Telegrafische berichten.
Landbouwberichten,
das bij gebreken aan het roer of in de commando's
terstond groot gevaar op de daar liggende
schepen in te varen.
Van de thans bestaande opslagruimte wordt
21,000 M2. afgenomen, waartegen door ont-
eigening van terrein der staalfabriek 20,000 Ms.
daaraan wordt toegevoegd. Dit is dus eene
vermindering van 1000 M2. Maar bovendien
wordt het thans bestaande opslagterrein ge
deeltelijk rangeerterrein, wat ook een niet
gering verlies aan opslagplaats zal tengevolge
hebben.
De spoorweg moet op de ertskade worden
gebracht. Geschiedt dit door de helling te
maken achter de nieuwe kade, dan is daar geen
gelegenheid meer zooals thans, om daar goederen
op te slaan en geschiedt het over de nieuwe
kade, dan is die kade vrij wel onbruikbaar voor
opslagplaats.
Er zal ook geen zwaaiplaats zijn van langer
dan 125 M. Groote schepen zullen dus ge-
trokken door krachtige sleepbooten, van
Vlissingen of Antwerpen te ontbieden, achteruit
de sluis on de buitenhaven moeten verlaten.
De kanaaldijk wordt thans reeds als losplaats ge-
bruikt tot 1000 M. verder dan het ontworpen
zuidelijk eind der losplaatsen, zoodat er dus van
uitbreiding der losplaatsen geen sprake is, terwijl
de opslagruimte vermindert. Daartegenover staat
dan alleen, dat aan de thans reeds in gebruik
zynde losplaatsen over 300 M. lengte diepgaande
schepen zullen kunnen worden gemeerd.
Tevergeefs wordt afgevraagd, waarom door de
autoriteiten met alle kracht wordt aangedrongen
tot uitvoering der bestaande plannen.
Het hoofd der gemeente geeft den raad alle
pogingen tot wijziging der bestaande plannen
te staken, uit vrees, dat we niets zullen krijgen.
Ook de Voorzitter der Kamer van Koophandel
zegt,/laat ons nemen wat we krijgen kunnen,
door nieuwe gezichtspunten, aan de Regeering
kenbaar gemaakt, zou Hare sympathie kunnen
verflauwen, waardoor wellicht de zoo hoog
noodige uitbreiding eene vertraging zou kunnen
ondervinden."
Maar er is toch uitbreiding noodig. Met het
oude plan krijgt men integendeel beperking,
in plaats van iets te krijgen, wordt nog iets
ontnomen 1
De vereeniging wenscht thans op uitbreiding
aan te dringen, thans, nu de Regeering een
eere-schuld jegens Ter Neuzen wil aflossen.
Er is gezegd men kan wanneer het noodig
blijkt, later opnieuw bij de Regeering aanklop-
pen want het officieele plan is volstrekt geen
beletsel om later uitvoering te geven aan andere
plannen. Dit laatste wordt toegegeven. Het
//plan" is geen bezwaar, maar wel zal het
ffgeld" bezwaar zijn.
Wanneer de Regeering nu eenmaal wat voor
Ter Neuzen gedaan heeft, zal men'weer niet zoo
gemakkelijk een open oor vinden voor nieuwe
plannen.
Dat te veronderstellen is lichtzinnigoptimisme.
De belanghebbenden keuren het oude plan
niet af uit lust tot oppositie maar omdat ze
de overtuiging hebben dat de uitvoering dier
plannen zal zijn tot schade voor Ter Neuzen.
Zij protesteeren tegen de mededeeling van
den Minister van Waterstaat aan den heer
Fruytier in de zitting der Tweede Kamer, //dat
hxj tot zijn genoegen kan mededeelen, dat uit
het zeer onlangs ontvangen rapport van den
Hoofd-ingenieur blijkt, dao het nader overleg
met de belanghebbenden tot overeenstemming
heeft geleid, dat nl. het oorspronkelijlr ont
werp., behoudens enkele kleine wijzigingen, ten
slotte naar aller meening nog de beste op-
lossing bleek te zijn. De Hoofd-ingenieur
heeft niet met de belanghebbenden overlegd en
niet hunne adhaesie aan de oorspronkelijke
plannen ontvangen.
Wel is bij hem 21 Dec. voor een deputatie
gehoor verzocht en inzage van de plannen,
doch 2 maanden later werd pas bericht ont
vangen dat het schrijven onbeantwoord bleef,
omdat het ontwerp van de los- en laadplaats
nog niet kon worden uitgewerkt en daarmede
nog eenigen tijd gemoeid zou zijn. Wanneer
het ver genoeg gevorderd zou zyn, zou inzage
worden gegeven.
