Gemengde berichten.
Telegrafische berichten.
Ook is niet noodig dadelijk te beginnen met
oflossing der geldleening, maar bovendien zijn
er nog andere middelen om de begrooting te
doen kloppen.
Te Middelburg betaalt men een directeur
met f 950, te Goes met 400 en te Zierikzee
met f 1000. Waarom moet in Hulst f 1800
worden gegeven
Spreker zou het onverantwoordelijk noemen
Hulst voor het eerste jaar 2000 subsidie
te geven en ook gevaarlijk voor de toekomst.
Hi] raadt de vergadering ten sterkste af het
amendement aan te nemen.
De voorzitter stelt voor de vergadering voor
een half uur te schorsen.
De heer Hombach zou dit spijten. Hij zou
gaarne zien dat dit punt werd afgehandeld.
Het voorstel van den Voorzitter, in stemming
gebracht, wordt met 2(3 tegen 13 stem men
aangenomen.
De vergadering wordt alsnu geschorst.
De vergadering heropend zijnde wordt de
discussie over het amendement-flombach voort-
gezet.
De voorsteller antwoordt den heer De Jonge
op zijn bezwaren.
Hij geett toe in de afdeeling gezegd te heb-
ben dat naar zijne meening in het eerste jaar
de school vermoedelijk door een 35tal leer-
lingen zal worden bezocht. Met zekerheid is
daaromtrent echter niets te zeggen.
Spreker is hard gevallen over zijn beweriugen
omtrent een directeur. Op de begrooting van
de ambachtschool te Middelburg is voor den
directeur f 1600 uitgetrokken, maar die kan
nog extra verdienste ontvangen, door lessen.
In Zierikzee heeft de directeur ook nog f 1000
buiten zijn traktement aan de ambachtsschool.
In Hulst is bijverdienste niet mogelijk daar-
om moet de directeur f 1800 hebben.
Van elders kan geen leeraar betrokken worden
voor teekenonderwijsalle pogingen, daartoe
aangeyend, zijn nutteloos gebleken.
Het niet dadelijk aflossen der geldleening is
in de praktijk onmogelijk. De leening is
aflosbaar gesteld in 20 jaar, dus gaat het niet
op die langer te laten loopen.
De Minister heeft voorts den eisch gesteld
dat de provincie f 2000 moet geven, wil van
Rijkswege 4100 worden toegestaan.
Op de begrooting kan niet gesnoeid worden
Zelts al werd de gegeven raad gevolgd om de
salarissen der leeraren te verlagen en geen
directeur aan te stellen, dan nog kan de be
grooting niet kloppend worden gemaakt zonder
het gevraagde subsidie.
Wordt het amendement afgewezen, dan zal
men te Hulst niet de school zien verrijzen die
daar zoo nuttig is.
De heer Blum zou gaarne nog eenige nadere
inlichtingen ontvangen. Zijn eerste indruk was
dat Gedeputeerde Staten een zeer mooi voorstel
deden wat Hulst betreft.
Spreker heeft ook een becijfering gemaakt
maar zijn uitkomst is anders dan die van den
voorsteller van het amendement.
Deze spreekt van f 4100 te ontvangen van
Rijkswege maar uit de stukken is spreker ge
bleken dat het Rijk 6000 geven wil.
Spreker begrijpt niet dat de beeren zich nu
tevreden stellen met de. 1000 meer het eerste
jaar, terwijl zjj beweren dat zonder de f 2000
de stichting en instandhouding der school niet
mogelijk is.
Spreker wijst er verder op dat, wat de aan-
vrage van Middelburg betreft, die aanstonds
zal behandeld worden, alle leden instemmen
met he;, voorstel van Gedeputeerde Staten om
dat verzoek af te wijzen. VVaar men dat af-
wijst, gaat het niet aan het amendement Hombach
aan te nemen.
