I Sandelsberichten. Nadat de bootwerkers te Rotterdam tot eene algemeene werkstaking badden besloten, werd eerst getracht in hunne plaats Schiedamsche bootwerkers te krijgen. Op eene daartoe gedane aanvraag werd ecbter geantwoord dat het beter was de te lossen schepen naar Scbiedam te doen stoomen, alwaar zij dan op stroom liggende gelost konden worden. Twee schepen, het stoomschip Doris met ijzererts en het stoomschip Langdon met eene lading steenkolen, kwamen Zondagmiddag aan, en men zou de ontladig Maandagmorgen be- ginnen. Toch waren echter eenige honderden Rotterdamsche bootwerkers op het Hoofd, een hunner voerde het woord en slaagde er in de Schiedammers tot staking over te halen, tenzij aan de Rotterdamsche bootwerkers het door hen gewenschte loon werd verzekerd. Maandagavond werd eene algemeene vergadering gehouden, waarin de bootwerker De Heer den Schiedamschen bootwerkers verzocht hen te steunen in den strijdhij wenschte dat de Schiedamsche bootwerkers eene vereeniging zouden oprichten, uitmakende eene afdeeling van den N. N. Boot- werkersbond, met een eigen bestuur, een afzonder- lijken naam en met haar eigen reglementen. Hij zelf stelde zich beschikbaar om hen te helpen bij het inrichten van eene dusdanige vereeniging. Vele bootwerkers uit Schiedam teekenden hun naam op eene lijst als bewijs van instemming met de op- richting van een Bondsafdeeling. Twee deputation een der Rotterdamsche en de andere van die der Schiedamsche bootwerkers hebben 'a middags een onderhoud gehad met den burgemeester van Schiedam. Uit Rotterdam meldt men van gistermiddag, dat in den toestand in den loop van den ochtend weinig verandering te bespeuren viel. Werd eergisteren slechts door de politie en mariniers langs de han- delskaden ruim baan gehouden, gisteren zijn deze door politie, schutterij en mariniers afgezet, en worden slechts diegenen doorgelaten die daar noodig hebben. Dientengevolge is het langs de kaden leeg, doch achter de cordons verzamelen zich een aantal stakers en nieuwsgierigen. Op enkele booten wordt met halve ploegen gewerkt, daar nog vele goedgezinden buiverig zijn om het werk te hervatten, hoewel zij op aller bescherming kunnen rekenen. In den loop van den morgen patrouilleerde het geheele regiment schutterij, compagnie's-gewijze, terwijl zij in verschillende openbare gebouwen zijn ingekwartierd. Daar dit oproepen van de schutterij juist op marktdag viel en het aantreden in het Beursge- bouw werd gehouden, bracht dat in den vroegen morgen vrij wat verwarring teweeg, vooral onder de boterhandelaars. Tegen 11 ure hebben een groot aantal werk- stakers een wandeling door de stad gemaakt. Naar men verneemt heeft de directeur der Harwichlijn maatregelen genomen om eventueel hare goederen per spoor naar den Hoek van Holland te zenden, om daar in de booten geladen te worden. Uit Amsterdam zijn, ter versterking van het garnizoen, 2 sergeanten, 2 korporaals en 50 mari- mere van hier vertrokken. In hunne plaats komt tijdelijk een gelijk getal recruten van Rotterdam naar Amsterdam. Te Schiedam is de toestand dezelfde gebleven. Het gilde der kolenwerkers en de losse sjouwer- heden zijn ongenegen het werk te verrichten op de stoombooten Doris en Langdon laatstgenoemd schip keert met de lading naar Engeland terug. Het beursgebouw te Rotterdam vertoonde gisteren- middag een eigenaardigen aanblik. De effecten- hoek