Middelen van vervoer. dienst HulstWalsoorden mederijden tot nabij het gehucht Kuitaart. Na den trein te Hulst te hebben verlaten, spoede ik mij naar den wagen, om er plaats in te nemen, wat ik niet zag, was de wagen, maar men maakte mij alras duidelijk, dat de gereedstaande kar gebruikt werd tot bet vervoeren van de passagiers. Ik vond daarin twee banken, waarvan er een was bekleed, achter in de kar stond een koffer. Op de markt gekomen stegen er nog twee passagiers in de kar, zoodat de plaatsen alle bezet waren, te Ter Hole gekomen, inoest nog een vrouw instijgen. He heer, die vooraan zat een aardig, galant jongmensch, was genoodzaakt, wilde de vrouw in de kar komen, er uit te stappen. Dewijl de trap van de kar pi. m. een lialven meter hoog was, vroeg het vrouwtje zeer na'ief een beetje te //.sterten", wat ons heertje natuurlijk niet begreep, op haar tweede verzoek, wat aan haar ^achterste" te duwen, was de heer daartoe dadelijk bereid, wat dan met succes en onder groote hilariteit gebeurde. Dewijl er slechts vier zitplaatsen waren, was ik genoodzaakt op den koffer plaats te nemen. Onder gezelligen kont bereikten wij spoedig het gehucht Kuitaart. Bij mijn terugkeer, dacht ik natuurlijk met de kar mede te rijden maar daarin had ik mij bedrogen, want de kar zat vol, er was geen plaats meer. Er bleef mij aldus niets anders over dan mij per pedes apostolorum naar Hulst te begeven. Daar aangekomen, diende ik een klacht in bij den Brigadier der marechaussed die van het gebeurde proces-verbaal opmaakte, maar eenige dagen daarna zeide hij dat mijne klacht niet kon vervolgd worden, daar de ondernemer met de diligences bij dooiweder niet mag rijden, dewijl zij wielbanden hebben van 7 cM. eninge- richt zijn voor 12 personen en door een deskundige commissie waren goedgekeurd. Ik vroeg dan ook dadelijk, of de nu gebruikte karren voor den dienst waren goedgekeurd en of de ondernemer niet ver- plicht was door een of twee karren te gebruiken, waarmede twaalf personen konden vervoerd worden. Dat de geheele provinciale wet op de sluiting der tollen soms onnoodig vele moeielijkheden aan onze boeren berokkent, daarvan heeft menig landbouwer zooal het een en ander ondervonden. Het dooit een paar dagen en dan begint het hard te vriezen en toch blijven de tollen steeds gesloten. Dat zij ook niet practisch is, zal uit de wet zelve, die ik ter loops wil mede deelen, duidelijk blijken. Art. 84 zegtDit verbod geldt mede niet voor a. voertuigen, met twee wielen en velgen van 5 tot beneden 6 centimeters, beladen met eene vracht van ten hoogste 400 kilogrammen of met een vat meekrap; b. voertuigen, met twee wielen en velgen van 6 tot beneden 9 centimeters, beladen met eene vracht van ten hoogste 500 kilogrammen of met een vat meekrap c. voertuigen, met twee wielen en velgen van 9 tot beneden 12 centimeters, beladen met eene vracht van ten hoogste 600 kilogrammen of met een vat meekrap d. voertuigen, met twee wielen en velgen van 12 centimeters of daarboven, beladen met eene vracht van ten hoogste 700 kilogrammen; e. voertuigen, met vier wielen en velgen van 5 tot beneden 6 centimeters, bespannen met niet meer dan twee paarden, en beladen met eene vracht van ten hoogste 500 kilogrammen of met een vat meekrap voertuigen, met vier wielen en velgen van 6 tot beneden 9 centimeters, bespannen met niet meer dan twee paarden, en beladen met eene vracht van ten hoogste 650 kilogrammen of met een vat meekrap g. voertuigen, met vier wielen en velgen van 9 tot beneden 12 centimeters, bespannen met niet meer dan twee paarden, en beladen met eene vracht van ten hoogste 850 kilogrammen h. voertuigen, met vier wielen en velgen van 12 