Eerste klas Acetyleen rijwiellantaarns
RIJTUIGMAKERIJ.
bij Th. Weemaes,
huismoeders.
Gebruikt MERINOS SAIJET.
Bijnlandschen Druiven-Borst-Honig
Belangrijke Uitverkoop
Oader garantie en concurreerende prijzen
Tilburykars, Dogears en Dogcarbaks,
Huismoeders
De wereldberoemde KETTINGLOOZE
F. N. EIJWIEIiEH
s^sjatAH»a&iDRUiVEN.-BORST"HONIQ.
Ook NAAIMACHINES Yanaf 21 met hoogen arm en drie jaar garantie.
Qamogelijke concurrentie I
Karel DS PAUW vader,
B (JRGERL1JKE STAN D.
Hoogwatergetij te Ter Neuzen.
Beversche Rijtuigen, Tilbury's,
Kneipp's Borst-Bonbons
en Kneipp's Salomoni-Honing-
Pastilles.
Waarschuwing.
met slang a 5,50
bij L. FASSAERTMachinehandel te Hulst.
Hendrik de Maessclialck-Vergalle
Ankerstraat n°. 62, St. Nicolaas.
Door sterfgeyal en omuitgemeenscliapte scheiden
Rijtuigen mettoebehooren,
Keizerkarelstraat 39, GENT,
In het Traversdal van het Zwitiersche kanton
Neufchatel worden uitgebreide kalk- en cement-
groeven diep in de bergen ontgonnen. Sedert
eenige dagen zijn daarin scheuren gekomen met
onrustbarend gerommel en de stutten zijn geknakt.
Men vreest nu dat, zoodra de dooi intreedt de
bergmassa, ongeveer 1 millioen kubieke meter
zal instorten en het da! gedeeltelijk opvullen.
Er blijft niet anders over dan de bewoners in
veiligbeid te brengen.
Een verkiezing, die Zondag te Golitch, in
Boelgarije, plaats had, gaf aanleiding tot ernstige
onlusten. Met geweerachoten werden de gendarmen
door een hoop Boeren aangevallen. Een gen
darme werd zwaar gewond. Ook de gendarmen
gaven vuur, met het gevolg dat drie boeren
werden gedood en vijf gewond.
De grijze koning van Denemarken is dezer
dagen, toen hij met zijn zoon prins Waldemar
wandelde, door een fietsrijder aangereden. De
koning viel en werd door den prins opgevangen.
Toch had hij eenige kneuzingen bekomen. De
wielrijder, die den koning niet kende, begon zijn
slachtoffer nog uit te scheldeu, waarop de prins
hem bij de kraag pakte en hem aan de politie
overleverde. Toen de wielrijder wist wien hij
voor zich had, bood hij zijn excuus aan, waarop
de koning last gaf hem in vrijheid te stellea.
Bij het huwelijk van den preaident der
Fransche Kamer, Paul Deschanel was het, zooals
wij vermelden, vreeselijk vol in de kerk. Een
handig fotograaf heeft zich de wanorde, die bij
den ingang van de kerk heerschte, ten nutte ge-
maakt. Hij slaagde er in onopgemerkt met zijn
toeitel de kerk binnen te komen, gin? stilletjes
in de preekstoel staau en had al heel wat fototjes
genomen eer hij door den suisse werd opgemerkt.
Toen deze hem nit zijn schuilplaats kwam weg-
halen, zag de fotograaf nog kans den suisse, die
er zeer nijdig uitzag, even instantand te nemen.
Dit prentje moet de moeite zeer loonen.
INGEZONDEN STUKKEN.
Aan de Redactie
der Ter Neuzensche Courant.
Mijnheer de Redacteur
Groote Schouwburg te Gent.
Op Zondag 24 Februari, out 2 uur precies,
opToering ran TANNHAUSER, groote opera in
3 actes en 4 tableaux, woorden en muziek van
Richard Wagner.
DAGEN.
Voorm.
Nam.
Zaterdag 23 Februari
4.33
4.54
Zondag 24
5.16
5.40
Maandag 25
6.5
6.32
Dinsdag 26 g
7.8
7.38
Woensdag 27
8.16
9.3
Donderdag 28
9.50
10.37
frijdae' 1 Maart
11.17
11.52
A tL T 1*1 1 1 rv KIM.
