Brimii nit '(Haajje.
1
TE KOOP
Handelsberichten.
Advertentien.
Gras- en RIaverzaad,
TDIN- EN BLOEMZADEN.
GF.LE IHIidELWORTELS,
mamontb roode Hangelworlels.
jonge vrouw ging derhalve met gerustheid der
waartsbij den krankzinnige gekomen wilde zij
hem lekkernijeu aanbieden, maar toen sprong de
oude man als een woedende tijger op. Grij zijt
de booze fee, die mij hierheen verbande riep hij
en meteen greep hij haar bij de keel, om haar te
worgen, terwijl hij de tanden in het vleesch zette.
Er kwam van alle kanten hulp opdagen, maar de
jonge vrouw is van schrik en aandoening nog den
zelfden dag gestorven.
Het lijdt thans geen den minste twijfel meer,
of een passagiers-schip moet gedurende het laatste
slechte weer, in het Kanaal vergaan zijn. Tot
hiertoe is men den naam van het schip nog niet
te weten gekomen. Verleden Donderdag is op het
eiland Jersey eene deur aan wal gespocld, zeker
van de bakkerskajuit afkomstig, op welke het
volgende geschilderd stond: Verboden te rooken
in ,deze kajuit. Kapitein Doulton, van de stoom
boot //Walter Thomas." die ook Donderdag te
Cardiff binnenzeilde, deeit mede dat hij een reddings-
bootje opgevischt heeft, wit geschilderd, zonder
naam, en dat den schijn had nog niet lang in het
water gelegen te hebben.
De Eendracht, een Kaapsch blad, bevat o. a.
de volgende vermakelijke advertentie:
,/Apologie."
Bekende hiermede, dat ik door mijne gemene
bek en gemene jaloersen hart de edele heer Willie
Vogel Jr., onschuldig beklat heeft met mijne vat-
soenlijke vrouw Sosielja Johanna Yorster.
Ook bekende ik dat ik meermalen getragt heb
om meer vatsoenlijke heeren door mijn gemene en
jaloersen bek te beklatten met mijne vatsoenlijke
vrouw Sosielja Johanna Vorster.
Maar het heeft mij altoos geluk om die zekere
edele heeren waarvan ik melt mijne lafhartigen
krokedils tranen te bewogen tot schikking, maar
dit maal heb ik mij door mijne gemene en jaloerse
hart laat bedriegen, daar deze edeel heer te vat'
soenlijk is om het met mij te schikken, om te
bewijzeu dat ik gelieg heb, slaat ik met mijn hand
op mijn gemene bek en zeg, v gemene bek, wat
heb gelieg van Willie Vogel en zijn eer." Zoo
verzoek ik deze apologie over de geheele wereld
te publiceeren, tot waarschuwing voor andere die
zoo jaloersch ben als ik. En na deze beloof ik
niets te zeg tot nadeel van de heer W. A. Yogel
en mijn vrouw.
(Get.) W. A. YORSTER.
Als getuigen
J. H. YORSTER.
A. J. LIEBENBERG.
De Deensche ingenieur Keifler heeft een nieuw
onderzeesch torpedo-vaartuig uitgevonden en ont-
worpen. De coustructie er van is veel eenvoudiger
dan bij andere dergelijke vaartuigen het geval is
en het schip wordt door stoom voortbewogen.
De boot kan gemakkelijk twaalf uren onder het
water blijven en de equipage er van bestaat uit
slechts vier koppen, en wel uit den commandant
die tevens stuurman is, twee machinisten en een
matrons, die ook als kanonnier fungeert.
De boot is er niet enkel op berekend torpedo's
op een gegeven doel af te zenden, maar kan die
ook aan den bodem van voor anker liggende schepen
vasthechtenbovendien kan het vaartuig met suc-
ces worden aangewend voor het vernielen van mijnen
op den bodem der zee en het verwijderen van
voorwerpen die gevaar voor de scheepvaart opleve-
ren. De Admirality en de Horse Guard's Gazette
deelen mede, dat de Engelsche marine bizonder
veel belangstelling voor dit nieuwe onderzeesche
vaartuig koestert. De uitvinder stelt als voorwaarde,
dat de aanbouw van het schip en de daarmede te
nemen proeven slechts met zijne toestemming en
onder zijn onmiddellijk toezicht mogen plaats vinden.
