Telegrafische berichten.
mm de
TER NEUZENi 28 April 1893.
Bij de Woensdag alhier vanwege de afdeeling
Hulst der Maatschappij tot bevordering van land-
bouw en veeteelt in Zeeland gehouden jaarlijksche
stierenkeuring waren er achtstuksaangeboden. Eerste
prijzen (ieder .X 10 en verguld bronzen medaille,)
werden toegekend voor de stieren van de heeren
H. Wolfert Dz. en A. Scheele, beiden alhier
tweede prijs (f 10 en bronzen medaille,) voor die
van den heer J. van Hoeve te Zaainslag, en een
reserveprijs (bronzen medaille) voor dien van den
heer A. Wolfert alhier.
Bij de aanbesteding op heden alhier vanwege
de genie, in twee perceelen, werd ingeschreven
door de heeren voor het eerste perceel (eenjarig
onderhoud van de werken en gebouwen te 'ler
Neuzen en te Ellewoutsdijk, raming /4910), M.
D. de Putter, voor f 5580 G. J. BalkensteiD, voor
5480 J. Scheele Dz., voor 5400 en H. van
der Yelde, voor 5210 en voor het tweede perceel
(eenjarig onderhoud der zeeweringen te Ter Aeuzen,
raming f 900), J. Meertens, te Hoek voor 975
D. de Doelder, voor f 945 J. de Bree Fz., voor
900 K. de Yos, voor 896 M. Verschelling,
voor f 865 en A. Tholens Danz., voor f 860.
Alles onder beheer der genie te Bergen op Zoom.
Waar geen woonplaats is aangeduid, moet zulks
wezen Ter Neuzen.
In den afgeloopen nacht is op de Suikerplaat,
bij deze reede, aan den grond gekomen eD bij
afgaand water blijven zitten, de Engelsche drie-
mastschooner Cicerone, kapt. Frout, van Charlestown
naar Antwerpen, met pijpaarde. Daar het heden
uamiddag een bizonder hoog tij was, is zij zonder
hulp of averij vlot gekomen en op de reede geaukerd.
Philippine. Dinsdag had de herstemming voor
een lid van den gemeenteraad plaats tusschen de
heeren J. L. de Mulder en A. Minnebo, welke
laatste evenwel te voren verzocht had uiet in
aanmerking te komen. Bij de opening der stembus
bleek dat 17 biljetten waren ingekomen, waarvan
14 voor den eerstgenoemdezoodat de heer De
Mulder als gemeenteraadslid is gekozen.
Hulst, 28 April. Gisteren morgen bracht de kreet
van brand, brand een plotselingen schrik bij de
inwoners van Hulst en wekte ieder uit zijn slaap.
Vuurgloed en rookwolken aan de donkere lucht
wezen de plaats des onheils. Ras bewoog zich een
menschenstroom naar de prachtige hofstede, het
Hooghuis, toebehoorende aan den Weled. heer J.
Yogelvanger alhier. Uit de schuren en stalleu
wapperden hoog golvende vlammen en rookzuilen.
Onder hevig gekraak stortten de gebouwen in en
begroeven de overblijfselen der versmachte dieren
onder het vuur. Niet minder dan 34 stuks
hoornvee, 14 paarden, kippen, eenden, kalkoenen
vonden hun dood in het vuur. Wanneer men
daar al die verkoolde dieren ontwaart, wanneer
meD de naakte muren van die eens zo6 prachtige
hoeve ziet staan, dan breekt eens menschen hart
en moet men overtuigd wezen met welke woede in
korten tijd alles door 't vuur verslonden werd.
Slechts drie koeien, twee varkens en de prachtige
hengst Max, die zoo vele prijzen
heeft, zijn den brand ontkomen.
heeft zich zelf gered. Na zich
deur opengeslageu te hebben is het dier in woeste
vaart Hulstwaarts komen hollen, liet zich hier
gewillig grijpen en was zoo gedwee als een kind,
waarschijnlijk wel door pijn, want hij is deerlijk
aan den kop gebrand. Tot nog toe weet men niet
hoe deze brand ontstaan is. Ofschoon alles wel
verzekerd is, is toch de schade groot. Behalve
het huis en een kleine schuur is totaal alles
verbrand. Dit is nu in acht dagen tijds reeds de
vierde brand in en nabij Hulst.
