Tgt Ksuzsnschs Courant Zaterdag 15 Februari 1908. No. 5110. BLAH iddeSen van vervoer. Gemeenteraad van Ter Neuzen, Grreenwich-trjd. Spoorweg Ter Neuzen—Gent. Van Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent. Van Gent over St. Nicolaas uaar Ter Neuzen. Spoorweg Ter Neuzen Mechelen. Ter Neuzen—Brussel over Lokeren. Stoomtrainweg Hulst—Walsoorden. VAN Vergadering van Donderdag 13 Februari 1908. (VERVOLG.) De heer Lensen vroeg het woord niet, omdat hij zooeven reeds verschillende bezwaren heeft opgesomd en verbeteringen aangewezen; hij meende daarmede te kunnen volstaan. Hij stelt thans voor te verzoeken de diepe kade langs het kanaal te laten vervalleu en die te raaken langs den zuide- lijken oever van de haven bij de kantoorgebouwen der staalfabriek. Hij heeft hiervoor verschillende redenen In de cerate plants hebben de schepen die langs het kanaa meren last van de zuiging der voorbijvarende schepen; dat wordt wel niet toegegeven, maar er zyn toch deskundigen die er anders over denken. Er is daar ook meer gevaar voor aanvaring en wat dit kost weet hij bij ondervinding. In de haven zullcn de groote schepen veiliger igg>en- Dan wordt verondersteld dat de diepe kaai zal gebruikt worden voornamelijk voor schepen met eene stortlading voor goederen die direct nit schip op waggon worden geladen, waarvoor het noodig is, dat de waggons naast het sehip worden gebraeht, dns op de kade. Wanneer dat aldus wordt insericht langs het kanaal, zullen de waggons of over de z. g. nieowe kade moeten worden geleid, waardoor deze met meer voor het tegenwoordig doel zal kunnen dienen of wel de helling waarmede de waggons op de nieuwe kade zullen worden geleid wordt achter de tegenwoordige nieuwe kade gemaakt, en dan vervalt het genrak dat men tkans heeft dat er waggons kunnen worden gebraeht benederdijks achter die kade. Ook is het een voordeel voor de staalfabriek dat die diepe kade daar dicht bij komt. Wanneer die gaat werken zal er erts worden aangevoerd en dat geschiedt over het algemeen met 5000tons schepen. De Voorzitter: Maar als dan aan dien zuidelijken oever erts en dergelijke waren verwerkt worden verliest de hout- handel dat terrein. De heer Lensen Dat lossen is voor den houthandel geen bezwaarhet h >ut kan worden opgeslagen achter de rails, die zoo na inogelijk bij den waterkaut zullen komendat is geen belemmering voor het achterliggend terrein. De Voorzitter Burg, en Weth. nemen dat voorstel over, omdat het hun bekend is, dat de heer Bekaar tegeu die wijziging geen bezwaar heeft. De heer De Masier Maar dan zal men bo M. lengte diepe kade verliezen De heer Lensen Wat geeft dat? Aan een kade van 300 M. kunnen 2 schepen liggen, aan eene van 235 M. ook. De heer De Masier: Wat het tweene bezwaar betrett tegen die kade, dat er rails op zouden moeten komen lano's de z g. nieuwe kade, bet staat tocb ook niet vast, dat" dit gesehieden zal? Het kan toch ook wel dei be- doeling zijn om evenals bij de bestaande benedendijks waggons daarlangs te brengen De heer Lensen: Han vervalt geheel het motief voor bet maken eener diepe kade, want dan is die voorerts- vervoer en dergelijke gestorte goederen met te gebriu ken en juist ten behoeve der schepen die voor dat vervoer gebezigd worden heeft men een diepe kade noodig. De heer De Masier: Maar nu wordt er aan de zg. nieuwe kade