Gemengde berichten.
Telegrafische berichten.
Te ongeveer 9 ure kwam de stoomboot Stad
Gent van de Bergen op Zoomsche pakketvaart-
unaatschappij in het gezicht. Deze werd door
de Zeeuwsch-Vlaanderen gepraaid en verzocht
te beproeven het sehip binnen te sleepen, wat
door de //Stad Gent" gedaan werd.
De provinciate stoomboot beeft daarop de
reis naar V lissingen voortgezet en is aldaar met
ongeveer 2j/2 uur vertraging aangekomen. Dit
stoomschip heeft averij aan de raderkast aan
bakboordzijde. Naar we vernemen is dit schip
uit de vaart genomen om te worden hersteld.
Het tjalksehip en de lading zijn verzekerd.
Prins Hendrik der Nederlanden heeft hei;
hem aangeboden beschermheerschap over de
//Maatschappij tot bevordering van landbouw
en veeteelt in Zeeland" aanvaard.
Men meldt ons
Daar het niet onmogelijk is dat na te noemen
persoon ook een bezoek zou kunnen breDgen
aan Zeeuwsch-Vlaanderen, is het misschien
dienstig te vermelden, dat dezer dagen in ver-
scbillende gemeenten van Zuid-Beveland door
iemand die reeds ongeveer 25 jaar wegens ver-
schillende misdrijven in de gevangenis doorbracht
een collecte wordt gehouden. Hij geeft voor
in de gelegenheid te zijn gesteld om onder
Goes een vischwater over te nemen, doch daar-
voor noodig te hebben een bedrag van f 130
voor het aanschaffen van een vischboot, netten,
enz. Dit bedrag kon hij niet verkrijgen dan
door bet houden eener collecte waarvoor hij
veel steun mocht ondervinden bij den burge-
meester van Goes, terwijl uit verschillende lijsten
bleek dat de zaak niet onvoordeelig ging.
Aan de Midd. Ct. werd voorts gemeld dat
dezer dagen in een gemeente waar die collecte
ook met goedvinden van den burgemeester was
gehouden, de collectant bleek in de ingeteekende
bedragen vervalschingen te hebben gepleegd,
ten einde anderen tot het schenken van hoogere
bedragen te bewegen. Daardoor is er aan dat
zaakje wel een eigenaardig luchtje en wordt
tot omzichtigheid aangespoord. Het vermoeden
is niet ongegrond, dat het gezamenlijk bedrag
der lijsten al ruimschoots het bedrag aanwijzen,
dat de collectant zegt noodig te hebben.
De Belgische regeering heeft aan de
Kamer van Koophandel te Gent medegedeeld
dat de werken van het kanaal TerNeuzenGent
op het laatst van het volgend jaar voltooid
zullen zijn en zullen dan de grootste schepen
naar Gent kunnen opvaren.
Bij een landbouwer onder de gemeente Zuid
dorpe werd een varken geslacht, dat, dood gewo-
gen, 670 pond woog. Een aardig kluifje.
De Staatscommissie voor de binnenschip
perij roept alien, die vermeenen, aan haar nog
mededeelingen te kunnen doen die haar voor
het uitbrengen van haar rapport aan H. M.
de Koningin van nut kunnen zijn, op, zulks te
doen
hetzij schriftelijk, vrachtvrij aan het adres
van den secretaris, Jhr. L. F. Teixeira de Mattos,
Nassauplein 31, 's Gravenhagevoor 31 December i
hetzij naondeling, en dit op een den belang-
hebbenden nader op te geven plaats, dag en
uur.
Het verzoek om mondelinge mededeelingen
aan de commissie te verstrekken, behoort, door
de belanghebbenden voor 31 December even-
eens bij den secretaris voornoemd schriftelijk
en vrachtvrij te worden ingediend. Op me-
deelingen of verzoeken, die na bovenvermelden
termijn inkomen, of op verzoeken die niet ver-
gezeld zijn van opgave van het juiste adres van
den belanghebbende, kan geen acht worden
gestagen. Niet, of niet genoegzaam gefran-
keerde brieven, worden geweigerd.
In de vergadering der afdeeling Rotterdam
van de schippersvereeniging ,/Schuttevaer" werd
de wenschelijkheid betoogt, om de merken op
de tonnen op de groote stroomende binnen
wateren, als het Krammer, Volkerak, Hollandsch
diep, Ooster- en Westerschelde, grooter te maken,
opdat deze op eenigen afstand duidelijker zicht
baar zullen worden, dan dit thans'het geval
is. Besloten werd een verzoek te richten tot
de inspecteurs van het loodswezen, om deze
wenscbeiijk geoordeelde verbetering aan te
brengen.