Nader schrijft men ons
Het is na een ijverig en vol taktiek onderzoek
den wachtmeester der brigade marechaussee van
Hulst mogen gelukken de oorzaak van den brand
te ontdekken. Een zekere J. v. P., de koehoeder
op die hofstede, heeft reeds bekend den brand
aangestoken te hebben en is direct gearresteerd om
ter beschikking van den officier van justitie naar
Middelburg gebracht te worden.
Niet 14 maar 16 paarden zijn verbrand. Verder
3000 Kg. hooi, 28000 Kg. stroo, 4 wagens, 3
tilbury, zaai-, dorsch- en hooimachine,
een prooi der vlammen geworden. Dank zij het
scherp en zoo beleidvol onderzoek door den wacht
meester om dien jongen tot bekentenis te krijgen.
Koewaclit. Ook uit deze gemeente zijn er deze
week eenige personen naar Ameiika vertrokken in
gezelschap van die uit Zuiddorpe. Gunstige berich-
ten overgezonden door hen, welke verleden jaar
vertrokken zijn, hebben deze menschen doen besluiten
hun geluk in de nieuwe wereld te gaan beproeven.
Mochteu ook zij goede tijdiugen kunnen overzenden
dan zullen er nog'velen uit deze en omliggende
gemeenten vertrekken.
's Gravenhage, 28 April. Tweede Kamer. De
faillissementwet is heden met 56 tegen 12 stemmen
aangenomen. Dinsdag 16 Mei wordt beslist over
het aan de orde stellen der bedrijfsbelasting. Tot
dien dag is de Kamer gescheiden.
RECHTSZAKEN.
Arrondissements-rechtbank te Middelburg
reeds gewonnen
Het laatste dier
losgerukt en de
karren, 1
snijmolens,
ploegen, eggen, rolblokken enz. zijn
zeide zij, de bloemen aan hare meesteres overhan-
digende, en, tot den graaf gewend, zeide zij wEen
meisje heeft dit briefje voor mijnheer gebracht
zij wacht benedeu."
De graaf reikte het knaapje over aan de kinder-
rneid, die het vertrek verliet, maakte de enveloppe
open en nam er een kaartje uit waarop geschreven
stond wHeb de goedheid mijnheer de graaf, dit
werk te koopeu voor mevrouw uwe echtgenoote,
wier feestdag het heden is." Het was een krabbelig
schrift en bespottelijke spelling. De graaf begreep
dat het hier om een aalmoes te doen was en hij
maakte op den rand van het bed het tweede papier
los waarin het werkje gepakt was.
„Hoe mooi riep de gravin zij bukte zich
over het werk en bekeek het.
(Wordt vervolgd.)
Kantongerecht te Ter Neuzen.
Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Ter Neuzen.
342ste ST AATSLOTERIJ.
De rechtbank heeft in hare zitting van 28 April de volgende
vonnissen uitgesproken alien wegens overtreding der rijksbe-
lasting,
M. S. d. B., huisvr. van G. J. d. B„ oud 58 j., wcrkstcr
te Clinge, tot 7 dagen gevangenisstraf.
S. T., oud 19 j., te Clinge, tot 3 boete of 3 dagen
heehtenis.
G. J. B., oud 60 j., werkman te Clinge, tot 1 dag gevang.
Th. J. W., oud 18 j., arbeider te Clinge, tot 2 X 3 dagen
gevang. en 2 X 3 boete of 2 X 3 dagen hecht.
P. S., oud 18 j., zonder beroep te Clinge, tot 1 maand
gevang.
E. Th. P., oud 24 j., winkelier te Cauter (Clinge,) tot 3
dagen gevang. en/3 boete of 3 dagen hecht.
