Middelen van vervoer.
dienst HulstWalsoorden mederijden tot nabij
het gehucht Kuitaart. Na den trein te Hulst te
hebben verlaten, spoede ik mij naar den wagen,
om er plaats in te nemen, wat ik niet zag, was de
wagen, maar men maakte mij alras duidelijk, dat
de gereedstaande kar gebruikt werd tot bet vervoeren
van de passagiers. Ik vond daarin twee banken,
waarvan er een was bekleed, achter in de kar
stond een koffer. Op de markt gekomen stegen
er nog twee passagiers in de kar, zoodat de plaatsen
alle bezet waren, te Ter Hole gekomen, inoest nog
een vrouw instijgen. He heer, die vooraan zat
een aardig, galant jongmensch, was genoodzaakt,
wilde de vrouw in de kar komen, er uit te stappen.
Dewijl de trap van de kar pi. m. een lialven
meter hoog was, vroeg het vrouwtje zeer na'ief een
beetje te //.sterten", wat ons heertje natuurlijk
niet begreep, op haar tweede verzoek, wat aan
haar ^achterste" te duwen, was de heer daartoe
dadelijk bereid, wat dan met succes en onder groote
hilariteit gebeurde. Dewijl er slechts vier zitplaatsen
waren, was ik genoodzaakt op den koffer plaats
te nemen. Onder gezelligen kont bereikten wij
spoedig het gehucht Kuitaart. Bij mijn terugkeer,
dacht ik natuurlijk met de kar mede te rijden
maar daarin had ik mij bedrogen, want de kar
zat vol, er was geen plaats meer. Er bleef mij
aldus niets anders over dan mij per pedes apostolorum
naar Hulst te begeven. Daar aangekomen, diende
ik een klacht in bij den Brigadier der marechaussed
die van het gebeurde proces-verbaal opmaakte,
maar eenige dagen daarna zeide hij dat mijne klacht
niet kon vervolgd worden, daar de ondernemer
met de diligences bij dooiweder niet mag rijden,
dewijl zij wielbanden hebben van 7 cM. eninge-
richt zijn voor 12 personen en door een deskundige
commissie waren goedgekeurd. Ik vroeg dan ook
dadelijk, of de nu gebruikte karren voor den dienst
waren goedgekeurd en of de ondernemer niet ver-
plicht was door een of twee karren te gebruiken,
waarmede twaalf personen konden vervoerd worden.
Dat de geheele provinciale wet op de sluiting der
tollen soms onnoodig vele moeielijkheden aan onze
boeren berokkent, daarvan heeft menig landbouwer
zooal het een en ander ondervonden. Het dooit
een paar dagen en dan begint het hard te vriezen
en toch blijven de tollen steeds gesloten. Dat
zij ook niet practisch is, zal uit de wet zelve,
die ik ter loops wil mede deelen, duidelijk blijken.
Art. 84 zegtDit verbod geldt mede niet voor
a. voertuigen, met twee wielen en velgen van
5 tot beneden 6 centimeters, beladen met eene
vracht van ten hoogste 400 kilogrammen of met een
vat meekrap;
b. voertuigen, met twee wielen en velgen van
6 tot beneden 9 centimeters, beladen met eene
vracht van ten hoogste 500 kilogrammen of met
een vat meekrap
c. voertuigen, met twee wielen en velgen van
9 tot beneden 12 centimeters, beladen met eene
vracht van ten hoogste 600 kilogrammen of met
een vat meekrap
d. voertuigen, met twee wielen en velgen van
12 centimeters of daarboven, beladen met eene
vracht van ten hoogste 700 kilogrammen;
e. voertuigen, met vier wielen en velgen van
5 tot beneden 6 centimeters, bespannen met niet
meer dan twee paarden, en beladen met eene vracht
van ten hoogste 500 kilogrammen of met een vat
meekrap
voertuigen, met vier wielen en velgen van
6 tot beneden 9 centimeters, bespannen met niet
meer dan twee paarden, en beladen met eene vracht
van ten hoogste 650 kilogrammen of met een
vat meekrap
g. voertuigen, met vier wielen en velgen van
9 tot beneden 12 centimeters, bespannen met niet
meer dan twee paarden, en beladen met eene vracht
van ten hoogste 850 kilogrammen
h. voertuigen, met vier wielen en velgen van
12 centimeters en daarboven, bespannen met twee
of drie paarden, en beladen met eene vracht van
ten hoogste 1000 kilogrammen
i. voertuigen, met vier wielen en velgen van
22 centimeters of daarboven, en een ongelijk spoor
ofschooon bespanen met meer dan twee paarden
mits met niet zwaardere vracht dan van 1600
kilogrammen beladen
k. diligences met wielbanden van tenminste 7
centimeters, ingericht voor niet meer dan 9 passagiers,
ook al zijn zij tevens beladen met goederenvracht,
mits van niet meer dan 200 kilogrammen
I. diligences met wielbanden van tenminste 12
centimeters, ingericht voor 12 of meer passagiers
ook al zijn zij tevens beladen met goederenvracht,
mits van niet meer dan 300 kilogrammen.
