TER NEUZEN, 2 Februari 1903.
Zaterdag zou dus geen enkele Irein Amsterdam
kuunen verlaten of bereiken.
Er zou aan het station gepost worden om een
richtige naleving van dit besluit te verzekeren.
Een deputatie uil bovengenoemden bond hield
Vrijdagavond een langdurige conferentie met den
inspecteur der Staatsspoorwegen Huizinga. Het
resultaat was, dat aan de regeering en de veem-
directies het verzoek zou worden gedaan om maat-
regelen te treffen, waardoor geen ;/onderkruipers"-
diensten van het spoorweg-personeel zouden worden
gevorderd.
De eisch, aan de directie der Staatsspoorwegen
gesteld voor de beeindiging der staking was, dat
alle staters in hun vroegere positie hersteld en
dat de organisatie van spoorwegbeambten erkend
zou worden. Voorts dat Zaterdag op den betalings-
dag aan de stakers het voile loon over de stakiugs-
dagen zou worden uitbetaald.
Tot een algemeene staking werd op raad van
het hoofdbestuur niet besloten. Er zou een
afwachteude houding worden aangenomen. Ver-
klaard werd echterdathetgeheelespoorwegpersoneel
in Nederland op het eerste sein van Amsterdam
wachtte om een algemeene staking te proclameeren.
Vrijdagnacht werd de algemeene werkstaking
geproclameerd. Het was in het begin niet recht
duidelijk wat men daarmee bedoelde, doch later
bleek dat dit besluit nog enkel voor Amsterdam gold.
Zaterdagmorgen was het verkeer van en naar
Amsterdam dus zoo goed als gestremd.
Voor het Centraalstation hadden de stakers
gedurende den nacht posten uitgezet. Enkele
spoorwegbeambten, die zich te half vijf in het
station wilden begeven, werden buiten door de
posten overgehaald terng te keeren. Slechts een
zeer klein aantal bevond zich te vijf uur op het
perron, onder hen was een conducteur. Behalve
de hoofdingang waren alle toegangen tot het station
door politieagenten en infanteristen afgezet, die
niemand lieten passeeren. Een ouder-chef en een
stationsopzichter waren aanwezig, doch zij waren
in de onmogelijkheid met de enkelen die gekomen
waren, iets uit te richten.
Twee hoofdambtenaren, de chef van de afdeeling
tractie, de heer H. Stolp, en de ingenieur Van
Swieten kwamen zich te vijf uur omtrent den
toestand vergewissen. Wat later kwamen ook de
chefs van dienst, de heeren Roessingh van Iterson
en Schadd.
Op het perron bleef alles stil. Het electrische
licht branddeeen opzichter-machinist had ge
durende den nacht de vuren gestookt. Toen bet
vijf uur was staakte de laatste man, die naast
hem op zij a post was gebleven, het werk.
Langs de spoorbaan in beide richtingen was
alles donker, alle seinlichten waren uitgedoofd.
Naarmate het later werd en meer treinen hadden
moeten vertrekken, kwamen de conducteurs aan,
en naarmate er treinen hadden moeten aankomen,
nam het aantal witkielen toe. Het verschenen
machine-personeel bepaalde zich slechts tot heel
enkelen.
Maar het grootst was het aantal der te leur
gestelde reizigers. Zij werden buiten het station
gehoudeu door voor den hoofdingang geplaatste
politie-agenten, die in vele gevallen werk hadden
de teleurgestelden te doen gelooven dat de dienst
gestaakt was, hen wijzende op de op de deuren
gaplakte papieren met het woord ^gesloten
Ook het Centraalstation was Zaterdagmorgen
doodsch en verlaten. Op alle deuren wees een
onverbiddelijk //gesloten" ieder terug die trachten
wilde tot de gangen of tot het perron door te
dringen. Alleen door een der hoofdingaugen
werden onder strenge controle diegenen binnen
gelaten die bewiis konden overleggen dat hun
werkzaamheden hen naar het station riepen.
Het perron was verlatenalleen de stations-
chef stond met zijn onderchefs den stand van zaken te,
bespreken. Voor de wachtkamer 3e klasse hield
een korporaal toezicht op zijn mannetjes die binnen
lagen te slapen of zaten te ontbijten hier en daar
liep een eenzame beambte niets te doen en een
groepje conducteurs, die geen treinen hadden om
te geleiden, stouden te prateu bij den uitgang.
