A 1 g e m e e d
Mteuws- en Advertentiebl&d
voor
Zeenwsch-Vlaandere
No. 3902.
Donderdag 5 April 1900.
40e Jaar^ana?.
England en de Z.-A. Republiek.
leu sprong vocr do vrijheid.
Binnenland.
ABONNEMENT:
sn
Inzending van advertentien v6or 3 u.ren op den dag der uitgave.
F* WTJILLIGTON
90546
80227
72317
243090
TER \E1ZE\SCHE COIIRANT
Per drie maanden binnen Ter Neuzen 1,Franco per post: Voor
Nederland 1,10. Voor Belgie 1,40. Voor Amerika 1,32J.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirecteuren en Brieven-
bushouders.
ADVERTENTlEN:
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs
slechts tweemaal berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Dit blud verschijnf jdHaodaiCi Woensdag- en l'rijdagavond, altgeiomlerd op
Het gevecht van Donderdag bij Karree-Siding,
waar een kleine Boereninacht een groote Engelsche
legermacht langen tijd staande hield, om ten slotte
in goede orde met de dooden en gewonden terug
te trekken, is geheel in de schaduw gesteld door
het gevecht bij Boesmanskop, of juister, bij Mielies-
spruit, waarvan de telegraminen melding maakten.
Mieliesspruit ligt 29 KM. ten oosten van Bloern-
fontein, tusschen die stad en Thabanchu, en het
was daar, dat de Boeren zes of zeven kanonneu
veroverden Roberts mist er zeven, maar te
Pretoria weet men slechts van zes benevens
een convooi van 200 wagens, terwijl ruim 200
Engelschen mede in handen der Boeren vielen.
Doch laten we lord Roberts zelf het geval in
zijn onopgesmukte taal vertellen.
„Broadwood liet mij weten,datde vijandThabanchu
naderde in twee korpsen, van het noorden en het
oosten. Hij ineldde, dat hij van plan was, terug
te trekken naar de waterwerken, 27 kilometer
dichter bij Bloemfontein. Ik antwoordde, dat de
negende divisie (onder generaal Colville) bij het
krieken van den dag zou oprukken, om hem te
steunen. Broadwood trok 's nachts naar de water
werken en bivakkeerde daar. Bij het aanbreken
van den dag op den 31 Maart, werd hij van
drie kanten aangevallen. Hij zond zijn batterijen
en tros weg naar Bloemfontein en gaf hun als
geleide cavalerie mee. Drie kilometer van de
waterwerken kruist de weg een diepe spruit, waarin
de Boeren zich 's nachts zoo goed haddeu ver-
scholen, dat d,e Engelsche verkenners de spruit
overtrokken zonder ze te ontwaren. De Boeren
openden het vuur, toeu de wagens en de kanonnen
in de drift waren. Vele drijvers en paarden werden
van nabij doodgeschoten. Zeven kanonnen werden
buitgemaakt, met de overige galoppeerden de
Engelschen weg.
„De verkenners vonden een drift over de spruit,
die niet door den vijand bezet was en daardoor
trok de -est van de cavalerie van Broadwood de
spruit over en herstelde zich met groote vast-
beradenheid. Hoorende dat Broadwood in't nauw
zat, beval ik French met de beide overblijvende
brigades cavalerie, de negende divise te volgen en
te ondersteunen. De negende divisie verscheen
(Zondag) om twee uur 's middags op het tooneel
van den strijd. De legermacht van den vijand
wordt geschat op tusschen de acht- en tienduizend
man. Zij hebben kanonnen bij zich, maar het is
onbekend hoeveel."
VERTELLING
van een Engelsch spoorwegmachinist.
Reeds vele jaren deed ik dienst als machiuist
op een locomotief. Ik had mijne machine lief
gekregen en gevoelde mij nergens beter thuis dan
op het platform. Weliswaar worden wij niet zoo
boog geacht als de kapiteins der groote stoomschepen
misschien ook wel omdat wij hunue mooie
uniform missen maar toch kunnen wij beweren
evengoed als zij, dat, als wij op onze machine
staan, het leven van honderden menschen aan onze
oplettendheid is toevertrouwd. Dieverantwoordelijk
heid maakt dat wij aan onze machine gehecht worden
en ik heb kameraden gezien die met tranen in
de oogen van hunne locomotief afscheid namen.
Op elke hoofdlijn der Engelsche spoorwegen
liggen viervoudige rails, voor het sneltrein- en
het gewone verkeer, zoodat een paar naast elkander
rijdende treinen slechts door een kleine ruimte
van elkaar gescheiden zijn.
