A 1 g e m e e d Mteuws- en Advertentiebl&d voor Zeenwsch-Vlaandere No. 3902. Donderdag 5 April 1900. 40e Jaar^ana?. England en de Z.-A. Republiek. leu sprong vocr do vrijheid. Binnenland. ABONNEMENT: sn Inzending van advertentien v6or 3 u.ren op den dag der uitgave. F* WTJILLIGTON 90546 80227 72317 243090 TER \E1ZE\SCHE COIIRANT Per drie maanden binnen Ter Neuzen 1,Franco per post: Voor Nederland 1,10. Voor Belgie 1,40. Voor Amerika 1,32J. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirecteuren en Brieven- bushouders. ADVERTENTlEN: Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Dit blud verschijnf jdHaodaiCi Woensdag- en l'rijdagavond, altgeiomlerd op Het gevecht van Donderdag bij Karree-Siding, waar een kleine Boereninacht een groote Engelsche legermacht langen tijd staande hield, om ten slotte in goede orde met de dooden en gewonden terug te trekken, is geheel in de schaduw gesteld door het gevecht bij Boesmanskop, of juister, bij Mielies- spruit, waarvan de telegraminen melding maakten. Mieliesspruit ligt 29 KM. ten oosten van Bloern- fontein, tusschen die stad en Thabanchu, en het was daar, dat de Boeren zes of zeven kanonneu veroverden Roberts mist er zeven, maar te Pretoria weet men slechts van zes benevens een convooi van 200 wagens, terwijl ruim 200 Engelschen mede in handen der Boeren vielen. Doch laten we lord Roberts zelf het geval in zijn onopgesmukte taal vertellen. „Broadwood liet mij weten,datde vijandThabanchu naderde in twee korpsen, van het noorden en het oosten. Hij ineldde, dat hij van plan was, terug te trekken naar de waterwerken, 27 kilometer dichter bij Bloemfontein. Ik antwoordde, dat de negende divisie (onder generaal Colville) bij het krieken van den dag zou oprukken, om hem te steunen. Broadwood trok 's nachts naar de water werken en bivakkeerde daar. Bij het aanbreken van den dag op den 31 Maart, werd hij van drie kanten aangevallen. Hij zond zijn batterijen en tros weg naar Bloemfontein en gaf hun als geleide cavalerie mee. Drie kilometer van de waterwerken kruist de weg een diepe spruit, waarin de Boeren zich 's nachts zoo goed haddeu ver- scholen, dat d,e Engelsche verkenners de spruit overtrokken zonder ze te ontwaren. De Boeren openden het vuur, toeu de wagens en de kanonnen in de drift waren. Vele drijvers en paarden werden van nabij doodgeschoten. Zeven kanonnen werden buitgemaakt, met de overige galoppeerden de Engelschen weg. „De verkenners vonden een drift over de spruit, die niet door den vijand bezet was en daardoor trok de -est van de cavalerie van Broadwood de spruit over en herstelde zich met groote vast- beradenheid. Hoorende dat Broadwood in't nauw zat, beval ik French met de beide overblijvende brigades cavalerie, de negende divise te volgen en te ondersteunen. De negende divisie verscheen (Zondag) om twee uur 's middags op het tooneel van den strijd. De legermacht van den vijand wordt geschat op tusschen de acht- en tienduizend man. Zij hebben kanonnen bij zich, maar het is onbekend hoeveel." VERTELLING van een Engelsch spoorwegmachinist. Reeds vele jaren deed ik dienst als machiuist op een locomotief. Ik had mijne machine lief gekregen en gevoelde mij nergens beter thuis dan op het platform. Weliswaar worden wij niet zoo boog geacht als de kapiteins der groote stoomschepen misschien ook wel omdat wij hunue mooie uniform missen maar toch kunnen wij beweren evengoed als zij, dat, als wij op onze machine staan, het leven van honderden menschen aan onze oplettendheid is toevertrouwd. Dieverantwoordelijk heid maakt dat wij aan onze machine gehecht worden en ik heb kameraden gezien die met tranen in de oogen van hunne locomotief afscheid namen. Op elke hoofdlijn der Engelsche spoorwegen liggen viervoudige rails, voor het sneltrein- en het gewone verkeer, zoodat een paar naast elkander rijdende