™==Wfi.rssr SSS-aSE-.WS^t'£5Sr.—- Algsmssn Nisuws~ sn Advsrtsntisblad voor Zeeuwsch^Ylaandsrsn^ Werken tot verbetering van het kanaal Gent—Ter Neuzen. 3798 Donderdaa; 3 Augustus. 1899. 39e Jaargang. WERKEN nabij SAS VAN GENT. WERKEN n ab ij SLUISKIL. Ift M 0. ■f Nu de stukken betreffende de verbetering van het kanaal van Gent naar Ter Neuzen, ter voldoening aan art. 6 der onteigeningswet in de betrokken gemeentehuizen zijn ter visie gelegd, komt het der Redactie wenschelijk voor aan hare lezers eene beknopte beschrij ving te geven der uit te voeren werken. De verbeteringswerken zijn naar hunne ligging te verdeelen in drie groepen t. w. De werken nabij Sas van Gent H n Slniskil Ter Neuzen. Voor de bespreking van ieder dezer groepen kunnen echter eenige algemeene onderdeelen beschreven worden. Kanaalwaterstand. Na uitvoering der verbeteringswerken zal het kanaal tusschen Gent en Ter Neuzen een pand vormen, waarvan de waterspiegel 0,20 M. hooger zal zijn dan de thans voor het benedenpand tusschen Sas van Gent en ler Neuzen vastge- stelde hoogte, en 0,25 M. lager dan de voor het bovenpand boven Sas van Gent vastgestelde o hoogte. den regel zullen de sluizen te Sas van open staan, en alleen in buitengewone In Gent open staan, en omstandigheden gesloten worden, b. v. bij tijdelijke verlaging van den waterspiegel tusschen Sas van Gent en Ter Neuzen bij openzetting der sluisdeuren te Ter Neuzen ten behoeve van den afvoer van opperwater wanneer de waterspiegel van het kanaal te Sas van Gent 0,10 M. of meer boven het toe- komstig kanaalpeil rijst wanneer de sluiting noodig zal zijn oin vei- ontreiniging van het water tusschen Sas van Gent en Ter Neuzen te beletten, en voorts in al die gevallen, waarin de sluiting door de Neder- landsche kanaaldirectie wordt noodig geoordeeld. De waterspiegel van het benedenpand wordt niet verhoogd dan na de afsluiting der Axelsche Vlakte. Kanaalprofiel. Het kanaal verkrijgt door de uit te voeren verbreeding en in de nieuwe vakken bij Sas van Gent en boven de Axelsche Vlakte op den toekomstigen waterspiegel eene breedte van 67 M.de bodem van het kanaal zal liggen op 8,05 M. beneden het toekomstig kanaalpeil en 20 M. breedte hebben. In de gebogen gedeelten, alien beschreven met een straal van 1000 M., wordt de bodem van het kanaal ongeveer 7 M. verbreed naar den bollen of binnenkantdeze verbreeding loept op 60 M. wederzijds de bochten te niet. Belangrijke afwijkingen van het normale profiel worden bij de beschrijving van ieder der groepen. vermeld Kanaalverbreeding. De verbreeding heeft plaats aan de oostzijde zoodat de oostelijke kanaaldijk over de geheele lengte oostwaarts verlegd wordt, behalve op die plaatsen, waar een nieuw kanaalvak ontworpen is. Teneinde aan den kauaalbodem echter een regelmatig beloop te kunnen geven wordt de bestaande westelijke kanaaldijk over ongeveer 200 M. lengte tusschen de dijkpalen 8 en 11 aan de kanaalzijde ten hoogste 5 M. afgegraven, en evenzoo tusschen de dijkpalen 55 en 59 over ongeveer 300 M. lengte ten hoogste 7 M. Door aanvulling van de binnen- of westzijde zal de dijk eene breedte van 10 M. op de kruin behouden. De kruin van den nieuwen oostelijken kanaal dijk is aangenomen op 1,50 M. boven den toekomstigen waterspiegel, zij verkrijgt eene breedte van 12 M., een kanaalbeloop van 2 op 1 en een binnenbeloop van 1V2 op 1. Boven de te maken draaibruggen te Sluiskil eindigt dit binnenbeloop op een berm breed 2 M. op 0,50 M. beneden het toekomstig kanaalpeil. Van af de Belgische grens, waar