Gemengde berichten. Telegrafische berichten. Te ongeveer 9 ure kwam de stoomboot Stad Gent van de Bergen op Zoomsche pakketvaart- unaatschappij in het gezicht. Deze werd door de Zeeuwsch-Vlaanderen gepraaid en verzocht te beproeven het sehip binnen te sleepen, wat door de //Stad Gent" gedaan werd. De provinciate stoomboot beeft daarop de reis naar V lissingen voortgezet en is aldaar met ongeveer 2j/2 uur vertraging aangekomen. Dit stoomschip heeft averij aan de raderkast aan bakboordzijde. Naar we vernemen is dit schip uit de vaart genomen om te worden hersteld. Het tjalksehip en de lading zijn verzekerd. Prins Hendrik der Nederlanden heeft hei; hem aangeboden beschermheerschap over de //Maatschappij tot bevordering van landbouw en veeteelt in Zeeland" aanvaard. Men meldt ons Daar het niet onmogelijk is dat na te noemen persoon ook een bezoek zou kunnen breDgen aan Zeeuwsch-Vlaanderen, is het misschien dienstig te vermelden, dat dezer dagen in ver- scbillende gemeenten van Zuid-Beveland door iemand die reeds ongeveer 25 jaar wegens ver- schillende misdrijven in de gevangenis doorbracht een collecte wordt gehouden. Hij geeft voor in de gelegenheid te zijn gesteld om onder Goes een vischwater over te nemen, doch daar- voor noodig te hebben een bedrag van f 130 voor het aanschaffen van een vischboot, netten, enz. Dit bedrag kon hij niet verkrijgen dan door bet houden eener collecte waarvoor hij veel steun mocht ondervinden bij den burge- meester van Goes, terwijl uit verschillende lijsten bleek dat de zaak niet onvoordeelig ging. Aan de Midd. Ct. werd voorts gemeld dat dezer dagen in een gemeente waar die collecte ook met goedvinden van den burgemeester was gehouden, de collectant bleek in de ingeteekende bedragen vervalschingen te hebben gepleegd, ten einde anderen tot het schenken van hoogere bedragen te bewegen. Daardoor is er aan dat zaakje wel een eigenaardig luchtje en wordt tot omzichtigheid aangespoord. Het vermoeden is niet ongegrond, dat het gezamenlijk bedrag der lijsten al ruimschoots het bedrag aanwijzen, dat de collectant zegt noodig te hebben. De Belgische regeering heeft aan de Kamer van Koophandel te Gent medegedeeld dat de werken van het kanaal TerNeuzenGent op het laatst van het volgend jaar voltooid zullen zijn en zullen dan de grootste schepen naar Gent kunnen opvaren. Bij een landbouwer onder de gemeente Zuid dorpe werd een varken geslacht, dat, dood gewo- gen, 670 pond woog. Een aardig kluifje. De Staatscommissie voor de binnenschip perij roept alien, die vermeenen, aan haar nog mededeelingen te kunnen doen die haar voor het uitbrengen van haar rapport aan H. M. de Koningin van nut kunnen zijn, op, zulks te doen hetzij schriftelijk, vrachtvrij aan het adres van den secretaris, Jhr. L. F. Teixeira de Mattos, Nassauplein 31, 's Gravenhagevoor 31 December i hetzij naondeling, en dit op een den belang- hebbenden nader op te geven plaats, dag en uur. Het verzoek om mondelinge mededeelingen aan de commissie te verstrekken, behoort, door de belanghebbenden voor 31 December even- eens bij den secretaris voornoemd schriftelijk en vrachtvrij te worden ingediend. Op me- deelingen of verzoeken, die na bovenvermelden termijn inkomen, of op verzoeken die niet ver- gezeld zijn van opgave van het juiste adres van den belanghebbende, kan geen acht worden gestagen. Niet, of niet genoegzaam gefran- keerde brieven, worden geweigerd. In de vergadering der afdeeling Rotterdam van de schippersvereeniging ,/Schuttevaer" werd de wenschelijkheid betoogt, om de merken op de tonnen op de groote stroomende binnen wateren, als het Krammer, Volkerak, Hollandsch diep, Ooster- en Westerschelde, grooter te maken, opdat deze op eenigen afstand duidelijker zicht baar zullen