I
Middelen van vervoer.
hatner of inoker en bovennatuurlijke krachts-
inspanning, de klamp stuksloeg, waardoor de boot
wel is waar op den kop, maar dan toch te water
kwatn, zoodat de 5 laatste aan dek aanwezige
mannen zich konden redden.
Nauwelijks waren zij in de boot en nog geen
10 meter van de plek des onheils verwijderd, of
de IJstroom zonk, en dat de laatste boot met
liaar bemanning in bet zog niet werd medegesleept
naar den bodem der zee, vindt alleen zijn oorzaak
hierin dat er veel deklast in de nabijheid dreef.
Op de Bittern aangekomen bleek dat van de
IJstroom een oude heer Van Praag en zekere
juffronw Frank werden vermist. De oude heer
was wel aan dek geweest, maar is vermoedelijk
weer naar beneden gegaan om nog iets van waarde
te redden, terwijl mejuffrouw Frank waarschijnlijk
in haar hut is omgekomen.
Van de Bittern werden ook twee man vermist,
en wel de timmerman en een matroos. Uit de
golven klonk hulpgeschreeuw, en onmiddelijk werd
een boot bemand, welke nog den matroos, die
tusschen drijvend goed werd bemerkt, oppikte.
De bemanning der IJstroom werd liefderijk op
de Bittern en later in het Zeemanshuis te
Londen verzorgd.
Woensdagochtend te 11 uur zijn alien te
Amsterdam teruggekomen.
Te Ruhrort zijn uitgevers van valsche bank-
biljetten van f 25 aangehouden. Een meisje uit
Homberg, de dochter van een vroegeren schipper
aldaar, had er te Duisburg bij de firma Husten
een uitgegeven, waarna in haars vaders huis huis-
zoeking werd gedaan, waarvan het resultaat nog
onbekend is. De firma Husten heeft 4 valsche
bankbiljetten gevonden.
In 't stadje Urbana (Ohio) werd een neger,
die een blanke vrouw had mishandeld, door 't volk
gelyncht. Hij werd eerst half dood geranseld
en toen opgehangen, ondanks de tusschenkomst
der gewapende macht, die op de menigte vuur
gaf, twee personen doodde en twaalf verwondde.
Op de tentoonstelling te Stockholm is een
merkwaardig schip te zien.
Het is de Sodra Sverige die twee jaar geleden
gezonken was en onlangs gelicht is. Het schip
zelf heeft niets bijzonders aan zich, maar de berging
is merkwaardig, omdat het in te diep water lag
om met duikers te arbeiden.
Den 24 September 1895 zonk het schip voor
Stockholm. Na veel zoeken werd de ligging be-
paald, doch de hoop op berging moest worden
opgegeven daar het meer dan 50 meter diep lag.
De Stockholmsche ingenieur Walther bestudeerde
het geval en dacht een inrichting uit, die arbeid
in het water zelfs op groote diepten mogelijk
maakt. Hij vervaardigde een ijzeren buis, sterk
genoeg om aan zwaren druk weerstand te bieden.
Van anderen loopt zij uit in een klokvormig deel,
dat aan de onderzijde gesloten is. Hierin is
ruimte genoeg voor een man om zich te bewegen.
In het klokvormig deel zijn vensters van sterk
glas, terwijl een reflector met electrisch licht den
omtrek van den toestel verlicht. De werkman
die in de buis is heeft daar uiteinden van hef-
boomen, die hij in alle richtiugen kan bewegen.
Met deze kan hij de haken van ijzeren kettingen
aan het gezonken voorwerp bevestigen.
Met deze inrichting werd de Sodra Sverige
gelicht. De ijzeren kettingen waren aan pontons
bevestigd. De haken werden door de ronde
vensters van de boot gebracht geen gemakke-
lijke arbeid voorwaar.
Het gelukte het stoomschip werd opgeheschen,
het lek gestopt en de geredde boot naar Stockholm
gesleept, waar zij in triomf werd ontvangen.
De Sodra Sverige is een der fraaiste schepen
van de Zweedsche handelsvloot. Zij is onlangs
vergroot en is driehonderdduizend gulden waard.
Het schip heeft onder water weinig geleden.
Slechts enkele wanden tusschen de kajuiten waren
voor een grooten druk bezweken en bijna overal
heeft de verf losgelaten.
Dezer dagen was in de chemische fabriek
van Schering te Berlijn brand uitgebroken. Van
het inademen der giftige gassen die daarbij ont-
snapten zijn drie brandmeesters en 57 brandweerlui
zwaar ziek geworden.
Zondagavond is in een kruitfabriek bij
Stephanskirchen in Opper-Beieren de bliksem ge
stagen, waardoor 100 centenaar kruit ontplofte.
Een beambte kreeg lichte wonden, elf gebouwen
werden vernield, dikke boomen werden ontworteld
en te Rosenheim en Stephanskirchen sprongen
de ruiten.
