INGEZONDEN STUKKEN. HANDELS8ERICHTEN. <le besturen dier inrichtingen gingen met elkanderaan het procedeeren; intusschen bleek het, dat de Franschman alleen schulden had achtergelaten, zoodat de hospitalen in plaats van een legaat te knjgen, de proceskosten moeten betalen. Nabij Pouilly, in den schoorsteen van een der huisjes te midden der wijngaarden aldaar, heeft men het lijk gevonden van een twintigjarig tuinman. Men vermoedt, dat de ongelukkige zijn sleutel verloren had en door den schoorsteen binnen had willen komen. Hij moet de onhjdelijkste benauwd- heid hebben uitgestaan. Het lichaam zat zoo vast ingeklemd, dat de schoorsteen moest worden afge- broken. Te Aubervilliers is in een gezin ter gelegen- liuid van het verjaarfeest des vaders de zoon des huizee, 28 jaar oud, vermoord door een 74jarigen neef, die sinds 20 jaar daar inwoonde en twist met hem kreeg, waarbij de bloedverwanten te vergeefs als bemiddelaars wilden optreden. De moordenaar steldc zich terstond uit eigen beweging ter beschikking der justitie. Kapitein Boy ton, de bekende vermetele z we ta mer, heeft onlangs het wa3gstuk volbracht van de watervallen der James—rivier, in den Arneri- kaanschen Staat Virginia, af te zwemmen. Deze vallen zijn zoo gevaarlijk, dat geen boot er varen kan. Het water stort over ontzaglijke rotsblokken en vormt op sommige plekken vreeselijke draai- kolken. Zij zijn drie mijlen lang en, van het hoogste tot het laagste punt, 80 voet diep. In het midden werd de zwemmer door een strooming die een snelheid heeft van 30 mijlen per uur, gegrepen en met een ruk over een hoogte van tien voet geslingerd. Hij werd met ontzettende snelheid door den zoogenaamden hemel" gedragen, in de vhel" herhaalde malen onder water getrokken, maar hij bracht zijn onderneming gelukkig ten einde en kwam er met eenige lichte verwon- dingen af. Yolgens de Gazette de Mons heeft de wissel- vvachter, die onlangs bij het station de Neufville een grcot ongeluk voorkwam, en van alio kanten loftuitingen ontvangen had, zelf de bewuste ballen op den spoorweg gelegd ten einde een eervolle verraelding te krijgen. De man is Woensdag wegens dit feit gearresteerd. Mijnheer de Redacteur I Het zal den ondergeteekends zeer verplichten, dit zijn schrijven, in uvv nieuwsblad te willen opnemen. Waarlijk de laudbouwers beginnen te beseffen, dat zij moeten voor den draad komen, en hunne belangen openlijk aan hoogere autoriteiten moeten bekend maken, willen zij van hunne grieven, voorkomende in het reglement op de wegen en voetpaden, bevrijd worden. De rekesteu van voermans en landbouwers uit het voormalige 4e en 5e district heb ik gelezen en ik vind de eischen zeer billijk. Is het niet hard voor de arme voermans, die een karig brood met den mallejan verdienen, dat zij verpiicht worden van hun zuur gewonnen daggeld veel af te nijpen, willen zij hunne kostelijke wielen tot 0,15 meters kunnen ver- breeden? Men zegt: „zij ruineeren den weg;" maar wie maakt den weg? Zij doen het immers zelf! Want zij moeten den geheelen weg met de porte-monnaie in de handen loopen om tollen te