W E R K E N nab ij NEUZEN. ove-'" or>-- kanaaldijk in den Papeschorpolder en wordt voortgezet door dien in den Ooegorspolder. In dien kanaaldijk wordt eene opening ge- spaard, waardoor het zijkanaal van de Axelsche Sassing door eene zuidelijke ombuiging in ver- binding blijft met het kanaal. Over die opening wordt een draaibrug gebouwd met eene door- vaartopening van 7 M. wijdte en eene breedte tusschen de leuningen van 3,20 M. De dijk langs de zuidzijde van het zijkanaal van de Axelsche Sassing wordt aangesloten tegen den oostelijken kanaaldijk in de Axelsche Vlakte, waardoor de Vlakte wordt afgesloten van het kanaal. De bestaande vaargeul langs den kanaaldijk voor den Louisapolder (tnsschen de bestaande brug te Sluiskil en Stroodorpe) wordt door een geul van gelijke diepte en breedte langs den dijk van den Nieuw- Papesehorpolder in verbinding gebracht met het nieuwe kanaalvak boven de Axelsche Vlakte. Aan het Noordelijk einde van de vaargeul loor de Axelsche Vlakte, verkrijgt het kanaal eene bodembreedte van 57 M. over 500 M. lengte, welke daarna over ongeveer 650 M. lengte overgaat in- de normale breedte van 20 M. In dit 57 M. breede kanaalvak worden gebouwd de nieuwe draaibrug voor gewoon- en die voor spoorwegverkeer, ter vervanging van de bestaande bruggen. De draaibrug voor gewoon verkeer wordt gebouwd ongeveer 70 M. boven- of zuidwaarts van de bestaande spoorwegbrug of ongeveer 225 M. noordwaarts van de bestaande brug voor gewoon verkeer. De steenen onderbouw bestaat uit 3 pijlers en 2 landhoofden. De ijzeren bovenbouw be staat uit een draaibaar gedeelte lang ongeveer 60 M. en twee vaste gedeelten, het westelijk lang ongeveer 14 M., het oostelijke lang on geveer 19 M. Tusschen de leuningen is de breedte van het draaibaar gedeelte 5,50 M. en van de vaste gedeelten 6,50 M. De breedte van het bovendek is over de geheele lengte der brug 5,50 M. Op de vaste gedeelten kunnen alle, op het draaibaar gedeelte de meeste voertuigen elkander passeeren. De nieuwe brug over het kanaal voor den spoorweg Gent—Ter Neuzen wordt gebouwd ongeveer evenwijdig aan en op een afstand van ongeveer 37 M. zuidwaarts van de bestaande spoorwegbrug. De steenen onderbouw bestaat uit drie pijlers en twee landhoofden. De ijzeren bovenbouw bestaat uit een draaibaar gedeelte lang ongeveer 63 M. en twee vaste gedeelten lang ongeveer 14 en 19 M. In geopenden stand bevinden de beide draai- bruggen zich gedeeltelijk naast elkander en geven dan twee doorvaartopeningen, van 21 M. wijdte. De onderkant van de vaste gedeelten van beide bruggen ligt 2 M. boven den toekomstigen waterspiegel. De bovenkant der spoorstaven op de draaibrug is evenals de bovenkant van het dek van de brug voor gewoon verkeer aangenomen op 2,87 M. boven den toekomstigen waterspiegel. In verband met het bouwen der nieuwe spoorwegbrug over het kanaal, wordt de spoorweg GentTer Neuzen wederzijds aan deze nieuwe brug aangesloten, waartoe ornleg- ging van dien spoorweg noodig is van af den doorgang van den dijk van den Nieuw-Vogel- schor of Westdorpepolder tot aan de aansluiting met den spoorweg MechelenTer Neuzen bij station Sluiskil. Tengevolge van de verlegging van de spoor- baan, die de Rijkswaterleiding snijdt en in het lichaam van den dijk tusschen den Louisa en den Pierssenspolder valt, worden genoemde waterleiding en dijk, noordwaarts omgelegd, ongeveer evenwijdig aan de te maken spoorbaan. Aan het westelijk einde der omlegging wordt de Rijkswaterleiding met een steenen duiker onder door de nieuwe spoorbaan gevoerd. De om te leggen waterleiding en dijk verkrijgen afmetingen als de bestaande. Ongeveer ter plaatse van den westelijken dijk van den Ooegorspolder