Middelen van vervoer.
welke het postmerk van alle landen der wereld
dragen, geven ons een verschrikkelijk beeld van
de zedelijke verdorvenheid van een aantal indivi-
duen, die er hun werk van maken een handel in
blanke slavinnen te drijven. Want al die brieven
waren de bewijzen voor ontvangen »waar"
jonge meisjes, die de man, welke de brieven had
ontvangen, verkocht had.
Op elken brief stond nauwkeurig de som aan-
gegeven, welke de moderne slavenhandelaar voor
zijn koopwaar had gekregen. Het monster is nog
niet gevonden, maar naar het aantal brieven te
oordeelen, moet de schurk een wijdvertakte bende
van handlangers hebben, want de brieven zijn
afkomstig nit Londen, Parijs, Amsterdam, uit
vele plaatsen van Oostenrijk-Hongarije, Turkije,
Roemenie, Spanje, Portugal, Noord-Amerika en
uit Duitschland zelf.
De politie heeft de brieven in beslag genomen
en houdt zich onledig met het opsporen van de
schuldigen.
Een hoogst origineel mensch, wiens levens-
geschiedenis stof voor een echt Amerikaanschen
roman zou kunnen leveren, is in de grootste
ellende te Chicago gestorven. James Berry was de
zoon van een gezien arts te New-York en toonde
reeds in zijn prilste jeugd een zoo teugeloos
temperament en zoo onaangename eigenschappen,
dat zijne ouders om zoo te zeggen verademden,
toen de ongeveer twaalfjarige knaap op een goeden
dag van huis wegliep en verdwenen bleef. Met
zijn gebrekkige opvoeding, zonder lust tot arbeid,
zonk de jeugdige uitknijper weldra tot landlooper
en zwierf nu dertig jaren als vagebond rond.
Anderhalf jaar geleden kwam vJim," zooals men
hem noemde, op zijne stroopstochten ook weder
eens te New-York terug en vernam daar dat men
reeds onderzoek naar hem had gedaan, daar zijn
overleden vader hem zijn groot vermogen had
vermaakt.
Zoo was dan uit den hongerigen Jim op eens
een millionair geworden. In plaats van nu echter
met zijn rijkdom een geregeld leven te beginnen,
begaf zich de onrustige kerel dadelijk weder op
weg, hoewel ook op een andere manier.
Hij bestelde een extra-trein, waarmede hij aller-
eerst naar Mount-Vernon stoomde, waar hij als
,/hongerige Jim" het meest bekend was en zich
trotsch gevoelde, toen men den bijnaam van
//lnillionair-vagebond" voor hem uitvond. Modern
gekleed en met diamanten overladen, stelde zich
de nieuwbakken millionair aan zijne verwonderde
vroegere kameraden voor. Tot zijn eer moet worden
gezegd, dat hij zich in zijn overvloed in de eerste
plaats diegenen herinnerde, die hem in zijn kwade
dagen, zoo goed zij konden, hadden geholpen.
Zoo gaf hij aan een kellner, die hem jaren geleden
twee dollars had geleend, als schadeloostelling
2000 dollars. De bankjes van vijf dollars regenden
thans om zoo te zeggen onder de verbaasde vage-
bonden.
Nadat reeds een groot gedeelte van het vermogen
was doorgebracht, kwam Berry nog op de gedachte
te gaan trouwen en de vrouw, op wie zijne keus
viel, bleek een nog grootere verkwistster te zijn.
In korten tijd waren de millioenen tot op den
laatsten cent verdwenen en de ,/hongerige Jim"
ging er weer van door. Door zijne vrouw en
alle goede vrienden trouweloos verlaten, kon zijn
door het dolle leven zeer verzwakt lichaam de
ontberingen van het vagebondenleven niet meer
verdragen en nu werd de millioenen-vagebond
in beklagenswaardigen toestand in het armen-
hospitaal van Chicago opgenomen, waar hij aan
tering stierf.
Wat een modern oorlogschip aan kolen-
verbruik kost, blijkt uit het volgende
De Engelsche minister van marine deelde
Maandag in het Lagerhuis mede, dat de Powerful
(een 1" klasse kruiser van 14,200 ton en bijna
22 knoop vaart) op haar reis naar Indie te Ports
mouth ingenomen had 2796 ton steenkool, te
Las Palmas 800, aan de Kaap 2286, op Mau
ritius 800 en te Colombo 2115. Haar geheel
steenkolen verbruik tot Hongkong wordt geschat
op 8300 ton, hetgeeu ongeveer gekost heeft
182,000.
Yoor de 36® maal vader te worden, dat
geluk viel dezer dagen een landeigenaar te
Dietmarowir, in Oostenrijksch-Silezie, ten deel.
