N( Landbouwberichten. Handelsberichten. liddelen van vervoer. aan dat de dames en heeren artisten wilden betaald zijn vooraleer te beginnen, maar dat dit bem onmogelijk was, doordien een deurwaar- der reeds de hand gelegd bad op de totale ontvangst, en dat, daar hij zelf geen millionnair was, hij den eiscb der artisten niet kon toestaan, zoodat de revue dien dag niet kon gespeeld worden. De kaarten zouden echter goed blijven voor een volgende opvoering, en degenen die daarop niet wilden wacbtenmocbten bun geld terugvragen in bet justitiepaleis Er ging een oorverdoovend geroep op waar- tusschen bovenal uitklonk //He, hedde't zitten dan Hoogst misnoegd en steeds mompelende ver- lieten de toeschouwers de zaalgelukkig dat zij nog het geld der kleerenbewaarplaats, dat niet in beslag genomen was terugkregen In Engeland is Maandag een ongewoon automobielongeluk gebeurd. Een auto werd op den weg door een andere auto achteropgereden en in een greppel geworpen. De inzittenden werden meest alien zwaar gewond. De andere auto reed snel door. Waarschijnlijk zal men hem wel thuis kunnen brengen, want hij was geel geschilderd. Te Deinze vermaakten tijdens een uur van rust, twee werklieden eener olieslagerij zicb met worstelen. Zeker oogenblik vielen beiden in een grooten hoop lijnzaadbloem en zakten er diep in. Zij werden er uitgehaald door andere ar- beiders maar het was te laat, want de een was reeds gestikt. Heel zijn luchtpijp zat vol bloem. Hij was 19 jaar oud. Zijn gezel kon tot het leven worden teruggeroepen. De burgemeester vanTbollenbeek bad, om aan zekere nacbtelijke oploopen een einde te maken, de sluiting der herbergen om half 12 bevolen. Een herbergier, die door een aantal deelne- mers aan die oploopen gesteund werd, trotseer- de bet bevel van den burgemeester, zoodat de politie en eindelijk de gendarmen de drinkers buiten de deur moesten zetten. Maar de klanten haalden revolvers te voor- schijn, waarop de gendarmen hun carabijnen losten. Een der mannen werd in het boofd getroffen, viel en stierf Zaterdag in het gast- huis van Edingen. Den volgenden naeht tegen 12 uur hoorde men voor het huis van den burgemeester een zware ontploffing. Toen men kwam zien, vond men rond bet buis nog andere dynamietpa- tronen, zoodat het huis met totale ver- nieling bedreigd was. Men heeft echter verdere ontplotfiug kunnen voorkomen. De eene ontploffing heeft reeds de muren doen barsten en meubelen en spiegels doen breken. Gelukkig is niemand getroffen. Kamer van Koophandel en Fabrieken te Ter Neuzen, Vergadering van Dinsdag 31 Maart 1908. Voorzitter de heer A. C. Lensen. Verder aanwezig de heeren Blankers, Drost en Kramer. Afwezig de heeren Yan Rompu, Tholens en Scbeele. Na opening der vergadering worden de notulen der voorgaande gelezen, die worden goedgekeurd. Mededeeling wordt gedaan van een schrijven van den heer Bekaar, hoofd-ingenieur-directeur van 's Rijkswaterstaat te Middelburg, waarin deze in antwoord op het schrijven der Kamer omtrent uit'oreiding van los- en laadplaatsen bericht, dat