SCHOOLGELD.
Ter Neuzensche Courant. Zaterdag 21 April 1906. 46- Jaargang.
No. 4830.
Personeele Belasting.
FEUILLETON.
WERNER'S AVONTUUR.
TWiOHIIDHl BIxiLD.
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
brengen ter kennis dat het kohier van het schooigeld
,0or het openbaar lager onderwijs in deze gemeente
over het le kwartaal 1006, in afschrift, gedurende viji
maanden op de secretarie der gemeente, voor een ieder
ter lezing is nedergelegd.
Ter Nsuzen, 20 April 1906.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. A. P. GE1LL. Burgemeester.
W. S. J. DIELEMAN, Secretaris.
De Burgemeester van TER NEUZEN brengt bij deze
ter kennis van de daarbij belanghebbenden, dat het
door den Directeur der Directe Belastingen enz. te
Middelburg, deu 19 April 1906 invorderbaar verklaard
kohier der personeele belasting dezer gemeente (kom),
over het jaar 1906 No. 1, op heden aan den Ontvanger
der Direete Belastingen, ter invordering is ter hand
gesteld en dat ieder verpllcht is zijnen aanslag op den
bij de wet bepaalden voet, te voldoen.
Ter Neuzen, den 20 April 1906.
De Burgemeester voornaemd,
J. A. P. GEILL.
TER NEUZEN, 20 April 1906.
L. S. van den B., 39 jaar, werkman te
Ter Neuzen, gedetineerd te Middelburg, als
verdacht van het plegen van onzedelijke han-
delingen is heden buiten vervolging gesteld en
zijne invrijheidstelling gelast.
Gistarenavond omstresks half elf werden we
opgeschrikt door het luiden der brandklok en het
geroep van brand. Spoedig hield het gelui op
en klonk het reeds d« brand is gebluscht. En
zoo was het, de spuit C. die reeda met vrijwillige
hulp van enkele bij; het spaithuis aanwezigen
apoedig naar de plaais van den brand was ge-
trokken, kon weer worden teruggebracht.
Het had gebrand in den nieuwen ijzerwinkel
van Verlinde-Bliek in de Vlooswijkstraat. De
vrouw bracht den avond door bij eene in de
nabijheid wonende schoonzuster. Na bet slniten
van den winkel ging Verlinde, terwljl zijn inwo-
nenden oom boven reeds sliep, ziju vrouw afhalen.
Kort nadat hij van huis wat, kwam zijn zwager
{die door een schippersgast gewaarschuwd was)
zeggen dat er brand was in den winkel. Verlinde
liep naar zijn huis, en hij bemerkta dat een pak
met zeemen en sponsen in braud was geraakt.
De rook was ontzetteud. V. ijlde de trappen op
om zijn oom te wekken en kon daarna met emmers
water den brand blnsschen, zonder dat nog
hulp van uit de buurt toesuellende lieden noodig
was.
Het was ook tijd, want 't had niet lang meer
geduurd of de naar de bovenverdieping leidende trap
zoa in brand zijn geraaktdeze is tamelijk ge-
blakerd. Assurautie dekt de schade.
De oorzaak ligt in 'tdnister; de winkel wordt
electrisch verlicht en de kachel heeft sedert enkele
weken niet meer gebrand.
Het alarm bracht dadelijk veel volk op de bean,
die, het geval besprekende, nog lang het rookende
huis bleven bekijken.
't Loopt alhier met de branden nogal gelukkig
af. Deze week kon ook met emmers water worden
gebluscht een bij den heer S. van Rees, vermoe-
delijk door een defect aan den schoorsteen ont-
stanen binnenbrand.
Bij de gisteren te Middelburg gehouden
akte-examens lager onderwijs slaagden o. a. de
heeren A. van Es van Zaamslag, P. J. van den
Ameele van Zuidzande, M. D. Castenmiller van
Op zekeren heetcn dag volgde een zwoele, druk-
keude avond, die ouweer deed verwachten. Rein-
hold bad als naar gewoonte zijn tijd in droomerige
ledigheid doorgebracht. De zon neigde ten ouder-
gaug, toen hij op weg ging naar de woniog van
den baanwachter, om met hem de regeliug eeuer
zaak te bespreken.
