SCHOOLGELD. Ter Neuzensche Courant. Zaterdag 21 April 1906. 46- Jaargang. No. 4830. Personeele Belasting. FEUILLETON. WERNER'S AVONTUUR. TWiOHIIDHl BIxiLD. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN brengen ter kennis dat het kohier van het schooigeld ,0or het openbaar lager onderwijs in deze gemeente over het le kwartaal 1006, in afschrift, gedurende viji maanden op de secretarie der gemeente, voor een ieder ter lezing is nedergelegd. Ter Nsuzen, 20 April 1906. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. A. P. GE1LL. Burgemeester. W. S. J. DIELEMAN, Secretaris. De Burgemeester van TER NEUZEN brengt bij deze ter kennis van de daarbij belanghebbenden, dat het door den Directeur der Directe Belastingen enz. te Middelburg, deu 19 April 1906 invorderbaar verklaard kohier der personeele belasting dezer gemeente (kom), over het jaar 1906 No. 1, op heden aan den Ontvanger der Direete Belastingen, ter invordering is ter hand gesteld en dat ieder verpllcht is zijnen aanslag op den bij de wet bepaalden voet, te voldoen. Ter Neuzen, den 20 April 1906. De Burgemeester voornaemd, J. A. P. GEILL. TER NEUZEN, 20 April 1906. L. S. van den B., 39 jaar, werkman te Ter Neuzen, gedetineerd te Middelburg, als verdacht van het plegen van onzedelijke han- delingen is heden buiten vervolging gesteld en zijne invrijheidstelling gelast. Gistarenavond omstresks half elf werden we opgeschrikt door het luiden der brandklok en het geroep van brand. Spoedig hield het gelui op en klonk het reeds d« brand is gebluscht. En zoo was het, de spuit C. die reeda met vrijwillige hulp van enkele bij; het spaithuis aanwezigen apoedig naar de plaais van den brand was ge- trokken, kon weer worden teruggebracht. Het had gebrand in den nieuwen ijzerwinkel van Verlinde-Bliek in de Vlooswijkstraat. De vrouw bracht den avond door bij eene in de nabijheid wonende schoonzuster. Na bet slniten van den winkel ging Verlinde, terwljl zijn inwo- nenden oom boven reeds sliep, ziju vrouw afhalen. Kort nadat hij van huis wat, kwam zijn zwager {die door een schippersgast gewaarschuwd was) zeggen dat er brand was in den winkel. Verlinde liep naar zijn huis, en hij bemerkta dat een pak met zeemen en sponsen in braud was geraakt. De rook was ontzetteud. V. ijlde de trappen op om zijn oom te wekken en kon daarna met emmers water den brand blnsschen, zonder dat nog hulp van uit de buurt toesuellende lieden noodig was. Het was ook tijd, want 't had niet lang meer geduurd of de naar de bovenverdieping leidende trap zoa in brand zijn geraaktdeze is tamelijk ge- blakerd. Assurautie dekt de schade. De oorzaak ligt in 'tdnister; de winkel wordt electrisch verlicht en de kachel heeft sedert enkele weken niet meer gebrand. Het alarm bracht dadelijk veel volk op de bean, die, het geval besprekende, nog lang het rookende huis bleven bekijken. 't Loopt alhier met de branden nogal gelukkig af. Deze week kon ook met emmers water worden gebluscht een bij den heer S. van Rees, vermoe- delijk door een defect aan den schoorsteen ont- stanen binnenbrand. Bij de gisteren te Middelburg gehouden akte-examens lager onderwijs slaagden o. a. de heeren A. van Es van Zaamslag, P. J. van den Ameele van Zuidzande, M. D. Castenmiller van Op zekeren heetcn dag volgde een zwoele, druk- keude avond, die ouweer deed verwachten. Rein- hold bad als naar gewoonte zijn tijd in droomerige ledigheid doorgebracht. De zon neigde ten ouder- gaug, toen hij op weg ging naar de woniog van den baanwachter, om met hem de regeliug eeuer zaak te bespreken. Hij wilde namelijk een akte laten opmaken, waarbij Erdmann gemacktigd werd de villa te verkoopeu of te verhuren, en bovendien wilde hij de rekening van de afgeloopen week voldoen. Reinhold verwachtte den ouden man thuis te vinden, doch hij trof alleen Lib sau. Zij zat in het tuintje achter de woning op een bank eenig huiselijk werk