hij, om zooveel mogelijk te vohloen aan het verlangen der Kamer, er niets op tegen heeft om het ontwerp der los- en laadplaatsen alhier in zoover te wijzigen, dat de kaaimuur voor diepgaande vaartuigen verplaatst wordt naar het zuidelijk boord van de zuidelijke haven dat de diepte dezer haven daarmede in over- eenstemming wordt gebracht en dat de diepte der noordelijke haven wordt vermeerderd tot 7 M, Hiermede wordt tevens gevolg gegeven aan den wensch van den gemeenteraad. De heer Bekaar maakt echter bezwaar om nog andere wijzigingen aan den heer Minister voor te stellen, overtuigd als hij is, dat hij het zijne gedaan heeft, om aan de verschillende belangen zooveel mogelijk tegemoet te komen. Hij meent dat men, om te beletten datde zaak weder op lange baan geraakt niet beter kan doen, dan de periode van overleg over de haven- ontwerpen, thans als gesloten te beschouwen en de beslissing van de Regeering af te wachten. De Voorzitter constateert dat uit dit schrijven, dat aan de leden reeds ter kennisname was toegezonden blijkt, dat de heer Bekaar heeft gewerkt in overeenstemming met het advies van den gemeenteraad. Wat het slot van het schrijven betreft, meent spreker dat het beter is daarop thans niet in te gaan. De Kamer is verre van compleet en hij acht het beter met de behandeling te wachten tot de Kamer voltallig is, opdat dan ook de later gekozenen hun advies over dit schrijven kunnen meedeelen. Met algemeene stemmen wordt besloten de verdere behandeling van het schrijven aan te houden. Van de Kamer te Bergen op Zoom is ont- j vangen een afdruk van een aan den Minister van Waterstaat gezonden adres, waarin verzocht wordt uitbreiding der openstelling van de telegraafkantcren op Zon- en feestdagen, met verzoek daare.an adhaesie te verleenen. In het adres wordt er op gewezen dat de kantoren de tweede en derde klasse behoudens enkele uitzo'nderingen op die dagen slechts open zijn van 7 /281/3 en van 121/3l1/^ Enkeleu zijn ook nog open des avonds van 61/3 71/2 maar nog zeer vele plaatsen zijn van dat voor- recht verstoken. Bovendien kan van die plaatsen alleen worden geseind naar plaatsen wier kan toren op dat uur ook open zijn, maar op de overige plaatsen kan tusschen des Zondags- namiddags en 's Maandagsmorgens, gedurende 18 uren niet worden geseind, wat een groot ongerief is, vooral voor de handelsreizigers, die dikwerf des Maandags vroeg moeten vertrekken, voor de telegraafkantoren geopend zijn. Het ware dus zeer in het algemeen belang, maar bovenal in dat van handel en nijverheid, wanneer op Zon- en feestdagen het aantal uren van openstelling in de gemeenten boven de 5000 inwoners werd uitgebreid met 1 uur des avonds, van 6ys7x/3. De Voorzitter Hier in Ter Neuzen hebben we die gunstige regeling en ik geloof dat we alien genoegzaam het voordeel daarvan onder- vinden. Ik persoonlijk heb er althans veel gemak van. Ik geloof dat de Kamer van Bergen op Zoom niet te veel vraagt en stel voor daaraan adhaesie te verleenen. Aldus wordt z. h. s. besloten. Een adres van de Kamer van