Hij wilde namelijk een akte laten opmaken,
waarbij Erdmann gemacktigd werd de villa te
verkoopeu of te verhuren, en bovendien wilde
hij de rekening van de afgeloopen week voldoen.
Reinhold verwachtte den ouden man thuis te
vinden, doch hij trof alleen Lib sau. Zij zat in
het tuintje achter de woning op een bank eenig
huiselijk werk te verrichteu. Hij bleef voor haar
staan en vertelde waarom hij hier kwam.
»Grootvader is den spoorweg langs," zeide zij
//het zal wel een uur duren eer hij terug is.
Maar onadat het morgen Zondag is, heb ik de
rekening van deze week alreeds opgeeuaakt."
Zij stond op en ging in huis, terwijl Reinhold
hare plaats op de smaile bank innam en peinzend
naar den grond staarde.
Lili had groente schoongeraaakt, het afval lag
op den grond verstrooid. Zoo bood zij niet zulk
een dichleriijken aanblik als een week geleden,
toen zij in den verwilderden tuin der villa
tusschen de bioeiende papavers zat. Dat zij on-
middellijk over de rekening der afgeloopen week
sprak, vond hij wel natuurlijk, maar toch ook
Stoppeldijk en H. M. van der Hart van Hoofdplaat.
Beide laatsten slaagden heden ook voor het
examen vrije- en ordeoefeningen.
Blijkens achfcerstaande advertentie wordt
a. s. Zondag te Sas van Gent eene vergadering
gehouden tot oprichting van een Afdeeling Sas
van Gent van den Bond voor Staatspensioneering,
in het Hotel Rotterdam." De heer A. de
Lauwere zal deze vergadering inleiden.
-Bij Kon. Besl. is benoemd tot lid van
het bestuur der visscherijen op de Schelde en
Zeeuwsche Stroomen vdor het district Tholen
en St. Philipsland met de gemeenten van Noord-
Brabant aan de Schelde en Zeeuwsche Stroomen
grenzende, de heer B. A. Overman, te Tholen,
directeur der Zeeuwsche Oestermaatschappij
»Bona Fides".
Kijkuit. Gisteren had alhier de aanbesteding
plaats voor de levering van 30,000 Kg. chili
salpeter.
Hiervoor schreven in de heeren P. J. Scheele
te Ter Neazen voor 13,75, Ph. Menrichy te
Clinge voor 13,73; J. de Moor te Hulst voor
f 13,54 en P. Verbeek te Clinge voor 13,36.
Gegund aan den laagsten inschrijver.
Xaamslag, 16 April. Op de bovenzaal bij de wed
Platteeuw trad de heer Peerlkamp uit Middelburg op
met eene lezing over: .De beste school en het beste
onderwijs voor onze kinderen".
Aan de hand van een viertal stellingen toonde spreker
aan, dat die school en dat onderwijs is de Openbare
school en het Openbaar onderwijs. Deze stellingen
luidden
a. De bijzondere school levert geen voldoende waar-
borgen voor het zoogmaamd wereldlijk onderwijs.
Hierbij wees de spreker op den slechten toesland van
het onderwijs, toen de school onder den invloed stond
der kerk, op de woorden van Groen van Prinsterer, den
voorganger van Dr. Kuvper en voorman der antirevo-
lationaire partij, op woorden van Dr. Kuyper zelf en
van den heer De Savornin Lohman, op de bisschoppelijke
cireulaire, waarin wordt gezegd het kerkelijk onderwijs
te beschouwen als hoofdzaak, het andere (het maat-
schappelijke zouden we knnnen zeggen als bijzaak,
terwijl spr. verder nog wees op Belgie, waar tengevolge
van het keikelijk onderwijs de algemeene volksont-
wikkeling op niet zeer koogfcn trap staat. Ook blijkt,
dat zelfs waar verbeteringen voor het onderwijs den
tegenstanders geen cent kosten, zij toch daaraan niet
willen medewerken.
h. De openbare school is de eenig ware school voor
onze kinderen, omdat het openbaar onderwijs berust
op gezonde opvoedkundige grondslagen.
