DiENSTRKGELING
Post- en Telegraafkantoor te Ter Neuzen.
VIiddel e n
van vervoer.
2C Jt£ K£ T 1J 1 IN C4- IM.
Van 15 tot en met 16 Nov.
a
g
a
Van 15 tot en met 16 Nov. werden langs de
Oostsluizen alhier 73 binnenvaartuigen op-en 46
afgeschutdoor de Westsl. 1 op- en 4 afgeschut.
Greenwich-tijd.
Spoorwej; Ter NeuzenGenf.
Van Ter Neuzen over St. Nicolnns naar Gent.
Spoorwejr Ter NeuzenHechelen.
Eekloo naar Schoomlijke.
Scboontlijke naar F.ekloo.
i
cS
Muldeirlieni-Draailiriig; Schoonilijke-Breskens
(Volledigen dienst.)
Breskeiis-Schooiiilijke Draaibruir-B.tldegliein
Oraaibriur naar Sluis.
Sluis naar Draaibnur. (Volledigen dienst.)
Ter NeuzeuBrussel over I.okeren.
Spoorweg Vlissiiigpn Rooseudaal.
Stoomtram VlissingenMiddelburg.
Itadsfijil
Wagendienst HulstWalsoorden.
Spoorbootdienst WalzoordeuVlake.
klaren op de kom der gemeente. Hij stelt voorts eene
nieuwe redactie voor van snb. a, welke wordt goedgekeurd.
De hear De Koeijer viodt in sub. b het voorschrift tot
het bestrooien met zand der straten bij gladheid, nogal be-
zwarend voor de ingezetenendat deed de gemeente tot nog
toe zelf.
De heer Wieland is hef daarmede eens. Om zoo op de
stoep eens wat asch of zand te strooien, voor de mensehen
die in mijn winkel komen, dat doe ik van zelf en dat doen
velen, maar de heele straat, dat vindt ik ook wel wat be-
zwarend.
Verschillende leden beamen dat het bestrooien der straten
steeds door de gemeente zelf is gedaan.
De Voorzitter Dan moet bestrooien met zand enz. er nit.
T)e heer WielandIk zou het opruimen der sneenw er
ook uit wilien hebben, dat is door de gemeente ook altijd
gedaan. Van je stoep ruim je de sneeuw natuurlijk op en
veegt ze op de straat, maar daar moet het door de gemeente
opgernimd worden.
Dit wordt goedgevonden.
De heer Wieland zou eveneens sub d wilien laten vervallen,
want de sneeuw wordt door de gemeente opgeruimd. Als
het gaat dooien en er valt sneeuw van de daken op straat,
daar kan men toeh niets aan doen.
De Voorzitter: U moet wel in aanmerking nomen dathier
niet bedoeld wordt de sneeuw die door dooien van de daken
valt, maar de sneeuw die door het sehoonmaken van daken
of goien op de straten of stoepen wordt geworpen dat ge-
sehiedt dus moedwillig en die sneeuw is ook verontreinigd
door het vnil dat op de daken en in de goten vergaderd.
Er is dus wel iets voor te zeggen, om diit de mensehen zelf
tc laten opruimen.
De heer Dees is het daarmede eensdie sneuw wordt
dan moedwillig naar beneden geworpen het is cen gevolg
van verriehte werkzaamheden.
Met algeraeene stemmen wordt besloten sub d te handhaven.
De Voorzitter: Het Dag. Best, is van meening dat sub e
kan vervallen, daar reeds in c is bepaald, dat vuil, tengevolge
van werkzaamheden op de straat achtergebleven, een uur na
het eindigen van het werk moet verwijderd zijn. Waar het
ruiinen van sekrefen om 6 uur moet geeindigd zijn, zouden
de daarvan achtergebleven sporen om 7 uur moeten verwijderd
wezen, in plaats van 8 uur, zooals hier was voorgesteld.
Verschillende leden merken op dat het ledigen van beer-
putten een meer bijzonder geval is en 't daarom niet onnut
is dat het afzonderlijk wordt bepaald.
Met algemeene stemmen op een na, die van den heer
Van den Hoek, wordt tot het behouden van sub e besloten.
