Middelen van vervoer. welke het postmerk van alle landen der wereld dragen, geven ons een verschrikkelijk beeld van de zedelijke verdorvenheid van een aantal indivi- duen, die er hun werk van maken een handel in blanke slavinnen te drijven. Want al die brieven waren de bewijzen voor ontvangen »waar" jonge meisjes, die de man, welke de brieven had ontvangen, verkocht had. Op elken brief stond nauwkeurig de som aan- gegeven, welke de moderne slavenhandelaar voor zijn koopwaar had gekregen. Het monster is nog niet gevonden, maar naar het aantal brieven te oordeelen, moet de schurk een wijdvertakte bende van handlangers hebben, want de brieven zijn afkomstig nit Londen, Parijs, Amsterdam, uit vele plaatsen van Oostenrijk-Hongarije, Turkije, Roemenie, Spanje, Portugal, Noord-Amerika en uit Duitschland zelf. De politie heeft de brieven in beslag genomen en houdt zich onledig met het opsporen van de schuldigen. Een hoogst origineel mensch, wiens levens- geschiedenis stof voor een echt Amerikaanschen roman zou kunnen leveren, is in de grootste ellende te Chicago gestorven. James Berry was de zoon van een gezien arts te New-York en toonde reeds in zijn prilste jeugd een zoo teugeloos temperament en zoo onaangename eigenschappen, dat zijne ouders om zoo te zeggen verademden, toen de ongeveer twaalfjarige knaap op een goeden dag van huis wegliep en verdwenen bleef. Met zijn gebrekkige opvoeding, zonder lust tot arbeid, zonk de jeugdige uitknijper weldra tot landlooper en zwierf nu dertig jaren als vagebond rond. Anderhalf jaar geleden kwam vJim," zooals men hem noemde, op zijne stroopstochten ook weder eens te New-York terug en vernam daar dat men reeds onderzoek naar hem had gedaan, daar zijn overleden vader hem zijn groot vermogen had vermaakt. Zoo was dan uit den hongerigen Jim op eens een millionair geworden. In plaats van nu echter met zijn rijkdom een geregeld leven te beginnen, begaf zich de onrustige kerel dadelijk weder op weg, hoewel ook op een andere manier. Hij bestelde een extra-trein, waarmede hij aller- eerst naar Mount-Vernon stoomde, waar hij als ,/hongerige Jim" het meest bekend was en zich trotsch gevoelde, toen men den bijnaam van //lnillionair-vagebond" voor hem uitvond. Modern gekleed en met diamanten overladen, stelde zich de nieuwbakken millionair aan zijne verwonderde vroegere kameraden voor. Tot zijn eer moet worden gezegd, dat hij zich in zijn overvloed in de eerste plaats diegenen herinnerde, die hem in zijn kwade dagen, zoo goed zij konden, hadden geholpen. Zoo gaf hij aan een kellner, die hem jaren geleden twee dollars had geleend, als schadeloostelling 2000 dollars. De bankjes van vijf dollars regenden thans om zoo te zeggen onder de verbaasde vage- bonden. Nadat reeds een groot gedeelte van het vermogen was doorgebracht, kwam Berry nog op de gedachte te gaan trouwen en de vrouw, op wie zijne keus viel, bleek een nog grootere verkwistster te zijn. In korten tijd waren de millioenen tot op den laatsten cent verdwenen en de ,/hongerige Jim" ging er weer van door. Door zijne vrouw en alle goede vrienden trouweloos verlaten, kon zijn door het dolle leven zeer verzwakt lichaam de ontberingen van het vagebondenleven niet meer verdragen en nu werd de millioenen-vagebond in beklagenswaardigen toestand in het armen- hospitaal van Chicago opgenomen, waar hij aan tering stierf. Wat een modern oorlogschip aan kolen- verbruik kost, blijkt uit het volgende De Engelsche minister van marine deelde Maandag in het