De nieuwe vinding wordt als verreweg het meest
practische geroemd van al wat op het eigenaardig
terrein tot nog toe vervaardigd werd.
Een merkwaardig sterfgeval wordt uit het
krankzinnigen-gesticht bij Red Hill (Engeland) ge-
meld. Daar stierf dezer dagen een den 21 Mei
1883 in de inrichting opgenomen 20jarige idioot,
William Arthur Hawley genaamd, wiens toestand
van den aanvang zijner verpleging af als hopeloos
werd beschouwd, daar hij zoowel lichamelijk als
gecstelijk verzwakt was, hem het water voortdurend
uit den mond liep, en hij als een kind aan en
uitgekleed moest worden. Daarbij was hij mager
als een skelet, ofschoon hij een aan vraatzucht
grenzende eetlust ontwikkelde en alles verslond, wat
hem onder handen kwam. In September werd hij
in het ziekenhuis opgenomen en een tijdlang wetrens
waterzucht behandeld. De 22 Dec. werd hij wederom
in het ziekenhuis gebracht, waar hij den volgenden
avond onder voortdurende brakingen overleed. Bij
de lijksehouwing bleek de maagstreek sterk opge-
zwollen en zagen de doctoren tot hun groote ver-
bazing de maag opgevuld met een menigte tot
ballen opgerolde haren, cocosnootschalen, stukken
doek, knoopen en andere vreemde bestanddeelen,
die daar van tijd tot tijd ingevoerd waren en als
onverteerbaar waren blijven liggen, waardoor ten
slotte een maagontsteking was ontstaan, die den
dood tengevolge moest hebben.
Het bleek nu, dat de arine man zich, zoodra hij
onbewaakt was en zijn kans schoon zag, de haren
uit het hoofd rukte en ze verslond, zoodat zijn
schedel op 't laatst geheel kaal was. Ook placht
hij vroeger bij 't matteuvlechten veeltijds cocos-
nootschaleu te nuttigen, en toen hij ziek lag en
dus niet meer werken kon, had hij stukken doek,
knoopen, spijkers, stroohalmen en andere delicatessen
naar binnen gewurmd. De arme man leefde als
een struisvogel, maar hield het zoolang niet uit.
Yoor de tweede maal binnen het jaar is Aken
getroffen door een groote rampde veruieling door
brand van een der grootste lakenfabrieken. De op
Vrijdag jl. afgebrande fabriek van Kaiser en Biesing
lag even buiten de stad, in de onmiddellijke nabijheid
van twee andere fabrieken, die echter gespaard bleven.
Vrijdagavond te half zes ontstond de brand door
het vlam vatten van wofvlokjes aan de onbedekten
gasvlam.
In minder dan 10 minuten stond de geheele
bovenverdicping in voile vlam, hetgeen tengevolge
had, dat een vrij groot aantal arbeiders, die nog
iets wenschten te redden, door den ondragelijke
damp bewusteloos werden. Op dit oogenblik zijn
reeds zeveutien lijken gevonden, terwijl men vreest
dat het getal tot vijf en twintig zal klimmen.
Het gebouw is geheel uitgebrand en slechts de vier
muren zqn staande gebleven.
Oubegrijpelijk is het, dat van overheidswege zoo
weinig voorschriften bestonden, om het ontstaan van
brand in dergelijke fabrieken, die als van vet door-
trokken zijn, te voorkomen. Thans is dan ook een
politiemaatregel genomen, die voorschrijft dat in de
laken— en wolfabrieken, de gasvlammen met ijzer-
draad moeten omgeven worden.
