R. K. Kiesveree Gr« A. A. Mr, F. A. C, A. Liberals Kiesv; A. V Mr. F. C. A. C. A. G. A. S Arie Yerpoorte A Loopjongen gevrs pile nieuwe ZOUTE1 groote sorteering fijne PODDING POEDERS, A. van Herp, M. J. VAN DIXHQORN. - Ter Neuzen. te T J. D. Thielman-Bauwens, Gegarandeerd zuiver en fijn. Wederverkoopers rabat. Beddcn, Matrassen, Veeren, Kapok, Houlwol, Zeegras, Vlokken, Beddetijken, enz. Voor de a. s. verkiezi raad op 10 Juli a. s., w< aanbevolen de heeren: De kiezers worden bovengemelde heeren ui Voor de verkiezing op 10 Juli a. s., zijn can aanbevolen de heeren De kiezers worden bus te komen en op gem Kiezers van Zaams! UNTVANGE Steeds voorhanden alsVanille, Amandel, Frambozen, Citroen, Aardbezien, Sinaasappel, Ananas, Chocolade, Griesmeel en Maizena. Onder aanbevel VEEREN enz. per E.g. gelijk. THT J D. THIELM/\N-BAUV\v aan de Roomsche Kerk. TER NEUZEN. N°. 2 een biljetje van „een groot aantal anti-revolntionairen aan de anti- revolntionaire kiezers" Bierbottelarij, Wijnhandel, „De Gekroonde Valk." J. DE J. v. i P. J. 1 J. C. gij wordt vriendelijk doch dringend vt de aanstaande stemming voor den ge uwe stem uit te brengen op deu heer Koopman en Landhuurder, zijude een knap en goed volksman, lid is van drie vereenigingen. Dt belangen van de gemeente behartigen, er op vertrouwen dat hij eeu man ziine opinie z»l uitkomen. J VELE K kunnende lezen en schrijven, voor Ka Te bevragenA. MEDAETS CLERCQ, nieuwe sluiswerken, te 1 I ,pl -*• "*J b/d Roomsche Kerk, Ter Neuzen. FRAEIJENHOVE, IJzerhandel, Ter Neuzen. 't getuigen. En het spijt mij dan ook te moeten zeggen, dat dit kattebelletje van nie mand anders afkomstig kan zijn, dan van z. g. vele anti-revolutionairen, die ermee roet zochten te gooien in 't eten van de samengaande liberalen en katholieken. Ook van dat //groot aantal" vveten we dat 't eeu potnat is met het //veie. Uit deszelfs inhoud blgkt ecliter, dat er nog antirevolutio- naireu zijn, die hun Katholieke medeburgers geen zet'el in den Raad gunnen. Dit heeft me verwonderd, omdat oulangs een hunner lioofdmannen, de heer De Wilde, hun hier orpzeo-d heeft, dat zij dat wel inoesten doen. Ik wilde wel, dat iemand mij eens zeggen kon, wat kwaad een katholiek in onzen Raad zou kunnen doen V Hij zou, dunkt me, daar zitten als Saul midden tussehen de profeten. De partijeu links en rechts zouden aan hem hunne lioekjes en kantjes kunnen afslijpen, en hier is wel iets voor te zeggen, zou ik meenen. Ik ben een vredelievend man en gun ieder wat. En als onze katholieke medeburgers nu er op staan, een hunner op de groene kussens te zien zitten, waarom zouden wij hun dat plezier misgunnen Indien er wette- lijke vertegenwoordiging bestond, zouden zij precies een Katholiek in den Raad brengen. Voor mijn part mag hij daar gerust een cent in 'tbord gooien. Want ik ben altijd voor gelijk recht geweest en voor eerlijk deelen. N°. 3 is de //Ter Neuzensche Verkiezings- courant." Ze is met de binnenzijde naar buiten ge- vouwen, wat denkelijk de schuld van rnijn vrouw zal wezen, hoewel ze anders de ordelijk- heid zelve is, al zeg ik 't zelf, en den gods- ganschen dag bijna poetst en wrijft en riddert. Maar zoo komt 't, dat rnijn oog dadelijk valt op die groote letters over een doode stad. Het heet er bij dat de anti-revolutiounairen van ons goede Ter Neuzen een doode stad willen maken, alsof deze menschen heelemaal geen conscientie liadden Ik kan niet zeggen wie 't was maar er moet een groot man in ons land geweest zijn, die gezegd heeft, dat er in de verkiezingsdagen andere taal gesproken en geschreven wordt. Ik begrijp niet waartoe het dient. Ik heb heel rnijn leven dezelfde taal gesproken tot rnijn kalanten en de gewone menschen, en aan overdrijven heb ik nooit gedaan, ook niet van de prijzen mijner waren en rekeningen, toeu ik nog in zaken was. Ik heb er mij goed bij bevonden. In ieder geval, dat flood maken kan en moest men er in de verkiezingschrifturen buiten laten Want 't ergste er van is geweest, dat mijn vrouw dit ook gelezen heeft. En nu bad it haar te goeder trouw daarbij verteld, in rnijn jeugd wel eens gehoord te hebben, dat onze stad door de Schelde ondermijnd werd en alle menschen op een goeden nacht met huid en haar verzwolgen konden worden. Het goeie mensch geraakt nadien iederen nacht vreeselijk aan 't droomen, waarbij ze met armen en beenen geweldig te keer gaat, alsof ze in 't water ligt te spartelen, en waarbij ze ook allerakeligst gilt Dit is erg onplezierig voor een uiensch, die zoozeer op rust en vrede ge- steld is als ik. N°. 