toch ook erts gelost Men wil hetgoede wel maar men moet toch rekening houden met den teCTcnwoordigen toestand. Die erts kan in het vervolg toch evengoed gelost worden in waggons die beneden dijks staan als tot hiertoe De heer LensenU spreekt daar van erts lossen zooals dat nu geschiedt De beer DrostJa, de heeren weten bet! De beer Lensenmaar dat is in het geheel met d a t. wat men onder den ertshandel verstaat, er wordt nu misschien in een geheel jaar 1500 tot 2000 ton vei- werkt, dat beteekent niets. Wat men onder ertshandel verstaat is geheel wat anders, dan moet de erts diiect uit het schip in naast staande waggons kunnen worden overgestort. Als men dat moest doen met mandjes, die een 20 M. ver moeten gedragen en dan uitgestort worden, was er zeker geen kans hier ooit nog erts handel te krijgen, ofschoon ik ook niet verzekeren kan dat die er wel zal komen al is de gelegenheid er. Maar dan kan bet toch. De heer De Masier oetoogt, dat het brengen van de diepe De heer Lensen herhaalt dat 6 M. te weimg is; zoo diep als het kanaal is niet noodig, maar er komen nu schepen van 18 a 19 voet diepgangdeze dienen onder het schip toch ook nog wat ruimte over te houden voor het noodige manoeuvreeren. Op de vraag van den Voorzitter of ook de bodembreedte onder de aandacht moet worden gebraeht antwoordt de heer Lensen ontkennenddeze zal natuurhjk in overeenstemming met de glooiing van den walkant worden eemaakt. Het voorstel om te verzoeken de diepte aan den Noord- kant der zuidelijke haven te brengen op 7 M., wordt met algemeene stemmen aangenomen. De Voorzitter: Is de breedte van het terrein tusschen de 2 havens, 100 M., voldoende? De heer Wieland Ik denk dat daarin wel met veel verandering zal kunnen gebraeht worden. De heer Lensen: Dat hangt er van at, of de Nooi de- liike haven zal gegraven worden. Ik stel voor te ver zoeken die haven niet te maken, maar het daarvooi bestemde terrein als opslagterrein open te laten. De heer Wieland kan dat niet steunen. De heer Lensen: Als die haven wordt gegraven, is dat tenein verspillen en zal er beslist te weimg terrein voor opslag overhlijven. Wij hebben terrein noodig en wij krijgen daar dan water in de plaats. Het zou te meer te' betreuren zijn, omdat dat terrein waar de Noordelijke haven is oritworpen, ook gemakkelijk te bereiken is van den kanaaloever, waaraan mindei a'ep- gaande schepen kunnen lossen. Het beschikbaai b lj- vende terrein zal spoedig weer vol zijn want aanne- mende, zooals wordt opgegeven, dat wij 4j U.A. opstag- plaats meer krijgen, dan is dat nog maar juist voldoende i i i. Ho vraag flic tnans Ik kademnur in de zuidelijke haven toch op verlies van aoede kade komt te staan, daar thans in de haven toch een basaltmuur komt en men dan ook 300 M. lengte langs het kanaal krijgt. De heer Van den Hoek voert hiertegen aan dat het ook wel geen bezwaar zal zijn om dan langs het kanaa! een kade te maken zooals die thans is ontworpen voor de oevers der havens. Het is eenvoudig eene vei plaatsing. Hij gelooft niet dat daartegen bezwaar zou kunnen bestaan. De Voorzitter: Ik zal dus thans in stemming brengen goedkeuring van het plan, met verplaatsing van de diepe kademuur, van 8,20 M., naar den zuidelijken oever der zuidelijke haven. De heer DrostZooeven werd beslist dat we het plan in details zouden behandelen en nu brengt