De Ramp op Martinique.
Idvertentien.
De bestunrbare ballon „Pax" toebehoorende
aan den beer Severn, deed Maandagmorgen te Parijs
eene opstijging. Boven de avenue du Maine, op
den hoek van de rue de la Gaieffi ontplofte de
ballon. De beide luchtreizigers, die met den
ballon waren opgestegen, werdeu gedood.
De aeronaut en de inachiuist Sachet zouden zich
naar het kamp Issy begeven, waar vrienden van
hen, die zich per automobiel derwaarts hadden
begeven, zich bij hen zouden voegen.
Alvorens het park Vaugirard te verlaten, zvreefde
de ballon een twintigtal minuten in de hoogte;
het scheen echter, dat de richting te wenschen
overliet. Het achterstuur werkte moeilijk. Eerst
ging de ballon geregeld vooruit, maar plotseling
werd hij door een zwakken wind meegevoerd.
Boven de avenue du" Maine begon hij te draaien.
Plotseling sloeg er uit het buitenste van de ballon
een vlam.
Eene vreeselijke ontploffing volgde en de bran-
dende ballon daalde met groote snelheid neer.
Hij bereikte den grond na op de daken en de
boomen van de avenue du Maine te zijn gestooten.
De ingenieur Lachambre die den ballon //Severo
geconstrueerd heeft, zegt, dat de ballon moet
hebben vlamgevat door dat de machine warm liep.
Toen de 19-jarige Severo des morgens zijne
familie verliet, scheen hij zeer opgewekt; hij zei,
dat de lucht „ideaal stil" was. Daar Severo tot
de Braziliaansche kolonie te Parijs behoorde, waren
vele leden daarvan bij de opstijging tegenwoordig.
Toen Severo's moeder zag, dat de ballon ging
draaien, vermoedde zij onmiddellijk, dat er een
ongeluk gebeurde, en zonk zij bewusteloos ter
aarde.
De ballon, neergezonken in de avenue du Maine,
versperde de geheele straat. Severo werd met
verbrijzelde ledematen dood opgenomen; zijn
lichaam had geene brandwonden. De eveneens
dood opgenomen Sachet daarentegen had ernstige
brandwonden gekregen. Severo was bij den enor-
men val van 450 Meter op zijne beenen op den
grond terecht gekomen. Van den ballon is, zooals
te begrijpen is, niets heel gebleven.
Een groot aantal nieuwsgierigen uit alle deelen
van Parijs stroomde den ganschen dag naar de
plaats van 't enheil. De motor van den ballon
was met petroleum gevuld. De ingenieur Lacambre
is dezelfde, die voor Santos-Dumont en vroeger
voor den Noordpool-reiziger Andr^e de ballons
geconstrueerd had.
De lijken der beide ongelukkigen werden on
middellijk naar het politiebureau in de rue de la
Gaiete overgebracht.
Een origineele reiziger. Een werkloos
arbeider, John Neil, werd te New-castle gearre-
steerd en stond daarna terecht, daar hij van
Edinburg naar New-castle gereisd was zonderzijn
plaatsbiljet te betalen. Erkend moet worden dat
deze gratis plaats ook niet al te comfortabel was.
John Neil had de geheele reis tusschen deze twee
steden, tan afstand van 130 mijlen, afgelegd,
gezeten krniselings op 6en der buffers van de
locomotief.