Op het Haarlemmerplein heerschte een buiten-
gewone drukte. Uit tlaarlem kwamen de forensen
op alle mogelijke manieren aan. Er waren er
die de beenen maar hadden opgenomen en naar
Amsterdam waren gewandeldvelen kwamen per
fiets sommigen per automobiel. De trekschuit,
zij het dan ook niet met den jager aan het lijntje,
doch de /trekschuit" der 20e eeuw, de motorschuit,
vervoerde thans ook passagiers door de llaarlem-
mervaaitzelfs hadden eenige forensen een goe-
derenwagen gehuurd, waarin zij stoelen hadden
laten brengen, en op die wijze naar Amsterdam
werden verveerd.
Door de directie der H. IJ. S. M. waren maat-
regelen genomen, dat Amsterdam zoo dicht mogelijk
te bereikjn was.
Het garnizoen te Amsterdam werd met militairen
uit andere garnizoenen versterkt.
De verzending der brievenpost werd tusschen
Amsterdam—UtrechtRotterdam en Den Uaag
zooveel mogelijk met automobielen bewerkstelligd.
Men schrijft ons uit Rotterdam
Zaterdagmiddag te 3 uur brak ook in de Maasst ad
de staking van het spoorwegpersoaeel uit, om reden
aan Rotterdamsche machinisten was opgedragen
den dienst te verrichten die anders door Amster-
dammers werd gedaan.
Nog een enkele trein arriveerde aan de stations,
maar daarbij bleef het.
De staking strekte zich weldra uit tot bet
Maasstation, het Beursstation en Centraalstation,
welke door politieagenten bewaakt werden.
Vele reizigers waren hiervan de dupe. Het was
bijna onmogelijk naar Amsterdam te reizen. Vrijwel
ging het per stoomtram te Schiedam te komen of
ook wel te Dordt, terwijl rijtuighouders goede
zaken maakten.
Zaterdagavond vertrok door de Schie een sleepboot
met tal van schuiten naar Den Haag tegen betaling
van 2 kwartjes per persoon. Ook de stoombootjes
waren vol beladen en Jan Pleiziers deden opgeld.
Zondagmorgen verkeerde men door een bulletin
in de N. R. Ct. in den waan, dat de staking
was opgeheven, maar dit was niet het geval.
De staking duurde voort en de stations bleven
verlaten door politie bewaakt.
Te 12 ure had in het Verkooplokaal een groote
openbare bijeenkomst plaats, uitgeschreven door
den Scheeps- en Bootwerkersbond en waarin
achtereenvolgens Spiekman, Tuinder en Ooykaas
het woord voerden. De toestand werd door Spiek
man omschreven als eenig in den lande. Hoog
werd geroemd de solidariteit, zoodat de staking
wel geeindigd zal zijn en alles verkregen wordt.
Tuinder beschreef den toestand in Amsterdam
en hekelde vooral de kapitalistische pers, hetgeen
gemopper veroorzaakte onder de verslaggevers, en
door de vergaderden het voorstel werd gedaan
deze heeren uit de zaal te smijten. Zoover kwam
het evenwel niet. Ooijkaas stelde een motie voor
om de bootwerkers te Amsterdam te steunen en
te Rotterdam geen booten te lossen voor Amster
dam bestemd.
Deze motie werd slechts aangenomen door de
helft der vergadering.
In de beste orde ging men uiteen. Bij het
uitgaan der zaal werd bekend gemaakt dat de
staking was afgeloopen.
verhooging, zeide hij dat het schandelijk zou zijn
dezen strijd met zoo iets te bezoedelen, door het
erkennen der organisaties door de directies zou
men daarover later wel kunnen spreken.
Men moest zich dus naar de meening der
besturen heden (Zondag) ochtend te 6 uur aan-
melden waar dit behoort, dan zouden naar de
meening der besturen ongeveer 10 uur de eerste
treinen wel weder rijden.
Hiertoe werd besloten de staking was beslist
gteindigd.
Er werd nog wat nagepraat, daarna ging men
juichende en zingende uiteen.
Heden werd alhier door Burg, en Weth.
aanbesteed
a. de levering van schoolboeken enz. ten dienste
der openbare scholen, gedurende het jaar 1903,
Hiervoor werd alleen ingeschreven door de
firma P. J. van de Sande voor school A f 31 l,S41/3,
school B f 455,78, school C 226,18 en school
D 163,341/2 en voor de massa f 1155.
b. de levering van voorwerpen voor het onderwijs
in de nuttige handwerken.
Hiervoor werd alleen ingeschreven door mej. A. E.
van der Heijden voor school A 27,07, school B
28,12 school C 32,47 en school D 69,16.