J. C. S., huisvr. vaa P. J. d. S., te Koewacht, tot 3 dagen
gevang.
A. d. L., oud 49 j., arbeider te St. Jansteen, tpt 7 dagen
gevang.
J. A. R., oud 30 j., arbeider te Clinge, tot 2 X 2 maanden
gevang. en f 5 boete of 5 dagen hecht.
Zitting van 28 April 1893.
Verourrteeld i A. P., koopman te Ter Neuzen, ter
zake van ijkwet-overtreding tot eene boete van f 1subsidiair
1 dag heehtenis.
P. d. K., bierhuishouder te Ter Neuzen, ter zake van
drankwet-overtredingtot eene boete van 12subs. 8
dagen hecht.
W. H. T., gezagvoerder van het Eng. stoomschip Norma",
te Goole, ter zake van het bevaren van een rijkskanaal met
grootere snelheid dan is toegelaten tot eene boete van f 100,
subs. 20 dagen hecht.
J., gezagvoerder van het Eng. stoomschip .Hebble", te
Goole, ter zake als vorentot eene boete van 25, subs.
5 dagen hecht.
M. v. K., sluisknecht te Sas van Gent, ter zake van het
doen weiden van vee op gronden behoorende tot een rijkskanaal
tot eene boete van f 2, subs. 1 dag hecht.
J. E. v. d. B., zonder beroep te Ter Neuzen, ter zake van
het zonder recht loopen op een spoorwegtot eene boete van
3, subs. 3 dagen hecht.
A. J., koopman te Stekene, ter zake van het rijden op
een openbaren weg met een aangespannen hond, niet van een
muilkorf voorzientot eene boete van 1, subs. 1 dag hecht.
J. L. D. en P. V., schippers te Ter Neuzen, ter zake
van het visschen van mosselen zonder schriftelijke vergunning
ieder tot eene boete van 4, subs. 4 dagen hecht.
C. P. B. en M. D., landbonwers te Zaamslag, ter zake
van overtreding der politieverordening voor de polders in
Zeeland; ieder tot eene boete van 1, subs. 1 dag hecht.
J. P. d. F„ C. d. F.. M. T. H., P. J. K., P. J. K„ J. P. d. F.,
C. d. F., M. K. D., alien zonder beroep te Ter Neuzen,
ter zake van het rapen van schelpdierenieder tot eene boete
van 3, subs. 3 dagen hecht.
A. P. v. D., A. S., J. C. D., L. B., F. H. B., ter zake
als vorenieder tot eene boete f 0,50, subs. 1 dag hecht.
J. A. S., koopman, C. V., pakhuisknecht, C. d. H., sloep-
roeier, J. H. A., werkman, alien te Ter Neuzen, ter zake
van openbare dronkenschapieder tot eene boete van 3,
subs. 3 dagen hecht.
E. W., visscher te Wachtebeke, ter zake als vorentot
eene boete van f 2, subs. 2 dagen hecht.
E. d. K. 6D K. J. H., werklieden te Ter Neuzen, ter zake
als voren ieder tot eene boete van 1, subs. 1 dag hecht.
A. K. sloeproeier en J. D., metselaarsbaas, te Ter Neuzen,
ter zake als voren bij eerste herhaling; de eerste tot eene
boete van 3, subs. 3 dagen hecht. en de tweede tot 6
dagen hecht.
E. D., winkelierster, te Ter Neuzen, ter zake als voren
driemalen gepleegd, bij tweede herhalingtot hecht. van 6 dagen.
Allen in de kosten.
Zitting van Donderdag 27 April.
Voorzitter de heer H. C. E. van IJsselsteijn.
Verder aanwezig alle leden behalve de heer Tholens.
De secretaris geeft lezing van de notulen der vorige
vergadering.
Op de vraag van den voorzitter of een der leden hierop
iets heeft aan te merken, zegt de heer Schalk, dat hij niet
gesproken heeft van langzaam lossen, want dat gaat hier nog
al vlug, maar van langzaam laden.