te verrichteu. Hij bleef voor haar staan en vertelde waarom hij hier kwam. »Grootvader is den spoorweg langs," zeide zij //het zal wel een uur duren eer hij terug is. Maar onadat het morgen Zondag is, heb ik de rekening van deze week alreeds opgeeuaakt." Zij stond op en ging in huis, terwijl Reinhold hare plaats op de smaile bank innam en peinzend naar den grond staarde. Lili had groente schoongeraaakt, het afval lag op den grond verstrooid. Zoo bood zij niet zulk een dichleriijken aanblik als een week geleden, toen zij in den verwilderden tuin der villa tusschen de bioeiende papavers zat. Dat zij on- middellijk over de rekening der afgeloopen week sprak, vond hij wel natuurlijk, maar toch ook Stoppeldijk en H. M. van der Hart van Hoofdplaat. Beide laatsten slaagden heden ook voor het examen vrije- en ordeoefeningen. Blijkens achfcerstaande advertentie wordt a. s. Zondag te Sas van Gent eene vergadering gehouden tot oprichting van een Afdeeling Sas van Gent van den Bond voor Staatspensioneering, in het Hotel Rotterdam." De heer A. de Lauwere zal deze vergadering inleiden. -Bij Kon. Besl. is benoemd tot lid van het bestuur der visscherijen op de Schelde en Zeeuwsche Stroomen vdor het district Tholen en St. Philipsland met de gemeenten van Noord- Brabant aan de Schelde en Zeeuwsche Stroomen grenzende, de heer B. A. Overman, te Tholen, directeur der Zeeuwsche Oestermaatschappij »Bona Fides". Kijkuit. Gisteren had alhier de aanbesteding plaats voor de levering van 30,000 Kg. chili salpeter. Hiervoor schreven in de heeren P. J. Scheele te Ter Neazen voor 13,75, Ph. Menrichy te Clinge voor 13,73; J. de Moor te Hulst voor f 13,54 en P. Verbeek te Clinge voor 13,36. Gegund aan den laagsten inschrijver. Xaamslag, 16 April. Op de bovenzaal bij de wed Platteeuw trad de heer Peerlkamp uit Middelburg op met eene lezing over: .De beste school en het beste onderwijs voor onze kinderen". Aan de hand van een viertal stellingen toonde spreker aan, dat die school en dat onderwijs is de Openbare school en het Openbaar onderwijs. Deze stellingen luidden a. De bijzondere school levert geen voldoende waar- borgen voor het zoogmaamd wereldlijk onderwijs. Hierbij wees de spreker op den slechten toesland van het onderwijs, toen de school onder den invloed stond der kerk, op de woorden van Groen van Prinsterer, den voorganger van Dr. Kuvper en voorman der antirevo- lationaire partij, op woorden van Dr. Kuyper zelf en van den heer De Savornin Lohman, op de bisschoppelijke cireulaire, waarin wordt gezegd het kerkelijk onderwijs te beschouwen als hoofdzaak, het andere (het maat- schappelijke zouden we knnnen zeggen als bijzaak, terwijl spr. verder nog wees op Belgie, waar tengevolge van het keikelijk onderwijs de algemeene volksont- wikkeling op niet zeer koogfcn trap staat. Ook blijkt, dat zelfs waar verbeteringen voor het onderwijs den tegenstanders geen cent kosten, zij toch daaraan niet willen medewerken. h. De openbare school is de eenig ware school voor onze kinderen, omdat het openbaar onderwijs berust op gezonde opvoedkundige grondslagen. Spr. merkt op, dat dit een onderwerp is, dat voor onderwijzera gemakkelijk te volgen is, doch voor niet- onderwijzers onbekend terrein is. Toch zal hij eenig denkbeeld daaromtrent trachten te geven en neemt als voorbeeld de wijze, waarop het kleine kind tot kennis komt. Dan blijkt, dat de aller- eerste grondslag van alle ware kennis waarneming is. Geen opgeplakte kennis, geen var. buiten geleerd lesjc baten het kind Geef het kind slechts datgene, wat des kinds is. Waar men zich er wel voor wachte zal het kind lichamelijk voedsel te geven, dat te zwaar op de maag ligt, daar zorge men er ook voor het geestelijk roedsel zoo toe te dienen, dat de kindergeest het ver- werken kan. En daartegen wordt op de bijzondere school maar al te vaak gezondigd. Die moet net kinu alierlei dingen