Een zonderling geval heeft zich te Berlijn
voorgedaan met een nalatenschap. In een achter-
buurt woonde op een kamertje een 86jarig man,
vroeger rechterlijk ambtenaar en later vele jaren
beambte bij het Keizer-Wilhelmfonds (ten hehoeve
van militairen). Hij trok een pensioen van slechts
900 mark in 'tjaar en leefde dan ook in zeer
bekrompen omstandigheden. Kort geleden werd
hij ziek en zijn einde voelende naderen, liet hij
een vriend outbieden, wien hij verraste met de
mededeeling, dat hij een vermogen van 210,000
mark 'oezat en daar hij geen bloedverwanten had,
dit vermogen wilde nalaten tan genoemd fonds, be-
houdens een aantal legaten aan vroegere ambtge-
nooten en aan huisgenooten, die hem diensten hadden
bewezen. Op zijn verzoek stelde de \riend een
testament in dezen geest op, maar de erflater
wilde zich nog een dag bedenken of hij soms
iemand had vergeten en onderteekende het stuk
nog niet. Toen de vriend den volgenden dag
met het stuk terugkwam, was de oude heer over-
leden. De huisgenooten waren intusschen door
hem verwittigd, dat hij hen bedacht had, maar
tot hun groote teleurstelling moesten zij nu ver-
nemen, dat het bij de belofle zou blijven, want
voor een testament zijn handteekeningen noodig.
Namens de schatkist is dan ook op de onbe-
heerde nalatenschap beslag gelegd en zij zal aan
den Staat komen. De teleurgestelden willen
echtergelijk de//Koln. Z", die het geval ver-
meldr, mededeelt nog een poging wagen, of
de Pruisische regeering niet in dit geval den
gebleken wil voor de daad zal aanzien, vooral
omdat het fouds schade zal lijden bij een andere
beslissing.
Uit Breslau wordt gemeld, dat in de
Russische grensstad Saloczuetz een vreeselijke brand
heeft gewoed. Een 300-tal woningen zijn afge-
brand, 4000 personen zijn dakloos en kampeeren,
slechts van de noodzakelijkste kleedingstukken
voorzien en hongerlijdend, in het open veld. Een
dienstbode en 11 kinderen zijn in de vlammen
omgekomen.
Toen de brand uitbrak, bevonden de meeste
volwassenen zich in de kerk, terwijl de kinderen
met de dienstbod n thuis waren gebleven. Bij
het reddingswerk kregen vele personen brand
wonden.
In 1878, tijdens de internationale confe-
rentie te Berlijn, kon men elken ochtend in de
Times lezen wat den vorigen dag door de
diplomatent was verhandeld, ofschoon besloten
was alles geheim te houden. Men kreeg na-
tuurlijk verdenking op den Berlijnschen corres
pondent van het groote Londensche blad en
ging hem na. Maar tevergeefs. Wel ontdekte
men dat in hetzelfde bierhuis, waar hij elken
avond kwam, ook geregeld een der klerken van
de conferentie verscheen, maar tusschen beiden
kon geen verstandhouding worden waargenomen.
Zij zaten afzonderlijk, keken nooit naar elkaar,
en kwamen of gingen nooit te zamen. Zij
kenden elkaar naar't scheen niet. Thans
deelt een Engelsch blad mede, dat zij wel de-
gelijk onder een hoed staken, of liever onder
twee. De correspondent, die gewoonlijk't eerst
vertrok, zette dan den hoed op van den klerk,
die op zijn beurt heengaande den hoed van den
correspondent opzette. En tusschen de voering
van zijn eigen hoed stak het bericht, dat den
volgenden dag vertaald in de Times stond.
Het eerste aaneengeschakelde verhaal van de
vreeselijke ramp, die Martinique heeft getroffen,
komt uit Port Castries, in het noorden van l^et
nabij Martinique gelegen eiland Santa Lucia.
Het is ontleend aan de mededeelingen van be-
woners van Saint-Pierre, die indertijd hebben
kunnen vluchten en aan een verhaal van den
kapitein van de //Roddam", niet de //Roraima",
het eenige schip op de reede van Saint-Pierre,
dat niet verongelukt is.
Den 3den Mei hing boven den Monte Pelee
een dikke rookwolk, 's nachts verlicht door
vlammen. Onderaardsch gerommel deed zich
hooren en bracht ontsteltenis onder de bevolking.
Den 4den Mei werd een liehte aschregen uit-
geworpen.