Men hoort tot dusver nog niet veel van de
Wereldtentoonstelling te Brussel zulks komt voor-
namelijk hierdoor, dat zij nog in hooge mate lijdt
aan de gewone ziekte van beginnende tentoon-
stellingen, namelijk het niet af zijn.
//Het is zelfs," zegt het Handelsblad van Ant-
werpen, //voor dames gevaarlijk er te komen.
Meer dan een fraai kleedje is reeds gescheurd aan
de nagels der kisten, die nog overal en in alle
grootten in overvloed staan te pronken."
Maar de toestand verbeterd natuurlijk met
den dag.
Prinses Charlotte van Belgie, weduwe van
Keizer Maximiliaan van Mexico, is Maandag haar
59e levensjaar ingetreden, Koning Leopold en
zijn gemalin brachten, als gewoonlijk, dien dag
een bezoek aan de ongelukkige vorstin, op het
kasteel Bouchout.
De toestand der krankzinnige ex-Keizerin is in
de laatste jareu veel verbeterd. Zij is nu kalm
en betrekkelijk welvarend.
De Koning van Siam, thans uit Italie op
weg naar Weenen, is ook te Geneve geweest, en
zijn bezoek zal daar in een zeer aangenaam aan-
denken blijven.
Men zag er eerst een weinig tegen op, met de
herinnering aan den overleden Schah van Perzie,
die vergat zijn hotelrekening te voldoen en zijn
inkoopen te betalen. Maar Koning Chulalongkow
had niet zulke eigenaardige manieren. Hij deed
in een horlogefabriek inkoopen voor 100,000 fr.
en betaalde die, zoowel als zijne andere uitgaven.
Bovendien gaf hij 1500 fr. voor de armen der
stad en 2500 fr. voor de gendarmes, die bij hem
dienst hadden gedaan.
Een Ainerikaansche professor te Kansas
heeft een middel uitgevonden om negers
blank te wasschen. Door een electrische bewerking,
die eenvoudig hierin bestaat, dat men de donkere
stof uit de huid verwijdert, wordt de zwarste
kroeskop of Moor of Indiaan na eenige maanden
zoo blank als een //bleekgezicht".
Als iemand voor dit Amerikaansche stukje on-
geloovig de schouders ophaald, zullen we 't hem
niet kwalijk nemen.
HERBESTEDING.
Op Vrijdag 18 Juni 1897, des voormiddags
ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal
Bestuur te Middelburg, van
Het voortzetten van de verbetering der
Rijkswaterleiding beoosten het kanaal van
Ter Neuzen, tusschen de Molen- en de
Axelsche kreek.
ZEETIJDIINUEW.
Van 9 tot en met 10 Juni.
Van 9 tot en met 10 Juni werden tangs de
Oostsluizen alhier 15 binnenvaartuigen op-en 11
afgeschutdoor de Westsl. 2 op- en 2 afgeschut.
Green wich-tijd.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van Ter Neuzen over St. Nicolaus naar Gent.
Spoorweg Ter NeuzenMechelen.
Ter iNeuzenRrussel over Lokeren.
Spoorweg VlissingenRoosendaal.
Stoomtrani VlissinirenMiddel burg.
Spoorbootdienst Wul/.oordeuVlake.
Wagendienst HulstWalsoorden.
VLAG.
NAAM.
M".
Van en naar.
Lading.
Voor Ter Kenzen t
10
Eng. s.a.
Anglia
2469
Leith
stukg.
idem
Hailing
2199
Londen
idem
idem
Edward
435
Bristol
landb.zout
Van Ter A'euien
10
Eng. s.s.
Tortona
3466
Blyth
ledig
idem
Ann Webster
2241
Londen
stukg.
Voor (.lent t
9
Noor. sch.
Fichborne
573
Skien
hout
Eng. s.s.
Onse
2158
Goole
stukg.
10
Duits. s.s.
Carel Behuk
1784
Norkoping
hout
idem
Hercules
3103
Helzingfors
idem
Eng. s.s.
Bittern
2493
Manchester
stukg.
idem
Sea Gull
2100
Londen
idem
idem
Ida
3407
Kotka
hout
Van Client t
9
Eng. s.s.
Don
2658
Goole
stukg.
idem
Alice Taylor
832
Hull
idem
idem
Spindrift
2003
Londen
idem
idem
Fulmar
3007
Antwerpen
idem
10
Eng. s.s.
Onse
2158
Goole
idem
Voor lelzaete t
9
Eng. sch.
Alembic
721
Havre
creosoot
5,30 8,87 1)12,08 8,18 8,0B
5.41 8,46 13,12 5,21 8,12
5,43 8,48 12,15 5,24 8,15
5,49 8,52 12,20 5,28 8,2G
6.00 9,01 12,29 5,87 8,31
6,08 9,05 12,34 5,42 8,86
6,20 9,10 12,49 5,52 8,50
6,56 9,46 9,28
7,10 9,58 1,80 6,38 9,34
v. Ter Neuzen n. Gent
Sluiskil
Sluiskil (brug)
Philippine
Sat vsn Gent
(aankomst
(vertrek
Aank. te Gent (kl. tt.
te Gent (gr. tt.)