leeren, die boven zijne bevatting gaan. Ook de Bij'oel is geen s c h o o 1 boek. Dat wil niet zeggen, dat spr. iets aan de waarde van den Bijbel te kort wil doen. Hij zelf is door zijne opvoeding zeer goed met den Bijbel bekend, beter wellicht dan menig voorstander van Christelijk onderwijs en daarora weet hij ook, dat de Bijbel voor de school niet deugt. De taal alleen is reeds veel te moeilijk voor een kinder- hoofd. Vol Oostersche beeldspraak en godsdienstige ontboezemingen is de Bijbel voor kinderen onbegrijpelijk, terwijl er bovendien hoofdstukken in voorkomen, die spreker zich uit een zedelijkheidsoogpunt wel wachten zou zijne kinderen ter lezing te geven. Niet, dat de spreker geen waarde toekent aan den Bijbel voor zich zelf, maar de Bijbel is geen schoolboek. De bij zondere school geeft de kinderen te zware kost voor den geest, opgeplakte kennis, die niets bijbrengt tot de verstandelijke ontwikkeiing. Daarom is ook de open- bare sehool de eenig ware, omdat haar onderwijs rust op gezonde opvoedkundige grondslagen. c, De openbare school is de beste school tot het aan- kweeken van christelijke en maatschappetijke deugden. zeer alledaagschals het ware om een tegen- stelling te vormen, wenschte Reinhold het betalen der rekening op delicate manier te doen, b.v. in een gesloten couvert, zooals men bij een dokter op de tafel laat liggen. Na een poosje kwam Lili terog. Zij had haar voorschoot afgelegd en een kleiHe granateu broche op de borst gestokennu zag zij er knapper uit, want hare kleeding was al tijd net en zindelijk. Zij aarzelde een oogenblik en zette zich toen naast Reinhold oj> de bank er was nog juist plaats, maar geen duimbreed was er over, en zoo zaten zij tamelijk dicht bij elkaar. Zij haalde een briefje le voorschijn en hield dit beschroomd voor zich in kleine, bijna kinderlijke letters stonden daar de kleine uitgaven genoteerd, die satneri een belachelijk geringe som uitmaakten. *Wat heb ik goedkoop geleefd riep Reinhold schert8end uit en aarzelend voegde hij er bij //Maar ge hebt niets voor uw arbeid gerekend Lilidat gaat niet, dat is geen manier van doen. Overal, de geheele wereld door, laten de menscheu zich betalen voor hun arbeid Zij zweeg en staarde naar den grond. Misschien had zij willen zeggen, dat zij met genoegen die tleine diensteu had verrichtmaar dat durfde zij niet, of zij wist de juiste woorden niet te vindeu. Daarop nam Reinhold eveneens beschroomd eenige geldstukken en iegde die in haar schoot. Flet bedrag was veel te hoog voor een gewoon weekloon, doch naar zijne meening niet zoo hoog, dat daardoor een beleedigende verdenkiog geweit ton worden. Hij vertelde ook dadelijk, dat dit overeeukwam met het loon te FrankforU Lili bloosde echter toch, misschien van vreugde over het rijke geschenkmaar Reinhold geloofde Spr. zegt. dat sommigen wel eens onderscheid maken tusschen christelijke deugden en maatschappelijke deug den. Om dit na te gaan heeft spr. den Bijbel naast zich gelegd en opgeschreven, welke deugden Jezus ter beoefening aanprees, welke ondeugden Hij afkeurde. En spr. kon geen verschil bemerken tusschen deze deugden en die, welke in onze maatschappij als zoodanig doorgaan. Alleen wil men soms een schijn aangeven, door een anderen naam te gebruiken, maar wat men daarmede bedoelt is precies hetzelfde. En wat het zuiver kerkelijke aangaat, de openbare school staat voor de godsdienstleeraren open. De Wet geeft aan predi- kanten en godsdienstleeraren het recht hunne lessen in de openbare school te komen geven. Niet alleen wordt hun daarvoor een lokaal afgestaan, maar zij krijgen zoo noodig nog vuur en licht op den koop toe. Wanneer dus op de openbare school geen godsdienstoaderwijs wordt gegeven, dan is dat de schuld van die predikanten, die geen gebruik willen maken van het recht, dat de Wet hun geeft. Niet op ons deschuld. En toch wordt ons dat naar het hoofd