en het middenvak waren door schutters in- genomen. De geweren stonden over de geheele beurs aan rotten. Daartusschen moesten de koop- lieden hunne zaken doen. Ook vele schutters die zelf handelaars zijn, deden zaken. Reuter seint uit Londen dat het hoofd van de bootwerkers aldaar, die niet tot den Bond behooren, bevestigend geantwoord heeft op eene hem eergister- morgen gedane vraag of't mogelijk is vijfhonderd bootwerkers, niet tot een Bond behoorende, naar Rotterdam te zenden als de werkstaking mocht aanhouden. De Maastrichtsche correspondent van De Tijd, van wien nu juist niet getuigd kan worden, dat hij aan de zijde der stakers staat, schrijft o. m. het volgende De financieele hulp, die de stakers thans van alle zijden maar bovenal van den Diamantbewer- kersbond ontvangen, stelt hen in staat het nog weken lang vol te houden. Die bond nl. heeft zich bereid verklaard, d.e benoodigde wekelijksche som van 900 desnoods alleen te zullen storten. Het totaal ontvangen bedrag overschreed in de afgeloopen week verreweg het noodige. Zoo is de toestand. Intusschen leiden de stakers een heerlijk leven en zij, steeds gewoon aan zwaren en ongezonden arbeid, die grootendeels in staande houding moet ■worden verricht en wel gedurende een vollen dag van ongeveer 10 uren, flaneeren thans in de schoone Meimaand langs 's heeren wegenin triepjes ziet men ze in de omstreken der stad rondwandelen in de vrije natuur. Want privaat arbeid, anders dan in hun eigen woning, is door het reglement streng verboden, zoodat de meesten, behalve de dagelijksche bijeenkomsten in het vereenigingslokaal achter het Cafe Van den Heuvel, Boschstraat, een geheel werkeloos leven leiden. Dat zulk een toe stand op de arbeiders zelven als zoodanig ontze- nuwend werkt is duidelijk. Opmerking verdiend hier, dat ook deze corres pondent erkent, dat de arbeiders van de fabriek des heeren Regout dagelijks gedurende 10 uren een zwaren en ongezonden arbeid verrichten. Het moet een onbevoordeelde, die dit leest, dan ook bepaald goed doen te vernemen, dat deze arme tobbers eens in de schoone Meimaand, dank zij de mildheid van de Amsterdamsche Diamant- bewerkers, lang 's heeren wegen kunnen flaneeren, zooals de correspondent van De Tijd het uitdrukt. De vreeze, dat zulks op de werklieden ontze- nuwend zal werken, zal wel niet iedereen deelen. Nabij den ouden Heerenweg te Lippenhuizen waren eergisteren voor de weduwe De B. een 2tal personen aan het steken van plaggen op een perceeel heideveld. Tegen het verbod in werd daar een vuurtje aangelegd voor het warmen van koffie. Na het gebruik der koffie werd naar het vuur niet weder omgezien en gingen de beide personen weder aan het werk. Kort daarna ontdekten zij tot hun schrik, dat het vuur had voortgesmeuld en de vlammen reeds hoog opstegende aangewende pogingen om het vuur te doven, mochten niet baten 't duurde dan ook niet lang of spoedig was een groote opper- vlakte heideveld in brand geraakt en verspreidden de vlammen zich naar alle zijden. De klok werd gekleptdaarop togen velen met de brandspuit op weg, om te trachten den brand te blusschen. Ook de spuit uit Beetsterzwaag kwam daarna op het terrein, doch de spuiten konden den brand niet beperken. Daarom werden andere maatregelen genomen. Een aantal personen met lange stokken gewapend, smeten aanhoudend losse aarde op de vlammen en sloegen er dan met de stokken