Telegraflsche berichten,
De heer De Casembroot zegt slecbts dergelijke
bepaling aan te treffen in de onderwijswet, wat
de heer Fokker hem betwist. De voorsteller ver-
klaart dat het hem niet mogelijk is alle wets-
artikelen op ts noemen de bewuste bepaling
bevattende, maar dit wil hij toch opmerken, dat
behalve voor de onderwijzers ook Toor alle
rijksambtenaren de bepaling geldt. Het amende-
ment Fokker wordt aangenomen met 28 tegen
11 stemmen.
Daarna wordt met algemeene gtemmen de door
Gedep. Staten voorgedragen en thans geamendeerde
pensioer.sregeling aangenomen.
Het Toorstel van Gedep. Staten tot afwijzing
van het verzoek van het bestuur der IJzendijksche
stoomtrammaatschappij om verlenging voor 10
jaren van het subsidie uit de Prov. fondsen, gaf
tot heel wat discussie aanleiding.
De heer Horn bach wijst op de sterke tegen-
werking van de zijde des hoofd-ingenieurs. Spreker
verdenkt Gedep. Staten niet van .een blindelings
volgen van de meening van dien ambtenaar maar
hij had toch verwacht dat de hoofdingenieur in
zijn rapport zich niet te veel met de verschillende
onderdeelen zou hebben ingelaten, doch dit over-
latende aan Gedep. Staten zich uitsluitend met
het technische gedeelte zou hebben bemoeid.
't Rapport zelf onderhanden nemende, wijst spreker
op verschillende onjuistheden, 't zal, zoo zegt hij,
voor sommige leden wellicht eep heuglijk feit
zijn, dat de Prov. hoofdingenieur er zich tegen
verklaart, maar hij gelooft, dat er ook wel leden
zullen wezen, die een tegenovergestelde meening
zijn toegedaan. Hij meent tegenover het voorstel
van Gedeputeerden een ninendement te moeten
voorstellen om het verzoek in te willigen. Het
subsidie is z. i. onontbeerlijk voor de maatschappij
om te kunnen blijven voortbestaat. Met een
warm woord van aanbeveling voor zijn amendement
eindigt spreker.
De heer Pompe van Meerdervoort is van een
tegenovergestelde meening. Hij is voor het
voorstel van Gedep. Staten en noemt het een
gevaarlijk antecedent om een subsidie, dat voor
een beperkt aantal jaren gegeven werd weder te
verlengen. Zoo'n subaidie wordt voor de eerste
maal gegeven om op gang te komen. Hij vindt
geen vrijmoedigheid om nu voor de tweede maal
te geven, te meer niet, nu de ontvangsten in de
laatste jaren verbetering aanwijzen, wat vermoedelijk
zal voortduren in de volgende jaren. Het voor-
gehouden schrikbeeldopbreken der liju, weegt
bij hem niet.
De heer De Bats heeft zich de vraag gesteld
Is hier st-eun noodig En dan is dit untegen-
zeggelijk zoo. De maatschappij kan niet voortgaan
met verlies. De billijkheid worde ook hier betracht.
De heer Hennequin kan kort zijn nu eenige
sprekers hem de woorden als uit de mond namen.
Ook op hem heeft de behandeling van het
onderwerp een zeer treurige indruk gemaakt.
Des hoofdingenieurs rapport is door den heer
Hombach op juiste wijze gecritiseerd. Gebleken
is ook hem, dat de Prov. hoofdingenieur er niet
zoo veel verstand van blijkt te bezitten. Over
locale belangen redeneert deze ambtenaar, maar
dat gaat gemakkelijk op zijn bureau. Wanneer
het waar is, dat de Prov. hoofdingenieur de
roeping heeft behalve over het technische ook
over het financieele gedeelte eener aangelegenheid
rapport uit te brengen, dan wordt het tijd zijne
instructie te veranderen. Toen in het roormalig
4' district trams tot stand kwamen gaf men met
milde hand. Later bleek van groote saldo's der
trammaatschappijen. Het standpunt toen inge-
nomen, ,opk door hem, was een geheel verkeerd.
Maar de fout is begaan. Er moet nu z. i. ge-
vraagd wordem: is het subsidie noodig In verge-
lijking tredend met andere maatschappijen welke
gesubsidieerd worden, vindt spreker inwilliging
even gewettigd na verloop der eerste 10 jaar
als in het eerste van diezelfde 10 jaar.
De heer Van der Meer oordeelt met de cijfers
voor zich,'dat de maatschappij zich best zelf redden
kan en ontraadt daarom aanneming van het amen
dementHombach.