Op zekeren dag in den herfst van 188* reed
er een extratrein van Portsmouth naar Waterloo.
Ik moest den trein naar Portsmouth terugbrengen.
Wij reden om 9 u. 27 af en behoefden nergens
op te houden vdor wij de plaats onzer bestemming
hadden bereikt. Daar wij een anderen, vdor ons
vertrokken trein moesten voorbijhalen en ons
geen andere trein kon tegenkomen, namen wij
het linkerspoor, zoodat wij den rechtersneltrein
Nu, de Boeren waren wel zoo wijs, van niet
te wachten tot Roberts hen een overmacht op hetf
ijf gestuurd had. Zij hadden hun slag geslagen
en toen ze de Engelsche verkenners weer gewaar
werden, trokken ze Zondagochtend terug naar
Ladybrand.
fntusschen was Broadwood met zijn achterhoede
bij de waterwerken van Bloemfontein achterge-
bleven. Hij zou immers de Boeren daar tegen-
louden, terwijl zijn batterijen en convooien naar
Bloemfontein teruggingen. Hoe het die terugtrek-
kende rnacht bij Mieliesspruit verging, hebben we
gezien, maar hoe liep het af met Broadwood s
achterhoede Een verslag van het gevecht bij
de waterwerken van Bloemfontein hebben we nog
niet; dat de Engelschen ook hier klop hebben
gehad, zou men mogen afleiden uit het feit, dat
daar een aantal Engelsche gewonden, die echter
goed verzorgd waren de Engelschen mogen
wel eens aan hun gedrag bij Spionkop denken,
waar ze, meester van bet terrein, de gewonden 2
dagen zonder hulp lieten liggen achter gebleven
zijn, nml. 12 Britsche officieren en omstreeks 70
minderen. Verder waren daar achtergebleven twee
Nederlandsche militaire attaches, waarvan de heer
Nix gevaarlijk gewond.
Gisteren kwam een telegram van de u Daily
Chron." het genoegen verstoren door de mede-
deeling dat de kanonnen van Broadwood door de
Engelschen heroverd waren. Roberts seint hiervan
echter niets, zoodat we wel mogen aannemen, dat
de Boeren hun buit veilig en wel naar Kroonstad
zullen gebracht hebben.
Te Louden zal dit optreden der Boeren wel
eenige ongerustheid veroorzaken, teraeer omdat er
ook berichten zijn, dat de Boeren bij Koedoesrand-
drift de getneenschap tusschen Kimberley en
Bloemfontein hebben verstoord. Om deze reden
zou Methuen weer te Kimberlpy outbodeu zijn.
Verder kan uit den Vrijstaat nog gemeld worden
dat de landdrost van Wepener geweigerd heeft,
den eed van trouw aan Koningin Victoria af te
leggen. Dit is de eerste landdrost die zoo is
opgetreden, zegt de correspondent van de „Times."
Er worden vijf man vermist van het lOe huzaren
die den 26 Maart in den omtrek van de Leeuw-
rivier hebben gevocnten. Een man is zwaar
gewond.
Bij de brug van Glen zijn den 25 Maart,
volgens de oSicieele opgaven, zes lansiers gewond
vermist zes.
dicht naast ons kregen. Om 9 u. 35 rijdt van
Waterloo een expres af, die in Southampton aan-
sluiting heeft op de Kanaalboot en ons dus moest
voorbijhalen.
Wij waren het station Ramspark reeds gepasseerd
toen ik den sneltrein hoordediein het volgend oogen-
blik naast ons was. Daar mijne machine op dit
oogenblik wat meer stoom had, bleven wij eenige
oogenblikken naast elkander rijden. Plotseling zag
ik dat in den exprestrein het portier eener coupe
le klasse werd geopend. De daarin zittende passagier
stapte op de treeplank, maakte zich tot een sprong
gereed en kwam het volgend oogenblik op het
platform onzer locomotief terecht. Half verbijsterd
van schrik grepen de stoker en ik den man, opdat
hij niet zou terugstorten en loen daarna de stoker
kolen opwierp, zeide zacht tegen mij
„lk geloof dat die kerel krankzinnig is?"
Nadat wij een klein station waren gepasseerd,
wendde ik mij tot den vreemdeling. 't Was een
jonge man met gladgeschoren gelaat en zorgvuldig
gekleed, die doodsbleek en sidderend voor mij
stond, want het platform eener locomotief is nu
juist niet de meest aangename plaats voor oner-
varenen.
ffWeet ge wel, dat ge een levensgevaarlijke
sprong hebt gemaakt vroeg ik. //Wat bewoog
u daartoe
//Ik was daartoe gedwongen!" //luidde het antwoord.