Art. 3 luidt na de redactiewijzigingen door den Voorzitter
en de wijzigingen door de leden voorgesteld, als volgt
Art. 3. Hoofdbewoners van bewoonde, eigenaars, vrucht-
gebruikers of administrateurs van onbewoonde perceelen, binnen
de kom der gemeente, zijn verplicht
a. te zorgen dat de openbare wegen en goten, welke langs
hunne perceelen loopen elke week op den dag dat de vuilnis
voor het laatst in die week wordt opgehaald, en vddr daf
zulks geschiedt, worden schoongemaakt.
Het verzamelde vuil van den weg en de modder uit de
goten moeten op een hoop ter zijde van de goot worden
bijeengebracht.
b. Wanneer door Burg, en Weth. bij openbare kennis-
geving wordt bevolen de openbare wegen te schrobben of
te schuren ot de zich daarop bevindende modder, vuil, gras
en onkruid weg te ruimen, binnen den daarvoor gestelden
tijd aan die bevelen te voldoen.
c. indien, tengevolge van werkzaamheden, door hen of op
hun last verricht, vuilnis op den openbaren weg is achterge
bleven, te zorgen, dat de weg binnen den tijd van edn uur
na afloop dier werkzaamheden gereinigd is behoudens het
bepaalde bij sub a van dit artikel.
d. na het ruimen van sneeuw van daken of goten te zorgen
dat die sneeuw binnen een uur na afloop der werkzaamheden
van den openbaren weg verwijderd is
e. na het ruimen van secreten te zorgen dat het gedeelte
openbaren weg daartoe gebruikt, vddr acht ure des morgens
is opgeveegd en gcschuurd.
De VoorzitterIk stel voor om art. 4 aldus te lezen
Art. 4. De in art. 3 a en b omschreven verp'ichtingen
moeten worden opgevolgd voor perceelen, aan den openbaren
weg gelegen, ter halve breedte van den weg. wanneer de weg
aan twee zijden bebouwd is en ter breedte van zeven Meters,
voor perceelen gelegen aan pleinen, markten, wegen die
slechts aan eene zijde bebouwd zijn of kaden.
Verschillende leden maken de opmerking den zin der
nieuwe redactie niet te vatten.
De heer VisserIk weet niet of a nog veel wijzigingen
hebt, maar wanneer dit zoo is, wilde ik in overweging geven
de behandeling der verordening uit te stellen om de leden
gelegenheid te geven die wijzigingen ook te bestudeeren.
Nu gaat het moeilijk om zoo in eens de voorgestelde om-
schrijving van een en under te overzien en het vaststellen
eener verordening is eene belangrijke zaak.
De Voorzitter: De verdere wijzigingen die nog voorge
steld zullen worden zijn van minder belang. De wijzigingen
vinden hun oorsprong in rechtskundig advies dat we er over
gekregen hebben. Overigens mecn ik dat de wijziging in
art. 4 niet zoo ingewikkeld is, dat de leden er niet dadelijk
over zouden kunnen beslissen.
Z. h. s. wordt art. 4 goedgekeurd.
De Voorzitter geeft in overweging in art. 5 in te lasschen
dat verboden is het »moedwillig" storten van stoffen op den
openbaren weg en »bij het vervoeren te laten vallen." te
laten vervallen, aangezicn een voerman er toch weinig aan
doen kan dat, b.v. bij 't vervoer van mest, zonder dat hij
't bemerkf, wat van zijn wagen valt. En vcrder er aan toe
te voegen dat dit verbod niet geldt voor water waarmede de
straten schoongemaakt worden, iets dat van zelf spreekt, maar
volgens 't oorspronkelijke art. 4 niet zou mogen.
De verschillende wijzigingen worden z. h. s. goedgekeurd,
zoodat het art. aldus luidt;
Art. 5. Het is verboden voorwerpen of stoffen, hoe ook
genaamd, moedwillig op den openbaren weg, in de goten, in
de gemeantehaven, openbare wateren, op de bermen van den
weg of op gemeenlegronden te werpen of uit te storten.
Dit verbod geldt niet ten opzichte van sneeuw, hagel en
ijs, indien daken, golen of stoepen daarvan gereinigd worden,
en van water indien stoepen of straren daarmee schoonge
maakt worden.
Art. 6 wordt van toepassing verklaart alleen op de kom
der gemeente.
Art. 7 wordt op voorstol van den Voorzitter aldus gewijzigd
Het is verboden zonder vergunning van Bujg. en Weth.
op andere uren dan tusschen 10 uur des namiddags en 6
ure des vooriniddags
a. sekreten te ruimen.
b. bchalve aan de daarvoor van gemeentewege aangewezen
personen, sekreetvuil of andere stankverspreidende stoffen te
plaatsen of te vervoeren (stalmest uitgezonderd).