De heer Lucasse verdedigt de afwijzing en staat
langdurig stil bij de becijfering der maatschappij.
Er kan bezuinigd worden, zelfs veel. Waarom
6 treinen laten loopen als men slechts tot 3
verplicht is Waarom zulke lage tarieven De
maatschappij zegt, om den landbouw te helpen,
volgens den heer Hombach, ten gerieve van andere
aansluitende maatschappijen. Wat is nu waar
Alvorens waarde .te hechten aan de beschou-
wingen in het adres geleverd, is spreker het eens
met den Hoofdingenieur om eerst een onderzoek
in te stellen.
De heer Hombach beantwoordt den heer Lucasse
en verhaalt hoe het gezamenlijk subsidie ad
46220 dat verkregen werd besteed is.
De heer Hennequin merit op wel eens een
woordje gewacht te hebben in dezen van een
bekend financier, tevens lid van Gedep. college.
Het amendementHombach wordt daarna ver-
worpen met 26 tegen 12 stemmen. (Voorstemmers
waren de heeren Moerdijk, IJsebaert, Hollestelle,
De Bats, Hombach, Hammacher, Van Woelderen,
Siegers, Erasmus, Hennequin, Van der Lek de
Clercq en Fokker.
Daarna wordt het voorstel van Gedeputeerden tot
afwijzing met algemeene stemmen aangenomen.
Hierop wordt de vergadering voor een half
pur geschorst.
Na heropening komt in behandeling het Toorstel
van Gedeputeerden tot het verlengen van den
termijn voor het in exploitatie brengen van den
stoomtramweg HulstWalzoorden.
De heer Pompe van Meerdervoort maakt hierbij
de opmerking, dat het hier geldt een reeds voor
de 8" keer uitstel verleenen voordat de weg gereed
kcmt. Bij hem is daarom twijfel gerezen of wel
ernstig gestreefd wordt om de zaak verder te
brengen. Hij voor zich constateert dat het de
laatste maal zal zijn, dat hij voor verlenging van
den termijn stemt.
Het voorstel wordt daarop zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
Met algemeene stemmen wordt voorts aangenomen
het voorstel tot afwijzing van het verzoek van
den gemeenteraad van Ossenisse om subsidie voor
den aanleg van eene haven.
Naar aanleiding van het voorstel van Gedepu
teerden om aan den polder Nieuw-Kieldrecht een
renteloos voorschot van 20,100 voor verharding
van 7 wegen te verleenen stelt de heer Maas een
amendement voor om slechts de helft dier som
toe te staan, wat z. i. voldoende is.
De heer Hombach wijst op het groote belang
van de wegsverbetering. Er komt niets van de
zaak als de aanvrage niet wordt ingewilligd.
De heer Van Lijnden zegt, dat de meerderheid
van Gedep. Staten adviseert niet mede te gaan
met het amendement-Msas en licht toe hoe Gede
puteerden gekomen zijn tot het voorstel van
inwilliging.
Het amendement-Maas wordt daarna verworpen
met 26 tegen 13 stemmen en aangenomen met 23
tegen 16 stemmen het voorstel van Gedeputeerden.
Het voorstel tot het openen van een crediet
jaarlijks van ten hoogste f 2000 gedurende 3 jaar
aan de afdeeling Zeeland van de vereeniging Het
Nederlandsche Rundveestamboek ten behoeve der
veefokkerij wordt aangenomen, nadat met 23 tegen
16 stemmen verworpen was een voorstel van
den heer Hennequin om het Reglement voor de
keuringen door de Provinciale in plaats van de
Gedeputeerde Staten te doen goedkeuren.
Het voorstel tot wijziging van het Reglement
op de wegen en voetpaden naar aanleiding van
het adres van het bestuur van den Algeraeenen
Nederlandschen Wielrijdersbond komt nu in be
handeling.
De heer Moes vindt bedenkelijk dat zwaar
beladen wagens moeten uitwijken voor fietsrijders.
De heer Fokker deelt in dat bezwaar en gelooft
dat de redactie van het nieuw voorgestelde artikel
te veel rekening houdt met het belang van den
fietsrijder en te weinig met het nog grooter ver-
voermiddel de wagen.
Amendementen worden ingediend, tot verbazing
van den heer De Casembroot die daarvan in de
afdeelingen zoo goed als niets hoorde, door de
heeren Van Deinse, Maas en Wisboom Verstegen.
Breedvoerige discussie volgde waaraan de Yoorzitter
een einde maakte door voor te stellen de behan
deling van het geheele onderwerp aan te houden
tot de zomervergadering.
Alzoo wordt besloten.
