Telegrafische berichten. Landbouwberichten, das bij gebreken aan het roer of in de commando's terstond groot gevaar op de daar liggende schepen in te varen. Van de thans bestaande opslagruimte wordt 21,000 M2. afgenomen, waartegen door ont- eigening van terrein der staalfabriek 20,000 Ms. daaraan wordt toegevoegd. Dit is dus eene vermindering van 1000 M2. Maar bovendien wordt het thans bestaande opslagterrein ge deeltelijk rangeerterrein, wat ook een niet gering verlies aan opslagplaats zal tengevolge hebben. De spoorweg moet op de ertskade worden gebracht. Geschiedt dit door de helling te maken achter de nieuwe kade, dan is daar geen gelegenheid meer zooals thans, om daar goederen op te slaan en geschiedt het over de nieuwe kade, dan is die kade vrij wel onbruikbaar voor opslagplaats. Er zal ook geen zwaaiplaats zijn van langer dan 125 M. Groote schepen zullen dus ge- trokken door krachtige sleepbooten, van Vlissingen of Antwerpen te ontbieden, achteruit de sluis on de buitenhaven moeten verlaten. De kanaaldijk wordt thans reeds als losplaats ge- bruikt tot 1000 M. verder dan het ontworpen zuidelijk eind der losplaatsen, zoodat er dus van uitbreiding der losplaatsen geen sprake is, terwijl de opslagruimte vermindert. Daartegenover staat dan alleen, dat aan de thans reeds in gebruik zynde losplaatsen over 300 M. lengte diepgaande schepen zullen kunnen worden gemeerd. Tevergeefs wordt afgevraagd, waarom door de autoriteiten met alle kracht wordt aangedrongen tot uitvoering der bestaande plannen. Het hoofd der gemeente geeft den raad alle pogingen tot wijziging der bestaande plannen te staken, uit vrees, dat we niets zullen krijgen. Ook de Voorzitter der Kamer van Koophandel zegt,/laat ons nemen wat we krijgen kunnen, door nieuwe gezichtspunten, aan de Regeering kenbaar gemaakt, zou Hare sympathie kunnen verflauwen, waardoor wellicht de zoo hoog noodige uitbreiding eene vertraging zou kunnen ondervinden." Maar er is toch uitbreiding noodig. Met het oude plan krijgt men integendeel beperking, in plaats van iets te krijgen, wordt nog iets ontnomen 1 De vereeniging wenscht thans op uitbreiding aan te dringen, thans, nu de Regeering een eere-schuld jegens Ter Neuzen wil aflossen. Er is gezegd men kan wanneer het noodig blijkt, later opnieuw bij de Regeering aanklop- pen want het officieele plan is volstrekt geen beletsel om later uitvoering te geven aan andere plannen. Dit laatste wordt toegegeven. Het //plan" is geen bezwaar, maar wel zal het ffgeld" bezwaar zijn. Wanneer de Regeering nu eenmaal wat voor Ter Neuzen gedaan heeft, zal men'weer niet zoo gemakkelijk een open oor vinden voor nieuwe plannen. Dat te veronderstellen is lichtzinnigoptimisme. De belanghebbenden keuren het oude plan niet af uit lust tot oppositie maar omdat ze de overtuiging hebben dat de uitvoering dier plannen zal zijn tot schade voor Ter Neuzen. Zij protesteeren tegen de mededeeling van den Minister van Waterstaat aan den heer Fruytier in de zitting der Tweede Kamer, //dat hxj tot zijn genoegen kan mededeelen, dat uit het zeer onlangs ontvangen rapport van den Hoofd-ingenieur blijkt, dao het nader overleg met de belanghebbenden tot overeenstemming heeft geleid, dat nl. het oorspronkelijlr ont werp., behoudens enkele kleine wijzigingen, ten slotte naar aller meening nog de beste op- lossing bleek te zijn. De Hoofd-ingenieur heeft niet met de belanghebbenden overlegd en niet hunne adhaesie aan de oorspronkelijke plannen ontvangen. Wel is bij hem 21 Dec. voor een deputatie gehoor verzocht en inzage van de plannen, doch 2 maanden later werd pas bericht ont vangen dat het schrijven onbeantwoord bleef, omdat het ontwerp van de los- en