Hoogwatergetij te Ter Neuzen.
Middelen van vervoer.
mouterjj nog geen onraad te bespeoren. Vijf
minuten later, auderen zeggen tien minuten,
stond de geheele verdieping in lichtelaaie.
Men trachtte het vuur aanvankelijk met de
eigen, in de fabriek aanwezige middelen te
blusschen, maar zag spoedig in dat dit onmoge-
lyk was. Daarom werd toen de brandweer
gealarmeerd, die in korten tijd met reel mate-
riaal ter plaatse was. De felle wind had
intusschen eehter de ylammen reeds hoog
opgejaagd, zoodat de brandweer, toen ze ter
plaatse rerseheen voor een reuzenoven van vuur
stond, waarvan de gloed de zware grjjze wolken
die in den ochtend over de stad hingen fel
rood kleurde.
Onder leiding van den hoofdbrandmeester,
den heer Nieuwenhuis de Commandant, de
beer Meier, was met verlof uitstedig werd
het blusschingswerk begonnen. Niet minder
dan 8 stoomspuiten en de Jan van der Hejden
werkten. Maar het bleek weldra dat er aan
redden niet te denken viel. Gevoed door de
1000 last inout, die in het pand waren opge-
slagen, baanden de vlammen zich in minder
dan geen tijd een weg naar het dak (het ge-
bouw is vijf verdiepir.gen hoog) en sloegen
loeiend van kraeht in de vrjje lucht. Een
regen van vonken daalde in de omgeving neer
zoodat het een oogenblik scheen dat ook de
brouwerjj, die ter rechterzijde van de mouterij
is gelegen links grenst de iaatste aan de
pakhuizen van het Wilhelminaveem zou
worden aangestoken. Maar zoover kwam het
gelukkig niet. Wei vatten ook de benedenver-
diepingen der mouterij vuur. Uit alle ramen
sloegen de vlammen en het geheele gebouw,
dat een oppervlakte heeft van pi. m. 3000
vierk. M.. was van bovenaf gezien een
wilde vuurkolk.
Tegen kwartier voor zessen, toen de geweldige
brand by gebrek aan aieuw voedsel wat ver-
minderde, kwam er plotseling bericht, dat ook
op het dak der Ned. Herr. Kerk, aan de andere
zijde der Oostenburgergracht, lichtjes speelden.
Het bericht bleek waar te zjjn. De sterke wind,
die juist in de richting der kerk woei, was
bljjkhaar de overbrenger geweest van intens
gloeiende vonken, die in het droge hout van
het geveldak der kerk, rechts onder den koepel,
een koesterende schuilplaats vonden. Het
knapperde lustig langs een der hoekspnnten van
het dak, zoodat twee spuiten onder leiding van
den hoofdbrandmeester Boelen, werden gealar
meerd. Met e6n slang was het gevaarlijke vuurtje
toen in een ommezien gedoofd. Uit de mouterij
die men van hier, over het rangeerterrein eu
de Oostenburgergracht, kan zien liggen, sloegen
echter nog altjjd dichte met oranjeschya getinte
rookwolken omhoog.
De gloeiende puinhoopen in de ruine der
mouterij werden nog den geheelen dag bespoten
Het raeeste materiaal rukte tegen den morgen in.
De directeur, de heer VV. Hovy, was tijdens
den brand op het terrein der fabriek voor de
moutery aanwezig.
Naar wjj vernemea, bedraagt de schade pi. m.
400,000. Alles is op beurspolis verzekerd.
Het bedrijf in de fabriek staat niet stilalles
gaat zijn gewonen gang.
Het pakhuis van het Wilhelminaveem beliep
geenerlei schade.
Naar men begrijpen zal, waren, niettegen-
staande het vroege morgenuur, vele nieuws-
gierigen voornamelykuitdeuomtrek, bewoners
van de vEilanden" dus, aanwezig. Een
groote brand wordt tegen woordig een zeldzaam-
heid. Tevens zy, en dit curiositeits-halve,
meegedeeld, dat nn pi. m. 24 jaar geleden de
fabriek door een gelijke ramp getroffen werd.