De Hoofd-ingenieur stuurde de belangheb
benden dus weder met een kluitje in het riet,
niettegenstaande de Minister hen scnriftelijk
in overweging gaf, wanneer het hunne be-
doeling was invloed uit te oefenen op die
plannen zich met den Hoofd-ingenieur in ver-
binding te stellen.
Wat de belanghebbenden dan eigenlijk willen
Vooraf wordt verklaard dat zij in hunne
wenschen volkomen homogeen zijn, en met
terzijdestelling van particuliere belangen het
Hier was hetGinds, drie schreden verder,
aan den voet van die kleine hoogte, lag een
met mos begroeid stuk rotsgesteente, als bij
toeval rustende op eenige onregelmatig gevorm-
de steenbrokken. Miele sloop daarheen, de
wilde bessenstruiken kraakten onder zijn voet.
Hij bemerkte dit nauwelijks, de begeerigheid deed
hem alle vrees voor gevaar vergetenal
ware het zijn ondergang, hij kon dien aandrang
niet weerstaan.
(Wordt vervolgd.)
oog hebben op den vooruitgang der haven, op 1
den bloei van Ter Neuzen
Daar de som die voor de haven van Ter
Neuzen beschikbaar komt niet onbeperkt is,
wenschen zij te behouden wat zij hebben, aan.
het bestaande dan ook geen geJd te besteden,
en met den Minister te zeggen//desnoods
later." Zij wenschen het in uitzicht gestelde
half millioen gaarne aangewend tot iets nieuws.
Verschillende voorstellen der belanghebbenden
om den kanaaldijk tot Sluiskil geschikt te maken
voor losplaats, werden door den Waterstaat op
verschillende gronden niet voor uitvoering
vatbaar geacht.
Degenen die echter beweren dat belang
hebbenden niet weten wat ze willen, en elk
oogenblik wat anders vragen, hebben ongelijk.
Zij willen thans geen verbetering van het be
staande, dat desnoods later. Zij wenschen
uitbreiding ten zuiden van de staalfabriek en
daarvoor een haven, in beheer bij de gemeente
Ter Neuzen. Daar zijn geen peperdure terreinen,
maar pi. m. 80 hectaren akkerland met een
enkele boerenwoning. Men make, waar aan den
kanaaldijk het terrein der staalfabriek eindigt,
eene coupure in dien dijk, grave daar een ruime
haven en aan die haven de 300 M. steenen
kade voor diepgaande schepen. Zij denken zich
de haven op een diepte van 27 voet met een
zoo steii mogelijit talud en rond de haven een
50/60 M. breede strook handelsterrein, dat in
perceelen aan belanghebbenden wordt verhuurd,
gedeeltelijk met het recht van voorkeur als
losplaats der voor de huurders binnenkomende
schepen, gedeeltelijk vrij.
Het voordeel, ook voor de spoorwegmaat-
schappij, springt duidelijk in het oog. De te
beladen ledige waggons behoeven niet alle op
het station Ter Neuzen te worden gedirigeerd,
maar kunnen gedeeltelijk evengoed van Sluiskil
naar de laadplaats worden gebrachtde beladen
wagens kunnen ook eveneens naar Sluiskil
worden afgevoerd. waardoor het station Ter
Neuzen van zijn geregeld voorkomende belem-
mering door waggons wordt ontlast en het
thans in gebruik zijnde handelsterrein beter tot
zijn recht zal komen en meer kunnen presteeren
dan nu het geval is.
In die haven zullen de schepen ook vrij zijn
van de zuiging van voorbijvarende schepen, en
geheel beveiligd voor aanvaring, wat voor de
scheepvaart op Gent een groot voordeel is. Er
is dan ook gelegenheid voor het maken eener
zwaaiplaats van 200 M. Behalve de 300 M.
diepe kade verkrijgt men 1200 M. loswal met
beschoeiing van 2 M. onder kanaalpeilbij
blijkende behoefte kan men successief de gehfeele
haven van kade voorzien, waardoor men 1500 M.
verkrijgen zou, terwijl volgens het oude plan
nimmer meer dan 1100 M. beschikbaar zou zijn.
Heeft men behoefte aan verdere uitbreiding,
dan kan men ten zuiden een dergelijke haven
maken die even gunstig zal gelegen zijn.
