TER NEUZEN, 2 Februari 1903. Zaterdag zou dus geen enkele Irein Amsterdam kuunen verlaten of bereiken. Er zou aan het station gepost worden om een richtige naleving van dit besluit te verzekeren. Een deputatie uil bovengenoemden bond hield Vrijdagavond een langdurige conferentie met den inspecteur der Staatsspoorwegen Huizinga. Het resultaat was, dat aan de regeering en de veem- directies het verzoek zou worden gedaan om maat- regelen te treffen, waardoor geen ;/onderkruipers"- diensten van het spoorweg-personeel zouden worden gevorderd. De eisch, aan de directie der Staatsspoorwegen gesteld voor de beeindiging der staking was, dat alle staters in hun vroegere positie hersteld en dat de organisatie van spoorwegbeambten erkend zou worden. Voorts dat Zaterdag op den betalings- dag aan de stakers het voile loon over de stakiugs- dagen zou worden uitbetaald. Tot een algemeene staking werd op raad van het hoofdbestuur niet besloten. Er zou een afwachteude houding worden aangenomen. Ver- klaard werd echterdathetgeheelespoorwegpersoneel in Nederland op het eerste sein van Amsterdam wachtte om een algemeene staking te proclameeren. Vrijdagnacht werd de algemeene werkstaking geproclameerd. Het was in het begin niet recht duidelijk wat men daarmee bedoelde, doch later bleek dat dit besluit nog enkel voor Amsterdam gold. Zaterdagmorgen was het verkeer van en naar Amsterdam dus zoo goed als gestremd. Voor het Centraalstation hadden de stakers gedurende den nacht posten uitgezet. Enkele spoorwegbeambten, die zich te half vijf in het station wilden begeven, werden buiten door de posten overgehaald terng te keeren. Slechts een zeer klein aantal bevond zich te vijf uur op het perron, onder hen was een conducteur. Behalve de hoofdingang waren alle toegangen tot het station door politieagenten en infanteristen afgezet, die niemand lieten passeeren. Een ouder-chef en een stationsopzichter waren aanwezig, doch zij waren in de onmogelijkheid met de enkelen die gekomen waren, iets uit te richten. Twee hoofdambtenaren, de chef van de afdeeling tractie, de heer H. Stolp, en de ingenieur Van Swieten kwamen zich te vijf uur omtrent den toestand vergewissen. Wat later kwamen ook de chefs van dienst, de heeren Roessingh van Iterson en Schadd. Op het perron bleef alles stil. Het electrische licht branddeeen opzichter-machinist had ge durende den nacht de vuren gestookt. Toen bet vijf uur was staakte de laatste man, die naast hem op zij a post was gebleven, het werk. Langs de spoorbaan in beide richtingen was alles donker, alle seinlichten waren uitgedoofd. Naarmate het later werd en meer treinen hadden moeten vertrekken, kwamen de conducteurs aan, en naarmate er treinen hadden moeten aankomen, nam het aantal witkielen toe. Het verschenen machine-personeel bepaalde zich slechts tot heel enkelen. Maar het grootst was het aantal der te leur gestelde reizigers. Zij werden buiten het station gehoudeu door voor den hoofdingang geplaatste politie-agenten, die in vele gevallen werk hadden de teleurgestelden te doen gelooven dat de dienst gestaakt was, hen wijzende op de op de deuren gaplakte papieren met het woord ^gesloten Ook het Centraalstation was Zaterdagmorgen doodsch en verlaten. Op alle deuren wees een onverbiddelijk //gesloten" ieder terug die trachten wilde tot de gangen of tot het perron door te dringen. Alleen door een der hoofdingaugen werden onder strenge controle diegenen binnen gelaten die bewiis konden overleggen dat hun werkzaamheden hen naar het station riepen. Het perron was verlatenalleen de stations- chef stond met zijn onderchefs den stand van zaken te, bespreken. Voor de wachtkamer 3e klasse hield een korporaal toezicht op zijn mannetjes die binnen lagen te slapen of zaten te ontbijten hier en daar liep een eenzame beambte niets te doen en een groepje conducteurs, die geen treinen hadden om te