Almanak voor 1901 Verkrijgbaar BITRGERL1JKE STAND." Handeisberichten. Hoogwatergetij te Ter Nenzen. aan te besteden: bij de Firma P. J. VAN DE SANDE le Ter Neuzen, Advertentien. Nader kan worden medegedeeld, dat naar aanleiding ran de moeilijkheden, waarin onze consul le Lourentjo-Marques gewikkeld is, inder- daad een misverstand is gerezen tusschen de beide gouvernementen. Dat daarom de minister ran buitenlandsche zaken hier te lande den Neder- landschen minister-resident te Lissabou hierheen heeft ontboden ter opheldering van dat misver stand en dat met gelijk doel de Portugeesche gezant alhier naar de hoofdstad van Portugal ver- trekt. Dat van eene terugroeping van onzen gezant geen sprake is kan bovendien hieruit blijken, dat gedurende de afwezigheid van jhr. van Weede de Nederlandsche consul-generaal te Lissabon, de heer E. George als tijdelijk zaakgelastigde aldaar geaccrediteerd wordt. Yolgens een telegram aan de //Evening Standard" uit New-York, hebben kommandant Liebenberg en de heer H. D. Viljoen bun eerste papieren ter verkrijging van het Amerikaansche burgerrecht ontvangen. Zij glimlachten boos- aardig, toen zij hun gehoorzaamheid aan Groot- Britanje afzwoeren, zegt Laffan's bureau. Zeventig Boerenfamilies zullen zich neerzetten op Long Island, in New-York, waar meer dan duizend acres grond voor de kolonie zijn gekocht. Het Duitsche postbestuur beval onlangs een telling van de prentbriefkaarten van 9 tot 16 Augustus verzonden in het Duitsche rijk. Het totaalcijfer is nu bekend gemaakt10 millioen 128 duizend 569, dus door elkaar elken dag bijna anderhalf millioen Ansichtskarten De opbrengst voor de post was in die week bijna 290.000, Het rapport zegtHet prentkaarten-schrijven gaat dag en nacht door's nachts ontstaan de meeste ,/Collectiefkaarten" (met verscheiden hand- teekeningen), maar daaronder is ook 't grootste percentage met onvolledige adressen. INGEZONDEN STUKKEN. Gevaar van electrische leidingen. Herhaaldelijk hebben we in de laatste maanden gehoord van ongelukken door aanraking met electrische geleidingen, ongelukken van zeer ernsti- gen aard, soms ook wel met doodelijken afloop. Een zeer zonderling en nog niet opgehelderd geval is het geval van Gildehausen in Duitschland, onlangs, in een raadsvergadering, ook door den heer Yisser ter sprake gebracht. Daar zijn een paar menschen gedood en een paar gewond door een eenvoudige aanraking van He hand, vermoedelijk slechts een paar vingers, met het knopje of krukje, dienende om de lamp licht te doen geven. Thans weer is er te Ostende een kind van 10 jaar gedood door aanraking met een geleidingsdraad, welke door den storm was afgebroken en met 6en eind op de straat lag. Dergelijke gevallen zijn reeds verschillende malen voorgekomen te Parijs, Weenen enz. enz. Telkens ook hebben wij vernomen van brand in huizen door het defect raken der electrische geleiding binnen 's huis. Een net van bovengrondsche geleidingen mag aangenomen worden als een steeds dreigend ge vaar. De talrijke voorbeelden van ongelukken zijn daar om het te bewijzen. De bliksemvonk maakt de meest kromme, onverwachte en niet te verklareu sprongen. Ook hiervan zijn tal van voorbeelden te leveren. Het spreekt van zelf dat een netwerk van