W E R K E N nab ij NEUZEN.
ove-'"
or>--
kanaaldijk in den Papeschorpolder en wordt
voortgezet door dien in den Ooegorspolder.
In dien kanaaldijk wordt eene opening ge-
spaard, waardoor het zijkanaal van de Axelsche
Sassing door eene zuidelijke ombuiging in ver-
binding blijft met het kanaal. Over die opening
wordt een draaibrug gebouwd met eene door-
vaartopening van 7 M. wijdte en eene breedte
tusschen de leuningen van 3,20 M.
De dijk langs de zuidzijde van het zijkanaal
van de Axelsche Sassing wordt aangesloten
tegen den oostelijken kanaaldijk in de Axelsche
Vlakte, waardoor de Vlakte wordt afgesloten
van het kanaal. De bestaande vaargeul langs
den kanaaldijk voor den Louisapolder (tnsschen
de bestaande brug te Sluiskil en Stroodorpe)
wordt door een geul van gelijke diepte en
breedte langs den dijk van den Nieuw-
Papesehorpolder in verbinding gebracht met
het nieuwe kanaalvak boven de Axelsche
Vlakte.
Aan het Noordelijk einde van de vaargeul
loor de Axelsche Vlakte, verkrijgt het kanaal
eene bodembreedte van 57 M. over 500 M.
lengte, welke daarna over ongeveer 650 M.
lengte overgaat in- de normale breedte van
20 M. In dit 57 M. breede kanaalvak worden
gebouwd de nieuwe draaibrug voor gewoon- en
die voor spoorwegverkeer, ter vervanging van
de bestaande bruggen.
De draaibrug voor gewoon verkeer wordt
gebouwd ongeveer 70 M. boven- of zuidwaarts
van de bestaande spoorwegbrug of ongeveer
225 M. noordwaarts van de bestaande brug voor
gewoon verkeer.
De steenen onderbouw bestaat uit 3 pijlers
en 2 landhoofden. De ijzeren bovenbouw be
staat uit een draaibaar gedeelte lang ongeveer
60 M. en twee vaste gedeelten, het westelijk
lang ongeveer 14 M., het oostelijke lang on
geveer 19 M.
Tusschen de leuningen is de breedte van het
draaibaar gedeelte 5,50 M. en van de vaste
gedeelten 6,50 M. De breedte van het
bovendek is over de geheele lengte der brug
5,50 M.
Op de vaste gedeelten kunnen alle, op het
draaibaar gedeelte de meeste voertuigen elkander
passeeren.
De nieuwe brug over het kanaal voor den
spoorweg Gent—Ter Neuzen wordt gebouwd
ongeveer evenwijdig aan en op een afstand van
ongeveer 37 M. zuidwaarts van de bestaande
spoorwegbrug.
De steenen onderbouw bestaat uit drie pijlers
en twee landhoofden. De ijzeren bovenbouw
bestaat uit een draaibaar gedeelte lang ongeveer
63 M. en twee vaste gedeelten lang ongeveer
14 en 19 M.
In geopenden stand bevinden de beide draai-
bruggen zich gedeeltelijk naast elkander en geven
dan twee doorvaartopeningen, van 21 M. wijdte.
De onderkant van de vaste gedeelten van
beide bruggen ligt 2 M. boven den toekomstigen
waterspiegel.
De bovenkant der spoorstaven op de draaibrug
is evenals de bovenkant van het dek van de
brug voor gewoon verkeer aangenomen op
2,87 M. boven den toekomstigen waterspiegel.
In verband met het bouwen der nieuwe
spoorwegbrug over het kanaal, wordt de
spoorweg GentTer Neuzen wederzijds aan
deze nieuwe brug aangesloten, waartoe ornleg-
ging van dien spoorweg noodig is van af den
doorgang van den dijk van den Nieuw-Vogel-
schor of Westdorpepolder tot aan de aansluiting
met den spoorweg MechelenTer Neuzen bij
station Sluiskil.
Tengevolge van de verlegging van de spoor-
baan, die de Rijkswaterleiding snijdt en in het
lichaam van den dijk tusschen den Louisa en
den Pierssenspolder valt, worden genoemde
waterleiding en dijk, noordwaarts omgelegd,
ongeveer evenwijdig aan de te maken spoorbaan.
Aan het westelijk einde der omlegging wordt
de Rijkswaterleiding met een steenen duiker
onder door de nieuwe spoorbaan gevoerd. De
om te leggen waterleiding en dijk verkrijgen
afmetingen als de bestaande.
