Telegraflsche berichten, De heer De Casembroot zegt slecbts dergelijke bepaling aan te treffen in de onderwijswet, wat de heer Fokker hem betwist. De voorsteller ver- klaart dat het hem niet mogelijk is alle wets- artikelen op ts noemen de bewuste bepaling bevattende, maar dit wil hij toch opmerken, dat behalve voor de onderwijzers ook Toor alle rijksambtenaren de bepaling geldt. Het amende- ment Fokker wordt aangenomen met 28 tegen 11 stemmen. Daarna wordt met algemeene gtemmen de door Gedep. Staten voorgedragen en thans geamendeerde pensioer.sregeling aangenomen. Het Toorstel van Gedep. Staten tot afwijzing van het verzoek van het bestuur der IJzendijksche stoomtrammaatschappij om verlenging voor 10 jaren van het subsidie uit de Prov. fondsen, gaf tot heel wat discussie aanleiding. De heer Horn bach wijst op de sterke tegen- werking van de zijde des hoofd-ingenieurs. Spreker verdenkt Gedep. Staten niet van .een blindelings volgen van de meening van dien ambtenaar maar hij had toch verwacht dat de hoofdingenieur in zijn rapport zich niet te veel met de verschillende onderdeelen zou hebben ingelaten, doch dit over- latende aan Gedep. Staten zich uitsluitend met het technische gedeelte zou hebben bemoeid. 't Rapport zelf onderhanden nemende, wijst spreker op verschillende onjuistheden, 't zal, zoo zegt hij, voor sommige leden wellicht eep heuglijk feit zijn, dat de Prov. hoofdingenieur er zich tegen verklaart, maar hij gelooft, dat er ook wel leden zullen wezen, die een tegenovergestelde meening zijn toegedaan. Hij meent tegenover het voorstel van Gedeputeerden een ninendement te moeten voorstellen om het verzoek in te willigen. Het subsidie is z. i. onontbeerlijk voor de maatschappij om te kunnen blijven voortbestaat. Met een warm woord van aanbeveling voor zijn amendement eindigt spreker. De heer Pompe van Meerdervoort is van een tegenovergestelde meening. Hij is voor het voorstel van Gedep. Staten en noemt het een gevaarlijk antecedent om een subsidie, dat voor een beperkt aantal jaren gegeven werd weder te verlengen. Zoo'n subaidie wordt voor de eerste maal gegeven om op gang te komen. Hij vindt geen vrijmoedigheid om nu voor de tweede maal te geven, te meer niet, nu de ontvangsten in de laatste jaren verbetering aanwijzen, wat vermoedelijk zal voortduren in de volgende jaren. Het voor- gehouden schrikbeeldopbreken der liju, weegt bij hem niet. De heer De Bats heeft zich de vraag gesteld Is hier st-eun noodig En dan is dit untegen- zeggelijk zoo. De maatschappij kan niet voortgaan met verlies. De billijkheid worde ook hier betracht. De heer Hennequin kan kort zijn nu eenige sprekers hem de woorden als uit de mond namen. Ook op hem heeft de behandeling van het onderwerp een zeer treurige indruk gemaakt. Des hoofdingenieurs rapport is door den heer Hombach op juiste wijze gecritiseerd. Gebleken is ook hem, dat de Prov. hoofdingenieur er niet zoo veel verstand van blijkt te bezitten. Over locale belangen redeneert deze ambtenaar, maar dat gaat gemakkelijk op zijn bureau. Wanneer het waar is, dat de Prov. hoofdingenieur de roeping heeft behalve over het technische ook over het financieele gedeelte eener aangelegenheid rapport uit te brengen, dan wordt het tijd zijne instructie te veranderen. Toen in het roormalig 4' district trams tot stand kwamen gaf men met milde hand. Later bleek van groote saldo's der trammaatschappijen. Het standpunt toen inge- nomen, ,opk door hem, was een geheel verkeerd. Maar de fout is begaan. Er moet nu z. i. ge- vraagd wordem: is het subsidie noodig In verge- lijking tredend met andere maatschappijen welke gesubsidieerd worden, vindt spreker inwilliging even gewettigd na verloop der eerste 10 jaar als in het eerste van diezelfde 10 jaar. De heer Van der Meer oordeelt met de cijfers voor zich,'dat de maatschappij zich best zelf redden kan en ontraadt daarom aanneming van het amen dementHombach. De heer Lucasse verdedigt de afwijzing