Tgt Ksuzsnschs Courant
Zaterdag 15 Februari 1908. No. 5110.
BLAH
iddeSen van vervoer.
Gemeenteraad van Ter Neuzen,
Grreenwich-trjd.
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Van Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent.
Van Gent over St. Nicolaas uaar Ter Neuzen.
Spoorweg Ter Neuzen Mechelen.
Ter Neuzen—Brussel over Lokeren.
Stoomtrainweg Hulst—Walsoorden.
VAN
Vergadering van Donderdag 13 Februari 1908.
(VERVOLG.)
De heer Lensen vroeg het woord niet, omdat hij zooeven
reeds verschillende bezwaren heeft opgesomd en verbeteringen
aangewezen; hij meende daarmede te kunnen volstaan.
Hij stelt thans voor te verzoeken de diepe kade langs het
kanaal te laten vervalleu en die te raaken langs den zuide-
lijken oever van de haven bij de kantoorgebouwen der
staalfabriek. Hij heeft hiervoor verschillende redenen In
de cerate plants hebben de schepen die langs het kanaa
meren last van de zuiging der voorbijvarende schepen; dat
wordt wel niet toegegeven, maar er zyn toch deskundigen
die er anders over denken. Er is daar ook meer gevaar voor
aanvaring en wat dit kost weet hij bij ondervinding. In de
haven zullcn de groote schepen veiliger igg>en-
Dan wordt verondersteld dat de diepe kaai zal gebruikt
worden voornamelijk voor schepen met eene stortlading voor
goederen die direct nit schip op waggon worden geladen,
waarvoor het noodig is, dat de waggons naast het sehip
worden gebraeht, dns op de kade. Wanneer dat aldus wordt
insericht langs het kanaal, zullen de waggons of over de
z. g. nieowe kade moeten worden geleid, waardoor deze met
meer voor het tegenwoordig doel zal kunnen dienen of wel
de helling waarmede de waggons op de nieuwe kade zullen
worden geleid wordt achter de tegenwoordige nieuwe kade
gemaakt, en dan vervalt het genrak dat men tkans heeft dat
er waggons kunnen worden gebraeht benederdijks achter
die kade.
Ook is het een voordeel voor de staalfabriek dat die diepe
kade daar dicht bij komt. Wanneer die gaat werken zal er
erts worden aangevoerd en dat geschiedt over het algemeen
met 5000tons schepen.
De Voorzitter: Maar als dan aan dien zuidelijken oever
erts en dergelijke waren verwerkt worden verliest de hout-
handel dat terrein.
De heer Lensen Dat lossen is voor den houthandel geen
bezwaarhet h >ut kan worden opgeslagen achter de rails,
die zoo na inogelijk bij den waterkaut zullen komendat is
geen belemmering voor het achterliggend terrein.
De Voorzitter Burg, en Weth. nemen dat voorstel
over, omdat het hun bekend is, dat de heer Bekaar
tegeu die wijziging geen bezwaar heeft.
De heer De Masier Maar dan zal men bo M. lengte
diepe kade verliezen
De heer Lensen Wat geeft dat? Aan een kade van
300 M. kunnen 2 schepen liggen, aan eene van 235 M. ook.
De heer De Masier: Wat het tweene bezwaar betrett
tegen die kade, dat er rails op zouden moeten komen
lano's de z g. nieuwe kade, bet staat tocb ook niet vast,
dat" dit gesehieden zal? Het kan toch ook wel dei be-
doeling zijn om evenals bij de bestaande benedendijks
waggons daarlangs te brengen
De heer Lensen: Han vervalt geheel het motief voor
bet maken eener diepe kade, want dan is die voorerts-
vervoer en dergelijke gestorte goederen met te gebriu ken
en juist ten behoeve der schepen die voor dat vervoer
gebezigd worden heeft men een diepe kade noodig.
De heer De Masier: Maar nu wordt er aan de zg.
nieuwe kade toch ook erts gelost Men wil hetgoede
wel maar men moet toch rekening houden met den
teCTcnwoordigen toestand. Die erts kan in het vervolg
toch evengoed gelost worden in waggons die beneden
dijks staan als tot hiertoe
De heer LensenU spreekt daar van erts lossen
zooals dat nu geschiedt
De beer DrostJa, de heeren weten bet!