De heer Heijse bespreekt ook het vreemde,
dat de heer Hombach, die zich telkens er op
beroept dat zonder een provinciaal subsidie van
2000 het Rijk geen subsidie geven zal, er
geen bezwaar in ziet dat voor het volgende jaar,
wordt het amendement aangenomen, de provincie
dan toch maar f 1000 bijdraagt.
De heer Hombach zegt dat het tweede jaar
het aantal leerlingen zoo groot zijn kan dat het
subsidie van f 2000, volgens de berekening per
leeriing, zal kunnen worden bereikt of bijna
bereikt. In het derde jaar wordt de verhouding
nog voordeeliger.
De subsidie van het Rijk is 4000 en niet
4100, zooals spreker bij vergissing heeft ge-
zegt. De 2000, die het Rijk meer geeft, zijn
bestemd voor kosten Van inrichting der school
De heer Hombach bespreekt nog eens de
salarisregeling der leeraren hij acht die noodig
zooals die is opgenomen in de begrooting.
De heer De Jonge wijst er op dat de heer
Hombach niet heeft weergelegd dat het alge-
meen verslag niet juist is geweest en dat hij
heeft toegegeven dat het cijfer der vermoedelijke
leerlingen niet te noemen is.
Spreker blijft er bij dat het niet noodig is
in Hulst direct 1800 te voteeren voor een
directeur.
Wat betreft de aflossing, antwoord hij den
heer Hombach dat door een paar jaar te
waehten met de aflossing der leening deze,
mits men in later jaren iets meer aflost, toch
binnen den gestelden termijn kan worden gedelgd
De heer De Jonge blijft er bij dat met
betrachting van wat zuinigheid Hulst kan vol
staan met de subsidie zooals die door Gedepu
teerde Staten wordt voorgesteld.
Ten slotte constateert de heer De Jonge
dat de provincie subsidie verleenen wil tot
2000 als maximum mits de school kome tot
een totaal van 80 leerlingen.
De heer Hombach verdedigt nog nader zijn
begrooting, zich daarbij beroepende op de
meening van den inspecteur van het middel
baar onderwijs.
Het amendement-Hombach, alsnu in stemming
gebracht, wordt verworpen met 30 tegen 8
stemmen.
Voor stemden de heeren Oggel, Ysebaert,
De Bats, Moerdijk, Van Waesberghe, Dumoleijn,
Hombach en Eokker.
De heer Moes is bij deze stemming afwezig.
Daarna wordt het voorstel van Gedeputeerde
Staten zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
Bij de behandeling der begrooting is in de
afdeelingen uitvoerig ter sprake gekomen de
stoombootdienst op de Wester-Schelde.
In een der afdeelingen deed een lid de klacht
hooren, dat op den dienst VlissingenBreskens
zoo dikwijls de aansluiting gemist werd, namelijk
bij vier van de zes gelegenheden. Hij meende
te meer grond tot de klacht te hebben, uu het
uitzicht werd geopend dat die dienst een bate
zou opleveren. Zoodanige bate zou in de eerste
plaats tot verbetering moeten aangewend worden.
Een lid van Gedeputeerde Staten antwoordde
daarop, dat de groote schuld van gemis der
aansluiting aan het Staatsspoor ligt, en gaf de
verzekering, dat niet in de eerste plaats op
winst maar op goede exploitatie gelet werd en
gelet zou worden.
In een andere afdeeling werd door een lid
aan het Gedeputeerd College in overweging
gegeven de diensten Vlissingen—Breskens en
Vlissingen—Ter Neuzen te splitsen in dien zin,
dat voor beide diensten afzonderlijke booten
werden aangewezen, waardoor voorkomen zou
worden, dat de eene dienst vertragmg onder-
vindt door niet op tijd aankomen van de boot
die in den anderen dienst vaart en in beide
diensten doorlooptook zou daardoor het
goederenvervoer afzonderlijk kunnen geschieden
en het bezwaar ondervangen worden, dat het
personenvervoer vertraging ondervindt door
laden en lossen van goederen. Het bedoelde
lid gaf met te meer vertrouwen zijn denkbeeld
aan Gedeputeerde Staten in overweging, omdat
uit de cijfers der begrooting blijkt, dat de
stoombootdienst thans winst afwerpt en de
financien dus minder bezwaar opleveren voor
eene uitbreiding in den aangegeven zin.
