Brimii nit '(Haajje. 1 TE KOOP Handelsberichten. Advertentien. Gras- en RIaverzaad, TDIN- EN BLOEMZADEN. GF.LE IHIidELWORTELS, mamontb roode Hangelworlels. jonge vrouw ging derhalve met gerustheid der waartsbij den krankzinnige gekomen wilde zij hem lekkernijeu aanbieden, maar toen sprong de oude man als een woedende tijger op. Grij zijt de booze fee, die mij hierheen verbande riep hij en meteen greep hij haar bij de keel, om haar te worgen, terwijl hij de tanden in het vleesch zette. Er kwam van alle kanten hulp opdagen, maar de jonge vrouw is van schrik en aandoening nog den zelfden dag gestorven. Het lijdt thans geen den minste twijfel meer, of een passagiers-schip moet gedurende het laatste slechte weer, in het Kanaal vergaan zijn. Tot hiertoe is men den naam van het schip nog niet te weten gekomen. Verleden Donderdag is op het eiland Jersey eene deur aan wal gespocld, zeker van de bakkerskajuit afkomstig, op welke het volgende geschilderd stond: Verboden te rooken in ,deze kajuit. Kapitein Doulton, van de stoom boot //Walter Thomas." die ook Donderdag te Cardiff binnenzeilde, deeit mede dat hij een reddings- bootje opgevischt heeft, wit geschilderd, zonder naam, en dat den schijn had nog niet lang in het water gelegen te hebben. De Eendracht, een Kaapsch blad, bevat o. a. de volgende vermakelijke advertentie: ,/Apologie." Bekende hiermede, dat ik door mijne gemene bek en gemene jaloersen hart de edele heer Willie Vogel Jr., onschuldig beklat heeft met mijne vat- soenlijke vrouw Sosielja Johanna Yorster. Ook bekende ik dat ik meermalen getragt heb om meer vatsoenlijke heeren door mijn gemene en jaloersen bek te beklatten met mijne vatsoenlijke vrouw Sosielja Johanna Vorster. Maar het heeft mij altoos geluk om die zekere edele heeren waarvan ik melt mijne lafhartigen krokedils tranen te bewogen tot schikking, maar dit maal heb ik mij door mijne gemene en jaloerse hart laat bedriegen, daar deze edeel heer te vat' soenlijk is om het met mij te schikken, om te bewijzeu dat ik gelieg heb, slaat ik met mijn hand op mijn gemene bek en zeg, v gemene bek, wat heb gelieg van Willie Vogel en zijn eer." Zoo verzoek ik deze apologie over de geheele wereld te publiceeren, tot waarschuwing voor andere die zoo jaloersch ben als ik. En na deze beloof ik niets te zeg tot nadeel van de heer W. A. Yogel en mijn vrouw. (Get.) W. A. YORSTER. Als getuigen J. H. YORSTER. A. J. LIEBENBERG. De Deensche ingenieur Keifler heeft een nieuw onderzeesch torpedo-vaartuig uitgevonden en ont- worpen. De coustructie er van is veel eenvoudiger dan bij andere dergelijke vaartuigen het geval is en het schip wordt door stoom voortbewogen. De boot kan gemakkelijk twaalf uren onder het water blijven en de equipage er van bestaat uit slechts vier koppen, en wel uit den commandant die tevens stuurman is, twee machinisten en een matrons, die ook als kanonnier fungeert. De boot is er niet enkel op berekend torpedo's op een gegeven doel af te zenden, maar kan die ook aan den bodem van voor anker liggende schepen vasthechtenbovendien kan het vaartuig met suc- ces worden aangewend voor het vernielen van mijnen op den bodem der zee en het verwijderen van voorwerpen die gevaar voor de scheepvaart opleve- ren. De Admirality en de Horse Guard's Gazette deelen mede, dat de Engelsche marine bizonder veel belangstelling voor dit nieuwe onderzeesche vaartuig koestert. De uitvinder stelt als voorwaarde, dat de aanbouw van het schip en de daarmede te nemen proeven slechts met zijne toestemming en onder zijn onmiddellijk toezicht mogen plaats vinden. De nieuwe vinding wordt als verreweg het meest practische geroemd van al wat op het eigenaardig terrein tot nog toe vervaardigd werd. Een merkwaardig sterfgeval wordt uit het krankzinnigen-gesticht bij Red Hill (Engeland) ge- meld. Daar stierf dezer dagen een