N(
Landbouwberichten.
Handelsberichten.
liddelen van vervoer.
aan dat de dames en heeren artisten wilden
betaald zijn vooraleer te beginnen, maar dat
dit bem onmogelijk was, doordien een deurwaar-
der reeds de hand gelegd bad op de totale
ontvangst, en dat, daar hij zelf geen millionnair
was, hij den eiscb der artisten niet kon toestaan,
zoodat de revue dien dag niet kon gespeeld
worden.
De kaarten zouden echter goed blijven voor
een volgende opvoering, en degenen die daarop
niet wilden wacbtenmocbten bun geld
terugvragen in bet justitiepaleis
Er ging een oorverdoovend geroep op waar-
tusschen bovenal uitklonk //He, hedde't zitten
dan
Hoogst misnoegd en steeds mompelende ver-
lieten de toeschouwers de zaalgelukkig dat
zij nog het geld der kleerenbewaarplaats, dat
niet in beslag genomen was terugkregen
In Engeland is Maandag een ongewoon
automobielongeluk gebeurd. Een auto werd op
den weg door een andere auto achteropgereden
en in een greppel geworpen. De inzittenden
werden meest alien zwaar gewond. De andere
auto reed snel door. Waarschijnlijk zal men
hem wel thuis kunnen brengen, want hij was
geel geschilderd.
Te Deinze vermaakten tijdens een uur van
rust, twee werklieden eener olieslagerij zicb met
worstelen. Zeker oogenblik vielen beiden in een
grooten hoop lijnzaadbloem en zakten er diep
in. Zij werden er uitgehaald door andere ar-
beiders maar het was te laat, want de een was
reeds gestikt. Heel zijn luchtpijp zat vol bloem.
Hij was 19 jaar oud. Zijn gezel kon tot het
leven worden teruggeroepen.
De burgemeester vanTbollenbeek bad, om
aan zekere nacbtelijke oploopen een einde te
maken, de sluiting der herbergen om half 12
bevolen.
Een herbergier, die door een aantal deelne-
mers aan die oploopen gesteund werd, trotseer-
de bet bevel van den burgemeester, zoodat de
politie en eindelijk de gendarmen de drinkers
buiten de deur moesten zetten.
Maar de klanten haalden revolvers te voor-
schijn, waarop de gendarmen hun carabijnen
losten. Een der mannen werd in het boofd
getroffen, viel en stierf Zaterdag in het gast-
huis van Edingen.
Den volgenden naeht tegen 12 uur hoorde
men voor het huis van den burgemeester een
zware ontploffing. Toen men kwam zien, vond
men rond bet buis nog andere dynamietpa-
tronen, zoodat het huis met totale ver-
nieling bedreigd was. Men heeft echter verdere
ontplotfiug kunnen voorkomen.
De eene ontploffing heeft reeds de muren
doen barsten en meubelen en spiegels doen
breken. Gelukkig is niemand getroffen.
Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Ter Neuzen,
Vergadering van Dinsdag 31 Maart 1908.
Voorzitter de heer A. C. Lensen.
Verder aanwezig de heeren Blankers, Drost
en Kramer.
Afwezig de heeren Yan Rompu, Tholens en
Scbeele.
Na opening der vergadering worden de
notulen der voorgaande gelezen, die worden
goedgekeurd.
Mededeeling wordt gedaan van een schrijven
van den heer Bekaar, hoofd-ingenieur-directeur
van 's Rijkswaterstaat te Middelburg, waarin
deze in antwoord op het schrijven der Kamer
omtrent uit'oreiding van los- en laadplaatsen
bericht, dat hij, om zooveel mogelijk te vohloen
aan het verlangen der Kamer, er niets op tegen
heeft om het ontwerp der los- en laadplaatsen
alhier in zoover te wijzigen, dat de kaaimuur
voor diepgaande vaartuigen verplaatst wordt
naar het zuidelijk boord van de zuidelijke haven
dat de diepte dezer haven daarmede in over-
eenstemming wordt gebracht en dat de diepte
der noordelijke haven wordt vermeerderd tot 7 M,
Hiermede wordt tevens gevolg gegeven aan
den wensch van den gemeenteraad.
