I Middelen van vervoer. hatner of inoker en bovennatuurlijke krachts- inspanning, de klamp stuksloeg, waardoor de boot wel is waar op den kop, maar dan toch te water kwatn, zoodat de 5 laatste aan dek aanwezige mannen zich konden redden. Nauwelijks waren zij in de boot en nog geen 10 meter van de plek des onheils verwijderd, of de IJstroom zonk, en dat de laatste boot met liaar bemanning in bet zog niet werd medegesleept naar den bodem der zee, vindt alleen zijn oorzaak hierin dat er veel deklast in de nabijheid dreef. Op de Bittern aangekomen bleek dat van de IJstroom een oude heer Van Praag en zekere juffronw Frank werden vermist. De oude heer was wel aan dek geweest, maar is vermoedelijk weer naar beneden gegaan om nog iets van waarde te redden, terwijl mejuffrouw Frank waarschijnlijk in haar hut is omgekomen. Van de Bittern werden ook twee man vermist, en wel de timmerman en een matroos. Uit de golven klonk hulpgeschreeuw, en onmiddelijk werd een boot bemand, welke nog den matroos, die tusschen drijvend goed werd bemerkt, oppikte. De bemanning der IJstroom werd liefderijk op de Bittern en later in het Zeemanshuis te Londen verzorgd. Woensdagochtend te 11 uur zijn alien te Amsterdam teruggekomen. Te Ruhrort zijn uitgevers van valsche bank- biljetten van f 25 aangehouden. Een meisje uit Homberg, de dochter van een vroegeren schipper aldaar, had er te Duisburg bij de firma Husten een uitgegeven, waarna in haars vaders huis huis- zoeking werd gedaan, waarvan het resultaat nog onbekend is. De firma Husten heeft 4 valsche bankbiljetten gevonden. In 't stadje Urbana (Ohio) werd een neger, die een blanke vrouw had mishandeld, door 't volk gelyncht. Hij werd eerst half dood geranseld en toen opgehangen, ondanks de tusschenkomst der gewapende macht, die op de menigte vuur gaf, twee personen doodde en twaalf verwondde. Op de tentoonstelling te Stockholm is een merkwaardig schip te zien. Het is de Sodra Sverige die twee jaar geleden gezonken was en onlangs gelicht is. Het schip zelf heeft niets bijzonders aan zich, maar de berging is merkwaardig, omdat het in te diep water lag om met duikers te arbeiden. Den 24 September 1895 zonk het schip voor Stockholm. Na veel zoeken werd de ligging be- paald, doch de hoop op berging moest worden opgegeven daar het meer dan 50 meter diep lag. De Stockholmsche ingenieur Walther bestudeerde het geval en dacht een inrichting uit, die arbeid in het water zelfs op groote diepten mogelijk maakt. Hij vervaardigde een ijzeren buis, sterk genoeg om aan zwaren druk weerstand te bieden. Van anderen loopt zij uit in een klokvormig deel, dat aan de onderzijde gesloten is. Hierin is ruimte genoeg voor een man om zich te bewegen. In het klokvormig deel zijn vensters van sterk glas, terwijl een reflector met electrisch licht den omtrek van den toestel verlicht. De werkman die in de buis is heeft daar uiteinden van hef- boomen, die hij in alle richtiugen kan bewegen. Met deze kan hij de haken van ijzeren kettingen aan het gezonken voorwerp bevestigen. Met deze inrichting werd de Sodra Sverige gelicht. De ijzeren kettingen waren aan pontons bevestigd. De haken werden door de ronde vensters van de boot gebracht geen gemakke- lijke arbeid voorwaar. Het gelukte het stoomschip werd opgeheschen, het lek gestopt en de geredde boot naar Stockholm gesleept, waar zij in triomf werd ontvangen. De Sodra Sverige is een der fraaiste schepen van de Zweedsche handelsvloot. Zij is onlangs vergroot en is driehonderdduizend gulden waard. Het schip heeft onder water weinig geleden. Slechts enkele wanden tusschen de kajuiten waren voor een grooten druk bezweken