den 21 Mei 1883 in de inrichting opgenomen 20jarige idioot, William Arthur Hawley genaamd, wiens toestand van den aanvang zijner verpleging af als hopeloos werd beschouwd, daar hij zoowel lichamelijk als gecstelijk verzwakt was, hem het water voortdurend uit den mond liep, en hij als een kind aan en uitgekleed moest worden. Daarbij was hij mager als een skelet, ofschoon hij een aan vraatzucht grenzende eetlust ontwikkelde en alles verslond, wat hem onder handen kwam. In September werd hij in het ziekenhuis opgenomen en een tijdlang wetrens waterzucht behandeld. De 22 Dec. werd hij wederom in het ziekenhuis gebracht, waar hij den volgenden avond onder voortdurende brakingen overleed. Bij de lijksehouwing bleek de maagstreek sterk opge- zwollen en zagen de doctoren tot hun groote ver- bazing de maag opgevuld met een menigte tot ballen opgerolde haren, cocosnootschalen, stukken doek, knoopen en andere vreemde bestanddeelen, die daar van tijd tot tijd ingevoerd waren en als onverteerbaar waren blijven liggen, waardoor ten slotte een maagontsteking was ontstaan, die den dood tengevolge moest hebben. Het bleek nu, dat de arine man zich, zoodra hij onbewaakt was en zijn kans schoon zag, de haren uit het hoofd rukte en ze verslond, zoodat zijn schedel op 't laatst geheel kaal was. Ook placht hij vroeger bij 't matteuvlechten veeltijds cocos- nootschaleu te nuttigen, en toen hij ziek lag en dus niet meer werken kon, had hij stukken doek, knoopen, spijkers, stroohalmen en andere delicatessen naar binnen gewurmd. De arme man leefde als een struisvogel, maar hield het zoolang niet uit. Yoor de tweede maal binnen het jaar is Aken getroffen door een groote rampde veruieling door brand van een der grootste lakenfabrieken. De op Vrijdag jl. afgebrande fabriek van Kaiser en Biesing lag even buiten de stad, in de onmiddellijke nabijheid van twee andere fabrieken, die echter gespaard bleven. Vrijdagavond te half zes ontstond de brand door het vlam vatten van wofvlokjes aan de onbedekten gasvlam. In minder dan 10 minuten stond de geheele bovenverdicping in voile vlam, hetgeen tengevolge had, dat een vrij groot aantal arbeiders, die nog iets wenschten te redden, door den ondragelijke damp bewusteloos werden. Op dit oogenblik zijn reeds zeveutien lijken gevonden, terwijl men vreest dat het getal tot vijf en twintig zal klimmen. Het gebouw is geheel uitgebrand en slechts de vier muren zqn staande gebleven. Oubegrijpelijk is het, dat van overheidswege zoo weinig voorschriften bestonden, om het ontstaan van brand in dergelijke fabrieken, die als van vet door- trokken zijn, te voorkomen. Thans is dan ook een politiemaatregel genomen, die voorschrijft dat in de laken— en wolfabrieken, de gasvlammen met ijzer- draad moeten omgeven worden. Uit Hamburg wordt omtrent den aanstaanden wedstrijd het volgende geschreven Het Heiligengeistfeld, waarop de strijd zal ge- streden worden, is een groot niet bestraat plein tusschen Hamburg en Altona. Het ligt op het grondgebied der voorstad St. Pauli en is ongeveer viermaal zoo groot als het Malieveld te's Graven- hage. Vroeger werd dit plein door de Hamburger burgerwacht gebruikt tot het houden van oefeningen; thans dient het tot //Feierplatz" en paradeveld van het garnizoen van Altona. Een gedeelte van dit plein werd bij den aan vang van den winter ten behoeve der Hamburgsche IJsclub omheind en iederen nacht met water be- goten, zoodat zich een spiegelgladdeijsvlaktegevormd heeft. Het vriest hier nog llink en het ijs is werkelijk zeer mooi. Den 16 Januari zal de nationale wedstrijd plaats hebben en den 18 daaropvolgende de internationale, waaraan zullen deelnemen Axel Paulsen, die hier Vrijdag a. s. verwacht wordt. Zijn broeder Edwin zal wellicht niet komen. Volgens een bij het bestuur ontvangen telegram zal Curtis, uit Buda- pesth, die zich