De heer Bekaar maakt echter bezwaar om
nog andere wijzigingen aan den heer Minister
voor te stellen, overtuigd als hij is, dat hij het
zijne gedaan heeft, om aan de verschillende
belangen zooveel mogelijk tegemoet te komen.
Hij meent dat men, om te beletten datde zaak
weder op lange baan geraakt niet beter kan
doen, dan de periode van overleg over de haven-
ontwerpen, thans als gesloten te beschouwen
en de beslissing van de Regeering af te wachten.
De Voorzitter constateert dat uit dit schrijven,
dat aan de leden reeds ter kennisname was
toegezonden blijkt, dat de heer Bekaar heeft
gewerkt in overeenstemming met het advies
van den gemeenteraad. Wat het slot van het
schrijven betreft, meent spreker dat het beter
is daarop thans niet in te gaan. De Kamer
is verre van compleet en hij acht het beter
met de behandeling te wachten tot de Kamer
voltallig is, opdat dan ook de later gekozenen
hun advies over dit schrijven kunnen meedeelen.
Met algemeene stemmen wordt besloten de
verdere behandeling van het schrijven aan te
houden.
Van de Kamer te Bergen op Zoom is ont- j
vangen een afdruk van een aan den Minister
van Waterstaat gezonden adres, waarin verzocht
wordt uitbreiding der openstelling van de
telegraafkantcren op Zon- en feestdagen, met
verzoek daare.an adhaesie te verleenen.
In het adres wordt er op gewezen dat de
kantoren de tweede en derde klasse behoudens
enkele uitzo'nderingen op die dagen slechts open
zijn van 7 /281/3 en van 121/3l1/^ Enkeleu
zijn ook nog open des avonds van 61/3 71/2
maar nog zeer vele plaatsen zijn van dat voor-
recht verstoken. Bovendien kan van die plaatsen
alleen worden geseind naar plaatsen wier kan
toren op dat uur ook open zijn, maar op de
overige plaatsen kan tusschen des Zondags-
namiddags en 's Maandagsmorgens, gedurende
18 uren niet worden geseind, wat een groot
ongerief is, vooral voor de handelsreizigers, die
dikwerf des Maandags vroeg moeten vertrekken,
voor de telegraafkantoren geopend zijn.
Het ware dus zeer in het algemeen belang,
maar bovenal in dat van handel en nijverheid,
wanneer op Zon- en feestdagen het aantal uren
van openstelling in de gemeenten boven de
5000 inwoners werd uitgebreid met 1 uur des
avonds, van 6ys7x/3.
De Voorzitter Hier in Ter Neuzen hebben
we die gunstige regeling en ik geloof dat we
alien genoegzaam het voordeel daarvan onder-
vinden. Ik persoonlijk heb er althans veel
gemak van. Ik geloof dat de Kamer van
Bergen op Zoom niet te veel vraagt en stel
voor daaraan adhaesie te verleenen.
Aldus wordt z. h. s. besloten.
Een adres van de Kamer van Koophandel te
Leiden' en van den Nederlandschen Bond van
Handeldrijvenden, betreffende het wetsontwerp
tot eenheid van tijd wordt voor kennisgeving
aangenomen, aangezien in het eerste de Midden'
Europeesche tijdsregeling in de eerste plaats
wordt genoemd en het tweede die tijdregeling
bepaald verlangd, terwijl de Kamer die voor
deze streek ongewenscht acht, in verband met
de connecties met Belgie en Engeland, en
wanneer de West-Europeesche of Greenwichtijd
niet kan worden ingevoerd, men de voorkeur
geeft aan den Amsterdamschen tijd.
De rekening over het afgeloopen jaar wordt,
na onderzocht te zijn door eene commissie,
waarvoor de Voorzitter aanwijst de heeren
Drost en Kramer, die tot goedkeuring advi-
seert, vastgesteld op een bedrag van 180,50
in ontvangsten en 165,471/2 in uitgaven,
alzoo met een goed slot van 15,02'
Voorts zijn ingekomen de gewone periodieken
en verslagen, die voor
kennisgeving worden
Niemand hierna het woord verlangende, sluit
de Voorzitter de vergadering.