betalen en van de tolgelden wordt immers den weg gemaakt? W aarom men in het land van Cadzand geen gebruik mag maken van den korten diss el begrijp ik niet; er zijn daar niet meer ongelukken dan in andere gewesten en tollen betalen zij even good. Mijnheer de Redacteur, ik wil nu kori zijn; want door de ingezondene rekesten zullen heeren Provineiale Staten genoeg bekend zijn met de kosten en moeieljjk- heden, die door genoemd reglement de schouders van den laDdbouwer drukken. Maar toch nog iets over de kruislijnen. Ik ben het volslagen eens met mijn vriend P. Moes, nl.dat de redactie van art. 101 niet gelukkig gekozen is, (voorkomende in dit blad van den 14 dezer no. 1782) want dat art. is geheel met zichzelveu in strijd (wanneer het tot voorkoming van ongelukken is daar- gesteld). In sommige gevallen verbiedt het de dubbele lijn waar geen gevaar is, en in andere mag men die -tail het verzoek van den inzender zullen wij nog voor ditmaal voldoenvrij meenen echter dat over de zaak, het nut van het al of niet gebruiken van kruislijnen genoeg is gezegd en sluiten hiermede het debat. Reb. gebruiken al is er groot gevaar bij aanwezig. Daarbij komen nog de onverstaanbare uitdrukkingen. Immers dat art. zegt: 1. „Als twee of meer paarden naast eikander voor den wagen zijn aangespannen, moet van kruislijnen worden gebruik gemaakt." 2. „Deze bepaling is niet van toepassing op vervoer van en naar djpn akker en evenmin van dat van landbouw- werktuigen naar cf van het veld." Ik wil hier alleen spreken over de uitdrukking: deze bepaling is niet van toepassing op vervoer van en naar den akker. Volgens die uitdrukking mag men van den akker alles vervoeren wat er op groeit, naar eene plaats waar men wil; derhalve mogeu suik er bieten, vlas en andere producten direct van het land naar het veer of spoor gebracht worden zonder kruis lijnen. Ik twijfel er sterk aan of dat de bedoeling wel geweest is van den we'.gever; hoe het zij, het staat er; en ik zou den rechter daarover wel eens uitspraak willen hooren doen. Dan, mynheer de Redacteur, ik zal de analyse maar niet verder uitbreiden, want ik twijfel er geen oogenblik aan, (ofschoon heeren Gedeputeerde Staten voor zullen slellen om in het Reglement geene veranderingen te brengen), of cnze afgevaardigden van den linker Schcldeoever zullen aanstaande week in hunne vergadering wel met zooveel kracht de onbillijkheid van het aangehaalde aantoonen, dat hunne colega's de zienswijze van hen zullen deelen. Zou een beschaafd volk het kunnen gelooven, dat menschen, die vau den boereustand hoegenaamd geene kennis hebben, het zoo verre zouden willen drijven, dat men den boer dwingt iets uit te voeren, dat zijne beurs aandoet en hoogst strijdt met zijne ondervinding en vrijheid. Ofschoon de Heer Moes my uituoodigt onder de ingezonden stukken mijn naam te zetten, zal ik nu een vriend van den landbouwer teekenen. Hiervoor heb ik redenen, die ik wellicht eens zal opeubaren. G. Een vriend van den landbouwer. De nicuwe aardappelen zijn nog niet rijp en men vergast zich reeds twee a drie weken lang aan deze