Zijn eerste vrouw schonk hem 24 kinderen en
zijn tweede nu het 12".
Er leven echter nog slechts 24 van de 3 dozijn.
Groote vroolijkheid heerschte dezer dagen
in de zaal van het gerechtshof te New-York,
waar de eisch tot schadevergoeding, door zekere
Miss Brooke ingesteld, behandeld werd.
De schadevergoeding werd gevorderd van een
dokter, die de reeds bejaarde dame had voor-
gespiegeld, haar schoonheid volgens een weten-
schappelijk systeem weer te kunnen teruggeven.
De rimpels op het voorhoofd zouden b. v. weg-
gemaakt kunnen worden door de huid naar achteren
te trekken, waardoor ook de wenkbrauwen regel-
matiger zouden worden. De onderste deelen van
de ooren zouden een weinig afgekort worden,
waardoor zij meer in harmonie moesten komen
met het overige gelaat.
De oogleden moesten wat meer naar boven,
zoodat de oogen grooter en glanzender zouden
gelijken, ja zelfs zou de dokter een kuiltje in haar
kin maken.
Inderdaad ging de man aan het opereeren en
snijden, maar na afloop van dat alles en nadat
de noodige insnijdiugen enz. weer genezen waren
vond miss Brooke zich nog minder mooi dan
voorheen en nu verlangt zij als schadevergoeding
voor haar verdwenen schoonheid 50,000 dollars.
Het spreekt van zelf, dat de behandeling dezer
zaak de grootste hilariteit bij het publiek ten-
gevolge had.
In Belgie werden verleden jaar de leerlingen
der lagere scholen uitgenoodigd, meikevers te
vangen en te dooden, en in vele scholen werden
voor de leerlingen, die de meeste dezer schadelijke
insecten vingen, premien van een frank op hun
spaarboekje iugeschreven. De scholieren beijverden
zich daardoor, zooveel mogelijk meikevers in te
leveren, en het gevolg was, dat er door de leer
lingen der lagere scholen 40 millioen werden
gevangen en gedood, die anders enorme schade
aan boomeu en andere gewassen zouden aange-
richt hebben.
De gedoode insecten werden gedroogd en gemalen
en verschaften 17000 kilo vette mest, welke werd
verkocht tegen 10 centen per kilo.
Van 2350 meikevers maakte men 1 kilo van
die meststof.
Zoo werd het schadelijke in het nuttige omgezet.
Aangemoedigd door dezen gunstigen uitslag,
heeft de Belgische regeering nu besloten, de school-
premien op het vangen van meikevers algemeen
te maken.
Kapitein William Oldrievd, van Boston, heeft
het echt Amerikaansch plan opgevat, om in ge-
zelschap van kapitein Andrews, die zich reeds door
zijn tocht over den Oceaan in een zeer klein bootje
naam heeft gemaakt, den volgenden zomer te voet
over de zee een tocht naar Engeland te maken.
De wzeeschoenen", waarmee Oldrievti over het
water zal wandelen, zijn van cederhout gemaakt,
5 voet lang, en hebben aan elken kant zes ge-
makkelijk beweegbare, over elkaar schuivende
plaatjes op de wijze als bij vischvinnen het geval
is, welke bij de voorwaartsche bewegiug over elkaar
schuiven en bij het afzetten van den voet zich
verspreiden en het water met kracht terugdringen,
tengevolge waarvan een vrij groote snelheid van
beweging mogelijk wordt.
De merkwaardige schoenen zijn op zich zelf
zeer licht, doch kunnen op het water weerstand
bieden aan een gewicht van 70 tot 75 Kg. Een
compleet gummi costuum beschut die zeeloopers
voor de gevolgen, die een al te dikwijls herhaalde,
innige aanraking met het natte element na zich
zou slepen.
Kapitien Oldrieve heeft de deugdelijkheid van
zijn zeeschoenen het vorige jaar reeds herhaaldelijk
door het nemen van proeven bewezen. En nu is
hij al de Niagara rivier overgestoken, drie mijlen
boven den beroemden waterval, een anderen keer
wandelde hij ten aanschouwe van eene groote, ver
baasde menigte op het water van de haven te
Boston. Oldrieve loopt even gemakkelijk op het
water als op het dek van een stoomschip, zegt
een Amerikaansch blad.
Cincinnatus vermaakte zich in zijn ledige
uren met ploegen, de heer Welhouse, opperrechter
in den staat Kansas, geeft de voorkeur aan het
kweeken van appelboomen.
Maar, als een echte Amerikaan, doet hij zaken
in 't groot, en daarom bezit de heer Welhouse
tegenwoordig een der grootste boomgaarden der
wereld. Deze beslaat eene oppervlakte van minstens
700 hektaren, en wat merkwaardig is, hij bevat
niets dan appelboomen, waaronder van allerlei
soort en smaaksamen ten getale van 98,000.