De heer D. J. Dees ontving van een vriend
die meer dan 25 jaren in Amerika Michigan
Grand Rapids vertoeft, een blad dat aldaar
verschijnt waarvan het volgende door ons met
het oog op de emigratie daarheen wordt over
genomen.
Het luidt, vrij vertaald, aldus
Gebrek aan Tarwe brengt de landbouwers
ten gronde.
Amerikanen worden naar de Canada-districten
gelokt door voorspiegeling van onbereik-
bare voordeelen.
De vorst vernietigt den oogst.
Groote ontberingen in de Alberta- en
Saskatchewan-streken.
De gouvernements-Regeering is genoodzaakt
millioenen dollars te zenden tot leniging
van den nood.
Regina, Saskatchewan, 22 Februari. Graan-
nood in de Alberta- en Saskatchewan
Tot hiertoe werden deze nitgestrekte provin-
cies in het N oord-Westen van Canada door de
emigranten-kantoren aangeprezen als de grootste
hoeveelheden tarwe op'everende streken der
geheele wereld. De oogst mislukte nooit.
Duizenden bij duizenden van de vruchtbare
morgen lands waren voor een prikjein eigen-
dom te krijgen en die landen lagen daar, volgens
hen wachtende op groote treinladingen Ameri-
kaansche farmers, om haar in bezit te komen
nemen.
In de toekomst was daar een groote welvaart
te verwachten. Ieder ondernemend mensch,
door die //Alberta-koorts" aangetast achtte zich
gelukkig daarheen te kunnen trekken in het
vooruitzicht van een met zekerheid te verdienen
grdot inkomen.
Bovendien heeft de Canadeesche Regeering
heden 4,000,000 dollars beschikbaar gesteld
voor het aankoopen van zaaigraan ten behoeve
van de landbouwers van Alberta en Saskatche
wan, daar door de late vorsten in het voorjaar
van het vorig jaar het daar gewonnen graan
ongeschikt is als zaaigraan.
De 2 provincies brengen ongeveer 100,000,000
schepels (gelijk staande met 10 liters) tarwe
n
en haver op, maar er is ontzaglijk verlies
geleden, daar de vorst het graan bedierf,
waardoor de farmers op den rand van den
ondergang werden gebracht en dezen winter
nijpend gebrek leden.
Regina is de hoofdplaats voor den opslag
van zaaigraan, daar heeft de meest uitgebreide
gouvernementeele uitdeeling van zaaigraan plaats,
sedert de kolonisten van Kansas een heroep
deden op de Oostelijke staten om hen te helpen
in tijdeu van misgewas door de sprinkhanen-
plaag en de droogte gedurende 1889/90.
Veertig procent Amerikanen.
Veertig procent dergenen die zich in het
Noordwesten van Canada vestigen zijn Ameri
kanen uit de Staten Iowa, Ohio, Illinois, Ne
braska, Kansas en de Dakota's. Hun aantal
is bij na niet te berekenen. Vermoedelijk zijn
er naar lage schatting 50.000 families in Al
berta en Saskatchewan. Meer dan 60.000 Ame
rikanen trokken alleen in 1906 naar Canada.
Hunne bezittingen hadden een waarde van
50.000.000 dollars. Er bestaat grond tot het
vermoeden dat er zich gedurende het laatste
jaar meer dan 100.000 vestigden.
Duizenden hebben daar hun laatsten dollar
verloren.
Het lokaas was de tarwe.
Het Canadeesche Gouvernement zond jaarlijks
700,000 dollars om de emigratie aan te moedigen.