Zaterdagnamiddag werd de stremming in het
verkeer nog omvangrijker toen ook te Rotterdam
de treinen werden stop gezet.
Eene bespreking, Vrijdag in het directiegebouw
der H. IJ. S. M. gehouden tusschen de directie
dier maatschappij en het hoofdbestuur der »Iede-
ratie voor Spoor- en Tramwegpersoneel" leidde tot
niets. Het verzoek der spoorwegbeambten om
geen wagen, bestemd voor in staking liggende veemen
te doen rangeeren, verklaarde de directie, verwijzende
naar haar concessie-voorwaarden en contracten,
niet te kunnen inwilligen. Er den nadruk op
leggende dat het bedrijf der H. IJ. S. M. voor
een groot gedeelte (postvervoer, personenvervoer
enz.) Regeeringszaak is, verklaarde de directie,
geen stappen te kunnen doen of maatregelen te
kunnen voorstellen zonder dat zij eerst met ae
Regeering overleg had gepleegd. Daartoe zou de
Raad van Administratie met de Regeering con-
fereeren.
In verband met 't vorenstaande werd Zaterdag
een buitengewonen Ministerraad gehouden, na
afioop waarvan de Minister van Waterstaat de
directie der H. IJ. S. M. aan zijn departement
ontving.
In deze audientie bleek dat Z.Exc. de spoorweg-
maatschappijen alle vrijheid van handelen liet,
waarop de directies in het algemeen belang art.
31 der spoorweg wet op zij geschoven hebben en
verklaarden zich te onttrekken aan de verplichting
om goederen voor de in staking liggende Veemen
te vervoeren.
In een Zaterdagavond in „Plancius" gehouden
meeting van het spoorwegpersoneel kwam eene
mededeeling dat de Raad van Administratie der
H. IJ. S. M. aan het hoofdbestuur der ,/Ned.
Ver. van Spoor- en Tramwegpersoneel" had mede-
I gedeeld dat alle eischen door het personeel zouden
worden ingewilligd en dat de Maatschappij haar
personeel niet zou uoodzaken langs de Haudelskade
goederen te rangeeren bestemd voor het Blauw-
hoedenveem en Vriesseveem, de stoomvaart-
maatschappij ,/Nederland" en de firma Wm. H.
Miiller Co.
De meeting werd daarop geschorst, om te
beraadslagen over de te volgen gedragslijn. Om
den uur 's nachts kwam men opnieuw bijeen.
De besturen waren nu van oordeel dat het doel
volkomen was bereikt en stelden nu de volgende
motie
/,De vergadering van spoorwegpersoneel, gehoord
de toezegging der directies der spoorwegmaat-
schappijeu verklaart dat daarmede aan het soli-
dariteitsgevoel der arbeiders is voldaan en stelt
vast dat volkomen erkeuning der organisatie is
verkregen en verbetering van den toestand juicht
toe, dat door de kracht der organisatie is bereikt,
wat het doel der staking wa% en besluit daarom
de staking op te heffen."
De motie werd aangenomen.
Op de vraag of men voor opheffing der staking
was, werd daarna met algemeene stemmen beves-
tigend geantwoord.
Toen kwam de vraag: ffwanneer weder aan
den arbeid
De voorzitter zeide dat men, nu het doel was
bereikt, in het belang van Amsterdam en van
handel en nijverheid zoo spoedig mogelijk de
treinen- weder moest laten rijden groote belangen
stonden op het spelde kleinhandelaars hadden
nu reeds geklaagd over gebrek aan waren. Waar
spreker om zich hoorde fluisteren van loons-
Het Hbl. schrijft
Eenmaal de staking tot het verleden behoorende,
hebben ambtenaren en be&mbten van Hollandsch
IJzereu, zoo wel als van Staatsspoor, zich beijverd
Amsterdam /oa spoedig mogelijk uit zijn isolement
te verlossen.
Te zes uur Zondagmorgen melden de beambten
die het werk hadden neergelegd, zich weder op
hun posten aan en met zooveel ijver werd dade-
lijk het werk hervat, dat de eerste trein, die te
6,45 u. spoortijd van het Centraalstation moest
vertrekken, slechts een klein half uur over zijn
tijd het station verliet. De volgende trein was
slechts drie minuten te laat en verder waren de
treinen geregeld op hun tijd tot vertrek gereed.
