Telegrafische berichten.
Gemengde berichten.
Van groot belang voor Neuzen.
Over dit en dat.
dezer belast de heer H. J. Yooren, surnumerair,
thans nog belast met de waarneming van het
ontvangkantoor te Breskens.
De heer A. J. van Iersel, surnumerair uit
de directie Rotterdam, aangewezen voor de tijde-
lijke waarneming vau het ontvangkantoor te
Oostburg, ingaande 26 dezer.
Zaamslag, 18 April. Heden werd alhier door de
vereeniging yln't belang der landbouwers' aaube-
steed de levering van 154,600 K. G. chilisalpeter.
Ingeschreven werd door de heeren A. T. Rottier
te St. Jansleen voor 12.96, P. J. Scheele te
Ter Neuzen voor f 12,88, Adriaansens Polfliet
te Walsoorden voor f 12,78, J. C. Meijer te
Zaamslag voor 12,745, P. G. Adriaansen te
Bergen op Zoom voor f 12,73, A. Hoste te St.
Laurens voor 1 2,74, A. Suellemau te Dinteloord
voor 12,73, M. Verbrugge en A. Wieland te
Ter Neuzen voor f 12,59 en J.J. van Arenthals
te Walsoorden voor f 12,58. Alles per 100 K. G.
Axel, 18 April. Aan den Raad dezer gemeente
is beden ingezouden, het door eenige herbergiers
onderteekende verzoekscbrift om afwijzend te be-
schikken op het voorstel van den heer De Peijter
tot het heffen eeuer belasting op de openbare
vermakelijkheden.
Axel, 17 April. Heden had alhier ten verzoeke
van den heer J. Wisse Jz. bouwkundige te Zaam
slag, namens zijne principalen in de herberg bij
J. Grooihaert, alhier de aanbesteding plaats van
het bouwen van eene dubbele schuur.
Hiervoor werd ingeschreven voor het timmer-
werk door de heeren E. A. J. van den Berg te
Axel voor 3500, P. Wisse en Kaijser voor
f 3884, P. Duijvestein voor 3299, J. van de
Velde voor 3285, alien te Zaamslag, J. K.
Vink voor 3265, C. van den Broeke voor
3257, F. Deij voor 3180, W. Vercouteren
voor f 3065, H. van Luijk voor f 2998, A. P.
Butler voor 2997, en A. van 't Hoff voor
f 2988, alien te Axel.
Voor het metselwerk werd ingeschreven door
de heerenJ. Wieles vcor f 1325, F. van
Tatenhove voor f 1265, J. van de Velde voor
1175, P. de Jonge voor 1115, P. van
Hoeve voor 1100, alien te Axel en W. Galle
te Zaamslag voor 996.
Aan de laagste inschrijvers is het werk gegund.
Hulst, 18 April. Bij de heden alhier ge-
houden verkiezing voor een lid van den gemeente-
raad in de vacature ontstaan door het overlijden
van den heer Lev. van Waesberghe, werden can-
didaat gesteld de heerren H. A. van Dalsum en
L. Fricot.
Sas van Gent, 19 April. Hedeninorgen werd
alhier in het nieuw kanaal beneden de brug het
lijk drijvende gevondeu van den sinds ruim drie
weken vermiste J. B. Algemeen wordt vermoed
dat hij in staat van dronkenschap te water is ge-
raakt, daar hij erg verslaafd was aan den drank.
Van zijn vrouw en kinderen leefde hij gescheiden,
daar deze sinds lang naar Vlissingeu vertrokken
waren.
Xoewacht. Dinsdag had alhier de stemming
plaats voor een lid van den gemeenteraad (vacature
J. J. v. d. Vijver). Van de 284 kiezers waren
er 2J5 opgekomen. De heer H. Bonte verkreeg
20 stemmen, de heer Ch. L. Borm 50, de heer
J. Kips 39, de heer Th. E. Persijn 76 en de heer
Jac. v. d. Vijver 20 stemmenzoodat eene her-
stemming moet plaats hebben tusschen de heeren
Borm en Persijn.
Er waren 10 biljetteu van onwaarde.
Ouder bovenstaand opschrift schrijft P. aan
de Middelburgsche Courant
Dat men op de gunst van goede nabuurschap
niet al te zeer vertrouwen kan, ondervindt
thans de baven Ter Neuzen. Neuzen*) spelt
men tegenwoordig in verschillende takken van
dienst.