Twee leden spraken de wenschelijkheid uit,
dat een tarief van verminderden vrachtprijs op
den stoombootdienst Breskens—Vlissingen wordt
ingevoerd voor jongelieden uit het kanton
Oostburg, die inrichtingen van meer uitgebreid
lager of middelbaar onderwijs op Walcheren
op een dag heen en weer bezoeken en wier
ouders niet de middelen bezitten, om die leer
lingen op Walcheren te huisvesten.
Door een lid van Gedeputeerde Staten werd
medegedeeld, dat een daartoe strekkend adres
van particulieren is ingekomen en vermoedelijk
aan den wenseh zal worden tegemoet gekomen.
Omtrent de stoombootdienst Walsoorden-
Vlake werd door een lid gevraagd, of ook op
dezen dienst geen retourbiljetten zouden gegeven
worden.
Een lid van Gedeputeerde Staten antwoordde
daarop, dat niet alles op eens kan gedaan
worden en dat men niet uit het oog moet
verliezen, dat vergelijkenderwijze de vracht op
dezen dienst zeer laag is, in aanmerking ge-
nornen het gratis vervoer op den wagendienst
VlakeHansweert.
Voorts werd ook besproken de verbinding
n de aaulegplaats der boot Hansweert met
Vlake. Daarbij bleek dat door het rijk be-
denkingen worden gemaakt tegen het aanleggen
van een paardetram, met het oog de Schorebrug.
Door Gedeputeerde Staten is studie gemaakt
van een ander vervoermiddel, doch de bezwaren
zijn nog met uit den weg geruimd. In over
weging werd gegeven aansluiting te maken van
Hansweert naar het station Kruiningen, door
middel van een stoomtram, doch dan moet
overwonnen worden de moeilijkheid om de boot
aan de oostzijde in plaats van aan de westzijde
der haven te doen aanleggen.
De nieuwe boot voor den dienst Hansweert-
Walzoorden wordt door een der leden een
tegenvaller genoemd. Volgens hem loopt zij,
in plaats van 11 mijlen, nauwelijks 9 mijlen
terwijl ook de inrichting niet is, zooals men
had kunnen verwachten. Wat de snelheid
aangaat, wordt door een der leden van Gedepu
teerde Staten opgemerkt, dat de boot bij be-
proeving aan de gestelde eischen heeft voldaan
terwijl eenige gebreken zullen hefsteld worden
voor zij afbetaald zal worden.
Bij de discussie over den prov. stoomboot
dienst op de Wester-Schelde wijst de heer
Hennequin er op dat de dienst kans heeft een
voordeeitje op te leveren, maar dat deze thans
allerellendigst is geregeld, wat betreft aansluiting
voor de reizigers. De commissie van toezicht
zegt dat zij geen betere regeling kan maken.
Maar de toestand is zoo dat er verbetering
komen moet, en belanghebbende passagiers zullen
die op alle mogelijke wijzen trachten te ver-
krijgen.
Wanneer voor bepaalde diensten goederen-
en veevervoeren werden verboden, dan zou er
reeds eenige verbetering kunnen komen.
Men beweerde in de afdeelingen dat dit niet
kon en nu is op de dienstre'geling juist aange
geven dat voor bepaalde reizen dat vervoer is
verboden, Dit is te meer bevreemdend waar
op het oogenblik dat die bewering werd geuit,
de dienstregelingen vermoedelijk reeds waren
gedrukt.
De heer Van Rompu wijst er op dat de oor-
zaak van den minder goeden dienst der booten
ligt aan de Staatsspoor.
