a1 !,n iou"e"
Kaiioer Mr. P. DIELEIAI,
BREllKEN.
yeerea- e» Kapokbedden,
MEEU
zal gesl©f®a® zijn.
A. MASQUELIER,
J. ds Smidt-Pothovsn,
Advertentien.
Hoogwatergetsj te Ter Neuzen.
Wollen-,Clutsen-enMo!toudekens,
Oiterst coneurreerende prijzen. Levering franco.
Breda en Ter Neuzen.
Menigeen lijdt aan de nieren en aan pijn in
den lug, doch het onderstaande bericht bevestigt
onze meening dat hier kortbij een geneestniddel
daai voor bestaat, dat met succes aangewend
wordt.
Mejuffrouw de Wed. J. Gram, Middenlaan 137a
te Breda, meldt ons Voordat ik Foster's Rug-
pijn Nieren Pillen begon in te nemen, heb ?k
vijttien jaren lang gesukkeid met een aanhou-
dende en stekende pijn in bet smalle gedeelte
van den rug, dikwijls strekte zich deze pijn uit
tot in de schouderbladen en linkerzij. Ik had
veel last van booidpijn en ik gevoelde mij
s morgeus bij het opstaan zoo duizelig, dat ik
mij moest vasthouden, wilde ik niet ontver vallen.
De urine had een donkerbruine kleur en ver-
spreidde een onaangename Incht. Ik gevoelde
mij ten laatste zeer zwak en moedeloos, en
daai bij kwam dat mijn eetlust gaandeweg minder
was geworden. Ofschoon ik verschillende be-
bandelingen voor mijn ziekte had ondergaan,
was ik hiermede niet veel verder gekomen. Uw
pillen daarentegen liadden reeds dadelijk een
gunstigen invloed op mijn gestel. De pijnen
werden met den dag minder en toen ik vijf
doozen gebruikt had, waren al de kenteekenen
mijner ziekte verdwenen. Ik gevoelde mij dan
ook tegenover andere lijders verplicht, de wel-
dadige werking van Uw Pillen bekend te maken.
Ik ondergeteekende verklaar dat het boven-
staande waar is en maehtig U het publiek te
maken op elke wijze die U goeddunkt.
Onthoudt de naam Foster's Rugpijn Nieren
I illen, die duidelijk gedrukt staat op elke doos
van dit geneesmiddel. Laat U niets anders in
Uw handen stoppen. Zij zijn te Ter Neuzen
verkrijgbaar bij den heer A. van Overbeeke-
Leunis, estkolkstraat. I oezending geschiedt
franco na ontvangst van postwissel it 1.75
voor een of 10.voor zes doozen.
Kinderen enZiekenj
Ondergeteekenden berichten hier-
mede, dat hun F5Ssa«sS te Ter
Sleuzan, op 23 Jursa a. s.
Gebr. KAAN.
D A G E N.
Voorm.
Zaterdag
29
Juni
4 5
Zondug
30
u
4.57
Maandag
1
Juli
5.50
Dinsdag
2
u
6.47
Woensdag
3
7.50
Donderdag
Vrijdag
4
8.58
5
10.2
4.31
5.22
6.17
7.18
8.23
9.30
10.35
Advocaat en Procureur te Middelburg.
Zitdag te TER NEUZEN tot September a. s.
elken eei'sten en elerden Woensdag van
elke maand, van 9U/j uur in Hotel Centraal"
(Keersemakek.)
Genezing zonder operatie door den nieuwen
band van
Breukmeester,
Jezusstraat 20, Antwerpen.
Is den eersien Woensdag
Specialiteit in CETNTURES, ELASTIEKE
ROUSEN, CORSETTEN enz. enz.
Bijzonder steiseS voor het recht maken
van scheef gegroeide khtdereti.
TER NEUZEN.
GROOTE SORTEERIKG
Woilen, Kapok-, Zeegras-
en Stroomatrassen.
kom der gemeente te brengen, we dat moeten toejuichen,
maar laat ons vasthouden aan eene haven volgens de
atmetingen van liet voorstel der Maritime Vereeniging.
ue heer Tholens: Ik ben van meening dat we, waar
we alles van de regeering moeten krijgen, wel wat be-
n m 0Dze eisellen moesten zijn en geen wetten
stelien, maar trachten verbetering van bet bestaande te
verknjgen.