Ongeveer ter plaatse van den westelijken dijk
van den Ooegorspolder wordt aan de zuidzijde
der nieuwe spoorbaan een haltegebouw gesticht,
terwijl aan de noordzijde eene ruime losplaats
bij de spoorweghalte wordt ingericht. De
grintweg op den westelijken dijk van den Ooegors
polder wordt aan de noordzijde van de nieuwe
spoorbaan aan den westelijken kanaaldijk aan
gesloten, waardoor van de twee bestaande over-
wegen alleen die in den westelijken kanaaldijk
in stand blijft.
Oma Zevenaa
SCfiA A L 1:25000.
Bewesten Ter Neuzen zal in den Vlooswijk-
polder een schutsluis worden gebouwd, verbonden
door een nieuwen kanaalarm met het bestaande
kanaal en door een voorhaven met de Wester-
Schelde.
Het zuidelijk front der schutsluis ligt ongeveer
65 M. benoorden de as van den Vlooswijkschen
wegde as van de sluis ligt ongeveer 260 M.
uit de as van den westelijken kanaalarm tegen-
over dien weg.
De schutsluis bestaat uit 2 steenen sluis-
hoofden verbonden door twee schutkolkmuren
lang 140 M. De wijdte der sluishoofden be-
draagt 15,75 M., die der schutkolk 26 a 27,50 M.
De bovenkant van de dekzerken op de beide
sluishoofden en de schutkolkmuren is 2,87 M.
boven het toekomstig kanaalpeil of 3,08 M.
boven gewoon H. W.
Ieder sluishoofd wordt voorzien van een paar
eb- en een paar vloeddeuren. De vloeddeuren
zijn waterkeerend tot 3,08 M. boven gewoon
H. W., de ebdenren tot 1,77 M. boven het
toekomstig kanaalpeil.
De slagdorpel van het zuidelijk of binnen-
sluishoofd ligt 7,65 M. beneden den toekom
stigen kanaalwaterspiegel, die van het noordelijk
of buitensluishoofd 1,63 M. lager, zijnde 9,07 M.
onder gewoon H. W. en 5,12 M. onder ge
woon L. W.
De nieuwe kanaalarm, tot verbinding van de
schutsluis en het verbreede kanaal vomit hiervan
eene regelmatige voortzetting.
De breedte van den kanaalarm bedraagt in
den bodem 50 M. Bij de samenkomst met het
bestaande kanaal jnist boven de nieuwe loskade,
wordt die breedte aanmerkelijk grooter n.l.
ongeveer 120 M.
Over den nieuwen kanaalarm wordt een
draaibrug gebouwd met 2 doorvaartopeningen,
ieder 21 M. wijd. De steenen onderbouw bestaat
uit drie pijlers en twee landhoofden, de ijzeren
bovenbouw uit een draaibaar en twee vaste
gedeelten. De breedte der brug is tusschen
de leuningen 6,50 M. en op het bovendek 5,50
M. Het bruggedek ligt op 2,87 M. boven den
toekomstigen waterspiegel.
De lengte van het draaibaar gedeelte is 53 M.
en van de vaste gedeelten ieder 17 M.
Ook deze brug kan later worden ingericht
voor stoomtramverkeer.
Tusschen deze draaibrug en de schutsluis
wordt de kanaalarm over ongeveer 500 M.
lengte segmentvormig verbreed, tot eene grootste
breedte van 75 M. in den bodem, ten einde
eene ruime ligplaats voor schepen te vormen.
De kruin van den westelijken dijk ligt 1,50 M.
boven het toekomstig kanaalpeil, behalve nabij
de draaibrug, waar zij evenals het bruggedek
op 2,87 M. boven genoemd peil ligt. De
breedte van den dijk bedraagt 20 a 150 M.,
welke groote breedte gevorderd wordt in het
belang der landsverdedigirig.
In den westelijken kanaaldijk wordt nabij de
schutsluis in het belang der landsverdediging
een overwelfde inundatiesluis gebouwd.
Behalve bij de draaibrug, waar hij op 2,87 M.
boven toekomstig kanaalpeil ligt, heeft de
oostelijke kanaaldijk eene kruinshoogte van
1,87 M. boven dat peil en eene breedte op de
kruin van 21,50 M.
In dezen kanaaldijk wordt een keersluis
gebouwd, waarover een rolbrug breed tusschen
de hoofdliggers 4 M., toegang gevende tot een
daarachter te maken bergplaats voor sluisdeuren.
Het plateau, waarin de schutsluis is ontworpen,
heeft eene breedte van ruim 300 M., en komt
in hoogte overeen met de dekzerken der sluis.