Uit Hamburg wordt omtrent den aanstaanden
wedstrijd het volgende geschreven
Het Heiligengeistfeld, waarop de strijd zal ge-
streden worden, is een groot niet bestraat plein
tusschen Hamburg en Altona. Het ligt op het
grondgebied der voorstad St. Pauli en is ongeveer
viermaal zoo groot als het Malieveld te's Graven-
hage. Vroeger werd dit plein door de Hamburger
burgerwacht gebruikt tot het houden van oefeningen;
thans dient het tot //Feierplatz" en paradeveld van
het garnizoen van Altona.
Een gedeelte van dit plein werd bij den aan
vang van den winter ten behoeve der Hamburgsche
IJsclub omheind en iederen nacht met water be-
goten, zoodat zich een spiegelgladdeijsvlaktegevormd
heeft. Het vriest hier nog llink en het ijs is
werkelijk zeer mooi.
Den 16 Januari zal de nationale wedstrijd plaats
hebben en den 18 daaropvolgende de internationale,
waaraan zullen deelnemen Axel Paulsen, die hier
Vrijdag a. s. verwacht wordt. Zijn broeder Edwin
zal wellicht niet komen. Volgens een bij het
bestuur ontvangen telegram zal Curtis, uit Buda-
pesth, die zich eveneens //The champion of the
world" noemt, ook aan den wedstrijd deelnemen.
Omtrent de rijders uit Weenen is nog geen tijding
ontvangen. De Engelschen komen niet.
Het bestuur der Hamburger IJsclub bestaat uit
de heeren F. Wolff, H. Schultz, E. Riedel, A.
Jurss, W. Gronemann, H. Harmsen en J. Kaselau.
De Nederlandsche rijders zullen Zaterdag ver-
trekken.
Naar aanleiding van de feestelijkheden die
in den loop van dit jaar, bij gelegenheid van het
vijfhonderdjarig bestaan der Academie, te Heidel
berg zullen plaats vinden, is een speculatief man
op de gedachte gekomen om het bekende groote
vat met wijn te vullen en gedurende het feest die
wijn per flesch en glas te verkoopen.
De gemeenteraad heeft besloten, het verzoek van
den man, bij de directie van het groothertogelijk
domein, die het slot beheert, te ondersteunen en
slechts de verstandige voorwaarde gesteld dat de
de wijn goed en de prijs er van niet te hoog
moet zijn.
Men weet nog niet, of het vat geheel of ge
deeltelijk zal worden gevuld, maar in ieder geval
zal het zeker wel ledig komende bezoekers uit
den vreemde zullen de onnoozele honderdtwintig-
duizend liters, die het vat kan inhouden, wel weten
te verschalken en mocht dat niet gelukken, dan
zullen de Heidelbergers wel een handje helpen.
In vele jaren is te Weenen niet zoo veel
sneeuw gevallen als gedurende den jongsten sneeuw-
storm. De storm strekte zich zuidwaarts uit over
al de Alpenlanden, maar ging, merkwaardig genoeg,
naar het Westen niet verder dan St. Polten. De
gevallen hoeveelheid sneeuw is zoo groot, dat een
spoedige opruiming in de stad onmogelijk was.
Zoo plotseling de dooi ware ingevallen, zou men
zeker van ongelukken door overstrooming hebben
gehoord.
Toen Weenen den 10 Jan. ontwaakte, was de
stad reeds ingesneeuwd en was het onmogelijk om
de huizen te verlaten, voordat de voetpaden schoon
waren gemaakt. Daarbij kwam nog dat de hevige
noordwestenwind de sneeuw van de daken op straat
had geworpen, en tot hoopen had opgewaaid. Het
rijtuigverkeer werd zeer bemoeilijkt, daar de hoogte
der sneeuw 's middags bijna een meter bereikte.
De trams konden niet van de eindstations afrijden,
voordat de rails in de stad en de voorsteden waren
gereinigd. Ook toen moesten de wagens alien een
voorspan hebbed. Alle treinen kwamen te laat aan
en vooral op de zuiderbaan ondervond het spoor
wegverkeer groote vertraging.