De voorzitter zegt, dat dit juist is en dat ook hiermede in
den tweeden brief aan den raad een fout is begaan, welke
straks te berde zal komen.
De heer Schalk had gezegd, dat de booten der firma
Cockerill wegbleven, omdat het inladen der briquetten hier te
duur kwam door het langzaam laden.
Na wijziging worden de notulen goedgekeurd.
Bij de vermelding der ingekomen stukken deelde de voor
zitter mede, dat het verslag der Kamer verzonden was aan
andere Earners en verschillende autoriteiten.
De heer Schalk vraagt het woord en zegt, dat in de laatste
vergadering is besloten in het verslag geen namen te noemen
en nu staat er o. a. de firma Schalk inporteerde 31,000 ton,
hetwelk niet waar is, daar bij dit cijfer kolen zijn, die in
'tgeheel niet in Ter Neuzen zijn gekomen en dat dergelijke
foutive opgaven hem en anderen schade kan berokkenen o. a.
door verhooging van patent.
De voorzitter beaamt dit. terwijl de secretaris er zich op
beroept dat het verslag, met de wijzigingen is voorgelezen en
goedgekeurd.
De voorzitter zegt, dat was besloten geen andere namen te
noemen dan die der geregelde lijnen, en voor het vervolg
daarop te zullen letten, daar het sommigen nadeel kan doen.
Nu is het echter te laat om nog iets te veranderen.
Ingekomen was een schrijven van burg, en weth. der
gemeente Ter Neuzen, waarin, naar aanleiding van de ge-
dachtenwisseling in de raadsvergadering van heden de Kamer
verzocht wordt zich nader te verklaren omtrent de in haar
vorig schrijven behandelde zaak.
De voorzitter zegt, dat de leden aan de raadsverslagen
wel zullen gemerkt hebben, dat de tweede brief der Earner
verkeerd is begrependeze toch was een nadere explicatie
van de eerste en wijzende op het nadeel dat de handel nu
reeds door de gebrekkige inrichtingen ondervindt.
Hij zegt dat het toch de bedoeling der Earner iseerst
de kade vragen en daarna kranen plaatsen hoewel uit de
tweede brief atzonderlijk heschouwd wel de gevolgtrekking
kan worden gemaakt, dat in de eerste plaats meer sprake is
van kranen.
Spreker heeft zich daarom bij 't voorstel van burg, en weth.
neergelegd om de zaak nogmaals in de Earner te behandelen
opdat deze zich nader kan verklaren en den verkeerden
indruk wegnemen.
Veel is er over deze zaak reeds gesproken en geschreven
en ook beweerd dat de kranen niet productief zouden zijn.
De Earner heeft ook niet beweerd, det zij wel productief
zijn, maar hare bedoeling is: eerst na ioaarborg voor rente
en aflossing tot plaatsing daarvan over te gaan.
Men stuit steeds op de financien. De burgemeester zeide
in den raad dat, toen hij hier kwam, de gemeente rijk was
en dat zijmu arm is; toen echter Dr. Van Nes om verhooging
van salaris vroeg, beweerde hij dat er geen armen waren,
terwijl nu het te pas komt om het adres der Earner te be-
strijden er volgens den burgemeester veel armen zijn. Deze
heeft zich niet ontzien om af te breken wat de Earner
opbouwde.
Maar hoe komt het, vraagt spreker, dat de gemeente arm
geworden is. De vier vijfde percent op de personeele belasting
is een vaste som en dus ongunstig voor een vooruitstrevende
gemeente terwijl b. v. Yeere, dat steeds afneemt in bevolking
en steeds minder uitgaven heeft, rijk wordt.
Wat betreft de vraag hoe de armen hier zijn gekomen,
gelooft hij niet dat dit de schuld is van de expediteurs, daar
nog wel geen van hen ooit werkvolk zal hebben laten komen.