laadplaats nog niet kon worden uitgewerkt en daarmede nog eenigen tijd gemoeid zou zijn. Wanneer het ver genoeg gevorderd zou zyn, zou inzage worden gegeven. De Hoofd-ingenieur stuurde de belangheb benden dus weder met een kluitje in het riet, niettegenstaande de Minister hen scnriftelijk in overweging gaf, wanneer het hunne be- doeling was invloed uit te oefenen op die plannen zich met den Hoofd-ingenieur in ver- binding te stellen. Wat de belanghebbenden dan eigenlijk willen Vooraf wordt verklaard dat zij in hunne wenschen volkomen homogeen zijn, en met terzijdestelling van particuliere belangen het Hier was hetGinds, drie schreden verder, aan den voet van die kleine hoogte, lag een met mos begroeid stuk rotsgesteente, als bij toeval rustende op eenige onregelmatig gevorm- de steenbrokken. Miele sloop daarheen, de wilde bessenstruiken kraakten onder zijn voet. Hij bemerkte dit nauwelijks, de begeerigheid deed hem alle vrees voor gevaar vergetenal ware het zijn ondergang, hij kon dien aandrang niet weerstaan. (Wordt vervolgd.) oog hebben op den vooruitgang der haven, op 1 den bloei van Ter Neuzen Daar de som die voor de haven van Ter Neuzen beschikbaar komt niet onbeperkt is, wenschen zij te behouden wat zij hebben, aan. het bestaande dan ook geen geJd te besteden, en met den Minister te zeggen//desnoods later." Zij wenschen het in uitzicht gestelde half millioen gaarne aangewend tot iets nieuws. Verschillende voorstellen der belanghebbenden om den kanaaldijk tot Sluiskil geschikt te maken voor losplaats, werden door den Waterstaat op verschillende gronden niet voor uitvoering vatbaar geacht. Degenen die echter beweren dat belang hebbenden niet weten wat ze willen, en elk oogenblik wat anders vragen, hebben ongelijk. Zij willen thans geen verbetering van het be staande, dat desnoods later. Zij wenschen uitbreiding ten zuiden van de staalfabriek en daarvoor een haven, in beheer bij de gemeente Ter Neuzen. Daar zijn geen peperdure terreinen, maar pi. m. 80 hectaren akkerland met een enkele boerenwoning. Men make, waar aan den kanaaldijk het terrein der staalfabriek eindigt, eene coupure in dien dijk, grave daar een ruime haven en aan die haven de 300 M. steenen kade voor diepgaande schepen. Zij denken zich de haven op een diepte van 27 voet met een zoo steii mogelijit talud en rond de haven een 50/60 M. breede strook handelsterrein, dat in perceelen aan belanghebbenden wordt verhuurd, gedeeltelijk met het recht van voorkeur als losplaats der voor de huurders binnenkomende schepen, gedeeltelijk vrij. Het voordeel, ook voor de spoorwegmaat- schappij, springt duidelijk in het oog. De te beladen ledige waggons behoeven niet alle op het station Ter Neuzen te worden gedirigeerd, maar kunnen gedeeltelijk evengoed van Sluiskil naar de laadplaats worden gebrachtde beladen wagens kunnen ook eveneens naar Sluiskil worden afgevoerd. waardoor het station Ter Neuzen van zijn geregeld voorkomende belem- mering door waggons wordt ontlast en het thans in gebruik zijnde handelsterrein beter tot zijn recht zal komen en meer kunnen presteeren dan nu het geval is. In die haven zullen de schepen ook vrij zijn van de zuiging van voorbijvarende schepen, en geheel beveiligd voor aanvaring, wat voor de scheepvaart op Gent een groot voordeel is. Er is dan ook gelegenheid voor het maken eener zwaaiplaats van 200 M. Behalve de 300 M. diepe kade verkrijgt men 1200 M. loswal met beschoeiing van 2 M. onder kanaalpeilbij blijkende behoefte kan men successief de gehfeele haven van kade voorzien, waardoor men 1500 M. verkrijgen zou, terwijl volgens het oude plan nimmer meer dan 1100 M. beschikbaar zou zijn. Heeft men behoefte aan