Almanak voor 1901
Verkrijgbaar
BITRGERL1JKE STAND."
Handeisberichten.
Hoogwatergetij te Ter Nenzen.
aan te besteden:
bij de Firma P. J. VAN DE SANDE le Ter Neuzen,
Advertentien.
Nader kan worden medegedeeld, dat naar
aanleiding ran de moeilijkheden, waarin onze
consul le Lourentjo-Marques gewikkeld is, inder-
daad een misverstand is gerezen tusschen de beide
gouvernementen. Dat daarom de minister ran
buitenlandsche zaken hier te lande den Neder-
landschen minister-resident te Lissabou hierheen
heeft ontboden ter opheldering van dat misver
stand en dat met gelijk doel de Portugeesche
gezant alhier naar de hoofdstad van Portugal ver-
trekt.
Dat van eene terugroeping van onzen gezant
geen sprake is kan bovendien hieruit blijken,
dat gedurende de afwezigheid van jhr. van Weede
de Nederlandsche consul-generaal te Lissabon, de
heer E. George als tijdelijk zaakgelastigde aldaar
geaccrediteerd wordt.
Yolgens een telegram aan de //Evening
Standard" uit New-York, hebben kommandant
Liebenberg en de heer H. D. Viljoen bun eerste
papieren ter verkrijging van het Amerikaansche
burgerrecht ontvangen. Zij glimlachten boos-
aardig, toen zij hun gehoorzaamheid aan Groot-
Britanje afzwoeren, zegt Laffan's bureau.
Zeventig Boerenfamilies zullen zich neerzetten
op Long Island, in New-York, waar meer dan
duizend acres grond voor de kolonie zijn gekocht.
Het Duitsche postbestuur beval onlangs een
telling van de prentbriefkaarten van 9 tot 16
Augustus verzonden in het Duitsche rijk. Het
totaalcijfer is nu bekend gemaakt10 millioen
128 duizend 569, dus door elkaar elken dag
bijna anderhalf millioen Ansichtskarten
De opbrengst voor de post was in die week
bijna 290.000,
Het rapport zegtHet prentkaarten-schrijven
gaat dag en nacht door's nachts ontstaan de
meeste ,/Collectiefkaarten" (met verscheiden hand-
teekeningen), maar daaronder is ook 't grootste
percentage met onvolledige adressen.
INGEZONDEN STUKKEN.
Gevaar van electrische leidingen.
Herhaaldelijk hebben we in de laatste maanden
gehoord van ongelukken door aanraking met
electrische geleidingen, ongelukken van zeer ernsti-
gen aard, soms ook wel met doodelijken afloop.
Een zeer zonderling en nog niet opgehelderd
geval is het geval van Gildehausen in Duitschland,
onlangs, in een raadsvergadering, ook door den
heer Yisser ter sprake gebracht.
Daar zijn een paar menschen gedood en een
paar gewond door een eenvoudige aanraking van
He hand, vermoedelijk slechts een paar vingers,
met het knopje of krukje, dienende om de lamp
licht te doen geven.
Thans weer is er te Ostende een kind van 10
jaar gedood door aanraking met een geleidingsdraad,
welke door den storm was afgebroken en met 6en
eind op de straat lag. Dergelijke gevallen zijn
reeds verschillende malen voorgekomen te Parijs,
Weenen enz. enz.
Telkens ook hebben wij vernomen van brand
in huizen door het defect raken der electrische
geleiding binnen 's huis.
Een net van bovengrondsche geleidingen mag
aangenomen worden als een steeds dreigend ge
vaar. De talrijke voorbeelden van ongelukken
zijn daar om het te bewijzen.
De bliksemvonk maakt de meest kromme,
onverwachte en niet te verklareu sprongen. Ook
hiervan zijn tal van voorbeelden te leveren.
Het spreekt van zelf dat een netwerk van metaal-
draden, welke een der beste electrische geleiders
vormen, een bepaald aantrekkingspunt als ik
het zoo eens mag voorstellen voor den bliksem
is. De telegraafdraden kunnen dit overigens be
wijzen. Redeu waarom men zich op de telegraaf-
kantoren bij onweder haast om de toestellen af te
sluiten.