Van 20 tot en met 21 Febr.
o
Van 20
Oostsluizen
afgeschut
ADYBRTB1TTIBF.
Mr. Smid en Rijtuigmaker te Kloosterzande,
te bekomen en voorhanden:
naar den laatsten stijl afgewerkt.
Voor den kooper ongeverfd te bezichtigen, zoodat
ieder zich kan overtuigen wat men koopt.
Informatie's kunnen genomen worden tij al
mijn koopers van Rijtuigen, o. a. bij de heeren
C. C. M. Fassaert, P. A. Polfliet, J. Burm,
D. W. Jac. van Jole, G. van Campen, P.
VerdtjrmenKuipers, D. Fassaert en Em. Fas
saert, alien te Hontenisse; A. de Schepper te
Graauw, P. Hiel en Jac. de Waal te Ossenisse,
die alien bereid zijn hun ondervinding van het
door mij geleverde te willen mededeelen.
Neemt ook gebruikte Rijtuigen in ruil over.
Met een voortdurende goede bediening hoop
ik het vertrouwen en de gunst van ieder waardig
te worden.
UEd. Dw. Dienaar,
Th. WEEMAES.
Verzachtend, genezend, slijmoplossend,
tegen verkoudheid, hardnekkig Hoesten,
Kriezeling in de keel, Heeschlieid, Kink-
hoest, Influenza, Asthma, enz.
Versterkeud voor longen en borst, dikwijls
helpend als alle andere middelen niet meer
baten.
Prijs der Bonbons 15 en 25 ct. p. pakket.
Pastilles per flacon 20, 40 en 75 ct.
Verkrijgbaar bij D. Tolhoek en J. van
Damme, Noordstraat, Ter Neuzen A. de
Hulster, Driewegen (bij Ter Neuzen)P. de
Fouw, Hoek; F. Arbroscbeer, Philippine;
H. D. Ysebaert, Koewacht; wed. RolffVan
't Hoff, AxelP. de Ruijter, OtheneM.
Riemens Dz., ZaamslagJ. van Dorsselaar,
Lamswaarde; C. de Cock—De Silva, Hulst
en D. v. d. Velde, Zuiddorpe.
Proeven genomen met verschillende soorten
SAIJET hebben het resultaat op-
geleverd, dat de Olifants-saijot
de sterkste en voordeeligste in hat
verwerken is. Men lette op dat
iadere knot voorzien zij van neven-
staand gedeponeerd handelsmerk.
kosten dit jaar f WS9 dat is 25 gld. minder
dan verleden jaar.
Met aanbeveling,
C. L. 0 0STDAM.
Iedere knot is van nevenstaand handelsmerk voorzien.
Rflnlandsche
De verbruikers van den alleen echten
sedert 33 jaren bekenden
uit de fabriek van W. H. ZICKENHEIMER, te Mainz,
worden er hierdoor op attent gemaakt, dat in den laatsten tijd veel namaak onder den naam
van DRUIVEN-BORST-HONIG en Melianthe in den handel wordt gebracht.
Deze namaaksels hebben volstrekt niets gemeen met den hierboven genoemden
Bijnlandschen Druiven-Borst-Honig en hebben hoegenaamd geen genees-
kundige krachten, dus geene waarde.
Slechts dan is het praeparaat echt, wanneer capsule en kurk met het hier-
nevens staande wettig gedeponeerde fabrieksmerk is voorzien.
Verkrijgbaar in Flesschen h f 2,f 1,en 65 cent, te
Ter lenzen, wed. Arie H. Monze; Zaamslag, wed. A. van FraaijenhoveAxel, J. Wieland.
Hocfd-depot voor N e d e r I a n d bij de Firma H. SARDEMANN te
Emmerik a/d R- Zevenaar.
Voor IT. IT. Handelaars flinke korting.
Bekrooml met zilveren en gouden medailles
mel diploma's op tentoonstellingen te
Parijs, Antwerpen en Brussel.
Nieuw gebreveteerd stelsel van RIJTUIGEN
met vouwende kap en twee spiegels (ramen),
op twee en vier wielen.
