Hoogwatergetij te Ter Neuzen. Middelen van vervoer. mouterjj nog geen onraad te bespeoren. Vijf minuten later, auderen zeggen tien minuten, stond de geheele verdieping in lichtelaaie. Men trachtte het vuur aanvankelijk met de eigen, in de fabriek aanwezige middelen te blusschen, maar zag spoedig in dat dit onmoge- lyk was. Daarom werd toen de brandweer gealarmeerd, die in korten tijd met reel mate- riaal ter plaatse was. De felle wind had intusschen eehter de ylammen reeds hoog opgejaagd, zoodat de brandweer, toen ze ter plaatse rerseheen voor een reuzenoven van vuur stond, waarvan de gloed de zware grjjze wolken die in den ochtend over de stad hingen fel rood kleurde. Onder leiding van den hoofdbrandmeester, den heer Nieuwenhuis de Commandant, de beer Meier, was met verlof uitstedig werd het blusschingswerk begonnen. Niet minder dan 8 stoomspuiten en de Jan van der Hejden werkten. Maar het bleek weldra dat er aan redden niet te denken viel. Gevoed door de 1000 last inout, die in het pand waren opge- slagen, baanden de vlammen zich in minder dan geen tijd een weg naar het dak (het ge- bouw is vijf verdiepir.gen hoog) en sloegen loeiend van kraeht in de vrjje lucht. Een regen van vonken daalde in de omgeving neer zoodat het een oogenblik scheen dat ook de brouwerjj, die ter rechterzijde van de mouterij is gelegen links grenst de iaatste aan de pakhuizen van het Wilhelminaveem zou worden aangestoken. Maar zoover kwam het gelukkig niet. Wei vatten ook de benedenver- diepingen der mouterij vuur. Uit alle ramen sloegen de vlammen en het geheele gebouw, dat een oppervlakte heeft van pi. m. 3000 vierk. M.. was van bovenaf gezien een wilde vuurkolk. Tegen kwartier voor zessen, toen de geweldige brand by gebrek aan aieuw voedsel wat ver- minderde, kwam er plotseling bericht, dat ook op het dak der Ned. Herr. Kerk, aan de andere zijde der Oostenburgergracht, lichtjes speelden. Het bericht bleek waar te zjjn. De sterke wind, die juist in de richting der kerk woei, was bljjkhaar de overbrenger geweest van intens gloeiende vonken, die in het droge hout van het geveldak der kerk, rechts onder den koepel, een koesterende schuilplaats vonden. Het knapperde lustig langs een der hoekspnnten van het dak, zoodat twee spuiten onder leiding van den hoofdbrandmeester Boelen, werden gealar meerd. Met e6n slang was het gevaarlijke vuurtje toen in een ommezien gedoofd. Uit de mouterij die men van hier, over het rangeerterrein eu de Oostenburgergracht, kan zien liggen, sloegen echter nog altjjd dichte met oranjeschya getinte rookwolken omhoog. De gloeiende puinhoopen in de ruine der mouterij werden nog den geheelen dag bespoten Het raeeste materiaal rukte tegen den morgen in. De directeur, de heer VV. Hovy, was tijdens den brand op het terrein der fabriek voor de moutery aanwezig. Naar wjj vernemea, bedraagt de schade pi. m. 400,000. Alles is op beurspolis verzekerd. Het bedrijf in de fabriek staat niet stilalles gaat zijn gewonen gang. Het pakhuis van het Wilhelminaveem beliep geenerlei schade. Naar men begrijpen zal, waren, niettegen- staande