u het weer in zijn geheel in stemming, want als nu dit voorstel aangenomen wordt dan is het uit! De Voorzitter stemt dat toe, maar meende dit te kunnen doen, omdat zooeven geen enkele aanmerking gemaakt werd, wat hij op het voorstel tot goedkeuring wel verwachtte. Hij zal nu alleen in stemming brengen te verzoeken verplaatsing van den kademuur voor diepgaande schepen. De heer Wieland Het is toch niet de bedoeling om de haven meer zuidelijk te brengen Daarvoor hen ik niet te vinden, al was het ook maar den meter. Wil je de haven 100 M. dichter bij brengen dan hunt ge wel 2 stemmen van mij krijgen, als de Voorzittei mij die maar wil geven Het voorstel van den heer Lensen, overgenomen door Burg, en Weth., wordt aangenomen met 10 tegen 2 stemmen; tegen de heeren De Masier en DeJager, vooi de overige leden. De Voorzitter: Nu komt dus het voorstel tot het doen vervallen van de Noordelijke haven en deze te maken tusschen hectometerpalen 117 en 120. De heer De Masier: We behandelen toch met het voorstel van de Kamer van Koopliandel Dan zouden we om fundamenteel te zijn ook de andere plannen moeten behandelen, ook dat der Maritime Vereeniging. Ik meende dat we alleen behandelen het plan van den heer Bekaar, en zouden nagaan of er nog gebreken aan kleven. De heer Drost is het daarmede eens. Naar zijne meening dient thans uitgemaakt te worden of de Noor delijke haven al of niet wenschelijk is. De heer Wieland hoopt dat uitgemaakt wordt van wel, die haven is noodig. De heer Lensen meeut dat het ook noodig is te ver zoeken de zuidelijke haven aan de Noordzijde te brengen op 7 M diepte. Aan de zuidelijke komt die in verband met de diepe kade vanzelf op 8,20 M. Eene diepte van 6 M is te gering en er zal te oordeelen aan de uitluting van'den heer Bekaar ook wel geen bezwaar tegen zijn. De heer Visser vraagt met welken diepgang de schepen op het kanaal kunnen komen. De Voorzitter antwoordt, dat de kanaalbodem komt op 8,75 M., die der schutsluis is 8,35 M. voor de loopemle behoefte, voor de bekend is, en kan men ook niets meer aannemen zou het betreuren als die haven gemaakt werd. De Voorzitter: Men krijgt toch ook het terrein ge- legen tusschen de beide havens? De heer LeDsen In elk geval toch met meer dan 41 H.A. gezamenlijk. Die oppervlakte is in de conleientie met den heer Bekaar wel genoemd, maar die was ge- baseerd op de aanvragen die de verschillende expediteuis dit jaar hadden ontvangen. Het verlies aan kadelengte dat zou ontstaan door het niet graven der Noordelijke haven is ook niet groot, daar tegenover het verlies staat de winst aan den kanaaldijk, die daar dan met dooi- sneden wordt. t Nu zal men mij misschien tegenwerpen, dat er in flat aanhalen van het voordeel der losplaats laugs het kanaal een tegenspraak zit, dit is trouwens schriftelijk reeds geschied, omdat we tegen het maken der diepe kade langs het kanaal het euvel van zuiging der voorbij varende schepen aanhaalden, maar daartegen kan ik opmerken, d t kleine schepen, zooals die, geladen met paphout of chinaclay van die zuiging zoo geen last ondervinden als de groote schepen. De heer Van den Hoek berekent dat het verlies aan kadelengte door het niet graven dier haven ongeveer 200 M. zou bedragen. De heer Lensen: Daartegenover staat een aanwinst van H H.A. opslagterrein, wat van niet gering voordeel is. De "heer Wieland kan niet begrijpen dat dit voorstel gedaan wordt, dat men veraf wil zoeken, in plaats van kort bij te blijven. De heer Lensen antwoordt dat daarvan geen sprake is, want dit betreft juist om dichtbij eeu moui terrein te behouden. De heer Wieland: Jawel, maar dan wil je tocti achter de fabriek een haven maken. De heer Lensen Dat is onafhanketijk van dit voorstel. De heer Dees: Als ik het goed begiijp wil de heer Lensen de Noordelijke haven laten vervallen, maar is het dan de bedoeling, als er bez.vaar wordt gemaakt om een haven bezuiden de staalfabriek te maiten, dat men dan toch liever maar 1 haven heeft dan 2 De heer Lensen Zeker, zonder eenig verband met het maken eener haven ten zuiden van de staallabnek acht ik ket graven dezer haven onraadzaam, dat houdt daannede geen verband. De heer Drost: Ik meen te mogen verklaren dat de handel meer gebaat zal zijn door de meest zuidelijke haven alleen dan door de ontworpen 2 havens. De heer Lensen: We hebben meer behoette aan op- slagplaats dan aan kadelengte, de schepen blijven hier maar 7 dagen hoogstens liggen, en maken dus weer plaats voor andere, terwijl de lading hier eenige maanden btijft. leder die met het opslaan van mijnhout uekeml js," zal moeten erkenneu dat daar een prachtig terrein ligt. Laat ons na in navolging van andere plaatsen trachten toch ook wat te doen, ziet er eens naar wat Gent doet. Later, als de haven er eenmaal ligt, hebben we goed praten en klagen. De Voorzitter dacht dat men dankbaar zou zijn met de geboden kadelengte. VVeliswaar zou het verlies slechts een 200 M. zijn, maar in die haven vmdeii de schepen toch ook een veilige ligplaats en daarin kunnen toch 4 tot 6 booten ligplaats viuden. De heer Lensen Maar wat schieten we met dielig- plaats op als de lading der schepen niet aan wal ge braeht kan worden De Voorzitter meent dat dit een fictie is; men weet volstrekt niet wat voor Ter Neuzen de gevolgen zullen zijn, als men in de Belgische havens steeds voortgaat met meerdere faciliteilen te bieden. De heer Lensen Maar laat ons, dan toch ook trach- ten zooveel mogelijk gereed te zijn. Er kan toch geen bezwaar tegen zijn dat we wat. meer trachten te krijgen om ook eenigszins te kunnen voldoen aan de eischen die in de toekomst knnnen gesteld worden. De Voorzittei Er kan toch ook nog altijd gebruik gemaakt worden van den kanaaldijk. l)e heer Lensen: Daarlangs ligt geen spoorlijn. De Voorzitter meent dat die er evengoed kan gelegd worden. De kanaaldijk is door de regeering weer terug genomen, zij kan daarover beschikken ook voor het terrein der staalfabriek en dus spoorlijnen leggen als het noodig is. De heer Lensen: De kanaaldijk is dan ook nog te smal, om daarop hout te sorteeren. Men ondervindt dat het best als men beproeft daar een lading op te slaan De heer Visser: Ik moet mij sterk verklaren tegen het voorstel om de noordelijke haven te laten vervallen. Wat blijft er dan nog over' van het plan van den heer Bekaar Dan is het bijna zoo goed als geheel verworpen. lie heer Lensen Wanneer de Noordelijke haven niet gegraven wordt, dan krijgen we daar een mooi terrein, voor opslag, maar als dat wel gebeurd zullen wenaeen zeer korten tijd sukkelen aan hetzelfde euvel dat we thans ondervinden. De heer Visser: Dan zal de Regeering wel bereid zijn voor verdere hulp. Mij dunkt, eene