De heer Lensen Wie ondervindt er nil van den be-
staanden toestand nadeel De losplaatsen die er nu
woi'den ne" 111111 tegenwoordigen staat gebruikt
De heer DrostEen beteren toestand krijgen we door
eene nieuwe haven, daar dan het tegenwoordig in ge-
biuik zynd terrein, van overlading ontlast wordt.
T,^e ,ee!' Tholens: Die nieuwe haven zal uitsluitend
voor hout gebruikt worden.
De heer DrostBeteekent het hout dan vooru niets
De heer TholensZeker, maar ik stel er ook priis
p om e bestaande loskaden in beteren toestand te
orengen.
De heer Drost: Daar zijn wij ook niet tegen, als er
gelden voor disponibel zijn, maar wij achten dat niet
in de eerste piaats noodig.
w1?,® •heeraB.lank!rs,: Ala u ons P!an nagaat, zult u
tock zien, dat in de haven ook is ontworpen een kaai-
9«uur fvann?0(^ M*. Aengtef waarlangs een diepgang van
hnJt* u kaaimuur is dan toch niet uitsluitend Voor
outschepen bestemd, al kan het ook voorkomen dat
ofll -llt ?e aden schip, wanneer het van groote
me 10gen is, daarlangs moet meeren. Wanneer we
e ovei acting, die thans op het spoorwegemplacement
wordt de toestand op de thans in ge-
u-?err^lnen beter en we krijgen het nieuwe
Sao? i976r J'i wordt thans verder dan kilometer-
p al 127 gewerkten het officieele plan gaat niet*verder
r H6|te,'!'ein benoodigd voor de uitvoering van plan
va ook \oor de helft in de thans bestaande opsiag-
plaatsen, in piaats van het thans in gebruik zijnde
P-iagterrein krijgen we dan deels wel wateroppervlakte,
?-r om opslagplaats te doen. Voorts wordt
et station alhier nog meer dan thans geencom-
Dreerd en het is er ons juist om te doen, dat te ontlasten.
..,riaf voorts 1 M. boven den waterspiegel,
terwyl de spoorbaan 1 M. beneden den waterspiegel
gelegen is. Hoe zal men op dien korten afstand de
men et bestaande spoor tot stand brengen,
zondei dat zulks tot terreinverlies leidt? Van uitbrei-
mg van terrein zal dan ook wel geen sprake meer
j1'' e anJgen dan wel water om de schepen in te
lengen, maar ten koste van terrein, thans gebruikt om
de geioste goederen op te slaan.
P'a" der Maritime Vereeniging is aanbevelens-
waaia, daarvan kan men precies zien wat men erdoor
il u°m °P n'euw terrein is.
eUD)rosstVVaar da heer ThoJens zooeven be-
s^heidenheid in het eischen'aanbeval, wil ik even op-
meiken dat de kosten van het plan der Maritime Ver
eeniging zyn geraamd op ongeveer 500,000. Nu kan
TJ'0vtV raming van gevoelen verschillen, maar
die begiooting is toeh ook niet door kinderen opgemaakt.
.f/1 evenwel, dat thans door den heer Bekaar
wordt aanbevolen is geraamd op 700,000. Dat is dus
reeds een verschil van 2 ton meer. Dan moet men in
i h, i .n™ men vo'gens dat plan zou krijgen
tM-ooriVevn meter, dat is dus voor 6en goed schip,
bleed 0 meter en diep 3 meter, voorts 1 haven van
Ify ,rae.tei' lengte, breed 45 meter en diep 6 meter, daar-
J 11 OK' men dan nog de 300 meter kaaimuur voor
e schePen- Dat koet reeds 7 tou, maar hoe-
i-,e ST, weei niet verhoogen, wanneer die oor-
p onkelijk op 3 meter diepte ontworpen haven ook op
O meter moet worden gebraeht, terwijl men ook niet
met eene breedte van 30 meter kan volstaan Voor
steenhaven, was dit voldoende
e heer Iholens: Eene steenhaven hebben we niet
meer noodig.