Seliaete
(1 Deze trein vertrekt dee Woensdags om 12,15.
v. Sat van Gent 6,29 9,21 1,08 6,15 9,15
Philippine 6,37 9,80 1,11 6,28 9,28
Sluiskil (brag) 6,41 9,34 1,14 6,34 9,85
Sluiskil 6,44 9,36 1,17 6,40 9,40
Aink. te Ter Neozen 6,50 9,43 1,25 6,50 9,50
Vrijdagt vertrekt deze trein nit Gent om 12 uur.
CORRES PONDENTIE (t).
v. Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,51 8,53
Eecloo n. Selzaete 5,15 8,08 11,50 4,43 7,46
Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09 12,52 5,47 8,52
Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,31 7,14 12,05 8,44 8,08
Gent n. Brussel 7,19 9,21 10,53 1,87 6,53 9,41
BruBsel n. Gent 7,01 9,16 2,38 5,05 6,08
Gent n. Ostende 8,22 8,24 10,49 1,02 3,55 4,05 7,05
Ostende n. Gent 5.03 6,05 8,53 10,50 1,40 2,29 5,40
v. Ter Neuzen 6,25 9.47 1,28
a. St. Nicolaat 7,33 10.55 2,35
Aank. te Gent (Waes) 8,40 12,21 8,16
5,52
7,00
8,13
v. Ter Neuzen
6,25
9,47
1,28
5,52
Sluiskil
6,33
9,55
1,36
6,02
Axel
6,42
10,04
1,45
6,09
Kijkuit
6,50
10,12
1,53
6.17
Hulst
6,59
10,21
2,02
6.26
Clinge
7,15
10,87
2,18
6,42
Aank. te St. Nicolaas
7,33
10,55
2.35
7,00
Vertr.
8,28
10,57
3,05
7,17
Aank. te Mechelen
9,26
11,53
4,04
8,16
v. Mech. n. St. Nic. en T. Neuz. 6,38
10,28
1,25
6,07
St. Nicol. n. Ter
Neuzen 7,50
11,40
8,10
7,25
Clinge
8,10
12,00
8,30
7.48
Hulst
8,32
12,22
3,50
8,16
Kijkuit
8.40
12,30
4,00
8,18
Axel
8,48
12,38
4,18
8,25
Sluiskil
8,57
12,47
4,22
8,33
Aank. te Ter Neuzen
9,05
12,55
4,?0
8,43
CORRESPONDENTIE (t).
v. St. Nicolaas n. Antwerpen 7,42 11,35 2,55 7.10 8,24
u Antwerpen n St. Nicolaas 6,58 9,05 10,38 12,30 6,25
St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11,51 3,26 7,41
Moerbeke n. St. Gilles 6,43 9,48 1.15 6,14
v Mechelen n. Brussel 9,29 11,55 4,15 8,21
u Brussel n Mechelen 6,10 9,42 12,43 5.36
u Mechelen n. Leuven 9,26 1,23 1,26 4,14 10,16
Leuven n. Mechelen 5.45 9,36 12,10 5,32
(f) Deze uren geven de directe correspondentie van en naar
Ter Neuzen aau.
t. Gent (gr. «t.) n. Ter Neuzen
Gent (kl. st.)
o (aankomst
Selzaete ^mrek
5,24
5,37
6,13
6,17
8,20
8,31
9,05
9,09
*12,06 5,02 7,56
12,17 5,11 8,07
12,48 5,46 8,42
12,51 6,00 8,55
v.Ter Neuzen 12,03 5.18
Selzaete 12,52 5,47
a. Brussel 3,15 9,36
v. Brussel
Selzaete
a. Ter Neuzen
5,87
9,00
9,48
10,18
12,54
1,25
6,35
3,55
9,50
v. Vlissingen n. Roosendaal 5,22 6,53 9,15 1,07 8,50 5,25
5,33 6,40
Roosendaal naar Vlissingen 8,58 9,10 1,10 4,10 7,40
9,10
Mtudntljd.
v. Vlissingen, Remise vm. 4,50 (alleen op werkd.) 5,55. Vaa
de Zeilmarkt: 8,00 9,30 11,00 11,45 nm. 12,80 1,15
2,00 2,45 3.30 4,15 5,10 5,55 8,56 7,45 8,80
9,15 10,15.
Middelburg: Naar de Zeilmarkt, Vliasiugenvm. 6,20(all.ec
op werkd.) 6,23 8,45 10,15 11,45 am. 12.35 1,20
2,05 2,50 3,35 4,20 5,15 6,00 7,00 7,50 8,30 9,20
10,20 11,00.
v. Walsoorden n. Vlake: vm. 4,50 8,50 nm. 12,45 8,85
Vlak» n. Walsoorden vm. 8,01 10,30 am. 2,15 5,15
v. Hulst n. Walsoorden: vm. 7,00 11,00 nm. 2,05 8,05
Walsoorden a, Hulst ongeveer 8,45 11,30 nm. 3,15 6,15