wordt aan de zuidzijde der nieuwe spoorbaan een haltegebouw gesticht, terwijl aan de noordzijde eene ruime losplaats bij de spoorweghalte wordt ingericht. De grintweg op den westelijken dijk van den Ooegors polder wordt aan de noordzijde van de nieuwe spoorbaan aan den westelijken kanaaldijk aan gesloten, waardoor van de twee bestaande over- wegen alleen die in den westelijken kanaaldijk in stand blijft. Oma Zevenaa SCfiA A L 1:25000. Bewesten Ter Neuzen zal in den Vlooswijk- polder een schutsluis worden gebouwd, verbonden door een nieuwen kanaalarm met het bestaande kanaal en door een voorhaven met de Wester- Schelde. Het zuidelijk front der schutsluis ligt ongeveer 65 M. benoorden de as van den Vlooswijkschen wegde as van de sluis ligt ongeveer 260 M. uit de as van den westelijken kanaalarm tegen- over dien weg. De schutsluis bestaat uit 2 steenen sluis- hoofden verbonden door twee schutkolkmuren lang 140 M. De wijdte der sluishoofden be- draagt 15,75 M., die der schutkolk 26 a 27,50 M. De bovenkant van de dekzerken op de beide sluishoofden en de schutkolkmuren is 2,87 M. boven het toekomstig kanaalpeil of 3,08 M. boven gewoon H. W. Ieder sluishoofd wordt voorzien van een paar eb- en een paar vloeddeuren. De vloeddeuren zijn waterkeerend tot 3,08 M. boven gewoon H. W., de ebdenren tot 1,77 M. boven het toekomstig kanaalpeil. De slagdorpel van het zuidelijk of binnen- sluishoofd ligt 7,65 M. beneden den toekom stigen kanaalwaterspiegel, die van het noordelijk of buitensluishoofd 1,63 M. lager, zijnde 9,07 M. onder gewoon H. W. en 5,12 M. onder ge woon L. W. De nieuwe kanaalarm, tot verbinding van de schutsluis en het verbreede kanaal vomit hiervan eene regelmatige voortzetting. De breedte van den kanaalarm bedraagt in den bodem 50 M. Bij de samenkomst met het bestaande kanaal jnist boven de nieuwe loskade, wordt die breedte aanmerkelijk grooter n.l. ongeveer 120 M. Over den nieuwen kanaalarm wordt een draaibrug gebouwd met 2 doorvaartopeningen, ieder 21 M. wijd. De steenen onderbouw bestaat uit drie pijlers en twee landhoofden, de ijzeren bovenbouw uit een draaibaar en twee vaste gedeelten. De breedte der brug is tusschen de leuningen 6,50 M. en op het bovendek 5,50 M. Het bruggedek ligt op 2,87 M. boven den toekomstigen waterspiegel. De lengte van het draaibaar gedeelte is 53 M. en van de vaste gedeelten ieder 17 M. Ook deze brug kan later worden ingericht voor stoomtramverkeer. Tusschen deze draaibrug en de schutsluis wordt de kanaalarm over ongeveer 500 M. lengte segmentvormig verbreed, tot eene grootste breedte van 75 M. in den bodem, ten einde eene ruime ligplaats voor schepen te vormen. De kruin van den westelijken dijk ligt 1,50 M. boven het toekomstig kanaalpeil, behalve nabij de draaibrug, waar zij evenals het bruggedek op 2,87 M. boven genoemd peil ligt. De breedte van den dijk bedraagt 20 a 150 M., welke groote breedte gevorderd wordt in het belang der landsverdedigirig. In den westelijken kanaaldijk wordt nabij de schutsluis in het belang der landsverdediging een overwelfde inundatiesluis gebouwd. Behalve bij de draaibrug, waar hij op 2,87 M. boven toekomstig kanaalpeil ligt, heeft de oostelijke kanaaldijk eene kruinshoogte van 1,87 M. boven dat peil en eene breedte op de kruin van 21,50 M. In dezen kanaaldijk wordt een keersluis gebouwd, waarover een rolbrug breed tusschen de hoofdliggers 4 M., toegang gevende tot een daarachter te maken bergplaats voor sluisdeuren. Het plateau, waarin de schutsluis is ontworpen, heeft eene breedte van ruim 300 M., en komt in hoogte overeen met de dekzerken der sluis. De voorhaven tusschen de te bouwen schutsluis en de Wester Schelde heeft eene lengte van 