4 uit den stapel is //Luctor et Emergo" van 1.1. Woeiisdag. Nu moet ik toch zeggen, dat mijn zacht moedigheid op zware proef wordt gesteld, als ik daarin de Aprilbeweging van 1853 met dankbare herinnering zie vermeld. Ik heb ze beleefd, die Aprilbeweging, en ik herinner me, hoe mijn ouders 's avonds ons met hen den Heere deden bidden, opdat die storm inoge voorhijgaan. Ik herinner mij ook, dat weinige jaren nadien, ik en mijne protestantsche mede- broeders ons over die beweging schaamden. Welk trouw en oprecbt vaderlander en Oranje- man wenscbt niet, dat die donkere bladzijde uit onze geschiedenis kon worden gescheurd. Ik zal niet toornen en mijn hart in lank- moedigheid bewaren, maar ik mag toch zeggen aat die vijftigjarige oude koe diep begraven iggen want ze riekt afschuwelijk, ook voor onze protestantsche neuzen. N°. 5 is een //Opwekking aan de Kiezers." Ik zie daarin beweerd. dat de verkiezings- courant gespot heeft met bet Heilige. Ik wil er nu baring of kuit van hebben, wat er van aan is en leg daarom beide courantenstukken naast elkaar. Want mijn christelijk hart zou niet koud gebleven zijn, als ik zulke heilig- schendende spotternij gelezen had. Beware Ik moet eerlijk bekennen, dat ik er schijn noch blijk van heb kunnen vinden. En ik kan allevel goed lezen en eveneens Hollandsch verstaan, al zeg ik 't zelf. Van den Bijbel wordt alleen gezegd, dat er in staat David heeft voor de Arke gedanst en onder't Oude Verbond werd er muziek gemaakt ter eere van den Heere onzes Gods en de Psalmen geven daar van getuigenis. Nu vraag ik u wat kwaad kan een christenmensch doen met dat te zeggen of te schrijven 'tis toch de pure waarheid. Het staat wel degelijk in den Bijbel. Of ik kan niet meer lezen en versta geen Hollandsch meer, en dit laat ik mij door niemand gezeggen, hoezeer ik ook met iedereen in vrede en rust wil leven. Of moet de spotternij soms hierin gezocht worden, dat die pure waarheid wordt aangehaald ten bewijze, dat muziek maken en dansen uiteraard onschuldig is, al geschied het op straat of in huis, in concertzaal of herberg Maar zou 't de Heere dit dan niet uitdrukkelijk verboden hebben, terwijl de Psalmen het om zoo te zeggen verordineeren ter Zijner ver- heerlijking En waar is in den Bijbel van zoo'n verbod iets te vinden Voor alle sekuriteit en voor de gerustheid van ons Christelijk conscientie hebben mijn vrouw en ik saampjes den heelen Bijbel nog eens nagezien, van 't begin tot't einde, bladje na bladje, ieder aan een leant, regel na regel, met onzen vinger er onder. Drie voile dagen hebben wij er aan besteed, behalve voor 't eten en slapen. Het is paardewerk geweest Onze dokter zegt, dat mijn vrouw's zenuwen er door van streek zijn geraakt en ze daarom zoo allerakeligst droomt. Doch ik houd vol, dat 't droomen komt van die doode stad. In ieder geval hebben wij geen woord of letter gevonden, die in de verste verte op zoo'n verbod lijken. Nu moeten mijn anti-revolutionaire mede burgers niet denken, dat mijn vrouw en ik danslustige menschen zijn en veel wereldsche liedjes zingen. Het komt misschien hierdoor, dat soort altijd soort zoekt, want wij beiden hebben nooit dansen geleerd en zijn natuurljjk te oud om "t nog te leeren. Wij hebben wel ooren, doch geen muzikale onren, zoodat wij geen noot zingen kunnen, zoo groot als de toren van onze Groote Kerk. Maar ik stop evenwel mijne ooren niet dicht voor een vroolijk liedje of een jolig muziekstukjeevenmin sluit ik rnijn oogen voor een dansend paartje. En toch heb ik daarmee mijn christelijk conscientie nooit bezwaard gevoeld en gevreesd, dat ik deswege een verworpeling was voor 't aanschijn van den Heere. Ik weet zeer goed, dat een boerenpummel heel anders danst al een sjiek heertje en een straatmeid weer anders als een fijn dametje. Maar ik weet ook, dat zonder dans veel meer slechte en heel wat ergere dingen gebeuren dan bij den dans dat er op straat niet minder gehost en geschreeuwd en getierd word en orde- en rustvejstoring plaats heeft al wordt er nergens muziek gemaakt. En wie, behalve schorre- morrie, kedrt dat niet af En als de politie dat belet