Spr. merkt op, dat dit een onderwerp is, dat voor
onderwijzera gemakkelijk te volgen is, doch voor niet-
onderwijzers onbekend terrein is.
Toch zal hij eenig denkbeeld daaromtrent trachten te
geven en neemt als voorbeeld de wijze, waarop het
kleine kind tot kennis komt. Dan blijkt, dat de aller-
eerste grondslag van alle ware kennis waarneming is.
Geen opgeplakte kennis, geen var. buiten geleerd lesjc
baten het kind Geef het kind slechts datgene, wat des
kinds is. Waar men zich er wel voor wachte zal het
kind lichamelijk voedsel te geven, dat te zwaar op de
maag ligt, daar zorge men er ook voor het geestelijk
roedsel zoo toe te dienen, dat de kindergeest het ver-
werken kan. En daartegen wordt op de bijzondere
school maar al te vaak gezondigd. Die moet net kinu
alierlei dingen leeren, die boven zijne bevatting gaan.
Ook de Bij'oel is geen s c h o o 1 boek. Dat wil niet
zeggen, dat spr. iets aan de waarde van den Bijbel te
kort wil doen. Hij zelf is door zijne opvoeding zeer
goed met den Bijbel bekend, beter wellicht dan menig
voorstander van Christelijk onderwijs en daarora weet
hij ook, dat de Bijbel voor de school niet deugt. De
taal alleen is reeds veel te moeilijk voor een kinder-
hoofd. Vol Oostersche beeldspraak en godsdienstige
ontboezemingen is de Bijbel voor kinderen onbegrijpelijk,
terwijl er bovendien hoofdstukken in voorkomen, die
spreker zich uit een zedelijkheidsoogpunt wel wachten
zou zijne kinderen ter lezing te geven. Niet, dat de
spreker geen waarde toekent aan den Bijbel voor zich
zelf, maar de Bijbel is geen schoolboek. De bij
zondere school geeft de kinderen te zware kost voor
den geest, opgeplakte kennis, die niets bijbrengt tot de
verstandelijke ontwikkeiing. Daarom is ook de open-
bare sehool de eenig ware, omdat haar onderwijs rust
op gezonde opvoedkundige grondslagen.
c, De openbare school is de beste school tot het aan-
kweeken van christelijke en maatschappetijke deugden.
zeer alledaagschals het ware om een tegen-
stelling te vormen, wenschte Reinhold het betalen
der rekening op delicate manier te doen, b.v. in
een gesloten couvert, zooals men bij een dokter
op de tafel laat liggen.
Na een poosje kwam Lili terog.
Zij had haar voorschoot afgelegd en een kleiHe
granateu broche op de borst gestokennu zag
zij er knapper uit, want hare kleeding was al tijd
net en zindelijk.
Zij aarzelde een oogenblik en zette zich toen
naast Reinhold oj> de bank er was nog juist
plaats, maar geen duimbreed was er over, en zoo
zaten zij tamelijk dicht bij elkaar. Zij haalde
een briefje le voorschijn en hield dit beschroomd
voor zich in kleine, bijna kinderlijke letters
stonden daar de kleine uitgaven genoteerd, die
satneri een belachelijk geringe som uitmaakten.
*Wat heb ik goedkoop geleefd riep Reinhold
schert8end uit en aarzelend voegde hij er bij
//Maar ge hebt niets voor uw arbeid gerekend
Lilidat gaat niet, dat is geen manier van
doen. Overal, de geheele wereld door, laten de
menscheu zich betalen voor hun arbeid
Zij zweeg en staarde naar den grond. Misschien
had zij willen zeggen, dat zij met genoegen die
tleine diensteu had verrichtmaar dat durfde zij
niet, of zij wist de juiste woorden niet te vindeu.
