IREN1
Woens&ag 13 Febr. a. s.,
S.
CONCERT te Sluiskil
PBUSEiK105 lot BIUART,
tellen van Riiwi
edits Friesdie Fokkalveren.
L. J. F. VAN DALEN,
NIET te consulteeren.
Openbare Verkooping
A. Een W 0 0NHUIS,
B.
Openbare Verkooping
Eene partij HUISRAAD,
Apen
Advertentien.
„De taak Yan het opkomend geslacht."
op Zondag 23 Februari,
hij E. FERMONT, te Sluiskil.
Bewoners Yan Driewegen, Zwaantje,
Koedijk, Katspolder, enz. enz.
Ds. H. J. KOUWENHOVEN.
J
Veel beloofd, weinig gegeven!"
Zaterdag 15 Februari
M ORG EN (Donderdag)
is tandarts
eene partij HUISRAAD,
te Ter Neuzen.
Ls. van Waesberghe-Janssens,
Maakt de koekepan als een spiegel.
Zal TJw vaatwerk doen glinsteren.
Slijpt de messen blank en scherp zonder krassen.
Monkey-Brand is een onmisbaar artikel in de huishouding.
(wanneer n.I. de Noordelijke haven niet gegraven
zou worden) dat voor de Ioopende behoeften
voldoende kan worden geacht, ook omdat dit
terrein te bereiken is voor ladingen uit minder
diepgaande schepen, die dan aan den kanaaldijk
kunnen lossen.
In plaats van de eerste haven te hebben
tusscben hectometerpalen 132 en 133 zou zij
er de voorkeur aan geven, dat deze haven werd
gemaakt even voorbij de fabrieksgebouwen der
staalfabriek, b. v. tusschen hectometerpalen
117 en 120.
De afmetingen dezer. haven zouden dan onge-
veer dezelfde kunnen zijn aan die welke in het
terrein ten Noorden van de kantoorgebouwen
der staalfabriek gegraven zou worden.
De voordeelen van dat plan zijn vele.
1°. Van de bestaande terreinen wordt niets
afgenomen.
2o. Het bavenbedrijf komt zoo dicht mogelijk
bij I er Neuzen, daar de havens en terreinen
benoorden de staalfabriek, al tijd wel het eerst
zullen worden benut.
3°. Eventueele uitbreiding kan dan altijd
ten Zuiden der fabriek worden verkregen door
vergrooting der haven (uitbreiding ten Noorden
der staalfabriek uitgesloten zjjnde zonder om-
legging der spoorlijn).
4o. Een totale kadelengte zou dan worden
verkregen van pl.m. 1000 M.
Kade voor diepgaande schepen. Deze is op
uw project aangegeven als komende juist
tegenover de monding van den nieuwen kanaal-
arrn. Reeds vroeger werd er door de Earner
op gewezen, dat zij vreesde dat de schepen die
daar zouden lossen, last zouden ondervinden vau
voorbijvarende schepen, door zuiging als anders-
zins. Hit den aard der zaak zijn diepgaande
schepen, van grooter charter, ook belangrijk
breeder en het gevaar van aanvaring wordt
daardoor niet minder. Het komt de Earner
daarom hoogst gewenscht voor, deze kade voor
diepgaande schepen te maken aan de zuidelijke
oever van de haven ten Noorden der Staal
fabriek. In plaats van 300 M. wordt deze
dan slechts 235 M. lang, doch het voordeel van
veiliger ligplaats, weegt, naar haar oordeel,
geheel op tegen het verlies van 65 M. kade
lengte. Tegen den aanleg der kade voor diep
gaande schepen op de plaats als door u aan
gegeven, heeft de Earner nog een ander bezwaar.
Zij veronderstelt dat de sporen, die op deze
kade zouden worden aangelegd over de thans
bestaande z.g. nieuwe kade zouden moeten
worden geleid, waardoor op de z.g. nieuwe kade
die thans altpd in gebruik is voor het lossen
van ruw ijzer, erts, hout, enz. geen goederen
meer zouden kunnen worden opgeslagen.