Lagerhuis mede, dat de Powerful (een 1" klasse kruiser van 14,200 ton en bijna 22 knoop vaart) op haar reis naar Indie te Ports mouth ingenomen had 2796 ton steenkool, te Las Palmas 800, aan de Kaap 2286, op Mau ritius 800 en te Colombo 2115. Haar geheel steenkolen verbruik tot Hongkong wordt geschat op 8300 ton, hetgeeu ongeveer gekost heeft 182,000. Yoor de 36® maal vader te worden, dat geluk viel dezer dagen een landeigenaar te Dietmarowir, in Oostenrijksch-Silezie, ten deel. Zijn eerste vrouw schonk hem 24 kinderen en zijn tweede nu het 12". Er leven echter nog slechts 24 van de 3 dozijn. Groote vroolijkheid heerschte dezer dagen in de zaal van het gerechtshof te New-York, waar de eisch tot schadevergoeding, door zekere Miss Brooke ingesteld, behandeld werd. De schadevergoeding werd gevorderd van een dokter, die de reeds bejaarde dame had voor- gespiegeld, haar schoonheid volgens een weten- schappelijk systeem weer te kunnen teruggeven. De rimpels op het voorhoofd zouden b. v. weg- gemaakt kunnen worden door de huid naar achteren te trekken, waardoor ook de wenkbrauwen regel- matiger zouden worden. De onderste deelen van de ooren zouden een weinig afgekort worden, waardoor zij meer in harmonie moesten komen met het overige gelaat. De oogleden moesten wat meer naar boven, zoodat de oogen grooter en glanzender zouden gelijken, ja zelfs zou de dokter een kuiltje in haar kin maken. Inderdaad ging de man aan het opereeren en snijden, maar na afloop van dat alles en nadat de noodige insnijdiugen enz. weer genezen waren vond miss Brooke zich nog minder mooi dan voorheen en nu verlangt zij als schadevergoeding voor haar verdwenen schoonheid 50,000 dollars. Het spreekt van zelf, dat de behandeling dezer zaak de grootste hilariteit bij het publiek ten- gevolge had. In Belgie werden verleden jaar de leerlingen der lagere scholen uitgenoodigd, meikevers te vangen en te dooden, en in vele scholen werden voor de leerlingen, die de meeste dezer schadelijke insecten vingen, premien van een frank op hun spaarboekje iugeschreven. De scholieren beijverden zich daardoor, zooveel mogelijk meikevers in te leveren, en het gevolg was, dat er door de leer lingen der lagere scholen 40 millioen werden gevangen en gedood, die anders enorme schade aan boomeu en andere gewassen zouden aange- richt hebben. De gedoode insecten werden gedroogd en gemalen en verschaften 17000 kilo vette mest, welke werd verkocht tegen 10 centen per kilo. Van 2350 meikevers maakte men 1 kilo van die meststof. Zoo werd het schadelijke in het nuttige omgezet. Aangemoedigd door dezen gunstigen uitslag, heeft de Belgische regeering nu besloten, de school- premien op het vangen van meikevers algemeen te maken. Kapitein William Oldrievd, van Boston, heeft het echt Amerikaansch plan opgevat, om in ge- zelschap van kapitein Andrews, die zich reeds door zijn tocht over den Oceaan in een zeer klein bootje naam heeft gemaakt, den volgenden zomer te voet over de zee een tocht naar Engeland te maken. De wzeeschoenen", waarmee Oldrievti over het water zal wandelen, zijn van cederhout gemaakt, 5 voet lang, en hebben aan elken kant zes ge- makkelijk beweegbare, over elkaar schuivende plaatjes op de wijze als bij vischvinnen het geval is, welke bij de voorwaartsche bewegiug over elkaar schuiven en bij het afzetten van den voet zich verspreiden en het water met kracht terugdringen, tengevolge waarvan een vrij groote snelheid van beweging mogelijk wordt. De merkwaardige schoenen zijn op zich