en staat langdurig stil bij de becijfering der maatschappij. Er kan bezuinigd worden, zelfs veel. Waarom 6 treinen laten loopen als men slechts tot 3 verplicht is Waarom zulke lage tarieven De maatschappij zegt, om den landbouw te helpen, volgens den heer Hombach, ten gerieve van andere aansluitende maatschappijen. Wat is nu waar Alvorens waarde .te hechten aan de beschou- wingen in het adres geleverd, is spreker het eens met den Hoofdingenieur om eerst een onderzoek in te stellen. De heer Hombach beantwoordt den heer Lucasse en verhaalt hoe het gezamenlijk subsidie ad 46220 dat verkregen werd besteed is. De heer Hennequin merit op wel eens een woordje gewacht te hebben in dezen van een bekend financier, tevens lid van Gedep. college. Het amendementHombach wordt daarna ver- worpen met 26 tegen 12 stemmen. (Voorstemmers waren de heeren Moerdijk, IJsebaert, Hollestelle, De Bats, Hombach, Hammacher, Van Woelderen, Siegers, Erasmus, Hennequin, Van der Lek de Clercq en Fokker. Daarna wordt het voorstel van Gedeputeerden tot afwijzing met algemeene stemmen aangenomen. Hierop wordt de vergadering voor een half pur geschorst. Na heropening komt in behandeling het Toorstel van Gedeputeerden tot het verlengen van den termijn voor het in exploitatie brengen van den stoomtramweg HulstWalzoorden. De heer Pompe van Meerdervoort maakt hierbij de opmerking, dat het hier geldt een reeds voor de 8" keer uitstel verleenen voordat de weg gereed kcmt. Bij hem is daarom twijfel gerezen of wel ernstig gestreefd wordt om de zaak verder te brengen. Hij voor zich constateert dat het de laatste maal zal zijn, dat hij voor verlenging van den termijn stemt. Het voorstel wordt daarop zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Met algemeene stemmen wordt voorts aangenomen het voorstel tot afwijzing van het verzoek van den gemeenteraad van Ossenisse om subsidie voor den aanleg van eene haven. Naar aanleiding van het voorstel van Gedepu teerden om aan den polder Nieuw-Kieldrecht een renteloos voorschot van 20,100 voor verharding van 7 wegen te verleenen stelt de heer Maas een amendement voor om slechts de helft dier som toe te staan, wat z. i. voldoende is. De heer Hombach wijst op het groote belang van de wegsverbetering. Er komt niets van de zaak als de aanvrage niet wordt ingewilligd. De heer Van Lijnden zegt, dat de meerderheid van Gedep. Staten adviseert niet mede te gaan met het amendement-Msas en licht toe hoe Gede puteerden gekomen zijn tot het voorstel van inwilliging. Het amendement-Maas wordt daarna verworpen met 26 tegen 13 stemmen en aangenomen met 23 tegen 16 stemmen het voorstel van Gedeputeerden. Het voorstel tot het openen van een crediet jaarlijks van ten hoogste f 2000 gedurende 3 jaar aan de afdeeling Zeeland van de vereeniging Het Nederlandsche Rundveestamboek ten behoeve der veefokkerij wordt aangenomen, nadat met 23 tegen 16 stemmen verworpen was een voorstel van den heer Hennequin om het Reglement voor de keuringen door de Provinciale in plaats van de Gedeputeerde Staten te doen goedkeuren. Het voorstel tot wijziging van het Reglement op de wegen en voetpaden naar aanleiding van het adres van het bestuur van den Algeraeenen Nederlandschen Wielrijdersbond komt nu in be handeling. De heer Moes vindt bedenkelijk dat zwaar beladen wagens moeten uitwijken voor fietsrijders. De heer Fokker deelt in dat bezwaar en gelooft dat de redactie van het nieuw voorgestelde artikel te veel rekening houdt met het belang van den fietsrijder en te weinig met het nog grooter ver- voermiddel de wagen. Amendementen worden ingediend, tot verbazing van den heer De Casembroot die daarvan in de afdeelingen zoo goed als niets hoorde, door de heeren Van Deinse, Maas en Wisboom Verstegen. Breedvoerige discussie volgde waaraan de Yoorzitter een einde maakte door voor te stellen de behan deling van het geheele onderwerp aan te houden tot de zomervergadering. Alzoo wordt besloten. De