Tot heden, althans tot voor korten tijd, werd
zij beschouwd als //port Beige" en genoot
daardoor verschillende faciliteiten voor haar
transito-handel, haar handel, mag men wel
zeggen. Want door haar transiet-verkeer is de
haven van Neuzen vooruitgegaan, blijft steeds
vooruitgaan en is de gemeente grooter en
bloeiend geworden, ook al ondervindt deze
de gemeente den last vau immigratie, die
niet altijd alle sterk in bevolking toenemende
gemeenten ondervinden het personen van
groote draagkracht binnenvoert. Geholpen door
de spoorwegmaatschappijen Mechelen-Terneuzen
en Gent-Terneuzen, die in particuliere handen
zijn, konden de expediteurs concurreeren en
met succes, met Antwerpen en Gent, de Belgische
havens pur sang met welke de concurrentie
hier gevoerd wordt. Deze particuliere maat-
schappijen toch, als zijnde alleen verantwoording
schuldig aan hare aandeelhouders, konden en
kunnen accoord maken met de expediteurs in
overeenstemming met het kwantum vanvervoer
dat zij binnen een bepaalden tijd aan de
spoorwegmaatschappijen verzekerden. Daardoor
konden ontstaan b.v. draw-backs, rabatten op
Aldus komt die havenplaats voor op de lijst van
namen van gemeenten, door Gedeputeerde Staten open-
baar gemaakt Dit college volgt, op aanwijzing van
hoogerhand, die benamingen in van haar uitgaande
.stukken.
RED.
de lijnen, wanneer het transport een zeker
maximum bereikt had of het aangegane accoord
overschreed.
Gekibbel was natuurlyk in deze niet buiten-
gesloten, jnaar met het oog op concurrentie,
die op den duur den handel baat, al schaadt
zij nu en dan hem, die niet vlug meegaat, was
dat gekibbel in summa voor de baven van
Neuzen niet onvoordeelig, ook al werd er soms
met het a qui mieux mieux wel wat vrijgevig
omgesprongen.
Het Belgische gouvernement zal van al deze
dingen wel op de hoogte zijn, zoowel als het
onze. Vandaar misschien het traineeren met
de oplossing van de questie //de particuliere
maatscbappijen naasten," waarop nu eens werd
aangedrongen maar waartegen dan weer even
krachtig werd geopponeerd, omdat men begreep
dat het dan met de draw-backs in den gewoon
geworden zin uit zou zijn.
Maar nu komt een andere questie.
In het kort verslag van de vergadering der
Kamer van Koophandel en Fabrieken te Neuzen
voorkomende in de M. Crt. no. 88, werd er
op gewezen.
Het Belgische gouvernement heeft gemaakt
udes tarifs exeptionnels provisoires" t bovenge-
noemd verslag noemt ze //voorloopige buiten-
gewone tarieven" die uitsluitend ten bate
zullen komen van den Antwerpschen en den
Gentschen handel en tot schade zullen leiden
van dien te Neuzen. Werkelijk zijn deze tarieven
zoo gunstig voor de genoemde Belgische handels-
plaatsen, dat het cement van Dooruik, het ijzer
c. s. van de Belgische ijzer- of staalfabrieken, de
ruwe suiker van Wame en de pitch, die naar
Westfalen moet, het best zonder de Neuzensche
haven kunnen stellen, volgens een scbrijven, dat
blijkens het genoemde verslag, bij de Neuzensche
Kamer van Koophandel was ingekomen.
Niet te verwonderen is het daarom dat die
Kamer al hare pogingen wil aanwenden bij
onzen Minister van Waterstaat, opdat hij, in
overleg met zijn Belgischen collega, dit onheil
voor Neuzen bezwere.
En te meer is er voor die pogingen aanlei-
ding, omdat er nog niets blijkt van het streven
onzer regeering, om de bestaande loskaden te
verbeteren voor het nieuwe kanaal gereed i3.
Van een toegezegde suppletoire begrooting is
zelfs nog niets te zien.
Als er op de buren niet meer te rekeyen
valt, dan is het noodig zichzelf te wapenen.
't Gaat om een groot belang voor de eenige
havenplaats in Zeeuwsch-Vlaanderen, de eenige
grootere gemeente van Hollandsch-Zuid-Neder-
land.
'8 Gravenhage, 19 April. Bij Koninklijk be-
sluit is benoemd tot dijkgraaf van den Bontepolder
de heer K. Dees Cz. te Ter Neuzen, en tot dijkgraaf
van den Pierssenspolder, en de heer V. Cortvriendt
te Hoek.
Van het aakschip //Geertruida," schipper
G. Korporaal, geladen met zand, van Sliedrecht
naar Brussel, is bij Wemeldinge door den hevigen
wind de giek stuk en het zeil geschenrd geraakt.