De jaarwedde van den directeur van den Prov.
Stoombootdienst wordt conform het voorstel van
Gedeputeerden op f 1800 gebracht.
Bij het voorstel tot vereeniging van de nieuw
bedijkte gronden in den Brakman tot 66n water-
schap, wijst de heer Van Teijlingen op de late
indiening van dit voorstel. Hij zal thans zonder
kennis van zaken moeten stemmen. Hij zou
gaarne eerst inlichting willen hebben van den Prov.
hoofdingenieur.
De heer Pompe van Meerdervoort wil aan-
houding tot de zomervergadering.
De heer Van Rompu is tegen uitstel. Binnen
twee maandeu moet beslist zijn.
Ook de Voorzitter moet ten sterkste uitstel
ontraden en gelooft hij dat men meer nog gediend
zal zijn van afwijzing dan van uitstel.
Het amendement-Pompe tot uitstel wordt ver
worpen met 21 tegen 7 stemmen,
Voor stemden de heeren Van Teijlingen, Maas,
Pompe van Meerdervoort, Van Deinse, Heijse,
Lucasse en Huvers.
Daarna wordt het voorstel van Ged. Staten
aangenomen met 17 tegen 11 stemmen.
Ten slotte wordt aan 4 leden, de heeren
Hennequin, Moes, IJsebaert en Hombach vergund
een voorstel in te dienen, niet op de agenda
voorkomende.
Het is om f 500 beschikbaar te stellen ten
behoeve van de in Juni 1901 te Middelburg te
houden landbouwtentoonstelling vanwege de maat
schappij van landbouw en veeteelt.
De heer Hennequin licht het voorstel toe.
De heer Van Lijnden adviseert namens Gedepu
teerden tot aanneming.
Ook nog andere leden voeren het woord, maar
daar het blijkt dat intusschen het aantal aanwezige
leden tot beneden de helft gedaald is wordt door
den Voorzitter voorgesteld de zaak te behandelen
in eene vergadering op den volgenden dag 10 uur.
Zaterdagmorgen werd opm'euw vergaderd om
het aangehouden punthet voorstel der 4 leden,
af te handelen.
Tegenwoordig waren 23 leden.
Het voorstel, nu in stemming gebracht, wordt
aangenomen met 20 tegen 3 stemmen, zijnde die
van de heeren Den Boer, De Jonge en Lucasse.
Daarna wordt de najaarsvergadering door den
Voorzitter in naam der Koningin gesloten.
TER NEUZEN, 12 November 1900.
Onze vrywillige brandweer gaf bepaald e»n
blijk van moedig durven, toen ze besloot tot
aanschaffing eener motorbrandspuit. Geruimen
tijd is er sedert het nemen ran dat besluit ver-
loopen, daar zoo'n spuit, nog niet in Nederland
vervaardigd, niet op een paar dagen kon gereed zijn.
De firma A. H. en U. J. van Bergen te
Heiligerlee was het, die aannam een zoodanige
spuit te leveren, en vdor een paar weken arriveerde
deze eindelijk.
Het gansche toestel, een vierwielig voertuig,
kan door een man of 4 worden voortgetrokken
en is ook ingericht om met een paard te worden
getrokken. De omvang van het toestel is niet
veel grooter dan van eene gewone spuit.
Wanneer het toestel op de plaats van bestem-
ming waar gewerkt moet worden gekomen is kan
op een minimum tijd water worden gegeven. De
zuig- en persslangen liggen steeds aangeschroefd
op den wagen en terwijl eenige voor de bediening
noodige manschappen deze uitleggeu, kan een
ander, die met de bediening der machine is belast,
de motor reeds in werking stellen.
Daartoe behoeft slechts een handel van den
motor, die met benzine gevoed wordt, te worden
omgezet, teneinde den olietoevoer te openen, waarna
een electrische vonk die te juister tijd ontspringt
de ontploffing der in gas omgezette vloeistof doet
plaats vinden, waardoor de motor wordt in werking
gehouden. Voor het leveren van den noodigen
electrischen stroom bevinden zich in het toestel
twee electrische batterijen, zoodat, is de eene
door omstandigheden defect geraakt, er een batterij
als reserve aanwezig is.
De machine is, naar de fabrikant ons verzekerde,
zoodanig ingericht, dat men haar zonder oefening
kan inwerkingstelleu. Behalve dat zooals
hiervoren werd gezegd een handel moet worden
omgezet waardoor de benzine kan toevloeien, be
hoeft er niets aan de machine verricht te worden.