Peter de Groote heeft, behalve aan de
Zaan, ook te Deptford, in Londen, op de werf
gewerkt. Onlangs is een huis in Buckingham-
street by het Strand verkoeht, waarin hjj, naar
de overlevering zegt, dien tjjd gewoond heeft,
Het zal afgebroken worden.
Eea lawine it op het dorp Mittholz in het
Berner Oberlnnd atergadaald en heaft daar groote
verwoe*tiugea aangericht. Mra rekaut dat er een
millioen kobieke meters jneeuw in het dal it
geatort ea op tommige puatcn ligt de sneeuw 20
metert hoog. Alle wegen aijn oubegaanbaar.
Te Williamabarg bracht Zondagagavond een
gaaontploffing in den schoawburg een paniek tewerg
waarbjj 5 mentchen gedood en 25 gevond werden
De geheele tchouwburg ia afgebrand.
De treia, die Maandagmiddag om S.50 van
Jooiet naar famines, aabn Charleroi vertrok,
bottte nabjj het station Masses-Diarbois op een
goedercnirein. Er zjja 6 reizigera gewond, De
naterieele schade is aanzienljjk.
Bjj Stafford, in Engeland, ontipoorde de tnel-
trcin van latton, waarbjj 4 reizigers gewond
werden.
Bjj het Tyrolerstation Strengen kwamen twee
peraonentreinen in botsiag. Er zjjn S gewonden.
By erne ootsing tusscben een reicigerstrein en
een koopwarentrem nabij Cleveland op de Balti-
mare-Ohioljjo, zjjn 10 personen gedood en 15
gewond.
Een Weenach bind meldde laitit 't volgende
In een kouden Eebroarinacht zag onlangt een
prlitieagent twee apiernaakte mentchen dicht bij
de Donas, Hjj dacht aan zelfmoord of aan plot'
seling opgekomen waanzin. Maar dat bleek niet
het geval te zijn, want, ondervraagd, gaven de
mentchen wel eeu eigenaardig, maar toch niet onver-
itandig antwoord. Hunne kleereu waren n.l. zoo
vol ongedierte, dat ze die niet meer hadden kun-
nen dragen eu daarom maar in het water geworpen
hadden. De ttaat zou hen wel betere kleeren
geven, want zoo rondloopen, dat ging toeh niet.
Eu too ging de agent met die arme, maar niet
onleake atakkers ntar het commiasariaat, waar zij
een beter pakje kregen. Mooi zal het ook wel
niet geweett zjjn, maar toch altijd nog beter dan
dat wat ze weggeworpen haddeu. De apecolatie
op het zedeljjkheidagevoel bleek dua goed gezien
te zjjn en zoo kwam de ataat er toe om eent bij
uitzondering de naakten te kleeden.
Te Hertogenrath, in de Rjjuprovincie, vlak
bjj de Limburgsche grsua zjjn een achrjjnwerker
en zijn dochter gebeten door een hond die ver-
moedeljjk dol wa». Beiden zijn naar Berlijn ge-
zonden, om daar behandeld te worden. Te Her
togenrath en in het naburigt Merkatein heeft de
overheid last gegeven, alle honden te muilbanden.
Volgena eea later bericht, ia ook te Akeu de-
zelfde voorzorgimaatregel genomen.
De mijnramp te Courrieres.
Zondagavond heeft men het werk moeten
opschorten en Maandagmiddag heeft men be-
sloten, voor 48 uur het werk te staken. De
ingenieurs zouden dan middelen beramen om
tot den bodem der mjjnen door te dringen
zonder levensgevaar. Het werd onverantwoor-
delijk, verder menschenlevens te wagen aan den
arbeid van het ophalen der lijken. Almede
door de hooge temperateur onder in den grond
verkeeren de ljjken reeds in vergevorderden
staat van ontbindiug. De lucht beneden is
niet meer voor inademing geschikt. Het wordt
onmogelijk daar te werken. Kon men nu maar
krachtig ventileeren, dan was het nog te doen,
maar dat durft men niet, want er schjjnt a tijd
nog ergens brand te zijn beneden en door den
toevoer van versche iucht zou de mijn een
oven gelijk worden en het reddingswerk kon
dan toch geen voortgang hebben. Waar het
vuur is, hoever de brand zich uitstrekt weet
men niet precies. Er werd gisteren over ge-
dacht de mjjnen eerst onder water te zetten
om het vuur te blusschen en ze dan weer leeg
ta pompen.