Men ziet alzoo, dat er alleen rekening is ge-
houden met de vracht, die men vervoert, en de
zwaarte der voertuigen geheel en al uit het oog
is verloren, als of deze op de wegen geen druk
uitoefent. Een zware vrachtwagen en een zeer
lichte boerenwagen met gelijke vellingen mogen
evenveel vracht vervoeren. Van driewielskarren
is er in het provinciaal reglement geen sprake,
zij vallen alzoo buiten het bereik der wetevenmin
van de camions, die somwijlen dienen tot het
vervoeren van een twintigtal passagiers. Waarom
men voor een kar zooveel paarden kan spannen
als men wil en voor een wagen soms maar twee
valt moeilijk te begrijpen.
De gewone voertuigen kunnen steeds gebruikt
worden, als men er maar niet te reel vracht op
legt, maar met de diligences is dat geheel anders.
Heeft men diligences zooals die Yan den dienst
HulstWalsoorden met velgen van 7 centimeters
en ingericht voor 12 personen, dan mag men zulke
wagens bij dooiweder in het geheel niet gebruiken
hoe licht zij overigens ook zijn. Een diligence
echter zoo zwaar als een locomotief, doch slechts
voor 9 passagiers ingericht met velgen van 7
centimeters, mag rijden. Wat een kolossale onzin.
Waarom is het niet geoorloofd 9 passagiers en
100 kg. goederen vracht te vervoeren met een
diligence met velgen van 7 c. M. en ingericht
voor 12 personen Een diligence ingericht voor
9 personen, kan immers veel zwaarder wegen dan
een die is ingericht voor 12 passagiers.
Ik hoop dan ook, dat mijn schrijven aan onze
leden der Provinciale Staten niet onopgemerkt zal
voorbijgaan, maar dat zij de sluiting der tollen
en den wagendienst HulstWalsoorden in de voor-
of najaarszitting zullen ter sprake brengen.
J. BAUWFNS,
Prov. Yeearts.
ZEETIJDINGEN.
Yan 20 tot en met 21 Maart.
Tan <««-m
Van 20 tot en met 21 Maart werden langs
de Oostsluizen alhier 21 binnenvaartuigen op
en 21 afgeschutlangs de Westsluizen 2 op- en
5 afgeschut.
Green wicli-tljd.
Spoorweg Ter IVeuzenGent.
Van Ter Yeuzeu over St. Nicolaas naar Gent.
Spoorweg
Ter iVeuzcnMechelen.
Ter NeuzenBrussel over Lokeren.
Spoonveg VlissingenRoosendaal.
Stoouitram VlissingenMiddelburg.
Stadstyd.
Spoorbootdienst WalzoordenVlake.
Wagendienst HulstWalsoorden.
2 VLAG.
NAAM.
M*. Van en naar. Lading.
Eng. sch.
Fra. s.s.
Eng. s.s.
Belg. s.s.
Duits. s.s
Eng. s.s.
20 Eng. brik
Eng. s.8.
Zweed. s.s.
Eng. s.s.
Noor. s.s.
21
20 Ned. s.s.
Eng. s.s.
idem
idem
21 Noor. s.s.
loor Ter Neuzen:
G. C. Gradwell
Hypolite Worms
Abbotsford
l'Avenir
441
2746
2979
1581
Charlestown
Antwerpen
Leith
Middlesbro
Tan Ter Neuzen
Albertus 2583 Methil
Ann Webster '2241 [Londen
Vonr (lienl
Jewel
Sea Gull
Prins Oscar
Ibis
Jelo
552 Charlestown
2100 i Londen
Gotenburg
Liverpool
Moss
2561
3024
937
Talisman
Avocet
Sea Belle
Hebble
Cito
2025
3260
2152
2558
1900
Leith
Antwerpen
Londen
Goole
Stavanger
pijpaarde
ledig
stukg.
ijzer
ledig
stukg.
pijpaarde
stukg.
hout
stukg.
hout
stukg.
idem
idem
idem
ledig
v. Ter Neuzen n. Gent
Sluiskil
Sluiskil (brug)
Philippine
a Sas van Gent
Selzaete (aankomst
Selzaete (vertrek
Aank. te Gent (kl. at.)
n te Gent (gr. st.)
1) Deze trein vertrekt d
a) Alleen '9 Vrijdags vertrekt dezen trein van Ter Neuzen; de
andere dagen van Selzaete.
b) Alleen des Donderdags en Vrijdags van Ter Neuzen; de andere
dagen van Selzaete.
5,35
«)8,30
1)12,03
5,13
4)8,08
5.43
8,46
12,12
5,21
8,15
5,45
8,48
12,15
5,24
8,18
5,50
8,52
12,20
5,28
8,23
6,02
8,59
12,29
5,37
8,31
6,08
9,04
12,34
5,42
8,36
6,20
9,10
12,51
5,52
8,50
6,10
9,46
9,20
7,10
9,56
1,32
6,38
9,30
s Woensdags
ora 12,15.
Selzaete
v. Gent (gr. 8t.)n. T.Neuz.
h Gent (kl. st.)