Maar voorloopig heeft men aan die haven een
opslagruimte van 8 hectaren tegenover een
verlies van 8000 M2. voor kanaalverbetering
aan het bestaande stationsterrein, dus eene
vermeerdering van 72,000 M2. tegen eene ver
mindering bij uitvoering van het officieele plan.
Bij wat ruimer aankoop van grond, waardoor
de aankoopsprijs niet in evenredigheid behoeft
te stijgen,kan dieoppervlaktetotruim 130.000 M!.
vermeerderd worden.
Deze nieuwe kade ligt 2000 M. verder van
de sluis dan de bij het station Ter Neuzen be
staande ontworpen los- en laadplaatsen wat voor
de scheepvaart natuurlijk niets beteekent, ter
wijl het geheele terrein, eventueel ook een
tweede haven, resorteert onder de gemeente
Ter Neuzen.
Voor hen die bevreesd mochten zijn, dat nieuwe
plannen een nieuw tijd verlies zouden veroorzaken,
omdat deze opnieuw zouden moeten worden
uitgewerkt, wordt verwezen naar den reeds
vroeger aangehaalden brief van den heer Hoofd-
ingenieur, dat het ontwerp den 21 Dec. nog
niet kon worden uitgewerkt en daarmee na 2
Febr. nog eenigen tijd gemoeid zou zijn. Zoo
heel veel tijd zou er dus toch nog niet verlo^en
zijn indien nog eens een nieuw plan moest
worden uitgewerkt.
De raming van het oude plan is 530.000
die van het nieuwe (het maken eener haven)
515.000, aldus gespecificeerd
Aankoop 17 hectaren grond 76500.
Baggerwerk124000.
Kaaimuur 300 meter op 27 voet. 180000.
Beschoeiing 1300 meter 65000.
Sporen 4000 meter 60000.
Meerpalenn 2400.
Bestratingn 7100.
De vereeniging hoopt dat de uitgave der
brochure het gevolg moge hebben, dat de wensch
van den Voorzitter onzer Kamer van Koophan
del wordt vervuld en uitbreiding worde verkre-
gen tegen den tijd dat daaraan de meest drin-
gende behoefte zal bestaan.
TEIl NEUZEN, 12 April 1907.
Heden werd van de werf der firma Craig
Taylor Co Ltd te Stoekton-on-Tees, met goed
gevolg te water gelaten, het stalen schroefstoom-
schip Elisabeth genaanid, gebouwd voor rekening
der Zuid-Nederlandsche Stoomvaart-Maatschap-
pij alhier.
Na de eerste opname van de schade door
de Noorsche stoomboot ffFarmand" toegebracht
aan de spoorwegbrug te Sluiskil, rees het ver-
moeden dat deze ernstiger zou zijn dan werd
verondersteld. In verband daarmede werd eene
verhooging van de gevraagde schadeloosstelling
in uitzicht gesteld.
Gisteren heeft evenwel een onderzoek der
brug door deskundigen naar het schijnt die
ernstige vermoedens niet bewaarheid. Er is
althans geen naderen eisch gesteld. De
betrokken assurantie-maatschappij heeft aange-
boden de waarborgsom te storten bij de Ant-
werpsche bank, doch de aannemers, de heeren
Medaets Declercq, eischen dat die som zal
gedeponeerd worden bij de bank te Brussel.
Men is het hieromtrent nog niet eens, waarom
het stoomschip nog niet is vertrokken, zooals
het voornemen was.
Wij maken onze lezers attent op de in
het eerste blad voorkomende advertentie van
de Hollandsche credietbank, waarin de voor-
deelige Congoloten op maandelijksche afbetaling
worden aangeboden. De trekkingen dezer loten
met kapitale hoofdprijzen, hebben zes maal
'sjaars plaats, en beginnen reeds met 20 April
a. s.
De straatmaker J. H., van Ter Neuzen,
die voor een paar maanden te Tilburg werd
gearresteerd wegens aanranding van de vrouw
van een bierhuishouder te Tilburg, bij wien hij
zich had uitgegeven voor onbezoldigd rijks-veld-
wachter, belast met het opmeten van het verlof-
lokaal, is dezer dagen door de rechtbank te
Breda, ter zake van dat feit vrijgesproken.