Zoo leek het er Maandag naar of het op zyn
iuinst Woeasdag zou worden voor men zou
kunnen doorgaan met het ophalen der Jjjken.
Maar de Iaatste berichten maken melding van een
gunstigen keer die er in het reddingswerk is ge-
komen. Er is een ervaren p'.oeg brand weer-
mannen gekomen uit Parijs, met zuurstof- en
inhalatietoestellen en een ploeg mjjnwerkers uit
Westfalen. Yooral deze mannen uit Westfalen
worden zeer geroemd. Het heet, dat keizer
YVilhelm ze zelf zou hebben gestuurd. Hoe dat zr,
die Westfalers zyn er in geslaagd met behulp van
doeltreffende toestellen diep in de mjjnschachten
door te dringen, Maandagavond om elf uur
waren de Westfalers al 500 meters opge-
schoten Zy ruimden de halfvergane lijken op
en bedekten de lijken der paarden met kalk.
De Ijjken, die de Duitaehers boven brengen
verspreiden een vreeselijke lucht.
Op het gerucht. dat er opuieuw lijken waren
opgehaald kwamen de menschen uit den omtrek
weer opzetten, in de hoop, dat zjj ze zouden
herkennen.
De directeur van de mijn Billy-Montigny heeft
verklaard, dat het opruimen van de myngangen
Dinsdag snel zou vorderen, dank zy de hulp
van de Wesfcfaler mijnwerkers.
Te Parije worden maatregelen getroffen om
de achtergebleven gezinnen geldelijk te steunen.
De gemeenteraad van Parijs heeft 25,000 frank
toegezegd. De dagbladen hebben inschrjjvingeu
geopend. Op de kantoren der groote banken
kan men op lijsten teekenen, die in de kranten
worden openbaar gemaakt.
De prefect van Pas-du-Calais heeft 200,000
frank ontvangen om den eersten nood te lenigen,
van de kolenmjjmnaatschappjjen.
Van alle kanten van de wereld komen be
ta igingen ran deelneming in bij den president
der republiek en andere hoogwaardigheids-
bekleeders. Keizer Wilhelm heeft Radolin,
den Duitschen gezant te Parys, opgedragen,
de Fransche regeering te condoleeren uit zijn
naam. De Koning van Spanje, die van Belgie,
de Koning en de Koningin van Zweden zonden
telegram men, enz.
Maandagmorgen hebben de eerstebegrafenissen
van de slachtoffers plaats gehad te Mericourt.
Het is opmerkelijk, dat deze ontzettende ramp
voorgekomen is jnist in de mijnen van Courrie
res. Die mjjnen van Courrieres giagen door
juist voor een model wat de voorzorgsmaatregelen
tegen ongelukken betreft. Van heiude en ver
kwamen er deskundigen uit andere mijnstreken,
om de inriehting der mjjnen van Courrieres te
bestudeeren en daar hun voordeel mee te doen
in het eigen land. De Engelsche regeering en
de Duitsche regeering zonden commissies naar
Courrieres en particuliere mjjnbouwonderne-
mingen volgden dat voorbeeld na.
En in die voortreffelijk ingeric-hte mijnen is
een mijnramp voorgekomen zoo erg als men
zieh nergens herinne en kan.
INGEZQNDEN ST UKEEN.
Hoog water stand te Ter Neuzen.
Ieder Ter Neuzenaar, die Maandagavond den
hoogen v&terstand heeft aanschouwd, moet aeker
een vreeaachtig geroel gehad hebben, wanneer hjj
beaefte aan welk gevaar onze st>d bloot atond.