worden, dan dit thans'het geval is. Besloten werd een verzoek te richten tot de inspecteurs van het loodswezen, om deze wenscbeiijk geoordeelde verbetering aan te brengen. Volgens mededeeling van den Inspecteur van het Loodswezen is de roode lichtboei no. 43 in het vaarwater boven Bath, Wester-Schelde, vernummerd in no. 44 en verlegd in 67 d.M. water, op ongeveer: 51° 21' 26" N.b. en 0° 38^ 50 W.l. (4° 14',2 0.1. van Greenwich). Bijgelegd is: spitse ton no. 43 in 134 d.M. water, op ongeveer: 51° 21' 34" N.b en 0° 39' 24" W.l. Het voornemen bestond met zonsondergang van 15 November 1907, of zoo spoedig mogelijk daarna a. den groenen sector van het groenrood en witte vaste licht van den Eendrachtpolder te verplaatsen, waardoor de Z.grens ligt over de stompe ton no. 19 met afgeknotten kegel van de Everingen, thans gelegen op ongeveer 51° 22' 3" N.b. en 0° 59' 43" W.l., en de N.grens over de stompe ton no. 20, gelegen op ongeveer: 51° 22' 19" N.b. en 0° 59' 28" W.l. Het licht zal dan dus zichtbaar zijn rood van benedenwaarts onder den Z.wal'tot in N82°0.wit tot over stompe ton no. 19 met afgeknotten kegel, en groen tot over stompe ton no. 20 overigens als vroeger. Deze wijziging werd noodig geacht in ver band met de omstandigheid, dat de stompe tonnen nos. 19 en 20 liggen zeer nabij de lijn der lichten van den Othenepolder ineen. b. den benedenwaarts zichtbaren rooden sector van het rood en witte vaste licht van Baarland te verwijderen, daar de O.grens van dezen sector niet meer den B.B. tonnenkant in de Everingen dekt. Het licht is dus zichtbaar wit van benedenwaarts in N87°0. door Noord en West tot in N220°O. (227°), 250 M. uit den steiger brj Hoedekenskerkeverder boven- waarts rood. Ligging ongeveer 51° 23',7 N.b. en 0° 59' W.l. (3° 54',1 O.l. van Greenwich)- Gebruikte varie 15°West. Hoek, 19 Nov. Heden werd alhier eene vergadering gehouden der landbouwersvereeni- ging //Doelmatige samenwerking." Uit de rekening en verantwoording bleek, dat de ontvangsten over het afgeloopen jaar hebben bedragen 46,558,331ys en de uitgaven 46,401,7 D/j, het goed slot alzoo 156,62. De aftredende bestuursleden, de heeren J. Dieleman Jac.z. en L. Kiel werden met alge- meene stemmen herkozen. Door den heer L. Kiel werd bij deze gelegen beid een woord van dank uitgesproken, waarbij deze, die van af de oprichting met het secre- tariaat belast is geweest, er aan herinnerde, dat de vereeniging thans 20 jaren bestaat. In tegen- stelling met vele andere vereenigingen, die spoedig na hun oprichting kwijnen, is deze steeds in bloei toegenomen. Op de eerste ver gadering, 13 Sept. 1887, waren slechts 13 personen aanwezig, terwijl het ledental in dat jaar nog steeg tot 22. In 1894 liep de vereeniging gevaar ontbonden te zullen worden door het bedanken van een bestuurslid, doch dat gevaar werd gelukkig afgewend. Herhaaldelijk kwameu ook nog moeilijkheden voor, maar steeds werd de ver- eenigiging sterker, zoodat zij thans op een ledental van 64 kan bogen. Natuurlijk zijn in verband daarmede de ont vangsten en uitgaven enorm gestegeu. Dit blijkt wel als men de rekening van nu met die van 1887 vergelijkt. Toen werd slechts ont- vangen 11,835,74. Als men het cijfer van nu nagaat, blijkt daaruit, dat door de landbouwers voor een groot bedrag aan meststoffeu in het land wordt ge- bracht, doch de vereeniging helpt hem daarbij op uitstekende wijze, door te zorgen dat hij voor een billijken prijs gegarandeerde meststoffen ontvangt, in plaats van waardelooze stoffen, die den boer anders wel eens in de handen gestopt worden. De heer Kiel betoogde dat de ver eeniging haar naam //Doelmatige Samenwerking" eer heeft aangedaan, en sprak den wensch uit dat zij aldus blijve voortgaan en nog vele jaren tot steun