zelf zeer licht, doch kunnen op het water weerstand bieden aan een gewicht van 70 tot 75 Kg. Een compleet gummi costuum beschut die zeeloopers voor de gevolgen, die een al te dikwijls herhaalde, innige aanraking met het natte element na zich zou slepen. Kapitien Oldrieve heeft de deugdelijkheid van zijn zeeschoenen het vorige jaar reeds herhaaldelijk door het nemen van proeven bewezen. En nu is hij al de Niagara rivier overgestoken, drie mijlen boven den beroemden waterval, een anderen keer wandelde hij ten aanschouwe van eene groote, ver baasde menigte op het water van de haven te Boston. Oldrieve loopt even gemakkelijk op het water als op het dek van een stoomschip, zegt een Amerikaansch blad. Cincinnatus vermaakte zich in zijn ledige uren met ploegen, de heer Welhouse, opperrechter in den staat Kansas, geeft de voorkeur aan het kweeken van appelboomen. Maar, als een echte Amerikaan, doet hij zaken in 't groot, en daarom bezit de heer Welhouse tegenwoordig een der grootste boomgaarden der wereld. Deze beslaat eene oppervlakte van minstens 700 hektaren, en wat merkwaardig is, hij bevat niets dan appelboomen, waaronder van allerlei soort en smaaksamen ten getale van 98,000. Verzorgd door een leger van tuiniers, geven die 98,000 appelboomen dan ook een prachtigen oogst. Sedert ze geplant werden, hebben ze reeds meer dan vijftien millioen liter opgebracht. Deze appelboomenvorst overstroomt de Ameri- kaansche markt met zijn appelenhij zendt ze zelfs naar Europa. En elk jaar besteed hij rechters worden goed betaald in Amerika een groot deel zijuer inkomsten om nieuwe soorten aan te koopen. In Kopenhagen heeft men een zeer welge- slaagde proef genomen met een omnibus, voort- bewogen door middel van saamgeperste lucht. Een wagen, plaats bevattende voor 50 personen (bovenop en binnenin) werd voortbewogen door middel van een luchtmotor, bestaande uit twee horizontale cylinders, onder den wagen gelegen, iets boven de assen. Wat snelheid aangaat, kan zulk een wagen met een electrische tram concur- reeren, terwijl men niet het minste hinderlijke geraas hoort en het voertuig zeer gemakkelijk en snel te stoppen is. De vulling van den lucht- accumulator, welke aan de eindstations geschiedt, duurt twee tot drie minuten. ZEE rr 1-1 1> I r\! K I\. Van 9 tot en met 10 Maart. Cw reenwich-tijd, Spoorwee Ter NeuzenGent. Van Ter Neuzen over St. Nicoinas naar Gent. Spoorweg Ter Neuzen Mechelen. Van 9 tot en met 10 Maart werden langs de Oostsluizen alhier 19 binnenvaartuigen op-en 21 afgeschutdoor de Westsl. 3 op- en 5 afgeschut. Ter NeuzenBrussel over Lokeren. Spoorweg VlissingenRoosendaal. Stoomtram VlissingenMiddel Purg. Spoorbootdienst WalzoordenVlake. Wagendienst HulstWalsoorden. Datum. VLAG. NAAM. Mb Van en naar. Lading. Voor Ter Neuzen t 10 Eng. s.s. Abbotsford 2979 Leith stukg. idem Hailing 2199 Ijonden idem Spaans. s.s. Marzo 3668 Bilbao minerie Van Ter I'enzen 9 Eng. s.s. Ann Webster 2241 Londen stukg. Voor (>ent 9 Eng. s.s. Moorhem 4970 Liverpool stukg. idem Ibis 3024 Manchester idem Duits. s.s. Emma 1862 Dantzig hout 10 Eng. s.s. Sea Gull 2100 Londen stukg. Deens. s.s. Hamlet 3254 Riga hout vl. Rus. brik Suomalaine 1179 Kragero hout Eng. s.s. Dynamo 1364 Hull stukg. Van <>ent 9 Deens. s.s. Ansgar 3811 New-Castle ledig Duits. bark Kiandra 2895 New-York krijt Duits. s.s. Minna 2727 Dantzig ijzergrond 10 Eng. s.s. Sea Belle 215-2 Londen stukg. idem Ouse 2158 Goole idem idem Egret 3492 Antwerpen idem Noor. s.s. Avis 2554 Blyth ledig