Het is nu gemakkelijk te begrijpen dat eene
aansluiting aan zulk een net in meerder of minder
mate het gevaar meebrengt den bliksem in huis
te krijgen.
Het geval te Gildehausen schijnt daarvan een
sprekend voorbeeld.
Electrische verlichting is zindelijker en ge-
makkelijker. Dit is niet tegen te spreken, ofschoon
ze in den regel duurder uitvalt.
Bij electrische verlichting heeft men geen warmte
en geen ontwikkeling van voor de gezondheid
schadelijke dampen. Dat is zeker ook niet tegen
te spreken. Uit proeven op planten is evenwel
gebleken dat het electrisch licht daarop een
machtigen invloed heeft.
De vraag is nu of de mensch buiten dien
invloed blijft. Dit is niet aan te nemen.
De nadeelen zouden dan ook wel eens de voor-
deelen verre, verre kunnen overtreffen.
Wat de Neuzensche verlichting betreft ze
gaat een slakkengang.
Zeker geen aanbeveling voor de maatschappij,
welke de zaak heeft ondernomen.
Jammer is en blijft het, dat het gemeentebe-
stuur geen betere consessie-voorwaarden heeft ge-
steld. We willen er echter het beste van hopen
maar dit mag toch wel worden geraden aan
ingezetenen en gemeentebestuur houdt uwe
petroleumlampen bij de hand want bij electrisdhe
verlichting staat men soms voor zeer zonderlinge
en ouaangename verrassingen.
Ter Neuzen, December 1900. X.
Wagendienst Hulst-Walzoorden.
AANISESTEDINGEN.
Op Vrijdag 21 December 1900, des voormiddags
ten 10 ure, aan het gebouw van het Provinciaal
Bestuur te Middelburg, van
Het doen van herstellingen aan het Rijks
Archiefgebouw te Middelburg, alsmede het
inrichten van eenige lokalen tot bewaar-
plaats der Rijksarchieven.
(Raming 8570.)
Op Yrijdag 21 December 1900, des voormiddags
ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal
Bestuur te Middelburg, van
1°. Het maken van den onderbouw met toebe-
hooren voor twee vaste hijschkranen in de
tramweghavens aan het Zijpe, in verband met
den stoomtramweg van Zijpe naar Brouwers-
haven en van den Willempolder naar Steen-
bergen. (Raming 43,700.)
2°. Het uitvoeren van baggerwerk in de tram
weghavens aan het Zijpe in de provincie
Zeeland. (Raming 7,900.)
3°. Het verlagen van de bermen van de Rijks
groote wegen op Zuid-Beveland en Tholen
in de provincie Zeeland, in twee perceelen.
(Raming le perceel 450, 2e perceel 800.)
5K K K T IJ D 1 N E r*7~~
Van 7 tot en met 9 Dec.
7
Van 7 tot en met 9 Dec. werden langs de
Oostsluizen albier 49 binnenvaartuigen op-en 55
afgeschut; door de Westsl. 4 op-en 5 afgeschut.
Rotterdam, 10 December 1900.
Binnen 1. Granen. Ter Beurze kon men
zich hedenmorgen wederom ruim voorzien van
allerlei Graansoorten, Boonen en Erwten. Men
noteert
Jarige Tarwe 7,50 h 8,40 puike nieuwe
6,25 a 6,50 goede en mindere 4,75 a
6,Canada-Tarwe 5,70 a 6,Rogge
5,— 5,75 j Gerst 4,25 it 5,— Cheva-
lier-gerst 5,— a /6,—Gerst per 100 kilo
7,25 h 8,25 j Haver/ 2,25 it 3,30 Paar-
denboonen 6,25; Witte Boonen 9,50 a
/ll,Bruine Boonen 7,a 8,50
puike Kookerwten 8,50 a 9,25 mindere en
goede 7,a 8,Kanariezaad 6,50
it 7,50, alles per hectol.
Buiten 1. Granen. Tarwe per 2400
kilo op levering /176; Rogge op levering per
2100 kilo 129, f 130 Petersburgsche 135
Taganrog 134; Helena /146; Gerst Zwarte
Zee 121 Amerik. Mais 118 it 125 per
2000 kilo; Boekweit Canada 172 per 2100
kilo Haver Amerik. 6,40 Tarwe 7,a
8,per 100 kilo.
