderwijs dp
school B blijft bestendigd.
Verder zijn de kosten dan voor de gemeente /1885
hooger, nog ongerekend dat men geen 25 pet. der kosten
van het rijk zou terugkrijgen voor den grond, daar die
grond door het rijk reeds vroeger aan de gemeente
geschonken en het rijk die niet tweemaal zal betalen.
En als men o p school C zou willen bouwen werden
de kosten ook hooger, daar men dan een hulpscbool
zou moeten stichten.
De heer De JagerDe leerlingen zouden toch wel
zoolang in het arsenaal kunnen school gaan?
De heer Van den Hoek bespreekt verder verschillende
cijfers uit het rapport der schoolcommissie.
De heer Drost vraagt wat nu eigenlijk behandeld
wordt.
De heer Van den Hoek Het voorstel van Burg, en
Weth.
De heer Drost: Tot het bouwen eener afzonderlijke
school voor meer uitgebreid onderwijs Dan zou ik
dat maar dadelijk in stemming brengen, dan ben ik
er tegen.
De heer De Masier werpt het verwijt van zich, dat
deze onderwijszaak niet met ernst zou' zijn behandeld
door den Raad. Hij meent echter dat integendeel de
heer Van den Hoek die niet met de noodige toewijding
heeft behartigd. Het was z. i. diens taak geweest te
zorgen, dat het voorstel van Burg, en Weth. hier goed
gedocumenteerd ter tafel was gekomen. Nu begint het
echter veel te gelijken op een strijd tusschen of over
personen.
De heer Van den Hoek betoogt dat hij geen reden
zag, om, zoolang Burg, en Weth. niet de zekerheid
hadden dat de Raad met hun idee wilde instemmen,
met een uitgewerkt plan te komen, daar dit dan toch
onnut werk was.
De heer De Masier is van gevoelen dat, wanneer uit
het voorstel blijkt, dat het meer is in het belang van
het onderwijs, het hier niet veel tegenkanting ont-
moeten zal.
De heer Drost herhaalt zijn voorstel, om het voorstel
van Burg, en Weth. naar dat college terug te zenden,
als zijnde niet voldoende toegelicht. Thans kan de Raad
er niet over oordeelen, waar zelfs geen cijfers omtrent
de gevolgen bekend zijn.
De heer Van den Hoek: Eene school voor meer
uitgebreid lager onderwijs zal natuurlijk kleiner kunnen
zijn dan gewone scholen.
De heer De Masier geeft toe dat het voorstel van den
heer Drost aanleiding kan geven om meer inlichtingen
te krijgen.
De heer Visser: En Burg, en Weth. kunnen dan
misschien aantoonen, dat hun voorstel voorziet in de
behoefte aan schoolruimte voor de lagere school.
De heer De Masier geeft als zijn gevoelen te kennen dat
de Raad nu al weet, dat Burg, en Weth. dat niet kunnen.
Het voorstel kan de schoolbevolking niet veranderen.
De heer Dees wijst er op, dat het voorstel tot het bouwen
eener school voor meer uitgebreid onderwijs weer zeer on-
voorbereid in de vergadering komt. Het gaat evenals met
de invoering van dat onderwijs. Dat is toen ook geschied
volgens berekeningen gemaakt door den jongsten wethouder
en het resultaat is, dat die berekeningen blijken niet te kloppen.
Gaat het nn weer zoo, dan staat men voor hetzelfde feit.
De heer Van den Hoek. De door mij gemaakte bereke
ningen zijn gegrond op de bepalingen der wet.
De heer Dees betoogt, dat destijds is verklaard, dat de in-
richting der school aan de gemeente geene uitgaven zou
opleggen.
De heer Van den HoekTenminste, dat de hoogere uit
gaven zonden worden gedekt door het meerdere schoolgeld,
en dat is ook vrijwel uitgekomen.
De heer DeesMaar verzwegen is, dat andere kosten er
het gevolg van zouden zijn, wat thans blijkt, nu we door de
inrichting van school B voor meer uitgebreid lager onderwijs,
staan voor nieuwen schoolbouw, die anders niet zou noodig
geweest zijn.
De heer Van den Hoek weerspreekt dit. Er waren toen
ook klassen van 72 leerlingen, dat had toch ook zoo niet
kunnen blijven.
De heer Visser wil niet toegeven dat de Raad er, bij het
inrichten van de school voor meer uitgebreid onderwijs, zou
ingeloopen zijn. Hij gelooft dat thans niemand het betreurd
dat die school er is.
De heer Dees: Dat is wat anders. Ik wilde het maar
in herinnering brengen om er op te wijzen dat het iang niet
gelijk is van wie een advies komt.
Verschillende leden wenschen stemming over het voorstel
van den heer Drost.
De heer De Masier blijft er bij, dat men de hoofdzaak
met inziet.
