™==Wfi.rssr SSS-aSE-.WS^t'£5Sr.—-
Algsmssn Nisuws~ sn Advsrtsntisblad voor Zeeuwsch^Ylaandsrsn^
Werken tot verbetering van het kanaal Gent—Ter Neuzen.
3798
Donderdaa; 3 Augustus. 1899.
39e Jaargang.
WERKEN nabij SAS VAN GENT.
WERKEN n ab ij SLUISKIL.
Ift M
0.
■f
Nu de stukken betreffende de verbetering
van het kanaal van Gent naar Ter Neuzen, ter
voldoening aan art. 6 der onteigeningswet in
de betrokken gemeentehuizen zijn ter visie gelegd,
komt het der Redactie wenschelijk voor aan
hare lezers eene beknopte beschrij ving te geven
der uit te voeren werken.
De verbeteringswerken zijn naar hunne ligging
te verdeelen in drie groepen t. w.
De werken nabij Sas van Gent
H n Slniskil
Ter Neuzen.
Voor de bespreking van ieder dezer groepen
kunnen echter eenige algemeene onderdeelen
beschreven worden.
Kanaalwaterstand.
Na uitvoering der verbeteringswerken zal het
kanaal tusschen Gent en Ter Neuzen een pand
vormen, waarvan de waterspiegel 0,20 M. hooger
zal zijn dan de thans voor het benedenpand
tusschen Sas van Gent en ler Neuzen vastge-
stelde hoogte, en 0,25 M. lager dan de voor
het bovenpand boven Sas van Gent vastgestelde
o
hoogte.
den regel zullen de sluizen te Sas van
open staan, en alleen in buitengewone
In
Gent open staan, en
omstandigheden gesloten worden, b. v.
bij tijdelijke verlaging van den waterspiegel
tusschen Sas van Gent en Ter Neuzen
bij openzetting der sluisdeuren te Ter Neuzen
ten behoeve van den afvoer van opperwater
wanneer de waterspiegel van het kanaal te
Sas van Gent 0,10 M. of meer boven het toe-
komstig kanaalpeil rijst
wanneer de sluiting noodig zal zijn oin vei-
ontreiniging van het water tusschen Sas van
Gent en Ter Neuzen te beletten, en voorts in al
die gevallen, waarin de sluiting door de Neder-
landsche kanaaldirectie wordt noodig geoordeeld.
De waterspiegel van het benedenpand wordt
niet verhoogd dan na de afsluiting der Axelsche
Vlakte.
Kanaalprofiel.
Het kanaal verkrijgt door de uit te voeren
verbreeding en in de nieuwe vakken bij Sas van
Gent en boven de Axelsche Vlakte op den
toekomstigen waterspiegel eene breedte van 67
M.de bodem van het kanaal zal liggen op
8,05 M. beneden het toekomstig kanaalpeil en
20 M. breedte hebben.
In de gebogen gedeelten, alien beschreven
met een straal van 1000 M., wordt de bodem
van het kanaal ongeveer 7 M. verbreed naar
den bollen of binnenkantdeze verbreeding
loept op 60 M. wederzijds de bochten te niet.
Belangrijke afwijkingen van het normale profiel
worden bij de beschrijving van ieder der groepen.
vermeld
Kanaalverbreeding.
De verbreeding heeft plaats aan de oostzijde
zoodat de oostelijke kanaaldijk over de geheele
lengte oostwaarts verlegd wordt, behalve op die
plaatsen, waar een nieuw kanaalvak ontworpen is.
Teneinde aan den kauaalbodem echter een
regelmatig beloop te kunnen geven wordt de
bestaande westelijke kanaaldijk over ongeveer
200 M. lengte tusschen de dijkpalen 8 en 11
aan de kanaalzijde ten hoogste 5 M. afgegraven,
en evenzoo tusschen de dijkpalen 55 en 59 over
ongeveer 300 M. lengte ten hoogste 7 M.
Door aanvulling van de binnen- of westzijde
zal de dijk eene breedte van 10 M. op de kruin
behouden.
De kruin van den nieuwen oostelijken kanaal
dijk is aangenomen op 1,50 M. boven den
toekomstigen waterspiegel, zij verkrijgt eene
breedte van 12 M., een kanaalbeloop van 2 op
1 en een binnenbeloop van 1V2 op 1.
Boven de te maken draaibruggen te Sluiskil
eindigt dit binnenbeloop op een berm breed 2 M.
op 0,50 M. beneden het toekomstig kanaalpeil.