treinen slechts door een kleine ruimte van elkaar gescheiden zijn. Op zekeren dag in den herfst van 188* reed er een extratrein van Portsmouth naar Waterloo. Ik moest den trein naar Portsmouth terugbrengen. Wij reden om 9 u. 27 af en behoefden nergens op te houden vdor wij de plaats onzer bestemming hadden bereikt. Daar wij een anderen, vdor ons vertrokken trein moesten voorbijhalen en ons geen andere trein kon tegenkomen, namen wij het linkerspoor, zoodat wij den rechtersneltrein Nu, de Boeren waren wel zoo wijs, van niet te wachten tot Roberts hen een overmacht op hetf ijf gestuurd had. Zij hadden hun slag geslagen en toen ze de Engelsche verkenners weer gewaar werden, trokken ze Zondagochtend terug naar Ladybrand. fntusschen was Broadwood met zijn achterhoede bij de waterwerken van Bloemfontein achterge- bleven. Hij zou immers de Boeren daar tegen- louden, terwijl zijn batterijen en convooien naar Bloemfontein teruggingen. Hoe het die terugtrek- kende rnacht bij Mieliesspruit verging, hebben we gezien, maar hoe liep het af met Broadwood s achterhoede Een verslag van het gevecht bij de waterwerken van Bloemfontein hebben we nog niet; dat de Engelschen ook hier klop hebben gehad, zou men mogen afleiden uit het feit, dat daar een aantal Engelsche gewonden, die echter goed verzorgd waren de Engelschen mogen wel eens aan hun gedrag bij Spionkop denken, waar ze, meester van bet terrein, de gewonden 2 dagen zonder hulp lieten liggen achter gebleven zijn, nml. 12 Britsche officieren en omstreeks 70 minderen. Verder waren daar achtergebleven twee Nederlandsche militaire attaches, waarvan de heer Nix gevaarlijk gewond. Gisteren kwam een telegram van de u Daily Chron." het genoegen verstoren door de mede- deeling dat de kanonnen van Broadwood door de Engelschen heroverd waren. Roberts seint hiervan echter niets, zoodat we wel mogen aannemen, dat de Boeren hun buit veilig en wel naar Kroonstad zullen gebracht hebben. Te Louden zal dit optreden der Boeren wel eenige ongerustheid veroorzaken, teraeer omdat er ook berichten zijn, dat de Boeren bij Koedoesrand- drift de getneenschap tusschen Kimberley en Bloemfontein hebben verstoord. Om deze reden zou Methuen weer te Kimberlpy outbodeu zijn. Verder kan uit den Vrijstaat nog gemeld worden dat de landdrost van Wepener geweigerd heeft, den eed van trouw aan Koningin Victoria af te leggen. Dit is de eerste landdrost die zoo is opgetreden, zegt de correspondent van de „Times." Er worden vijf man vermist van het lOe huzaren die den 26 Maart in den omtrek van de Leeuw- rivier hebben gevocnten. Een man is zwaar gewond. Bij de brug van Glen zijn den 25 Maart, volgens de oSicieele opgaven, zes lansiers gewond vermist zes. dicht naast ons kregen. Om 9 u. 35 rijdt van Waterloo een expres af, die in Southampton aan- sluiting heeft op de Kanaalboot en ons dus moest voorbijhalen. Wij waren het station Ramspark reeds gepasseerd toen ik den sneltrein hoordediein het volgend oogen- blik naast ons was. Daar mijne machine op dit oogenblik wat meer stoom had, bleven wij eenige oogenblikken naast elkander rijden. Plotseling zag ik dat in den exprestrein het portier eener coupe le klasse werd geopend. De daarin zittende passagier stapte op de treeplank, maakte zich tot een sprong gereed en kwam het volgend oogenblik op het platform onzer locomotief terecht. Half verbijsterd van schrik grepen de stoker en ik den man, opdat hij niet zou terugstorten en loen daarna de stoker kolen opwierp, zeide zacht tegen mij „lk geloof dat die kerel krankzinnig is?" Nadat wij een klein station waren gepasseerd, wendde ik mij tot den vreemdeling. 