De beer Lensenmaar dat is in het geheel met
d a t. wat men onder den ertshandel verstaat, er wordt
nu misschien in een geheel jaar 1500 tot 2000 ton vei-
werkt, dat beteekent niets. Wat men onder ertshandel
verstaat is geheel wat anders, dan moet de erts diiect
uit het schip in naast staande waggons kunnen worden
overgestort. Als men dat moest doen met mandjes,
die een 20 M. ver moeten gedragen en dan uitgestort
worden, was er zeker geen kans hier ooit nog erts
handel te krijgen, ofschoon ik ook niet verzekeren kan
dat die er wel zal komen al is de gelegenheid er. Maar
dan kan bet toch.
De heer De Masier oetoogt, dat het brengen van de diepe
De heer Lensen herhaalt dat 6 M. te weimg is; zoo
diep als het kanaal is niet noodig, maar er komen nu
schepen van 18 a 19 voet diepgangdeze dienen onder
het schip toch ook nog wat ruimte over te houden voor
het noodige manoeuvreeren.
Op de vraag van den Voorzitter of ook de bodembreedte
onder de aandacht moet worden gebraeht antwoordt
de heer Lensen ontkennenddeze zal natuurhjk in
overeenstemming met de glooiing van den walkant
worden eemaakt.
Het voorstel om te verzoeken de diepte aan den Noord-
kant der zuidelijke haven te brengen op 7 M., wordt
met algemeene stemmen aangenomen.
De Voorzitter: Is de breedte van het terrein tusschen
de 2 havens, 100 M., voldoende?
De heer Wieland Ik denk dat daarin wel met veel
verandering zal kunnen gebraeht worden.
De heer Lensen: Dat hangt er van at, of de Nooi de-
liike haven zal gegraven worden. Ik stel voor te ver
zoeken die haven niet te maken, maar het daarvooi
bestemde terrein als opslagterrein open te laten.
De heer Wieland kan dat niet steunen.
De heer Lensen: Als die haven wordt gegraven, is
dat tenein verspillen en zal er beslist te weimg terrein
voor opslag overhlijven. Wij hebben terrein noodig
en wij krijgen daar dan water in de plaats. Het zou
te meer te' betreuren zijn, omdat dat terrein waar de
Noordelijke haven is oritworpen, ook gemakkelijk te
bereiken is van den kanaaloever, waaraan mindei a'ep-
gaande schepen kunnen lossen. Het beschikbaai b lj-
vende terrein zal spoedig weer vol zijn want aanne-
mende, zooals wordt opgegeven, dat wij 4j U.A. opstag-
plaats meer krijgen, dan is dat nog maar juist voldoende
i i i. Ho vraag flic tnans
Ik
kademnur in de zuidelijke haven toch op verlies van
aoede kade komt te staan, daar thans in de haven toch
een basaltmuur komt en men dan ook 300 M. lengte
langs het kanaal krijgt.
De heer Van den Hoek voert hiertegen aan dat het ook
wel geen bezwaar zal zijn om dan langs het kanaa! een
kade te maken zooals die thans is ontworpen voor de
oevers der havens. Het is eenvoudig eene vei plaatsing.
Hij gelooft niet dat daartegen bezwaar zou kunnen
bestaan.
De Voorzitter: Ik zal dus thans in stemming brengen
goedkeuring van het plan, met verplaatsing van de
diepe kademuur, van 8,20 M., naar den zuidelijken oever
der zuidelijke haven.
De heer DrostZooeven werd beslist dat we het plan
in details zouden behandelen en nu brengt u het weer
in zijn geheel in stemming, want als nu dit voorstel
aangenomen wordt dan is het uit!
De Voorzitter stemt dat toe, maar meende dit te kunnen
doen, omdat zooeven geen enkele aanmerking gemaakt
werd, wat hij op het voorstel tot goedkeuring wel
verwachtte.
Hij zal nu alleen in stemming brengen te verzoeken
verplaatsing van den kademuur voor diepgaande schepen.