De sleepboot ^Succes" brachl het schip in de
haven.
Naar men verneemt is een wetsontwerp in
voorbereiding om briefkaarten in te voereu voor
bet stadsverkeer.
Als prijs der stadskaarten wordt voorgesteld
ll/2 cent (P/4 cts. postzegel en */4 ct. voor de
kaart.)
Uit Tilbnrg meldt men
De 20jarige 1)., zoon van den stationchef te
Langeweg, werkzaam op het atelier der Staatsspoor,
is gisteravoud bij het omhoogdraaien van een loco-
motief door een der stangeu die de machine in
beweging brengen gegrepen en geheel verpletterd.
Maaudagmorgen vroeg had te Katwijk aan
Zee een droevig ongeval plaats.
Een man, zekere C. v. d. P., verwijderde zich
even uit de kamer, om naar buiten te gaan. Toen
zijn moeder, het lange wegblijven vreemd vindende,
eveneens naar buiten ging, vond ze haar zoon in
een zich boven den grond bevindende regenton
met het hoofd voorover verdronken. Het geval
verwekte in de omgeving groote ontsteltenis.
Twee beruchte personen, kort geleden uit
de gevangeriis ontslagen, waarin zij vijf en zeven
jaren hadden gezeten, zijn Maandagavond door
de Rotterdamsche politie weer achter slot gebracht
J. W. G. W., bijgenaamd Zwarte Jan, en C. G G,,
bekend als Kees de Pil. Bij een huiszoeking in
de woning van Zwarte Jan is 170 gevonden
en deze had voor zijn doen ook nog vrij veel
geld op zak in een achterzak van Kees de Pil
werd een bankbiljet van 60 gevonden. Zij
worden verdacht van een diefstal met braak,
Zondagavond in een groentewinkcl in de Zomer-
hofstraat gepleegd, waar ruim f 800 aan bank-
papier en 150 aan rijksdaalders en guldens,
een gouden ring en een medaljon werden gestolen.
In de wouing werd gruwelijk huisgehouden de
dieven hebben de kastdeuren gewoonweg ingetrapt.
Te Wolverhampton in Engeland is een
automobilist veroordeeld tot 50 boete en is hem
voor twee jaar zijn rijbewijs ontnomen, omdat
hij met onstuimige vaart (95 KM. in het uur,
volgens zijn eigen zeggen) en aan den verkeerden kaut
van den openbaren weg gereden had, met het gevolg
dat hij tegen een wsgen aanreed. Het paard werd
op de plek gedood, en twee mannen en eeri
vrouw, die in den wagen zaten, werden ernst g
gewond. De automobilist zelf kwam er verwon-
derlijk goed af, maar zijn auto, die, naar zijn zeggen
2000 had gekost, en in de proefritten voor den
wedstrijd om den Gordon-Bennett beker had mege-
redeD, was stuk.
Op de Siberische spoorlijn loopen de treineu
nog niet zooals door de bewoners der streken
gewenscht wordt.
Sedert het begin van den oorlog heeft de spoor-
weg uitsluitend gediend voor militaireu dienst en
moest het goederenvervoer bijna geheel blijven
liggen, waardoor Siberie plotseling in den toestsnd
is teruggebracht als voor het openen van deu
spoorweg heerschte. Vooral in Oost-Siberie, dat
zijn voornaamste voedingsmiddelen uit het westen
betrekt, is het een ernstige toestand, daar de be
volking sedert de opening van den spoorweg door
laudverhuizing zich heeft uilgebreid, en de ver-
zending van goederen langs de karavaar.wegen en
de rivieren in den winter geheel onmogelijk is.
Door het stil liggen van het transportwezen
kwam het dan ook, dat einde Februari in Irkoetsk
te weinig voedsel was. In de #Wjedomosti"
wordt als bewijs daarvan aangehaald, dat de gouver-
neur van Irkoetsk om 820,000 kilo graan verzocht
doch dat de chef van het transportwezen niet meer
dan 19,200 kilo wilde verzenden en dan nog
slechts omdat toevallig eenige Roode-Kruis-treinen
vertrokken en de beambten laten zich voor een
informatie, dat zekere partij goederen aangekomen
is, f 19 betalen en f 89 voor de vergunning
om te lossen.
Bij het zeven werst van het station Irkoetsk
gelegen Innketjewskaja stonden van Mei 1904 tot
Januari 1905 beele treinen op lossing te wachten,
met het gevolg, dat de goederen met afgeleverd
werden en meer dan 1000 wagensongebruikt bleven.