Ook is in bet magazijn aanwezig een groote
voorraad van alle soorten TILBURY'S, DOGCARS,
BUGGY'S, COUPE'S, LANDAUERS, VICTO
RIA'S, BAROUCHETTEN, enz. enz., naar de
laatste uitvindingen en schr'Relijk gewaarborgd
voor twee jaren.
N.B. Op aanvraag lever ik de rijtuigen te
HULST, vrij van onkosten en recbten.
van al de nieuwe en gebruikte
zichtbaar in de
Grentsclie R.ijtuig-m.akerij
zooals Landauers, Landalet, Coupes, Coupes s/.,
Omnibus voor 4, 6, 8 en 0 plaatsen, Mailcoach,
Barouchette, Phaetons, Caleche, Vis-a-vis, Victorias,
Coureuse, Dogears op 4 wielen, Due, Ponneychaise,
Break, Break-Camion, Wagonnette, Buggys, Cars
h Capote, Tilburys, Tilbury-karre, Dogears, Sleden,
Ziekrijtuig, oude Wielen, Assen, Ressorts, Brancards,
Lantaarns, Kussens en Baguetten, gedraaide Bossen
voor wielmakers, dubbele, enkele en Ponneyhar-
nassen Man- en Dameszadels, Toomen, Gareeleu,
wollen en caoutchouc Sargien voor rijtuigen en
paarde.i, Vachetten, Lakens, Galons, Zweepen,
Stalbanden, Mondstukken, Paardescharen enz., enz.
Verkoop der Kinderrijtuigen met een en twee
plaatsen aan aan alle aannemelijke prijzen.
N.B. Al de gebruikte rijtuigen worden ook
met waarborg verkocbt.
Ter Neuzen, don 21 Februari 1901.
In het nommer van 16 Februari twijfelt de redactie er
aan, althans dat ligt in haar achrijven opgesloten, of er wel
een voldoend aantal gloeilampen zijn aangebracht en, zegt zij,
zoo onze straten ongenoogzaam verlicht zijn is dit niet de
schuld der centralemaar van het gemeentebestuur, dat niet
meer lampen voorschreef.
Er wordt daarmede iets ten laste van het gemeentebestuur
gebracht, dat niet zoo terstond en in zijn geheel kaD worden
aanvaard.
Volgeni art. 20 der concessie-voorwaarden moet de con
cessionaris inrichten, in stand houden en doen branden voor
straatverlichting minstens 93 gloeilampen van 16 kaarstn en
2 booglampen van 1000 kaarsen, of zooveel meer a is de
gemeenteraad zal noodig oordeelen.
Er waren destijds, in 1899, 123 petroleumlantarens n de
kom, welke door electrische lampen moesten worden vervaigen.
Nu zal toch ieder wel begrijpen, dat do leden var den
Raad zich niet bevoegd achtten om het getal der nieuwe lampen
te bepalen.
Dit is dan ook geschied na overleg met den concessionaris,
die verzekerde dat men met het opgegeven getal beter licht
zou krijgen, d. w. z. eene betere straatverlichting.
Hij raamde de jaarlijksche kosten, herinner ik mij wbl,
op pi. m. 2080,terwijl voor de oude verlichting, met
inbegrip van die te Driewegen en Sluiskil, door den Raad
was geraamd pi. m. f 1720,
Meent men nu dat de gemeenteraad van Ter Neuzen,
steeds zoo uiterst voorzichtig met het toestaan van uitgaven,
over de meerdere kosten der nieuwe verlichting zou heenge-
stapt zijn als hij niet in de meening was gebracht werkelijk
iets Inters te zullen krijgen
Natuurlijk wisten wij wel dat men een heel wat mooier
en beter verlichting zou krijgen als men bijv. op elke 20
Meter een electrische gloeilamp hangt; maar dit zou) het
spreekt van zelf, heel wat meer kosten en dan zou men
hetzelfde effect wel hebben kunnen krijgen met meer en wat
grootere petroleumlampenhetgeen vermoedelijk ook vrij wat
minder zou hebben gekost.
Wil men nu zeggende gemeenteraad heeft het aange-
brachte getal lampen bepaald, dan kan men daarmede vrede
hebben, mits er wordt bijgevoegd omdat de concessionaris
dat getal votdoende achtte om de oude door een betere t'er-
lithting te vervangen.