M e e 1. Prima inlandsch 11,h 11,75;
l6 soort 10,a 10,75prima Belgisch
11,— a 11,75; 1« soort 10,50 it 11,—
prima Pransch 11,25 a 11,75; le soort
10,25 it 10,50extra puik Hong. 14,
h 15,le soort 12,75 a 13,75 prima
Amerik. 11,25 a 12,25; le soort 9,75 a
10,50 2° soort /8,25 a 9,Inlandsche
Roggebloem 10,— a /ll,—Duitsche 9,75
it 10,75 per 100 kilo netto.
Runderprijzen 44 a 64; Stieren 40 a
56; Kalveren 66 a 92; Schapen 44 a 52;
Varkens 37 it 43 cent per kilo.
Melk- en Kalfkoeien 125 h 210; Stieren
DAGEN.
Voorm.
Nam.
Dinsdag 11 December
4.50
5.11
Woensdag 12
5.83
5.57
Donderdag 13
6.22
6.47
Vrijdag 14
7.15
7.46
Zaterdag 15
8.18
8.52
Zondag 16
9.27
9.59
Maandag 17
10.30
11.—
65 a 125Vaarzen 60 it /120; Pinken
45 it 85 Graskalveren 30 a 40
Fokkalveren 18 it 20 nuchter# 7,—
a 12; Biggen 6,a 15 per stuk.
Aardappelen. Zeeuwsche jammen 3,50
h/3,75;dito blauwe 3,— a 3,20 Elak-
keesche 2,50 a f 3,—Brielsche kralen 4,—
a 4,25 Geldersche 2,40 st 2,60; Wadden
2,30 it 2,50Fransche bollen 2,10 a
2,30Duitsche roode 2,30 a 2,50
Poters /1,50 it 1,75, alles per mud.
Boterprijzen in vaten gemiddeld 50
en stukken van een half kilo 60 it 70 cent.
Zoetemelksche kaas 26,— a/27,—
per 50 kilo.
Zeeuwsche eieren 5,50 a 6,
Buitenl. 2,50 per 100.
Zeeuwsche ajuin 0,80 it J,10 per
60 kilo.
V1 a s. Puike soorten gevraagd. Middel en
lagere soorten nog al ruim ter markt 1,90 it
2,60 per steen.
L ij n z a a d 11,50 it 12,25 per hectol.
Karwijzaad 18,it 18,50 per 50 kilo.
Amerik. Petroleum in houten vaten per
100 kilo 11,50 it 11,70 en 8 cent per kan.
Java-Koffie in balen gewone soorten 33
cent en dito Santos 23 cent per half kilo.
VEEHANDEL in BELGIE.
Veeprijzen zooals te vorenvette varkens 8#
tot 90 c.
De COMMISSIE voor de inzameling
van bijdragen voor het aan H. M. de
Koningin aan te bieden Huwelijksgeschenk in de
gemeente Ter Neuzen, bericht bij deze aan de
ingezetenen, dat in de eerstvolgende dagen lijsten
ter inteekening zullen worden aangeboden.
Zij noodigt alien uit, door hunne bijdragen
blijk te geven van belangstelling in het huwelijk
onzer geeerbiedigde Koningin.
Namens de Commissie,
J. A. P. GEILL, Eere-Voorzitter.
J. C. HARTE, Voorzitter.
H. KOELMANS, Secretaris.
P. J. SCHEELE, Penningmeester.
Houders van cognossementen over
eene lading hout alhier verwacht wor-
dende van Windau per Zweedsch stoomschip
Thomas Allen, worden verzocht zich aan te
melden bij de cargadoors
VAN IJSSELSTEIJN ZOON.
Ter Neuzen, 10 December 1900.
Houders van cognossementen over
eene lading hout per Duitsch stoom
schip Gefle van Framnes (Ornskioldsvik district)
en van Johannedal (Sundsvall district) morgen
alhier verwacht, worden verzocht zich aan te
melden bij de cargadoors
VAN IJSSELSTEIJN ZOON.
Ter Neuzen, 10 December 1900.