De discussie gaat nog eenigen tijd voort, in herhaling van
hetgeen door verschillende sprekers reeds is aangevoerd.
De heer Van den Hoek deelt naar aanleiding daarvan nog
mede dat de aandrang voor schoolbouw is ontstaan omdat
Gedep. Staten bezwaar hebben de parallelklassen in de
infirmerie te hestendigen. Daardoor is dus de moeite ont
staan. Door den schoolopziener is dit in de vergadering van
Burg, en Weth. medegedeeld.
Ilet voorstel van den heer Drost wordt hierna met alge-
meene stemmen aangenomen.
3. Omvraag.
De heer MoggrS verklaart hetgeen de heer Van den
Hoek zooeven omtrent eene mededeeling door hem heeft
medegedeeld totaal een leugen te zijn.
De heer Van den Hoek houdt vol dat hij zich niet
heeft vergist, hij heeft trouwens den avond genoemd,
,,a' kem door den heer Moggr5 is medegedeeld.
Het feit was hem trouwens reeds lang bekend.
De Voorzitter maakt bezwaar om dusdanige persoon-
lijke discussie te laten voortzetten.
De heer Drost meent in elk geval tegen de verdacht-
making van den heer Van den Hoek te moeten protes
teeren. De leden van den Raad vervullen hunne taak
overeenkomstig den afgelegden ambtseed naar hunne
beste weten, zonder aanzien des persoons. Hij meende
dit te moeten zeggen, waar de heer Van den Hoek eene
algemeene beschuldiging had geuit.
De heer Van den Hoek Ik hebgeen namen genoemd,
ook geen leden van den Raad.
Niemand hierna het woord verlangende, sluit de Voor
zitter de vergadering.
Voor Ter Neuzen i
13
Eng. s.s.
Quentin
3607
Leith
Zweed. s.s.
Edith
4699 !Riea
14
Eng. s.s.
River Scheldt
2199
Londen
Van Ter Neuzen i
13
Belg. s.s.
Eng. s.s.
Belgica
2773
Middlesbor.
River Lagan
2272
Londen
Voor (went i
13
Noor. s.s.
J. N. Madvig
4992
Riga
Ned. s.s.
La Flandre
5717
New-York
Zweed. s.s.
Mariauda
4643
Riga
14
Eng. s.s.
White Wood
3536
New-Castle
idem
Sea Hound
3085
Londen
15
Zweed. s.s.
Serla
811
Memel
Eng. s.s.
Kuottingbey
2333
Boole
Zweed. s.s.
Kamma
4211
Helsingborg
Van
(went
13
Deen. s.s.
Anna
4242
Stettin
Eng. s.s.
Don
2658
Goole
idem
Hero
2195
Hull
Noor. s.s.
Odd
1942 Grimsby
Eng. s.s.
Sea Gall
2763
Louden
14
Dnits. si.l.
Unterweser 21
22(3
Rotterdam
Duits. s.s.
Signal
3614 Burntisland
15
Eng. s.s.
Serula
3926
Liverpool
Deen. s.s.
Kallundborg
4500
W. Hartlep.
Noor. s.s.
Spero
2740
Jacobstad
Nan Selzaete i
14
Eng. sch.
Kindly Light
313 |Zandvoorde
stukg.
hout
stukg.
ledig
stukg.
hout
petrol.
hout
kolen
stukg.
haver
koleu
hout
phosph.
stukg.
idem
ledig
stukg.
ledig
idem
stukg.
ledig
cichoreiw
ledig
s.s. HARALD in lossing te Kroonstad.
s.s. JENNY vertrok 15 dezer van Blyth naar Kroonstad.
s.s. RICHARD van New-Castle on Tyne naar Kroonstad pas-
seerde 15 dezer des morgens 7 uur Elsenenr.
s.s. ELISABETH vertrok 15 dezer van New-Castle on Tyne
naar Kroonstad.
s.s. HELENA in lossing te Kroonstad.
v. Ter Neuzen n. Gent
Sluiskil
Sluiskil (brug)
Philippine
Sas van Gent
Selzaete (aank™9t
(vertrek
Aank. te Gent (kl. st.)
a te Gent (gr. st.)
5,35
8,30
12,00
5,43
8,38
12,08
5,45
8,41
12,12
5,49
8,45
12,17
6,00
8,53
12,26
6,08
8,58
12,30
6,22
9,12
12,44
6,54
9,44
7,08
9,55
1,26
v. Gent (gr. st.) n. T. N. 5,23
v Gent (kl. st.) 5,34
S„, van G,„.
v. Philippine 6,30
i Sluiskil (brug) 6,34
v Sluiskil 6,37
Aank. te Ter Neuzen 6,45
8,19
11,51
8,30
12,02
9,01
12,32
9,11
12,43
9,16
12,48
9,24
12,57
9,32
1,05
9,36
1,09
9,39
1,12
9,47
1,20
5,10
5,20
5,23
5,28
5,37
5,42
5,54
6,37
5.04
5,15
5,46
6,00
6.05
6,15
6,28
6,35
6,40
6,50
g VLAG.