De heer Drost Juist, dus moet die haven ook worden
ingericht voor de zeevaart. Dan zal de noodige ver-
dieping en verbreeding de kosten wel met 1£ ton ver-
noogen. VVd men zooveel mogelijk de kadelengte nabij
komen die het plan der Maritime Vereeniging biedt,
d.aaz0.u ,nJen daarvoor zoo mogelijk aan deze zijde der
staaliabriek nog een derde haven kunnen mak'en, die
wanneer de evenredigheid juist is, 200 meter lang zou
""nen zlJn- Daa verkreeg men 320 -J- 360 400
T±r kadelen&te met de 300 meter diepe kade
totaal 1380 meter, maar dan zouden de kosten van uit-
voering zeker hooger loopen dan 1 millioen gulden.
n.Pt inK derMamime Vereeniging biedt daarenlegen
met inbegrip der 300 meter diepe kade totaal 1500 meter
naaelengte, voor den prijs van ongeveer een half millioen.
^een bl'' dit Plan eai'der van bescheiden-
neid, dan van owbesclieidenheid sprake kan zijn.
5y'' Lensen: Wanneer die twee havens gemaakt
w oi den op de piaats waar ze thans zijn ontworpen, dan
krygen we water in piaats van op'slagterrein en de
giootste kwestie is toch wel om opslagterrein te winnen.
lie heer iholens: Ik kan niet veronderstellen dat de
autoriteiten die het plan ontworpen hebben met een
plan zouden komen dat geen verbetering brengt en het
beschikhare terrein zou verminderen. Ik kan niet be-
grijpen waarom ze zoo iets zouden doen.
e eei Diost: Dat kan ik ook niet begrijpen, maar
van het zoogenaamde officieele pian is het toch duide-
gebleken dat dit het geval was.
De heer Tholens Ik kan dat niet aannemen.
e heer Kramer: Ik meen, dat deze discussie nu weer
geheel een tei-ugtreden is in de bespreking van de rorig-e
vergadenng. J oen is toch besloten om een haven te
vragen overeenkomstig het plan der Maritime Vereeni
ging. Uaarover behoeft dus thans niet meer te worden
beslist.
De heer Tholens: Wat dat betreit geef ik u eeliik,
maai* ^un het eene woord komt het andere.
D^ Voorzitter: Maar zou de Kamer, alvorens verder op
dit onderwerp door te gaan, niet eerst of tegelijk behan-
delen het schrijven dat door den Hoofdingenieur aan de
Kamer is gezonden Dit hoadt m. i. met de besproken
zaak wel eenig verband.
De heer DrostIk erken, dat er daarin wel eenig
verband met de aan de orde zijnde zaak ligt, maar ik
acht dat schrijven van zooveel gewicht en van zooveel
beteekenis, dat ik het beter zou achten, om met de be-
handehng daarvan nog eens eene vergadering te wachten.
De bespreking van dat schrijven hangt niet af van het
besluit op het thans door den heer Lensen gedane voor
stel. Ik gel oof dat de Kamer thans nog niet rijp is,
om dat belangrijk schrijven reeds te behandelen'
en het noodig is om dal eerst nog eens rustig te over-
wegen, teneinde er met kennis van zaken over te kunnen
beslissen.
De VoorzitterIn elk geval moet het worden mede-
geaeeld, willen de heeren dan besluiten de hehandeiing
aan te houden, daartoe hebben zij het reeht.
De heer Lensen zou het liever nog eens aanhouden.
De Voorzitter wenscht het in elk geval in zijn geheel
mede te deeien hij meent dat de Kamer dit tegenover
den Hoofdingenieur verpJicht is, te inter, waar reeds
een uittreksel er van in de courant is gepubliceerd.
De heer Drost zegt naar aanleiding hiervan dat het
hem verbaasd heeft een stuii voor de Kamer van Koop-
handel bestemd, in de courant te hebben gezien, no°"
voor het in de vergadering is medegedeeld, ofvooralle
leden er van hebben kennis genomen. Dat is toch geen
gewoonte.