onrijpe aardvrucht. Het publiek diende met ernst en aandraug gewaarschuwd te worden, voor het te vroege gebruik van nieuwe aardappelen, als zynde een voor de gezondheid bepaald schadelijk en zeer af te keuren voedsel; en door den in de laatste dagen geval len regen zijn zij er niet beter op geworden. In den Wilhelminapolder, bij Goes, is het dan ook bepaald verboden reeds nu nieuwe aardappelen te ver- koopen, zonder dat ze aau eene keuriug zijn onder- worpendezen maatregel vau voorzorg verdient zeer zeker alom nanbeveling. X. stoomb. Enero, kap. Oribe, naar Bilbao ledig. Eng. stoomb. Coldra, kap. Bowdcn, naar Bilbao ledig. Eng. stoomb. Jutland, kap. Fisk, naar Louden met slukg. Van 27 tot en met 29 Juni werden laugs de Oost- sluizen alhier 27 binnenvaavtuigen op- en 35 afgescbut. 309«le Slaatslaterlj, Prijzen vau 100 en daarboven. 5e Klasse. Trekking van 27 Juni. 25000 no. 3385. 1000 1508 8841 11107 13671. 490 6614 7063 8003. 200 1716 4509 7107 12217 12377 18712. 100 6975 6575 11433 14105 14944 15342 15479 19434. Trekking van 28 Juni. 1000 no. 11878 15336. 400 5152 5206 10183 13322 12251 14516 16862 200 154 258 1524 6014 11934. 100 616 3810 7870 14061 16049 16612 18315 18832. Trekking van 29 Juni. 10000O no. 16906. 1000 1704 10348 20705. 400 3013 10354 11349 11891 18882 200 6234 7505 16105. 100 605 5046 5377 5644 12014 12939 17219 19406 20161. VgBEKLANB, Ss&ais Franekijx ft VSL AN D. i^eetiidina Ati van 27 tot en met 29 Juni zijn in deze haven bin- nengekomen bestemd voor Gent: 27 Juni. Eng. stoomb. Stantons, kap. Brown, van Londen met stukg. Duitsche schooner Elisabeth, kap. Schleiuhege, van Riga met hout. Rnssische bark Nimrod, kap. Beberow, van Windau met slippers. 28 Juni. Noordsehe schooner Nordahl Brun, kap. Hen- driksen, van Riga met vlas. Duitsche bnrk Ribnitz, kap. Fretwurst, vau Normaiicg met bout. Deensche schooner Faders Minde, kap. Christensen, van Konings- berg met haver. Noordsehe brik Ogir, kap. Jensen, van Hudiksfalls met hout. 29 Juni. Eng stoomb. Richard Moxon, kap. King, van Goole met stukg. Noordsehe bark Augusta, kap. Ulated, van Zwedeu met hout. Russische driejn. schooner Fennia, kap. Karlson, van 's Killiftia met hout. Duitsche brik Norma, kap. Rosenow, van Zweden met hout, Noordsehe brik Rival, kap. Jacobsen, van Saiidae met hout. Duitsche bark Sonntag, kap. Westphal, van Riga met hout. Zweedsohe schooner Eivine, kap. Jonasson, vau Zweden met hout. Russische schooner lima, kap. Andersen van Kotka met hout. Van 27 tot en met 29 Juni zijn uit deze haven ver- trokken komende van Gent: 27 Juni. Eng. stoomb. Victory, kap. Lumley, naar Londen met stukg. 28 Juni. Eng. stoomb. Zaimis, kap. Wilkinson, naar Goole met stukg. Eng. stoomb. Romeo, kap. Jordan, naar Goole met stukg. Eng. stoomb. Whimbrel, kap. Booth, naar Liverpool met stukg. 29 Juni. Eng. stoomb. Stantons, kap. Brown, naar Londen met stukg. In deze haven zijn bianengekomea om aan den spoorweg alhier te lossen en te laden 27 Juni. Spaansche stoomb. Bazan, kap. Aquilino, van Bilbao met meuerie. 