op indit middel hielpde vlammen konden op die wijze worden gedoofd. Na veel inspanning mocht het met vereende krachten gelukken den brand meester te worden. Ettelijke hektaren heideveld (men spreekt van wel 200) zijn intusschen vernieldhet boven- gedeelte van dien grond is totaal verbrandde grond heeft een aanzien, alsof het zwart bouw- land is. Een enkele woning werd ook bedreigd door het vuur te zullen worden aangetast, doch men wist deze onheilen te voorkomeD. Enkele bosschen zijn ook zeer beschadigd ge- worden. De familieen Tonckens en Van Lynden waren in hoofdzaak de eigenaren van een en an der. Op uren afstands was de brand te zienrook- kolommen, die hemelshoog opstegen, wezen de richting van waar de brand kwam, duidelijk aan. Is men wel ingelicht, dan wordt door de politie een nauwkeurig onderzoek ingesteld in dezen. Voor den vermoedelijk schuldige zal het dus wel op een proces-verbaal uitloopen. Zondagavond is in Algerie op de lijn van Algiers naar Oran, tusschen de beide stations Adelia en Vesoul-Belian een verschrikkelijk onge- luk gebeurd. Een expres-trein, die twee voor Madagascar bestemde compagnieen soldaten ver- voerde, is omstreeks half elf bij den ingang van een tunnel op een passagierstrein gestooten, die in tegenovergestelde richting van Algiers kwam. Deze trein was bij vergissing op een verkeerde lijn geraakt, die een enkel spoor heeft, terwijl een hevige mist den machinisten belette de ver gissing te bespeuren. Er volgde een geweldigen schok, de waggons reden op elkaar, en volgens de laatste berichten is het aantal slachtoffers van de ramp, de grootste, die zich nog op de Algiersche lijnen heeft voorgedaan, zeer aanzienlijk, ofschoon nog niet met juistheid bekend. Zes officieren, die in het voorste compartiment lste klasse zaten, werden onmiddelijk gedood. Onder hen bevonden zich de majoor Lagarde, bevelhebber van het detachement, een kapitein 3 luitenants en een sous-lieutenant. Vijf andere officieren zijn ernstig gekwetst, benevens minstens 40 onderofficieren en minderen. Het juiste aantal dooden is nog niet bekend, sommige berichten spreken van 40 gedoode en 71 gewonde soldaten. Bij de ontvangst van de tijding van het vreeselijk ongeluk heeft de Fransche Minister van Oorlog aanstonds een telegrafisch rapport gevraagd, be- treffende de omstandigheden, waarin het heeft plaats gehad, terwijl de Minister van Openbare werken telegrafisch bevelen heeft gegeven voor het nemen van maatregelen ter verzorging van de gekwetsten. Er zijn terstond hulptreinen naar de plaats des onheils verzonden. De troepen moesten te Blidah uitstappen en in het depot gehuisvest worden, daar te Algiers, waar ze binnenkort zouden worden ingescheept, geen voldoende kazerneering was. Men weet nog niet, welke stationchef den trein heeft laten vertrekken zonder de vereischte signalen af te wachten. - Baron Hirsch heeft 120,000,000 nagelaten aan zijne weduwe en het overige van zijn ver- mogen, dat op 288 millioen gulden wordt geschat, voor liefdadige doeleinden bestemd. Wielrijders zijn nooit zeker, dat er achter hen geen gevaar dreigt. Dikwijls hebben ze al eens verlangd naar een paar oogen in den rug, maar aangezien de natuur den mensch slechts twee oogen van voren heeft geschonken, moest men op andere middelen bedacht zijn. In Amerika natuurlijk weer Amerika is men nu op het gelukkige denkbeeld gekomen een aardig