Aan houders van cognossementen
over eene lading hout per stoomschip
//Caerloch" van Arendal naar Ter Neuzen, wordt
bij deze kennis gegeven, dat bovengenoemd stoom
schip sedert Zaterdag 8 December jl. van Arendal
vertrokken, heden alhier wordt verwacht.
Voor nadere inlichtingen gelieve men zich te
vervoegen bij den ondergeteekende, Westkolk-
straat E 36.
AUG. DE MEIJER,
Scheepsmakelaar.
Ter Neuzen, 11 Dec. 1900.
De NIEUWJAARSCOMMISSIE te
Ter Neuzen zal op Woensdag 12
December a. s., 's namiddags 2 uur, op het
raadhuis trachten
het leveren van BROOD, benoodigd
voor de bedeelingen.
Inlichtingen te bekomen bij den Secretaris.
VAN TER NEUZEN.
Philippine, 7 December 1900.
Uijnheer de RedacteurI
Mag ik zoo vrij zijn voor het laatst over onderstaand
onderwerp nog een plaatsje in Uw blad te vragen. Bij voorbaat
mijn dank.
Het ingezonden stuk van den heer brigadier heeft mij ten
hoogste verbaasd. De brigadier heeft mij zelf gezegd, dat
het onredelijk van het Domein en ondoenlijk voor de politie
was, al die processen-verbaal op te maken. ZEd. zal zich
nog wel herinneren, dat hij my attent maakte op art. 461
Wetboek van Strafrecht, atdeeling Veldpolitie, ilt was de
man die praten Lou, ik zou wel gestraft worden
met 50 cent boete, maar dan zou het verbod van dat padje
wel opgeheven worden. Wat hebben vele menschen hier
gelachen, toen zij lazen, dat de politie in Philippine het niet
verder heeft kunnen brengen dan tot drie bekeuringen.
Vraag dat eens aan de aardappelenzoekers en de ambachts-
lieden, zij zouden U zeggen, dat de politie van Philippine
met blindheid was geslagen. Ook weet de brigadier zeer
goed dat tijdens hij mij verbaliseerde, de kruin van het
dijkje niet was bezaaid en ik weet uit goede bron, dat de
toegang zoowel over als naast het dijkje verboden was; was
dit niet het geval, dan hadden de heeren van 't Domein iets
anders geplaatst. Wat verder in het stuk volgtzijn altcmaal
onnoozele veronderstellingen. Politie moet met geen ver-
onderstellingeu voor den dag komen, politie moet zeker
weten of zwijgen. En als al het kruit is verschoten, komt er
nog eene oude koe achteraan, die alien grond mist, 'tis
aardig, dat ZEd. ook nog niet bv.een steenkolenhistorie of
een kattengeschiedenis er bij aanhaalt, zeker zou het stuk
veel langer geworden zijn. Philippine is een plaatsje met
pi. m. 950 zielen, waarvan er een 600 in de kom der gemeente
wonen. We ontmoeten elkander schier dagelijks ennieuwtjes
zijn, zonder zelfa koffieconferenties, spoedig algemeen en nu
wil de brigadier doen uitkomen, dat hij niet wist, dat zijn
buurman de Directiekeet heeft gekocht, dat deze, nadat ik
was verbaliseerd, daarheen zou verhuizen. Ware hij een man
van politie geweest zooals het behoort, dan had zijn gezond
verstand hem toch gezegd, dat die buurman met anders
kon verhuizen dan over of naast het verboden dijkje.
Boos, zooals de heer brigadier weer al veronderstelt, ben
ik geenszins. Voor 50 centen behoeft men zich waarlijk niet
boos te maken maar wat mij getroflen heeft is, dat na ge-
dane afspraak, nog twee anderen werden verbaliseerd. 't Was
immers niet meer noodig
En nu de brigadier het toch noodig oordeelde waarom dan
zootelen gespaard, die het meer dan verdiend hadden
Als 't nu waar is, dat de brigadier dat ingezonden stuk
zelf heeft opgesteld ingezonden, daaraan twijfel ik geen
oogenblik -dan maak ik hem mijn compliment over zijne
beapraaktheid.