't Was een jonge man met gladgeschoren gelaat en zorgvuldig gekleed, die doodsbleek en sidderend voor mij stond, want het platform eener locomotief is nu juist niet de meest aangename plaats voor oner- varenen. ffWeet ge wel, dat ge een levensgevaarlijke sprong hebt gemaakt vroeg ik. //Wat bewoog u daartoe //Ik was daartoe gedwongen!" //luidde het antwoord. //Gedwongen? Door wien dan? Want voor zoover ik heb gezien, zat gij alleen in de coupe Ja, ja, dat is zoo. Maar niettegenstaande dat was ik toch gedwongen den sprong te wagen en ik zal u vertellen waarom. Ik moet vluchten en dit was de eenige weg. Op de Staatsbegrooting is voor de provincie Zeeland een post uitgetrokken groot 900 als subsidie voor het aanleggen van proefvelden. Men beoogt met het aanleggen dier velden voor- namelijk aantoonen van het nut van een doel- matig gebruik van hulpmeststoffen, ook in verband met stalmest, en het vergelijken van nieuwe varieteiten cultuurgewassen niet hier bekend. De proeveu moeten genomen worden op land van gelijke samenstelling ter groote van ongeveer 40 Aren. Door het rijk worden (uit die subsidie) vergoed de vreemde zaaizaden, gebruikte meststoffen, extra- kosten voor sorteeren, afwegen, mousternemen, enz. De opbrengst komt ten bate van den proef- nemer die zijn grond beschikbaar stelt. De proefnemer is gehouden de proef zoo nauwkeurig mogelijk te nemen en het verloop na te gaan, terwijl hij van de resultaten verslag uitbrengt. Zij, die een proefveld willen aanleggen, kunnen daartoe aanvrage doen bij den rijkslandbouwleeraar voor Zeeland, te Goes, onder wiens toezicht de proefvelden ambtshalve staan. Het is om het groote nut dat aan dergelijke proefnemingen voor den laudbouwer is verbonden, dat we van het bovenstaande melding maken, terwijl wij tevens iederen laudbouwer in zijn eigen en in het algemeeu belang aanraden in boven- genoemden zin een aanvrage bij den Rijkslandbouw leeraar te doen. Aan de burgemeesters van de plaatsen waar Zuiderzeevisschers wonen is een circulaire verzonden, onderteekend door de burgemeesters van Wieringen en Edam, de heeren L. C. Kolff en A. J. Calkoen, waarin hun gevraagd wordt mede te werken tot de uitvoering van het plan om dit jaar einde Juli of begin Augustus op de Zuiderzee in de buurt van het het fort Pampus eene revue te houden van de Zuiderzeevisschersvloot. Dit plan heeft in hoofdzaak ten doel om een overzicht te _rijgen van den werkelijken toestand en sterkte dezer visschersvloot, alsook van de wijze, waarop de Zuiderzeevisschers hun dagelijksch brood moeten verdienen. Het is de bedoeling om bij genoegzame deelneming H. M. de Koningin en H. M. de Koningin-Moeder namens de Zuiderzeevisschers uit te noodigen, deze revue met Hare tegenwoor- digheid te willen vereeren. De vaartuigen, die aan deze revue wenschen deel te nemen, worden i—ll I.'"" z/Vluchten? Voor wie of voor wat? Voor de politie Maar ge vergist u wauneer ge meent dat wij u in dat geval u niet zullen uitleveren." z/Neen, niet voor de politie, want ik ben geen misdadiger. Luister maar naar wat ik u zal vertellen Ik behoorde tot een geheim anarchistisch ge- nootschap. 't Zou een te lang verhaal worden, indieu ik u vertelde, hoe ik bij dit genootschap verzeild ben geraakt. Als evenwel iemand eenmaal lid is geworden, gaat het verbazend moeilijk er weer af te komen. A1 het mogelijke heb ik gedaan om mijn vrijheid terug te krijgen, maar alles te- yergeefs. Op een avond in de vorige week hielden wij een vergadering, waarin een aanslag werd be- raarnd. Ik durf u dien aanslag niet naderaauduiden; wel kan ik u zeggen dat hjj tegen het leven van een der hoogst geplaatste persouen was gericht. Wij trokken het lot dat den uitvoerder moest aanwijzeu en dat lot viel op mij. Vergeefs smeekte ik mij van die vreeselijke taak te ontslaande voorzitter herinnerde mij aan mijn eed en voegde .er bij //Het lot is op u gevallenge moet dus de daad volvoeren. Als ge mist of aarzelt, blijtt u maar eene keuze de dood. Geloof niet hem te kunnen ontvluchten. Tot Donderdag wordt ge