29 Juni. Eng. stoomb. Mona, kap. Grandt, van Londen met stukg. Noord sehe brik De 4 Sodskeude, kap. Guliiksen, van Zweden met hout. Uit deze haven zijn vertrokken na aan den spoor weg te hebben gelost en geladen 27 Juni. Eng. stoomb. Harton, kap. Marchall, naar New-Castle ledig. Eng. stoomb. Glencoe, kap. Muthil, naar Middlesbro ledig. Nederl. stoomb. Watergeus, kap. Muller, naar Bilbao ledig. 28 Juni. Spaansche PoLEN. OoSTKNRIJK. ^ryzen fler Eftecten. Amsterdam, 29 Juni. Certifie. Werkelijke schuld dito dito dito dito dito dito Aandeel Handelmaatachappy dito exploitatic Ned. staataapoorw. Certificaten bij Rotachild Inaehryvingcn Obligation 1798/1815 dito Hope Co. 1855 6e aerie dito 1000 1864 dito E. 100 1872 dito I. 100 1878 I,oten 1866. Oblig. Hope Co. L'-eniag 1880 Certifie. dito Inscript. Stieglitz Co. 2e a 4e I,. Obligation 1S671809 Certificaten Aandeel apoorweg Gr. Maatach. Oblig. dito Aand. Baltiacke apoorweg dito dito Jeiez Orel dito spoorweg PotiXiflis dito dito Charkow Azow Zuid Weat spoorweg-maatacbappij. Schatkist obligation Oblig. metall. in zilver Jan./Juli. f* pet. 67J 3 80J 4 1021 106f 117* rlONGARIJE. Italie. SPANJE. ?uasiiE. S'oypTE. PoETlIQAl. Ameeika. Seazilie 2* 3 5 5 5 5 6 5 If 4 4 4 6 5 4* 3 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 H U t 4 8 4 4f 951 74* 91i 81S 81tf 80S 72& 1221 88* 47* 82* 83 6 63* 64 63* 63* 27*$ 26* ®T$ 53* 111* 132* 114* 98* dito dito April/Oct. dito in papier Mei/Nav. dito dito Feb./Aug. Sch&tkistbilletten Certifie. Amsterdam Obligation Baitenl. dito Binnenlandscbe Inschrgving Alg. echuld Obi. Leeuing 1878 Obligation Obligation (1877) dito (1876) Illinoia certificaten van aandeel Union Pacific hoofd). dito 6 Oblig. 1865. .6 dito 1875. 5 I'rljzen vnn Coupons AveTEEnAM, 28 Jnni. Metall. 21,00dito zilver f 21,00 Div. Eng. per f 11,67*. Eng. Portugal per 12,02* SpaaDache piaatera 47,55; Amerikaanache doiian (in gond) f 2,45. Austeebak 29 Juni. Metall. 20,97*dito silver f 20 97*; Div. Eng. per f 11,67*; Eng. Snaatn per f 11,97*; Eng. Portugal per 12,05*; Fraas. 47.70 Helg. J 47,70; I'rnia. f 58 70; Harab. Kuaaeu Rueaen in Z. R. f 1,18; Poolsche per fl Poolache per Z. R. f Spaansche piasters f 47,40; Spaansche binnenland cho 2,29. AmeriV. dollars f 2,45 papier f Dordrecht 29 Juni. Voor Tarwe en andere granen, waarvan dc aanvoer weder zeer klein was, werden door benoodigde gebruikers vorige week- prijzen ingewilligd. Puike Zeenwsche en Vlaamache Tarwe 10,70 a 12,00, nindere J 9,00 a J' 10,00. Rogge Zeeuwache en Vlaam- •che J 8,00 a f 8,20. Overmaasache f 7,20 a f 7,80. Gerat Zeeuwache en Vlaamache winter f a f Overmaasache a Zeenwsche en Vlaamache zomer 6,00 a 6,50. Overmaasache 5,50 a 6.00, Haver dunne f 3^20 a 4,50. Dikke 4,00 a 5,50. Paardenboonen f 6,00 a f 7,50. Duivenboonen J - a Witteboonen f a f Brnineboonen 6,00 a 9 00. Erwten 8.00 a 9,00. Voeder 7,60 a 8,50. Koolzaad a Lijnzaad Lokeren, 28 Juni. 21 Juni. Tarwe, p. 106 k„ fr. 25,00 a 26 50 25,00 a 26,50 RoKge, 15,00 16,00 j 15,00 16,00 Ger8t, Haver, p. zak 15,00 16,00 I 15,50 16,*50

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1882 | | pagina 6