Volgens mededeeling van den Inspecteur
van het Loodswezen is de roode lichtboei no. 43
in het vaarwater boven Bath, Wester-Schelde,
vernummerd in no. 44 en verlegd in 67 d.M.
water, op ongeveer: 51° 21' 26" N.b. en 0°
38^ 50 W.l. (4° 14',2 0.1. van Greenwich).
Bijgelegd is: spitse ton no. 43 in 134 d.M.
water, op ongeveer: 51° 21' 34" N.b en 0°
39' 24" W.l.
Het voornemen bestond met zonsondergang
van 15 November 1907, of zoo spoedig mogelijk
daarna
a. den groenen sector van het groenrood
en witte vaste licht van den Eendrachtpolder
te verplaatsen, waardoor de Z.grens ligt over
de stompe ton no. 19 met afgeknotten kegel
van de Everingen, thans gelegen op ongeveer
51° 22' 3" N.b. en 0° 59' 43" W.l., en de
N.grens over de stompe ton no. 20, gelegen op
ongeveer: 51° 22' 19" N.b. en 0° 59' 28"
W.l. Het licht zal dan dus zichtbaar zijn
rood van benedenwaarts onder den Z.wal'tot
in N82°0.wit tot over stompe ton no. 19
met afgeknotten kegel, en groen tot over stompe
ton no. 20 overigens als vroeger.
Deze wijziging werd noodig geacht in ver
band met de omstandigheid, dat de stompe
tonnen nos. 19 en 20 liggen zeer nabij de lijn
der lichten van den Othenepolder ineen.
b. den benedenwaarts zichtbaren rooden
sector van het rood en witte vaste licht van
Baarland te verwijderen, daar de O.grens van
dezen sector niet meer den B.B. tonnenkant in
de Everingen dekt. Het licht is dus zichtbaar
wit van benedenwaarts in N87°0. door Noord
en West tot in N220°O. (227°), 250 M. uit
den steiger brj Hoedekenskerkeverder boven-
waarts rood. Ligging ongeveer 51° 23',7 N.b.
en 0° 59' W.l. (3° 54',1 O.l. van Greenwich)-
Gebruikte varie 15°West.
Hoek, 19 Nov. Heden werd alhier eene
vergadering gehouden der landbouwersvereeni-
ging //Doelmatige samenwerking." Uit de
rekening en verantwoording bleek, dat de
ontvangsten over het afgeloopen jaar hebben
bedragen 46,558,331ys en de uitgaven
46,401,7 D/j, het goed slot alzoo 156,62.
De aftredende bestuursleden, de heeren J.
Dieleman Jac.z. en L. Kiel werden met alge-
meene stemmen herkozen.
Door den heer L. Kiel werd bij deze gelegen
beid een woord van dank uitgesproken, waarbij
deze, die van af de oprichting met het secre-
tariaat belast is geweest, er aan herinnerde, dat
de vereeniging thans 20 jaren bestaat. In tegen-
stelling met vele andere vereenigingen, die
spoedig na hun oprichting kwijnen, is deze
steeds in bloei toegenomen. Op de eerste ver
gadering, 13 Sept. 1887, waren slechts 13
personen aanwezig, terwijl het ledental in dat
jaar nog steeg tot 22.
In 1894 liep de vereeniging gevaar ontbonden
te zullen worden door het bedanken van een
bestuurslid, doch dat gevaar werd gelukkig
afgewend. Herhaaldelijk kwameu ook nog
moeilijkheden voor, maar steeds werd de ver-
eenigiging sterker, zoodat zij thans op een
ledental van 64 kan bogen.
Natuurlijk zijn in verband daarmede de ont
vangsten en uitgaven enorm gestegeu. Dit
blijkt wel als men de rekening van nu met die
van 1887 vergelijkt. Toen werd slechts ont-
vangen 11,835,74.
Als men het cijfer van nu nagaat, blijkt
daaruit, dat door de landbouwers voor een groot
bedrag aan meststoffeu in het land wordt ge-
bracht, doch de vereeniging helpt hem daarbij
op uitstekende wijze, door te zorgen dat hij
voor een billijken prijs gegarandeerde meststoffen
ontvangt, in plaats van waardelooze stoffen, die
den boer anders wel eens in de handen gestopt
worden. De heer Kiel betoogde dat de ver
eeniging haar naam //Doelmatige Samenwerking"
eer heeft aangedaan, en sprak den wensch uit
dat zij aldus blijve voortgaan en nog vele jaren
tot steun van de landbouwers strekken moge.