De heer Wieland Het is toch niet de bedoeling om
de haven meer zuidelijk te brengen Daarvoor hen ik
niet te vinden, al was het ook maar den meter. Wil
je de haven 100 M. dichter bij brengen dan hunt ge
wel 2 stemmen van mij krijgen, als de Voorzittei mij
die maar wil geven
Het voorstel van den heer Lensen, overgenomen door
Burg, en Weth., wordt aangenomen met 10 tegen 2
stemmen; tegen de heeren De Masier en DeJager, vooi
de overige leden.
De Voorzitter: Nu komt dus het voorstel tot het
doen vervallen van de Noordelijke haven en deze te
maken tusschen hectometerpalen 117 en 120.
De heer De Masier: We behandelen toch met het
voorstel van de Kamer van Koopliandel Dan zouden
we om fundamenteel te zijn ook de andere plannen
moeten behandelen, ook dat der Maritime Vereeniging.
Ik meende dat we alleen behandelen het plan van den
heer Bekaar, en zouden nagaan of er nog gebreken
aan kleven.
De heer Drost is het daarmede eens. Naar zijne
meening dient thans uitgemaakt te worden of de Noor
delijke haven al of niet wenschelijk is.
De heer Wieland hoopt dat uitgemaakt wordt van
wel, die haven is noodig.
De heer Lensen meeut dat het ook noodig is te ver
zoeken de zuidelijke haven aan de Noordzijde te brengen
op 7 M diepte. Aan de zuidelijke komt die in verband
met de diepe kade vanzelf op 8,20 M. Eene diepte van
6 M is te gering en er zal te oordeelen aan de uitluting
van'den heer Bekaar ook wel geen bezwaar tegen zijn.
De heer Visser vraagt met welken diepgang de schepen
op het kanaal kunnen komen.
De Voorzitter antwoordt, dat de kanaalbodem komt
op 8,75 M., die der schutsluis is 8,35 M.
voor de loopemle behoefte, voor de
bekend is, en kan men ook niets meer aannemen
zou het betreuren als die haven gemaakt werd.
De Voorzitter: Men krijgt toch ook het terrein ge-
legen tusschen de beide havens?
De heer LeDsen In elk geval toch met meer dan
41 H.A. gezamenlijk. Die oppervlakte is in de conleientie
met den heer Bekaar wel genoemd, maar die was ge-
baseerd op de aanvragen die de verschillende expediteuis
dit jaar hadden ontvangen. Het verlies aan kadelengte
dat zou ontstaan door het niet graven der Noordelijke
haven is ook niet groot, daar tegenover het verlies staat
de winst aan den kanaaldijk, die daar dan met dooi-
sneden wordt. t
Nu zal men mij misschien tegenwerpen, dat er in flat
aanhalen van het voordeel der losplaats laugs het kanaal
een tegenspraak zit, dit is trouwens schriftelijk reeds
geschied, omdat we tegen het maken der diepe kade
langs het kanaal het euvel van zuiging der voorbij
varende schepen aanhaalden, maar daartegen kan ik
opmerken, d t kleine schepen, zooals die, geladen met
paphout of chinaclay van die zuiging zoo geen last
ondervinden als de groote schepen.
De heer Van den Hoek berekent dat het verlies aan
kadelengte door het niet graven dier haven ongeveer
200 M. zou bedragen.
De heer Lensen: Daartegenover staat een aanwinst
van H H.A. opslagterrein, wat van niet gering voordeel is.
De "heer Wieland kan niet begrijpen dat dit voorstel
gedaan wordt, dat men veraf wil zoeken, in plaats van
kort bij te blijven.
De heer Lensen antwoordt dat daarvan geen sprake
is, want dit betreft juist om dichtbij eeu moui terrein
te behouden.
De heer Wieland: Jawel, maar dan wil je tocti
achter de fabriek een haven maken.
De heer Lensen Dat is onafhanketijk van dit voorstel.
De heer Dees: Als ik het goed begiijp wil de heer
Lensen de Noordelijke haven laten vervallen, maar is
het dan de bedoeling, als er bez.vaar wordt gemaakt
om een haven bezuiden de staalfabriek te maiten, dat
men dan toch liever maar 1 haven heeft dan 2
De heer Lensen Zeker, zonder eenig verband met
het maken eener haven ten zuiden van de staallabnek
acht ik ket graven dezer haven onraadzaam, dat houdt
daannede geen verband.