Den volgenden dag viel een gloeiende lava-
stroom van een hoogte van 4400 voet langs
een droge rivierbedding in drie minuten tijds
doorliep de vuurstroom den afstand tusschen
den krater en het strand, 8 K. M. en veegde
op zijn weg over een breedte van bijna een
kilometer, plantages, gebouwen, fabrieken en
elk levend wezen weg. Een hooge schoorsteen,
oprijzende uit de gloeiende massa, was alles,
wat van de fabrieken van Guerin over was.
De zee week voor de gloeiende lava terug
tot driehonderd voeten van de kust, doch keerde
onmiddellijk weer en wierp zich als een water-
hoos op het strand, zonder echter veel schade
aan te richten. Voortdurend hoorde men zware
knallen den geheelen nacht door. Het electrisch
licht van St. Vincent was uiter zou een on-
doordringbare duisternis hebben geheerscht,
wanneer niet de vlammen uit den Mont Pelee
den omtrek rossig hadden verlicht.
Een 35tal vrouwen en kinderen vluchtten
op dat oogenblik zij bereikten ongedeerd Port
Castries en verhaalden, wat er gebeurd was.
In den namiddag van Hemelvaartsdag kwam
in de haven van Castries langzaam een onher-
kenbaar wrak binnen. Het leek een spookschip,
grijs, bedekt met asch, verkoolde masten en
harden van takelage. Dat schip was de
//Roddam".
De kapitein verhaalt, dat hij, na een zwaren
storm met onweder te hebben doorgemaakt in
den nacht van 7 op 8 Mei, 's morgens voor
anker was gegaan bij een boei op de reede
van St. Pierre.
Hij stond juist te praten met een versche-
pingsagent, die zich in een bootje ter zijde van
het schip bevond, toen een ontzettende ont
ploffing hen naar den berg deed zien. Ze zagen
toen een dicht gordijn van rook en vlammen
zoo snel naderen dat de verschepingsagent nog
juist tijd had om aan boord te klimmen. Da-
delijk daarna vielen de vlammende voorwerpen
als een regen op het schip.
Allen aan boord trachtten beschutting te
vinden voor dien verschrikkelijken hagel. De
kapitein zelf liep de kaartkamer binnen, maar
de vlammende lava daalde zoo dicht en zoo snel
dat ze door de deuropening mee naar binnen
drong, den kapitein bijna deed stikken en deerlijk
brandde.
Hij slaagde er in weer op het dekte komen,
en gaf aan eenige van de overlevenden bevel
de ankerkabels te kappen. Dat gebeurde, en
de kapitein ging zelf naar de stuurbrug. Ge-
lukkig waren de machinisten beneden ongedeerd
en kon hij vooruit stoomen.
Sturen kon hij eerst nog niet doordat de
ketting van het roer vol asch zat, maar door
lang manoeuvreeren lukte het ook daarin be-
weging te krijgen. Maar al dien tijd daalde
de vuurregen neer, en was het stikdonker.
Het eenige licht waren de vlammen die uit
den vulkaan opstegen.
Bij het wegstoomen passeerden ze de ,/Rorai-
ma" die geheel in brand stond. De kapitein
noemt het een wonder dat de //Roddam" niet in
brand geraakt is. Met de grootste moeite werden
de telkens uitbrekende vlammen gebluscht.
Toen het schip te St Lucia langzaam binnen-
stoomde, was het, naar van daar gemeld
werd, onkenbaar door de zes duim dikke laag
heete asch waarmee alles overdekt was. Hier
en daar lagen daartusschen verkoolde massa's.
Dat waren de verkoolde lijken van de verhrande
manschappen. Tot zelfs in het salon vond men
eenige van de bemanning doodze hadden daar
tevergeefs beschutting gezocht.
Geen wonder dat de overlevenden uitbundig
in hun lof zijn over den kapitein, die, in weer-
wil van zijn eigen brandwonden, zelf het schip
uit het gevaar stuurde met bewonderenswaardige
koelbloedigheid.
Telegrammen van de eilanden nabij Martini
que melden, dat nog voortdurend lava stroomt
in het noorden van Martinique. De geheele
noordelijke streek is rotsachtig, kaal en zonder
plantengroei.