het vroege morgenuur, vele nieuws- gierigen voornamelykuitdeuomtrek, bewoners van de vEilanden" dus, aanwezig. Een groote brand wordt tegen woordig een zeldzaam- heid. Tevens zy, en dit curiositeits-halve, meegedeeld, dat nn pi. m. 24 jaar geleden de fabriek door een gelijke ramp getroffen werd. Peter de Groote heeft, behalve aan de Zaan, ook te Deptford, in Londen, op de werf gewerkt. Onlangs is een huis in Buckingham- street by het Strand verkoeht, waarin hjj, naar de overlevering zegt, dien tjjd gewoond heeft, Het zal afgebroken worden. Eea lawine it op het dorp Mittholz in het Berner Oberlnnd atergadaald en heaft daar groote verwoe*tiugea aangericht. Mra rekaut dat er een millioen kobieke meters jneeuw in het dal it geatort ea op tommige puatcn ligt de sneeuw 20 metert hoog. Alle wegen aijn oubegaanbaar. Te Williamabarg bracht Zondagagavond een gaaontploffing in den schoawburg een paniek tewerg waarbjj 5 mentchen gedood en 25 gevond werden De geheele tchouwburg ia afgebrand. De treia, die Maandagmiddag om S.50 van Jooiet naar famines, aabn Charleroi vertrok, bottte nabjj het station Masses-Diarbois op een goedercnirein. Er zjja 6 reizigera gewond, De naterieele schade is aanzienljjk. Bjj Stafford, in Engeland, ontipoorde de tnel- trcin van latton, waarbjj 4 reizigers gewond werden. Bjj het Tyrolerstation Strengen kwamen twee peraonentreinen in botsiag. Er zjjn S gewonden. By erne ootsing tusscben een reicigerstrein en een koopwarentrem nabij Cleveland op de Balti- mare-Ohioljjo, zjjn 10 personen gedood en 15 gewond. Een Weenach bind meldde laitit 't volgende In een kouden Eebroarinacht zag onlangt een prlitieagent twee apiernaakte mentchen dicht bij de Donas, Hjj dacht aan zelfmoord of aan plot' seling opgekomen waanzin. Maar dat bleek niet het geval te zijn, want, ondervraagd, gaven de mentchen wel eeu eigenaardig, maar toch niet onver- itandig antwoord. Hunne kleereu waren n.l. zoo vol ongedierte, dat ze die niet meer hadden kun- nen dragen eu daarom maar in het water geworpen hadden. De ttaat zou hen wel betere kleeren geven, want zoo rondloopen, dat ging toeh niet. Eu too ging de agent met die arme, maar niet onleake atakkers ntar het commiasariaat, waar zij een beter pakje kregen. Mooi zal het ook wel niet geweett zjjn, maar toch altijd nog beter dan dat wat ze weggeworpen haddeu. De apecolatie op het zedeljjkheidagevoel bleek dua goed gezien te zjjn en zoo kwam de ataat er toe om eent bij uitzondering de naakten te kleeden. Te Hertogenrath, in de Rjjuprovincie, vlak bjj de Limburgsche grsua zjjn een achrjjnwerker en zijn dochter gebeten door een hond die ver- moedeljjk dol wa». Beiden zijn naar Berlijn ge- zonden, om daar behandeld te worden. Te Her togenrath en in het naburigt Merkatein heeft de overheid last gegeven, alle honden te muilbanden. Volgena eea later bericht, ia ook te Akeu de- zelfde voorzorgimaatregel genomen. De mijnramp te Courrieres. Zondagavond heeft men het werk moeten opschorten en Maandagmiddag heeft men be- sloten, voor 48 uur het werk te staken. De ingenieurs zouden dan