Koophandel te Leiden' en van den Nederlandschen Bond van Handeldrijvenden, betreffende het wetsontwerp tot eenheid van tijd wordt voor kennisgeving aangenomen, aangezien in het eerste de Midden' Europeesche tijdsregeling in de eerste plaats wordt genoemd en het tweede die tijdregeling bepaald verlangd, terwijl de Kamer die voor deze streek ongewenscht acht, in verband met de connecties met Belgie en Engeland, en wanneer de West-Europeesche of Greenwichtijd niet kan worden ingevoerd, men de voorkeur geeft aan den Amsterdamschen tijd. De rekening over het afgeloopen jaar wordt, na onderzocht te zijn door eene commissie, waarvoor de Voorzitter aanwijst de heeren Drost en Kramer, die tot goedkeuring advi- seert, vastgesteld op een bedrag van 180,50 in ontvangsten en 165,471/2 in uitgaven, alzoo met een goed slot van 15,02' Voorts zijn ingekomen de gewone periodieken en verslagen, die voor kennisgeving worden Niemand hierna het woord verlangende, sluit de Voorzitter de vergadering. De heer D. J. Dees ontving van een vriend die meer dan 25 jaren in Amerika Michigan Grand Rapids vertoeft, een blad dat aldaar verschijnt waarvan het volgende door ons met het oog op de emigratie daarheen wordt over genomen. Het luidt, vrij vertaald, aldus Gebrek aan Tarwe brengt de landbouwers ten gronde. Amerikanen worden naar de Canada-districten gelokt door voorspiegeling van onbereik- bare voordeelen. De vorst vernietigt den oogst. Groote ontberingen in de Alberta- en Saskatchewan-streken. De gouvernements-Regeering is genoodzaakt millioenen dollars te zenden tot leniging van den nood. Regina, Saskatchewan, 22 Februari. Graan- nood in de Alberta- en Saskatchewan Tot hiertoe werden deze nitgestrekte provin- cies in het N oord-Westen van Canada door de emigranten-kantoren aangeprezen als de grootste hoeveelheden tarwe op'everende streken der geheele wereld. De oogst mislukte nooit. Duizenden bij duizenden van de vruchtbare morgen lands waren voor een prikjein eigen- dom te krijgen en die landen lagen daar, volgens hen wachtende op groote treinladingen Ameri- kaansche farmers, om haar in bezit te komen nemen. In de toekomst was daar een groote welvaart te verwachten. Ieder ondernemend mensch, door die //Alberta-koorts" aangetast achtte zich gelukkig daarheen te kunnen trekken in het vooruitzicht van een met zekerheid te verdienen grdot inkomen. Bovendien heeft de Canadeesche Regeering heden 4,000,000 dollars beschikbaar gesteld voor het aankoopen van zaaigraan ten behoeve van de landbouwers van Alberta en Saskatche wan, daar door de late vorsten in het voorjaar van het vorig jaar het daar gewonnen graan ongeschikt is als zaaigraan. De 2 provincies brengen ongeveer 100,000,000 schepels (gelijk staande met 10 liters) tarwe n en haver op, maar er is ontzaglijk verlies geleden, daar de vorst het graan bedierf, waardoor de farmers op den rand van den ondergang werden gebracht en dezen winter nijpend gebrek leden. Regina is de hoofdplaats voor den opslag van zaaigraan, daar heeft de meest uitgebreide