geslingerd. Dat is niet eerlijk. Zelfs wil men de openbare school verwijten, dat zij het godsdiensiig gevoel ondermijnt. Spr. wijst o. a. op de schandelijke lastertaal in de beruchte Terschellingsche oproeping en eenige andere niet minder verachtelijke uitlatingen tegen de openbare school en roept ieder der aanwezigen, die bijna alien door het openbaar onderwijs zijn opgevoed, ook zij, die nu om welke reden dan ook voorstanders zijn van het christelijk onderwijs, ieder hun ner roept spr. tot getuige dat het niet waar is, dat de openbare school zijn gods dit istig gevoel heeft ondermijnd. Daartegenover staat, dat de christelijke school de ondeugd d%r onverdraag- zaamheid kweekt. Wel tracht men dit met mooie woorden te verbloemen, wel zegt men, het kind leert bij ons: Heb uwen naaste lief als Uzelf, maar dal is de theorie slechts. De praktijk, die het kind door waarneming leert, is dezeWij zijn de ware goede Christenen en de anderen zijn niet goed. Wel wordt daartegenover door de Katholieke kerk b. v. geleerd, dat men de anderen als afgedwaalde schapen moet beschou wen, die op den rechten weg gebracht moeten worden, maar wie de geschiedenis kent van inquisitie en brand- stapel, weet wat dat medelijden der Kerk met den afge dwaalde beteekent. En niet alleen op de Katholieke, maar ook op de overige -christelijke scholen openbaart zich, ook in de gebruikte boeken, het verschil tusschen theorie en praktijk. Voorts wijst spr. nog op de bis schoppelijke cireulaire en het artikel daaromtrent in de katholieke school over het gevaar, dat er ligt in den omgang met andersdenkenden. Iedere sekte moet op straf van zelfmoord onverdraagzaamheid jegens anderen kweeken. Daarom is de openbare school, die voor elk kind, voor Jood en Griek en Samaritaan, toegankelijk is, de eenige ware school, waar onze kinderen iiaasten liefde kunnen leeren. d. Als aanhangsel deze stelling De zoogenaamde vrije school is in werkelijkheid niet vrij. Naar aanleiding zijner rede wekt spr. de toehoorders op om, waar zij binnenkort op Zaamslag voor de keuze zullen staan naar welke school zij hunne kinderen zenden moeten, het gesprokene wel te overdenken. Dan zal de keuze ongetwijfeld vallen op de Openbare School. Van de gelegenheid tot debat werd gebruik gemaakt door den heer Segers uit Axel. Deze riep de clementie der toehoorders in zoo hij soms spreekfouten maakte, daar hij nimraer had schoolgegaan. In hoofdzaak be- toogde hij het volgende: De coalitie (waaiover de heer Peerlkamp in de inleiding fesproken had) was niet tegenuatuurlijk. Rome en Dordt. adden alleen samengevoegd wat samen behoorde, het verschillende in beider program terzijde stellende. Debater begrijpt niet, waarom men den Bijbel niet zou kunnen gebruiken. Men vermijde, hetgeen niet bevorderlijk zou kunnen zijn voor het zedelijksheids- gevoel. Sommige gedeelten kunnen best verklaard worden, meent debater. Een tekst als voorbeeld nemeude geeft hij de wijze aan, waarop hij zich voorstelt, dat een onderwijzer zou te werk gaan om die eer, kind te doen verstaan. De heer Peerlkamp heeft gezegd, dat de bijzondere school steenen voor brood geeft. Maar debater heeft wel gehoord, dat men op de openbare school leert: Een steen, die met de hand wordt voortgeworpen, komt naar de aarde terug door de aantrekkingskraeht der aarde. Nu heeft hij nog nergens kunnen vinden wat aantrekkingskraeht eigeniijk is. Debater zou gaarne zien, dat spr. hem dat eens vertelde. Ook wat electri- citeit is. Niemand die 'tweet. En toch wordt daarover op de openbare school geleerd. Dat zijn toch ook dingen, die bsven de bevatting van een kind gaan. Debater wenscht zich eene school, waarin de kinderen worden opgevoed in de vermaning en de vreeze des Heeren. Niet, dat de kinderen op de Christelijke school zooveel beter zijn dan die op de openbare. Neen, debater durft zelfs wel zeggen, dat zij soms in hunne