Daarop nam Reinhold eveneens beschroomd
eenige geldstukken en iegde die in haar schoot.
Flet bedrag was veel te hoog voor een gewoon
weekloon, doch naar zijne meening niet zoo hoog,
dat daardoor een beleedigende verdenkiog geweit
ton worden. Hij vertelde ook dadelijk, dat dit
overeeukwam met het loon te FrankforU
Lili bloosde echter toch, misschien van vreugde
over het rijke geschenkmaar Reinhold geloofde
Spr. zegt. dat sommigen wel eens onderscheid maken
tusschen christelijke deugden en maatschappelijke deug
den. Om dit na te gaan heeft spr. den Bijbel naast
zich gelegd en opgeschreven, welke deugden Jezus ter
beoefening aanprees, welke ondeugden Hij afkeurde.
En spr. kon geen verschil bemerken tusschen deze
deugden en die, welke in onze maatschappij als zoodanig
doorgaan. Alleen wil men soms een schijn aangeven,
door een anderen naam te gebruiken, maar wat men
daarmede bedoelt is precies hetzelfde. En wat het
zuiver kerkelijke aangaat, de openbare school staat voor
de godsdienstleeraren open. De Wet geeft aan predi-
kanten en godsdienstleeraren het recht hunne lessen in
de openbare school te komen geven. Niet alleen wordt
hun daarvoor een lokaal afgestaan, maar zij krijgen zoo
noodig nog vuur en licht op den koop toe. Wanneer
dus op de openbare school geen godsdienstoaderwijs
wordt gegeven, dan is dat de schuld van die predikanten,
die geen gebruik willen maken van het recht, dat de
Wet hun geeft. Niet op ons deschuld. En toch wordt
ons dat naar het hoofd geslingerd. Dat is niet eerlijk.
Zelfs wil men de openbare school verwijten, dat zij
het godsdiensiig gevoel ondermijnt.
Spr. wijst o. a. op de schandelijke lastertaal in de
beruchte Terschellingsche oproeping en eenige andere
niet minder verachtelijke uitlatingen tegen de openbare
school en roept ieder der aanwezigen, die bijna alien
door het openbaar onderwijs zijn opgevoed, ook zij, die
nu om welke reden dan ook voorstanders zijn van het
christelijk onderwijs, ieder hun ner roept spr. tot getuige
dat het niet waar is, dat de openbare school zijn gods
dit istig gevoel heeft ondermijnd. Daartegenover staat,
dat de christelijke school de ondeugd d%r onverdraag-
zaamheid kweekt. Wel tracht men dit met mooie
woorden te verbloemen, wel zegt men, het kind leert
bij ons: Heb uwen naaste lief als Uzelf, maar dal is
de theorie slechts. De praktijk, die het kind door
waarneming leert, is dezeWij zijn de ware goede
Christenen en de anderen zijn niet goed. Wel wordt
daartegenover door de Katholieke kerk b. v. geleerd, dat
men de anderen als afgedwaalde schapen moet beschou
wen, die op den rechten weg gebracht moeten worden,
maar wie de geschiedenis kent van inquisitie en brand-
stapel, weet wat dat medelijden der Kerk met den afge
dwaalde beteekent. En niet alleen op de Katholieke,
maar ook op de overige -christelijke scholen openbaart
zich, ook in de gebruikte boeken, het verschil tusschen
theorie en praktijk. Voorts wijst spr. nog op de bis
schoppelijke cireulaire en het artikel daaromtrent in de
katholieke school over het gevaar, dat er ligt in den
omgang met andersdenkenden. Iedere sekte moet op
straf van zelfmoord onverdraagzaamheid jegens anderen
kweeken. Daarom is de openbare school, die voor elk
kind, voor Jood en Griek en Samaritaan, toegankelijk
is, de eenige ware school, waar onze kinderen iiaasten
liefde kunnen leeren.
d. Als aanhangsel deze stelling De zoogenaamde
vrije school is in werkelijkheid niet vrij.