Gevaar voor ontploffingen bestaat er nietwanneer
men door onbekendheid met de machine eene
verkeerde kraan mocht openzetten, als anderszins,
zal dit alleen tengevolge hebben dat de motor
stilstaat. Zulks is ook het geval wanneer men
door meer drukking van de machine te vergen
dan waarvoor ze is ingericht (b.v. gebruik van te
kleine mondstukken aan de straalpijpen) de motor
van 4 paardekrachten kan bij den dan noodigen
hoogeren druk op het water in de persslangen de
pomp niet meer in beweging houden, zoodat de
machine stil blijft staan en ook de electrische
batterij geen vonken meer doet ontspringen,
waardoor van een en ander geen nadeel voor de
machine is te duchten.
Het pompwerk heeft eene cylinderwijdte van
9 c. M., de straalpijpen eene wijdte van 14 m. M.
bij dubbel en van 18 en 21 m. M. bij enkel werk.
Het verbruik aan benzine is berekend op een
liter per uur, terwijl het daarvoor op den wagen
aanwezige reservoir een voorraad kan bevatten
voldoende voor 10 h 15 uren.
Het is de eerste motorbrandspuit die in Neder
land is vervaardigd* Te Dordrecht werd daarmede
eene welgeslaagde proef gehouden. Hoewel niet
aangenaam en voordeelig voor den leverancier, zijn
de tegenspoeden, alhier met de beproeving onder-
vonden, leerzaam voor de vereeniging die de spuit
bestelde, daar men nu met verschillende zaken,
waarop dient gelet te worden, bekend raakte,
voornamelijk wat betreft het soortelijk gewicht
der benoodigde benzinedoor het gebruik van
vloeistof van te hooge zwaarte zijn den fabrikant
alhier leelijke parten gespeeld, die ook ongunstig
werkten bij het publiek omtrent de betrouwbaarheid
der machine.
Nu Woensdag vond het weigeren der machine
zijn oorzaak in het ongemerkt losgeraken eener
schroef, waardoor verbinding met de electrische
batterij verbroken was.
Naar men ons mededeelde kwam dit den heer
Van Bergen onbegrijpelijk voor, waar hij deze vdor
de beproeving vast had aangezet. Vrijdag was
in den loop van den dag de machine meermalen
met gunstig gevolg in werking gesteld en
toen men 'a avonds eene beproeving zou houden,
bleek een isolator op onverklaarbare wijze stuk ge
raakt te zijn, zoodat men wederom teleurge-
steld werd.
Nadat het gebrek verholpen was, werd eindelijk
Zaterdagnamiddag met gunstig gevolg eene be
proeving gehouden. De motor werkte uitstekend.
Bij eene lengte van 75 M. persslang werd met
eene pijpwijdte van 18 m.M. eene horizontale
straal verkregen van 31 M.bij 220 M. pers
slang met eene pijpwijdte van 21 m.M. eene
horizontale straal van 21 M. De lengte der straal
in de hoogte is, voor zoover ons bekend, niet
gemeten, doch bij eene beproeving aan den brand-
put op de Markt bleek dat men een huis als het
Hotel Centraal," hoogere huizen komen hier
weinig voor, er geheel mede bestrijken kande
waterstraal spoot daar ver boven uit. Tevens
bleek dat de brandput op de Markt geen vol-
doeuden watertoevoer krijgt om deze spuit te voeden
daar de put spoedig ledig was het door Burg, en
Weth. ingediende en door den Raad goedgekeurde
plan tot voorziening in deze, blijkt dus hoog
noodig te zijn.
Naar we meenden op te merken waren onder
het pubhek meerderen teleurgesteld omtrent het
resultant wat de verkregen waterstraal betreft en
zij van eene motorspuit grootere verwachtingen
hadden. Dezen verloren echter uit het oog dat
de capaciteit van het pompwerk geheel gelijk is
aan die der handspuit van de Vrijwillige brand
weer" en niet meer gevergd is, hoewel de resul-
taten beter zijn, immers, de handspuit geeft eene
horizontale straal van 25 M. en eene verticale
straal van 20 M., dus minder dan de motorspuit.
De voordeelen der motorspuit zijn echter dat deze
met een klein personeel kan bediend worden en
de machine die de pomp drijft niet vermoeid wordt.
e hopen dat de spuit moge beantwoorden aan
de resultaten die men er van verwacht, en dat
do //Vrijwillige brandweer" daarmede spoedig even
vlug en handig zal kunnen manoeuvreeren als we
dat van haar met de handspuit gewoon zijn.
Hoewel we tevens den wensch uitsprekeu dat
het tijdstip waarop hare diensten zullen gevergd
worden, in de verst verwijderde toekomst ligt.