Juist hierom vindt ik het niet zoo onschuldig weer maar
dieper te grijpen in de in den regel zoo pover voorziene
kas en ik denk wel, dat er gemeenteraadsleden znllen zijn,
die er eveneens zoo over denken en die van oordeel zijn de
zaak eens een paar jaar te moeten aanzien.
Voldoet de verlichting werkelijk niet, dan kan men daardoor
weer leeren hoe voorzichtig men moet zijn met het geven
van concessie, vooral eene als onze gemeenteraad voor de
electrische verlichting gaf en waarbij ik heb er destijds
reeds uitdrukkelijk op gewezen te veel uit het oog werd
verloren, dat de concessionaris werkelijk niet de bedoeling
had ons te gerieven maar dat hij, hetgeen trouwens natuurlijk
is, zijn geldeiijk voordeel op het oog had, En dat een
handelsonderneming, als de Industrieele maatschappij, aan
welke de concessionaris zijne concessie overdroeg, haar
uiterste best moet doen om haar bedrijf rentegevend te maken
het spreekt van zelf.
Ten aanzien van het maken van winst door het electrisch
bedrijf schre f een deskundige in de Middelburgsche courant
van 20 dezer het volgende
Wat de vooruitzichten voor een meer algemeene in-
voering van 8e electrische verlichting in kleinere plaatsen
van ons land in het tegenwoordig stadium waarin de
verlichtingstechniek zich bevindt, betreft, ben ik vrij
•pessimistisch gestemd. In ons land zijn de gas- en
petroleumprijzen laag, veel lag r dan in ons omringende
•landen
De gloeilamp is nog een zeer
.onvolkomen toestelze verbruikt te veel energie en is nog
te veel gevoelig voor spanningsverschillen. Het ontbreekt
niet aan pogingen om economische en minder gevoelige
lampen te fabriceeren, doch eeD werkelijk succes schijnt
nog niet bereikt te zijn.
Er zijn in ons land, afgezien van die in de drie
groote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, wel
eenige centraalstations voor electrische verlichting maar
op gunstige resultaten in korteu tijd kunnen zij nog
niet wijzen.
Dit kan met edn slag veranderen als een betere gloei-
lamp wordt gevonden en werkelijk practiich blijkt, zooals
het Auerkousje bij het gaslicht.
Het zou voorbarig zijn om in het algemeen het op-
richten van centraalstations in steden (grootere en kleinere)
»af te keuren als eene onvoordeelige commercieele hande-
•lingop den duur kunnen goede rentabele ondernemingen
ontstaan wanneer geduld wordt geoefend en wanneer
door verbeteringen en meer sympathie van het publiek
•het verbruik toeneemtmaar het feit is niet weg te
redeneeren dat een dadelijk succes niet verwacht mag
worden."
Meer dan anders zal bij dergelijken ongunstigen stand iedere
onderneming van electrische verlichtingmaar de conclusie
ligt voor de hand.
Achtend,
Uw dw. dn.,
VAN DER MOER.
Met belangstelling las ik in uw nummer van Donderdag
de vorming van een tweede comitd voor een tramweg Sel-
zaete- Axel - ZaamslagHontenisse. Hoewel ikaldatpogen
zeer prijs, vind ik het alleen vreemd dat men zoo de krachten
verdeelt. Ik geloof verder ook dat een lijn SelzaeteAxel—
Hontenisse in lang zoo nuttig niet is als een lijn Sas van
GentZuiddorpeKoewachtHulst en met een zijtak over
AxelZaamslag naar Hontenisse. Zoo'n dubbele lijn zal
ons gewest veel meer baten. Nu belooft de lijn over Koewacht
St. Jansteen wel zooveel niet, doch juist daarom i» het te
prijzen dat de lijn van Sas van Gent bij het goede gedeelte
ook het minder goede neemt.
't Is ons al zoo dikwijls gezegd de lijn van Selzaete uitgaande
is eenvoudig een beetenlijn, die ons belaag niet op 't oog
heeft, maar dat van de fabriek Wittouck te Selzaete, die
natuurlijk naar geen Nederlandsche belangen te vragen heeft.