De heer Drost: Ik meen te mogen verklaren dat de
handel meer gebaat zal zijn door de meest zuidelijke
haven alleen dan door de ontworpen 2 havens.
De heer Lensen: We hebben meer behoette aan op-
slagplaats dan aan kadelengte, de schepen blijven hier
maar 7 dagen hoogstens liggen, en maken dus weer
plaats voor andere, terwijl de lading hier eenige maanden
btijft. leder die met het opslaan van mijnhout uekeml
js," zal moeten erkenneu dat daar een prachtig terrein
ligt. Laat ons na in navolging van andere plaatsen
trachten toch ook wat te doen, ziet er eens naar wat
Gent doet. Later, als de haven er eenmaal ligt, hebben
we goed praten en klagen.
De Voorzitter dacht dat men dankbaar zou zijn met
de geboden kadelengte. VVeliswaar zou het verlies
slechts een 200 M. zijn, maar in die haven vmdeii de
schepen toch ook een veilige ligplaats en daarin kunnen
toch 4 tot 6 booten ligplaats viuden.
De heer Lensen Maar wat schieten we met dielig-
plaats op als de lading der schepen niet aan wal ge
braeht kan worden
De Voorzitter meent dat dit een fictie is; men weet
volstrekt niet wat voor Ter Neuzen de gevolgen zullen
zijn, als men in de Belgische havens steeds voortgaat
met meerdere faciliteilen te bieden.
De heer Lensen Maar laat ons, dan toch ook trach-
ten zooveel mogelijk gereed te zijn. Er kan toch geen
bezwaar tegen zijn dat we wat. meer trachten te krijgen
om ook eenigszins te kunnen voldoen aan de eischen
die in de toekomst knnnen gesteld worden.
De Voorzittei Er kan toch ook nog altijd gebruik
gemaakt worden van den kanaaldijk.
l)e heer Lensen: Daarlangs ligt geen spoorlijn.
De Voorzitter meent dat die er evengoed kan gelegd
worden. De kanaaldijk is door de regeering weer
terug genomen, zij kan daarover beschikken ook voor
het terrein der staalfabriek en dus spoorlijnen leggen
als het noodig is.
De heer Lensen: De kanaaldijk is dan ook nog te
smal, om daarop hout te sorteeren. Men ondervindt
dat het best als men beproeft daar een lading op te slaan
De heer Visser: Ik moet mij sterk verklaren tegen
het voorstel om de noordelijke haven te laten vervallen.
Wat blijft er dan nog over' van het plan van den heer
Bekaar Dan is het bijna zoo goed als geheel verworpen.
lie heer Lensen Wanneer de Noordelijke haven niet
gegraven wordt, dan krijgen we daar een mooi terrein,
voor opslag, maar als dat wel gebeurd zullen wenaeen
zeer korten tijd sukkelen aan hetzelfde euvel dat we
thans ondervinden.
De heer Visser: Dan zal de Regeering wel bereid
zijn voor verdere hulp. Mij dunkt, eene vermeerdering
van 4j H.A. is op dit ooge'nblik genoeg.
De heer Lensen Er is gevraagd naar de loopende
behoefte, waarop is nagegaan wat er dit jaar te wacliten
was. Wat is echter het resultaat? Ik zou liier b
ladingen kunnen brengen, wanneer er plaats was, nu
zullen er 2, of misschien 3 naar eer. andere plaats moeten
gezonden worden, terwijl hier terrein ligt.
De heer Visser Er is toch reeds opgemerkt dat er
nog ruimte is langs den kanaaldijk de beschoeiing wordt
daarvan toch ook verbeterd, daar kan dan toch ook ge
lost worden.
De heer Drost: Maar dan gaat men juist zoo ver van
de gemeente weg
De heer Lensen: Er kan nu een terrein verkregen
worden, dat van 2 zijden te bereiken is. Wordt dehaven
gegraven, dan krijgen we water in plaats van terrein.
Bovendien zou het plan toch ook goedkooper worden
als de noordelijke haven niet gegraven werd.