Zij biedt per advertentie in ongeveer 7000
couranten hare tarwe-landen aan. Zij lokt de
landbouwers door te adverteeren, dat 75,000,000
morgen land op hen liggen te wachten, welke
gratis te krijgen zijn. Als vaststaand wordt
bekend gemaakt dat binnen een paar jaar de
tarwe-oogst van Canadazal bedragen 800,000,000
schepels, of 50,000,000 schepels meer dan de
grootste oogst die ooit in de geheele Vereenigde
Staten werd verkregen. In 1906 was te
Saskatchewan, Alberta en Manitoba 7,844,369
morgen grond als bouwland in gebruik, wat
sedert vermeerderde tot over de 100 millioen
morgen alleen voor tarwe-land.
Hoe de emigratie wordt bevorderd.
z/Naar Alberta" was het refrein van het lied.
Verhaaltjes, plaatjes enz. over Alberta werden
bij menigte verspreid, overal las men adver-
tenties. Menscben die zich reeds daar gevestigd
hadden schreven aan hunne vrienden over dat
land alle goeds. De vrienden vertelden dat
weer over aan bunne vrienden. Dichters be-
zongen dat wonderbaarlijke land, dat zoo rijk
was aan tarwe, dat een eldorado voor de tarwe
verbouwers beloofde te worden.
Dit trok de menigte aan.
In 1906 was de gra&n-oogst van Alberta en
Saskatchewan zoo prachtig als nergens op de
geheele wereld voorkwam. De oogst was ver-
bazingwekkend.
Toen kwam de vorst.
Er bleef toen niets a riders over dan de farmers
van Regeeringswege te helpen, daar anders een
niet overzienbare krach zou zijn ontstaan.
Als de farmers het door hun verschuldigde
voor zaaigraan nier. konden betalen, werd hun
land daarvoor als onderpand genomen, daar de
tijd hen dan weer wel in de gelegenheid zou
stellen het vrij te maken. De onbekendheid
van het land en het zonder voorbereiding zich
daar vestigen van velen maakte het voor het
Gouvernement gebiedend, helpend tusschenbeide
te treden.
Het verschafte geld wordt als een leening
beschouwd. De landbouwers die van het gouver
nement zaaigraan willen ontvangen kunnen dit
tegen inkoopsprijs bekomen en moeten van het
bedrag 5 °/0 rente betalen. Het land, dat met
het zaaigraan wordt bezaaid, dient als onderpand.
ZEETIJDINGEN.
Van 30 tot en met 31 Maart.
Van 30 tot en met 31 Maart werden langs
de Oostsluizen alhier 13 binnenvaartuigen op
en 13 afgeschutdoor de Westsl. 5 op- en
afgeschut.
JPositie der Stoomschepen.
Hlllst, 30 Maart 1908.
fcrreenwicli-tijd.
Spoorweg Ter Neuzen Gent.
Van Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent.
Van Gent over St. Nicolaas naar Ter Neuzen.
Spoorweg Ter Neuzen Mechelen.
Ter NeuzenBrussel over Lokeren.
Stoomtr am weg 11 ulstW alsoor den
Deen. s.s.
Eng. s.s.
idem
Eng. s.s.
idem
Eng. barge
Belg. s.s.
Zweed s.s
Eng. s.s.
idem
Voor Ter Semen i
Kallundborg 1 4499 |Windau
Van Ter Neuzen
River Lagan i 2272 Louden
Cattersty j 1389 |Skinningr.
Voor («eut
Ouse
Serula
Erie
Zeelandia
2138
3926
240
3044
Goole
Liverpool
Londen
Goole.
Wasa
Leona
Cottingham
t an <<ieut
1653 Stolpemunde phosph.
hout
stukg.
ledig
stukg.
idem
zout
kolen
1982
1451
Goole
idem
ledig
idem
s.s. HARALD wordt heden te Calais verwacht.
s.s. JENNY in lading te Windau voor Duinkerken.
s.s. RICHARD vertrekt heden van Neufahrwasser naar
Windau.
s.s. ELISABETH vertrok 1 dezer van Ter Neuzen naar New
Castle on Tyne.
s.s. HELENA vertrok 31 Maart van Tyne Dock naar
Swine-muende.