geleiden, stouden te prateu bij den uitgang. Op het Haarlemmerplein heerschte een buiten- gewone drukte. Uit tlaarlem kwamen de forensen op alle mogelijke manieren aan. Er waren er die de beenen maar hadden opgenomen en naar Amsterdam waren gewandeldvelen kwamen per fiets sommigen per automobiel. De trekschuit, zij het dan ook niet met den jager aan het lijntje, doch de /trekschuit" der 20e eeuw, de motorschuit, vervoerde thans ook passagiers door de llaarlem- mervaaitzelfs hadden eenige forensen een goe- derenwagen gehuurd, waarin zij stoelen hadden laten brengen, en op die wijze naar Amsterdam werden verveerd. Door de directie der H. IJ. S. M. waren maat- regelen genomen, dat Amsterdam zoo dicht mogelijk te bereikjn was. Het garnizoen te Amsterdam werd met militairen uit andere garnizoenen versterkt. De verzending der brievenpost werd tusschen Amsterdam—UtrechtRotterdam en Den Uaag zooveel mogelijk met automobielen bewerkstelligd. Men schrijft ons uit Rotterdam Zaterdagmiddag te 3 uur brak ook in de Maasst ad de staking van het spoorwegpersoaeel uit, om reden aan Rotterdamsche machinisten was opgedragen den dienst te verrichten die anders door Amster- dammers werd gedaan. Nog een enkele trein arriveerde aan de stations, maar daarbij bleef het. De staking strekte zich weldra uit tot bet Maasstation, het Beursstation en Centraalstation, welke door politieagenten bewaakt werden. Vele reizigers waren hiervan de dupe. Het was bijna onmogelijk naar Amsterdam te reizen. Vrijwel ging het per stoomtram te Schiedam te komen of ook wel te Dordt, terwijl rijtuighouders goede zaken maakten. Zaterdagavond vertrok door de Schie een sleepboot met tal van schuiten naar Den Haag tegen betaling van 2 kwartjes per persoon. Ook de stoombootjes waren vol beladen en Jan Pleiziers deden opgeld. Zondagmorgen verkeerde men door een bulletin in de N. R. Ct. in den waan, dat de staking was opgeheven, maar dit was niet het geval. De staking duurde voort en de stations bleven verlaten door politie bewaakt. Te 12 ure had in het Verkooplokaal een groote openbare bijeenkomst plaats, uitgeschreven door den Scheeps- en Bootwerkersbond en waarin achtereenvolgens Spiekman, Tuinder en Ooykaas het woord voerden. De toestand werd door Spiek man omschreven als eenig in den lande. Hoog werd geroemd de solidariteit, zoodat de staking wel geeindigd zal zijn en alles verkregen wordt. Tuinder beschreef den toestand in Amsterdam en hekelde vooral de kapitalistische pers, hetgeen gemopper veroorzaakte onder de verslaggevers, en door de vergaderden het voorstel werd gedaan deze heeren uit de zaal te smijten. Zoover kwam het evenwel niet. Ooijkaas stelde een motie voor om de bootwerkers te Amsterdam te steunen en te Rotterdam geen booten te lossen voor Amster dam bestemd. Deze motie werd slechts aangenomen door de helft der vergadering. In de beste orde ging men uiteen. Bij het uitgaan der zaal werd bekend gemaakt dat de staking was afgeloopen. verhooging, zeide hij dat het schandelijk zou zijn dezen strijd met zoo iets te bezoedelen, door het erkennen der organisaties door de directies zou men daarover later wel kunnen spreken. Men moest zich dus naar de meening der besturen heden (Zondag) ochtend te 6 uur aan- melden waar dit behoort, dan zouden naar de meening der besturen ongeveer 10 uur de eerste treinen wel weder rijden. Hiertoe werd besloten de staking was beslist gteindigd. Er werd nog wat nagepraat, daarna ging men juichende en zingende uiteen. Heden werd alhier door Burg, en Weth. aanbesteed a. de levering van schoolboeken enz. ten dienste der openbare scholen, gedurende het jaar 1903, Hiervoor werd alleen ingeschreven door de firma P. J. van de Sande voor school A f 31 l,S41/3, school B f 455,78, school C 226,18 en school D 163,341/2 en voor de massa f 1155. b. de levering van voorwerpen voor het onderwijs in de nuttige handwerken. Hiervoor