De heer Moes Het zou voordeeliger zijn, als dan met
de haven ten zuiden van de staalfabriek op het tapijt
kwam.
De heer Lensen Zoover zijn we ook nog nietdat
zou altijd nog afhangen van de prudentie van den Raad.
De heer De Masier betoogt, dat er toch ook kade
lengte noodig is. En wat zou men meer krijgen, als
alleen de zuidelijke haven werd gemaakt. Daaraan
komt de kade voor diepgaande schepen, die daar dus
bij voorkeur zullen liggdn. Overigens is er gebrek aan
ligplaats. Bezuiden de spoorbrug tot aan den hoek van
het spoor is er bijna geen gelegenheid voor het meren
van zeeschepen, verderop, wanneer de plaatsen voor de
geregelde booten er af zijn, is er ook niet veel ruimte meer,
zoodat er weinig plaats overschiet. De diepe kade moet
in hoofdzaak worden gereserveerd voor de diepgaande
schepen, ofschoon er ook wel eens minder diepgaande
zullen liggen. Spreker vreest in elk geval, dat er met
1 haven, zeker gebrek aun ligplaats zal zijn. In plaats
van 800 M. krijgt men dan slechts 350 M.
De heer Lensen: Plu3 de ruimte aan den kanaaldijk
tusschen de hectometerpalen 131 en 138.
De heer De MasierMaar in de vergadering van
28 Mei heeft u zelf betoogd, da4 de ligplaats voor
schepen langs den kanaaloever ongewenscht is.
De heer Lensen Voor diepgaande schepen.
De heer De Masier: Als de eene haven er alleen
komt. gaat men bijna niets vooruit. als alleen dat men
eene kade krijgt voor diepgaande schepen.
De heer Lensen Maar als we alleen kadelengte
krijgen, zijn we er niets inede vooruitde sehepen
koinen niet hierheen voor het plezier om aan die kade
(e meren. De goederen die de schepen meebrengen
moeten kunnen woiden gelo.:t. Zooals bet plan luidt
is de gelegenheid tot opslag van goederen onvoldoende
terwijl we die met besparing van kosten zouden kunnen
hebben.
Ik wil hieraan nog toevoegen, dat men niet moet
denken dat ik mede eigen zaken behartig, want ik ben
geen expediteur en heb daarmede niets uittestaan. Het
is mij hetzeifde, waar mijne booten lossen. Ik heb alleen
de belangen der gemeente op het oog, die ik meen dat
het best zouden gediend zijn door het brengen van
ruimte voor opslag van hout, maar die minder behoefte
heeft aan kadelengte. Die opslagplaats is beslist
noodig; laat ons toch ook de toekomst in het oog
houden, dat doet men toch ook te Antwerpen, Rotter
dam en Brugge. Al is het ook dat dit terrein niet
dadelijk vol zou liggen, dat dit eerst na eeu jaar of 5
het geval zou kunaen zijn, ook in die genoemde plaatsen
is dat toch niet het geval maar rekent men op een toe-
name van het vervoer.
De heer De Masier Het komt mij toch steeds vreemd
voor dat roeger altijd werd gevraagd naar kadelengte
en thans naar opslagterrein.
De heer Lensen Dat was in den gulden tijd van
de minerie, die schepen lagen slechts kort hier en
wanneer we nog in dat stadium verkeerden zou ik ook
zeggen, laat ons trachten zoo veel mogelijk lengte van
kade te krijgen, maar de ladingen hout zijn niet zoo
spoedig weg. Deze moeten ook regelmatig met tusschen-
ruimten worden toegezonden, opdat de koopman ze bij
tusschenpoozen ontvangt.
De heer Visser Er wordt steeds gesprokeu van hout,
maar zoudeu er ook geen andere goederen aangevoerd
worden
De heer Lensen lk heb met voordacht mij bepaald
tot de tegenwoordige omstaudigheden, omdat ik niet
vooruit zien kan wat de toekomst zal opleveren Voor
erts zal er o. m. ook voldoende gelegenheid zijn.
Het voorstel van den heer Lensen. om de noordelijke
haven ongewenscht te verklaren, wordt daarna verworpen
met 8 tegeri 4 stemmen.