Men schrijft ons
Uit bet achtste jaarverslag van de Coopera-
tieve, Centrale Raiffeissen Bank te Utrecht
blijkt, dat op 1 Januari 1907 waren aangesloten
208 locale banken en de Coop, melkinrichting
/,Zaanlandia" th Zaandam. In 1906 kwamen
er bij 41 en gingen er af 2. In 1906 werd
eene winst gemaakt van 8528.21 tegen
f 2459,46 in 1905. Door het bestuur wordt
voorgesteld alsnog geen dividend uit te keeren
maar het geheele bedrag te storten in het
reservefonds, dat daardoor stijgt tot 14751,90.
Op 31 Dec. hadden twee banken uit Zeeuwsch-
Ylaanderen voorschotten bij de Centrale name
lijk Hulst 4785,69 en Koewacht 4707,94.
De andere banken hadden alle deposito's, Het
meest had Zuiddorpe namelijk 22047,49, het
ruinst Lamswaarde 208,32.
Op 1 Januari 1907 waren bij de Centrale re
Utrecht aangesloten 17 banken uit Zeelandwaar-
van 14 uitZeeuwSch-Vlaanderen. Zijteldensamen
927 leden. De meeste leden hadden St. Jan-
steen, Koewacht en Oostburg respectievelijk
94, 93 en 91, de minste Graauw en Hulst
met 21 en 24.
Uitgegeven waren 1205 spaarbankboekjes.
De meeste waren uitgegeven door Lamswaarde
275, dan volgde St. Jansteen met 105 en Zuid
dorpe met 102. Het meeste spaargeld had
Lamswaarde, namelijk 63719,53, dan volgt
Oostburg met 61273,58 en Zuiddorpe
met f 35526,40.
De banken uit Zeeuwsch-Vlaanderen hadden
uitgegeven 280 voorschotboekjes. De meeste
Koewacht met 57, dan Lamswaarde met 41.
De minste had Grauw 6, Hengstdijk en Osse-
nisse hadden er ieder 7. In het geheel was
aan voorschotten verstrekt door de banken van
Zeeuwsch-Vlaanderen 116755,29. Het meest
hadden verleend St. Jansteen en Koewacht res
pectievelijk f 24,668,50 en f 20,557. De ban
ken van Graauw, Hengstdijk, Koewacht, Oost
burg en Ossenisse hadden geen voorschotten
verleend in loopende rekening aan hare leden.
De andere welhet meest had Lamswaarde met
10269,45, het minst Kloosterzande met 440.
De heer J. G. Broeksma, gepensioneerd
sergeant-majoor der infanterie te Middelburg,
is met ingang van 1 Mei a. s., benoemd tot
administrateur der militaire verplegingsmaga-
zijnen te Maastricht.
Sluiskil. Alhier begint het roodvonk epi-
demisch te worden. In vele gezinnen zijn de
kinderen er door aangetast. Reeds heeft deze
ziekte een negeujarig meisje als slachtoffer
geeiseht.
Zaamslag. Op het adres der drie lotelingen,
welke door afkeuring van opgeroepenen het
volgend jaar bij de militie zullen worden ingelijfd,
om nog dit jaar onder de wapenen te komen,
is afwijzend beschikt, omdat inwilliging van
het verzoek zou zijn in strijd met de wet.
St. Jansteen, 11 April. De man, die de
vorige week ter hoogte van de Stadsche dreef
een kind uit het watergangetje redde was geen
knecht 'van den heer C. B. zooals in uw vorig
nummer werd gemeld, maar een voerman uit
den Heikant, Schellekens genaamd. De levens-
geesten behoefden niet opgewekt te worden,
want het kind kon nog praten. Terwijl het
naar huis gevoerd werd vroeg het nl. naar zijn
makkertje, dat aan den kant van den sloot ge-
staan had en onbewust des voermans aandacht
op den drenkeling vestigde.
De ouders waren niet beangst, want de
moeder was alleen thuis en deze gaf het natte
kind een uitbrander, doch vergat S. te bedanken.
In het bericht van 11 April heeft mijn
nieuwen collega dus een paar bokjes geschoten
en daar het publiek mij met hem zou kunnen
verwarren geef ik hier eene lezing der zaak,
zooals zij mij door Schellekens zelf was uiteenge-
zet. Ik doe dit gaarne want nu het ongeval
zoo wordt voorgesteld, acht ik het noodig den
braven redder in het openbaar bekend te maken.