werd alleen ingeschreven door mej. A. E. van der Heijden voor school A 27,07, school B 28,12 school C 32,47 en school D 69,16. Zaterdagnamiddag werd de stremming in het verkeer nog omvangrijker toen ook te Rotterdam de treinen werden stop gezet. Eene bespreking, Vrijdag in het directiegebouw der H. IJ. S. M. gehouden tusschen de directie dier maatschappij en het hoofdbestuur der »Iede- ratie voor Spoor- en Tramwegpersoneel" leidde tot niets. Het verzoek der spoorwegbeambten om geen wagen, bestemd voor in staking liggende veemen te doen rangeeren, verklaarde de directie, verwijzende naar haar concessie-voorwaarden en contracten, niet te kunnen inwilligen. Er den nadruk op leggende dat het bedrijf der H. IJ. S. M. voor een groot gedeelte (postvervoer, personenvervoer enz.) Regeeringszaak is, verklaarde de directie, geen stappen te kunnen doen of maatregelen te kunnen voorstellen zonder dat zij eerst met ae Regeering overleg had gepleegd. Daartoe zou de Raad van Administratie met de Regeering con- fereeren. In verband met 't vorenstaande werd Zaterdag een buitengewonen Ministerraad gehouden, na afioop waarvan de Minister van Waterstaat de directie der H. IJ. S. M. aan zijn departement ontving. In deze audientie bleek dat Z.Exc. de spoorweg- maatschappijen alle vrijheid van handelen liet, waarop de directies in het algemeen belang art. 31 der spoorweg wet op zij geschoven hebben en verklaarden zich te onttrekken aan de verplichting om goederen voor de in staking liggende Veemen te vervoeren. In een Zaterdagavond in „Plancius" gehouden meeting van het spoorwegpersoneel kwam eene mededeeling dat de Raad van Administratie der H. IJ. S. M. aan het hoofdbestuur der ,/Ned. Ver. van Spoor- en Tramwegpersoneel" had mede- I gedeeld dat alle eischen door het personeel zouden worden ingewilligd en dat de Maatschappij haar personeel niet zou uoodzaken langs de Haudelskade goederen te rangeeren bestemd voor het Blauw- hoedenveem en Vriesseveem, de stoomvaart- maatschappij ,/Nederland" en de firma Wm. H. Miiller Co. De meeting werd daarop geschorst, om te beraadslagen over de te volgen gedragslijn. Om den uur 's nachts kwam men opnieuw bijeen. De besturen waren nu van oordeel dat het doel volkomen was bereikt en stelden nu de volgende motie /,De vergadering van spoorwegpersoneel, gehoord de toezegging der directies der spoorwegmaat- schappijeu verklaart dat daarmede aan het soli- dariteitsgevoel der arbeiders is voldaan en stelt vast dat volkomen erkeuning der organisatie is verkregen en verbetering van den toestand juicht toe, dat door de kracht der organisatie is bereikt, wat het doel der staking wa% en besluit daarom de staking op te heffen." De motie werd aangenomen. Op de vraag of men voor opheffing der staking was, werd daarna met algemeene stemmen beves- tigend geantwoord. Toen kwam de vraag: ffwanneer weder aan den arbeid De voorzitter zeide dat men, nu het doel was bereikt, in het belang van Amsterdam en van handel en nijverheid zoo spoedig mogelijk de treinen- weder moest laten rijden groote belangen stonden op het spelde kleinhandelaars hadden nu reeds geklaagd over gebrek aan waren. Waar spreker om zich hoorde fluisteren van loons- Het Hbl. schrijft Eenmaal de staking tot het verleden behoorende, hebben ambtenaren en be&mbten van Hollandsch IJzereu, zoo wel als van Staatsspoor, zich beijverd Amsterdam /oa spoedig mogelijk uit zijn isolement te verlossen. Te zes uur Zondagmorgen melden de beambten die het werk hadden neergelegd, zich weder op hun posten aan en met zooveel ijver werd dade- lijk het werk hervat, dat de eerste trein, die te 6,45 u. spoortijd van het Centraalstation moest vertrekken, slechts een klein half uur over zijn tijd het station verliet. De volgende trein was slechts drie minuten te laat en verder waren de treinen geregeld op hun tijd tot vertrek gereed. Geregeld was