Eeu oud huia eu eea ateenen tauur waa alles
wat out voor deu opdrang van het water moeat
beschermeu. Ware een van beide bezweken
by voorbeeld door het loaraken van een schip dat
tegen den muur terecht kwam, (dat op dat tijdstip
volstrekt geen wonder ware geweest) de ramp
ware niet te overzieu, ja misschien waren menschen-
levena te betreuren geweest. Zou het niet meer
dan tyd worden dat er handen aan het werk
worden geslagen om op afdoende wjjze tegen dit
groote gevaar maatreg-len te nemen, of moet de
put gedempt worden als het kalf verdronkeu is
Burgers van Ter Neuzen het is voor ous aller
veiligheid en boogste belang te zorgea dat hierin
spoedig verbetering kome. Verzoeken wjj aan
den raad onzer gemeente zoo spoedig mogeljjk
middelen te beramen en alles in het werk te stellen
om aan dat groote gevaar voor goed een eiadr
te maken.
Outvang M, d. Red. mjjn dank voor plaatsine
dezes.
Ter Neuzen. j. q
Mijnheer de Redacteur
Wat men tegenwoordig als reclame voor het be-
staan, toch al niet moet doen.
Het tal van vermenigvuldigde couranten zjjn
steeds voorzien met aanbevelingen, en prjjsnotee-
ringen, om het de menschen maar zoo aanlokke*
lijk mogelijk te maken.
Zoo hebben wjj een tjjd geleden, de groote
reclamewigen, met Gruno door onze straten zien
trekken, waarnit aan alle ingezetenen een proefje
werd uitgedeeld, om de overtuiging te doen aan-
nemen, dat de Gruno aanbeveling verdiend.
Jammer dat de pakjes niet grooter waren, anders
zou een huismoeder al spoedig een half pondje
kunnen uitsparen. Uit dat oogpunt zou men zoo
een reclamewageo gaarne zien terug komen.
Echter is het minder aanbevelenswaardig om te
verlangen dst de reclamewagen Hulskamp
in onze straten van Axel weer terug te zien.
Jammer dat er ook nog niet een flinke Schiedammer
tot proef aaogeboden werd.
Hiernit zou dan de jengd nog wat vroeger het
blijkbaar onmisbare vocht kunnen leeren gebruiken.
Maar men moet toegeven, dat er voor het bestaan
veel moet gedaan worden.
U Mynheer de Redacteur mjjn dank voor de
plaatsing.
Axel x
AANBESTEDING.
Op Woensdug, 28 Maart 1906, des vooormiddags
ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal
Bestuur te Middelbwrg, van
Het voortzetten van de berstelliug der
boordvoorziening van het kanaal door Zuid-
Beveland. Earning 5000,
ZEETIJDINGEN.
Van 12 tot an met 13 Maart.
Positie der stoomsehepen.
Cjii*eenvvicli-tijd.
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Van Ter Neuzen over St. Nicolaas naar Gent.
Van Gent over St. Nicolaas naar Ter Nonzen
Spoorweg Ter Neuzen—Mechelen.
Ter NeuzenBrussel over Lokeren.
Stoomtramweg Hulst-Walsoorden.
DAG EN.
Voorm.
Nam.
Donderdag 15
Manrt
4.49
5.11
Vrydag 16
5.-34
6.1
Zaterdag 17
6.27
6.58
Zondag 18
7.34
8.12
Maandag 1Q
n
S.59
9.44
Dinsdag 20
10.28
11.10
Woenadag 21
11.46
Prov. stoombootd. WalzoordenHansweert
<St
VLAQ
HAAU.
M', Vanenaaar. Lading
18
18
12
I'owr Ter Neuzeni
Sng. i.s. Ann Webstnr 2241 Londen itukg.
Van Ter Neuzen
Eng. s.a. Quenast 11610 Londen uacad.
idem Hailing 2199 j idem atukg.
l'oor Gent
Rusj. i. Natalie 4965 Windan stukg.
Lng. e.g. Ousel 8683 Liverpool idem
idem Sprichtley 2328 New-Castle kolen
Tan Gent
Eng. i.e. Rescue [2011 Goole stukg.
Rusi.s.s. Olga j 4483 Bleyth ledig
Voor Selzaete I
Eng. s.s. Alchymist 1079 Londen ledig
Van Selzaete i
Eig. s.s. Alchymist 1079 Londen ereosoot
Van 12 tot en met 1.3 Maart warden langs
Oostsluizen alhier 12 binnenvaartuigaB op- en 11
afgeschut; door de Westsl. 0 op- eu 4afg#sehut.
t.s. HENRT wordt heden te Rotterdam verwacht.
s.s. GUIDO in loising te Mnrieiile.