zorgvuldig bewaakt; des avouds neemt ge den sneltrein naar Southampton en dan de boot naar Havrevandaar gaat ge naar Parijs. Ge gaat over Southampton, omdat die lijn het minst wordt gebruikt. Gij reist alleen, maar elk uwer schreden wordt bewaakt. Geloof ook niet, dat ge den trein op eene eenzaine plaats tot stilstand zult kunu :n brengeu en zoo ontvluchten, want Iwee eedgenooten bevinden zich met u iu deu trein, die elk uwer niet versierd, doch komen zooals zij dagelijks op zee varen, ten einde Hare Majesteiten een overzicht te kunnen geven van den werkelijken toestand waarin de vloot verkeert. In de 31 Maart j.l. te Utrecht gehouden vergadering van de Nederlandsche Vereemging voor Gemeentebelangen, heeft de heer Citters, burgemeester van Purmerend, ook ter sprake ge bracht de mogelijkheid van de oprichting van een cooperatieve levensverzekering-maatschappij voor gemeente-ambtenaren, door gemeenten, ten einde op die wijze niet alleen de politie-beambten, maar alle gemeente-ambtenaren der coopereerende ge meenten aan pensioen te kunnen helpen. Besloten is het voorstel in de volgeude verga dering nader in behandeling te nemen. Men 'schrijft Ofschoon sedert het uitbreken van deu oorlog wel enkele geschriften of prenten zijn uitgegeven, waarbij de regelen van welvoegelijkheid tegenover met Nederland bevriende staten of hunne regee- ringen niet altoos voldoende in het oog zijn gehouden, kan ten stelligste het bericht van de Memorial diplomatique worden tegengesproken als zou Engeland ter zake van de verspreiding in ons land van beleedigende geschriften en onbehoorlijke spotprenten, vertoogen tot de Nederlandsche regee- ring hebben gericht. Van zoodanige vertoogen is te 's Gravenhage niets hoegenaamd bekend. TER NEUZEN, 4 April 1900. Gedurende het loopende jaar zijn aan den spoorweg alhier de volgende zeeschepen aangekomen om aldaar te lossen of te laden. Maand. Getal. Geladen met: Januari Februari Maart 51 44 47 142 25 ij13 s., 3 m., 3 pa., 2 h., 2 k., 3 1. 20 ij., 13 s., 3 m., 2 k., 1 h., 5 1. 16 ij., 13 s., 8 k., 2 pa., 1 m., 7 1. K. m inhoud bruto. In deze kolom beteekenen de letters s. stukgoederen, ij ijzer, pa. pijpaarde, h. hout, m.minerie.k. kolen, pk. pitchkolen, c. coces, 1. ledig. Uitgevaren zijn in Januari 37, in Februari 41 en in Maart 48, totaal 126 zeeschepen. schreden be waken. Hetzelfde geschiedt te Havre en Rouaan, waar ge u moet ophouden. Te Parijs wordt ge door andere eedgenooten opgewacht, die u voortdurend zullen begeleiden. Ge ziet dus dat alle pogingen om u aan de taak of de straf te onttrekken vergeefs zouden zijn. llitgeput bleef de vreemdeling eenige oogen blikken zwijgen. z/Maar hoe weet ge dan," vroeg ik, //dat uwe bewakers werkelijk te Waterloo den trein hebben bestegen z/Bij het vertrek van den trein werd een klein briefje in mijn coupe geworpen, dat mij daaraan herinnerde." z/Hebt u dan briefje nog?" z/Neen, ik zeide u immers reeds dat ik in mijne vertwijfeling niet wist wat te doen. Reeds wilde ik deu sprong wagen om te kunnen vluchten, toen ik uw trein bemerkte. Terwijl ik met de uit voering van mijn plan eerst wachtte tot uw trein voorbij zou zijn, zag ik dat de treinen eenige oogenblikken naast elkaar bleven voortrijden en toen was mijn plan gemaakt. Ik waagde den sprong en deze gelukte mij." z/Zoover hebt ge dus uw doel bereikt, maar wat moet er nu verder gebeuren?" Kunt ge mij niet laten afstappen terwijl de trein stopt? Anders moet ik mij natuurlijk tegenover de autoriteiten verantwoorden en dat zou ik tot elken prijs willen voorkomen." z/Dan zou ik mij aan overtreding van het reglement schuldig maken. Bovendien," voegde ik er bij, //heb ik niet de minste zekerheid, dat ge mij de waarheid hebt verteld z/Ik zweer dat ik niets dan de waarheid ver-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1900 | | pagina 1