Zaamslag. In denamiddaggodsdienstoefening
der Geref. kerk A weigerde het orgel den dienst.
Toen een onderzoek naar de oorzaak daarvan
werd ingesteld, bleek dit te zijn een kat,
die in het orgel verblijfplaats had gezocht. Het
kostte nog al eenige moeite, om het angstige
dier, zonder te veel met de nagels daarvan in
aanraking te komen, uit het orgel te verwijderen.
Bij de halte Rietmole is Zaterdagavond
door een goederentrein aangereden het 9jarig
zoontje van den spoorwegarbeider Dieperink
waardoor het een schedelbreuk bekwam.
Bij het rangeeren te Blerik is Zaterdag
avond de beambte G. tusschen de buffers bekneld
geraakt en gedood.
Middelburg, 20 Nov. Heden werd alhier
aan de Abdij vanwege Gedep. Staten van Zeeland
aanbesteed het herstellen of vernieuwen van
eenige Provinciale Waterstaatswerken en wegen
met hun onderhoud, gedurende drie jaren, in-
gaande 1 Januari 1908, in 21 perceeleu.
Ingeschreven werd
13e perceel (straatweg wederzijdsch Sluis,
raming 1105 per jaar).
14e perceel (straatweg van deu grooten weg
bij Breskens naar Groede enz., raming f 2812
per jaar).
15e perceel (straatweg Sehoondijke-IJzendjjke,
raming 3641 per jaar en straatweg Oostburg-
Zuidzande, raming f 362 per jaar).
Voor de perceelen afzonderlijk werd niet in
geschreven, doch voor deze perceelen gecombi-
neerd werd het minst ingeschreven door den
heer A. van der Made te Schoondjjke, voor
7010.
16e perceel (straatweg en grindweg van Ter
Neuzen naar Axel, raming f 6145 per jaar).
Hiervoor werd ingeschreven door de heeren
K. de Vos te Ter Neuzen, voor 6780, J.
Cambeen te Hontenisse, voor 6597 en P. C.
van der Hooft te Ter Neuzen, voor f 5993.
18e perceel (straat- en steenslagweg van
YValsoorden naar Hulst, raming f 4937 per jaar).
Hiervoor werd ingeschreven door den heer
J. F. Adriaansens-Polfliet te Walsoorden voor
5287 en door den heer J. Cambeen te
Hontenisse voor 5000.
19e perceel (steigerdam met steiger te Wal
soorden, raming f 624 per jaar).
Hiervoor werd ingeschreven door den heer
J. F. Adriaansens-Polfliet te Walsoorden voor
574 en door den heer J. Cambeen te Honte
nisse voor f 543.
20e perceel (steiger te Ter Neuzen, raming
320 per jaar).
Hiervoor werd ^ingeschreven door den heer
G. J. Balkenstein te Ter Neuzen voor 210.
Voor de 4 laatstgenoemde perceelen gecom-
bineerd, werd niet ingeschreven.
's Gravenhage, 20 Nov. Tweede Kamer.
De begrooting voor buitenlandsche zaken is
aangenomen.
Het debat over de begrooting van landbouw
is aangevangen.
Na de pauze interpelleerde de heer Marchant
over het onder de wapenen houden van het
blijvend gedeelte.
De Minister van Oorlog, erkennende zijn aan
schrijving van 12 Juli een boewel op goede
gronden berustende onvoorzichtigheid was, ver-
zekerde dat hij gaarne de teleurgestelden wilde te-
gemoetkoraen bij v. door na behoorlijk onderzoek
van de klachten tijdelijk verlof toe te kennen,
dat eventueel kan worden bestendigd. Daar-
voor is echter de medewerking der Kamer
noodig.
De heer Marchant stelde eene motie voor,
strekkende om dat gedeelte van het blijvend
gedeelte dat naar 's Ministers oordeel zonder
schade voor 's lands belang kan worden gemist,
met klein verlof naar huis te zenden.
De heer Talma betoogde, dat de aanschrijving
van 12 Juli niet te niet kan worden gedaan. De
latere ministerieele aanschrijving was onwettig.
Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Ter Neuzen.