Hij schrijft de uitbreiding der bevolking toe aan de omstandig-
heid dat alles zich steeds naar grootere plaatsen concentreert
en hoewel Ter Neuzen nu niet zoo groot is, is het toch
groot in evenredigheid van de omliggende plaatsen. De
arbeiders zijn aangetrokken door het goede loon dat hier
wordt verdiend.
Spreker gelooft echter dat het geld der gemeente is weg
gegaan aan bestratingen en rioleeringen en zegt dat, was
er vroeger een bouwverordening vastgesteld, dan zouden de
kosten daarvan gekomen zijn ten laste der eigenaars van de
bouwgronden.
Dat de gemeente arm is, is dus geenszins de schuld van
den handel.
De voorzitter begrijpt ook niet hoe men er aankomt dat
de kranen 100,000 fr. zouden kosten, naar door hem inge-
wonnen inlichtingen kosten deze 700 pond. Hij stemt het
den heer De Jonge toe dat de lading niet op zich zal laten
wachten als de goede gelegenheid er is. Hij heeft zelf de
proef op de som genomen en twee booten met pekkolen
laten komen, heeft aan de werklieden betaald wat zij vroegen.
Er werd gewerkt van 's avonds 8 tot 's morgens 5 ure, voor
f 3 en toen konden de werdlieden het niet meer volhouden
door het vele stof. De lading is naar Gent gegaan en aldaar
gelost voor 1,80 fr. per ton.
Dat geld had hier kunnen verdiend worden. Er moet dus
iets gedaan worden, of anders zal men, wanneer er geen
werk meer is, met recht kunnen zeggen Ter Neuzen is arm.
De heer De Jonge stemt dit alles toe en is er ook ten
sterkste voor, maar vraagt of de kwestie der pekkolen als
argument kan dienen.
De voorzitter antwoordt hierop bevestigend en zegt dat de
pekkolen hier niet kunnen gelost worden omdat dit met
manden moet geschieden en de werklieden door het vele stof
bijna blind worden, terwijl dit niet het geval is wanneer het
met bakken kan geschieden en waarvoor dan kranen noodig zijn.
De heer Hamelink vraagt of geen der aan de loskade
staande kranen daarvoor kunnen gebruikt worden.
Na ontkennend antwoord van den voorzitter zegt de heer
Hamelink een expdditeur te hebben gesproken die meende
dat er een was waar dit wel mede kon geschieden.
De voorzitter zegt, dat de bedoelde kraan te laag is en
dan nog zeer langzaam werkt. Bovendien mag niet worden
uit het oog verloren dat deze kraan is ten behoeve van
MechelenTer Neuzen en de meeste pekkolen worden vervoerd
met de lijn GentTer Neuzen.
De heer Hamelink maakt de opmerking dat het toch
lastig is dat de gemeente de dupe is van het verschil tusschen
die maatschappijen.
De voorzitter beaamt dit en meent hiervan de ondervinding
te hebben.
De heer De Jonge meent dat de Earner zelf aanleiding
heeft gegeven tot noemen van het groote bedrag.
De voorzitter heeft den leverancier der ertskranen gevraagd
naar den prijs von kranen voor alle goederen op rails. Deze
zeide dat die kranen ongeveer 700 pond kosten.
Of nu de ertskranen 100,000 fr. hebben gekost weet spreker
niet doch om deze te plaatsen moest een steiger worden geplaatst
en heiwerk verricht zoodat dit alles te samen wellicht zooveel
heeft gekost.
De heer Schalk gelooft dat dit daar goed en stevig is
gemaakt, daar er bij de kranen soma wel 30 h 35 geladen
wagens staan.
Volgens zijn meening zal de Earner met een nieuw schrijven
aan den raad niets vooruitkomen alles wordt er met de haren
bijgesleept, om het verzoek der Earner op lauge baan te
scbuiven.
Hij zou willen beginnen met het begin en eerst bij den
Ingenieur pogingen willen aanwenden tot het verkrijgen van
voldoenden diepgang aan de loskaden, opdat schepen welke
kunnen schutten ook op denzelfden diepgang kunnen afladen.