//Gedwongen? Door wien dan? Want voor
zoover ik heb gezien, zat gij alleen in de coupe
Ja, ja, dat is zoo. Maar niettegenstaande
dat was ik toch gedwongen den sprong te wagen
en ik zal u vertellen waarom. Ik moet vluchten
en dit was de eenige weg.
Op de Staatsbegrooting is voor de provincie
Zeeland een post uitgetrokken groot 900 als
subsidie voor het aanleggen van proefvelden.
Men beoogt met het aanleggen dier velden voor-
namelijk aantoonen van het nut van een doel-
matig gebruik van hulpmeststoffen, ook in verband
met stalmest, en het vergelijken van nieuwe
varieteiten cultuurgewassen niet hier bekend.
De proeveu moeten genomen worden op land
van gelijke samenstelling ter groote van ongeveer
40 Aren.
Door het rijk worden (uit die subsidie) vergoed
de vreemde zaaizaden, gebruikte meststoffen, extra-
kosten voor sorteeren, afwegen, mousternemen,
enz. De opbrengst komt ten bate van den proef-
nemer die zijn grond beschikbaar stelt.
De proefnemer is gehouden de proef zoo
nauwkeurig mogelijk te nemen en het verloop
na te gaan, terwijl hij van de resultaten verslag
uitbrengt.
Zij, die een proefveld willen aanleggen, kunnen
daartoe aanvrage doen bij den rijkslandbouwleeraar
voor Zeeland, te Goes, onder wiens toezicht de
proefvelden ambtshalve staan.
Het is om het groote nut dat aan dergelijke
proefnemingen voor den laudbouwer is verbonden,
dat we van het bovenstaande melding maken,
terwijl wij tevens iederen laudbouwer in zijn eigen
en in het algemeeu belang aanraden in boven-
genoemden zin een aanvrage bij den Rijkslandbouw
leeraar te doen.
Aan de burgemeesters van de plaatsen waar
Zuiderzeevisschers wonen is een circulaire verzonden,
onderteekend door de burgemeesters van Wieringen
en Edam, de heeren L. C. Kolff en A. J. Calkoen,
waarin hun gevraagd wordt mede te werken tot
de uitvoering van het plan om dit jaar einde
Juli of begin Augustus op de Zuiderzee in de
buurt van het het fort Pampus eene revue te
houden van de Zuiderzeevisschersvloot. Dit plan
heeft in hoofdzaak ten doel om een overzicht te
_rijgen van den werkelijken toestand en sterkte
dezer visschersvloot, alsook van de wijze, waarop
de Zuiderzeevisschers hun dagelijksch brood moeten
verdienen. Het is de bedoeling om bij genoegzame
deelneming H. M. de Koningin en H. M. de
Koningin-Moeder namens de Zuiderzeevisschers
uit te noodigen, deze revue met Hare tegenwoor-
digheid te willen vereeren. De vaartuigen, die
aan deze revue wenschen deel te nemen, worden
i—ll I.'""
z/Vluchten? Voor wie of voor wat? Voor de
politie Maar ge vergist u wauneer ge meent dat
wij u in dat geval u niet zullen uitleveren."
z/Neen, niet voor de politie, want ik ben geen
misdadiger. Luister maar naar wat ik u zal
vertellen
Ik behoorde tot een geheim anarchistisch ge-
nootschap. 't Zou een te lang verhaal worden,
indieu ik u vertelde, hoe ik bij dit genootschap
verzeild ben geraakt. Als evenwel iemand eenmaal
lid is geworden, gaat het verbazend moeilijk er
weer af te komen. A1 het mogelijke heb ik gedaan
om mijn vrijheid terug te krijgen, maar alles te-
yergeefs. Op een avond in de vorige week hielden
wij een vergadering, waarin een aanslag werd be-
raarnd. Ik durf u dien aanslag niet naderaauduiden;
wel kan ik u zeggen dat hjj tegen het leven van
een der hoogst geplaatste persouen was gericht.
Wij trokken het lot dat den uitvoerder moest
aanwijzeu en dat lot viel op mij. Vergeefs smeekte
ik mij van die vreeselijke taak te ontslaande
voorzitter herinnerde mij aan mijn eed en voegde
.er bij //Het lot is op u gevallenge moet dus
de daad volvoeren. Als ge mist of aarzelt, blijtt
u maar eene keuze de dood. Geloof niet hem
te kunnen ontvluchten. Tot Donderdag wordt ge
zorgvuldig bewaakt; des avouds neemt ge den
sneltrein naar Southampton en dan de boot naar
Havrevandaar gaat ge naar Parijs. Ge gaat
over Southampton, omdat die lijn het minst wordt
gebruikt. Gij reist alleen, maar elk uwer schreden
wordt bewaakt. Geloof ook niet, dat ge den trein
op eene eenzaine plaats tot stilstand zult kunu :n
brengeu en zoo ontvluchten, want Iwee eedgenooten
bevinden zich met u iu deu trein, die elk uwer
niet versierd, doch komen zooals zij dagelijks op
zee varen, ten einde Hare Majesteiten een overzicht
te kunnen geven van den werkelijken toestand
waarin de vloot verkeert.