middelen beramen om tot den bodem der mjjnen door te dringen zonder levensgevaar. Het werd onverantwoor- delijk, verder menschenlevens te wagen aan den arbeid van het ophalen der lijken. Almede door de hooge temperateur onder in den grond verkeeren de ljjken reeds in vergevorderden staat van ontbindiug. De lucht beneden is niet meer voor inademing geschikt. Het wordt onmogelijk daar te werken. Kon men nu maar krachtig ventileeren, dan was het nog te doen, maar dat durft men niet, want er schjjnt a tijd nog ergens brand te zijn beneden en door den toevoer van versche iucht zou de mijn een oven gelijk worden en het reddingswerk kon dan toch geen voortgang hebben. Waar het vuur is, hoever de brand zich uitstrekt weet men niet precies. Er werd gisteren over ge- dacht de mjjnen eerst onder water te zetten om het vuur te blusschen en ze dan weer leeg ta pompen. Zoo leek het er Maandag naar of het op zyn iuinst Woeasdag zou worden voor men zou kunnen doorgaan met het ophalen der Jjjken. Maar de Iaatste berichten maken melding van een gunstigen keer die er in het reddingswerk is ge- komen. Er is een ervaren p'.oeg brand weer- mannen gekomen uit Parijs, met zuurstof- en inhalatietoestellen en een ploeg mjjnwerkers uit Westfalen. Yooral deze mannen uit Westfalen worden zeer geroemd. Het heet, dat keizer YVilhelm ze zelf zou hebben gestuurd. Hoe dat zr, die Westfalers zyn er in geslaagd met behulp van doeltreffende toestellen diep in de mjjnschachten door te dringen, Maandagavond om elf uur waren de Westfalers al 500 meters opge- schoten Zy ruimden de halfvergane lijken op en bedekten de lijken der paarden met kalk. De Ijjken, die de Duitaehers boven brengen verspreiden een vreeselijke lucht. Op het gerucht. dat er opuieuw lijken waren opgehaald kwamen de menschen uit den omtrek weer opzetten, in de hoop, dat zjj ze zouden herkennen. De directeur van de mijn Billy-Montigny heeft verklaard, dat het opruimen van de myngangen Dinsdag snel zou vorderen, dank zy de hulp van de Wesfcfaler mijnwerkers. Te Parije worden maatregelen getroffen om de achtergebleven gezinnen geldelijk te steunen. De gemeenteraad van Parijs heeft 25,000 frank toegezegd. De dagbladen hebben inschrjjvingeu geopend. Op de kantoren der groote banken kan men op lijsten teekenen, die in de kranten worden openbaar gemaakt. De prefect van Pas-du-Calais heeft 200,000 frank ontvangen om den eersten nood te lenigen, van de kolenmjjmnaatschappjjen. Van alle kanten van de wereld komen be ta igingen ran deelneming in bij den president der republiek en andere hoogwaardigheids- bekleeders. Keizer Wilhelm heeft Radolin, den Duitschen gezant te Parys, opgedragen, de Fransche regeering te condoleeren uit zijn naam. De Koning van Spanje, die van Belgie, de Koning en de Koningin van Zweden zonden telegram men, enz. Maandagmorgen hebben de eerstebegrafenissen van de slachtoffers plaats gehad te Mericourt. Het is opmerkelijk, dat deze ontzettende ramp voorgekomen is jnist in de mijnen van Courrie res. Die mjjnen van Courrieres giagen door juist voor een model wat de