Diepte der havens. Op uw project is deze
aangegeven als zijnde 6 M. onder kanaalpeil,
met verdieping naar behoefte. De Earner
meent, dat, wanneer deze kan worden gebracht
tot 7 M onder kanaalpeil, de diepte niets meer
te wenschen zou overlaten.
Kanaaloever van Hectometerpaal 131 (d. i.
begin haven) tot hectometerpaal 138 (einde
g. nieuwe kade). In geval het havencomplex
kon worden verkregen op de wijze als hier-
boven aangegeven, zou de Earner het zeer
wenschelijk acbten, indien over deze lengte een
plankier werd aangebracht, (althans betere be-
schoenng gemaakt) in aansluiting met de thans
bestaande z.g. nieuwe kade. Hiermede zou
worden verkregen dat het terrein der ten
Noorden der Staalfabriek ook voor ladingen nit
minder diepgaande schepen, lossende aan den
kanaaloever, te bereiken zou zijn."
De Vooizitter lichtte tijdens de voorlezincr
van het concept dit op enkele punten nader toe,
in den geest ais gedurende de behandeling van
net plan is besproken.
De beer Blankers wenschte nog te verzoeken
die haven gevraagd ten zuiden der Staalfabriek
op ruimere afmeting te vragen dan die ten
-Noorden ontworpen.
De Voorzitter ontraadde dit, meenende dat
men met de voorgestelde afmetingen wel vol-
staan kon en aanvoerende dat een verschil van
een 100 Meter toch niet van beteekenis zou
zijn. Als het komt zooals de Earner het thans
voorstelt, is er alle reden tot tevredenheid.
De heer Drost is het daarmede eens. Zooals
het nu wordt voorgesteld wordt er van het
bestaande opslagterrein niet alleen niets inge-
nomen, maar wordt ook dat nog verruimd.
Op het voordeel dat voor de Staalfabriek in
het door de Earner voorgestelde gelegen is
werd m het adres niet gewezen, daar ztj het
beter acht dat de heer Boel dat zelf uitwerkt.
De is de Earner van meening dat de heer
tsoel genegen zal zijn, naar aanleiding van
let belang voor hem in die regeling gelegen,
om de aan hem behoorende terreinen die voor
de van het Plan noodig zijn, voor
een billpken prijs te verkoopen.
lenslotle stelt de Voorzitter voor den heer
Bekaar uit te noodigen op een door hem te
bepalen dag de door de Earner voorgestelde
wpzigmgen in zijn plan met haar te komen
bespreken.
keurd W°rdt met a!gemeene sterair>en goedge-
De Voorzitter stelt alsnu voor het slot van
den brief aan den heer Bekaar aldus te lezen
De Earner beveelt deze veranderingen, in uw
ontwerp, die naar hare bescheiden meening
alle verbeteringen zijn, in uw welwillende over-
weging aan, en het zou haar aangenaam zijn
indien u deze op een door u te bepalen dag
met haar zoudt willen bespreken.
De Voorzitter zegt toe dit schrijven nog heden-
avohd te zullen verzenden teneinde te voor-
komen dat de heer Bekaar daarvan eerder door
de pers zou kennis krijgen dan van de Earner
zelve.
Hij stelt verder voor een afschrift van het
schrijven te zenden aan den Gemeenteraad.
De heer Drost Ter kennisneming met be-
leefd verzoek van overweging.
Aldus wordt besloten.
De heer Blankers Zou het ook niet noodig
zijn om te vragen eerst de zuidelijke haven te
maken
De Voorzitter acht dat onnoodig, daar de
heer Bekaar dit thans zelf ook reeds in uit-
zicht heeft gesteld.