Zoo ziet U, Mijnheer de Redacteur, dat men niet altyd
oude koeien uit het graf behoeft te halen om een ingezonden
stuk lang te maken.
Met ware hoogachting,
Uw d. v. Dienaar,
W. MEERMAN.
Hoofd der school.
Uijnheer de Redacteur
Mag ik UEd. beleefd verzoeken onderstaande in uw veel
gelezen blad te willen opnemen.
Maandagavond der vorige week was ik op den provincialen
weg van Hulst naar Kloosterzande. Ter hoogie van Kuitaart
hoorde ik een rytuig of wagen snel aankomen op dien weg.
Doch, o schrik, ik zag dat het de omnibus was van Hulst naar
Walzoorden. Ik had nog den tijd om over de sloot te springen
de paarden waren op hol# ik hoorde of zag geen personen in
den wagen. Toen hij naar mijn gissing aan den tolboom
kon zijn, hoorde ik een geweldig krakenik dacht, dat
is de tolboom die stuk wordt gereden. Den anderen dag
was mijn eerste werk eens poolshoogte te nemen omtrent het
gebeurde van den vorigen avond, en mijn vermoeden was juist.
De voerman was op de pleisterplaats te Kloosterzande in de
herberg op zijn pintje, wat geregeld gebeurd, en had de
paarden zonder toezicht wat stralbaar is laten staan
eenige telegraafpalen waren uit hun stand gerukt, een paar
potjes op die palen stuk en verder de Provincial e tolboom
te Kuitaart stuk, plus de wagen. Ziedaar in 't kort wat er
is voorgevallen en dat nu al voor de zooveelste maal.
Nu ik toch over den wagen schrijf, een vervoenniddel uit
de 17de eeuw met den aankleve van dien, wil ik u M. de R.
nog eenige indrukken mededeelen door mij persoonlijk en
ook door andere handelsreizigers opgedaan in- en bij dien
wagendienst.
Ik maak nog al eens gebruik van de rei9gelegenheid Vlake
Walzoorden. Dan krygt men bij aankomst der boot be-
doelden wagen op den steiger te zien, eenige meters van
het caf6 van den heer Adriaansens. Wil men nu niet
bloot staan aan weer en wind dan gaat men daar binnen,
want de voerman heeft al den tijd, want enkele gevallen
uitgezonderd, met het laden van goederen van de boot
en dat gaat vlug, een salut van den kapitein en bemanning
der boot kon hij dadelijk afrijden. Is men eqnmaal inge-
stapt dan vooruit naar de eerste pleisterplaats, daar zit de
voerman onmiddellijk onder een glaasje, en dat ky het goed
meent met den herbergier en den brouwer, dat wijst zijn
uithangbord uit. De passagiers zitten dan natuurlijk met
Jobsgeduld te wachten, sommigen van het zwakke geslacht
met een bang hart^; zoo heeft men nog twee pleisterplaatsen,
vooraleer men in Hulst isde voerman bekommert zich
geen jota om de passagiers, als hij de centen maar heeft.
Neen dan alle eer aau den commandant en verder personeel
van de boot VlakeWalzoorden. De voerman begrijpt niet
dat de Wagendienst voor het publiek en niet het publiek
voor den Wagendienst is.
De goederen die met den wagen via Hulst verzonden wor
den doet de geadresseerde het best, dat hij die zelf gaat of
laat alhalen. Maar, nu zult u mij vragen, is daar dan geen
toezicht op de uitvoering van dien dienst? hierop moet ik
het antwoord schuldig blijven, bestaat ze, dan wordt ze heel
eenvoudig niet nageleefd Of zou hier het bekende sp reek-
woord van toepassing zijn, die het meeste drinkt mag het
meeste doen Dat zou wel treurig zijn vooral bij een dienst
waar menschenlevens mede kunnen gemoeid zijn. Om kort
te gaan M. de Redacteur, de bewoner* van het land van
Hulst zijn beste menschen, er mag nog al wat gebeuren eer
ze klagen. Dat zult u weer eens zien als het maar eens
winter wordt, hoe menig reiziger dan weer op zijn neus zal
zien omdat de wagen niet rijdt.