800 M. De breedte van den bodem, gelegen op 7,39 M. beneden gewoon L. W., bedraagt aan het landeinde 100 M., op het midden der lengte 112,50 M. en aan den mond 80 M. Evenals de westelijke kanaaldijk tusschen de draaibrug en de schutsluis, en het plateau bewesten de schutsluis, wordt de westhavendijk over ongeveer 2/3 der lengte in het belang der landsverdediging als glacis bewerkt, en verkrijgt daartoe eene breedte van 90 a 375 M. Over dit gedeelte komt de hoogte van den westhavendijk overeen met die van het sluis- plateau, zijnde 3,08 M. boven gewoon H. W. Het zeeeinde van den westhavendijk, alsmede de waterkeering, waarmede hij tegen den dijk van den Nieuwen Neuzenpolder wordt aange sloten, verkrijgt eene hoogte van 3,58 M. boven gewoon H. W. De oosthavendijk ligt met de kruin op 3,58 M. boven gewoon H. W., en vormt de verbinding tusschen het sluisplateau en den westelijken hoek van den fortificatie zeedijk. Tot herstel van de uitloozing der Westelijke Rijkswaterleiding, dit door den nieuwen kanaal arm wordt doorsneden, wordt een nieuwe waterleiding aangelegd aan de westzijde van den nieuwen kanaalarm. Deze nieuwe water leiding vangt aan, aan de bestaande bij den oostelijken hoek van den Goesschenpolder, volgt den nieuwen westelijken kanaaldijk en bereikt met een bocht door het glacis de in den Westhavendijk te bouwen uitwateringssluis, waarmede zij in de nieuwe voorhaven uit- loopt. Deze uitwateringssluis verkrijgt twee kokers ieder wijd 2,50 M. De breedte der waterleiding in den bodem bedraagt 6 M. bij den dijk van den Goesschenpolder toenemende tot 10 M. tegen- over de te bouwen draaibrug, welke breedte verder behouden wordt. In het belang der landsverdediging wordt in de nieuwe waterleiding eenerzijds aansluitende aan den dijk van den Goesschenpolder anderzijds aan den westelijken kanaaldijk een overwelfde keersluis gebouwd, waarover het verkeer, dat nu over Brug N°. 14 plaats heeft geleid wordt. Deze keersluis verkrijgt 2 openingen van 2,50- M. wijdte, welke met schotbalken kunnen worden gesloten. Van den Westelijken kanaaldijk bij de te bouwen draaibrug naar den groote weg van Hoek naar Ter Neuzen bij het punt waar deze den dijk van den Goesschenpolder verlaat, wordt een keiweg aangelegd, breed op de kruin 9 M. Deze weg snijdt den Piermansdijk met een steenen doorgang wijd 4 M. Ter plaatse waar de omgelegde waterleiding dien weg snijdt, wordt een steenen duiker gebouwd met twee kokers ieder wijd 2,50 M., sluitbaar met schotbalken. Nog snijdt de waterleiding den Vlooswijkschen weg met een steenen brug met 4 openingen ieder wijd 1,90 M. De Vlooswijksche weg wordt verder met een oprit in het glacis onder 35 op 1 verbonden met den kunstweg op den westelijken kanaaldijk. Het verkeer over den Vlooswijkschen weg en over den zeedijk van den Vlooswijkpolder, welke wegen door den kanaalarm en de voorhaven worden doorsneden, zal na de uitvoering der werken worden geleid over een te bouwen rolbrug over het buitensluishoofd der nieuw te bouwen schutsluis. Deze brug, 4 M. breed tusschen de hoofdliggers zal door een toegangs- weg langs de buitenzijde van en een doorgang in den buitenvestingwal rechtstreeks met de brug bij de Sassche Poort worden verbonden. Langs dezen toegangsweg, de rolbrug over het buitensluishoofd en den Westhavendijk wordt ook voor rijtuigen eene rechtstreeksche ver binding verkregen met den Nieuwe Neuzen polder. Stoomdrukkerij. P. j. VAN DE SANDE. Ter Neuzen. d VloosioiJ/c poZdzr G ocsjchb \Arest elykgftijks V j. re t Rolbr Sch.viUlu.t4 Sfitiomtm. Ziudb Br Vlooswijlc poldei' Schutsluu WfeOott\>eff Untusorper n>erken

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1899 | | pagina 6