De trein van 1,7 is op 12,30 gebracht en
de boot kan eerst te 12,20 van Breskens ver-
trekken en vaart eerst te 12,25 de rivier op.
in vijf minuten kan de boot de reis naar
Vlissingen niet maken.
's Middags is dat hetzelfde geval. De trein
van 5 uur is op 4,30 gebracht.
De boot gaat 3,23 van Vlissingen, maar
menigmaal is de trein en retard. Als men op
tijd vertrekt, mag er echter niets in den weg
komen of men mist de tram te Breskens nog.
De commissie doet wat zij kan om den dienst
zoo goed mogelijk te doen zijn, maar zij kan
niet meer doen dan zij reeds doet.
Na behandeling der uitgaven worden de
posten van ontvang aan de orde gesteld.
Ze geven geen aanleiding tot opmerkingen.
Bij hfdst. IX, onvoorziene uitgaven, wordt
de post van 15,633,79 verminderd tot
15,033,79.
Daarna wordt de begrooting in haar gehee
zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
Het voorstel tot heffing van opcenten strekt
om te heffen 36 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting voor de ongebouwde eigen-
dommen, 28 voor de gebouwde en 21 op de
hoofdsom der personeele belasting.
In de afdeelingen konden, blijkens het alge
meen verslag, zich alle leden vereenigen met
het voorstel, dat daarop is aangenomen.
Aangezien blijkt dat de leden niet langer
wenschen bijeen te blijven, sluit de Voorzitter
deze uajaarsvergadering in naam der Koningin.
van
'8 Gravenhage, 16 Oct. Heden is H. M. de
Koningiu-Moeder in welstand te Meran Obermais
aangekomen.
Schout bij Nacht Suethlagen, laatstelijk
commandant der Java-divisie, zal hoogstwaar-
scbjjnlijk worden bestemd om op te treden als
commandant der Indische zeemacht, als opvolger
van den vice-admiraal Kouwenberg.
St. Petersburg, 16 Oct. De Vleugel-adjudant,
grootvorst Cyril), is gisteren door den Czaar ge-
schrapt van de ranglijst van officieren bij het
Russisehe leger. (Vermoedelijk is grootvorst Cyrill
zonder toestemming van den Czaar gehuwd met
de gescheiden vrouw van den broeder der Czarina).
St. Petersburg, 15 Oct. De staatscourant
bevat de mededeeling van de onderteekeaing van
het vredesverdrag van Portsmouth door den Czaar.
Het verdrag dat heden in werking treedt, zal
binnenkort worden gepubliceerd.
Charbin, 15 Oct. Het St. Petersburgsche
telegraafagentschap meldt dat in de neutrale zone
de Japanners fourageeriugen voor het leger in
Korea deden. De Russisehe troepen ontnamen
hen tienduizend kilogram fourages en een groote
hoeveelheid vee viel in hunne hauden, terwijl een
aantal gewapende Japanners werden gearresteerd.
Monteleone, 15 Oct. Gisterenmiddag om 3,40
had er een hevige aardbeving plaats, waarvan de
gevolgen nog onbekend zijn, doch die een groote
paniek onder de bevolking veroorzaakte.
Messina, 15 Oct. Een korte aardbeving werd
gisterenavond om 3,42 hier waargenomeu.
Parijs, 15 Oct. De Prins van Bulgarije zal
morgenochteud om 8,40 aan het station des Inva-
lieden aankomen. Voor deze gelegenheid is het
station reeds prachtig versierd met wapenschildeD.
Fransche en Servische vaandels zijn overal kunstig
aangebracht.
Huelva, 15 Oct In de bocht van Chanza bij
Ayamonte heeft een botsing plaats gehad tusschen
Portugeesche visschers en een Spaanscheu visch-
wachter.