14 Januari 1886.
Ik herinner mij nog mijn eersten brief, waarin
ik schreefIn ons Vorstelijk's Gravenhage, waar
men evenwel zelden vorstelijke personen ziet, enz.
Gelukkig kan ik thans schrijven waar men
tegenwoordig bijna elken dag bij gunstig weer de
nog flinke figuur van onzen Koning ziet, 't. zij met
gemalin en Prinsesje in den tuin achter het paleis,
of op de wandeling in het ruime park ,/Zorgvliet,"
aan den Ouden Scheveningschen weg, werwaarts
Z. M. zich per rijtuig laat breugen, om daar onge-
stoord en oubegluurd door volijverige reporters, de
vrije lucht te genieten.
Juist dien overdreven ijver, om 's avonds in de
dagbladen te kunnen melden Z. M. heeft heden
ochtend ten 10 ure dit gedaanH. M. ten 11J
dat, het Prinsesje om 12 ure zus, en om 1 ure
zoo, is waarschijnlijk oorzaak, dat de Koning niet
meer zooals voorheen, slechts vergezeld van een
adjudant, frank en vrij door het Haagsche Bosch
of langs de Singels wandelt. Ik kan mij best
begrijpen, dat zulk een onverdroten ijver omZ.M.
op den voet te volgen, hem hinderlijk is en zie
er ook volstrekt het nut niet van in.
't Is u zeker niet onbekend, dat HH. MM. het
voorlaatste speelseizoen bijna geregeld de voorstel-
lingen van het Ned. Tooneel bijwoonden, doch
eensklaps niet meer in den schouwburg verschenen.
Men verdiepte zich in gissingen, en toch viel de
oorzaak m. i. niet ver te zoeken. Als men goed
heeft opgelet zal men ontwaard hebben, dat na
de opvoering van /Burger Humbert" de zetels in
de Koninklijke loge onbezet bleven en had men
dan de moeite genomen, dat stuk eens aandachtig
na te lezen, dan had men daarin uitdrukkingen
gevonden die Z. M. onaangenaam moesten treffen.
Ik zeg niet, dat dit de oorzaak is geweest, maar
vermoed het, en geloof wel dat de Ro7iinklijke
vereeniging//Het Ned. Tooneel" voortaan zorg
zal drageu haren Koninklijken Beschermheer niet
meer onaangenaam te zijn.
Bij het eerste bezoek van HII. MM. in dit seizoen
aan den schouwburg, bij de opvoering van ,/Paillas"
heerschte er een geestdrift onder het publiek waar
van ik u geene beschrijving kan geven, al was de
zaal tengevolge van de late aankondiging van de
Koninklijke tegenwoordigheid, niet bizonder bezet.
Bij het lezen der vele en soms uiteenloopende
berichten over de zeehaven te Scheveningen, zal
waarschijnlijk door velen uwer de opmerking gemaakt
zijn als het met Scheveningen maar niet gaat als
met V lissingen ik althans heb die opmerking wel
gemaakt, toen ik in de eerste roes der vreugde
over den bijval, die het plan Hora-Siccama onder
vond, in onze badplaats het dundoek zag ontplooien
als ware de eerste spade reeds in den grond gesto-
ken. Ik behoor nu eenmaal niet tot die menschen,
die bij het minste lichttintje dadelijk een helder
verlichten hemel zien en hoewel ik nu gaarne wil
aannemen, dat de belangstelling door Z. M. den
Koning in het plan Siccama betoond, de gemoederen
weer eens heeft wakker geschud, zou men m. i.
zeer wijs doen het vreugdebetoon uit te stellen tot
de polderjongens aan het graven waren.
Ben ik goed ingelicht, dan moet Z. M. zijne
instemming hebben betuigd met het plan om de
haven voor Rijks rekening te doen maken, maar
in de eerste plaats gaat dan het particulier initiatief,
en dus daarmede de eer, vcrloren, terwijl met het
oog op 's lands middelen eene uitvoering van het
werk voor Rijks rekening, voorloopig dan nog wel
tot de vrome wenschen zal blijven behooren.