NAAM. MS.
Van en naar.
Lading.
v. Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
Clinge
St. Gillis
Aank. te St. Nicolaas
Vertr.
Aank. te Mechelen
6,35
9,40
1,28
6,42
9,48
1,36
6,49
9,57
1,44
6,56
10,06
1,53
2,02
7,04
10,18
7,17
10,36
2,18
7,26
10,45
2,26
7,85
10,54
2,35
8,22
10,57
3,00
9,15
11,53
3,57
v. Mech. n. St. Nic.
r St. Nic. n. T. N.
v St. Gillis
u Clinge
u Hulst
n Kijkuit
u Axel
Sluiskil
Aank. te Ter Neuzen
6,40
10,28
7,50
11,40
8,00
11,52
8,10
12,04
8,22
12,38
8,30
12,46
8,38
12,54
8,46
1,02
8,54
1,10
1,29
3,05
3,16
3,26
3,38
3,46
3,54
4,02
4,08
8,00
8,10
8,13
8,19
8,28
8.35
8,52
9,24
9.36
7.56
8,07
8,39
8,52
8.57
9,07
9,15
9,20
9,24
9,32
5,52
6,00
6,09
6,17
6,26
6,42
6,51
7,02
7,14
8,12
6,03
7,16
7,26
7,35
7.47
7,54
8,01
8,08
8,15
v. Hulst, Station 4,45 7,40 j-10,25
Postkantoor 4,48 7,43 10,28
Dubbele Poort 4,51 7,46
Tivoli 4,54 7,49
Rustwat 5,7,55
Terhole 5,05 8^
Hoefkensdijk 5,13 8,08
Kuitaart, Tol 5,18 8,13
Kloosterzande Tasdijk 5,26 8,21
Dorp 5,29 8,24
Walsoorden Kruisweg 5,32 8,27
Aank. Walsoorden, Dijk 5,40 8,35
t Vrachtgoederen worden slechts met deze
10,31
10,34
10,40
10,45
10,53
10,58
11,06
11,09
1J12
11.20
1-2,15 5,20
2,18 5,23
2,21 5,26
2,24 5,29
2,30 5,35
2,35 5,40
2,43 5,48
2,48 5,53
2,56 6,01
2,59 6,04
3,02 6,07
3,10 6,15
treinen vervoerd.
7,50
7,53
7,56
7,59
8,05
8,10
8,18
8,23
8,31
8,34
8,37
8,45
v. Walsoorden, Dijk
a Kruisweg
h Kloosterz., Dorp 6,01
Tasdijk 6,04
Kuitaart, Tol
Hoefkensdijk
Terhole
Rustwat
i, Hulst Tivoli
Dubbele poort
Postkhntoor
A.k. Hulst, Station
5,50 f9,10
5,58 9,18
9,21
9,24
9,32
9,37
9,45
9,50
9,56
9,59
11,45 f3,35
11,52 3,43
6,12
6,17
6,25
6,30
6,36
6 39
6,42 10,02
6,45 10,05
11,55
11,58
12,05
12,10
12,17
12,21
12,26
12,29
12,32
12.35
1,46
3,49
3,57
4 02
4,10
4,15
4,21
4,24
4,27
4,30
6,30
6,38
6,41
6,44
6,52
6,57
7,05
7,10
7,16
7,19
7,22
7,25
8,55
9,02
9,05
9,08
9,15
9,20
9,27
9,31
9,36
9,39
9,42
9,45
t Vrachtgoederen worden slechts met deze t'reinen'vervoerd
n
u
n
u
n
a) Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt.
to) By vertraging van trein 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Ter Neuzen ten Iiootrste
H minuten wachten.
c) Op deze reizen wordt geen vee vervoerd.
d) Bij vertraging van trein 6,09 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Ter Neuzen ten hootrste
2SO minnten wachten.
e) Op deze reis wordt te Borsselen niet aangelegd.
f) Deze reizen worden des WOENSDAGS niet gemaakt.
g) Op de ZONDAGEN van 31 Mei tot 27 September kan de boot van 10,25 uit Ter Neuzen ten lioonste SO
minuten wachten.
Deze boot legt te Borsselen alleen aan op de WEEKdagen van 16 April tot en met 31 Augustus.
Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Ter Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit
Tusschen Vlissingen—Breskens, Vlissingen—Borsselen, Vlissingen—Ter Neuzen, Breskens—Ter Neuzen Breskens-
Borsselen, Borsselen—Ter Neuzen en omgekeerd, worden retourkaarten afgegeven geldig voor dertig daeen alsook
abonnementskaarten per maand. 6
r 7