De directeur der lijn MechelenTer Neuzen heeft aan
spreker gezegd, dat de Maatschappij niet verplicht is tot
baggeren, dat dit in heel Europa niet plaats vindt
de staat, als trekkende de inkomsten
moet doen.
Het is reeds gebleken, dat de heer Nelemans van een
andere opinie is. f
De heer Hamelink zegt, dat de heer Bril in '72 of 73
veel geld heeft besteed aan het uitbaggeren van het kanaal
bij zijn houtterrein. Hij kan zich goed met het gesprokene
van den heer Schalk vereenigen.
De voorzitter kan hiermede niet instemmen. Hij wil liever
den eenmaal ingeslagen weg volgen en pogingen aanwenden
tot het verkrijgen van een kade ook voor goederen die te
water verder nioeten worden vervoerd. De Earner zelf kan
de kade niet vragen. Doch het is toch wel de bedoeling
der leden, dat de gemeente de kade vraagt en eerst als
A noodig blijkt kranen plaatst.
Spreker beschouwt het uitbaggeren als bijzaak, daar wanneer
de middelen er waren, ook zou kunnen geeischt worden dat
de schepen gelegenheid moesten hebben om aan de kade te
komen en het baggeren staatswerk is.
Verder meent spreker dat het niet van den weg af is
nogmaals te schrijven wat de Earner wil, de argumenten te
weerleggen en te wijzen op het geld dat door den handel de
gemeente binnenkomt, en zegt dat de Earner zulks aan haar
waardigheid verplicht is. Hij spreekt ten zeerste tegen
schepen dan in de vaargeul komen te liggen. De kade is
echter ook niet breed genoegdit kan zij slechts worden als
de spoorwegmaatschappij met den heer Everaert een accoord
kan treffen, maar dan moet de maatschappij ook nog den
nieuwen weg voltooien.
De heer Nelemans gaf hem in overweging een commissie
uit den raad en do Earner te benoemen om met de maatschappij
te onderhandelen.
Wat het voorstel van den heer Schalk betreft, zegt de
voorzitter, dat de Earner zich niet tot den Ingenieur, maar
tot den Minister van W. H. en N. moet wenden welke den
Ingenieur dan raadpleegt. Hij meent dat een adres aan den
Raad en den Minister wel kan samengaan.
Na nog eenige bespreking, waarin de secretaris zegt alles
in den eersten brief reeds zoo duidelijk mogelijk te hebben
gemaakt en de voorzitter te kennen heeft ditmaal cijfers te
willen laten spreken, wordt met algemeene stemmen besloten
nogmaals een brief aan den Raad te richten, daarin de aan-
gevoerde argumenten te ontzenuwen met duidelijkste uiteen-
zetting van feiten, en voorts ook zich te wenden tot den
Minister van W. H. en N. om uitbaggeren aan de kaden te
verkrijgen en voor dit laatste ook de medewerking van den
Raad te vragen.
Nog was ingekomen een boekje ter voorlichting bij de
vermogensbelasting uitgegeven voor rekening van het depar-
tement van Financien, waarop de voorzitter de aandacht
vestigt.
Na omvraag sluit de voorzitter de vergadering.
maar dat
het kanaal, dit
27 2149 4498 6968
41 2162 4512 7003
62 2221 4679 7015
73 2360 4685 7106
162 2407 4737 7112
171 2539 4782 7161
195 2628 4943 7235
228 2655 4960 7298
323 2676 4998 7301
326 2720 5002 7322
357 2730 5064 7328
381 2735 5105 7358
Trekking van Dinsdag 25 April.
4de klasse. 2de lijst.
Prijzen van f 100 en daarboven.
No. 17734 1500.
No. 18700 1000.
No. 2714 7479 8857 11267 200.
No. 7926 13530 17031 20182 100.
Prijzen van f 65.