Verzorgd door een leger van tuiniers, geven die
98,000 appelboomen dan ook een prachtigen oogst.
Sedert ze geplant werden, hebben ze reeds meer
dan vijftien millioen liter opgebracht.
Deze appelboomenvorst overstroomt de Ameri-
kaansche markt met zijn appelenhij zendt ze
zelfs naar Europa. En elk jaar besteed hij
rechters worden goed betaald in Amerika een
groot deel zijuer inkomsten om nieuwe soorten
aan te koopen.
In Kopenhagen heeft men een zeer welge-
slaagde proef genomen met een omnibus, voort-
bewogen door middel van saamgeperste lucht.
Een wagen, plaats bevattende voor 50 personen
(bovenop en binnenin) werd voortbewogen door
middel van een luchtmotor, bestaande uit twee
horizontale cylinders, onder den wagen gelegen,
iets boven de assen. Wat snelheid aangaat, kan
zulk een wagen met een electrische tram concur-
reeren, terwijl men niet het minste hinderlijke
geraas hoort en het voertuig zeer gemakkelijk en
snel te stoppen is. De vulling van den lucht-
accumulator, welke aan de eindstations geschiedt,
duurt twee tot drie minuten.
ZEE rr 1-1 1> I r\! K I\.
Van 9 tot en met 10 Maart.
Cw reenwich-tijd,
Spoorwee Ter NeuzenGent.
Van Ter Neuzen over St. Nicoinas naar Gent.
Spoorweg
Ter Neuzen
Mechelen.
Van 9 tot en met 10 Maart werden langs de
Oostsluizen alhier 19 binnenvaartuigen op-en 21
afgeschutdoor de Westsl. 3 op- en 5 afgeschut.
Ter NeuzenBrussel over Lokeren.
Spoorweg VlissingenRoosendaal.
Stoomtram VlissingenMiddel Purg.
Spoorbootdienst WalzoordenVlake.
Wagendienst HulstWalsoorden.
Datum.
VLAG.
NAAM.
Mb
Van en naar.
Lading.
Voor Ter Neuzen t
10
Eng. s.s.
Abbotsford
2979
Leith
stukg.
idem
Hailing
2199
Ijonden
idem
Spaans. s.s.
Marzo
3668
Bilbao
minerie
Van Ter
I'enzen
9
Eng. s.s.
Ann Webster
2241
Londen
stukg.
Voor
(>ent
9
Eng. s.s.
Moorhem
4970
Liverpool
stukg.
idem
Ibis
3024
Manchester
idem
Duits. s.s.
Emma
1862
Dantzig
hout
10
Eng. s.s.
Sea Gull
2100
Londen
stukg.
Deens. s.s.
Hamlet
3254
Riga
hout vl.
Rus. brik
Suomalaine
1179
Kragero
hout
Eng. s.s.
Dynamo
1364
Hull
stukg.
Van <>ent
9
Deens. s.s.
Ansgar
3811
New-Castle
ledig
Duits. bark
Kiandra
2895
New-York
krijt
Duits. s.s.
Minna
2727
Dantzig
ijzergrond
10
Eng. s.s.
Sea Belle
215-2
Londen
stukg.
idem
Ouse
2158
Goole
idem
idem
Egret
3492
Antwerpen
idem
Noor. s.s.
Avis
2554
Blyth
ledig
Zweed. s.s.
Alexander Keiller
1226
Rotterdam
idem
v. Ter Neuzen n. Gent
5,35
8,37 1)12,03
5,13
8,05
i Sluiskil
5,41
8,46
12,12
5,21
8,12
Slufski) (brug)
5,43
8,48
12,15
5,24
8,15
Philippine
5,49
8,52
12,20
5,28
8,20
S*s van Gent
6,00
9,01
12,29
5,37
8,31
(aankomst
Selzaete v(„rtrek
6,08
9,05
12,34
5,42
8,36
6,20
9,10
12,49
5,52
8,50
Aank. te Gent (kl. st.
6,56
9,46
9,28
te Gent (gr. st.)
7,10
9,58
1,30
6,38
9,34
1) Deze trein vertrekt des
Woensdags om
12,15.
v.Gent (gr.st.)n.TerNeuzeu
5,24
8,20
*12,06
5,02
7,56
Gent (kl. st.)
