I Sandelsberichten.
Nadat de bootwerkers te Rotterdam tot eene
algemeene werkstaking badden besloten, werd
eerst getracht in hunne plaats Schiedamsche
bootwerkers te krijgen. Op eene daartoe gedane
aanvraag werd ecbter geantwoord dat het beter
was de te lossen schepen naar Scbiedam te doen
stoomen, alwaar zij dan op stroom liggende gelost
konden worden. Twee schepen, het stoomschip
Doris met ijzererts en het stoomschip Langdon
met eene lading steenkolen, kwamen Zondagmiddag
aan, en men zou de ontladig Maandagmorgen be-
ginnen. Toch waren echter eenige honderden
Rotterdamsche bootwerkers op het Hoofd, een
hunner voerde het woord en slaagde er in de
Schiedammers tot staking over te halen, tenzij
aan de Rotterdamsche bootwerkers het door hen
gewenschte loon werd verzekerd.
Maandagavond werd eene algemeene vergadering
gehouden, waarin de bootwerker De Heer den
Schiedamschen bootwerkers verzocht hen te steunen
in den strijdhij wenschte dat de Schiedamsche
bootwerkers eene vereeniging zouden oprichten,
uitmakende eene afdeeling van den N. N. Boot-
werkersbond, met een eigen bestuur, een afzonder-
lijken naam en met haar eigen reglementen. Hij
zelf stelde zich beschikbaar om hen te helpen bij
het inrichten van eene dusdanige vereeniging. Vele
bootwerkers uit Schiedam teekenden hun naam op
eene lijst als bewijs van instemming met de op-
richting van een Bondsafdeeling.
Twee deputation een der Rotterdamsche en
de andere van die der Schiedamsche bootwerkers
hebben 'a middags een onderhoud gehad met
den burgemeester van Schiedam.
Uit Rotterdam meldt men van gistermiddag, dat
in den toestand in den loop van den ochtend weinig
verandering te bespeuren viel. Werd eergisteren
slechts door de politie en mariniers langs de han-
delskaden ruim baan gehouden, gisteren zijn deze
door politie, schutterij en mariniers afgezet, en
worden slechts diegenen doorgelaten die daar noodig
hebben.
Dientengevolge is het langs de kaden leeg, doch
achter de cordons verzamelen zich een aantal stakers
en nieuwsgierigen. Op enkele booten wordt met
halve ploegen gewerkt, daar nog vele goedgezinden
buiverig zijn om het werk te hervatten, hoewel
zij op aller bescherming kunnen rekenen.
In den loop van den morgen patrouilleerde het
geheele regiment schutterij, compagnie's-gewijze,
terwijl zij in verschillende openbare gebouwen zijn
ingekwartierd.
Daar dit oproepen van de schutterij juist op
marktdag viel en het aantreden in het Beursge-
bouw werd gehouden, bracht dat in den vroegen
morgen vrij wat verwarring teweeg, vooral onder
de boterhandelaars.
Tegen 11 ure hebben een groot aantal werk-
stakers een wandeling door de stad gemaakt.
Naar men verneemt heeft de directeur der
Harwichlijn maatregelen genomen om eventueel
hare goederen per spoor naar den Hoek van
Holland te zenden, om daar in de booten geladen
te worden.
Uit Amsterdam zijn, ter versterking van het
garnizoen, 2 sergeanten, 2 korporaals en 50 mari-
mere van hier vertrokken. In hunne plaats komt
tijdelijk een gelijk getal recruten van Rotterdam
naar Amsterdam.
Te Schiedam is de toestand dezelfde gebleven.
Het gilde der kolenwerkers en de losse sjouwer-
heden zijn ongenegen het werk te verrichten op
de stoombooten Doris en Langdon laatstgenoemd
schip keert met de lading naar Engeland terug.
Het beursgebouw te Rotterdam vertoonde gisteren-
middag een eigenaardigen aanblik. De effecten-
hoek en het middenvak waren door schutters in-
genomen. De geweren stonden over de geheele
beurs aan rotten. Daartusschen moesten de koop-
lieden hunne zaken doen. Ook vele schutters
die zelf handelaars zijn, deden zaken.