Geregeld was de dienst echter nog niet, daar
te Zaandam en te Rotterdam de stakers geen
geloof hadden gehecht aan de telegrammen, waar-
bij het einde der staking was aangekondigd. Te
Zaandam was het misverstand spoedig uit den
weg geruimd, zoodat de dienst naar het Noorden
evenals die naar het Oosten, ongehinderd kon
plaats hebben.
Aan het Staatsspoorstation reed de eerste trein
die te 6,52 u. had moeten vertrekken, te7,15u.
spoortijd af, doch vertraging werd steeds geringer
en te 10,34 u. spoortijd was alles in orde, ook
alleen nog uitgezonderd de dienst over Gouda
Rotterdam op welk traject nog niet gereden kon
worden daar Rotterdam nog in staking was.
Twee leden van het Hoofdbestuur der Ver-
eeniging van Spoor- en Tramwegpersoneel be-
gaven zich gistermorgen naar Rotterdam om de
moeilijkheid op te lossen, doch tot in den namid-
dag bleef zulks blijkbaar zonder gevolg, wijl
zoowel aan het Centraalstation als aan het Wees-
perpoortstation de treinen, die via Rotterdam
moesten arriveeren, met groote vertraging bleven
binnenkomen.
Naar wij vernemen, zou ua acht uur de dienst
aan het station te Rotterdam weer worden hervat,
zoodat na dien tijd een geregelde dienst mocht
worden verwacht.
Aan de stations was het minder druk dan na
den gedwougen rustdag verwacht had mogen
worden. Als steeds op Zondagen had geen
goederenvervoer plaats zoodat dit gedeelte van het
bedrijf eerst morgen weder op regel zal kunnen
worden gebracht. v*-
Bij latere informatie bleek ons, dat ook na
achten de dienst over het traject Rotterdam
Amsterdam, ongeregeld bleef, maar aan beide
stations werd ons verzekerd, dat morgen weder
alles //in 't oude doen,' zou zijn, wat drukker na-
tuurlijk, vooral wat het goederenvervoer aangaat.
z/Maar" zoo hoorden wij van een der ambte
naren #met frisschen moed begonnen, zal alles
weer wel gauw op dreef zijn en van de groote
spoorwegslaking zal niets meer overblijven dan
bittere herinnering en de schade voor de Maat-
schappijen, welke op 't oogenblik nog niet te be-
ramen is."
Met het oog op de voortdurende staking van
de dok- en de veemarbeidcrs hebben de thaus te
Amsterdam toevende militairen uit de verschiieude
garnizoensplaatsen nog geen bevelen outvangen
naar hun garnizoenen terug te keeren, doch blijven
zij hier tot nader order.
Het detachement infanterie uit Amersfoort, dat
Zondag naar hier werd gezonden, had een eigen-
aardigen tocht. De machinist en stoker, die den
trein moesten .rijden, waarin deze militairen zaten,
weigerdeu zulks. Een hoofdmachinist en ingenieur
der spoorwegen liestegen toen de machine en
brachten den trein tot Weesp. Daar liet men
het detachement uitstappen. Doch voor men op
marsch was gegaan naar Amsterdan werd besloten den
trein nog een eiud verder te brengen en reed men
door tot de Muidervaart. Vandaar marcheerde de
troep naar Amsterdam. Te 's Gravenhage •nder-
vond de hervatting van den dienst vertraging,
daar de stakers de berichten uit Amsterdam, dat
de staking was opgeheven niet geloofden en men
eerst bevestiging daarvan door het hoofdbestuur
der federatie wenschte.
In den laten avond van Zaterdag werd alhier
bij het gemeentebestuur bericht ontvangen, dat
de milicien-verlofgangers der lichting 1902 zich
ten spoedigste bij hun corps moesten begeven.
Deze order stond in verband met de werkstaking
te Amsterdam.
Met de eerste boot van Zondagmorgen ver-
trokken de onaangenaam verraste miliciens.
Gisternamiddag kwam bericht, dat de verlof-
gangers, indien zij nog niet vertrokken waren,
konden thuis blijven.
Gisteravond trad alhier in eene openbare
vergadering in het Volkskoffiehuis" op den heer
J. L. A. de Lange, redacteur van //De Toekomst,"
uit Middelburg, ter bespreking van de bekende
zaak van den landbouwer Buijsse en den boeren-
knecht Neijssen, die naar de meening van den
spreker onschuldig zijn veroordeeld.
De vergadering was druk bezocht. Na afloop
der vergadering werd gelegenheid gegeveu tot het
teekenen van een adres aan den Minister van
Justitie, om een nieuw ouderzoek indeze zaken
aauhangig te maken.