en bijna overal heeft de verf losgelaten. Dezer dagen was in de chemische fabriek van Schering te Berlijn brand uitgebroken. Van het inademen der giftige gassen die daarbij ont- snapten zijn drie brandmeesters en 57 brandweerlui zwaar ziek geworden. Zondagavond is in een kruitfabriek bij Stephanskirchen in Opper-Beieren de bliksem ge stagen, waardoor 100 centenaar kruit ontplofte. Een beambte kreeg lichte wonden, elf gebouwen werden vernield, dikke boomen werden ontworteld en te Rosenheim en Stephanskirchen sprongen de ruiten. Men hoort tot dusver nog niet veel van de Wereldtentoonstelling te Brussel zulks komt voor- namelijk hierdoor, dat zij nog in hooge mate lijdt aan de gewone ziekte van beginnende tentoon- stellingen, namelijk het niet af zijn. //Het is zelfs," zegt het Handelsblad van Ant- werpen, //voor dames gevaarlijk er te komen. Meer dan een fraai kleedje is reeds gescheurd aan de nagels der kisten, die nog overal en in alle grootten in overvloed staan te pronken." Maar de toestand verbeterd natuurlijk met den dag. Prinses Charlotte van Belgie, weduwe van Keizer Maximiliaan van Mexico, is Maandag haar 59e levensjaar ingetreden, Koning Leopold en zijn gemalin brachten, als gewoonlijk, dien dag een bezoek aan de ongelukkige vorstin, op het kasteel Bouchout. De toestand der krankzinnige ex-Keizerin is in de laatste jareu veel verbeterd. Zij is nu kalm en betrekkelijk welvarend. De Koning van Siam, thans uit Italie op weg naar Weenen, is ook te Geneve geweest, en zijn bezoek zal daar in een zeer aangenaam aan- denken blijven. Men zag er eerst een weinig tegen op, met de herinnering aan den overleden Schah van Perzie, die vergat zijn hotelrekening te voldoen en zijn inkoopen te betalen. Maar Koning Chulalongkow had niet zulke eigenaardige manieren. Hij deed in een horlogefabriek inkoopen voor 100,000 fr. en betaalde die, zoowel als zijne andere uitgaven. Bovendien gaf hij 1500 fr. voor de armen der stad en 2500 fr. voor de gendarmes, die bij hem dienst hadden gedaan. Een Ainerikaansche professor te Kansas heeft een middel uitgevonden om negers blank te wasschen. Door een electrische bewerking, die eenvoudig hierin bestaat, dat men de donkere stof uit de huid verwijdert, wordt de zwarste kroeskop of Moor of Indiaan na eenige maanden zoo blank als een //bleekgezicht". Als iemand voor dit Amerikaansche stukje on- geloovig de schouders ophaald, zullen we 't hem niet kwalijk nemen. HERBESTEDING. Op Vrijdag 18 Juni 1897, des voormiddags ten 11 ure, aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelburg, van Het voortzetten van de verbetering der Rijkswaterleiding beoosten het kanaal van Ter Neuzen, tusschen de Molen- en de Axelsche kreek. ZEETIJDIINUEW. Van 9 tot en met 10 Juni. Van 9 tot en met 10 Juni werden tangs de Oostsluizen alhier 15 binnenvaartuigen op-en 11 afgeschutdoor de Westsl. 2 op- en 2 afgeschut. Green wich-tijd. Spoorweg Ter NeuzenGent. Van Ter Neuzen over St. Nicolaus naar Gent. Spoorweg Ter NeuzenMechelen. Ter iNeuzenRrussel over Lokeren. Spoorweg VlissingenRoosendaal. Stoomtrani VlissinirenMiddel burg. Spoorbootdienst Wul/.oordeuVlake. Wagendienst HulstWalsoorden. VLAG. NAAM. M". Van en naar. Lading. Voor Ter Kenzen t 10 Eng. s.a. Anglia 2469 Leith stukg. idem Hailing 2199 Londen idem idem Edward 435 Bristol landb.zout Van Ter A'euien 10 Eng. s.s. Tortona 3466 Blyth ledig idem Ann Webster 2241 Londen stukg. Voor (.lent t 9 Noor. sch. Fichborne 573 Skien hout Eng. s.s. Onse 2158 Goole stukg. 