De administrateur van het Britsche eiland
Dominica seint, dat de ramp op Martinique
verschrikkelijker blijkt te zijn, dan eerst werd
gemeld. Yluchtelingen berichten, dat zich
nieuwe kraters vormen op verschillende plaat-
sen, de rivieren overstroomen groote uitge-
strekheden land, de noordzijde van het eiland
bijv. staat geheel onder water. Andere distric-
ten zijn volgepropt met vluchtelingen. De
duisternis houdt aan. De administrateur ge-
looft niet, dat Guadeloupe in staat is, voldoende
in den ontzettenden nood te voorzien.
Hij schat het aantal slachtoffers op 40,000,
terwijl 19 schepen op de reede van St. Pierre
zouden zijn verongelukt.
De Amerikaansche 'consul op Guadeloupe
die zich naar Fort de France begeven heeft,
bericht vandaar, dat de consul der Vereenigde
Staten te St. Pierre met zijn geheele familie
bij de ramp is omgekomen. Hij begroot het
aantal slachtoffers op 30,000, terwijl hij mede
deelt, dat op de omringende eilanden 50,000
personen zonder dak en zonder voedsel zijn.
De consul verzoekt aan zijne regeering te
Washington toezending van ambulances van
het Roode Kruis en onverwijlde afzending van
levensmiddelen.
Er bevinden zich meer dan 1000 vluchte
lingen te Le Cachet en Case-Pilote nabij St.
Pierre. Stukken van lijken worden nog voort
durend rondom St. Pierre gevonden; soldaten
en gendarmes zijn bezig ze bijeen te zoeken en
te verbranden. Sommige lijken zien er uit, of
zij door den bliksem getroffen zijn.
Yolgens prof. Moissan, den uitvinder van den
electrischen oven, zou de dampkringslucht door
de gloeiende massa, door den Pelee uitgeworpen,
zijn gewijzigd in haar samenstelling. De zuur-
stof werd snel opgenomen ter verbranding,
daarbij kwam koolzuur vrij, terwijl, tengevolge
van de onttrekking van de zuurstof, de lucht
ongeschikt werd, om in te ademen. Men mag
dus aannemen, dat de slachtoffers zijn .gestikt,
zoodat hun waarschijnlijk een gruwelijk lijden
is bespaard.
De uitbarsting op St. Vincent.
Omtrent de uitbarsting van den Soufriere op
St. Vincent is van het stoomschip ,/Wear",
dat op kondschap is gezonden, het volgende
bericht ontvangen:
De „Wear" vertrok Donderdagavond om zes
uur van Santa Lucia. Gedurende de reis zag
men groote vlammen boven St. Vincent op-
stijgenop 10 K. M. afstand van de stad kon
men den Soufriere in voile werking zien. Toen
het schip verder stoomde, werd het met een
dikke aschlaag overdektaan boord dreigde
men te stikken en het werd zoo donker, dat
men geen hand voor oogen kon zien.
Het schip moest den steven wenden en stoomde
twee uur lang zuidwaarts. om uit den aschregen
te komen. Tegen drie uur 's ochtends werd
opnieuw getracht, St. Vincent te bereiken, doch
opnieuw belette de aschregen de nadering. Om
vijf uur 's morgens liep de //Wear" de haven
van Kingston binnen.
Daar vernam men, dat de uitbarsting Maandag
was begonnen. De bewoners uit den omtrek
van den Soufriere namen de vlucht. Het ge
heele zuidelijke deel van het eiland, van Chateau
Belair tot Georgetoin, is verwoest. Wegens
de gloeiende lavastroomen, is het onmogelijk
er door te dringen. Men heeft een heuvel
gezien op de plaats, waar zich vroeger een
dal bevond. Over dit deel van het eiland hangt
bijna onafgebroken een dichte rook.
Hoeveel slachtoffers er zijn, weet men nog
niet. Langs de kust zijn enkele menschen
opgenomen, die van honger en dorst dreigden
te bezwijken. Enkelen hadden in 36 uren geen
druppel water geproefd. Het vee is omgekomen
van dorst.