eveneens //The champion of the world" noemt, ook aan den wedstrijd deelnemen. Omtrent de rijders uit Weenen is nog geen tijding ontvangen. De Engelschen komen niet. Het bestuur der Hamburger IJsclub bestaat uit de heeren F. Wolff, H. Schultz, E. Riedel, A. Jurss, W. Gronemann, H. Harmsen en J. Kaselau. De Nederlandsche rijders zullen Zaterdag ver- trekken. Naar aanleiding van de feestelijkheden die in den loop van dit jaar, bij gelegenheid van het vijfhonderdjarig bestaan der Academie, te Heidel berg zullen plaats vinden, is een speculatief man op de gedachte gekomen om het bekende groote vat met wijn te vullen en gedurende het feest die wijn per flesch en glas te verkoopen. De gemeenteraad heeft besloten, het verzoek van den man, bij de directie van het groothertogelijk domein, die het slot beheert, te ondersteunen en slechts de verstandige voorwaarde gesteld dat de de wijn goed en de prijs er van niet te hoog moet zijn. Men weet nog niet, of het vat geheel of ge deeltelijk zal worden gevuld, maar in ieder geval zal het zeker wel ledig komende bezoekers uit den vreemde zullen de onnoozele honderdtwintig- duizend liters, die het vat kan inhouden, wel weten te verschalken en mocht dat niet gelukken, dan zullen de Heidelbergers wel een handje helpen. In vele jaren is te Weenen niet zoo veel sneeuw gevallen als gedurende den jongsten sneeuw- storm. De storm strekte zich zuidwaarts uit over al de Alpenlanden, maar ging, merkwaardig genoeg, naar het Westen niet verder dan St. Polten. De gevallen hoeveelheid sneeuw is zoo groot, dat een spoedige opruiming in de stad onmogelijk was. Zoo plotseling de dooi ware ingevallen, zou men zeker van ongelukken door overstrooming hebben gehoord. Toen Weenen den 10 Jan. ontwaakte, was de stad reeds ingesneeuwd en was het onmogelijk om de huizen te verlaten, voordat de voetpaden schoon waren gemaakt. Daarbij kwam nog dat de hevige noordwestenwind de sneeuw van de daken op straat had geworpen, en tot hoopen had opgewaaid. Het rijtuigverkeer werd zeer bemoeilijkt, daar de hoogte der sneeuw 's middags bijna een meter bereikte. De trams konden niet van de eindstations afrijden, voordat de rails in de stad en de voorsteden waren gereinigd. Ook toen moesten de wagens alien een voorspan hebbed. Alle treinen kwamen te laat aan en vooral op de zuiderbaan ondervond het spoor wegverkeer groote vertraging. 14 Januari 1886. Ik herinner mij nog mijn eersten brief, waarin ik schreefIn ons Vorstelijk's Gravenhage, waar men evenwel zelden vorstelijke personen ziet, enz. Gelukkig kan ik thans schrijven waar men tegenwoordig bijna elken dag bij gunstig weer de nog flinke figuur van onzen Koning ziet, 't. zij met gemalin en Prinsesje in den tuin achter het paleis, of op de wandeling in het ruime park ,/Zorgvliet," aan den Ouden Scheveningschen weg, werwaarts Z. M. zich per rijtuig laat breugen, om daar onge- stoord en oubegluurd door volijverige reporters, de vrije lucht te genieten. Juist dien overdreven ijver, om 's avonds in de dagbladen te kunnen melden Z. M. heeft heden ochtend ten 10 ure dit gedaanH. M. ten 11J dat, het Prinsesje om 12 ure zus, en om 1 ure zoo, is waarschijnlijk oorzaak, dat de Koning niet meer zooals voorheen, slechts vergezeld van een adjudant, frank en vrij door het Haagsche Bosch of langs de Singels wandelt. Ik kan mij best begrijpen, dat zulk een onverdroten ijver omZ.M. op den voet te volgen, hem hinderlijk is en zie er ook volstrekt het nut niet van in. 