Reuter seint uit Londen dat het hoofd van de
bootwerkers aldaar, die niet tot den Bond behooren,
bevestigend geantwoord heeft op eene hem eergister-
morgen gedane vraag of't mogelijk is vijfhonderd
bootwerkers, niet tot een Bond behoorende, naar
Rotterdam te zenden als de werkstaking mocht
aanhouden.
De Maastrichtsche correspondent van De Tijd,
van wien nu juist niet getuigd kan worden, dat
hij aan de zijde der stakers staat, schrijft o. m.
het volgende
De financieele hulp, die de stakers thans van
alle zijden maar bovenal van den Diamantbewer-
kersbond ontvangen, stelt hen in staat het nog
weken lang vol te houden.
Die bond nl. heeft zich bereid verklaard, d.e
benoodigde wekelijksche som van 900 desnoods
alleen te zullen storten. Het totaal ontvangen
bedrag overschreed in de afgeloopen week verreweg
het noodige. Zoo is de toestand.
Intusschen leiden de stakers een heerlijk leven
en zij, steeds gewoon aan zwaren en ongezonden
arbeid, die grootendeels in staande houding moet
■worden verricht en wel gedurende een vollen dag
van ongeveer 10 uren, flaneeren thans in de schoone
Meimaand langs 's heeren wegenin triepjes ziet
men ze in de omstreken der stad rondwandelen
in de vrije natuur. Want privaat arbeid, anders
dan in hun eigen woning, is door het reglement
streng verboden, zoodat de meesten, behalve de
dagelijksche bijeenkomsten in het vereenigingslokaal
achter het Cafe Van den Heuvel, Boschstraat, een
geheel werkeloos leven leiden. Dat zulk een toe
stand op de arbeiders zelven als zoodanig ontze-
nuwend werkt is duidelijk.
Opmerking verdiend hier, dat ook deze corres
pondent erkent, dat de arbeiders van de fabriek
des heeren Regout dagelijks gedurende 10 uren
een zwaren en ongezonden arbeid verrichten.
Het moet een onbevoordeelde, die dit leest, dan
ook bepaald goed doen te vernemen, dat deze
arme tobbers eens in de schoone Meimaand, dank
zij de mildheid van de Amsterdamsche Diamant-
bewerkers, lang 's heeren wegen kunnen flaneeren,
zooals de correspondent van De Tijd het uitdrukt.
De vreeze, dat zulks op de werklieden ontze-
nuwend zal werken, zal wel niet iedereen deelen.
Nabij den ouden Heerenweg te Lippenhuizen
waren eergisteren voor de weduwe De B. een 2tal
personen aan het steken van plaggen op een perceeel
heideveld. Tegen het verbod in werd daar een
vuurtje aangelegd voor het warmen van koffie.
Na het gebruik der koffie werd naar het vuur
niet weder omgezien en gingen de beide personen
weder aan het werk.
Kort daarna ontdekten zij tot hun schrik, dat
het vuur had voortgesmeuld en de vlammen reeds
hoog opstegende aangewende pogingen om het
vuur te doven, mochten niet baten 't duurde dan
ook niet lang of spoedig was een groote opper-
vlakte heideveld in brand geraakt en verspreidden
de vlammen zich naar alle zijden.
De klok werd gekleptdaarop togen velen met
de brandspuit op weg, om te trachten den brand
te blusschen. Ook de spuit uit Beetsterzwaag
kwam daarna op het terrein, doch de spuiten
konden den brand niet beperken. Daarom werden
andere maatregelen genomen.
Een aantal personen met lange stokken gewapend,
smeten aanhoudend losse aarde op de vlammen
en sloegen er dan met de stokken op indit
middel hielpde vlammen konden op die wijze
worden gedoofd. Na veel inspanning mocht het
met vereende krachten gelukken den brand meester
te worden.
Ettelijke hektaren heideveld (men spreekt van
wel 200) zijn intusschen vernieldhet boven-
gedeelte van dien grond is totaal verbrandde
grond heeft een aanzien, alsof het zwart bouw-
land is. Een enkele woning werd ook bedreigd
door het vuur te zullen worden aangetast, doch
men wist deze onheilen te voorkomeD.