Vergadering van Dinsdag 19 Nov. 1907.
Voorzitter de heer J. A. van Rompu.
Verder aanwezig de heeren Thoiens, Lensen, Kramer
en Blankers.
Afwezig de heer Drost.
Een vacature.
Na opening der vergadering worden de notulen der
voorgaande vergadering gelezen en behoudena eene kleine
wijziging goedgekenrd.
Mededeeling wordt gedaan van een schrijven van den
Directeur-Generaal der posterijen en telegiafie, waarin
deze, in verband met de in 1908 te Lissabon te houden
Internationale telegraafconferentie verzoekt te willen
mededeelen welke wijzigingen de Kamer meent dat in
het belang van den handei, de seheepvaart en de nijver-
heid in ons land noodig zijn, teneinde die wenschen te
kunnen overwegen.
In verband met dit schrijven is ingekomen een schrijven
van het bureau der Karaers van Koophandel in zake
postdienst, te Amsterdam, dat in overweging geeft eene
vergadering van afgevaardigden der Kamers te beleggen,
evenals dit indertijd met het oog op de postconferemie
is geschiedt.
Be heer Lensen zou gaarne zien, evenals de Rotter-
damsche Kamer van Koophandel gewenscht achtte, dat
er een mildere opvatting werd gehuldigd met het tellen
der woorden en dat uitdrukkingen die als een woord
gelden als 1 woord worden berekend, al zijn deze niet
aaneen geschreven. Overigens zou hij eene algeheele
verlaging van het tarief zeer gewenscht vinden.
De Voorzitter is het daarmede eens. Bij eene verla
ging van het tarief zal een drnkker gebruik van de
telegraaf gemaakt worden. Hij wijst er ook op dat de
Vlissingsche Kamer verlaging voorstelt van het bedrag
dat moet betaald worden voor het inschrijven van een
telegram-adres te rerminderen van 20 op f 10 en
zou dat ook willen steunen.
De heer Lensen stemt daarmede in, opmerkende dat
het inschrijven van een adres eigenlijk niets zou moeten
kosten.
De heer Blankers zou ook vermindering van het
binnenlandsch tarief gewenscht achten, door evenab in
Belgie in te voeren dat voor het minimum tarief van
25 cent 15 in plaats van 10 woorden kunneu worden
geseind.
De Voorzitter meent dat het niet noodig is dat afzon
derlijk te vermelden, daar in het denkbeeld van den
heer Lensen algemeene verlaging van het tarief, dus
ook voor het binnenlandsch verkeer is begrepen.
De heer Blankers stemt dat toe.
Besloten wordt, de gemaakte opmerkingen ter kennis
van den Directeur-Generaal te brengen. Met het oog
op de beperkte fondsen der Kamer zal niet deelgenomen
worden aan de vergadering van afgevaardigden te
Amsterdam.
Door de Nederlandsche Kamer van Koophandel te
Brussel wordt steun gevraagd voor hare pogingen om
verbetering te krijgen in de spoorwegverbing van Brus
sel en Antwerpen met Hamburg en Bremen, via Bokstel-
Wesel. Die verbinding laat veel te wenschen over,
zoowel wat betreft de aansluitingen als het materieel,
daar in deze internationale treinen zelfs doorgaande
waggons ontbreken.
De heer Lensen vraagt of dit wel een zaak is waar-
mede deze Kamer zich moet bezig houden. Hetisalleen
een belang voor de reizigers van Brussel. Het is voor
Nederland slechts doorgaand verkeer en de Nederland
sche reizigers voor Duitschland gaan over de lijn
Vlissingen.
De Kamer stemt met de woorden van den heer Lensen
in en besluit het schrijven voor kenrisgeving aan te
nemen.
Mededeeling wordt gedaan van een schrijven van de
Kamer van Koophandel te Gent, dat door haar,^ over-
eenkomstig het verzoek dezer Kamer, aan den Belgischen
Minister van Spoorwegen is verzoeht, bij den Neder-
landschen Minister van Waterstaat pogingen in het
werk te stellen om te verkrijgen openstelling van het
telegraafkantoor te Ter Neuzen op dezelfde uren als dat
te Vlissingen geopend is. Ook de Gentsche Kamer zou
openstelling des nachts zeer achten in het belang van
de seheepvaart. Een afschrift van het adres aan den
Belgischen Minister is bij het schrijven gevoegd.
Wegens de vacantie is deze zaak door de Gentsche
Kamer eerst op 1 October jl. beliandeld.