(aankomst
(vertrek
v. Sas van Gent
Philippine
u Sluiskil (brug)
u Sluiskil
Aank. te Ter Neuzen
A) Alleen des Vrijdags tot Ter Neuzen; de andere dagen tot
Selzaete.
Alleen des Donderdags en des Vrijdags tot Ter Neuzen de
andere dagen tot Selzaete.
A)5,25
8,23
12,11
5,02 B)8,07
5,36
8,34
12,21
5,12
8,20
6,16
9,05
12,51
5,46
8,50
6,21
9,09
12,54
5,56
8,55
6,86
9,21
1,05
6,23
9,10
6,45
9,29
1,13
6,35
9,18
6,50
9,33
1,17
6,45
9,23
6,53
9,36
1,20
6,50
9,27
7,01
9,43
1,30
7,02
9,35
B)
CORRESPONDENT1E (t).
v. Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,51 9,02
Eecloo n. Selzaete 5,15 8,08 11,53 4,43 7,46
p Selzaete n. Moerbeke en Lokercn 6,18 9,09 12,52 5,47 9,02
u I.okeren n. Moerbeke cu Selzaete 5,81 7,14 12,05 8,44 8,08
Gent n. Brussel *7,19 9,18 10,53 1,37 6,53 *9,39
a Brussel n. Gent *7,01 9,16 *2,38 5,04 *6,08
Gent u. Ostende *8,21 8,24 10,49 1,02 3,55 4,06 7,10
Ostende n. Gent 5,03 *6,05 8,53 *10,57 1,43 *2,44 5,42
Sneltreln 3e klasse.
v. Ter Neuzen
6,25
9.50
1,35
5,50
a. St. Nicolaas
7,32
10,55
2,87
7,00
Aank. te Gent (Waes)
8,40
12,21
3,16
8,10
v. Ter Neuzen
6,25
9,50
1,85
5,50
p Sluiskil
6,32
9,57
1,42
5,57
p Axel
6,40
10,0o
1,50
6,05
v. Kijkuit
6,48
10.13
1,57
6,12
Hulst
6,58
10,23
2,06
6 22
p Clinge
7,15
10,40
2.21
6,43
Aank. te St. Nicolaas
7,32
10,55
2,37
7,00
Vertr.
8,28
10,57
3,05
7,15
Aank. Mechelen
9,24
11,52
4 03
8,14
v. Mech. n St. Nie. en Ter Neuzen
6,41 10,28
1,25
6,10
St. Nicol. n. Ter Neuzen
7,50 11,40
8,10
7,20
Clinge
8,10 12,00
3,30
7,48
h Hulst
8,32 12,22
3,48
8,10
Kijkuit
8,40 12,30
4,00
8,18
Axel
8,49 12,39
4,13
8,27
a Sluiskil
8,57 12,47
4,22
8,35
Aank. te Ter Neuzen
9,05 12,55
4,30
8,45
CORRESPONDENTIE (t).
v. St. Nicolaas n. Antwerpen 7,42 11,38 8,02 7,10 8,21
Antwerpen n. St. Nicolaas 6,53 9,05 10,33 12,43 6,20
St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11.51 8,26 7,41
Moerbeke n. St. Gilles 6,43 9 46 1,15 6,14
Mechelen n. Brussel 9,30 11,55 4,13 8,20* 8,27
Brussel n. Mechelen 6,09* 9,42 12,43 5,33*
Mechelen n. Leuven 9,30* 1,23" 1,26 4,14 10,12
Leuven n. Mechelen 5,45 9,35 12,10 5,32'
Sneltrein 3e klasse. Sueltrein 2e klasse.
t) Deze uren geven de directe eorrespoudentie van en naar
Ter Neuzen aan.
v. Brussel 5,39 10,18
Selzaete 9,00 12,54
a. Ter Neuzen 9,43 1,30
r.Ter Neuzen 12,03 5.13
n Selzaete 12,52 5,47
a. Brussel 3,14 9,29
6,35
9,05
9,85
v. Vlissingen n. Roosendaal 5,18 7,04* 9,15 1,07 3,50 5 50*
6,00
Roosendaal naar Vlissingen 6,43 10,22* 10,41 1,10 4,10
7,40 9,10*
Treinen eerste on tweede klasse.
v. Vlissingen, Remisevm 4,50 (alleen op workd.) 6,00. Van
de Zeilmarkt: 8,00 9,80 11,00 nra. 12,30 1,15
2,00 2,45 3,30 4.15 5,00 5,55 6,55 7,45 8,30
9,15 10,15.
Middelburg Naar de Zeilmarkt VlUsingen vm. 5,20 (alleen
op werkd.) 6,30 8,45 10,15 11,45 am. 1,20 2,05
2,50 3,35 4,20 5,05 6,00 7,00 7,50 8.35 9,20
10,20 11,00
v. Walsoorden n. Vlake: vm. 4,50 8,50 nm. 12,45 3,35
v Vlake n. Walsoorden: vnit 7,50 11,45 am. 2,15 5,15
v. Hulst a. Walsoordea
"Walsoorden n. Hulst
vm. 7,00 11,00 am. 2 05 8,05
ongeveer 8,50 12,50 am. 3,75 6,15