Hiermede M. de R. heb ik u een kleine schets gegeven
van het middeleeuwsch vervoer in het land van Hulst en nu
is het niet te veel gevraagd, doch een gebiedende eisch, dat
bevoegde autoriteiten het daarheen leiden dat de heer Van
den Broecke te St. Nicolaas, concessionaris van den stoointram
HulstWalsoorden, deze zoo spoedig doenlijk in exploitatie
brenge, opdat een einde kom* aan den onhoudbaren toestand
met dien wagendienst, die wel de subsidie en vrachten op-
strijkt, maar voor het overige onverschillig is voor passagiers
en goederen.
Naar men mij nog schrijft is door de politie tegen den
voerman proces-verbaal opgemaakt wegens door schuld ver-
oorzaken van schade en vernieling van Rijks- en Provincie
eigendommen, plus betaling van boete en kosten van her-
stellingen.
U dank zeggende M. de R. voor de verleende plaatsruimte
teeken ik mij,
Uw Dienaar
A. J.
Hnwelijks-aangiften. 7 Dec. Jan van de Wege, oud 2S j.,
jm. en Adriana Elisabeth Riemens, oud 22 j., jd.
Hnwelijks-voltrekkingen. 6 Dec. Ferdinandus de Kraker,
ond 22 j., jm. en Neeltje den Hamer, oud 20 j., jd. Frans
'tGilde, oud 23 jjm. en Neeltje Meeusen, oud 25 j., jd.
Geboorten. 2 Dec. Elisabeth, d. van Andries Dieleman en
van Johanna Elisabeth van den Broeke. Andries, z. van Adriaan
Florussen en van Maria van Drongelen. Janna Margaretha,
d. van Jacobus de Rijke en van Johanna Margaretha Herre
bont. 3 Dec. Maria Willemina, d. van Jan Anthouie
Riemens en van Elizabeth Krina van der Hooft. 4 Dec.
Anthonie, z. van Anthonie van Wijek van Cornelia de
Koeijer.
Overlijden. 3 Dec. Maria Adriana Hubregtse, oud 1 m.,
d. van Izaak en van Janna Wagemaker. 6 Dec. Cornelia
Vel, oud 37 j., echtg. van Willemina van denBerge. Adriana
Dieleman, oud 6 w., d. van Adriaan en van Johanna de
Graaf.
1 Datum. 1
VLAG.
NAAM.
Ma.
Van en Daar.
Lading.
Voor Ter Xeuiea I
8
Eng. s.s.
Golfer
1066
Londen
ledig
9
idem
Astrologer
2580
Leith
stukg.
Van Ter
%'en/cen i
7
Eng. s.s.
Ann Webster
2241 Londen
stukg.
8
Noor. s.s
Nanna
3186
New-Castle
ledig
Voor
Went i
Eng. s.s.
Baines Hawkens
1990
Londen
ledig
Deens. s.s.
Hafnia
4581
Riga
hout
Eng. s.s.
Loghbrouw
1954
Goole
stnkg.
idem
Pernambuco
2822
Barry
kolen
idem
Sea Belle
2152
Londen
stukg.
8
idem
Pearl
1950
Goole
idem
9
idem
Sea Serpent
2553
Londen
idem
idem
Cito
2319
Hull
idem
Vast I
>ent
t
7
Zweed. s.s.
Gevalia
1438
New-Castle
ledig
Eng s.s.
Ibis
3379 Antwerpen
stukg.
idem
Calder
1992
Goole
idem
8
idem
Minerva
1507
Antwerpen
ledig
Noor. bark
Ilesperia
1458
Arendal
ballast
9
Eng. s.s.
Sea Gull
2762
Londen
stukg.
Duits. s.s.
Ilsenstein
4271
Barry
ledig
Eng. s.s.
Truro
3366
Hull
stukg.
idem
Tadorna
3730
Liverpool
idem
idem
Derwent
2349
Goole
idem
idem
Baines Hawkens
1990
Londen
suiker
idem
Loghbrouw
1954
Antwerpen
ledig
idem
Abbotsford
2979
Leith
stnkg.
Van Selzaete
9
Noor. s.s.
Staut
2576 IGrimsby
ledig
M
H
K
u
II
It
VAN HET