Gemengde berichten. Telegrafische berichten. Ook is niet noodig dadelijk te beginnen met oflossing der geldleening, maar bovendien zijn er nog andere middelen om de begrooting te doen kloppen. Te Middelburg betaalt men een directeur met f 950, te Goes met 400 en te Zierikzee met f 1000. Waarom moet in Hulst f 1800 worden gegeven Spreker zou het onverantwoordelijk noemen Hulst voor het eerste jaar 2000 subsidie te geven en ook gevaarlijk voor de toekomst. Hi] raadt de vergadering ten sterkste af het amendement aan te nemen. De voorzitter stelt voor de vergadering voor een half uur te schorsen. De heer Hombach zou dit spijten. Hij zou gaarne zien dat dit punt werd afgehandeld. Het voorstel van den Voorzitter, in stemming gebracht, wordt met 2(3 tegen 13 stem men aangenomen. De vergadering wordt alsnu geschorst. De vergadering heropend zijnde wordt de discussie over het amendement-flombach voort- gezet. De voorsteller antwoordt den heer De Jonge op zijn bezwaren. Hij geett toe in de afdeeling gezegd te heb- ben dat naar zijne meening in het eerste jaar de school vermoedelijk door een 35tal leer- lingen zal worden bezocht. Met zekerheid is daaromtrent echter niets te zeggen. Spreker is hard gevallen over zijn beweriugen omtrent een directeur. Op de begrooting van de ambachtschool te Middelburg is voor den directeur f 1600 uitgetrokken, maar die kan nog extra verdienste ontvangen, door lessen. In Zierikzee heeft de directeur ook nog f 1000 buiten zijn traktement aan de ambachtsschool. In Hulst is bijverdienste niet mogelijk daar- om moet de directeur f 1800 hebben. Van elders kan geen leeraar betrokken worden voor teekenonderwijsalle pogingen, daartoe aangeyend, zijn nutteloos gebleken. Het niet dadelijk aflossen der geldleening is in de praktijk onmogelijk. De leening is aflosbaar gesteld in 20 jaar, dus gaat het niet op die langer te laten loopen. De Minister heeft voorts den eisch gesteld dat de provincie f 2000 moet geven, wil van Rijkswege 4100 worden toegestaan. Op de begrooting kan niet gesnoeid worden Zelts al werd de gegeven raad gevolgd om de salarissen der leeraren te verlagen en geen directeur aan te stellen, dan nog kan de be grooting niet kloppend worden gemaakt zonder het gevraagde subsidie. Wordt het amendement afgewezen, dan zal men te Hulst niet de school zien verrijzen die daar zoo nuttig is. De heer Blum zou gaarne nog eenige nadere inlichtingen ontvangen. Zijn eerste indruk was dat Gedeputeerde Staten een zeer mooi voorstel deden wat Hulst betreft. Spreker heeft ook een becijfering gemaakt maar zijn uitkomst is anders dan die van den voorsteller van het amendement. Deze spreekt van f 4100 te ontvangen van Rijkswege maar uit de stukken is spreker ge bleken dat het Rijk 6000 geven wil. Spreker begrijpt niet dat de beeren zich nu tevreden stellen met de. 1000 meer het eerste jaar, terwijl zjj beweren dat zonder de f 2000 de stichting en instandhouding der school niet mogelijk is. Spreker wijst er verder op dat, wat de aan- vrage van Middelburg betreft, die aanstonds zal behandeld worden, alle leden instemmen met he;, voorstel van Gedeputeerde Staten om dat verzoek af te wijzen. VVaar men dat af- wijst, gaat het niet aan het amendement Hombach aan te nemen. De heer Heijse bespreekt ook het vreemde, dat de heer Hombach, die zich telkens er op beroept dat zonder een provinciaal subsidie van 2000 het Rijk geen subsidie geven zal, er geen bezwaar in ziet dat voor het volgende jaar, wordt het amendement aangenomen, de provincie dan toch maar f 1000 bijdraagt. De heer Hombach zegt dat het tweede jaar het aantal leerlingen zoo groot zijn kan dat het subsidie van f 2000, volgens de berekening per leeriing, zal kunnen worden bereikt of bijna bereikt. In het derde jaar wordt de verhouding nog voordeeliger. De subsidie van het Rijk is 4000 en niet 4100, zooals spreker bij vergissing heeft ge- zegt. De 2000, die het Rijk meer geeft, zijn