Een vergeten jubilee. Eigenlijk is het
vreemd, dat men in een tijd, waarin zelfs wetcen
gemaakt moet worden, om der menschheid, die zeke-
ren leeftijd nog niet bereikt heeft, het rooken te
verbieden, vergat te herdenken, dat 300 jaar geled< n
de eerste verordeniwg tegen het gebruik van tabak
in het leven werd geroepen.
Drie eeuwen geledeu werd het historisehe geschift
tfTegenwind tegen de tabak" voor het Engelsche
volk geschreven, waarin Jacobus I van Engeland
tegen het tabaksmisbruik in zijn staten te velde trok.
De Engelsche Koning beschouwde het rooken als
een bewijs van verdorvenheid en als een gevaar
voor zijn volk. Vandaar de, niet altijd koninklijke,
verbolgeuheid, die uit het geschrift spreekt.
Aldus richt hij zich tot zijn volkffEn nu,
mijn goede landslieden, laa» ons, wat ik u bidden
mag, overleggen welke bewetgredenen ons hebben
kunnen leiden om de barbaarsche en beestachtige
manieren der wilde, goddelooze Indianen over te
nemen, temeer waar het zulk een lage, stinkende
gewoonte geldt."
Het was vooral tegen de onaangename lucht,
dat de Engelsche koning toornde men rookte toen
dus al even slechte tabak als nog heden ten dage
En in zijn rescript schrijft hij daarom *Deze
stank past ongetwijftTd meer in een keuken dan
in een eetkamer, en bovendien maakt de tabaksrook
den inwendigen mensch tot een keukenschoorsteen,
omdat men van binnen bestreken wordt met een
soort vet, olieachtig roet, gelijk gebleken is bij
zware rookers, die na hun dood onderzocht zijn."
Het is eigenaardig, dat er na 300 jaar nog
huisvrouwen zijn, die haar rookende echtgenooteu
met sigaar of pijp vaak buiten de huiskamer
wenschenmaar dat zij baar keuken daarbij
6ok te goed achten voor de tabakslucht 1
Die Japanners scbijnen een beleefd en vriende-
lijk soort menschen te wezen. Uit den
Oost-Aziatischen oorlog koroen met de verhalen
van hunne stoutmoedige dapperheid en militaire
vaardigheid ook telkens berichten over hunne
welwiilende en vriendelijke houding tegenover
hunne gewonde en gevangen genomen vijanden.
En generaal Nogi, de overwinnaar van Por-
Arthur, schijnt de beleefdheid zelfs zoo ver
gedreven te hebben, dat hij drie ingezetenen
van Winterswijk, die hem met de verovering
dier vesting hadden gelukgewenscht, per brief-
kaart voor die felicitatie bedankte.
't Is te hopen, dat we met de Japanners altijd
zulke goeie vrinden zullen blijven. Hun rijk
schijnt niet vrij te zijn van neiging tot uitzetting
en behoeft zich langs de kust van Azie's vaste-
land vanaf Formosa (roemrijker gedachtenis)
niet zoo ver uit te zetten om op onze Oost-lndische
bezittingen te stuiten. 't Is waar, het vindt op
zijn weg daarheen eerst nog de aan Amerika
behoorende Filippijnen, Maar, waar het in de
wereld nu eenmaal gewoonte is, zijn beleefdheid
tegenover grooten duurzamer te bewaren dan
tegenover kleinen, zou het Japansche eilandeu-
rijk wel eens met een lief glimlachje en min-
zame buiging de Noord-Amerikaansche repu-
bliek voorbij kunnen gaan, om zijn norsch gelaat
voor den kleineren buurman te bewaren. En
al hebben we nu een aardige vloot in de
Indische wateren bijeengetrokken tot handhaving
onzer neutraliteit, het valt te betwijfelen, of
we met onze geheele vloot de Japanners op
den duur van het lijf zouden kunnen bouden.