17 2083 4489 6954 9032 11784 13922 16782 18866
9213 11857 14054 16801 18881
9252 12011 14090 16874 18934
9266 12032 14133 16941 18935
9301 12044 14152 16989 18952
9379 12090 14227 16998 18973
9462 12100 14252 17039 18975
9548 12116 14303 17071 19036
9602 12131 14348 17108 19037
9723 12140 14381 17112 19039
9825 12142 14678 17170 19123
9854 12188 14724 17180 19141
9918 12328 14749 17264 19175
383 2758 5122 7359 10118 12348 14750 17286 19253
440 2803 5199 7374 10185 12360 14794 17311 19324
558 2842 5322 7476 10202 12468 14816 17345 19368
677 2854 5360 7511 10221 12497 14850 17395 19371
686 2858 5366 7515 10225 12506 14952 17448 19392
712 2873 5454 7540 10257 12561 15011 17461 19400
714 2919 5476 7619 10272 12578 15072 17526 19406
717 2951 5512 7669 10278 12597 15113 17540 19502
726 3145 5555 7682 10411 12707 15140 17550 19512
748 3214 5741 7705 10441 12730 15179 17591 19728
763 3228 5807 7791 10483 12764 15187 17758 19816
773 3308 5812 7806 10623 12794 15195 17806 19821
854 3330 5814 7859 10659 12805 15240 17825 19864
925 3370 5827 7882 10687 12810 15248 17850 19884
961 3383 5843 7901 10710 12920 15378 17876 19901
971 3420 5881 7962 10754 12985 15475 17964 19905
1016 3433 5944 8011 10756 12992 15516 17992 19922
1019 3449 5977 8026 10760 12994 15556 17994 19965
1049 3472 6060 8078 10788 13026 15557 17997 19988
1074 3473 6069 8149 10826 13034 15596 18060 20010
1104 3488 6078 8178 10845 13093 15835 18065 20090
1173 3491 6097 8214 10914 13254 15838 18081 20095
1199 3515 6146 8217 10940 13269 15874 18133 20335
1217 3553 6152 8240 11022 13275 16057 18156 20379
1260 3568 6225 8302 11054 13281 16120 18182 20429
1327 3635 6321 8305 11065 13341 16146 18191 20435
1395 3666 6325 8319 11066 13346 16204 18202 20556
1409 3678 6347 8354 11104 13402 16233 18230 20594
1429 3713 6349 8381 11134 13419 16314 18261 20616
1494 3715 6365 8386 11171 13498 16316 18320 20696
1526 3753 6421 8388 11192 13513 16353 18328 20711
1549 3843 6431 8581 11375 13670 16514 18354 20744
1581 3912 6495 8641 11423 13676 16550 18361 20759
1592 3948 6528 8646 11498 13696 16556 18426 20797
1684 3984 6541 8649 11536 13702 16589 18446 20809
1805 4032 6548 8677 11538 13713 16591 18480 20826
1842 4044 6675 8713 11572 13715 16622 18552 20852
2000 4046 6679 8724 11591 13721 16625 18623 20854
2030 4171 6769 8914 11601 13767 16706 18676 20864
2065 4180 6868 8941 11616 13835 16739 18687 20939
2069 4290 6932 8992 11668 13864 16767 18694 20962
2075 4480 6946 9015
In de vorige Lijst stond als uitgekomen me t 65 no. 10651
dit moet zijn no. 10614.
bewering als zouden de voordeelen van den handel voor de
expediteurs alleen zijn en wijst op de winkeliers. Hij wil,
ofschoon hij zeker weet dat het meer is, matig rekenen en
zeggen dat ieder schip een honderd gulden hier laat, zoodat
dus 't vorig jaar van de 516 schepen een groote som in de
gemeente is gekomen, en zegt dat het los- en laadgeld toch
ook in de gemeente blijft. Hij zou niet gaarne zien dat
het voorstel Schalk werd aangenomen.