jaarwedde van den directeur van den Prov. Stoombootdienst wordt conform het voorstel van Gedeputeerden op f 1800 gebracht. Bij het voorstel tot vereeniging van de nieuw bedijkte gronden in den Brakman tot 66n water- schap, wijst de heer Van Teijlingen op de late indiening van dit voorstel. Hij zal thans zonder kennis van zaken moeten stemmen. Hij zou gaarne eerst inlichting willen hebben van den Prov. hoofdingenieur. De heer Pompe van Meerdervoort wil aan- houding tot de zomervergadering. De heer Van Rompu is tegen uitstel. Binnen twee maandeu moet beslist zijn. Ook de Voorzitter moet ten sterkste uitstel ontraden en gelooft hij dat men meer nog gediend zal zijn van afwijzing dan van uitstel. Het amendement-Pompe tot uitstel wordt ver worpen met 21 tegen 7 stemmen, Voor stemden de heeren Van Teijlingen, Maas, Pompe van Meerdervoort, Van Deinse, Heijse, Lucasse en Huvers. Daarna wordt het voorstel van Ged. Staten aangenomen met 17 tegen 11 stemmen. Ten slotte wordt aan 4 leden, de heeren Hennequin, Moes, IJsebaert en Hombach vergund een voorstel in te dienen, niet op de agenda voorkomende. Het is om f 500 beschikbaar te stellen ten behoeve van de in Juni 1901 te Middelburg te houden landbouwtentoonstelling vanwege de maat schappij van landbouw en veeteelt. De heer Hennequin licht het voorstel toe. De heer Van Lijnden adviseert namens Gedepu teerden tot aanneming. Ook nog andere leden voeren het woord, maar daar het blijkt dat intusschen het aantal aanwezige leden tot beneden de helft gedaald is wordt door den Voorzitter voorgesteld de zaak te behandelen in eene vergadering op den volgenden dag 10 uur. Zaterdagmorgen werd opm'euw vergaderd om het aangehouden punthet voorstel der 4 leden, af te handelen. Tegenwoordig waren 23 leden. Het voorstel, nu in stemming gebracht, wordt aangenomen met 20 tegen 3 stemmen, zijnde die van de heeren Den Boer, De Jonge en Lucasse. Daarna wordt de najaarsvergadering door den Voorzitter in naam der Koningin gesloten. TER NEUZEN, 12 November 1900. Onze vrywillige brandweer gaf bepaald e»n blijk van moedig durven, toen ze besloot tot aanschaffing eener motorbrandspuit. Geruimen tijd is er sedert het nemen ran dat besluit ver- loopen, daar zoo'n spuit, nog niet in Nederland vervaardigd, niet op een paar dagen kon gereed zijn. De firma A. H. en U. J. van Bergen te Heiligerlee was het, die aannam een zoodanige spuit te leveren, en vdor een paar weken arriveerde deze eindelijk. Het gansche toestel, een vierwielig voertuig, kan door een man of 4 worden voortgetrokken en is ook ingericht om met een paard te worden getrokken. De omvang van het toestel is niet veel grooter dan van eene gewone spuit. Wanneer het toestel op de plaats van bestem- ming waar gewerkt moet worden gekomen is kan op een minimum tijd water worden gegeven. De zuig- en persslangen liggen steeds aangeschroefd op den wagen en terwijl eenige voor de bediening noodige manschappen deze uitleggeu, kan een ander, die met de bediening der machine is belast, de motor reeds in werking stellen. Daartoe behoeft slechts een handel van den motor, die met benzine gevoed wordt, te worden omgezet, teneinde den olietoevoer te openen, waarna een electrische vonk die te juister tijd ontspringt de ontploffing der in gas omgezette vloeistof doet plaats vinden, waardoor de motor wordt in werking gehouden. Voor het leveren van den noodigen electrischen stroom bevinden zich in het toestel twee electrische batterijen, zoodat, is de eene door omstandigheden defect geraakt, er een batterij als reserve aanwezig is. De machine is, naar de fabrikant ons verzekerde, zoodanig ingericht, dat men haar zonder oefening kan inwerkingstelleu. Behalve dat zooals hiervoren werd gezegd een handel moet worden omgezet waardoor de benzine kan toevloeien, be hoeft er niets aan de machine verricht te worden. Gevaar voor ontploffingen bestaat er nietwanneer men door onbekendheid met de machine eene verkeerde