Zweed. s.s. Alexander Keiller 1226 Rotterdam idem v. Ter Neuzen n. Gent 5,35 8,37 1)12,03 5,13 8,05 i Sluiskil 5,41 8,46 12,12 5,21 8,12 Slufski) (brug) 5,43 8,48 12,15 5,24 8,15 Philippine 5,49 8,52 12,20 5,28 8,20 S*s van Gent 6,00 9,01 12,29 5,37 8,31 (aankomst Selzaete v(„rtrek 6,08 9,05 12,34 5,42 8,36 6,20 9,10 12,49 5,52 8,50 Aank. te Gent (kl. st. 6,56 9,46 9,28 te Gent (gr. st.) 7,10 9,58 1,30 6,38 9,34 1) Deze trein vertrekt des Woensdags om 12,15. v.Gent (gr.st.)n.TerNeuzeu 5,24 8,20 *12,06 5,02 7,56 Gent (kl. st.) 5,37 8.31 12,17 5,11 8,07 Selzaete (»ankom8t selzaete (yenrek 6,13 9,05 12,48 5,46 8,42 6,17 9,09 12,51 6,00 8,55 h Sas van Gent 6,29 9,21 1,03 6,15 9,10 Philippine 6,37 9,30 1,11 6,28 9.18 v. Sluiskil (brug) 6,41 9,34 1,14 6,34 9 23 Sluiskil 6,45 9,36 1,17 6,40 9,27 Aank. te Ter Neuzen 6,51 9,43 1,25 6,50 9,35 'sVrijdags vertrekt deze trein uit Gent om 12 *ur. CORR1SPONDBNT1B (t). Selzaet® n. Reeloo fl,18 9,08 12,58 5,51 8,58 Eeeloo n. SelaucU 5,11 8,08 11,50 4,43 7,46 Sclaa«te n. Moerbeke ei Lokeren 6,18 9,09 12,52 5,47 8,52 Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,81 7,14 12,05 3,44 8,08 Gent n. Brussel 7,19 8,39 9,21 10,53 1,87 6,53 9,42 Brussel n. Gent 7,01 9,16 2,38 4,24 6,08 Gent n. Ostends 8,22 8,24 10.49 1,02 3,55 4,05 7,04 Ostende n. Gent 5.01 6,05 8,53 10,57 1,36 2,29 5,18 v. Ter Neuzen 6,25 9.47 1,28 5,52 u St. Nicolaas 7,45 11,27 2,89 7,13 Aank. te Gent (Waes) 8,40 12,21 8,19 8,11 v. Ter Neuzen 6,25 9,47 1,28 5,52 Sluiskil 6,33 9,55 1,36 6,02 Axel 6,42 10,04 1,45 6,09 n Kijkuit 6,50 10,12 1,53 6,17 Hulst 6,59 10,21 2,02 6,26 Clinge 7,15 10,37 2,18 6,42 Aank. te St. Nicolaas 7,33 10,55 2.35 7,00 Vertr. 8,28 10,57 8 05 7,17 Aank. te Mechelen 9.24 11,53 4,04 8,16 v. Mesh. n. St. Nie. en T. Nsuz.6,38 10,28 1,25 6,05 St. Nieol. n. Ter Neuzen 7,50 11,40 3,10 7,27 Clinge 8,10 12,00 8,30 7,48 Hulst 8,82 12,22 3,50 8,16 Kijkuit 8.40 12,30 4,00 8,18 Axel 8,48 12,38 4,13 8,23 a Sluiskil 8,57 12,47 4,22 8,35 Asnk. ts Ter Neuzen 9,05 12,55 4,10 8,43 v.Ter Neuzen 12,03 5.13 v. Brussel 5,37 Selzsete 12,52 5,47 Selzaete 9,00 Brussel 3,15 9,36 a. Ter Neuzen 9,43 CORRESPONDENTIE (f). r. St. Niculaas n. Antwarpen 7,42 11,35 2,55 7,10 8,26 Anlwerpen n St. Niculaas 6,57 9,04 10,39 12,31 6,25 St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11,51 3,26 7,41 M"erbeke n. St. Gilles 6,48 9,48 1.15 6,14 ii Mechelen n. Brussel 9,29 11,55 4,15 8,27 Brussel n Mechelen 6.10 9,42 12,44 5 36 Mechelen n. Leuven 9,26 1,23 1,26 4,14 10,16 v Leuven n. Mechelen 5.45 9,37 12,10 5,32 (f) Deze uren geven' de direct# eorrespoDdentie van en naar Ter Neuzen aan. 10,18 6,8-5 12,54 8,55 1,25 9,55 v Vlissingen n. Roosendaal f6,53 9,15 1,07 3,50 *5,25 f5,33 6,34 Roosendaal naar Vlissingen 6,58 9,16 9,27 1,10 4,10 7,40 |9,10 le en 2e klasse. f Verveeren ook reizigerg 3e klasse, doch niet in lokaal verkeer. Iladslijd. v. Vlissingen, Remise: vm. 4,50 (alleen op werkd.) 5,55. Vat, de Zeilmarkt: 8,00 9,30 11,00 11,45 nm. 12,30 1,15 2,00 2,45 3,30 4.15 5,10 5,55 6,55 7,45 8,30 9,15 10,15 Middelburg: Naar de Zeilmarkt, Vlissingenvm. 5,20(alleer op werkd.) 6,23 8,45 10,15 11,10 um. 12,35 1,20 2,05 2,50 3,35 4,20 5,15 6,00 7,00 7,50 8,35 9,20 10,20 11.00. v. Walsoorden n. Vlake: vm. 4,50 8,50 nm. 12,45 3,35 Vlak'1 n. Walsoorden vm« 8,01 10,30 nm. 2,15 5,15 v Hulst WaUoordan vm. 7,00 11,00 im. 2,05 8,05 6,1 ft Walsoorden n. Hmlst onpeveer 8,45 11,80 nm. 3,15

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1898 | | pagina 6