vermeerdering van 4j H.A. is op dit ooge'nblik genoeg. De heer Lensen Er is gevraagd naar de loopende behoefte, waarop is nagegaan wat er dit jaar te wacliten was. Wat is echter het resultaat? Ik zou liier b ladingen kunnen brengen, wanneer er plaats was, nu zullen er 2, of misschien 3 naar eer. andere plaats moeten gezonden worden, terwijl hier terrein ligt. De heer Visser Er is toch reeds opgemerkt dat er nog ruimte is langs den kanaaldijk de beschoeiing wordt daarvan toch ook verbeterd, daar kan dan toch ook ge lost worden. De heer Drost: Maar dan gaat men juist zoo ver van de gemeente weg De heer Lensen: Er kan nu een terrein verkregen worden, dat van 2 zijden te bereiken is. Wordt dehaven gegraven, dan krijgen we water in plaats van terrein. Bovendien zou het plan toch ook goedkooper worden als de noordelijke haven niet gegraven werd. De heer Moes Het zou voordeeliger zijn, als dan met de haven ten zuiden van de staalfabriek op het tapijt kwam. De heer Lensen Zoover zijn we ook nog nietdat zou altijd nog afhangen van de prudentie van den Raad. De heer De Masier betoogt, dat er toch ook kade lengte noodig is. En wat zou men meer krijgen, als alleen de zuidelijke haven werd gemaakt. Daaraan komt de kade voor diepgaande schepen, die daar dus bij voorkeur zullen liggdn. Overigens is er gebrek aan ligplaats. Bezuiden de spoorbrug tot aan den hoek van het spoor is er bijna geen gelegenheid voor het meren van zeeschepen, verderop, wanneer de plaatsen voor de geregelde booten er af zijn, is er ook niet veel ruimte meer, zoodat er weinig plaats overschiet. De diepe kade moet in hoofdzaak worden gereserveerd voor de diepgaande schepen, ofschoon er ook wel eens minder diepgaande zullen liggen. Spreker vreest in elk geval, dat er met 1 haven, zeker gebrek aun ligplaats zal zijn. In plaats van 800 M. krijgt men dan slechts 350 M. De heer Lensen: Plu3 de ruimte aan den kanaaldijk tusschen de hectometerpalen 131 en 138. De heer De MasierMaar in de vergadering van 28 Mei heeft u zelf betoogd, da4 de ligplaats voor schepen langs den kanaaloever ongewenscht is. De heer Lensen Voor diepgaande schepen. De heer De Masier: Als de eene haven er alleen komt. gaat men bijna niets vooruit. als alleen dat men eene kade krijgt voor diepgaande schepen. De heer Lensen Maar als we alleen kadelengte krijgen, zijn we er niets inede vooruitde sehepen koinen niet hierheen voor het plezier om aan die kade (e meren. De goederen die de schepen meebrengen moeten kunnen woiden gelo.:t. Zooals bet plan luidt is de gelegenheid tot opslag van goederen onvoldoende terwijl we die met besparing van kosten zouden kunnen hebben. Ik wil hieraan nog toevoegen, dat men niet moet denken dat ik mede eigen zaken behartig, want ik ben geen expediteur en heb daarmede niets uittestaan. Het is mij hetzeifde, waar mijne booten lossen. Ik heb alleen de belangen der gemeente op het oog, die ik meen dat het best zouden gediend zijn door het brengen van ruimte voor opslag van hout, maar die minder behoefte heeft aan kadelengte. Die opslagplaats is beslist noodig; laat ons toch ook de toekomst in het oog houden, dat doet men toch ook te Antwerpen, Rotter dam en Brugge. Al is het ook dat dit terrein niet dadelijk vol zou liggen, dat dit eerst na eeu jaar of 5 het geval zou kunaen zijn, ook in die genoemde plaatsen is