Middenprijs per 100 K.G. Tarwe /8,75, Rogge f 8,50,
Wintergerst 8,75, Zomergerst 8,25, Haver 7,50, Erwten
11,Witte boonen f 12,50, Bruine boonen f 12,—,
Duivenboonen f 10,Paardenboonen f 8,75, Boekweitf
Lijnzaad 12,50, Koolzaad J Aardappels f 4.25.
Boter per kilo f 1,35.
Eieren per 26 stuks f,80.
Ter weekmarkt waren aangevoerd 34 stuks Rundvee en
varkens,waarvan verkocht 20 stuks rundvee en 16 varkens.
38
«5,35
8,30
12,00
5,10
48,00
5,43
8,38
12 08
5,20
8,10
5,45
8,4 L
12,12
5,23
8,13
5,49
8,44
12,17
5,28
8,19
6,00
8,53
12,26
5,37
8,28
6,08
8,57
12,30
5,42
8,35
6,z2
9,07
12,44
5,54
8,50
6 54
9,39
9,22
7',08
9.52
1,26
6,37
9,34
v. Ter Neuzen n. Gent «5,35
u Sluiskil
u Sluiskil ^brug)
n Philippine
Sas van Gent
Selzaete (aanko™st
(vertrek
Aank. te Gent (kl. st.)
u te Gent (gr. st.)
a Deze trein loopt alleen 's Zaterdag 8 en 's Maandags-
b u n niet op Zon- en feestdagen.
v. Gent (gr. st.) n. T. N.
Gent (kl. st.)
Selzaete (aank°°^
(vertrek
Sas van Gent jaauk-
(vertrek
Philippine
v Sluiskil (brug)
Sluiskil
Aank. te Ter Neuzen
a Deze trein loopt op Zon- en feestdagen niet verder dan
tot Selzaete.
b Deze trein loopt niet door tot Ter Neuzen, dan alleen op
Vrijdag en Zondag.
COR11ESPONDENT1E.
v Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,29 5,53 8,53
u Et:,;loo n. Selzaete 5,15 8,12 11,34 4,52 7,46
Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09, 12,51 5,49 en 8,52
(De trein van 8,52 loopt niet verder dan Moerbeke).
n Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,16 7,14 12,00 3,44 8,10
Gent n. Brussel 7,18 10,02 1,32 6,55 9.50
u Brussel n. Gent 6,02 9,32 3,50 6,14
Gent n. Ostende 8,21 11,02 11,05 6,50 9,49
Ostende n. Gent 6,30 8,48 8,51 3,20 5,40
v. Ter Neuzen 6,30 9,40 1,28 5,52
St. Nicolaas 8,18 11,33 2,49 7,16
Aank. te Gent (Waes) 8,59 12,35 3,29 8,10
5,23
8,19
11,50
«5,04
67,56
5,34
8,30
12,01
5,15
8,07
6,07
9,01
12,32
5,46
8,39
6,12
9,07
12,43
6,00
8,50
6,16
9,12
12.48
6.50
8,55
6,22
9,20
12,57
6,15
9,05
6,30
9,28
1,05
6,28
9,13
6,34
9,32
1,09
6,35
9,18
6,37
9,35
1,12
6,40
9,22
6,45
9,43
1,20
6,50
9,30
v. Gent (Waes) 6,38 10,36
St. Nicolaas 7,50 11,40
Aank. te Ter Neuzen 8,54 1,10
2,07
3,09
4.12
6,09
7,16
8,15
v. Ter Neuzen
6,35
9,40
1,28
5,52
Sluiskil
6,42
9,48
1,36
6,00
u Axel
6,49
9,57
1,44
6.09
Kijkuit
b,56
10,06
1,53
6,17
Hulst
7,04
10,18
2,02
6,26
Clinge
St. Gillis
7,17
10,36
2,18
6,42
7,26
10,45
2,26
6,51
Aank. te St. Nicolaas
7.35
10,54
2,35
7,02
Vertr. I,
8,22
10,57
3.00
7,14
Aank. te Mechelen
9,15
11,53
3,57
8,12
v. Mech. n. St. Nic.