Er is ook thans met voordacht door mij geen
bespreking der kosten aangeroerd, omdat de heer
Bekaar gezegd heeft dat daarmede geen rekening
moest worden gehouden, maar wel met de be
hoefte.
De Voorzitter deelt nog mede dat is inge-
komen een schrijven van de firma Vassas
Carin te Parijs welke verzoekt haar mede te
deelen de kosten van het alhier lossen van een
boot met 1500 ton ruw ijzer, minstens tweemaal
per maand. Dit schrijven is in handen gesteld
van de verschillende expediteurs alhier, met
verzoek aan de firma hunne voorwaarden mede
te deelen.
De heer Drost deelt mede vernomen te hebben
dat die vraag door de firma ook te Gent is
gedaan en dus vermoedelijk ook welte Antwerpen.
Hierna niets meer te behandelen zijnde, sluit
de Voorzitter de vergadering.
INGEZONDEN STUKKEN.
Mijnheer de Redacleur
1
De Heer en Mevrouw DE LINTVAN DE
SANDE geven kennis van de geboorte hunner
dochter
A BRIAN A SUSANNA.
Utrecht, 9 Februari 1908.
Begijnehof 10.
Zij die genegen zijn tot bet oprichten
van een Zielcenfondsworden ter vergadering
opgeroepen, op Zaterdag 15 Februari
a. s., des namiddags half 5 ure, ten huize
van J. van Dixhoorn, (Zwaantje).
Op Dinsdag IS Febr. hoopt
D. V. in de Geref. Eerk A te Zaam-
slag, als spreker voor de Jongelingsvereeniging
op te treden de WelEerw. Heer
ONDERWEEP:
Aanvang 6 uur.
HET BESTUUR.
Voor de Antirevolutionaire Kiesvereeniging
z/NEDERLAND EN ORANJE" te ZAAMSLAG
hoopt
DES AVQNDS 6 URE,
in de Geref. Kerk B op te treden den
WelEd.Gestr. Heer
mp
ONDERWERP
Toegang vrij. Green debat.
HET BESTUUR.
op Donderdag 13 Februari 3908!
te geven door de oone ejvereeniging
„EEN DRACHT" te Sluiskil, ten huize
van den heer A. J. FAAS.
Aanvang 's avonds 7 uur.
De Commissie.
De oudergeteekende beveelt zich
beleefd aan voor het
Tevens handel in koperen Gordijn-
roeden, Ringen en andere koperen
artikelen.
I. GUEQUIERRE-KUIJK.
Ter Neuzen. Vlooswijkstraat 63.
vanaf 10 uur aan mijn stal te koop
BEN 1* ART J J
A. SCHELLEMAJVBOEL,
Veehandelaar, AXEL.
te 11 O hi K.
Notaris Van der Moer zal, voor de
weduwe en erven van JAN DE
BLAE1J Senior, in natemelden huis, op Zater
dag 29 Februari 1908, des namiddags
te half twee, in het openbaar verkoopen
met toebehooren en het recht van
erfpacht, tot 31 December 1990 op den
grond daaronder en er bijbehoorende, buurt
Paradijs, gemeente Hoek, kadaster sectie
B nummers 885 en 826 samen groot 1
are 64 centiaren.
Betaling koopsom 6 weken.
Onkosten 8 dagen.
Aanvaarding na de betaling.
Onniiddellijk daarna
A bestaande in2 Tafels, 12
Stoelen, 2 Spiegels, 2 Lampen,
JaJBSsoL Kasten, 1 pluimen Bed en
2 kapokken Bedden met toebehooren,
Dekens, Lakens, 2 Kachels, Kolenbak, kope
ren Ketels, Spekladder, Kleerkist, Petro-
leumstel, ijzeren en andere Pannen, Doozen,
Wafelijzer, Keulsche Potten, Baktrog,
Tonnen, Manden, Glas-, Geleierd- en Aarde-
werk, Bijbel met platen.