Van af de Belgische grens,
waar deze den oostelijken kanaal
dijk snijdt, noordwaarts over on
geveer 700.M. lengte, wordt het
kanaal door gedeeltelijke oprui-
ming van den oostelijken kanaal
dijk verbreed. Op dit punt verlaat
de nieuwe oostelijke kanaalarm,
die eene totale lengte heeft van
2050 M., het kanaal.
De bodem van den nieuwen
kanaalarm heeft eene breedte
van 20 M.
Over dezen arm wordt in de
weg naar Westdorpe een draai-
brug gebouwd, met eene door-
vaartwijdte van 21 M. Behalve
het draaibaar gedeelte, lang on
geveer 53 M., heeft de brug een
vast gedeelte lang 16,50 M. De
breedte van de brug tusschen de
leuningen bedraagt 6,50 M., en
op het bovendek 5,50 M dat
gelegen is op eene hoogte van
2,87 M. boven den toekomstigen waterspiegel of
0,25 M. hooger dan de brug over den bestaanden
SAS VAN GENT
A u trie he
SCHAAL
Z500Q
oostelijken kanaalarm. De nieuwe brug kan
later worden ingericht voor stoomtramverkeer.
Ongeveer 100 M. en 260 M. benoorden deze
draaibrug worden twee sluishoofden gebouwd
Beneden voormelde draaibruggen eindigt het
binnenbeloop op een berm, breed 6 M. op 0,12
M. boven het toekomstig kanaalpeildie berm
is overeenkomstig den bestaanden toestand tot
rijweg bestemd.
De hellingen in de kanaaldijken en van de
aansluitende kunstwegen bedragen 40 a 50 op
1, uitgenomen enkele die later genoemd zullen
worden.
Langs den oostelijken kanaaldijk zullen berm-
slooten gegraven worden van aanmerkelijk
ruimere afmetiugen, dan de bestaande, en evenals
deze in open gemeenschap staan met de uitwate-
ringsslooten der verschillende polders, zoodat de
afwatering op den bestaanden voet in stand blijft.
Voorziening der kanaalboorden.
Overal waar het bestaande kanaal of de te
maken kanaalvakken eene diepte verkrijgen van
8,05 M., worden de kanaaldijken, voor zoover
niet reeds eene beschoeiing of steenglooiing is
aangebracht verdedigd door een wand van dam-
palen dik 0,15 M. en lang 5,50 M. met den
bovenkant ongeveer overeenkomende met den
toekomstigen waterspiegel.
Het beloop boven dezen dampalenwand wordt
tot 0,60 M. boven den toekomstigen water
spiegel versterkt met puinglooiing.
wijd in den dag" 21 M., met
den bovenkant van den zuid-
waarts gerichten slagdorpel op
7,65 ML beneden toekomstig
kanaalpeilieder sluishoofd
voorzien met een paar ijzeren
deuren.
De onderlinge afstand der
sluishoofden is 140 M.
De tusschen de sluishoofden
gelegen schutkolk breed 32 a
33 M. wordt begrensd door
bekleedingsmuren.
Door eene zuidelijke afbui-
ging lang ongeveer 150 M.,
wordt aan het zijkanaal van
de Passluis een nieuwe mond
gegeven waarover in den
oostelijken kanaaldijk een draai
brug wordt gebouwd, van af-
metingen als de bestaaude.
De nieuwe oostelijke kanaal
dijk tusschen de Belgische
grens en het zijkanaal van
de Passluis wordt begrint.
leuyj
Memo
aw
voider
SCHAAL 1125000.
e
m
op
en
porJ
hij
rech>
e
Bij de bocht in den Papeschorpolder begint
het kanaal oostelijk af te buigen van het
bestaande, zoodat tusschen Diiekwait en de
Axelsche Vlakte een nieuw kanaalvak lang
ongeveer 1700 M. wordt aangelegd. Als voort-
zetting daarvan wordt over het noordwestelijk
deel der Axelsche Vlakte een vaargeul gebaggerd
diep 8,05 M. met eene breedte in den bodem
van 20 tot 75 M., tot vorming eener wisselplaats
voor groote schepen.
De langs bovengenoemde vaargeul te maken
oostelijke kanaaldijk sluit aan den oostelijken
3
15
0
!3
10
15
Ji
Ghellzix cT*
x p old&i
P oe Zpo*d.er
Sclmt»ln»3
t Litrker.
Oniworjoen.
SLUISKIL
i
t
T
Oniworptn uftrTton