metaal- draden, welke een der beste electrische geleiders vormen, een bepaald aantrekkingspunt als ik het zoo eens mag voorstellen voor den bliksem is. De telegraafdraden kunnen dit overigens be wijzen. Redeu waarom men zich op de telegraaf- kantoren bij onweder haast om de toestellen af te sluiten. Het is nu gemakkelijk te begrijpen dat eene aansluiting aan zulk een net in meerder of minder mate het gevaar meebrengt den bliksem in huis te krijgen. Het geval te Gildehausen schijnt daarvan een sprekend voorbeeld. Electrische verlichting is zindelijker en ge- makkelijker. Dit is niet tegen te spreken, ofschoon ze in den regel duurder uitvalt. Bij electrische verlichting heeft men geen warmte en geen ontwikkeling van voor de gezondheid schadelijke dampen. Dat is zeker ook niet tegen te spreken. Uit proeven op planten is evenwel gebleken dat het electrisch licht daarop een machtigen invloed heeft. De vraag is nu of de mensch buiten dien invloed blijft. Dit is niet aan te nemen. De nadeelen zouden dan ook wel eens de voor- deelen verre, verre kunnen overtreffen. Wat de Neuzensche verlichting betreft ze gaat een slakkengang. Zeker geen aanbeveling voor de maatschappij, welke de zaak heeft ondernomen. Jammer is en blijft het, dat het gemeentebe- stuur geen betere consessie-voorwaarden heeft ge- steld. We willen er echter het beste van hopen maar dit mag toch wel worden geraden aan ingezetenen en gemeentebestuur houdt uwe petroleumlampen bij de hand want bij electrisdhe verlichting staat men soms voor zeer zonderlinge en ouaangename verrassingen. Ter Neuzen, December 1900. X. Wagendienst Hulst-Walzoorden. AANISESTEDINGEN. Op Vrijdag 21 December 1900, des voormiddags ten 10 ure, aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelburg, van Het doen van herstellingen aan het Rijks Archiefgebouw te Middelburg, alsmede het inrichten van eenige lokalen tot bewaar- plaats der Rijksarchieven. (Raming 8570.) Op Yrijdag 21 December 1900, des voormiddags ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelburg, van 1°. Het maken van den onderbouw met toebe- hooren voor twee vaste hijschkranen in de tramweghavens aan het Zijpe, in verband met den stoomtramweg van Zijpe naar Brouwers- haven en van den Willempolder naar Steen- bergen. (Raming 43,700.) 2°. Het uitvoeren van baggerwerk in de tram weghavens aan het Zijpe in de provincie Zeeland. (Raming 7,900.) 3°. Het verlagen van de bermen van de Rijks groote wegen op Zuid-Beveland en Tholen in de provincie Zeeland, in twee perceelen. (Raming le perceel 450, 2e perceel 800.) 5K K K T IJ D 1 N E r*7~~ Van 7 tot en met 9 Dec. 7 Van 7 tot en met 9 Dec. werden langs de Oostsluizen albier 49 binnenvaartuigen op-en 55 afgeschut; door de Westsl. 4 op-en 5 afgeschut. Rotterdam, 10 December 1900. Binnen 1. Granen. Ter Beurze kon men zich hedenmorgen wederom ruim voorzien van allerlei Graansoorten, Boonen en Erwten. Men noteert Jarige Tarwe 7,50 h 8,40 puike nieuwe 6,25 a 6,50 goede en mindere 4,75 a 6,Canada-Tarwe 5,70 a 6,Rogge 5,— 5,75 j Gerst 4,25 it 5,— Cheva- lier-gerst 5,— a /6,—Gerst per 100 kilo 7,25 h 8,25 j Haver/ 2,25 it 3,30 Paar- denboonen 6,25; Witte Boonen 9,50 a /ll,Bruine Boonen 7,a 8,50 puike Kookerwten 8,50 a 9,25 mindere en goede 7,a 8,Kanariezaad 6,50 it 7,50, alles per hectol. Buiten 1. Granen. Tarwe per 2400 kilo op levering /176; Rogge op levering per 2100 kilo 129, f 130 Petersburgsche 135 Taganrog 134; Helena /146; Gerst Zwarte Zee 121 Amerik. Mais 118 it 125 per 2000 kilo; Boekweit Canada 172 per 2100 kilo Haver Amerik. 