s"»~ ssr
1
Middelen van vervoer.
en huishoudelijke artikelen. Gelukkig waren de
ineesle kostbaarheden en waarden elders geborgen
geweest.
Onmiddellijk werd aangifte gedaan bij de politie.
Deze vermoedde terstond, liier met geen inbreker
of inbrekers van beroep te doen te hebben, omdat
zij geen gebruik hadden gemaakt van eigen werk-
tuigen, maar van gereedschappen van den heer
Van Verre.
De recberche vond dra bij opkoopers boeken
en de inbrekers werden opgespoord. Een van hen
werd Zondagnacbt uit zij a bed gehaald. Het zijn
twee jongens van 15 a 16 jaar, van fatsoenlijk
uiterlijkeen van hen is de zoon van een ge-
pensionneerd offieier.
Zij hebben een volledige bekentenis afgelegd.
Volgens hunne verklaring zijn zij veertien dagen
met de inbraak bezig geweest. Den eersten keer
drongen zij door een klein raampje bij de beneden-
deur naar bir.nen later gingen zij door de be-
nedendeur zelf, die zij, na haar van binnen geopend
te hebben, met een touwtje vastbonden.
'N reemd, dat niemand der buren iets van het
herhaaldelijk in- en uitgaan van de jongens bemerkt
lieeft, daar zij hun bezoeken aan de woning van
den heer \an Verre steeds bij dag brachtennog
meer verbazing mag het wekken, dat niemand ge-
zien heeft, dat de jongens door het raampje kropen,
wat naar hun zeggen des middags otn vier uur is
geschied.
Een groot gedeelte van de bemanning van
het Eransche zeilschip ,/Emile-Siegfried", van
Havre, is bij aankomst van dat vaartuig in de
haven van Noumea (Nieuw-Caledonie) gearresteerd
en in de gevangenis gezet tengevolge van ernstige
gebeurtenissen, die gedurende de reis aan boord
van het schip hebben plaats gehad.
Het heet, dat de bemanning 90 dagen lang,
bijna onmiddellijk na het vertrek uit Havre in
opstand is geweest tegen den kapiiein, en dat
deze, om de //Emilie-Siegfried" behoudente Noumea
binnen te brengen, geuoodzaakt is geweest ge
durende de laatste 14 dagen van de reis met een
revolver gewapend zelf aan het roer te blijven
staan.
Twaalf matrozen van de 30 mannen der equipage,
alsmede de eerste offieier zijn in hechtenis ge-
nomen. Zij worden beschuldigd van poging tot
moord met voorbedachten iade, poging tot ver-
giftiging, muiterij aan boord, verduistering, diefstal,
dienstweigering, vernieling en bedreiging met
doodslag.
Men zegt, dat de bemanning een bedrag van
25,000 francs had gekregen, indien zij aan het
muiten sloeg, den kapitein deed verdwijnen en
het schip deed zinken. De oorzaak duartoe zou
zijn een valsche polis tot verzekering tegen onge-
lukken, die de kapitein niet had kunnen bemach-
tigen voor zijn vertrek naar Noumea.
De eerste-officier schijnt de medeplicbtige te
zijn van dengene, die door de valsche polis belang
heeft bij het te gronde gaan van het schip. Hij
is dan ook de bewerker en de leider geweest van
de muiterij tegen den kapitein.
De kok beeft getracht, den kapitein te vergif-
tigen door rattenkruid in diens chocolade en thee
te mengen. Touwen zijn doorgesneden, de water-
vaten lek gemaakt enz., alles om te bewerken,
dat het schip, voor de aankomst te Noumea ver-
laten moest worden.
Doordat de stuurman een bekentenis aflegde,
kreeg de kapitein kenuis van het complot. Hij
liet toen onmiddellijk den eersten-officier en vier
matrozen in de boeien sluiten.
Een gerechtelijk onderzoek is geopend. De
zaak zal door het parket te Havre worden be-
handeld.
ZEET1JDINGEN.
Van 10 tot en met 12 September.
a
a
ent
Van 12 tot en met 14 September werden langs
de Oostsluizen alhier 84 binnenvaartuigen op
en 20 afgeschut door de West si. 8 opgeschut
Green wich-ti|d.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Eekloo naar Schoondyke.
Sciiooudijke naar Eekloo.
naldegheiu-Draaibrug Sclioondijke-Breskcns
Breskeus-Schooudijke Draaibrug-Naldegliem
llraaibrug naar Sluis. (Volledigen dienst.)
Sluls naar Draaibrug. (Volledigen dieust.)
Van Ter Neuzen over St. Nlcolaas naar Gent.
Spoorweg Ter NeuzenMechelen.
Ter NeuzenBrussel
over Eokereii.
s,2e
Spoorweg VlissiiigenRoosendaul.