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
369*te ST A ATSLOTE R IJ.
P O L I T I E.
Op het politiebureau alhier is als gevonden
gedeponeerd een bos sleutels.
Rechthebbenden vervoegen zich aldaar.
KOERS VAN HET GELD.
Belgisch per 100 fr. 48,— it/48,02i
Engelsch per 12,— l2)lo
RRFIIKPRI dagen> zonder band, zonder
UllkUllL.ll pijn of gevaar, voile genezing van
alle breuken door Dolfter Bastin, specialist, in zijn
gesticht te Fontain l'Evfcque (Belgie). Verze-
kerde genezing voor 't leven. Betaling na voile
genezing. Tot heden 4520 genez. Vraagtadres
van genezen pers. in Nederland.
Op Zaterdag 17 Mei, hopen onze geliefde ouders
FLORUS VAN DER PEIJL
JACOMINA VAN DER DOES,
hunne 25jarige Echtvereeniging te herdenken
Hunne dankbare Kinderen.
Ter Neuzen, 14 Mei 1902.
Den 17den Mei a. s. hopen onze geliefde ouders
GERRIT VAN OOSTVEEN
ANNA HAMELINK,
hunne 25jarige Echtvereeniging te herdenken.
Dat God hun nog lang moge sparen, is de
wensch van
hunne dankbare kinderen,
IJSBRAND, JOHANNA en JACOBUS.
Amsterdam, Bilderdijkstraat 182.
Zitting van Dinsdag 13 Mei 1902.
Tegenwoordig allc leden nitgezonderd de heer Dieleman.
Voorzitter de heer D. J. Oggel.
Secretaris de heer J. A. van Ve-sem.
De Voorzitter opent de vergadering.
Hierna wordt de openbare zitting gesloten en overgegaan
tot het houden eener beslotene vergadering ter behandeling
van het primilief kohier van den hoofdelijken om«lag.
Na heropening worden de nolnlen van de vorige ver
gadering gelezen en onveranderd goedgekeurd.
1. Wordt mededeeling gedaan van de volgende ingekomen
stnkken. a
a. Kenniageving van den heer Dieleman dat hij wegens
treurige familieomstandigheden de tegen heden belegde ver
gadering niet kan bijwonen.
b. Als voren van den heer R. Blankert dat hij zijne
benoeming alB lid der commissie tot wering van school-
verzuim niet aanneemt.
c. Missive van (led. Staten dezer provincie houdende
tcrugzending van de goedgekeurde gewijzigde gemeente-
begrooting voor 1902.
d. Als voren van het door hen goedgekeurde kohier der
schoolgelden over het kwartaal 1902.
Aangenomen voor kennisgeving.
2 Z. h. s. wordt besloten Burg, en Weth. machtiging te
verleenen tot aankoop van grond voor het bouwen ran
privaten achter de kazerne.
3. Voorstel verleenen subsidie stoomtramverbinding
Hontemsse-Selzaete
Op voorstel van den Voorzitter namens Burg, en Weth.
wordt met 6 tegen 4 itcmmen besloten om gedurende 20
jaar eene subsidie te verleenen van /225,
Voor stemden de heeren Dregmans, F. Dekker. P. va»
Hoeve, P. Dekker, Lamaitre en Oggel. Tegen stemden de
heeren Wolfert, Van Fraaijenhove, Smies en Janscn va»
Rosendaal.
4. Benoemen lid der commissie tot wering van school-
verzuim.
Op de aanbevelingslijst waren geplaatst de heeren J. K
Vink en H. D. l'Ecluse.
Bij stemming werden uitgebracht op den heer J. K Vink
8 stemmen en op den heer H. D. l'Ecluse 1 stem.
Zoodat de heer J. K Vink is benoemd.
Een briefje wa in bianco.