dat toch niet het geval maar rekent men op een toe- name van het vervoer. De heer De Masier Het komt mij toch steeds vreemd voor dat roeger altijd werd gevraagd naar kadelengte en thans naar opslagterrein. De heer Lensen Dat was in den gulden tijd van de minerie, die schepen lagen slechts kort hier en wanneer we nog in dat stadium verkeerden zou ik ook zeggen, laat ons trachten zoo veel mogelijk lengte van kade te krijgen, maar de ladingen hout zijn niet zoo spoedig weg. Deze moeten ook regelmatig met tusschen- ruimten worden toegezonden, opdat de koopman ze bij tusschenpoozen ontvangt. De heer Visser Er wordt steeds gesprokeu van hout, maar zoudeu er ook geen andere goederen aangevoerd worden De heer Lensen lk heb met voordacht mij bepaald tot de tegenwoordige omstaudigheden, omdat ik niet vooruit zien kan wat de toekomst zal opleveren Voor erts zal er o. m. ook voldoende gelegenheid zijn. Het voorstel van den heer Lensen. om de noordelijke haven ongewenscht te verklaren, wordt daarna verworpen met 8 tegeri 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Lensen, Drost, Dees en Ver- bruggetegen de heeren Moes, Van den Hoek, Wieland, Visser, Moggre, De Masier, De Jager en Scheele. Een voorstel om ook die noordelijke haven te vragen op eene diepte van 7 M., zooals de zuidelijke, wordt aangenomen mat 10 tegen 2 stemmen, die der heeren Wieland en De Masier. De heer Dees meent dat de suatie, zooals die op de teekening is aangegeven, door de veranderde terreins- omstandigheden* bezwaren zal opleveren. De Voorzitter geeft hieromtrent iniichtingen en meent dat dit geen minder goede uitwatering voor de landen veroorzaken zal. In elk geval zal daaromtrent, alvorens tot uitvoering van het werk wordt overgegaan, wel een nader onderzoek worden ingesteld. De heer Dees gaat uit overweging hiervan niet verder op dit puut in. c. De Voorzitter wenscht hierna, alvorens de vergade ring te sluiten, den heer Visser, die naar hij vernam heden een heugelijker. dag herdenkt, n.l. die zijner 35jarige echtvereeniging, daarmede hartelijk geluk te wenschen, en verzoekt hem dien gelukwensch ook aan zijne echtgenoote en familie over te brengen. De leden geven door applaus blijk met deze woorden in te stemmen. De heer Visser betuigt zijn dank voor de hem ge- brachte gelukwenschen. Niemand hierna het woord verlangende, si uit de Voorzitter de vergadering. v. Ter Neuzen n. Gent a5,35 8,30 Muiskil 5,43 8,38 n Sluiskil ;brug) 5,45 8,41 Philippine 5,49 8,44 Sas van Gent 6,00 8,53 (aankomst 6,08 8,57 ceizaete v(veTtrek 6 i2 9>n7 Aank. te Gent (kl. at.) 6 54 9,39 a te Gent (gr. at.) 7,08 9.52 12,00 12,08 12,12 12,17 12,26 12,30 12,44 1,2 5,10 5,20 5,23 5,28 5,37 5,42 5,54 6,37 48,00 8,10 8,13 8,19 8,28 8,35 8,50 9,22 9,34 a Deze trein loopt alleen 'a Zaterdags en 's Maandags- b n v niet op Zon- en feestdagen. Sas van Gent 5,23 8,19 8,80 11,50 «5,04 57,56 5,34 12,01 5,15 8,07 6,07 9,01 12,32 5,46 8,39 6,12 9,07 12,43 6,00 8,50 6,16 9,12 12,48 6.50 8,55 6,22 9,20 12,57 6,15 9,03 6,30 9.28 1,05 6,28 9,13 6,34 9,32 1,09 6,35 9,18 6,87 9,35 1.12 6,40 9,22 6,45 9,43 1,20 6,50 9,30 'v. Gent (gr. st.) n. T. N. Gent (kl. st.) Sri/iete (aankomst Selzaete (vgnrek (aank. (vertr. Philippine -/ Sluiskil (brug) v Sluiskil Aank. te Ter Neuzen a Deze trein loopt op Zen- en feestdagen niet verder dan tot