INGEZONDEN STUKKEN.
HANDELS8ERICHTEN.
<le besturen dier inrichtingen gingen met elkanderaan
het procedeeren; intusschen bleek het, dat de
Franschman alleen schulden had achtergelaten,
zoodat de hospitalen in plaats van een legaat te
knjgen, de proceskosten moeten betalen.
Nabij Pouilly, in den schoorsteen van een
der huisjes te midden der wijngaarden aldaar, heeft
men het lijk gevonden van een twintigjarig tuinman.
Men vermoedt, dat de ongelukkige zijn sleutel
verloren had en door den schoorsteen binnen had
willen komen. Hij moet de onhjdelijkste benauwd-
heid hebben uitgestaan. Het lichaam zat zoo vast
ingeklemd, dat de schoorsteen moest worden afge-
broken.
Te Aubervilliers is in een gezin ter gelegen-
liuid van het verjaarfeest des vaders de zoon des
huizee, 28 jaar oud, vermoord door een 74jarigen
neef, die sinds 20 jaar daar inwoonde en twist
met hem kreeg, waarbij de bloedverwanten te
vergeefs als bemiddelaars wilden optreden. De
moordenaar steldc zich terstond uit eigen beweging
ter beschikking der justitie.
Kapitein Boy ton, de bekende vermetele z we ta
mer, heeft onlangs het wa3gstuk volbracht van
de watervallen der James—rivier, in den Arneri-
kaanschen Staat Virginia, af te zwemmen. Deze
vallen zijn zoo gevaarlijk, dat geen boot er varen
kan. Het water stort over ontzaglijke rotsblokken
en vormt op sommige plekken vreeselijke draai-
kolken. Zij zijn drie mijlen lang en, van het
hoogste tot het laagste punt, 80 voet diep. In
het midden werd de zwemmer door een strooming
die een snelheid heeft van 30 mijlen per uur,
gegrepen en met een ruk over een hoogte van
tien voet geslingerd. Hij werd met ontzettende
snelheid door den zoogenaamden hemel" gedragen,
in de vhel" herhaalde malen onder water getrokken,
maar hij bracht zijn onderneming gelukkig ten
einde en kwam er met eenige lichte verwon-
dingen af.
Yolgens de Gazette de Mons heeft de wissel-
vvachter, die onlangs bij het station de Neufville
een grcot ongeluk voorkwam, en van alio kanten
loftuitingen ontvangen had, zelf de bewuste ballen
op den spoorweg gelegd ten einde een eervolle
verraelding te krijgen. De man is Woensdag
wegens dit feit gearresteerd.
Mijnheer de Redacteur I
Het zal den ondergeteekends zeer verplichten, dit
zijn schrijven, in uvv nieuwsblad te willen opnemen.
Waarlijk de laudbouwers beginnen te beseffen, dat
zij moeten voor den draad komen, en hunne belangen
openlijk aan hoogere autoriteiten moeten bekend maken,
willen zij van hunne grieven, voorkomende in het
reglement op de wegen en voetpaden, bevrijd worden.
De rekesteu van voermans en landbouwers uit het
voormalige 4e en 5e district heb ik gelezen en ik
vind de eischen zeer billijk. Is het niet hard voor
de arme voermans, die een karig brood met den
mallejan verdienen, dat zij verpiicht worden van hun
zuur gewonnen daggeld veel af te nijpen, willen zij
hunne kostelijke wielen tot 0,15 meters kunnen ver-
breeden? Men zegt: „zij ruineeren den weg;" maar
wie maakt den weg? Zij doen het immers zelf! Want
zij moeten den geheelen weg met de porte-monnaie
in de handen loopen om tollen te betalen en van de
tolgelden wordt immers den weg gemaakt?
W aarom men in het land van Cadzand geen gebruik
mag maken van den korten diss el begrijp ik niet;
er zijn daar niet meer ongelukken dan in andere
gewesten en tollen betalen zij even good.