Enkele bosschen zijn ook zeer beschadigd ge-
worden. De familieen Tonckens en Van Lynden
waren in hoofdzaak de eigenaren van een en
an der.
Op uren afstands was de brand te zienrook-
kolommen, die hemelshoog opstegen, wezen de
richting van waar de brand kwam, duidelijk aan.
Is men wel ingelicht, dan wordt door de politie
een nauwkeurig onderzoek ingesteld in dezen.
Voor den vermoedelijk schuldige zal het dus wel
op een proces-verbaal uitloopen.
Zondagavond is in Algerie op de lijn van
Algiers naar Oran, tusschen de beide stations
Adelia en Vesoul-Belian een verschrikkelijk onge-
luk gebeurd. Een expres-trein, die twee voor
Madagascar bestemde compagnieen soldaten ver-
voerde, is omstreeks half elf bij den ingang van
een tunnel op een passagierstrein gestooten, die in
tegenovergestelde richting van Algiers kwam.
Deze trein was bij vergissing op een verkeerde
lijn geraakt, die een enkel spoor heeft, terwijl
een hevige mist den machinisten belette de ver
gissing te bespeuren. Er volgde een geweldigen
schok, de waggons reden op elkaar, en volgens
de laatste berichten is het aantal slachtoffers van
de ramp, de grootste, die zich nog op de Algiersche
lijnen heeft voorgedaan, zeer aanzienlijk, ofschoon
nog niet met juistheid bekend. Zes officieren,
die in het voorste compartiment lste klasse zaten,
werden onmiddelijk gedood.
Onder hen bevonden zich de majoor Lagarde,
bevelhebber van het detachement, een kapitein 3
luitenants en een sous-lieutenant. Vijf andere
officieren zijn ernstig gekwetst, benevens minstens
40 onderofficieren en minderen. Het juiste aantal
dooden is nog niet bekend, sommige berichten
spreken van 40 gedoode en 71 gewonde soldaten.
Bij de ontvangst van de tijding van het vreeselijk
ongeluk heeft de Fransche Minister van Oorlog
aanstonds een telegrafisch rapport gevraagd, be-
treffende de omstandigheden, waarin het heeft
plaats gehad, terwijl de Minister van Openbare
werken telegrafisch bevelen heeft gegeven voor
het nemen van maatregelen ter verzorging van
de gekwetsten. Er zijn terstond hulptreinen naar
de plaats des onheils verzonden.
De troepen moesten te Blidah uitstappen en in
het depot gehuisvest worden, daar te Algiers, waar
ze binnenkort zouden worden ingescheept, geen
voldoende kazerneering was. Men weet nog niet,
welke stationchef den trein heeft laten vertrekken
zonder de vereischte signalen af te wachten.
- Baron Hirsch heeft 120,000,000 nagelaten
aan zijne weduwe en het overige van zijn ver-
mogen, dat op 288 millioen gulden wordt geschat,
voor liefdadige doeleinden bestemd.
Wielrijders zijn nooit zeker, dat er achter
hen geen gevaar dreigt. Dikwijls hebben ze al eens
verlangd naar een paar oogen in den rug, maar
aangezien de natuur den mensch slechts twee
oogen van voren heeft geschonken, moest men op
andere middelen bedacht zijn. In Amerika
natuurlijk weer Amerika is men nu op het
gelukkige denkbeeld gekomen een aardig spiegeltje
aan het stuur vast te maken. De wielrijder be-
hoeft er slechts een enkelen blik in slaan om zich
te overtuigen of er achter hem rijtuigen of andere
gevaarlijke middelen van vervoer in aantocht zijn.
Het spiegeltje is ovaalvormig, zeer eenvoudig en
beantwoordt uitstekend aan zijn doel.