Voor stemmen de heeren Lensen, Drost, Dees en Ver-
bruggetegen de heeren Moes, Van den Hoek, Wieland,
Visser, Moggre, De Masier, De Jager en Scheele.
Een voorstel om ook die noordelijke haven te vragen
op eene diepte van 7 M., zooals de zuidelijke, wordt
aangenomen mat 10 tegen 2 stemmen, die der heeren
Wieland en De Masier.
De heer Dees meent dat de suatie, zooals die op de
teekening is aangegeven, door de veranderde terreins-
omstandigheden* bezwaren zal opleveren.
De Voorzitter geeft hieromtrent iniichtingen en meent
dat dit geen minder goede uitwatering voor de landen
veroorzaken zal. In elk geval zal daaromtrent, alvorens
tot uitvoering van het werk wordt overgegaan, wel een
nader onderzoek worden ingesteld.
De heer Dees gaat uit overweging hiervan niet verder
op dit puut in.
c. De Voorzitter wenscht hierna, alvorens de vergade
ring te sluiten, den heer Visser, die naar hij vernam
heden een heugelijker. dag herdenkt, n.l. die zijner
35jarige echtvereeniging, daarmede hartelijk geluk te
wenschen, en verzoekt hem dien gelukwensch ook aan
zijne echtgenoote en familie over te brengen.
De leden geven door applaus blijk met deze woorden
in te stemmen.
De heer Visser betuigt zijn dank voor de hem ge-
brachte gelukwenschen.
Niemand hierna het woord verlangende, si uit de
Voorzitter de vergadering.
v. Ter Neuzen n. Gent a5,35 8,30
Muiskil 5,43 8,38
n Sluiskil ;brug) 5,45 8,41
Philippine 5,49 8,44
Sas van Gent 6,00 8,53
(aankomst 6,08 8,57
ceizaete v(veTtrek 6 i2 9>n7
Aank. te Gent (kl. at.) 6 54 9,39
a te Gent (gr. at.) 7,08 9.52
12,00
12,08
12,12
12,17
12,26
12,30
12,44
1,2
5,10
5,20
5,23
5,28
5,37
5,42
5,54
6,37
48,00
8,10
8,13
8,19
8,28
8,35
8,50
9,22
9,34
a Deze trein loopt alleen 'a Zaterdags en 's Maandags-
b n v niet op Zon- en feestdagen.
Sas van Gent
5,23
8,19
8,80
11,50
«5,04
57,56
5,34
12,01
5,15
8,07
6,07
9,01
12,32
5,46
8,39
6,12
9,07
12,43
6,00
8,50
6,16
9,12
12,48
6.50
8,55
6,22
9,20
12,57
6,15
9,03
6,30
9.28
1,05
6,28
9,13
6,34
9,32
1,09
6,35
9,18
6,87
9,35
1.12
6,40
9,22
6,45
9,43
1,20
6,50
9,30
'v. Gent (gr. st.) n. T. N.
Gent (kl. st.)
Sri/iete (aankomst
Selzaete (vgnrek
(aank.
(vertr.
Philippine
-/ Sluiskil (brug)
v Sluiskil
Aank. te Ter Neuzen
a Deze trein loopt op Zen- en feestdagen niet verder dan
tot Selzaete.
b Deze trein loopt niet door tot Ter Neuzen, dan alleen op
Vrijdag en Zondag.
OORRESPONDENT1E.
v Selzaete n. Eccloo 6,18 9,08 12,29 5,53 8,53
u Ke loo n. Selzaete 5,15 8,12 11,34 4,52 7,46
Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09, 12,51 5,49 en 8,52
(De trein van 8,52 loopt niet verder dan Moerbeke).
u Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,16 7,14 12,00 3,44 8,:0
Gent n. Brussel 7,18 10,02 1,32 6,55 9.50
h Brussel n. Gent 6,02 9,32 3,50 6,14
n Gent n. Ostende 8,21 11,02 11,(.5 6,50 9,49
i Ostende n. Gent 6,30 8,48 8,51 3,20 5,40
v. Ter Neuzen 6,30 9,40 1,28 5,52
St. Nicolaas 8,18 11,33 2,49 7,15
Aank. te Gent ^Waes) 8,59 12,35 3,29 8,10
6,38 10,36 2,07 6,09
7,50 11,40 3,09 7,16
8,54 1,10 4,12 8.15
v. Gent (Waes)
t St. Nieolaas
Aank. te Ter Neuzen
v. Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
Clinge
St. Gillia
Aank. te St. Nicolaas
Vertr.