Wat het uur van aanvang van het z.g. »beeren" betreft,
wordt door den Voorzitter medegedeeld dat de officieele
karreman. volgens de voorwaarden van aanbesteding niet voor
11 ure 's avonds mag beginnen. De particulieren die het
doen zijn daaraan niet gebonden.
Als zijnde verder voldoende omschreven worden in sub a
van art. 8 geschraptitonnen, kisten" en wordt aan 't slot
van sub c bijgevoegd »stalmest uitgezonderd."
Bij art. 10, sub a: «Het is verboden zonder vergunning
van Burg, en Weth. voorwerpen op, in of onder den open
baren weg, op dijkglooiingen, of in kelderingangen te plaatsen
of te hebben" vraagt de heer Dees of dat ook toepasselijk is
op de zijkanten der wegen buiten de kom, dcze zijn niet
bepaald voor het verkeer bestemd.
De Voorzitter is van meening dat de zijkanten ook wel
degelijk tot den weg behooren.
De heer DeesDan ben ik tegen de bepaling, want dan
zou het niet meer mogelijk zijn om bij den arbeid op't land
eene slede of kar op den zijkant van den weg te laten staan,
hoewel dat geen bezwaar voor het verkeer oplevert. Wil men
het behouden dan stel ik voor het alleen van toepassing te
verklaren op het gedeelte van den openbaren weg voor het
verkeer bestemd.
De Voorzitter moet die inlassching ontraden.
De heer Dees: Maar wat geeft het, als een woorwerp
staat op een deel van den weg dat toch niet gebruikt wordt
De Voorzitter: Als men b. v. voor een rijtuig moet
uitwijken en er staat aan den kant van den weg een sled,
dan kan deze zeer hinderlijk zijn.
De heer Moes acht het onnoodig zoo'n voertuig op den
kant van den weg te laten staan, men kan het, als men 't
wil achterlaten, in de sloot laten zakken.
De heer DeesDat kan niet altijd gedaan worden, als
de sloot vol water staat, kan men er geen slee in laten zakken.
De heer MoesAls de sloot vol water staat is het land
in een toesiand dat men er niet in kan werken.
De heer De KoeijerIk vindt het ook gevaarlijk om iets
aan den kant van den weg te laten staan over dag g 'eft
het niets, maar 's nachts is het zeer gevaarlijk en ik wil dan
ook nooit hebben dat het bij mij gedaan wordt. Er wordt
ook misbruik van gemaakt, ik zal nu maar geen naam
noemen, maar ik ken iemand die onlangs een voer suikerbietcn
langs den weg liet staan.
De Voorzitter: Men moet er om denken heeren, dat de
wetten gemaakt worden voor de kwaden, voor de onvilligen.
De politie zal toch ook niet zoo kinderachtig zijn om op alles
precies te letten en zal ook wel omstandigheden in aanmerking
uemen. En inocht zij al streng te werk gaan, welnu, dan
ben ik er nog, om hunne processen-verbaal tegen te houden
of te veranderen. Er moet echter een bepaling zijn, want
waar moeten wij heen, als ieder de vrijheid bezit om voor
werpen langs de straten of wegen te plaatsen.
De heer DeesVoor de kom wil ik aannemen dat het
lastig is, maar aan de buitenwegen is er m. i. niets tegen en
als het artikel blijft zooals het is, loop je, als je eens 't een
of ander moet laten staan, gevaar van proces-verbaal te krijgen,
De heer MoesIk ben het nu toch niet met u eens en
ik ben er tegen dat er sleden langs den weg staan.
De heer De KoeijerOver dag heb ik er niets tegen.
De heer Moes: Ja. ook over dag. De wegen moeten
vrijgehouden worden. Men kan zoo'n slee ook op een dam
zetten. Men moet niet te veel de vrijheid der mensehen be-
perken, maar men moet ook op de vrijheid van anderen letten,
van de voetgangers b. v. Er zijn tijden dat men zoeken moet
om een begaanbaar pad te vinden voor het passeeren van
een weg en meestal de zijkanten nemen moet. Staan daar
evenwel sleden, dan veroorzaken die veel hindernis. Verder
moeten we ook rekenen op eene ruime toepassing der ver
ordening.