Vriendje spelen zal dus voor ons het veiligst
zijn, zoolang nog niet het recht de vaste grond-
slag van de onderlinge verhouding der volkeren
is geworden en arbitrage-verdragen, hoe mooi
ook, nog altijd de beslechting van de belang-
rijkste geschillen van arbitrage uitsluiten. In
ons arbitrage-verdrag met Denemarken komt
die uitsluitende bepaling niet voor, maar dat
scheen nog lang niet naar den zin van alle
heeren afgevaardigden te zijn. Mij dunkt
anders, dat kleine staten bij de meest volstrekte
arbitrage alleen kunnen winnen, want zij
vooral varen gewoonlijk slecht bij den regel
om macht boven recht te stellen En waarom
zou die niet mogelijk wezen Wanneer twee
menschen het onderling oneens zijn, vliegen
ze elkaar toch ook maar niet dadelijk naar de
keel. In een geordende samenleving denkt
niemand er aan, dat het. iets bijzonders is zijne
geschillen aan de rechterlijke macht te onder-
werpen. Als in de volken-samenleving maar
ook overal het bewustzijn is doorgedrongen,
dat een zich onderwerpen aan vaste rechtsregels
en rechtspraak bij slot van rekening in aller
belang is, kan een dergelijke volkeren-recbt-
spraak even goed algemeen worden. Voorshands
moeten we het echter als het verst bereikbare,
nog met arbitrage-verdragen doen en een verdrag
als het Deensche, waarbij alle geschillen zonder
voorbehoud aan arbitrage worden onderworpen,
is al een buitengewoonheid. Zoo langzamer-
hand komen we echter goed in onze arbitrage-
verdragen te zitten. Tegelijk met het Deensche
hebben we ook er een met Engeland en Frank-
rijk gekregen. Wie weet of de nieuwe Minister
van Buitenlandsche Zaken geen kans ziet, er
binnenkort nog een paar af te sluiten. En
misschien kan dan Japan wel het eerst aan
de beurt komen. Want zoo'n verdrag met
Denemarken is zeker heel mooi, -maar het zou
toch nog mooier wezen, wanneer het gesloten
was met een land, waarmee een botsing te
eeniger tijd licht mogelijk zou zijn, iets wat
zeker ten oprichte van Denemarken nog niet
te voorzien is.
Ja, die nieuwe Minister van Buitenlandsche
Zaken zal zeker geen gemakkelijke taak hebben
den eersten tijd, nu de internationale verhou-
dingen ten gevolge van de Russisch-Japanschen
oorlog uiterst voorzichtig moeten worden be-
handeld. Het kan dan ook zeker een gerust-
stelling zijn, dat we nu een geroutineerd diplo-
maat op het Buitenhof hebben, een, die al
lange jaren in de diplomatic is werkzaam
geweest en nu zijn post van gezant te Weenen
er voor heeft laten schieten. Men zegt, dat die
post nu vooreerst niet definitief zal worden
vervuld, maar zoolang waargenomen. Of dus
deze Minister alleen onze staatkunde moet
loodsen door de gevaarlijke zeeen der diplomatic
tijdens bovengenoemden oorlog, dan wel of hij
met het oog op de algemeene verkiezingen in
Juni een spoedig heengaan mogelijk acht, blijft
nog de vraag. Intusschen schijnt de adviseur,
die Minister Van Lynden op buitenlandsche
zaken ter zijde stond, nu ook op vertrek te
staan, nu de nieuwe Minister binnenkort zijn
intrede zal doen.
Zoo gaat het. De eene komt, de andere
gaat. Het is een gedurige wisseling en veel
van wat oud was schijnt soms weer nieuw te
worden. In Friesland worden tegenwoordig
oude spinnewielen opgekocht om naar Holland
gezonden te worden. Daar schijnt het oude
spinnen weer in eere te komen en wie weet
beleven we nog eens den tijd, dat koningsdochters
aan het spinnewiel zitten als in lang-voorbije
eeuwen.
In vereering voor het oude doet trouwens
onze tijd voor geen andere onder. Voor het
herstel van oude gebouwen worden jaarlijks
groote sommen uitgegeven en wanneer oude
gebouwen als nu weer het kasteel Sterkenburg
bij Wamel in Gelderland gesloopt worden, wordt
dit algemeen betreurd. Het is een gevoel van
pieteit voor wat onze voorvaderen hebben ge-
gewrocht, dat ons goed staat en een bewijs
tevens, hoe we in veel, van wat eens veronacht-
zaamd en miskend werd, het schoone weer
hebben erkend. Ook de tentoonstellingen, die
als nu weer de Mode-tentoonstelling te Amster
dam, een beeld geven van de ontwikkeling van
een artikel van gebruik of weelde, geven blijk,
dat we gaarne bereidwillig zijn om onze winste
te doen met wat vroegere geslachten ons kunnen
leeren. En het is een bewijs tevens dat we
niet meer altijd denken, dat onze tijd alles het
beste kan, maar dat vroegere geslachten ons
nog in veel cpzichten de baas waren. Op het
gebied van bouwkunst is dit zeker het geval
en in de bewaring en herstelling van de oude
bouwkunstwerken ligt dan ook de erkenning
daarvan. Maar deze erkenning moet ons tevens
prikkelen om, verrijkt met de kennis daaruit
verkregen, ook onze kunst en geheel onzen tijd
tot grooter volkomenheid op te voeren.