spiegeltje aan het stuur vast te maken. De wielrijder be- hoeft er slechts een enkelen blik in slaan om zich te overtuigen of er achter hem rijtuigen of andere gevaarlijke middelen van vervoer in aantocht zijn. Het spiegeltje is ovaalvormig, zeer eenvoudig en beantwoordt uitstekend aan zijn doel. Mrs. Jellyby liet haar eigen huishouden te Londen in 't honderd loopen, omdat zij al hare belangstelling wijdde aan negerkindertjes in Afrika, zoo verhaalt Dickens. letwat Jellyby-achtig lijkt Nederland, dat een z/Taalfonds" sticht voor Zuid-Afrika, terwijl, blijkens eene correspondentie uit Curasao in de N. R. Ct.," op de sedert eeuwen aan ons behoorende eilanden Bonaire en Aruba slechts door enkele families Hollandsch wordt gesproken, maar de inlanders die taal niet verstaan en op St. Eustatius, St. Martin en Saba Hollandsch letterlijk eene vreemde taal is. Engelsch is daar de taal van school, kerk en gerechtszaaleen Hollander moet zich van een tolk bedienen, waar- van de kosten op zijne rekening komen; zelfs de raden van justitie zijn de Ilollandsche taal niet machtig. Te Ostende is men thans reeds bezig met het aanleggen van den zeedijk die 45 M. breed zal zijn, om aldaar eene tweed e niet minder weel- derige badplaats te stichten. Toen men onlangs te Parijs de Seinebaan wilde veranderen, bemerkte men, dat het huis, waarin het cafe restaurant gevestigd is, zich te dicht bij de nieuwe wielerbaan bevinden en een gedeelte der baan aan het oog der toeschouwers op de tribune onttrekken zou. De directeuren van het Velodrome vatten daarom het plan op, het cafe te laten afbreken en een eind verder een nieuw gebouw te laten zetten, toen de architect, de heer George Debrie, voorsloeg het huis een voudig in zijn geheel vier meter achteruit te verplaatsen. Deze operatie scheen aanvankelijk onuitvoerbaar, daar het huis negen meter lang en vijf meter breed was en volgens deskundigen niet minder dan 30,000 kilo woog. Doch daar de heer Debrie voor het succes instond, liet men hem begaan. Het huis werd even boven de fundeering doorgezaagd, op ijzeren binten, welke op rollen rustten, geheven en zoo naar de plaats van be- stemming getransporteerd. Des morgens te 10 uur werd dit karreweitje aangevangen en's avonds te zes uur was het afgeloopen, zonder dat zelfs e£u ruit van het cafe gebroken was. Edison heeft onlangs aan een vriend verteld, hoe hij zijn eerste cheque kreeg. Toen ik te New-York kwam, zei hij, om mijn eerste uitvinding te verkoopen, twijfelde ik zeer aan de waarde daarvan. Ik wist wel, dat het een zeer nuttige uitvinding was, maar toch kwam ik met een onaangenaam gevoel bij den fabrikant met wien ik er over wilde onderhandelen. Als jongen had ik dikwijls verlangd, nog eens een som van 5000 dollars te bezitten en ik hield die som in mijn gedachten, hoewel ik in mijzelven zei, dat ik ook met 2000 dollars tevreden zou zijn. Maar toen de fabrikant mij vroeg, hoeveel ik voor het patent verlangde, begon ik te stotteren en ik vroeg bescheiden, wat hij mij wilde betalen. z/Kom morgen terug" antwoordde hij en ik ging naar huis en droomde van de 5000 dollars die ik misschien den volgenden dag zou bezitten. Toen ik den volgenden morgen terug kwam, zei de fabrikant mij op vastberaden toon ,/wij zullen u 40,000 dollars geven en geen cent meer." Ik kreeg haast een flauwte, maar ik herstelde mij spoedig. Binnen vijf minuten had ik mijn