van de landbouwers strekken moge. Zaamslag. In denamiddaggodsdienstoefening der Geref. kerk A weigerde het orgel den dienst. Toen een onderzoek naar de oorzaak daarvan werd ingesteld, bleek dit te zijn een kat, die in het orgel verblijfplaats had gezocht. Het kostte nog al eenige moeite, om het angstige dier, zonder te veel met de nagels daarvan in aanraking te komen, uit het orgel te verwijderen. Bij de halte Rietmole is Zaterdagavond door een goederentrein aangereden het 9jarig zoontje van den spoorwegarbeider Dieperink waardoor het een schedelbreuk bekwam. Bij het rangeeren te Blerik is Zaterdag avond de beambte G. tusschen de buffers bekneld geraakt en gedood. Middelburg, 20 Nov. Heden werd alhier aan de Abdij vanwege Gedep. Staten van Zeeland aanbesteed het herstellen of vernieuwen van eenige Provinciale Waterstaatswerken en wegen met hun onderhoud, gedurende drie jaren, in- gaande 1 Januari 1908, in 21 perceeleu. Ingeschreven werd 13e perceel (straatweg wederzijdsch Sluis, raming 1105 per jaar). 14e perceel (straatweg van deu grooten weg bij Breskens naar Groede enz., raming f 2812 per jaar). 15e perceel (straatweg Sehoondijke-IJzendjjke, raming 3641 per jaar en straatweg Oostburg- Zuidzande, raming f 362 per jaar). Voor de perceelen afzonderlijk werd niet in geschreven, doch voor deze perceelen gecombi- neerd werd het minst ingeschreven door den heer A. van der Made te Schoondjjke, voor 7010. 16e perceel (straatweg en grindweg van Ter Neuzen naar Axel, raming f 6145 per jaar). Hiervoor werd ingeschreven door de heeren K. de Vos te Ter Neuzen, voor 6780, J. Cambeen te Hontenisse, voor 6597 en P. C. van der Hooft te Ter Neuzen, voor f 5993. 18e perceel (straat- en steenslagweg van YValsoorden naar Hulst, raming f 4937 per jaar). Hiervoor werd ingeschreven door den heer J. F. Adriaansens-Polfliet te Walsoorden voor 5287 en door den heer J. Cambeen te Hontenisse voor 5000. 19e perceel (steigerdam met steiger te Wal soorden, raming f 624 per jaar). Hiervoor werd ingeschreven door den heer J. F. Adriaansens-Polfliet te Walsoorden voor 574 en door den heer J. Cambeen te Honte nisse voor f 543. 20e perceel (steiger te Ter Neuzen, raming 320 per jaar). Hiervoor werd ^ingeschreven door den heer G. J. Balkenstein te Ter Neuzen voor 210. Voor de 4 laatstgenoemde perceelen gecom- bineerd, werd niet ingeschreven. 's Gravenhage, 20 Nov. Tweede Kamer. De begrooting voor buitenlandsche zaken is aangenomen. Het debat over de begrooting van landbouw is aangevangen. Na de pauze interpelleerde de heer Marchant over het onder de wapenen houden van het blijvend gedeelte. De Minister van Oorlog, erkennende zijn aan schrijving van 12 Juli een boewel op goede gronden berustende onvoorzichtigheid was, ver- zekerde dat hij gaarne de teleurgestelden wilde te- gemoetkoraen bij v. door na behoorlijk onderzoek van de klachten tijdelijk verlof toe te kennen, dat eventueel kan worden bestendigd. Daar- voor is echter de medewerking der Kamer noodig. De heer Marchant stelde eene motie voor, strekkende om dat gedeelte van het blijvend gedeelte dat naar 's Ministers oordeel zonder schade voor 's lands belang kan worden gemist, met klein verlof naar huis te zenden. De heer Talma betoogde, dat de aanschrijving van 12 Juli niet te niet kan worden gedaan. De latere ministerieele aanschrijving was onwettig. Kamer van Koophandel en Fabrieken te Ter Neuzen. Vergadering van Dinsdag 19 Nov. 1907. Voorzitter de heer J. A. van Rompu. Verder aanwezig de heeren Thoiens, Lensen, Kramer en Blankers. Afwezig de heer Drost. Een vacature. Na opening der vergadering worden de notulen der voorgaande vergadering gelezen en behoudena eene kleine wijziging goedgekenrd. Mededeeling wordt gedaan van een schrijven van