6,40 Tarwe 7,a 8,per 100 kilo. M e e 1. Prima inlandsch 11,h 11,75; l6 soort 10,a 10,75prima Belgisch 11,— a 11,75; 1« soort 10,50 it 11,— prima Pransch 11,25 a 11,75; le soort 10,25 it 10,50extra puik Hong. 14, h 15,le soort 12,75 a 13,75 prima Amerik. 11,25 a 12,25; le soort 9,75 a 10,50 2° soort /8,25 a 9,Inlandsche Roggebloem 10,— a /ll,—Duitsche 9,75 it 10,75 per 100 kilo netto. Runderprijzen 44 a 64; Stieren 40 a 56; Kalveren 66 a 92; Schapen 44 a 52; Varkens 37 it 43 cent per kilo. Melk- en Kalfkoeien 125 h 210; Stieren DAGEN. Voorm. Nam. Dinsdag 11 December 4.50 5.11 Woensdag 12 5.83 5.57 Donderdag 13 6.22 6.47 Vrijdag 14 7.15 7.46 Zaterdag 15 8.18 8.52 Zondag 16 9.27 9.59 Maandag 17 10.30 11.— 65 a 125Vaarzen 60 it /120; Pinken 45 it 85 Graskalveren 30 a 40 Fokkalveren 18 it 20 nuchter# 7,— a 12; Biggen 6,a 15 per stuk. Aardappelen. Zeeuwsche jammen 3,50 h/3,75;dito blauwe 3,— a 3,20 Elak- keesche 2,50 a f 3,—Brielsche kralen 4,— a 4,25 Geldersche 2,40 st 2,60; Wadden 2,30 it 2,50Fransche bollen 2,10 a 2,30Duitsche roode 2,30 a 2,50 Poters /1,50 it 1,75, alles per mud. Boterprijzen in vaten gemiddeld 50 en stukken van een half kilo 60 it 70 cent. Zoetemelksche kaas 26,— a/27,— per 50 kilo. Zeeuwsche eieren 5,50 a 6, Buitenl. 2,50 per 100. Zeeuwsche ajuin 0,80 it J,10 per 60 kilo. V1 a s. Puike soorten gevraagd. Middel en lagere soorten nog al ruim ter markt 1,90 it 2,60 per steen. L ij n z a a d 11,50 it 12,25 per hectol. Karwijzaad 18,it 18,50 per 50 kilo. Amerik. Petroleum in houten vaten per 100 kilo 11,50 it 11,70 en 8 cent per kan. Java-Koffie in balen gewone soorten 33 cent en dito Santos 23 cent per half kilo. VEEHANDEL in BELGIE. Veeprijzen zooals te vorenvette varkens 8# tot 90 c. De COMMISSIE voor de inzameling van bijdragen voor het aan H. M. de Koningin aan te bieden Huwelijksgeschenk in de gemeente Ter Neuzen, bericht bij deze aan de ingezetenen, dat in de eerstvolgende dagen lijsten ter inteekening zullen worden aangeboden. Zij noodigt alien uit, door hunne bijdragen blijk te geven van belangstelling in het huwelijk onzer geeerbiedigde Koningin. Namens de Commissie, J. A. P. GEILL, Eere-Voorzitter. J. C. HARTE, Voorzitter. H. KOELMANS, Secretaris. P. J. SCHEELE, Penningmeester. Houders van cognossementen over eene lading hout alhier verwacht wor- dende van Windau per Zweedsch stoomschip Thomas Allen, worden verzocht zich aan te melden bij de cargadoors VAN IJSSELSTEIJN ZOON. Ter Neuzen, 10 December 1900. Houders van cognossementen over eene lading hout per Duitsch stoom schip Gefle van Framnes (Ornskioldsvik district) en van Johannedal (Sundsvall district) morgen alhier verwacht, worden verzocht zich aan te melden bij de cargadoors VAN IJSSELSTEIJN ZOON. Ter Neuzen, 10 December 1900. Aan houders van cognossementen over eene lading hout per stoomschip //Caerloch" van Arendal naar Ter Neuzen, wordt bij deze kennis gegeven, dat bovengenoemd