5,37
8.31
12,17
5,11
8,07
Selzaete (»ankom8t
selzaete (yenrek
6,13
9,05
12,48
5,46
8,42
6,17
9,09
12,51
6,00
8,55
h Sas van Gent
6,29
9,21
1,03
6,15
9,10
Philippine
6,37
9,30
1,11
6,28
9.18
v. Sluiskil (brug)
6,41
9,34
1,14
6,34
9 23
Sluiskil
6,45
9,36
1,17
6,40
9,27
Aank. te Ter Neuzen
6,51
9,43
1,25
6,50
9,35
'sVrijdags vertrekt deze trein uit Gent
om 12
*ur.
CORR1SPONDBNT1B (t).
Selzaet® n. Reeloo fl,18 9,08 12,58 5,51 8,58
Eeeloo n. SelaucU 5,11 8,08 11,50 4,43 7,46
Sclaa«te n. Moerbeke ei Lokeren 6,18 9,09 12,52 5,47 8,52
Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,81 7,14 12,05 3,44 8,08
Gent n. Brussel 7,19 8,39 9,21 10,53 1,87 6,53 9,42
Brussel n. Gent 7,01 9,16 2,38 4,24 6,08
Gent n. Ostends 8,22 8,24 10.49 1,02 3,55 4,05 7,04
Ostende n. Gent 5.01 6,05 8,53 10,57 1,36 2,29 5,18
v. Ter Neuzen
6,25
9.47
1,28
5,52
u St. Nicolaas
7,45
11,27
2,89
7,13
Aank. te Gent (Waes)
8,40
12,21
8,19
8,11
v. Ter Neuzen
6,25
9,47
1,28
5,52
Sluiskil
6,33
9,55
1,36
6,02
Axel
6,42
10,04
1,45
6,09
n Kijkuit
6,50
10,12
1,53
6,17
Hulst
6,59
10,21
2,02
6,26
Clinge
7,15
10,37
2,18
6,42
Aank. te St. Nicolaas
7,33
10,55
2.35
7,00
Vertr.
8,28
10,57
8 05
7,17
Aank. te Mechelen
9.24
11,53
4,04
8,16
v. Mesh. n. St. Nie. en
T. Nsuz.6,38
10,28
1,25
6,05
St. Nieol. n. Ter Neuzen 7,50
11,40
3,10
7,27
Clinge
8,10
12,00
8,30
7,48
Hulst
8,82
12,22
3,50
8,16
Kijkuit
8.40
12,30
4,00
8,18
Axel
8,48
12,38
4,13
8,23
a Sluiskil
8,57
12,47
4,22
8,35
Asnk. ts Ter Neuzen
9,05
12,55
4,10
8,43
v.Ter Neuzen 12,03 5.13 v. Brussel 5,37
Selzsete 12,52 5,47 Selzaete 9,00
Brussel 3,15 9,36 a. Ter Neuzen 9,43
CORRESPONDENTIE (f).
r. St. Niculaas n. Antwarpen 7,42 11,35 2,55 7,10 8,26
Anlwerpen n St. Niculaas 6,57 9,04 10,39 12,31 6,25
St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11,51 3,26 7,41
M"erbeke n. St. Gilles 6,48 9,48 1.15 6,14
ii Mechelen n. Brussel 9,29 11,55 4,15 8,27
Brussel n Mechelen 6.10 9,42 12,44 5 36
Mechelen n. Leuven 9,26 1,23 1,26 4,14 10,16
v Leuven n. Mechelen 5.45 9,37 12,10 5,32
(f) Deze uren geven' de direct# eorrespoDdentie van en naar
Ter Neuzen aan.
10,18 6,8-5
12,54 8,55
1,25 9,55
v Vlissingen n. Roosendaal f6,53 9,15 1,07 3,50 *5,25 f5,33
6,34
Roosendaal naar Vlissingen 6,58 9,16 9,27 1,10 4,10
7,40 |9,10
le en 2e klasse.
f Verveeren ook reizigerg 3e klasse, doch niet in lokaal verkeer.
Iladslijd.
v. Vlissingen, Remise: vm. 4,50 (alleen op werkd.) 5,55. Vat,
de Zeilmarkt: 8,00 9,30 11,00 11,45 nm. 12,30 1,15
2,00 2,45 3,30 4.15 5,10 5,55 6,55 7,45 8,30
9,15 10,15
Middelburg: Naar de Zeilmarkt, Vlissingenvm. 5,20(alleer
op werkd.) 6,23 8,45 10,15 11,10 um. 12,35 1,20
2,05 2,50 3,35 4,20 5,15 6,00 7,00 7,50 8,35 9,20
10,20 11.00.
v. Walsoorden n. Vlake: vm. 4,50 8,50 nm. 12,45 3,35
Vlak'1 n. Walsoorden vm« 8,01 10,30 nm. 2,15 5,15
v Hulst WaUoordan vm. 7,00 11,00 im. 2,05 8,05 6,1 ft
Walsoorden n. Hmlst onpeveer 8,45 11,80 nm. 3,15