De heer DeesDaar mogen we niet te veel op rekenen.
Een feit is't, dat het plaatsen van voorwerpeu langs den weg
verboden wordt.
De Voorzitter maakt er den heer Dees op attent, dat het
alleen verboden wordt zonder vergunning van Burg, en Weth
men kan dus toestemming vragen.
De heer Wieland Mijn karretje staat ook des daags op
de straat bij inijn winkel, bij anderen is dat ook zoo. Mag
dat dan ook niet meer
De Voorzitter: U kunt vergunning vragen aan Burg, en
Weth.
De heer Dees: Voor het door mij bedoelde geval kan
geen vergunning gevraagd worden, tenzij men eene doorloopende
vergunning wilde geven. Ik stel voor de bepaling alleen van
toepassing te verklaren op de kom der gemeente.
De heer De Koeijer verklaart nog het gevaarlijk te vinden
als er 's nachts voorwerpen langs den weg blijven staan,
waarop de heer Moes nogtnaals zegt er ook des daags tegen
te zijn.
De Voorzitter brengt in stemming of de redactie van het
Dag. Best, al of niet zal behouden worden.
Deze wordt met 8 tegen 3 stemmen verworpen. Voor
behoud stemden de heeren Visser. Moes en Van den Hoek,
-egen de heeren Harie, Wieland, Van der Hooft, De Koeijer,
Grenu, Dees, Van de Velde en De Feijter.
De Voorzitter: Hoe moeten wij 't dan nu omschrijven
De heer Dees Zooals ik het heb voorgesteld, om t alleen
te verbieden voor binnen de kom.
De VoorzitterDat kan ik niet ondersteunen, maar de
Raad moet het weten.
In stemming gebracht wordt het voorstel van den heer Dees
aangenomen met 10 tegen 1 stem, die van den heer Van
den Hoek.
Sub g wordt zoodanig gewijzigd dat op den walkant van
de gemeente-haven wordt toegelaten het plaatsen van voor
werpen die gelost zijn of bestemd om geiaden te worden,
wanneer de voorwerpen er niet langer dan 24 uren blijven liggen.
Art. 12 wordt alleen van toepassing verklaart op de kom
der gemeente en het verbod van sehuren enz. op andere
dagen en uren dan door Burg, en Weth. daarvoor zijn aan
gewezen gegeven, behoudens het bepaalde bij art. 3a.
De heer Grenu vraagt of dat verbod van schuren nietbe-
zwarend is. Thans wordt dit meestal 's Vrijdags en 's Zater-
dags gedaan. Als het nu evenwel op een dag moet gebeuren
en men heeft een werkvrouw die het ook bij een ander moet
doen, wat nu op verschillende dagen geschiedt, dan wordt
het moeilijk.
De Voorzitter Het is het voornemen om dat ook voortaan
op die dagen te bepalen, maar het artikel heeft ten doel te
voorkomen, dat men een heele week natte goten en straten
heeft.
Bij art. 14 en 15 merkt de Voorzitter op dat de daar ge-
reglementeerde zaken ook reeds in de bouwverordening voor
komen, doch niet zoo duidelijk omschreven als hier. Worden
ze aangenomen dan zullen later die artt. uit de bouverordening
moeten worden geschrapt. Sub b van art. 15 kan vervallen
daar die bepaling reeds geregeld is bij art. 427 W. v S.
Van art. 16, sub c wordt geschrapt »of bij vriezend weer
water uit te storten," daar art. 5 daarin reeds voldoende
voorziet.
Art. 17 bevat bepalingen, geregeld bij art. 10 2de alinea
en art. 40 en het onlangs gewijzigde art. 16 4de alinea der
bouwverordening, doch de Voorzitter meent dat de hier aan-
gegeven regeling de voorkeur verdient, aangezien dan de
eigenaars vrijheid gelaten wordt zelf de wijze van afschutting
te kiezen, terwijl volgens de bouwverordening Burg, en Weth.
die kunnen voorschrijven. By aanneming zal de bouwver
ordening dns ook op dit punt wijziging behoeven.
Het art., ook van toepassing verklaard op de kom der ge
meente, wordt goedgekeurd.
Van art. 18 wordt sub b geschrapt, aangezien art. 10 a
in de daar bedoelde gevallen reeds voorziet.