kraan mocht openzetten, als anderszins, zal dit alleen tengevolge hebben dat de motor stilstaat. Zulks is ook het geval wanneer men door meer drukking van de machine te vergen dan waarvoor ze is ingericht (b.v. gebruik van te kleine mondstukken aan de straalpijpen) de motor van 4 paardekrachten kan bij den dan noodigen hoogeren druk op het water in de persslangen de pomp niet meer in beweging houden, zoodat de machine stil blijft staan en ook de electrische batterij geen vonken meer doet ontspringen, waardoor van een en ander geen nadeel voor de machine is te duchten. Het pompwerk heeft eene cylinderwijdte van 9 c. M., de straalpijpen eene wijdte van 14 m. M. bij dubbel en van 18 en 21 m. M. bij enkel werk. Het verbruik aan benzine is berekend op een liter per uur, terwijl het daarvoor op den wagen aanwezige reservoir een voorraad kan bevatten voldoende voor 10 h 15 uren. Het is de eerste motorbrandspuit die in Neder land is vervaardigd* Te Dordrecht werd daarmede eene welgeslaagde proef gehouden. Hoewel niet aangenaam en voordeelig voor den leverancier, zijn de tegenspoeden, alhier met de beproeving onder- vonden, leerzaam voor de vereeniging die de spuit bestelde, daar men nu met verschillende zaken, waarop dient gelet te worden, bekend raakte, voornamelijk wat betreft het soortelijk gewicht der benoodigde benzinedoor het gebruik van vloeistof van te hooge zwaarte zijn den fabrikant alhier leelijke parten gespeeld, die ook ongunstig werkten bij het publiek omtrent de betrouwbaarheid der machine. Nu Woensdag vond het weigeren der machine zijn oorzaak in het ongemerkt losgeraken eener schroef, waardoor verbinding met de electrische batterij verbroken was. Naar men ons mededeelde kwam dit den heer Van Bergen onbegrijpelijk voor, waar hij deze vdor de beproeving vast had aangezet. Vrijdag was in den loop van den dag de machine meermalen met gunstig gevolg in werking gesteld en toen men 'a avonds eene beproeving zou houden, bleek een isolator op onverklaarbare wijze stuk ge raakt te zijn, zoodat men wederom teleurge- steld werd. Nadat het gebrek verholpen was, werd eindelijk Zaterdagnamiddag met gunstig gevolg eene be proeving gehouden. De motor werkte uitstekend. Bij eene lengte van 75 M. persslang werd met eene pijpwijdte van 18 m.M. eene horizontale straal verkregen van 31 M.bij 220 M. pers slang met eene pijpwijdte van 21 m.M. eene horizontale straal van 21 M. De lengte der straal in de hoogte is, voor zoover ons bekend, niet gemeten, doch bij eene beproeving aan den brand- put op de Markt bleek dat men een huis als het Hotel Centraal," hoogere huizen komen hier weinig voor, er geheel mede bestrijken kande waterstraal spoot daar ver boven uit. Tevens bleek dat de brandput op de Markt geen vol- doeuden watertoevoer krijgt om deze spuit te voeden daar de put spoedig ledig was het door Burg, en Weth. ingediende en door den Raad goedgekeurde plan tot voorziening in deze, blijkt dus hoog noodig te zijn. Naar we meenden op te merken waren onder het pubhek meerderen teleurgesteld omtrent het resultant wat de verkregen waterstraal betreft en zij van eene motorspuit grootere verwachtingen hadden. Dezen verloren echter uit het oog dat de capaciteit van het pompwerk geheel gelijk is aan die der handspuit van de Vrijwillige brand weer" en niet meer gevergd is, hoewel de resul- taten beter zijn, immers, de handspuit geeft eene horizontale straal van 25 M. en eene verticale straal van 20 M., dus minder dan de motorspuit. De voordeelen der motorspuit zijn echter dat deze met een klein personeel kan bediend worden en de machine die de pomp drijft niet vermoeid wordt. e hopen dat de spuit moge beantwoorden aan de resultaten die men er van verwacht, en dat do //Vrijwillige brandweer" daarmede spoedig even vlug en handig zal kunnen manoeuvreeren als we dat van haar met de handspuit gewoon zijn. Hoewel we tevens den wensch uitsprekeu dat het tijdstip waarop hare diensten