bestemd voor kosten Van inrichting der school De heer Hombach bespreekt nog eens de salarisregeling der leeraren hij acht die noodig zooals die is opgenomen in de begrooting. De heer De Jonge wijst er op dat de heer Hombach niet heeft weergelegd dat het alge- meen verslag niet juist is geweest en dat hij heeft toegegeven dat het cijfer der vermoedelijke leerlingen niet te noemen is. Spreker blijft er bij dat het niet noodig is in Hulst direct 1800 te voteeren voor een directeur. Wat betreft de aflossing, antwoord hij den heer Hombach dat door een paar jaar te waehten met de aflossing der leening deze, mits men in later jaren iets meer aflost, toch binnen den gestelden termijn kan worden gedelgd De heer De Jonge blijft er bij dat met betrachting van wat zuinigheid Hulst kan vol staan met de subsidie zooals die door Gedepu teerde Staten wordt voorgesteld. Ten slotte constateert de heer De Jonge dat de provincie subsidie verleenen wil tot 2000 als maximum mits de school kome tot een totaal van 80 leerlingen. De heer Hombach verdedigt nog nader zijn begrooting, zich daarbij beroepende op de meening van den inspecteur van het middel baar onderwijs. Het amendement-Hombach, alsnu in stemming gebracht, wordt verworpen met 30 tegen 8 stemmen. Voor stemden de heeren Oggel, Ysebaert, De Bats, Moerdijk, Van Waesberghe, Dumoleijn, Hombach en Eokker. De heer Moes is bij deze stemming afwezig. Daarna wordt het voorstel van Gedeputeerde Staten zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Bij de behandeling der begrooting is in de afdeelingen uitvoerig ter sprake gekomen de stoombootdienst op de Wester-Schelde. In een der afdeelingen deed een lid de klacht hooren, dat op den dienst VlissingenBreskens zoo dikwijls de aansluiting gemist werd, namelijk bij vier van de zes gelegenheden. Hij meende te meer grond tot de klacht te hebben, uu het uitzicht werd geopend dat die dienst een bate zou opleveren. Zoodanige bate zou in de eerste plaats tot verbetering moeten aangewend worden. Een lid van Gedeputeerde Staten antwoordde daarop, dat de groote schuld van gemis der aansluiting aan het Staatsspoor ligt, en gaf de verzekering, dat niet in de eerste plaats op winst maar op goede exploitatie gelet werd en gelet zou worden. In een andere afdeeling werd door een lid aan het Gedeputeerd College in overweging gegeven de diensten Vlissingen—Breskens en Vlissingen—Ter Neuzen te splitsen in dien zin, dat voor beide diensten afzonderlijke booten werden aangewezen, waardoor voorkomen zou worden, dat de eene dienst vertragmg onder- vindt door niet op tijd aankomen van de boot die in den anderen dienst vaart en in beide diensten doorlooptook zou daardoor het goederenvervoer afzonderlijk kunnen geschieden en het bezwaar ondervangen worden, dat het personenvervoer vertraging ondervindt door laden en lossen van goederen. Het bedoelde lid gaf met te meer vertrouwen zijn denkbeeld aan Gedeputeerde Staten in overweging, omdat uit de cijfers der begrooting blijkt, dat de stoombootdienst thans winst afwerpt en de financien dus minder bezwaar opleveren voor eene uitbreiding in den aangegeven zin. Twee leden spraken de wenschelijkheid uit, dat een tarief van verminderden vrachtprijs op den stoombootdienst Breskens—Vlissingen wordt ingevoerd voor jongelieden uit het kanton Oostburg, die inrichtingen van meer uitgebreid lager of middelbaar onderwijs op Walcheren op een dag heen en weer bezoeken en wier ouders niet de middelen bezitten, om die leer lingen op Walcheren te huisvesten. Door een lid van Gedeputeerde Staten werd medegedeeld, dat een daartoe strekkend adres van particulieren is ingekomen en vermoedelijk aan den wenseh zal worden tegemoet gekomen. Omtrent de stoombootdienst Walsoorden- Vlake werd door een lid gevraagd, of ook op dezen dienst geen retourbiljetten zouden gegeven worden. Een lid van Gedeputeerde Staten antwoordde daarop, dat niet alles op eens