uitlatingen veel slechter zijn, dan de kinderen van de openbare school I Maar wat nu gezaaid wordt kan wellicht later goede vruchten voortbrengen. Op de openbare school in Axel is wel door een onderwijzer geleerd, hoeveel de Koningin verdiende, hoeveel dat per dag waseneen dst niet zoo heel vast, en toen hij tranen in haar oogen zag opwellen, verschrikte hq en moest hij wel een hartelijken toon aanslaan. orLieve Lili, ik heb u toch niet beleedigd f" vroeg hij. »Och Hemel, zoo is het niet bedoeld En zij scheen zich ook getroost te hebben, want met een zwaarmoedig lachje autwoordde zij #U is wel goed, ik dank u. Als ge goed viudt, koo i ik daarvoor een aandenken, en dan is het evengoed alsof gij raij dat aandenken zelf hebt gegeven, niet waar f" Rsiuhold had zich zelven wel otn de ooren kunnen slaan. Zo<5 was het heeletnaal niet bedoeld Hij kon toch niet elke week een aandenken geven, en bovendien Hoe verrukkelijk de na' ijheid van het jonge meisje voor Reinhold was of misschien juist daarom hij gevoelde zich beklemd. Het weder kon daar ook wel schuld aan hebben, want de wclken hingen zeer laag en uit hun scherpe randert vloog nu en dan een felle lichtstraal. r Waarom spreekt ge van een aandenken, Lili vrorg hij na een poos. »Ik ben immers nog hier." o/Spoedig zult ge niet meer hier zijn", zei ze zacht. h Dat is zoo, kind; ik kan niet eeuwig hier op de heide blijven. Maar ik heb hier toch de villa, dus kom ik wel terug. Nu, Lili Piotsiling veranderde het meisje; het was of een geheime zorg haar plotseling drong alien schroom ter zijde te zetten. Zij greep met beide handen Reinhold bij den arm en boog zoo ver naar hem, dat haar adem langa zijne wang streek. *Ge moet heengaan en niet weer hier komen," zeide zij gejaagd. //Dat huis ginder dat heeft reeds ongeluk gebracht en het zal nog meer ongeluk brengen Vraag mij niets, ik kan dit vergeljjking tusschen die twee gemaakt. Spreker heeft gezegd, dat vele ouders gedwongen worden hunne kinderen naar de bijzondere school te zenden en dat daarom die school ook al niet vrij is. maarer weden toch vele daizenden guldens uit vrije beweging voor die school bijeengebracht. Dat is "noodig, "want de bijzondere school krijgt veel minder van den Staat, dan de openbare. Deze krijgt per kind 36 gu dens, de andere veel minder. Spreker wekt de voorstanders van bijzonder onderwijs op met het schenken hunuer gaven voort te gaan. Na dit debat kwam het woord aan de inleider. Deze wees er op, dat alleen gesproken was door een onge- leerd jongeling, die lof reidiende roor den durf om hier te spreken. Echter zouden hier andere mannen moeten geweest zijn. Zij, die tot de voormannen gerekend kunnen worden. Die hadden aanwezig moeten zijn om Hunne zaak te verdedigen. Zij zijn echter weggebleven uebben het werk overgelaten aan een jongeling. Niet hij, maar zijne voorlicliters behoorden hier te vei- schijnen. De heer Peerlkamp toonde allereerst aan, dat de coalitie wel degelijk tegen natuurlijk was. Zoo er ooit twee vijanden geweest zijn, dan waren het wel Rome en Dordt en spr. durfde gerust voorspellen, dat, wanneer het wezen kan, dat er nog eenige jaren een vrijzinnig Ministerie aan de regeering blijfi, de coalitie weer ge- heel verbroken zal zijn. 't Ging niet om de godsdienstige belangen, maar om de wereldlijke belangen Die zelfde wortel des geloofs" was een leuze, meer niet, maar in wsrkelijkheid was het om de maeht in den staat te doen. Wat debater gezegd heeft over het onderwijs uit den Bijbel toont duidelijk, dat hij niet het minste begrip heeft van onderwijs geven en dat ook op hem van toepassing isSchoenmaker, houd ie bii je leest. J J Zoo doet een onderwijzer niet, geen openbare en ook geen Christelijk onderwijzer. Op die manier verkriigt het kind juist van die opgeplakte kennis, waar het niets aan haeft. Daarom staat de openbare school zoo sterk, omdat zij er zulk vergnldsel