De heer Schalk wil niet verkeerd begrepen worden. Hij
heeft niet gezegd dat de Earner den verkeerden weg is
opgegaan, maar hij zou het beter vinden zich eerst tot den
Ingenieur te wenden tot het verkrijgen van uitdieping. Hij
meent echter dat in de aan de spoorwegmaatschappij gegeven
concessie sprake is van de diepgang waarop deze het kanaal
aan de loskade moet houdtjn. De Danish Monarch had van
voren een diepgang van 54 palm en van achteren ongeveer
50 palm en zat daar vast aan den grond. Zij kon slechts
los komen doordat een boot van Gent haar met kracht
voorbijvoer en daardoor lichtte. Genoemde boot kon bij hot
uitgaan 300 ton minder inladen dan waarmede zij gekomen
was. Hij heeft de reden hiervan den heer Nelemans gezegd,
die dit toegaf.
De voorzitter heeft ook een onderhoud met den heer Nelemans
gehad en is het met hem eens geworden. Wat de diepte
aan de door de Earner bedoelde kade betreft, dit kan verholpen
worden met een steiger aan de kade te plaatsen, zoodat de
Trekking van Woensdag 26 April.
4de klasse. 3de lijst.
Prijzen van f 100 en daarboven.
No. 18669 25000.
No. 3255 5000.
No. 14855 1500.
No. 8051 9195 13013 1000.
No. 607 11998 18648 400.
No. 7449 200.
No. 918 8403 14489 16132 100.
Prijzen van f 65.
117 2342 4555 6881 9271 11622 13990 16012 18470
9306 11633 14030 16013 18472
9326 11662 14039 16042 18478
9363 11745 14065 16067 18564
9480 11806 14153 16145 18638
9508 11883 14168 16203 18703
9517 11887 14202 16256 18777
9563 11914 14250 16257 18950
9654 11937 14294 16276 18997
9686 11999 14328 16290 19017
9757 12029 14360 16459 19032
9812 12126 14387 16512 19043
9926 12166 14396 16602 19047
9931 12177 14417 16647 19064
570 2955 5310 7297 10021 12213 14433 16672 19117
656 2971 5341 7368 10128 12218 14458 16730 19326
666 3028 5388 7408 10137 12318 14565 16779 19380
756 3047 5475 7428 10174 12334 14592 16828 19455
779 3187 5520 7433 10175 12357 14613 16844 19466
792 3290 5576 7436 10181 12417 14634 16891 19473
828 3317 5659 7468 10237 12601 14723 16986 19486
837 3363 5690 7516 10266 12661 14768 17028 19517
850 3374 5731 7599 10273 12715 14775 17067 19618
932 3379 5734 7660 10295 12723 14777 17077 19624
957 3400 5735 7665 10315 12787 14833 17121 19643
1021 3411 5740 7850 10334 12796 14933 17179 19688
1055 3436 5782 7888 10341 12802 14949 17205 19695
1073 3532 5886 7913 10461 12836 14968 17313 19714
1135 3555 5921 7952 10493 12875 15066 17335 19719
1164 3653 5942 8166 10560 12909 15068 17341 19802
1200 3662 5967 8177 10645 12936 15208 17344 19820
1201 3700 6033 8254 10713 12966 15313 17357 19854
1256 3783 6046 8315 10729 12978 15361 17366 19859
1299 3830 6067 8371 10759 12987 15398 17378 19878
1341 3839 6101 8396 10813 12998 15421 17384 19923
1378 8878 6112 8487 10819 13072 15455 17390 20013
1383 3917 6241 8518 10843 13156 15496 17467 20075
1398 3957 6302 8569 10872 13193 15498 17477 20098
1522 4025 6351 8587 10880 13222 15529 17491 20167
1580 4092 6357 8603 10885 13411 15560 17514 20170
1600 4140 6374 8655 10903 13417 15563 17597 20178
142 2364 4561 6882
147 2419 4644 6930
217 2506 4652 6962
226 2571 4727 7004
281 2602 4924 7032
290 2621 4925 7060
330 2636 4939 7085
352 2657 4965 7130
361 2744 4979 7178
394 2806 5060 7187
413 2849 5084 7237
426 2891 5191 7247
543 2913 5252 7257