kan gedaan worden en dat men niet uit het oog moet verliezen, dat vergelijkenderwijze de vracht op dezen dienst zeer laag is, in aanmerking ge- nornen het gratis vervoer op den wagendienst VlakeHansweert. Voorts werd ook besproken de verbinding n de aaulegplaats der boot Hansweert met Vlake. Daarbij bleek dat door het rijk be- denkingen worden gemaakt tegen het aanleggen van een paardetram, met het oog de Schorebrug. Door Gedeputeerde Staten is studie gemaakt van een ander vervoermiddel, doch de bezwaren zijn nog met uit den weg geruimd. In over weging werd gegeven aansluiting te maken van Hansweert naar het station Kruiningen, door middel van een stoomtram, doch dan moet overwonnen worden de moeilijkheid om de boot aan de oostzijde in plaats van aan de westzijde der haven te doen aanleggen. De nieuwe boot voor den dienst Hansweert- Walzoorden wordt door een der leden een tegenvaller genoemd. Volgens hem loopt zij, in plaats van 11 mijlen, nauwelijks 9 mijlen terwijl ook de inrichting niet is, zooals men had kunnen verwachten. Wat de snelheid aangaat, wordt door een der leden van Gedepu teerde Staten opgemerkt, dat de boot bij be- proeving aan de gestelde eischen heeft voldaan terwijl eenige gebreken zullen hefsteld worden voor zij afbetaald zal worden. Bij de discussie over den prov. stoomboot dienst op de Wester-Schelde wijst de heer Hennequin er op dat de dienst kans heeft een voordeeitje op te leveren, maar dat deze thans allerellendigst is geregeld, wat betreft aansluiting voor de reizigers. De commissie van toezicht zegt dat zij geen betere regeling kan maken. Maar de toestand is zoo dat er verbetering komen moet, en belanghebbende passagiers zullen die op alle mogelijke wijzen trachten te ver- krijgen. Wanneer voor bepaalde diensten goederen- en veevervoeren werden verboden, dan zou er reeds eenige verbetering kunnen komen. Men beweerde in de afdeelingen dat dit niet kon en nu is op de dienstre'geling juist aange geven dat voor bepaalde reizen dat vervoer is verboden, Dit is te meer bevreemdend waar op het oogenblik dat die bewering werd geuit, de dienstregelingen vermoedelijk reeds waren gedrukt. De heer Van Rompu wijst er op dat de oor- zaak van den minder goeden dienst der booten ligt aan de Staatsspoor. De trein van 1,7 is op 12,30 gebracht en de boot kan eerst te 12,20 van Breskens ver- trekken en vaart eerst te 12,25 de rivier op. in vijf minuten kan de boot de reis naar Vlissingen niet maken. 's Middags is dat hetzelfde geval. De trein van 5 uur is op 4,30 gebracht. De boot gaat 3,23 van Vlissingen, maar menigmaal is de trein en retard. Als men op tijd vertrekt, mag er echter niets in den weg komen of men mist de tram te Breskens nog. De commissie doet wat zij kan om den dienst zoo goed mogelijk te doen zijn, maar zij kan niet meer doen dan zij reeds doet. Na behandeling der uitgaven worden de posten van ontvang aan de orde gesteld. Ze geven geen aanleiding tot opmerkingen. Bij hfdst. IX, onvoorziene uitgaven, wordt de post van 15,633,79 verminderd tot 15,033,79. Daarna wordt de begrooting in haar gehee zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Het voorstel tot heffing van opcenten strekt om te heffen 36 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting voor de ongebouwde eigen- dommen, 28 voor de gebouwde en 21 op de hoofdsom der personeele belasting. In de afdeelingen konden, blijkens het alge meen verslag, zich alle leden vereenigen met het voorstel, dat daarop is aangenomen. Aangezien blijkt dat de leden niet langer wenschen bijeen te blijven, sluit de Voorzitter deze uajaarsvergadering in naam der Koningin. van '8 Gravenhage, 16 Oct. Heden is H. M. de Koningiu-Moeder in welstand te Meran Obermais aangekomen. Schout bij Nacht Suethlagen, laatstelijk commandant der Java-divisie, zal hoogstwaar- scbjjnlijk worden bestemd om op te treden als commandant der Indische zeemacht, als opvolger van den