verdere uitbreiding, dan kan men ten zuiden een dergelijke haven maken die even gunstig zal gelegen zijn. Maar voorloopig heeft men aan die haven een opslagruimte van 8 hectaren tegenover een verlies van 8000 M2. voor kanaalverbetering aan het bestaande stationsterrein, dus eene vermeerdering van 72,000 M2. tegen eene ver mindering bij uitvoering van het officieele plan. Bij wat ruimer aankoop van grond, waardoor de aankoopsprijs niet in evenredigheid behoeft te stijgen,kan dieoppervlaktetotruim 130.000 M!. vermeerderd worden. Deze nieuwe kade ligt 2000 M. verder van de sluis dan de bij het station Ter Neuzen be staande ontworpen los- en laadplaatsen wat voor de scheepvaart natuurlijk niets beteekent, ter wijl het geheele terrein, eventueel ook een tweede haven, resorteert onder de gemeente Ter Neuzen. Voor hen die bevreesd mochten zijn, dat nieuwe plannen een nieuw tijd verlies zouden veroorzaken, omdat deze opnieuw zouden moeten worden uitgewerkt, wordt verwezen naar den reeds vroeger aangehaalden brief van den heer Hoofd- ingenieur, dat het ontwerp den 21 Dec. nog niet kon worden uitgewerkt en daarmee na 2 Febr. nog eenigen tijd gemoeid zou zijn. Zoo heel veel tijd zou er dus toch nog niet verlo^en zijn indien nog eens een nieuw plan moest worden uitgewerkt. De raming van het oude plan is 530.000 die van het nieuwe (het maken eener haven) 515.000, aldus gespecificeerd Aankoop 17 hectaren grond 76500. Baggerwerk124000. Kaaimuur 300 meter op 27 voet. 180000. Beschoeiing 1300 meter 65000. Sporen 4000 meter 60000. Meerpalenn 2400. Bestratingn 7100. De vereeniging hoopt dat de uitgave der brochure het gevolg moge hebben, dat de wensch van den Voorzitter onzer Kamer van Koophan del wordt vervuld en uitbreiding worde verkre- gen tegen den tijd dat daaraan de meest drin- gende behoefte zal bestaan. TEIl NEUZEN, 12 April 1907. Heden werd van de werf der firma Craig Taylor Co Ltd te Stoekton-on-Tees, met goed gevolg te water gelaten, het stalen schroefstoom- schip Elisabeth genaanid, gebouwd voor rekening der Zuid-Nederlandsche Stoomvaart-Maatschap- pij alhier. Na de eerste opname van de schade door de Noorsche stoomboot ffFarmand" toegebracht aan de spoorwegbrug te Sluiskil, rees het ver- moeden dat deze ernstiger zou zijn dan werd verondersteld. In verband daarmede werd eene verhooging van de gevraagde schadeloosstelling in uitzicht gesteld. Gisteren heeft evenwel een onderzoek der brug door deskundigen naar het schijnt die ernstige vermoedens niet bewaarheid. Er is althans geen naderen eisch gesteld. De betrokken assurantie-maatschappij heeft aange- boden de waarborgsom te storten bij de Ant- werpsche bank, doch de aannemers, de heeren Medaets Declercq, eischen dat die som zal gedeponeerd worden bij de bank te Brussel. Men is het hieromtrent nog niet eens, waarom het stoomschip nog niet is vertrokken, zooals het voornemen was. Wij maken onze lezers attent op de in het eerste blad voorkomende advertentie van de Hollandsche credietbank, waarin de voor- deelige Congoloten op maandelijksche afbetaling worden aangeboden. De trekkingen dezer loten met kapitale hoofdprijzen, hebben zes maal 'sjaars plaats, en beginnen reeds met 20 April a. s. De straatmaker J. H., van Ter Neuzen, die voor een paar maanden te Tilburg werd gearresteerd wegens aanranding van de vrouw van een bierhuishouder te Tilburg, bij wien hij zich had uitgegeven voor onbezoldigd rijks-veld- wachter, belast met het opmeten van het verlof- lokaal, is dezer dagen door de rechtbank te Breda, ter zake van dat feit vrijgesproken. Men schrijft ons Uit bet achtste jaarverslag van de Coopera- tieve, Centrale Raiffeissen Bank te Utrecht blijkt, dat op 