Van betrekking op deze zaak is een schrijven van den
Minister van Waterstaat, d.d: "27 Sept. jl., waarbij Z.Exc.
te kennen geeft, dat er vooralsnog geen termen gevonden
worden om het telegraafkantoor te Ter Neuzen gedurende
den nacht voor het verkeer open te stellen.
Ook te Vlissingen werd tot heden de nachtdiensl niet
ingevoerd, alleen werd met ingang van 1 Aug. jl. het
aantal uren van openstelling ran het telegraafkantoor
aldaar uitgebreid.
Ten einde echter aan het verzoek der Kamer zooveel
doenlijk tegemoet te komen, zullen maatregelen worden
genomen om ook de diensttijd van het kantoor te Ter
Neuzen te verlengen, met ingang van een in de Staats-
courant aan te geven tijdstip.
(Deze uitbreiding van den dienst is inmiddels reeds
in werking getreden. Red.)
De Voorzitter merkt, op dat het invoeren van nachtdienst
dus van de baan is.
De heer Lensen merkt op, dat de Kamer den Minister
wel dank mag betuigen voor den door hem genomen
maatregel, die zeer gemakkelijk is. Spreker althans
ondervind dat herhaaldelijk.
De heer Kramer is het daarmede eens. De ingevoerde
uitbreiding van den dienst, komt hen, die betrokken
zijn bij de seheepvaart, zeer te stade.
Besloten wordt Z.Exc. voor den genomen maatregel
dank te betuigen.
Van den Nederlandschen Bond van Handelsreizigers
is ingekomen een verzoek om steun aan hare pogingen
bij aen Directeur-Generaal der posterijen en teiegrafie
aangewend om te verkrijgen dat postwissels op de
postkantoren zullen worden behandeld gedurende den
geheelen duur der openstelling van het kantoor en niet
zooals thans op beperkte uren, wat vooral voor hen
die des daags voor hunne zaken afwezig moeten zijn,
een groot ongerief is.
De heer Lensen acht de tegenwoordige regeling dat
de behandeling van postwissels op een vroeger uur
gestaakt wordt zeer natuurlijk. De ambtenaren moeten
toch gelegenheid hebben hun kas op te maken en hun
boeken bij te schrijven. Men kan toch niet vergen dat
dit pas zou kunnen geschieden na het sluiten van net
kantoor? De ambtenaren zijn ook menschen en elke
kassier zal zijn kas opmaken in de bureau-uren. Er
wordt dan ook op gerekend dat daarvoor gelegenheid is.
De heer Blankers meent dat toch ook op belangen
van het publiek dient te worden gelet. Het kantoor is
nu voor de behandeling van postwissels geopend van
9 tot 3 uur, dat is op den druksten werktijd en dan
heeft niet elk de gelegenheid om zijn werk te laten
liggen en naar het postkantoor te gaan, in het middag-
uur wordt buitendien gegeten. Eene verruiming van
den tijd waarop postwissels worden behandeld, zou hij
zeker noodig achten.
De heer Lensen verklaart ook wel mee te kunnen
gaan met het denkbeeld om de gelegenheid voor het
behandelen van postwissels met een paar uur te ver
lengen, bv. van 95 ure.
Besloten wordt dat in dezen geest aan den Bond van
Handelsreizigers zal worden geschreven.
Door de Kamer van Koophandel te Bergen op Zoom
wordt geschreven dat de groothandelaars en fabrikanten
uit die omgeving handeldrijvende in vele aan de Bel
gische grens gelegen plaatsen van Westelijk Noord-
Brabant en Zeeland, nadeel ondervinden door de vele
aldaar in omloop zijnde nikkelen en koperen Belgische
pasmunt, waarmede zij ook worden betaald, en waarbij
de franc voor 50 centen wordt berekend. Scherpe con-
currentie is oorzaak, dat zij uitbetalingin Nederlandseh
geld niet als eisch kunnen stellen, te meer waar dit bij
de kleine winkeliers moeilijk door te zetten is, daar
zeer vele arbeidsloonen aldaar in Belgische en niet in
Nederlandsche munt worden uitbetaald, waarom de be-
talingen bij de winkeliers ook met dat geld geschieden.
Bij gebrek aan wisselkantoren is de winkelier dus ver-
plicht ook daarmee te betalen.
Betoogt wordt de wenschelijkheid op grond van het
aangevoerde bij de Regeering aan te dringen op net
invoeren van wettelijke bepalingen tegen de circulatie
van vreemde pasmunt in Nederland.