naam gezet onder het contract en ik stond op straat met de cheque in de hand,/betaalbaar aan Thomas A. Edison of order 40,000 dollars." Alles draaide mij voor de oogen. //Toen ik er over begon na te denken, schenen de veertig duizend dollars mij veertig millioen toe en ik zeide tot mijzelven//Tom, je bent gefopt. Die cheque is niets waard." Toen ik naar de bank ging en het brief je presenteerde was ik ook volstrekt niet verwonderd dat de kassier, na het zorgvuldig onderzocht te hebben, het mij terug gaf met een paar woorden die ik niet verstond. Ik begreep daaruit, dat mijn vrees bewaarheid was. Ik stak de cheque in mijn zak en zocht een vriend op, wien ik vertelde wat mij gebeurd was. Hij onderzocht het briefje en zei //de cheque is in ordemaar ge moet uw identiteit bewijzen." Wij gingen toen naar de bank terug. De kassier kende mijn vriend en nu had ik weldra het geld in handen. Ik wist nog altijd niet of ik wel wakker was, tot ik de nieuwe banknoten in mijn hand voelde. Het was een groote bundel. Ik verdeelde ze over al mijn zakken, zoodat ik, waar ik mijn hand ook stak, het geld kon voelen. En denk je dat ik 's avonds in mijn hotel mij uitkleedde Dan heb je 't mis. Ik ging geheel gekleed naar bed met mijn zakken vol banknoten, om niet den volgenden morgen als ik wakker werd te ontdekken, dat alles maar een droom was geweest. Een rijke oom in New-York verraste zijn neefje onlangs met een compleet model van een spoorweg. Dit speelgoed kostte 100 pond sterling 1200) en bestond uit een dubbel spoor van stalen rails rond de geheele kinderkamer loopende, een goederen- station met een net van rails voor het rangeeren van wagens, drie stations met perrons en signalen alles naar de werkelijkheid gecopieerd en een overweg bij de kamerdeur. Twee treinen, waarvan de locomotieven alleen zestig gulden elk kosten, bewegen zich, door echte stoom gedreven langs de baan. De wissels en signalen kunnen van uit een enkel punt bewogen worden. AANBESTEDING. Op Woensdag 27 Mei 1896, des voormiddags te 11 uur, in het //Hotel der Nederlanden", bij mejuffrouw de weduwe Susijn te Ter Neuzen, van Het herstellen van de bruggen voor front 45 en op de Oost- en Westbeerer? te Ter Neuzen. Onder beheer der genie te Bergen op Zoom. (Raming 1350, 351ste ST AATSLOTERIJ. Hulst, II Mei. ZEETIJDIfNGEW. Van 11 tot en met 12 Mei. Van 11 tot en met 12 Mei werden lings de Oostsluizen alhier 20 binnenvaartuigen op- en 14 afgeschut; door de Westsl. 1 op- en 2 afgeschut. Trekking van Maandag 11 Mei 1896. 5de klasse. 5e lijst. Prijzen van 100 en daarboven. No. 39 10,000. No. 1685 f 1500. No. 1825 8398 9537 13628 f 1000. No. 4331 7629 10433 14103 15944 400 No. 18716 200. No. 445 2974 3389 3830 7694 11670 13453 14365 17097 17356 20709 100. Prijzen \an f 70. 65 2107 4856 7997 10513 12661 15380 17562 19265 66 2136 5026 8109 10554 12729 15392 17564 10289 132 2229 5072 8431 10582 12889 15421 17683 19304 8607 10587 12893 15436 17692 19523 8733 10736 12924 15803 17804 19636 8939 10771 13108 15883 17846 19722 9100 11038 13110 15954 17885 19751 9106 11045 13201 16093 17921 19775 9114 11052 13330 16102 17967 19805 9171 11352 13346 16127 17994 19842 9208 11510 13527 16135 18036 19919 9301 11771 13541 16193 18043 19949 9377 11809 13907 16210 18113 20033 9463 11891 14039 16359 18202 20103 9476 H915 14190 16497 18207 20132 9609 11922 14331 16628 18373 20174 9674 12060 