de dienst echter nog niet, daar te Zaandam en te Rotterdam de stakers geen geloof hadden gehecht aan de telegrammen, waar- bij het einde der staking was aangekondigd. Te Zaandam was het misverstand spoedig uit den weg geruimd, zoodat de dienst naar het Noorden evenals die naar het Oosten, ongehinderd kon plaats hebben. Aan het Staatsspoorstation reed de eerste trein die te 6,52 u. had moeten vertrekken, te7,15u. spoortijd af, doch vertraging werd steeds geringer en te 10,34 u. spoortijd was alles in orde, ook alleen nog uitgezonderd de dienst over Gouda Rotterdam op welk traject nog niet gereden kon worden daar Rotterdam nog in staking was. Twee leden van het Hoofdbestuur der Ver- eeniging van Spoor- en Tramwegpersoneel be- gaven zich gistermorgen naar Rotterdam om de moeilijkheid op te lossen, doch tot in den namid- dag bleef zulks blijkbaar zonder gevolg, wijl zoowel aan het Centraalstation als aan het Wees- perpoortstation de treinen, die via Rotterdam moesten arriveeren, met groote vertraging bleven binnenkomen. Naar wij vernemen, zou ua acht uur de dienst aan het station te Rotterdam weer worden hervat, zoodat na dien tijd een geregelde dienst mocht worden verwacht. Aan de stations was het minder druk dan na den gedwougen rustdag verwacht had mogen worden. Als steeds op Zondagen had geen goederenvervoer plaats zoodat dit gedeelte van het bedrijf eerst morgen weder op regel zal kunnen worden gebracht. v*- Bij latere informatie bleek ons, dat ook na achten de dienst over het traject Rotterdam Amsterdam, ongeregeld bleef, maar aan beide stations werd ons verzekerd, dat morgen weder alles //in 't oude doen,' zou zijn, wat drukker na- tuurlijk, vooral wat het goederenvervoer aangaat. z/Maar" zoo hoorden wij van een der ambte naren #met frisschen moed begonnen, zal alles weer wel gauw op dreef zijn en van de groote spoorwegslaking zal niets meer overblijven dan bittere herinnering en de schade voor de Maat- schappijen, welke op 't oogenblik nog niet te be- ramen is." Met het oog op de voortdurende staking van de dok- en de veemarbeidcrs hebben de thaus te Amsterdam toevende militairen uit de verschiieude garnizoensplaatsen nog geen bevelen outvangen naar hun garnizoenen terug te keeren, doch blijven zij hier tot nader order. Het detachement infanterie uit Amersfoort, dat Zondag naar hier werd gezonden, had een eigen- aardigen tocht. De machinist en stoker, die den trein moesten .rijden, waarin deze militairen zaten, weigerdeu zulks. Een hoofdmachinist en ingenieur der spoorwegen liestegen toen de machine en brachten den trein tot Weesp. Daar liet men het detachement uitstappen. Doch voor men op marsch was gegaan naar Amsterdan werd besloten den trein nog een eiud verder te brengen en reed men door tot de Muidervaart. Vandaar marcheerde de troep naar Amsterdam. Te 's Gravenhage •nder- vond de hervatting van den dienst vertraging, daar de stakers de berichten uit Amsterdam, dat de staking was opgeheven niet geloofden en men eerst bevestiging daarvan door het hoofdbestuur der federatie wenschte. In den laten avond van Zaterdag werd alhier bij het gemeentebestuur bericht ontvangen, dat de milicien-verlofgangers der lichting 1902 zich ten spoedigste bij hun corps moesten begeven. Deze order stond in verband met de werkstaking te Amsterdam. Met de eerste boot van Zondagmorgen ver- trokken de onaangenaam verraste miliciens. Gisternamiddag kwam bericht, dat de verlof- gangers, indien zij nog niet vertrokken waren, konden thuis blijven. Gisteravond trad alhier in eene openbare vergadering in het Volkskoffiehuis" op den heer J. L. A. de Lange, redacteur van //De Toekomst," uit Middelburg, ter bespreking van de bekende zaak van den landbouwer Buijsse en den boeren- knecht Neijssen, die naar de meening van den spreker onschuldig zijn veroordeeld. De vergadering was druk bezocht. Na afloop der vergadering