MuncheD, 15 Oct. De Koning van Spanje,
die eerstdaags hier aankomt zal niet alleen een
beleefdheidsbezoek komen afleggen. De reden van
dit bezoek is het beraamde huwelijk met een
dochter van Prins Ludwig.
Washington, 15 Oct. President Roosevelt
heeft de Russisehe uitnoodiging tot een tweede
vredesconferentie met groote vreugde aanvaard.
liuli knvkas. 15 Oct. Heden werd aange-
vangen met de mobilisatie der reservisten in het
militairplichtigv gebied van Kaukasie.
itehak, 15 Oct. In de Hoofdstraat heeft
men een geheime drukkerij ontdekt en een depot
van niet door de Wet erkende boeken, gemerkt
met de revolutionaire fakkel en het roode vaandel.
Tal van personen werden gearresteerd.
Kantongerechfi te Tep Neuzen.
Zitting van 13 October 1905.
Veroordeeltl zijn: M. J. Mz., en J. P. V., werk.
lieden te Axel, ter zake van jachtovertreding iedPr
tot eene boete van f 2, subs. 1 dag hecht. met rfrbeurd
verklanng van den haas.
P\ v'. H. Pz visscher, R. P. Pd„ leurster, beiden te
Philippine en T. S. Jz., visscher te Bouchaute, ter zake
van visscherijovertreding ieder tot eene boete van f>
subs. 2 dagen hecht. J
A. T. Dz., voerman te Ter Nenzen, ter zake van over
treding van hijt reglement op de wegen en voetpaden
ln Zeeland tot eene boete van 4, subs. 2 dagen hecht
koopman, J. H. Cz., landbouwer, M. M., bakker
alien te Axel,.!. I). H., arbeider, D. d. landbouwers-
knecht, beiden te Hoek, W. A. L„ schippersknecht te
Tei ^euzell, I. d. Rschildersknecht te Philippine en
A. v. H., schipper te Breskens, ter zake van het na
zonsondergang rijden met een rijwiel zonder lickt
leCHr e«ne boete van C 8ubs- 1 dag hecht.
1). W bierhuishouder te Sas van Gent, ter zake van
nl„ °P,tljd sluiten van zijn bierhuis tot eene boete
van f 2, subs. 1 dag hecht.
E. J. v R, bierhuishouder te Ter Neuzen, ter zake
van overtreding der verordening op piaatsen voor het
publiek toegankelijk tot eene boete van f 2, sub<; 2
dagen hecht.
t L; F'' ^achtrijdersknecht, D. B., vrachtrijder, beiden
te ler Neuzen, P. O., landbouwer en P. d. D., veldar-
beider, beiden te BoschkapelJe, ter zakevan overtredins
politieverordening van Zaamslag; ieder tot eene boete
van J 1, subs. 1 dag hecht.
J. R., veldarbeider te Ter Neuzen, ter zake van over
treding der leerplicbtwettot eene boete van 4, sabs
4 dag hecht.
J. S., veldarbeider te Zaamslag, K. P., J. v. E., veldar-
beiders en J. v. A., koopman, alien te Hoek, ter zake
als vorenledertot eene boete van 3, subs. 3 dagen hecht.
i. a. v., J. v. D., veldarbeiders te Zaamslae", D. d. F.
werk man te Axel en J. d. G., veldarbeider te Hoek!
ter zake als voren ieder tot eene boete van 2,50 subs.
3 dagen hecht.
T' E-'nJ- V.l Hi J',dTP- C- d- L. d. S„ veldar-
beiders, alien ,te Axel, L. T., werkman te Westdorpe
,j Tlsschersknecht te Philippine en I. d. K*
veldarbeider te Ter Neuzen, ter zake als voren ieder
tot eene boete van f 2, subs. 2 dagen hecht.
L. I., werkman te Westdorpe, ter zake als voren, 2
™a gepleegdtot twee boeten ieder van f 2, subs
2 d: g;n hecht. voor elke boete.
uPi Ki! leaUrde,;jte Te/ Neuzen, T. d. K„ leurder te
Hock, R. H veldarbeider te Hoek, J. L., veldarbeider
te Axel en A. v T., werkman te Westdorpe, ter zake
van overtreding der leerplichtwetieder tot eene boete
van 1, subs. 1 dag hecht.