Het bericht, dat de Scheveningsche reeders en
visschers Z. M. een serenade met fakkellicht zouden
brengen, is gebleken wel wat voorbarig te zijn
geweest. W el heeft het plan bestaan en bestaat
inisschien nog doch zooals ge weet moet daar-
voor eerst toestemming gevraagd en verkregen zijn,
't geen tot heden niet geschiedde.
Uit het feit, dat een boekhouder van de directe
belastingen, zoo maar sedert 1878 volgens beweren,
aan het knoeien is geweest, waardoor hij een bedrag
van circa f 10,000 heeft verduisterd, pleit dunkt
mij niet voor een goede controle op het Haagsche
belastingkantoor. Belasting behoort nu, ge zult
mij dit toegeven, juist niet tot geld, dat men gaarne
gaat betalen, en dan nog te hooren, dat een amb-
tenaar der belastingen mooi weer speelt van onze
zuur verdiende en met leedwezen afgestane duitjes
is hard.
Gaat een administrateur van eene Tramway—
maatschappij er van door met een paar duizend
gulden zooals verleden week een van de Haagsche
Iramwayonderneming dan is dit voor de directie
en aaudeelhouders ook zeer onaangenaam, doch
raakt niet zoo direct het algemeen. En de ontrouwe
belastingambtenaar, en de dito boekhouder van de
Tram-maatschappij zitten nu wel achter slot en
grendel, maar daarm6e komen de duiten niet terug.
In het Dagblad van Zuidholland en's Gravenhage
hebt ge dezer dagen kunnen lezen, dat dank zij
de uitnemende maatregelen der stadsreiniging, onze
Residentie, daags na de zware sneeuwbuien weer
in een Dorado herschapeu was. De berichtgever
gaat misschien van de veronderstelling uit, dat de
Hoog-Spui Vene- en Wagenstraat onze Residentie
uitmaken, anders begrijp ik het compliment niet,
want overal elders plassen wij nog dapper in sneeuw-
hoopen en sneeuwwater. Als ge dus weer iets
dergelijks leest, weet ge waar aan u te houden als
ge soms een uitstapje naar 't Haagje mocht willen
maken in dit seizoen.
L E E T I J I i\ G E V.
\an 12 tot en met 14 Jan. zijn in deze haven
binnengekomen bestemd voor Gent
12 Jan. Duitsche stoomb. Commercial, kap.
Ruhr, van Riga met vlas en zaad. Deensche
stoomb. Sjealand, kap. Johnsen, van Riga met
vlas en zaad.
Van 12 tot en met 14 Jan. zijn uit deze haven
vertrokken komende van Gent
13 Jan. Eng. stoomb. Kirkheaton, kap. Moore,
naar Londen met stukg. Eng. stoomb. Ousel,
kap. Jennings, naar Liverpool met stukg. Eng.
stoomb. Lobelia, kap. Bury, naar Londen met
stukg. Eng. stoomb. Annie, kap. Ritfort, naar
Goole met stukg. 14 Jan. Eng. stoomb. Falcon,
kap. Hewitt, naar Hull met stukg. Duitsche
stoomb. Rival, kap. Ileeckt, naar Riga ledig.
In deze haven zijn binnengekomen om aan den
spoor weg alhier te lossen en te laden:
12 Jan. Eng. stoomb. Wastdale, kap. Simmons,
van Bilbao met menerie. 14 Jan. Nederl. stoomb.
Minerva, kap. Binkhorst, van Londen met stukg.
Eng. stoomb. Woodstock, kap. Fulton, van Midd-
lesbro met ruw ijzer. Eng. stoomb. Brixham,
kap. Debrix, van Bilbao met menerie.
Uit deze haven zijn vertrokken na aan den
spoorweg te hebben gelost en geladen
12 Jan. Eng. stoomb. Achilles, kap. Higham,
naar Liverpool met stukg. Nederl. stoomb. Mer-
curius, kap. Van Dijk Blok, naar Londen met
stukg. en schapen.