Selzaete. b Deze trein loopt niet door tot Ter Neuzen, dan alleen op Vrijdag en Zondag. OORRESPONDENT1E. v Selzaete n. Eccloo 6,18 9,08 12,29 5,53 8,53 u Ke loo n. Selzaete 5,15 8,12 11,34 4,52 7,46 Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09, 12,51 5,49 en 8,52 (De trein van 8,52 loopt niet verder dan Moerbeke). u Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,16 7,14 12,00 3,44 8,:0 Gent n. Brussel 7,18 10,02 1,32 6,55 9.50 h Brussel n. Gent 6,02 9,32 3,50 6,14 n Gent n. Ostende 8,21 11,02 11,(.5 6,50 9,49 i Ostende n. Gent 6,30 8,48 8,51 3,20 5,40 v. Ter Neuzen 6,30 9,40 1,28 5,52 St. Nicolaas 8,18 11,33 2,49 7,15 Aank. te Gent ^Waes) 8,59 12,35 3,29 8,10 6,38 10,36 2,07 6,09 7,50 11,40 3,09 7,16 8,54 1,10 4,12 8.15 v. Gent (Waes) t St. Nieolaas Aank. te Ter Neuzen v. Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst Clinge St. Gillia Aank. te St. Nicolaas Vertr. Aank. te Mechelen Omvraag. a. De heer De Masier wenscht even ter sprake te brengen de Kamer van Koophandel in verband met de liaven- kwestie. Wanneer men in de jaarverslagen de hande- lingen der Kamer nagaat, blijkt dat het arbeidsveld der Kamer al van zeer weinig beteekenis is. Dit ligt niet aan de leden maar aan de omstandigheden en hij meent daarom dat de Kamer van Koophandel alhier al zeer weinig reden van bestaan heeft. De hoofdschotel van hetgeen de Kamer tijdens de jaren van haur bestaan betmndeld heeft is de havenkwestie en nu heeft zieh daarbij de omstandigheid voorgedaan dat ze daarin nog niet eens leiding aan de zaak kon geven. Was de Kamer het omtrent een pian eerst eens, later werd door de Kamer weer tegen dat plan geopposeerd en getracht dat besluit te vernietigen. Daarvan was ook wel oorzaak de mutatie in de leden. De Kamer heeft niet alleen weinig nut gesticht, maar er is steeds bij gebleken, dat ze een ulok aan het been was. De Kamer is overigens een machtig lichaam aan wie de Regeering in de eerste plaats ad vies vraagt, maar als we de geschiedenis dezer Katner nagaan, hebben we er niets van gehad als verdriet. Het zou daarom z. i. het beste zijn, dat de Kamer maar werd opgegeven. Hij wil daarop thans niet verder ingaan, doch is voor- uemens daarover eerlang nader te spreken. I», De heer De Masier vraagt hoe de keuring van levensmiddelen hier is ingericht en wat Burg, en Weth. heeft bewogen de resultaten van het onderzoek te publi- ceeren. Wat is het motief dat men dat onderzoek laat fl°De Voorzitter antwoordt dat dit onderzoek reeds sedert jaren plaats vindt en dat het ten doel heeft na tegaan of minderwaardige voedingsmiddelen worden verkocht, ook om het publiek er op te wijzen, dat bij goedkoope prijzen de artikelen den toets der zuiverkeid niet steeds kunnen doorstaan. Van tijd tot tijd wordt het onderzoek in de courant gepubliceerd, terwijl somtijds ook de winkeliers gewaarschuwil worden dat een artikel helwelk zij verkoopen vermengd is met bestanddeelen die er niet in hooren. De heer De Masier zou dat onderzoek met wenschen te staken, maar wel dat het uitvoeriger gehouden werd opdat er een gelijkmatige beoordeeling van hetzelfde artikel mogelijk zou zijn. Zooals het nu geschiedt, wordt het publiek op een dwaalspoor gebraeht. Als men van een winkelier een artikel onderzoekt, zou men datzelfde ook van anderen moeten onderzoeken, doch nu is het mogelijk, dat