VERDER Arbeidersgerief, Kruiwagen,
Kolen, Aardappelen en wat meer aanwezig
zal zjjn.
Koopen tot en met 3,contant.
Notaris Van der Moer zal op Donder
dag 27 Februari 1908, des namiddags
te half twee, ten verzoeke vac de dames
WISSEL, te haren huize aan den Schuttershofweg,
in het openbaar verkoopen
bestaande hoofdzakelijk in
groote Uittrektafel met bladen,
andere Tafel% klein Tafeltje,
A tUllIfftL Speeltafeltje, Etagere, Stoelen,
Piano, Canape, alles van mahoniehout,
verschillende Stoelen, o. a. notenhouten
Bureaustoel, Vouwstoeltje, ebbenhouten
Tafel, 2 Tafeltjes, Bloementafel en Planten,
East, verschillende Spiegels en Lampen,
Pendule, Wekker, Barometers, Parapluie-
standaard, Schilderijen, Overgordijnen met
toebehooren en andere Gordijnen, Filter,
Vliegenkast, Petroleumstellen, Theebladen,
Doozen, Doosjes.Ficbes-doozen,Theestoofen
Eetel, Loopers, Karpetten, Kleedjes, Glas-,
Geleierd- en Aardeweik, koperen Ketels,
Keukenkachel, 2 andere Kachels en 1 Vul-
kacbel, Koolbakken, Linoleum, 2 ijzeren
Ledikanten met Stroomatras, 1 houten
Ledikant met Springveerenmatras, pluimen
Bedden, Kusseus, Dekens, enz., Mangel,
Kastje, 3 Waschtafels, 2 Nachtkastjes, Tuin-
bank en Stoelen, Tuingereedschap en wat
verder aanwezig zal zijn.
Koopen tot en met f 5,contant.
KIJKDAG Woensdag 20 Februari
1908, van 1 tot 3 uur in den namiddag.
Nieuwstraat No. 32, TER NEUZEN.
(Kantoor alle werkdagen, behalve des Maandags
en des Donderdags, geopend van 91/31 uur.)
Geeft wissels af op de voornaamste plaat-
seu van binnen- en buitenland.
WEDER NIEUW
Hedenmorgen las ik in edn onzer plaatselijke'couran-
ten dat de K. v. K. en F. alhier gister 11 dezer heeft
vergaderd, waar o. a. te sprake is gekoraen, voor de
zooveelste maal, uitbreiding der los-en laadplaatsen met
opslagterrein aan het spoorwegemplacement alhier en
met groot genoegen zag ik in den aanhef van den brief
die zij aan dhr. Bekaar heeft gezonden, en in afschrift aan
den Raad van Ter Neuzen, dat zij met (nu pas)
genoegen bemerkt, dat in dit laatste plan (het is n. 1.
het oude plan, all£dn is het een 60 meters meer Znidelijk
in de richting van de gebouwen opgeschoven) voorzoo-
ver mogelijk is rekening gehouden met den wensch der
Kamer, dato 28 Mei 1907, om los- en laadgelegenheden
met opslagterrein zoo dicht mogelijk bij Ter Neuzen te
hebben.
Toen ik dat las, dacht ik zoo bij mij zelf ,,'t is beter laat
dan nooit wijs te worden", maar al verder en verder
lezende, begon mij het hart te bonzen nu ik bemerkte,
dater eigenlijk van hetgeheele plan van den heer Bekaar
niets overbleef dan de haven no.2 benoorden de Staalfabriek
terwijl haven no. 1 eveneens benoorden de Staalfabriek,
werd overgebracht ten zuiden van de fanrieksgebou *en,
dus voorbij de gebouwen in de richting Sluiskil; dat
de bazaltmuur van 300 meter voor diepgaande schepen
thans aansluitende op de z. g. n. nieuwe kade volgens
het plan Bekaar, aan den zuidelijken oever van de haven
ten noorden der Staalfabriek zou worden gemaakt,om
dat zij vreest dat de schepen, die daar zouden lossen,
last zouden ondervinden van voorbijgaande schepen,
terwijl de Kamer het zeer wenschelijk zou vin ten, dat
in geval het havencomplex kon worden verkregen op
de door haar aangegeven wijze, een plankier weidaan
gebracht van kilometerpaal 131 tot kilometerpaal 138
in aansluiting op de z. g. n. nieuwe kade.