voorzorgsmaatregelen tegen ongelukken betreft. Van heiude en ver kwamen er deskundigen uit andere mijnstreken, om de inriehting der mjjnen van Courrieres te bestudeeren en daar hun voordeel mee te doen in het eigen land. De Engelsche regeering en de Duitsche regeering zonden commissies naar Courrieres en particuliere mjjnbouwonderne- mingen volgden dat voorbeeld na. En in die voortreffelijk ingeric-hte mijnen is een mijnramp voorgekomen zoo erg als men zieh nergens herinne en kan. INGEZQNDEN ST UKEEN. Hoog water stand te Ter Neuzen. Ieder Ter Neuzenaar, die Maandagavond den hoogen v&terstand heeft aanschouwd, moet aeker een vreeaachtig geroel gehad hebben, wanneer hjj beaefte aan welk gevaar onze st>d bloot atond. Eeu oud huia eu eea ateenen tauur waa alles wat out voor deu opdrang van het water moeat beschermeu. Ware een van beide bezweken by voorbeeld door het loaraken van een schip dat tegen den muur terecht kwam, (dat op dat tijdstip volstrekt geen wonder ware geweest) de ramp ware niet te overzieu, ja misschien waren menschen- levena te betreuren geweest. Zou het niet meer dan tyd worden dat er handen aan het werk worden geslagen om op afdoende wjjze tegen dit groote gevaar maatreg-len te nemen, of moet de put gedempt worden als het kalf verdronkeu is Burgers van Ter Neuzen het is voor ous aller veiligheid en boogste belang te zorgea dat hierin spoedig verbetering kome. Verzoeken wjj aan den raad onzer gemeente zoo spoedig mogeljjk middelen te beramen en alles in het werk te stellen om aan dat groote gevaar voor goed een eiadr te maken. Outvang M, d. Red. mjjn dank voor plaatsine dezes. Ter Neuzen. j. q Mijnheer de Redacteur Wat men tegenwoordig als reclame voor het be- staan, toch al niet moet doen. Het tal van vermenigvuldigde couranten zjjn steeds voorzien met aanbevelingen, en prjjsnotee- ringen, om het de menschen maar zoo aanlokke* lijk mogelijk te maken. Zoo hebben wjj een tjjd geleden, de groote reclamewigen, met Gruno door onze straten zien trekken, waarnit aan alle ingezetenen een proefje werd uitgedeeld, om de overtuiging te doen aan- nemen, dat de Gruno aanbeveling verdiend. Jammer dat de pakjes niet grooter waren, anders zou een huismoeder al spoedig een half pondje kunnen uitsparen. Uit dat oogpunt zou men zoo een reclamewageo gaarne zien terug komen. Echter is het minder aanbevelenswaardig om te verlangen dst de reclamewagen Hulskamp in onze straten van Axel weer terug te zien. Jammer dat er ook nog niet een flinke Schiedammer tot proef aaogeboden werd. Hiernit zou dan de jengd nog wat vroeger het blijkbaar onmisbare vocht kunnen leeren gebruiken. Maar men moet toegeven, dat er voor het bestaan veel moet gedaan worden. U Mynheer de Redacteur mjjn dank voor de plaatsing. Axel x AANBESTEDING. Op Woensdug, 28 Maart 1906, des vooormiddags ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelbwrg, van Het voortzetten van de berstelliug der boordvoorziening van het kanaal door Zuid- Beveland. Earning 5000, ZEETIJDINGEN. Van 12 tot an met 13 Maart. Positie der stoomsehepen. Cjii*eenvvicli-tijd. Spoorweg Ter Neuzen—Gent. Van Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent. Van Gent over St. Nicolaas naar Ter Nonzen Spoorweg Ter Neuzen—Mechelen. Ter NeuzenBrussel over Lokeren. Stoomtramweg Hulst-Walsoorden. DAG EN. Voorm. Nam. Donderdag 15 Manrt 4.49 5.11 Vrydag 16 5.