De Voorzitter geeft te kennen dat hij voornemens was,
fltraks dit ook ter sprake te brer.gen. Hem is er niets
van bekend, hoe de courant er aan gekomen is. Hij
vei moedt dat misscbien een der jongere leden, niet bekend
met het gebruik daaromtrent er inzage van heeft ge-
geven. Hij acht het echter ongewenscht dat zulks
geschiedt en wilde daai'op ook wijzen*
Ue heer Lensen: Ik ben een der jongere leden, maar
kan verklaren, dat ik het uittreksel in de courant en
het stuk zelve, tegelijk heb ontvangen.
De heer Drost: Ik ben het jongste lid, doch uit mijn
vraag dienaangaande kan wel blijken, dat ik het niet
gegeven heb. Jk wil eerlijk zeggen, dat ik van meening
was, dat de publiciteit was gegeven met het doel om
stemming te maken voor plan B, wat me nu echter
blijkt onjuist te zijn.
De oorzitter kan verzekeren dat hij er .de hand niet
in heeft gehad.
Alsnu wordt lezing gegeven van het navolgende
schrijven door den heer Bekaar, Hoofd-Ingenieur-l)irec-
teur van 'sRijks Waterstaat te Middeiburg tot de Kamer
gericht
Middelburg, 18 Juni 1907;
Aan de Kamer van Koophandel
te Ter Neusen
De heer Minister van Waterstaat vereenigt zich met
mijn.voorstel om te onderzoeken-in hoever zou kunnen
worden voldaan aan het verlangen, uitgcdrukt in het
schrijven van Uw College aan Zijne Excellence van
3 dezer, no. 401.
len einde te handelen volgens Zijner Excellence's
wensch, om deze zaak zooveel mijgelij^ te_bespo8digen,
acht ik het noodig, eerst een'fge irkaeic inScbtjinien bij
u in te winnen, terwijl ik het niet overbbdig acht, u
™J.i11 gevoelen mede te deeien over de beste wijze waarop
de nu reeds zoo lang hangende zaak tot een eind kan
worden gebraeht.
Vooraf iets over het ontstaan van de verschillen de
plannen voor de uitbreiding der los- en laadplaafsen te
Ter Neuzec.
Het eerste ontwerp, dat een meer dan voorloopig
kurakter had, werd opgemaakt in 1899. Het oiuvatte
een kaaimuur voor diepgaande schepen, aansluitend aan
de zoogenaamde nieuwe loskade, benevens ten zuiden
daarvan, naast het kanaal een houthaven, een steenhaven
en een vlothaven om de havens Jang te kunnen maken,
zou de spoorweg oostwaarts verlegd moeten worden.
Mijn voorstel was destijds, om«dadelijk al de gronden
voor de uitvoering van dit werk aan te koopen, waaraan
echter door de Regeering geen gevolg kon worden ge
geven, en om aan te vangen met de uitvoering, door
net bouwen van den kaaimuur en het maken van de
hout- en steenhaven, zoover dit kon geschieden zonder
den spoorweg om te leggen, terwijl de vlothaven voor-
eerst zou worden weggelaten, en daaromtrent later zou
worden beslist. Dit was het zoogenaamde plan B, dat
om de uitvoering te bevorderen, wel beperkter was,
maar geheel in het volledige plan paste en voor uit
voering vatbaar bleef.
Het droeg destijds de goedkeuring van belanghebben-
den weg, en ook van de Kamer van Koophandel, met
welk college mondeling was overlegd Het werd in
haar rapport van 3 Juli 1901, ook ter uitvoering aanbe
volen door de Commissie, die bij Ministerieele bescliik-
king van 19 October 1900, kabinet, werd benoemd om
versiag uit te brengen over spoorweg- en havenaange-
legenheden te Ter Neuzen, en waarvari de heer Cluyse-
naer voorzitter, de tegenwoordige voorzitter van den
Raacl van toezicht op de spoorwegdiensten, de Burge-
meester van Ter Neuzen, de toenmalige Arrondissements-
mgenieur en ondergeteekende leden waren.