10 Duits. s.s. Carel Behuk 1784 Norkoping hout idem Hercules 3103 Helzingfors idem Eng. s.s. Bittern 2493 Manchester stukg. idem Sea Gull 2100 Londen idem idem Ida 3407 Kotka hout Van Client t 9 Eng. s.s. Don 2658 Goole stukg. idem Alice Taylor 832 Hull idem idem Spindrift 2003 Londen idem idem Fulmar 3007 Antwerpen idem 10 Eng. s.s. Onse 2158 Goole idem Voor lelzaete t 9 Eng. sch. Alembic 721 Havre creosoot 5,30 8,87 1)12,08 8,18 8,0B 5.41 8,46 13,12 5,21 8,12 5,43 8,48 12,15 5,24 8,15 5,49 8,52 12,20 5,28 8,2G 6.00 9,01 12,29 5,87 8,31 6,08 9,05 12,34 5,42 8,86 6,20 9,10 12,49 5,52 8,50 6,56 9,46 9,28 7,10 9,58 1,80 6,38 9,34 v. Ter Neuzen n. Gent Sluiskil Sluiskil (brug) Philippine Sat vsn Gent (aankomst (vertrek Aank. te Gent (kl. tt. te Gent (gr. tt.) Seliaete (1 Deze trein vertrekt dee Woensdags om 12,15. v. Sat van Gent 6,29 9,21 1,08 6,15 9,15 Philippine 6,37 9,80 1,11 6,28 9,28 Sluiskil (brag) 6,41 9,34 1,14 6,34 9,85 Sluiskil 6,44 9,36 1,17 6,40 9,40 Aink. te Ter Neozen 6,50 9,43 1,25 6,50 9,50 Vrijdagt vertrekt deze trein nit Gent om 12 uur. CORRES PONDENTIE (t). v. Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,51 8,53 Eecloo n. Selzaete 5,15 8,08 11,50 4,43 7,46 Selzaete n. Moerbeke en Lokeren 6,18 9,09 12,52 5,47 8,52 Lokeren n. Moerbeke en Selzaete 5,31 7,14 12,05 8,44 8,08 Gent n. Brussel 7,19 9,21 10,53 1,87 6,53 9,41 BruBsel n. Gent 7,01 9,16 2,38 5,05 6,08 Gent n. Ostende 8,22 8,24 10,49 1,02 3,55 4,05 7,05 Ostende n. Gent 5.03 6,05 8,53 10,50 1,40 2,29 5,40 v. Ter Neuzen 6,25 9.47 1,28 a. St. Nicolaat 7,33 10.55 2,35 Aank. te Gent (Waes) 8,40 12,21 8,16 5,52 7,00 8,13 v. Ter Neuzen 6,25 9,47 1,28 5,52 Sluiskil 6,33 9,55 1,36 6,02 Axel 6,42 10,04 1,45 6,09 Kijkuit 6,50 10,12 1,53 6.17 Hulst 6,59 10,21 2,02 6.26 Clinge 7,15 10,87 2,18 6,42 Aank. te St. Nicolaas 7,33 10,55 2.35 7,00 Vertr. 8,28 10,57 3,05 7,17 Aank. te Mechelen 9,26 11,53 4,04 8,16 v. Mech. n. St. Nic. en T. Neuz. 6,38 10,28 1,25 6,07 St. Nicol. n. Ter Neuzen 7,50 11,40 8,10 7,25 Clinge 8,10 12,00 8,30 7.48 Hulst 8,32 12,22 3,50 8,16 Kijkuit 8.40 12,30 4,00 8,18 Axel 8,48 12,38 4,18 8,25 Sluiskil 8,57 12,47 4,22 8,33 Aank. te Ter Neuzen 9,05 12,55 4,?0 8,43 CORRESPONDENTIE (t). v. St. Nicolaas n. Antwerpen 7,42 11,35 2,55 7.10 8,24 u Antwerpen n St. Nicolaas 6,58 9,05 10,38 12,30 6,25 St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11,51 3,26 7,41 Moerbeke n. St. Gilles 6,43 9,48 1.15 6,14 v Mechelen n. Brussel 9,29 11,55 4,15 8,21 u Brussel n Mechelen 6,10 9,42 12,43 5.36 u Mechelen n. Leuven 9,26 1,23 1,26 4,14 10,16 Leuven n. Mechelen 5.45 9,36 12,10 5,32 (f) Deze uren geven de directe correspondentie van en naar Ter Neuzen aau. t. Gent (gr. «t.) n. Ter Neuzen Gent (kl. st.) o (aankomst Selzaete ^mrek 5,24 5,37 6,13 6,17 8,20 8,31 9,05 9,09 *12,06 5,02 7,56 12,17 5,11 8,07 12,48 5,46 8,42 12,51 6,00 8,55 v.Ter Neuzen 12,03 5.18 Selzaete 12,52 5,47 a. Brussel 3,15 9,36 v. Brussel Selzaete a. Ter Neuzen 5,87 9,00 9,48 10,18 12,54 1,25 6,35 3,55 9,50 v. Vlissingen n. Roosendaal 5,22 6,53 9,15 1,07 8,50 5,25 5,33 6,40 Roosendaal naar Vlissingen 8,58 9,10 1,10 4,10 7,40 9,10 Mtudntljd. v. Vlissingen, Remise vm. 4,50 (alleen op werkd.) 5,55. Vaa de Zeilmarkt: 8,00 9,30 11,00 11,45 nm. 12,80 1,15 2,00 2,45 3.30 4,15 5,10 5,55 8,56 7,45 8,80 9,15 10,15. Middelburg: Naar de Zeilmarkt, Vliasiugenvm. 6,20(all.ec op werkd.) 6,23 8,45 10,15 11,45 am. 12.35 1,20 2,05 2,50 3,35 4,20 5,15 6,00 7,00 7,50 8,30 9,20 10,20 11,00. v. Walsoorden n. Vlake: vm. 4,50 8,50 nm. 12,45 8,85 Vlak» n. Walsoorden vm. 8,01 10,30 am. 2,15 5,15 v. Hulst n. Walsoorden: vm. 7,00 11,00 nm. 2,05 8,05 Walsoorden a, Hulst ongeveer 8,45 11,30 nm. 3,15 6,15

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1897 | | pagina 6