Mrs. Jellyby liet haar eigen huishouden te
Londen in 't honderd loopen, omdat zij al hare
belangstelling wijdde aan negerkindertjes in Afrika,
zoo verhaalt Dickens.
letwat Jellyby-achtig lijkt Nederland, dat een
z/Taalfonds" sticht voor Zuid-Afrika, terwijl,
blijkens eene correspondentie uit Curasao in de
N. R. Ct.," op de sedert eeuwen aan ons
behoorende eilanden Bonaire en Aruba slechts
door enkele families Hollandsch wordt gesproken,
maar de inlanders die taal niet verstaan en op
St. Eustatius, St. Martin en Saba Hollandsch
letterlijk eene vreemde taal is. Engelsch is daar
de taal van school, kerk en gerechtszaaleen
Hollander moet zich van een tolk bedienen, waar-
van de kosten op zijne rekening komen; zelfs de
raden van justitie zijn de Ilollandsche taal niet
machtig.
Te Ostende is men thans reeds bezig met
het aanleggen van den zeedijk die 45 M. breed
zal zijn, om aldaar eene tweed e niet minder weel-
derige badplaats te stichten.
Toen men onlangs te Parijs de Seinebaan
wilde veranderen, bemerkte men, dat het huis,
waarin het cafe restaurant gevestigd is, zich te
dicht bij de nieuwe wielerbaan bevinden en een
gedeelte der baan aan het oog der toeschouwers
op de tribune onttrekken zou. De directeuren
van het Velodrome vatten daarom het plan op,
het cafe te laten afbreken en een eind verder een
nieuw gebouw te laten zetten, toen de architect,
de heer George Debrie, voorsloeg het huis een
voudig in zijn geheel vier meter achteruit te
verplaatsen. Deze operatie scheen aanvankelijk
onuitvoerbaar, daar het huis negen meter lang en
vijf meter breed was en volgens deskundigen niet
minder dan 30,000 kilo woog. Doch daar de
heer Debrie voor het succes instond, liet men hem
begaan. Het huis werd even boven de fundeering
doorgezaagd, op ijzeren binten, welke op rollen
rustten, geheven en zoo naar de plaats van be-
stemming getransporteerd. Des morgens te 10
uur werd dit karreweitje aangevangen en's avonds
te zes uur was het afgeloopen, zonder dat zelfs
e£u ruit van het cafe gebroken was.
Edison heeft onlangs aan een vriend verteld,
hoe hij zijn eerste cheque kreeg.
Toen ik te New-York kwam, zei hij, om mijn
eerste uitvinding te verkoopen, twijfelde ik zeer
aan de waarde daarvan. Ik wist wel, dat het een
zeer nuttige uitvinding was, maar toch kwam ik
met een onaangenaam gevoel bij den fabrikant met
wien ik er over wilde onderhandelen.
Als jongen had ik dikwijls verlangd, nog eens
een som van 5000 dollars te bezitten en ik hield
die som in mijn gedachten, hoewel ik in mijzelven
zei, dat ik ook met 2000 dollars tevreden zou
zijn. Maar toen de fabrikant mij vroeg, hoeveel
ik voor het patent verlangde, begon ik te stotteren
en ik vroeg bescheiden, wat hij mij wilde betalen.
z/Kom morgen terug" antwoordde hij en ik ging
naar huis en droomde van de 5000 dollars die
ik misschien den volgenden dag zou bezitten.
Toen ik den volgenden morgen terug kwam,
zei de fabrikant mij op vastberaden toon ,/wij
zullen u 40,000 dollars geven en geen cent meer."
Ik kreeg haast een flauwte, maar ik herstelde
mij spoedig. Binnen vijf minuten had ik mijn
naam gezet onder het contract en ik stond op
straat met de cheque in de hand,/betaalbaar
aan Thomas A. Edison of order 40,000 dollars."
Alles draaide mij voor de oogen.
//Toen ik er over begon na te denken, schenen
de veertig duizend dollars mij veertig millioen
toe en ik zeide tot mijzelven//Tom, je bent
gefopt. Die cheque is niets waard." Toen ik
naar de bank ging en het brief je presenteerde was
ik ook volstrekt niet verwonderd dat de kassier,
na het zorgvuldig onderzocht te hebben, het mij
terug gaf met een paar woorden die ik niet
verstond. Ik begreep daaruit, dat mijn vrees
bewaarheid was.