Art 19 wordt besloten te lezen als volgtHet is verboden
koeien, runderen, paarden, veulens, schapen, varkens of ganzen
op den openbaren weg te laten loopen, zonder dat deze
geleid, bewaakt of bestuurd worden.
Art. 20 wordt goedgekeurd, nadat daarin is bepaald dat
alleen zonder vergunning van den bestuurder" op een rijtuig
klimmen verboden is.
Daar eenige leden het te beperkend vinden om het oplaten
van vliegers binnen de kom geheel te beperken, wordt art. 21
aldus gewijzigd: »Het is verboden binnen de kom der
gemeente, op den openbaren weg, pleinen of markten uitge
zonderd, vliegers op te laten."
Art. 22 wordt als volgt gewijzigd
Art. 22. Het is verboden, behalve door de daartoe van
wege de gemeente aangestelde personen
a. iets bij omroeping bekend te maken, of eenig stuk aan
te plakken anders dan op eigen perceelen, tenzij eigenaar of
rechthebbende daartoe vergunning heeft gegeven;
b. eene aangep'akte bekendmaking te bekladden, onleesbaar
te maken of ontijdig af te scheuren.
Aan art. 23 stelt de heer Dees voor eene bepaling toe te
voegen, waarbij het venten en muziekmaken langs de huizen
aan niet ingezetenen wordt verboden, tenzij met toestemming
van Burg, en Weth.
De Voorzitter Wat dat muziekmaken betreft, dat is reeds
geregeld en cen zaak van den Burgemeester. Verder zou
het echter eon bepaling zijn in strijd met de Grondwet, die
het recht van handeldrijven waarborgt. En hoe nuttig
zoo'n bepaling ook zou zijn, omdat het doel er van alleen is het
tegengaan van de vertnomde bedelarij men heeft er nog
niets op kunnen vinden. In vele vergaderingen van burge-
meesters en secretarissen is de zaak ter sprake gebracht,
maar zonder resultaat. Men heeft ook al eens eene zoodanige
verordening oogluikend laten doorgaan, maar bij overtreding
en proces-verbaal deswege bleven veroordeelingen uit. Het
eenige mlddel om de lui te weren is dusniet van hen
koopen, hoewel dat dikwijls moeilijk is.
De heer DeesSoms worden de mensehen gedwongen
om te koopen.
Enkele leden vinden het verbod van art. 26, om zich als
besteller, pakjesdrager of wegwijzer aan te bieden, wel wat kras.
De VoorzitterMen schijnt dit verkeerd te begrijpen.
Men mag wel iemand vragen om die diensten te verrichten,
maar ze mogen u hunne diensten niet opdringen, dat veroor-
zaakt veel last.
Verschillende leden beamen dit, en na deze toelichting,
wordt het artikel goedgekeurd.
In art. 28 wordt sub a, het"(verbod vau ongekleed op den
openbaren weg loopen geschrapt, daar het W. van S. daarin
voorziet.
Aan art. 29, verbiedende het zwemmen in de gemeente-
haven en de stadsgrachten, wordt toegevoegd dat het ook
verboden is in het kanaal binnen^den afstand van 500 Meters
van de sluizen.
Deze toevoeging heeft ook ten doel hot zwemmen in de
vluchthaven te verbieden.
Art. 31 wordt vastgesteld als volgtHet is verboden op
of aan den openbaren weg paarden, czels, hoornvee en varkens
te laten dekken of bespringen.
Art. 32 wordt toepasselijk verklaart op plaatsen aan den
openbaren weg gelegen.
Art. 34 wordt besloten te lezen als volgt: Het is ver
boden op of aan den openbaren weg in de kom'der gemeente,
te wateren anders dan in de daartoe bestemde bakken of aan
een andere natuurlijke behoefte te voldoen.
Volgeos de eerste redactie zou het geoorloofd zijn geweest
in de waterbakken aan eene andere natuurlijke behoefte te
voldoen, wat niet in de bedoeling ligt om dat toe te staan.
(Wegens het gevorderde uur wordt de zitting thans geschorst.
Het in de voortgezette vergadering behandelde7volgtJn ons
volgend nummer.)
3
VLAG.
NAAM.
M'.
Van en naar.
Lading
Voor Ter lenien 1
16
Eng. barge
Geneste
350
Great Yarm.
ijzer
Eng. s.8.
Ann Webster
2241
Londen
stukg.