Biervliet, 11 April. Tijdeus een regenbui
schoot gisternamiddag plotseling een felle blik-
semstraal neder, bijna onmiddellijk gevolgd door
een daverenden donderslag. Dit gebeurde zoo
onverwacht en zoo dicht bij, dat bijna ieder
hevig schrikte. Bij den landbouwer W. in
de kom sprongen de ruiten, terwijl op het tele-
graafkantoor waar men ook niets vermoedde,
een vuurstraal uit het telephoontoestel schoot.
Gelukkig was de brievengaarder juist even van
voor het toestel gegaan.
Een kind in de Christelijke bewaarschool
verloor haar spraak, vermoedelijk door den
plotselingen schrik. Geneeskuudige hulp werd
ingeroepen. De kleine is nu beterend.
Vlissingen. De Vlissingsche loodsschoener
No. 8 is gisteren bij Beachy Head door aan
varing met de Fransche stoomvischsloep //Bou
logne" gezonken. De aanvaring geschiedde
tijdens dikken mist en de schoener zonk bijna
onmiddellijk. De schipper, Leroy, en de verdere
bemanning, te zamen 12 personen, zijn te
Boulogne geland.
's Gravenhage, 12 April. Blijkens een uit
Nederlandsch Indie ontvangen telegram is de
bende onder den Djavabischen Pangeran Hadji
Oemar overvallen, waarbij deze groote verliezen
leed en zijn broeder Pangeran Seman en 8
bendeleden sneuvelden. Onzerzijds werden een
officier en drie militairen beneden dien rang
licht gewond.
De M. Ct. schrijft
Wij waren heden in de gelegenheid de groote
zilveren medailles te zien, die vanwege de provin
ciate regelingscommissie voor de paardenfokkerij
in Zeeland dit jaar bij de keuring in Februari
voor 't eerst zijn uitgereikt aan de 10 hengsten,
die met de premie van f 500 bekroond zijn.
Aan de voorzijde bevatten zij een fraai ge-
modelleerd paardenhoofd, waaronder het wapen
van Zeeland, aan de keerzijde is, onder een
stralen schietende ster, de naam en het volg-
nommer vermeld van het bekroonde dier terwijl
een lauwertak lager staat.
Het geheel maakt een zeer goeden indruk.
Vergadering Hoofdbestuur
Zeeuwsche Landbouwmaatschappij,
Donderdagmiddag werd in het //Grand Hotel"
te Middelburg de voorjaarsvergadering gehouden
van de leden van het hoofdbestuur der Maat-
schappij tot bevordering van landbouw en
veeteelt in Zeeland.
Wij ontleenen daaromtrent aan de Midd. Ct.
De voorzitter, de heer C. A. H. Wagtho,
heeite de aanwezigen welkom.
Hij deelde mede dat de heer Mr. P. C. J.
Hennequin nog niet in staat is de vergadering
te leiden, maar dat de hoop wordt gekoesterd
hem dezen zomer in Tholen te zien. Zeker is
dat echter nog niet.
De notulen van het verhandelde in de ver
gadering van 17 Jan. jl. werden goedgekeurd.
Naar aar.leiding daarvan werd medegedeeld
dat ter uitvoering der genomen besluiten door
het hoofdbestuur het volgende is verricht.
Aan H. M. de Koningin, is onder toezending
van de veranderde statuten, daarop de konink-
lijke goedkeuring aangevraagd.
Deze werd verleend.
Aan H. M. de Koningin is verzocht zooda-
nige maatregelen te willen doen nemen dat de
invoer van Sacharine zooveel mogelijk wordt
beperkt.
Aan den Minister van Landbouw enz. is een
schrijven gericht, houdende verzoek in't vervolg
zoodanige maatregelen te willen doen nemen,
dat voorkomen wordt, dat bij het vervoer gezond
vee in aanraking komt met dat, lijdende aan
een besmettelijke ziekte.
Aan den Minister van Waterstaat is een
schrijven gericht, houdende verzoek in het motor-
en rijwielreglement te willen voorschryven dat
automobielen en motors van een licht moeten
voorzien zijn, verschillend van dat van andeie
voertuigen.
Aan de orde was nu de vaststelling van het
huishoudelijk reglement.
Er zijn slecbts weinig veranderingen in aan-
gebracht. Alleen is aan de afdeelingen wat
meer vrijheid van handelen gelaten dan thans.
Volgens de thans bestaande statuten wordt
slecht° 90 door het hoofdbestuur toegekend
voor twee keuringscommissies, eene voor paarden
en eene voor rundvee.
ledere commissie bestaat uit een veearts, die