-34 6.1 Zaterdag 17 6.27 6.58 Zondag 18 7.34 8.12 Maandag 1Q n S.59 9.44 Dinsdag 20 10.28 11.10 Woenadag 21 11.46 Prov. stoombootd. WalzoordenHansweert <St VLAQ HAAU. M', Vanenaaar. Lading 18 18 12 I'owr Ter Neuzeni Sng. i.s. Ann Webstnr 2241 Londen itukg. Van Ter Neuzen Eng. s.a. Quenast 11610 Londen uacad. idem Hailing 2199 j idem atukg. l'oor Gent Rusj. i. Natalie 4965 Windan stukg. Lng. e.g. Ousel 8683 Liverpool idem idem Sprichtley 2328 New-Castle kolen Tan Gent Eng. i.e. Rescue [2011 Goole stukg. Rusi.s.s. Olga j 4483 Bleyth ledig Voor Selzaete I Eng. s.s. Alchymist 1079 Londen ledig Van Selzaete i Eig. s.s. Alchymist 1079 Londen ereosoot Van 12 tot en met 1.3 Maart warden langs Oostsluizen alhier 12 binnenvaartuigaB op- en 11 afgeschut; door de Westsl. 0 op- eu 4afg#sehut. t.s. HENRT wordt heden te Rotterdam verwacht. s.s. GUIDO in loising te Mnrieiile. II. HARALD in lading te San Jaan. i.i. JENNT in lading te Port Teadres. i.i. RICHARD wordt heden te Tarrew verwacht. v. Ter Neuzen n. Gent «5,85 8.20 5,43 8,28 5,45 8,31 5 49 8,35 6,00 8,46 6,08 8,51 6,20 9,07 6,53 9,39 - 7,08 9,52 i,20 6,86 a. Deze trein loopt alleen op Maandag en Zaterdae b. Vertrekt Woensdags om 12,03. e. Deze trein loopt 'i Zondags niet. Sluiskil Sluiskil (brug) Philippine Sas van Gent (aankomst (vertrek Aank. te Gent (kl. it.) te Gent (gr. it.) Selzaete 611,50 11,59 12,08 12,08 12,17 12,21 12,30 5,10 5,20 5,28 5,28 5,37 5.42 5,62 •7,46 7,56 7,58 8,04 8,13 8,2fl 8,5b 9,22 9,84 Selzaete v. Gent (gr. it.) n. T. N. 5,25 8,19 v Gent (kl. at.) 5,86 8,30 (sankomit 6,08 9,01 (vertrek 6,16 9*,07 Sa. van Gent (aank* ®'21 9.'*2 (vertr. 6,83 9,20 a Philippine 6,43 9,28 Sluiskil (brag) 6,47 9,82 u Sluiskil 6,50 9)35 Aank. te Ter Neuzen 6,58 9*43 Loopt 's Zondags niet verder dan tot b. Loopt niet door tot Ter Neuzen dan 11,50 12,01 12,32 12,43 12,48 12,57 1,05 1,09 1,12 1,20 «5,02 5,18 5,44 6,00 6.05 6,15 6,28 6,35 6,40 6,50 Selzaete. Vrydag eu Zondag 67,66 8,07 8,39 8,60 8,56 9,05 9,13 9,18 9,22 9,80 CORRESPONDENT1E. v. So'zaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,50 8 58 Ee loo n. Selzaete 5,15 8,12 11,39 4,52 7 46 Selzaete n. Moerbeke eu Lokeren 6,18 9,09, 12,51 5 49 en 8 52 (De trein van 8,52 loopt niet verder dan Moerbeke) Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,18 7,14 12 00 S 44 8 10 Gent n. Brussel 7,18 10,02 10,55 1,40 6 55 9 56 Brusiel n. Gent 6,02 9,36 8,54 6,07 t, Gent n. Ostendi 8,21 11,02 1,84 7,22 9 49 Oitende n. Gent 6,45 7,05 8,49 3,14 5.32 v. Ter Neuzen 7, u St. Nicolaas 8,1 8 Aank. te Gent (Waes) 8^58 9,40 11,33 12,35 1.28 2,49 8.29 5,25 7,09 8,16 v. Gent (Waei) St. Nicoliai Aank. te Ter Neuzen 8,35 7,50 9,05 10,36 11,40 1,10 2,07 8,10 4,20 6,09 7,25 8,44 v. Ter Neuzen 7,00 Sluiskil 7.06 Aiel 7.18 Kijkuit 7,21 Hulst 7,32 Clinge 7,49 St. Gillii 7,59 Aink. te St. Nicolaas 8,10 Vertr. 