Nog daargelaten Mijnheer de Redacteur de groote
kosten (voor dat alles zou ongeveer den millioen guldens
noodig zijn) die de verwezelijking van zoo een plan na
zich zouden slepen, acht ik het momenteel niet uitvoerbaar,
omdat het terrein, dat al de gebouwen van de staal-'
fabriek omvat, zou omgezet worden in een schiereiland,
dat alleen zou te bereiken zijn langs de spoorbaan
(tenzij men er een pontveertje op ging na houden
gesubsidieerd door Rijks Provincie en Gemeente, om er
geregeld van en naar toe te varen) waardoor het com
plex voor den eigenaar veel in waarde zoude verliezen
en bij eventueelen aankoop of onteigening door het Rijk
tonnen gouds zoude kosten.
Een tweede geval wat mij ook verwonderd heeft, is,
dat de Kamer bezwaar maakt tegen de plaats waar de
300 meters lange bazaltmuur zou moeten gemaakt worden
als komende juist tegenover de monding van den nieuwen
kanaalarm, waardoor de schepen, die daar lossen of
laden, last zouden ondervinden van voorbijvarende
schepen door zuiging enz. terwijl men een 30tiil regels
naar voren in haren brief aan den heer Bekaar kan lezen
„Met de ligging der Zuidelijke haven, kan zij zich
„(de Kamer) volkomen vereenigen, daar vooral ten Noor-
„den dezer haven een terrein vrij zou komen (wanneer
„n.I. de Noordelijke haven niet gegraven zou worden)
„dat voor de Ioopende behoeften voldoende kan worden
„geacht, ook omdat dit terrein te bereiken is voor
„1adingen uit minder diepgaande schepen die dan aan
„de Kanaaldijk kunnen lossen"
terwijl men onderaan van dien zelfden brief leest:
„Ingeval het havencomplex kon worden verkregen
„op de wijze als hierboven aangegeven zou de Kamer
„het zeer wenschelijk achten indien over deze lengte een
„plankier werd aangebracht in aansluiting op de be
staande z. g. n. nieuwe kade. Hiermede zou worden
..verkregen, dat het terrein, ten Noorden der staalfabriek
„ook voor ladingen uit minder diepgaande schepen,
„lossende aan den kanaaloever te bereiken zou zijn."
Derhalve de 300 meters lange bazaltmuur is een „sta
in deri weg," terwijl een plankier van kilometerpaal 131
tot 138, dus pl.m. 3maal zoo lang (einde z.g. nieuwe
kade) geen bezwaar voor de daar lossende en voorbij
varende schepen zou opleveren.
I.ezer, hoe rijmt u zulks!!??
De bazaltmuur maakt een insprongin den dijk, lerwijl
het houten plankier een stuk van de breedt'e van het
kanaal afneemt, dus juist in tegenovergestelde richting.
Ik ga eindigen, mijnheer de Redacteur, omdat ik vrees
te veel plaatsruimte van u te vragen in uwe courant,
die zoo straks zal verschijneri.
Ik hoop deze weinige regelen voldoende zijn, om aan
te toonen met welke dwaze ideeen de leden der Kamer
rondloopen en het hoog tijd wordt, dat onze gemeente
raad zich uitspreekt en zich niet langer om den tuin
laat leiden met allerlei plannen, die toch niet ver-
wezenlijkt kunnen worden; de tijd dringt.
Ter Neuzen. x.
TKflDE
MARK
R