II. HARALD in lading te San Jaan.
i.i. JENNT in lading te Port Teadres.
i.i. RICHARD wordt heden te Tarrew verwacht.
v. Ter Neuzen n. Gent «5,85
8.20
5,43 8,28
5,45 8,31
5 49 8,35
6,00 8,46
6,08 8,51
6,20 9,07
6,53 9,39
- 7,08 9,52 i,20 6,86
a. Deze trein loopt alleen op Maandag en Zaterdae
b. Vertrekt Woensdags om 12,03.
e. Deze trein loopt 'i Zondags niet.
Sluiskil
Sluiskil (brug)
Philippine
Sas van Gent
(aankomst
(vertrek
Aank. te Gent (kl. it.)
te Gent (gr. it.)
Selzaete
611,50
11,59
12,08
12,08
12,17
12,21
12,30
5,10
5,20
5,28
5,28
5,37
5.42
5,62
•7,46
7,56
7,58
8,04
8,13
8,2fl
8,5b
9,22
9,84
Selzaete
v. Gent (gr. it.) n. T. N. 5,25 8,19
v Gent (kl. at.) 5,86 8,30
(sankomit 6,08 9,01
(vertrek 6,16 9*,07
Sa. van Gent (aank* ®'21 9.'*2
(vertr. 6,83 9,20
a Philippine 6,43 9,28
Sluiskil (brag) 6,47 9,82
u Sluiskil 6,50 9)35
Aank. te Ter Neuzen 6,58 9*43
Loopt 's Zondags niet verder dan tot
b. Loopt niet door tot Ter Neuzen dan
11,50
12,01
12,32
12,43
12,48
12,57
1,05
1,09
1,12
1,20
«5,02
5,18
5,44
6,00
6.05
6,15
6,28
6,35
6,40
6,50
Selzaete.
Vrydag eu Zondag
67,66
8,07
8,39
8,60
8,56
9,05
9,13
9,18
9,22
9,80
CORRESPONDENT1E.
v. So'zaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,50 8 58
Ee loo n. Selzaete 5,15 8,12 11,39 4,52 7 46
Selzaete n. Moerbeke eu Lokeren 6,18 9,09, 12,51 5 49 en 8 52
(De trein van 8,52 loopt niet verder dan Moerbeke)
Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,18 7,14 12 00 S 44 8 10
Gent n. Brussel 7,18 10,02 10,55 1,40 6 55 9 56
Brusiel n. Gent 6,02 9,36 8,54 6,07
t, Gent n. Ostendi 8,21 11,02 1,84 7,22 9 49
Oitende n. Gent 6,45 7,05 8,49 3,14 5.32
v. Ter Neuzen 7,
u St. Nicolaas 8,1 8
Aank. te Gent (Waes) 8^58
9,40
11,33
12,35
1.28
2,49
8.29
5,25
7,09
8,16
v. Gent (Waei)