8,22 Aank. te Mcchelen 9,15 9,40 9,49 9,59 10,06 10,18 10,36 10,46 10,54 10,57 11,53 Mech. n. St. Nic. 6,38 St. Nicol. n. T. N. 7,60 St. Gillii 8,00 Clinge 8,11 Hulst 8,30 Eiikuit 8,38 Axel 8,48 Sluiikil 8,57 Aank. te TerNiuzen 9,05 10,28 11,40 11,52 12,04 12,88 12,46 12,54 1,02 1,10 1,28 5,52 1,36 6,00 1,45 6,09 1,53 6,17 2,02 6,26 2,18 6,42 2,26 6,51 2,35 7,00 8,05 7,14 4,04 8,12 1,25 6,08 3,10 7,25 8,20 7,88 8,81 7,53 3,48 8,10 8,56 8,18 4,04 8,28 4,12 8.86 4,20 8,44 v. Ter Neuzen v. Selzaete a. Brussel v. Brussel v. Selzaete a. Ter Neuzen 5,35 6,18 10,04 5,34 9,09 9.43 8,20 9,09 12,36 10,18 12,47 1.25 12,00 12,51 3,15 2,07 6,00 6.50 5,10 5,49 9,42 6,19 8,55 9 80 1 CORRESPONDENTS. ot. Nieolaat n. Antwerpen 8,23 11,42 2,50 7 16 Antwerpen n. St Nicolaas 6,48 10,38 2,06 6 16 St. Gillie n, Moerbeke 8,05 11,51 3,26 7,4l' Moerbeke n. St Gillis 6,53 9,59 1,15 6,1* Mechelen n. Brussel 9,22 12,03 4,15 8,19 Brussel u. Mechelen 6,9,41 12,43 5|j5 Mechelen n. Leuven 9,28 12,35 4,20 10,25 Leuven n. Mechelen 5.36 9,87 10,01 12,23 5,15 Hulst, Station 4,45 Postkantoor 4,48 Dubbele poort 4,51 Tivoli 4,54 Rustwat 5, Terhole 5,05 Hoefkensdijk 6,13 Knitiart, Tol 5,18 Kloosterzande Tasdijk 5,26 Dorp 6,29 Walsoorden Kruisweg 5,38 Aank. Walsoorden, Dijk 5,40 7,40 *10,25 *2,15 5,20 7.48 10,28 2,18 5,23 7,46 10,31 2,21 5,26 7.49 10,34 2,24 5,29 7,55 lo,40 2,30 5,35 8,— 10,45 2,35 5,40 8,08 10,58 2,43 5,48 8,13 10,58 2,48 5,58 8,21 11,06 2,56 6,01 8,24 11,09 2,59 6,04 8,27 11,12 3,02 6 07 8,35 11,20 8,10 6,15 «8,0S 8,08 8,11 8,14 8,20 8,25 8,83 8,38 8,4 8,49 3,58 Rijdt sleehts op'werkdagen tot Tasdijk'(Bourflbriek), des Zondags en Feeitdagen tot Walsoorden. v.Walsoorden, Dijk 6,20 *9,10 11,45 *8,86 6,30 Kruisweg 6,28 9,18 11,52 3,43 6,'ss Kloosterz., Dorp 6,31 Tasdijk 6,34 Kuitaart, Tol Hoefkensdijk Terhole Rustwat Hulst, Tivoli 6,42 6,47 6,55 7,00 7,06 9,21 11,55 9,24 11,58 9,32 12,05 9,37 12,10 9,45 12,17 9,50 12,21 9,56 12,26 9,59 12,29 8,46 6,41 8,49 6,44 8,57 6,52 4,02 6,57 4,10 7,05 A,15 7,10 4,21 7,16 4,24 7,19 4,27 7,22 4,30 7,25 «\10 9,17 9,20 9,23 58,55 9,80 9 9,42 9,46 9,51 9,54 9,57 10.- K V M H Dubbele poort 7.09 Postkantoor 7,12 10,02 12,32 A.k. Hulst,Station 7,15 10,05 12,35 4,30 7,25 10,— 9 35 Vrachtgoederen worden sleehts met deze treinen vervoird. Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen b Rijdt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen en itopt aan de tusichenhggende halten wanneer er riizigers zyn, v. Walxoorden n. Hansweert: vm. 5,45 «8,45 nm. 12,15 t 50 Hansweert n. Walzoorden vm. «8,08 11,01 nm. 2^88 5*88 Op deze reizen worden geen goederen en vee vervoe'rd Voor het vervoer tnsschen Hansweert en Vlake of omge- keerd zijn telkens twee omnibnssen beschikbaar. Van Vlake rertrekken de oaanibussen naar Hansweert osmiddeliyk na aankomst van den eorrespoideerenden trein. Di bootu ait Hansweert rertrekken, bahoadens onroortiene otastandigketUn ni da aankomst der omnibaasen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1906 | | pagina 6