De voorhaven tusschen de te bouwen schutsluis
en de Wester Schelde heeft eene lengte van
800 M. De breedte van den bodem, gelegen
op 7,39 M. beneden gewoon L. W., bedraagt
aan het landeinde 100 M., op het midden der
lengte 112,50 M. en aan den mond 80 M.
Evenals de westelijke kanaaldijk tusschen de
draaibrug en de schutsluis, en het plateau
bewesten de schutsluis, wordt de westhavendijk
over ongeveer 2/3 der lengte in het belang der
landsverdediging als glacis bewerkt, en verkrijgt
daartoe eene breedte van 90 a 375 M.
Over dit gedeelte komt de hoogte van den
westhavendijk overeen met die van het sluis-
plateau, zijnde 3,08 M. boven gewoon H. W.
Het zeeeinde van den westhavendijk, alsmede
de waterkeering, waarmede hij tegen den dijk
van den Nieuwen Neuzenpolder wordt aange
sloten, verkrijgt eene hoogte van 3,58 M. boven
gewoon H. W. De oosthavendijk ligt met de
kruin op 3,58 M. boven gewoon H. W., en
vormt de verbinding tusschen het sluisplateau
en den westelijken hoek van den fortificatie
zeedijk.
Tot herstel van de uitloozing der Westelijke
Rijkswaterleiding, dit door den nieuwen kanaal
arm wordt doorsneden, wordt een nieuwe
waterleiding aangelegd aan de westzijde van
den nieuwen kanaalarm. Deze nieuwe water
leiding vangt aan, aan de bestaande bij den
oostelijken hoek van den Goesschenpolder, volgt
den nieuwen westelijken kanaaldijk en bereikt
met een bocht door het glacis de in den
Westhavendijk te bouwen uitwateringssluis,
waarmede zij in de nieuwe voorhaven uit-
loopt.
Deze uitwateringssluis verkrijgt twee kokers
ieder wijd 2,50 M. De breedte der waterleiding
in den bodem bedraagt 6 M. bij den dijk van
den Goesschenpolder toenemende tot 10 M. tegen-
over de te bouwen draaibrug, welke breedte
verder behouden wordt.
In het belang der landsverdediging wordt in
de nieuwe waterleiding eenerzijds aansluitende
aan den dijk van den Goesschenpolder anderzijds
aan den westelijken kanaaldijk een overwelfde
keersluis gebouwd, waarover het verkeer, dat
nu over Brug N°. 14 plaats heeft geleid wordt.
Deze keersluis verkrijgt 2 openingen van 2,50-
M. wijdte, welke met schotbalken kunnen worden
gesloten.
Van den Westelijken kanaaldijk bij de te
bouwen draaibrug naar den groote weg van
Hoek naar Ter Neuzen bij het punt waar deze
den dijk van den Goesschenpolder verlaat, wordt
een keiweg aangelegd, breed op de kruin 9 M.
Deze weg snijdt den Piermansdijk met een
steenen doorgang wijd 4 M. Ter plaatse waar
de omgelegde waterleiding dien weg snijdt, wordt
een steenen duiker gebouwd met twee kokers
ieder wijd 2,50 M., sluitbaar met schotbalken.
Nog snijdt de waterleiding den Vlooswijkschen
weg met een steenen brug met 4 openingen
ieder wijd 1,90 M. De Vlooswijksche weg
wordt verder met een oprit in het glacis onder
35 op 1 verbonden met den kunstweg op den
westelijken kanaaldijk.
Het verkeer over den Vlooswijkschen weg en
over den zeedijk van den Vlooswijkpolder, welke
wegen door den kanaalarm en de voorhaven
worden doorsneden, zal na de uitvoering der
werken worden geleid over een te bouwen
rolbrug over het buitensluishoofd der nieuw te
bouwen schutsluis. Deze brug, 4 M. breed
tusschen de hoofdliggers zal door een toegangs-
weg langs de buitenzijde van en een doorgang
in den buitenvestingwal rechtstreeks met de
brug bij de Sassche Poort worden verbonden.
Langs dezen toegangsweg, de rolbrug over
het buitensluishoofd en den Westhavendijk wordt
ook voor rijtuigen eene rechtstreeksche ver
binding verkregen met den Nieuwe Neuzen
polder.
Stoomdrukkerij. P. j. VAN DE SANDE. Ter Neuzen.
d VloosioiJ/c poZdzr
G ocsjchb
\Arest elykgftijks
V j. re t
Rolbr
Sch.viUlu.t4
Sfitiomtm.
Ziudb
Br
Vlooswijlc poldei'
Schutsluu WfeOott\>eff
Untusorper n>erken