Mijnheer de Redacteur, ik wil nu kori zijn; want
door de ingezondene rekesten zullen heeren Provineiale
Staten genoeg bekend zijn met de kosten en moeieljjk-
heden, die door genoemd reglement de schouders van
den laDdbouwer drukken.
Maar toch nog iets over de kruislijnen. Ik ben
het volslagen eens met mijn vriend P. Moes, nl.dat
de redactie van art. 101 niet gelukkig gekozen is,
(voorkomende in dit blad van den 14 dezer no. 1782)
want dat art. is geheel met zichzelveu in strijd
(wanneer het tot voorkoming van ongelukken is daar-
gesteld). In sommige gevallen verbiedt het de dubbele
lijn waar geen gevaar is, en in andere mag men die
-tail het verzoek van den inzender zullen wij nog voor
ditmaal voldoenvrij meenen echter dat over de zaak, het nut
van het al of niet gebruiken van kruislijnen genoeg is gezegd
en sluiten hiermede het debat.
Reb.
gebruiken al is er groot gevaar bij aanwezig. Daarbij
komen nog de onverstaanbare uitdrukkingen. Immers
dat art. zegt: 1. „Als twee of meer paarden naast
eikander voor den wagen zijn aangespannen, moet van
kruislijnen worden gebruik gemaakt." 2. „Deze
bepaling is niet van toepassing op vervoer van en
naar djpn akker en evenmin van dat van landbouw-
werktuigen naar cf van het veld." Ik wil hier alleen
spreken over de uitdrukking: deze bepaling is
niet van toepassing op vervoer van en naar
den akker. Volgens die uitdrukking mag men van
den akker alles vervoeren wat er op groeit, naar eene
plaats waar men wil; derhalve mogeu suik er bieten,
vlas en andere producten direct van het land
naar het veer of spoor gebracht worden zonder kruis
lijnen. Ik twijfel er sterk aan of dat de bedoeling
wel geweest is van den we'.gever; hoe het zij, het
staat er; en ik zou den rechter daarover wel eens uitspraak
willen hooren doen. Dan, mynheer de Redacteur, ik zal
de analyse maar niet verder uitbreiden, want ik twijfel
er geen oogenblik aan, (ofschoon heeren Gedeputeerde
Staten voor zullen slellen om in het Reglement geene
veranderingen te brengen), of cnze afgevaardigden van
den linker Schcldeoever zullen aanstaande week in hunne
vergadering wel met zooveel kracht de onbillijkheid
van het aangehaalde aantoonen, dat hunne colega's de
zienswijze van hen zullen deelen.
Zou een beschaafd volk het kunnen gelooven, dat
menschen, die vau den boereustand hoegenaamd geene
kennis hebben, het zoo verre zouden willen drijven,
dat men den boer dwingt iets uit te voeren, dat zijne
beurs aandoet en hoogst strijdt met zijne ondervinding
en vrijheid.
Ofschoon de Heer Moes my uituoodigt onder de
ingezonden stukken mijn naam te zetten, zal ik nu
een vriend van den landbouwer teekenen. Hiervoor
heb ik redenen, die ik wellicht eens zal opeubaren.
G. Een vriend van den landbouwer.
De nicuwe aardappelen zijn nog niet rijp en men
vergast zich reeds twee a drie weken lang aan deze
onrijpe aardvrucht. Het publiek diende met ernst en
aandraug gewaarschuwd te worden, voor het te vroege
gebruik van nieuwe aardappelen, als zynde een voor
de gezondheid bepaald schadelijk en zeer af te keuren
voedsel; en door den in de laatste dagen geval
len regen zijn zij er niet beter op geworden.
In den Wilhelminapolder, bij Goes, is het dan ook
bepaald verboden reeds nu nieuwe aardappelen te ver-
koopen, zonder dat ze aau eene keuriug zijn onder-
worpendezen maatregel vau voorzorg verdient zeer
zeker alom nanbeveling.
X.
stoomb. Enero, kap. Oribe, naar Bilbao ledig. Eng.
stoomb. Coldra, kap. Bowdcn, naar Bilbao ledig. Eng.
stoomb. Jutland, kap. Fisk, naar Louden met slukg.