den Directeur-Generaal der posterijen en telegiafie, waarin deze, in verband met de in 1908 te Lissabon te houden Internationale telegraafconferentie verzoekt te willen mededeelen welke wijzigingen de Kamer meent dat in het belang van den handei, de seheepvaart en de nijver- heid in ons land noodig zijn, teneinde die wenschen te kunnen overwegen. In verband met dit schrijven is ingekomen een schrijven van het bureau der Karaers van Koophandel in zake postdienst, te Amsterdam, dat in overweging geeft eene vergadering van afgevaardigden der Kamers te beleggen, evenals dit indertijd met het oog op de postconferemie is geschiedt. Be heer Lensen zou gaarne zien, evenals de Rotter- damsche Kamer van Koophandel gewenscht achtte, dat er een mildere opvatting werd gehuldigd met het tellen der woorden en dat uitdrukkingen die als een woord gelden als 1 woord worden berekend, al zijn deze niet aaneen geschreven. Overigens zou hij eene algeheele verlaging van het tarief zeer gewenscht vinden. De Voorzitter is het daarmede eens. Bij eene verla ging van het tarief zal een drnkker gebruik van de telegraaf gemaakt worden. Hij wijst er ook op dat de Vlissingsche Kamer verlaging voorstelt van het bedrag dat moet betaald worden voor het inschrijven van een telegram-adres te rerminderen van 20 op f 10 en zou dat ook willen steunen. De heer Lensen stemt daarmede in, opmerkende dat het inschrijven van een adres eigenlijk niets zou moeten kosten. De heer Blankers zou ook vermindering van het binnenlandsch tarief gewenscht achten, door evenab in Belgie in te voeren dat voor het minimum tarief van 25 cent 15 in plaats van 10 woorden kunneu worden geseind. De Voorzitter meent dat het niet noodig is dat afzon derlijk te vermelden, daar in het denkbeeld van den heer Lensen algemeene verlaging van het tarief, dus ook voor het binnenlandsch verkeer is begrepen. De heer Blankers stemt dat toe. Besloten wordt, de gemaakte opmerkingen ter kennis van den Directeur-Generaal te brengen. Met het oog op de beperkte fondsen der Kamer zal niet deelgenomen worden aan de vergadering van afgevaardigden te Amsterdam. Door de Nederlandsche Kamer van Koophandel te Brussel wordt steun gevraagd voor hare pogingen om verbetering te krijgen in de spoorwegverbing van Brus sel en Antwerpen met Hamburg en Bremen, via Bokstel- Wesel. Die verbinding laat veel te wenschen over, zoowel wat betreft de aansluitingen als het materieel, daar in deze internationale treinen zelfs doorgaande waggons ontbreken. De heer Lensen vraagt of dit wel een zaak is waar- mede deze Kamer zich moet bezig houden. Hetisalleen een belang voor de reizigers van Brussel. Het is voor Nederland slechts doorgaand verkeer en de Nederland sche reizigers voor Duitschland gaan over de lijn Vlissingen. De Kamer stemt met de woorden van den heer Lensen in en besluit het schrijven voor kenrisgeving aan te nemen. Mededeeling wordt gedaan van een schrijven van de Kamer van Koophandel te Gent, dat door haar,^ over- eenkomstig het verzoek dezer Kamer, aan den Belgischen Minister van Spoorwegen is verzoeht, bij den Neder- landschen Minister van Waterstaat pogingen in het werk te stellen om te verkrijgen openstelling van het telegraafkantoor te Ter Neuzen op dezelfde uren als dat te Vlissingen geopend is. Ook de Gentsche Kamer zou openstelling des nachts zeer achten in het belang van de seheepvaart. Een afschrift van het adres aan den Belgischen Minister is bij het schrijven gevoegd. Wegens de vacantie is deze zaak door de Gentsche Kamer eerst op 1 October jl. beliandeld. Van betrekking op deze zaak is een schrijven van den Minister van Waterstaat, d.d: "27 Sept. jl., waarbij Z.Exc. te kennen geeft, dat er vooralsnog geen termen gevonden worden om het