Ik stak de cheque in mijn zak en zocht een
vriend op, wien ik vertelde wat mij gebeurd was.
Hij onderzocht het briefje en zei //de cheque is
in ordemaar ge moet uw identiteit bewijzen."
Wij gingen toen naar de bank terug. De
kassier kende mijn vriend en nu had ik weldra
het geld in handen. Ik wist nog altijd niet of ik
wel wakker was, tot ik de nieuwe banknoten in
mijn hand voelde. Het was een groote bundel.
Ik verdeelde ze over al mijn zakken, zoodat ik,
waar ik mijn hand ook stak, het geld kon voelen.
En denk je dat ik 's avonds in mijn hotel mij
uitkleedde Dan heb je 't mis. Ik ging geheel
gekleed naar bed met mijn zakken vol banknoten,
om niet den volgenden morgen als ik wakker
werd te ontdekken, dat alles maar een droom was
geweest.
Een rijke oom in New-York verraste zijn
neefje onlangs met een compleet model van een
spoorweg.
Dit speelgoed kostte 100 pond sterling 1200)
en bestond uit een dubbel spoor van stalen rails
rond de geheele kinderkamer loopende, een goederen-
station met een net van rails voor het rangeeren
van wagens, drie stations met perrons en signalen
alles naar de werkelijkheid gecopieerd en een
overweg bij de kamerdeur.
Twee treinen, waarvan de locomotieven alleen
zestig gulden elk kosten, bewegen zich, door echte
stoom gedreven langs de baan. De wissels en
signalen kunnen van uit een enkel punt bewogen
worden.
AANBESTEDING.
Op Woensdag 27 Mei 1896, des voormiddags
te 11 uur, in het //Hotel der Nederlanden", bij
mejuffrouw de weduwe Susijn te Ter Neuzen, van
Het herstellen van de bruggen voor front
45 en op de Oost- en Westbeerer? te
Ter Neuzen. Onder beheer der genie te
Bergen op Zoom. (Raming 1350,
351ste ST AATSLOTERIJ.
Hulst, II Mei.
ZEETIJDIfNGEW.
Van 11 tot en met 12 Mei.
Van 11 tot en met 12 Mei werden lings de
Oostsluizen alhier 20 binnenvaartuigen op- en 14
afgeschut; door de Westsl. 1 op- en 2 afgeschut.
Trekking van Maandag 11 Mei 1896.
5de klasse. 5e lijst.
Prijzen van 100 en daarboven.
No. 39 10,000.
No. 1685 f 1500.
No. 1825 8398 9537 13628 f 1000.
No. 4331 7629 10433 14103 15944 400
No. 18716 200.
No. 445 2974 3389 3830 7694 11670 13453 14365 17097
17356 20709 100.
Prijzen \an f 70.
65 2107 4856 7997 10513 12661 15380 17562 19265
66 2136 5026 8109 10554 12729 15392 17564 10289
132 2229 5072 8431 10582 12889 15421 17683 19304
8607 10587 12893 15436 17692 19523
8733 10736 12924 15803 17804 19636
8939 10771 13108 15883 17846 19722
9100 11038 13110 15954 17885 19751
9106 11045 13201 16093 17921 19775
9114 11052 13330 16102 17967 19805
9171 11352 13346 16127 17994 19842
9208 11510 13527 16135 18036 19919
9301 11771 13541 16193 18043 19949
9377 11809 13907 16210 18113 20033
9463 11891 14039 16359 18202 20103
9476 H915 14190 16497 18207 20132
9609 11922 14331 16628 18373 20174
9674 12060 14380 16670 18524 20248
9712 12128 14392 16718 18582 20331
9728 12173 14425 16914 18829 20361
9905 12216 14566 16917 18854 20456
9982 12270 14587 17007 18864 20461
10054 12301 14700 17027 18928 20469
10064 12337 14739 17111 18946 20595
10184 12487 14868 17336 19006 20685
10306 12534 14897 17370 19039 20789
10311 12541 15082 17444 19059 20953
10397 12578 15180 17485
717 en 781 moeten zijn 1717 en 1781
5090
5204
163 2270
234 2415
277 2652 5295
312 2691 5412
320 2715 5467
382 2720 5589
574 2837 5761
587 2971 5762
666 3493 5777
711 3496 6063
840 3564 6474
850 3733 6533
851 3769 6595
898 3873 6599
921 4181 6607
985 4216 7030
1055 4300 7403
1136 4382 7587
1499 4610 7603
1525 4708 7712
1585 4741 7809
1765 4802 7845
1778 4804 7917
1963 4823 7944
5e klasse 4e lijst
met f 70.