zullen gevergd worden, in de verst verwijderde toekomst ligt. Zaterdag voormiddag wilde de kapitein van de Eng. barge Eultan, van Lowestof met haring voor Gent bestemd, met zijn vaartuig langs de Westsluis opschutten, zonder hulp van een lood* of bootslieden. Nabij de sluis geraakte het schip aan den grond en kwam met laagwater zoodanig te zitten, dat er vrees bestond dat het met opkomend water vol zou loopen. Die vrees is echter niet bewaarheid en het schip kwam bij opkomend water zonder averii vlot. Na met gunstig gevolg te hebben afgelegd het derde gedeelte van het notarieel examen, is o. m. bevorderd tot candidaat-notaris de heer J. A. Dregmaus te Axel. Wegens een geval van diphtheritis onder de pensionnaires, hebben de leerlingen in het pensio- naat der bijzondere- en bewaarschool te Hulst, gedwongen vacantie. De Burgemeester van Hulst verzoekt er de aandacht op te vestigen, dat in die gemeente is in betaling gegeven een valsch bankbiljet van 25, onder meer te herkennen aan 1°. de meerdere dikte van het papier en de donkerdere kleur dan bij de gewone biljptten 2°. het ontbreken van het waterraerk 3°. de fouten die voorkomen in art. 232 van het Wetboek van Strafrecht aan den voet der bankbiljetten in zeer kleine letters gedrukt; in het valsche biljet staat in plaats van »echt" „ech" en in plaats van ygevangenisstraf'" »gefangenis-- straf" en 4°. de schilden, waarin op ieder der vier hoeken het cijfer 25 staat, die grover zijn gedoezeld dan bij echte biljetten. Het biljet in quaestie is gemerkt Q. D 3406 en draagt den datum van 13 Augustus 1896. De politie heeft gevangen genomen en ge- vankelijk naar Sas van Gent overgebracht de 21jarige C. II. te Zuiddorpe. Hij wordt verdacht brand gesticht te hebben bij den landbouwer, by wien hij vroeger als knecht gediend heeft. Rorsele, 10 Nov. Heden werd door het bestuur aanbesteed het uitvoeren van steenbestortingen tot verdediging van den oever van den cnlamiteuzen.' polder Borsele, tusschen de peilraaien 43 en 46bis. De begrooting bedroeg 15049,72. Hiervoor hadden ingeschreven De basalt- maatschappij Rotterdam voor 16665, P. A. van de Velde te Ter Neuzen voor 15300 eit' J. W. Roelofs te Papendrecht voor 14900. Behoudens nadere goedkeuring is het werk aan' den laagsten inschrijver gegund. Di-ama te Overslag. Men schrijft ons Vrijdag en Zaterdag nam de beterschap van den gewonden Fr. de Meij steeds meer en meer toe en bestond er alle hoop, dat hij spoedig naar de woning zijns vaders zou mogen vervoerd worden,. doch Zondag werd de lijder door koortsen aangetast,. waardoor zijn toestand heel wat mindergunstig werd.. Mag, naar wij hopen, De Meij genezen, dan heeft hij dit, behalve aan zijn krachtig gestel, in de eerste plaats te danken aan de degelijke ge- neeskundige hulp, die hem verstrekt wordt door den heer Dr. De Coninck van Wachtebeke. Deze heer doet dag en nacht al het mogelijke om zijn patient te redden. Gunstig moet, naar men zegt,. zijne inspuiting naar de methode van Pasteur ge werkt hebben. De stof werd telegrafisch uit Parijs ontboden en was in eenige uren te Wachtebeke, Het onderzoek wordt dagelijks, zoowel door de Nederlandsche, als door de Belgische politie ijverig voortgezet en het is te verwachten, dat de daders hunne welverdiende straf niet zullen ontgaan. Zaterdag zijn een 7tal personen naar Gent ge- weest om voor den rechter van instructie te verschijnen. Een dezer personen is aldaar in hechtenis genomen als verdacht een werkzaam aandeel genomen te hebben in de mishandeling van De Meij en Suij. Later meldt men ons nog De lijder heeft den nacht onrustig doorgebracht. Reeds vroeg in den morgen is men om den ge- neesheer gereden. Men vreest voor ontsteking der buikwonde. 'a Gravenhage, 12 Nov. Met ingang van 15 dezer is de invoer van Nederlandsche melkkoeien langs de tolkantoren Santvliet en de Clinge tot nader order verboden.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1900 | | pagina 2