Naar aanleiding zijner rede wekt spr. de toehoorders
op om, waar zij binnenkort op Zaamslag voor de keuze
zullen staan naar welke school zij hunne kinderen
zenden moeten, het gesprokene wel te overdenken. Dan
zal de keuze ongetwijfeld vallen op de Openbare School.
Van de gelegenheid tot debat werd gebruik gemaakt
door den heer Segers uit Axel. Deze riep de clementie
der toehoorders in zoo hij soms spreekfouten maakte,
daar hij nimraer had schoolgegaan. In hoofdzaak be-
toogde hij het volgende:
De coalitie (waaiover de heer Peerlkamp in de inleiding
fesproken had) was niet tegenuatuurlijk. Rome en Dordt.
adden alleen samengevoegd wat samen behoorde, het
verschillende in beider program terzijde stellende.
Debater begrijpt niet, waarom men den Bijbel niet
zou kunnen gebruiken. Men vermijde, hetgeen niet
bevorderlijk zou kunnen zijn voor het zedelijksheids-
gevoel. Sommige gedeelten kunnen best verklaard
worden, meent debater. Een tekst als voorbeeld nemeude
geeft hij de wijze aan, waarop hij zich voorstelt, dat
een onderwijzer zou te werk gaan om die eer, kind te
doen verstaan.
De heer Peerlkamp heeft gezegd, dat de bijzondere
school steenen voor brood geeft. Maar debater heeft
wel gehoord, dat men op de openbare school leert:
Een steen, die met de hand wordt voortgeworpen, komt
naar de aarde terug door de aantrekkingskraeht der
aarde. Nu heeft hij nog nergens kunnen vinden wat
aantrekkingskraeht eigeniijk is. Debater zou gaarne
zien, dat spr. hem dat eens vertelde. Ook wat electri-
citeit is. Niemand die 'tweet. En toch wordt daarover
op de openbare school geleerd. Dat zijn toch ook
dingen, die bsven de bevatting van een kind gaan.
Debater wenscht zich eene school, waarin de kinderen
worden opgevoed in de vermaning en de vreeze des
Heeren. Niet, dat de kinderen op de Christelijke school
zooveel beter zijn dan die op de openbare. Neen, debater
durft zelfs wel zeggen, dat zij soms in hunne uitlatingen
veel slechter zijn, dan de kinderen van de openbare
school I Maar wat nu gezaaid wordt kan wellicht later
goede vruchten voortbrengen. Op de openbare school
in Axel is wel door een onderwijzer geleerd, hoeveel
de Koningin verdiende, hoeveel dat per dag waseneen
dst niet zoo heel vast, en toen hij tranen in haar
oogen zag opwellen, verschrikte hq en moest hij
wel een hartelijken toon aanslaan.
orLieve Lili, ik heb u toch niet beleedigd f"
vroeg hij. »Och Hemel, zoo is het niet bedoeld
En zij scheen zich ook getroost te hebben,
want met een zwaarmoedig lachje autwoordde
zij #U is wel goed, ik dank u. Als ge goed
viudt, koo i ik daarvoor een aandenken, en dan
is het evengoed alsof gij raij dat aandenken zelf
hebt gegeven, niet waar f"
Rsiuhold had zich zelven wel otn de ooren
kunnen slaan. Zo<5 was het heeletnaal niet bedoeld
Hij kon toch niet elke week een aandenken geven,
en bovendien
Hoe verrukkelijk de na' ijheid van het jonge
meisje voor Reinhold was of misschien juist
daarom hij gevoelde zich beklemd. Het weder
kon daar ook wel schuld aan hebben, want de
wclken hingen zeer laag en uit hun scherpe
randert vloog nu en dan een felle lichtstraal.