't Is u zeker niet onbekend, dat HH. MM. het voorlaatste speelseizoen bijna geregeld de voorstel- lingen van het Ned. Tooneel bijwoonden, doch eensklaps niet meer in den schouwburg verschenen. Men verdiepte zich in gissingen, en toch viel de oorzaak m. i. niet ver te zoeken. Als men goed heeft opgelet zal men ontwaard hebben, dat na de opvoering van /Burger Humbert" de zetels in de Koninklijke loge onbezet bleven en had men dan de moeite genomen, dat stuk eens aandachtig na te lezen, dan had men daarin uitdrukkingen gevonden die Z. M. onaangenaam moesten treffen. Ik zeg niet, dat dit de oorzaak is geweest, maar vermoed het, en geloof wel dat de Ro7iinklijke vereeniging//Het Ned. Tooneel" voortaan zorg zal drageu haren Koninklijken Beschermheer niet meer onaangenaam te zijn. Bij het eerste bezoek van HII. MM. in dit seizoen aan den schouwburg, bij de opvoering van ,/Paillas" heerschte er een geestdrift onder het publiek waar van ik u geene beschrijving kan geven, al was de zaal tengevolge van de late aankondiging van de Koninklijke tegenwoordigheid, niet bizonder bezet. Bij het lezen der vele en soms uiteenloopende berichten over de zeehaven te Scheveningen, zal waarschijnlijk door velen uwer de opmerking gemaakt zijn als het met Scheveningen maar niet gaat als met V lissingen ik althans heb die opmerking wel gemaakt, toen ik in de eerste roes der vreugde over den bijval, die het plan Hora-Siccama onder vond, in onze badplaats het dundoek zag ontplooien als ware de eerste spade reeds in den grond gesto- ken. Ik behoor nu eenmaal niet tot die menschen, die bij het minste lichttintje dadelijk een helder verlichten hemel zien en hoewel ik nu gaarne wil aannemen, dat de belangstelling door Z. M. den Koning in het plan Siccama betoond, de gemoederen weer eens heeft wakker geschud, zou men m. i. zeer wijs doen het vreugdebetoon uit te stellen tot de polderjongens aan het graven waren. Ben ik goed ingelicht, dan moet Z. M. zijne instemming hebben betuigd met het plan om de haven voor Rijks rekening te doen maken, maar in de eerste plaats gaat dan het particulier initiatief, en dus daarmede de eer, vcrloren, terwijl met het oog op 's lands middelen eene uitvoering van het werk voor Rijks rekening, voorloopig dan nog wel tot de vrome wenschen zal blijven behooren. Het bericht, dat de Scheveningsche reeders en visschers Z. M. een serenade met fakkellicht zouden brengen, is gebleken wel wat voorbarig te zijn geweest. W el heeft het plan bestaan en bestaat inisschien nog doch zooals ge weet moet daar- voor eerst toestemming gevraagd en verkregen zijn, 't geen tot heden niet geschiedde. Uit het feit, dat een boekhouder van de directe belastingen, zoo maar sedert 1878 volgens beweren, aan het knoeien is geweest, waardoor hij een bedrag van circa f 10,000 heeft verduisterd, pleit dunkt mij niet voor een goede controle op het Haagsche belastingkantoor. Belasting behoort nu, ge zult mij dit toegeven, juist niet tot geld, dat men gaarne gaat betalen, en dan nog te hooren, dat een amb- tenaar der belastingen mooi weer speelt van onze zuur verdiende en met leedwezen afgestane duitjes is hard. Gaat een administrateur van eene Tramway— maatschappij er van door met een paar duizend gulden zooals verleden week een van de Haagsche Iramwayonderneming dan is dit voor de directie en aaudeelhouders ook zeer onaangenaam, doch raakt niet zoo direct het algemeen. En de ontrouwe belastingambtenaar, en de dito boekhouder van de Tram-maatschappij zitten nu wel achter slot en grendel, maar daarm6e komen de duiten niet terug. In het Dagblad van Zuidholland en's Gravenhage hebt ge dezer dagen kunnen lezen, dat dank zij de uitnemende maatregelen der stadsreiniging, onze Residentie, daags na de zware sneeuwbuien weer in een Dorado herschapeu was. De berichtgever gaat misschien van de veronderstelling uit, dat de Hoog-Spui Vene- en Wagenstraat onze Residentie uitmaken, anders begrijp ik het compliment niet, want overal elders plassen wij nog dapper in sneeuw- hoopen en sneeuwwater. Als ge dus weer iets dergelijks leest, weet ge waar aan u te houden als ge soms een uitstapje naar 't Haagje mocht willen maken in dit seizoen. L E E T I J I i\ G E V. \an 12 tot en met 14 Jan. zijn in deze haven binnengekomen bestemd voor Gent 12 Jan. Duitsche stoomb. Commercial, kap. Ruhr, van Riga met vlas en zaad. Deensche stoomb. Sjealand, kap. Johnsen, van Riga met vlas en zaad. Van 12 tot en met 14 Jan. zijn uit deze haven vertrokken komende van Gent 13 Jan. Eng. stoomb. Kirkheaton, kap. Moore, naar Londen met stukg. Eng. stoomb. Ousel, kap. Jennings, naar Liverpool met stukg. Eng. stoomb. Lobelia, kap. Bury, naar Londen met stukg. Eng. stoomb. Annie, kap. Ritfort, naar Goole met stukg. 