vice-admiraal Kouwenberg. St. Petersburg, 16 Oct. De Vleugel-adjudant, grootvorst Cyril), is gisteren door den Czaar ge- schrapt van de ranglijst van officieren bij het Russisehe leger. (Vermoedelijk is grootvorst Cyrill zonder toestemming van den Czaar gehuwd met de gescheiden vrouw van den broeder der Czarina). St. Petersburg, 15 Oct. De staatscourant bevat de mededeeling van de onderteekeaing van het vredesverdrag van Portsmouth door den Czaar. Het verdrag dat heden in werking treedt, zal binnenkort worden gepubliceerd. Charbin, 15 Oct. Het St. Petersburgsche telegraafagentschap meldt dat in de neutrale zone de Japanners fourageeriugen voor het leger in Korea deden. De Russisehe troepen ontnamen hen tienduizend kilogram fourages en een groote hoeveelheid vee viel in hunne hauden, terwijl een aantal gewapende Japanners werden gearresteerd. Monteleone, 15 Oct. Gisterenmiddag om 3,40 had er een hevige aardbeving plaats, waarvan de gevolgen nog onbekend zijn, doch die een groote paniek onder de bevolking veroorzaakte. Messina, 15 Oct. Een korte aardbeving werd gisterenavond om 3,42 hier waargenomeu. Parijs, 15 Oct. De Prins van Bulgarije zal morgenochteud om 8,40 aan het station des Inva- lieden aankomen. Voor deze gelegenheid is het station reeds prachtig versierd met wapenschildeD. Fransche en Servische vaandels zijn overal kunstig aangebracht. Huelva, 15 Oct In de bocht van Chanza bij Ayamonte heeft een botsing plaats gehad tusschen Portugeesche visschers en een Spaanscheu visch- wachter. MuncheD, 15 Oct. De Koning van Spanje, die eerstdaags hier aankomt zal niet alleen een beleefdheidsbezoek komen afleggen. De reden van dit bezoek is het beraamde huwelijk met een dochter van Prins Ludwig. Washington, 15 Oct. President Roosevelt heeft de Russisehe uitnoodiging tot een tweede vredesconferentie met groote vreugde aanvaard. liuli knvkas. 15 Oct. Heden werd aange- vangen met de mobilisatie der reservisten in het militairplichtigv gebied van Kaukasie. itehak, 15 Oct. In de Hoofdstraat heeft men een geheime drukkerij ontdekt en een depot van niet door de Wet erkende boeken, gemerkt met de revolutionaire fakkel en het roode vaandel. Tal van personen werden gearresteerd. Kantongerechfi te Tep Neuzen. Zitting van 13 October 1905. Veroordeeltl zijn: M. J. Mz., en J. P. V., werk. lieden te Axel, ter zake van jachtovertreding iedPr tot eene boete van f 2, subs. 1 dag hecht. met rfrbeurd verklanng van den haas. P\ v'. H. Pz visscher, R. P. Pd„ leurster, beiden te Philippine en T. S. Jz., visscher te Bouchaute, ter zake van visscherijovertreding ieder tot eene boete van f> subs. 2 dagen hecht. J A. T. Dz., voerman te Ter Nenzen, ter zake van over treding van hijt reglement op de wegen en voetpaden ln Zeeland tot eene boete van 4, subs. 2 dagen hecht koopman, J. H. Cz., landbouwer, M. M., bakker alien te Axel,.!. I). H., arbeider, D. d. landbouwers- knecht, beiden te Hoek, W. A. L„ schippersknecht te Tei ^euzell, I. d. Rschildersknecht te Philippine en A. v. H., schipper te Breskens, ter zake van het na zonsondergang rijden met een rijwiel zonder lickt leCHr e«ne boete van C 8ubs- 1 dag hecht. 1). W bierhuishouder te Sas van Gent, ter zake van nl„ °P,tljd sluiten van zijn bierhuis tot eene boete van f 2, subs. 1 dag hecht. E. J. v R, bierhuishouder te Ter Neuzen, ter zake van overtreding der verordening op piaatsen voor het publiek toegankelijk tot eene boete van f 2, sub<; 2 dagen hecht. t L; F'' ^achtrijdersknecht, D. B., vrachtrijder, beiden te ler Neuzen, P. O., landbouwer en P. d. D., veldar- beider, beiden te BoschkapelJe, ter zakevan overtredins politieverordening van Zaamslag; ieder tot eene boete van J 1, subs. 1 dag hecht. J. R., veldarbeider te Ter Neuzen, ter zake van over treding der leerplicbtwettot eene boete van 4, sabs 4 dag hecht. J. S., veldarbeider te Zaamslag, K. P., J. v. E., veldar- beiders en J. v. A., koopman, alien te