r Waarom spreekt ge van een aandenken, Lili
vrorg hij na een poos. »Ik ben immers nog hier."
o/Spoedig zult ge niet meer hier zijn", zei ze
zacht.
h Dat is zoo, kind; ik kan niet eeuwig hier
op de heide blijven. Maar ik heb hier toch de
villa, dus kom ik wel terug. Nu, Lili
Piotsiling veranderde het meisje; het was of
een geheime zorg haar plotseling drong alien
schroom ter zijde te zetten. Zij greep met beide
handen Reinhold bij den arm en boog zoo ver
naar hem, dat haar adem langa zijne wang streek.
*Ge moet heengaan en niet weer hier komen,"
zeide zij gejaagd. //Dat huis ginder dat heeft
reeds ongeluk gebracht en het zal nog meer
ongeluk brengen Vraag mij niets, ik kan dit
vergeljjking tusschen die twee gemaakt. Spreker heeft
gezegd, dat vele ouders gedwongen worden hunne
kinderen naar de bijzondere school te zenden en dat
daarom die school ook al niet vrij is. maarer weden
toch vele daizenden guldens uit vrije beweging voor
die school bijeengebracht. Dat is "noodig, "want de
bijzondere school krijgt veel minder van den Staat,
dan de openbare. Deze krijgt per kind 36 gu dens, de
andere veel minder. Spreker wekt de voorstanders van
bijzonder onderwijs op met het schenken hunuer gaven
voort te gaan.
Na dit debat kwam het woord aan de inleider. Deze
wees er op, dat alleen gesproken was door een onge-
leerd jongeling, die lof reidiende roor den durf om
hier te spreken. Echter zouden hier andere mannen
moeten geweest zijn. Zij, die tot de voormannen gerekend
kunnen worden. Die hadden aanwezig moeten zijn om
Hunne zaak te verdedigen. Zij zijn echter weggebleven
uebben het werk overgelaten aan een jongeling.
Niet hij, maar zijne voorlicliters behoorden hier te vei-
schijnen.
De heer Peerlkamp toonde allereerst aan, dat de
coalitie wel degelijk tegen natuurlijk was. Zoo er ooit
twee vijanden geweest zijn, dan waren het wel Rome
en Dordt en spr. durfde gerust voorspellen, dat, wanneer
het wezen kan, dat er nog eenige jaren een vrijzinnig
Ministerie aan de regeering blijfi, de coalitie weer ge-
heel verbroken zal zijn. 't Ging niet om de godsdienstige
belangen, maar om de wereldlijke belangen Die
zelfde wortel des geloofs" was een leuze, meer niet,
maar in wsrkelijkheid was het om de maeht in den
staat te doen. Wat debater gezegd heeft over het
onderwijs uit den Bijbel toont duidelijk, dat hij niet
het minste begrip heeft van onderwijs geven en dat ook
op hem van toepassing isSchoenmaker, houd ie bii
je leest. J J
Zoo doet een onderwijzer niet, geen openbare en ook
geen Christelijk onderwijzer. Op die manier verkriigt
het kind juist van die opgeplakte kennis, waar het niets
aan haeft. Daarom staat de openbare school zoo sterk,
omdat zij er zulk vergnldsel niet behoeft op te plakken.
Merkwaardig is 't, dat spr. in den laatsten tijd al vier
maal de electriciteit voor de voeten geworpen is. Zou
het soms voorkomen als bijvoegsel bij de //Kleinedebuter."
t Is anders wel toevallig. Welnu, een openbaar onder
wijzer behoeft niet te leeren Aantrekkingskraeht is
dat en dat; electriciteit is dat en dar. De openbare
onderwijzer kan bij het begin beginnen en dat is de
waarneming der feiten. Uit hetgeen het kind ziet, leert
het de electriciteit en de aantrekkingskraeht kennen en
dat is voldoende. Niet de formule, maar de waarneming.
Dat is de ware opvoedkundige weg.