niet behoeft op te plakken. Merkwaardig is 't, dat spr. in den laatsten tijd al vier maal de electriciteit voor de voeten geworpen is. Zou het soms voorkomen als bijvoegsel bij de //Kleinedebuter." t Is anders wel toevallig. Welnu, een openbaar onder wijzer behoeft niet te leeren Aantrekkingskraeht is dat en dat; electriciteit is dat en dar. De openbare onderwijzer kan bij het begin beginnen en dat is de waarneming der feiten. Uit hetgeen het kind ziet, leert het de electriciteit en de aantrekkingskraeht kennen en dat is voldoende. Niet de formule, maar de waarneming. Dat is de ware opvoedkundige weg. Debater heeft gezegd, dat de kinderen op de bijzondere schtai slechter zijn, dan die op de openbare Dat heeft spr. zelf niet gezegd Hij heeft zich daarmede niet be- moeid. Zoowel van de eene als van de andere school komen wel misdadigers. Zoo was bijv. de beruchte Frans Rossier een leerling van da Christelijke school. Maar spr. wil dat voor beiden gelijk namen. Dat gaat buiten de kwestie om. Wat dat rekensommetje aangaat, dat is bezijden de waarheid. Doch dat kan de debater niet helpen en is wellicht de schuld van zijna voorlichters. De man, die dat verhaaltje verzonnen lieeft, is door de rechtbank ver- oordeeld tot 300 gulden boete. Doch dat wist de debater zeker niet. Ook niet, dat de cijfers over de subsidie aan de bijzondere school niet zooveel verschillen met die van de openbare. Men heeft uitgerekend, dat een kleine school en dat zijn de Mjzoidere schoien in vele gevallen, en die welke men nu op Zaamslag bouwen wil ook per kind eene subsidie ontvangt, die de 34, niet 36, guldens voor de openbare school nabijkomt en zelfs overschrijdt. Met eene opwekkiag om lie openbare school trouw te blijven en zich aan te siuiten hij de vereeniging /Volks- onderwijs" werd de vergadering gesloten. Op verzoek plaatsen wij het volgend schrijven Aan het Bestuur der Liberate Kiesvereeniging ,t De Vrijheid te Ter Neuzen. Ter Neuzen, 18 April 1906. Weledele Heeren Het Bestuur der Autirevolutionaire kiesver eeniging //Nederland en Oranje" te Ter Neuzen heeft bij dezen de eer, het volgende te Uwer kennisse te brengen. Gelijk U bekend is, verklaarde onze kiesver eeniging zich ten vorige jare bereid, inede te werken tot de verkiezing van een Roomsch- katholiek als lid van den Raad, nuts tevens voldaan werd aan eene dezerzijds gestelde voor- waarde. alies niet duideljjk zien, ik heb slechts een voor- gevoelmaar bij andere gevallen is mqn voor- gevoel abijd bewaarheid geworden. Ik bid u. Reinhold Hij bleef stil aitten, al voelde hij haar adem langs zijne wang strijken. Toen ze echter voor de eerste maal blijkbaar half onbewust zqn voornaam noemde, keerde hij zijn gelaat naar haar toe, zoodat ook haar blond hoofdhaar zijne wang raakte. Verscbrikt zweeg zij en ging rechtop zitten. jrWat beduidde dat, Lili," vroeg hij zacht. jrVanwaar die plotselinge augst Daar is toch geheel geen reden voor. Is het misachien te wijten aan het licht, waarvan de menscben hier spreken Ik heb het nog nooit gezien. Of zijt ge bijgeloovig." //Ik weet het niet," antwoordde zij kalmer. ,rWat dat is met het licht, kan niemand zeggen. Sedert jaren heeft men het gezien, en ai tijd op dezeifde plaats. Maar sinds het huis weer be- woond is, is het licht verdwenen, als men nu in het duister naar de villa kijkt, dan krijgt men een gevoel, alsof daar alles koud en dood is." //En is dat alles P vroeg Rfiuhold met een glimlach. Lili schudde het hoofd. HNog Diet alles. Wie was de zwarte heer, die een week geleden met a hier kwam /Een vreemde." »Maar u sprak toch met hem, en hij is ook getuige geweest bjj den koop van de villa." Reinhold werd een weinig ontstemd. Dat leek veel op een ondervraging, en de zaak ging niemand ter wereld aan. Hy wist zelf wel, wie hem paste om mee om te gaan. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1906 | | pagina 5