Zaterdag voormiddag wilde de kapitein van
de Eng. barge Eultan, van Lowestof met haring
voor Gent bestemd, met zijn vaartuig langs de
Westsluis opschutten, zonder hulp van een lood*
of bootslieden. Nabij de sluis geraakte het schip
aan den grond en kwam met laagwater zoodanig
te zitten, dat er vrees bestond dat het met opkomend
water vol zou loopen.
Die vrees is echter niet bewaarheid en het
schip kwam bij opkomend water zonder averii vlot.
Na met gunstig gevolg te hebben afgelegd
het derde gedeelte van het notarieel examen, is
o. m. bevorderd tot candidaat-notaris de heer J. A.
Dregmaus te Axel.
Wegens een geval van diphtheritis onder de
pensionnaires, hebben de leerlingen in het pensio-
naat der bijzondere- en bewaarschool te Hulst,
gedwongen vacantie.
De Burgemeester van Hulst verzoekt er de
aandacht op te vestigen, dat in die gemeente is
in betaling gegeven een valsch bankbiljet van 25,
onder meer te herkennen aan
1°. de meerdere dikte van het papier en de
donkerdere kleur dan bij de gewone biljptten
2°. het ontbreken van het waterraerk
3°. de fouten die voorkomen in art. 232 van
het Wetboek van Strafrecht aan den voet der
bankbiljetten in zeer kleine letters gedrukt; in
het valsche biljet staat in plaats van »echt" „ech"
en in plaats van ygevangenisstraf'" »gefangenis--
straf" en
4°. de schilden, waarin op ieder der vier hoeken
het cijfer 25 staat, die grover zijn gedoezeld dan
bij echte biljetten.
Het biljet in quaestie is gemerkt Q. D 3406
en draagt den datum van 13 Augustus 1896.
De politie heeft gevangen genomen en ge-
vankelijk naar Sas van Gent overgebracht de
21jarige C. II. te Zuiddorpe. Hij wordt verdacht
brand gesticht te hebben bij den landbouwer, by
wien hij vroeger als knecht gediend heeft.
Rorsele, 10 Nov. Heden werd door het bestuur
aanbesteed het uitvoeren van steenbestortingen tot
verdediging van den oever van den cnlamiteuzen.'
polder Borsele, tusschen de peilraaien 43 en 46bis.
De begrooting bedroeg 15049,72.
Hiervoor hadden ingeschreven De basalt-
maatschappij Rotterdam voor 16665, P. A.
van de Velde te Ter Neuzen voor 15300 eit'
J. W. Roelofs te Papendrecht voor 14900.
Behoudens nadere goedkeuring is het werk aan'
den laagsten inschrijver gegund.
Di-ama te Overslag.
Men schrijft ons
Vrijdag en Zaterdag nam de beterschap van den
gewonden Fr. de Meij steeds meer en meer toe
en bestond er alle hoop, dat hij spoedig naar de
woning zijns vaders zou mogen vervoerd worden,.
doch Zondag werd de lijder door koortsen aangetast,.
waardoor zijn toestand heel wat mindergunstig werd..
Mag, naar wij hopen, De Meij genezen, dan
heeft hij dit, behalve aan zijn krachtig gestel, in
de eerste plaats te danken aan de degelijke ge-
neeskundige hulp, die hem verstrekt wordt door
den heer Dr. De Coninck van Wachtebeke. Deze
heer doet dag en nacht al het mogelijke om zijn
patient te redden. Gunstig moet, naar men zegt,.
zijne inspuiting naar de methode van Pasteur ge
werkt hebben. De stof werd telegrafisch uit Parijs
ontboden en was in eenige uren te Wachtebeke,
Het onderzoek wordt dagelijks, zoowel door de
Nederlandsche, als door de Belgische politie ijverig
voortgezet en het is te verwachten, dat de daders
hunne welverdiende straf niet zullen ontgaan.
Zaterdag zijn een 7tal personen naar Gent ge-
weest om voor den rechter van instructie te
verschijnen. Een dezer personen is aldaar in
hechtenis genomen als verdacht een werkzaam
aandeel genomen te hebben in de mishandeling
van De Meij en Suij.
Later meldt men ons nog
De lijder heeft den nacht onrustig doorgebracht.
Reeds vroeg in den morgen is men om den ge-
neesheer gereden. Men vreest voor ontsteking
der buikwonde.
'a Gravenhage, 12 Nov. Met ingang van 15
dezer is de invoer van Nederlandsche melkkoeien
langs de tolkantoren Santvliet en de Clinge tot
nader order verboden.