Intusschen was de bouw van de staalfahriek aange-
vangen, maar door overleg met de Directie dezer inrich-
ting was het mij mogen gelukken om de gebouwen
zoodanig geplaatst te krijgen, dat de uitvoering van
plan B mogelijk bleef. VVaarschijnlijk zou dat plan op
net oogenbiik reeds geheel of grootendeels uitgevnerd
zyn, wanneer niet in de zitting van de Tweede Ks-mer
van voor de Regeering vertrouwbare zijde te kejnen
was gegeven, dat wel op minder kostbare wijze in de
beboeften van Ter Neuzen kon worden voorzien, yant
daarvan was het gevolg, de mij verstrekte opdracht fc'oor
net opmaken van een meer eenvoudig ontwerp. 'Dat
laatste was het plan van 1903, te Ter Neuzen than^ ge-
doopt met den naam van het -/officieele plan", wahrin
de havens verdwenen, en de losplaatsen langs het kanaal
ontworpen waren.
Na veel onderhandelingen met Provincie en Spoorijveg-
maatschappij was de uitvoering van dit plan voorge-
nomen, toen de meeste expediteurs, gesteund doof de
kaaiwerkei's van Ter Neuzen, tot de Regeering het ver-
zoek richtten om liever den kanaaldijk zoover mogelijk,
tot Sluiskil toe, tot lospiaats in te richten en daarlangs
sporen te leggen. Op het terrein werd een en arider
door den heer Minister van Waterstaat persoonlijk onder-
zocht en besproken, en Zijne Excellence verklaarde zich
bereid om aan dat verlangen zooveel mogelijk tegemoet
Pas was dit gebeurd of den heer Minister werd, weder
door de meeste expdditeurs eene adhaesie-betuiging toe-
gezonden aan een adres van den eigenaar der 8taal-
tabnek, waarin verzocht werd, voor d>e fabriek geen
sporen aan te leggen, waardoor het vorig verzoek zoo
goed als te niet werd gedaan.
OP deze frontveranderfng wenschte de heer Minister
hujkbaar geen acht te slaan en de uitvoering van het
door Zijne Excellentie op het terrein en na bespreking
met beianghebbenden op hun verzoek gewijzigde plan
werd vastgesteld en zou verder uitgewerkt wordem
f oen verscheen weder een plan, namelijk dat van de
Maritime Vereeniging, welke de haven van Ter Neuzen
wil aanleggen op ruim vier kilometer afstand van de
kom der gemeente met spoorwegverbinding naar Slnis
ku. De bespreking van dit plan in Uwe vergadering
heeft het verzoek ten gevolge gehad, dat thane door
den heer Minister in mijne handen is gesteld.
Eindelijk schijnt er dan nu kans te zijn, dat de ver-
schillende beianghebbenden het eens worden, en 'na
jaren lang onvruchtbaar en onaangenaam gehaspe^ is
men teruggekeerd tot de eenvoudige heginseler., die
staande loskade, zooals altijd de bedueling is geweest
zeker met minder lengte worden volstaan, dan de Ver
eeniging op het oog heeft.
Het komt mij voor, hoewel ik daarvoor natuuylijk
niet kan instaan, dat een naar de tegenwoordige omstan-
digheden gewijzigd plan B, zoo noodig niet dadelijk in
zyn geheel, maargeleidelijk uitgevoerd, bij de Regeering,
op grond van hetgeen vroeger door haar' werd goedge-
keurd, wel voor uitvoering in aunmerking zou komen,
en ik ben in ieder geval bereid daartoe zoo veel mogelijk
mede te werken. Immers, in bet algemeen zal men iiet
toch wel met mij eens zijn, dat dan aileen hetstichten
van havens op grooten afstand van het centrum der
gemeente en van het hoofdspoorwegstation in aanmerking
dient te komen, wanneer de gelegenheid in de nabijheid
ontbreekt. J
Ik stel uwe vergadering nu voor, ten einde den door
den keer Minister verlangden spoed te betrachten, om
in de eer3te piaats uwe gedachten te laten gaan over
de vi aag, lioe het plan B, desnoods met eenige meerdere
onteigening, ware te wijzigen, om aan de eerste behoeften
te voldoen, daarbij in aanmei king nemende, dat, wanneer
de haven van ler Neuzen in bloei toeneemt, vergrooting
of vermeerdering der los- en laadplaatsen altijd mogelijk
is, en dat men mag vertrouwen, dat de regeering dan
met in gebreke zal blijven, om ook daartoe mede te
werken.