telegraafkantoor te Ter Neuzen gedurende den nacht voor het verkeer open te stellen. Ook te Vlissingen werd tot heden de nachtdiensl niet ingevoerd, alleen werd met ingang van 1 Aug. jl. het aantal uren van openstelling ran het telegraafkantoor aldaar uitgebreid. Ten einde echter aan het verzoek der Kamer zooveel doenlijk tegemoet te komen, zullen maatregelen worden genomen om ook de diensttijd van het kantoor te Ter Neuzen te verlengen, met ingang van een in de Staats- courant aan te geven tijdstip. (Deze uitbreiding van den dienst is inmiddels reeds in werking getreden. Red.) De Voorzitter merkt, op dat het invoeren van nachtdienst dus van de baan is. De heer Lensen merkt op, dat de Kamer den Minister wel dank mag betuigen voor den door hem genomen maatregel, die zeer gemakkelijk is. Spreker althans ondervind dat herhaaldelijk. De heer Kramer is het daarmede eens. De ingevoerde uitbreiding van den dienst, komt hen, die betrokken zijn bij de seheepvaart, zeer te stade. Besloten wordt Z.Exc. voor den genomen maatregel dank te betuigen. Van den Nederlandschen Bond van Handelsreizigers is ingekomen een verzoek om steun aan hare pogingen bij aen Directeur-Generaal der posterijen en teiegrafie aangewend om te verkrijgen dat postwissels op de postkantoren zullen worden behandeld gedurende den geheelen duur der openstelling van het kantoor en niet zooals thans op beperkte uren, wat vooral voor hen die des daags voor hunne zaken afwezig moeten zijn, een groot ongerief is. De heer Lensen acht de tegenwoordige regeling dat de behandeling van postwissels op een vroeger uur gestaakt wordt zeer natuurlijk. De ambtenaren moeten toch gelegenheid hebben hun kas op te maken en hun boeken bij te schrijven. Men kan toch niet vergen dat dit pas zou kunnen geschieden na het sluiten van net kantoor? De ambtenaren zijn ook menschen en elke kassier zal zijn kas opmaken in de bureau-uren. Er wordt dan ook op gerekend dat daarvoor gelegenheid is. De heer Blankers meent dat toch ook op belangen van het publiek dient te worden gelet. Het kantoor is nu voor de behandeling van postwissels geopend van 9 tot 3 uur, dat is op den druksten werktijd en dan heeft niet elk de gelegenheid om zijn werk te laten liggen en naar het postkantoor te gaan, in het middag- uur wordt buitendien gegeten. Eene verruiming van den tijd waarop postwissels worden behandeld, zou hij zeker noodig achten. De heer Lensen verklaart ook wel mee te kunnen gaan met het denkbeeld om de gelegenheid voor het behandelen van postwissels met een paar uur te ver lengen, bv. van 95 ure. Besloten wordt dat in dezen geest aan den Bond van Handelsreizigers zal worden geschreven. Door de Kamer van Koophandel te Bergen op Zoom wordt geschreven dat de groothandelaars en fabrikanten uit die omgeving handeldrijvende in vele aan de Bel gische grens gelegen plaatsen van Westelijk Noord- Brabant en Zeeland, nadeel ondervinden door de vele aldaar in omloop zijnde nikkelen en koperen Belgische pasmunt, waarmede zij ook worden betaald, en waarbij de franc voor 50 centen wordt berekend. Scherpe con- currentie is oorzaak, dat zij uitbetalingin Nederlandseh geld niet als eisch kunnen stellen, te meer waar dit bij de kleine winkeliers moeilijk door te zetten is, daar zeer vele arbeidsloonen aldaar in Belgische en niet in Nederlandsche munt worden uitbetaald, waarom de be- talingen bij de winkeliers ook met dat geld geschieden. Bij gebrek aan wisselkantoren is de winkelier dus ver- plicht ook daarmee te betalen. Betoogt wordt de wenschelijkheid op grond van het aangevoerde bij de Regeering aan te dringen op net invoeren van wettelijke bepalingen tegen de circulatie van vreemde pasmunt in Nederland. De heer Thoiens kan niet aannemen d»t men de Iranc in