1 Januari 1907 waren aangesloten 208 locale banken en de Coop, melkinrichting /,Zaanlandia" th Zaandam. In 1906 kwamen er bij 41 en gingen er af 2. In 1906 werd eene winst gemaakt van 8528.21 tegen f 2459,46 in 1905. Door het bestuur wordt voorgesteld alsnog geen dividend uit te keeren maar het geheele bedrag te storten in het reservefonds, dat daardoor stijgt tot 14751,90. Op 31 Dec. hadden twee banken uit Zeeuwsch- Ylaanderen voorschotten bij de Centrale name lijk Hulst 4785,69 en Koewacht 4707,94. De andere banken hadden alle deposito's, Het meest had Zuiddorpe namelijk 22047,49, het ruinst Lamswaarde 208,32. Op 1 Januari 1907 waren bij de Centrale re Utrecht aangesloten 17 banken uit Zeelandwaar- van 14 uitZeeuwSch-Vlaanderen. Zijteldensamen 927 leden. De meeste leden hadden St. Jan- steen, Koewacht en Oostburg respectievelijk 94, 93 en 91, de minste Graauw en Hulst met 21 en 24. Uitgegeven waren 1205 spaarbankboekjes. De meeste waren uitgegeven door Lamswaarde 275, dan volgde St. Jansteen met 105 en Zuid dorpe met 102. Het meeste spaargeld had Lamswaarde, namelijk 63719,53, dan volgt Oostburg met 61273,58 en Zuiddorpe met f 35526,40. De banken uit Zeeuwsch-Vlaanderen hadden uitgegeven 280 voorschotboekjes. De meeste Koewacht met 57, dan Lamswaarde met 41. De minste had Grauw 6, Hengstdijk en Osse- nisse hadden er ieder 7. In het geheel was aan voorschotten verstrekt door de banken van Zeeuwsch-Vlaanderen 116755,29. Het meest hadden verleend St. Jansteen en Koewacht res pectievelijk f 24,668,50 en f 20,557. De ban ken van Graauw, Hengstdijk, Koewacht, Oost burg en Ossenisse hadden geen voorschotten verleend in loopende rekening aan hare leden. De andere welhet meest had Lamswaarde met 10269,45, het minst Kloosterzande met 440. De heer J. G. Broeksma, gepensioneerd sergeant-majoor der infanterie te Middelburg, is met ingang van 1 Mei a. s., benoemd tot administrateur der militaire verplegingsmaga- zijnen te Maastricht. Sluiskil. Alhier begint het roodvonk epi- demisch te worden. In vele gezinnen zijn de kinderen er door aangetast. Reeds heeft deze ziekte een negeujarig meisje als slachtoffer geeiseht. Zaamslag. Op het adres der drie lotelingen, welke door afkeuring van opgeroepenen het volgend jaar bij de militie zullen worden ingelijfd, om nog dit jaar onder de wapenen te komen, is afwijzend beschikt, omdat inwilliging van het verzoek zou zijn in strijd met de wet. St. Jansteen, 11 April. De man, die de vorige week ter hoogte van de Stadsche dreef een kind uit het watergangetje redde was geen knecht 'van den heer C. B. zooals in uw vorig nummer werd gemeld, maar een voerman uit den Heikant, Schellekens genaamd. De levens- geesten behoefden niet opgewekt te worden, want het kind kon nog praten. Terwijl het naar huis gevoerd werd vroeg het nl. naar zijn makkertje, dat aan den kant van den sloot ge- staan had en onbewust des voermans aandacht op den drenkeling vestigde. De ouders waren niet beangst, want de moeder was alleen thuis en deze gaf het natte kind een uitbrander, doch vergat S. te bedanken. In het bericht van 11 April heeft mijn nieuwen collega dus een paar bokjes geschoten en daar het publiek mij met hem zou kunnen verwarren geef ik hier eene lezing der zaak, zooals zij mij door Schellekens zelf was uiteenge- zet. Ik doe dit gaarne want nu het ongeval zoo wordt voorgesteld, acht ik het noodig den braven redder in het openbaar bekend te maken. Biervliet, 11 April. Tijdeus een regenbui schoot gisternamiddag plotseling een felle blik- semstraal neder, bijna onmiddellijk gevolgd door een daverenden donderslag. Dit gebeurde zoo onverwacht en zoo dicht bij, dat bijna ieder hevig schrikte. Bij