I an Ter
leuien
15
Eng. s.s.
Nelljess
1402
Goole
ledig
idem
Constautine
2180 New-Castle
idea
16
idem
Hailing
2199
Londen
stukg.
Eng3m.sch.
Dashing Wave
471
Dublin
phosph.
t'uur
Gent i
15
Eng. s.s.
Ibis
3378
Manchester
stukg.
Noor. s.s.
Avis
3040
Riga
hout
Eng. s.s.
Sea Belle
2152
Londen
stukg.
Dnits. s.s.
Gemma
2422
Sdrnoes
hout
16
Eng. s.s.
Abbotsford
2979
Leith
stukg.
Van (rlent
I
15
Belg. s. s.
Gabrielle
508
Ostende
ledig
Eng. s.s.
Astrologer
2580
Goole
stukg.
idem
Ralp Creyke
1944
Goole
idem
idem
Isle of Duraey
2540
idem
idem
idem
Sea Serpent
2553
Londen
idem
16
idem
Altona
1901
Goole
dem
Deens. s.s.
Stjerneborg
3449
Blyth
ledig
Eng. s.s.
Fulmar
3403
Liverpool
stukg.
idem
Ibis
3378 ]Antwerpen
idem
Van Selzaete i
16
Eng. s.s.
Alchymist
1079
Dieppe
ledig
Fra. brik
Marie
578 JPort Lanay
phosph.
VAN HET
De uren zijn aangegeven in spoortijd, de tusschen
geplaatste cijfers geven den plaatstijd aan.
Het kantoor is open voor den post- en telegraafdienst
op werkdagen van 7,30 [7,50] vm. tot 8,30 [8,50] nm.
op Zon- en feestdagen van 7,308,30 [7,50—8,50] vm.,
12,30—1,30 en 6,30—7,30 [12,50—1,50 en 6,50—7,50] nm.
Voor het behandelen van postwissels en quitantien alleen
op werkdagen van 8,30 [8,50] vm. tot 2,30 [2,50] nm.
Voor den dienst der Rijkspostspaarbank en de verzending
van postpakketten op werkdagen van 7,30 [7,5' vm. tot
8,30 [8,50] nm. Daarenboven voor de spaarbank op Zon-
en feestdagen van 7,308,30 [7,508,50] vm.
LAATSTE BUSLICHTINGEN TEN KANTORE.
4,30 en 9,45 vm. en 1,25 nm. [4,50 en 10,05 vm. en 1,45 nm.]
voor verzending naar geheel Nederland met uitzondering
van ZeeuwschVlaanderen's oostelijk deel.
4,50 en 11,18 [6,10 en 11,38] vm. voor verzending naar
Sluiskil, Sas van Gent, Philippine, Westdorpe en het
buitenland. Bovendien voor verzending als hiervoren
met uitzondering van Sluiskil te 4,17 [4,37] nm.
5,40 [6,vm. voor verzending naar Zeeuwsch-Vlaanderen's
oostelijk deel met uitzondering der onder de hiervoren
genoemde lichting begrepen plaatsen, Hoek, Overslag
Koewacht en Zuiddorpe.
9,02 [9,20] vm. voor verzending naar Zeeuwsch-Vlaanderen's
oostelijk deel met uitzondering van Hoek, Sluiskil. Sas,
van Gent, Philippine en Westdorpe.
9,40 [10] vm. vertrek der bestelling in derichting van Driewegen.
Spni enz. (Op de terngreis bestelling Zwaantje enz.)
9,40 [10,—] vm. en 4,55 [5,15] nm. voor verzending naar Hoek,
10,10 [10,30] vm. vertrek der buitcnbestelling naar de Nieuwe
Neuzen-. Sluis-, Zevenaar-, Vlooswijk-, Goeschen- en
Willemskerkepolders, Boerengat, Vingerling en aan de
Westzijde van 't Kanaal.
5,18 [5,38] nm. voor verzending naar Zeeuwsch-Vlaanderen's
oostelijk deel, met uitzondering van Sluiskil, Hoek,
Sas van Gent, Philippine, Westdorpe, Zaamslag, Koewacht
en Overslag.
LICHTING DER HULPBUSSEN
op werkdagen.
Aan het Raadhuis 3,40 vm. spoortijd,
8,55
11,10
1,nm.
4,—
Aan de Rosegkacht 8,45 vm. spoortijd,
11,—
3,50 nm.