werd gelegenheid gegeveu tot het teekenen van een adres aan den Minister van Justitie, om een nieuw ouderzoek indeze zaken aauhangig te maken. Den avond te voren was de heer De Lange voor dezelfde zaak opgetreden te Hoek. Ook daar was het lokaal druk bezocht. lloek, 1 Febr. Met ingang van 1 Febr. is de postdienst alhier gewyzigd. Voortaan zal de post in plaats van tweemaal, driemaal per dag naar Ter Neuzen vertrekken en wel om 6,50, 12,en 3,10 (G. t.) Ook de aankomeude post wordt driemaal besteld. Dat er, hoewel maar een dorp, hier heel wat werk is voor de postadmiuistratie, blijkt wel hieruit, dat door den firma gedurende het afgeloopen jaar zijn ontvangen 10273 brieveu en briefkaarteu en verzonden 5227 pakketten. Zaitmslag. In de Vrijdag jl. gehouden raads- vergadering werd de verordening op de heffing van havengelden aangevuld met de bepaling dat voor de toepassing der heffing elke tonneninhoud der vaartuigen wordt geacht gelijk te staan met 1000 kg. laadvermogen. Het schrijven van Burgemeester en Wethouders van Koewacht waarbij verzocht wordt adhaesie te willen verleenen aan het adres door den Raad hunner gemeente aan den Minister van Oorlog om de tijdelijk aldaar gestatioueerde brigade mare- chaussee definitief te plaatsen, werd voor kennis- geving aangenomen, omdat de tijd dat de brigade er was nog veel te kort is om reeds nu afdoende te kunnen oordeelen. Aan den Raad werd de geheele correspondentie medegedeeld tusschen het gemeentebestuur en Gedeputeerde Stateu en den Minister van Binnen- landsche Zaken over de opdracht aan de hoofden van scholen van de zorg voor het aansteken van kachels, welke opdracht reeds bestaat sedert de goedgekeurde instructie van 1884 en waarover het hoofd der polderschool zich nu beklaagt. De Raad verklaart zich niet genegen om aan het verzoek van den Minister tot wijziging der instructie te voldoen. Het kohier der schoolgelden werd vastgesteld op een bedrag van f 210,60. Met intrekking van het raadsbesluit van 19 December 1902 tot verleening van eene suppletoire subsidie voor 1902 aan het algemeen armbestuur van f 350 werd dat aanvullingssubsidie thans bepaald op f 131,92. De gemeentebegrooting onderging de daardoor noodige wijziging. Eenige af- en overschrijvingen in die bpgrooting worden mede goedgekeurd. Vervolgens werd besloten tot het uitdiepen der haven, welk werk kan verricht worden door ge- meentenaren die daarvoor prijsopgaaf zullen worden gevraagd. Berekend werd dat er circa 2400 M grond moet verwijderd worden. Door burgemeester en wethouders werd toege- zegd een eind weg op den dijk van den Aan- en Genderdijkepolder nabij de buurt Poouhaven ten gerieve van de bewoners dier buurt en na bekomen verguuning door begrinding te verbeteren. Aan den ingenieur van 's rijks waterstaat zal worden verzocht om te willen zorg dragen, dat bij gladheid de brug aan de Kraag estrojid zal worden met zand. Axel, 30 Januari. Heden had alhier in het hotel Willem 111 door het R.-K. kerkbestuur de openbare aanbesteding plaats van het metsel- en pleisterwerk aan de alhier te bouwen R.-K. parochiale school. Ingeschieven werd de navolgende heeren C. L. Everaert, aannemer te St. Jansteen, metsel - werk 6,75 per 1000, bepleistering 0,40 per M2. en cementwerk f 0,80 per M3.J. van de Velde, aannemer te Ter Neuzen, metselwerk f 5,15 of 4,75 per 1000 naar gelang der specie, bepleistering f 0,30 per M2., cementwerk 0,50 per M3.A. de Jonge, aannemer te Axel, metsel werk 4,97, 5,27, 8,15 en 9,50 per 1000 naar gelang der specie, bepleistering 0,28 per M2., cementwerk f 0,65 per M*., en door A. Kooman, aannemer te Ter Neuzen (Sluiskil), metselwerk 7,10 per 1000, bepleistering 0,45 per M2., cementwerk f 0,90 M'. Hierna werd medegedeeld dat binnen 4 of 5 dagen de gunning in de Nieuwsbladen zal worden gepubliceerd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1903 | | pagina 2