stoom schip sedert Zaterdag 8 December jl. van Arendal vertrokken, heden alhier wordt verwacht. Voor nadere inlichtingen gelieve men zich te vervoegen bij den ondergeteekende, Westkolk- straat E 36. AUG. DE MEIJER, Scheepsmakelaar. Ter Neuzen, 11 Dec. 1900. De NIEUWJAARSCOMMISSIE te Ter Neuzen zal op Woensdag 12 December a. s., 's namiddags 2 uur, op het raadhuis trachten het leveren van BROOD, benoodigd voor de bedeelingen. Inlichtingen te bekomen bij den Secretaris. VAN TER NEUZEN. Philippine, 7 December 1900. Uijnheer de RedacteurI Mag ik zoo vrij zijn voor het laatst over onderstaand onderwerp nog een plaatsje in Uw blad te vragen. Bij voorbaat mijn dank. Het ingezonden stuk van den heer brigadier heeft mij ten hoogste verbaasd. De brigadier heeft mij zelf gezegd, dat het onredelijk van het Domein en ondoenlijk voor de politie was, al die processen-verbaal op te maken. ZEd. zal zich nog wel herinneren, dat hij my attent maakte op art. 461 Wetboek van Strafrecht, atdeeling Veldpolitie, ilt was de man die praten Lou, ik zou wel gestraft worden met 50 cent boete, maar dan zou het verbod van dat padje wel opgeheven worden. Wat hebben vele menschen hier gelachen, toen zij lazen, dat de politie in Philippine het niet verder heeft kunnen brengen dan tot drie bekeuringen. Vraag dat eens aan de aardappelenzoekers en de ambachts- lieden, zij zouden U zeggen, dat de politie van Philippine met blindheid was geslagen. Ook weet de brigadier zeer goed dat tijdens hij mij verbaliseerde, de kruin van het dijkje niet was bezaaid en ik weet uit goede bron, dat de toegang zoowel over als naast het dijkje verboden was; was dit niet het geval, dan hadden de heeren van 't Domein iets anders geplaatst. Wat verder in het stuk volgtzijn altcmaal onnoozele veronderstellingen. Politie moet met geen ver- onderstellingeu voor den dag komen, politie moet zeker weten of zwijgen. En als al het kruit is verschoten, komt er nog eene oude koe achteraan, die alien grond mist, 'tis aardig, dat ZEd. ook nog niet bv.een steenkolenhistorie of een kattengeschiedenis er bij aanhaalt, zeker zou het stuk veel langer geworden zijn. Philippine is een plaatsje met pi. m. 950 zielen, waarvan er een 600 in de kom der gemeente wonen. We ontmoeten elkander schier dagelijks ennieuwtjes zijn, zonder zelfa koffieconferenties, spoedig algemeen en nu wil de brigadier doen uitkomen, dat hij niet wist, dat zijn buurman de Directiekeet heeft gekocht, dat deze, nadat ik was verbaliseerd, daarheen zou verhuizen. Ware hij een man van politie geweest zooals het behoort, dan had zijn gezond verstand hem toch gezegd, dat die buurman met anders kon verhuizen dan over of naast het verboden dijkje. Boos, zooals de heer brigadier weer al veronderstelt, ben ik geenszins. Voor 50 centen behoeft men zich waarlijk niet boos te maken maar wat mij getroflen heeft is, dat na ge- dane afspraak, nog twee anderen werden verbaliseerd. 