een winkelier van een artikel een ongunstige beoordeeling krijgt, terwijl een collega die dezelfde waar verkoopt van een ander artikel een gunstige beoordeeling krijgt terwijl ook de eerste dat zou krijgen als men ook bij hem van die waar een monster genomen had. Het gevolg is echter dat de eerstbedoelde winkelier bij de koopers niet goed aan- geschreven raakt, want ze houden met die publiceering rekening, terwijl de andere die dezelfde waar verkoopt vrii uitgaat. De heer Moes meent ook dat hij alien een zelfde artikel zou moeten genomen worden, opdat het zou zijn als bij de melk. De heer De Masier stemt daai*mede in. De Voorzitter zegt toe, deze zaak bij Burg, en Weth. ter sprake te zullen brengen. 6,35 9,40 1,28 5,52 6,42 9,48 1,36 6,00 6,49 9,57 1,44 6,09 b,56 10,06 1,53 6,17 7,04 10,18 2,02 6,26 7,17 10,36 2,18 6,42 7,26 10,45 2,26 6,51 7,35 10,54 2,35 7,02 8,22 10,57 3.00 7,14 9,15 11,53 3,57 8,12 6,40 10,28 1,29 6,03 7,50 11,40 3,09 7,16 8,00 11,52 3,20 7,26 8,10 12,04 3,30 736 8,22 12,38 3,42 7,47 8,30 12,46 3,50 7,54 8,33 12,54 3,58 8,01 8,l6 1,02 4,06 8,08 8,54 1,10 4,12 8,15 v. Mech. n. St. Nic. St. Nicol. n. T. N. h «t. Gillis Clinge Hulst Kijkuit Axel Sluiskil Aauk. te Ter Neuzen v. Ter Neuzen 5,35 8,20 12,00 5,10 v. Selzaete 6,18 9,09 12,51 5,49 a. Brussel 10,05 12,37 3,12 9,46 v. Brussel 5,30 10,18 2,07 6,17 y. Selzaele 9,09 12,47 6,00 8,50 a. Ter Neuzen 9.43 1.25 6.50 9.30 CORRESPONDENTlF. St. Nicolaas n. Antwerpen 8,23 11,42 2,50 7,16 Antwerpen n. St Nicolaas 6,48 10,38 2,06 6,17 St. Gillis n. Moerbeke 8,05 11,51 3,26 7,41 Moerbeke n. St. Gillis 6,43 9,59 1,15 6,14 Mechelen n. Brussel 9,23 11,57 4,15 8,16 Brussel n. Mechelen 5,59.9,42 12,43 5,35 Mechelen n. Leuven 9,28 12,35 4,20 10,22 Leuveu n. Mechelen 5,36 9,37 10,01 12,23 5,15 i Hulst, Station 4,45 i Postkantoor 4,48 Dubbele poort 4,51 Tivoli 4,54 Rustwat 5, Terhole 5,05 Hoefkensdijk 5,13 Kuitaart, Tol 5,18 Kloosterzande Tasdijk 5,26 Dorp 5,29 Walsoorden Kruisweg 5,32 Aank. Walsoorden, Dijk 5,40 7,40 +10,25 +2,15 5,20 *7,50 7,43 10,28 2,18 5,23 7,53 7,46 10,31 2,21 5,26 7,49 10,34 2,24 5,29 7,55 10,40 2,30 5,35 2,35 5,40 2,43 5,48 2,48 5,53 2,56 6,01 2,59 6,04 3,02 6,07 3,10 6,15 8,08 8,13 8,21 8,24 8,27 8,35 10,31 10,34 10,40 10,45 10,53 10,58 11,06 11,09 11,12 11,20 7,56 7,59 8,C5 8,10 8,18 8,23 8,31 8,34 8,37 8,45 Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd. Rijdt slechts op werkdagen tot Tasdijk (Boterfabriek), des Zondags en Feestdagen tot Walsoorden. v.Walsoorden, Dijk 5,50 +9,10 11,45 Kruisweg 5,58 9,18 11,52 Kloosterz., Dorp 6,01 9,21 11,55 Tasdijk 6,04 9,24 11,58 Kuitaart. Tol 6,12 9,32 12,05 Hoefkensdijk 6,17 9,37 12,10 Terhole 6,25 9,45 12,17 Rnstwat 6,30 9,50 12,21 Hulst, Tivoli 6,36 9,56 12,26 i Dubbele poort 6,39 9,59 12,29 Postkantoor 6,42 10,02 12,32 A.k. Hulst,Station 6,45 10,05 12,35 +3,35 3,43 3,46 3,49 3,57 4,02 4,10 4,15 4,21 4,24 4,27 4,30 6,30 *8,55 6,38 9,02 6,41 6,44 6,52 6,57 7,05 7,10 7,16 7,19 7,22 7,25 9,C5 9,08 9,15 9,20 9,2r 9,8- 9,36 9.39 9,42 9,45 j- Vrachtgoederen worden slechts met deze treinen vervoerd. Rijdt slechts op Zon- en feestdagen. Nog vertrekt een trein op werkdagen om 8,40 's av. van Tasdijk naar Hulst en stopt aan tusschenliggende halten wanneer er reizigers zijn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1908 | | pagina 9