betaling moet nemen voor 50 cent, dat kan voor hoogstens 48 cent zijn. Do heer Kramer meent dat het bepaald ondoenlijK zijn zou, de Belgische munt in de grensgemeenten te weren. De heer Lensen.: Het behoort eigenlijk toch met zoo te zijn en op dien grond zouden we het misschien kunnen steunen. De heer Thoiens meent dat het een zaak voor tie handelaars zelve is, zc moeten dan maar bepaleu dat ze dat geld niet aannemen, buitendien, wanneer ze door de uitbetaling in Belgisch geld rerlies lijden, zullen ze daar wel rekening bij houden bij het bepalen van hunne prijzen. De Voorzitter: Het zou dan niet alleen de Belgiscne pasmunt betreffen, want als men die aan de Belgische grens weren wil, moet men aan de Duitsche grens ook de Duitsche pasmunt weren. Bij de verdere bespreking wordt opgemerkt dat men er hier geen last van onderrindt, en dus niet de nood- zakelijkheid vau het nemen van wettelijke maatregelen inziet. Is dit in Bergen op Zoom wel het geval, dan is het de taak der Kamer aldaar, die maatregelen te vragen Het schrijven wordt dus voor kennisgeving aangenomen. Van de Kamer van Koophandel te Meppel is een schrijven Ingekomen betreffende de groote verhooging ran het tarief voor het vervoeren van bestelgocderen op de spoorwegen, dat vooral op kleine afstanden nog al ingrijpend is. De Kamer wendde zich tot den Minister van Waterstaat met een betuiging van leedwezen dat Z Exc dat verhoogde tarief heeft goedgekeurd en ver zoeken martregelen te nemen, dat daarvoor het vroegere tarief weer geldend wordt verklaard. De Kamer vraagt steun voor hare pogingen in deze richtiug. De heer Blankers stelt voor daaraan adhaesie te ver- leenen. Een verschil van 20 cent, op een colli van 16 K G is toch nogal ingrijpend. De Voorzitter merkt op, dat men in een tijd leen, dat men gaarne allcs voor niets zou hebben. ledei die met vervoermiddelen te maken heett weet dat de kolen steeds op^eslagen zijn, dat ook de vervoermiddelen, door het stiigen van de prijzen der materialen waarvan ze vervaardigd worden, steeds duurder worden. Daarmede behoort toch ook rekening gehouden te worden en hy zou het daarom niet raadzaam achten, zonder dat men over nadere gegevens beschikt, te besluiten tot het yerleenefl van adhaesie. De spoorwegmaatschappijeu hebben toen ook rekening te houden met hunne aandeelhouders, die toch ook wel eens iets van hun kapiwal willen terugzien. Voorts is een vervoer op korter. afstand naar evenredigheid altijd duurder dan een vervoer over een groot traiect. De heer Thoiens: Herstelling van het vroegere tarief zou toch zeker zijn in het belang van den handei. De heer Blankers stemt daarmede in Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van verzending als bestelgoed. Voor het overige meent hij dat de Ka™®r er toch is om te letten op de belangen van het publiek, maar niet om te zorgen voor dividenden van de houders van spoorwegaandeelen. Buitendien, het zal met die aandeelhouders, althans die der maatschappij totexploi* tatie van staatspoorwegen wel schikken, die aandeelen staan nog zoo kwaad niet, althans men kan er geen los krijgen. De heer Kramer vindt de ingevoerde verhooging ook agal van beteekenis. Besloten wordt adhaesie te verleenen. Ingekomen is eene brochure van den heer U Missel, rukker uitgever te Doetinchem, welke daarin bepeit de oprichting eener rijksbank, ter verzekermg van kapi- taal in Nederlandschen handei en Industrie belegd. Dc heer Lensen noernt het in die brochure ontwikkcm nenkbeeld een utopie, mooi, maar onuitvoerbaar. Eene vergeliiking te maken met de bloeieude postspaa ,nk, wat in die brochure gedaan wordt gaat me i beleggers van gelden op de spaarbank dobbelen niei

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1907 | | pagina 2