centimeters en daarboven, bespannen met twee of drie paarden, en beladen met eene vracht van ten hoogste 1000 kilogrammen i. voertuigen, met vier wielen en velgen van 22 centimeters of daarboven, en een ongelijk spoor ofschooon bespanen met meer dan twee paarden mits met niet zwaardere vracht dan van 1600 kilogrammen beladen k. diligences met wielbanden van tenminste 7 centimeters, ingericht voor niet meer dan 9 passagiers, ook al zijn zij tevens beladen met goederenvracht, mits van niet meer dan 200 kilogrammen I. diligences met wielbanden van tenminste 12 centimeters, ingericht voor 12 of meer passagiers ook al zijn zij tevens beladen met goederenvracht, mits van niet meer dan 300 kilogrammen. Men ziet alzoo, dat er alleen rekening is ge- houden met de vracht, die men vervoert, en de zwaarte der voertuigen geheel en al uit het oog is verloren, als of deze op de wegen geen druk uitoefent. Een zware vrachtwagen en een zeer lichte boerenwagen met gelijke vellingen mogen evenveel vracht vervoeren. Van driewielskarren is er in het provinciaal reglement geen sprake, zij vallen alzoo buiten het bereik der wetevenmin van de camions, die somwijlen dienen tot het vervoeren van een twintigtal passagiers. Waarom men voor een kar zooveel paarden kan spannen als men wil en voor een wagen soms maar twee valt moeilijk te begrijpen. De gewone voertuigen kunnen steeds gebruikt worden, als men er maar niet te reel vracht op legt, maar met de diligences is dat geheel anders. Heeft men diligences zooals die Yan den dienst HulstWalsoorden met velgen van 7 centimeters en ingericht voor 12 personen, dan mag men zulke wagens bij dooiweder in het geheel niet gebruiken hoe licht zij overigens ook zijn. Een diligence echter zoo zwaar als een locomotief, doch slechts voor 9 passagiers ingericht met velgen van 7 centimeters, mag rijden. Wat een kolossale onzin. Waarom is het niet geoorloofd 9 passagiers en 100 kg. goederen vracht te vervoeren met een diligence met velgen van 7 c. M. en ingericht voor 12 personen Een diligence ingericht voor 9 personen, kan immers veel zwaarder wegen dan een die is ingericht voor 12 passagiers. Ik hoop dan ook, dat mijn schrijven aan onze leden der Provinciale Staten niet onopgemerkt zal voorbijgaan, maar dat zij de sluiting der tollen en den wagendienst HulstWalsoorden in de voor- of najaarszitting zullen ter sprake brengen. J. BAUWFNS, Prov. Yeearts. ZEETIJDINGEN. Yan 20 tot en met 21 Maart. Tan <««-m Van 20 tot en met 21 Maart werden langs de Oostsluizen alhier 21 binnenvaartuigen op en 21 afgeschutlangs de Westsluizen 2 op- en 5 afgeschut. Green wicli-tljd. Spoorweg Ter IVeuzenGent. Van Ter Yeuzeu over St. Nicolaas naar Gent. Spoorweg Ter iVeuzcnMechelen. Ter NeuzenBrussel over Lokeren. Spoonveg VlissingenRoosendaal. Stoouitram VlissingenMiddelburg. Stadstyd. Spoorbootdienst WalzoordenVlake. Wagendienst HulstWalsoorden. 2 VLAG. NAAM. M*. Van en naar. Lading. Eng. sch. Fra. s.s. Eng. s.s. Belg. s.s. Duits. s.s Eng. s.s. 20 Eng. brik Eng. s.8. Zweed. s.s. Eng. s.s. Noor. s.s. 21 20 Ned. s.s. Eng. s.s. idem idem 21 Noor. s.s. loor Ter Neuzen: G. C. Gradwell Hypolite Worms Abbotsford l'Avenir 441 2746 2979 1581 Charlestown Antwerpen Leith Middlesbro Tan Ter Neuzen Albertus 2583 Methil Ann Webster '2241 [Londen Vonr (lienl Jewel Sea Gull Prins Oscar Ibis Jelo 552 Charlestown 2100 i Londen Gotenburg Liverpool Moss 2561 3024 937 Talisman Avocet Sea Belle Hebble Cito 2025 3260 2152 2558 1900 Leith Antwerpen Londen Goole Stavanger pijpaarde ledig stukg. ijzer ledig stukg. pijpaarde stukg. hout stukg. hout stukg. idem idem idem ledig v. Ter Neuzen n. Gent Sluiskil Sluiskil (brug) Philippine a Sas van Gent Selzaete (aankomst Selzaete (vertrek Aank. te Gent (kl. at.) n te Gent (gr. st.) 1) Deze trein vertrekt d a) Alleen '9 Vrijdags vertrekt dezen trein van Ter Neuzen; de andere dagen van Selzaete. b) Alleen des Donderdags en Vrijdags van Ter Neuzen; de andere dagen van Selzaete. 