De heer Thoiens kan niet aannemen d»t men de Iranc
in betaling moet nemen voor 50 cent, dat kan voor
hoogstens 48 cent zijn.
Do heer Kramer meent dat het bepaald ondoenlijK
zijn zou, de Belgische munt in de grensgemeenten te
weren.
De heer Lensen.: Het behoort eigenlijk toch met zoo
te zijn en op dien grond zouden we het misschien
kunnen steunen.
De heer Thoiens meent dat het een zaak voor tie
handelaars zelve is, zc moeten dan maar bepaleu dat
ze dat geld niet aannemen, buitendien, wanneer ze door
de uitbetaling in Belgisch geld rerlies lijden, zullen ze
daar wel rekening bij houden bij het bepalen van
hunne prijzen.
De Voorzitter: Het zou dan niet alleen de Belgiscne
pasmunt betreffen, want als men die aan de Belgische
grens weren wil, moet men aan de Duitsche grens ook
de Duitsche pasmunt weren.
Bij de verdere bespreking wordt opgemerkt dat men
er hier geen last van onderrindt, en dus niet de nood-
zakelijkheid vau het nemen van wettelijke maatregelen
inziet. Is dit in Bergen op Zoom wel het geval, dan
is het de taak der Kamer aldaar, die maatregelen te
vragen Het schrijven wordt dus voor kennisgeving
aangenomen.
Van de Kamer van Koophandel te Meppel is een
schrijven Ingekomen betreffende de groote verhooging
ran het tarief voor het vervoeren van bestelgocderen
op de spoorwegen, dat vooral op kleine afstanden nog al
ingrijpend is. De Kamer wendde zich tot den Minister
van Waterstaat met een betuiging van leedwezen dat
Z Exc dat verhoogde tarief heeft goedgekeurd en ver
zoeken martregelen te nemen, dat daarvoor het vroegere
tarief weer geldend wordt verklaard.
De Kamer vraagt steun voor hare pogingen in deze
richtiug.
De heer Blankers stelt voor daaraan adhaesie te ver-
leenen. Een verschil van 20 cent, op een colli van
16 K G is toch nogal ingrijpend.
De Voorzitter merkt op, dat men in een tijd leen,
dat men gaarne allcs voor niets zou hebben. ledei die
met vervoermiddelen te maken heett weet dat de kolen
steeds op^eslagen zijn, dat ook de vervoermiddelen, door
het stiigen van de prijzen der materialen waarvan ze
vervaardigd worden, steeds duurder worden. Daarmede
behoort toch ook rekening gehouden te worden en hy zou
het daarom niet raadzaam achten, zonder dat men over
nadere gegevens beschikt, te besluiten tot het yerleenefl
van adhaesie. De spoorwegmaatschappijeu hebben toen
ook rekening te houden met hunne aandeelhouders,
die toch ook wel eens iets van hun kapiwal willen
terugzien. Voorts is een vervoer op korter. afstand naar
evenredigheid altijd duurder dan een vervoer over een
groot traiect.
De heer Thoiens: Herstelling van het vroegere tarief
zou toch zeker zijn in het belang van den handei.
De heer Blankers stemt daarmede in Er wordt
tegenwoordig veel gebruik gemaakt van verzending als
bestelgoed. Voor het overige meent hij dat de Ka™®r
er toch is om te letten op de belangen van het publiek,
maar niet om te zorgen voor dividenden van de houders
van spoorwegaandeelen. Buitendien, het zal met die
aandeelhouders, althans die der maatschappij totexploi*
tatie van staatspoorwegen wel schikken, die aandeelen
staan nog zoo kwaad niet, althans men kan er geen
los krijgen.
De heer Kramer vindt de ingevoerde verhooging ook
agal van beteekenis.
Besloten wordt adhaesie te verleenen.
Ingekomen is eene brochure van den heer U Missel,
rukker uitgever te Doetinchem, welke daarin bepeit
de oprichting eener rijksbank, ter verzekermg van kapi-
taal in Nederlandschen handei en Industrie belegd.
Dc heer Lensen noernt het in die brochure ontwikkcm
nenkbeeld een utopie, mooi, maar onuitvoerbaar.
Eene vergeliiking te maken met de bloeieude postspaa
,nk, wat in die brochure gedaan wordt gaat me
i beleggers van gelden op de spaarbank dobbelen niei