St. Nicoliai
Aank. te Ter Neuzen
8,35
7,50
9,05
10,36
11,40
1,10
2,07
8,10
4,20
6,09
7,25
8,44
v. Ter Neuzen 7,00
Sluiskil 7.06
Aiel 7.18
Kijkuit 7,21
Hulst 7,32
Clinge 7,49
St. Gillii 7,59
Aink. te St. Nicolaas 8,10
Vertr. 8,22
Aank. te Mcchelen 9,15
9,40
9,49
9,59
10,06
10,18
10,36
10,46
10,54
10,57
11,53
Mech. n. St. Nic. 6,38
St. Nicol. n. T. N. 7,60
St. Gillii 8,00
Clinge 8,11
Hulst 8,30
Eiikuit 8,38
Axel 8,48
Sluiikil 8,57
Aank. te TerNiuzen 9,05
10,28
11,40
11,52
12,04
12,88
12,46
12,54
1,02
1,10
1,28
5,52
1,36
6,00
1,45
6,09
1,53
6,17
2,02
6,26
2,18
6,42
2,26
6,51
2,35
7,00
8,05
7,14
4,04
8,12
1,25
6,08
3,10
7,25
8,20
7,88
8,81
7,53
3,48
8,10
8,56
8,18
4,04
8,28
4,12
8.86
4,20
8,44
v. Ter Neuzen
v. Selzaete
a. Brussel
v. Brussel
v. Selzaete
a. Ter Neuzen
5,35
6,18
10,04
5,34
9,09
9.43
8,20
9,09
12,36
10,18
12,47
1.25
12,00
12,51
3,15
2,07
6,00
6.50
5,10
5,49
9,42
6,19
8,55
9 80
1 CORRESPONDENTS.
ot. Nieolaat n. Antwerpen 8,23 11,42 2,50 7 16
Antwerpen n. St Nicolaas 6,48 10,38 2,06 6 16
St. Gillie n, Moerbeke 8,05 11,51 3,26 7,4l'
Moerbeke n. St Gillis 6,53 9,59 1,15 6,1*
Mechelen n. Brussel 9,22 12,03 4,15 8,19
Brussel u. Mechelen 6,9,41 12,43 5|j5
Mechelen n. Leuven 9,28 12,35 4,20 10,25
Leuven n. Mechelen 5.36 9,87 10,01 12,23 5,15
Hulst, Station 4,45
Postkantoor 4,48
Dubbele poort 4,51
Tivoli 4,54
Rustwat 5,
Terhole 5,05
Hoefkensdijk 6,13
Knitiart, Tol 5,18
Kloosterzande Tasdijk 5,26
Dorp 6,29
Walsoorden Kruisweg 5,38
Aank. Walsoorden, Dijk 5,40
7,40 *10,25 *2,15 5,20
7.48 10,28 2,18 5,23
7,46 10,31 2,21 5,26
7.49 10,34 2,24 5,29
7,55 lo,40 2,30 5,35
8,— 10,45 2,35 5,40
8,08 10,58 2,43 5,48
8,13 10,58 2,48 5,58
8,21 11,06 2,56 6,01
8,24 11,09 2,59 6,04
8,27 11,12 3,02 6 07
8,35 11,20 8,10 6,15
«8,0S
8,08
8,11
8,14
8,20
8,25
8,83
8,38
8,4
8,49
3,58
Rijdt sleehts op'werkdagen tot Tasdijk'(Bourflbriek),
des Zondags en Feeitdagen tot Walsoorden.
v.Walsoorden, Dijk 6,20 *9,10 11,45 *8,86 6,30
Kruisweg 6,28 9,18 11,52 3,43 6,'ss
Kloosterz., Dorp 6,31
Tasdijk 6,34
Kuitaart, Tol
Hoefkensdijk
Terhole
Rustwat
Hulst, Tivoli
6,42
6,47
6,55
7,00
7,06
9,21 11,55
9,24 11,58
9,32 12,05
9,37 12,10
9,45 12,17
9,50 12,21
9,56 12,26
9,59 12,29
8,46 6,41
8,49 6,44
8,57 6,52
4,02 6,57
4,10 7,05
A,15 7,10
4,21 7,16
4,24 7,19
4,27 7,22
4,30 7,25
«\10
9,17
9,20
9,23 58,55
9,80
9
9,42
9,46
9,51
9,54
9,57
10.-
K
V
M
H
Dubbele poort 7.09
Postkantoor 7,12 10,02 12,32
A.k. Hulst,Station 7,15 10,05 12,35 4,30 7,25 10,— 9 35
Vrachtgoederen worden sleehts met deze treinen vervoird.
Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen
b Rijdt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen en itopt
aan de tusichenhggende halten wanneer er riizigers zyn,
v. Walxoorden n. Hansweert: vm. 5,45 «8,45 nm. 12,15 t 50
Hansweert n. Walzoorden vm. «8,08 11,01 nm. 2^88 5*88
Op deze reizen worden geen goederen en vee vervoe'rd
Voor het vervoer tnsschen Hansweert en Vlake of omge-
keerd zijn telkens twee omnibnssen beschikbaar. Van Vlake
rertrekken de oaanibussen naar Hansweert osmiddeliyk na
aankomst van den eorrespoideerenden trein. Di bootu ait
Hansweert rertrekken, bahoadens onroortiene otastandigketUn
ni da aankomst der omnibaasen.