Van 27 tot en met 29 Juni werden laugs de Oost-
sluizen alhier 27 binnenvaavtuigen op- en 35 afgescbut.
309«le Slaatslaterlj,
Prijzen vau 100 en daarboven.
5e Klasse. Trekking van 27 Juni.
25000 no. 3385.
1000 1508 8841 11107 13671.
490 6614 7063 8003.
200 1716 4509 7107 12217 12377 18712.
100 6975 6575 11433 14105 14944 15342
15479 19434.
Trekking van 28 Juni.
1000 no. 11878 15336.
400 5152 5206 10183 13322 12251 14516 16862
200 154 258 1524 6014 11934.
100 616 3810 7870 14061 16049 16612
18315 18832.
Trekking van 29 Juni.
10000O no. 16906.
1000 1704 10348 20705.
400 3013 10354 11349 11891 18882
200 6234 7505 16105.
100 605 5046 5377 5644 12014 12939 17219
19406 20161.
VgBEKLANB,
Ss&ais
Franekijx
ft VSL AN D.
i^eetiidina Ati
van 27 tot en met 29 Juni zijn in deze haven bin-
nengekomen bestemd voor Gent:
27 Juni. Eng. stoomb. Stantons, kap. Brown, van
Londen met stukg. Duitsche schooner Elisabeth, kap.
Schleiuhege, van Riga met hout. Rnssische bark
Nimrod, kap. Beberow, van Windau met slippers. 28
Juni. Noordsehe schooner Nordahl Brun, kap. Hen-
driksen, van Riga met vlas. Duitsche bnrk Ribnitz,
kap. Fretwurst, vau Normaiicg met bout. Deensche
schooner Faders Minde, kap. Christensen, van Konings-
berg met haver. Noordsehe brik Ogir, kap. Jensen,
van Hudiksfalls met hout. 29 Juni. Eng stoomb.
Richard Moxon, kap. King, van Goole met stukg.
Noordsehe bark Augusta, kap. Ulated, van Zwedeu met
hout. Russische driejn. schooner Fennia, kap. Karlson,
van 's Killiftia met hout. Duitsche brik Norma, kap.
Rosenow, van Zweden met hout, Noordsehe brik Rival,
kap. Jacobsen, van Saiidae met hout. Duitsche bark
Sonntag, kap. Westphal, van Riga met hout. Zweedsohe
schooner Eivine, kap. Jonasson, vau Zweden met hout.
Russische schooner lima, kap. Andersen van Kotka
met hout.
Van 27 tot en met 29 Juni zijn uit deze haven ver-
trokken komende van Gent:
27 Juni. Eng. stoomb. Victory, kap. Lumley, naar
Londen met stukg. 28 Juni. Eng. stoomb. Zaimis,
kap. Wilkinson, naar Goole met stukg. Eng. stoomb.
Romeo, kap. Jordan, naar Goole met stukg. Eng.
stoomb. Whimbrel, kap. Booth, naar Liverpool met
stukg. 29 Juni. Eng. stoomb. Stantons, kap. Brown,
naar Londen met stukg.
In deze haven zijn bianengekomea om aan den
spoorweg alhier te lossen en te laden
27 Juni. Spaansche stoomb. Bazan, kap. Aquilino,
van Bilbao met meuerie. 29 Juni. Eng. stoomb.
Mona, kap. Grandt, van Londen met stukg. Noord
sehe brik De 4 Sodskeude, kap. Guliiksen, van
Zweden met hout.
Uit deze haven zijn vertrokken na aan den spoor
weg te hebben gelost en geladen
27 Juni. Eng. stoomb. Harton, kap. Marchall, naar
New-Castle ledig. Eng. stoomb. Glencoe, kap. Muthil,
naar Middlesbro ledig. Nederl. stoomb. Watergeus,
kap. Muller, naar Bilbao ledig. 28 Juni. Spaansche
PoLEN.
OoSTKNRIJK.
^ryzen fler Eftecten.
Amsterdam, 29 Juni.