6,40
10,28
1,29
6,03
St. Nieol. n. T. N.
7,50
11,40
3,09
7,16
St. Gillis
8,00
11,52
3,20
7,26
v C'inge
8,10
12,04
3,30
7,36
v Hulst
8,22
12,38
3,42
3,50
7,47
h Kijknit
8,30
12,46
7,54
u Axel
8,38
12,54
3,58
8,01
u Sluiskil
8,46
1,02
4,06
8,08
Aank. te Ter Neuzen
8,54
1,10
4,12
8,15
v.
Ter Neuzen
5,35
8,20
12,00
5,10
V.
Selzaete
6,18
9,09
12,51
5,49
a.
Brussel
10,05
12,37
3,12
9,46
V-
Brussel
5,30
10,18
2,07
6,17
V-
Selzaete
9,09
12,47
6,00
8,50
a"
Ter Neuzen
9.43
1.25
6.50
9,30
CORRESPONDENTS.
St. Nicolaas n. Antwerpen 8,23 11,42 2,50 7,16
Antwerpen n. St Nicolaas 6,48 10,38 2,06 6,17
St. Gillis n. Moerbeke 8,05 11,51 3,26 7,41
Moerbeke n. St. Gillis 6,43 9,59 1,15 6,14
Mechelen n. Brussel 9,23 11,57 4,15 8,16
Brussel n. Mechelen 5,59 9,42 12,43 5,35
Mechelen n. Leuven 9,28 12,35 4,20 10,22
v Hulst, Station 4,45
Postkantoor 4,48
Dubbele poort 4,51
Tivoli 4,54
Rustwat 5,
Terhole 5,05
Hoefkensdijk 5,13
Kuitaart, Toi 5,18
Kloosterzande Tasdijk 5,26
Dorp 6,29
Walsoorden Kruisweg 5,32
Aank. Walsoorden, Dijk 5,40
7,40 -[-10,25 -J-2,15 5,20 *7,50
7,43 10,28 2,18 5,23 7,53
7,46 10,31 2,21 5,26 7,56
7,49 10,34 2,24 5,29 7,59
7,55 10,40 2,30 5,35 8,05
8,— 10,45 2,35 5,40 8,10
8,08 10,53 2,43 5,48 8,18
8,13 10,58 2,48 5,53 8,23
8,21 11,06 2,56 6,01 8,31
8,24 11,09 2,59 6,04 8,34
8,27 11,12 3,02 6,07 8,37
8,35 11,20 3,10 6,15 8,45
Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd
Rijdt slechts op werkdagen tot Tasdijk (Boterfabriek),
des Zondags en Eeestdagen tot Walsoorden.
v.Walsoorden, Dijk 5,50 f9,10 11,45
Kruisweg 5,58 9,18 11,52
Kloosterz., Dorp 6,01 9,21 11,55
Tasdijk 6,04 9,24 11,58
Kuitaart. Tol 6,12 9,32 12,05
Hoefkensdijk 6,17 9,37 12,10
c Terhole 6,25 9,45 12,17
Rustwat 6,30 9,50 12,21
Hulst, Tivoli 6,36 9,56 12,26
Dubbele poort 6,39 9,59 12,29
Postkantoor 6,42 10,02 12,32
A.k. Hulst,Station 6,45 10,05 12,35
f3,35
3,43
3,46
3,49
3,57
4,02
4,10
4,15
4,21
4,24
4,27
4,30
6,30 *8,55
6,38 9,0
6,41
6,44
6,52
6,67
7,05
7,10
7,16
7,19
7,22
7,25
9,05
9,08
9,15
9,20
9,2"
9,3.
9,36
9.39
9,42
9,45
10,05
j- Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd
Rijdt slechts op Zon- en feestdagen.
Nog vertrekt een trein op werkdagen om 8,40 's av. van
Tasdijk naar Hulst en stopt aan tusschenliggende halten
wanneer er reizigers zijn.
1, Leuven n. Mechelen 5,36 9,37 10,01 12,23 5,15
VLAG.
eS
Q
NAAM.
MS. Van en naar.
Lading.