14380 16670 18524 20248 9712 12128 14392 16718 18582 20331 9728 12173 14425 16914 18829 20361 9905 12216 14566 16917 18854 20456 9982 12270 14587 17007 18864 20461 10054 12301 14700 17027 18928 20469 10064 12337 14739 17111 18946 20595 10184 12487 14868 17336 19006 20685 10306 12534 14897 17370 19039 20789 10311 12541 15082 17444 19059 20953 10397 12578 15180 17485 717 en 781 moeten zijn 1717 en 1781 5090 5204 163 2270 234 2415 277 2652 5295 312 2691 5412 320 2715 5467 382 2720 5589 574 2837 5761 587 2971 5762 666 3493 5777 711 3496 6063 840 3564 6474 850 3733 6533 851 3769 6595 898 3873 6599 921 4181 6607 985 4216 7030 1055 4300 7403 1136 4382 7587 1499 4610 7603 1525 4708 7712 1585 4741 7809 1765 4802 7845 1778 4804 7917 1963 4823 7944 5e klasse 4e lijst met f 70. Trekking van Pinsdag 12 Mei. 5de klasse. 6de lijst. Prijzen van 100 en daarboven. No. 577 4338 18033 1000. No. 13927 f 400. No. 1033 1066 1965 3233 7038 7058 8443 198C2 19903 f 200. No. 129 700 3072 3639 5058 7424 9019 9045 9611 12644 18088 18779 18861 100. Prijzen van. 70 17 2625 5244 7650 9886 12508 14453 16756 19171 103 2980 5422 7690 9944 12566 14516 16786 19226 133 3018 5454 8018 10076 12574 14628 16843 19252 178 3102 5515 8028 10141 12593 14681 16972 19313 299 3111 5699 8037 10233 12601 14707 17175 19413 335 3124 5711 8069 10245 12624 14893 17290 19419 340 3408 5805 8083 10260 12954 14913 17554 19510 351 3451 5970 8186 10412 13015 14959 17582 19572 416 3615 6021 8254 10451 13028 15074 17656 19713 671 3651 6096 8266 10532 13043 15130 17665 19792 749 3685 6128 8361 10714 13054 15140 17775 19865 767 3803 6159 8476 10745 13120 15177 17926 19912 783 3823 6216 8664 10823 13131 15187 17941 19960 805 3878 6258 8757 10834 13503 15215 17947 20057 872 3913 6302 8956 10873 13518 15222 17948 20063 963 4061 6424 9005 10900 13714 15425 18134 20067 1112 4067 6742 9040 11175 13921 15641 18138 20105 1118 4073 6842 9115 11360 13922 15745 18252 20140 1166 4265 6937 9129 11585 14120 15759 18262 20170 1691 4505 7085 9385 11620 14162 16100 1842] 20301 1832 4811 7243 9530 11674 14219 16120 18456 20526 1877 4922 7301 9603 11936 14275 17153 18668 20604 2207 4955 7303 9623 12202 14349 16201 18821 20683 2315 4967 7390 9684 12218 14432 16299 18905 20863 2335 4983 7471 9739 12236 14433 16486 18934 20874 2480 5006 7563 9749 12240 14451 16669 19000 20957 2502 5232 7593 9787 12466 14452 16719 Middenprijs per 100 kilo: Tarwe f 7,25 a f Rogge 5,20 a fWintergerst 7,25 a f \—'- Zomergerst f - a Haver 5,40 a f Erwten fa Paardenboonen 6,00 a f Duivenboonen f 7,50 a f Witteboonen Bruineboonen a Boekweit f— Lijnzaad a Aardappels Koolzaad per zak van 106 liters f Boter per kilo 0,80 a fEieren per 26 stuks f 0,70 a f Er waren ter markt te koop gesteld 46 stuks hoornvee en 29 varkens. Verkocht 21 stnks boornvee en 22 varkens. VLAG. NAAM. M3. Van en naar. Lading. 11 12 11 11 12 Eng. s.s. Belg. s.s. Eng. sch. Zw.3m.sch. Voor Ter Xenzen Fulmar Antverpia Louise 3007 1725 322 Liverpool Bilbao Vlissingen Van Ter Xeuien i Lord Nelson* 704 Voor Gent 11 Eng. s.s. Don 12658 Goole stukg. 12 Duits. s.s. Annie 2358 Danzig hout Eng. s.s. Ibis 3024 Manchester stukg. Van Gent: Eng. s.s. Spindrift I 2003 I Londen stukg. Van Selzaete Eng. s.s. Commercial I 321 I Cherbourg ledig j De bestemming onbekend. stukg. ijzer ledig ballast

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1896 | | pagina 3