\an 12 tot en met 14 Jan. werden langs
de Oostsluizen alhier 8 binnenvaartuigen op
en 7 afgeschut.
PRIJZEY DER EFFECTED.
Amsterdam, 14 Januari.
Dordrecht, 14 Januari.
Lokeren,
13 Jan.
6 Jan.
ROERS jVAHj [1IET GELD.
Belgisch per 100 fr. 47,60 a 47,65
Engelsch per u 12,03 12,06^
bij A., BEDET te HOEK:
ALLE SOORTEN VAN
aan de minst mogelijke prijzen;
van deze zijn er gegroeid van 10 5, 12 kilo zwaar,
deze zaden staan alle onder controle van het proef-
station te Wageningen, monsters op aanvrage te
bezichtigen verder
in de Tholensstraat te Ter Nenzen.
Te bevragen bij A. VISSER,'Nieuwe Neuzen-
polder.
Nkderland,
Bklgie.
Frankrijk
RUSLAND.
P01EN
OosTKNRIJK.
IIONGARIJE.
Italie.
Spa.nje
Turkije.
Egypte
Portugal,
AmeRIKA.
Bkaziiie
Cerlific. Werkelijke schuld
dito dito dito
dito dito dito
Aandeel Handelmaatschappij
dito exploitatie Ned. staatsgpoorw.
Certificaten bij Rotachild
Inschrijvingen
Obligation 1798/1855
dito Hope Co. 1855 6e aerie
dito 1000 1864
dito Oostersche leening 2e serie
dito L. 100 1872
dito L. 100 1873
Loten 1866.
Oblig. Hope Co. Leening 1860
Obligation 18671869
Certificaten.
Aandeel spoorweg Gr. Maat
Oblig. dito
Aand. Baltische spoorweg
di o dito Jelez Orel
dito spoorweg Poti-liflis
dito dito Charkow Azow
Znid West spoorwegmaatschappij.
Schatkist obligation
Oblig. in papier Mei Nov.
dito dito Feb./Aug.
Schatkistbiljetten
Certific. Amsterdam
Obligation Buitenl.
dito Binnenlandsche
Inschrijvinz Alg. achuld
Ool. Leening 1876
Obligation
Obligation (1877)
dito (1876)
Illinois certificaten van aandeel
Union Pacific hoofdl. dito
Oblig 1865
dito 1875
2} pet. 70
3 82}
4 108
5 105|
2}
3
5
5
5
5
5
5
5
4}
4
6
5
4}
8
101}
86}
100}
58}
95}
95}}
92}
86}
1171
96}
57}
97}
5 -
5 -
6 62}
4 a
5 66^
5 66}
5 100
5 92}
4 51}
4
6
647
63}
44}
4} 109}}
6
98
97}
Ten gevolge van bet ongunstige weer was de handel zeer
onbeduidend en bracht het verkocbte langzaam vorige prijzen op.
Puike Zeeuwache en Vlaamsche Tarwe 6,50 a 6,80
mindere f 6,00 a f 6 30. Rogge Zeeuwache en Vlaamsche
f 5,30 a 5 60. Overmaasche 5 00 a 5,20. Gerst
Zeeuwache en Vlanmacho winter 4,70 a 5,00 Over
maasche f 4 00 a f 4,50. Zeenwsche en Vlaamsche zomer
4,10 a 4 50. Haver dunne 2,80 a 3,40. Paarde-
boonen 6,00 a 6,90. Duiveboonen 6,30 a 6,90.
Witteboonen 9,00 11 00. Bruinebooneu 7,50 a
9,50. Erwten 7,00 a 7,40. Voeder 6,50 a /6,80.
Koolzaid f 8,50 a f 9,00. Lijnzaad zaai J a f
Tarwe
Rogge,
Gerat
Haver.
p. 106 liter
fr. 17,00 a 18,25
11,75 12,50
13,25 14,25
12,00 ti14,00
16,50 a 17,00
11.50 12,50
13,75 14,00
11,50 14 00