In de 31 Maart j.l. te Utrecht gehouden
vergadering van de Nederlandsche Vereemging
voor Gemeentebelangen, heeft de heer Citters,
burgemeester van Purmerend, ook ter sprake ge
bracht de mogelijkheid van de oprichting van een
cooperatieve levensverzekering-maatschappij voor
gemeente-ambtenaren, door gemeenten, ten einde
op die wijze niet alleen de politie-beambten, maar
alle gemeente-ambtenaren der coopereerende ge
meenten aan pensioen te kunnen helpen.
Besloten is het voorstel in de volgeude verga
dering nader in behandeling te nemen.
Men 'schrijft
Ofschoon sedert het uitbreken van deu oorlog
wel enkele geschriften of prenten zijn uitgegeven,
waarbij de regelen van welvoegelijkheid tegenover
met Nederland bevriende staten of hunne regee-
ringen niet altoos voldoende in het oog zijn
gehouden, kan ten stelligste het bericht van de
Memorial diplomatique worden tegengesproken als
zou Engeland ter zake van de verspreiding in ons
land van beleedigende geschriften en onbehoorlijke
spotprenten, vertoogen tot de Nederlandsche regee-
ring hebben gericht. Van zoodanige vertoogen is
te 's Gravenhage niets hoegenaamd bekend.
TER NEUZEN, 4 April 1900.
Gedurende het loopende jaar zijn aan den
spoorweg alhier de volgende zeeschepen aangekomen
om aldaar te lossen of te laden.
Maand.
Getal.
Geladen met:
Januari
Februari
Maart
51
44
47
142
25 ij13 s., 3 m., 3 pa.,
2 h., 2 k., 3 1.
20 ij., 13 s., 3 m., 2 k.,
1 h., 5 1.
16 ij., 13 s., 8 k., 2 pa.,
1 m., 7 1.
K. m inhoud
bruto.
In deze kolom beteekenen de letters s. stukgoederen,
ij ijzer, pa. pijpaarde, h. hout, m.minerie.k. kolen, pk. pitchkolen,
c. coces, 1. ledig.
Uitgevaren zijn in Januari 37, in Februari 41
en in Maart 48, totaal 126 zeeschepen.
schreden be waken. Hetzelfde geschiedt te Havre
en Rouaan, waar ge u moet ophouden. Te Parijs
wordt ge door andere eedgenooten opgewacht,
die u voortdurend zullen begeleiden. Ge ziet
dus dat alle pogingen om u aan de taak of de
straf te onttrekken vergeefs zouden zijn.
llitgeput bleef de vreemdeling eenige oogen
blikken zwijgen.
z/Maar hoe weet ge dan," vroeg ik, //dat uwe
bewakers werkelijk te Waterloo den trein hebben
bestegen
z/Bij het vertrek van den trein werd een klein
briefje in mijn coupe geworpen, dat mij daaraan
herinnerde."
z/Hebt u dan briefje nog?"
z/Neen, ik zeide u immers reeds dat ik in mijne
vertwijfeling niet wist wat te doen. Reeds wilde
ik deu sprong wagen om te kunnen vluchten, toen
ik uw trein bemerkte. Terwijl ik met de uit
voering van mijn plan eerst wachtte tot uw trein
voorbij zou zijn, zag ik dat de treinen eenige
oogenblikken naast elkaar bleven voortrijden en
toen was mijn plan gemaakt. Ik waagde den
sprong en deze gelukte mij."
z/Zoover hebt ge dus uw doel bereikt, maar wat
moet er nu verder gebeuren?"
Kunt ge mij niet laten afstappen terwijl de trein
stopt? Anders moet ik mij natuurlijk tegenover
de autoriteiten verantwoorden en dat zou ik tot
elken prijs willen voorkomen."
z/Dan zou ik mij aan overtreding van het
reglement schuldig maken. Bovendien," voegde
ik er bij, //heb ik niet de minste zekerheid, dat
ge mij de waarheid hebt verteld
z/Ik zweer dat ik niets dan de waarheid ver-