Stoointrain VlissiiigenHiddelburg.
atadsiyd.
Wageudienst IliilstWaisoorden.
Spoorbootdienst WalzoordeiiVlakc.
VLAG.
NAAM.
ML
Van en naar.
Lading.
Voor Ter lenseui
13
Eng. sch.
Amerauth
395
Pentowan
pijpaarde
14
Eng. s.s.
Handel
2192
Londen
stukg.
Van Ter
.%'eazeu i
13
Eng. sch.
Cornucopia
439
Dublin
phosph.
Eng. barge
Bona
290
Ipswich
idem
Eng. s.s.
Ann Webster
2241
Londen
stukg.
idem
Golfer
1066
idem
macadam
14
idem
Greenwood
2625
Blyth
ledig
Voor
(>ent
13
Eng. s.s.
Egret
3492
Manchester
stukg.
Deens. s.s.
Gorm
4980
Libau
hout
14
idem
England
2870
Riga
idem
Eng. s.a.
Wark worth
1862
New-Castle
stukg.
idem
Sea Belle
2152
Londen
idem
idem
Truro
2366
Hull
idem
idem
Ouse
2158
Goole
idem
Van 4
i
13
Eng. sch.
Thistle
345 Ipswich
phosph.
idem
Marian
316
Plymouth
idem
Ned. sch.
Ocean
549 [Gothenburg
ijzergrond
Eng. s.s.
Sea Serpent
2553
Londen
stukg.
idem
Aire
1763
Goole
idem
Ned. s.s.
Talisman
2025 Leith
idem
14
Belg. s.s.
Handel
2162 Kingslynn
macadam
Eng. s.s.
Egret
3492
Antwerpen
stukg.
Deens. s.s.
Svend
3777
Blyth ledig
Duits. s.s.
Commerzienrath
Fowles
2539
Methil
idem
r. Ter Neuzen n. Gent
a Sluiakil
Slu'akil (brug)
ii Philippine
Sai nn Gent
(aankomst
(vertrek
Aank. te Gent (kl. at.)
te Gent (gr. »t.)
8,37 1)12,03
5,35
5,43
5,45
5,49
8 00
8,03
2)5,20 8.20
6,10 6,56
6,25 7,10
1) Deze trein vertrekt des Woensdags om 12,15.
2) 's Vrijdig# nlleen.
Selzaete
8,46
8.48
8,52
9,01
9,05
9,10
9,46
9,58
12,12
12,15
12,20
12.2
12,34
12,49
5 .3
5,21
5,24
3,28
5,87
5,42
5,52
1,30 6,88
8,05
8,12
8,16
8,20
8,81
8,36
8.50
9,2.1
9,34
v Gent (gr. st.)n.TerNeuzen 5,24
8,20
•12,06
5.02
7,57
Gent (kl. st.)
5.87
8,81
12,17
5,12
8,07
6,18
9,05
12,48
5,46
8,42
6,17
9,09
12,51
6,' 0
8,55
Sas van Gent
6,29
9,21
1,08
M5
9.1C
i Philippine
6,37
9,30
1,11
6,25
9 18
v. Slaiskil (brug)
6,41
9,34
1,14
6,85
9.18
Sluiskil
6,45
9,36
1.17
6.40
9,27
Aank. to Ter Nenzen
6,51
9,43
1,25
6,10
9.35
'aVrijdags vertrekt deze trein uit Gent
om 12
uur.
CORRESPONDENCE (f).
T. Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,51 8,53
a Eecloo n. Selzaete 5,15 8.12 11,50 4,48 7,46
a Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09 12,52 5,47 8,52
a Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,31 7,14 12,05 8,44 8,08
i Gent n. Brussel 7,19 10.50 1,37 6,53 9,44
Brussel n. Gent 7,00 9,16 2,38 6,08 2,21 voomiddag.
Gent n. Oatende 8,22 10,49 8,55 7,09 9,48
p Oatende n. Gent 6,05 8,58 3,31 5,48 8,86 roormiddag.
Aank.
Vertr.
Eekloo per spoor
Eekloo ST.
a Watervliet H.
a [Jzendijke
Aank. Schoondijke
7,12
9,49
1,50
6,46
7,17
9,50
4,29
6,58
8,06
10,39
5,17
7,51
8,24
11,05
5,40
A 8,25
8,47
11,35
6,05
■CJ
Vertr. Schoondijke
a IJzendijke
a Watervliet L 3 6,82
Aank. Eekloo g i 7,05
Vertr. per spoor 8,12
9,32
10,20
11,12
11,43
11,50
1,45 4,42
2,10 5,10 M
3,15 5.53
3,58 6,29
4,43 7,46
9,82
10,20
12,25
1,-
Aank.
Maldeghem per spoor
7,41
9,52
1,87
6,55
7.-
Vertr.