gouvernementeele uitdeeling van zaaigraan plaats, sedert de kolonisten van Kansas een heroep deden op de Oostelijke staten om hen te helpen in tijdeu van misgewas door de sprinkhanen- plaag en de droogte gedurende 1889/90. Veertig procent Amerikanen. Veertig procent dergenen die zich in het Noordwesten van Canada vestigen zijn Ameri kanen uit de Staten Iowa, Ohio, Illinois, Ne braska, Kansas en de Dakota's. Hun aantal is bij na niet te berekenen. Vermoedelijk zijn er naar lage schatting 50.000 families in Al berta en Saskatchewan. Meer dan 60.000 Ame rikanen trokken alleen in 1906 naar Canada. Hunne bezittingen hadden een waarde van 50.000.000 dollars. Er bestaat grond tot het vermoeden dat er zich gedurende het laatste jaar meer dan 100.000 vestigden. Duizenden hebben daar hun laatsten dollar verloren. Het lokaas was de tarwe. Het Canadeesche Gouvernement zond jaarlijks 700,000 dollars om de emigratie aan te moedigen. Zij biedt per advertentie in ongeveer 7000 couranten hare tarwe-landen aan. Zij lokt de landbouwers door te adverteeren, dat 75,000,000 morgen land op hen liggen te wachten, welke gratis te krijgen zijn. Als vaststaand wordt bekend gemaakt dat binnen een paar jaar de tarwe-oogst van Canadazal bedragen 800,000,000 schepels, of 50,000,000 schepels meer dan de grootste oogst die ooit in de geheele Vereenigde Staten werd verkregen. In 1906 was te Saskatchewan, Alberta en Manitoba 7,844,369 morgen grond als bouwland in gebruik, wat sedert vermeerderde tot over de 100 millioen morgen alleen voor tarwe-land. Hoe de emigratie wordt bevorderd. z/Naar Alberta" was het refrein van het lied. Verhaaltjes, plaatjes enz. over Alberta werden bij menigte verspreid, overal las men adver- tenties. Menscben die zich reeds daar gevestigd hadden schreven aan hunne vrienden over dat land alle goeds. De vrienden vertelden dat weer over aan bunne vrienden. Dichters be- zongen dat wonderbaarlijke land, dat zoo rijk was aan tarwe, dat een eldorado voor de tarwe verbouwers beloofde te worden. Dit trok de menigte aan. In 1906 was de gra&n-oogst van Alberta en Saskatchewan zoo prachtig als nergens op de geheele wereld voorkwam. De oogst was ver- bazingwekkend. Toen kwam de vorst. Er bleef toen niets a riders over dan de farmers van Regeeringswege te helpen, daar anders een niet overzienbare krach zou zijn ontstaan. Als de farmers het door hun verschuldigde voor zaaigraan nier. konden betalen, werd hun land daarvoor als onderpand genomen, daar de tijd hen dan weer wel in de gelegenheid zou stellen het vrij te maken. De onbekendheid van het land en het zonder voorbereiding zich daar vestigen van velen maakte het voor het Gouvernement gebiedend, helpend tusschenbeide te treden. Het verschafte geld wordt als een leening beschouwd. De landbouwers die van het gouver nement zaaigraan willen ontvangen kunnen dit tegen inkoopsprijs bekomen en moeten van het bedrag 5 °/0 rente betalen. Het land, dat met het zaaigraan wordt bezaaid, dient als onderpand. ZEETIJDINGEN. Van 30 tot en met 31 Maart. Van 30 tot en met 31 Maart werden langs de Oostsluizen alhier 13 binnenvaartuigen op en 13 afgeschutdoor de Westsl. 