5,35 «)8,30 1)12,03 5,13 4)8,08 5.43 8,46 12,12 5,21 8,15 5,45 8,48 12,15 5,24 8,18 5,50 8,52 12,20 5,28 8,23 6,02 8,59 12,29 5,37 8,31 6,08 9,04 12,34 5,42 8,36 6,20 9,10 12,51 5,52 8,50 6,10 9,46 9,20 7,10 9,56 1,32 6,38 9,30 s Woensdags ora 12,15. Selzaete v. Gent (gr. 8t.)n. T.Neuz. h Gent (kl. st.) (aankomst (vertrek v. Sas van Gent Philippine u Sluiskil (brug) u Sluiskil Aank. te Ter Neuzen A) Alleen des Vrijdags tot Ter Neuzen; de andere dagen tot Selzaete. Alleen des Donderdags en des Vrijdags tot Ter Neuzen de andere dagen tot Selzaete. A)5,25 8,23 12,11 5,02 B)8,07 5,36 8,34 12,21 5,12 8,20 6,16 9,05 12,51 5,46 8,50 6,21 9,09 12,54 5,56 8,55 6,86 9,21 1,05 6,23 9,10 6,45 9,29 1,13 6,35 9,18 6,50 9,33 1,17 6,45 9,23 6,53 9,36 1,20 6,50 9,27 7,01 9,43 1,30 7,02 9,35 B) CORRESPONDENT1E (t). v. Selzaete n. Eecloo 6,18 9,08 12,53 5,51 9,02 Eecloo n. Selzaete 5,15 8,08 11,53 4,43 7,46 p Selzaete n. Moerbeke en Lokercn 6,18 9,09 12,52 5,47 9,02 u I.okeren n. Moerbeke cu Selzaete 5,81 7,14 12,05 8,44 8,08 Gent n. Brussel *7,19 9,18 10,53 1,37 6,53 *9,39 a Brussel n. Gent *7,01 9,16 *2,38 5,04 *6,08 Gent u. Ostende *8,21 8,24 10,49 1,02 3,55 4,06 7,10 Ostende n. Gent 5,03 *6,05 8,53 *10,57 1,43 *2,44 5,42 Sneltreln 3e klasse. v. Ter Neuzen 6,25 9.50 1,35 5,50 a. St. Nicolaas 7,32 10,55 2,87 7,00 Aank. te Gent (Waes) 8,40 12,21 3,16 8,10 v. Ter Neuzen 6,25 9,50 1,85 5,50 p Sluiskil 6,32 9,57 1,42 5,57 p Axel 6,40 10,0o 1,50 6,05 v. Kijkuit 6,48 10.13 1,57 6,12 Hulst 6,58 10,23 2,06 6 22 p Clinge 7,15 10,40 2.21 6,43 Aank. te St. Nicolaas 7,32 10,55 2,37 7,00 Vertr. 8,28 10,57 3,05 7,15 Aank. Mechelen 9,24 11,52 4 03 8,14 v. Mech. n St. Nie. en Ter Neuzen 6,41 10,28 1,25 6,10 St. Nicol. n. Ter Neuzen 7,50 11,40 8,10 7,20 Clinge 8,10 12,00 3,30 7,48 h Hulst 8,32 12,22 3,48 8,10 Kijkuit 8,40 12,30 4,00 8,18 Axel 8,49 12,39 4,13 8,27 a Sluiskil 8,57 12,47 4,22 8,35 Aank. te Ter Neuzen 9,05 12,55 4,30 8,45 CORRESPONDENTIE (t). v. St. Nicolaas n. Antwerpen 7,42 11,38 8,02 7,10 8,21 Antwerpen n. St. Nicolaas 6,53 9,05 10,33 12,43 6,20 St. Gilles n. Moerbeke 8,01 11.51 8,26 7,41 Moerbeke n. St. Gilles 6,43 9 46 1,15 6,14 Mechelen n. Brussel 9,30 11,55 4,13 8,20* 8,27 Brussel n. Mechelen 6,09* 9,42 12,43 5,33* Mechelen n. Leuven 9,30* 1,23" 1,26 4,14 10,12 Leuven n. Mechelen 5,45 9,35 12,10 5,32' Sneltrein 3e klasse. Sueltrein 2e klasse. t) Deze uren geven de directe eorrespoudentie van en naar Ter Neuzen aan. v. Brussel 5,39 10,18 Selzaete 9,00 12,54 a. Ter Neuzen 9,43 1,30 r.Ter Neuzen 12,03 5.13 n Selzaete 12,52 5,47 a. Brussel 3,14 9,29 6,35 9,05 9,85 v. Vlissingen n. Roosendaal 5,18 7,04* 9,15 1,07 3,50 5 50* 6,00 Roosendaal naar Vlissingen 6,43 10,22* 10,41 1,10 4,10 7,40 9,10* Treinen eerste on tweede klasse. v. Vlissingen, Remisevm 4,50 (alleen op workd.) 6,00. Van de Zeilmarkt: 8,00 9,80 11,00 nra. 12,30 1,15 2,00 2,45 3,30 4.15 5,00 5,55 6,55 7,45 8,30 9,15 10,15. Middelburg Naar de Zeilmarkt VlUsingen vm. 5,20 (alleen op werkd.) 6,30 8,45 10,15 11,45 am. 1,20 2,05 2,50 3,35 4,20 5,05 6,00 7,00 7,50 8.35 9,20 10,20 11,00 v. Walsoorden n. Vlake: vm. 4,50 8,50 nm. 12,45 3,35 v Vlake n. Walsoorden: vnit 7,50 11,45 am. 2,15 5,15 v. Hulst a. Walsoordea "Walsoorden n. Hulst vm. 7,00 11,00 am. 2 05 8,05 ongeveer 8,50 12,50 am. 3,75 6,15

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1895 | | pagina 6