deze den oostelijken kanaal dijk snijdt, noordwaarts over on geveer 700.M. lengte, wordt het kanaal door gedeeltelijke oprui- ming van den oostelijken kanaal dijk verbreed. Op dit punt verlaat de nieuwe oostelijke kanaalarm, die eene totale lengte heeft van 2050 M., het kanaal. De bodem van den nieuwen kanaalarm heeft eene breedte van 20 M. Over dezen arm wordt in de weg naar Westdorpe een draai- brug gebouwd, met eene door- vaartwijdte van 21 M. Behalve het draaibaar gedeelte, lang on geveer 53 M., heeft de brug een vast gedeelte lang 16,50 M. De breedte van de brug tusschen de leuningen bedraagt 6,50 M., en op het bovendek 5,50 M dat gelegen is op eene hoogte van 2,87 M. boven den toekomstigen waterspiegel of 0,25 M. hooger dan de brug over den bestaanden SAS VAN GENT A u trie he SCHAAL Z500Q oostelijken kanaalarm. De nieuwe brug kan later worden ingericht voor stoomtramverkeer. Ongeveer 100 M. en 260 M. benoorden deze draaibrug worden twee sluishoofden gebouwd Beneden voormelde draaibruggen eindigt het binnenbeloop op een berm, breed 6 M. op 0,12 M. boven het toekomstig kanaalpeildie berm is overeenkomstig den bestaanden toestand tot rijweg bestemd. De hellingen in de kanaaldijken en van de aansluitende kunstwegen bedragen 40 a 50 op 1, uitgenomen enkele die later genoemd zullen worden. Langs den oostelijken kanaaldijk zullen berm- slooten gegraven worden van aanmerkelijk ruimere afmetiugen, dan de bestaande, en evenals deze in open gemeenschap staan met de uitwate- ringsslooten der verschillende polders, zoodat de afwatering op den bestaanden voet in stand blijft. Voorziening der kanaalboorden. Overal waar het bestaande kanaal of de te maken kanaalvakken eene diepte verkrijgen van 8,05 M., worden de kanaaldijken, voor zoover niet reeds eene beschoeiing of steenglooiing is aangebracht verdedigd door een wand van dam- palen dik 0,15 M. en lang 5,50 M. met den bovenkant ongeveer overeenkomende met den toekomstigen waterspiegel. Het beloop boven dezen dampalenwand wordt tot 0,60 M. boven den toekomstigen water spiegel versterkt met puinglooiing. wijd in den dag" 21 M., met den bovenkant van den zuid- waarts gerichten slagdorpel op 7,65 ML beneden toekomstig kanaalpeilieder sluishoofd voorzien met een paar ijzeren deuren. De onderlinge afstand der sluishoofden is 140 M. De tusschen de sluishoofden gelegen schutkolk breed 32 a 33 M. wordt begrensd door bekleedingsmuren. Door eene zuidelijke afbui- ging lang ongeveer 150 M., wordt aan het zijkanaal van de Passluis een nieuwe mond gegeven waarover in den oostelijken kanaaldijk een draai brug wordt gebouwd, van af- metingen als de bestaaude. De nieuwe oostelijke kanaal dijk tusschen de Belgische grens en het zijkanaal van de Passluis wordt begrint. leuyj Memo aw voider SCHAAL 1125000. e m op en porJ hij rech> e Bij de bocht in den Papeschorpolder begint het kanaal oostelijk af te buigen van het bestaande, zoodat tusschen Diiekwait en de Axelsche Vlakte een nieuw kanaalvak lang ongeveer 1700 M. wordt aangelegd. Als voort- zetting daarvan wordt over het noordwestelijk deel der Axelsche Vlakte een vaargeul gebaggerd diep 8,05 M. met eene breedte in den bodem van 20 tot 75 M., tot vorming eener wisselplaats voor groote schepen. De langs bovengenoemde vaargeul te maken oostelijke kanaaldijk sluit aan den oostelijken 3 15 0 !3 10 15 Ji Ghellzix cT* x p old&i P oe Zpo*d.er Sclmt»ln»3 t Litrker. Oniworjoen. SLUISKIL i t T Oniworptn uftrTton

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1899 | | pagina 5