Trekking van Pinsdag 12 Mei.
5de klasse. 6de lijst.
Prijzen van 100 en daarboven.
No. 577 4338 18033 1000.
No. 13927 f 400.
No. 1033 1066 1965 3233 7038 7058 8443 198C2 19903
f 200.
No. 129 700 3072 3639 5058 7424 9019 9045 9611 12644
18088 18779 18861 100.
Prijzen van. 70
17 2625 5244 7650 9886 12508 14453 16756 19171
103 2980 5422 7690 9944 12566 14516 16786 19226
133 3018 5454 8018 10076 12574 14628 16843 19252
178 3102 5515 8028 10141 12593 14681 16972 19313
299 3111 5699 8037 10233 12601 14707 17175 19413
335 3124 5711 8069 10245 12624 14893 17290 19419
340 3408 5805 8083 10260 12954 14913 17554 19510
351 3451 5970 8186 10412 13015 14959 17582 19572
416 3615 6021 8254 10451 13028 15074 17656 19713
671 3651 6096 8266 10532 13043 15130 17665 19792
749 3685 6128 8361 10714 13054 15140 17775 19865
767 3803 6159 8476 10745 13120 15177 17926 19912
783 3823 6216 8664 10823 13131 15187 17941 19960
805 3878 6258 8757 10834 13503 15215 17947 20057
872 3913 6302 8956 10873 13518 15222 17948 20063
963 4061 6424 9005 10900 13714 15425 18134 20067
1112 4067 6742 9040 11175 13921 15641 18138 20105
1118 4073 6842 9115 11360 13922 15745 18252 20140
1166 4265 6937 9129 11585 14120 15759 18262 20170
1691 4505 7085 9385 11620 14162 16100 1842] 20301
1832 4811 7243 9530 11674 14219 16120 18456 20526
1877 4922 7301 9603 11936 14275 17153 18668 20604
2207 4955 7303 9623 12202 14349 16201 18821 20683
2315 4967 7390 9684 12218 14432 16299 18905 20863
2335 4983 7471 9739 12236 14433 16486 18934 20874
2480 5006 7563 9749 12240 14451 16669 19000 20957
2502 5232 7593 9787 12466 14452 16719
Middenprijs per 100 kilo: Tarwe f 7,25 a f
Rogge 5,20 a fWintergerst 7,25 a f \—'-
Zomergerst f - a Haver 5,40 a f
Erwten fa Paardenboonen 6,00 a f
Duivenboonen f 7,50 a f Witteboonen
Bruineboonen a Boekweit f—
Lijnzaad a Aardappels Koolzaad
per zak van 106 liters f Boter per kilo 0,80 a
fEieren per 26 stuks f 0,70 a f
Er waren ter markt te koop gesteld 46 stuks hoornvee
en 29 varkens.
Verkocht 21 stnks boornvee en 22 varkens.
VLAG.
NAAM.
M3. Van en naar. Lading.
11
12
11
11
12
Eng. s.s.
Belg. s.s.
Eng. sch.
Zw.3m.sch.
Voor Ter Xenzen
Fulmar
Antverpia
Louise
3007
1725
322
Liverpool
Bilbao
Vlissingen
Van Ter Xeuien i
Lord Nelson* 704
Voor Gent
11 Eng. s.s. Don 12658 Goole stukg.
12 Duits. s.s. Annie 2358 Danzig hout
Eng. s.s. Ibis 3024 Manchester stukg.
Van Gent:
Eng. s.s. Spindrift I 2003 I Londen stukg.
Van Selzaete
Eng. s.s. Commercial I 321 I Cherbourg ledig
j De bestemming onbekend.
stukg.
ijzer
ledig
ballast