5 op- en afgeschut. JPositie der Stoomschepen. Hlllst, 30 Maart 1908. fcrreenwicli-tijd. Spoorweg Ter Neuzen Gent. Van Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent. Van Gent over St. Nicolaas naar Ter Neuzen. Spoorweg Ter Neuzen Mechelen. Ter NeuzenBrussel over Lokeren. Stoomtr am weg 11 ulstW alsoor den Deen. s.s. Eng. s.s. idem Eng. s.s. idem Eng. barge Belg. s.s. Zweed s.s Eng. s.s. idem Voor Ter Semen i Kallundborg 1 4499 |Windau Van Ter Neuzen River Lagan i 2272 Louden Cattersty j 1389 |Skinningr. Voor («eut Ouse Serula Erie Zeelandia 2138 3926 240 3044 Goole Liverpool Londen Goole. Wasa Leona Cottingham t an <<ieut 1653 Stolpemunde phosph. hout stukg. ledig stukg. idem zout kolen 1982 1451 Goole idem ledig idem s.s. HARALD wordt heden te Calais verwacht. s.s. JENNY in lading te Windau voor Duinkerken. s.s. RICHARD vertrekt heden van Neufahrwasser naar Windau. s.s. ELISABETH vertrok 1 dezer van Ter Neuzen naar New Castle on Tyne. s.s. HELENA vertrok 31 Maart van Tyne Dock naar Swine-muende. Middenprijs per 100 K.G. Tarwe /8,75, Rogge f 8,50, Wintergerst 8,75, Zomergerst 8,25, Haver 7,50, Erwten 11,Witte boonen f 12,50, Bruine boonen f 12,—, Duivenboonen f 10,Paardenboonen f 8,75, Boekweitf Lijnzaad 12,50, Koolzaad J Aardappels f 4.25. Boter per kilo f 1,35. Eieren per 26 stuks f,80. Ter weekmarkt waren aangevoerd 34 stuks Rundvee en varkens,waarvan verkocht 20 stuks rundvee en 16 varkens. 38 «5,35 8,30 12,00 5,10 48,00 5,43 8,38 12 08 5,20 8,10 5,45 8,4 L 12,12 5,23 8,13 5,49 8,44 12,17 5,28 8,19 6,00 8,53 12,26 5,37 8,28 6,08 8,57 12,30 5,42 8,35 6,z2 9,07 12,44 5,54 8,50 6 54 9,39 9,22 7',08 9.52 1,26 6,37 9,34 v. Ter Neuzen n. Gent «5,35 u Sluiskil u Sluiskil ^brug) n Philippine Sas van Gent Selzaete (aanko™st (vertrek Aank. te Gent (kl. st.) u te Gent (gr. st.) a Deze trein loopt alleen 's Zaterdag 8 en 's Maandags- b u n niet op Zon- en feestdagen. v. Gent (gr. st.) n. T. N. Gent (kl. st.) Selzaete (aank°°^ (vertrek Sas van Gent jaauk- (vertrek Philippine v Sluiskil (brug) Sluiskil Aank. te Ter Neuzen a Deze trein loopt op Zon- en feestdagen niet verder dan tot Selzaete. b Deze trein loopt niet door tot Ter Neuzen, dan alleen op Vrijdag en Zondag. COR11ESPONDENT1E. v Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,29 5,53 8,53 u Et:,;loo n. Selzaete 5,15 8,12 11,34 4,52 7,46 Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09, 12,51 5,49 en 8,52 (De trein van 8,52 loopt niet verder dan Moerbeke). n Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,16 7,14 12,00 3,44 8,10 Gent n. Brussel 7,18 10,02 1,32 6,55 9.50 u Brussel n. Gent 6,02 9,32 3,50 6,14 Gent n. Ostende 8,21 11,02 11,05 6,50 9,49 Ostende n. Gent 6,30 8,48 8,51 3,20 5,40 v. Ter Neuzen 6,30 9,40 1,28 5,52 St. Nicolaas 8,18 11,33 2,49 7,16 Aank. te Gent (Waes) 8,59 12,35 3,29 8,10 5,23 8,19 11,50 «5,04 67,56 5,34 8,30 12,01 5,15 8,07 6,07 9,01 12,32 5,46 8,39 6,12 9,07 12,43 6,00 