Aank. te Mechelen
Omvraag.
a. De heer De Masier wenscht even ter sprake te brengen
de Kamer van Koophandel in verband met de liaven-
kwestie. Wanneer men in de jaarverslagen de hande-
lingen der Kamer nagaat, blijkt dat het arbeidsveld der
Kamer al van zeer weinig beteekenis is. Dit ligt niet
aan de leden maar aan de omstandigheden en hij meent
daarom dat de Kamer van Koophandel alhier al zeer
weinig reden van bestaan heeft. De hoofdschotel van
hetgeen de Kamer tijdens de jaren van haur bestaan
betmndeld heeft is de havenkwestie en nu heeft zieh
daarbij de omstandigheid voorgedaan dat ze daarin nog
niet eens leiding aan de zaak kon geven.
Was de Kamer het omtrent een pian eerst eens, later
werd door de Kamer weer tegen dat plan geopposeerd
en getracht dat besluit te vernietigen. Daarvan was
ook wel oorzaak de mutatie in de leden. De Kamer
heeft niet alleen weinig nut gesticht, maar er is steeds
bij gebleken, dat ze een ulok aan het been was.
De Kamer is overigens een machtig lichaam aan wie
de Regeering in de eerste plaats ad vies vraagt, maar
als we de geschiedenis dezer Katner nagaan, hebben
we er niets van gehad als verdriet. Het zou daarom
z. i. het beste zijn, dat de Kamer maar werd opgegeven.
Hij wil daarop thans niet verder ingaan, doch is voor-
uemens daarover eerlang nader te spreken.
I», De heer De Masier vraagt hoe de keuring van
levensmiddelen hier is ingericht en wat Burg, en Weth.
heeft bewogen de resultaten van het onderzoek te publi-
ceeren. Wat is het motief dat men dat onderzoek laat
fl°De Voorzitter antwoordt dat dit onderzoek reeds sedert
jaren plaats vindt en dat het ten doel heeft na tegaan
of minderwaardige voedingsmiddelen worden verkocht,
ook om het publiek er op te wijzen, dat bij goedkoope
prijzen de artikelen den toets der zuiverkeid niet steeds
kunnen doorstaan. Van tijd tot tijd wordt het onderzoek
in de courant gepubliceerd, terwijl somtijds ook de
winkeliers gewaarschuwil worden dat een artikel helwelk
zij verkoopen vermengd is met bestanddeelen die er
niet in hooren.
De heer De Masier zou dat onderzoek met wenschen
te staken, maar wel dat het uitvoeriger gehouden werd
opdat er een gelijkmatige beoordeeling van hetzelfde
artikel mogelijk zou zijn. Zooals het nu geschiedt,
wordt het publiek op een dwaalspoor gebraeht. Als
men van een winkelier een artikel onderzoekt, zou men
datzelfde ook van anderen moeten onderzoeken, doch
nu is het mogelijk, dat een winkelier van een artikel
een ongunstige beoordeeling krijgt, terwijl een collega
die dezelfde waar verkoopt van een ander artikel een
gunstige beoordeeling krijgt terwijl ook de eerste dat
zou krijgen als men ook bij hem van die waar een
monster genomen had. Het gevolg is echter dat de
eerstbedoelde winkelier bij de koopers niet goed aan-
geschreven raakt, want ze houden met die publiceering
rekening, terwijl de andere die dezelfde waar verkoopt
vrii uitgaat.
De heer Moes meent ook dat hij alien een zelfde artikel
zou moeten genomen worden, opdat het zou zijn als bij
de melk.
De heer De Masier stemt daai*mede in.
De Voorzitter zegt toe, deze zaak bij Burg, en Weth.
ter sprake te zullen brengen.