5. Benoemen onderwijzer.
Op de voordracht waren geplaatst de heeren O. Z. Vrielink
-L. Vink van Axel, P. de Bruijne van Ter Neuzen,
B. J. de Meij van Oostburg en J. C. Faber van Ter Neuzen.
Bij de eerste stemming verkregen de heeren Vrielink 5,
Vink 3 en de Bruijne 2 stemmen.
Tweede vrije stemming denzelfden uitslag.
Bij de herstemming tusschen de heeren Vrielink en Vink
verkreeg ieder 5 stemmen, zoodat het lot moest beslissen.
Bij loting werd als de benoemde aangewezen de heer O. Z.
Vrielink.
Niets meer te behandelen zijnde wordt de zitting gesloten
5e klasse. le lyat.
Trekking van Maaudag 12 Mei 1902.
Prijzen van 100 en daarboven
No. 52S6 15899 1000.
No. 3700 5971 15370 18225 400.
No. 3949 10431 14686 200
No. 400 6200 6678 13611 r 100
24
199
253
322
463
517
682
964
980
1186
1217
1597
1614
1876
1897
1915
1936
1972
2091
2145
2285
2362
2384
2535
2561
2836
2926
2987
3130
3171
3308
3341
3443
3544
3640
8705
3882
3930
4092
4173
4184
4385
Prij
4720 8126
4749 8193
5032 8214
5033 8809
5176 8496
5207 8525
5365 8542
5931 8553
5963 8689
6130 8741
6470 8856
6677 8889
6817 8940
6845 8945
6899 8997
6951 9052
7264 9072
7429 9211
7664 9221
8014 9230
8112 9315
zen van f 70.
9326 11242 13112
9350 11274 13179
9517 11308 13300
9627 11330 13615
9727 11384 13769
9741 11482 13942
9946 11672 14013
9914 11674 14022
9915 11761 14031
9954 11972 14191
9988 12003 14363
10041 12053 14490
10374 12069 14538
10498 12107 15118
10424 12388 15133
10485 12569 15227
10593 12747 15231
10818 12750 15468
11157 12768 15477
11165 12890 15641
11217 12975 15803
15872
15952
15955
15962
15986
16052
16056
16544
17017
17029
17131
17133
17145
17369
17374
17391
17653
17757
17799
17944
18031
18177
18179
19638
18705
18715
18898
18923
19015
19240
19572
19735
19847
20006
20007
20140
20238
20497
20527
20701
20824
20876
351 2760 5240 7556
937 2779 5311 7639
1006 2932 5333 7718
1028 2967 5499 7992
1300 3150 5652 8035
6e klasse 2e lijst.
Trekking van Dinsdag 13 Mei 1902.
Prijzen van f 100 en daarboven.
No. 11 5770 11556 400,
No. 9706 11400 19171 200.
No. 759 3255 3270 6353 13569 20346 100.
Prijzen van f 70.
199 2753 5141 7532 9796 11605 13947 16541
9852 11704 13983 16589
9860 11713 14343 16632
9880 12035 14383 16753
9950 12253 14427 16989
9957 12421 14436 17009
1331 3246 5654 8079 10045 12490 14598 17065
1575 3436 5708 8151 10097 12574 14850 17318
1653 3513 5893 8504 10140 12588 15306 17463
1718 3751 6177 8672 10143 12862 15383 17572
1767 3964 6248 8703 10161 13019 15652 17603
1816 3973 6427 8750 10352 13023 15725 17608
1974 4060 6484 9063 10661 13175 15805 17616
2007 4090 6577 9375 10715 13252 158S0 17860
2024 4654 6610 9379 11064 13471 160R1 17884
2057 4t'75 6732 9479 11158 13486 16157 17898
2359 4778 6985 9496 11337 13531 16233 17938
2469 4973 7018 9536 11355 13656 16304 18022
2499 5050 7019 9562 11457 13658 16378 18121
2514 5070 7115 9591 11481 13838 16433 18184
2717 5123 7180 9772 11591 13900 16523 18208
182IO
18216
18368
18370
18401
18402
18517
18534
18619
19117
19226
19652
19987
20025
20107
20109
20368
20890
20962
20964
EN
EN