den landbouwer W. in de kom sprongen de ruiten, terwijl op het tele- graafkantoor waar men ook niets vermoedde, een vuurstraal uit het telephoontoestel schoot. Gelukkig was de brievengaarder juist even van voor het toestel gegaan. Een kind in de Christelijke bewaarschool verloor haar spraak, vermoedelijk door den plotselingen schrik. Geneeskuudige hulp werd ingeroepen. De kleine is nu beterend. Vlissingen. De Vlissingsche loodsschoener No. 8 is gisteren bij Beachy Head door aan varing met de Fransche stoomvischsloep //Bou logne" gezonken. De aanvaring geschiedde tijdens dikken mist en de schoener zonk bijna onmiddellijk. De schipper, Leroy, en de verdere bemanning, te zamen 12 personen, zijn te Boulogne geland. 's Gravenhage, 12 April. Blijkens een uit Nederlandsch Indie ontvangen telegram is de bende onder den Djavabischen Pangeran Hadji Oemar overvallen, waarbij deze groote verliezen leed en zijn broeder Pangeran Seman en 8 bendeleden sneuvelden. Onzerzijds werden een officier en drie militairen beneden dien rang licht gewond. De M. Ct. schrijft Wij waren heden in de gelegenheid de groote zilveren medailles te zien, die vanwege de provin ciate regelingscommissie voor de paardenfokkerij in Zeeland dit jaar bij de keuring in Februari voor 't eerst zijn uitgereikt aan de 10 hengsten, die met de premie van f 500 bekroond zijn. Aan de voorzijde bevatten zij een fraai ge- modelleerd paardenhoofd, waaronder het wapen van Zeeland, aan de keerzijde is, onder een stralen schietende ster, de naam en het volg- nommer vermeld van het bekroonde dier terwijl een lauwertak lager staat. Het geheel maakt een zeer goeden indruk. Vergadering Hoofdbestuur Zeeuwsche Landbouwmaatschappij, Donderdagmiddag werd in het //Grand Hotel" te Middelburg de voorjaarsvergadering gehouden van de leden van het hoofdbestuur der Maat- schappij tot bevordering van landbouw en veeteelt in Zeeland. Wij ontleenen daaromtrent aan de Midd. Ct. De voorzitter, de heer C. A. H. Wagtho, heeite de aanwezigen welkom. Hij deelde mede dat de heer Mr. P. C. J. Hennequin nog niet in staat is de vergadering te leiden, maar dat de hoop wordt gekoesterd hem dezen zomer in Tholen te zien. Zeker is dat echter nog niet. De notulen van het verhandelde in de ver gadering van 17 Jan. jl. werden goedgekeurd. Naar aar.leiding daarvan werd medegedeeld dat ter uitvoering der genomen besluiten door het hoofdbestuur het volgende is verricht. Aan H. M. de Koningin, is onder toezending van de veranderde statuten, daarop de konink- lijke goedkeuring aangevraagd. Deze werd verleend. Aan H. M. de Koningin is verzocht zooda- nige maatregelen te willen doen nemen dat de invoer van Sacharine zooveel mogelijk wordt beperkt. Aan den Minister van Landbouw enz. is een schrijven gericht, houdende verzoek in't vervolg zoodanige maatregelen te willen doen nemen, dat voorkomen wordt, dat bij het vervoer gezond vee in aanraking komt met dat, lijdende aan een besmettelijke ziekte. Aan den Minister van Waterstaat is een schrijven gericht, houdende verzoek in het motor- en rijwielreglement te willen voorschryven dat automobielen en motors van een licht moeten voorzien zijn, verschillend van dat van andeie voertuigen. Aan de orde was nu de vaststelling van het huishoudelijk reglement. Er zijn slecbts weinig veranderingen in aan- gebracht. Alleen is aan de afdeelingen wat meer vrijheid van handelen gelaten dan thans. Volgens de thans bestaande statuten wordt slecht° 90 door het hoofdbestuur toegekend voor twee keuringscommissies, eene voor paarden en eene voor rundvee. ledere commissie bestaat uit een veearts, die

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1907 | | pagina 10