6,35
9,40
1,28
5,52
6,42
9,48
1,36
6,00
6,49
9,57
1,44
6,09
b,56
10,06
1,53
6,17
7,04
10,18
2,02
6,26
7,17
10,36
2,18
6,42
7,26
10,45
2,26
6,51
7,35
10,54
2,35
7,02
8,22
10,57
3.00
7,14
9,15
11,53
3,57
8,12
6,40
10,28
1,29
6,03
7,50
11,40
3,09
7,16
8,00
11,52
3,20
7,26
8,10
12,04
3,30
736
8,22
12,38
3,42
7,47
8,30
12,46
3,50
7,54
8,33
12,54
3,58
8,01
8,l6
1,02
4,06
8,08
8,54
1,10
4,12
8,15
v. Mech. n. St. Nic.
St. Nicol. n. T. N.
h «t. Gillis
Clinge
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Aauk. te Ter Neuzen
v.
Ter Neuzen
5,35
8,20
12,00
5,10
v.
Selzaete
6,18
9,09
12,51
5,49
a.
Brussel
10,05
12,37
3,12
9,46
v.
Brussel
5,30
10,18
2,07
6,17
y.
Selzaele
9,09
12,47
6,00
8,50
a.
Ter Neuzen
9.43
1.25
6.50
9.30
CORRESPONDENTlF.
St. Nicolaas n. Antwerpen 8,23 11,42 2,50 7,16
Antwerpen n. St Nicolaas 6,48 10,38 2,06 6,17
St. Gillis n. Moerbeke 8,05 11,51 3,26 7,41
Moerbeke n. St. Gillis 6,43 9,59 1,15 6,14
Mechelen n. Brussel 9,23 11,57 4,15 8,16
Brussel n. Mechelen 5,59.9,42 12,43 5,35
Mechelen n. Leuven 9,28 12,35 4,20 10,22
Leuveu n. Mechelen 5,36 9,37 10,01 12,23 5,15
i Hulst, Station 4,45
i Postkantoor 4,48
Dubbele poort 4,51
Tivoli 4,54
Rustwat 5,
Terhole 5,05
Hoefkensdijk 5,13
Kuitaart, Tol 5,18
Kloosterzande Tasdijk 5,26
Dorp 5,29
Walsoorden Kruisweg 5,32
Aank. Walsoorden, Dijk 5,40
7,40 +10,25 +2,15 5,20 *7,50
7,43 10,28 2,18 5,23 7,53
7,46 10,31 2,21 5,26
7,49 10,34 2,24 5,29
7,55 10,40 2,30 5,35
2,35 5,40
2,43 5,48
2,48 5,53
2,56 6,01
2,59 6,04
3,02 6,07
3,10 6,15
8,08
8,13
8,21
8,24
8,27
8,35
10,31
10,34
10,40
10,45
10,53
10,58
11,06
11,09
11,12
11,20
7,56
7,59
8,C5
8,10
8,18
8,23
8,31
8,34
8,37
8,45
Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd.
Rijdt slechts op werkdagen tot Tasdijk (Boterfabriek),
des Zondags en Feestdagen tot Walsoorden.
v.Walsoorden, Dijk 5,50 +9,10 11,45
Kruisweg 5,58 9,18 11,52
Kloosterz., Dorp 6,01 9,21 11,55
Tasdijk 6,04 9,24 11,58
Kuitaart. Tol 6,12 9,32 12,05
Hoefkensdijk 6,17 9,37 12,10
Terhole 6,25 9,45 12,17
Rnstwat 6,30 9,50 12,21
Hulst, Tivoli 6,36 9,56 12,26
i Dubbele poort 6,39 9,59 12,29
Postkantoor 6,42 10,02 12,32
A.k. Hulst,Station 6,45 10,05 12,35
+3,35
3,43
3,46
3,49
3,57
4,02
4,10
4,15
4,21
4,24
4,27
4,30
6,30 *8,55
6,38 9,02
6,41
6,44
6,52
6,57
7,05
7,10
7,16
7,19
7,22
7,25
9,C5
9,08
9,15
9,20
9,2r
9,8-
9,36
9.39
9,42
9,45
j- Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd.
Rijdt slechts op Zon- en feestdagen.
Nog vertrekt een trein op werkdagen om 8,40 's av. van
Tasdijk naar Hulst en stopt aan tusschenliggende halten
wanneer er reizigers zijn.