14 Jan. Eng. stoomb. Falcon, kap. Hewitt, naar Hull met stukg. Duitsche stoomb. Rival, kap. Ileeckt, naar Riga ledig. In deze haven zijn binnengekomen om aan den spoor weg alhier te lossen en te laden: 12 Jan. Eng. stoomb. Wastdale, kap. Simmons, van Bilbao met menerie. 14 Jan. Nederl. stoomb. Minerva, kap. Binkhorst, van Londen met stukg. Eng. stoomb. Woodstock, kap. Fulton, van Midd- lesbro met ruw ijzer. Eng. stoomb. Brixham, kap. Debrix, van Bilbao met menerie. Uit deze haven zijn vertrokken na aan den spoorweg te hebben gelost en geladen 12 Jan. Eng. stoomb. Achilles, kap. Higham, naar Liverpool met stukg. Nederl. stoomb. Mer- curius, kap. Van Dijk Blok, naar Londen met stukg. en schapen. \an 12 tot en met 14 Jan. werden langs de Oostsluizen alhier 8 binnenvaartuigen op en 7 afgeschut. PRIJZEY DER EFFECTED. Amsterdam, 14 Januari. Dordrecht, 14 Januari. Lokeren, 13 Jan. 6 Jan. ROERS jVAHj [1IET GELD. Belgisch per 100 fr. 47,60 a 47,65 Engelsch per u 12,03 12,06^ bij A., BEDET te HOEK: ALLE SOORTEN VAN aan de minst mogelijke prijzen; van deze zijn er gegroeid van 10 5, 12 kilo zwaar, deze zaden staan alle onder controle van het proef- station te Wageningen, monsters op aanvrage te bezichtigen verder in de Tholensstraat te Ter Nenzen. Te bevragen bij A. VISSER,'Nieuwe Neuzen- polder. Nkderland, Bklgie. Frankrijk RUSLAND. P01EN OosTKNRIJK. IIONGARIJE. Italie. Spa.nje Turkije. Egypte Portugal, AmeRIKA. Bkaziiie Cerlific. Werkelijke schuld dito dito dito dito dito dito Aandeel Handelmaatschappij dito exploitatie Ned. staatsgpoorw. Certificaten bij Rotachild Inschrijvingen Obligation 1798/1855 dito Hope Co. 1855 6e aerie dito 1000 1864 dito Oostersche leening 2e serie dito L. 100 1872 dito L. 100 1873 Loten 1866. Oblig. Hope Co. Leening 1860 Obligation 18671869 Certificaten. Aandeel spoorweg Gr. Maat Oblig. dito Aand. Baltische spoorweg di o dito Jelez Orel dito spoorweg Poti-liflis dito dito Charkow Azow Znid West spoorwegmaatschappij. Schatkist obligation Oblig. in papier Mei Nov. dito dito Feb./Aug. Schatkistbiljetten Certific. Amsterdam Obligation Buitenl. dito Binnenlandsche Inschrijvinz Alg. achuld Ool. Leening 1876 Obligation Obligation (1877) dito (1876) Illinois certificaten van aandeel Union Pacific hoofdl. dito Oblig 1865 dito 1875 2} pet. 70 3 82} 4 108 5 105| 2} 3 5 5 5 5 5 5 5 4} 4 6 5 4} 8 101} 86} 100} 58} 95} 95}} 92} 86} 1171 96} 57} 97} 5 - 5 - 6 62} 4 a 5 66^ 5 66} 5 100 5 92} 4 51} 4 6 647 63} 44} 4} 109}} 6 98 97} Ten gevolge van bet ongunstige weer was de handel zeer onbeduidend en bracht het verkocbte langzaam vorige prijzen op. Puike Zeeuwache en Vlaamsche Tarwe 6,50 a 6,80 mindere f 6,00 a f 6 30. Rogge Zeeuwache en Vlaamsche f 5,30 a 5 60. Overmaasche 5 00 a 5,20. Gerst Zeeuwache en Vlanmacho winter 4,70 a 5,00 Over maasche f 4 00 a f 4,50. Zeenwsche en Vlaamsche zomer 4,10 a 4 50. Haver dunne 2,80 a 3,40. Paarde- boonen 6,00 a 6,90. Duiveboonen 6,30 a 6,90. Witteboonen 9,00 11 00. Bruinebooneu 7,50 a 9,50. Erwten 7,00 a 7,40. Voeder 6,50 a /6,80. Koolzaid f 8,50 a f 9,00. Lijnzaad zaai J a f Tarwe Rogge, Gerat Haver. p. 106 liter fr. 17,00 a 18,25 11,75 12,50 13,25 14,25 12,00 ti14,00 16,50 a 17,00 11.50 12,50 13,75 14,00 11,50 14 00

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1886 | | pagina 3