Kon uw college mij eene teekening overleggen,
waaiop in zeer algemeene trekken is aangegeven wat
zi j, van die veronderstelling uitgaande, gewenscht zou
achten, dan zou dit tot de spoedige bekandeling veel
kunnen bijdragen.
Het spreekt van zelf, dat ik ook bereid ben om daar-
nevens andere plannen, die door Uw college mochten
worden voorgestaan, aan den heer Minister over te
brengen ik kan echter niet voorspellen of ik deze zal
kunnen ondersteunen. Voor inlichtingen zal u zich
kunnen wenden tot den Arrondissements-Ingenieur, den
heer Van Loon, die door mij gemachtigd wordt om u
die te verstrekken, terwijl ik gaarne bereid ben om,
aesverlangd, een (liefst zooveel mogelijk voltallige) ver
gadering van de Kamer tot nadere bespreking van een
en ander bij te wonen.
Met 5 tegen 2 stem men wordt besloten dit schrijven
"J1 e?e volgende vergadering te behandelen. Voor
uaaolijke behandeling stemmen de heeren Tholens en
de Voorzitter; voor aanhouding stemmen de heeren
Lensen, Kolijn, Drcst, Blankers en Kramer.
He Voorzitter geeft in overweging om dan nu het
verzenden van het door den heer Lensen voorgestelde
schrijven ook uit te stelien.
L)e heer Lensen is daar tegen, hij wenscht dat dit
ten spoedigste wordt verzonden. Uit Let schrijven van
den heer Bekaar blijkt dat het eerste adres der Kamer
een verkeerden indruk heeft gevestigd en hij acht het
noodig dien zoo spoedig mogelijk weg te nemen. Wordt
zijn voorstel dus aangenomen, dan zou hij er prijs op
stelien, dat het terstond wordt uitgevoerd.
De Voorzitter acht dat verkeerd en meent oat de Ka
mer uit deferentie voor den heer Bekaar beter deed met
dat schrijven thans nog niet te verzendeu.
De heer Lensen ziet niet in dat door het verzenden
van dat schrijven ook maar in het minst wordt te kort
gedaan aan de deferentie voor den heer Bekaar.
De heer Drost is het daarmede eens. Als we aan
iemand iets schrijven en we ontaekken dat deze ons
verkeerd begrijpt, hebben we zegt spreker toch
het volste recht om hem daarvan mededeeling te doen.
De heer Lensen zou het schrijven terstond willen
verzenden.
De heer Blankers is het daarmede eens.
De Voorzitter ziet geen reden voor die haast, want de
:aak waar4 het om gaat kan er toch niet door bespoedigd
vm'n on
R liggen HCLOl UCIUBl Ull UUILCU
en zoo dicht mogelijk bij Ter Neuzen zelf.
Ik heb gemeend dat het nuttig kon zijn, uw college
een en ander in herinnering te brengen, omdat deze
lunge iijdensgeschiedenis in het licht stelt hoe telkens
de vertragingen alieen werden veroorzaakt door invioe-
den van uit Ter Neuzen zelf, en dat het nu waarlijk
tijd wordt om de Regeering niet telkens met nieuwe
denkbeeldeu aan boord te komen, maar zich te houden
aan een plan, dat zooveel mogelijk aan bovengenoemde
hooldvereischten voldoet en voor uitvoering vatbaar is.
Aan deze vereischten voldoet een ontwerp in dengeest
van plan B, naar mijne meening het beste. Het terrein
voor de havens ligt zoo dicht mogelijk bij Ter Neuzen,
en de spoorwegverbinding schijnt gemakkelijk en weinig
kostbanr. I)e ontworpen steenhaven kan thans vervallen,
nu besloten is om tegenover het eiland een opslagplaats
te maken, waar de steen, die te water wordt aan en
afgevoerd, en andere goederen, die met de spoorweg in
aanraking komen, kunnen geborgen worden, terwijl
desnoods ook op den kanaaldijk, evenals tegenwoordig,
steen kan worden opgesiagen Het geheele terrein, dat
voor plan B bestemd was, kan dus voor een of twee
houthavens, met opsiagplaatsen worden benut. Des-
niettegenstaande zal, zelfs wanneer men de onteigening
zoover uitstrekt als de aanwezigheid der Staalfabriek
toeiaat, geen haven verkregen worden, van zoo groote
lengte als de Maritime Vereeniging verlangt, maar dit
is ook geen onafwijsbare eisch Bovendien kan, wan
neer men, hetgeen ik het beste blijf achten en waarin
ik niet het minste bezwaar zie, de loskade voor diep
gaande schepen aanlegt langs het kanaal langs de be.
zaak
worden.