't Was immers niet meer noodig En nu de brigadier het toch noodig oordeelde waarom dan zootelen gespaard, die het meer dan verdiend hadden Als 't nu waar is, dat de brigadier dat ingezonden stuk zelf heeft opgesteld ingezonden, daaraan twijfel ik geen oogenblik -dan maak ik hem mijn compliment over zijne beapraaktheid. Zoo ziet U, Mijnheer de Redacteur, dat men niet altyd oude koeien uit het graf behoeft te halen om een ingezonden stuk lang te maken. Met ware hoogachting, Uw d. v. Dienaar, W. MEERMAN. Hoofd der school. Uijnheer de Redacteur Mag ik UEd. beleefd verzoeken onderstaande in uw veel gelezen blad te willen opnemen. Maandagavond der vorige week was ik op den provincialen weg van Hulst naar Kloosterzande. Ter hoogie van Kuitaart hoorde ik een rytuig of wagen snel aankomen op dien weg. Doch, o schrik, ik zag dat het de omnibus was van Hulst naar Walzoorden. Ik had nog den tijd om over de sloot te springen de paarden waren op hol# ik hoorde of zag geen personen in den wagen. Toen hij naar mijn gissing aan den tolboom kon zijn, hoorde ik een geweldig krakenik dacht, dat is de tolboom die stuk wordt gereden. Den anderen dag was mijn eerste werk eens poolshoogte te nemen omtrent het gebeurde van den vorigen avond, en mijn vermoeden was juist. De voerman was op de pleisterplaats te Kloosterzande in de herberg op zijn pintje, wat geregeld gebeurd, en had de paarden zonder toezicht wat stralbaar is laten staan eenige telegraafpalen waren uit hun stand gerukt, een paar potjes op die palen stuk en verder de Provincial e tolboom te Kuitaart stuk, plus de wagen. Ziedaar in 't kort wat er is voorgevallen en dat nu al voor de zooveelste maal. Nu ik toch over den wagen schrijf, een vervoenniddel uit de 17de eeuw met den aankleve van dien, wil ik u M. de R. nog eenige indrukken mededeelen door mij persoonlijk en ook door andere handelsreizigers opgedaan in- en bij dien wagendienst. Ik maak nog al eens gebruik van de rei9gelegenheid Vlake Walzoorden. Dan krygt men bij aankomst der boot be- doelden wagen op den steiger te zien, eenige meters van het caf6 van den heer Adriaansens. Wil men nu niet bloot staan aan weer en wind dan gaat men daar binnen, want de voerman heeft al den tijd, want enkele gevallen uitgezonderd, met het laden van goederen van de boot en dat gaat vlug, een salut van den kapitein en bemanning der boot kon hij dadelijk afrijden. Is men eqnmaal inge- stapt dan vooruit naar de eerste pleisterplaats, daar zit de voerman onmiddellijk onder een glaasje, en dat ky het goed meent met den herbergier en den brouwer, dat wijst zijn uithangbord uit. De passagiers zitten dan natuurlijk met Jobsgeduld te wachten, sommigen van het zwakke geslacht met een bang hart^; zoo heeft men nog twee pleisterplaatsen, vooraleer men in Hulst isde voerman bekommert zich geen jota om de passagiers, als hij de centen maar heeft. Neen dan alle eer aau den commandant en verder personeel van de boot VlakeWalzoorden. De voerman begrijpt niet dat de Wagendienst voor het publiek en niet het publiek voor den Wagendienst is. De goederen die met den wagen via Hulst verzonden wor den doet de geadresseerde het best, dat hij die zelf gaat of laat alhalen. Maar, nu zult u mij vragen, is daar dan geen toezicht op de uitvoering van dien dienst? hierop moet ik het antwoord schuldig blijven, bestaat ze, dan wordt ze heel eenvoudig niet nageleefd Of zou hier het bekende sp reek- woord van toepassing zijn, die het meeste drinkt mag het meeste doen Dat zou wel treurig zijn vooral bij een dienst waar