Behalve dat de lijn van Sas van Gent dus het algemeen
belang zou baten, mogen de beetenverbouwers ook wel aan
hun eigen belang denken. Wordt Sas van Gent afgesneden
dan beduidt dit in werkelijkheid een gevaar, niet alleen voor
hen die bij de Coop, fabriek daar zijn aangesloten, maar ook
voor alle bietenverbouwers. Omdat de fabriek te Sas van
Gent reeds zoo goed werkte, moesten de andere fabrieken
betere condities stellen. Het belang der boeren is dus een
tramlijn uit het land van Axel en Hulst naar Sas van Gent,
alleen de gemeente Zuiddorpe heeft belang bij een verbinding
met Selzaete, doch een zijtak daarheen kan heel gemakkelijk
gelegd worden.
Denkt verder dat de lijn van Selzaete alleen te Axel
aansluiting met het spoor heeft en de lijn Sas van Gent
Hontenisse op drie punten en wel te Sas van Gent, Axel en
Hulst. Aansluiting in Belgie is zeker niet wenschelijk, daar
de spoorwegen Ter NeuzenMechelen en Ter Neuzen
Gent ons genoeg van een slechte correspondentie geleerd
hebben. Niets beter, zeg ik altijd, dan op eigen bodem
blijven, dan werken wij de belangen van een vreemd land
niet in de hand. Bovendien met een vreemd land werken
is zeker dan verkeerd als ons eigen welvaart er door verkort
zou worden.
En 't is om al die reden dat ik leden van gemeente- en
polderbestureu zou aanraden zoo maar dadelijk geen gelden
toe te staan voor een lijn die onze bietenverbouwers zou
overieveren aan de willekeur van een of meer Belgische
suikerfabrikanten. 't Is al erg genoeg dat een groot deel
van den bodem in Belgische handen is. Wij hebben ge-
lezen dat voor de lijn Sas van Gent naar Hontenisse en
Hu'st reeds concessie is aangevraagd. Welnu, laten wij tot
de Mei-vergaderingen nog geduld hebben of laten wij zeggen
wat de provincie tegen de ontwerpers derlijnen op Walcheren
zei: Zoek jullie plannen tot een fliuk plan te vereenigen
en komt dan terug. Eendracht zal in deze ook wel macht
beteekenen.
EEN BIETENVERBOUWER.
llulst. Huwelijks-voltrekkingen. 6 Febr. Emile Eugeen
Rodts, van Watervliet (Belgie), oud 25 j., jm. en Josephina
Maria Barbarina Fassaert, oud 23 j., jd.
Geboorten. 8 Febr. Germaine Sidonie Marie, d. van
Honore Ilenricus Antoon Bauwens en van Siedonia Livina
Begheijn. 13 Febr. Petrus Johannes, z. van Alphonsus van
Bunder en van Louisa Maria Ileijman. 14 Febr. Cornelia
Philippus, z. van Andreas Augustinus van de Walle en van
Apolonia Maria Freijser.
Overlijden. 14 Febr. Alexander Petrus Aarens, oud 3 m.,
z. van Alphonsius Leopoldus en van Livina Maria Janssens.
B VI,AG.
NAAM.
Ma. Van en naar. Lading.
21
20
21
21
Eng. s.s.
idem
idem
Eng. s.s.
Eng. s.s.
Eng. sch.
Belg. s.i.
Eng. s.s.
idem
Noor. s.s.
Eng i.8
idem
idem
idem
Woor Ter Xaaten t
Altona
Antiquari
Hailing
Wan Ter lemen
Ann Webster I 2241 ILonden
Wnor Iwettl i
Eng. s.s.
1909 Goole
2915 Leith
2199 London
Sea Serpent
Duchess
Alba
Truro
Calder
Juno
2553
310
855
3366
1992
1724
Van tieiit
Vulcan
Sea Gull
Nidd
Electra
Londen
Bristol
Blyth
Hull
Goole
Portsmouth
1092 Kingslynn
2762 Londen
2818 Goole
1399 Cardiff
Van Selrnete t
Alchymist I 1079 Amsterdam
tot en met 21 Febr. werden
alhier 9 binneuvaartuigen op- en 11
door de Westsl. 4 op- en 2 afgeschut.
kolen
stukg.
idem
stukg.
stukg.
landb.zout
kolen
stukg.
idem
ledig
pkosph.
stukg.
idem
aardapp.
ledig
angs de
-*fNHEIMERtel*AW7
rrr