Certifie. Werkelijke schuld
dito dito dito
dito dito dito
Aandeel Handelmaatachappy
dito exploitatic Ned. staataapoorw.
Certificaten bij Rotachild
Inaehryvingcn
Obligation 1798/1815
dito Hope Co. 1855 6e aerie
dito 1000 1864
dito E. 100 1872
dito I. 100 1878
I,oten 1866.
Oblig. Hope Co. L'-eniag 1880
Certifie. dito
Inscript. Stieglitz Co. 2e a 4e I,.
Obligation 1S671809
Certificaten
Aandeel apoorweg Gr. Maatach.
Oblig. dito
Aand. Baltiacke apoorweg
dito dito Jeiez Orel
dito spoorweg PotiXiflis
dito dito Charkow Azow
Zuid Weat spoorweg-maatacbappij.
Schatkist obligation
Oblig. metall. in zilver Jan./Juli.
f* pet. 67J
3 80J
4 1021
106f
117*
rlONGARIJE.
Italie.
SPANJE.
?uasiiE.
S'oypTE.
PoETlIQAl.
Ameeika.
Seazilie
2*
3
5
5
5
5
6
5
If
4
4
4
6
5
4*
3
5
5
5
5
4
5
5
5
5
5
5
H
U
t
4
8
4
4f
951
74*
91i
81S
81tf
80S
72&
1221
88*
47*
82*
83
6
63*
64
63*
63*
27*$
26*
®T$
53*
111*
132*
114*
98*
dito dito April/Oct.
dito in papier Mei/Nav.
dito dito Feb./Aug.
Sch&tkistbilletten
Certifie. Amsterdam
Obligation Baitenl.
dito Binnenlandscbe
Inschrgving Alg. echuld
Obi. Leeuing 1878
Obligation
Obligation (1877)
dito (1876)
Illinoia certificaten van aandeel
Union Pacific hoofd). dito 6
Oblig. 1865. .6
dito 1875. 5
I'rljzen vnn Coupons
AveTEEnAM, 28 Jnni. Metall. 21,00dito zilver
f 21,00 Div. Eng. per f 11,67*. Eng. Portugal per
12,02* SpaaDache piaatera 47,55; Amerikaanache doiian
(in gond) f 2,45.
Austeebak 29 Juni. Metall. 20,97*dito silver
f 20 97*; Div. Eng. per f 11,67*; Eng. Snaatn per
f 11,97*; Eng. Portugal per 12,05*; Fraas. 47.70
Helg. J 47,70; I'rnia. f 58 70; Harab. Kuaaeu Rueaen
in Z. R. f 1,18; Poolsche per fl Poolache per Z. R. f
Spaansche piasters f 47,40; Spaansche binnenland cho 2,29.
AmeriV. dollars f 2,45 papier f
Dordrecht 29 Juni.
Voor Tarwe en andere granen, waarvan dc aanvoer weder
zeer klein was, werden door benoodigde gebruikers vorige week-
prijzen ingewilligd.
Puike Zeenwsche en Vlaamache Tarwe 10,70 a 12,00,
nindere J 9,00 a J' 10,00. Rogge Zeeuwache en Vlaam-
•che J 8,00 a f 8,20. Overmaasache f 7,20 a f 7,80.
Gerat Zeeuwache en Vlaamache winter f a f
Overmaasache a Zeenwsche en Vlaamache
zomer 6,00 a 6,50. Overmaasache 5,50 a 6.00,
Haver dunne f 3^20 a 4,50. Dikke 4,00 a 5,50.
Paardenboonen f 6,00 a f 7,50. Duivenboonen J - a
Witteboonen f a f Brnineboonen
6,00 a 9 00. Erwten 8.00 a 9,00. Voeder
7,60 a 8,50. Koolzaad a Lijnzaad
Lokeren, 28 Juni. 21 Juni.
Tarwe, p. 106 k„ fr. 25,00 a 26 50 25,00 a 26,50
RoKge, 15,00 16,00 j 15,00 16,00
Ger8t,
Haver,
p. zak 15,00 16,00 I 15,50 16,*50