9,5
Aan het Station 9,5 vm. spoortijd,
12,55 nm.
3,50
8,43
Op Zon- en feestdagen hebben de verzendingen en bus-
lichtingen in den namiddag niet plaats.
De bestelling der brievenpost begint op werkdagen te
7,8,30, 11,— vm., 2,15 en 7,30 nm. [7,20 8,50, ll,20vm.
2,35 en 7,50 nm.] op Zon-en feestdagen alleen te 9,30 [9,50]
De bestelling van de pakketpost begint op werkdagen
te 1),[11,20] vm. en 5,30 [5,50] nm„ op Zon- en feest
dagen et 9,[9,20] vm.
4,vm. plaatstijd.
9,15
11,30
1,20 nm.
4,20
vm.
11,20
4,10 nm.
9,25
9,25 vm.
1,15 nm.
4,10
9,3
plaatstijd.
plaatstijd.
v. Ter N' uzen n. Gent
it Sluisk 1
Slu'skil brug)
n Philippine
Sas van Gent ^omst
(vertrek
Selzaete
(vertrek
Aank. te Gi nt (kl. st.)
te Gent (gr. st.)
1) Peze trein vertrelct des
5,35
5,43
5,45
5,49
5,59
6 00
6.03
6 20
6.56
7.10
8 35
8,42
8.45
8,50
8.58
8.59
9,04
9,10
9.46
9,58
1)12,03
12,12
12,15
12,20
12.28
12.29
12,34
12,49
5,18
5,21
5.24
5,28
5.36
5.37
5,42
5,52
Woensdags om 12,15.
1,80 6,38
8,05
8.12
8.15
8,20
8.30
8.31
8,36
8,50
9.23
9,34
v. Gent(gr st.)n.T.N. 5,24 8,20 *12,06 5,02 $6,33 t7,20 7,37
Gent (kl st.)
Selzaete Ca'.nkomst
(vertrek
v. Sas van Gent
Philippine
Sluiskil (brug)
Sluiskil
5,37 8,31 12,17 5,12 6,58 7.36 8,07
6,1,3 9,05 12,48 5.46 7,40 8,07 8 42
6,17 9,09 12,51 6,'0 8,12 8,12
6,29 9,21 1,08 6,15 8,32 8,32
6,37 9,30 1,1 1 6,05 8 41 8 41
6,41 9,34 1,14 6,35 8 46 8,46
6,45 9,36 1.17 6 40 8 53 8.58
Aank. te Ter Neuzen 6.51 9,43 1.25 6,50 9,9.
's Vrijdags vertrekt deze trein nit Gent nm 12 nur.
Deze trein rijdt alleen op Zon- en feestdagen.
t Deze trein rijdt niet op Zon- en feestdagen.
CORRESPONDENTIE.
v. Selzaefe n. Eccloo 6,18 9,08 12,53 5,51 8,5.3
Eecloo n. Selzaete 5,15 8.12 11,50 4,43
Selzaete n. Moerbeke en Lokercn 6.18 9.09 12,52 5,47
Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,31 7,14 12.05 3,44
Gent n. Brussel 7,19 10 50 I .37 6.53 9.44
Brussel n. Gent 7.01 9,18 2,38 6,01 6,29
Gent n. Ostende 8,22 10.52 4,05 9,43
Ostende n. Gent 6,05 10,50 8,31 5,18 8,25
v. Ter Neuzen 6,25 9.47 1,28
St. Nicolaas 7,42 11.29 2,45
Aank. te Gent (Waeg) 8,43 12,29 3,25
8,59
5,52
7,09
8,14
v. Ter Neuzen
6,25
9,47
1,28
5,52
Sluiskil
6,33
9,55
1,36
6.00
Axel
6,42
10,04
1,45
6,09
Kijkuit
6 50
10,12
1,58
6.17
Hulst
6,59
10,21
2,02
6,26
Clinge
7,15
10.37
2.18
6,42
St. Gilles
7,24
10,46
2.26
6,51
Aank. te St. Nicolaas
7,83
10,55
2.35
7.00
Vertr.