8,50 6,16 9,12 12.48 6.50 8,55 6,22 9,20 12,57 6,15 9,05 6,30 9,28 1,05 6,28 9,13 6,34 9,32 1,09 6,35 9,18 6,37 9,35 1,12 6,40 9,22 6,45 9,43 1,20 6,50 9,30 v. Gent (Waes) 6,38 10,36 St. Nicolaas 7,50 11,40 Aank. te Ter Neuzen 8,54 1,10 2,07 3,09 4.12 6,09 7,16 8,15 v. Ter Neuzen 6,35 9,40 1,28 5,52 Sluiskil 6,42 9,48 1,36 6,00 u Axel 6,49 9,57 1,44 6.09 Kijkuit b,56 10,06 1,53 6,17 Hulst 7,04 10,18 2,02 6,26 Clinge St. Gillis 7,17 10,36 2,18 6,42 7,26 10,45 2,26 6,51 Aank. te St. Nicolaas 7.35 10,54 2,35 7,02 Vertr. I, 8,22 10,57 3.00 7,14 Aank. te Mechelen 9,15 11,53 3,57 8,12 v. Mech. n. St. Nic. 6,40 10,28 1,29 6,03 St. Nieol. n. T. N. 7,50 11,40 3,09 7,16 St. Gillis 8,00 11,52 3,20 7,26 v C'inge 8,10 12,04 3,30 7,36 v Hulst 8,22 12,38 3,42 3,50 7,47 h Kijknit 8,30 12,46 7,54 u Axel 8,38 12,54 3,58 8,01 u Sluiskil 8,46 1,02 4,06 8,08 Aank. te Ter Neuzen 8,54 1,10 4,12 8,15 v. Ter Neuzen 5,35 8,20 12,00 5,10 V. Selzaete 6,18 9,09 12,51 5,49 a. Brussel 10,05 12,37 3,12 9,46 V- Brussel 5,30 10,18 2,07 6,17 V- Selzaete 9,09 12,47 6,00 8,50 a" Ter Neuzen 9.43 1.25 6.50 9,30 CORRESPONDENTS. St. Nicolaas n. Antwerpen 8,23 11,42 2,50 7,16 Antwerpen n. St Nicolaas 6,48 10,38 2,06 6,17 St. Gillis n. Moerbeke 8,05 11,51 3,26 7,41 Moerbeke n. St. Gillis 6,43 9,59 1,15 6,14 Mechelen n. Brussel 9,23 11,57 4,15 8,16 Brussel n. Mechelen 5,59 9,42 12,43 5,35 Mechelen n. Leuven 9,28 12,35 4,20 10,22 v Hulst, Station 4,45 Postkantoor 4,48 Dubbele poort 4,51 Tivoli 4,54 Rustwat 5, Terhole 5,05 Hoefkensdijk 5,13 Kuitaart, Toi 5,18 Kloosterzande Tasdijk 5,26 Dorp 6,29 Walsoorden Kruisweg 5,32 Aank. Walsoorden, Dijk 5,40 7,40 -[-10,25 -J-2,15 5,20 *7,50 7,43 10,28 2,18 5,23 7,53 7,46 10,31 2,21 5,26 7,56 7,49 10,34 2,24 5,29 7,59 7,55 10,40 2,30 5,35 8,05 8,— 10,45 2,35 5,40 8,10 8,08 10,53 2,43 5,48 8,18 8,13 10,58 2,48 5,53 8,23 8,21 11,06 2,56 6,01 8,31 8,24 11,09 2,59 6,04 8,34 8,27 11,12 3,02 6,07 8,37 8,35 11,20 3,10 6,15 8,45 Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd Rijdt slechts op werkdagen tot Tasdijk (Boterfabriek), des Zondags en Eeestdagen tot Walsoorden. v.Walsoorden, Dijk 5,50 f9,10 11,45 Kruisweg 5,58 9,18 11,52 Kloosterz., Dorp 6,01 9,21 11,55 Tasdijk 6,04 9,24 11,58 Kuitaart. Tol 6,12 9,32 12,05 Hoefkensdijk 6,17 9,37 12,10 c Terhole 6,25 9,45 12,17 Rustwat 6,30 9,50 12,21 Hulst, Tivoli 6,36 9,56 12,26 Dubbele poort 6,39 9,59 12,29 Postkantoor 6,42 10,02 12,32 A.k. Hulst,Station 6,45 10,05 12,35 f3,35 3,43 3,46 3,49 3,57 4,02 4,10 4,15 4,21 4,24 4,27 4,30 6,30 *8,55 6,38 9,0 6,41 6,44 6,52 6,67 7,05 7,10 7,16 7,19 7,22 7,25 9,05 9,08 9,15 9,20 9,2" 9,3. 9,36 9.39 9,42 9,45 10,05 j- Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd Rijdt slechts op Zon- en feestdagen. Nog vertrekt een trein op werkdagen om 8,40 's av. van Tasdijk naar Hulst en stopt aan tusschenliggende halten wanneer er reizigers zijn. 1, Leuven n. Mechelen 5,36 9,37 10,01 12,23 5,15 VLAG. eS Q NAAM. MS. Van en naar. Lading.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1908 | | pagina 6