De heer Lensen: We hebben dan toch den besiaan-
den verkeerden indruk weggenomen.
De Voorzitter brengt het voorstel van den heer Lensen
lot net -verzenden van een nader schrijven aan den
Minister van Waterstaat in stemming.
keer K°liju vraagt nadere inlichtingen, waar het
eigenlijk over gaat.
De oorzitter geeft hierop lezing van het door den
heer Lensen voorgestelde schrijven en voegt daaraan
toe, toch eigenlijk te meenen dat dit schrijven wel
eenig verband houdt met den brief van den Hoofdinge
nieur, die tot later is aangehouden.
De heer Drost: We hebben daarvan kennis genomen
en kunnen thans onderzoeken.
De VoorzitterMaar is het nu niet onbescheiden
om na die kennisneming dit adres te verzenden?
be heer Lensen: Dat vind ik niet, het is slechts
een verduidelijking van het eerste.
De heer Drost ziet ook geen bezwaar in verzending.
Iiet voorstel van den heer Lensen wordt hierna met
4 tegen 3 stemmen aangenomen. Voor stemmen de
heeren Lensen, Drost, Blankers en Kramer. Tegen de
heeren Tholens, Kolijn en de Voorzitter.
De Voorzitter vraagt thans naar aanleiding van het
schrijven van den heer Bekaar, dat deze bereid is in
eene vergadering der Kamer met de leden nader het
plan te bespieken, of de leden er geen prijs op stelien,
den heer Bekaar tot het bij wonen der eerstvoigende
vergadering uit te noodigen.
Dit wordt mot algemeene stemmen goedgevonden.
De heer Lensen vraagt of juist is, hetgeen hij en de
andere heeren die deze vergadering vroegen, hebben
vernomen, dat namens de Kamer ook een afschrift van
het adres aan den Minister is verzonden aan deu heer
Bekaar. Daartoe was toch in de versadering niet be
sloten.
De Voorzitter beantwoordt de vraag toestemmend.
Het is steeds gewoonte om aan betrokken ambtenaren
een afschrift van verzoekschriften te zenden, ahhans
wanneer dat stukken zijn, die later bij hen om advies
terug komen. Zoolang de Kamer daarnmtrent geen
ander besluit neemt, wordt daarmede voortgegaan. Hij
vraagt of men met die gewoonte wenscht te breken.
De heeren Lensen, lnost en Blankers verklaren er
geen bezwaar tegen te hebben, doch het alieen als in-
lichting te hebben gevraagd, opdat zij weten zouden
wat en aan wie er stukken van de Kamer uitgaan.
Bij dif omvraag deeit de beer Drost mede, vernomen
te., iiebben dat er in Antwerpen pogingen worden
aangewend om nachtdienst voor de telegraaf te
yerkrijgen in het verkeer met Vlis ingen. Hem werd
medegedeeld, dat, zoo vim hier daartoe ook pogingen
wenlen aangewend, er veel kans bestond, dat men dat
ook zou vc-rkrijgen, vooral wanneer die poging ook van
Gent werd gedaan hij vraagt of het geen overweging
zou verdienen, daarvoor pogingen aan te wenden.
Na korte bespreking wordt besloten over deze zaak
een schrijven te richten aan de Kamer van Koophandel
te Gent en haren steun te verzoeken.
Hierna niemand het woord verlangende, sluit de
Voorzitter de vergadering.
tt
It'
V
van iedere insand te spreken hij Mej. E. VAN
LEEUWAARDEN, Noordstraat (Schotschenhoek),
Ter Neuzen, van des voormiddags 10 tot
'snamiddags 1 ure. Ook is bij aan huis te
ontbieden.
VAN