Hoek, ter zake als vorenledertot eene boete van 3, subs. 3 dagen hecht. i. a. v., J. v. D., veldarbeiders te Zaamslae", D. d. F. werk man te Axel en J. d. G., veldarbeider te Hoek! ter zake als voren ieder tot eene boete van 2,50 subs. 3 dagen hecht. T' E-'nJ- V.l Hi J',dTP- C- d- L. d. S„ veldar- beiders, alien ,te Axel, L. T., werkman te Westdorpe ,j Tlsschersknecht te Philippine en I. d. K* veldarbeider te Ter Neuzen, ter zake als voren ieder tot eene boete van f 2, subs. 2 dagen hecht. L. I., werkman te Westdorpe, ter zake als voren, 2 ™a gepleegdtot twee boeten ieder van f 2, subs 2 d: g;n hecht. voor elke boete. uPi Ki! leaUrde,;jte Te/ Neuzen, T. d. K„ leurder te Hock, R. H veldarbeider te Hoek, J. L., veldarbeider te Axel en A. v T., werkman te Westdorpe, ter zake van overtreding der leerplichtwetieder tot eene boete van 1, subs. 1 dag hecht. J. J. L., bierbuishoudster te Ter Neuzen, P. H, timmerman te Philippine, F. D.. herbergier en commis- sionair te Hoek, en T. d. B., werkman te Selzaete, ter zake van ojenbare dronkenschapieder tot eene boete van f 2, subs. 2 dagen hecht. A. K, ketelmaker te Ter Neuzen, ter zake als voren tot eene boete van 1, subs. 1 dag hecht. Onisla^en van reclif«4vervo8s;in«; P veldarbeider te Zaamslag, beklaagd ter zake van overl treding der Leerplichtwet. VrijKe«pr»keu J. B, gezagvoerder van een baggerschip, zonder bekende woon- of verbliifplaats beklaagd ter zake van overtreding der politievero'rdenine van Sas van Gent. Emdelijk is het aan de directrice van het kinderhuis van't Leger des Heils te Naarden gelakt eene geschikte woning te vinden voor de zwervende havelooze familie van O(snabrugge). Woensdag a. s. zal dat gezin die woning betrekken, alsdaa ook zal door 't L. d, H. zorg worden gedragen, dat die menschen eenig begrip krijgen van zindelijk- heid en dat de geheel verwaarloosde kinderen eene school zullen bezoeken. Bij Ds. Visscher te Rottevalle is voor Wiebe, den werkman, die ondanks ziju armoede een rijks- daalder en drie guldens, die door hem op den weg waren gevonden, aan den verliezer terug gaf, is als belooning voor zijn eerlijkheid reeds f 440 ingekomen. Automobielongeluk. Vrijdagochtend slipte de automobiel van den heer L. even voorbij Nieuwersluis en reed tegen een boom. De be- stuurder kwam er goed af, doch de twee achterin zittende beeren schoten met 't hoofd naar beneden in een moddersloot. Zij werden spoedig uit hun benarde positie verlost. A a in het naburig hotel De Kampioen van droge kleeren te zijn voorzien, kon de reis worden voortgezet. tP8 uitbreiding van het scheepvaartverkeer in de' Maasstad geeft aanleiding dat er weder havenplaunen in de lucht hangen. Verleden week zond dienaangaande de Kamer van Koophandel een adres aan den Gemeenteraad en reeds wordt gerept van een nieuwe Waalhaven, die nog grooter en xostbaarder zal worden dan de Maashaven en ook te Oud-Charlois nabij de petroleum-inrich- tingen derhalve in de buurt van de Maashaven zal gegraveu worden. Millioenen zijn er mede bemoeid. Woensdag heeft er op den weg naar Meerssen een automobielongeluk plaats gehad. Een fabrieks- jongen, die voor een fiets wilde uitwijken, kwam daardoor onder een aankomeude automobiel, met het ongelukkig gevolg, dat de dood onmiddellijk volgde. Na wel wat lang beraad zal te Rotterdam een jongman van 64 jaar in deu echt worden verbonden met een jouge dochter van 67 jaar. Men schrijft van de N. R. Ct. In trein 82, Donderdagavond 8,23 van Rozen- daal vertrekkend, stapten 5 beschouken zeelieden. 5en hunner verkeerde in zoo'n kennelijken staat dat hij in den coupe gedragen moest worden. Hoewei de medereizigers protesteerden, werd het njftal toch meegenomen. Tusschen Rozendaal en Zereubergen kregen zij ruzie, zoo hoog, dat zij elkaar bij de keel grepen en de messen voor den d*g werden gehaald. Hoewei de medereizigers no o

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1905 | | pagina 2