J. J. L., bierbuishoudster te Ter Neuzen, P. H,
timmerman te Philippine, F. D.. herbergier en commis-
sionair te Hoek, en T. d. B., werkman te Selzaete, ter
zake van ojenbare dronkenschapieder tot eene boete
van f 2, subs. 2 dagen hecht.
A. K, ketelmaker te Ter Neuzen, ter zake als voren
tot eene boete van 1, subs. 1 dag hecht.
Onisla^en van reclif«4vervo8s;in«; P
veldarbeider te Zaamslag, beklaagd ter zake van overl
treding der Leerplichtwet.
VrijKe«pr»keu J. B, gezagvoerder van een
baggerschip, zonder bekende woon- of verbliifplaats
beklaagd ter zake van overtreding der politievero'rdenine
van Sas van Gent.
Emdelijk is het aan de directrice van het
kinderhuis van't Leger des Heils te Naarden gelakt
eene geschikte woning te vinden voor de zwervende
havelooze familie van O(snabrugge). Woensdag
a. s. zal dat gezin die woning betrekken, alsdaa
ook zal door 't L. d, H. zorg worden gedragen,
dat die menschen eenig begrip krijgen van zindelijk-
heid en dat de geheel verwaarloosde kinderen eene
school zullen bezoeken.
Bij Ds. Visscher te Rottevalle is voor Wiebe,
den werkman, die ondanks ziju armoede een rijks-
daalder en drie guldens, die door hem op den
weg waren gevonden, aan den verliezer terug gaf,
is als belooning voor zijn eerlijkheid reeds f 440
ingekomen.
Automobielongeluk. Vrijdagochtend slipte
de automobiel van den heer L. even voorbij
Nieuwersluis en reed tegen een boom. De be-
stuurder kwam er goed af, doch de twee achterin
zittende beeren schoten met 't hoofd naar beneden
in een moddersloot. Zij werden spoedig uit hun
benarde positie verlost.
A a in het naburig hotel De Kampioen van
droge kleeren te zijn voorzien, kon de reis worden
voortgezet.
tP8 uitbreiding van het scheepvaartverkeer
in de' Maasstad geeft aanleiding dat er weder
havenplaunen in de lucht hangen. Verleden week
zond dienaangaande de Kamer van Koophandel
een adres aan den Gemeenteraad en reeds wordt
gerept van een nieuwe Waalhaven, die nog grooter
en xostbaarder zal worden dan de Maashaven en
ook te Oud-Charlois nabij de petroleum-inrich-
tingen derhalve in de buurt van de Maashaven
zal gegraveu worden.
Millioenen zijn er mede bemoeid.
Woensdag heeft er op den weg naar Meerssen
een automobielongeluk plaats gehad. Een fabrieks-
jongen, die voor een fiets wilde uitwijken, kwam
daardoor onder een aankomeude automobiel, met
het ongelukkig gevolg, dat de dood onmiddellijk
volgde.
Na wel wat lang beraad zal te Rotterdam
een jongman van 64 jaar in deu echt worden
verbonden met een jouge dochter van 67 jaar.
Men schrijft van de N. R. Ct.
In trein 82, Donderdagavond 8,23 van Rozen-
daal vertrekkend, stapten 5 beschouken zeelieden.
5en hunner verkeerde in zoo'n kennelijken staat
dat hij in den coupe gedragen moest worden.
Hoewei de medereizigers protesteerden, werd het
njftal toch meegenomen. Tusschen Rozendaal en
Zereubergen kregen zij ruzie, zoo hoog, dat zij
elkaar bij de keel grepen en de messen voor den
d*g werden gehaald. Hoewei de medereizigers
no
o