Den avond te voren was de heer De Lange
voor dezelfde zaak opgetreden te Hoek. Ook daar
was het lokaal druk bezocht.
lloek, 1 Febr. Met ingang van 1 Febr. is
de postdienst alhier gewyzigd. Voortaan zal de
post in plaats van tweemaal, driemaal per dag
naar Ter Neuzen vertrekken en wel om 6,50,
12,en 3,10 (G. t.) Ook de aankomeude post
wordt driemaal besteld.
Dat er, hoewel maar een dorp, hier heel
wat werk is voor de postadmiuistratie, blijkt
wel hieruit, dat door den firma gedurende het
afgeloopen jaar zijn ontvangen 10273 brieveu en
briefkaarteu en verzonden 5227 pakketten.
Zaitmslag. In de Vrijdag jl. gehouden raads-
vergadering werd de verordening op de heffing
van havengelden aangevuld met de bepaling dat
voor de toepassing der heffing elke tonneninhoud
der vaartuigen wordt geacht gelijk te staan met
1000 kg. laadvermogen.
Het schrijven van Burgemeester en Wethouders
van Koewacht waarbij verzocht wordt adhaesie te
willen verleenen aan het adres door den Raad
hunner gemeente aan den Minister van Oorlog
om de tijdelijk aldaar gestatioueerde brigade mare-
chaussee definitief te plaatsen, werd voor kennis-
geving aangenomen, omdat de tijd dat de brigade
er was nog veel te kort is om reeds nu afdoende
te kunnen oordeelen.
Aan den Raad werd de geheele correspondentie
medegedeeld tusschen het gemeentebestuur en
Gedeputeerde Stateu en den Minister van Binnen-
landsche Zaken over de opdracht aan de hoofden
van scholen van de zorg voor het aansteken van
kachels, welke opdracht reeds bestaat sedert de
goedgekeurde instructie van 1884 en waarover
het hoofd der polderschool zich nu beklaagt.
De Raad verklaart zich niet genegen om aan
het verzoek van den Minister tot wijziging der
instructie te voldoen.
Het kohier der schoolgelden werd vastgesteld
op een bedrag van f 210,60.
Met intrekking van het raadsbesluit van 19
December 1902 tot verleening van eene suppletoire
subsidie voor 1902 aan het algemeen armbestuur
van f 350 werd dat aanvullingssubsidie thans
bepaald op f 131,92.
De gemeentebegrooting onderging de daardoor
noodige wijziging.
Eenige af- en overschrijvingen in die bpgrooting
worden mede goedgekeurd.
Vervolgens werd besloten tot het uitdiepen der
haven, welk werk kan verricht worden door ge-
meentenaren die daarvoor prijsopgaaf zullen worden
gevraagd. Berekend werd dat er circa 2400 M
grond moet verwijderd worden.
Door burgemeester en wethouders werd toege-
zegd een eind weg op den dijk van den Aan- en
Genderdijkepolder nabij de buurt Poouhaven ten
gerieve van de bewoners dier buurt en na bekomen
verguuning door begrinding te verbeteren.
Aan den ingenieur van 's rijks waterstaat zal
worden verzocht om te willen zorg dragen, dat bij
gladheid de brug aan de Kraag estrojid zal
worden met zand.
Axel, 30 Januari. Heden had alhier in het
hotel Willem 111 door het R.-K. kerkbestuur de
openbare aanbesteding plaats van het metsel- en
pleisterwerk aan de alhier te bouwen R.-K.
parochiale school.
Ingeschieven werd de navolgende heeren
C. L. Everaert, aannemer te St. Jansteen, metsel -
werk 6,75 per 1000, bepleistering 0,40 per
M2. en cementwerk f 0,80 per M3.J. van de
Velde, aannemer te Ter Neuzen, metselwerk
f 5,15 of 4,75 per 1000 naar gelang der specie,
bepleistering f 0,30 per M2., cementwerk 0,50
per M3.A. de Jonge, aannemer te Axel, metsel
werk 4,97, 5,27, 8,15 en 9,50 per
1000 naar gelang der specie, bepleistering 0,28
per M2., cementwerk f 0,65 per M*., en door
A. Kooman, aannemer te Ter Neuzen (Sluiskil),
metselwerk 7,10 per 1000, bepleistering 0,45
per M2., cementwerk f 0,90 M'.
Hierna werd medegedeeld dat binnen 4 of 5
dagen de gunning in de Nieuwsbladen zal worden
gepubliceerd.