menschenlevens mede kunnen gemoeid zijn. Om kort te gaan M. de Redacteur, de bewoner* van het land van Hulst zijn beste menschen, er mag nog al wat gebeuren eer ze klagen. Dat zult u weer eens zien als het maar eens winter wordt, hoe menig reiziger dan weer op zijn neus zal zien omdat de wagen niet rijdt. Hiermede M. de R. heb ik u een kleine schets gegeven van het middeleeuwsch vervoer in het land van Hulst en nu is het niet te veel gevraagd, doch een gebiedende eisch, dat bevoegde autoriteiten het daarheen leiden dat de heer Van den Broecke te St. Nicolaas, concessionaris van den stoointram HulstWalsoorden, deze zoo spoedig doenlijk in exploitatie brenge, opdat een einde kom* aan den onhoudbaren toestand met dien wagendienst, die wel de subsidie en vrachten op- strijkt, maar voor het overige onverschillig is voor passagiers en goederen. Naar men mij nog schrijft is door de politie tegen den voerman proces-verbaal opgemaakt wegens door schuld ver- oorzaken van schade en vernieling van Rijks- en Provincie eigendommen, plus betaling van boete en kosten van her- stellingen. U dank zeggende M. de R. voor de verleende plaatsruimte teeken ik mij, Uw Dienaar A. J. Hnwelijks-aangiften. 7 Dec. Jan van de Wege, oud 2S j., jm. en Adriana Elisabeth Riemens, oud 22 j., jd. Hnwelijks-voltrekkingen. 6 Dec. Ferdinandus de Kraker, ond 22 j., jm. en Neeltje den Hamer, oud 20 j., jd. Frans 'tGilde, oud 23 jjm. en Neeltje Meeusen, oud 25 j., jd. Geboorten. 2 Dec. Elisabeth, d. van Andries Dieleman en van Johanna Elisabeth van den Broeke. Andries, z. van Adriaan Florussen en van Maria van Drongelen. Janna Margaretha, d. van Jacobus de Rijke en van Johanna Margaretha Herre bont. 3 Dec. Maria Willemina, d. van Jan Anthouie Riemens en van Elizabeth Krina van der Hooft. 4 Dec. Anthonie, z. van Anthonie van Wijek van Cornelia de Koeijer. Overlijden. 3 Dec. Maria Adriana Hubregtse, oud 1 m., d. van Izaak en van Janna Wagemaker. 6 Dec. Cornelia Vel, oud 37 j., echtg. van Willemina van denBerge. Adriana Dieleman, oud 6 w., d. van Adriaan en van Johanna de Graaf. 1 Datum. 1 VLAG. NAAM. Ma. Van en Daar. Lading. Voor Ter Xeuiea I 8 Eng. s.s. Golfer 1066 Londen ledig 9 idem Astrologer 2580 Leith stukg. Van Ter %'en/cen i 7 Eng. s.s. Ann Webster 2241 Londen stukg. 8 Noor. s.s Nanna 3186 New-Castle ledig Voor Went i Eng. s.s. Baines Hawkens 1990 Londen ledig Deens. s.s. Hafnia 4581 Riga hout Eng. s.s. Loghbrouw 1954 Goole stnkg. idem Pernambuco 2822 Barry kolen idem Sea Belle 2152 Londen stukg. 8 idem Pearl 1950 Goole idem 9 idem Sea Serpent 2553 Londen idem idem Cito 2319 Hull idem Vast I >ent t 7 Zweed. s.s. Gevalia 1438 New-Castle ledig Eng s.s. Ibis 3379 Antwerpen stukg. idem Calder 1992 Goole idem 8 idem Minerva 1507 Antwerpen ledig Noor. bark Ilesperia 1458 Arendal ballast 9 Eng. s.s. Sea Gull 2762 Londen stukg. Duits. s.s. Ilsenstein 4271 Barry ledig Eng. s.s. Truro 3366 Hull stukg. idem Tadorna 3730 Liverpool idem idem Derwent 2349 Goole idem idem Baines Hawkens 1990 Londen suiker idem Loghbrouw 1954 Antwerpen ledig idem Abbotsford 2979 Leith stnkg. Van Selzaete 9 Noor. s.s. Staut 2576 IGrimsby ledig M H K u II It VAN HET

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1900 | | pagina 3