Debater heeft gezegd, dat de kinderen op de bijzondere
schtai slechter zijn, dan die op de openbare Dat heeft
spr. zelf niet gezegd Hij heeft zich daarmede niet be-
moeid. Zoowel van de eene als van de andere school
komen wel misdadigers. Zoo was bijv. de beruchte
Frans Rossier een leerling van da Christelijke school.
Maar spr. wil dat voor beiden gelijk namen. Dat gaat
buiten de kwestie om.
Wat dat rekensommetje aangaat, dat is bezijden de
waarheid. Doch dat kan de debater niet helpen en is
wellicht de schuld van zijna voorlichters. De man, die
dat verhaaltje verzonnen lieeft, is door de rechtbank ver-
oordeeld tot 300 gulden boete. Doch dat wist de debater
zeker niet. Ook niet, dat de cijfers over de subsidie
aan de bijzondere school niet zooveel verschillen met
die van de openbare. Men heeft uitgerekend, dat een
kleine school en dat zijn de Mjzoidere schoien in
vele gevallen, en die welke men nu op Zaamslag
bouwen wil ook per kind eene subsidie ontvangt,
die de 34, niet 36, guldens voor de openbare school
nabijkomt en zelfs overschrijdt.
Met eene opwekkiag om lie openbare school trouw te
blijven en zich aan te siuiten hij de vereeniging /Volks-
onderwijs" werd de vergadering gesloten.
Op verzoek plaatsen wij het volgend schrijven
Aan het Bestuur der
Liberate Kiesvereeniging ,t De Vrijheid
te Ter Neuzen.
Ter Neuzen, 18 April 1906.
Weledele Heeren
Het Bestuur der Autirevolutionaire kiesver
eeniging //Nederland en Oranje" te Ter Neuzen
heeft bij dezen de eer, het volgende te Uwer
kennisse te brengen.
Gelijk U bekend is, verklaarde onze kiesver
eeniging zich ten vorige jare bereid, inede te
werken tot de verkiezing van een Roomsch-
katholiek als lid van den Raad, nuts tevens
voldaan werd aan eene dezerzijds gestelde voor-
waarde.
alies niet duideljjk zien, ik heb slechts een voor-
gevoelmaar bij andere gevallen is mqn voor-
gevoel abijd bewaarheid geworden. Ik bid u.
Reinhold
Hij bleef stil aitten, al voelde hij haar adem
langs zijne wang strijken. Toen ze echter voor
de eerste maal blijkbaar half onbewust zqn
voornaam noemde, keerde hij zijn gelaat naar haar
toe, zoodat ook haar blond hoofdhaar zijne wang
raakte.
Verscbrikt zweeg zij en ging rechtop zitten.
jrWat beduidde dat, Lili," vroeg hij zacht.
jrVanwaar die plotselinge augst Daar is toch
geheel geen reden voor. Is het misachien te
wijten aan het licht, waarvan de menscben hier
spreken Ik heb het nog nooit gezien. Of zijt
ge bijgeloovig."
//Ik weet het niet," antwoordde zij kalmer.
,rWat dat is met het licht, kan niemand zeggen.
Sedert jaren heeft men het gezien, en ai tijd op
dezeifde plaats. Maar sinds het huis weer be-
woond is, is het licht verdwenen, als men nu
in het duister naar de villa kijkt, dan krijgt men
een gevoel, alsof daar alles koud en dood is."
//En is dat alles P vroeg Rfiuhold met een
glimlach.
Lili schudde het hoofd. HNog Diet alles. Wie
was de zwarte heer, die een week geleden met a
hier kwam
/Een vreemde."
»Maar u sprak toch met hem, en hij is ook
getuige geweest bjj den koop van de villa."
Reinhold werd een weinig ontstemd. Dat leek
veel op een ondervraging, en de zaak ging niemand
ter wereld aan. Hy wist zelf wel, wie hem paste
om mee om te gaan.
(Wordt vervolgd).