en de justitie de daders straft, keurt elk christenmensch, anti-revolutionair of niet, dat goed. Ik zeker, want we gaan graag vroeg naar kooi. Maar men moet niet van 't eene uiterste tot 't andere vervallen of, zooals mijn vrouw zegt, met 't badwater ook 't wichtje wegsmijten. Men beroove niet de gansche fatsqenlijke bevolking van een uiteraard onschuldig vermaak of zondelooze ontspanning, omdat somtnige lieden zich daarbij of daarna vergalopeeren. Men dringe zijn medemenscben zijn eigen levensbegrippen en levenswijze niet met geweld en belasting op, en men treffe ben ook niet in hunne affaires. Ik ben een vredelievend man en spreek niet gaarne van iemand kwaad maar tot mijn spijt moet ik toch toegeven, dat onze anti-revolutionaire raadsleden zoo on- redelijk, onbillijk, onrecbtvaardig, gehandeld hebben met de politieverordening. Men moet ook niet, want 'tis niet christelijk, zoo met verachting neerzien op herbergiers en soort- gelijken. Onder alle standen aan weerszijdeu vindt men nu en dan een schurftig schaap. Maar herbergiers zijn menschen, die in hun zaak een fatsoenlijk stuk brood trachten te verdienen, evenals ik, toen ik nog in kruide- niers- en koloniale waren deed, en evenals de slijters, die jenever en andere snaps leveren aan die door hen verachte of niet verachte herbergiers. Nog eens, ik zeg dit niet om van iemand kwaad te spreken, omdat ik met iedereen graag in rust en vrede leef. Maar ik zou graag zien, dat ook mijne anti- revolutionaire broeders en zusters anderen in rust en vrede lieten. No. 6 is nog eens Luctor et Emergo. Daarna stop ik. Ik geloof, dat zij, die daarin geschreven hebben, heusche grappenmakers zijn, die meenden ons voor 't lapje te kunnen houden. Wie bij mij slagen wil, moet vroeger opstaan. Verbeeld U, ze willen aan de liberale raads leden de schuld geven, dat de Donze-Visserstraat zoo slecht bestraat is. Nu, het zijn brutaal slechte keien daardit getuigen mij telkens mijn eksteroogen op zeer gevoelige wijze. Alvorens die straat werd overgenomen, werd daarover rapport uitgebracht, door een com- missie, waarin zitting badden een liberaal en twee anti-revolutionairen en toen't voorstel tot overname gedaan werd, heeft niet een anti-revo lutionair lid geprotesteerd of tegen gestemd. Menschen blijven menschen, ook raadsleden, en kunnen falen. Maar met een serieus gezicht kan men in deze de eene partij niet zwart maken en de andere schoon willen houden, zou ik denken. Yerder beet bet, dat de liberalen de gemeente op kosten willen drijven, omdat hier in eene openb. school te veel kinderen in de klassen zitten. in de Sluiskilsche een onderwijzer met boofdakte te kort komt. Maar is dat te groot aantal kinderen in school ik vraag 't u de schuld van de liberalen of van de ouders, die de kinderen kweeken V Of zouden die grappenmakers 't spijt mij dat ik 't zeggen moet gewild hebben, dat die ouders zich met 't Nieuw-Maltbusianisme badden afgegeven Al kost 't geld, wanneer er te veel kinderen in de klassen zitten, moet er ruimte voor gevonden worden, en komt er een onderwijzer te kort, dan moet er een bij- komen. De wet wil hetdaar gaat niets van af. Het christelijk Ministerie-Mackay heeft 't cijfer van't aantal klasleerlingen zoo bepaald. En onze Christelijke Minister, Dr. Kuiper, heeft voor een onderwijzer met hoofdakte te Sluiskil geen dispensatie willen verleenen. Daar kan niemand iets aan doen, liberaal of niet. Waarom ik ook nog die schrijvers voor grappenmakers houd Wijl zij er niet bij— zeggen, dat de anti-revolutionairen bier het schoolgeld veel hebben verhoogd. Die ver- hooging vind ik al zeer ongelukkig voor den minderen man. Waarom heeft de anti-revo lutionaire partij niet liever mijn soort menschen, die een stuivertje hebben overgegaard, geen of weinig kinderen te onderhouden hebben, wat hooger in den hoofdelijken ornslag aan- geslagen en alzoo die verhooging uitgespaard voor den werkman, die in 't zweet des aari- schijns 't brood verdienen moet voor zijn talrijk kroost Ik denk altijd 't beste van mijn evenmensch, maar ik moet bekennen, dat ik zeer onaangenaaui verrast werd, toen de anti- revolutionaire raadsleden die verhooging van schoolgeld ook voor den minderen man met alle geweld doordreven. Een Christen burger man.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1903 | | pagina 14