8,28
10,57
8 05
7,17
Aank. te Mechelen
9.22
11,53
4,04
8,16
v Mech. n. St. Nic. en
T. Neuz.6,38
10,28
1,25
6,03
St. Nicol. n. Ter Neuzen 7,50
11,40
3,10
7.25
St. Gilles
8,—
11,50
3,20
7,36
Clinge
8,10
12.00
8,30
7.48
Hulst
8,82
12,22
3,50
8,10
Kijkuit
8.40
12,30
3,58
8,18
Axel
8,48
12,38
4,06
8,26
Sluiskil
8,57
12,47
4.14
8,35
Aank. te Ter Nenzen
9,05
12,55
4,22
8,48
Aank.
Eekloo per spoor
7.12
9,49
1.50
6,46
Vertr.
Eekloo ST.
7,17
9.50
4,29
6,58
9
Watervliet H.
8,06
10,39
5.17
7.51
9
IJzendijke
8,24
11,05
5,36
A 8,2o
Aank.
Schoondijke
8,47
11,35
6,—
Vertr.
Schoondijke
9,32
1,45
9,38
tl
IJzendijke
10.30
2,06
7i
10 30
If
Watervliet L
6.21
11,18
3,15
*T3
a
12,25
Aank.
Eekloo
u i
k f
6 58
11,48
3,58
1,—
Vertr.
per spoor
8,12
11,50
4,43
4,43
Aank.
Maldeghem per spoor
7,41
9,52
1,37
6.55
Vertr.
7,42
10,00
1,38
7,10
Aank.
Draaibrng
8,32
11,-
2,34
8.06
Vertr.
Schoondijke
9,30
11,50
8,20
8,52
Aank.
Breskens
9,53
12,15
3,45
9,15
6,23
10,34
1,18
6.48
10,59
1,43
8,32
11,51
2,37
9,22
12,42
8,38
9,29
12,56
4.09
Vertr. Breskens
Aank. Schoondijke
Vertr. Draaibrug 6.13
Asnk. Maldeghem 7,11
Vertr. v per spoor 7,19
Vertr. Draaibrug 5,81 6.09 7,35 9,37 11,07 11,51 2,35 5,33
Aank. Sluis 5,48 6,26 7,52 9,54 11,24 12,08 2,48 5,48
Vertr. Sluis 5,51 6,29 8,10 10,43 11,29 2,18 5,06 7,48
Aank. Draaibrug 6,08 6,46 8,27 11,00 11,46 2,30 5,23 8,05
v. Ter Neuzen 12,03 5.13
Selzaete 12,52 5.47
Brussel 3,15 9,37
v. Brussel 5,86 10,18
Selzaete 9,09 12,51
a. Ter Neuzen 9,48 1,25
CORRESPONDENTIE (t).
v. St. Niculaas n. Antwerpen 7,43 11,42 2,50 7,18
Antwerpen n. St. Nicolaas 6,49 10,36 2,04 6,16
St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11,51 3.26 7,41
Moerbeke n. St. Gilles 6,43 9,54 1.15 6,14
Mechelen n. Brussel 9,28 11,54 8,20
Brussel n. Mechelen 6,02 9,41 5 36
Mechelen n. Leuven 9,25 1,23 4,14 10,19
Lenven n. Mechelen 5,44 10,01 12,10 5,32
(f) Deze uren geven de directe eorrespoDdentie van en naar
Ter Neuzen aan.
v. Vlissingen n. Roosendaal 6,53 9,15 1,07 3 40 *5,25 6,20
v. Roosendaal naar Vlissingen 6,50 *9,16 9,27 10,21 1,19
4,10 7.40 9,10
le en 2e kinase.
v. Vlissingen, Remise: vm. 4,50 5,55 (alleen op werkd.) Van
de Zeilmarkt8,00 9,30 11,00 11,45 am. 12,30 1,15
2,00 2,45 3,30 4.15 5,10 5,55 6,55 7,45 8,80
9,15 10,15.
Middelbnrg: Naar de Zeilmarkt, Vlissingen: vm. 5,20 6,28
(alleei op werkd.) 8,45 10,15 11,50 nm. 12,35 1,20
2,05 2,50 3,35 4,20 5,15 6,00 7,00 7.5C 8,85 9,20
10,20 11,00.
v Hulst n. Walsoorden: vm. 7,00 13,00 nm. 2.05 8,05
Walsoorden n. Hulst ongeveer 9,11,30 imu 3,15 6,15
Walsoorden u. Vlake: vm. 5,20 9,nm. 12,50 8,80
Vlake n. Walsoorden vm, 8,10 31 nm 2,16 5 15