9
7,42
10,00
1,38
Aank.
Draaibrug
8,82
11,—
2,31
8,—
Vertr.
Schoondijke
9,30
11,50
3,20
8,50
Aank.
Breskens
9,53
12,15
3,45
9,10
Vertr. Breskens 6,23 10,84 1,18 4,1!
Aank. Schoondijke 6,48 10,59 1,43 4,4i
Vertr. Draaibrug 6.13 8,32 11,51 2,37 5,8C
Aank. Maldeghem 7,11 9,22 12,42 3,38 6,25
Vertr. per spoor 7,19 9,29 12,56 4,09 6,3C
Vertr. Draaibrug 5,31 6.09 7,35 9,37 11,07 11,51 2,82 5,30 8,10
Aank. Sluis 5,48 6,26 7,52 9,54 11,24 12,08 2,47 5.45 8,27
Vertr. Sluis 5,51 6,29 8,10 10,43 11,29 2,10 5,06 7,43 8,81
Aank. Draaibrug 6,08 6,46 8,27 11,00 11,46 2,37 5,23 8,00 8,'8C
v- Ter Nenzen 6,25 9.47 1,28
a St. Nicolaas 7,42 11,28 2*89
Aank. te Gent (Waea) 8,40 12,26 3,19
5,52
7,08
8,12
r. Ter Nenzen
Sluiakil
a Axel
a Kijkuit
Hulst
Clinge
a St. Gillei
Aank. te St. Nicolaaa
v«rtr.
Aank. te Mechelen
6,25
6,38
6,42
6.50
6,59
7,15
7,24
7,33
8,28
9.24
9.47
9,55
10,04
10,12
10,21
10,37
10,41
10,55
10,57
11,53
1.28
1,36
1,45
1,53
2,02
2,18
2,26
2.35
8 05
4,04
v.
Mech. n. St. Nic. en T. Ncuz.6,88
10,28
1,25
9
St. Nieol. n. Ter Neuzen 7,50
11,40
3,10
9
St. Gilles
8,—
11,50
8,20
9
Clinge
8,10
12,00
8,30
9
Hulst
8,32
12,22
8,50
9
Kijkuit
8.40
12.30
3,58
9
Axel
8,48
12,38
4,06
9
Sluiskil
8,57
12,47
4,14
Aank. te Ter Neuzen
9,05
12,55
4,22
v.
Ter Neuzen 1203 5.18
v. Brussel
5,87
10,18
a
Selzaete 12,52 5,47
Selzaete
9,09
12,51
a
Brnsael 3.15 9,36
a. Ter Neuzen 9,43
1,25
5.5S
6,00
6.09
6.17
6,22
«,41
6,50
7,07
7,16
8.16
6,03
7,25
7,36
7,48
8.10
8.18
8,35
8,43
8.5*
9, 4
CORRESPONDENT! E (t).
St. Nicolaas n. Antwerpen 7t<2 11,35 2,56 7,14
Antwerpen n. St. Nicolaaa 6,49 lO,37 1,58 6,18
St. Gillei n. Mgerbeke 8,01 11,51 3,26 7,41
Moerbeke n. St. Gillei 6,43 9,54 1.15 6.14
Mechelen n. Brussel 9,28 11,55 4,15 8,20
r Brussel n. Mechelen 6,10 9,42 12,44 5.36
a Mechelen n. Leuven 9,26 1,23 4,14 10,16
a Lenven n. Mechelen 5,44 10,01 12,10 5.32
(t) Deze uren geven de directe eorrespondentie van »n naar
Ter Neuzen aan.
r Vlissinzen n. Roosendaal 6,53 9,15 1,07 3,40 *5,25 6,20
v, Rooaendaal naar Vlisaingen 6,50 9,16 9,27 10,21 1,19
4,10 7 40 9,10
le en 2e kinase.
v, Vliaaingen, Remise vm. 4,50 5,55 (alleen op werkd.) Van
de Zeilmarkt: 8,00 9,30 11,00 11,45 nm. 12,30 1,15
2,00 2,45 3,80 4.15 5,10 5,55 6,55 7,45 8,30
9,15 10,15.
Uiddelburg: Naar de Zeilmarkt, Vliaaingen: vm. 5,21 6,23
(all.ei op werkd.) 8,45 10,15 11,50 nun. 12,35 1,20
2,05 2,50 3,35 4,20 5,15 6,00 7.00 7.5C 8,35 9,20
10,20 11,00.
v Hulst n. Waisoorden: vm. 7,00 11,00 nm. 2,05 8,05
w Waisoorden n. Hulst ontreveer 9,11,30 jiu. 3,15 6,15
t Waisoorden n. Vlake: vm. 5,20 9,nm. 12,50 8,30
B Vlake n. Waisoorden i vm. 8,— 10 31 am 2,16 5 15